(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 1 شهریور 1391 - شماره 20287

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تل آويو چه خبر است ؟ (يادداشت روز)
آخرين خبرها از اجلاس عدم تعهد در تهران
تهديدهاي آمريكا كارساز نشد دبيركل سازمان ملل به تهران مي آيد
آثار باستاني ! (گفت و شنود)
سفير كشورمان در سوريه: مكان اختفاي 48 زائر ايراني شناسايي شده است
كيهان و خوانندگان
برگزاري دوازدهمين اجلاس رسمي خبرگان در اواسط شهريور
سفير پاكستان در تهران:
برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران نشانگر تعاملات گسترده جهاني ايران است
عربستان سعودي مي خواهد تركيه را به عاقبت شوم پاكستان دچار كند (خبر ويژه)
دبير كل حزب الله، اسرائيل را تحقير و براي ايران سنگ تمام گذاشت (خبر ويژه)
كام چه كساني از خبر حضور محمد مرسي در تهران تلخ مي شود؟ (خبر ويژه)
ديوانه ايم اما خل و چل نيستيم كه به ايران حمله كنيم! (خبر ويژه)


تل آويو چه خبر است ؟ (يادداشت روز)

وزير دفاع و نخست وزير اسرائيل فيگور جنگ گرفته اند. مقام هاي ديگري هم كه در تل آويو با جنگ مخالفت مي كنند، در واقع كمك مي كنند تا اين فيگور هر چه واقعي تر به نظر برسد. سران تل آويو ميان مردم ماسك توزيع مي كنند و پيامك هاي آزمايشي هشدار درباره حملات موشكي به آنها مي فرستند و تعداد كشته ها در صورت اقدام تلافي جويانه ايران را در انظار عمومي محاسبه مي كنند. تل آويو واقعاً چه خبر است؟ آيا آنها از عهده جنگ با ايران برمي آيند؟ آخرين تلقي غرب از پديده اي به نام اسرائيل چيست؟ و كدام سناريو در پشت طبالي جنگ خوابيده است؟
1- هر چند كه متن گزارش سرّي كميته وينوگراد درباره جنگ 33 روزه منتشر نشد، اما در نسخه ويرايش شده و منتشره، چند جمله كليدي وجود دارد. كميته وينوگراد 17 سپتامبر 2006 (26 شهريور 1385 - يك ماه پس از جنگ 33 روزه) آغاز به كار كرد و 8 ماه بعد، پس از مصاحبه با 70 مقام سياسي و نظامي از جمله ايهود اولمرت نخست وزير وقت، گزارش مقدماتي خود را در 13 مارس 2007 (10 ارديبهشت 1386) منتشر كرد. 6 ماه بعد، گزارش مفصل تري منتشر شد كه البته موارد سرّي از آن حذف شده بود. اين گزارش فراتر از اعلام شكست ارتش اسرائيل، از يك فاجعه خبر مي دهد. «رهبري سياسي در جنگ 33 روزه دچار بحران و سردرگمي بود. اولمرت مسئول اصلي شكست در جنگ است. با وجود طراحي و هماهنگي 4 ماهه، اين جنگ فاقد طرح روشن و راه كارهاي جايگزين بوده است. هماهنگي و تناسبي ميان سناريوها و آنچه در عمل در جريان بود، وجود نداشته است. ارتش اگرچه با برنامه ريزي قبلي وارد جنگ شد اما با سردرگمي رفتار كرد. دكتريني براي خروج از جنگ وجود نداشت. ما در برابر حملات موشكي حزب الله ناتوان بوديم. تصميم استراتژيكي وجود نداشت».
گزارش آن روز وينوگراد تير خلاص به رهبري سياسي اسرائيل بود و اين رهبري پس از آن هرگز زنده نشد. نشان به آن نشان كه 2 سال بعد وقتي جنگ غزه آغاز شد، تزيپي ليوني وزير خارجه گفته بود «براساس برآورد دستگاه هاي امنيتي مي توان حماس را ظرف 3 يا 4 روز نابود كرد». استناد او به اظهارات مئير داگان رئيس موساد بود كه در ديدار با مقامات مصري در منطقه طابا ادعا كرد «مرگ حماس نزديك است و جنگ با آنها بيش از يك هفته طول نخواهد كشيد». آن جنگ اما 22 روز طول كشيد و حماس به عنوان اسطوره جديد مقاومت از بطن همين جنگ سر بلند كرد. هنگامي كه رژيم اسرائيل مجبور به اعلام آتش بس و شكست در جنگ عليه باريكه اي به طول 40 كيلومتر و عرض 6 تا 11 كيلومتر شد، روزنامه هاآرتص بر نكته مهمي انگشت گذاشت. «مشكل تنها اولمرت نيست بلكه مشكل ما اين است كه نمي دانيم چگونه جنگ هاي خود را به پايان ببريم تا به شكست تفسير نشود. دستاوردهاي 60 ساله ما با اين جنگ از بين رفت». اولمرت 4 سال پس از آن تجربه تلخ مي گويد «از شنيدن برخي اظهارات دولتمردان براي جنگ و ايجاد يك داستان اغراق آميز عميقاً نگران شده ام. نتانياهو و باراك مردم ما را وحشت زده كرده اند».
2- هيئت حاكمه اسرائيل- اعم از موافق جنگ و مخالف خوان- عزاي چه چيزي را گرفته اند؟ آوي ديختر وزير دفاع غيرنظامي جديد اسرائيل مي گويد «اسرائيل با خطرات امنيتي از جانب سوريه و لبنان و غزه مواجه است اما خطر ايران بسيار جدي تر است. از هنگام برپايي اسرائيل، اين نخستين بار است كه موجوديت ما به خطر افتاده است». بي ترديد ايران نقش منحصر به فردي در زدن تيشه به كمر رژيم اسرائيل دارد اما واقعيت اين است كه تهديد در درون مرزهاي جعلي اسرائيل بومي شده است، همچنان كه بحران چند لايه در اطراف اين رژيم زبانه مي كشد. اسرائيل رژيم منحصر به فردي است. تنها حاكميتي در جهان است كه «ملت» ندارد و پس از تأسيس - اشغال سرزمين ملتي ديگر- اقدام به جعل ملت كرده است! اغلب آنها كه از اتيوپي و روسيه و آمريكا و اروپا و آمريكاي لاتين به سرزمين هاي اشغالي آمدند، به خيال زندگي توأم با آسايش و رفاه به اين سرزمين مهاجرت كردند. بنابراين كش چنين ملتي! بند به كمترين ناامني اقتصادي و سياسي است و در صورت مزمن شدن احساس ناامني و آشفتگي، همان هويت ملي نيم بند درمي رود! تنها در صحنه خيابان نبود كه به عنوان اتفاق منحصر به فرد جهاني، 12 صهيونيست طي همين چند ماه اخير اقدام به خودسوزي و خودكشي كردند. در سطح رهبري و حاكميت نيز بي سابقه ترين زد و خوردهاي سياسي در رژيم به شدت پنهانكار و امنيتي اسرائيل آشكار شد و مقامات سياسي و نظامي اين رژيم با تعابيري نظير احمق، ديوانه، رواني، ياوه گو و... از يكديگر ياد كردند. اين حجم از مجادله در رژيم به غايت امنيتي تل آويو بي سابقه است همچنان كه سابقه ندارد آنها به جاي توسل به اصل غافلگيري، شيپور جنگ را- آن هم از سر گشاد- بنوازند.
آنها به وضوح وحشت زده اند، همچنان كه روزنامه، يديعوت آحارونوت هفته گذشته نوشت «حزب الله در جنگ 33 روزه زهر چشم بدي از مقامات اسرائيل گرفته است.» صهيونيست ها در حالي با حزب الله پنجه در پنجه درانداختند كه خاطرشان از رژيم حسني مبارك جمع بود و مي دانستند دستگاه امنيتي عمرسليمان چگونه حلقه محاصره غزه را كامل كرده است. اما امروز در قاهره صداي حاكميت اسلامگرايان با شعار الله اكبر بلند شده است. راه اندازي بحران در سوريه نيز پس از 18ماه، هراس استراتژيك مقامات تل آويو را افاقه نكرد هيچ، كه بيم آن مي رود سوريه جديد قدرتمندتر و تهاجمي تر از گذشته قد علم كند.تصور كنيد در چنين فضايي، انبار خشم ملت فلسطين منفجر شود يا حتي شهروندان! يهودي بر فلسطيني ها پيش دستي كنند و در برابر هيئت حاكمه تل آويو به سيم آخر بزنند. 12 صهيونيستي كه بنزين بر سر خود ريختند و خود را به آتش كشيدند، سيگنال هاي ضد امنيتي رعب آوري را مخابره كردند كه براي دريافت و رمزگشايي از آنها نياز به شين بث (سرويس امنيت داخلي اسرائيل) نيست. پيام اين اغتشاش هاي آميخته به خودزني اين بود كه ايدئولوژي اسرائيل بزرگ حتي درون ديوارهاي بتوني حائل ترك برداشته است.
چگونه مي توان از معترضان چند مليتي زهر چشم گرفت؟ تصويرسازي از جنگ و توزيع ماسك و انتشار پيامك هاي هشدار درباره حملات موشكي و برجسته سازي خبرهاي گاه و بيگاه درباره آزمايش سپر موسوم به گنبد آهنين! حتي مخالفان جنگ در تل آويو هم به اين تصويرسازي و ارعاب كمك مي كنند تا دوباره فضاي بسته امنيتي به تل آويو برگردد و گنبد آهنين سياسي- امنيتي در پايتخت برقرار شود. رژيم تل آويو در واقع اكنون چند ميليون تبعه صهيونيست خود را گروگان گرفته و آنها را از حركت گريز از مركز مي ترساند. دولت در واقع حكومت نظامي اعلام كرده و پيشاپيش فيگور خودكشي گرفته تا ديگر كسي خودكشي نكند. آنها موازنه وحشت را با شهروندان! خود برقرار كرده اند در حالي كه بهتر از هر كس مي دانند جرئت جنگ با هم پيمان بزرگ تر حزب الله و حماس را ندارند.
3- رژيم تل آويو، صرفاً دردسري براي مردم لنگه به لنگه و بي وطن خود نيست. امروز مقامات آمريكايي و اروپايي كه زماني به اين رژيم به چشم پايگاه استراتژيك براي قبضه خاورميانه مي نگريستند، اسرائيل را مايه دردسر و گرفتاري مي دانند. به تعبير متيوگولد سفير انگليس در تل آويو «جايگاه اسرائيل در دنيا هر روز ضعيف تر مي شود. و اين روند سرعت تازه اي به خود گرفته است. منظور من افراد عادي نيستند بلكه نمايندگان پارلمان ها و شخصيت هاي مهم جهاني هستند كه يك به يك از تأييد اسرائيل منصرف مي شوند». امروز فقط جمهوري اسلامي نيست كه اسرائيل را غده سرطاني و اسباب رنج ملت ها توصيف مي كند. كافي است به اجلاس سران گروه 20 در كن فرانسه- اواسط آبان سال گذشته- بازگرديم كه ميكروفون باز مقابل ساركوزي و اوباما، قضاوت واقعي روساي جمهور فرانسه و آمريكا را آشكار كرد. ساركوزي در آن گفت وگوي درگوشي مي گويد «از دروغ گويي هاي نتانياهو خسته شده ام و ديگر تحمل ديدن او را ندارم» و اوباما پاسخ مي دهد «از دستش خسته شده اي؟ من چه بگويم كه بايد هر روز با او سروكله بزنم؟». هر روز كه «فرومايگي هاي اسرائيل»- تعبير سالها پيش هنري كيسينجر- فزوني مي گيرد، سياستمداران بيشتري در غرب به اين باور مي رسند كه هزينه هاي رژيم صهيونيستي با فايده هاي آن مطلقا تناسب ندارد. به همين دليل بي سابقه ترين اختلافات ميان سران رژيم صهيونيستي و آمريكا درگرفته است.
4- گفته اند و درست گفته اند كه «گرز بايد خورند پهلوان باشد». گرز جنگ با ايران خيلي گنده تر از قواره مقامات تل آويو است و بامزه تر اينكه به تصريح اوري آونري (نماينده سابق كنست و روزنامه نگار پرسابقه صهيونيست) «نتانياهو و باراك اگر هم ديوانه باشند، مشنگ نيستند... يكي از نكات چشمگير شرايط فعلي اين است كه فرماندهان ارتش و مقامات امنيتي آشكارا با حمله نظامي به ايران مخالفند. اين از موقعيت هاي نادر است و سؤال اين است كه رهبران سياسي چگونه مي توانند جنگي سرنوشت ساز را شروع كنند در حالي كه همه مشاوران نظامي كه قابليت هاي نظامي و بخت پيروزي ما را مي دانند، مخالف آن هستند؟»
اما آونري تنها تحليلگري نيست كه ضعف مفرط اسرائيل در برابر ايران را درك مي كند. ايهود ياري تحليلگر آمريكايي- اسرائيلي ارديبهشت ماه سال 1387 در نشريه جروزالم ريپورت تحليلي نوشت كه همچنان معتبر است. «شبكه نفوذي كه ايران در اطراف خاورميانه از عراق تا لبنان ايجاد كرده، مي تواند اسرائيل را در صورتي كه به ضربه زدن به ايران بينديشد، مورد تهديد جدي قرار دهد و جبهه نبردي سخت را در لبنان، فلسطين و حتي خليج فارس باز كند. اين يك راهبرد پيچيده براي بازدارندگي است... نتيجه آن كه آمريكا پس از 16سال سياست دولت هاي كلينتون و بوش در منطقه به دام افتاده است... ما آمريكايي ها به جنگ ايران نمي رويم و نبايد هم برويم.» اسرائيل كه جاي خود دارد، رابرت گيتس وزير دفاع بازنشسته آمريكا دهم اسفند 89 (30فوريه 2011) در مراسم فارغ التحصيلي دانشگاه افسري وست پوينت با صداي بلند اعلام كرد «هر وزير دفاعي كه پس از من، رئيس جمهور آمريكا را براي لشكركشي به خاورميانه و آسياي غربي ترغيب كند، حتما مغزش معيوب است و بايد مغز او آزمايش شود. چنين ايده هايي هراس انگيز است. هركس پس از اين چنين مشورتي بدهد، ابتدا بايد مغز او را آزمايش و مداوا كرد.»
5- يك اتفاق مبارك در حال رخ دادن است و آن اينكه برخلاف سياست اسرائيل در طول دهه هاي گذشته مبني بر پنهان شدن پشت ديگر كشورها، اين رژيم ماهيت خود را از سر استيصال بيرون مي ريزد و خود را به عنوان تهديد ثبات و امنيت جهاني نشان مي دهد. بهمن ماه سال گذشته وقتي سران رژيم صهيونيستي تودهني سختي از خطبه هاي ولي امر مسلمين در نمازجمعه تهران خوردند، نتانياهو اعضاي كابينه خود را فراخواند و از آنها خواست درباره جنگ با ايران «ورّاجي و لفاظي» نكنند. به گزارش راديو اسرائيل او به اعضاي كابينه خود گفته بود «اصلا در مورد تهديد عليه ايران چيزي نگوييد. چنين سخناني چيزي جز زيان به دنبال ندارد و موجب مي شود اسرائيل در خط مقدم رويارويي با حكومت اسلامي قرار گيرد. شما سخنان برخي رهبران منطقه را شنيديد كه هيچ چيز مانع آنها نيست و اسرائيل را تهديد به نابودي مي كنند.» اين همان ترجمان سخنان سال گذشته ايهود باراك است كه گفته بود «ما كشور كوچكي هستيم و نبايد در خط مقدم درگيري با ايران قرار بگيريم.»
با اين وصف گزاره طلايي گزارش كميته وينوگراد- با همه سانسورهايش- حكمفرماست و آن اينكه اسرائيل فاقد سكاندار است. آنها از سر ترسي كه عمق و ابعاد آن توصيف ناپذير است عربده مي كشند در حالي كه مي دانند خطايي از جنس خطاهاي 2006 و 2008، تير خلاص به شقيقه رژيم اسرائيل است. با اين همه جبهه مقاومت آن گونه كه سيدحسن نصرالله گفت سالهاست ارتكاب چنين خبطي را از سوي صهيونيست ها انتظار مي كشد.
محمد ايماني
 


آخرين خبرها از اجلاس عدم تعهد در تهران

تهديدهاي آمريكا كارساز نشد دبيركل سازمان ملل به تهران مي آيد

علي رغم تلاش ها و تهديدهاي مقامات واشنگتن براي تضعيف اجلاس سران عدم تعهد در تهران، چهره هاي شاخص بين المللي در اين اجلاس حضور خواهند يافت و اين موضوع عصبانيت كاخ سفيد را درپي داشته است.
وزارت خارجه آمريكا با ابراز نگراني از اجلاس غيرمتعهدها در تهران مدعي شد ايران به دنبال رسيدن به اهداف خود در اين اجلاس است.
خبرگزاري آسوشيتدپرس گزارش داد ويكتوريا نولاند، سخنگوي وزارت امور خارجه آمريكا ادعا كرد كه ايران در تلاش است از نشست غيرمتعهدها و شركت كنندگان در آن به نفع خود و «براي پيشبرد دستور كار خود» استفاده كند.
وي كه دولت متبوعش تلاش خود براي منزوي كردن ايران را شكست خورده مي بيند، در اظهاراتي واهي گفت: ايران شايستگي برگزاري چنين نشست هاي عالي رتبه اي را ندارد.
نولاند در عين حال افزود كه اميدوار است «آن هايي كه در اين نشست شركت مي كنند از فرصت هر نشستي با مقامات ايران براي تحت فشار گذاشتن آن ها به منظور بازگردان شان به پايبندي به تعهدات شان استفاده كنند.»
بنابراين گزارش، سران مختلف كشورهاي عضو از جمله محمد مرسي، رئيس جمهور مصر و محمود عباس، رئيس تشكيلات خودگردان فلسطين اعلام كرده اند كه در اجلاس غيرمتعهدها كه حدود دو هفته بعد در تهران برگزار مي شود شركت خواهند كرد.
خاطرنشان مي شود، از ميان 100كشوري كه در اين اجلاس شركت خواهند كرد بيش از 40 كشور در بالاترين سطح حضور خواهند داشت.
در همين راستا و در حالي كه مقامات آمريكايي تلاش زيادي كردند مانع حضور دبيركل سازمان ملل در اجلاس تهران شوند، اما مسئول هماهنگ كننده دفتر سازمان ملل در تهران از سفر بان كي مون به ايران خبر داد.
الميرا نورقاضي اف مسئول هماهنگ كننده دفتر سازمان ملل در تهران در گفت وگو با فارس با اعلام اين مطلب گفت: برنامه ريزي هاي لازم و تدارك براي سفر آقاي بان كي مون به ايران در حال انجام است.
در روزهاي گذشته برخي منابع غربي و صهيونيستي ادعا كرده بودند بان كي مون از شركت در اجلاس عدم تعهد در تهران منصرف شده است.
اعلام حضور رئيس جمهور مصر در اجلاس تهران از سوي منابع مصري نيز بر عصبانيت و آشفتگي آمريكا افزوده است.
در همين زمينه سردبير روزنامه القدس العربي در مقاله اي با اشاره به تصميم «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر براي سفر به تهران و شركت در نشست سران غير متعهدها، آن را با اهميت ديده و اين مسئله را نشانه اي بر خروج مصر از زير سيطره اسرائيل و آمريكا دانست.
به گزارش العالم «عبدالباري عطوان» با اشاره به اين سفر و تصميم مرسي نوشت: اين روزها سفر آينده محمد مرسي به تهران براي حضور در نشست غيرمتعهدها، سخت اسرائيلي ها و آمريكايي ها را برآشفته است.
بي گمان رئيس جمهور مصر با سفر به تهران پيام محكمي به اسرائيل و آمريكا مي دهد و درون مايه آن اين است كه مصر در حال خارج شدن از سيطره آمريكا و اسرائيل است و ديگر با برخي كشورهاي حوزه خليج فارس، به ويژه عربستان سعودي، كه مخالف روابط قاهره با تهران بودند تعارفي ندارد.
«عطوان» در ادامه يادآور شده كه نسيم روابط سياسي بين دو كشور هنگامي وزيدن گرفت كه رئيس جمهور ايران و مصر در حاشيه نشست سازمان همكاري اسلامي در مكه يكديگر را در آغوش گرفتند. ناظران اين صحنه را چنين تحليل كردند كه از سرگيري روابط بين دو كشور اكنون مسئله زمان است.
پيشنهاد محمد مرسي درباره تشكيل گروه تماس منطقه اي متشكل از ايران، تركيه، عربستان و مصر براي حل بحران سوريه نيز اين تحليل را تقويت مي كند. در داخل عربستان و دولت هاي غربي بسياري از اين پيشنهاد وي غافلگير شدند زيرا آن ها مشاركت ايران را در اين بحران رد مي كنند.
عبدالباري عطوان تصريح كرد: بعيد نيست كه مرسي در تهران از سرگيري روابط ديپلماتيك دو كشور و بازگشايي سفارت دو كشور پس از 32 سال را اعلام كند و اين به دو دليل طبيعي است: اول، بزرگ ترين سفارتخانه ها در تهران سفارتخانه هاي كشورهاي حوزه خليج فارس است و هفته پيش نيز بحرين سفيرش را به تهران بازگرداند.
دوم اينكه غيرمنطقي است مصر در تل آويو سفارت داشته باشد، اما سفارت آن در تهران بسته باشد.
حسني مبارك، ديكتاتور مصر، بنا به دستور اسرائيل و آمريكا و تعارفي كه با كشورهاي حوزه خليج فارس داشت، با از سرگيري روابط با ايران مخالفت مي كرد. اما اكنون مبارك و رژيم او و موانع پيش روي روابط با ايران وجود ندارد.
سردبير القدس العربي در ادامه به اقدام مصر در سركوب كردن گروه هاي تندرو در صحراي سينا پرداخت و نوشت: مصر بدون رايزني با اسرائيل گروه هاي تندرو را در صحراي سينا نابود كرد. برخي خبرها نيز حاكي است كه قاهره بدون موافقت اسرائيل سامانه هاي ضد موشكي و ضد زرهي در سينا نصب كرده است. اگر اين خبرها صحت داشته باشد، به معناي اين است كه تهي كردن محتواي امنيتي و نظامي معاهده قاهره با تل آويو با آرامي در پيش است.
 


آثار باستاني ! (گفت و شنود)

گفت: تازه چه خبر؟!
گفتم: روزنامه اسرائيلي «اورشليم پست» گزارش داده است كه بسياري از صهيونيست هاي ساكن فلسطين اشغالي از ترس آغاز جنگ با ايران، در حال فرار به آمريكا و اروپا هستند.
گفت: تحت حمايت نظامي آمريكا و انگليس آمده بودند و حالا كه هوا را پس ديده اند، دارند به وطن هاي اصلي خود برمي گردند.
گفتم: ولي رژيم اشغالگر قدس ادعا مي كند كه آنها مليت اسرائيلي دارند!
گفت: از كي تا حالا رژيم جعلي اسرائيل صاحب «ملت» شده است؟!
گفتم: از يارو پرسيدند آيا در شهر شما هم آثار باستاني وجود دارد؟ گفت؛ نه! ولي داريم مي سازيم!


سفير كشورمان در سوريه: مكان اختفاي 48 زائر ايراني شناسايي شده است

سفير كشورمان در سوريه از شناسايي مكان اختفاي 48 زائر ايراني در اين كشور خبر داد.
محمدرضا رئوف شيباني تاكيد كرد: پيگيري ها در مورد وضعيت زائران ايراني كه در حومه دمشق توسط گروه هاي مسلح در سوريه ربوده شده اند همچنان ادامه دارد.
وي كه با ايسنا گفت وگو مي كرد افزود: طبق پي گيري هايي كه تاكنون شده است با حضور مسئولان و مقامات دستگاه هاي مربوط در سوريه، كميته اي سياسي-امنيتي تشكيل شد كه اين موضوع به صورت ميداني پي گيري شود. براساس اطلاعاتي كه در اختيار است، عملا مكان اختفاء و نگهداري اين 48 زائر ايراني شناسايي شده و در حال مذاكره با مسئولان و جريان هاي ذي ربط هستيم.
وي ادامه داد: ايران همزمان رصد يك سري تحولات منطقه و بين المللي را هم در دستور كار خود قرار داده است و در سفر وزير امور خارجه به تركيه و تماس تلفني با وزير خارجه و نخست وزير قطر و هم چنين با ارسال پيام به بان كي مون، دبير كل سازمان ملل موضوع ربايش شهروندان ايراني در سوريه پي گيري شد.
وي تاكيد كرد: موضوع ربايش در سوريه مختص به شهروندان ايراني نيست. گروه هاي مسلح در سوريه عملا يكي از ابزارهايي كه در صحنه استفاده مي كنند ربايش اتباع خارجي است. همان طور كه چندي قبل شاهد ربايش تعدادي از اتباع ايتاليا بوديم و هم چنين تعدادي از اتباع اروپاي شرقي نيز در سوريه ربوده شدند و آنها افرادي بودند كه در پروژه هاي صنعتي و اقتصادي سوريه كار مي كردند و ربايندگان با هدف ضربه زدن به فعاليت هاي اقتصادي كه در شرايط بحران نيز متوقف شده، اقدامات ايذايي اين چنيني انجام مي دهند.
شيباني گفت: به دليل مشاركت فعالي كه در سال هاي گذشته در ساخت پروژه هاي زيربنايي در سوريه از جانب ايران انجام شده است، اين گروه ها به اتباع ايراني متعرض شده اند و ربايش هايي انجام شد. همان طور كه شاهد ربايش هفت مهندس ايراني كه در نيروگاه برق جندر كه در حاشيه شهر حمص فعال بودند بوديم و سه راننده ايراني كه كاميون دار بودند و تجهيزات فني و صنعتي براي پالايشگاه هاي سوريه منتقل مي كردند نيز ربوده شدند و اين براي ضربه زدن به صنعت توريسم و گردشگري و زائر سوريه انجام مي شود.
سفير ايران در دمشق اضافه كرد: در سوريه دو گروه 22 نفره از اتباع كشور ما در دو مرحله ربوده شده اند و تاكنون موفق شده ايم 22 نفر از آنها را آزاد كنيم. پنج نفر از مهندسين آزاد شده اند و تلاش ها براي آزادسازي بقيه اتباع عزيز كشورمان كه در سوريه در اسارت گروه هاي تروريستي هستند ادامه دارد. در اين چارچوب تلاش ها در داخل سوريه پي گيري مي شود و هم چنين با كشورهايي كه با گروه هاي مسلح در سوريه ارتباط دارند تعامل ما برقرار است و با كمك اين كشورها در تلاش هستيم كه هرچه زودتر شاهد بازگشت سلامت زائران به جمع خانواده هاي خود باشيم.
 


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 32320003
¤ از ملت ايران به خاطر حضور ميليوني خود در راهپيمايي روز جهاني قدس تشكر مي كنم. روزي كه تودهني مي زند به رسانه هاي عقب افتاده اي كه مي گفتند مردم براي سانديس و كيك به راهپيمايي مي آيند! مردم در صحنه با دهان روزه و در هواي بسيار گرم حضور داشتند و اين حضور ادامه دارد. ملت تا پاي جان براي آرمان هاي انقلاب اسلامي خود ايستاده است.
كاشاني
¤ ضمن تبريك عيد سعيد فطر، اميدواريم مردم و جوانان ما مثل ايام ماه مبارك رمضان هميشه دل و زبان و گوش و چشم خود را از گناهان و آلودگي ها پاك نگه دارند و هر روزشان مثل ماه مبارك باشد.
2294---0919
¤ اقتدار نظام اسلامي در برپايي اجلاس غيرمتعهدها شليك ديگري به قلب استكبار است و قبل از اصابت اين تير به قلب دشمنان نظام خاصه رژيم اشغالگر قدس و آمريكاي جنايتكار تب مي كنند و چندين بار جان مي دهند. از خداوند متعال مي خواهيم كه نتيجه اين نشست كمك به بيداري اسلامي و استقامت مردم سوريه و مقاومت منطقه شود و اين نشست را در فاز جديدي از پيشبرد خط مقاومت قرار دهد.
محمودي
¤ اگر مسئوليني كه با اتومبيل به استان خوزستان سفر مي كنند از خودروهاي بدون كولر استفاده بكنند معناي گرماي طاقت فرساي جنوب كشور را بهترمتوجه مي شوند و فكري براي كولردار شدن خودروهاي گازوئيلي و بنزيني در اين استان مي كنند.
2148---0937
¤ حلقه انحرافي نفوذي در دولت عمداً به افراد منتسب به جريان فتنه مسئوليت مي دهند تا افكار عمومي جامعه را نسبت به همه چيز دچار شبهه كنند و موجب تشويش اذهان عمومي شوند.
1177---0935
¤ از روز دوشنبه هفته گذشته تا روز 30/5/91 يك سري از تلفن هاي منطقه 22 و به تبع آن اينترنت هم قطع بود.لطفاً بنويسيد خسارات وارده به مراكزي كه تلفن آنها قطع بوده با كيست؟
4534---0935
¤ در شهرستان شوشتر مواد مخدر و فروشندگان آنها به يك معضل تبديل شده تعجب در اين است كه مسئولين استان به ويژه نيروي انتظامي كار بازدارنده موثري انجام نمي دهند. تكليف چيست؟
6224---0916
¤ برخي از مسئولين امور بي كاري تامين اجتماعي شعبه 25 تهران با ارباب رجوع برخورد بدي دارند و مراجعين را تحقير مي كنند. اميدواريم رسيدگي شود.
0467---0912
¤ طي چند روز اخير قيمت برخي از مواد لبني 25درصد افزايش يافته است. روش شركت هاي لبني به اين صورت است كه كسي نتواند با آن برخورد كند. مردم را به مرگ مي گيرند كه به تب راضي شوند يعني يا محصول را عرضه نمي كنند يا خيلي كم توزيع مي كنند تا مردم به ناچار مجبور به خريد شوند و متوجه افزايش قيمت ها نشوند. لذا مجلس بايد به اين وضعيت رسيدگي كند اگر قيمت مرغ كاهش يافته دليل نمي شود كه دوباره قيمت لبنيات افزايش يابد.
رضا ايران منش
¤ دوبرابر شدن قيمت ارز طي يك سال و افزايش قيمت غلات در بازار جهاني گندم 420 تومان براي دلالان يك چشم انداز خوبي دارد. اما از آنجا كه آنها به دليل نداشتن سيلو قابليت ذخيره سازي حجم عظيم گندم را ندارند، ممكن است به دو اقدام شوم دست بزنند. يا گندم را براي مصارف غيرانساني مثل دام و طيور بخرند يا آن را از مبادي غيرقانوني صادر كنند. لذا خواهش مي كنم از دولتمردان كه از اين اتفاقات احتمالي جلوگيري كنند و دست دلالان را كوتاه كنند تا كشاورزان راغب شوند گندم را به دولت بفروشند نه به دلالان.
كاشاني
¤ روستاي زرامين سفلي، از توابع شهرستان نهاوند يكي از روستاهاي نمونه است و شهداي زيادي تقديم انقلاب كرده است و 32شهيد داده است و جانبازان زيادي دارد. اين روستاي سرسبز چندين سال است كه با نبود آب كشاورزي و شرب مواجه شده است علي رغم پيگيري هاي متعدد تاكنون هيچ اقدامي براي رسيدگي و حل مشكل اين روستاي دو هزار نفري صورت نگرفته است و مردم در حال مهاجرت به شهرها و ترك روستا هستند. از مسئولان تقاضاي رسيدگي داريم.
احمدوند
¤ چرا شهرداري در برخورد با افرادي كه با تغيير كاربري منزل مسكوني خود به فعاليت هاي توليدي مي پردازند و براي همسايگان ايجاد مزاحمت مي كنند، تعلل مي كند؟ پنج ماه قبل با سامانه 137شهرداري تماس گرفتم و متوجه شدم تخلف آنها را ثبت كرده اند اما هيچ برخوردي صورت نمي گيرد.
جابري
¤ از سود سهام كاركنان شاغل سهام همراه اول خريداري كردند و سودش را اعلام كردند اما به ما بازنشستگان نه سود مي دهند، نه سهام را خريدند و نه آن را آزاد مي كنند. حالا ما بازنشستگان كه گرد پيري روي صورتمان نشسته حتي فرزندخوانده مخابرات هم به حساب نمي آييم. از رئيس جمهور مي خواهيم به فكر ما باشد.
يكي از كاركنان بازنشسته مخابرات بهشهر
¤ شماره فاكس كيهان را در اين ستون درج كنيد تا ما مطالب خود را براي روزنامه ارسال كنيم.
گل محمدي
كيهان: شماره فكس (پست تصويري) كيهان همه روزه در پايين صفحه آخر روزنامه درج مي شود.
پاسخ معاون اجتماعي ناجا
در پاسخ به پيام مورخ 3/4/91 يكي از شهروندان شهرستان قدس ضمن تشكر از هموطن گرامي به آگاهي مي رساند با بررسي هاي صورت گرفته صحت موضوع مورد تاييد قرار گرفت و سرانجام پس از هماهنگي هاي قضايي در روز سه شنبه 31/4/91 واحد موصوف توسط اداره نظارت بر اماكن عمومي اين شهرستان پلمب گرديد.


برگزاري دوازدهمين اجلاس رسمي خبرگان در اواسط شهريور

آيت الله سيداحمد خاتمي از برگزاري دوازدهمين اجلاس رسمي خبرگان در اواسط شهريورماه خبر داد.
وي با اعلام اين مطلب افزود: در اين اجلاس برخي طرح هاي پيشنهادي در جهت انتخاب اعضاي كميسيون ها بررسي خواهد شد.
اين عضو هيئت رييسه مجلس خبرگان در گفت وگو با ايسنا گفت: دوازدهمين اجلاس رسمي دوره چهارم مجلس خبرگان رهبري در تاريخ 14 و 15 شهريور در محل ساختمان سابق مجلس شوراي اسلامي برگزار مي شود و در اين اجلاس بعد از تلاوت آياتي از كلام الله مجيد رئيس مجلس خبرگان سخنراني خواهد داشت.
وي با اشاره به اين كه در دوازدهمين اجلاس مجلس خبرگان علاوه بر نطق هاي قبل از دستور و سخنراني رئيس مجلس برنامه هاي ديگري خواهيم داشت، توضيح داد: از جمله اين برنامه ها مراسم تحليف دو تن از نمايندگان خبرگان كه در انتخابات ميان دوره اي از خراسان رضوي و كردستان به اين مجلس راه يافته اند است، همچنين انتخاب كميته پنج نفره براي تبيين و پيشنهاد محورهاي بيانيه پاياني، بررسي برخي طرح هاي پيشنهادي در جهت انتخاب اعضاي كميسون ها، سخنراني دو شخصيت سياسي مدعو در اجراي تبصره يك و دو از ماده؛ 52 آيين نامه، گزارش جلسه مشترك هيئت رييسه با كميسيون ها و اجلاس با توجه به تبصره دو ماده 15 آيين نامه خواهد بود.
خاتمي با اشاره به اين كه اين اجلاس در روزهاي سه شنبه و چهارشنبه به صورت جلسات كاري برگزار خواهد شد، تصريح كرد: در روز پنج شنبه 16 شهريور نمايندگان مجلس خبرگان با رهبر معظم انقلاب اسلامي، آيت الله خامنه اي (مدظله العالي) ديدار خواهند داشت و به زيارت مرقد مطهر امام خميني(ره) خواهند رفت.


سفير پاكستان در تهران:

برگزاري اجلاس عدم تعهد در تهران نشانگر تعاملات گسترده جهاني ايران است

سفير پاكستان در كشورمان تأكيد كرد كه برگزاري نشست عدم تعهد در تهران نشان مي دهد ايران روابط گسترده اي با كشورهاي مختلف دارد و تعاملات خوبي با آنها برقرار كرده است.
«خالد عزيز بابر» سفير پاكستان در ايران در گفت وگو با فارس، در خصوص برگزاري نشست عدم تعهد در ايران كه قرار است 5 تا 10 شهريورماه در تهران برگزار شود، با بيان اينكه حدود 120كشور در اين جنبش عضو هستند، يادآور شد: پاكستان در سطوح عالي در اين نشست شركت خواهد كرد چرا كه براي ما جنبش عدم تعهد اهميت بالايي دارد.
وي در خصوص برگزاري اين نشست در تهران و ادعاي مقامات غربي مبني بر منزوي شدن كشورمان در سطح بين المللي يادآور شد: اين نشست نشان مي دهد كه ايران روابط زيادي با كشورهاي مختلف دارد و تعاملات خوبي نيز با آنها برقرار كرده است.
سفير پاكستان در مورد ميزان تأثيرگذاري اين جنبش در معادلات بين المللي اظهار داشت: جنبش عدم تعهد يك سازمان بسيار بزرگ و مهم است و از نظر سياسي و اقتصادي تصميماتي كه در اين نشست گرفته مي شود و همچنين اسنادي كه در آن امضا مي شود داراي اهميت فراواني است.
بابر ادامه داد: تصميمات اين جنبش مي تواند نقش بسزايي در نظام بين المللي داشته و نقشي فراتر از يك جنبش را بازي كند.
وي به برگزاري اجلاس سران در تهران اشاره كرد و افزود: ملاقات هاي زيادي در اين اجلاس صورت مي گيرد كه طي آن مسائل مختلف بررسي مي شود و چنين موضوعي جنبش عدم تعهد را داراي اهميت زيادي مي كند.
 


عربستان سعودي مي خواهد تركيه را به عاقبت شوم پاكستان دچار كند (خبر ويژه)

همزمان با حمله القاعده به يك پايگاه هوايي در پاكستان يك روزنامه چاپ تركيه هشدار داد: سرنوشت پاكستان در انتظار تركيه است.
چند روز پيش شماري از نيروهاي القاعده به پايگاه هوايي مينهاس در استان پنجاب حمله كردند. اين پايگاه يكي از مراكز مهم پژوهش هاي توسعه نيروي هوايي پاكستان در زمينه توليد جنگنده «JF-17» به شمار مي رود.
همزمان روزنامه تودي زمان چاپ تركيه در مقاله اي به انتقاد از حمايت هاي دولت آنكارا نسبت به گروه هاي مسلح و تروريستي در سوريه پرداخت و نوشت: دقيقا 30 سال پيش بود كه سازمان سيا در مناطق مرزي پاكستان و افغانستان فعال شد و طالبان را براي مبارزه با شوروي مجهز كرد. سلاح هايي كه سازمان سيا تامين كرد، اغلب ساخت آمريكا بود و با پول پادشاهي هاي عرب نفتي خريداري و از راه پاكستان به افغانستان قاچاق مي شد. پاكستان تحت حكومت ژنرال ضياءالحق، مشتاقانه در اين سناريو بازي مي كرد، چون هم به خاطر اين كار از آمريكا و عربستان كمك مالي دريافت مي كرد و هم بخشي از سلاح ها سهم پاكستان شد. در همان زمان، گزارش هايي بود كه با رضايت آمريكا و عربستان سعودي، گروهي از شبه نظاميان بسيار تندرو از دورترين نقاط جهان اسلام به سوي مرز پاكستان و افغانستان جذب شده اند. حالا همان پول عربستان و ايدئولوژي افراطي سلفي جنگ طلب تاثيري بسيار منفي بر پاكستان گذاشته است.
اين روزنامه مي افزايد: فرايندي كه در دهه 1980 در پاكستان آغاز شد، اكنون اين كشور را به يك دولت تقريبا از هم پاشيده و پايگاه انواع تروريست ها تبديل كرده است؛ گروه هايي كه توسط پاكستاني ها ايجاد شد تا به افغانستان و بعدا هند حمله كنند، حال سلاح خود را به سوي دولت پاكستان گرفته اند. مناطق قبايلي اكنون به منشأ تروريسم در افغانستان نيز تبديل شده است. به همين دليل است كه آمريكا مجبور شده با هواپيماهاي بدون سرنشين به اين مناطق حمله كند. چنين حملاتي هم حاكميت پاكستان بر سرزمين خود را از بين برده و هم باعث از بين رفتن اعتبار اين دولت در داخل و خارج شده است. آنچه امروز در مرز سوريه و تركيه مي گذرد، به نحو ترسناكي شبيه چيزي است كه در مرز پاكستان و افغانستان اتفاق افتاد.
روزنامه مذكور خاطرنشان كرد: غيرممكن است، اگر گمان كنيد ايدئولوژي عربستان در پي پول آن به مرز تركيه و سوريه منتقل نمي شود، همان گونه كه در دهه 1980 در مرز پاكستان و افغانستان اتفاق افتاد.
روزنامه تودي زمان در ادامه به نقش خيانت آميز عربستان پرداخته و مي نويسد: حمايت فعالانه تركيه از درگيري هاي سوريه مي توان شكاف هاي قومي را در درون تركيه ميان سني ها، علوي ها و كردها فعال كند. براي عربستان بهتر است كه اين گروه هاي شيعه و سني مقابل هم قرار گيرند اما خطر در اين است كه تركيه مانند پاكستان شود. اردوغان و داود اوغلو انسان هاي باهوشي هستند و به طور خاص، دومي تاريخ را مي فهمد. آن ها پيش از اينكه بسيار دير شود، بايد بدانند كه آنچه در دهه 80 در پاكستان رخ داد، ممكن است بر سر آنها هم بيايد، مگر اينكه به سرعت بر دخالت خود در سوريه لگام بزنند و اجازه ندهند خصومت شخصي آنها با اسد اصلي ترين عامل تعيين كننده سياست تركيه در قبال سوريه شود.
اين روزنامه در پايان نوشت: سرانجام آمريكايي ها و سعودي ها منطقه را ترك مي كنند و تركيه بايد اوضاع را جمع كند. اما آنها به احتمال زياد پشت سر خود آشوب باقي خواهند گذاشت، همان گونه كه در افغانستان اين كار را كردند و تركيه خواهد بود كه هزينه آن را خواهد پرداخت.


دبير كل حزب الله، اسرائيل را تحقير و براي ايران سنگ تمام گذاشت (خبر ويژه)

سيد حسن نصرالله با گفتن اينكه در صورت وقوع جنگ زندگي را براي ميليون ها صهيونيست تبديل به جهنم مي كند، براي ايران سنگ تمام گذاشت.
اين تحليل را راديو فرانسه در ارزيابي بيانات كوبنده دبيركل حزب الله لبنان عنوان كرد و گفت: سيد حسن نصرالله در سخنراني روز قدس براي جمهوري اسلامي ايران سنگ تمام گذاشت و در حالي كه مقامات اسرائيلي مشغول بحث و جدل بر سر حمله به سايت هاي هسته اي ايران بودند، سيد حسن نصرالله دبيركل حزب الله شديداً به اسرائيل حمله كرد. او گفت كه حمله اسرائيل بهانه لازم براي زدن ضربه اي كه ايران 32 سال منتظر آن بوده را فراهم خواهد كرد.
راديو فرانسه افزود: سيد حسن نصرالله تمام قد از كشور شماره يك حامي خود يعني ايران در مقابل حمله احتمالي اسرائيل حمايت كرد و گفت «اين پريدن هاي سران رژيم اسرائيل به يكديگر نشان از عمق هراس آنان از قدرت ايران و واقف بودنشان به پاسخ جانانه اي است كه خواهند گرفت دارد.»
گزارش راديو فرانسه حاكي است: سيد حسن نصرالله كه سازمان وي اين هفته ششمين سالروز نبرد 33 روزه با اسرائيل را نيز يادآوري مي كند اسرائيل را مورد استهزاي شديد قرار داد و گفت اگر نبردي رخ دهد تلفات طرف اسرائيلي ده ها برابر آن تلفاتي است كه ايهود باراك وزير دفاع اسرائيل از آن سخن رانده است. دبير كل حزب الله لبنان سوگند خورد كه گروه وي به تنهايي با شليك موشك به سراسر اسرائيل دست كم ده ها هزار اسرائيلي را هلاك كند و زندگي ميليون ها نفر از آنها را به جهنم واقعي مبدل سازد، چيزي كه مي تواند چهره اسرائيل را زير و رو كند.


كام چه كساني از خبر حضور محمد مرسي در تهران تلخ مي شود؟ (خبر ويژه)

تصميم رئيس جمهور مصر براي سفر به تهران و حضور در نشست سران جنبش عدم تعهد، نشانه تازه اي از تلاش مصر جديد براي خروج از سيطره واشنگتن و تل آويو است.
عبدالباري عطوان سردبير روزنامه القدس العربي با اعلام مطلب فوق نوشت: اين روزها سفر محمد مرسي به تهران براي حضور در نشست غيرمتعهدها ذهن اسرائيلي ها و آمريكايي ها را مشغول كرده است. بي گمان رئيس جمهور مصر با سفر به تهران پيام محكمي به اسرائيل و آمريكا مي دهد و درونمايه آن اين است كه مصر در حال خارج شدن از سيطره آمريكا و اسرائيل است و ديگر با برخي كشورهاي منطقه كه مخالف روابط قاهره با تهران بودند تعارفي ندارد.
عطوان در ادامه يادآور شده كه نسيم روابط سياسي بين دو كشور هنگامي وزيدن گرفت كه رئيس جمهور ايران و مصر در حاشيه نشست سازمان همكاري اسلامي در مكه يكديگر را در آغوش گرفتند. پيشنهاد محمد مرسي درباره تشكيل گروه تماس منطقه اي با حضور ايران، براي حل بحران سوريه اين تحليل را تقويت مي كند. خيلي ها در عربستان و در دولت هاي غربي از اين پيشنهاد غافلگير شدند زيرا آن ها مشاركت ايران را در اين بحران رد مي كنند.
عطوان تصريح كرد: بعيد نيست كه مرسي در تهران از سرگيري روابط ديپلماتيك دو كشور و بازگشايي سفارت دو كشور پس از 32 سال را اعلام كند و اين به دو دليل طبيعي است، اول؛ بزرگ ترين سفارتخانه ها در تهران سفارتخانه هاي كشورهاي حوزه خليج فارس است و هفته پيش نيز بحرين سفيرش را به تهران بازگرداند.
دوم اينكه غيرمنطقي است مصر در تل آويو سفارت داشته باشد، اما سفارت آن در تهران بسته باشد. حسني مبارك، ديكتاتور مصر، بنا به دستور اسرائيل و آمريكا و تعارفي كه با كشورهاي حوزه خليج فارس داشت، با از سرگيري روابط با ايران مخالفت مي كرد. اما اكنون مبارك و رژيم او و موانع پيش روي روابط با ايران وجود ندارد.
همزمان سايت صهيونيستي بالاترين ضمن حمله به رئيس جمهور مصر نوشت: شرم آور است، ما از كساني در مصر حمايت مي كرديم كه اسلامگرا از آب درآمدند و حالا رئيس جمهور آنها در نشستي كه حكومت اسلامي ميزبان آن است شركت مي كند.
بالاترين نوشت: خبر حضور محمد مرسي در نشست تهران خبري ناميمون است و تأسف بار است و نشان مي دهد مصر در دست اسلامگرايان قرار گرفته است.
 


ديوانه ايم اما خل و چل نيستيم كه به ايران حمله كنيم! (خبر ويژه)

عضو سابق پارلمان رژيم صهيونيستي هياهوي هفته هاي اخير نخست وزير و وزير دفاع اين رژيم را هارت و پورت ارزيابي كرد و نوشت آنها شايد ديوانه باشند اما مشنگ نيستند كه با ايران درگير شوند.
به گزارش گويانيوز، اوري آونري كه از روزنامه نگاران باسابقه صهيونيست به شمار مي رود، در تحليل خود خاطرنشان كرده است: اوباما هارت و پورت مي كند. اين را پيش از اين هم گفته بودم و دوباره تكرار مي كنم، حتي پس از ياوه گوئي هاي بي پايان در اين باره در مورد هيچ جنگي پيش از آن كه رخ دهد، اين قدر صحبت نشده است. اگر به سبك فيلم هاي قديمي بگوئيم: «اگر مي خواهي شليك كني، شليك كن، حرف نزن».
وي در اين مقاله كه با عنوان ديوانه يا مشنگ؟ (Mad or Crazy?) منتشر شده مي افزايد: نتانياهو گمان مي برد چرچيل دوران است اما تا آنجا كه من به خاطر دارم چرچيل هرگز هنگام رسيدن به قدرت نگفته بود كه «من مسئوليت شكست آينده را به گردن مي گيرم.» حتي در لحظات نوميدكننده آن دوران، او به پيروزي ايمان داشت.
آونري تصريح كرد: اسرائيلي ها به ويژه و به طور قابل فهمي از باران ده هزار موشك به سوي اسرائيل هراس دارند و نه فقط از سوي ايران، بلكه همچنين از لبنان و غزه. وزير مسئول دفاع غيرنظامي در همين هفته مقامش را ترك كرد و فرد ديگري از حزب تيره بخت كاديما جاي او را گرفت. همه مي دانند كه بخش بزرگي از جمعيت اسرائيل (از جمله شخص خودم) بي دفاع اند.
ايهود باراك اظهار داشته كه موشك هاي دشمن بيش از 500 اسرائيلي ناقابل را نخواهد كشت. من دلم نمي خواهد كه چنين افتخاري نصيب من شود. اگر چه در نزديكي وزارت دفاع زندگي مي كنم.
وي معتقد است: رودرروئي نظامي بين ايران و اسرائيل فقط بخشي از ماجراست ولي بخش مهم آن نيست. همان طوري كه در گذشته گوشزد كرده ام، مسئله بسيار مهم تر، تاثير جنگ بر روي اقتصاد جهان است كه هم اكنون در بحران عميقي غرق شده است . ايران هر حمله اسرائيل را به منزله الهام از آمريكا تلقي كرده و واكنش آن نيز متناسب با آن خواهد بود، همان طوري كه مقامات ايراني در اين هفته بيان كردند. خليج فارس به مثابه يك بطري است كه دهانه تنگ آن تنگه هرمز، كاملا تحت كنترل ايران است. توصيه عاقلانه اين است كه ناوهاي هواپيمابر غول پيكر آمريكايي مستقر در خليج فارس تا دير نشده آن جا را ترك كنند. آن ها به كشتي هاي قديمي شباهت دارند كه كلكسيونرهاي كشتي هاي مدل كوچك در داخل بطري سرهم مي كنند. حتي سلاح هاي نيرومند آمريكا قادر به باز نگه داشتن تنگه نخواهند بود. روشن است كه هزينه بسته شدن آن موجب بالا رفتن نجومي بهاي نفت خواهد شد. درگيري نظامي واقعي، فروپاشي اقتصادي در پهنه جهان به بار آورده و صدها هزار - شايد هم ميليون ها - بيكار جديد ايجاد خواهد كرد.
عضو سابق پارلمان رژيم صهيونيستي مي افزايد: هر كدام از اين قربانيان اسرائيل را نفرين خواهند كرد. از آنجا كه بسيار روشن است كه اين يك جنگ اسرائيلي است خشم متوجه ما خواهد شد. اما، بدتر، بسيار بدتر، چون اسرائيل اصرار دارد كه «دولت خلق يهود» است، اين غضب ممكن است به شكل طغيان هاي بي سابقه ضد يهودي نيز ظاهر شود. اسلام ستيزان نوظهور به دوران گذشته نفرت از يهوديان باز خواهند گشت.
اوري آونري آنگاه واقعيت نهفته در پشت لفاظي هاي مقامات رژيم صهيونيستي را يادآور شد و نوشت: به رغم شست وشوي مغزي دايمي، نظرسنجي ها نشان مي دهد كه اكثريت اسرائيلي ها نسبت به حمله موضعي كاملا مخالف دارند. يكي از چشمگيرترين جنبه هاي شرايط كنوني اين است كه فرماندهان ارتش و مقامات امنيتي نظير روساي موساد و شين بت و نيز مسئولان پيشين اين نهادها، كاملا و آشكارا با حمله مخالفند. اين از موقعيت هاي نادري است كه فرماندهان نظامي از مسئولان سياسي، ميانه روترند و سوال اين است كه چگونه مقامات سياسي جنگ سرنوشت سازي را شروع مي كنند، در حالي كه عملا همه مشاوران نظامي آنان كه قابليت هاي نظامي و بخت پيروزي ما را مي دانند، مخالف آنند؟
گفتني است اين تحليلگر صهيونيست آبان سال گذشته نيز در پي ياوه گويي هاي مشابه مقامات صهيونيست، آنها را به باد تمسخر گرفته و نوشته بود: «همه اين صحنه مدرسه را به ياد دارند، پسر كوچكي با بزرگتر از خودش دعوا مي كرد. رو به سر رفيقش داد مي زد منو بگير، قبل از آن كه كاري دستش بدهم! از قرار معلوم دولت اسرائيل هم در چنين راهي افتاده است. يك ضرب المثل آلماني مي گويد انقلابي كه پيشاپيش خبرش را بدهند، سر نخواهد گرفت. در مورد جنگ هم چنين است. داگان رئيس پيشين موساد چنين ايده اي را ابلهانه ترين ايده ناميده است. همه شواهد ناظر بر اين است كه تمام اين جار و جنجال ها دوز و كلك است. اين يك شگرد كهنه است.»
اين تحليل آونري آن قدر تلخ بود كه باراك مجبور شد واكنش نشان داده و بگويد «هنگامي كه مي شنويم يك روزنامه نگار ارشد به ملت مي گويد اگر جنگي با ايران درگير شود احتمال دارد يك صد هزار نفر كشته شوند و يا يك روزنامه مهم و پرتيراژ ادعا مي كند احتمال دارد اسرائيل نابود شود و يا يك عضو مهم «كنست» مي گويد در صورت جنگ با ايران، آنقدر افراد كشته خواهند شد كه محلي براي دفن آنها وجود نخواهد داشت بايد بپرسيد اين ها درباره چه سخن مي گويند و چرا بذر وحشت را مي كارند. كسي كه مي انديشد من و نخست وزير اسرائيل نشسته ايم و برنامه حمله به ايران را مطرح كرده ايم، هذيان مي گويد.»


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14