(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 1 شهریور 1391 - شماره 20287

ترور رئيس جمهور يمن نافرجام ماند
سفارت رژيم صهيونيستي در دوبلين از ترس انفجار بمب تخليه شد
در امن ترين پايگاه نظامي در بگرام اتفاق افتاد
شليك موشك به هواپيماي رئيس ستاد ارتش آمريكا در افغانستان
هشدار سوريه به اخضر ابراهيمي در آستانه سفر به دمشق
تجمع اعتراض آميز فلسطيني ها عليه اسرائيل
در سالگرد آتش زدن مسجدالاقصي
حزب الله لبنان اتهامات واشنگتن را بي اساس خواند
8 كشته و 50 مجروح در عمليات تروريستي جنوب تركيه
كارگران خودروسازي هيوندا در كره جنوبي دست از كار كشيدند
تظاهرات ضد آمريكايي و ضد انگليسي در اكوادور
به حمايت از مؤسس ويكي ليكس
مردم بحرين در مراسم سالگرد شهدا عليه آل خليفه شعار دادند
نماينده سازمان ملل
حمله هواپيماهاي آمريكايي در پاكستان را غيرقانوني خواند


ترور رئيس جمهور يمن نافرجام ماند

رئيس جمهور يمن در روز عيد فطر از يك سوء قصد جان سالم به در برد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري ««مارب پرس» عبدربه منصور هادي صبح روز عيد فطر در شهر صنعا پايتخت يمن از سوي افراد مسلح ناشناس مورد حمله قرار گرفت. افراد مسلح رئيس جمهور يمن را كه به سوي كاخ رياست جمهوري در حركت بود هدف تيراندازي خود قرار دادند. يكي از محافظان عبدربه بلافاصله به سوي افراد مهاجم تيراندازي كرد به همين دليل آنها نتوانستند به درستي نشانه گيري كنند و خودروي رئيس جمهور بلافاصله محل تيراندازي را ترك كرد. افراد مهاجم كه سوار بر يك خودروي قهوه اي رنگ بدون پلاك با شيشه هاي دودي بودند بلافاصله از محل فرار كردند. از سوي ديگر خبرگزاري رويتر اعلام كرد صبح روز سه شنبه خط لوله گاز در جنوب يمن منفجر شد.
هنوز درباره دليل اين انفجار خبري منتشر نشده است.
 


سفارت رژيم صهيونيستي در دوبلين از ترس انفجار بمب تخليه شد

پليس ايرلند اعلام كرد سفارت رژيم صهيونيستي در اين كشور به دليل احتمال بمب گذاري تخليه شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از خبرگزاري رويتر، سفارت رژيم صهيونيستي در دوبلين پايتخت ايرلند از بيم بمب گذاري تخليه شد.
سخنگوي پليس دوبلين اعلام كرد، اين اقدام پس از آن انجام شد كه يك بسته مشكوك در ورودي سفارت پيدا شد و تيم خنثي سازي ارتش اين بسته مشكوك را مورد بررسي قرار داد.
پليس دوبلين جزئيات بيشتري در مورد اين خبر اعلام نكرد، با اين حال منابع آگاه اعلام كردند جنايات رژيم صهيونيستي نسبت به مردم فلسطين باعث خشم افكار عمومي جهانيان شده است و تمامي سفارتخانه هاي اين رژيم در سراسر جهان با اين خطر مواجه هستند


در امن ترين پايگاه نظامي در بگرام اتفاق افتاد

شليك موشك به هواپيماي رئيس ستاد ارتش آمريكا در افغانستان

هواپيماي نظامي حامل رئيس ستاد مشترك ارتش آمريكا در فرودگاه بگرام در شمال افغانستان هدف حمله موشكي قرار گرفت و آسيب ديد.
به گزارش خبرگزاري ها، افراد ناشناس ديروز هواپيماي متعلق به ژنرال «مارتين دمپسي» را در بزرگترين پايگاه آمريكا در افغانستان هدف دو فروند موشك قرار دادند. سخنگوي ناتو با اعلام اين خبر افزود كه در اين حمله دو خدمه نظامي آمريكايي مجروح شدند. به گفته وي، ژنرال دمپسي در زمان حمله داخل هواپيما نبود و به وي آسيبي نرسيده است. اخبار مربوط به اين حمله هرچند توسط منابع وابسته به ناتو و آمريكا تأييد شد، اما در ارتباط با حمله كنندگان توضيحات درستي ارائه نگرديد. سخنگوي فوق مدعي شد كه حمله به هواپيما و اصابت موشك ها به آن تصادفي بوده است. ادعايي كه نمي تواند صحت داشته باشد. سخنگوي طالبان ضمن پذيرش مسئوليت حمله موشكي مذكور، اعلام كرد كه اصابت موشك به هواپيماي دمپسي طبق برنامه دقيق و از پيش طراحي شده بوده است. اين اظهارات به نظر مي رسد كه با واقعيات فعلي افغانستان انطباق بيشتري دارد؛ عوامل طالبان در واحدهاي نظامي و امنيتي افغانستان نفوذ كرده و تنها طي سه هفته اخير بيش از 10 نظامي آمريكايي را به هلاكت رسانده اند. حتي در زمان حضور دو روزه دمپسي در افغانستان نيز يك پليس محلي افغان در «بولداك» شماري از آمريكايي ها را به رگبار مسلسل بست. خبرها حاكي است، ژنرال دمپسي كه به خاطر اين حمله غافلگيركننده در امن ترين نقطه افغانستان (پايگاه بگرام) شوكه شده بود، بلافاصله فرودگاه بگرام را با هواپيماي ديگر ترك كرد و به كابل رفت و از آنجا عازم عراق شد. واقعه بگرام علاوه بر دمپسي، مقامات كاخ سفيد را نيز نگران كرده است. طي سال جاري ميلادي (از 11 دي تاكنون) 40 نظامي ناتو به دست نيروهاي ارتش و پليس افغان از پاي درآمده اند.
دمپسي كه به خاطر بررسي همين مسئله به افغانستان رفته بود، روز دوشنبه و قبل از آنكه به بگرام برود با ژنرال هاي آمريكايي و ناتو در كابل جلسه اضطراري برگزار كرده بود. به نوشته نيويورك تايمز، در اين نشست، ژنرال «جان آلن» فرمانده نيروهاي ناتو در افغانستان و ژنرال «جيمز ماتيسن فرمانده نيروهاي آمريكايي در خاورميانه نيز حضور داشتند. به گفته يك منبع ناتو در اين جلسه به طور مشخص حملات نظاميان افغان به نيروهاي خارجي و آمريكايي مورد بررسي قرار گرفت. به نوشته نيويورك تايمز جلسه فوق محرمانه بود و در مورد جزئيات مباحث آن خبري گزارش نشده است.
ژنرال آلن پس از پايان جلسه با صدور بيانيه اي اعلام كرد در اين جلسه در مورد چگونگي محافظت از نيروهاي ناتو در مقابل حملات افغانستان و شورشيان بحث شد. با اين حال، نيويورك تايمز دورنماي چگونگي محافظت از نظاميان آمريكايي در حالي كه از درون و توسط نيروهاي افغان هدف قرار مي گيرند را تيره خواند.
نگراني اوباما
«باراك اوباما» رئيس جمهور آمريكا ضمن ابراز نگراني از افزايش حملات نيروهاي افغان به نظاميان آمريكايي، از فرماندهان آمريكايي خواست براي حفاظت از جان نيروهاي اين كشور در افغانستان بيشتر تلاش كنند.
به گزارش مهر، اوباما گفت كه آمريكا بايد اقدامات بيشتري را براي حفاظت از جان نظاميان انجام دهد. وي اين نكته را نيز گفت كه مسئله فوق را با «حامد كرزاي» رئيس جمهور افغانستان در ميان مي گذارد.
«لئون پانتا» وزير دفاع آمريكا هم هفته گذشته طي تماس تلفني با كرزاي، از وي خواسته بود، در زمان استخدام نيرو براي ارتش و پليس، تحقيقات بيشتري را در مورد سوابق آنها انجام دهد.
 


هشدار سوريه به اخضر ابراهيمي در آستانه سفر به دمشق

دولت سوريه در آغاز مأموريت اخضر ابراهيمي نماينده جديد سازمان ملل و اتحاديه عرب به دمشق تأكيد كرد، هيچ كشور يا فرستاده بين المللي حق ندارد درباره اينكه چه كسي رهبر سوريه باشد اظهارنظر كند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه تلويزيوني سوريه، وزارت خارجه سوريه با انتشار بيانيه اي در واكنش به سخنان اخضر ابراهيمي اعلام كرد، فقط ملت سوريه درباره رهبري اين كشور تصميم گيري خواهد كرد و هيچ كسي حق تصميم گيري در اين مورد را ندارد.
وزارت خارجه سوريه افزود، در صورتي كه اخضر ابراهيمي مايل است مأموريت خود را با موفقيت به انجام برساند و دولت سوريه با آن همكاري كند بايد به چارچوبي كه براي اين مأموريت تعيين شده و سوريه آن را پذيرفته است پايبند باشد.
در اين بيانيه آمده است، اخضر ابراهيمي بايد با جديت بكوشد از كشورهايي كه از گروه هاي تروريستي حمايت مي كنند ضمانت هايي براي پايان دادن به اين حمايت ها بگيرد.
وزارت خارجه سوريه همچنين اظهار داشت، ادعاي وجود جنگ داخلي در سوريه بي اساس و خلاف واقع است و فقط ساخته و پرداخته اذهان توطئه گران عليه اين كشور است و آنچه در سوريه روي مي دهد جنايات تروريستي عليه ملت سوريه است كه عامل آن گروه هاي تروريستي و تكفيري مسلح تحت حمايت كشورهاي شناخته شده هستند.
گفتني است فرانسوا اولاند رئيس جمهور فرانسه در ديدار اخير خود با اخضر ابراهيمي تأكيد كرد هيچ راه حل سياسي براي ناآرامي هاي سوريه وجود ندارد مگر اينكه بشار اسد از قدرت كناره گيري كند. اظهارات اولاند در حالي است كه وي در چند هفته گذشته از سوي مخالفان متهم به كم كاري در امور سوريه شده است.
همچنين سخنان اخضر ابراهيمي در سازمان ملل كه گفته بود در شرايط كنوني زود است كه از كنار رفتن بشار اسد سخن بگويد با بي اعتنايي نماينده آمريكا در سازمان ملل روبه رو شد.
خبر ديگر اينكه باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا سوريه را تهديد كرد در صورت استفاده از سلاح هاي شيميايي ممكن است با دخالت نظامي اين كشور مواجه شود.
به گزارش خبرگزاري مهر اوباما افزود: پنتاگون در حال تهيه پيش نويس يك سري از طرح هاي محتمل است و در اين باره با متحدين خود از جمله اسرائيل و تركيه در حال رايزني است.
وي گفت كه اطمينان زيادي به دولت سوريه براي حفظ تسليحات شيميايي خود در اين برهه از زمان ندارد.
اوباما تصريح كرد كه مشكلات سوريه تمامي متحدين آمريكا را در منطقه نگران كرده است.
اين درحالي است كه سرگئي لاوروف وزيرخارجه روسيه مخالفت خود را با ايده دخالت نظامي خارجي براي پايان دادن به ناآرامي هاي سوريه اعلام كرد.
روزنامه بوستون گلوب نيز در تحليلي به بررسي زمينه هاي دخالت نظامي در سوريه پرداخت و نوشت، جهان در مخالفت با بشار اسد متحد نيست و آمريكا بايد در خط مقدم چنين جنگي به تنهايي بايستد.
بثنيه شعبان نماينده ويژه رئيس جمهور سوريه نيز اعلام كرد، پيشنهاد ايجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوريه تجاوز به خاك سوريه و غيرقابل قبول است.
وي افزود، در چنين صورتي سوريه حق دارد از خود دفاع كند.
اين درحالي است كه ارتش سوريه با همكاري نيروهاي مردمي همچنان به پاكسازي شهرها و مناطق مختلف از حضور تروريست ها مشغول است و شمار زيادي از شورشيان مسلح در درگيري با ارتش كشته شدند.
نيروهاي ارتش در مدت يك ماه كه از عمليات ارتش در حلب مي گذرد توانسته اند منطقه استقرار عناصر مسلح تروريست را محدود كنند و با استفاده از شيوه گام به گام مناطق را يكي پس از ديگري به تصرف خود درآورند. از سوي ديگر هلي كوپترهاي ارتش سوريه در اقدامي قابل توجه اقدام به توزيع اعلاميه هايي كردند كه در آن به افراد مسلح فرصت داده شده خود را در مقابل رفتار مناسب با آنها تسليم كنند.
پايگاه خبري عربي پرس نيز به نقل از يك منبع سوري اعلام كرد، مردم سوريه در واكنش به اظهارات لئون پانتا وزير دفاع آمريكا كه گفته بود اتفاقات حلب ميخي ديگر بر تابوت نظام سوريه است تروريست هاي مورد حمايت واشنگتن را در حلب چال خواهند كرد.
اين مقام سوري افزود، ارتش با حمايت مردم تروريست ها را از خانه و كاشانه خود بيرون خواهند كرد.
ده ها تن از طرفداران بشار اسد نيز با برگزاري تظاهرات در مقابل سفارت سوريه در پايتخت اردن حمايت خود را از نظام سوريه اعلام كردند.
از سوريه خبر مي رسد كه وليد محمد يكي از تروريست هاي سوري پس از دستگيري در بازجويي هاي خود اعتراف كرد شورشيان با اسلحه هاي وارد شده از مرز تركيه مراكز امنيتي، پليس و ارتش را به آتش مي كشيدند.
وي افزود، شورشيان از مليت هاي مختلف اردني، مصري، ليبيايي، سعودي، تركيه و بخش اعظم القاعده هستند و در نقاط مختلف سوريه اقدام به بمب گذاري، ترور و قتل عام مي كنند.
 


تجمع اعتراض آميز فلسطيني ها عليه اسرائيل

در سالگرد آتش زدن مسجدالاقصي

صدها فلسطيني با شركت در مراسم يادبود چهل و سومين سالگرد آتش زدن مسجدالاقصي به اقدامات رژيم اشغالگر قدس در يهودي سازي، تجاوز و اهانت به مسجدالاقصي اعتراض كردند.
به گزارش خبرگزاري قدس، صدها فلسطيني با برگزاري تظاهرات در چهل وسومين سالگرد آتش زدن مسجدالاقصي جنايات رژيم صهيونيستي در اهانت به مسجدالاقصي را محكوم و تاكيد كردند تا آزادي قدس اشغالي به تظاهرات خود ادامه خواهند داد.
25 صهيونيست نخستين بار در 18 اوت 1969 در مسجد قبه الصخره طواف كردند. سه روز بعد در تاريخ 21 اوت 1969 نيز مايكل روهان يك صهيونيست استراليايي تبار مسجدالاقصي را به آتش كشيد.
از زمان آتش زدن اين مسجد به بعد، اسرائيل تلاش مي كند به آرزوي خود در تخريب كامل مسجدالاقصي دست يابد و به همين منظور در حال عملي كردن طرح هاي يهودي سازي كامل مسجدالاقصي و تغيير بافت اسلامي عربي آن است.
در همين حال در ادامه اعتراضات اسرائيلي ها در سرزمين هاي اشغالي، صدها اسرائيلي بار ديگر تظاهرات كردند و سياست هاي ضد جنگ رژيم اسرائيل را محكوم كردند.
تظاهركنندگان با تجمع مقابل منزل ايهود باراك وزير جنگ اسرائيل از وي و بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي خواستند از تهديدات خود عليه ايران دست بردارند و به فكر مشكلات داخلي اسرائيل باشند.
تظاهركنندگان تاكيد كردند، مردم گرسنه اند و گرفتار مشكلات اقتصادي هستند ولي مسئولان به فكر جنگ با ديگر كشورها هستند.
اين در حالي است كه منابع آگاه اعلام كردند شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي نيز به مخالفان جنگ عليه ايران پيوسته است.
مقامات اسرائيلي اعلام كردند پناهگاه هاي اسرائيل براي جنگ آماده نيستند و در صورت حملات موشكي، اسرائيل آماج موشك هاي مقاومت قرار خواهد گرفت.
اين اظهارات در پي سخنان فرماندهان ارشد مقاومت حزب الله صورت گرفت كه هشدار داده بودند در صورت هرگونه اقدام نظامي توسط مقامات اسرائيلي تمام نقاط اسرائيل در تيررس موشك هاي مقاومت قرار خواهد گرفت.
از سوي ديگر يك مرد موتورسوار در كنيا به سفارت رژيم صهيونيستي در نايروبي پايتخت كشور آفريقايي كنيا حمله كرد.
به نوشته روزنامه صهيونيستي يديعوت آحارونوت، اين مرد موتورسوار علي رغم هشدارهاي نيروهاي امنيتي سفارت رژيم صهيونيستي با موتور خود به ديوار اين سفارت در نايروبي حمله كرد و به بخشي از ديوار امنيتي آسيب رساند.
اين فرد به دروازه ورودي سفارت نزديك شد و بدون اعتنا به علامت ايست نيروهاي گارد سفارت با موتور به سرعت وارد سفارت شد و به ديوار كوبيد و بخشي از ديوار را تخريب كرد. نيروهاي گارد سفارت ضمن شليك چند گلوله فرد موتورسوار را بازداشت كردند. هنوز دليل اين اقدام مرد موتورسوار مشخص نشده است.
 


حزب الله لبنان اتهامات واشنگتن را بي اساس خواند

حزب الله لبنان اتهام جديد آمريكا عليه مقاومت را با هدف تخريب وجهه حزب الله و سرپوش گذاشتن بر دستاوردهاي ملي اين حزب دانست.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از عربي پرس، حزب الله لبنان در بيانيه اي اتهام زني هاي جديد آمريكا عليه اين حزب را با هدف تخريب وجهه حزب الله دانست و تاكيد كرد اين اتهامات در راستاي تامين مالي فعاليت هاي خود به صورت غيرقانوني و تلاشي جديد از سوي اين كشور براي هدف قرار دادن روحيه مقاومت در لبنان و تخريب وجهه آن و سرپوش گذاشتن بر دستاوردهاي ملي اين حزب است.
واشنگتن اعلام كرده كه 150ميليون دلار از دارايي هاي حزب الله كه در تجارت مواد مخدر و ساير جرائم ديگر استفاده شده را مصادره كرده است.
آمريكا پيش از اين نيز اتهامات مشابهي را عليه حزب الله براي بلوكه كردن اموال اين حزب مطرح كرده بود كه حزب با بيانيه اي انگيزه واقعي اين شايعه سازي ها را فاش كرد.
از سوي ديگر ميشل سليمان رئيس جمهور لبنان تاكيد كرد اجازه بروز فتنه در لبنان را نخواهد داد.
وي در جمع خبرنگاران افزود، برخي تلاش مي كنند با اختلافات و درگيري ها كشورشان را با دست خودشان خراب كنند و آن را دو دستي قرباني تحولات منطقه كنند.
گفتني است در پي ربودن اتباع لبناني از سوي مخالفان سوريه و ربودن چندين تبعه سوري در لبنان، درگيري هاي مسلحانه پس از وقفه اي يك ماهه بار ديگر ميان مناطق باب التبانه و جبل محسن در طرابلس از سرگرفته شد.
در اين درگيري ها از سلاح هاي سنگين، متوسط و سبك استفاده شد. دامنه اين درگيري ها به ديگر مناطق طرابلس نيز كشيده شد و طي آن دو نفر كشته و بيش از 20 نفر ديگر مجروح شدند.
به گزارش ايرنا اين درگيري ها تا نيمه شب با پرتاب خمپاره بر مناطق زاهريه و ديگر مناطق طرابلس ادامه داشت و هفت خانه در باب التبانه به آتش كشيده شد.
درگيري هاي طرابلس از ظهر روز دوشنبه در منطقه الدراويش در منطقه باب التبانه و منطقه جبل محسن بر اثر تيراندازي از سوي مخالفان بشار اسد به سوي علويان آغاز شد.
درگيري ها بين موافقان و مخالفان بشار اسد در شمال لبنان در چند ماه اخير حدود 30 كشته بر جاي گذاشته است.
به محض آغاز درگيري نيروهاي ارتش بلافاصله خود را به محل رساندند و پس از كنترل اوضاع منطقه عمليات گسترده اي براي بازداشت عاملان اصلي اين درگيري آغاز كردند.
در پنج سال اخير بيش از 15درگيري خونين در طرابلس روي داده است.
 


8 كشته و 50 مجروح در عمليات تروريستي جنوب تركيه

انفجار خودروي بمب گذاري شده در جنوب تركيه هشت كشته و 50 زخمي برجاي گذاشت.
به گزارش واحد مركزي خبر، دوشنبه گذشته يك خودرو مملو از موادمنفجره مقابل كلانتري شهر «كارشياكا» در استان «غازي آنتب» منفجر شد. اين انفجار جان هشت نفر را گرفت و 50 زخمي بر جاي گذاشت. علاوه بر آن شماري خودرو و اتوبوس در آتش سوختند. تاكنون هيچ گروهي مسئوليت اين انفجار را بر عهده نگرفته است. منطقه كارشياكا در نواحي مرزي سوريه قرار دارد و فاصله آن تا شهر حلب (سوريه) حدود 120 كيلومتر است. كارشناسان به همين خاطر، احتمال مي دهند كه تركيه طي هفته هاي آينده تحت تأثير شرايط ناآرام سوريه قرار بگيرد. افزايش ناآرامي ها در تركيه، باعث افزايش اعتراضات مردم و گروه هاي سياسي به دولت آنكارا شده است.
ديروز نيز انفجار مين در جنوب شرق تركيه جان دو سرباز ترك را گرفت و يك سرباز ديگر را نيز زخمي كرد. اين مين گذاري احتمالا به دست عوامل حزب كارگران كرد تركيه (پ.ك.ك) انجام گرفته است.
 


كارگران خودروسازي هيوندا در كره جنوبي دست از كار كشيدند

بحران اقتصادي در يكي از كارخانه هاي خودروسازي «هيوندا موتور» كره جنوبي صدها نفر از كاركنان اين شركت را به اعتصاب كشاند.
به گزارش خبرگزاري «رويتر»، صدها نفر از كاركنان يكي از كارخانه هاي شركت خودروسازي «هيوندا موتور» در سئول در اعتراض به شرايط و قراردادهاي كاري خود دست به اعتصاب زدند.
اعتصابيون با حمل چوب و چماق درصدد ورود و تسخير بخش مونتاژ كارخانه بودند كه پليس ضدشورش با استفاده از گاز اشك آور و باتوم مانع از اين كار شد.
كارگران اين كارخانه مطرح خودروسازي كه خواستار تغيير وضعيت قراردادهاي كاري براي دريافت حقوق و دستمزد بيشتر و همچنين كسب امنيت شغلي هستند همچنين خواستار عذرخواهي شركت به خاطر مجازات دو تن از رهبران اتحاديه هاي كارگري شدند.
اين شركت خودروسازي نيز اعلام كرده حاضر است در صورت پايان يافتن اعتصاب ها به مرور كاركنان قراردادي را رسمي كند اما اين پاسخ اعتصابيون را قانع نكرده چرا كه آنها اعلام كرده اند تنها در صورت انجام فوري اين وعده سركارهاي خود بازخواهند گشت. گفتني است بحران اقتصادي كه تا چندي پيش گفته مي شد دامن كشورهاي ضعيف دنيا را گرفته اين روزها اثرات منفي خود را در بسياري از كشورهاي پيشرفته اقتصادي نيز نشان مي دهد. ايتاليا، فرانسه، انگليس، آمريكا و كره جنوبي از جمله اين كشورها هستند. آنچه در اين ميان توجهات را جلب مي كند اين است كه غالب اين كشورها با پيروي از سياست هاي ضد ايراني آمريكا قراردادهاي پرسود تجاري خود با اين كشور را لغو كرده اند. اقدامي كه به گفته برخي تحليلگران بيش از هر كشوري به خود آنها لطمه زده است. زيان ميليوني پژوسيتروئن فرانسه يكي از اين نمونه هاست.
 


تظاهرات ضد آمريكايي و ضد انگليسي در اكوادور

به حمايت از مؤسس ويكي ليكس

صدها نفر از مردم اكوادور ضمن حمايت از دولت خود در اعطاي پناهندگي به موسس سايت ويكي ليكس عليه آمريكا و انگليس تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري ها، به دنبال رد و بدل شدن هشدارها و تهديدها بين مقامات اكوادور و انگليس بر سر پناهندگي «جوليان آسانژ» موسس سايت جنجال ساز ويكي ليكس به سفارت اكوادور در لندن، صدها نفر از مردم «كيتو»، پايتخت اكوادور به خيابان ها آمدند و از تصميم دولت خود حمايت كردند.
شبكه خبري «راشاتودي» با انتشار خبر برپايي اين تظاهرات اعلام كرد، معترضان با موضع گيري عليه سياست هاي انگليس و آمريكا از تصميم رئيس جمهور كشورشان نسبت به اعطاي پناهندگي به «آسانژ» حمايت كردند. روي دست نوشته هاي معترضان اكوادوري نوشته شده بود: «بدون آزادي بيان حقيقي، حاكميتي وجود ندارد؛ زنده باد آزادي بيان؛ از آسانژ حمايت كنيد و...»
گروهي از معترضان نيز به سمت كنسولگري انگليس در شهر «گويا كيول» بزرگترين شهر اكوادور راهپيمايي كردند.
«آسانژ» كه گفته مي شود با افشاي اطلاعات محرمانه برخي كشورها به ويژه آمريكا خبرساز شده ماه ژوئن پس از آنكه دادگاه عالي انگليس اعلام كرد وي بايد به كشور سوئد مسترد شود به سفارت اكوادور پناهنده شد. انگليس مي گويد دولت سوئد آسانژ را به اتهام برخي مسائل اخلاقي محكوم كرده و لندن خود را موظف به دستگيري و تحويل وي به سوئد مي داند و براي رسيدن به اين هدف حتي ممكن است اقدام به لغو ممنوعيت قضائي كاركنان سفارت اكوادور كند. در مقابل اما «آسانژ» مي گويد اين اتهامات بي اساس است و علت واقعي تلاش انگليس براي دستگيري وي افشاي اسناد محرمانه آمريكاست. به اعتقاد «آسانژ» سوئد با كمك انگليس قصد دستگيري و استرداد وي به آمريكا را دارند. اگر دولت سوئد تضمين دهد وي را تحويل آمريكا نمي دهد خود حاضر است براي پاسخ به دادگاه به سوئد برود. در اين حال «هوگو چاوز» رئيس جمهور غرب ستيز ونزوئلا نيز همزمان نسبت به تهديد انگليس مبني بر احتمال حمله به سفارت اكوادور براي دستگيري آسانژ واكنش نشان داد. چاوز گفت چنين اقدامي، واكنش هاي شديدي عليه انگليس به دنبال خواهد داشت. رئيس جمهور ونزوئلا افزود: به دولت انگليس توصيه مي كنم قبل از انجام چنين كاري خوب به عواقب آن فكر كند چرا كه اكوادور تنها نيست. يادآور مي شود طي روزهاي گذشته كشورهاي آمريكاي لاتين عضو «اوناسور» نيز با برپايي جلسه اي با حضور وزيران خارجه ضمن حمايت از «آسانژ» و اقدامات دولت اكوادور، به انگليس هشدار دادند.

 


مردم بحرين در مراسم سالگرد شهدا عليه آل خليفه شعار دادند

شهروندان بحريني به مناسبت اولين سالگرد شهداي قيام اين كشور تظاهرات مسالمت آميز در مناطق ستره والدراز برگزار كردند كه نيروهاي رژيم آل خليفه به سركوب آنها پرداختند.
به گزارش واحد مركزي خبر، شهروندان بحريني در پاسخ به دعوت انقلابيون در مراسم سالگرد شهداي قيام اين كشور شركت كردند و شعارهايي عليه حكومت آل خليفه سر دادند.
مردم بحرين مغازه هاي خود را تعطيل كردند و مثل سال هاي گذشته خيابان ها و كوچه هاي خود را آذين بندي نكرده بودند و با برگزاري راهپيمايي حزن آلود خود خواستند ياد و خاطره شهداي انقلاب را گرامي بدارند كه با يورش وحشيانه نيروهاي امنيتي آل خليفه مواجه شدند. نيروهاي آل خليفه با استفاده از گاز سمي و اشك آور به سركوب تظاهركنندگان پرداختند و براي متفرق كردن جمعيت با خودروهاي خود به تعقيب و گريز آنها اقدام كردند.
اين در حالي است كه انقلابيون بحريني در همدردي با خانواده شهيدان اعلام كردند از آل خليفه انتقام خواهند گرفت و جنايات مزدوران آل خليفه را بي پاسخ نخواهند گذاشت.
انقلابيون مردم را به وحدت ملي دعوت كردند و از آنها خواستند اجازه ندهند كه رژيم در بين صفوف آنها تفرقه بيندازد.
گفتني است نظام آل خليفه براي سركوب شهروندان بي دفاع خودروهاي زرهي و ابزارآلات جنگي خود را در ميدان ها، شهرك ها و خيابان ها مستقر كرده است و با شدت هرچه بيشتر تظاهرات مسالمت آميز مردم را سركوب مي كند.
 


نماينده سازمان ملل

حمله هواپيماهاي آمريكايي در پاكستان را غيرقانوني خواند

نماينده ويژه حقوق بشر سازمان ملل ضمن انتقاد شديد از حملات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي به خاك پاكستان، از واشنگتن خواست به اين حملات فورا خاتمه دهد.
به گزارش خبرگزاري فارس، «بن امرسون» گفت: نگراني ها از عمليات هواپيماهاي بدون سرنشين آمريكايي افزايش يافته است و اين كشور بايد براي انجام تحقيقات در اين زمينه با سازمان ملل همكاري كند.
وي اين حملات را غيرقانوني خواند. انتشار اين خبر شادي مردم پاكستان را نيز در پي داشت. مردم اين كشور مي گويند كه دولت اسلام آباد تاكنون اقدام جدي براي توقف حملات نكرده است. گفتني است، مقامات آمريكايي اخيرا اعلام كرده بودند حملات هواپيماهاي بدون سرنشين به خاك پاكستان كاملا قانوني است.

 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14