(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 مرداد 1391 - شماره 20280

بانك مركزي اعلام كرد
تداوم صدور مجوز براي صرافي هاي جديد
رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك خبر داد
كنترل اجاره بهاي مسكن به صورت نامحسوس
راه اندازي بورس ارز با عرضه اوليه 100 تا 200ميليون دلار
كوتاه اقتصادي
با فروش 100 ميليون دلار قير ركورد صادرات بورس كالا شكسته شد
يك مقام مسئول اعلام كرد
طرح برداشت بيشتر از ميادين مشترك نفتي غرب كشور
عضو كارگروه اقتصادي اجلاس اعلام كرد
پيشنهاد ايران به جنبش عدم تعهد ايجاد بانك مشترك و تعيين پول واحد
پرونده 20 هزار كم فروش به تعزيرات رفت
سازمان حمايت با افزايش قيمت مصالح ساختماني موافقت كرد
طرح «نجات آب» در مجلس
بانك مركزي اعلام كرد
نحوه استفاده نابينايان از خدمات بانكي
محدوديت پروازي در زمان برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد
سخنگوي كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران كشور:
دلارهاي نفتي را به زخم توليد بزنيد


بانك مركزي اعلام كرد

تداوم صدور مجوز براي صرافي هاي جديد

همزمان با مطرح شدن مباحثي مبني بر راه اندازي بورس ارز، بانك مركزي از تداوم صدور مجوز به صرافي هاي جديد خبر داد.
ابراهيم درويشي معاون نظارتي بانك مركزي در گفت وگو با ايسنا عنوان كرد: ما در دادن مجوز صرافي به كساني كه شرايط آن را داشته باشند و نوبتشان هم برسد مشكلي نداريم.
وي با اشاره به فعاليت بيش از 600 صرافي در كشور تاكيد كرد: ما دائما در حال كنترل و پايش صرافي ها هستيم و به طور متوسط در سال حداقل يك يا دو نوبت صرافي ها بازرسي خواهند شد.
اين در حالي است كه طبق اخباري كه تاكنون در مورد جزييات بورس ارز منتشر شده با راه اندازي بورس ارز برخي امور صرافي ها محدود خواهد شد. اما معاون نظارتي بانك مركزي تصريح كرد كه بورس ارز بر كار صرافي ها تاثير مستقيم نمي گذارد، چرا كه در همه جاي دنيا صرافي يك كار خاص دارد و كار آنها نقد يا تبديل كردن پول است و كار بورس ارز جداي از اين است.
به همين دليل هم درويشي صراحتا گفت: بانك مركزي مشكلي در دادن مجوز به صرافي هاي جديد ندارد.
 


رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك خبر داد

كنترل اجاره بهاي مسكن به صورت نامحسوس

رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك گفت: با توجه به اجراي طرح تعزيراتي در راستاي كنترل بازار اجاره بها در سال جاري نظارت بر اجراي اين طرح به صورت نامحسوس است.
مصطفي قلي خسروي در گفتن وگو با ايسنا درباره جزئيات اجراي طرح تعزيراتي در سال جاري اظهار كرد: ما معتقد هستيم اعمال فشار براي اجراي اين طرح نتيجه معكوس مي دهد لذا در سال جاري تصميم گرفتيم كنترل نامحسوس از بنگاه ها به عمل آوريم.
وي ادامه داد: بازرسان ما به صورت نامحسوس بر عملكرد بنگاه هاي معاملاتي نظارت مي كنند و در صورت تخلف اقدامات قانوني در خصوص آنان اجرا مي شود.
خسروي درباره تعداد شكايت ها و تخلفات انجام گرفته بيان كرد: در حال حاضر آمار دقيقي نداريم و سازمان تعزيرات حكومتي هنوز آمار پرونده ها را در اختيار ما قرار نداده است.رئيس اتحاديه كشوري مشاوران املاك گفت: مستاجراني كه تاكنون براي شكايت با تعزيرات تماس گرفته اند مشخصات كاملي از مالكاني كه قيمت ها را بيش از حد معمول بالا برده اند در اختيار ما قرار نداده اند از اين رو مستاجران بايد اطلاعات كافي و لازم را در اختيار 124 قرار دهند.
بنابراين گزارش: سال جاري براساس تصميم كميسيون مشترك چهارجانبه شامل: سازمان تعزيرات، وزارت راه و شهرسازي، اتحاديه املاك و كانون سردفتران، با افزايش حداكثر 13 تا 15 درصدي اجاره بها موافقت شده است.
 


راه اندازي بورس ارز با عرضه اوليه 100 تا 200ميليون دلار

قائم مقام صندوق توسعه ملي با تشريح چگونگي راه اندازي بورس ارز، گفت: در گام اول حدود 100 الي 200 ميليون دلار را در بازار عرضه مي كنيم.
محمد قاسم حسيني در گفت وگو با ايسنا، درباره راه اندازي بورس ارز اظهار كرد: در پي نوسانات نرخ ارز طي يك ماه اخير، با توجه به محدوديت ها، بانك مركزي براي مديريت منابع انرژي تلاش و در وهله اول اختصاص ارز به واردات را اولويت بندي كرد.
وي در ادامه با بيان اينكه سيستم ارز دو يا چند نرخي مي تواند باعث ايجاد رانت شود، گفت: طي دو، سه هفته اخير بحثي مطرح شد مبني بر اين كه به جاي ارائه ارز از طريق بانك ها و صرافي ها، بازار بورس ارز راه اندازي شود تا شفاف سازي صورت گيرد.
قائم مقام صندوق توسعه ملي با اشاره به اينكه در بازار بورس اطلاعات مربوط به كالا افشا مي شود و مشخصات خريداران و فروشندگان وجود خواهد داشت، اضافه كرد: نرخ ارز در بازار و براساس عرضه و تقاضا تعيين مي شود و معاملات پنهاني و رانت در اين بخش از بين مي رود.
حسيني با بيان اين كه صندوق توسعه ملي براساس قانون بودجه 91 بايد 20 درصد از منابع را به صورت ريالي در اختيار بخش هاي صنعت و كشاورزي قرار دهد، تصريح كرد: سال گذشته بايد 10 درصد منابع را به صورت ريالي هزينه مي كرديم و تبديل منابع ارزي به ريالي از طريق بانك مركزي و با نرخ مرجع صورت مي گرفت.
وي با بيان اينكه در سال جاري منابع ارزي را از طريق حضور در بازار بورس به ريال تبديل مي كنيم، گفت: با توجه به اين كه بازار رقابتي خواهد بود احتمالا نرخ ارز بالاتر از نرخ مرجع تعيين مي شود و در نتيجه منابع ريالي بيشتري را مي توانيم در اختيار بخش خصوصي قرار دهيم.
قائم مقام صندوق توسعه ملي با اشاره به اينكه راه اندازي بازار بورس ارز به ثبات بازار كمك مي كند، تاكيد كرد: تنها 20 درصد از منابع صندوق توسعه امكان تبديل به ريال را دارند.
حسيني درباره تلفيق منابع ريالي صندوق با منابع ريالي بانك ها اظهار كرد: اين امر به توافق وزراي مربوطه با بانك ها بستگي دارد و ممكن است با توافقي كه صورت مي گيرد بانك ها نيز تسهيلاتي را به بخش خصوصي پرداخت كنند.
وي در ادامه با اشاره به اين كه بنا به مصوبه شوراي پول و اعتبار سود عقود مبادله اي 14-17 درصد و عقود مشاركت 17-21 درصد است، افزود: تلاش مي كنيم كه بتوانيم سود تسهيلات ريالي را كاهش دهيم اما در صورت پرداخت تسهيلات توسط بانك ها از منابع خودشان سود مطابق مصوبه شوراي پول و اعتبار مي شود كه با تلفيق شدن با منابع صندوق در مجموع به نفع بخش خصوصي خواهد بود.
بورس ارز نرخ مرجع را
دچار نوسان مي كند
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي گفت: با راه اندازي بورس ارز قيمت ها در اين بازار با نوسان همراه مي شود و به همين دليل بهتر است نرخ ارز مرجع (1226 تومان) تغيير كند.
ارسلان فتحي پور در گفت وگو با ايرنا با بيان آن كه، ارز مرجع تنها بايد به كالاهاي اساسي تخصيص يابد، افزود: به همين دليل مجلس با تغيير نرخ ارز مرجع مخالف است.
وي بر ضرورت افزايش نظارت بر واردات كالاهاي اساسي تاكيد كرد و اظهار داشت: علاوه بر سازمان تعزيرات، دستگاه هاي مسئول و ذيربط بايد درخصوص وضعيت نظارتي واردات كالاهاي اساسي پاسخگو باشند.
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرد: با راه اندازي بورس ارز قيمت ها در اين بازار با نوسان همراه خواهد بود، در حالي كه توليدكنندگان بايد ارز را براي واردات كالاهاي اوليه، با قيمت ثابت خريداري كنند.
وي گفت: با تغيير نكردن نرخ ارز مرجع توان خريد مردم نيز كاهش نمي يابد، ضمن آن كه ثبات اقتصادي نيز با چالش مواجه نمي شود.


كوتاه اقتصادي

¤ معاون حقوقي معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهوري با اشاره به اين كه تعطيلي 5 روزه تهران به دليل برگزاري اجلاس سران كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد است و تمديد نمي شود، افزود: تعطيلي دستگاه هاي اجرايي بر روند كار بخش خصوصي نيز تأثيرگذار خواهد بود.
¤ تعداد خانوارهاي روستايي كشور در سال 90 نسبت به سال 85 حدود 2/13درصد افزايش يافته اما اندازه متوسط خانوار در مدت ياد شده از 36/4 نفر به 75/3 نفر كاهش يافته است. براساس نتايج سرشماري سال 90 كه از سوي مركز آمار ايران انتشار يافته، تعداد خانوارها در مناطق شهري كشور 3/24درصد افزايش يافته اما اندازه متوسط خانوار در مناطق شهري كشور نيز از 89/3 نفر در سال 85 به 48/3 نفر تقليل يافته است.
¤ معاون سازمان توسعه تجارت با اشاره به ابلاغ اصلاح آيين نامه تشويق صادركنندگان از سوي دولت گفت: در ابلاغيه اصلاحي شاخص هاي انتخاب صادركنندگان بر سه مبناي جديد تعيين شده است. كيومرث فتح اله كرمانشاهي عنوان كرد: در اين اصلاحيه صادركنندگان منتخب شامل ممتاز (تنديس بلورين)، نمونه ملي (تنديس طلايي)، برتر كشوري (تنديس نقره اي) و برگزيده استاني (تنديس برنزي) جايگزين عبارت صادركنندگان نمونه مي شوند. وي گفت: در مصوبه اخير چند شاخص جديد به شاخص هاي سال قبل اضافه شده به نحوي كه در همه سطوح و براي چهار رده (ممتاز، ملي، برتر كشوري، برگزيده استاني) نام و نشان تجاري پيش بيني شده است.
¤ تازه ترين گزارش سازمان توسعه صنعتي سازمان ملل متحد (يونيدو) نشان مي دهد كه نرخ رشد سالانه ارزش افزوده صنعتي ايران از 5/10درصد در حد فاصل بين سالهاي 2000 تا 2005 به 6/3درصد حد فاصل بين سال هاي 2005 تا 2010 كاهش يافته است. بر اين اساس نرخ رشد سالانه كل ارزش افزوده صنعتي جهان نيز در بين دو فاصله زمان ياد شده به ترتيب4/3 و 8/0درصد برآورد شده است. كاهش رشد ارزش افزوده صنعتي در ايران و جهان در فاصله زماني دوم نشان دهنده تأثير بحران مالي جهاني بر فعاليت واحدهاي توليدي و صنعتي در سراسر جهان است.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 20ميليون اوراق بهادار به 140ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم فرابورس با جابجايي 7 ميليون و 370هزار سهم با نرخ يك هزار و 450 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را تدبيرگران فارس در بازار دوم فرابورس با جابجايي 300 سهم و قيمت پاياني 950 ريال كسب كرد.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2630، 2631،2230 الي 2233، 2250 الي 2253 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
 


با فروش 100 ميليون دلار قير ركورد صادرات بورس كالا شكسته شد

ركورد داد و ستد روزانه قير در تالار صادراتي بورس كالاي ايران با فروش 101 ميليون دلار شكسته شد.
به گزارش خبرنگار ما ديروز 155 هزار تن انواع قير شركت نفت پاسارگاد شهرهاي اراك، بندرعباس، تبريز، تهران و شيراز به ارزش بيش از 100 ميليون دلار با ترم تحويل FOB و FCA مورد معامله قرار گرفت.
اين گزارش حاكي است، از سال گذشته توسعه ارتباطات بين المللي و برنامه ريزي براي رونق روزافزون تالار صادراتي اين بورس براي نقش آفريني به عنوان پل ارتباطي با بازارهاي جهاني در دستور كار مديريت اين شركت قرار گرفت. در همين راستا تاكنون اقدامات و اطلاع رساني خوبي نيز صورت گرفته است كه افزايش عرضه محصولات صادراتي در تالار بين المللي اين بورس و رشد معاملات در اين تالار نتيجه اين برنامه ريزي ها و تلاش ها مي باشد. آمارها حاكي از آن است كه طي
5/4 ماه اخير، افزون بر يك ميليون و 200 هزار تن انواع كالا در تالار صادراتي بورس كالاي ايران با ارزش بيش از 628 ميليون دلار مورد معامله قرار گرفته است.
كارشناسان اقتصادي معتقدند: در شرايط سخت بين المللي براي اقتصاد ايران، بورس كالا و تالار صادراتي آن مي تواند نقش خوبي در گشودن راه به بازارهاي جهاني و افزايش صادرات و مبادلات بين المللي كشورها داشته باشد.
 


يك مقام مسئول اعلام كرد

طرح برداشت بيشتر از ميادين مشترك نفتي غرب كشور

مديرعامل شركت نفت مناطق مركزي از اجراي طرحي براي برداشت بيشتر از ميادين مشترك نفتي غرب كشور خبر داد.
مهدي فكور گفت: به منظور افزايش ظرفيت توليد نفت از ميادين مشترك با عراق، قراردادي با كنسرسيومي متشكل از شركت هاي حفاري خصوصي ايران تا چند هفته آينده امضا خواهد شد.
اين عضو هيات مديره شركت ملي نفت با اشاره به سياست مجموعه وزارت نفت براي افزايش ظرفيت توليد نفت و گاز در ميادين مشترك كشور، بيان كرد: از اين رو به زودي قراردادي براي حفاري 22 حلقه چاه در ميادين مشترك نفتي غرب كشور امضا خواهد شد.
وي با تاكيد بر اي كه براي حفاري اين تعداد حلقه چاه بايد به طور همزمان 7 تا 8 دستگاه دكل حفاري فعاليت كنند،اعلام كرد: اين قرارداد عظيم حفاري به كنسرسيومي متشكل از پيمانكاران و شركت هاي خصوصي واگذار مي شود.
اين مقام مسئول در پايان با يادآوري اين كه هم اكنون وضعيت توسعه اي تمامي ميادين مشترك نفت و گاز در مناطق مركزي ايران تعيين تكليف شده است، خاطرنشان كرد: حتي براي برخي از ميادين مشترك نفت و گاز فاز دوم و سوم توسعه تعريف شده كه در حال اجرا است.
 


عضو كارگروه اقتصادي اجلاس اعلام كرد

پيشنهاد ايران به جنبش عدم تعهد ايجاد بانك مشترك و تعيين پول واحد

عضو كارگروه اقتصادي شركت كننده در اجلاس جنبش عدم تعهد گفت: پيشنهاد تعيين پول و بانك مشترك بين اعضاي اين جنبش را در دستور كار خواهيم داشت.
رامين پاشايي فام با اشاره به پيشنهاد ارائه شده توسط وي به عنوان عضو كارگروه اقتصادي شركت كننده در اجلاس كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد كه طي شهريورماه در ايران برگزار مي شود، گفت: اين پيشنهاد كه مورد استقبال بسيار خوب كشورهاي عضو و كارشناسان كارگروه اقتصادي اين جنبش قرار گرفته مي تواند تحولي عظيم در اقتصاد اين كشورها و در نتيجه اقتصاد جهاني به وجود آورد.
وي با بيان اين كه پيشنهاد بانك مشترك نيز توسط واحدهاي مطالعاتي بانك سپه تهيه شده است، افزود: بانك سپه آمادگي لازم براي كمك به راه اندازي اين بانك را دارد. كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با 120 كشور عضو يعني بيش از دو سوم اعضاي سازمان ملل متحد پس از اين سازمان بزرگترين تشكل سياسي در جهان محسوب مي شود.
مديرعامل بانك سپه اضافه كرد: 120 عضو جنبش عدم تعهد، تنها 15 درصد از سهم توليد ناخالص را به خود اختصاص داده اند كه براي افزايش اين ميزان سهم، نياز به ايجاد بانك و جذب سرمايه گذاري هاي بيشتر است. بخش عمده اي از كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با مشكلات اقتصادي و محدوديت هايي در زمينه تامين منابع مالي مواجه هستند و دستيابي به اهداف تعيين شده اين جنبش نظير حق تعيين سرنوشت و حاكميت و استقلال ملي، مستلزم افزايش توان مالي و اقتصادي كشورهاي عضو است.
وي با اين توضيح كه ايجاد بانك جنبش عدم تعهد مغايرتي با وجود ديگر بانك ها ندارد، اظهار كرد: دو كاركرد اصلي اين بانك عبارتند از سياست گذاري تنظيمات پولي، نظارت بر اعضا، كمك هاي علمي و تخصصي در جهت بهبود سياست گذاري و استفاده از تجارب و همچنين تامين مالي طرح ها و پروژه هاي زيربنايي به طور مستقيم و غيرمستقيم كه از عهده اين كشورها خارج است.
وي در خصوص سرمايه و سال مالي اين بانك گفت: سال مالي، ميزان سرمايه اين بانك و نوع ارز و ارزش هر يك از سهام، پس از انجام امور كارشناسي در جلسه اي مشترك با حضور نمايندگان كشورهاي عضو و براساس توافق اعضاي جنبش تعيين خواهد شد.
وي در ارتباط با محل استقرار دفتر مركزي بانك جنبش عدم تعهد اظهار كرد: در خصوص محل استقرار اين بانك پيشنهادهاي مختلفي وجود دارد كه از جمله آنها، استقرار در بزرگترين كشور عضو يا در كشور داراي بيشترين تعداد سهام و پرداخت حق عضو البته با لحاظ سقف خاصي در اين ميان است. پيشنهاد اوليه همان مبنا قرار گرفتن حق عضويت است. به هر صورت اين بانك، در كشورهاي عضو داراي نمايندگي و دفاتر منطقه اي خواهد بود. اين بانك براي پوشش اهداف خود مي تواند به تشكيل موسساتي هماهنگ با سياست هاي كلي، خدمات مالي، اقتصادي و فني به كشورهاي عضو ارائه كند. از جمله موسسات وابسته مي توان به موسسات مالي بين المللي براي توسعه بخش خصوصي، موسسه بين المللي توسعه امور زيربنايي، موسسه بين المللي امور تجاري بازرگاني و... اشاره كرد.
مديرعامل بانك سپه به عنوان ارائه دهنده پيشنهاد ايجاد بانك جنبش عدم تعهد، از آمادگي لازم براي همراهي در راه اندازي اين بانك خبر داد و اظهار اميدواري كرد كه يكي از نتايج اجلاس شهريور تاسيس اين بانك و تعيين يك پول واحد در بين اعضاي اين جنبش باشد.


 


پرونده 20 هزار كم فروش به تعزيرات رفت

معاون بازرسي و رسيدگي به شكايات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان گفت: برخي از واحدهاي توليدي بدليل اجتناب از افزايش قيمت كالاها، اقدام به كم فروشي مي كنند.
مجتبي فراهاني در گفتگو با مهر با اشاره به طرح ويژه سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان در مورد كنترل و پايش كميت و كيفيت كالاهاي بسته بندي گفت: اين طرح با هدف پايش بازار كالاهاي بسته بندي شده به طور همزمان با همكاري و هماهنگي ديگر دستگاههاي مرتبط در سراسر كشور انجام شد كه در آن، كنترل حجم، وزن و نوع بسته بندي كالاها مورد بررسي قرار گرفت.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان افزود: براساس گزارش هاي دريافتي، به تازگي مشاهده شده برخي از واحدهاي توليدي به دليل اجتناب از افزايش قيمت كالاها، اقدام به كم فروشي در محصولات توليدي خود كرده اند كه بر اين اساس مقرر شد بازرسان سازمان هاي صنعت، معدن و تجارت، قيمت، وزن محصولات توليدي، كيفيت بسته بندي وكيفيت مواد اوليه كالاهاي بسته بندي شده از سوي واحدهاي توليدي و توزيعي را مورد بررسي قرار دهند.
وي تصريح كرد: از آغاز اين طرح تاكنون بازرسان بر نحوه فعاليت 179 هزار و 382 واحد صنفي و صنعتي نظارت داشته و 20 هزار و 580 فقره پرونده تخلف به ارزش 102 ميليارد و 319 ميليون و 729 هزار و 78 ريال تنظيم شده و متخلفان به ادارات كل تعزيرات حكومتي سراسر كشور جهت سير مراحل قانوني معرفي شده اند.
به گفته فراهاني، در اجراي اين طرح تاكنون، بيشترين بازرسي انجام گرفته با 26 هزار و 278 مورد مربوط به غلات و حبوبات بسته بندي شده بوده است و همچنين اين گروه كالايي با 7 ميليارد و 781 ميليون و 388 هزار و 43 ريال در جايگاه اول بيشترين ارزش پرونده هاي تشكيل شده قرار گرفته است.
معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات خاطرنشان كرد: نظارت و كنترل قيمت ها، رسيدگي سريع به شكايات و گزارش هاي مردمي و جلوگيري از هرگونه كمبود و افزايش غيرمنطقي قيمت ها، با هدف افزايش رضايت عمومي در سراسر كشور با جديت دنبال مي شود.
فراهاني تصريح كرد: از ابتداي اجراي اين طرح تاكنون، گزارشهاي و اصل شده به 16 هزار و 529 مورد رسيده است كه در اسرع وقت تمام شكايات مورد رسيدگي قرار گرفته است.
 


سازمان حمايت با افزايش قيمت مصالح ساختماني موافقت كرد

سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان پس از بررسي اسناد و مدارك مثبته ارايه شده از سوي برخي توليدكنندگان مصالح ساختماني، با افزايش قيمت برخي از صنايع مرتبط در قالب تفاهم نامه موافقت كرده است.
وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام كرد: سازمان حمايت مصرف كنندگان و توليدكنندگان طي سال جاري با توجه به افزايش برخي از هزينه هاي توليد و دستمزد، نسبت به بررسي درخواست واحدهاي توليدي مصالح ساختماني جهت افزايش قيمت محصولات خود اقدام و پس از بررسي اسناد و مدارك مثبته با افزايش قيمت برخي از صنايع مرتبط در قالب تفاهم نامه موافقت كرده است.
بر اين اساس، واحدهاي توليدي مصالح ساختماني بايد نسبت به درج قيمت در سامانه 124 اقدام نمايند و ملاك عمل در برخورد با تخلفات قيمتهاي سامانه مذكور است و ارائه محصول با نرخ هاي مغاير قابليت پيگيري دارد.
در ارتباط با محصولات فولادي نيز حدود 50 درصد از نياز كشور از طريق واردات تامين مي شود و با توجه به موانع موجود در خصوص تامين اعتبار در بانك هاي خارجي و ساير موانع از جمله تامين ارز، اين بازار را تحت تاثير قرار داده است.
اين سازمان با توجه به قيمتهاي كشف شده براساس فرآيند عرضه و تقاضا در بازار بورس كالا و همچنين اخذ فهرست خريداران محصولات فولادي، همواره موارد را جهت بررسي و نظارت به سازمانهاي صنعت، معدن و تجارت 31 استان ارسال كرده و با هر گونه گرانفروشي، منطبق با قانون برخورد مي كند.
صادرات سيمان
رئيس اتحاديه فروشندگان مصالح ساختماني تهران گفت: سالانه حدود 70 ميليون تن توليد سيمان داريم كه از اين ميزان حدود 10 تا 15 درصد يعني 10 ميليون تن صادر مي شود.
محمدجعفر منتظري در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: سيمان را به كشورهاي عراق و افغانستان و به كشورهاي ديگري كه نياز داشته باشند، صادر مي كنيم و در حال حاضر توليد بيش از تقاضاست.
وي ادامه داد: قيمت سيمان امسال در مقايسه با سال گذشته افزايشي نداشته است.
منتظري با بيان اين كه قيمت مصالح ساختماني مثل گچ، شن، ماسه و خاك رس در مقايسه با سال گذشته به طور ميانگين حدود 15 تا 20 درصد افزايش يافته است، اظهار كرد: در رابطه با گچ، كم و بيش به كشورهاي حوزه خليج فارس صادرات داريم و به دليل تامين نياز كشورمان، وارداتي در رابطه با اين مصالح نداريم.
 


طرح «نجات آب» در مجلس

نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس از پيگيري «طرح نجات آب» در مجلس خبر داد كه با اجراي آن طي 5 سال بيلان منفي آب زمين ها و دشت ها مثبت مي شود.
محمد اسماعيل نيا در گفت وگو با خبرگزاري فارس از طرحي با عنوان نجات آب خبر داد كه در صورت اجراي آن تا 5 سال بيلان منفي آب زمين ها و دشت ها مثبت مي شود.
نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس گفت: اين ايده از سال 85 كه رئيس سازمان جهاد كشاورزي بودم شكل گرفت. وزارت نيرو و كشاورزي آن زمان اين طرح را امضا كردند و در سال 87 نيز خدمت مقام معظم رهبري ارائه شد و رئيس مجلس نيز از اين طرح استقبال كردند.
وي ادامه داد: اين طرح را در مجلس نهم دنبال مي كنم و در صورت تصويب به صورت پايلوت در گام نخست و بعد در كل كشور اجرايي مي شود.
اسماعيل نيا در تشريح اين طرح گفت: مناطق اولويت دار انتخاب مي شود و ظرفيت آبدهي موتورهاي چاه اين منطقه كه بالاي 20 الي 25 ليتر در ثانيه دبي دارند 5 ليتر در ثانيه كمتر مي شود.
وي همچنين گفت: كنتور حجمي براي تمامي چاه ها نصب شده و آبياري تحت فشار بستگي به شرايط منطقه و خاك راه اندازي مي شود.
وي افزود: اين طرح با مشاركت مردم و دولت انجام مي شود.
اسماعيل نيا گفت: در كنار اين طرح كشاورزان ترغيب به كشت گلخانه اي مي شوند كه نسبت به كشت آزاد نياز آبي پاييني دارند.
نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس افزود: همچنين الگوي كشت مناسبي شامل كشت محصولات كم مصرف و مزيت دار در كشور اجرايي مي شود.
به گفته اسماعيل نيا با اجراي اين طرح ضايعات كشاورزي نيز كه در حال حاضر تا 35 درصد باعث از بين رفتن محصولات كشاورزي مي شود كنترل مي شود و از اين راه هدررفت آب كمتر مي شود.
اسماعيل نيا خاطرنشان كرد: همسو با اجراي اين طرح عمليات آبخيزداري نيز در منابع طبيعي صورت مي گيرد تا آب در فرادست ها ذخيره شود همچنين در فرودست ها نيز مديريت در زمين هاي كشاورزي انجام مي شود.
نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس تصريح كرد: در حالت كلي مديريت آب، خاك، الگوي كشت و محصولات زراعي در كنار طرح پمپاژ كمتر آب از چاه ها صورت مي گيرد.

 


بانك مركزي اعلام كرد

نحوه استفاده نابينايان از خدمات بانكي

بانك مركزي در بخشنامه اي نحوه استفاده از خدمات بانكي توسط نابينايان كشور را اعلام كرد.
در بخشنامه بانك مركزي به مديران عامل كليه بانكهاي دولتي، غيردولتي، شركت دولتي پست بانك و موسسه اعتباري توسعه آمده است: اخيرا تعدادي از هموطنان نابينا مكاتباتي گلايه آميز درخصوص اعمال محدوديت از سوي بانك ها به اين اداره ارسال نموده اند كه حاوي مطالبي است مبني بر اينكه در مراجعات به بانك ها جهت بهره مندي از خدمات بانكي با اعمال محدوديتهايي مواجه مي شوند و براي استيفاي حقوق خود مجبور به، به همراه داشتن شخصي به عنوان امين مي باشند.
بنا به موارد فوق لازم است درخصوص استفاده نابينايان از خدمات بانكي ضمن رعايت احترام كامل به ايشان موارد ذيل مطمح نظر قرار گيرد.
1-نابينايان در استفاده از كليه خدمات بانكي (به جز خدمات حساب جاري) مواجه به هيچگونه محدوديتي نبوده و ملزم به، به همراه داشتن شخص ديگر نمي باشند. 2-نابينايان درخصوص استفاده از خدمات حساب جاري در صورتي كه رسما مسئوليت هاي ناشي از صدور چك را بپذيرند نيازي به معرفي وكيل ندارند.
بانك مركزي از بانكها خواسته است مراتب را به كليه واحدهاي ذيربط آن بانك، موسسات اعتباري غيربانكي ابلاغ كرده و بر حسن اجراي آن نظارت كنند.

 


محدوديت پروازي در زمان برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد

مديرعامل شركت فرودگاه هاي كشور از محدوديت پروازي در زمان برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران خبر داد.
سيدمحمود رسولي نژاد در گفت وگو با مهر گفت: هنگام برگزاري اجلاس سران كشورهاي غيرمتعهد، برخي از پروازهاي داخلي انجام نمي شود.
وي افزود: به منظور عدم تداخل پروازهاي مربوط به اين اجلاس، تعداد پروازها كاهش خواهد يافت.
همچنين در تماس مهر با برخي آژانس هاي هواپيمايي اين موضوع تاييد شد و البته آنها اعلام كردند كه به احتمال زياد از تاريخ 7 تا 11 شهريور پرواز به مقصد كيش و مشهد انجام نمي شود.
حميد غوابش دبير انجمن شركت هاي هواپيمايي هم اعلام كرد: احتمال كاهش تعداد پروازهاي داخلي وجود دارد اما هنوز به ايرلاين ها ابلاغ نشده است.
اين گزارش حاكي است، به احتمال زياد فرودگاه مهرآباد در روزهاي 8 و 9 شهريورماه تعطيل خواهد بود.
مسئولان دولتي اعلام كرده اند كه به دليل برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در روزهاي 7، 8، 9، 10 و 11 شهريورماه تهران تعطيل خواهد بود.
 


سخنگوي كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران كشور:

دلارهاي نفتي را به زخم توليد بزنيد

انتظار جامعه كارگري اين است كه دلارهاي نفتي به جاي آن كه صرف واردات شود به زخم توليد زده و گره كور كارخانجات توليدي باز شود.
هادي ابوي سخنگوي كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران سراسر كشور با بيان اين مطلب به ايسنا گفت: كارگران نمونه بارز اقتصاد مقاومتي هستند و در شرايطي كه كشور در تحريم قرار دارد و با ورشكستگي كارخانجات و تاخير در پرداخت دستمزدها و معوقات خود روبه رو هستند، مقاومت اقتصادي آنها ارزشمند است. وي يكي از مشخصه هاي بارز اقتصاد مقاومتي را كاهش وابستگي به درآمدهاي نفتي عنوان كرد و گفت: توقع ما از مسئولان كشور اين است كه بر روي درآمدهاي حاصل از فروش نفت در داخل كشور سرمايه گذاري كنند و درآمدها و دلارهاي نفتي را حداقل به زخم توليد بزنند.
ابوي در عين حال با اشاره به مشكلات موجود در بسياري از كارخانجات توليدي گفت: در حال حاضر نقدينگي بزرگترين مشكل بنگاه ها و كارخانجات توليدي است ولي مي توان با تزريق نقدينگي گره هاي كوچك آنها را باز كرد.
سخنگوي كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران سراسر كشور افزود: متاسفانه از تحريم هاي خارجي براي خود يك غول ساخته ايم، در حالي كه بايد از اين تهديدها به عنوان يك فرصت استفاده كرد و توليد ملي و داخلي را رونق بخشيد.
وي خاطرنشان كرد: چرا كشوري كه 30 سال واردكننده مواد اوليه بوده و براي راه افتادن چرخ خودروي داخلي اش قطعه خودرو وارد كرده نبايد به سمت خودكفايي برود؟
ابوي متذكر شد: 30 سال است كه با تحريم هاي خارجي دست و پنجه نرم مي كنيم و تا اين لحظه خللي در اراده مردم به وجود نيامده بعد از اين هم نخواهد آمد به شرط آن كه تصميم گيري هاي مسئولان با نگاه كارشناسي به مسايل اقتصادي همراه باشد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14