(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 11 شهریور 1391 - شماره 20295

تخلف برخي وزارتخانه ها در واردات كالاهاي غيرضرور
وسعت شبكه انتقال نفت ايران 2 برابر شد
افزايش قيمت گوشت قرمز در بازار
يك پايگاه تخصصي غربي گزارش داد
عبور ايران از تحريم بيمه اي اروپا
جزئيات ارائه تسهيلات مسكن به زلزله زدگان
افزايش دوباره قيمت بنزين در آمريكا
از 15 تا 24 شهريور انجام مي شود
عرضه گسترده كالاهاي اساسي در نمايشگاه پاييزه
كوتاه اقتصادي


تخلف برخي وزارتخانه ها در واردات كالاهاي غيرضرور

رئيس كميته توليد ملي كميسيون انرژي مجلس با اعلام تخلف برخي وزارتخانه ها در واردات كالاهاي خارجي غيرضروري و اتخاذ برخي تصميمات غلط دولتي اعلام كرد: نظارت دولت بر قيمتها و بازار برخي كالاهاي اساسي رها شده است.
سيدحسين ذوالانوار نماينده مردم شيراز در گفت وگوي تفصيلي با خبرگزاري فارس به تشريح شرايط كنوني كشور و آثار و بركات برگزاري اجلاس سران جنبش عدم تعهد و همچنين عوامل موثر در تحقق اهداف اقتصاد مقاومتي پرداخت و اظهار داشت: انطباق شرايط درون و بيرون مستلزم دقت و مطالعه بيشتري است، شرايط بيروني كشور داراي يك پوسته است كه در اين پوسته غربي ها ادعا مي كنند كه ايران را تحت فشار قرار داده اند و منتظرند ايران اعلام كند كه دانش بومي هسته اي را كنار خواهد گذاشت.
وي با اشاره به اينكه خوشبختانه مردم دنيا به شكل مثبتي به ايران مي نگرند؛ گفت: بخصوص برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد نشان دهنده شكست تهديدها و اثبات خلاف اظهارات غرب و آمريكا مبني بر انزواي ايران است چرا كه اگر اين طور نبود معني حضور بيش از 70 وزير خارجه و بيش از 30 نفر از سران اعم از پادشاه و رئيس جمهور در جمهوري اسلامي ايران چيست؟
ذوالانوار برگزاري اجلاس غيرمتعهدها را فرصتي براي شكستن حصارهاي اقتصادي و مالي استكبار ضد كشورهاي غيرمتعهد دانست و خاطرنشان كرد: كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد مي توانند با توسعه روابط اقتصادي بين خود، تحريم هاي استكبار ضد اعضاي اين جنبش را خنثي كنند.
نماينده مردم شيراز در مجلس شوراي اسلامي، گفت: ايران به عنوان يكي از مهم ترين كشورهاي عضو و ميزبان شانزدهمين نشست جنبش غيرمتعهدها، مي تواند با ايجاد استقلال راي در ديگر اعضا، آنها را ترغيب به مقابله با زورگويي هاي آمريكا و هم پيمانان غربي او در جهان كند.
رئيس كارگروه توليد ملي كميسيون انرژي مجلس، افزود: علي رغم تهديدهاي غرب و آمريكا، ايران به عنوان يك كشور امن پذيراي مهمانان اجلاس سران است و حضور مقتدرانه و رويكرد صادقانه كشورمان در عرصه هاي بين المللي موجب شد تا كشورهاي عضو جنبش عدم تعهد با روحيه تعامل و همفكري در ايران حضور يابند.
وي ادامه داد: آمريكا و همپيمانانش دريافته اند كه واقعيت نشان از چرخش توازن سياسي به سمت ايران است تا ايران پيروز و پرچمدار مستضعفين در اين عرصه قرار گيرد.
اين عضو كميسيون انرژي مجلس باج گيري صهيونيست ها از آمريكا را دليل اصلي اعلام غرب مبني بر ادامه تحريم ها عليه ايران دانست و گفت: آمريكايي ها تحت فشار صهيونيسم اذعان مي كنند كه تحريم ها را افزايش مي دهند؛ غير از اين هم توان گفتن مطلب ديگري را ندارند، چرا كه صهيونيست ها درصدد امتيازگيري مكرر اعلام مي كنند كه به تاسيسات هسته اي ايران حمله خواهيم كرد.
نماينده مردم شيراز در مجلس با تاكيد بر اينكه اقتصاد مقاومتي كليد گشايش اقتصاد آينده ايران است، اظهار داشت: پيدا كردن راهكارهاي تحقق اقتصاد مقاومتي بدين معناست كه بايد يكسري عادات در كشور تغيير يابد تا اقتصاد مقاومتي ظاهر شود.
وي با بيان اينكه دولت بايد در دو سطح تصميم گيري و بدنه در راستاي اقتصاد مقاومتي تغييراتي را اعمال كند، گفت: در حوزه تصميم گيران دولت، علي رغم زحمات و امتيازات به دست آمده در سال هاي گذشته شاهد بوديم كه يكسري از موارد خلاف اقتصاد مقاومتي صورت پذيرفت؛ مانند تصميم گيري در ارائه تسهيلات به دو خودروساز بزرگ كشور كه اين دو خودروساز قول داده اند تا اين مبالغ را به قطعه سازان بپردازند اما اين وعده ممكن است، عملياتي نشود.
رئيس كميته توليد ملي كميسيون انرژي مجلس با اشاره به اينكه در اقتصاد مقاومتي بايد مولفه هاي توليدي تداوم داشته باشد، گفت: همانطور كه دولت از دو خودروساز بزرگ سايپا و ايران خودرو حمايت مي كند در ادامه از ديگر توليدكنندگان نيز حمايت هايش را دريغ نكند چرا كه صنايع بزرگ و كوچك ديگري در كشور وجود دارند و نيازمند حمايت اند.
وي با انتقاد از عدم توجه دولت به ساير بخش هاي توليدي كشور، گفت: با تصميم گيري هاي نادرست در ارائه تسهيلات كلان تنها به دو صنعت، بخش كشاورزي و توليدي و ساير بخش ها محروم مي مانند.
ذوالانوار با اشاره به اينكه مسئولان بايد با تدبير بيشتر زمينه اي فراهم كنند كه قيمت ها دچار نوسانات شديد نشود بر ضرورت آمادگي كامل مسئولان كشور در مورد هرگونه تغيير در بازار و نرخ ها تاكيد كرد و افزود: مسئولان بايد با برنامه ريزي جلوي مشكلات حاصل از گراني را بگيرند تا به يكباره به جامعه فشار وارد نشود و هر چه سريع تر به بازاري با ثبات دست يابيم.
رئيس مجمع نمايندگان استان فارس در مجلس با اشاره به اينكه دولت كنترل قيمت بسياري از كالاهاي بازار را رها كرده است، خاطرنشان كرد: به عنوان مثال كنترل قيمت در محصولات لبني به طور كامل رها شده و معاون رئيس جمهور كه وظيفه كنترل را برعهده دارد بايد با تفكر جمعي درصدد كنترل بازار باشد كه متاسفانه در شرايط فعلي اين طور برداشت مي شود كه در تصميم گيري ها از تفكرات فردي استفاده شده است.
ذوالانوار با اشاره به اينكه مسئولين نيز بايد با تدبير بيشتر زمينه اي فراهم كنند كه قيمت ها دچار لجام گسيختگي نشود، تاكيد كرد: مسئولين كشور بايد براي هر تغيير در بازار و نرخ ها آمادگي كامل داشته باشند و از قبل با برنامه ريزي جلو مشكلات حاصل از گراني را بگيرند تا به يكباره به جامعه فشار وارد نشود.
ذوالانوار با تاكيد بر اينكه شير و گندم از ضروريات وسيع جامعه به شمار مي روند كه از تصميمات اشتباه آسيب و لطمه ديده اند، گفت: دولت در بخش گندم حدود 2 ميليون و 30 هزار تن گندم از 14 كشور به ارزش حدود 800 ميليون دلار خريداري كرده است از طرف ديگر از كشاورزان داخلي به قيمت هر كيلو 420 تومان اقدام به خريداري كرده است و اگر از كشاورزان به قيمت واقعي براي ترغيب آنان خريداري مي شد هم اكنون حجم كمي از گندم تحويل دولت داده نمي شود.
وي افزود: طي يكي دو ماه آينده كه فرصت كشت گندم است اگر دولت قيمت تضمين شده سال آينده را مناسب اعلام نكند قطعا گندم بسيار كمي كشت خواهد شد.
رئيس مجمع نمايندگان استان فارس در مجلس خاطرنشان كرد: بدنه دولت دومين سطحي است كه در روند اقتصاد مقاومتي بايد مورد اصلاحاتي قرار بگيرد چرا كه تامين نيازهاي داخل از خارج كشور متاسفانه در برخي وزارتخانه ها در حال انجام است.
وي با ذكر مثالي مبني بر اينكه در موارد متعددي واردات بي رويه از وزارت نفت و ديگر وزارتخانه ها مشاهده مي شود، بيان كرد: منابع، امكانات و تجهيزات مورد نياز كار برخي وزارتخانه ها از خارج تامين مي شود.
ذوالانوار با توصيه اي جدي به وزارت نفت و ديگر وزارتخانه ها، تاكيد كرد: وزارتخانه ها بايد با داخلي سازي، تجهيزات مورد نيازشان را تامين كنند به عنوان مثال در صنعت نفت، چراغ هاي ضدانفجار از 20سال گذشته در ايران ساخته مي شود اما رانت ها مانع از تامين اين قطعات از داخل شده اند.
وي با ذكر مثالي از واردات بي رويه از كشورهاي خارجي، ادامه داد: در اين راستا اخيرا پالايشگاه اراك با يك سازنده داخلي قرارداد منعقد كرده و مبلغي را به عنوان پيش پرداخت نيز مي دهد و بخشي از كالاها تامين مي شود اما در اواسط كار با رانت هايي قرارداد متوقف و همان تجهيزات با كيفيت بسيار پايين تر، قيمت بالاتر و خطرپذيري بيشتر از ايتاليا وارد مي شود.
رئيس كميته توليد ملي كميسيون انرژي مجلس در ادامه تصريح كرد: زماني كه صنعتي در كشور بومي سازي مي شود عينا مي توان توسعه و دايره گسترش آن را بزرگتر كرد و در اين راستا كارخانه هاي جديدي احداث كرد چرا كه دانشمندان، نيروي انساني و دانش هاي مربوط به بومي سازي ساخت تجهيزات نيز خلق شده است و با انتقال كالا و خدمات به كشورهاي ديگر با توجه به پيشرفت هاي موجود مي توان براي كشور درآمدزايي كرد.
نماينده مردم شيراز در مجلس با بيان اينكه تصميم بانك مركزي مبني بر عدم فروش ارز مسافرتي به معناي تهيه ارز از بنگاه هاي خصوصي است، اظهار داشت: با اين تصميم اشتباه بانك مركزي، افراد بايد از بنگاه هاي خصوصي ارز تهيه كنند بنابراين با افزايش تعداد مراجعات و تقاضا قيمت به طور كاذب افزايش يافته است.
ذوالانوار با اشاره به اينكه تصميم بانك مركزي عمدا يا سهوا تاثيرات منفي بر بازار ارز گذاشته است، گفت: اميدواريم بانك مركزي با توجه به وضعيت فعلي بازار ارز تصميمات كارشناسي شده و متقني را اتخاذ كند.
وي در ادامه با بيان اينكه تجاري سازي و توجه به فناوري به تناسب كمتر از توليد و دانش است، يادآور شد: دانشگاه، صنعت و دولت به عنوان سه ضلع بايد همكاري هايي را در راستاي اقتصاد مقاومتي داشته باشند و ورود كالاهاي بي رويه خارجي چه در بخش خصوصي و چه در بخش دولتي را به شدت محدود كنند.
رئيس مجمع نمايندگان استان فارس در مجلس گفت: در وزارت علوم، دانشگاه ها و آموزش و پرورش بايد به دانش آموزان و دانشجويان تحكيم اقتصاد و ارتقاي اشتغال در روند خريد از توليدات داخلي آموزش داده شود.
عضو كميسيون انرژي مجلس با تاكيد بر لزوم تحقق منويات رهبري در بخش منابع گازي كشور، يادآور شد: هم اكنون 540 ميليون متر مكعب گاز روزانه مصرف مي شود كه بيشترين سهم آن در بخش خانگي است ولي اگر از اين عدد 20 درصد كمتر مصرف شود و به ازاي هر يك متر مكعب گاز 550 تومان درآمد حاصل از فروش به كشورهايي از جمله تركيه را لحاظ كنيم نهايتا 55 ميليارد تومان روزانه به درآمد كل كشور افزوده خواهد شد.
وي ادامه داد: سازمان بهينه سازي مصرف انرژي و وزارت نفت بايد اقدامات مثمرثمري را در راستاي كاهش مصرف، مصرف بهينه، بازدهي و راندمان بيشتر انجام دهند.
رئيس كميته توليد ملي كميسيون انرژي مجلس خاطرنشان كرد: دولت بايد الگوهاي پر راندمان را با كمك دانشگاه ها ايجاد كرده و در اختيار توليدكنندگان قرار دهد كه در نهايت استفاده از الگوي افزايش راندمان در توليدات كالاها بهره گيري شود.
ذوالانوار موارد ديگر تحقق اقتصاد مقاومتي را جلوگيري از ورود كالاهاي پرمصرف توسط گمرك دانست و يادآور شد: متاسفانه هم اكنون خبري از جلوگيري از ورود كالاهاي پرمصرف و اقدامات اين چنيني توسط گمرك نيست.
وي با ذكر مثالي مبني بر اينكه سالانه يك ميليارد و 100 ميليون دلار روغن خوراكي وارد كشور مي شود، گفت: در صورتي كه دلار 2 هزار توماني را در نظر بگيريم نزديك به 2 هزار و 200 ميليارد تومان خرج واردات روغن خوراكي به كشور مي شود.
عضو كميسيون انرژي مجلس با طرح سوالي مبني بر اينكه وزارت كشاورزي چقدر زنجيره توليدات روغني را ترويج كرده است؟، پاسخ داد: در اوايل انقلاب 2 درصد روغن مورد نياز در داخل و 98 درصد از خارج تامين مي شد؛ هم اكنون نيز اين رقم با افزايش بسيار اندكي طي 30 سال گذشته به 15 درصد توليد داخلي و 85 درصد خارجي رسيده است.
وي با تاكيد بر اينكه وزارت جهاد كشاورزي بايد با استفاده از تجربيات ديگر كشورها در راستاي توليد مواد روغني توان خود را به كار گيرد، گفت: برنامه ريزي ها بايد به گونه اي باشد كه حداقل 30 تا 40 درصد مواد روغني در كشور تامين شده و طي سال هاي بعدي اين رقم افزايش يابد تا جايي كه در اين بخش به خودكفايي كامل برسيم.
رئيس كميته توليد ملي كميسيون انرژي مجلس گفت: صدا و سيما، وزارت ارشاد، علوم و آموزش و پرورش در عناصر و بخش هاي مختلف اقتصادي اقدام به فرهنگ سازي كنند كه اگر توليد داخل مصرف نشود چرخه اشتغال نيز مختل خواهد شد و در نهايت عدم وابستگي به درآمدهاي حاصل از فروش نفت خام كه از آرزوهاي اين نظام است محقق نخواهد شد.


وسعت شبكه انتقال نفت ايران 2 برابر شد

مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت از 2 برابر شدن وسعت شبكه انتقال نفت و فرآورده نفتي ايران خبر داد.
علي زيار در گفتگو با مهر با بيان اينكه همزمان با آغاز توليد گازوئيل مرغوب با استانداردهاي روز جهان امكان انتقال اين فرآورده نفتي از مسير شبكه فعلي خطوط لوله و مخابرات نفت وجود دارد، گفت: با بهره برداري از طرح هاي جديد توسعه، بهينه سازي و بهبود فرآيند توليد در پالايشگاه نفت تهران و امام خميني شازند، حتي محموله هايي از گازوئيل توليدي اين دو پالايشگاه از شبكه موجود به انبارهاي نفتي منتقل شده است.
مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت با اعلام اينكه در حال حاضر بخش عمده از شبكه انتقال نفتي كشور مربوط به خطوط لوله نفت خام و فرآورده هاي نفتي است، تصريح كرد: با بهره برداري از پالايشگاه ستاره خليج فارس خطوط جديد انتقال ميعانات گازي هم به شبكه انتقال كشور اضافه مي شود.
اين مقام مسئول با يادآوري اينكه هم اكنون خط لوله انتقال ميعانات گازي به پالايشگاه ستاره خليج فارس در مراحل اتمام قرار دارد، اظهار داشت: با راه اندازي فاز يك پالايشگاه ستاره خليج فارس، شركت خطوط لوله و مخابرات آمادگي لازم را براي راه اندازي و بهره برداري از اين خطوط لوله جديد را دارد.
وي همچنين با اشاره به برنامه كلان دولت براي ساخت 7 پالايشگاه جديد نفت و ميعانات گازي در كشور، تبيين كرد: بر اين اساس به منظور ساخت خطوط لوله جديد انتقال خوراك نفت خام و فرآورده هاي نفتي توليدي هم برنامه هاي جديدي تعريف و عملياتي خواهد شد.
زيار با تاكيد بر اينكه در شرايط فعلي طراحي ساخت برخي از خطوط لوله جديد نفتي به پايان رسيده است، بيان كرد: همزمان با آغاز عمليات اجرايي پالايشگاه ها، ساخت اين خطوط لوله جديد نفت و فرآورده نفتي آغاز خواهد شد.
مديرعامل شركت خطوط لوله و مخابرات نفت ايران تاكيد كرد: در مجموع پيش بيني مي شود تا پايان برنامه پنجم توسعه شبكه خطوط لوله نفت و فرآورده نفتي كشور حدود 25 درصد و تا پايان چشم انداز بيست ساله كشور حدود 44 درصد افزايش يابد.
وي با يادآوري اينكه در حال حاضر به استثناي 2 پالايشگاه نفت بندر عباس و لاوان، خوراك ورودي 7 پالايشگاه موجود نفتي ايران از مسير شبكه ملي خطوط لوله نفت تامين مي شود، گفت: فرآورده نفتي 8 پالايشگاه هم از مسير شبكه سراسري به انبارهاي نفت منتقل مي شود.
زيار با اعلام اينكه در شرايط فعلي بيش از 14 هزار كيلومتر خطوط لوله 6 تا 36 اينچ شامل 9 هزار كيلومتر خطوط لوله انتقال فرآورده نفتي و 5 هزار كيلومتر خطوط لوله انتقال نفت در كشور فعال است، خاطرنشان كرد: 215 ايستگاه مخابرات، 2500 كيلومتر شبكه فيبر نوري و 175 ايستگاه پمپاژ، 11 منطقه عملياتي و تاسيسات گسترده فشارشكن مسئوليت پشتيباني شبكه ملي نفت و فرآورده نفتي كشور را برعهده دارد.


افزايش قيمت گوشت قرمز در بازار

در حالي گوشت گوساله 4 هزار تومان گران شده است كه رئيس اتحاديه گوشت گوساله در خصوص دلايل گراني مي گويد: خبر ندارم، در سفر هستم.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، گوشت گوساله نسبت به هفته گذشته 4 هزار تومان گرانتر شد و از قيمت هر كيلوگرم 19هزار تومان به 23هزار تومان رسيد.
علي خندان روي جوان در گفت وگو با خبرگزاري فارس در پاسخ به دلايل گران شدن گوشت گوساله گفت: من خبر ندارم. در سفر هستم. بنابراين گزارش: گوشت گوسفندي نيز هر كيلوگرم 18هزار و500 تومان در سطح شهر تهران عرضه مي شود و به نظر مي رسد مسئولان تنظيم بازار پيش از آنكه قيمت گوشت به اوج خود در ايام عيد سعيد قربان برسد بايد فكري به حال بازار كنند.
اين روزها بحث انتزاع تنظيم بازار محصولات پروتئيني از وزارت صنعت در حالي از سوي وزارت جهاد كشاورزي پي گيري مي شود كه وزارت صنعت سياست سكوت را انتخاب كرده است. همچنين قيمت هر كيلوگرم مرغ تازه در ميادين ميوه و تره بار 4900 و تخم مرغ شانه اي 5700 تومان است.
اين در حاليست كه قيمت مرغ در سطح شهر تهران بطور ميانگين 5500 تومان و قيمت تخم مرغ هم هر شانه ميانگين 6200 تومان است البته در برخي مناطق تهران قيمت ها بالاتر از سطح ميانگين است.
تصميم گيري 4جانبه
براي تثبيت قيمت شير
دبير انجمن صنايع لبني ايران نيز گفت: نمايندگان وزارت صنعت، كشاورزي، اتحاديه هاي توليد و صنايع لبني در مورد شير تصميم گيري مي كنند.
رضا باكري با اعلام اين خبر اظهار داشت: فردا يكشنبه نمايندگان وزارت صنعت و كشاورزي، اتحاديه هاي توليدكنندگان و فرآوري گرد هم مي آيند تا درباره قيمت شير خام تصميم گيري كنند.
دبير انجمن صنايع لبني ايران افزود: در اين جلسه راهكارهاي تثبيت قيمت شير خام بررسي مي شود.
وي ادامه داد: توليدكنندگان شير خام به رغم آخرين مصوبه براي فروش به قيمت 750 تومان قيمت را تا 1050تومان بالا كشيده اند.
باكري ادامه داد: اين در حالي است كه علوفه يارانه دار نيز بين آنها توزيع شده اما همچنان قيمت ها صعودي است.
دبير انجمن صنايع لبني ايران در پاسخ به اينكه آيا احتمال افزايش جديد در نرخ شير خام يا مصرف كننده وجود دارد؟ گفت: اين جلسه بيشتر راهكارهاي تثبيت قيمت را بررسي مي كند.
علل گراني فرآورده ها دامي بررسي شد
مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي علل گراني فرآورده هاي دامي در سال 1390 را بررسي كرد.
دفتر مطالعات زيربنايي مركز پژوهش هاي مجلس با بيان اين مطلب كه توليد در بخش كشاورزي ايران، به دلايل گوناگون ايام پرتلاطمي را سپري مي كند، افزود: در چنين شرايطي كاملا طبيعي است كه توليدكنندگان و سياستگذاران براي تشخيص اولويت ها و انتخاب جهت گيري ها در معرض سرگرداني و رفتارهاي متناقض قرار گيرند. از سوي ديگر شرايط اقتصادي و نوسانات شديد قيمت ارز و عملكرد سياست هاي اجرايي و تنظيم بازار، سبب مي شوند كه جهت گيري هاي صحيح و كارآمد توليدكنندگان با طيفي از چالش هاي تصميم گيري در عرصه سياستگذاري مواجه شوند.
اين گزارش مي افزايد: تجربه هاي شكل گرفته در امر تنظيم محصولات كشاورزي، بيانگر آن است كه به دليل مشكلات جدي و ساختاري در امر تنظيم بازار كشور، دولت در ملاحظات مربوط به منابع توليدكنندگان و مصرف كنندگان، اولويت را به توليدكنندگان نداده است و در فرآيندهاي تصميم گيري و تخصيص منابع براي حل معضل گراني و تنظيم بازار، بخش وسيعي از منابع كشور، صرف اجراي سازوكارهاي سهل الوصول از جمله واردات بي رويه محصولات غذايي مي شود بدون اين كه يك اراده جدي براي رويارويي با اين مشكلات ريشه دار و ساختاري تدارك ديده شده باشد.
افزايش شديد و بسيار بيشتر از نرخ تورم قيمت فرآورده هاي دامي از زمستان 1390تاكنون، بررسي زنجيره توليد اين فرآورده ها را ضروري مي ساخت. بررسي ها نشان دادند كه با موجودي مناسب و تامين شده از توليد داخل و واردات خوراك دام و از جمله كنجاله سويا و وجود تعادل بين عرضه و تقاضا، به صورت دوره اي، بازار اين محصولات متاثر از سودجويي واردكنندگان خوراك دام (به ويژه كنجاله سويا) مواجه با مشكلات و نوسانات قيمتي شده است و اين امر مهمترين علت افزايش فرآورده هاي دامي از شروع فصل زمستان 1390تاكنون بوده است.
براساس اين گزارش: پيش بيني مي شود رفع برخي اشكالات و بهره برداري بهينه از امكانات در زمينه توليد و واردات خوراك دام، زمينه هاي بروز اين چالش ها را به حداقل برساند.
گزارش مذكور در ادامه چند پيشنهاد را در اين زمينه مطرح كرده است:
1-مطالعه قيمت خوراك دام و فرآورده هاي دامي در فاصله شهريورماه 1389 تا شهريورماه 1390 نشان مي دهد موج گراني بي ضابطه در بخش دام از نهاده هاي مربوطه آغاز شده و علي رغم افزايش 90درصدي قيمت ذرت، 30درصدي قيمت جو، 48درصدي قيمت سبوس و 40درصدي قيمت يونجه قيمت محصولات توليد دامي و طيور افزايش محسوسي نداشته است (قيمت مرغ زنده 4درصد، گوسفند زنده 4/2درصد و گوساله زنده 6درصد رشد داشته است).
به عبارتي روند افزايش قيمت محصولات با نهاده ها هيچ تناسبي نداشته و اين مسئله به علت واردات بي رويه محصولات و فشار مضاعف بر توليد اتفاق افتاده است. طبيعي است، عدم تناسب قيمت محصول و نهاده و زيان ده شدن فعاليت هاي توليدي، منجر به خروج طيف وسيعي از توليدكنندگان از عرصه توليد و كاهش ميزان توليد خواهد بود كه در دوره هاي بعدي افزايش قيمت محصول را در پي خواهد داشت.
2- با وجود اين كه نرخ تورم در كشور متاثر از بسط پايه پولي است، اما عوامل ديگري نيز در گراني برخي كالاها و محصولات نقش دارند. لذا در صورتي كه قيمت فرآورده يا كالاي مورد مصرف، بيشتر از افزايش قيمت عمومي كالاها بوده باشد بايد علل آن را در زنجيره توليد و مصرف كالاي فوق جستجو كرد. بررسي زنجيره توليد و مصرف فرآورده هاي دامي، نشان مي دهد كه مهمترين تغيير در زنجيره مذكور، افزايش قيمت خوراك و به ويژه كنجاله سويا بوده است.
3-با توجه به وابستگي شديد كشور به كنجاله سويا (حدود 95درصد) و عدم قابليت جايگزيني ساير نهاده ها به جاي آن قيمت اين محصول تابعي از ميزان دسترسي و حجم واردات است اما در ساير نهاده ها از جمله جو و ذرت، امكان جايگزيني ساير نهاده ها وجود دارد. به عبارتي در بخش دام در صورت تغيير قيمت جو امكان جايگزيني ذرت گندم، سبوس گندم، يونجه و ساير كنجاله ها و تفاله ها وجود دارد و به همين دليل روند قيمت جو و ذرت منطقي تر رشد كرده است، ضمن اين كه ضريب خودكفايي در اين محصولات بيشتر است.
4- بررسي ها نشان مي دهند كه بين قيمت هاي جاري بازار كنجاله سويا با قيمت هاي جهاني كنجاله سويا يا تغييرات نرخ ارز هيچ ارتباط منطقي وجود ندارد و نوسانات قيمتي كنجاله سويا، نمي تواند صرفا به نوسانات قيمت ارز يا تاثير تحريم ها مرتبط باشد زيرا در صورت پذيرش اين ادله، بايد قيمت جو و ذرت نيز به همان نسبت افزايش مي يافت. لذا بخش عمده اي از نارسايي حاكم بر بازار و آشفتگي بازار كنجاله سويا، نتيجه بي تدبيري و سوء مديريت و به طور عمده ناشي از اقدامات سوداگري است.
 


يك پايگاه تخصصي غربي گزارش داد

عبور ايران از تحريم بيمه اي اروپا

يك پايگاه تخصصي بيمه با اشاره به افزايش صادرات آسيايي نفت ايران به سطح پيش از تحريم ها تصريح كرد: ايران با موفقيت بر تحريم بيمه اي اتحاديه اروپا فائق آمده و نفت خود را بدون مشكل به آسيا ارسال مي كند.
به گزارش فارس، پايگاه تخصصي ليواينشورنس نيوز طي گزارشي اعلام كرد: اتحاديه اروپا از ابتداي ماه جولاي تحريم هاي بيمه اي را عليه محموله هاي نفتي ايران به اجرا گذارده، اما طي دو ماه گذشته، ايران توانسته با اين تحريم ها كنار بيايد و محموله هاي نفتي خود را بدون مشكل خاصي همانند دوران پيش از اجراي تحريم ها به مشتريان اصلي خود در آسيا ارسال كند.
در ماه جولاي، صادرات نفت ايران به دليل تاثير اوليه ناشي از تحريم بيمه اي كاهش يافت. اين مسئله سبب شد كه ميزان صادرات نفت ايران به پايين ترين سطح طي دو دهه گذشته برسد اما با اين حال، مشتريان اصلي نفت ايران در آسيا يعني كشورهاي كره جنوبي، هند، چين و ژاپن به تدريج خود را با محدوديت هاي ناشي از تحريم بيمه اي اتحاديه اروپا وفق دادند و با استفاده از روش هايي همچون پوشش بيمه اي دولتي، واردات نفت از ايران را تداوم بخشيدند.
اين گزارش افزود: تازه ترين خبر در بخش بيمه، آن است كه ايران با موفقيت توانسته بر تحريم بيمه اي اتحاديه اروپا فائق آيد و به صادرات نفت خود ادامه دهد. به نظر مي رسد كه در ماه سپتامبر بخش اعظم صادرات نفت ايران به كشورهاي آسيايي به سطح پيش از اجراي تحريم ها باز خواهد گشت. پالايشگاه هايي كه به دنبال تداوم استفاده از نفت خام ايران هستند، تغييرات مقتضي را در پروسه پالايش نفت خود انجام داده اند، و با توجه به اينكه اين تغييرات مستلزم كسب رتبه هاي آزمايش كيفيت هستند، ممكن است ميزان توليد آنها دستخوش تغييرات شود.
به گفته سوشانت گوپتا، از تحليلگران موسسه وود مكنزي، «پالايشگاه ها مي خواهند تا جايي كه مسائل اقتصادي اجازه مي دهد سبد نفتي خود را دست نخورده نگاه دارند. ما شاهد ترميم روند صادرات نفت ايران به كشورهاي آسيايي در سه ماهه پاياني امسال هستيم.»


جزئيات ارائه تسهيلات مسكن به زلزله زدگان

معاون مسكن روستايي بنياد مسكن جزئيات ارائه تسهيلات به مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي را تشريح كرد.
عزيز الله مهديان در گفت وگو با مهر اظهار داشت: پس از زلزله به سرعت نياز مناطق زلزله زده برآورد شد و تسهيلاتي در اين باره به تصويب رسيد تا به صورت قرض الحسنه و كمك بلاعوض در اختيار زلزله زدگان قرار گيرد.
معاون بازسازي مسكن روستايي بنياد مسكن با اشاره به تسهيلات مسكن روستايي در مناطق زلزله زده، بيان كرد: تسهيلات 125 ميليون ريالي كه همان تسهيلات بهسازي مناطق روستايي است، با كارمزد 4 درصد در اختيار مردم اين مناطق قرار مي گيرد كه بازپرداخت اين تسهيلات 15 ساله با احتساب دوران ساخت است.
وي به كمك بلاعوض دولت نيز اشاره كرد و گفت: به ازاي هر واحد 2 ميليون تومان كمك بلاعوض در اختيار زلزله زدگان قرار مي گيرد، همچنين 5/1 ميليون تومان هم از طريق بانك مسكن بصورت بلاعوض براي ساخت مسكن به آنها داده مي شود.
مهديان با بيان اينكه ارائه تسهيلات به 10 هزار واحد شهري هم در شهرهاي زلزله زده پيش بيني شده است، افزود: به 5 هزار واحد احداثي 20 ميليون تومان به ازاي هر واحد پرداخت مي شود و به 5 هزار واحد ديگر هم 5 ميليون تومان وام تعميراتي ارائه خواهد شد.
معاون مسكن روستايي بنياد مسكن تصريح كرد: به هر واحد احداث شده در شهرها دو ميليون تومان و براي هر واحد تعميراتي حداكثر يك ميليون تومان به عنوان كمك بلاعوض پرداخت مي شود.
وي با بيان اينكه تاكنون بيش از 2500 واحد آوار برداري شده است، گفت: حدود 5500 واحد براي دريافت تسهيلات نوسازي تشكيل پرونده داده اند و مصالح هم به منطقه آورده شده و در حال انجام پي كني و پي سازي در اين مناطق هستيم.
مهديان با اشاره به اينكه مسكن ساكنان دايم اين مناطق تا قبل از فصل سرما ساخته مي شود، اظهار داشت: سرعت اجراي كار بيشتر در اختيار مردم است و دولت هم در كنار آنها تلاش مي كند تا به سرعت نوسازي و بازسازي اين مناطق به پايان برسد.
وي با تاكيد بر اينكه در شهرها خسارات زيادي به خانه ها وارد نشده است، بيان كرد: بررسي ها نشان مي دهد كه تعداد واحدهاي مسكوني تعميراتي بيشتر است و براساس بررسي ها مقرر شده كه به بناهايي با كمتر از 30 درصد خسارت، وام جزئي پرداخت شود و بين 30 تا 60 درصد تخريب هم تسهيلات بيشتري تعلق گيرد.
مهديان با بيان اينكه متاسفانه تا پيش از زلزله بخش عمده اي از روستاها در مناطق زلزله زده خانه هاي خود را نوسازي نكرده بودند، اظهار داشت: خانه هايي كه نوسازي شده بودند، خسارت عمده اي نديدند و حتي در برخي موارد هيچ گونه خسارتي نديدند.
معاون بنياد مسكن افزود: به دليل اينكه بخشي از اين روستاها را مهاجران تشكيل مي دهند كه فقط در فصل تابستان در روستاها حضور دارند و مابقي سال را در مناطق ديگر زندگي مي كنند، بنابراين از تسهيلات بازسازي مسكن روستايي هم استقبالي نكردند اما اهالي كه در روستاها ساكن بودند از تسهيلات استفاده كرده اند.
وي با بيان اينكه شهر ورزقان خسارت كمتري را نسبت به ديگر شهرها ديده است، بيان كرد: در اين شهر 12 هزار واحد تسهيلات دريافت كرده اند، بنابراين خسارات از ديگر شهرها جزئي تر بود اما بخش ديگري كه با دريافت تسهيلات نوسازي فقط تعميرات در خانه هاي خود انجام داده بودند، با خسارات زيادي مواجه شدند.
 


افزايش دوباره قيمت بنزين در آمريكا

افزايش مجدد قيمت بنزين در آمريكا بسياري از سفرهاي تابستاني را لغو كرد.
در طول چند روز گذشته و بدنبال نزديك شدن گردباد ايزاك در سواحل خليج مكزيك ميانگين قيمت هر گالن چهار ليتري بنزين در آمريكا با افزايش چشمگير به 3 دلار و 82 سنت رسيد.
مؤسسه «تريپل اي»
- معروف ترين مؤسسه براي كمك به خودروها و تهيه آمار اتومبيل در آمريكا- به ميانگين قيمت بنزين در هفته گذشته اشاره كرد كه 3دلار و 61 سنت بود.
باتوجه به اين واقعيت كه مردم آمريكا براي حمل و نقل روزانه به شدت به وسائل نقليه شخصي وابسته اند اين افزايش قيمت بنزين در زندگي آنها تأثيري بارز داشته و باعث لغو بسياري از سفرها شده است.
دولت آمريكا كه در دو ماه گذشته با چالش هاي جدي ناشي از تغييرات قيمت بنزين روبه رو بوده و استفاده از ذخائر استراتژيك ملي را آزاد كرده بود حال گناه افزايش اين بار قيمت بنزين را به گردن گردباد ايزاك مي اندازد.
به گزارش ايرنا، ده ها پالايشگاه در مسير گردباد و كرانه شمالي خليج مكزيك بسته شده و به طور موقت عرضه بنزين كاهش يافته است، ولي معترضان معتقدند در حالي كه دولت و شركت هاي نفتي از هفته ها قبل اين واقعيت ها را مي دانستند چرا در اين باره اقدامي نكردند.
بيش از يك هفته است كه دولت آمريكا از گردباد ايزاك و شدت آن خبر داد به علاوه از تعطيلات روز كارگر و استقبال آمريكائي ها براي سفر در اين آخرين فرصت تابستان مطلع است.
مردم اعتراض مي كنند باتوجه به امكان ذخيره سازي بنزين افزايش قيمت اين حامل انرژي تنها مي تواند تمهيدي براي خالي كردن جيب مردم از سوي شركت هاي نفتي باشد كه اعضاي دولت نيز در آن سهيم هستند.
در همين حال مقامات آمريكايي اعلام كردند: «وقوع توفان سهمگين ايزاك در روزهاي اخير موجب تعطيلي 99/94 درصد از ظرفيت توليد نفت خام و 52/72 درصد از ظرفيت توليد گاز طبيعي منطقه خليج مكزيك شده است.
به گزارش فارس به نقل از رويترز، مؤسسه ايمني و محيط زيست آمريكا نيز اعلام كرد، شركتهاي نفتي فعال در خليج مكزيك بيش از 311،1 ميليون بشكه از توليد روزانه نفت خود را كاهش داده اند. ميزان توليد گاز شركتهاي فعال در خليج مكزيك نيز بيش از 264،3 ميليارد فوت مكعب در روز كاهش يافته است. منطقه خليج مكزيك بيش از 23درصد كل توليد نفت و 7درصد توليد گاز طبيعي آمريكا را در اختيار دارد.


از 15 تا 24 شهريور انجام مي شود

عرضه گسترده كالاهاي اساسي در نمايشگاه پاييزه

مديركل تامين و توزيع كالاي وزارت صنعت، معدن و تجارت از عرضه گسترده كالاهاي اساسي در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا خبر داد.
علي پوركاوه در گفت وگو با مهر از عرضه گسترده كالاهاي اساسي با تخفيف 5 تا 20 درصدي در نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا به مناسبت ايام بازگشايي مدارس خبر داد و گفت: اين نمايشگاه ها از 15 تا 24 شهريورماه در تهران و ساير شهرهاي كشور برگزار مي شود.
مديركل تامين و توزيع كالاي وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: در اين نمايشگاه ها علاوه بر عرضه گسترده كالاهاي اساسي، مايحتاج دانش آموزان از جمله لوازم التحرير و كيف و كفش نيز عرضه خواهد شد.
وي تصريح كرد: در اين نمايشگاه ها، برنج، روغن، شكر، حبوبات، تن ماهي، مواد پروتئيني، تخم مرغ، رب گوجه فرنگي با تخفيف 5 تا 20 درصدي عرضه خواهد شد.
به گفته پوركاوه، هم اكنون كمبودي در تامين كالاهاي مورد نياز مردم وجود ندارد. قيمت تاييد شده با مهر اتحاديه نيز به بنر يا ديوار غرفه در نمايشگاه زده مي شود تا خريداران از قيمت تاييد شده آگاهي يابند و از سويي نمونه كالاي پلمب شده با قيمت آن در غرفه ها وجود دارد.
وي اظهار داشت: عرضه اقلام اساسي با هماهنگي با اتحاديه ها به ميزان كافي توزيع خواهد شد. بنابراين گزارش: نمايشگاه هاي عرضه مستقيم كالا در تهران در قالب 1800 غرفه و در پارك ارم، بوستان ولايت، حكيميه تهرانپارس و فرهنگسراي خاوران برگزار خواهد شد.


كوتاه اقتصادي

¤ معاون وزير نيرو با اشاره به افزايش سهم زغال سنگ در سبد انرژي ايران در برنامه پنجم توسعه از ساخت 5000مگاوات نيروگاه برق زغالي خبر داد.محمد بهزاد با بيان اينكه يكي از سياست هاي وزارت نيرو در برنامه پنجم توسعه افزايش سهم زغال سنگ در سبد انرژي كشور است، گفت: براين اساس ساخت و توسعه نيروگاه هاي مختلف زغال سنگي در دستور كار قرار گرفته است.
¤ صادرات خدمات فني و مهندسي كشور در هفت سال گذشته با جهشي مناسب به بيش از 18 ميليارددلار رسيد. طي سالهاي 77 تا 83، ميزان صادرات خدمات فني و مهندسي تنها 2 ميليارد و 600ميليون دلار بوده است كه اين رقم در دولت هاي نهم و دهم با جهشي مناسب طي هفت سال اخير از مرز 18 ميليارددلار گذشته است. همچنين طي سال 1390 نيز حدود چهار ميليارد و 100 ميليون دلار صادرات خدمات فني و مهندسي انجام شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد رشد نشان مي دهد.
¤ دستگاه قضايي آمريكا پس از مجازات چندين بانك انگليسي به دليل بي اعتنايي به تحريم ايران اكنون چند بانك چيني را نيز به دليل داشتن همكاري هاي مالي با ايران تحت بازجويي قرار داده است.به گزارش پايگاه اينترنتي آسوشيتدپرس، روزنامه نيويورك تايمز نوشت: پس از آنكه دولت آمريكا اواخر ماه جولاي يك بانك چيني را به اتهام همكاري با ايران با تحريم مجازات كرد، اكنون دستگاه قضايي اين كشور بانكهاي بيشتري را متهم به اين مساله كرده است.
¤ رئيس كانون انجمن صنفي كاريابي هاي كشور با اشاره به عدم حل مشكلات كاريابي ها گفت: عملكرد سليقه اي تامين اجتماعي در موضوع معافيت بيمه كارفرمايان، توسعه اشتغال را با مشكل مواجه كرده است.
¤ وزارت نيرو اعلام كرد: براساس تازه ترين گزارشهاي دريافتي، بالغ بر 98 درصد تجهيزات صنعت برق در داخل كشور توليد مي شود و اين امر در دولتهاي نهم و دهم محقق شد. گزارش پايگاه اطلاع رساني وزارت نيرو حاكي است: احداث شبكه هاي آبياري اصلي از 5/1 ميليون هكتار در سال 1384 به دو ميليون هكتار در سال 1390 از دستاوردهاي اين بخش محسوب مي شود.
¤ هيئت دولت آئين نامه اجرايي ماده 7 قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان را تصويب كرد كه براساس آن، موارد 17گانه تبليغ خلاف واقع و اطلاعات نادرست مشخص شده است. هيات وزيران بنا به پيشنهاد مشترك مورخ 18/5/1390 وزارتخانه هاي صنعت، معدن و تجارت و فرهنگ وارشاد اسلامي و به استناد تبصره ماده (7) قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان- مصوب 1388- آئين نامه- اجرايي ماده (7) قانون حمايت از حقوق مصرف كنندگان را تصويب كرد. محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور اين صمويه را در روزهاي اخير براي اجرا ابلاغ كرده است.
¤ معاون وزير راه و شهرسازي با بيان اينكه به ازاي تخريب هر يك واحد در بافت فرسوده 2/3 واحد مسكوني ساخته مي شود، گفت: حدود 70 درصد از تعداد كل پروانه هاي صادر شده با سرمايه گذاري مالك ساخته مي شود كه نشان دهنده توجيه اقتصادي در بافت هاي فرسوده است.مجيد كيان پور درخصوص تسهيلات دولت در بافت هاي فرسوده شهري، اظهار داشت: دولت در بافت فرسوده تسهيلات را بدون دغدغه به دست متقاضي مي رساند و شهرداري ها هم براي پروانه ساختماني حتي تا سقف 100 درصد هم تخفيف مي دهند.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14