ژئوپليتيك تنگه هرمز و مزاياي امنيتي ـ اقتصادي آن براي ايران
علي قاسمي
تنگه ها، گذرگاه هاي طبيعي هستند كه دو بدنه آب را به يكديگر متصل مي كنند. با توجه
به اهميت و نقش تنگه ها در مسائل ارتباطي، سياسي، نظامي و اقتصادي از ديرباز
تاكنون، آن ها از موضوعات مورد مناقشه منطقه اي و جهاني بوده اند؛ براي مثال برخي
از تنگه هاي راهبردي مانند تنگه «بسفر» و «داردانل» طبق قراردادهاي چندجانبه اداره
و نظارت مي شود. اهميت و تأثير برخي تنگه ها در امنيت منطقه اي و جهاني موجب شد تا
در كنوانسيون 1958 م براي آن ها نظام حقوقي در نظر گرفته شود .
هم اكنون از ميان ده ها آبراه مشهور، چهار تنگه نقش مهمي در حيات اقتصادي جهان ايفا
مي كنند كه از ميان تنگه هاي هرمز، جبل الطارق، باب المندب و برينگ، سيادت آبراه ها
با تنگه هرمز است؛ كانال دريايي كه كشورهاي بزرگ و انرژي خيز خليج فارس را به آب
هاي آزاد جهان وصل مي كند. اهميت تاريخي اين تنگه به حدي بالاست كه پيش از پيروزي
انقلاب اسلامي ايران، بسياري از كشورهاي استعمارگر جهان بر سر حضور در اين تنگه و
در دست گرفتن قدرت اين شاهراه با يكديگر رقابت مي كردند. اين قدرت طلبي ها با كشف
نفت و تحول بزرگ در اقتصاد جهان به اوج خود رسيد كه پيروزي انقلاب اسلامي ايران
نقطه پاياني بر زياده طلبي اين قدرت ها بود. اگر جهان را به بدن انسان تشبيه كنيم،
خون حيات را بايد نفت بدانيم و تنگه هرمز را قلب اين بدن به حساب آوريم .
اهميت راهبردي تنگه هرمز
براي اقتصاد جهان
تنگه هرمز اهميت راهبردي زيادي براي اقتصاد جهاني به خصوص بازار انرژي دارد و بيش
از يك ششم نفت مورد نياز جهان از طريق اين تنگه ترانزيت مي شود. تنگه هرمز دومين
تنگه بين المللي پرتردد دنياست. هر روز حدود 5/16 تا 17 ميليون بشكه نفت خام
(برآورد 2006) كه معادل 40 درصد كل نفت حمل شده توسط نفت كش ها و نزديك به 25 درصد
كل عرضه جهاني نفت است، از اين آبراه عبور مي كند.
حدود 68 درصد ذخاير شناخته شده نفت و گاز دنيا در خليج فارس قرار دارد و امنيت تنگه
هرمز نقش كليدي در تأمين بي وقفه انرژي دنيا دارد. بر اساس گزارش اداره اطلاعات
انرژي آمريكا 33 درصد نفتي كه در سال 2009 ميلادي از راه دريا به بازارهاي بين
المللي منتقل شده، از اين تنگه عبور كرده است. يعني روزانه 15 ميليون بشكه نفت از
طريق تنگه هرمز به بازارهاي بين المللي منتقل شده است .
بخش مهمي از نفت ترانزيت شده از طريق تنگه هرمز در بازارهاي آسيا، اروپاي غربي و
آمريكا مصرف مي شود. بيش از 75 درصد نفت وارداتي ژاپن و 50 درصد نفت وارداتي چين
نيز از طريق اين تنگه ترانزيت مي شود. بر اين اساس، روزانه دو ميليون بشكه فراورده
هاي نفتي و گاز مايع نيز از اين تنگه عبور مي كند .
در ميان كشورهاي حاشيه خليج فارس، عربستان تنها بخشي از نفت خود را از اين تنگه
عبور مي دهد اما بقيه كشورها از جمله عراق، كويت، بحرين، قطر و امارات، راهي به جز
صادرات نفت از اين تنگه ندارند. بيش از 88 درصد نفت عربستان سعودي، 98 درصد نفت
عراق، 99 درصد نفت امارات متحده عربي و 100 درصد نفت كشورهاي كويت و قطر و در مجموع
به طور متوسط 97 درصد نفت اين كشورها از تنگه هرمز عبور مي كند. علاوه بر نفت،
انتقال ساير كالاها بر اهميت راهبردي اين تنگه افزوده است كه به برخي از آن ها
اشاره مي شود :
- حدود 2 ميليون بشكه محصولات نفتي، شامل سوخت و گاز مايع (LNG) از طريق اين راه
حمل مي شود .
- صادرات LNG از بزرگ ترين صادركننده آن، يعني قطر نيز از طريق اين تنگه به آسيا و
اروپا با حجم 31 ميليون تن در سال انتقال مي يابد .
- آژانس اطلاعات انرژي آمريكا پيش بيني مي كند كه حجم صادرات نفت از اين تنگه تا
سال 2020 به 30 تا 34 ميليون بشكه در روز افزايش خواهد يافت.
- كشتي هاي تجاري حامل غلات، سنگ معدن، شكر و محصولات ديگر نيز از طريق اين كريدور
حياتي خليج فارس و بنادر حاشيه آن مانند دوبي مي گذرد .
- تسليحات نظامي آمريكا در كشورهاي حاشيه خليج فارس و عراق نيز از طريق اين تنگه
انتقال مي يابد .
بستن تنگه هرمز يعني سقوط
اقتصاد جهان
»پاتريك كلاوسون« پژوهشگر مسائل خاورميانه در مؤسسه راستگراي خاور نزديك واشنگتن،
طي نشست »گزينه هاي آمريكا در ايران« در كميته نيروهاي مسلح مجلس نمايندگان، درباره
احتمال بستن تنگه هرمز ازسوي تهران گفته است: اگر تنگه هرمز بسته شود، اقتصاد جهاني
سقوط خواهد كرد.
وي با تأكيد بر اين نكته كه با توجه به عبور 40 درصد نفت مورد نياز جهان از اين
شاهراه حياتي، اگر اين تنگه براي مدتي طولاني بسته شود، اقتصاد جهاني سقوط خواهد
كرد، در ادامه يادآور مي شود نظاميان ايران سال هاست براي اين كار آموزش ديده و
مانورهاي نظامي متعددي در تنگه هرمز انجام داده اند.ايران تداركات زيادي مانند خريد
زيردريايي ها و هواپيماهاي پيشرفته براي بستن تنگه هرمز انجام داده و تاكتيك پيچيده
اي براي استفاده از 400 قايق كوچك جهت حمله به كشتي هاي بزرگ در خليج فارس اتخاذ
كرده كه آمريكا بايد آن را بسيار جدي تلقي كند .
آيت الله العظمي خامنه اي، رهبر معظم انقلاب اسلامي، هشدار داده است »در صورتي كه
آمريكا دست از پا خطا كند، جريان انرژي در منطقه به خطر مي افتد.» امام خامنه
اي(مدظله العالي) خطاب به آمريكا فرمودند:«شما هرگز قادر نيستيد امنيت انرژي را در
منطقه تأمين كنيد. ما به آرمان ها و منافع ملي خود پايبنديم و كسي كه منافع ملي ما
را تهديد كند، تندي خشم ملت ايران را خواهد ديد .»
برداشت غالب از اين تهديد، آن است كه در صورت حمله آمريكا به تأسيسات اتمي كشورمان،
ايران جريان نفت در خليج فارس را با مشكل مواجه خواهد كرد. صرف اين گونه اظهارات،
افزايش بهاي نفت را در بازارهاي جهاني به همراه داشت. مقامات عالي رتبه نظامي
انگليس از بسته شدن تنگه هرمز وحشت دارند و بيان كرده اند «در صورتي كه ايران تصميم
بگيرد تنگه هرمز را ببندد، لندن نيمي از واردات كلي گاز و 84 درصد از واردات گاز
مايع خود را از دست خواهد داد .»
ژئوپليتيك تنگه هرمز و مزاياي امنيتي آن براي ايران
عمده ترين دليل اهميت خليج فارس براي كشورهاي غربي به وجود ذخاير عظيم گازي و نفتي
در اين منطقه باز مي گردد. خليج فارس بيش از 60 درصد ذخاير اثبات شده نفت جهان را
دارا است و 30 درصد تجارت جهاني نفت در همين منطقه صورت مي گيرد. شش كشور خليج
فارس(بحرين، ايران، كويت، قطر، عربستان، امارات متحده عربي) 55 درصد (728 ميليارد
بشكه) از ذخاير نفت خام جهان را در مالكيت خود دارند .
ميزان صادرات كشورهاي حاشيه خليج فارس در سال 2006 روي هم رفته 2/18 ميليون بشكه در
روز بود كه از اين ميزان 17 ميليون بشكه آن از طريق
تنگه هرمز (معادل يك پنجم تقاضاي جهاني) و الباقي از طريق خطوط لوله نفتي تركيه به
مديترانه و از عربستان به درياي سرخ منتقل گرديد. در طول سال 2006 عمده واردات نفت
آمريكا از خليج فارس 2/2 ميليون بشكه در روز، معادل 17 درصد كل واردات نفت آمريكا
بود .
دلايل برتري موقعيت ايران در خليج فارس و تنگه هرمز
الف- برتري موقعيت نظامي و جمعيتي
ايران نسبت به ديگر كشورهاي منطقه بر سكوي بلندتري قرار دارد. ايران از لحاظ نظامي
از تمام كشورهاي كناره خليج فارس قوي تر است. نيروهاي نظامي ايران در طول هشت سال
جنگ با عراق و رزمايش هاي متعدد دريايي، تجارب بسياري آموخته اند. همچنين در دو دهه
گذشته نيروهاي نظامي با خريد و توليد تجهيزات نظامي بر توان رزمي خود افزوده اند.
از نظر جمعيت نيز ايران درصد قابل توجهي از جمعيت اين منطقه را داراست.
ب- ساحل طولاني ايران
همه كرانه هاي شمالي خليج فارس، تنگه هرمز، درياي عمان و گوشه باختري اقيانوس هند،
جزء قلمرو ايران است. ايران در مقايسه با ساير كشورهاي كناره خليج فارس، بيشترين
طول ساحلي را دارد. ايران با داشتن 1375 كيلومتر خط ساحلي از بندر عباس تا دهانه
اروند، 5/56 درصد كل سواحل خليج فارس را در اختيار دارد. حساس ترين جزاير راهبردي
تنگه هرمز به ايران تعلق دارد. تمام كشتي هايي كه از تنگه هرمز عبور مي كنند، از
ميان جزاير ايراني
تنب بزرگ، فارور، ابوموسي و سيري عبور مي كنند .
ج- ذخاير بالاي نفت و گاز
امروزه عمده ترين دليل اهميت خليج فارس براي كشورهاي غربي به وجود ذخاير عظيم گازي
و نفتي در اين منطقه باز مي گردد. خليج فارس دارنده بيش از 60 درصد ذخاير اثبات شده
نفت جهان است و 30 درصد تجارت جهاني نفت را در اختيار دارد. حجم ذخاير 150 ميليارد
بشكه اي ايران در بين كشورهاي ساحلي قابل توجه است. همچنين جداي از نفت، منطقه خليج
فارس ذخاير عظيم گاز طبيعي (642/2 تريليون فوت مكعب يعني 45 درصد كل ذخاير كشف شده)
جهان را دارد كه سهم ايران از آن 3/15 درصد (8/970 تريليون فوت مكعب) است .
كم اثر بودن راه هاي جايگزين تنگه هرمز
غرب براي اين كه استفاده ابزاري ايران از تنگه هرمز بر آن تأثير نگذارد، در صدد
تنوع بخشي به منابع انرژي خود و عدم اتكا به اين منطقه برآمد. در مقابل، كشورهاي
عربي منطقه براي آنكه بازار غرب را همچنان حفظ كنند، به دنبال مسيرهاي جديدي براي
صادرات بودند كه مسيرهاي مختلفي از جمله استفاده از گزينه هاي عربستان - درياي سرخ،
گزينه عراق- تركيه مطرح شدند. اخيراً امارات متحده عربي درصدد احداث خط لوله اي
برآمد تا ضمن انتقال انرژي از مسير درياي عمان، اتكاي خود را به مسير تنگه هرمز
كاهش دهد .
براي عملياتي كردن اين ايده، خط لوله حبشان- فجيره در دستور كار قرار گرفت. خط لوله
حبشان - فجيره به طول حدود 375 كيلومتر توسط يك پيمانكار چيني با سرمايه گذاري 3/29
ميليارد دلار احداث شد؛ خط لوله اي كه قرار است با دور زدن تنگه هرمز، نفت امارات
را از سواحل درياي عمان صادر كند. با بهره برداري از اين خط لوله، نفت خام امارات
متحده عربي بدون عبور از تنگه هرمز به بازارهاي جهاني صادر خواهد شد. ظرفيت اين خط
لوله در ابتدا 5/1 ميليون بشكه در روز خواهد بود و در ظرفيت نهايي خود امكان انتقال
8/1 ميليون بشكه در روز را در اواسط سال 2011 خواهد داشت. اين طرح اگرچه بخشي از
نفت را بدون وابستگي از تنگه هرمز منتقل خواهد كرد؛ اما هنوز نزديك به 12 ميليون
بشكه نفت روزانه از
تنگه هرمز خواهد گذشت كه اخلال حتي در يك ميليون بشكه آن، اثرات جبران ناپذيري را
بر اقتصاد جهان مترتب خواهد ساخت .
نتيجه آنكه ايران همواره اعلام داشته است كه خواهان صلح، دوستي، مفاهمه و مذاكره با
كشورهايي است كه به حق ايران درباره انرژي هسته اي احترام مي گذارند و آن را به
رسميت مي شناسند؛ اما در صورتي كه غرب بخواهد از طريق گزينه هاي نظامي اين حق ايران
را ناديده بگيرد، بالطبع پاسخ ايران، قاطع، سريع و به فرموده مقام معظم رهبري
«دندان شكن» خواهد بود. غرب بايد توجه داشته باشد كه ايران در راهبرد نظامي خود
تنها متكي بر گزينه انسداد تنگه هرمز نيست و در دفاع از حقوق خويش از تمامي گزينه
ها استفاده خواهد كرد .
|