(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 شهریور 1391 - شماره 20295

راهيابي بازي هاي ضداسلامي به تلفن همراه و كم كاري هاي ما!
جاي خالي ديپلماسي هنري در تحولات جهاني
نگاهي به دو برنامه ورزشي شبكه يك وقت اضافه ورزش و مردم
سينماي جهادي در جبهه مقاومت جهاني
نگاهي؛ به فيلم سينمايي بي خداحافظي اثر احمد اميني
حكايت يك رپرتاژ آگهي ضعيف و ناكارآمد!
رويدادها


راهيابي بازي هاي ضداسلامي به تلفن همراه و كم كاري هاي ما!

جواد آقايي
مدتي است كه گيم هاي ضدايراني و ضداسلامي، از فضاهاي رايانه اي و تلويزيوني به گوشي هاي تلفن همراه و تبلت هاي دستي نيز رسيده اند. نكته قابل توجه اين است كه اين گونه بازي ها در ميان شهروندان ايراني نيز دست به دست و استعمال مي شوند!
«انگري بردز» يكي از اين بازي هاست. اخيرا در نسخه به روز شده اين بازي براي رسيدن به اهداف بازي بايد بارها و بارها مسجدي را خراب كرد و همچنين خوك هايي كه داخل مسجد ساكن هستند را بايد از بين برد تا به مرحله بعد راه پيدا كرد!
اينكه سازندگان اين بازي به دنبال چه بوده و هستند و پشت پرده اين بازي توسط لابي هاي صهيونيستي هدايت مي شود مسئله پوشيده و دور از انتظاري نيست كه قبل ترها هم بازي ها و فيلم ها و نرم افزارهاي كليدي و كاربردي فضاي مجازي در اختيار همين قشر از مستكبرين بوده و هست.
اما نكته قابل بيان ؛ اين است كه ما به عنوان جبهه جهان اسلام و در راستاي مبارزه و مقاومت در برابر دجال گري هاي صهيونيست ها چه كرده ايم؟! و به چه مقدار خود را در زمينه ساخت بازي هاي رايانه اي و تسلط و اشراف بر فضاي مجازي، تقويت كرده ايم؟
بي شك در زماني كه جنگ بين دو جبهه تبديل به جنگ رسانه اي و سايبري شده است، ساخت بازي هاي با كيفيت (تأكيد ميكنم با كيفيت) و هدف دار و نشر و گسترش آن در فضاي ديجيتال جهاني اگر مهم تر از ساخت شهاب سه نباشد، كمتر از آن نيست.
چه خوب است به جاي اينكه بهانه بياوريم كه فلان بازي را نكنيم و از فلان ابزار استفاده نكنيم (اگر چه معتقدم اگر جنگاور قابلي باشيم حتما مي توانيم سوار بر اسب دشمن بتازيم چون متأسفانه اسب و ابزارهاي موجود همه ساخته و پرداخته جبهه مقابل است) و... بازي جايگزين ارائه دهيم. بازي و ابزاري كه قدرت جايگزين شدن را داشته باشد و بتواند هدف مد نظر را به خوبي نشانه گيري نمايد.
شايد اين امر بهانه خوبي باشد تا عملكرد چند ساله جشنواره رسانه هاي ديجيتال را بررسي كنيد تا دريابيد از دل اين جشنواره هاي پرخرج و پرزرق و برق چيزي برون نيامده است به جز خود نمايي چند مؤسسه و داغ شدن بازار تعدادي كاسب كه جز جيب خودشان هيچ چيز ديگري برايشان مهم نبوده و نيست!؟
دولت محترم كه داعيه دار جبهه فرهنگي و... است، چند قدم در امر توليد محصولات هدف دار ديجيتال برداشته؟ و به چه مقدار از مؤسسات واقعي فرهنگي حمايت كرده است؟!
مدعيان فعاليت هاي مجازي و سايبري به جاي گزارش از فعاليت روزانه خودشان، عكس به اشتراك گذاشتن در شبكه هاي اجتماعي، شعار و شعر نوشتن و روي هم كم كردن، در مقابل انگري بردز چه دارند كه به جنگ دشمن بروند؟(كه ساخت بازي شبيه به آن ديگر بي فايده است!) در مقابل فيس بوك ساختن كلوب و شبكه هاي اجتماعي ديگر جواب نمي دهد! و هزار و يك خاكريز ساخته شده توسط دشمن كه براي مقابله با آن دست پر نيستيم! و اين جاي تأسف دارد.
در ميدان جنگي كه پيچيدگي و پر رمز و راز بودنش خاصيت آن جنگ است، سرباز جنگ نرم بايد اسلحه به دست باشد و اسلحه خود را بشناسد! در غير اينصورت همان سربازي فراري است.


جاي خالي ديپلماسي هنري در تحولات جهاني

عباس مهدوي
با در گرفتن جريان «بيداري اسلامي» كشورهاي محوري و صاحب اقتدار جهان، سعي كردند تا بر اين وقايع به نفع خود تأثير بگذارند. يكي از ابزارهاي موثر اين دولت ها،
رسانه هاي وابسته به آنها هستند. به خصوص رسانه هايي چون شبكه هاي تلويزيوني و ماهواره اي و سينما. به عنوان مثال، رسانه هاي وابسته به غرب از همان ابتداي اين انقلاب ها تلاش گسترده اي را براي غيراسلامي نشان دادن اين تحولات و همچنين مصادره به مطلوب بيداري اسلامي به بهار عربي در پيش گرفتند.
رسانه هاي برون مرزي ايران، ازجمله پرس تي وي و العالم هم پوشش بسيار خوبي را درباره اين حوادث انجام دادند.
اما در حوزه داخلي و به خصوص برنامه هاي نمايشي عملكرد مطلوبي ديده نمي شود.
اين مسئله، هم درباره تلويزيون و هم سينما صادق و حاكم است. در عرصه هاي خبري و گزارشي كم كاري هاي فراواني مشاهده
مي شود.
اكثر تصاويري كه سيما از اين واقعيات پخش مي كند، دست دوم و برگرفته از ساير شبكه هاست. اين درحالي است كه در تظاهرات منسوب به بيداري اسلامي، صحنه هاي بسيار قابل توجه و زيبا و تأمل برانگيزي اتفاق مي افتد كه بدون شك رسانه هاي غربي هيچ گاه به پوشش آن اقدام نمي كنند.
در اين ميان، صداوسيماي جمهوري اسلامي ايران به خاطر تعلق خاطري كه به اسلام و مسلمان ها دارد مي تواند با فعاليت و پويايي بيشتر گوي ديپلماسي رسانه اي را از غربي ها بربايد. همچنان كه دو شبكه پرس تي وي و العالم تا حدودي در اين عرصه موفق بوده اند.
برخلاف شبكه هاي غربي كه براي اهداف پليد خود از شگردهاي متعدد رسانه اي استفاده مي كنند، شبكه هاي داخلي خيلي ساده و غيرحرفه اي به اين اتفاقات مي پردازند.
هر روز خبرهايي را درباره حضور مردم در خيابان ها و يا پيش روي انقلابيون و جنايات حكومت هاي آن ها در خبرها مي شنويم.
تحليل هايي هم كه در ميانه خبرها مي آيد هر روز مثل هم است و اگر كسي مخاطب ثابت خبرهاي رسانه ملي باشد ديگر از شنيدن اين همه خبر و تحليل مشابه خسته
مي شود. به نظر مي رسد صداوسيما با اين كه رويكرد مثبتي نسبت به اين وقايع دارد، بايد از شگردهاي رسانه اي و روش هاي القاي غيرمستقيم اهداف استفاده كند تا تأثيرگذاري آن افزايش يابد. اين وضعيت در حوزه فيلم و سريال در حد صفر است .
آغاز به جريان افتادن بيداري اسلامي در كشورهاي خاورميانه و شمال آفريقا به زمستان دو سال قبل بر مي گردد.
حدود دو سال از عملياتي شدن انقلاب هاي اسلامي گذشته است. با گذشت اين زمان هنوز هم هيچ سريال يا فيلم سينمايي با مضمون اين وقايع به نمايش درنيامده است. اين درحالي است كه حداقل صداوسيما مي توانست به جاي توليد اين حجم از سريال هاي خنثي و
كم محتوا چند سريال با موضوع اين حوادث بسازد. مثلاً در ماه مبارك رمضان كه فضاي جامعه نيز به سمت آگاهي و بيداري معنوي مايل تر بود مي شد دست كم يك سريال با چنين موضوعي ساخته شود . در عرصه سينما هم وضعيت از اين بدتر است. اين درحالي است كه سينماي غرب با فرستادن نمايندگان خود به كشورهاي انقلابي در حال عملياتي ساختن نوعي ديپلماسي هنري است.
به عنوان نمونه افرادي چون «آنجليناجولي» و «شان پن» كه روابطش با دولت آمريكا بر همه اثبات شده است، با حضور در برخي از كشورهاي منطقه سعي در پيش برد اهداف كاخ سفيد داشتند. همه مي دانيم كه اين حركت يك نقشه براي نفوذ فرهنگي آمريكا در بين انقلابيون منطقه است و آن ها هيچ اعتقاد عميقي به اين انقلاب ها و بيداري اسلامي ندارند. با اين حال از ميان سينماگران ما هنوز هيچ كس به ميدان نرفته است. «رضا برجي» از معدود افرادي بود كه براي حضور در اين مبارزات به عنوان مستندساز ابراز علاقه كرد؛ اما او هم ظاهراً با
ممانعت ها و محدوديت هايي براي سفر به كشورهاي حوزه بيداري اسلامي مواجه شد و مسئولان هيچ اقدامي براي فراهم كردن سفر او نكردند !
با وجود برخي رفت و آمدها و نشست و برخاست ها ميان مسئولان فرهنگي ايران با كشورهاي انقلاب كرده؛ اما هنوز در عمل، هيچ قراردادي براي ساخت فيلم درباره انقلاب هاي منطقه بسته نشده است. در يكي دو سال اخير چند فيلم با مضامين ضدصهيونيستي در سينماي كشورمان ساخته شده است. فيلم هايي مانند «33 رو» با موضوع مقاومت اسلامي لبنان، «جعبه سياه» درباره نقش صهيونيست ها در حمله به برج هاي دوقلوي نيويورك در 11 سپتامبر، «بيگانگان» با مضمون اشغال فلسطين و نقش انگليس در تشكيل رژيم صهيونيستي، «شكارچي شنبه» درباره مباني ايدئولوژيك صهيونيسم و... باتوجه به درگرفتن انقلاب ها و قيام هاي اسلامي در سرزمين ها اسلامي با رويكرد ضدآمريكايي و ضدصهيونيستي، نمايش اين فيلم ها مي توانست فضاي فرهنگي كشورمان را با اين اتفاقات مهم هماهنگ تر كند و پيوند عاطفي ميان مردم ايران و انقلابيون منطقه را افزايش دهد .


نگاهي به دو برنامه ورزشي شبكه يك وقت اضافه ورزش و مردم

علي فرزين فرد
برنامه ورزش و مردم شبكه اول سيما ،كه به طور شگفت انگيزي ، سال هاي سال به حياتش ادامه داده و لقب قديمي ترين برنامه هفتگي تلويزيوني به طور مطلق در اختيار آن است را مي توان نمونه اي آموختني از تداوم و ماندگاري در عرصه برنامه سازي به شمار آورد. برنامه اي كه چه در زمان فعاليت تنها دو شبكه تلويزيوني با ساعات پخش محدود و مختصر ، و چه اكنون كه تعداد شبكه هاي تلويزيوني دو رقمي شده و حتي شبكه تخصصي ورزش نيز افتتاح گشته است توليد و پخش مي شود و همچنان بينندگان خود را دارد.
البته در در طول حيات طولاني اين برنامه انتقادات فراواني به نحوه اجرا و مديريت مجري قديمي و با سابقه ورزش و مردم نيز وجود داشته است. بسياري معتقد بوده و هستند كه مديريت برنامه به شكلي سنتي صورت مي گيرد و مجري همواره مي كوشد از طريق مصلحت سنجي و ريش سفيدي ، مسائل مطرح شده در برنامه و بين مهمانان را حل كند و كمتر در برنامه اثري از ساختارشكني ، صراحت و انتقادات تند و تيز و موثر ديده مي شود.
هرچند، شايد همين رويكرد
مصلحت سنجانه در حفظ و بقاي «ورزش و مردم» نقش اساسي بازي كرده باشد و چه باك اگر كه برنامه اي بتواند با رعايت تعادل و انصاف و آرامش ، از تندبادهاي حوادث گذر كند و براي مدتي بيش از سه دهه ، باقي بماند.
در عين حال و در شرايطي كه تقريبا تمامي برنامه هاي ورزشي ( و شايد حتي غيرورزشي !) تلويزيون ، با كارشناسي و اجراي جوانان بعضا كم سن و سال ساخته مي شوند ، مجري كاركشته و پيشكسوت ورزش و مردم ، مي تواند نماد و سخنگوي نسل قديمي ورزشي ها و ورزشي سازها باشد و چه خوب كه با درايت مديران شبكه اين صداي نسل قديم همچنان مانده است و بماند .
با اين حال ، براي جبران پاره اي از كمبودها و نگاه از منظري ديگر ، چند وقتي است كه برنامه «وقت اضافه» نيز به ليست كوتاه برنامه هاي ورزشي شبكه اول اضافه شده است.
برنامه اي كه مي توان آن را تكميل كننده برنامه «ورزش و مردم» دانست، با اين تفاوت كه ورزش و مردم برنامه اي صبحگاهي است و وقت اضافه پخش شبانه دارد . اگر اجراي ورزش و مردم را مجري قديمي به عهده دارد ، وقت اضافه با اجراي يك جوان روي آنتن مي رود . در وقت اضافه، سعي شده رويكردي صريح ، بي پرده و انتقادي به مسائل ورزش كشور در پيش گرفته شود و با شكلي ديگر، نابساماني هاي ورزشي طرح و بررسي گردد.
در كنار اين ريتمي سريع تر نيز در وقت اضافه ديده مي شود. مثلا گفتار ابتدايي مجري، به صورت ايستاده و در فاصله اي نزديك به دوربين و تقريبا در نماي مديوم شات بيان مي شود كه ايده نويني است.
به نظر مي رسد پرداختن به مسائل روز و جنجالي ورزش نيز در دستور كار برنامه وقت اضافه باشد و بخصوص كه اين مسائل صرفا درباره ورزش فوتبال نيست و ساير رشته هاي ورزشي نيز زير ذره بين نقد قرار مي گيرد و مي توان گفت خوشبختانه دست اندركاران اين برنامه، با درك فوتبال زدگي افراطي برنامه هاي ورزشي سيما، عامدانه ورزش هاي مختلف و حتي ورزش هاي مهجور را نيز هدف توجه قرار داده اند. در مجموع مي توان گفت كه اين دو برنامه ورزشي شبكه اول سيما، ضمن اينكه نمايانگر دو رويكرد متفاوت نسبت به امر ورزش و معضلات ورزشي اند، در كنار هم و به صورت مكمل عمل مي كنند و با هم افزايي، چهره اي محكم و آبرومند به برنامه سازي ورزشي شبكه اول مي دهند .


سينماي جهادي در جبهه مقاومت جهاني

مهدي قريب
ايران، مركز مقاومت و جهاد در برابر حاكميت هاي زورگو در جهان امروز است. حضور پررنگ كشورهاي مستقل در اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، نمود اين حقيقت است. با اين حال، در اين كارزار، يك خلأ وجود دارد و آن هم عدم بهره از قابليت مهمي به نام سينما است.
يكي از حوزه هاي مهم در زمينه فرهنگ سازي فرهنگ عدالت و جهاد، سينماست . عدالت خواهي نه تنها رسالت امروز سينماي ايران، بلكه هويت اين رسانه در دوران نوين جامعه ايران در سال هاي
پس از انقلاب اسلامي بوده است .
براي عده اي اين سوال پيش مي آيد كه سينما در موقعيت جهادي ايران در دنيا چگونه مي تواند نقش درستي را ايفا كند. به نظر مي رسد كه بهره بردن دستگاه سينمايي ما از ديدگاه ها و بيانات بنيانگذار جمهوري اسلامي مي تواند اين عرصه را به چنين هدفي نزديك كند .
پيام صريح و شورانگيز حضرت امام(ره) در سال 67 كه بايد آن را «مانيفست هنر جهادگر» بدانيم و بناميم، راه روشني بود كه براي هنر و هنرمندان نمايانده شد؛ پيامي كه خودش يك اثر هنري است و از اين رو، الگو و سرمشقي هم براي هنرمندان و هم مديران و سياستگذاران و منتقدان و مدرسان اين عرصه است .
يكي از زيباترين وجوه پيام امام(ره) به هنرمندان، آينده نگري تنيده در تار و پود آن است. وجهي كه كمتر مورد توجه قرار گرفته است. گويي امام(ره) پيش بيني مي كردند در آينده نزديك، «مدعيان هنر بي درد»، كه در واقع پياده نظام سياستمداران و سياست بازان مدعي و بي درد هستند، با دو فرقه سينماي گيشه اي و شبه روشنفكري، خون فرهنگ اصيل را مي مكند .
بين اين پيام كه خطاب به هنرمندان صادر شد و آن پيام كه براي قطعنامه پايان جنگ تحميلي صادر شد، نسبت روشني وجود دارد. در آنجا امام(ره) از آغاز يك جنگ ديگر سخن گفتند؛ «امروز جنگ حق و باطل، جنگ فقر و غنا، جنگ استضعاف و استكبار، جنگ پابرهنه ها و مرفهين بي درد شروع شده است ...»
و با صدور پيام براي هنرمندان، تكليف اهالي اين عرصه را ماندن هنرمندان در كنار مردم و در مقابل ستمگران داخلي و خارجي دانستند. در جنگ جديد - كه امروز در اوج آن به سر مي بريم- دو جبهه داخلي و خارجي در مقابل مردم كشورمان صف آرايي كردند. براساس بيانيه امام خميني(ره) هنرمندان در مقابل جبهه داخلي موظف به «تجسيم تلخكامي گرسنگان مغضوب قدرت و پول »، صيقل دادن «اسلام تازيانه خوردگان تلخ و شرم آور محروميت ها» و كوبنده سرمايه داري و كمونيسم شدند. «ترسيم روشن عدالت و شرافت»، «نشان دادن نقاط كور و مبهم معضلات اجتماعي، سياسي و نظامي»، «تصوير زالوصفتاني كه از مكيدن خون فرهنگ اصيل اسلامي و فرهنگ عدالت و صفا لذت مي برند»، از ديگر تكاليف هنرمندان ماست. از نگاه امام(ره)، هنرمندان مي توانند مردم مان را به حيات جاودان برسانند، مگر زماني كه مطمئن شوند مردم بدون اتكا به غير، در چارچوب مكتب شان زندگي مي كنند .
و در جبهه دوم هنرمندان موظف هستند تنها به هنري بپردازند كه «راه ستيز با جهانخواران شرق و غرب» را نشان دهد .
اما متأسفانه در ميان آثار توليد شده و به نمايش درآمده در سينماي كشورمان، درصد بسيار پاييني از آثار را مي توان ديد كه واجد چنين شاخصه هايي هستند. به همين دليل هم سينماي مان آشفته و
به هم ريخته و به عبارتي گرفتار است . با گذشت 22 سال از رحلت امام خميني(ره) شرايط در عرصه مديريت فرهنگي و هنري و به خصوص سينمايي به گونه اي است كه بيش از هر زمان ديگري به انديشه هاي راهبردي آن حكيم نيازمنديم. چه اينكه هرچه زمان مي گذرد، عرصه هاي جديدتر و پيچيده تري پيش روي ما بر اين احتياج افزون خواهد شد. اين موضوع، در عرصه فرهنگ و هنر، به خصوص سينما، پررنگ تر است. سال هاست عرصه هنر هفتم در اين كشور درگير چالش هايي است؛ ابتذال، مخاطب گريزي، توقيف و رفع توقيف، مافيا، سينماي تجاري، سينماي جشنواره اي، تورم طنزهاي سخيف، ستاره سالاري و... سال هاست كه آرزوي برطرف شدن اين مسائل را داريم. گاهي تلاش هايي هم براي آن مي كنيم؛ اما تمام مشكلات امروز و ديروز - و البته فرداي- سينماي ايران، از وقتي آغاز شد كه از انديشه هاي تابناك امام فاصله گرفت. كافي است به بررسي توفيقات و شكست هاي سينماي مان بپردازيم. بدون شك خواهيم ديد هرجا توفيقي بوده، حتماً به تفكر امام راحل نزديك تر شده ايم و هر جا باخت، از «نگاه امام» دور بوده ايم .
 


نگاهي؛ به فيلم سينمايي بي خداحافظي اثر احمد اميني

حكايت يك رپرتاژ آگهي ضعيف و ناكارآمد!

محمد قمي
با مروري بر كارنامه كارگردان فيلم «بي خداحافظي» به يك سري رويكردهاي نه چندان مرتبط با هم و خيلي متنوع و با حركتي به اصطلاح زيگزاگي روبه رو مي شويم كه دقيقامعلوم نيست در چه فضايي سير مي كند و از چه انديشه اي پيروي، و به عبارت ديگر اين فيلم هاي چندپاره و بي ربط به هم دركدام افق شكل گرفته و از چه مدلي پيروي مي كنند؟ استادان به نام سينماي جهان تمام عمرشان زحمت مي كشند تا بلكه شايد در يك ژانر و فرم خاص بتوانند يكي دو اثر خوب بيافرينند و به جايش دوستان ما در سينماي ايران در پنج فيلمي كه ساخته اند پنج فضاي متنوع و متكثر نامربوط به هم را تست مي زنند و محك، و آن وقت ادعايشان هم اين است كه علاوه بر منتي كه بر سر سينماي ايران و بلكه جهان گذاشته اند، يك سري تجربه خوب و رو به پيشرفت را هم براي خودشان لحاظ و ايجاد كرده اند و... و اين است فرق ميان سينماي حرفه اي و شاخص با سينماي كاذب و غير اصولي و باري به هر جهت و بلبشو، بگذريم!
احمد اميني را با فيلم هاي سينمايي اش و مهم تر از همه «اين زن حرف نمي زند» سريال هاي تلويزيوني و البته دستي كه بر قلم دارد مي شناسيم.
او پس از 9 سال دوري از سينما بار ديگر با ساخت «بي خداحافظي» كه قرار بود كيومرث پوراحمد آن را بسازد به سينما بازگشت. اميني در اين ميان چند سريال براي تلويزيون هم ساخت.
فيلم «بي خداحافظي » با نگاهي به زندگي رضا صادقي خواننده پاپ ساخته شده و داستانش با سفر اين خواننده از بندرعباس به تهران آغاز مي شود.
«بي خداحافظي» در ژانر زندگي نامه اي ساخته شده درحالي كه از ويژگي هاي اين ژانر برخوردار نيست. به اين معنا كه با ديدن اين فيلم مخاطب آگاهي كامل و درستي از زندگي فرد مطرح در آن-صادقي خواننده- پيدا نمي كند و اين نكته فارغ از اينكه اين آشنايي اساسا چه اهميتي براي بيننده امروز ايران و مخاطب سينما دارد يا ندارد قابل توجه است.
فيلم، در يك نگرش سطحي و دم دستي به تلفيق تعدادي آهنگ و خلق چند فضاي نه چندان گرم و ديدني بدون تمهيد جذابيت هاي لازم فيلم هاي موزيكال پرداخته و رهاوردش تنها مطرح شدن نام رضا صادقي به عنوان يك خواننده و تعريف كردن بخشي از قصه زندگي او بدون لحاظ كردن زمينه هاي بصري و جذابيت هاي دراماتيك و سينمايي لازم است كه به همين دليل هم فيلم تبديل به يك روايت لخت و زمخت و از هم رهاشده و اصلا نمي تواند بيننده را با خود همراه سازد. گذشته از بيننده اي كه رضا صادقي و زندگي اش احيانا براي او اهميتي ندارد، حتي بيننده علاقه مند به رضا صادقي و متن و حواشي زندگي اش هم راضي نمي شود و در فيلم چيز قابل توجهي به دست نمي آورد.
فيلم نه بيان درستي دارد و نه لحني موزيكال، نه روايتش گيراست و نه بازي هاي درست، صرف اينكه فيلم درباره رضا صادقي است و او در فيلم حضور دارد و راه مي رود و حرف مي زند و تعدادي ترانه مي خواند كه دليل نمي شود ما به فيلم درست و خوبي دست يافته و توقع داشته باشيم مخاطب هم با آن همراه شود و برايش هوار و هورا بكشد!
اين چه تلقي كودكانه و سطحي و خامي از سينماست كه دوستان ما دارند و به آن دلخوش كرده اند و براساسش فيلم مي سازند؟!
فيلم «بي خداحافظي» نه زندگي نامه اي است و نه موزيكال. نه ويژگي هاي آن ژانر را دارد و نه اين يكي را، و جالب اينكه هردو ژانر هم - زندگينامه اي و موزيكال- جزو سخت ترين و دشوارترين ژانرهاي سينمايي است و فيلم ساختن در حيطه آنها كاري بس صعب و سخت و نيازمند كاربلدي فراوان و تمرين و ممارست بسيار است.
اين فيلم نهايتا به درد عشاق سينه چاك آقاي خواننده- در صورت وجود خارجي داشتن-مي خورد و بس. وگرنه نه چيزي به سينماي ايران مي افزايد و نه دردي از سوژه اصلي اش درمان مي كند، مگر بيكار نماندن عوامل فيلم و احيانا سود مادي اي كه در صورت فروش خوبش عايدشان مي گردد!
و بايد قبول كنيم كه حكايت تلخي است اين گونه فيلم ساختن درسينماي ايران كه به هدر رفت همه چيزهاي بالقوه و بالفعل اين سينما منتهي مي شود.
اما نكته نسبتا قابل تأمل و توجه درباره سوژه اصلي اين فيلم يعني رضا صادقي؛ او بايد تلاش كند تا در مدار حرفه اي كار خود و با رويكردي با طمأنينه و صبورانه و بدون حاشيه، به تعميق و جلوبردن تكاملي آثار خويش درعرصه موسيقي بپردازد و از پراكنده كاري و جلب شدن به سمت اين و آن از آدم ها و كارهاي بي ربط با هدف و افق اصلي اش بپرهيزد و بداند تنها در اين صورت است كه خواهد توانست نشاني در خور و اثري ماندگار درعرصه موسيقي از خود برجا گذارد و الا با گرفتارشدن به غرقاب موج هاي مقطعي و كارهاي صوري و سطحي، هيچ اتفاق مثبتي براي انسان نخواهد افتاد.
اين واقعيت را هم مي توان با مرور و مطالعه تاريخ در زندگي ديگران ديد و درس عبرت گرفت و هم مي شود خود را درمعرض اين ابتلا قرار داد و روي خويش امتحان كرد. اين ديگر بستگي به هوش و خردمندي آدم دارد كه كدام را انتخاب كند!
 


رويدادها

ساخت فيلم زندگي شهيد ماموستا ملاشيخ الاسلام
فيلم زندگي امام جمعه سابق سنندج كه به وسيله مزدوران آمريكا به شهادت رسيد ساخته مي شود.
بيژن زمان پيرا، از فيلمسازان سنندجي در نظر دارد فيلم مستندي درباره زندگي شهيد ماموستا ملاشيخ الاسلام از كودكي تا لحظه ترور اين شهيد را براي بخش جلوه گاه نور دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت و دفاع مقدس آماده نمايش سازد. برپايه اين خبر، اين فيلم با حمايت جشنواره فيلم مقاومت و به تهيه كنندگي انجمن سينماي انقلاب و دفاع مقدس با عنوان «راه بي پايان» ساخته خواهد شد.
هشدار يك منتقد به ورود مضمون خيانت به تلويزيون
نايب رئيس اسبق انجمن منتقدان گفت: متاسفانه موضوع خيانت كه به شكل پررنگي در جشنواره فيلم فجر اخير شاهدش بوديم، گسترده تر شده و پايش كم كم دارد به تلويزيون مي رسد.
محمدتقي فهيم اظهار داشت: همان طور كه ديديم در سريال راز پنهان، شخصيت اصلي سريال درگير خيانت به همسرش است و يكي از موضوعات سريال همين ماجراست. در سريال خداحافظ بچه نيز داستان اصلي سريال بر مدار پنهان كاري مرد با بازي آتيلا پسياني نسبت به همسر اولش است.
او به خاطر همين پنهان كاري دچار مشكل شده و مدام مي ترسد كه مبادا زن اولش از جريان خبردار شود.
وي در ادامه گفت و گو با فارس گفت: امسال سريال ها زيرخط متوسط بودند و شاكله اين موارد را برنامه ريزي تشكيل مي دهد. ما در حوزه هاي مختلفي مي توانيم سريال بسازيم اما كارها امسال كاملا سطحي بود. مثلا اختلاس ها، آسيب هاي اجتماعي و... همه مي توانستند سوژه باشند، در حالي كه مسائل دم دستي را دست مي گيرند. مثلا اشاره به گران شدن مرغ با بيان چند ديالوگ دليلي بر نقادانه بودن سريال نمي شود. چرا ما ورود سرمايه داران بزرگ به چرخه اقتصادي كشور را سريال نمي كنيم؟
بي مصرف ها در صدر هاليوود!
سري دوم فيلم «بي مصرف ها» يا «به درد نخورها» به رغم ضعف شديد و نداشتن هيچ گونه ارزش سينمايي و هنري در صدر فروش سينماي آمريكا قرار دارد!
به گزارش خبرنگار كيهان، اين فيلم به كارگرداني سيلوستر استالونه يك ورژن سطح پايين تر و عقب مانده تر از سري فيلم هاي موسوم به راكي است كه نه تنها هيچ شاخصه هنري و تكنيكي قابل توجهي ندارد كه فيلمي به شدت سطحي و سخيف است. قرار گرفتن چنين فيلمي در صدر جدول فروش هاليوود بيش از هر چيز گوياي نبود فيلم قوي و چشم گير در سينماي اين روزهاي آمريكاست.
روايت زندگي عالمان شيعه در «حديث بندگي»
مجموعه مستند «حديث بندگي» در 13 قسمت 45دقيقه اي به زندگي عرفا و علماي بزرگ شيعه مي پردازد.
اين برنامه ادامه مجموعه «حديث سرو» است. آيت الله العظمي محمدعلي اراكي، آيت الله العظمي سيدمحمد هادي ميلاني، آيت الله العظمي سيدرضا بهاالديني، آيت الله العظمي سيدابوالحسن اصفهاني، علامه عبدالحسين اميني، آيت الله عبدالكريم حق شناس، آيت الله ميرزا جواد تهراني، آيت الله شيخ جعفر شوشتري، آيت الله سيداحمد فهري زنجاني، آيت الله علي مشكيني، آيت الله سيدمهدي الهي قمشه اي و... از جمله بزرگاني هستند كه زندگي آن ها در اين مجموعه روايت مي شود.
بهترين فيلم دفاع مقدس از نگاه مردم معرفي مي شود
فيلم هاي برگزيده تماشاگران در دوازدهمين جشنواره بين المللي فيلم مقاومت و دفاع مقدس معرفي مي شود.
همزمان با برگزاري دوازدهمين دوره جشنواره دفاع مقدس در استان كرمان بهترين فيلم هاي سينمايي جشنواره از نگاه تماشاگران به انتخاب مردم معرفي مي شود.
برپايه اين خبر ستاد برگزاري جشنواره بين المللي فيلم انقلاب و دفاع مقدس، به منظور همراه شدن تماشاگران در روند ارزشيابي فيلم هاي برتر ، جشنواره بخش آراي تماشاگران را پيش بيني كرده است.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14