(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 18 شهریور 1391 - شماره 20301

صفحه (14)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
از اين انگور شراب نگيريد ! (يادداشت روز)
طلاق ! (گفت و شنود)
كيهان و خوانندگان
با اشاره به جنايات اتمي در هيروشيما و ناكازاكي
نماينده ايران : آمريكا شايستگي ندارد درباره برنامه هسته اي ما اظهارنظر كند
ايران رئيس گروه نم در آژانس شد
اولين اطلاعيه ستاد انتخابات كشور:
انتخابات يازدهم رياست جمهوري 24 خرداد 92 برگزار مي شود
تايم: اسرائيل احساس انزوا مي كند، ثبات رواني نتانياهو زير سؤال است (خبر ويژه)
جنگ ديگ ها ميان حلقه لندن و جبهه پاريس- بروكسل بالا گرفت (خبر ويژه)
روسيه: ملاك ما آژانس است نه سياستمداران ناپخته آمريكا (خبر ويژه)
نامزدهاي انتخابات آمريكا در گرداب اقتصاد دست و پا مي زنند (خبر ويژه)
روسياهي فراخوان شبانه رسانه هاي سبز را رها نمي كند (خبر ويژه)
تست دروغ سنجي از اعضاي كابينه امنيتي اسرائيل (خبر ويژه)


از اين انگور شراب نگيريد ! (يادداشت روز)

در نيمه دوم دهه 60- سال 1987 ميلادي- وقتي نجم الدين اربكان، سياستمدار اسلامگراي تركيه با شعار رهايي كشورش از سلطه آمريكا، «حزب رفاه» را تاسيس كرد، كمتر كسي احتمال مي داد كه اين حزب با رويكرد گسترده مردم مسلمان تركيه روبرو شود و 9 سال بعد - 1996- آقاي نجم الدين اربكان، دبير كل حزب رفاه پيروز انتخابات باشد و بعد از چند دهه بركرسي نخست وزيري تركيه لائيك بنشيند. حاكميت نجم الدين اربكان فقط يكسال دوام آورد و اين نخست وزير قانوني تنها به جرم اسلامگرايي! با دخالت ژنرال هاي ترك بركنار شده و دولتش سقوط كرد. ژنرال ها اعلام مي كردند كه به توصيه اكيد آتاتورك عمل كرده اند كه در سال پاياني عمر خود خطاب به فرماندهان ارتش گفته بود «هرگاه اوضاع كشور را آشفته ديديد و اركان آن را فاسد تشخيص داديد، بدون كمترين ترديد، زمام امور را به دست بگيريد- MARSHAL LAW- تا پس از بازگشت اوضاع به حالت عادي يك دولت غيرنظامي همسو برسر كار آمده و ارتش از حكومت كناره گيري كند».
اين توضيح در حالي بود كه مردم تركيه با رويكرد به حزب اسلامگراي رفاه و رهبر آن، نجم الدين اربكان به جدايي از آتاتورك رأي داده و ناخشنودي خود از چند دهه حاكميت سكولاريسم بر اين كشور مسلمان را اعلام كرده بودند. چند سال بعد - مارس 2003/اسفند 1381- وقتي بار ديگر به آراي مردم تركيه مراجعه شد آقاي رجب طيب اردوغان رهبر حزب اسلامگراي عدالت و توسعه به نخست وزيري رسيد. در همان روزها، مركز استراتژيك «آمريكن اينترپرايز» طي گزارشي با ابراز نگراني از موج اسلامگرايي در تركيه، برخي از سياستمداران آمريكايي را ملامت كرد كه بركناري نجم الدين اربكان را پايان اسلامگرايي در اين كشور تلقي كرده بودند.
بعد از پيروزي عبدالله گل - رئيس جمهور- و طيب اردوغان - نخست وزير- روزنامه انگليسي ديلي تلگراف نوشت در پيروزي اين دو اسلامگراي نزديك به اخوان المسلمين، روسري همسرانشان نقش فراواني داشته است و توضيح داد كه روسري خانم هاي رئيس جمهور و نخست وزير تركيه، مفهومي فراتر از حجاب اسلامي رايج در ميان زنان و دختران مسلمان دارد و از پيوند آنان با انقلاب اسلامي ايران خبر مي دهد.
درباره نگاه مردم مسلمان تركيه به آقاي اردوغان و چرايي رويكرد آنان به ايشان، اشاره به اين نكات در كارنامه سياسي اردوغان نمي تواند بي تاثير ارزيابي شود.
آقاي اردوغان دانش آموخته مدرسه مذهبي امام خطيب و سپس دانشكده علوم اقتصادي و اداري دانشگاه مرمره بود. ايشان بعد از فارغ التحصيلي در اداره حمل و نقل شهر اسلامبول استخدام شد و در سال 1980 به علت اصرار بر انجام تكاليف ديني از ادامه كار بازماند! در سال 1991 به عنوان عضو حزب رفاه و با تاكيد بر آموزه هاي اسلامي در تبليغات انتخاباتي از اسلامبول وارد مجلس تركيه شد.
در سال 1989 كه با شكايت شهرداري به دادگاه احضار شده بود، قاضي دادگاه را به علت شرابخواري فاقد صلاحيت دانست و اين اقدام وي بازداشت يك هفته اي او در زندان بايرام پاشا را در پي داشت.
آقاي اردوغان در سال 1998 پس از قرائت يك شعر اسلامي به جرم ناديده گرفتن قوانين و مقررات حكومت لائيك تركيه، به 10 ماه حبس محكوم شد و...
انتخاب اردوغان به نخست وزيري تركيه با استقبال گسترده مردم مسلمان اين كشور كه چند دهه تحت فشار حكومت لائيك ناچار به ترك بسياري از تكاليف و آداب اسلامي خود شده بودند، روبرو شد. اردوغان اگرچه رابطه سياسي و اقتصادي تركيه با اسرائيل را قطع نكرد و ادامه اين رابطه اعتراض مردم مسلمان تركيه را در پي داشت ولي با ارسال كشتي كمك هاي انسان دوستانه «مرمره» براي مردم به محاصره درآمده غزه كه با حمله كماندوهاي اسرائيلي و شهادت تعدادي از سرنشينان ترك اين كشتي همراه بود، رضايت نسبي مردم را به دست آورد و پس از آن مشاجره لفظي شديد وي با شيمون پرز رئيس جمهور رژيم جعلي اسرائيل، بر محبوبيت وي افزود. اين محبوبيت اما، به درازا نكشيد و همكاري آشكار اردوغان با آمريكا، اسرائيل، عربستان و قطر براي مقابله با دولت سوريه كه يكي از حلقه هاي اصلي مقاومت در منطقه بود، محبوبيت به تدريج كسب شده اردوغان طي دو دهه گذشته را، با تندبادي ويرانگر روبرو كرد و بسياري از رشته هاي نخست وزير اسلامگراي تركيه را پنبه كرد. تا آنجا كه ديروز، «عبداللطيف شنر» معاون سابق وي- به گفته خود- ملاحظات جاري را ناديده گرفت و زبان به نصيحت همراه با ملامت اردوغان گشود و در مصاحبه با روزنامه «وطن» چاپ تركيه گفت «بحران سوريه زمينه ساز سقوط اردوغان است» و با اشاره به نشانه هاي اين سقوط نتيجه گرفت كه «دشمني اردوغان و داود اوغلو با دولت سوريه براي مردم تركيه قابل توضيح نيست و من هيچ ترديدي ندارم كه مقابله با سوريه ايستگاه آخر اردوغان است و نخست وزير كشورمان همراه با رجال سياسي متنفذ خود مجبور است در اين ايستگاه با قدرت خداحافظي كند».
توصيه معاون سابق اردوغان اگرچه دلسوزانه و مشفقانه است و مي تواند نجات دولت تركيه را از گردابي كه آمريكا و اسرائيل با دلارهاي نفتي عربستان و قطر آفريده اند، در پي داشته باشد ولي اين توصيه ديرهنگام به نظر مي رسد، چرا كه شواهد و قرائن موجود از بحران سخت و شكننده اي حكايت مي كند كه امروزه دولت اردوغان به علت همراهي با آمريكا، اسرائيل، عربستان و قطر براي مقابله با دولت سوريه، يعني يكي از محورهاي اصلي مقاومت منطقه با آن روبرو است. نمايندگان پارلمان در مصاحبه با رسانه ها از اردوغان مي پرسند؛ اگر پايگاه هاي نظامي تركيه را
براي آموزش تروريست ها در اختيار كارشناسان اسرائيلي و آمريكايي قرار نداده اي چرا درخواست نمايندگان مردم براي بازديد از اين پايگاه ها را نمي پذيري؟! و بسياري از شخصيت هاي سياسي و مذهبي و حتي كساني كه فاقد گرايش هاي ديني بوده و تنها به استقلال كشورشان مي انديشند، همكاري تركيه با اسرائيل و آمريكا و عربستان و قطر را غيرقابل توجيه و آسيب جدي و جبران ناپذير به جايگاه تركيه در منطقه ارزيابي مي كنند.
ديروز سايت مؤسسه استراتژيك «بروكينز»- كه نقش برجسته اي در سياست خارجي آمريكا دارد- گزارشي را منتشر كرد كه چند هفته قبل درباره بحران سوريه و چگونگي برخورد با آن به سناي آمريكا ارائه كرده بود. در اين گزارش «مارتين اينديك» پنهان نمي كند كه اصلي ترين هدفي كه آمريكا در بحران سوريه دنبال مي كند، تضمين موجوديت به خطر افتاده اسرائيل است و با اشاره به اين كه كشورهاي عربستان و قطر فاقد مرز مشترك با سوريه هستند، از تركيه به عنوان كشوري ياد مي كند كه توانسته است اين نياز ضروري را براي مخالفان دولت سوريه تامين كند. «اينديك» پيش از اين نيز، آرزوي تركيه براي پيوستن به اتحاديه اروپا را، انگيزه اي براي وارد كردن دولت اردوغان به حلقه كشورهاي درگير با سوريه دانسته بود!
گفتني است دولت آقاي اردوغان در اين ماجرا با يك تناقض غيرقابل توجيه روبروست. چرا كه ادعاي دموكراسي خواهي براي مردم سوريه نمي تواند در ائتلاف با عربستان و قطر و حمايت آشكار و بي پرده آمريكا و اسرائيل از اين ائتلاف همخواني داشته باشد. به بيان ديگر كدام ذهن كودني ادعاي دموكراسي خواهي عربستان را مي پذيرد؟! كشوري كه به قول هانتينگتون در اجلاس 2005 نيكوزيا، مرتجع ترين كشور منطقه است و نظام حكومتي آن به ماقبل تاريخ تعلق دارد! و يا چه كسي باور مي كند كه اسرائيل خيرخواه مردم سوريه باشد؟! و...
همين پنج شنبه گذشته، آقاي اردوغان كه از خيزش هاي پراكنده اما جدي مردم تركيه عليه دولت خود به شدت عصباني بود و در مقابل اين پرسش كه چرا دولت تركيه همراه اسرائيل و عربستان وارد جنگ با سوريه است، بي آن كه پاسخ روشني داشته باشد و در حالتي كه به گزارش فرانكفورتر آلگماينه، غيرعادي به نظر مي رسيد، زبان به گلايه از آمريكا گشود و گفت؛ «آمريكا در مقابله با سوريه ما را تنها گذاشته است».
شواهد ياد شده و بسياري از شواهد و قرائن ديگر ترديدي باقي نمي گذارند كه «تركيه» به نيابت از آمريكا و اسرائيل و با دلارهاي آل سعود و قطر به يك جنگ نيابتي عليه سوريه كشانده شده است. جنگي كه از هم اكنون مي توان پايان آن را كه با هزينه سنگين دولت اردوغان
- و به قول معاون سابق وي سقوط وي و حزبش- همراه خواهد بود، پيش بيني كرد. اين پايان نه فقط براي مردم مسلمان تركيه، بلكه براي همه ملت هاي مسلمان از جمله مردم و نظام جمهوري اسلامي ايران ناگوار است چرا كه تركيه يكي از كشورهاي بزرگ اسلامي است و شكل گيري دولت اسلامگراي كنوني، اميد و آرزوهاي فراوان مردم تركيه و ساير ملت هاي مسلمان را در پي داشته است و در اين ميان برخي از صاحبنظران نيز با ارائه شواهدي درخور تامل و بعضا غيرقابل انكار بر اين باورند كه آمريكا و اسرائيل با وارد كردن دولت تركيه به بحران سوريه، يك پروژه دومنظوره را دنبال مي كنند. اول؛ بهره گيري از مرزهاي مشترك تركيه براي ارسال اسلحه و اعزام تروريست به سوريه و دوم؛ انتقام از اسلامگرايان حزب رفاه كه به حاكميت چندده ساله لائيك ها در تركيه پايان داده اند.
گفتني است مرحوم نجم الدين اربكان، مؤسس حزب رفاه كه چندي قبل دار فاني را وداع كرد، با مواضع چند سال اخير اردوغان به شدت مخالف بود. ايشان در گفت وگو با يكي از ديپلمات هاي عالي رتبه مسلمان با ابراز نگراني گفته بود؛ اردوغان در ابتدا مانند يك خوشه انگور، شيرين بود و من نگرانم كه دشمنان تركيه از اين انگور، شراب بگيرند!
حسين شريعتمداري


طلاق ! (گفت و شنود)

گفت: دولت كانادا در اعتراض به مواضع جمهوري اسلامي ايران عليه اسرائيل و حمايت كشورمان از سوريه، سفير خود را فرا خواند.
گفتم: به جهنم! ولي روابط ايران و كانادا كه از مدت ها قبل به حالت تعليق درآمده و تقريبا قطع شده بود.
گفت: بعد از موفقيت بزرگ ايران در اجلاس تهران كه به قول رسانه هاي غربي سيلي محكمي به گوش آمريكا و صهيونيست ها بود، دولت كانادا هم قصد داشته خودش را داخل آدم حساب كند.
گفتم: دو تا آدم ثروتمند به حج رفته بودند و يكي از آنها نوكرش را هم با خودش برده بود. اولي وقتي چشمش به كعبه افتاد گفت؛ خدايا به بركت زيارت خانه تو، كنيزم عطيه را آزاد كردم. دومي براي اين كه از او عقب نماند گفت؛ من هم كنيزم رفيعه را آزاد كردم و نوكر كه بدجوري جوگير شده بود گفت؛ خدايا! من هم به بركت زيارت خانه تو، زنم صفيه را به سه طلاق آزاد كردم!


كيهان و خوانندگان

سامانه پيام كوتاه 30323200
¤جا دارد سخنان افتخارآميز رهبر معظم انقلاب اسلامي در اجلاس غيرمتعهدها و ديدارهاي معظم له با برخي سران شركت كننده در اجلاس به صورت كتابي تنظيم و در دسترس علاقه مندان قرار گيرد. اين كار مي تواند توسط وزارت ارشاد يا روزنامه كيهان صورت گيرد.
4578---0939
¤ايران در برابر شركت 24 كشور در رزمايش مشترك با آمريكا در خليج فارس بايد در عرصه هاي سياسي-اقتصادي با اين كشورها به مقابله برخيزد و ساده از كنار آن نگذرد.
صباغيان
¤بدعت هاي ناصواب و غيرمعقولي كه بعضي مثلا با هدف اداره بهتر كشور به آنها دامن زده مي شود خود سنگ بناي كارهاي خطرناك در جهت استحاله اركان نظام خواهد بود. بايد مواظب باشيم در چنين دام هايي نيفتيم. كيهان نيز به عنوان يك روزنامه تاثيرگذار در افكار عمومي بايد بيش از پيش هوشيار باشد.
2996---0916
¤پيشنهاد مي كنم كه روز «دهم شهريور» روز ديپلماسي و اقتدار ايران و يأس دشمنان ناميده شود.
موسي بلادي
¤آقاي كرم زاده نشان داد كه يك مسلمان در همه عرصه ها مي تواند با اعمالش پايبندي خود را به اسلام و معارف اسلامي نشان دهد حتي اگر در مقابل فردي از دربار سلطنتي (عروس ملكه انگليس) قرار گيرد. درود بر غيرت و عرق ديني اش.
6770---0911
¤پيشنهاد مي كنم يارانه ها را دولت به اجناس و شركت ها واگذار كند تا قيمت ها به قبل از هدفمندي يارانه ها برگردد. برخي خانواده ها به پوكي استخوان دچار شده اند. آيا پروژه «يارانه در سفره خود» بايد سفره را به طور كلي از مردم بگيرد؟
9115---0938
¤با توجه به تاكيد مسئولين و كارشناسان امر بر ضرورت رشد جمعيت، شايسته است در سريالها و فيلم ها نيز بدان پرداخته شود و رسانه ملي نيز از اين وظيفه مهم غفلت نورزد.
2267---0919
¤آمريكا در تركيه و مصر براي مبارزه با اسلام ناب محمدي به دنبال ارائه و الگوسازي اسلام آمريكايي است. بايد تلاش كرد كه دشمن به اهداف شوم خود نرسد.
8681---0912
¤از مسئولين برگزاري اجلاس درخواست مي شود تا با شفاف سازي در مورد هزينه هاي اجلاس عدم تعهد و شايعه پراكني رسانه هاي مغرض و دشمنان تابلودار نظام ضدانقلاب خبيث را در اهدافشان ناكام گذارند.
6406---0912
¤وقتي يك برنامه تلويزيوني براي اطلاع از آراء و نقطه نظر بينندگان خود مجهز به سامانه پيام كوتاه مي باشد، چرا قواي سه گانه كشور از راه اندازي چنين سامانه اي دريغ مي كنند.
يك شهروند
¤ اي كاش برخي از خانم ها به جاي مسابقه براي شاغل شدن به همين ميزان نيز مسابقه حفظ حجاب داشتند و به دستور خداوند متعال در سور احزاب و نور عمل مي كردند.
6095---0939
¤ از سازمان ميراث فرهنگي اصفهان و نطنز درخواست مي شود نسبت به تكميل سرويسهاي بهداشتي مقابل پاسگاه انتظامي «هنجن» جاده قديم كاشان-اصفهان كه حدود سه سال پيش نيمه كاره رها شده اقدام نمايند. در ضمن از مسئولين ستاد اقامه نماز و وزارت راه و شهرسازي نيز درخواست مي شود در كنار آن نسبت به احداث نمازخانه خواهران و برادران اقدام نمايند.
حسين شفيعي ابيانه
¤ از فرماندهي محترم ناجا درخواست مي شود با توجه به افتتاح شهرجديد هشتگرد با جمعيت پانصدهزارنفري، نسبت به تقويت كلانتري موجود و افتتاح كلانتري هاي ديگر براي برقراري امنيت اين شهر اقدام نمايند. شهر پانصد هزارنفري با امكانات پاسگاه فعلي اصلا پاسخگو نيست.
شاهپوري
¤ فكر مي كرديم با اجراي قوانين جديد راهنمايي و رانندگي صحبت با تلفن همراه از سوي رانندگان ترك مي شود ولي متاسفانه هيچ فرقي با گذشته نكرده است. اگر بگويم بيشتر نشده كمتر نشده است.
8681---0912
¤ پنج ماه از تاريخ برگزاري دور دوم انتخابات مجلس شوراي اسلامي مي گذرد ولي از پرداخت حق الزحمه عوامل اجرايي خبري نيست. تكليف ما چه مي شود.
5771---0912
¤ از مسئولين آموزش و پرورش بخواهيد جلوي اجراي طرح سيم كارت رايگان در مدارس را بگيرند و به جاي آن بسته هاي فرهنگي تحويل دانش آموزان بدهند.
8957---0912
¤ مسئولين وزارت رفاه، كار و امور اجتماعي وظيفه دارند با تحت نظارت قرار دادن كارفرمايان از تخلف و سوءاستفاده آنان مثل عدم انعقاد قرارداد مستقيم با كارگران جلوگيري كنند.
6263---0938
¤ ابتداي «جاده تلو» از سمت بزرگراه شهيد بابايي، محل تخليه انواع و اقسام زباله ها شده است. هر كسي از اين جاده عبور مي كند بوي مشمئزكننده زباله ها او را آزار مي دهد. بي اعتنايي ماموران وزارت راه و شهرسازي و ديگر دستگاه هاي ذي ربط به اين اقدام آشكار افراد متخلف واقعا تعجب آور است.
زرندي
«جوابيه روابط عمومي تاكسيراني شهر تهران»
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 28/5/91 روزنامه به آگاهي مي رساند، «خط مذكور در سال هاي قبل با مبدا و مقصد بيمارستان شهيد چمران- ميدان نوبنياد به سرويس دهي مشغول بوده است كه به درخواست شهروندان مبدا خط به خيابان صنايع تغيير يافته و با توجه به اين تغيير، طول مسير از 5/1 به 5/3 كيلومتر افزايش يافته، بنابراين با توجه به افزايش دو كيلومتري مسير و افزايش نرخ كرايه مصوب در سال 1391 نرخ مصوب كرايه خط مذكور در حال حاضر 5500 ريال مي باشد.»
«جوابيه روابط عمومي تاكسيراني شهر تهران»
در پاسخ به مطلب مندرج در مورخ 29/4/91 روزنامه به آگاهي مي رساند، «نرخ مصوب كرايه تاكسي ها توسط شوراي محترم اسلامي شهر تهران در تاريخ اعلامي براي اجرا به سازمان تاكسيراني شهر تهران ابلاغ و در راستاي اطلاع رساني به شهروندان محترم، اين سازمان نسبت به نصب بنر نرخ هاي مصوب در پايانه ها و همچنين درج نرخ بر روي تابلوهاي خطوط در سطح شهر اقدام و در مرحله بعد نصب برچسب كرايه بر روي تاكسي هاي خطوط با توجه به زمان بر بودن اقدام نموده است.»
 


با اشاره به جنايات اتمي در هيروشيما و ناكازاكي

نماينده ايران : آمريكا شايستگي ندارد درباره برنامه هسته اي ما اظهارنظر كند

سفير و معاون نمايندگي ايران در سازمان ملل در واكنش به نماينده ويژه رئيس جمهور آمريكا گفت: آمريكابا سابقه سياه در تاريخ فعاليت ها و سياست هاي هسته اي خود شايستگي اظهار نظر درباره برنامه هسته اي ايران را ندارد.
اسحاق آل حبيب در نشست مجمع عمومي اين سازمان به مناسبت روز بين المللي مقابله با آزمايشات هسته اي، قاطعانه به اظهارات هيئت نمايندگي آمريكا عليه برنامه هسته اي ايران پاسخ گفت.
وي در پاسخ به «سوزان برك» نماينده ويژه رئيس جمهور آمريكا در امور عدم اشاعه كه در اين اجلاس كشورمان را به سرپيچي از تعهدات بين المللي خود در زمينه عدم اشاعه هسته اي متهم و برنامه هسته اي ايران را مغاير پيمان منع گسترش سلاح هاي هسته اي دانسته بود، گفت: مضحك اين است كه كشوري كه اولين و بيشترين آزمايشات هسته اي جهان را انجام داده و كماكان به انجام آنها با وسايل مختلف ادامه مي دهد و تنها كشوري است كه از بمب اتمي استفاده كرده و حتي در حال حاضر نيز كشورها را به استفاده از آنها تهديد مي كند، كشوري كه يكي از بيشترين ذخاير سلاح هاي هسته اي دنيا را دارا بوده و همچنان نيز به مدرن سازي و توسعه اين سلاح هاي غيرانساني ادامه مي دهد، كشوري كه با نقض آشكار تعهدات بين المللي خود، سلاح هاي هسته اي خويش را در اختيار ديگران قرار داده و يا در سرزمين هاي آنها مستقر كرده و يكي از بيشترين كمك ها را در ساخت سلاح هاي هسته اي به رژيم اسرائيل به عنوان تنها منشأ بي ثباتي و ناامني در خاورميانه داشته و كشوري كه آشكارا تعهدات حقوقي بين المللي مصرح خود در زمينه خلع سلاح هسته اي تحت پيمان منع گسترش را نقض كرده است، اتهاماتي را عليه برنامه هسته اي كاملاً صلح آميز كشور من كه يك عضو پايبند به كليه تعهدات خود تحت پيمان منع گسترش است، مطرح مي كند، در حالي كه اين كشور با اين سابقه سياه در تاريخ فعاليت ها و سياست هاي هسته اي خود لياقت آن را ندارد.
آل حبيب همچنين طي سخنراني خود در اين اجلاس خواستار اجراي عملي خلع سلاح هسته اي در جهان شد و تأكيد كرد: جهان نيازمند اقدامات عملي براي دور كردن خطر جنگ هسته اي و رفع تهديداتي است كه بشريت به واسطه وجود سلاح هاي اتمي با آن مواجه است.
وي اضافه كرد: پس از فاجعه مصيبت بار بمباران اتمي هيروشيما و ناكازاكي، اگرچه حذف سلاح هاي هسته اي به عنوان بالاترين اولويت جامعه بين المللي درآمد و در همين راستا مجمع عمومي سازمان ملل متحد نيز در اولين قطعنامه خود خواستار امحاي كامل سلاح هاي اتمي شد، ولي متأسفانه عدم پايبندي كشورهاي داراي سلاح هسته اي به تعهدات خود در زمينه خلع سلاح هسته اي، نه فقط باعث تضعيف اعتبار معاهده منع گسترش سلاح هاي هسته اي شده، بلكه اين تحول ناميمون، همراه با برنامه كشورهاي داراي سلاح هسته اي براي مدرنيزه كردن، ارتقاء و گسترش سلاح هاي اتمي خود باعث نااميدتر شدن ملت ها در مورد تحقق جهان عاري از سلاح هاي هسته اي شده است.
اسحاق آل حبيب اظهار داشت: دنياي عاري از سلاح هسته اي نبايد امري صرفاً ذهني قلمداد شود، بلكه برعكس، اين امر بايد به صورت عيني در جهان محقق شود و براي عملي شدن آن بيشترين مسئوليت متوجه كشورهاي دارنده سلاح هسته اي است.
وي تصريح كرد: اين كشورها بايد لفاظي و بازي با كلمات را كنار گذاشته و براي اجراي تعهدات خلع سلاحي خود اقدامات عملي انجام دهند.
وي تأكيد كرد: در همين راستا رژيم صهيونيستي نيز به عنوان تنها غير عضو پيمان منع گسترش در منطقه خاورميانه كه داراي سلاح هسته اي هم مي باشد، بايستي وادار شود كه به خلع سلاح هسته اي و پيوستن فوري و بدون پيش شرط به اين پيمان تن در دهد و براي قرار دادن كليه تأسيسات هسته اي خود تحت نظارت كامل پادمان هاي جامع آژانس بين المللي انرژي اتمي نيز تحت فشار قرار گيرد.
اسحاق آل حبيب در زمينه مقابله با آزمايشات هسته اي نيز تصريح كرد: جمهوري اسلامي ايران معتقد است كه انجام آزمايش هسته اي به هر وسيله اي، از جمله از طريق شبيه سازي توسط ابررايانه ها بايد پايان يابد، چرا كه اين امر مغاير اصول و روح كلي معاهده منع جامع آزمايشات هسته اي و تعهدات كشورهاي دارنده سلاح هسته اي است.


ايران رئيس گروه نم در آژانس شد

نشست سفرا و نمايندگان جنبش عدم تعهد (نم) در آژانس ديروز در حالي برگزار شد كه رياست اين جنبش از مصر به سفير و نماينده كشورمان در آژانس واگذار شد.
در اين نشست كه در مقر آژانس بين المللي انرژي اتمي در وين برگزار شد، «خالد عبدالرحمن شاما» نماينده مصر در وين رياست شاخه آژانس جنبش عدم تعهد را به «علي اصغر سلطانيه» نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در آژانس واگذار كرد.
رياست جنبش عدم تعهد نهم شهريور، همزمان با برگزاري شانزدهمين اجلاس سران اين جنبش در تهران، از مصر به جمهوري اسلامي ايران واگذار شد.
جنبش عدم تعهد كه بيش از 120عضو دارد هفته پيش در اجلاس تهران با صدور بيانيه اي حمايت قاطع خود را از فعاليت هاي صلح آميز هسته اي ايران اعلام كرد.
در اين بيانيه تصريح شد: تمامي كشورها بايد بتوانند از حق مسلم و انكارناپذير خود براي توسعه، تحقيق، توليد و استفاده از انرژي هسته اي براي مقاصد صلح جويانه، بدون تبعيض و منطبق با تعهدات حقوقي مربوطه بهره مند شوند. بنابراين، هيچ چيزي نبايد به نحوي تفسير گردد كه حق كشورها براي توسعه انرژي اتمي براي مقاصد صلح آميز را منع نموده و يا محدود نمايد.
پاسخ سلطانيه
به ادعاي آژانس
علي اصغر سلطانيه، نماينده كشورمان در آژانس پس از پايان نشست توجيهي- فني آژانس با رد ادعاي اخير آمانو كه درباره فعاليت هسته اي در سايت پارچين تأكيد كرد كه فعاليت هايي كه ادعا مي شود در مجاورت اماكن مورد درخواست آژانس براي بازرسي، انجام مي گيرد هيچ ارتباطي به تحقيقات آژانس ندارد.
وي افزود: «صرفاً داشتن يك تصوير ماهواره اي» روشي نيست كه آژانس از طريق آن فعاليت حرفه اي خود را انجام دهد.
سلطانيه گفت: آنها بايد اسناد را ارايه كنند و در غير اين صورت ايران نمي تواند بدون اين اسناد اثبات كند كه آيا اين اتهامات بي اساس است يا نيست. ما بايد آنها را در اختيار داشته باشيم.
وي تصريح كرد: همه بايد مراقب باشند اعتبار آژانس خدشه دار نشود.


اولين اطلاعيه ستاد انتخابات كشور:

انتخابات يازدهم رياست جمهوري 24 خرداد 92 برگزار مي شود

براساس اولين اطلاعيه ستاد انتخابات كشور، يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به همراه چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا، 24 خرداد سال آينده برگزار خواهد شد.
ستاد انتخابات كشور اولين اطلاعيه خود را درباره انتخابات آتي صادر كرد. براساس اين اطلاعيه، انتخابات اولين مياندوره اي نهمين دوره مجلس شوراي اسلامي در چهار حوزه انتخابيه براي انتخاب 4 نماينده همزمان با انتخابات يازدهمين دوره رياست جمهوري و چهارمين دوره شوراهاي اسلامي شهر و روستا در روز جمعه بيست و چهارم خرداد ماه سال يكهزار و سيصدونود و دو (24/3/1392) برگزار مي شود.
اسامي حوزه هاي انتخابيه و تعداد نماينده مورد نياز هر يك، عبارتند از:
1- دماوند و فيروزكوه - يك نماينده
2- ايلام، ايوان، شيروان و چرداول، مهران و ملكشاهي - يك نماينده
3- تويسركان - يك نماينده
4- تنكابن، رامسر و عباس آباد - يك نماينده


تايم: اسرائيل احساس انزوا مي كند، ثبات رواني نتانياهو زير سؤال است (خبر ويژه)

مجله آمريكايي تايم، رژيم صهيونيستي را در لفاظي عليه ايران منزوي توصيف كرد.
تايم در گزارشي نوشت: اسرائيل در ابراز تهديد عليه ايران در انزواي استراتژيك قرار گرفته و نتانياهو و ايهود باراك مجبور شده اند به همين خاطر فتيله تهديد را پايين بكشند. موضع اين دو با مخالفت فرماندهان امنيتي و مقامات نظامي مواجه شد. تحليل گراني چون شاي فلدمن به سخنان ژنرال اوري ساگيا از مديران ارشد وزارت دفاع اسرائيل اشاره مي كنند.
تايم از قول فلدمن مي نويسد: ژنرال ساگيا براي اولين بار علنا پرسيد كه آيا اسرائيل مي تواند بر قضاوت و ثبات رواني زمامداران فعلي اش در مديريت جنگ تكيه كند؟ او با فهرست كردن شماري از اشتباهات استراتژيك آقاي باراك و اشاره به تغيير ناگهاني روحيه در آقاي نتانياهو، درباره اين كه اين رهبران بتوانند فشار و استرس ناشي از يك جنگ تمام عيار را تحمل كنند، ابراز ترديد كرد.
مجله آمريكايي مي افزايد: يووال ديسكين، رئيس سابق شين بت، در ماه آوريل موضعگيري نتانياهو و باراك را زير سؤال برد و درباره شايستگي آنان در اداره كشور ابراز ترديد كرد. حتي شائول موفاز، رئيس سابق ستاد مشترك ارتش و معاون سابق نتانياهو در دولت نيز، پس از ديدار با نتانياهو در هفته گذشته، او را «گيج و تحت فشار» توصيف كرده است.
تايم خاطرنشان مي كند: همه اين ها موجب شده كه بنيامين نتانياهو و ايهود باراك نتوانند افكار عمومي را به نفع خود تغيير دهند و حتي شيمون پرز، رئيس جمهور نيز اخيرا با حمله به ايران بدون حمايت آمريكا مخالفت كرد. كاخ سفيد نيز با حمله يك جانبه اسرائيل به تاسيسات هسته اي ايران مخالف است. هفته پيش ژنرال مارتين دمپسي، رئيس ستاد مشترك آمريكا هشدار داد كه حمله اسرائيل تنها برنامه اتمي ايران را كمي به تاخير مي اندازد، تحريم هاي بين المللي را بي اثر مي كند و ايران را به سوي ساخت سلاح اتمي سوق مي دهد.
در همين حال نشريه آلماني دي ولت از «احساس انزوا» در رژيم صهيونيستي خبر داد و نوشت: نشانه هاي اخير در آمريكا مبني بر ناموفق ارزيابي كردن حمله احتمالي به ايران و مخالفت با آن، احساس انزوا در تل آويو را تقويت كرده است. آمريكايي ها در اقدامي غيرمنتظره اعلام كردند نيروهاي شركت كننده خود در رزمايش اكتبر را از 5 هزار نفر به 1200نفر كاهش مي دهند. بهانه اين كار مشكل بودجه اعلام شده اما گفته مي شود اوباما بدين ترتيب خواسته كه ناخرسندي خود را از جانبداري نتانياهو نسبت به رقيب وي (رامتي) در انتخابات نشان دهد.
به نوشته دي ولت «اختلاف ميان آمريكا و اسرائيل بر سر ايران شدت مي گيرد و نتانياهو عصباني است كه اوباما به جاي فشار عليه ايران، به اسرائيل فشار مي آورد.»


جنگ ديگ ها ميان حلقه لندن و جبهه پاريس- بروكسل بالا گرفت (خبر ويژه)

ارگان حلقه لندن عملكرد گروهك موسوم به شوراي هماهنگي سبز را كه در پاريس و بروكسل فعاليت مي كند، موجب ايجاد نااميدي و اختلاف در ميان اعضاي جنبش سبز معرفي كرد.
پايگاه اينترنتي جرس با بيان اينكه انتظار مي رفت اين شورا در دوران محدوديت سران جنبش، باعث انسجام بدنه شود، نوشت: به نظر مي رسد اين شورا در انجام وظيفه چندان موفق نبوده است. به اين عبارت در بيانيه شورا توجه نماييد؛ «شورا از مخالفان مي خواهد با استفاده از تمامي امكانات و ابزارها كه در اختيار دارند، صداي اعتراض خود را نسبت به ادامه يافتن حبس سران و فعالان جنبش بلند كنند؛ و در هنگامه برگزاري اجلاس نمايشي و پرهزينه سران عدم تعهد در تهران، از اطلاع رساني در مورد وضع زندانيان و تعقيب خواسته هاي خود، دريغ نكنند.»
جرس آنگاه نوشت: اين شيوه مبهم دعوت به كنش، دو نتيجه منفي خواهد داشت؛ در درجه نخست انرژي كنشگران را در جهات مختلف پخش نموده و چون اين انرژي هاي واگرا شده به نتيجه اي مشخص نيز نمي رسد موجبات نااميدي را فراهم مي نمايد و در وهله دوم موجبات تضعيف مركزيت آن هسته مركزي را ايجاد خواهد نمود. نظرات ابراز شده در ذيل گزارش فوق در سايت كلمه، خود تا حدودي نشان دهنده اين موضوع است.
جرس افزود: شوراي هماهنگي تبديل به كنشگري شده است كه صرفا به رخدادها آنهم به گونه اي نه چندان تاثيرگذار پاسخ گفته و خود برنامه اي مشخص براي تعقيب اهداف ندارد، حتي در مواردي نيز چون موضوع بيماري مهندس موسوي و تقارن آن با اجلاس سران غيرمتعهد كه فرصتي مناسب براي سازماندهي كنشي جمعي براي افزايش فشار بر حاكميت در جهت رفع حصر از رهبران ايجاد مي شود با موضع گيري هايي مبهم و دعوت هايي غيرمشخص و كلي انرژي ايجاد شده را دچار اتلاف نموده و به جايگاه خود نيز آسيب وارد مي نمايد.
يادآور مي شود برخي گروه هاي تندرو اپوزيسيون با اشاره به كارنامه 2 ساله گروهك موسوم به شوراي هماهنگي و سخنگوي آن (اردشير اميرارجمند) به غلط ادعا كرده اند كه اين گروه ساخته سرويس امنيتي ايران براي ايجاد اختلاف و سردرگمي در ميان گروه هاي اپوزيسيون مي باشد. اين طيف معتقدند شورا عملا نقشه هايي را طراحي مي كند كه نيروي مخالفان هدر مي رود و انرژي موجود به شكلي بي اثر تخليه مي شود و حتي بعضا مخالفاني هم شناسايي و بازداشت مي شوند.
از سوي ديگر برخي محافل حلقه لندن را متهم به بي عرضگي و فرصت طلبي و لفت و ليس مي كنند و معتقدند اين حلقه با پيش كشيدن سناريوي درازگوش تروا در بهمن 88، تير خلاص را به جنبش سبز زد.
 


روسيه: ملاك ما آژانس است نه سياستمداران ناپخته آمريكا (خبر ويژه)

روسيه نمي تواند بپذيرد كه قوانين آمريكا درباره تحريم ايران ، در خارج از مرزهاي آمريكا اجرا شود.
سرگي ريابكوف معاون وزارت خارجه روسيه به خبرگزاري اينترفكس گفت: ما نمي توانيم بپذيريم كه تحريم هاي آمريكا در خارج از مرزهاي اين كشور اجرا شود. اين تحريم هاي يكجانبه نقض قوانين اساسي بين المللي است.
وي اضافه كرد: ما نگاه متفاوتي از آمريكا به فعاليت هاي هسته اي ايران داريم و آن اين است كه تمامي فعاليت هاي هسته اي ايران تحت كنترل و نظارت بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي است و موادي كه ايران اكنون در اختيار دارد نمي تواند براي اهداف نظامي استفاده قرار گيرد. اين چيزي است كه رسماً از سوي آژانس نيز تاييد شده است.
ريابكوف گفت: «متأسفانه تحريم براي رسيدن به اهدافي كه در عمل دست نيافتني به نظر مي رسند با توسل به زور و فشار به احساساتي اغواكننده براي سياستمداران در دو سوي اقيانوس اطلس تبديل شده است. اين بازتاب دهنده سياستمداراني است كه ناپخته مي انديشند و از تجربه ها عبرت نمي گيرند.»
وي همچنين گزينه نظامي را داراي آثار فاجعه بار اقتصادي و سياسي و امنيتي براي كل خاورميانه ارزيابي كرد.


نامزدهاي انتخابات آمريكا در گرداب اقتصاد دست و پا مي زنند (خبر ويژه)

اقتصاد آمريكا در اولويت رقابت نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اين كشور است و سياست خارجي به حاشيه افتاده است.
دويچه وله آلمان اين مطلب را در گزارشي مربوط به معرفي رسمي باراك اوباما به عنوان نامزد حزب دموكرات و در ارزيابي مجادلات تند اوباما و رامني نوشت: اوضاع داخلي آمريكا محور اصلي سخنراني اوباما بود و او در حوزه سياست خارجي تنها به تكرار كليات بسنده كرد. او در اين سخنراني تنها يك بار كلمات «ايران» و «اسرائيل» را به زبان آورد.
دويچه وله مي افزايد: اوباما با شعار «تغيير» به رياست جمهوري ايالات متحده رسيد، اما حالا بسياري از كساني كه در انتخابات پيشين رأي خود را به باراك اوباما دادند، از ايجاد تغييرات موعود نااميد شده اند.
بيل كلينتون نيز در مراسم رسمي اعلام نامزدي اوباما خاطرنشان ساخت: به رغم ميراث سنگين دوره بوش، اوباما كشور را به مفهوم رؤياي آمريكايي هدايت خواهد كرد.
بيل كلينتون گفت: جمهوري خواهان در زمان جرج بوش بي نظمي كاملي برجاي گذاشتند. هيچكس نمي تواند در مدت چهار سال آسيب هاي برجاي مانده اقتصادي را ترميم كند».
دويچه وله با اشاره به دوره شكوفايي اقتصادي آمريكا در زمان رياست جمهوري بيل كلينتون نوشت: ولي اوضاع اقتصادي آمريكا در حال حاضر با دوره كلينتون كاملاً فرق دارد و نرخ بيكاري بالاتر از 8 درصد شده است.
بي بي سي نيز در گزارشي نوشت: رقم بالاي بيكاري همچنان مورد انتقاد جمهوري خواهان آمريكاست اما كلينتون مي گويد اين وضعيت نابسامان، ارث دوره رياست بوش و جمهوري خواهان است.
روزنامه فرانسوي ليبراسيون نيز در سرمقاله خود نوشت: در سال 1980، در گرماگرم مبارزات انتخاباتي رياست جمهوري آمريكا، رونالد ريگان، از رئيس جمهور وقت و نامزد دوباره براي انتخابات، جيمي كارتر پرسيده بود «آيا شما بهتر از چهارسال گذشته هستيد؟» باراك اوباماي جوان اكنون دقيقاً با همين پرسش روبرو است، آنهم در شرايطي كه در طول دوره چهار ساله نتوانست به تعهداتش جامه عمل بپوشاند. در اين دوره، بيكاري در آمريكا افزايش يافته، قرضه هاي آمريكا تا سر حد انفجار بالا رفته و ناتواني واشنگتن در اجراي اصلاحات، دير پا شده است.
ليبراسيون مي افزايد: البته رقباي جمهوريخواه و ضد ماليات و ضد دولت اوباما هم بخشي از مسئوليت ها در دشواريهاي اقتصادي كنوني آمريكا را به عهده دارند اما براي پيروزي در انتخابات ماه نوامبر، باراك اوباما بايد روي چيزي بيشتر از واپس گرايي و عدم محبوبيت رقيب خود، ميت رامني، تكيه كند.
گفتني است به تازگي اعلام شده كه ميزان بدهي هاي دولت آمريكا از مرز 16 هزار ميليارد دلار عبور كرده است.


روسياهي فراخوان شبانه رسانه هاي سبز را رها نمي كند (خبر ويژه)

شبكه رسانه اي اپوزيسيون به خاطر سكوت درباره نتيجه توأم با ناكامي فراخوان «حاشيه سازي در حاشيه اجلاس تهران» متهم به بي مسئوليتي و بي صداقتي شد.
پايگاه اينترنتي گويانيوز با تصريح بر اينكه كمترين استقبال از فراخوان الله اكبر شبانه در حين برگزاري اجلاس غيرمتعهدها نشد، نوشت: شيوه هايي همانند «خود را از شر پرونده اي خلاص كردن» و «عدم اعتراف به ارتكاب خطا» رفتارهايي است كه در ميان فعالان جنبش سبز و رسانه هاي آنان به تكرار ديده مي شود. يكي از نزديك ترين آنها نحوه مواجهه با عدم استقبال از فراخوان بانگ الله اكبر رسانه هاي سبز در هفته گذشته همزمان با اجلاس عدم تعهد در تهران است. پيش از اين فراخواني در سايت هاي جنبش سبز (كلمه، سحام نيوز، جرس، ادوار نيوز، نوروز، امروز، نداي سبز آزادي و نداي آزادي) با عنوان «فراخوان بانگ الله اكبر، چهارشنبه و پنج شنبه، ساعت ده شب منتشر شد. اين برنامه درصدد بود كه از فرصت حضور برخي سران كشورهاي عدم تعهد و دبيركل سازمان ملل استفاده كند.
گويانيوز نوشت: با مرور سايت هايي كه اين فراخوان را منتشر كردند مشخص مي شود كه هيچ گونه خبر يا تحليلي از نتيجه اين فراخوان منتشر نشده است. به عبارت ديگر همه اين سايت ها بطور هماهنگ واكنش مردم به اين فراخوان را مسكوت گذاشته اند و به مخاطب خبري درباره استقبال يا عدم استقبال مردم نداده اند. گرچه تلويحا اين سكوت گوياي آنست كه مردم استقبالي از اين فراخوان نكرده اند. اين سكوت گوياي برخي ويژگي هاي فعالان اين سايت هاست كه برخي از مهمترين مفاهيم اجتماعي مانند «مسئوليت اخلاقي» و «اعتماد اجتماعي» را متاثر مي سازد.
در ادامه اين اعتراض آمده است: تصميم هماهنگ به مسكوت گذاشتن عدم استقبال مردم از فراخوان، از ارزش و جايگاه اخلاق سياسي-اجتماعي در ميان اين فعالان و سايت هاي آنان حكايت دارد. در ارتباط با فراخوان الله اكبر اخير، مسئله اين است كه اين فعالان و سايت هايشان كمترين حساسيتي نسبت به مسئوليت اخلاقي در برابر مخاطبان را از خود نشان نمي دهند. به سخن ديگر اين گروهها حساسيتي نسبت به مسئوليت اخلاقي ندارند؛ آنها حاضر به پذيرش مسئوليت شكست اين برنامه نيستند و اساسا احساس نمي كنند كه در صورت عدم استقبال مردم متعهد به پاسخ گويي به اين پرسش هستند كه بر چه مبنايي چنين برنامه اي طراحي كرده اند كه بيشتر در حال باز توليد بي اعتمادي بيشتر نسبت به نيروهاي مخالف حاكميت و توانايي آنهاست؟ طوري كه اين نوع برنامه ها در حال تحليل بردن ته مانده هاي اعتماد مخالفان به امكان هر نوع برنامه اي براي تغيير سياسي در آينده است. من مخاطب متحيرم كه چرا اين گونه توهين آميز با من برخورد مي شود؟


تست دروغ سنجي از اعضاي كابينه امنيتي اسرائيل (خبر ويژه)

بنيامين نتانياهو خواستار تحقيق و انجام تست دروغ سنجي از اعضاي كابينه امنيتي اسرائيل به خاطر افشاي مذاكرات محرمانه شد.
«يديعوت آحارونوت»، پرتيراژترين روزنامه رژيم صهيونيستي روز چهارشنبه به نقل از يكي از شركت كنندگان در نشست امنيتي نوشته بود كه مقامات امنيتي و اطلاعاتي اسرائيل بر سر چگونگي مواجهه با برنامه اتمي ايران اختلاف نظر دارند و شماري بر اين عقيده اند كه حمله به تأسيسات هسته اي ايران ديگر مؤثر نيست و خسارات عظيمي را در اسرائيل برجاي مي گذارد.
اين عضو كابينه كه هنوز هويتش فاش نشده است همچنين گفته بود: «ما اطلاعات كامل و به شدت نگران كننده اي را در مورد روند برنامه هسته اي ايران شنيديم و به نظر مي رسد كه هيچ چيز نمي تواند جلوي آن ها را بگيرد. ايراني ها به طور خستگي ناپذير به فعاليت هسته اي ادامه مي دهند و سرعت آن را كاهش نداده اند. آنها در برابر فشارهاي خارجي مقاومت مي كنند.»
نتانياهو به دنبال افشاي محتواي مذاكرات جلسه سه شنبه، جلسه روز چهارشنبه كابينه امنيتي را لغو كرد و در عين حال خواستار تست دروغ سنجي شد تا فرد افشاكننده مذاكرات معلوم شود! در نشست امنيتي مذكور رؤساي سازمان هاي اطلاعاتي (اطلاعات نظامي ارتش، موساد و شين بث) حضور داشته اند. نتانياهو مي گويد «يك نفر به امنيت شهروندان خيانت مي كند و بايد تحقيقاتي انجام شود». اما به گزارش راديو اسرائيل شائول موفاز رئيس اپوزيسيون در پارلمان و معاون مستعفي نتانياهو گفت: «اول از همه خود نتانياهو بايد مورد تحقيق قرار گيرد.»
ايتمار آيخنر، خبرنگار يديعوت آحارونوت، در گفت وگو با بي بي سي درباره جزئيات نشست كابينه امنيتي مي گويد: «وزيران كابينه قدري تعجب كردند كه سازمان هاي اطلاعاتي در مورد ايران اتفاق نظر ندارند. اختلاف نظر در دستگاه اطلاعاتي نه فقط درباره جزئيات بلكه درباره موضوعات اساسي است از جمله اينكه « آيا زمان براي اقدام سپري نشده است؟»
به هم ريختگي در كابينه امنيتي اسرائيل در حالي است كه اختلافات شديدي هم ميان آمريكا و نتانياهو وجود دارد به نحوي كه رئيس ستاد مشترك آمريكا اعلام كرده، همدست اسرائيل در درگيري نظامي با ايران نخواهد شد.
ايهود باراك با تأييد اين اختلافات گفته است «اولويت ها براي آمريكا و اسرائيل در مقابله با برنامه هسته اي ايران متفاوت است و ساعت آمريكا هماهنگ با ساعت اسرائيل كار نمي كند». آمريكايي ها اخيراً ضمن به تأخير انداختن چند باره رزمايش مشترك با اسرائيل اعلام كردند تعداد شركت كنندگان را از 5 هزار نفر به 1500نفر كاهش مي دهند.
در همين حال در فضاي به هم ريخته داخلي رژيم صهيونيستي، ژنرال بني گانتز رئيس ستاد كل ارتش اسرائيل گفت: « مردم اسرائيل مرتب فكر مي كنند كه بامداد فردا كه از خواب برمي خيزند، جنگي در گرفته باشد.» او از صهيونيست ها خواست دستخوش اين هراس عميق نباشند(!)
برخي تحليلگران مجموعه مجادلات چند هفته اخير در ميان سران رژيم صهيونيستي را نوعي جنگ زرگري- با حضور موافق و مخالف جنگ!- در جهت القاي جدي بودن اراده جنگ عليه ايران مي دانند و معتقدند صهيونيست ها بدين ترتيب مي خواهند كه فشارهاي غرب و آمريكا عليه ايران را سنگين كنند هرچند كه همين اتفاق مي تواند فضاي بي ثباتي سياسي و اقتصادي و سياست بازدارندگي امنيتي اسرائيل را با خطرات جدي مواجه كند.
 


صفحه (14)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14