(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 مرداد 1391 - شماره 20283

رئيس اسبق موساد:
نمي توانيم با موشك هاي حزب الله مقابله كنيم
شعار مرگ بر آل سعود
در تظاهرات ضددولتي شرق عربستان
درگيري انقلابيون بحرين با ماموران آل خليفه در خيابان هاي منامه
خشم سازمان هاي مدافع حقوق بشر
از جنايات تكان دهنده تروريست ها در سوريه
سرباز افغان بار ديگر تفنگداران آمريكايي را به رگبار بست
چند مقام دولتي عراق فاش كردند
طرح آمريكا و اسرائيل براي ناآرام كردن اوضاع سياسي عراق
مرسي دستور آزادي انقلابيون زنداني را صادر كرد
آتش سنگين ارتش مصر
به روي مخفيگاه تروريست ها در صحراي سينا
عفو بين الملل:
هنوز اقدامي براي آوارگان ميانمار صورت نگرفته است
در پي اظهارات رئيس جمهور كره جنوبي عليه امپراتور ژاپن
تنش در روابط توكيو و سئول شدت گرفت
افراد مسلح پ ك ك 12 كاميون راه سازي تركيه را آتش زدند
منطقه يورو همچنان در آتش بحران مي سوزد (گزارش خبري)


رئيس اسبق موساد:

نمي توانيم با موشك هاي حزب الله مقابله كنيم

رئيس اسبق موساد اعتراف كرد، اسرائيل قادر به مقابله با موشك هاي حزب الله نيست.
به گزارش خبرگزاري مهر به نقل از روزنامه صهيونيستي جروزالم پست، «دني ياتوم» رئيس سابق سرويس اطلاعاتي رژيم صهيونيستي موساد گفت، حزب الله و حماس با موشكباران خود قادرند تمامي نقاط اسرائيل را هدف قرار دهند. وي افزود، حزب الله و حماس ده ها هزار موشك در انبارهاي خود ذخيره دارند و هر زمان كه تصميم بگيرند مي توانند عليه اسرائيل استفاده كنند. وي همچنين گفت، درسي كه ما از جنگ 33 روزه آموختيم اين است كه اگر بخواهيم موشك هاي حزب الله را هدف قرار دهيم بايد بخش هاي وسيعي از لبنان را نابود كنيم. اين اظهارات در حالي صورت مي گيرد كه حزب الله لبنان اعلام كرد در صورت جنگ افروزي رژيم صهيونيستي هر نقطه از اسرائيل هدف قرار خواهد گرفت. حزب الله تصريح كرد، مقاومت تا آزادي كامل همه اراضي اشغالي فلسطين ادامه خواهد داشت.
 


شعار مرگ بر آل سعود

در تظاهرات ضددولتي شرق عربستان

منابع خبري از تظاهرات ضددولتي شماري از ساكنان جزيره «تاروت» واقع در استان القطيف در شرق عربستان خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، ساكنان جزيره تاروت دوشنبه شب با برگزاري تظاهرات در خيابان ها، ياد و خاطره قربانيان حوادث اخير پس از بازداشت آيت الله «نمر باقر النمر» روحاني برجسته شيعه را گرامي داشتند.
از سوي ديگر مزدوران رژيم آل سعود در اقدامي ناجوانمردانه براي ترساندن شركت كنندگان در همايش «تريبون النمر» در منطقه «العواميه» روز دوشنبه اقدام به تيراندازي كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر در حالي كه شمار زيادي از شهروندان در همايش مزبور شركت كرده بودند، مزدوران سعودي با يورش ناگهاني به محل سخنراني، به تيراندازي هوايي مبادرت كردند، اما اين نشست مسالمت آميز با خشم و غضب حاضران به تظاهرات بر ضد آل سعود مبدل شد.
 


درگيري انقلابيون بحرين با ماموران آل خليفه در خيابان هاي منامه

مردم بحرين با سر دادن شعار «هيهات يا خليفه» بر سرنگوني نظام آل خليفه تاكيد كردند و با نيروهاي امنيتي بحرين درگير شدند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان بحريني دوشنبه شب در مناطق مختلف بحرين تظاهرات كردند و بار ديگر بر مطالبات خود از جمله سرنگوني آل خليفه و آزادي زندانيان سياسي تاكيد كردند.
تظاهركنندگان فرياد مي زدند: «ما فقط به خدا تعظيم مي كنيم»، «ملت خواهان سرنگوني نظام است»، «زندانيان سياسي بايد آزاد شوند». نيروهاي امنيتي آل خليفه با يورش به تظاهركنندگان و استفاده از گاز اشك آور و گلوله ساچمه اي تعدادي از تظاهركنندگان را مجروح كردند.
جوانان انقلابي نيز در پاسخ به سركوبگري هاي مزدوران آل خليفه از بطري هاي آتش زا استفاده كردند و خودروهاي زرهي نيروهاي امنيتي را به آتش كشيدند.
از سوي ديگر، مردم بحرين روز گذشته با برگزاري مراسمي در سالروز استقلال بحرين راهپيمايي گسترده اي به سوي مركز شهر منامه آغاز كردند.
در اين تجمع و گردهمايي گسترده شركت كنندگان در مراسم شعار عيد انقلاب دلاوران سر دادند و خواستار سرنگوني نظام آل خليفه شدند.
شركت كنندگان بر روز استقلال و خروج اشغالگران انگليسي تاكيد كردند در حالي كه رژيم بحرين آن را به رسميت نمي شناسد و روز استقلال روز تكيه زدن شاه بر اريكه سلطنت دانسته شده است.
 


خشم سازمان هاي مدافع حقوق بشر

از جنايات تكان دهنده تروريست ها در سوريه

اقدام وحشيانه تروريست ها در سوريه مبني بر پايين انداختن سربازان ارتش از ساختمان هاي بلند و سر بريدن آنها خشم بسياري از سازمان هاي مدافع حقوق بشر را برانگيخته است.
به گزارش خبرگزاري ها، جنايت وحشيانه عناصر مسلح سوريه در بازداشت سربازان ارتش و پايين انداختن آنها از ساختمان هاي بلند، همچنين سر بريدن آنها در وسط خيابان ها و ميادين كه از طريق شبكه هاي اجتماعي پخش شد واكنش افكار عمومي و سازمان هاي مدافع حقوق بشر را در پي داشته است.
در اين تصاوير وحشتناك مشاهده مي شود كه تروريست هاي مورد حمايت آمريكا سربازان را به شنيع ترين وضع قتل عام و اجساد متلاشي شده را لگدمال مي كنند و سپس به خوشحالي و شادماني مي پردازند.
رئيس ناظران بين المللي حقوق بشر سوريه در اين باره گفت، اگر واقعا اين تصاوير صحت داشته باشد وحشيگري تمام است و بايد به شدت با تروريست ها برخورد كرد.
جنايات وحشيانه تروريست ها در حالي صورت مي گيرد كه اين عناصر مسلح از سوي آمريكا، اسرائيل، تركيه، عربستان و قطر حمايت مالي و تسليحاتي مي شوند و علاوه بر پشتيباني تجهيزاتي نيروهاي خود را نيز براي مقابله با دولت اسد به اين كشور اعزام كرده اند دستگيري افسران و نظاميان ترك، عربستان، قطر، ليبي، افغانستان طي روزهاي اخير نشان دهنده دخالت اين كشورها در اوضاع داخلي سوريه است.
در همين رابطه «ران پال» عضو مجلس نمايندگان آمريكا به واشنگتن هشدار داد كه دخالت در سوريه براي آمريكا سودي ندارد و خلاف امنيت اين كشور است.
وي افزود: آمريكا از تروريست هايي در سوريه حمايت مي كند كه قبلا در عراق و افغانستان عليه آنها مي جنگيده است.
پال تاكيد كرد، مداخله در امور سوريه نهايتا باعث به خطر افتادن امنيت خود آمريكا خواهد شد.
نيروهاي امنيتي سوريه همچنين در ادامه پاكسازي مناطق مختلف دمشق چندين تونل در محلات قديمي دمشق كشف كردند كه محل قاچاق سلاح و تردد عناصر مسلح بود.
به گزارش خبرگزاري ها، نيروهاي امنيتي سوريه چندين تونل عميق و طولاني در بافت قديمي شهر دمشق كشف كردند كه سلاح هاي ساخت اسرائيل و آمريكا، انواع بمب ها، موشك ها و دوربين هاي ديد در شب و سيستم هاي ارتباطي پيشرفته از جمله دستگاه هاي پخش ماهواره اي در اين تونل ها وجود داشت.
همچنين مقادير زيادي دارو و تجهيزات پزشكي نيز كشف شد كه افراد مسلح از آنها براي درمان مجروحان استفاده مي كردند.
اين تونل ها محل تردد تروريست ها و عناصر مسلح بود و افراد مسلح از سلاح ها و موشك هاي ذخيره شده در اين تونل ها براي حمله به شهرهاي مختلف استفاده مي كردند.
از سوي ديگر ارتش سوريه وارد منطقه سيف الدوله در غرب حلب شد و پس از درگيري با تروريست ها به پيشروي خود در اين منطقه ادامه داد تا كاملا آن را تحت كنترل بگيرد.
ارتش سوريه همچنين در حال پاكسازي در منطقه باب الحديد و ميدان الكره الارضيه در حلب است و تاكنون افراد مسلح زيادي را در اين دو منطقه بازداشت كرده است.
روزنامه الوطن سوريه در اين باره نوشت، ارتش سوريه هنوز از همه امكانات خود در حلب استفاده نكرده است و اصراري به سرعت در اجراي عمليات ندارد تا با اين راهبرد، آسيب كمتري به مردمي كه هنوز در اين مناطق باقي مانده اند وارد شود.
فرماندار حمص نيز با اعلام اينكه وضعيت شهر حمص بسيار خوب و آرامش به اين شهر بازگشته است از برقراري امنيت در تمام مناطق اين شهر خبر داد.
همچنين منابع خبري سوريه اعلام كردند كه در 80 درصد مرزهاي سوريه امنيت برقرار است و ارتش بر مرزها تسلط كامل دارد.
ساير رويدادها
¤ وزير دفاع آمريكا تاكيد كرد كه در شرايط كنوني ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه از اولويت هاي آمريكا نيست.
¤ يك مقام امنيتي اردن اعلام كرد پليس ضدشورش اين كشور مجبور شد براي مقابله با آوارگان سوري به زور متوسل شود.
¤ فرستاده رئيس جمهور سوريه براي ديدار و گفت وگو با مقام هاي چيني عازم پكن شد.
¤ روزنامه انگليسي فاينشنال تايمز نوشت، سقوط بشار اسد سرآغاز كابوس تركيه براي مقابله با جدايي طلبان كرد است.
¤ وزارت خارجه سوريه اعلام كرد، حمايت خارجي از مخالفان در سوريه برخلاف تصميمات سازمان ملل است.
¤ نشست وزراي خارجه كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي در جده عضويت سوريه را به حالت تعليق درآورد.


 


سرباز افغان بار ديگر تفنگداران آمريكايي را به رگبار بست

در ادامه حملات پي درپي نظاميان افغانستان عليه اشغالگران، يك سرباز افغان تفنگداران آمريكايي را در استان ننگرهار به رگبار بست.
به گزارش خبرگزاري فارس، ديروز يك سرباز افغان آمريكايي هاي اشغالگر را در منطقه «لاچين» استان ننگرهار به رگبار بست و پس از به هلاكت رساندن شماري از نظاميان آمريكايي، خود موفق به فرار شد. روزهاي شنبه و جمعه گذشته نيز شش تفنگدار آمريكايي طي حملات مشابه در افغانستان به هلاكت رسيدند.
به اعتراف سخنگوي نيروهاي ناتو، از ابتداي سال جاري ميلادي (11 دي) تاكنون 27 حمله توسط نيروهاي امنيتي افغان عليه نيروهاي خارجي انجام شده است. طي اين حملات 22 نظامي خارجي (عمدتاً آمريكايي) كشته و 20 تن ديگر زخمي شده اند.
شبكه تلويزيوني «فاكس نيوز» هم با اشاره به اين حملات اعلام كرد نيروهاي آمريكايي به همقطاران افغان خود اعتماد ندارند. اين در حالي است كه آمريكا تاكنون ميلياردها دلار براي تجهيز و آموزش نيروهاي امنيتي افغان هزينه كرده است.
عمليات انتحاري در نيمروز
وقوع عمليات انتحاري در جنوب غربي افغانستان دست كم 20 كشته و 50 مجروح بر جاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري آسوشيتدپرس، روز گذشته بر اثر وقوع 3 عمليات انتحاري در افغانستان دستكم 20 نفر كشته و 50 تن نيز زخمي شدند. اين انفجار در ولايت نيمروز واقع در جنوب غربي افغانستان رخ داد.
به گفته والي نيمروز، اين انفجار يك روز پس از انتشار خبري مبني بر آماده شدن شماري از گروه هاي تروريستي براي انجام عمليات انتحاري در اين شهر به وقوع مي پيوندد. انفجار انتحاري نخست از سوي يك عامل انتحاري حامل كمربند انفجاري و در مركز شهر »زرنج« رخ داد. همزمان با اين انفجار نيروي پليس افعانستان به سمت دو عامل انتحاري در منطقه ديگري از اين شهر آتش گشود اما عوامل تروريستي موفق شدند كمربندهاي انفجاري خود را در ميان غيرنظاميان منفجر كنند.
به گفته مقامات رسمي افغان، بيشتر قربانيان را غيرنظاميان تشكيل مي دهند. گفتني است ولايت نيمروز، جزو مناطق آرام افغانستان محسوب مي شود!
 


چند مقام دولتي عراق فاش كردند

طرح آمريكا و اسرائيل براي ناآرام كردن اوضاع سياسي عراق

مقامات عراقي از طرح هاي جديد آمريكا و رژيم صهيونيستي براي ايجاد دور تازه ناآرامي در عراق خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «علي شير» نماينده مجلس و عضو فراكسيون «المواطن» فاش كرد، طرحي با مديريت آمريكا و رژيم اسرائيل و با همكاري تركيه، عربستان و قطر در مورد عراق به اجرا درمي آيد كه هدف از آن انتشار تفكر «سلفي گري» و «تكفيري» در اين كشور است.
وي افزود: اين كشورها سوريه و عراق را جزو اهداف اوليه خود قرار داده اند.
«علي اديب» وزير آموزش عالي عراق نيز در اين ارتباط گفت: برخي كشورها تلاش مي كنند خلافت عثماني را به عراق بازگردانند و در امور داخلي ما دخالت مي كنند.
«محمد صيهود» نماينده مجلس و عضو «ائتلاف دولت قانون» نيز قطر، عربستان و اسرائيل را مسئول تباني براي سقوط دولت «بشار اسد» و شكست دموكراسي در عراق دانست.
ايسنا نيز به نقل از يك مقام بلندپايه عراقي گزارش داد، آمريكا گروه هاي جديد ترور را در عراق فعال كرد. به گفته اين مقام كه نامش ذكر نشده است، اين گروه هاي تروريستي از دوربين هاي بسيار دقيق و ابزارهاي فني استفاده مي كنند.
«حسن جهاد» نماينده عضو كميسيون امنيت و دفاع در پارلمان عراق نيز گفت، گروه هاي تروريستي مجهز به سلاح هاي پيشرفته در بغداد مستقر هستند و افسران وزارت كشور و دفاع را هدف قرار مي دهند.
 


مرسي دستور آزادي انقلابيون زنداني را صادر كرد

يك منبع نزديك به رياست جمهوري مصر از آزادي زندانيان انقلاب 25 ژانويه به دستور محمد مرسي تا پيش از عيد فطر خبر داد .
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «النشره»، يك منبع نزديك به رئيس جمهوري مصر اعلام كرد كه «محمد مرسي» به كميته ويژه پيگيري بازداشت شدگان نظامي بعد از انقلاب 25 ژانويه دستور داد تا پيش از عيد فطر تمام اين زندانيان را آزاد كند .
اين منبع افزود: حضور «حسين طنطاوي»، در شوراي عالي نظامي و نيز«سامي عنان» در رياست ستاد مشترك ارتش تاكنون مانع از آزادي اين بازداشت شدگان بود .
وي افزود: بسياري از اين بازداشت شدگان از مخالفان شوراي عالي نظامي مصر بودند كه عليه طنطاوي و عنان شعار داده بودند، اما اكنون به نظر مي رسد، با بركناري عنان و طنطاوي مانع آزادي آن ها نيز برطرف شده باشد.
رئيس جمهور مصر يكشنبه شب گذشته پس از بركناري طنطاوي، وزير دفاع و سامي عنان، رئيس ستاد مشترك ارتش؛ «عبدالفتاح السيسي» را به عنوان وزير دفاع و «محمد العصار» را به عنوان معاون وزير دفاع و «صرقي صبحي سيد احمد» را به عنوان رئيس ستاد مشترك ارتش مصر انتخاب كرد.
خبر ديگر اين كه روز گذشته رئيس جمهور مصر طي احكام جداگانه فرماندهان جديد نيروي دريايي و هوايي و دفاع هوايي اين كشور را منصوب كرد.
روزنامه اليوم السابع در اين باره نوشت براساس احكام صادره از سوي مرسي، سرلشكر «عبد المنعم ابراهيم بيومي» به سمت فرمانده دفاع هوايي مصر منصوب شد . همچنين سرلشكر «اسامه احمد احمد الجندي» به سمت فرمانده نيروي دريايي و سرلشكر خلبان «يونس السيد حامد المصري» به سمت فرمانده نيروي هوايي مصر منصوب شدند.
طي چند روز اخير محمد مرسي دست به تغييرات گسترده اي در ارتش اين كشور زده است كه مهمترين آن بركناري ژنرال حسين طنطاوي از سمت وزارت دفاع مصر بود.
 


آتش سنگين ارتش مصر

به روي مخفيگاه تروريست ها در صحراي سينا

نيروهاي نظامي مصر، مخفيگاه هاي افراد مسلح در صحراي سينا را زير آتش شديد خود قرار دادند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، نظاميان مصري در صحراي سينا روز سه شنبه با هجوم به محل استقرار عناصر مسلح در «شيخ نويد» و «جبل الحلال» به شدت آن را زير آتش قرار دادند و چند نفر را به هلاكت رساندند.
براساس اين گزارش، درگيري ارتش مصر با شبه نظاميان مسلح كه از روز يكشنبه آغاز شده است، همچنان ادامه دارد و به علت صعب العبور بودن منطقه، عمليات پاكسازي به كندي پيش مي رود.
به گزارش الجزيره در درگيري هاي چند روز گذشته پنج تن از مخالفان دولت در صحراي سينا كشته شدند و يك تن از آنها كه به شدت زخمي شده بود، به بيمارستان نظامي سينا منتقل گرديد.
 


عفو بين الملل:

هنوز اقدامي براي آوارگان ميانمار صورت نگرفته است

كارشناس سازمان عفو بين الملل تصريح كرد براي حل بحران انساني ميانمار هيچ اقدام بنيادي صورت نگرفته است.
به گزارش واحد مركزي خبر، به نقل از شبكه تلويزيوني الجزيره، «بنجامين زاواكي»، محقق و كارشناس سازمان ملل در ميانمار اعلام كرد، گرچه كمك هاي بشردوستانه اي به ميانمار صورت گرفته اما اقدامي براي يافتن يك راه حل پايدار براي پايان دادن به اين بحران صورت نگرفته است.
به گفته «زاواكي» هرچند برخي كشورها وعده ارائه كمك را داده اند اما هنوز اقدامي براي حل سياسي و ريشه اي اين بحران صورت نگرفته است.
اين گزارش مي افزايد، دهها هزار نفر از مسلمانان ميانماري كه به علت درگيري هاي فرقه اي مجبور به ترك خانه و كاشانه خود شده اند، در اقامتگاه هاي موقت با كمترين امكانات و بدترين شرايط زندگي مي كنند. نيروهاي امنيتي دولتي به همراه بودائيان متعصب اقدام به آتش زدن خانه ها و مساجد آنها مي كنند.
چندي پيش خبرنگار شبكه تلويزيوني پرس تي وي با انتشار گزارشي از اين اقامتگاه ها اعلام كرد، شرايط در اين اماكن هم وخيم است طوري كه شاهد قرباني شدن برخي مسلمانان به خصوص كودكان در همين اماكن هستيم.
 


در پي اظهارات رئيس جمهور كره جنوبي عليه امپراتور ژاپن

تنش در روابط توكيو و سئول شدت گرفت

به دنبال اظهارات تحريك آميز رئيس جمهوري كره جنوبي عليه امپراتور ژاپن، تنش ها بين دو كشور بالا گرفت.
هنوز تنش هاي حاصل از سفر اخير رئيس جمهور كره جنوبي به جزاير مورد مناقشه «دوكدو» پايان نيافته، اظهارات تحريك آميز «لي ميونگ باك»، عليه امپراتوري ژاپن بار ديگر اختلافات اين دو كشور را بر سر زبان ها انداخت.
آنطور كه خبرگزاري «يونهاپ» كره جنوبي گزارش داده، رئيس جمهور اين كشور در مراسم سالروز استقلال كره از ژاپن اظهار داشت كه امپراتور ژاپن پيش از سفر به كره بايد رسماً از اين كشور عذرخواهي كند.
«لي ميونگ باك» با اشاره به حاكميت 35 ساله و استعماري امپراتوري ژاپن بر شبه جزير كره (1910 تا 1945) گفت: «امپراتور ژاپن مايل است به كره جنوبي سفر كند اما من مي گويم كه اگر دوست دارد به كشور ما سفر كند اول بايد از مردم كره جنوبي عذرخواهي كند.»
براساس اين گزارش سخنراني رئيس جمهور كره جنوبي عليه اين مقام بلندپايه ژاپني تنش ها بين سئول - توكيو را كه به تازگي براثر سفر رئيس جمهور كره جنوبي به جزاير جنوبي مورد مناقشه تشديد شده بود را افزايش مي دهد. مقامات توكيو اعلام كرده اند موضوع جزاير را به دادگاه هاي بين المللي خواهند كشاند.
 


افراد مسلح پ ك ك 12 كاميون راه سازي تركيه را آتش زدند

عناصر «پ.ك.ك» در جنوب شرق تركيه 12 كاميون راه سازي را به آتش كشيدند.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، علي رغم تدابير گسترده امنيتي و اعزام ده ها زرهپوش ارتش تركيه به استان ناآرام «حكاري»، حملات عناصر حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) عليه نيروها و نهادهاي دولتي همچنان ادامه دارد.
در تازه ترين حملات كه عصر دوشنبه رخ داد، عناصر پ ك ك 12 كاميون و ماشين راه سازي يك شركت عمراني را به آتش كشيدند و 11 راننده را ربودند. علاوه بر آن، صبح ديروز نيز شبه نظاميان يك مين را در مسير كاروان خودروهاي نظامي در منطقه «شمدينلي» استان حكاري منفجر و به نيروهاي ارتش تركيه نيز تيراندازي كردند. منابع رسمي تركيه در مورد شمار تلفات احتمالي اين حمله چيزي را گزارش نكردند.
 


منطقه يورو همچنان در آتش بحران مي سوزد (گزارش خبري)

يك روزنامه آلماني با استناد به گزارش صندوق بين المللي پول ضمن بررسي وضعيت بحراني اقتصاد كشورهاي منطقه يورو نتيجه گرفت،اين منطقه همچنان در آتش بحران مي سوزد.
به گزارش فارس، روزنامه آلماني«هامبورگر ابندبلات» در گزارشي با اشاره به بحران فراگير در منطقه يورو نوشت «پاييزي سخت در انتظار كساني است كه قصد دارند اين منطقه را نجات دهند. يونان،اسپانيا و ايتاليا نفس منطقه يورو را گرفته اند. در چنين شرايطي موتور اقتصادي اتحاديه اروپا يعني آلمان نيز آرام آرام ضربه هاي بحران را حس مي كند.»
اين روزنامه در ادامه وضعيت كشورهاي بحران زده يونان، اسپانيا، ايتاليا، پرتغال، آلمان و فرانسه را با استناد به گزارش صندوق بين المللي پول به اين شرح ارزيابي كرد:
يونان
اوضاع يونان بسيار وخيم است. بدترين مورد بحران در اروپا در يونان و در صورتي به وقوع خواهد پيوست كه به سرعت كمك هاي مالي بيشتري به آن تزريق نشود. اين كشور با خطر ورشكستگي مواجه است و قرار است كارشناسان كميسيون اتحاديه اروپا، بانك مركزي اروپا و صندوق بين المللي پول در ماه سپتامبر به يونان بروند تا شرايط اين كشور را بررسي و درباره پرداخت اعتبارهاي تازه مذاكره كنند.
يونان بايد بودجه دولتي خود را در 2 سال آينده به يازده و نيم ميليارد يورو كاهش دهد. البته مردم اين كشور از سياستهاي رياضتي ناراضي هستند و به اعتقاد يكي از كارشناسان اقتصادي، اين كشور بايد خود را در چنين شرايطي براي ناآرامي هاي اجتماعي آماده كند.
اسپانيا
درباره اسپانياي بحران زده اين پرسش مطرح است كه آيا اين كشور تقاضاي كمك خواهد كرد يا خير. چون از زماني كه رئيس بانك مركزي اروپا درباره وضعيت احتمالي حمايت از بازار قرضه ابراز نگراني كرده، بحث هايي در اين باره به وجود آمده است.
مادريد اميدوار بود كه بانك مركزي برنامه خريد وام هايي را كه متوقف شده بود از سر بگيرد. البته رئيس بانك مركزي مي خواهد تنها تحت شرايط جدي وارد عمل شود و پيش شرط وي اين است كه صندوق نجات يورو يا صندوق ثبات اروپا فعالتر شوند. اين براي اسپانيا به مفهوم پذيرش شروط بيشتر و خطرپذيري بيشتر است.
ايتاليا
سرنوشت رم به صورت تنگاتنگي با مادريد گره خورده است. بدهي هاي اين دو كشور در سايه بحران يورو به شدت افزايش پيدا كرده و اين دو كشور بحران زده به صورت همزمان نمي توانند زير چتر نجات قرار گيرند.
البته «ماريو مونتي» نخست وزير ايتاليا به تازگي تاكيد كرده كه كشورش به هيچ كمكي از اتحاديه اروپا نياز ندارد.
پرتغال
پرتغال، فقيرترين كشور اروپاي غربي است و مانند ديگر كشورهاي بحران زده اروپايي تحت فشار سياست هاي رياضتي سخت قرار دارد. اين كشور بحران زده را مي توان شاگرد خوبي در زمينه پيشبرد اصلاحات و تنظيم بودجه دانست.
به اعتقاد برخي كارشناسان اقتصادي، احتمال كمي وجود دارد كه پرتغال در سال آينده به بازار باز گردد. بلكه برعكس در سپتامبر قرار است مذاكرات درباره ارائه بسته نجات دوم به اين كشور آغاز شود.
آلمان
آلمان به عنوان بزرگترين اقتصاد اروپا نيز ضربه هاي بحران را حس مي كند. در ژوئن گذشته توليد كل اين كشور كاهش داشت و همچنين در زمينه صادرات نيز به تازگي آثاري از بحران در اقتصاد آلمان ديده مي شود.
موسسه اعتبار سنجي «فيتچ» نيز هشدار داده كه يك ركود اقتصادي عميق در شركاي تجاري بزرگ آلمان در منطقه يورو مي تواند اقتصاد آلمان را هم در مسير ركود قراردهد.
«اوريك روندورف» از كارشناسان اقتصادي يك كاهش رشد اقتصادي را در سه ماهه سوم سال براي اين كشور پيش بيني كرده است.
فرانسه
فرانسه بايد سپتامبر تصميمات بودجه اي قطعي خود را اعلام كند و اين در حالي است كه فشارها براي در پيش گرفتن سياست هاي رياضتي روي اين كشور بالاست. برخي كارشناسان اقتصادي معتقدند كه سال آينده، فرانسه بيشتر با مسئله افزايش ماليات ها مواجه است تا كاهش هزينه ها.
در واقع پاريس در برابر چالشي اقتصادي قرار دارد، چرا كه شرايط براي تحول و دگرگوني با توجه به چشم انداز تيره اقتصادي اين كشور نامناسب است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14