(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 21 مرداد 1391 - شماره 20279

كميته امداد را مردم اداره مي كنند


كميته امداد را مردم اداره مي كنند

كميته امداد امام خميني(ره) جوشيده از متن انقلاب اسلامي است كه توسط امام خميني(ره) تأسيس شده و تحت نظارت عاليه ولايت فقيه قرار دارد. داراي هويت ديني و پايبند به اصول و مباني اسلامي است. متكي بر تقوا، ولايت مدار، عدالت محور و ارزش گرا، تأمين كننده عزت و كرامت انساني و متكي بر حضور و مشاركت مردم است.
حسين انواري، سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) مي گويد: توسعه شبكه ارتباطي و حمايتي مردمي و كارآمد و زودبازده، احياء و ترويج سنت هاي حسنه اسلامي، نشر فرهنگ تعاون، انفاق، احسان، نيكوكاري، تقويت همبستگي هاي اجتماعي، حفظ همگرايي مردم با نظام، تأمين اصل عدالت و رضايت اجتماعي، ايجاد آرامش و دلبستگي و گسترش مشاركت هاي مردمي از جمله تكاليف حوزه ارتباطات و مشاركت هاي مردمي اين نهاد در چشم انداز امداد تعريف شده است.
وي ادامه مي دهد: به منظور تحقق اين اهداف نيازمند گفتمان سازي و پيام رساني و يا شناساندن پيام هستيم كه در اين راستا نياز است محتواي پيام متكي بر ارزش ها، اصول انقلاب و نظام ولايي، داراي جاذبه و اثرگذار، منطقي، قابل اثبات و استدلال، آرمان ساز، شوق برانگيز، تعالي بخش، ارتقاء اعتماد عمومي و تقويت مشاركت هاي عمومي و تعاون اجتماعي باشد.
انواري با اشاره به چگونگي برقراري ارتباط و تأثيرگذاري بر مخاطب و خصوصيات پيام دهنده مي گويد: برقراري ارتباط مناسب، اعتمادسازي و جذب و جلب مخاطبان به عنوان فرمول عملياتي ما در كميته امداد امام(ره) محسوب مي شود.
سرپرست كميته امداد امام خميني(ره) تأكيد مي كند: يكي از پايه هاي اصلي ايجاد كميته امداد امام(ره) كه توسط حضرت امام خميني(ره) بنا نهاده شد، اين بود كه خود مردم به صحنه بيايند، اكنون هم شاهد هستيم كه خود مردم امداد را اداره مي كنند، بنابراين بايد دوربين ها و نوك قلم ها به سمت مردم برود تا ببينند از اين معامله اي كه با خداوند مي كنند، چه چيزهايي را به دست مي آورند.
حسين انواري ادامه مي دهد: ماه مبارك رمضان يك ضيافت استثنايي و عظيم است اين ضيافت هم يك آدابي دارد و مراسم خاص خود را مي طلبد، حتي مراسم حج و نماز، روزه هم آدابي دارد و اين مهمان الهي هم يك آدابي دارد. در اين خصوص پيامبر اسلام(ص) فرمودند: دو شرط براي ورود به اين ضيافت لازم است، اگر اين دو شرط محقق شود آن وقت وارد يك فضاي ديگري مي شويم، شرط اول براي ورود به اين ضيافت «نيت صادق» است، بنابراين طبق اين شرط بايد گوش به فرمان ميزبان باشيم و اين گونه نيست كه هر طور كه دلمان خواست رفتار كنيم يا هر سخني را بگوييم، اگر قصد ورود به اين ضيافت را داريم، كارهاي خودسرانه ممنوع است و بايد گوش به فرمان ميزبان كه خداوند است، بود.
سرپرست كميته امداد مي افزايد: شرط دوم براي ورود به اين ضيافت «قلب طاهر» است، بايد كدورت ها، بدبيني ها، خودخواهي ها و بخل ها را از خود دور كنيم و بيرون بريزيم، تا بتوانيم وارد اين ضيافت بشويم. اين يك ضيافتي است كه هنگام ورود ميزبانش خداوند منان يك مدال به ميهمانان خود اهداء مي كند و آن مدال كرامت و عزت است و بدين ترتيب همه اعمال و رفتار رنگ خدايي مي گيرد و عبادت به حساب مي آيد.
وي مي گويد: نمونه اين كارها مي تواند صله رحم و دستگيري از يتيمان باشد كه اين نزد خداوند داراي اجر بالايي است در واقع اين ضيافت الهي ضيافت دل هاست، دل هايي كه پاك شده و نيت هايي كه خالص شده و فقط گوش به فرمان ميزبان بايد بود. خداوند مي فرمايد: حالا كه با اين شكل وارد ضيافت من شديد همه چيز در اختيارتان است. در اين فضاي معنوي، عاطفي و عقلاني، كدام انسان خردمندي هست كه از اين فضا به نفع خودش بهره برداري و استفاده نكند؟ اگر ما انسان هاي سودخواهي باشيم، در اين ماه مبارك مي توانيم بالاترين سود را كسب كنيم.
انواري به كاهش جرم و جنايات در ماه مبارك رمضان اشاره كرده و مي افزايد: در اين ماه مهرباني ها افزايش پيدا مي كند، الفت دل ها بالا مي رود. اين فلسفه ضيافت و اين جشن است و كميته امداد با اين مبنا جشن هاي رمضان را در سراسر كشور در طول ساليان گذشته تا به امروز جاري كرده است و خود مردم هستند كه اين چنين جشن بزرگي را برگزار و هدايت مي كنند. در سراسر كشور سفره هاي چندين هزار نفري اطعام توسط خود مردم تدارك ديده مي شود. اين جشن مردمي است در اين جشن سبقت در خيرات درواقع موضوع اصلي كار است. با اجراي طرح هايي مانند طرح اكرام، طرح اشتغال و فعاليت هاي مختلف در كميته امداد درواقع از اين ماه مبارك استفاده مي شود؛ لذا با اين قلب هاي آرام گرفته كه با اتصال به خداوند توانسته آرامش پيدا كند بايد برود به سمت سبقت در خيرات كه صحنه هاي زيبايي را شما در سراسر كشور مشاهده مي كنيد.
تلاش براي توانمندسازي مددجويان
سرپرست كميته امداد امام(ره) ادامه مي دهد: درحال حاضر در كميته امداد اصل براين است كه اگر مددجويي بتواند كار كند يعني معلول و از كار افتاده نباشد بايد كار كند اگر آمادگي كسب علم دارد مانند دانش آموزان و دانشجويان بايد به دنبال كسب علم و تحصيل باشد و توانايي اش را در اين راه خرج كند، بنابراين مددجويي كه توانايي اش در كار كردن است سرمايه لازم در اختيارش قرار خواهد گرفت و اين فرد مي تواند استقلال پيدا كند، غرفه هايي كه شما درحال حاضر در كنار جشن رمضان مي بينيد، نمونه همين افراد هستند؛ يعني افرادي بودند كه باورشان نمي شد كه بتوانند كاري به اين بزرگي را به نمايش بگذارند؛ اما وقتي استعداد سنجي شد و توانمندسازي روي آنها صورت گرفت خود را باور كردند و اكنون مشاهده مي شود كه چه صحنه هاي زيبايي را از خود به نمايش گذاشته اند.
حسين انواري در ادامه تصريح مي كند: افراد زيادي هستند كه پيش از اين تحت حمايت كميته امداد بودند و درحال حاضر در سمت هاي بزرگ كشوري خدمت مي كنند نمونه آنها معلمان، مهندسان و حتي برخي از نمايندگان مجلس و استادان دانشگاه ها و حوزه هاي علميه همين بچه هايي بوده اند كه فكر مي كردند چون بي بضاعت هستند استعداد هم ندارند اما مي بينيد كه در بالاترين سمت به كشور خود خدمت مي كنند. بنابراين بايد اين نگاه را در مردم تغيير بدهيم. فلسفه جشن هايي مانند جشن رمضان همين است كه ما بتوانيم دوستي ها و محبت ها و دستگيري ها را با حفظ كرامت انسان ها داشته باشيم.
وي اذعان مي دارد: ما يك چشم انداز 20ساله را تعريف كرديم كه 6پايه د ارد يكي از اين پايه ها صيانت از تحكيم نهاد خانواده است ما اگر بخواهيم نابساماني اجتماعي را كاهش بدهيم بايد به خانواده استحكام ببخشيم، وقتي خانواده اي سرپرستش را از دست مي دهد ما بايد تزلزل را برطرف كنيم و اين نياز به يك كار جمعي و مردمي دارد، نيازمندي هم هميشه وجود دارد يعني كساني هستند كه در مناطق خشكسالي و در مناطق زلزله زده وسيل زده امكانات زيادي داشتند اما يك شبه از بين رفته و حالا نيازمند شده اند.
احداث 250هزار واحد مسكوني
سرپرست كميته امداد با بيان اينكه از ابتداي فعاليت امداد در بخش مسكن تاكنون بيش از 250هزار واحد مسكوني احداث و تأمين شده و در اختيار مددجويان اين نهاد قرار گرفته است، مي گويد: از سال86 حدود 80هزار واحد مسكوني تأمين شده و اين درحالي است كه از سال 86 تاكنون نزديك به 170هزار واحد مسكوني تأمين و به مددجويان تحويل داده شده است.
در سال90، بيش از 42هزار واحد مسكوني براي مددجويان در قالب مقاوم سازي، احداث و خريد تأمين شده است كه از اين تعداد 28هزار واحد به مسكن روستايي و بيش از 14هزار واحد آن به مسكن شهري تعلق داشته است.
وي با بيان اينكه الويت بندي نياز مددجويان در بخش مسكن توسط حوزه حمايت و سلامت كميته امداد امام(ره) مشخص مي شود، عنوان مي كند: دفتر تأمين مسكن و امور مهندسي ساختمان كميته امداد امام خميني(ره) نيز براساس اين الويت بندي ها نسبت به احداث و تأمين مسكن مددجويان ورود پيدا مي كند؛ اما به طور كلي به ترتيب: ايتام، مناطق محروم كشور، مددجويان پرعائله و فاقد سرپرست و در نهايت مددجويان 1 تا 2نفره در اولويت قرار دارند.
وي با بيان اينكه در كل كشور نياز به حدود 260هزار واحد مسكوني ديگر وجود دارد، خاطرنشان كرد: اميد است با برنامه ريزي صورت گرفته بتوانيم طي سال هاي آتي اين نياز اساسي مسكن را كه در سبد خانوارها نقش ويژه اي دارد، تأمين كنيم كه اين مهم با همكاري سازمان ها، خيرين و مشاركت هاي مردمي و با تأمين منابع مالي قابل اقدام خواهد بود.
مددجويان توليدكننده 12 درصد محصولات كشاورزي و دامي كشور
وي با بيان اينكه نقش فعاليت هاي اقتصادي كميته امداد امام خميني(ره) در سبد اقتصاد كشور بين 7 تا 12 درصد است، مي گويد: اكنون 12 درصد از محصولات كشاورزي و دامي كشور را مددجويان اين نهاد توليد و به بازار عرضه مي كنند و آنان حضور موثر در اقتصاد كشور دارند.
انواري يكي از فعاليت هاي مهم و اساسي اين نهاد را توانمندسازي خانواده هاي تحت پوشش دانست و ادامه مي دهد: در يك پروسه زماني مشخص خانواده هاي تحت حمايت را به سمتي هدايت مي كنيم تا خودكفا شوند و از دسترنج خودشان امرار معاش كنند. وي با اشاره به بازارچه جشن رمضان و نمونه هايي از خودكفايي مددجويان در اين بازارچه مي افزايد: بيش از 150 غرفه از نمونه فعاليت هاي امداد به نمايش گذاشته شده است كه از 650 هزار فرصت شغلي جاري در سطح كشور است.
انواري با تاكيد بر فرآيند ايجاد فرصت شغلي در مجموعه كميته امداد امام(ره)، يادآور مي شود استعداد سنجي خانواده ها، آموزش، بهره مندي از تسهيلات اين نهاد، نظارت بر طرح هاي اشتغال و بازاريابي و فروش محصولات مددجويان در اين پروسه قرار دارد.
وي با بيان اينكه براساس ارزيابي و استعدادسنجي صورت گرفته در سال گذشته، بيش از 1 ميليون خانوار در سطح كشور مستعد اشتغال هستند، عنوان مي كند بسياري از مددجويان تحت پوشش با فن و حرفه خاصي براي انجام كار آشنايي ندارند، اما باتوجه به اينكه يكي از رسالت هاي كميته امداد امام(ره) بحث آموزش فني و حرفه اي مددجويان و آموختن مهارت به خانواده ها است، اين امر به عنوان يكي از مسائل مهم، مورد توجه اين نهاد قرار گرفته، بطوري كه در سال گذشته 350 هزار نفر از مددجويان، از اين آموزش ها بهره مند شده اند.
انواري با بيان اينكه در سال گذتشه 330 هزار فرصت شغلي از سوي اين نهاد ايجاد شده است، مي گويد: براين اساس حدود 2 هزار ميليارد تومان در اين زمينه در بحث اشتغال امداد سرمايه گذاري شده است و امسال نيز با اهتمام ويژه دولت، شوراي عالي اشتغال و همراهي بانكهاي عامل بيش از 500 هزار فرصت شغلي ايجاد خواهد شد.
اشتغال 50 هزار مددجو به كار توليد صنايع دستي
حسين انواري در ارتباط با اشتغالزايي از طريق صنايع دستي در بين مددجويان مي گويد: اكنون 50 هزار مددجوي تحت پوشش اين نهاد به كار توليد صنايع دستي مشغول هستند و بهترين مصداق حمايت از آنها در حوزه اشتغال در بحث صنايع دستي اتفاق مي افتد به اين شكل كه حمايت در قالب آموزش، ارائه تسهيلات، نظارت، بازاريابي و مهم تر از اينها فروش صنايع دستي در دستور كار قرار گرفته است.
وي ادامه مي دهد: مركز خدمات بازرگاني كميته امداد امام خميني(ره) با هدف بازاريابي محصولات صنايع دستي مددجويان داير شده است و آثار صنايع دستي براي كارشناسي به اين واحد ارسال مي شود و اين محصولات در فروشگاه هايي كه به منظور ارائه اين صنايع داير شده، از قبيل: تهران، زنجان و به زودي در مشهد، فرستاده مي شود.
وي خاطر نشان مي كند: همچنين در صورتي كه مددجو نتواند محصول خود را به فروش برساند، كميته امداد امام(ره) در مراكز بين المللي و داخلي اقدام به فروش مي كند؛ ضمن اينكه كميته امداد صاحب يك برند معتبر در بين تجار شده است و محصولات مددجويان به خاطر برخورداري از كيفيت بالا، بازار خوبي دارد؛ بخش قابل توجهي از محصولات صنايع دستي مددجويان به تجار خارجي فروخته مي شود كه ارزآوري خوبي هم داشته است.
انواري مي افزايد: كميته امداد امام خميني(ره) بيشترين حمايت را در چارچوب برنامه از صنايع دستي انجام مي دهد كه استعداديابي، آموزش توليد، ايجاد كارگاه و تهيه مواد اوليه از جمله اين حمايتها است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14