(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 4 شهریور 1391 - شماره 20289

2 مقام مسئول: اجلاس تهران بايد سطح روابط اقتصادي ايران با غيرمتعهدها را افزايش دهد
بهره برداري از 1097 پروژه گازرساني در هفته دولت
ضيغمي:30 ليتر بنزين عيدي تا فردا شب در كارت هاي سوخت شارژ مي شود
با داشتن ذخاير قابل توجه انرژي جنبش عدم تعهد مي تواند به سيطره غرب براقتصاد و سياست پايان دهد
افزايش 50 دلاري قيمت طلا در يك هفته
پرداخت ماليات صنعتگران قسطي شد
هفته دولت انجام مي شود
پرداخت مطالبات بازنشستگان وزارت جهاد كشاورزي
رويترز: صادرات آسيايي نفت ايران شهريورماه به سطح پيش از تحريم مي رسد
مديران شركت هاي توليدكننده فولاد بخش خصوصي براي ناكامي تحريم ها در كنار دولت است
راه اندازي خط منظم كشتيراني در مسير بندر لنگه به دبي
كوتاه اقتصادي


2 مقام مسئول: اجلاس تهران بايد سطح روابط اقتصادي ايران با غيرمتعهدها را افزايش دهد

اجلاس غيرمتعهدها در تهران بايد بتواند فصل جديدي در همكاري كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد ايجاد كند.
محمد نهاونديان رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن و كشاورزي ايران در گفتگو با مهر، درباره برگزاري اجلاس كشورهاي عدم تعهد در تهران گفت: برگزاري اجلاس سران كشورهاي جنبش عدم تعهد در تهران فرصت مناسبي براي افزايش تماس هاي بين المللي است كه ما نيز بايد كمال استفاده را از آن ببريم.
نهاونديان افزود: پاسخ منطقي و عملي به اقدامات بدخواهان كشور كه خواهان تحميل انزوا هستند اين است كه راهبرد توسعه حضور را دنبال كنيم و از هر فرصت بين المللي در راستاي همين راهبرد نيز استفاده ببريم چرا كه نه فقط سياستمداران ما بلكه فعالان اقتصادي، نخبگان فرهنگي، نويسندگان و هنرمندان ما بايد در مجامع بين المللي حضور داشته باشند تا با اين حضور هم توانايي هاي ملت ايران را نشان دهند و هم از حق اين ملت كه يكي از مهم ترين آنها حق پيشرفت است، دفاع كنند.
وي افزود: به طور خاص در مورد جنبش غير متعهدها بايد توجه داشت كه حركت اين جنبش در آينده بيش از گذشته بايد جنبه ايجابي داشته باشد تا با وجود فلسفه تشكيل اين جنبش كه امتناع از سرسپردگي به دو اردوگاه سرمايه داري و كمونيستي بود، اين حركت بتواند در ادامه حيات خود، بيش از پيش رويكردهاي ايجابي و ارائه تصوير روشني از رويكردهاي سياسي، اقتصادي و... را در دستور كار خود قرار دهند.
رئيس اتاق ايران ادامه داد: كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در چند دهه اي كه از حيات اين جنبش مي گذرد، بيشتر هم و غم خود را مصروف مسائل سياسي كرده اند، اين در حالي است كه طي نيم قرن اخير به روشني شاهد آن هستيم كه كشورهاي پيشرو و موفق در جهان آنهايي بوده اند كه بيشترين موفقيت ها و دستاوردها را در حوزه اقتصاد داشته اند.
نهاونديان گفت: به عبارت ديگر مرور سير 50 سال اخير تحولات دنيا نشان مي دهد كه كشورهايي كه به محوريت و اهميت اقتصاد پي برده اند، توانسته اند با بهره گيري از اين موتور پيش برنده، تفوق و برتري خود را در تمامي حوزه ها حتي حوزه هاي سياسي به اثبات برسانند.
وي ادامه داد: بارزترين نمونه اين رفتارها را مي توان در كشور چين مشاهده كنيد كه به عنوان يكي از كشورهاي ناظر جنبش عدم تعهد با وجود پايبندي به آموزه هاي سياسي ماركسيستي، چرخش بزرگي در رويكردهاي سياسي خود بوجود آورد و نتيجه آن تبديل شدن اين كشور به يكي از قطب هاي بزرگ اقتصادي دنياست.
نهاونديان گفت: هند نيز به عنوان يكي از كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد، نمونه بارز ديگري از موفقيت هاي اقتصادي است كه جايگاه خاصي را نيز در حوزه سياسي براي آن به ارمغان آورده است.
وي با اشاره به ظرفيت هاي تعاملي بالاي كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد گفت: بازارهاي بسيار بزرگي در كشورهاي عضو جنبش وجود دارد اما متأسفانه اگر نگاهي به جدول داده و ستانده مستقيم ميان اين كشورها داشته باشيم مي بينيم كه در اغلب كشورهايي خارج از اين جنبش، واسطه داد و ستد كشورهاي جنبش عدم تعهد هستند و بي ترديد برقراري رابطه مستقيم ميان اين كشورها، ايجاد نهادهاي اقتصادي، مالي و خدماتي متناسب است.
تشكيل كميته هاي تخصصي همكاري با ايران
كيومرث كرمانشاهي معاون سازمان توسعه و تجارت نيز در گفت وگو با فارس با تأكيد بر اينكه بايد از فرصت اقتصادي اين اجلاس استفاده كنيم و حجم تجارت را افزايش دهيم گفت: در شرايط ويژه و با توجه به اعتقاد جمهوري اسلامي در جهت افزايش تعامل و روابط با كشورهاي عضو جنبش بايد از اين اجلاس در جهت توسعه روابط اقتصادي استفاده كرد.
كرمانشاهي پيشنهاد داد، كميته هاي تخصصي در حوزه هاي مختلف صادرات، واردات، تأمين مالي، ترانزيت و سرمايه گذاري مشترك تشكيل و يك استراتژيك تجاري بين كشورها ايجاد شود.
وي ابراز اميدواري كرد تا كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد از محدوديت ها و تحريم ها عليه كشورمان حمايت نكنند و توسعه روابط با ايران را در دستور كار خود قرار دهند.
معاون كل سازمان توسعه تجارت گفت: كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد در صدر شركاي تجاري ما قرار دارند و 90 درصد تجارت ما با كشورهاي عضو اين جنبش است.
وي افزود: حجم تجارت جهاني 36 هزار ميليارد دلار است كه 7 هزار ميليارد دلار آن متعلق به كشورهاي جنبش عدم تعهد است.
معاون سازمان توسعه تجارت گفت: سال گذشته 21 ميليارد دلار صادرات و 22 ميليارد دلار واردات با كشورهاي عضو اين جنبش داشته ايم و با توجه به مباحث مختلفي كه با اين كشورها وجود دارد مي توان در حوزه صادرات، واردات، ترانزيت و تأمين منابع مالي و سرمايه گذاري مشترك به توسعه روابط بيشتر رسيد.
 


بهره برداري از 1097 پروژه گازرساني در هفته دولت

به مناسبت هفته دولت، بهره برداري از 1097 پروژه گازرساني در سراسر كشور انجام خواهد شد.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت نفت، با تلاش كاركنان صنعت گاز همزمان با بهره برداري از 1097 پروژه گازرساني، از گازرساني به 126 هزار و 366 واحد مسكوني مهر نيز بهره برداري خواهد شد.
براساس اين گزارش: در هفته دولت عمليات اجرايي 7 2 هزار و 635 واحد مسكوني نيز در قالب مسكن مهر آغاز مي شود.
افتتاح و بهره برداري از طرح هاي گازرساني به 19 شهر جديد در استان هاي بوشهر، فارس، يزد، مازندران، ايلام، خراسان رضوي، كرمان و كرمانشاه، همچنين افتتاح و بهره برداري از گازرساني به 802 روستاي جديد از جمله طرح هاي ديگر در هفته دولت است كه با بهره برداري از اين طرح ها، بيش از 123 هزار و 631 خانوار شهري و روستايي زير پوشش گاز طبيعي قرار خواهند گرفت.
آغاز عمليات اجرايي گازرساني به دو شهر و 105 روستاي جديد، افتتاح و بهره برداري از طرح هاي گازرساني به 213 واحد عمده صنعتي، افتتاح و بهره برداري از 30 ايستگاه جديد سي ان جي در سراسر كشور و همچنين بهره برداري از 12 طرح خطوط انتقال و آغاز عمليات اجرايي دو پروژه مربوط به خطوط انتقال گاز از ديگر طرح هاي شركت ملي گاز است كه به مناسبت هفته دولت انجام مي شود.
بهره برداري از چند طرح در شركت هاي پالايش گاز بيد بلند، مجتمع گاز پارس جنوبي، پالايش گاز سرخون و قشم و پالايش گاز شهيد هاشمي نژاد نيز در هفته دولت آغاز خواهد شد.
همچنين هشت طرح و پروژه در بخش ذخيره سازي گاز طبيعي (مجتمع پالايشگاه و تزريق گاز به مخزن سراجه) نيز در هفته دولت قابل افتتاح و بهره برداري هستند.
برق رساني به همه تاسيسات ذخيره سازي گاز، شيرين سازي 350 متر مكعب آب در روز براي تاسيسات سراجه، خط لوله گاز ورودي و انتقال به خطوط سراسري به طول 19 كيلومتر و قطر 30 اينچ، تزريق روزانه 703 ميليون متر مكعب به تاسيسات فاز اول و تزريق روزانه 703 ميليون متر مكعب به تاسيسات پروژه تامين اجناس اختصاصي تزريق و توربوكمپرسور از جمله طرح هاي قابل افتتاح هفته دولت در مجتمع پالايشگاه و تزريق گاز به مخزن سراجه است.
ديگر پروژه هاي قابل افتتاح در بخش ذخيره سازي گاز طبيعي، شامل؛ پروژه مهندسي و تامين تداركات بخش اول از فاز اول، نصب تاسيسات بخش اول از فاز اول و مهندسي و تامين تداركات بخش دوم از فاز اول؛ هركدام شامل فرآورش روزانه 48 ميليون متر مكعب است.
 


ضيغمي:30 ليتر بنزين عيدي تا فردا شب در كارت هاي سوخت شارژ مي شود

مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، از واريز سهميه بنزين 30 ليتري عيد سعيد فطر حداكثر تا ساعت 24 روز يكشنبه-پنجم شهريور ماه - در كارت هاي هوشمند سوخت خبر داد.
به گزارش شانا، «عليرضا ضيغمي» افزود: سهميه بنزين ويژه عيد فطر زماني از سوي دولت به دارندگان كارت هوشمند سوخت اختصاص داده شد، كه سهميه ماهانه 60 ليتري متعلق به شهريورماه در كارت هاي سوخت شارژ شده بود. با توجه به تنظيمات سامانه هوشمند سوخت به دنبال آن هستيم تا با ايجاد تغييرات و بكارگيري يك نرم افزار تجديد، اين سهميه 30 ليتري را در كارت هاي هوشمند سوخت شارژ كنيم.
وي با يادآوري اينكه همكاران ما در شركت پالايش و پخش و سامانه هوشمند سوخت به صورت شبانه روزي در حال كار روي سامانه هستند، توضيح داد: تلاش داريم اين سهميه را تا ساعت 24 روز شنبه - چهارم شهريور ماه - و حداكثر تا روز يكشنبه - پنجم شهريور ماه - در كارت هاي هوشمند سوخت شارژ كنيم.
مديرعامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران با تاكيد بر اينكه هرگونه تغييري در ميزان و قيمت سهميه اختصاصي به دارندگان كارت هوشمند سوخت بايد قبل از روز 27 هر ماه به اطلاع سامانه هوشمند سوخت برسد، گفت: اختصاص سهميه ويژه بعد از واريز سهميه عادي به كارت هاي هوشمند سوخت را فقط در شرايط اضطراري توصيه مي كنيم.
بنابراين گزارش، در پي آغاز دور جديد سفرهاي تابستاني و به مناسبت فرا رسيدن عيد سعيد فطر به دستور رئيس جمهوري، كارت سوخت هموطنان علاوه بر سهميه ماهانه 60 ليتري، در شهريور ماه جاري به ميزان 30 ليتر ديگر شارژ خواهد شد.
با توجه به تلاش هاي شبانه روزي كارشناسان آي.تي شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران براي طراحي و نصب نرم افزاري جديد براي اختصاص اين سهميه ويژه به دارندگان كارت هوشمند سوخت، انتظار مي رود اين سهميه در كوتاه ترين زمان ممكن در كارت هاي هوشمند سوخت واريز شود.براساس اين گزارش، شارژ سهميه بنزين ويژه عيد فطر در 20 ميليون كارت هوشمند سوخت انجام خواهد شد.
سامانه هوشمند سوخت ايران يكي از بزرگترين شبكه هاي آي.تي و مديريت هوشمند توزيع سوخت در خاورميانه است.
 


با داشتن ذخاير قابل توجه انرژي جنبش عدم تعهد مي تواند به سيطره غرب براقتصاد و سياست پايان دهد

كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد روزانه 35 ميليون بشكه نفت به ديگر كشورها صادر مي كنند كه 57 درصد صادرات روزانه نفت دنيا را شامل مي شود و نشان از پتانسيل بالاي اين جنبش در مديريت اقتصاد و سياست جهان دارد.
اجلاس سران جنبش عدم تعهد كه سال 1961 تشكيل شد و اكنون 120 عضو دارد، هفته جاري در تهران برگزار مي شود. اين جنبش اقتصادهاي بزرگي مثل ايران، هند، اندونزي و آفريقاي جنوبي را در خود جاي داده است كه مي توانند نقش بزرگي را در اقتصاد دنيا ايفا كنند.
اعضاي اين جنبش عمدتا كشورهاي در حال توسعه اي هستند كه طي سال هاي اخير با رشد اقتصادي قابل توجهي مواجه شده اند. در نتيجه اين امر وزن جنبش غيرمتعهدها نيز در جهان افزايش يافته و مي توان گفت اين جنبش از توان و پتانسيل بسيار بيشتري نسبت به قبل براي تاثيرگذاري بر سياست بين الملل و مشاركت در تصميم گيري هاي بين المللي برخوردار شده است.
يكي از بزرگترين مولفه هاي اقتصادي دنيا كه نقش مهمي در مديريت جهاني مي تواند ايفا كند، تاثيرگذاري بر بازار انرژي جهان است و امروزه انرژي به ويژه نفت تاثير مهمي در اعمال مديريت اقتصادي دنيا دارد و قدرت اقتصادي كشورها تا حد زيادي تحت تاثير اين عامل اقتصادي است.
امروزه اقتصاد صنعتي شده دنيا تنها بر پايه انرژي مي چرخد و كشورهاي صنعتي و توسعه يافته جهان بدون نفت حتي يك روز هم دوام نخواهند آورد.
به گزارش فارس، از مجموع حدود 62 ميليون بشكه نفتي كه روزانه توسط 130 كشور دنيا صادر مي شود، حدود 57 درصد يعني روزانه 35 ميليون بشكه را كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد صادر مي كنند كه نشان دهند پتانسيل بالاي اين جنبش در تاثيرگذاري بر بازار انرژي جهان و قابليت استقلال اقتصاد و سياست اين كشورها از كشورهاي توسعه يافته كه عمدتا كشورهاي سلطه جو هستند، مي باشد.
وجود بخش قابل توجهي از ذخاير انرژي به ويژه نفت دنيا در كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد برگ برنده اي است كه اين كشورها مي توانند از آن در پايان دادن به سيطره كشورهاي استكباري و سلطه جوي غربي به ويژه آمريكا و اروپا در اقتصاد و سياست دنيا استفاده كنند.
براساس اين گزارش: تنها 12 كشور، عربستان سعودي، ايران، امارات، عراق، كويت، نيجريه، ونزوئلا، آنگولا، الجزاير، ليبي، سنگاپور و قطر كه عضو اين جنبش هستند، بيش از 28 ميليون بشكه نفت در روز صادر مي كنند كه بيش از 45 درصد صادرات روزانه نفت دنيا را شامل مي شود.به نظر مي رسد در كنار كارتل هاي بزرگي همچون اوپك كه در بازار نفت جهان حضور دارند و كم و بيش هم تحت سيطره برخي كشورهاي غربي هستند، جنبش عدم تعهد مي توانند ساز و كار جديدي را در داخل اين جنبش براي تاثيرگذاري بر بازار انرژي دنيا تعريف كند و وابستگي اقتصاد كشورهاي عضو اين جنبش را از كشورهاي توسعه يافته و صنعتي بكاهد.


افزايش 50 دلاري قيمت طلا در يك هفته

به دنبال افزايش اميدواري نسبت به بهبود وضعيت اقتصادي آمريكا و كاهش ارزش دلار، قيمت جهاني طلا با افزايش 50 دلاري طي يك هفته گذشته به 1669 دلار در هر اونس رسيد.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، قيمت طلا ديروز جمعه در بازارهاي جهاني در سريع ترين روند رشد هفتگي در دو ماه اخير، به بالاترين سطح طي چهار ماه و نيم گذشته رسيد.
بهبود شاخص هاي بخش توليد در آمريكا و وجود آشفتگي در بازار كار اين كشور پيام هاي متناقضي را به سرمايه گذاران منتقل كرده است در عين حال قيمت طلا طي روزهاي اخير روندي صعودي را طي كرده است.بر اين اساس، بهاي طلا ديروز به 1669 دلار در هر اونس رسيد كه نسبت به يك هفته 50 دلار رشد قيمت را نشان مي دهد. بهاي طلا روز پنجشنبه نيز به 1674 دلار در هر اونس رسيده بود. كاهش ارزش دلار يكي از دلايل مهم افزايش قيمت طلا طي روزهاي اخير عنوان شده است. ارزش برابري يورو به دلار در روز جمعه به بيش از 25/1 دلار رسيد.
قيمت نقره نيز با كاهش
2/0 درصدي ديروز به 46/30 دلار در هر اونس رسيد تا ميزان رشد هفتگي قيمت اين فلز نيز به بيش از 8 درصد برسد. اين بالاترين قيمت نقره از پايان اكتبر گذشته به شمار مي رود.پلاتين نيز با پشت سر گذاشتن سريع ترين روند رشد هفتگي قيمت طي 6 ماه گذشته به50/1537 دلار در هر اونس رسيد.


پرداخت ماليات صنعتگران قسطي شد

رئيس كل سازمان امور مالياتي از پشتيباني مالياتي براي بخش صنعت خبر داد و گفت: تمهيدات لازم براي قسط بندي مالياتي اين بخش پيش بيني شده است.
علي عسكري در گفت وگو با ايرنا، با اشاره به برگزاري جلساتي با حضور وزراي صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادي و دارايي در خصوص ماليات بخش صنعت كشور، اظهار داشت: در اين جلسات رايزني هايي براي پشتيباني و حمايت از بخش صنعت در زمينه ماليات امسال انجام شده است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي تاكيد كرد: در اين جلسات تصميم گرفته شد كه اگر فعاليت هاي بخش توليدي و صنعتي در پرداخت ماليات با مشكلي روبه رو شود در چارچوب و تكاليف قانوني تمهيدات لازم براي پرداخت ماليات آنها فراهم گردد.
وي ادامه داد: بر اساس قانون اگر ماليات به يك واحد صنعتي تعلق گيرد حداكثر تمهيدات قانوني در نظر گرفته شده براي اين آنها تقسيط ماليات پرداختي اعمال مي شود.
به گفته عسكري، بر همين اساس ماليات برخي از فعاليت ها تقسيط شده و برخي از فعاليت ها كه سودآوري بالايي داشتند تقسيط نشده است.
به گفته معاون وزير امور اقتصادي و دارايي، سازمان امور مالياتي حمايت هاي لازم را از فعاليت هاي توليدي در سال جاري انجام داده است.
وي در خصوص قانون بودجه سال جاري مبني بر تهاتر بدهي دولت با ماليات بخش صنعت گفت: اجراي اين قانون منوط به مصوبه دولت است.
عسكري گفت: سازمان امور مالياتي تنها مجري دريافت ماليات است و تا زمان تصويب تهاتر توسط دولت ماليات از واحدهاي صنعتي دريافت مي شود.


هفته دولت انجام مي شود

پرداخت مطالبات بازنشستگان وزارت جهاد كشاورزي

مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري از پرداخت 200 ميليارد ريال مطالبات بازنشستگان وزارت جهاد كشاورزي در هفته دولت خبر داد.
ايراندوخت عطاريان افزود: خوشبختانه در اين زمينه بلافاصله بررسي مطالبات و معوقات گذشته بازنشستگان به عنوان مهمترين اولويت در دستور كار صندوق بازنشستگي كشوري قرار گرفت.
وي اظهار داشت: با توجه به ميزان اعتبارات تامين شده مقرر شد، مطالبات مربوط به سال هاي 88، 89 و 90 بازنشستگان جهاد كشاورزي به حساب بانكي آنان واريز شود.
مديرعامل صندوق بازنشستگي كشوري با اشاره به اين كه پس از ادغام حدود 15هزار بازنشسته صندوق جهاد كشاورزي تحت پوشش صندوق بازنشستگي كشوري قرار گرفته اند، گفت: از آنجايي كه پيش از ادغام صندوق جهاد كشاورزي بنا به دلايلي مطالبات چهارماهه اول سال 90 موضوع بند 10 مصوبه 29/3/90 هيئت وزيران و مطالبات سال هاي 88، 89 و 90 ناشي از اجراي بند ج ماده 50 قانون برنامه پنجم توسعه به بازنشستگان و ذي نفعان اين صندوق پرداخت نشده بود، هرچه سريعتر اين مطالبات پرداخت مي شود.
عطاريان تاكيد كرد: برآورد مبلغ مجموع مطالبات بازنشستگان كه از يكشنبه (پنجم شهريورماه) پرداخت خواهد شد، معادل 20 ميليارد تومان است كه مطالبه هر بازنشسته جهاد كشاورزي جداگانه محاسبه شده است.
 


رويترز: صادرات آسيايي نفت ايران شهريورماه به سطح پيش از تحريم مي رسد

رويترز با اشاره به مقاومت كشورهاي آسيايي در برابر تحريم نفتي ايران اعلام كرد: واردات نفت آسيا از ايران در ماه سپتامبر (شهريورماه) به سطح پيش از تحريم مي رسد.
به گزارش فارس، رويترز طي گزارشي نوشت: واردات نفت خام كشورهاي آسيايي از ايران در ماه سپتامبر روندي افزايشي را طي خواهد كرد و به حد ماه هاي پيش از اجراي تحريم هاي آمريكا و اتحاديه اروپا خواهد رسيد.
اين گزارش افزود: كشورهاي چين، هند، ژاپن و كره جنوبي كه مجموعا مشتري بيش از نيمي از نفت خام صادراتي ايران هستند، همواره تلاش كرده اند تا تحريم هاي اتحاديه اروپا را دور بزنند. اين كشورها پيشنهاد كرده اند كه ميزان واردات نفت از ايران در ماه هاي باقيمانده امسال حداقل در همين حد فعلي باقي بماند.
همچنين سوشانت گوپتا از موسسه وود مكنزي گفت: «ايران عضوي از بازار صادرات نفت است. پالايشگاه ها مي خواهند تا حد امكان سبد نفتي خود را دست نخورده نگه دارند. ما شاهد ترميم روند واردات نفت از ايران توسط كشورهاي آسيايي در سه ماهه پاياني امسال خواهيم بود.»
افزايش واردات نفت از ايران در ماه سپتامبر با محوريت ژاپن و كره جنوبي صورت خواهد گرفت كه به ترتيب سومين و چهارمين خريداران عمده نفت ايران هستند. پس از دو ماه وقفه، كره در ماه سپتامبر واردات روزانه 200 هزار بشكه نفت از ايران را از سر خواهد گرفت.
ژاپن نيز پس از توقف كامل حمل نفت از ايران در ماه جولاي، مجددا به واردات از ايران ادامه مي دهد. اين كشور در ماه آگوست حدود 226 هزار بشكه در روز از ايران نفت وارد كرد كه نسبت به حجم واردات ماه جولاي تقريبا دو برابر است.
اگر حجم خريد نفت ژاپن از ايران در ماه آگوست به همين ميزان افزايش يابد، كره و ژاپن به ايران كمك خواهند كرد تا صادرات نفت خود به خريداران اصلي نفت در آسيا را به حدود يك ميليون بشكه در روز برساند كه به معناي افزايش 100 ميليون دلاري درآمد نفتي روزانه ايران است.
در كنار ژاپن و كره، انتظار مي رود كه شركت مانگلور، بزرگترين مشتري هندي نفت ايران خريد نفت خود از ايران را از ماه اكتبر افزايش دهد. برنامه خريد نفت اين شركت براي ماه سپتامبر هنوز مشخص نيست، اما مانگلور قصد دارد در ماه آگوست حدود 2 ميليون بشكه نفت خريداري كند.
شركت مانگلور همچنين قصد دارد در ماه سپتامبر يك محموله نفتي از ايران خريداري كند. اين شركت آخرين بار در ماه مه از ايران نفت وارد كرده بود.
تايوان، ديگر كشور آسيايي كه روزانه تنها 22 هزار بشكه نفت از ايران خريداري مي كند نيز قصد دارد از ماه سپتامبر پس از وقفه 6 ماهه، واردات نفت خود از ايران را از سر بگيرد.
انتقال
2 ميليون بشكه نفت كوره
به سنگاپور
همچنين رويترز در گزارش ديگري اعلام كرد: عمليات انتقال نفت كوره ايران به سنگاپور با استفاده از تانكرهاي ايراني آغاز شد.
در اين گزارش آمده: براساس اطلاعات كشتيراني، ايران براي اولين بار از ماه ژوئن انتقال دو ميليون بشكه نفت كوره به سنگاپور را آغاز كرد.
براساس اين گزارش: اطلاعات كشتيراني بين المللي نشان مي دهد كه تانكرهاي تحت مالكيت ايران كه قرار است در ماه اكتبر به سنگاپور برسند هفته جاري بنادر ايران را ترك كردند.
ناوگان «وي ال سي سي» يكي از سه ناوگان بزرگ نفتكش ايران است كه نفت ايران را از جزيره خارك به خارج صادر مي كند و حامل نفت ايران به مقصد سنگاپور است.
هند از تحريم ايران
ضرر كرده است
از سوي ديگر يك پايگاه خبري هند با اشاره به مشكل بيمه محموله هاي صادراتي هند به مقصد ايران در اثر تحريم ها اعلام كرد اين مسئله باعث كاهش صادرات هند به ايران شده است.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه اينترنتي ماي ديجيتال، به دنبال خودداري شركت هاي بيمه خصوصي و دولتي هند از پوشش بيمه اي محموله هاي دريايي به مقصد ايران، صادرات هند به ايران با مشكل مواجه شده است.
براساس اين گزارش: يكي از مقامات شركت بيمه هند در اين باره گفت: «ما پوشش بيمه اي براي صادركنندگاني كه با ايران همكاري مي كنند اختصاص نمي دهيم، زيرا بازيگران بين المللي بازار بيمه در اين زمينه حاضر به همكاري نيستند و اين در حالي است كه ما مجبوريم در شرايطي كه پوشش بيمه اي عظيم باشد از شركت هاي بيمه خارجي خدمات بيمه اتكايي دريافت كنيم.»اين موانع باعث شده كه دولت هند نتواند به هدف خود كه رساندن حجم صادرات كالا به ايران از 5/2 ميليارد دلار به 5/4 ميليارد دلار است، دست يابد.
براساس آمارهاي وزارت بازرگاني هند، صادرات اين كشور به ايران در ماه آوريل با 2/25 درصد كاهش از 6/227 ميليون دلار در آوريل سال گذشته به 4/170 ميليون دلار رسيده است.


مديران شركت هاي توليدكننده فولاد بخش خصوصي براي ناكامي تحريم ها در كنار دولت است

مديران شركت هاي خصوصي توليدكننده فولاد در ديدار با معاون وزير صنعت ضمن تاكيد بر ايجاد توافق براي متعادل شدن بازار فولاد خاطرنشان كردند كه براي ناكامي تحريم ها، خود را كنار دولت مي بينند.
به گزارش روابط عمومي سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران، مديران شركت هاي خصوصي توليدكننده فولاد كه در دومين جلسه مشترك، ميزبان رئيس هيات عامل اين سازمان بودند در عين حال اظهار داشتند؛ خواهان به كارگيري روش هايي براي ايجاد تعادل قيمت محصولات فولادي هستند.
در اين ديدار رئيس هيات عامل اين سازمان به برنامه هاي تنظيم بازار و نيز واگذاري طرح هاي استاني فولاد اشاره كرد و گفت: شرايط براي واگذاري طرح هاي استاني فولاد به بخش خصوصي آماده است.
فريدون احمدي تشكيل كنسرسيوم براي در اختيار گرفتن طرح هاي استاني را پيشنهاد داد و افزود: با حضور شركت هاي خصوصي در اين پروژه ها، بخشي از نياز مالي آن ها نيز با استفاده از منابع صندوق توسعه ملي پوشش داده خواهد شد.
معاون وزير صنعت معدن و تجارت همچنين خواهان همكاري و همفكري بخش خصوصي براي تنظيم بازار فولاد شد.
در ادامه اين جلسه، مديرعامل فولاد كوير با برشمردن توانايي هاي بخش خصوصي گفت: اكنون بخش خصوصي خود را در كنار دولت مي بيند تا كشورمان از چالش هاي ناشي از تحريم عبور كند.
مديرعامل شركت فولاد بافق نيز با بيان اينكه خواهان ايجاد آرامش در بازار هستيم تاكيد كرد: در شرايط حاضر تمامي توليدكنندگان آماده همكاري با دولت براي تنظيم بازار هستند.وي با اشاره به اينكه بخش خصوصي ا زافزايش بي ضابطه قيمت واهمه دارد و آن را به زيان توليد مي داند، تصريح كرد: همفكري دولت و بخش خصوصي آرامش را براي مصرف كنندگان در پي خواهد داشت و با ادامه چنين جلساتي مي توان گفت كه نظر بخش خصوصي نيز در تصميم گيري هاي بازار فولاد موثر است.
همچنين رئيس هيات مديره فولاد غرب آسيا گفت: با واگذاري مسئوليت به بخش خصوصي، بازار در شرايط مناسب تري به تعادل مي رسد به دليل اينكه در آن وضعيت توليدكنندگان نيز خود را در برابر بازار مسئول مي دانند.
مديرعامل جهان فولاد غرب نيز همراه با تعدادي از مديران شركت هاي توليدكننده فولاد پيشنهاد كرد كه بخشي از ظرفيت توليد كارخانه هاي بزرگ فولادي را به توليد بيلت اختصاص و بدين ترتيب نياز فعلي به اين نوع شمش را پوشش دهند.


راه اندازي خط منظم كشتيراني در مسير بندر لنگه به دبي

مدير عامل كشتيراني والفجر از راه اندازي خط منظم حمل خودرو و مسافر (رو-رو) در مسير بندر لنگه به دبي توسط ناوگان اين شركت خبر داد.
كاپيتان حمزه كشاورز گفت: شركت كشتيراني والفجر در راستاي توسعه ارتباطات دريايي و حمل و نقل بار و مسافر بين بنادر جنوبي كشور و بنادر حاشيه جنوبي خليج فارس نسبت به راه اندازي خط منظم رو-رو از بندرلنگه به دبي و بالعكس اقدام كرد.
وي افزود: در اين راستا كشتي ايران هرمز 12 در اولين سفر خود تعداد 67 دستگاه خودرو به همراه 267 نفر مسافر از دبي به بندرلنگه حمل كرد كه نقطه عطفي در روش حمل خودرو از كشور امارات با استفاده از كشتيهاي مدرن رو-رو به بندرلنگه به شمار مي رود.
مديرعامل كشتيراني والفجر ادامه داد: اين كشتي در سفر دوم خود نيز موفق به حمل 120 دستگاه خودرو شد كه بخشي از آنها وارداتي و بخش ديگري هم از نوع خودروهاي ترانزيتي به كشورهاي آسياي ميانه و عراق است.
وي با بيان اينكه سرويس مشابه حمل رو-رو بيش از دو دهه از بندرعباس به شارجه توسط اين شركت با تناوب و با انجام سه سفر در هفته داير بوده اظهار داشت: شركت كشتيراني والفجر درصدد است با راه اندازي اين خط، بندر لنگه نيز همانند بندرعباس داراي امكاناتي در جهت حمل و نقل و جابجايي بار، خودرو، مسافر و كانتينر يخچالي شود.
كاپيتان كشاورز با اشاره به اينكه خدمات و امكانات مشابهي توسط كشتيراني والفجر از حدود 9 سال پيش در بندر بوشهر در جهت حمل و نقل كانتينر برقرار شده است، گفت: خوشبختانه اين خدمات با حمايت مقامات استاني و بندري توانسته است، بندر بوشهر را به عنوان دومين بندر كانتينري كشور مطرح كند.


كوتاه اقتصادي

¤ مديركل درمان تامين اجتماعي استان تهران گفت: تمامي بيمارستانها و مراكز درماني تابعه اين اداره كل در ايام تعطيلات برگزاري اجلاس سران غيرمتعهدها آماده خدمت رساني به ميهمانان اين اجلاس در تهران هستند. همچنين مديركل امور استان هاي سازمان تامين اجتماعي از ارائه خدمات 6 شعبه اين سازمان در روزهاي برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد خبر داد. شعب 27، 23، 16 و شهرري در محدوده شرق و شعب 6 و 26 در محدوده غرب تهران آماده ارائه خدمات به بيمه شدگان هستند.
¤ در پي اعلام عدم نياز مواد غذايي به دريافت ايران كد، مديرعامل اين شركت اعلام كرد كه در جريان اين موضوع قرار نگرفته است. احمد غلامزاده با بيان اينكه درباره حذف ايران كد مواد غذايي از او نظرخواهي نشده است، گفت: ما اصلا در جريان موضوع حذف ايران كد مواد غذايي نبوديم و من هم از طريق رسانه ها به اين موضوع پي بردم. وي افزود: نمي دانم علت حذف ايران كد براي مواد غذايي چيست و ظاهرا وزارت صنعت، معدن و تجارت راسا درباره اين موضوع تصميم گيري كرده است.
¤ يك روزنامه غربي در مطلبي عنوان كرد شركتهاي سوئيسي كه با ايران رابطه تجاري دارند به دليل تحريمهاي وضع شده عليه جمهوري اسلامي در وضعيت نابساماني قرار دارند. روزنامه «تاگ بلات» چاپ سوئيس با پرداختن به موضوع تحريم ايران و تاثير آن بر شركتهاي سوئيسي طرف معامله با كشورمان بر اين موضوع تاكيد كرد كه تحريمهاي اعمال شده بر سيستم بانكي ايران، شركتهاي سوئيسي را دچار مشكل كرده است.
¤ وزير نيرو با تشريح جزئيات بسته جديد حمايتي دولت از مشتركان برق پس از اجراي فاز دوم هدفمندي يارانه ها، اعلام كرد: با اجراي اين طرح امكان كاهش بار مالي قبوض مشتركان و خروج لوازم خانگي پرمصرف برق فراهم مي شود. مجيد نامجو درباره جزئيات بسته حمايتي مشتركان برق پس از اجراي فاز دوم قانون هدفمندسازي يارانه ها، گفت: در حال حاضر آخرين مراحل تدوين و مطالعات اين بسته حمايتي با مشاركت وزارت نيرو در سطح دولت انجام مي شود. وزير نيرو با اعلام اينكه براي اجراي اين بسته حمايتي علاوه بر وزارت نيرو، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم مشاركت مي كند، تصريح كرد: در اين بسته حمايتي يك سري لوازم خانگي كم مصرف به مشتركان خانگي ارائه مي شود.
¤ يك پايگاه خبري كانادا با اشاره به تداوم صادرات اين كشور به ايران علي رغم تحريم ها نوشت: عدم وجود نيروي انساني كافي در بخش خدمات مرزي كانادا اجراي تحريم ها در مورد ايران را با مشكل مواجه كرده است. پايگاه خبري پست مديا نيوز طي گزارشي نوشت: گزارش اكتبر گذشته بخش اطلاعات خدمات مرزي كانادا نشان مي دهد بخش خدمات مرزي اين كشور دچار كمبود نيروي انساني است و به همين علت ممكن است نتوانسته باشد برخي از محموله هاي دريايي مورد تحريم به ايران را مورد بازرسي قرار دهد.
¤ رئيس اتحاديه گوشت گوساله با اشاره به حجم گسترده واردات و نيز پايين آمدن قيمت نهاده ها پيش بيني كرد تا آخر شهريور قيمت گوشت 2 الي 3 هزار تومان در هر كيلو كاهش يابد. علي خندان رو جوان در پاسخ به برنامه كاهش قيمت گوشت اظهار داشت: در حال حاضر واردات از كشورهاي پاكستان، استراليا و برزيل و همچنين از سيستان و بلوچستان انجام مي شود و تا آخر شهريور در هر كيلو قيمت گوشت 2 الي 3 هزار تومان كاهش مي يابد.
¤ مديرعامل شركت نفت و گاز اروندان، از آغاز عمليات حفاري پنج حلقه چاه در فاز سوم طرح توسعه ميدان نفتي دارخوين خبر داد. سلبعلي كريمي افزود: دكل حفاري براي حفر پنج حلقه چاه در ميدان نفتي دارخوين اجاره و عمليات حفاري در اين ميدان آغاز شده است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14