(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 مرداد 1391 - شماره 20283

يادداشت خبرنگار
مناطق شمالي شهر اصفهان محروميت زدايي مي شود
راه اندازي رشته فقه قضا در حوزه علميه خراسان
تشكيل كارگروه نهضت مطالعه در اهواز
آزادي 110محكوم مالي زندان دزفول
بخشي از عبارت هاي رسوب گرفته كتيبه بيستون قابل خواندن شد
تحمل انتقاد را داشته باشيم (نكته)
مديركل زندانهاي استان:
تعداد زندانيان گلستان3 برابر ظرفيت زندان هاست
بانوي خير بنابي ساختمان مسكوني به كميته امداد اهدا كرد
كودكان مهديشهري با آيات قرآني آشنا مي شوند
پرداخت خسارت به سيل زدگان گلستاني
موفقيت كشاورز اردبيلي
برداشت 13 هزار و50 كيلوگرم گندم در هكتار
برگزاري يادواره 21شهيد روستاي چاشم سمنان
بازديد فرماندار از منطقه سيل زده مانه
استان فارس ركورددار تلفات جاده اي در كشور است
تك نوبته شدن بيش از 96 درصد مدارس مازندران
شناسايي هزار و 134 مبتلا به ايدز در هرمزگان
مدير كل تبليغات اسلامي همدان:
تخريب باور جوانان هدف فرقه هاي اعتقادي نوظهور است
كسب رتبه 8 آزمون سراسري براي دانش آموز بهابادي
اعتبار پروژه هاي مهر ماندگار لرستان اختصاص يافت
افتتاح پروژه نيمه تمام به قصد فريب مردم


يادداشت خبرنگار

دوازده ساعت وقت براي نجات چترباز؟!
چند ماهي است گروهي از ورزشكاران پاراگرايدر(چتربازي) يكي از ارتفاعات رشته كوه البرز مركزي در شمال وردآورد را كه از نظر آب و هوايي و مكاني نسبتا از شرايط بهتري برخوردار است ، براي تفريح و ورزش انتخاب كرده اند و در برخي از روزهاي هفته به اين مكان مي آيند و به ورزش مورد علاقه خود مي پردازند. اين ورزش كه همچون ساير رشته هاي ورزشي گاهي حوادث و خطراتي را به همراه دارد، براي سومين بار طي ماه هاي اخير حادثه اي را رقم زد.
عصر روز دوشنبه 16 مرداد ماه نيز گروهي از جوانان علاقه مند به چتربازي به همراه مربيان اين رشته خود را به محل مورد اشاره رساندند و پس از انجام كارهاي مقدماتي به پرواز درآمدند تا دقايقي را براي تفريح و ورزش در آسمان بگذرانند. مهدي جوان 20 ساله- بچه نازي آباد تهران- هم يكي از اعضاي گروه پرواز بود كه به همراه برادر و ساير ورزشكاران با چتر خود به پرواز درآمده بود تا ساعت خوشي را در آسمان سپري كند. اما شانس با او يار نبود و زماني كه به قصد فرود درنقطه از پيش تعيين شده در حركت بود، ناگهان به سمت كوه منحرف شد و ساعت هفت و نيم غروب بعد از عبور از بالاي خط انتقال برق فشار قوي چهارصد كيلوولت، چتر وي با كابل رديف پايين خط انتقال برق 130 كيلوولت برخورد كرد و زير كابل هاي برق بين زمين و آسمان معلق شد در اين حال ساير اعضاي گروه بلافاصله با آتش نشاني تماس گرفته و درخواست كمك كردند. دقايقي بعد گروه هايي از امداد و نجات آتش نشاني تهران و ساير سازمانها در جاده روستاي ورديج در نزديك ترين نقطه به محل حادثه براي امدادرساني و نجات جوان ورزش كار كه در بالاترين نقطه ممكن از سطح زمين جانش به ريسماني بند بود حاضر شدند. جريان برق فشار قوي و ارتفاع چند صدمتري از كف دره مشكلات پيش روي امدادگران بود. مأموران برق به كمك طلبيده شدند. در دقايق پاياني دوشنبه كه هنوز برق قطع نشده بود، اضطراب و نگراني در بين جمعيت حاضر و نظاره گر موج مي زد و جوان گرفتار هم، هر از گاهي دست و پا و فريادي مي زد، نيروهاي امداد و نجات سازمان هاي مختلف هم در انتظار قطع جريان برق و ايمن سازي خط انتقال آن به سر مي بردند تا عمليات نجات را شروع كنند ظاهرا كسي براي تصميم گيري براي قطع برق پيدا نمي شد. سرانجام ساعت سه بامداد روز سه شنبه برق قطع و خط انتقال آن ايمن سازي شد در اين زمان امدادگران آتش نشاني وارد عمل شده و براي دسترسي به فرد حادثه ديده سبدي را توسط يك قرقره به كابل برق آويزان كردند، ساعت سه و نيم يكي از شجاع ترين و باتجربه ترين امدادگران با از جان گذشتگي داخل سبد شد و با استفاده از زور بازوي خود تلاشش را براي رسيدن به چترباز گرفتار بين زمين و آسمان آغاز كرد او حركتش به خاطر سربالايي بودن مسير به كندي انجام مي شد. اين امدادگر ايثارگر پس از سه ساعت تلاش بي وقفه خود را به بالاي سر جوان معلق در آسمان رساند و موفق شد با استفاده از يك طناب و قلابي كه به آن متصل بود اين جوان را پس از يازده ساعت به درون سبد بكشد و بعد از آزادسازي چتر از كابل برق دوباره با استفاده از زور بازوي خود به طرف دكل نگهدارنده كابل برق برگشت و با كمك ساير همكارانش كه انتظار آنها را مي كشيدند بعد از دوازده ساعت پاي جوان چترباز را دوباره به زمين رسانده و به لطف خدا وي را به آغوش خانواده بازگرداندند.
با توجه به اينكه اين حادثه به گرفتاري يك شهروند از بين ميليونها شهروند ساكن تهران، مربوط مي شود و در حالي كه مسئولان و مديران شهري در سطوح مختلف در سلامت كامل بسر مي بردند و از طريق بيسيم و با سيم با يكديگر در ارتباط بودند اگر حادثه ناگهاني همچون وقوع زلزله در اين كلان شهر، روي دهد و خود مديران هم دچار بحران شوند، تكليف حادثه ديدگان چه مي شود؟ همان مديران و مسئولاني كه مرتب مانورهاي مشترك مختلف را با صرف هزينه هاي گزاف مثل مانور زلزله براي تمرين و هماهنگي درون سازماني و برون سازماني و كسب آمادگي در مواجه با حوادث به اجرا در مي آورند و سپس مقابل دوربين ها حاضر شده و با ارزيابي يك مانور نمايشي به خود نمره بيست مي دهند. پس چگونه در يك حادثه و مانور واقعي، و در حالي كه شهر چند ميليوني تهران روند عادي داشت براي نجات تنها يك نفر دوازده ساعت وقت صرف شد، چرا براي قطع برق هفت ساعت وقت صرف شد، مگر متوليان براي اين مواقع برنامه اي ندارند؛ آيا تجهيزات در اختيار امدادگران كافي و متناسب با شرايط اين ماموريت بود!

 


مناطق شمالي شهر اصفهان محروميت زدايي مي شود

اصفهان- خبرنگار كيهان:
استاندار اصفهان با اشاره به توزيع درآمدهاي ناشي از عوارض آلايندگي در بين شهرداري هاي اين استان گفت: تاكنون 900 ميليارد ريال به شهرداري اصفهان براي محروميت زدايي در مناطق شمالي اين شهر از جمله در زينبيه و دارك پرداخت شده است.
دكتر «عليرضا ذاكر اصفهاني» در جلسه شوراي اداري استان اصفهان افزود: تاكنون دو مبلغ 700 و 200 ميليارد ريال به شهرداري اصفهان به منظور هزينه كرد در مناطق محروم شمال اين شهر اختصاص داده شده است.
رئيس شوراي برنامه ريزي استان اصفهان با اشاره به رشد فعاليت هاي عمراني دولت در بخش هاي مختلف، اظهار داشت: بيش از هزار طرح عمراني در اين استان براي افتتاح آماده است.
وي اضافه كرد: در حالي كه رشد اعتبارات كشوري در سال جاري 27 درصد مي باشد، رشد اعتبارات استان اصفهان به 30 درصد رسيده است.
استاندار اصفهان كل اعتبارات استان را 3 هزار و 50 ميليارد ريال اعلام كرد و گفت: از اين مقدار يك هزار و 60 ميليارد ريال مربوط به مصوبات كشوري است.
وي اضافه كرد: درآمد سال 90 استان در مقابل سال 89، با رشدي 61 درصدي به 20 هزار و 600 ميليارد ريال رسيد و اصفهان بعد از تهران كه براي آن رتبه اي قائل نمي شوند، مقام نخست استاني را از آن خود كرد.
ذاكر اصفهاني با بيان اينكه درآمدهاي استان اصفهان مي تواند پروژه هاي عمراني 18 استان كشور را پوشش دهد، گفت: اين مبلغ به خزانه دولت واريز و از آنجا تقسيم مي شود.
وي افزود: در سال جاري 3 هزار و 200 پروژه به بهره برداري مي رسد كه با احتساب طرح هاي شهرداري ها اين رقم به بيش از 4 هزار طرح مي رسد.
استاندار اصفهان اعتبارات ملي استان را 253ميليارد برآورد كرد و افزود: از اين مقدار يك هزار و 70 ميليارد ريال به قطار شهري اختصاص دارد و مابقي در 53 مورد مصوب طرح مهر ماندگار صرف مي شود.
وي سرانه عمراني هر اصفهاني را شش ميليون و 190 هزار ريال عنوان كرد و گفت: سرانه درآمدي هر اصفهاني نيز به چهار ميليون و 180 هزار ريال در سال جاري رسيده است.
ذاكر اصفهاني با اشاره به تصويب 835 طرح در دور سوم سفر رئيس جمهوري به اصفهان گفت: از اين تعداد 640 مصوبه معادل 77 درصد مصوبات اجرايي شده كه 294 مصوبه آن معادل 35 درصد كل مصوبات به اتمام رسيده است.
وي به كاهش 75 درصدي آب سد زاينده رود اشاره كرد و خواستار همكاري مردم در صرفه جويي آب مصرفي اين استان شد. استاندار اصفهان از تشكيل اداره كل پافند غيرعامل در آينده اي نزديك در معاونت سياسي امنيتي استانداري خبر داد.
 


راه اندازي رشته فقه قضا در حوزه علميه خراسان

مشهد-خبرنگار كيهان:
معاون آموزش و پژوهش حوزه علميه خراسان گفت: هم زمان با آغاز سال تحصيلي جديد، رشته تخصصي
فقه قضا در حوزه علميه خراسان راه اندازي مي شود.
حجت الاسلام والمسلمين «مهدوي» در گفت وگو با خبرنگاران، افزود: اين رشته در سال تحصيلي 92-91 در مدرسه علميه عالي نواب مشهد برگزار خواهد شد. وي راه اندازي اين گونه رشته ها را با هدف بسط و گسترش موضوعات علمي تخصصي در حوزه علميه خراسان دانست و بيان داشت: پيگيري موضوع تحول با محوريت منويات مقام معظم رهبري ؛، يكي از اولويت هاي كاري و اجرايي معاونت آموزش و پژوهش اين حوزه است كه از جمله مصاديق آن، تحول در ايجاد، بسط و گسترش رشته هاي تخصصي است.
 


تشكيل كارگروه نهضت مطالعه در اهواز

اهواز- خبرنگار كيهان:
مطابق آيين نامه دبيرخانه كميته دائمي نهضت مطالعه مفيد كشور، 5 كارگروه تخصصي نهضت مطالعه مفيد در اهواز تشكيل مي شود.
فرماندار اهواز با اعلام اين مطلب در جلسه انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان اهواز، اين كارگروه ها را شامل كارگروه فرهنگ كتابخواني، توسعه فيزيكي، كودك و نوجوان، آموزش و پژوهش و تبليغات برشمرد و اظهار داشت: وظايف اعضاء و مسئولين كارگروه ها مشخص شده است و اميداريم عملكرد اين كميته ها در افزايش سرانه مطالعه شهرستان موثر باشد.
وي افزود: براي گسترش كتابخانه هاي مشاركتي در اهواز 39 كانون فرهنگي هنري مساجد به نهاد كتابخانه هاي عمومي معرفي شده و شرايط آنها در حال بررسي است.
به گفته «عبدالرضا فدعمي» اين كتابخانه ها در صورت تبديل شدن به كتابخانه هاي مشاركتي از خدمات تجهيز، دريافت منابع و ساماندهي انجمن كتابخانه هاي عمومي شهرستان استفاده مي كنند.
فرماندار اهواز همچنين خاطرنشان كرد: با توجه به نياز شهر حميديه احداث كتابخانه در اين شهر در اولويت قرار گرفته است و زمين آن توسط شوراي شهر و شهرداري حميديه تأمين مي شود.
«مهين موسوي» رئيس اداره كتابخانه هاي عمومي شهرستان اهواز نيز در اين جلسه با اشاره به اين كه شاخص هاي ارزيابي كتابخانه هاي عمومي اهواز در سه ماهه نخست امسال نسبت به سال گذشته رشد مناسبي داشته است، اظهار داشت: اين افزايش در مورد امانت كتاب 55 درصد، مراجعان كتابخانه 39 درصد، استفاده از نمايه نشريات 97 درصد و در استفاده از بخشهاي ديداري و شنيداري 150 درصد بوده است.
 


آزادي 110محكوم مالي زندان دزفول

دزفول- خبرنگاركيهان:
110نفر از زندانيان جرائم غيرعمد دزفول با حمايت مالي انجمن حمايت از زندانيان آزاد شدند.
مديرعامل انجمن حمايت از زندانيان دزفول اظهار كرد: ميزان بدهي مالي اين زندانيان حدود 4ميليارد و 500ميليون ريال بوده كه بخشي از آن به ميزان يك ميلياردو 950ميليون ريال به صورت نقد به شكات پرداخت شده و مابقي آن را شكات با ميانجيگري اين انجمن رضايت دادند.
«ابوالحسن صادقي پور» گفت: از مجموع 1650 خانوار وابسته به زندانيان دزفول كه متقاضي كمك هستند، 489خانوار تحت پوشش خدمات اين انجمن قرار گرفته اند و تاكنون 110زنداني محكوم مالي اين زندان آزاد شدند. همچنين در مراسم جشن گلريزان امسال 420ميليون ريال كمك بلاعوض توسط خيرين و 200ميليون ريال تسهيلات قرض الحسنه از سوي صندوق قرض الحسنه ولي عصر(عج) دزفول، براي آزادي زندانيان نيازمند اين شهر اختصاص يافت.
مديرعامل ستاد ديه خوزستان نيز در حاشيه اين جشن گفت: براي آزادي زندانيان جرائم غيرعمد خوزستان به 50ميليارد ريال نياز داريم.
گفتني است، جشن گلريزان هر ساله در ايام ماه مبارك رمضان با هدف آزادي زندانيان نيازمند و كمك به خانواده هاي آنها از طريق جلب كمك هاي مردمي و خيرين برگزار مي شود.
 


بخشي از عبارت هاي رسوب گرفته كتيبه بيستون قابل خواندن شد

كرمانشاه- خبرنگاركيهان:
بخشي از عبارت هاي رسوب گرفته كتيبه بيستون توسط پروفسور هنكل من از سازمان باستان شناسي آلمان خوانده شد.
حسين راعي مدير پايگاه ميراث جهاني بيستون با اعلام اين خبر گفت: از حدود 4 ماه پيش كار مستندسازي با اسكن نوري در مجموعه جهاني بيستون توسط تيم مشترك باستان شناسي ايران و آلمان آغاز شد و درنهايت بخشي از عبارت هاي كتيبه بيستون خوانده شد.
وي افزود: سه مرحله از خواناسازي و يك مرحله باقيمانده اسكن نوري انجام شده است را تهيه خواهيم كرد.
راعي يكي از اهداف مهم اين اسكن نوري را علاوه بر خواناسازي، آسيب شناسي كتيبه براي نحوه برخورد با آن در آينده اعلام كرد و گفت: اين اقدام پيش نياز مهمي براي كارهاي مرمتي است كه در آينده انجام مي شود.
مدير پايگاه ميراث جهاني بيستون درخاتمه اظهارداشت: براساس تفاهم نامه منعقدشده با سازمان باستان شناسي آلمان، اسكن نوري بقيه آثار موجود در محوطه بيستون انجام و تبادل پژوهشگر و دانشجو صورت خواهد گرفت.
 


تحمل انتقاد را داشته باشيم (نكته)

فرماندار اسلامشهر، در جلسه شوراي اداري اين شهرستان با موضع گيري تند خود نسبت به خبرنگاراني كه اخبار انتقادي اين منطقه را انعكاس مي دهند، روز خبرنگار را براي اين قشر زحمتكش ، به يك روز تاريخي تبديل كرد.
«غلامحسين آرام» در اين جلسه با رفتار ناشايستي كه با خبرنگار داشت، از توزيع ويژه نامه محلي يكي از روزنامه هاي سراسري كه مطالب انتقادي به برخي مسئولان دستگاههاي اجرايي را چاپ كرده بود، جلوگيري كرد.
مسئولان اسلامشهر كه تمامي مناسبت هاي كوچك و بزرگ را به خاطر داشته و با هزينه هاي فراوان، بزرگداشت هاي مختلفي را برگزار مي كنند اما روز تاريخي و مهمي هم چون 17 مرداد روز خبرنگار را فراموش كرده بودند.
براساس اخبار منتشره فرماندار اسلامشهر با تشكيل جلسه شوراي اداري اين شهرستان در روز 17 مرداد مانع از برگزاري مراسم بزرگداشت روز خبرنگار شد.
اسلامشهر-خبرنگار كيهان
 


مديركل زندانهاي استان:

تعداد زندانيان گلستان3 برابر ظرفيت زندان هاست

گرگان -خبرنگاركيهان:
مديركل زندان هاي استان گلستان تعداد زندانيان استان را 3 برابر ظرفيت اسمي زندان ها اعلام كرد.
«محمود اميني»گفت: استان داراي دو زندان در شهرستان هاي گرگان و گنبد با ظرفيت اسمي هر كدام هزار نفر و يك كانون اصلاح و تربيت در شهرستان گرگان است.
وي عنوان كرد: با توجه به آمار و ظرفيت زندان هاي استان درحال حاضر تعداد زندانيان استان بيشتر از ظرفيت اسمي زندان هايي است كه اين افزايش جمعيت موجب كمبود فضاي فيزيكي در زندان ها شده است.
اميني به جرائم زندانيان اشاره كرد وگفت: درحال حاضر حدود 38 درصد از جرائم زندانيان مربوط به مواد مخدر، 32 درصد مربوط به سرقت، 22 درصد مربوط به عليه اشخاص و اطفال و مابقي نيز سائر جرائم است.
وي بيان داشت: منشا اكثر ناهنجاري ها و بزهكاري هاي افراد درجوامع گوناگون را مي توان در كمرنگ شدن معنويت درآن جوامع دانست.
مديركل زندان هاي گلستان در ادامه با بيان اينكه كاهش ارتكاب جرايم درماه مبارك رمضان بر همگان محسوس و نمايان است تصريح كرد: همه ساله در ماه مبارك رمضان جرائم به شدت كاهش يافته و تعداد زندانيان سير نزولي به خود مي گيرد.
وي خاطرنشان كرد: درسال گذشته آمار جرائم ماه مبارك رمضان نسبت به كل ماه هاي سال 8 درصد كاهش داشته است.
 


بانوي خير بنابي ساختمان مسكوني به كميته امداد اهدا كرد

بناب-خبرنگار كيهان:
رئيس كميته امداد امام خميني بناب از اقدامات چشمگير و كمك هاي مردم نوعدوست اين شهرستان به خانواده هاي محروم خبر داد.
بايرامعلي اصلاني گفت: شبهاي ماه مبارك رمضان همكاران كميته امداد با حضور در مساجد ضمن سخنراني نسبت به جمع آوري كمك هاي مردمي اقدام مي كنند.
وي افزود: در اين راستا يك خانم خير بنابي يك واحد ساختمان مسكوني به متراژ 250 متر مربع به محرومان كميته امداد امام خميني اهدا كرد.
وي ارزش ريالي ساختمان اهدا شده توسط اين بانوي خير را 700 ميليون ريال اعلام كرد و گفت: همزمان با ماه ضيافت و رحمت الهي ضمن دادن افطاري به خانواده هاي تحت پوشش، نسبت به اطعام نيازمندان در قالب غذاي گرم و همچنين تهيه سبد غذايي براي خانواده ها در قالب گوشت، برنج و روغن اقدام شد.
 


كودكان مهديشهري با آيات قرآني آشنا مي شوند

مهديشهر - خبرنگار كيهان:
رئيس اداره تبليغات اسلامي مهديشهر از برگزاري طرح قرآني ويژه خردسالان و پيش دبستاني ها در دارالقرآن اين شهر خبر داد.
حجت الاسلام والمسلمين غلامرضا زاهدي گفت: اين طرح با هدف آشنا كردن نونهالان و كودكان با سوره ها و آيات قرآني برگزار مي شود.
وي تصريح كرد: در اين طرح كودكان و نونهالان با گزيده اي از سوره ها و آيات منتخب تربيتي قرآن و احاديث و داستان هاي ائمه اطهار(ع) آشنا مي شوند.
زاهدي با بيان اينكه گروه هاي هدف در طرح قرآني ويژه خردسالان در مهديشهر، كودكان 3 تا 6 ساله هستند گفت: اين دوره آموزشي در قالب 34 جلسه آموزشي دو ساعته برگزار مي شود.
رئيس اداره تبليغات اسلامي مهديشهر محتواي دوره آموزشي را حفظ سوره ها و آيات منتخب و احاديث كوتاه عنوان كرد و اظهار داشت: فعاليت هاي تكميلي و تفريحي تربيتي در قالب نقاشي، داستانهاي ديني، شعر، كاردستي و بازي از جمله برنامه هاي جانبي اين طرح است.
وي گفت: مسئولان فرهنگي بايد كودكان، نوجوانان و جوانان را با كتاب خدا آشنا ساخته و والدين نيز مي بايست مفاهيم قرآني را در قالب داستان و حكايت و با زبان كودكانه به كودكان و نوجوانان خود ارائه دهند.
 


پرداخت خسارت به سيل زدگان گلستاني

گنبدكاووس- خبرنگار كيهان:
نماينده مردم گنبدكاووس در مجلس شوراي اسلامي از پرداخت كامل خسارت سيلزدگان استان گلستان خبر داد.
دكتر «سليمان عباسي» گفت: پس از وقوع چند فقره سيلاب در منطقه و وارد شدن خسارت به مردم بويژه در بخش كشاورزي، بلافاصله موضوع از طريق نهاد رياست جمهوري پيگيري شد.
وي با بيان اينكه رياست جمهوري دستور پيگيري موضوع و پرداخت كامل خسارت ديدگان را صادر كرد، افزود: در اين خصوص اعتبارات ويژه اي براي پرداخت خسارت به سيل زدگان گلستان اختصاص يافت.
عباسي،افزود: هيچ محدوديت اعتباري در پرداخت خسارت به سيل زدگان وجود ندارد و خسارت ديدگان خسارت كامل خود را دريافت خواهند كرد.
سيلاب دو هفته گذشته به 134هكتار از اراضي شهرستان گنبدكاووس مجموعاً به مبلغ يك ميليارد و 550 ميليون ريال خسارت وارد كرد.
 


موفقيت كشاورز اردبيلي

برداشت 13 هزار و50 كيلوگرم گندم در هكتار

اردبيل- خبرنگاركيهان:
كشاورز اردبيلي از هر هكتار زمين زير كشت 13هزار و50 كيلوگرم گندم برداشت كرد.
معاون بهبود توليدات گياهي سازمان جهاد كشاورزي استان با اعلام مطلب بالا افزود: «جوان محمدي» گندم كار اهل روستاي پيراقوم از توابع شهرستان اردبيل موفق به برداشت 13هزار و50 كيلوگرم در هر هكتار محصول گندم شده است.
«خليل نيكشاد» گفت: در سال زراعي جاري مقدار 44هزار و165 هكتار از اراضي منطقه زير كشت گندم آبي و ديم رفته است.
وي افزود: با توجه به افزايش ميزان بارندگي و تلاش كشاورزان و كارشناسان پيش بيني مي شود ميزان توليد گندم به 118هزار تن افزايش يابد.
 


برگزاري يادواره 21شهيد روستاي چاشم سمنان

سمنان- خبرنگاركيهان:
يادواره سردار شهيد سيداحمد نبوي چاشمي و 21شهيد روستا چاشم با حضور خانواده معظم شهدا و جانبازان و اقشار مردمي و مسئولان در حسينيه اعظم اين روستا برگزار شد.
حجت الاسلام حسين جوشقاني دبير تبليغ بنياد خاتم الاوصياء ضمن گراميداشت سردار شهيد نبوي و ديگر شهداي چاشم گفت: آشنايي جوانان با سيره و معارف شهدا و تكريم مقام شامخ شهيدان از اهداف برگزاري اين يادواره است.
وي افزود: بايد طوري عمل كنيم كه نسل جوان ما از شهدا جدا نشوند.
در اين مراسم ماكت عملياتي كربلاي 5 كه از سوي ستاد يادواره شهداي چاشم تهيه شده بود مورد بازديد عموم قرارگرفت. برپايي نمايشگاه عكس و ايستگاه صلواتي، صعود كوهنوردان به قله چاشم و برگزاري مسابقه واليبال از ديگر برنامه هاي اين يادواره بود.
 


بازديد فرماندار از منطقه سيل زده مانه

مانه و سملقان- خبرنگار كيهان:
براي رسيدگي به وضع مردم سيل زده بخش مانه، فرماندار و بخشدار مانه از منطقه بازديد كردند.
بخش مانه، از توابع شهرستان مانه و سملقان، بزرگ ترين و محروم ترين بخش شهرستان است و بيشترين جمعيت روستايي را در شهرستان و استان خراسان شمالي در خود جاي داده است.
سيل اخير در شهرستان مانه و سملقان به ويژه بخش مانه، خسارات زيادي را به ابنيه ها و مزارع كشاورزي وارد كرد. بر اين اساس فرماندار و بخشدار، به ناچار بيش از 15 كيلومتر راه را با تراكتور و موتورسيكلت طي كردند تا خود را به جمع مردم سيل زده روستاي ارناوه برسانند و وضعيت سيل زدگان را بررسي كنند.
در اين بازديد فرماندار مانه و سملقان ضمن ابراز نگراني از وضع موجود مردم سيل زده گفت: با استفاده از تمام امكانات براي مشكل به وجود آمده اقدام و نگراني مردم سيل زده را رفع خواهيم كرد.
در ادامه بخشدار مانه ضمن معرفي موقعيت روستاهاي سيل زده گفت: با توجه به حوزه آب ريزه منطقه كه از محدوده شيروان شروع مي شود و سيل يك مسير طولاني دارد، خود به خود بر خسارات افزوده مي شود.
«مهدي شيردل» افزود: پس از فروكش كردن سيل ادارات هلال احمر، راه و شهرسازي، آب و فاضلاب روستايي با چند دستگاه بيل به كمك سيل زدگان رفتند و اقدامات اوليه انجام شد.
 


استان فارس ركورددار تلفات جاده اي در كشور است

شيراز- خبرنگار كيهان:
براساس آمارهاي منتشر شده، استان فارس ركورددار تعداد تلفات جاده اي است و مقام نخست را در كشور دارد.
رئيس مركز سياستگذاري سلامت دانشگاه علوم پزشكي شيراز بر لزوم اتخاذ تدابيري براي كاهش سوانح وحوادث ترافيكي و كاهش مرگ و مير ناشي از تصادفات تاكيد كرد وگفت: متاسفانه استان فارس در اين خصوص جايگاه مناسبي ندارد.
دكتر «كامران باقري لنكراني» اظهار داشت: البته روند تلفات و مرگ و ميرها در تصادفات ترافيكي در فارس روندي كاهشي است و اين موضوع جاي اميدواري دارد اما همچنان آمارهاي مرگ و مير در تصادفات جاده اي بالاست.
وي با بيان اينكه 20درصد از تصادفات منجر به فوت تحت تاثير مصرف مواد مختل كننده هوشياري است افزود: اين مواد شامل مواد افيوني، الكل و مواد روانگردان مي باشد و تعداد افرادي كه با مصرف اين موارد منجر به بروز حادثه تصادف شده اند نيز قابل تامل است.
گفتني است براساس آمارهاي رسمي منتشر شده استان فارس به لحاظ تعداد مرگ و مير در حوادث و سوانح جاده اي با داشتن سالانه يك هزار و 803 كشته در جايگاه سوم، استان تهران با داشتن دو هزار و 200كشته در جايگاه نخست و استان خراسان رضوي با داشتن يك هزار و 849 كشته در جايگاه دوم قرار دارند. اما اين آمارها را اگر براساس تعداد كشته در هر يكصد هزار نفر و براساس نسبت هاي جمعيتي بسنجيم، استان فارس ركورددار تعداد تلفات جاده اي است و مقام نخست را در كشور دارد.
 


تك نوبته شدن بيش از 96 درصد مدارس مازندران

ساري - خبرنگاركيهان:
مدير آموزش و پرورش استان مازندران از تك نوبته شدن تمام مدارس اين استان تا سال آينده تحصيلي خبر داد.
محمدعلي اميري با اشاره به اينكه 5/96 درصد مدارس استان مازندران تك نوبته شدند، بيان داشت: تلاش داريم تا سال آينده تمام مدارس استان مازندران به صورت تك نوبته اداره شوند.
وي به خبرنگار كيهان گفت: از تعداد 4 هزار و 300مدرسه در استان اصفهان تنها 147مدرسه به صورت دو نوبته فعاليت آموزشي و پرورشي دارند.
مديركل آموزش و پرورش مازندران در ادامه با بيان اينكه امسال هزار و 700 مدرسه تحت پوشش طرح هجرت 3 قرار گرفتند، اظهارداشت: پيش بيني اعتبار طرح هجرت3 امسال بالغ بر 4ميلياردتومان است، دو ميليارد تومان از اين ميزان را اداره كل نوسازي مدارس، 600ميليون تومان از طريق بسيج سازندگي سپاه و بقيه اعتبارات از محل منابع آموزش و پرورش و نيز مشاركت هاي مردمي تأمين مي شود.
 


شناسايي هزار و 134 مبتلا به ايدز در هرمزگان

بندرعباس- خبرنگار كيهان:
يك هزار و 134نفر در هرمزگان مبتلا به HIV شناسايي شده اند كه از اين تعداد 981 نفر مرد و 153 نفر زن هستند و 855 نفر زنده هستند.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني در نشست كار گروه سلامت و امنيت غذايي با بيان اين مطلب افزود: در 30 سال گذشته تاكنون 279 نفر مبتلايان به ايدز در هرمزگان فوت كرده اند.
دكتر محمد شكاري با اشاره به روند انتقال ايدز در استان هرمزگان گفت: الگوي انتقال HIV در استان هرمزگان از طريق اعتياد تزريقي 63درصد، آميزشي 25درصد، مادر به كودك دو و سه دهم درصد و ناشناس 12درصد است.
وي به افزايش آمار مبتلايان زن در هرمزگان اشاره كرد و اظهار داشت: آمار مبتلايان زن در كشور 9و 2/9درصد است. اين در حالي است كه در استان هرمزگان اين ميزان 13 درصد است.
رئيس دانشگاه علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درماني هرمزگان تغيير الگوي انتقال ايدز به سمت آميزشي را از مسائل هشداردهنده در هرمزگان دانست و افزود: از سال 1383 با عوامل كنترلي اعتياد تزريقي رو به كاهش بوده است و انتقال آميزشي شيب رو به بالايي دارد كه بايد در اين زمينه مداخله هاي فرهنگي اجتماعي صورت گيرد.
وي تقويت اعتقادات مذهبي و فرهنگي را در بالا بردن پيشگيري و كنترل از بيماري ايدز موثر دانست.


مدير كل تبليغات اسلامي همدان:

تخريب باور جوانان هدف فرقه هاي اعتقادي نوظهور است

همدان- خبرنگار كيهان:
امروزه تهاجم فرهنگي با فعاليت هاي پنهان و خاموش، از بزرگترين خطرات عليه جمهوري اسلامي ايران است.
مدير كل تبليغات اسلامي استان همدان با اشاره به راه اندازي بازار جديد اعتقادي فرقه هاي نوظهور با هدف مسموم كردن باورهاي جوانان افزود: در قرن حاضر حمله جدي از سوي دشمن عليه دين اسلام شكل گرفته كه وجود بيش از 5 هزار فرقه نوظهور معنويت گرا با راه اندازي بازار جديد اعتقادي نمونه بارز آن است.
حجت الاسلام والمسلمين «احد آزاديخواه» كه در جمع افسران و درجه داران پايگاه هوايي شهيد نوژه سخن مي گفت، به خطر فرقه هاي انحرافي براي ارزش هاي اسلامي كشور اشاره كرد و ادامه داد: فرقه هاي انحرافي و نوظهور يكي از جنبه هاي جنگ نرم دشمنان عليه ارزش هاي اسلامي است و ايادي شيطان با ايجاد اين فرقه ها همواره در تلاش براي به گمراهي كشيدن انسان ها هستند.
«آزاديخواه» با تاكيد بر اينكه هدف دشمنان به زنجير كشيدن و مسموم كردن افكار و باور جوانان است گفت: سرنوشت هر جامعه به قشر جوان آن بستگي دارد و در حقيقت جوانان سرمايه هاي كشور هستند كه بايد با بصيرت و ايمان و اخلاص تمام در برابر اهداف شوم استكبار ايستادگي كنند. وي تاكيد كرد: تدوين برنامه هاي جامع و هدفمند فرهنگي براي مقابله با اين چالش اساسي امري ضروري است.
 


كسب رتبه 8 آزمون سراسري براي دانش آموز بهابادي

بهاباد - خبرنگار كيهان:
سينا اميني بهابادي در كنكور سراسري سال 91 گروه آزمايشي علوم تجربي موفق به كسب رتبه 8 كشوري شد.
به گزارش روابط عمومي فرمانداري بهاباد به نقل از سايت سازمان سنجش آموزش كشور، سينا اميني بهابادي فرزند علي موفق به كسب رتبه 8 كشوري كنكور سراسري 91 در گروه آزمايشي علوم تجربي شد و افتخاري ديگر در دفتر افتخارات شهرستان دارالولايه بهاباد و استان دارالعباده و دارلعلم يزد ثبت كرد.
 


اعتبار پروژه هاي مهر ماندگار لرستان اختصاص يافت

خرم آباد- خبرنگار كيهان:
معادل 20 سال اخير، اعتبارات عمراني در قالب پروژه هاي مهر ماندگار به لرستان اختصاص يافت.
استاندار لرستان با اعلام اين خبر افزود: تعداد حدود 50 پروژه مهم نيمه تمام لرستان در قالب پروژه هاي مهر ماندگار قرار گرفت كه حدود 4 هزار ميليارد تومان براي تكميل آنها اختصاص يافته است.
اين پروژه ها ظرف امسال و حداكثر خرداد ماه سال آينده به بهره برداري مي رسند.
وي گفت: سراسر استان به كارگاه سازندگي تبديل شده و تعيين پروژه هاي مهر ماندگار دامنه و شتاب سازندگي در لرستان را افزايش داده است.
 


افتتاح پروژه نيمه تمام به قصد فريب مردم

رشت- خبرنگار كيهان:
افتتاح پروژه نيمه تمام فاز اول تصفيه خانه رشت تنها به قصد فريب مردم بوده است.
هاتفي عضو شوراي اسلامي كلانشهر رشت با بيان اين مطلب اظهار داشت: به عنوان يك شهروند از افتتاح اين پروژه در فاز اول آن به صورت نيمه تمام متاسف شدم چرا كه افتتاح يك پروژه نيمه تمام تنها به قصد فريب مردم است.
وي افزود: به گفته وزير نيرو 50 درصد اين طرح باقي است اما مديران استاني اين رقم را 75درصد اعلام مي كنند و بايد گفت چرا در حق مردم گيلان چنين جفايي روا مي شود؟
اين عضو شورا تصريح كرد: افتتاح پروژه نيمه تمام با دريافت اعتبار جهاني و با اين مدت طولاني، جشن دارد يا بايد مورد نگراني مسئولان باشد؟
در ادامه اين جلسه عاقل منش نايب رئيس شورا نيز پيرو سخنان اين عضو شورا گفت: مديرعامل شركت آب و فاضلاب سال گذشته در جلسه شوراي شهر اعلام كرد، تا پايان سال 90، 20درصد از شبكه فاضلاب صنعتي به تصفيه خانه رشت متصل خواهد شد و در همان سال در جلسه شوراي اداري فرمانداري رشت در حضور استاندار و نمايندگان مردم قول بهره برداري را به هفته دولت امسال موكول كرد.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14