(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 25 مرداد 1391 - شماره 20283

با تشديد بحران اقتصادي غرب صورت گرفت
اخراج هزاران كارگر موتورولا و ورشكستگي شركت هواپيمايي ايتاليا
وزير صنعت و تجارت خبر داد
كاهش 70 درصدي اتكاي اقتصاد ايران به صادرات نفت خام
نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس اعلام كرد
تشكيل كارگروه ويژه كمك به توليدكنندگان بخش كشاورزي
فرانسه در آستانه ركود اقتصادي قرار گرفت
از سوي صندوق بين المللي پول
برترين اقتصادهاي جهان معرفي شدند
امروز انجام مي شود
بارگيري نخستين محموله نفت صادراتي ايران با بيمه هند
كوتاه اقتصادي
مجلس تخلف 4 وزارتخانه از بودجه 89 را بررسي مي كند
باامضاي يك تفاهم نامه انجام مي شود
تبادل دانش مهارت آموزي نيروي كار ايران با 16 كشور
در شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي صورت گرفت
3 تصميم جديد براي حمايت از توليد
گازرساني به مناطق زلزله زده عادي شد
عضو كميته فقهي بانك مركزي:
خريد و فروش ارز در بورس مشكل شرعي ندارد
تشديد بازرسي هاي بهداشتي از اماكن عمومي در تعطيلات


با تشديد بحران اقتصادي غرب صورت گرفت

اخراج هزاران كارگر موتورولا و ورشكستگي شركت هواپيمايي ايتاليا

با تشديد بحران اقتصادي در غرب موج فزاينده اخراج هزاران كارگر از كارخانه ها و ورشكستگي بانكها و شركت هاي هواپيمايي در اروپا و آمريكا ادامه دارد.
بر همين اساس شركت توليدكننده تلفن همراه موتورولا از تصميم خود براي اخراج چهار هزار تن از كاركنان خود با هدف بازگشت به سوددهي مجدد خبر داد.
به گزارش شبكه تلويزيوني سي ان ان، مسئولان موتور جستجوگر گوگل كه مالكيت بخش توليد تلفن همراه شركت موتورولا را بر عهده دارند اعلام كردند كه بدنبال ضررهاي مالي اخير اين شركت، چهار هزار تن از كاركنان موتورولا معادل بيست درصد نيروي كار خود را از كار بيكار خواهند كرد.
موتورولا با تعطيل كردن يك سوم از دفاتر خود در سراسر جهان، تا دويست و هفتاد و پنج ميليون دلار در هزينه ها صرفه جويي خواهد كرد. موتورولا در چهار سال گذشته با ضررهاي مالي مداوم مواجه بوده است.
از سوي ديگر با وخيم تر شدن بحران اقتصادي در ايتاليا، شركت هواپيمايي ويندجت اين كشور در آستانه ورشكستگي قرار گرفت و تمام پروازهاي خود را لغو كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر از رم، لغو ناگهاني پروازهاي اين شركت هواپيمايي كه مقر آن در جزيره سيسيل است، هزاران مسافر را در فرودگا ه هاي ايتاليا و ديگر كشورهاي جهان سرگردان كرده است.
يكي از مسافران اين شركت هواپيمايي كه در فرودگاه لئوناردو داوينچي رم بود گفت: وضعيت بسيار دشواري است، واقعاً شرم آور است كه ما را به حال خودمان رها كرده اند.
اين شركت اعلام كرده به علت مشكلات مالي قادر به خريد سوخت براي ناوگان هوايي خود نيست. يكي ديگر از مسافران سرگردان در فرودگاه كاتانيا ايتاليا گفت: چرا هزينه عبور از بحران فقط بايد بر روي دوش ما باشد.
شماري از كاركنان اين شركت در فرودگاه كاتانيا در كنار مسافران خشمگين در اعتراض به احتمال بيكارشدن خود تظاهرات كردند.
همچنين از استراليا نيز خبر مي رسد كه كار هشت بانك بزرگ اين كشور به دليل شكايت 170 هزار تن از مشتريان خود به دادگاه كشيد.
مشتريان اين بانكها در شكايت خود اعلام كرده اند كه هزينه هايي كه بانكها از آنها دريافت كرده اند بيش از حد مجاز و غيرقانوني بوده است. در صورت مجرم شناخته شدن بانك هاي استراليا احتمال تعطيلي و ورشكستگي آنها نيز وجود دارد.
 


وزير صنعت و تجارت خبر داد

كاهش 70 درصدي اتكاي اقتصاد ايران به صادرات نفت خام

وزير صنعت، معدن و تجارت از كاهش 70 درصدي اتكاي اقتصاد ايران به صادرات نفت خام خبر داد.
مهدي غضنفري با بيان اين كه يكي از ماموريت هاي ما بهبود تراز تجاري كشور است، گفت: در آمارهاي بين المللي همواره تراز تجاري ايران مثبت است، دليل اين موضوع هم اين است كه در تهيه آمار درآمدهاي حاصل از فروش نفت نيز مدنظر قرار مي گيرد.
وي با تاكيد بر اين كه تلاش هاي سال هاي اخير در راستاي بهبود تراز تجاري غيرنفتي بوده، به آمار منتشر شده از سوي گمرك در اين خصوص اشاره كرد و گفت: طي 4 ماهه نخست سال جاري، تراز تجاري غيرنفتي كشور بدون در نظر گرفتن ميعانات گازي، منفي 4/7 ميليارد دلار بود كه در مقايسه با چهار ماه نخست سال 89 كه منفي 11 ميليارد دلار بود بيش از 30 درصد و همچنين نسبت به مدت مشابه سال گذشته كه منفي 3/8 ميليارد دلار بود بالغ بر 10 درصد كاهش كسري داشته ايم كه در واقع نشان دهنده روند بهبود تراز تجاري غيرنفتي كشور است.
وي با تاكيد بر اين كه يكي از برنامه هاي راهبردي اين وزارتخانه بسترسازي براي افزايش صادرات غيرنفتي است، افزود: با اين كار به دو هدف دست خواهيم يافت، يكي آن كه تراز تجاري غيرنفتي كشور يعني تفاضل صادرات غيرنفتي و واردات به مرور زمان به سمت عدد صفر حركت مي كند و ديگر آن كه زمينه حذف اتكا به درآمدهاي نفتي از اقتصاد كشور فراهم مي شود و به اين ترتيب فشارهاي ناشي از تحريم هاي نفتي از بين مي رود.
وزير صنعت با اشاره به اين كه يكي از مهمترين مولفه هايي كه در مباحث مربوط به تجارت كشور مورد توجه قرار گرفته و بررسي مي شود نسبت واردات به صادرات است، تصريح كرد: در ابتداي انقلاب نسبت واردات به صادرات 19 به يك بود يعني 19 برابر صادرات، واردات صورت مي گرفت كه اين رقم در سال 83، به حدود 5 برابر رسيد.
وي با تاكيد بر عزم وزارت صنعت براي برابر شدن اين رقم و بهبود آن، گفت: در چهار ماه نخست سال جاري با احتساب ميعانات گازي 12 ميليارد دلار صادرات داشته ايم و در مقابل حدود 2/17 ميليارد دلار نيز واردات صورت گرفته است. از همين رو نسبت واردات به صادرات به كمتر از 5/1 برابر كاهش يافته است.
وي ادامه داد: براساس آمار گمرك، مي توان نتيجه گرفت كه طي 4 ماهه اول سال با احتساب ميعانات گازي حدود 70 درصد و بدون احتساب آن نزديك به 60 درصد از ارز موردنياز براي واردات از محل ارز حاصل از صادرات غيرنفتي تامين شده است و اين يعني كاهش اتكا واردات به منابع مالي حاصل از فروش نفت خام.

 


نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس اعلام كرد

تشكيل كارگروه ويژه كمك به توليدكنندگان بخش كشاورزي

كارگروه ويژه كشاورزي در مجلس، با تهيه دستورالعملي، وام هاي كم بهره و بلاعوض به توليدكنندگان بخش كشاورزي پرداخت مي كند.
محمد اسماعيل نيا نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي در گفت وگو با مهر درخصوص برنامه هاي كميسيون كشاورزي مجلس شوراي اسلامي براي كمك به توليدكنندگان بخش كشاورزي اظهار داشت: به منظور حل مشكلات بخش كشاورزي كارگروهي تخصصي متشكل از نمايندگان وزارتخانه هاي جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و نمايندگاني از بخش خصوصي را تشكيل داده ايم تا با تدوين برنامه هاي كوتاه مدت، ميان مدت و بلندمدت كاربردي بتوانيم به توليدكنندگان در اين بخش كمك كنيم.
وي رسيدگي به مشكلات مرغداران اعم از گوشتي و تخم گذار و همچنين رسيدگي به وضعيت توليد گندم در كشور را از جمله موضوعات عنوان شده در اين جلسات به شمار آورد.
به گفته اين عضو كارگروه ويژه كشاورزي، تاكنون چندين جلسه در رابطه با موضوعات مطروحه در نهاد رياست جمهوري برگزار شده است.
نايب رئيس كميسيون كشاورزي مجلس در بيان يكي از موارد مهمي كه در اين كارگروه مطرح شده است، عنوان كرد: يكي از موضوعات مهمي كه در اين جلسات مورد بحث و بررسي قرار گرفت موضوع پرداخت وام با بهره كم و يا بصورت بلاعوض به توليدكنندگان بخش كشاورزي جهت افزايش توليداتشان در سال توليد ملي، حمايت از كار و سرمايه ايراني است.
وي اضافه كرد: بر اين اساس به دنبال تهيه دستورالعملي جهت پرداخت اين نوع وام ها در كوتاه ترين زمان ممكن به توليدكنندگان بخش كشاورزي هستيم.
اسماعيل نيا افزود: با توجه به اينكه استراتژي اين كارگروه حمايت از مصرف كنندگان و توليدكنندگان است؛ لذا براي رفاه حال مصرف كنندگان و همچنين رفع مشكلات توليدكنندگان همه تلاش خود را انجام خواهيم داد.
 


فرانسه در آستانه ركود اقتصادي قرار گرفت

رشد اقتصادي فرانسه براي دومين فصل پياپي صفر اعلام شد
موسسه ملي آمار و اطلاعات اقتصادي فرانسه موسوم به انسي INSEE رشد اقتصادي اين كشور در دومين سه ماهه سال 2012 ميلادي را صفر اعلام كرد.
به گزارش ايرنا، خبرگزاري فرانسه روز سه شنبه در اين زمينه گزارش داد: بدين ترتيب كشور به آرامي وارد ركود اقتصادي مي شود.
انسي درحالي اقتصاد فرانسه در سه ماهه دوم سال جاري ميلادي را بي رونق و كساد اعلام كرده كه پيش تر بسياري از اقتصاددانان و مراكز مالي از جمله بانك مركزي اين كشور پيش بيني كرده بودند كه كاهش رشد اقتصادي در منطقه يورو فرانسه نيز را به ورطه ركود خواهد كشاند.
بنابراين گزارش: كشوري كه در دو سه ماهه پياپي فاقد رشد اقتصادي باشد، داراي ركود شناخته مي شود.
فرانسه درحالي با هراس از ركود اقتصادي روبرو است كه دومين قدرت اقتصادي پس از آلمان در منطقه يورو محسوب مي شود.
هم اكنون فرانسه با نرخ بيكاري 2/10 درصد و ديدگاه منفي اقتصادي از سوي هر سه موسسه اعتبارسنجي فچ، مودي و استاندارد اندپورز روبرو است.
 


از سوي صندوق بين المللي

پول برترين اقتصادهاي جهان معرفي شدند

صندوق بين المللي پول برترين اقتصادهاي جهان به ترتيب از نظر درآمد سرانه، ميزان بدهي دولتي، حجم اقتصاد، رشد اقتصادي و سهم سرمايه گذاري در توليد ناخالص داخلي را معرفي كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از پايگاه اينترنتي سي ان ان، صندوق بين المللي پول اعلام كرد: لوكزامبورگ از نظر شاخص درآمد سرانه بهترين اقتصاد جهان به شمار مي رود. درآمد سرانه اين كشور در سال 2012 ميلادي به بيش از 106958 دلار رسيده است.
براساس اين گزارش: اين كشور كوچك اروپايي بالاترين درآمد سرانه جهان را در اختيار دارد، اقتصاد 9/55 ميليارد دلاري اين كشور از نظر درآمد سرانه بالا در جهان تنها از سوي قطر تهديد مي شود.
براين اساس، لوكزامبورگ از رتبه اعتباري A.A.A بهره مي برد و با نرخ بيكاري و تورم بسيار پاييني روبرو است. بخشهاي مالي و صنعتي سهم زيادي در توليد ناخالص داخلي اين كشور دارند و شهروندان اين كشور يكي از بالاترين سطح استانداردهاي زندگي در جهان را دارند.
صندوق بين المللي پول در ادامه اين گزارش افزود: ماداگاسكار كمترين بدهي دولتي را در بين كشورهاي جهان در اختيار دارد. ميزان بدهي دولت اين كشور معادل 5 درصد توليد ناخالص داخلي است. البته ماداگاسكار با درآمد سرانه ناچيز 470 دلاري روبرو است و رشد اقتصادي اين كشور نيز امسال به كمتر از 3 درصد خواهد رسيد. ميزان بدهي آمريكا به 107 درصد توليد ناخالص رسيده و اين رقم براي هند 68 درصد و در مورد ژاپن 236 درصد است.
براساس گزارش صندوق بين المللي پول، آمريكا بزرگترين اقتصاد جهان به شمار مي رود. ارزش توليد ناخالص داخلي آمريكا امسال به بيش از 6/15 تريليون دلار خواهد رسيد. ارزش توليد ناخالص داخلي چين نيز امسال به 9/7 تريليون دلار مي رسد.
براين اساس، ليبي سريع ترين نرخ رشد اقتصادي را در بين اقتصادهاي جهان در اختيار دارد. پيش بيني مي شود رشد اقتصادي ليبي در سال 2012 ميلادي به بيش از 76 درصد خواهد رسيد. تنشهاي سياسي و درگيري هاي داخلي در ماههاي گذشته موجب كاهش شديد رشد اقتصادي ليبي شده است. براين اساس رشد اقتصادي سيرالئون نيز امسال به 8/35 درصد، عراق به 1/11 درصد، افغانستان به 2/7 درصد خواهد رسيد. افزايش مجدد توليد نفت ليبي تأثير زيادي در رشد اقتصادي بيشتر اين كشور خواهد داشت و 70 درصد توليد ناخالص داخلي ليبي در سال 2011 ميلادي شامل بخش نفت و گاز بوده است.
صندوق بين المللي پول افزود: از نظر سهم سرمايه گذاري در توليد ناخالص داخلي مغولستان بهترين وضعيت را در بين اقتصادهاي جهان دارد. سهم سرمايه گذاري در اقتصاد اين كشور بيش از 64 درصد اعلام شده است. بخش زيادي از فعاليتهاي اقتصادي مغولستان مربوط به بخش معدن است. رشد اقتصادي اين كشور سال گذشته به بيش از 3/17 درصد رسيده است.
 


امروز انجام مي شود

بارگيري نخستين محموله نفت صادراتي ايران با بيمه هند

با هدف دور زدن تحريمهاي غرب، نخستين محموله نفت صادراتي ايران با بيمه دولت هند امروز به مقصد اين كشور بارگيري مي شود.
به گزارش فارس، به نقل از آسوشيتدپرس، هند به منظور دور زدن تحريم هاي اتحاديه اروپا عليه ايران، براي كشتي هاي حمل كننده نفت ايران بيمه دولتي ارائه كرد و در اين زمينه به ژاپن پيوست.
بر اساس اين گزارش: يك نماينده شركت كشتي راني هند گفت: نخستين كشتي اين كشور براي حمل نفت ايران با بيمه هندي روز چهارشنبه بارگيري مي كند. اين اقدام موفقيتي براي دولت هند است كه تلاش مي كرد تا واردات حياتي نفت ايران را حفظ كند.
كوشيك كوچرو رئيس شركت كشتي راني «مركاتور» گفت: اين نفتكش به نام «امواتي پرم» كه ظرفيت حمل 85 هزار تن نفت خام را دارد، نفت صادراتي ايران را به پالايشگاه «مانگلور» هند در 25 آگوست انتقال خواهد داد.
وي افزود: اين محموله دولت هند است و اهميت خاصي دارد. ما اين كار را تنها به علت تجاري انجام نمي دهيم. هند به شدت به نفت خام نياز دارد.
«مركاتور» اين كشتي را به وسيله شركت دولتي «نيواينديا اينشورنس» به ميزان 50 ميليون دلار بيمه بدنه و موتور كشتي كرده است كه خسارات فيزيكي به كشتي را پوشش مي دهد. همچنين اين كشتي توسط شركت بيمه دولتي «يونايتد اينديا اينشورنس» با 50 ميليون دلار ديگر، بيمه حفاظت و پرداخت غرامت شده است كه طيف گسترده اي از پرداخت هاي بيمه اي را در برمي گيرد.
ژاپن نخستين كشوري بود كه بر روي تحريم هاي اتحاديه اروپا كار كرد و هر محموله كشتي خود را به ازاي هر نفتكش حمل كننده نفت ايران 6/7 ميليارد دلار بيمه مي كند. پارلمان ژاپن در اواخر ماه ژوئن قوانين فوري به منظور پيشگيري از اختلال در ذخاير حياتي نفتي به علت تحريم ها عليه ايران تصويب كرد.
ضرر شركت ايتاليايي
از تحريم ايران
از سوي ديگر رويترز طي گزارشي تحريم نفتي ايران را به ضرر يك شركت ايتاليايي دانست.
بر اساس اين گزارش: در حالي كه اتحاديه اروپايي از ابتداي جولاي واردات نفت خام از ايران را تحريم كرده است ولي به شركت اني ايتاليا اجازه داده است تا در ازاي طلب يك ميليارد دلاري خود از ايران نفت خريداري كند. اما همين اتحاديه در تحريمهاي ديگري بر ضد ايران به شركتهاي بيمه اروپايي دستور داده است از بيمه محموله هاي نفتي ايران خودداري كنند. بر همين اساس شركت اني ايتاليا از جولاي 2012 نتوانسته است هيچ محوله نفتي از ايران خريداري كند زيرا شركت اني غير از معاف شدن از تحريمهاي اروپا بر ضد ايران به كشتي و پوشش بيمه نيز براي بارگيري نفت ايران نياز دارد.
به اعتقاد تجار بازار نفت، مشكلات مربوط به بيمه محموله هاي نفتي ايران مهمترين چالش شركت اني به شمار مي رود. پائولو اسكاروني رئيس شركت اني پيش از اين تأكيد كرده بود اين شركت به واردات نفت از ايران ادامه خواهد داد تا طلب خود را از اين كشور وصول كند.
 


كوتاه اقتصادي

¤ سرپرست معاونت توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت با تكذيب برخي شايعات مبني بر احياي سيستم توزيع كوپني ارزاق گفت: دولت هيچ برنامه اي در اين خصوص ندارد.
¤ ارزش فروش فولاد خام و محصولات فولادي شركت هاي تابعه سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) در 4 ماه ابتداي سال جاري از رشد 41 درصدي برخوردار شد.به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو)؛ در اين مدت ارزش فروش داخلي شركت هاي تابعه اين سازمان به مرز 4600 ميليارد تومان رسيد كه معادل فروش بيش از 4 ميليون و 806 هزار تن انواع9 محصول و فولاد خام است.
¤ رئيس سازمان ملي بهره وري ايران گفت: برنامه جامع بهره وري سازمان ها تا پايان شهريور ماه به دولت ارائه مي شود. علي رضائيان در مورد سهم بهره وري از رشد اقتصادي و اختصاص 3 درصد بودجه به شرط بهره وري گفت: در قانون بودجه آمده است اختصاص 3 درصد از بودجه دستگاه ها به شرط داشتن برنامه بهره وري و افزايش بهره وري است.
¤ بانك ملي ايران در مجموع سهميه ابلاغي تسهيلات زودبازده اين بانك از ابتداي طرح تا پايان تير ماه 1391 مبلغ 77 هزار و 416 ميليارد و 313 ميليون ريال پرداخت كرده است.به گزارش روابط عمومي بانك ملي ايران، اين بانك ظرف سال 90 موفق به پرداخت 9 هزار و 777 ميليارد و 412 ميليون ريال تسهيلات زودبازده به بخش هاي مختلف اقتصادي، شده است.همچنين بانك ملي ايران در بخش طرح تعويض خودروهاي فرسوده سبك و سنگين تعداد 89 هزار و 136 فقره تسهيلات به مبلغ 6 هزار و 423 ميليارد و 249 ميليون ريال از ابتداي طرح تا پايان تير ماه 1391 پرداخت كرده است.
¤ رئيس سازمان دامپزشكي كشور، از اجراي كنترل بيماري شاربن با روش واكسيناسيون هدفمند در 10 استان كشور خبر داد و گفت: با به كارگيري اين روش در سال جاري، 10 ميليارد تومان در بخش واكسيناسيون صرفه جويي شده است. سيد محسن دستور افزود: با اعمال اين روش، مصرف واكسن كنترل و مبارزه با بيماري شاربن به ميزان 20 ميليون دز كاهش يافته است كه به اين ترتيب، علاوه بر صرفه اقتصادي، كاهش عوارض جانبي واكسن را نيز به دنبال خواهد داشت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 7750 الي 7753، 7760 الي 7765، 2220، 2221، 2223، 2224، 2239، 2267 الي 2269، 5520 الي 5523 و 6670 الي 6676 از امروز به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران امروز با جابجايي 21 ميليون اوراق بهادار، به 165 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات و افزايش قيمت را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم فرابورس با جابجايي 8 ميليون و 750 هزار سهم و افزايش قيمت 8/4 درصد و با نرخ هزار و 539 ريال داشت.كمترين حجم معاملات را كوير تاير در بازار اول فرابورس با جابجايي يك هزار و 114 سهم و قيمت پاياني هزار و 602 ريال كسب كرد.
 


مجلس تخلف 4 وزارتخانه از بودجه 89 را بررسي مي كند

غلامرضا تاجگردون نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با مهر، اظهار داشت: پس از جلسه اي كه با مسئولان ديوان محاسبات و بررسي گزارش تفريغ بودجه 89 داشتيم مشخص شد 4 وزارتخانه اصلي كشور بيشترين تخلفات بودجه اي را داشته اند كه مقرر شد اين تخلفات به طور دقيق مورد بررسي قرار گيرد.
وي ادامه داد: برنامه كميسيون اين است كه مسئولاني از 4 وزارتخانه را دعوت كرده و جلساتي با آنان برگزار كند، به هر حال دولت هم درباره اين تخلفات صورت گرفته توجيهاتي دارد كه آمادگي شنيدن آن را داريم زيرا رسيدگي به تخلفات در ديوان محاسبات فرآيند مخصوص به خود را دارد و نمي توان گفت كه اين تخلفات محرز شده بلكه در دست بررسي است و پس از بررسي دقيق احراز يا عدم احراز آن مشخص مي شود..
نايب رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس از برگزاري اين جلسات پس از دو هفته تعطيلي مجلس خبر داد، اما از 4 وزارتخانه مذكور نام نبرد.
تاجگردون گفت: بيشترين تخلفات در حوزه نفت و جابه جايي هاي انجام گرفته در دستگاه ها است.
نماينده گچساران خاطرنشان كرد:كميته اي در كميسيون برنامه و بودجه با حضور كارشناساني از ديوان محاسبات تشكيل شده است تا طبق آئين نامه جديد مجلس تك تك مصاديق و تخلفات در اين كميته مورد بررسي قرار گيرد و ما در كميسيون برنامه و بودجه رسيدگي به تخلفات را پس از تعطيلات مجلس آغاز مي كنيم.
 


باامضاي يك تفاهم نامه انجام مي شود

تبادل دانش مهارت آموزي نيروي كار ايران با 16 كشور

معاون وزير تعاون، كار و رفاه از امضاي تفاهم نامه هايي براي تبادل دانش مهارت آموزي نيروي كار با 16 كشور خبر داد.
كوروش پرند در گفت وگو با مهر اظهار داشت: انعقاد تفاهمنامه همكاري آموزش فني و حرفه اي بين ايران و كشورهاي اقليم كردستان عراق، افغانستان، الجزائر، تانزانيا، ايتاليا، كره جنوبي، مؤسسه توسعه كارآفريني كشور هندوستان، ژاپن، عراق، تاجيكستان، مالديو، كامرون، بنگلادش، پاكستان، آذربايجان و سنگال؛ از جمله اقدامات بين المللي صورت گرفته در زمينه ارتقاء سطح آموزش هاي مهارتي بوده است.
وي از برنامه ها و سياست هاي جديد براي حضور در عرصه هاي بين المللي خبر داد و گفت: سازمان آموزش فني و حرفه اي به منظور ارتقاي سطح آموزش هاي فني و حرفه اي تا سطح استانداردهاي جهاني و حضور مؤثر درعرصه هاي بين المللي تلاش نموده و در اين زمينه اقداماتي را نيز انجام داده است.
پرند، همچنين به ارتقاي 10 رتبه اي ايران در چهل و يكمين مسابقات جهاني مهارت اشاره كرد و بيان داشت: تيم ملي كارآموزان سازمان آموزش فني و حرفه اي با شركت در اين مسابقات توانست با كسب رتبه سوم رشته فناوري اطلاعات، پشتيباني شبكه و 5 ديپلم افتخار در رشته هاي جواهرسازي، جوشكاري، رباتيك، طراحي وب و فناوري اطلاعات و كاربرد تجاري نرم افزارها؛ با 10 رتبه ارتقاء نسبت به دوره قبل مقام ششم جهاني را در ميانگين امتيازات تيمي كسب كند.
اين مقام مسئول در وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي بيان داشت: همچنين ارتباط با مؤسسات بين المللي ارزشيابي گواهينامه هاي مهارتي در زمينه بين المللي كردن گواهينامه هاي مهارتي كارآموزان ايراني نيز در راستاي تقويت همكاري هاي بين المللي صورت گرفته است.
رئيس سازمان آموزش فني و حرفه اي كشور گفت: برگزاري سومين نشست كميته نظارتي و مشورتي MAC در تيرماه سال گذشته در تهران با حضور 25 مسلمان و مؤسسات وابسته به OIC از جمله دانشگاه IUT، دفتر هماهنگي COMCEC، بانك توسعه اسلامي و با ميزباني سازمان آموزش فني و حرفه اي؛ اقدامي ديگر در راستاي برقراري ارتباطات بين المللي و مبادله دانش مهارتي بوده است.
معاون وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي با تأكيد بر اينكه در اين نشست سازمان موفق به كسب امتياز سرگروهي آموزش هاي مجازي و آموزش مربيان درحوزه آموزش هاي فني و حرفه اي در ميان كشورهاي مسلمان شد، تصريح كرد: 350 هزار دلار در سال 2011 و 850 هزار دلار براي سال 2012، جهت آموزش مربيان افغاني و عراقي با همكاري مشترك سازمان فني و حرفه اي با كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد اختصاص يافت.
 


در شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي صورت گرفت

 3 تصميم جديد براي حمايت از توليد

عضو شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي از احياي اين شورا با اخذ سه تصميم در حمايت از توليد خبر داد.
ابوالحسن خليلي اظهار داشت: شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي با حضور روساي كميسيون اقتصادي و صنايع، معاونين وزارت اقتصاد و معاون برنامه ريزي وزير صنعت و نمايندگان قوه قضاييه و با غيبت رئيس كل بانك مركزي و وزراي اقتصادي به دليل حضور در مناطق زلزله زده و غيبت دبيركل اتاق تعاون برگزار شد.
وي افزود: در نشست دوشنبه شب، ماده 29 قانون بودجه سال جاري در خصوص استمهال بدهي هاي بانكي مورد بحث و بررسي قرار گرفت و همچنين اعلام شد كه آئين نامه اجرايي آن از يك ماه گذشته به بانك ها ابلاغ شده است.
عضو شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي گفت: در خصوص ماده 76 قانون برنامه پنجم توسعه درباره شناسايي قوانين مخل در توليد و سرمايه گذاري نيز قرار شد تا كميسيون هاي تخصصي اين ماده را آماده و تا قبل از دهم شهريور در مجلس مطرح كند.
خليلي گفت: در خصوص قانون آئين نامه دادرسي تجاري نيز بحث و بررسي صورت گرفت و قرار شد تا كميسيون حقوقي مجلس به اين قانون رسيدگي كند. بنابراين گزارش: آخرين جلسه شوراي گفت وگو بهمن ماه سال گذشته برگزار شده بود و پس از آن به دليل تصويب قانون بهبود فضاي كسب و كار و برخي اختلاف نظرها كه بين دولت و بخش خصوصي به وجود آمده بود جلسات اين شورا كه از الزامات قانون برنامه پنجم توسعه است تعطيل شده بود. به نظر مي رسد رايزني هاي محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني ايران و تعامل با بدنه دولت براي برون رفت از شرايط فعلي اقتصاد از دلايل اصلي از سرگيري جلسات شوراي گفت وگوي دولت و بخش خصوصي است.

 


گازرساني به مناطق زلزله زده عادي شد

مديرعامل شركت ملي گاز ايران با اشاره به زلزله روز شنبه در آذربايجان شرقي، از پايان يافتن تعميرات و اتصال مجدد انشعاب ها و خطوط لوله در مناطق زلزله زده خبر داد.
جواد اوجي ضمن تسليت به بازماندگان اين زلزله تاكيد كرد: شركت ملي گاز ايران پس از وقوع زلزله همه امكانات و نيروهاي خود را در استان آذربايجان شرقي بسيج كرد و موفق شد با استفاده از توان نيروهاي متخصص، عمليات تعميراتي، وصل انشعابات و خطوط لوله در مناطق زلزله زده را از ظهر روز گذشته (دوشنبه 23 مرداد) به پايان برساند.
به گفته او، هم اكنون مشتركان مناطق زلزله زده از گاز طبيعي استفاده مي كنند.
اوجي با اشاره به قدرت و گستردگي اين زمين لرزه گفت: با توجه به قدرت بالاي زمين لرزه اخير هيچ گونه نشت گاز يا انفجاري كه ناشي از زلزله باشد در خطوط لوله گاز در منطقه رخ نداده است كه اين موضوع نشان از درجه بالاي امنيت خطوط لوله گاز در اين كشور دارد.
معاون وزير نفت در امور گاز افزود: از آنجا كه در اين زمين لرزه 14 روستاي شهرستان اهر، 3 روستاي شهرستان هريس و يك روستاي شهرستان ورزقان دچار آسيب ديدگي بسيار شديد شده اند، امكان گازرساني به اين مناطق وجود ندارد و بايد همزمان با ساخت و سازهاي مجدد و پيشرفت عمليات ساختماني به گازرساني در مناطق ياد شده اقدام كرد.
ارائه بدون وقفه
خدمات ارتباطي
مديرعامل همراه اول گفت: در زلزله اخير، بررسي هاي فني 10 دقيقه پس از زلزله طول كشيد و نتيجه نشان داد كه تمامي سايت ها بدون هيچ مشكلي فعال هستند و سرويس دهي آنتن ها بدون قطعي ادامه يافت.
وحيد صدوقي ضمن تسليت به بازماندگان جان باختگان زلزله اخير، گفت: بلافاصله پس از زلزله روز شنبه، كارشناسان همراه اول پيگير تبعات احتمالي بوده و نتيجه بررسي هاي فني كه 10 دقيقه پس از زلزله طول كشيد، نشان داد كه تمامي سايت ها بدون هيچ مشكلي فعال بودند.
وي ادامه داد: در برخي روستاها نيز كه برق با فاصله زماني پس از زلزله، قطع شده بود؛ سرويس دهي آنتن ها با تامين برق اضطراري، بدون قطعي، ادامه يافت.
وي در ادامه با اشاره به اينكه همراه اول هم اكنون بيش از 53 ميليون سيم كارت ثبت شده و 37 ميليون سيم كارت فعال در لحظه دارد گفت: شبكه در حال نوسازي است و بزودي تمام شبكه همراه اول براي ارائه خدمات جديد تلفن همراه به روز مي شود.
اهداي يك روز حقوق
كاركنان و مديران شركت هاي بورس، فرابورس كالا به همراه برخي از ديگر شركت هاي سهامي عام و تامين سرمايه در اقدامي پسنديده به زلزله زدگان آذربايجان كمك كردند.
در پي وقوع زلزله اي سنگين در آذربايجان شرقي كه متاسفانه با فوت، زخمي و بي خانمان شدن جمعي از هموطنانمان همراه شد، بسياري از ورزشكاران حتي مدال آوران المپيك، هنرمندان و مديران و آحاد مردم به مانند هميشه ضمن ابراز همدردي به طرق مختلف، در تكاپوي كمك هاي مادي و غيرمادي به آسيب ديدگان هستند.
براساس اين گزارش، كاركنان شركت هاي بورس، فرابورس و بورس كالا هم به همراه برخي از ديگر شركت هاي سهامي عام و تامين سرمايه امين، سپهر مشاور سرمايه گذاري آرمان آتي، سرمايه گذاري بانك صنعت و معدن و تعدادي از كارگزاران در اقدامي پسنديده به زلزله زدگان آذربايجان كمك كردند و حقوق يك روز خود و بعضا بيشتر را به زلزله زد گان اختصاص دادند.
شماره حساب
اتحاديه هاي صنفي
روابط عمومي مجمع امور صنفي صنوف توليدي و خدمات فني تهران با صدور اطلاعيه اي از هموطنان، خيرين و اتحاديه هاي صنفي تحت پوشش خود خواست كه كمك هاي نقدي و غيرنقدي خود را به ستاد جمع آوري مجمع تحويل نمايند.
متن اطلاعيه به شرح زير مي باشد:
ضمن عرض تسليت به خانواده هاي محترم مصيبت ديده و آرزوي سلامتي براي مصدومان، خواهشمند است جهت همدردي و ياري رساني به عزيزان زلزله زده كمك هاي نقدي خود را به شماره حساب جاري 0107640764000 نزد بانك صادرات شعبه شهيد قنبريان كد 556 بنام مجمع امور صنفي صنوف توليدي و خدمات فني تهران واريز فرمائيد.
لازم به ذكر است كمك هاي غيرنقدي و جنسي خود را به ستاد زلزله زدگان شمال غرب كشور واقع در ساختمان مجمع تحويل نمائيد.
 


عضو كميته فقهي بانك مركزي:

خريد و فروش ارز در بورس مشكل شرعي ندارد

عضو كميته فقهي بانك مركزي خريد و فروش ارز در بورس را جايز دانست.
حجت الاسلام سيدعباس موسويان در گفت وگو با فارس اظهار داشت: پول خارجي يا همان ارز كشورهاي ديگر حكم كالا را دارد بنابراين خريد و فروش اصل آن مانع شرعي ندارد و مانند معاملاتي است كه در صرافي ها انجام مي شود.
عضو كميته فقهي بانك مركزي ادامه داد: تاكنون اما آنچه از قول مسئولان در مورد معامله ارز در بورس عنوان شده حاكي از تعريف گواهي ارزي و معامله اين گواهي ها در بورس است كه طبيعتا با معامله اصل ارز تفاوت دارد.
موسويان افزود: ماهيت اين گواهي هاي ارزي بايد از نظر فقهي بررسي شود تا نسبت به مشروعيت معامله و استفاده از آنها در بورس حكم داده شود.
وي گفت: تاكنون كه اين موضوع در شوراي فقهي بورس يا كميته فقهي بانك مركزي مطرح نشده اما بنابر روال بايد قبل از آغاز استفاده از اين ابزار در مورد آن بررسي هاي لازم انجام شود.
 


تشديد بازرسي هاي بهداشتي از اماكن عمومي در تعطيلات

معاون بهداشت وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي از تشديد نظارت ها و بازرسي هاي بهداشتي از مراكز عرضه غذا و اماكن عمومي در روزهاي تعطيل خبر داد.
عليرضا مصداقي نيا طي نامه اي خطاب به رؤساي دانشگاه هاي علوم پزشكي افزود: براي كنترل و پيشگيري از بيماري هاي عفوني منتقله از آب و غذا، كاهش بار بيماري ها و مشكلات بهداشتي ناشي از عوامل محيطي، تأمين و حفظ سلامتي آحاد جامعه و دستيابي به آب و غذاي ايمن و سالم، بايد كنترل و بازرسي بهداشتي از مراكز تهيه، طبخ، عرضه و فروش مواد غذايي بصورت جدي تر برنامه ريزي شود.
وي ادامه داد: اين برنامه ها بايد با اولويت نظارت بر سامانه هاي تأمين آب آشاميدني استخرهاي شنا و نظارت بر دفع بهداشتي فاضلاب بطور جدي پيگيري شود.
معاون وزير بهداشت خاطرنشان كرد با توجه به محدوديت هاي موجود در زمينه اخذ نمونه هاي موادغذايي مشكوك و با توجه به فعال سازي آزمايشگاه هاي همكار توسط سازمان غذا و دارو پيشنهاد مي شود از طريق خريد خدمت از آزمايشگاه هاي همكار مورد تأييد، نسبت به افزايش تعداد موارد نمونه برداري اقدام شود.
مصداقي نيا افزود: معاونت بهداشتي دانشگاه ها بايد نسبت به برنامه ريزي عملياتي در خصوص تشديد نظارت ها، بازرسي ها و كنترل بهداشتي، مراكز تهيه، توزيع، عرضه و فروش موادغذايي و اماكن عمومي حساس اقدام كرده و موارد را در دستور كارگروه بهداشت محيط و حرفه اي معاونت بهداشتي آن دانشگاه قرار دهند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14