(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


چهارشنبه 1 شهریور 1391 - شماره 20287

مو چربها بخوانند
جنايات هولناك آمريكايي ها در آزمايشگاه هاي انساني
مصونيت جراحان از اشعه ايكس با استيارروباتيك
يك ماهي عجيب
شيوه شارژ و نگهداري باتري
گروه هاي خوني در معرض خطر
معضلي به نام نفخ شكم
نواقص بيولوژيكي خطرناك در پروانه هاي فوكوشيما


مو چربها بخوانند

موي سر يكي از مهم ترين بخش هايي از بدن است كه بايد به آن توجه كرد چرا كه تميزي و مرتب بودن موي سر در ارتباط هاي اجتماعي بسيار موثر است.
موي افراد از نظر ظاهر شايد با يكديگر برابر و شبيه باشد، اما در باطن و از نظر جنس با يكديگر فرق دارد. افرادي كه موهاي چرب دارند بايد به نكات بسيار زيادي توجه كنند.
ريشه چرب بودن موها
دلايل بسيار زيادي براي موهاي چرب وجود دارد و پزشكان نيز دلايل متفاوتي را نام مي برند، يكي از از اين دلايل مي تواند خوردن غذاهاي چرب باشد يا زدن دست هاي چرب به موي سر. اما اينها دلايل علمي براي اين موضوع نيستند.
بسياري از پزشكان بر اين باورند كه عوامل وراثتي در داشتن موهاي چرب بسيار دخيل است و اگر يكي از والدين داراي اين مشكل باشد با احتمال بالا فرزندان نيز دچار اين مشكل مي شوند.
پوست انسان چربي هاي خاص خودش را توليد مي كند و اين چربي ها از طريق منفذهاي روي پوست به سطح بدن مي آيند. اگر اين چربي ها به ميزان زيادي توليد شوند باعث چرب شدن موها مي شوند.
نكات مهم
افرادي كه موهاي صاف دارند به ميزان بيشتري چرب بودن موهايشان پيدا است و اين افراد بايد به اين نكته توجه كنند كه اين چرب بودن موها مي تواند باعث آسيب نيز بشود. بهتر است هر روز موهاي خود را بشويند.
شايد يك بار شستن در طول روز براي موهاي كافي نباشد پس اگر لازم است چندين بار در طول روز اين كار را انجام دهيد. همچنين در شست و شوها از شامپو استفاده كنيد. متخصصان مي گويند كه استفاده نكردن از نرم كننده ها نيز مي تواند براي بهبودبخشيدن به موها مفيد باشند.يكي ديگر از نكاتي كه لازم است رعايت كنيد استفاده از شانه ها و برس هاي نرم است. هميشه سعي كنيد تا خيلي آرام موهاي خودتان را شانه كنيد. اين كار باعث مي شود تا روغن از روي پوست سر شما به همه جاي موها نرسد.
همچنين لازم است در رژيم غذايي تان تجديدنظر كنيد. بسياري از پزشكان براين اعتقادند كه رژيم غذايي حاوي امگا-3 مي تواند براي موها عالي باشد و آنها را از حالت چرب بودنشان خارج كند.
 


جنايات هولناك آمريكايي ها در آزمايشگاه هاي انساني

دراين گزارش به فهرست كوتاهي از جنايات ضد بشري و ضد انساني نظام آمريكا اشاره مي شود. نظامي كه در وراي دم زدن از حقوق بشر كارنامه سياهي در احترام به اولين حق طبيعي هر انسان يعني «زيستن»، دارد. با اطلاع از ارتكاب چنين آزمايش هايي به نظر مي رسد كه براساس مانيفست شيطاني اين نظام شيطان مدار هرگونه جنايت و ظلم و تعدي نسبت به وجود نوع «انسان» در مسير بسط قدرت نظامي و تسليحاتي اين نظام آزاد بوده و مورد تاييد سردمداران چپـاولگر آن است.
به گزارش مشرق بخشي از اين آزمايش هاي هولناك عبارتند از:
1- آزمايش هاي
مربوط به كنترل ذهن
در برنامه كنترل ذهن و پروژه موسوم به MKULTRA، سازمان سيا در بخشي از آزمايش ها از مواد روان گردان استفاده كرد. هدف كلي اين پروژه دستيابي به روش هايي براي تحت تاثير قرار دادن، كنترل و استخراج اطلاعات از ذهن افراد بود. براي انجام برخي از اين آزمايش ها دكتر كامرون (Donald Ewen Cameron) كه از همكاران سيا بود؛ از بين بيماران پذيرفته شده در كلينيكش استفاده كرد. اين بيماران اكثرا به دليل افسردگي و اضطراب به كلينيك وي مراجعه كرده بودند. درماني كه براي آنها در نظر گرفته شد، بخشي از پروژه سيا بود كه زندگي طبيعي آنها را دگرگون كرد.
طي سال هاي 1957 تا 1964 دكتر كامرون به آزمايش شوك الكتريكي 30تا 40 برابر مقادير استاندارد بر روي اين بيماران پرداخت. او از داروهايي استفاده كرد كه بيماران را براي ماه ها به كما مي برد. بيماران بسياري در اثر اين آزمايش ها توانايي تكلم و حافظه خود را از دست داده، هويت و پدر و مادر خود را فراموش مي كردند. به جهت سهولت تدابير امنيتي برخي از اين آزمايش ها بر روي كودكان انجام مي شد.
2-آزمايش گاز خردل
بر روي سربازان
با شروع مطالعات بر روي تسليحات بيولوژيك و شيميايي در دهه 40 ميلادي، ارتش آمريكا براي سنجش كارايي اين تسليحات و به منظور آمادگي در مقابله با حملاتي از اين نوع آزمايش هايي را بر روي سربازان خود انجام داد. سربازان درحالي كه هيچ اطلاعاتي از موضوع نداشتند تحت تاثير گاز خردل و ديگر عوامل شيميايي قرارگرفتند. براي آزمايش كارايي ماسك ها و لباس هاي ضد گاز، سربازان را پس از پوشيدن و نصب لوازم مربوطه در اتاق هاي گاز در بسته زنداني كرده و عوامل شيميايي را رها كردند. برخي از اين عوامل به راحتي از لباس ها عبور كرده و پوست را مي سوزاندند. تاول هاي دردناك و التهابات پوستي شديد از نتايج تماس اين عوامل با پوست بود. در صورت استنشاق ريه سربازان شديدا ملتهب شده و تنفس براي آنها غير ممكن مي شد. گزارش هايي موجود است كه نشان مي دهد علاوه برسربازان از بيماران بستري شده در بيمارستان هاي مختلف ارتش نيز به عنوان مدل آزمايشگاهي براي آزمايش مواد شيميايي و بيولوژيك استفاده شده است.
3- بمباران شيميايي مردم
براي بررسي چگونگي مديريت حمله هاي احتمالي شيميايي و بيولوژيك، ارتش با كمك سيا و دولت اقدام به رهاسازي برخي عوامل شيميايي بر روي شهرهاي آمريكا كرد تا به عنوان مدلي براي مقابله با حمله هاي احتمالي استفاده كند. عوامل سيا در شهر Tampa Bay عامل سياه سرفه را انتشار دادند كه منجر به همه گيري شد و 12نفر جان خود را از دست دادند. در آزمايشي ديگر نيروي دريايي شهر سانفرانسيسكو را با عوامل بيماري زاي باكتريايي آلوده كرد كه در نتيجه بسياري از مردم به پنوموني دچار شدند. ارتش در آوون پارك، ساوانا و چند جاي ديگر ميليون ها پشه حامل ويروس هاي تب زرد و تب دانگو را رها كرد كه موجب بيماري هاي فراواني از جمله تيفوئيد، تب هاي مختلف، مشكلات تنفسي و تولد نوزادان مرده شد. عوامل ارتش تحت عنوان گروه هاي بهداشتي به منطقه اعزام شدند و به جاي كمك رساني بهداشتي واقعي به بررسي نتايج آزمايش پرداخته و از درمان مردم جلوگيري كردند.
4- آلوده سازي گوآتمالا
در دهه40 آمريكا اقدام به آزمايش كارايي پني سيلين براي مقابله با سيفليس بر روي شهروندان گواتمالايي كرد. ابتدا از طريق رسوخ دادن افراد آلوده به اين بيماري در بين مردم، بي اطلاع و برخي بيماران بستري در كلينيك هاي رواني و سربازان آلوده شدند. اما انتشار بيماري با اين روش به حدي نرسيد كه مورد نظر تحقيقات بود. در نتيجه روش آلوده سازي مستقيم انتخاب شد كه طي آن باكتري هاي سيفليس بر روي بدن و صورت مردان پاشيده مي شد.
در تعدادي از آلوده سازي ها باكتري از ميان مهره ها به مايع نخاعي افراد تزريق شد. پس از آلوده سازي جمعيت مورد نظر، بررسي روش هاي درماني شروع شد. اما عده اي از افراد آلوده شده بدون درمان رها شدند. در اكتبر 2010 هيلاري كلينتون از بابت انجام اين آزمايش ها توسط آمريكا عذرخواهي كرد و اعلام كرد بررسي هايي براي يافتن افرادي كه احتمالا آلوده شده و بدون درمان رها شده اند شروع خواهد شد!
طي پروژه منهتن كه منجر به ساخت و آزمايش اولين بمب اتمي شد، اثرات مواد راديو اكتيو از طريق تزريق پلوتونيوم به تعدادي از بيماران بيمارستان هاي ارتش و بيمارستان شيكاگو بررسي شد. اين بيماران از موضوع بي اطلاع بوده و آزمايش كاملا به صورت سري انجام شد. در پروژه اي موسوم به Oak Ridge اين آزمايش ها بر روي تعدادي از سربازان نيز انجام شد. اكثر اين افراد در اثر صدمات ناشي از تزريق پلوتونيوم عمر كوتاهي داشته و جان خود را از دست دادند. در ماساچوست دكتر سوئيت (William Sweet) مامور تكرار آزمايش با استفاده از اورانيوم شد. او در سال 1947 بودجه اي از طرف پروژه منهتن در اختيار داشت و به بررسي آثار تزريق اورانيوم به بيماران پرداخت.
6- تزريق عامل شيميايي نارجي (ديوكسيدين) به زندانيان
عامل نارنجي يكي از خطرناك ترين مواد شيميايي در تسليحات نامتعارف است كه آمريكايي ها از آن در جنگ ويتنام استفاده كردند. به تصوير كشيدن اثرات اين ماده بر روي انسان و همچنين نوزادان متولد شده از زنان در معرض قرارگرفته دشوار است. كمپاني Dow Chemical بعد از دريافت بودجه اي براي توليد اين عامل با ارتش آمريكا در مورد آزمايش آن بر روي انسان همكاري كرد. دكتر كليگمن (Dr. Albert kligman) در يك سري آزمايش ديوكسيدين كه ماده اصلي اين عامل است را به بدن زندانيان تزريق و اثرات آن را مطالعه كرد. بديهي است با ديدن تصاوير مربوط به ويتنامي هايي كه تحت تأثير اين ماده بوده اند آشكار خواهد بود كه تزريق اين ماده خطرناك به بدن زندانيان چه بلايي بر سر آنها آورده است.
7- عمليات پيپركليپ (paper clip)
طي اين عمليات كه بعد از جنگ جهاني دوم انجام گرفت ارتش آمريكا محققان درگير در آزمايش هاي مرتبط با
ساخت بمب هاي شيميايي و بيولوژيك و نيز افرادي كه در آزمايش بر روي انسان زنده تبحر پيدا كرده بودند را از اروپا به آمريكا منتقل كرده و ضمن حمايت از آنها با اعطاي هويت هاي جعلي در آزمايشگاه هاي خود براي توسعه تسليحات نامتعارف استفاده كرد. محققان اروپايي آزمايش هاي دهشتناكي مانند پيوند جسمي دوقلوها براي ايجاد يك واحد جسمي، تخريب بافت عصبي افراد بدون بيهوش كردن آنها و مطالعه اثرات انفجار بر اين افراد انجام داده بودند كه براي ارتش آمريكا بسيار جذاب بود. اين محققان با امكانات فراهم شده در ارتش آمريكا به جنايات خود عليه بشريت در خاك آمريكا ادامه دادند.
8- مبتلاكردن مردم پورتوريكو به سرطان
درسال 1931دكتر رودر (cornelius Rhoads) با دريافت بودجه اي از بنياد «راكفلر» مأمور شد، در مورد سرطان تحقيق كند او براي اين كار مردم پورتوريكو را انتخاب كرد و پس از مبتلاكردن آنها به سرطان به آزمايش هاي خود پرداخت. اين آزمايش ها ده ها مورد مرگ را در پي داشت، او بعدها به عنوان نايب رئيس انجمن سرطان آمريكا انتخاب شد.
9- آزمايش هاي پرتودهي
بر روي انسان
در دهه60 ميلادي پنتاگون يك سري آزمايش هاي پرتودهي انجام داد. براي اين كار مردم فقير سياه پوست كه به سرطان مبتلا بودند، انتخاب شدند، به آنها گفته شده بود كه نوعي فرآيند درماني بر روي آنها انجام خواهدشد در حالي كه هدف، آزمايش اثرات پرتودهي شديد بر روي بدن انسان بود. با ترفندهاي گوناگون از اين بيماران رضايت نامه هايي اخذ شده بود تا بعدا مشكلي پيش نيايد. به همين شكل دكتر سينگر از سوي آژانس حمايتي دفاع اتمي بودجه اي براي آزمايش پرتوX بر روي انسان دريافت كرد كه نتيجه تحقيقات او مرگ حداقل 20 انسان فقير سياه پوست بود. پرتوهاي مضر تقويت شده بافت هاي دروني و پوست اين بيماران را تخريب مي كرد و آنها را در وضعيت فلاكت باري قرار مي داد.
10-پروژه كليماكس
طي آن خانه هايي در نيويورك و سانفرانسيسكو ساخته شد تا محل مناسبي براي آزمايش اثرات ماده روان گردان LSD بر روي افراد باشد. براي جذب افراد به اين خانه ها از زناني كه از سيا حقوق مي گرفتند استفاده مي شد. به افراد پس از ورود به اين خانه ها به اجبار انواع مختلف مواد روانگردان به خصوص LSD تزريق مي شد. سپس در چند روز آينده از خروج آنها جلوگيري شده و متخصصان حاضر در اين خانه ها به مطالعه رفتار و اثرات اين مواد مي پرداختند. در برخي موارد براي مشاهده حد نهايي اثرات، مقادير فراوان و غيرمعمولي از مواد به افراد كه اكثرا نيز از جوانان بودند؛ تزريق مي شد.
11- گرد و غبار اتمي
در اقيانوس آرام
بعد از موفقيت آمريكا در جنايت بزرگ اتمي در هيروشيما و ناكازاكي، سردمداران اين كشور شروع به تست صدها بمب هسته اي در اقيانوس آرام كردند. اين بار خطر قدرت اتمي شوروي بهانه انجام اين آزمايش هاي هولناك بود. در 1954 در جزاير مارشال يكي از بزرگ ترين آزمايش هاي اتمي انجام شد، وجود اين آزمايش ها كه تا آن زمان به صورت مخفي انجام مي شد در اثر ورزش باد و انتقال گردوغبارهاي آلوده با ذرات راديواكتيو به سوي جزاير اطراف آشكار و مخفي كاري آمريكا با شكست مواجه شد.
مردم جزايري كه در معرض اين غبارات قرارگرفتند به بيماري هاي شديدي دچار شدند كه از جمله آنها نقايص مادرزادي بود. در نسل هاي بعدي بيماري هايي همچون سرطان غدد تيروئيد و تومورهاي مختلف در بين مردم اين جزاير ديده شد. آمريكا حتي به اين جنايت نيز به صورت فرصتي نگاه كرده و پروژه 4/1 را كه شامل بررسي آثار غبارهاي راديواكتيو بر روي انسان بود را اجرا نمود. همين موضوع موجب مطرح شدن بحث هايي در مورد عمدي بودن ايجاد و هدايت گردوغبارهاي راديواكتيو به سوي مردم جزاير اقيانوس آرام شد.
12- تاسكيگ
از سال 1932 تا 1972 محققان 400 مرد سياه پوست را درمنطقه تاسكيگ آلاباما براي مطالعه مراحل پيشرفت بيماري سيفليس به باكتري اين بيماري آلوده كردند. درحالي كه هيچ گاه به اين افراد درمورد بيماريشان چيزي گفته نشد. به آنها گفته شده بود كه به بيماري جعلي «خون بد» دچار هستند و پزشكان درتلاش براي معالجه آنانند. با اينكه در سال 1974پني سيلين به عنوان درمان سيفليس مطرح شد اما باز قربانيان تاسكيگ از اين موضوع بي خبر نگه داشته شدند تا مطالعه اين بيماري كه اثرات طولاني مدتي در بدن انسان دارد تا 30 سال ادامه داشته باشد. با روشن شدن جوانب اين جنايت اعتراض هاي شديدي انجام گرفت تا جايي كه كلينتون مجبور به عذرخواهي از مردم اين كشور شد و گفت متاسف است كه دولت «يك پژوهش نژادپرستانه را ترتيب داده است.»
يقينا درسال هاي آينده شاهد آشكارشدن آزمايش هاي ضدانساني و دهشتناك بيشتري بر روي انسان و ديگر موجودات زنده خواهيم بود. آزمايش هايي كه قطعا هم اكنون نيز از سوي بزرگ ترين داعيه دار حقوق بشر در آزمايشگاه هاي مخفي ارتش آمريكا و يا در قالب برنامه هاي مختلف بهداشتي بر روي مردم كشورهاي فقير انجام مي شود
 


مصونيت جراحان از اشعه ايكس با استيارروباتيك

دانشمندان موفق به ابداع سامانه دستيار جراح روباتيك با هدف مصون ماندن جراحان از تشعشعات ايكس حين عمل شدند.
به گزارش ايسنا، تعدادي از تكنيك هاي نوين جراحي از تشعشع استفاده مي كنند كه اين امر هم براي بيمار و هم جراح مي تواند بسيار خطرناك باشد.
براي رفع اين خطر يك، شركت واقع در ماساچوست سيستمي موسوم به CorPath 200 را طراحي كرده است.
اين سامانه نخستين دستيار جراح روباتيك است كه براي بازكردن شريان ها به كار مي رود و به جراحان قلب امكان مي دهد از يك كابين حفاظتي سرب اندود واقع در همان اتاق بيمار عمل اجراي استنت قلب و فرايندهاي بالن زدن در عمل را صورت دهند. بدين ترتيب آنان از تشعشعات مصون مي مانند.
در آزمايش هاي باليني اين ابتكار تا 95 درصد از ميزان قرارگرفتن جراح در معرض اشعه ايكس كاست و همچنين نيازي به استفاده از پيشبندهاي معمول نبود.
در اين فناوري جراح از دوجوي استيك استفاده مي كند كه كاتتر و ساير ابزار را كنترل كند. همچنين وجود مجموعه اي از صفحه نمايش ها وي را قادر به نظارت بر عمل جراحي با هدف كنترل بي نهايت دقيق حركات مي كند. با اين حال جراح اين روبات را فقط مانند يك بازي ويديويي هدايت نمي كند، بلكه سيستم مجهز به يك مولفه بازخورد قوي است كه موجب مي شود وي كاتتر را به هنگام فرورفتن و حركت در خلال شريان ها «حس كند.»
شركت Corindus هم اكنون در حال بسط فناوري ارائه شده با هدف كاربرد آن در ديگر شرايط عروقي از جمله مشكلات به وجود آمده در دست و پاها، وضعيت هاي عصبي و كاربردهاي ساختاري قلب است.
عمل مداخله عروقي زيرپوستي (PCI) يك فرايند جراحي معمول قلب بوده كه براي ترميم يا پيش گيري از آسيب رسيدن به اين عضو (به دليل شريان هاي مسدودشده يا آسيب ديده) مورد استفاده قرار مي گيرد. اين سامانه عمل را توسط يك استنت يا بالن صورت مي دهد كه در انتهاي كاتتر قرارداده مي شود و به سمت درون يك شريان اصلي حركت مي كند. اين شريان اغلب در پا قراردارد و به قلب هدايت مي شود.
فرايند PCIs در مقياس وسيع مورد استفاده قرار مي گيرند اما از تصويربردارهاي پرتوايكس جهت كنترل و نظارت بر حركات كاتتر و ديگر مراحل عمل استفاده مي كند. در اين روش به دليل اينكه جراح در كنار بيمار است، در معرض تشعشعات فراوان قرار دارد.
 


يك ماهي عجيب

محققان استراليايي موفق به كشف گونه اي ماهي شدند كه داراي دو چشم در يك طرف سرش است.
به گزارش مهر، كفشك ماهي يك از عجيب ترين ماهيان است. چشم هاي كفشك ماهي هنگام تولد، در دو طرف سرش قرار دارد و به صورت افقي شنا مي كند اما پس از مدتي در طي رشد به يك طرف مايل مي شود و به تدريج يكي از چشم هايش به طرف چشم ديگر حركت مي كند. به طوري كه پس از مدتي دو چشم، هر چند نامتقارن اما در يك طرف سر قرار مي گيرند و ماهي به صورت كف زي و با قدرت استتار به زندگي خود ادامه مي دهد.
در فرآيند اسستار كفشك ماهي به تناوب رنگ عوض مي كند و خود را به رنگ محيط اطرافش در مي آورد. محققان در يك آزمايش جالب به اين نتيجه رسيده اند كه تغيير رنگ كفشك ماهي، بستگي به چيزي دارد كه چشمش مي بيند.
يعني اگر كاغذ سياه و سفيدي داشته باشيم و كفشك ماهي را طوري قرار دهيم كه چشم هايش روي قسمت سفيد باشد و تنش روي قسمت سياه رنگ بدنش روشن مي شود و اگر بدنش را روي قسمت سفيد و چشم هايش را روي قسمت سياه بگذاريم كم كم بدنش تيره مي شود.
مي گويند اين ماهي خوراك بسيار لذيدي است.
 


شيوه شارژ و نگهداري باتري

باتري يكي از مهمترين بخش هاي موجود در هر وسيله الكتريكي است. به نوعي به عنوان قلب اين دستگاه ها شناخته مي شود و اگر ما از اين قلب به درستي نگهداري نكنيم ممكن است طول عمر آن كاهش پيدا كند.
براي نگهداري از باتري ها و اينكه چگونه با آنها رفتار كنيم بايد به نكات بسيار زيادي توجه داشته باشيم كه در ادامه به برخي از آنها اشاره مي كنيم.
اولين شارژ باتري
هميشه اولين ها مهم بوده اند و در مورد شارژ باتري نيز اولين شارژ بسيار مهم است. كه متأسفانه خيلي رعايت نمي شود. پس 1-اگر از باتري براي اولين بار استفاده مي كنيد آن را به مدت 10 ساعت زير شارژ مداوم قرار دهيد تا همه سلول هاي باتري شارژ خور شوند. اولين شارژ باتري پس از خالي شدن كامل آن بايد 10 ساعت باشد.
2- براي جلوگيري از كاهش قيمت باتري يا اصطلاحا تايمي شدن باتري آن را هر 45 روز يك بار كاملا تخليه و سپس به مدت 10 ساعت زير شارژ مداوم قرار دهيد. براي تخليه به راحتي مي توانيد آن قدر با گوشي يا لپ تاپ بازي كنيد تا خاموش شود.
3- باتري هايي كه عمر زيادي دارند و اينكه مدت زيادي از آنها استفاده نشده است را بايد به وسيله يك ولتاژ بالاتر 6/3 ولت و زير 10 ولت شوك داد كه در اين حالت پايه مثبت تغذيه به پايه مثبت باتري متصل شده و پايه منفي تغذيه هر يك ثانيه يك بار به پايه منفي باتري وصل مي شود عمل قطع و وصل را تا 20 بار تكرار كنيد.
نگهداري از باتري
اما بعد از اينكه اولين شارژ را براي باتري هاي نو و يا كهنه انجام داديم بايد بتوانيم از آنها به خوبي نگهداري كنيم و اين كار تنها با رعايت نكات مختلف قابل انجام شدن است. در ادامه به برخي از اين نكات كه بايد به آنها دقت كنيد، اشاره مي كنيم.
اول از همه تنظيمات
بهتر است قبل از هر كار ديگر، نگاهي به تنظيمات مربوط به مصرف برق سيستم در زمان استفاده از باتري بيندازيد. با توجه به اينكه بسياري از لپ تاپ هاي امروزي از سيستم عامل ويندوز 7 استفاده مي كنند، به آموزش انجام تنظيمات در اين ويندوز مي پردازيم. هر چند كاربران ويندوز ويستا واكس پي نيز مي توانند به مراجعه به بخش Power Options در صفحه كنترل پنل، اين تنظيمات را اعمال كنند. در ويندوز هفت كافي است روي علامت باتري كه در كنار ساعت ويندوز قرار دارد يك بار كليك كنيد تا منوي آن باز شود. سپس با كليك روي گزينه More Power Options وارد صفحه تنظيمات خواهيد شد.
در اين صفحه عبارت Change Power Plan را مشاهده خواهيد كرد كه مي توانيد يكي از دو حالت Entertainment يا Power Saving را انتخاب كنيد. در مقابل آن ها بخشي با عنوان Change Plan Settings قرار دارد، وارد آن شويد. حال دو بخش جداگانه مربوط به حالت استفاده از برق و يا باتري به شما نمايش داده مي شود. گزينه اول براي كم نور شدن صفحه نمايش، دومي براي خاموش شدن نمايشگر و گزينه سوم براي قرار گرفتن در حالت خاموش موقت است.
در رديف انتهايي نيز شفافيت تصوير نمايشگر كه تأثير مستقيمي در مصرف برق دارد قابل تنظيم است. شما مي توانيد زمان هاي موردنظر براي هر كدام از اين بخش ها را تغيير دهيد. به عنوان مثال در رديف آخر، شفافيت تصوير در حالت استفاده از باتري را كاهش دهيد تا مدت زمان عملكرد باتري افزايش يابد.
لازم به توضيح است كه تمامي اين تنظيمات در بخشي ديگر نيز قابل تنظيم است. كافي است پس از كليك روي More Power Options، گزينه Power4Gear Hybrid را كه در نوار سمت راست ديده مي شود، انتخاب كنيد. اين برنامه تمامي حالت هاي مختلف استفاده از سيستم را به شما معرفي كرده و امكان تغيير تنظيمات آن را براي شما فراهم مي كند.
البته دقت داشته باشيد كه پس از كليك روي آن، برنامه مربوطه باز شده و در Taskbar ويندوز مشخص مي شود. بايد روي آن كليك كنيد تا بتوانيد برنامه را مشاهده كنيد.
شرايط تهويه
از ديگر نكات حائز اهميت در نگهداري باتري، دور نگه داشتن آن از شرايط آب وهوايي گرم است. دقت كنيد كه تهويه هواي داخلي سيستم به درستي انجام شود. در برخي مدل ها كه خروجي فن در قسمت كناري تعبيه شده است، مشكل استفاده از آن در شرايط متفاوت وجود ندارد. اما در استفاده از مدل هايي كه هواي گرم داخلي از قسمت زير لپ تاپ خارج مي شود، بايد دقت كنيد كه محل قرار گرفتن لپ تاپ مانع از خروج هوا نشود. گذاشتن لپ تاپ روي فرش يا پتو مانع از انجام اين كار خواهد شد.
دماي مناسب
و شارژ باتري
بررسي ها نشان مي دهد كه شارژ كامل (100درصد) باتري چندان مناسب نيست. به طوري كه يك باتري ليتيومي با شارژ 40درصد به ويژه در دماي بالا مدت زمان بيشتري نسبت به يك باتري با شارژ 100درصد دوام مي آورد.اگر چنانچه شما از دستگاه خود براي مدت طولاني استفاده نمي كنيد لازم است كه باطري را از دستگاه خارج نموده و آن را تحت شرايط زير نگهداري كنيد:
1- قبل از خارج كردن باطري آنرا بين 2/1تا 3/2شارژ كنيد.
2- محل نگهداري باطري بايستي در يك محل خشك و در دماي بين 0تا 30+ درجه سانتيگراد باشد.
 


گروه هاي خوني در معرض خطر

تحقيقات جديد حاكي از آن است، گروه خوني مي تواند خطر ابتلا به بيماري قلبي را در افراد افزايش دهد.
به گزارش مهر، افرادي كه گروه خوني آنها،B، A و يا AB است اندكي بيشتر از افراد داراي گروه خوني O در خطر ابتلا به بيماري قلبي هستند.
دكتر «لوكيو» مجري اين تحقيقات از دانشگاه هاروارد گفت: افرادي كه مي دانند در خطر ابتلا به بيماري قلبي هستند مي توانند با تغيير در شيوه زندگي خود خطر بروز اين بيماري را كاهش دهند.
وي افزود: ما نمي توانيم گروه خوني را تغيير دهيم اما مي توانيم شيوه زندگي خود را متحول كنيم.
وي سال گذشته نيز نشان داده بود كه گروه خوني مي تواند خطر سكته مغزي را تحت تأثير قرار دهد.
در اين مطالعه، 90هزار مرد و زن به مدت بيش از 20سال مورد بررسي قرار گرفتند. چهار هزار و 70نفر از اين تعداد به بيماري قلبي مبتلا شده اند.
دانش پژوهان در اين بررسي عوامل ديگر مانند سن، رژيم غذايي و سابقه خانوادگي حملات قلبي را درنظر گرفته بودند.
افزايش خطر بيماري قلبي در افراد داراي گروه خونيA هشت درصد، در گروه خوني B 11درصد و در گروه خوني AB 20درصد بود.
اگرچه اين تحقيقات چگونگي تأثير گروه خوني بر بيماري قلبي را مشخص نكرده است اما نشان داد احتمالاً برخي ويژگي هاي انواع مختلف گروه خوني مي تواند عاملي در بروز اين بيماري باشد.
به عنوان مثال برخي تحقيقات حاكي از آن است كه انواع گروه هاي خوني مي توانند ميزان كلسترول و يا خطر شكل گيري لخته هاي خوني را تحت تأثير قرار دهند.
 


معضلي به نام نفخ شكم

نفخ شكم يكي از مشكلاتي است كه افراد بسيار زيادي در سراسر دنيا به آن مبتلا هستند و راه هاي رفع آن نيز كم نيست. با اين حال پيشگيري از به وجود آمدن اين مشكل بسيار مهم تر است.
يكي از علائم سوء جذب غذا نفخ شكم است كه فرد با احساس پري در شكم و برجستگي و باد گلو به پزشك مراجعه مي كند كه علت آن بيشتر به دليل اختلالات حركتي روده است.
ترشح نشدن مناسب آنزيم هاي دستگاه گوارش مي تواند منجر به اين عارضه شود. بيمار براي جلوگيري از اين عارضه بايد از غذاهاي نفاخ مانند حبوبات پرهيز كند و اگر به تركيباتي مانند شير حساسيت دارد بايد به پزشك مراجعه كند چرا كه امكان دارد به اختلال در جذب لاكتوز دچار شده باشد كه اين بيماران مبتلا به اسهال و نفخ شكم مي شوند.
گاهي اوقات نفخ علائم بيماري مزمن ديگري مانند كوليت، سرطان روده و اختلالات عصبي نيز مي تواند باشد. رژيم غذايي و مصرف داروهايي كه موجب كاهش نفخ شكم مي شود مي تواند به درمان اين عارضه كمك كند همچنين ورزش مي تواند با افزايش حركات روده موجب دفع سريع تر باد و نفخ شكم شود.
توصيه هايي براي جلوگيري از نفخ
¤ بلافاصله بعد از صرف غذا دراز نكشيد و بين غذا خوردن و دراز كشيدن دست كم نيم ساعت فاصله بيندازيد.بهتر است بعد از صرف غذا كمي پياده روي كنيد.
¤ درخوردن مواد غذايي محرك و نفاخ مانند حبوبات، شير، ادويه جات، چربي، زياده روي نكنيد و غذاهاي خيلي داغ يا خيلي سرد نخوريد.
¤ بين غذا صحبت نكنيد. مايعات را هورت نكشيد و از نوشيدن نوشابه هاي گازدار خودداري كنيد.
¤ درخوردن تنقلات به ويژه تخمه، آبنيات، شيريني و كيك ها محتاط باشيد و از جويدن بيش از حد آدامس خودداري كنيد. جويدن آدامس منجر به ورود هوا به داخل معده مي شود.
¤ اگر نفخ بر اثر اضطراب و ناراحتي هاي عصبي باشد چون اضطراب در امر گوارش وقفه ايجاد مي كند، بايد نسبت به رفع آن و ايجاد آرامش عصبي اقدام شود.به علاوه بايد غذا را با آرامش و تاني جويد و فرو برد تا خوب با آب بزاق مخلوط شده و دستگاه عصبي هم براي هماهنگي كارهاي گوارشي فرصت كافي داشته باشد.
¤ راحت و صاف بايستيد و از پوشيدن لباس هايي كه به شكم فشار مي آورند پرهيزكنيد.
¤ از مصرف بيش از حد قهوه خودداري كنيد و چاي نعناع، رازيانه و بابونه بنوشيد. اين نوع چاي هاي گياهي در رفع نفخ مؤثرند.
¤ ميوه و سبزي هاي سفت را با آب يا بخار بپزيد يا به صورت خرد شده و رنده شده بخوريد.
¤ در صورت احساس نفخ در قبل يا دوران قاعدگي، مواد غذايي حاوي كلسيم، منيزيم و ويتامين ب كمپلكس مصرف كنيد.
¤ در مصرف لبنيات محتاط باشيد در صورت ايجاد نفخ با مصرف اين مواد غذايي انواع بدون لاكتوز آن را ميل كنيد.
 


نواقص بيولوژيكي خطرناك در پروانه هاي فوكوشيما

كارشناسان علوم زيست محيطي در يك مطالعه جديد هشدار دادند كه نرخ جهش هاي ژنتيكي و نواقص بيولوژيك ناشي از آن در پروانه هاي جمع آوري شده از نواحي اطراف فوكوشيما، افزايش يافته است.
اين كارشناسان تاكيد كردند: تماس با مواد راديواكتيو آزاد شده در محيط زيست پس از حادثه زلزله و سونامي ژاپن و در پي آن، فاجعه نيروگاه فوكوشيما، عامل بروز نواقص ژنتيكي متعدد در پروانه هاي اطراف اين منطقه بوده است.
متخصصان ژاپني با مطالعه روي پروانه هاي جمع آوري شده پس از حادثه سال گذشته ميلادي در فوكوشيما متوجه شدند كه آلودگي هاي حاصل از اين نيروگاه باعث بروز ژن هاي معيوب شده و در نتيجه پروانه هاي اين منطقه، پاها و شاخك هاي درازتري پيدا كرده اند و شكل بالهايشان نيز به طرز غيرعادي تغيير يافته است.
اين كارشناسان با ارائه گزارش جديدي در مجله «گزارش هاي علمي» تاكيد كردند كه براساس مطالعات آزمايشگاهي، مواد راديواكتيو عامل بروز اين نقص عضوهاي بيولوژيك در پروانه ها هستند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14