(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 22 مرداد 1391 - شماره 20280

ماهيگيري در سفيدترين صحراي دنيا
هنگام روزه داري در بدن چه مي گذرد؟
سرنخ هايي درباره علت اوتيسم
شيوه نوين اكتشاف نفت
قرص ديجيتالي در راه بازار
تغيير در راه رفتن اولين نشانه آلزايمر


ماهيگيري در سفيدترين صحراي دنيا

صحراي سفيد برزيل يكي از شگفت انگيزترين جاذبه هاي توريستي دنياست كه سفر به آن از بزرگ ترين آرزوهاي هر صحرانوردي است، البته شگفتي آن تنها به شنهاي سفيد رنگ آن محدود نمي شود.
به گزارش فارس، اين صحراي بي نظير كه با شن سفيد پوشيده شده وسعتي بيش از 1000 كيلومتر مربع دارد و به عنوان يك منطقه حفاظت شده تنها با ماشين هاي بيابان گرد مي توان وارد آن شد.
از ديگر شگفتي هاي صحراي سفيد كه نمونه آن در كمتر جايي وجود دارد، درياچه هاي خوش رنگ آن است كه حتي در آنها ماهي هم پيدا مي شود و قطعاً تجربه ماهي گيري در صحرا كه همه آن را با آفتاب سوزان و زمين هاي سوزان مي شناسيم تجربه متفاوتي خواهد بود.
درياچه هاي پراكنده اين صحرا كه براثر جمع شدن آب در فصول بارندگي ايجاد مي شود ميزبان پرندگاني است كه در لابلاي پرها و منقار خود، تخم ماهي هاي مختلف را به اين آبها مي آورند.
صحراي سفيد با وجود بارش هاي مناسب در فصل بارندگي داراي پوشش گياهي نيست و تنها بعضي گونه گياهان كه مي توانند در خاك خاص اين صحرا رشد كنند به صورت پراكنده در اين سو آن سو ديده مي شوند.
اين صحراي بي نظير داراي بومياني است كه «مائته» ناميده مي شوند. اين افراد در فصول بارندگي و تا خشك نشدن درياچه هاي فصلي از طريق ماهيگيري ارتزاق مي كنند و پس از اين فصول با كار در شهرهاي اطراف زندگي خود را مي گذرانند. اين بوميان افسانه اي دارند كه مي گويد.اجداد آنها يك روز صبح از خواب بيدار شده و ديده اند كه سرزمينشان در شن فرو رفته است.
حالا اگر قصد داريد در مجموعه آلبوم صحرانوردي خود عكسهاي بي نظيري داشته باشيد بار سفر را ببنديد و به شمال برزيل برويد.
 


هنگام روزه داري در بدن چه مي گذرد؟

آيا مي دانيد در ساعات روزه داري و اجتناب از خوردن و آشاميدن، بدن شما به چه كارهايي مشغول است؟
1- سم زدايي و دفع سموم بدن
اجتناب از خوردن و آشاميدن طولاني مدت، بدين معني است كه بدن به حالت به اصطلاح «خودپاكسازي» فرو مي رود.
در واقع انرژي كه در روزهاي عادي براي گوارش در بدن استفاده مي شود، صرف حذف سموم، التيام زخم هاي كهنه و ساخت سلول هاي جديد مي شود.
در اين حالت، بدن مجبور به تامين انرژي خود از منابع انرژي ذخيره شده به فرم گليكوژن مي شود. در اين صورت با تجزيه چربي هاي ذخيره شده، مواد شيميايي و سموم جذب شده از غذا و محيط، آزاد و دفع مي شود.
اين سم زدايي عموما در روده، كبد، كليه، ريه، غدد لنفاوي و حتي پوست صورت مي گيرد.
2- كمك به سيستم گوارشي
از آنجا كه در حال روزه داري، سيستم گوارش نيز فرصتي براي پاكسازي خود پيدا مي كند، امكان هضم و جذب مواد مفيدتر و مغذي تر فراهم مي شود. اين امر به تقويت غدد لنفاوي و ماهيچه ها نيز كمك مي كند.
در روزهاي اوليه روزه داري، كليه ها نمك و آب بيشتري دفع مي كنند كه اين فرآيند به كاهش فشار خون كمك مي كند. روزه داري در روزهاي اول ممكن است سخت به نظر برسد، اما از هفته دوم با دفع سموم بدن، احساس راحتي خاصي به كل سيستم بدن دست مي دهد.
 


سرنخ هايي درباره علت اوتيسم

پوشيدن اين نوع كلاه براي يك نوزاد چندان خوشايند نيست اما «ريكي كمبر» در 5 ماهگي خود براي تحقيقات منحصر به فردي كه مي تواند به توقف رشد بيماري اوتيسم كمك كند، داوطلب شده است.
به گزارش مهر، اندازه گيري هاي صورت گرفته از طريق حسگري كه در اين كلاه بر سر نوزاد گذاشته شده به دانشمندان مي گويد كه نوزادان چگونه يادگيري را با مشاهده ديگران، آغاز مي كنند.
محققان اميدوارند كه اين تحقيقات كه در دانشگاه دورهام انجام مي شود بتواند به درك اين كه نوزادان چگونه از سنين ابتدايي زندگي خود آغاز به يادگيري مي كنند، كمك كرده و از اين راه سرنخ هايي را درباره چگونگي ايجاد اوتيسم در كودكان بدست آورند.
اين دانشگاه اميدوار است بتواند از 40 نوزاد با كمتر از 10 هفته سن در اين آزمايش ها استفاده كند.
اين نوزادان كه در تمام مراحل تحقيق همراه والدين خود هستند ، در جريان آزمايش ها ابتدا در يك وان كوچك آب راه مي روند، پس از آن تصاوير متحرك كامپيوتري را از افرادي كه راه مي روند تماشا مي كنند در عين حال فعاليت مغزي اين كودكان مورد نظارت محققان قرار مي گيرد تا آنها به اين مسئله پي ببرند كه مغز كودكان هنگام مشاهده راه رفتن ديگران چه واكنشي نشان مي دهد.
در اين ميان مقايسه ميان نوزاداني صورت مي گيرد كه هيچ تجربه اي از راه رفتن ندارند و اين كه آيا پس از مشاهده راه رفتن افراد ديگر در مغز آنها تغييري ايجاد مي شود يا خير.
آزمايش ها، بدون خطر، بدون درد و غيرتهاجمي است و هيچ كدام از نوزادان در آزمايش هاي پزشكي براي تشخيص اوتيسم شركت نخواهند كرد. گفتني است حدود 100 كودك در بريتانيا داراي طيف اختلال اوتيسم هستند. اين ميزان در ميان پسران بيشتر از دختران مشاهده شده است. اوتيسم در نوزادان تشخيص داده نمي شود.
اما براساس اظهارات محققان اين تحقيق مي تواند به آنها كمك كند كه اوتيسم را در سن پايين تر تشخيص دهند.
خوددرماندگي يا اوتيسم نوعي اختلال رشدي از نوع روابط اجتماعي است كه با رفتارهاي ارتباطي، كلامي غيرطبيعي مشخص مي شود. علائم اين اختلال تا پيش از سه سالگي بروز مي كند و علت اصلي آن تاكنون ناشناخته باقي مانده است.
اين اختلال ارتباط با ديگران و دنياي خارج را براي افراد دشوار مي كند. در بعضي موارد رفتارهاي خود آزارانه و پرخاشگري نيز ديده مي شود. در اين افراد حركات تكراري (دست زدن، پريدن)، پاسخ هاي غيرمعمول به افراد، دلبستگي به اشيا و يا مقاومت در مقابل تغيير نيز ديده مي شود و ممكن است در حواس پنجگانه (بينايي، شنوايي، بساوايي، بويايي و چشايي) نيز حساسيت هاي غيرمعمول نشان دهند. هسته مركزي اختلال در اوتيسم، اختلال در ارتباط است علائم اين بيماري در هر كودك متفاوت است اما به طور معمول ناتواني در تعاملات اجتماعي را در بر مي گيرد. بيماران با مجموعه اي از درمان هاي رفتاري و كلامي درمان مي شوند.
اگرچه برخي داروها مي تواند علائمي را چون خشونت يا بيش فعالي كنترل كند اما هيچ درماني براي اين بيماري وجود ندارد.



 


شيوه نوين اكتشاف نفت

محققان چيني با بهره مندي فناوري پليمر به شيوه نويني در اكتشاف نفت دست يافته اند.
به گزارش مهر، دانشمندان با انجام يك پروژه نمونه در زمينه تهيه نفت از ساختارهاي پيچيده زمين شناختي، به نتايج رضايت بخشي در شمال چين رسيدند.
براساس اعلام بزرگ ترين شركت توليدكننده نفت و گاز چين، داده ها نشان مي دهد با اين شيوه ميزان كشف نفت در سنگ هاي مورد آزمايش 3/10 درصد افزايش يافته است كه مي توان اين ميزان را به 1/12 درصد رساند.
شركت نفت ملي چين اعلام كرد: اين پيشرفت در زمينه كاربرد سيل پليمري در لايه هاي كنگلومرا و شيوه مهمي است كه توليد نفت را افزايش خواهد داد.
در ادامه اين پروژه، اين شركت نفتي قصد دارد منطقه مورد آزمايش را گسترش داده و تلاش ها را براي توسعه منطقه Dzungarian Basin كه مهم ترين مخزن نفت و گاز اين كشور با ظرفيت حدود 8 ميليارد و 600 ميليون تن ذخاير نفت خام و بيش از 2 تريليون متر مكعب ذخاير گازي است، تقويت خواهد كرد.
هدف از اين پروژه نمونه كه از سال 2005 آغاز شده حل مشكلات فني بود كه در زمان حفر و توليد به وجود مي آمد.
محققان تاكنون چهار اختراع فني را در اين زمينه به ثبت رسانده اند.
 


قرص ديجيتالي در راه بازار

اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا يك قرص جديد ديجيتالي را تأييد كرده است كه هم مي تواند وقتي بلعيده شد آن را نظارت كرد و هم در مورد چگونگي واكنش بدن به دارو به پزشك اطلاعات دهد.
به گزارش مهر، شركت «سلامت ديجيتال پروتئوس»، سازنده اين قرص مي گويد: از اين قرص ديجيتالي مي توان براي درمان شيزوفرني، ام اس، هانتينگتون، پاركينسون، آلزايمر و ديابت استفاده كرد.
هر قرص حاوي حسگر بسيار كوچكي است كه مي تواند از طريق يك سيستم بازخورد سلامت ديجيتالي با پزشك ارتباط برقرار كند و اطلاعات مهمي را در مورد رفتارهاي دريافت دارو و چگونگي واكنش بدن به دارو منتقل كند.
اين حسگر، نامرئي به اندازه يك دانه شن است و براي تأمين انرژي مورد نياز براي ارتباط برقرار كردن با تلفن هوشمند با مايع معده وارد واكنش مي شود.
اين حسگر را مي توان درون قرص هاي بي اثر و يا ديگر محصولات خوردني مانند فرآورده هاي دارويي قرار داد. زماني كه اين حسگر به معده برسد، براثر تماس با مايع معده روشن شده و با ارسال يك سيگنال خاص وضعيت و زمان هضم دارو را مشخص مي كند.
اين اطلاعات از طريق بافت بدن كاربر به چسبي كه بر روي پوست قرار داده شده، مي رسد. اين چسب سيگنال را تشخيص داده و زمان دقيق هضم قرص حاوي حسگر خوردني را مشخص مي كند.
داده هاي فيزيولوژيك و رفتاري ديگري نيز مانند ضربان قلب، وضعيت و فعاليت بدن توسط اين چسب پوستي جمع آوري مي شود. اين چسب پوستي، اطلاعات را براي يك تلفن همراه تقويت مي كند. اين حسگر هشدارهايي را به حسگر بازو مي فرستد كه اطلاعات را به تلفن همراه مي دهد.
شركت سازنده اين قرص هوشمند مي گويند: فرد مي تواند مطمئن باشد كه دارو را براساس تجويز مصرف مي كند در حالي كه در همين زمان بازخوردهاي غيرمنتظره اي در مورد واكنش فيزيكي بدنش به درمان را نيز دريافت مي كند.
در حال حاضر 50 درصد مردم از مصرف داروها بهره كامل نمي برند چرا كه يا دوزآن مناسب نيست و يا متناقض با تجويز پزشك است.
اين قرص ديجيتال در آستانه ورود به بازارهاي اروپا و آمريكا است.
 


تغيير در راه رفتن اولين نشانه آلزايمر

محققان كانادايي مي گويند تغييرات ظريف در شيوه راه رفتن يك فرد، مي تواند نشانه هشداردهنده اوليه از كاهش شناختي و نشانه اي براي آلزايمر باشد.
به گزارش مهر، اين محققان با بررسي چندين تحقيق دريافتند كه گام و قدمهاي فرد، با پيشرفت كاهش شناختي، بيشتر تغيير مي كند.
اين يافته ها اولين تحقيقي است كه ميان علائم فيزيكي و بيماري آلزايمر ارتباط برقرار كرده است.
پيش از اين براي تشخيص اين بيماري، نياز به تشخيص پزشكان بود كه با توجه به امتحانات عصب شناختي و تمركز بر شناخت، آن را تشخيص مي دادند.
به گفته محققان تغييرات در شيوه راه رفتن، حتي مي تواند قبل از عوامل ديگر رخ دهد.
آمار نشان مي دهد 5 ميليون و400 هزار نفر در آمريكا، به اين بيماري مبتلا هستند كه تا سال 2050 ميلادي، اين تعداد به 16ميليون نفر خواهد رسيد.
راه رفتن و جنبش هاي بدن نياز به يكپارچگي همزمان و كامل چندين منطقه از مغز دارد و تغييرات در شيوه راه رفتن به خاطر مداخله بيماري در بخش هايي از مغز است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14