(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 شهریور 1391 - شماره 20302

وزير كار: تا پايان سال يك ميليون و115 هزار شغل ايجاد مي كنيم
معاون برنامه ريزي رئيس جمهور اعلام كرد
شرايط اختصاص بودجه به طرح هاي عمراني
با همكاري وزارت راه و شهرسازي و دانشكده راه آهن انجام مي شود
اجرا و بهره برداري از قطارهاي پر سرعت در كشور
بانك مركزي اعلام كرد
پيش خريد كنندگان سكه و دارندگان حواله به شعب بانك ملي مراجعه نمايند
پس از پايان مهلت 3 ماهه گاز مشتركين بدهكار قطع مي شود
وزير ارتباطات تشريح كرد دلايل كندي اينترنت در كشور
دليل افزايش قيمت طلا اعلام شد
با توافق دولت و بخش خصوصي فعالان اقتصادي از فهرست ممنوع الخروج ها خارج مي شوند
صالح آبادي: شركت هاي بورسي 20درصد سرمايه پايه خود وام مي گيرند
آغاز ثبت نام طرح جايگزيني 25 هزار وانت فرسوده
شاخص بورس به كانال 26 هزار واحد نزديك شد
كوتاه اقتصادي


وزير كار: تا پايان سال يك ميليون و115 هزار شغل ايجاد مي كنيم

وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: براساس اسناد توسعه اشتغال و پشتيبان برنامه پنجم در سال 1391، در مجموع 2 ميليون و 305 هزار شغل ايجاد خواهد شد كه از اين رقم يك ميليون و 115 هزار شغل جديد و مابقي حفظ اشتغال موجود است.
عبدالرضا شيخ الاسلامي افزود: در بخش حفظ اشتغال موجود نيز يك ميليون و 70 هزار شغل مربوط به كساني است كه در كوتاه مدت بيكار و به طور مجدد شاغل شده اند همچنين 120 هزار شغل نيز به جابه جايي فعاليت ها و مشاغل مربوط مي شود.
وي در ادامه بيان داشت: با تحقق اين ميزان از اشتغالزايي در سال جاري، 2 درصد از نرخ بيكاري كشور كاسته خواهد شد.
وي با اشاره به برنامه هاي حمايتي از مشاغل خانگي گفت: در زمينه حمايت از مشاغل خانگي ستاد ساماندهي و حمايت از مشاغل خانگي همچنان فعال بوده و در شوراي عالي اشتغال براي استمرار حمايت از اين گونه مشاغل تصميمات مناسبي اتخاذ شده به نحوي كه بانك هاي دولتي در كشور موظف شده اند 20 هزار ميليارد ريال از منابع قرص الحسنه خود را در سال جاري به متقاضيان مشاغل خانگي اختصاص دهند.
وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي گفت: هم اكنون توزيع تسهيلات ياد شده به صورت دستگاهي - استاني تهيه و ابلاغ شده است.
شيخ الاسلامي تصريح كرد: همانطور كه مي دانيد مجموعه شرح وظايف وزارت تعاون ، كار و رفاه اجتماعي شامل مواردي نظير تنظيم روابط كار، صيانت از نيروي كار، ارائه آموزش هاي مهارتي و فني و حرفه اي، اقدامات حمايتي به منظور پيشگيري از بيكار شدن نيروي كار و پرداخت بيمه بيكاري، حفاظت فني و بهداشت كار و ترويج فرهنگ كار و... است كه مجموعه اين اقدامات بسترساز تثبيت مشاغل و كمك به توسعه اشتغال است.
وي ادامه داد: همچنين وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي به عنوان دبيرخانه شوراي عالي اشتغال وظيفه هماهنگي، پيگيري و تصويب مصوبات و سياست هاي اجرايي با مشاركت ساير وزارتخانه ها و دستگاه ها در حوزه اشتغال را برعهده دارد كه اين موضوع نيز امري فرابخشي و نيازمند همياري و همكاري ساير ارگان ها و ساير قوا است. بنابراين تمام اقدامات مذكور مي تواند به تثبيت اشتغال موجود و ايجاد فرصت هاي شغلي جديد منجر شود.


معاون برنامه ريزي رئيس جمهور اعلام كرد

شرايط اختصاص بودجه به طرح هاي عمراني

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور شرايط اختصاص بودجه به طرحهاي عمراني را اعلام كرد.
رحيم ممبيني در گفت وگو با خبرگزاري فارس، در مورد پرداخت بودجه هاي عمراني در سال جاري گفت: 2 اصطلاح تخصيص و واگذاري در مورد بودجه هاي عمراني وجود دارد كه امسال تخصيص بودجه هاي عمراني براساس ميزان پيشرفت كار انجام مي شود.
وي توضيح داد: طرح هاي داراي پيشرفت بالاي 70 تا 80 درصد، در فهرست تخصيص بودجه قرار مي گيرند، البته موارد استثنا هم وجود دارد، ولي اولويت در طرح هاي عمراني پيشرفت مناسب است.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور خاطرنشان كرد: طرح هايي كه پيشرفت مناسب داشته و امكان اتمام طرح تا پايان سال جاري يا پايان سال مالي بودجه - يعني 31 تير 92 - دارند، در اولويت تخصيص بودجه قرار مي گيرند.
ممبيني افزود: سياست دولت در تخصيص بودجه هاي عمراني با توجه به محدوديت منابع مالي، همان گونه كه براي بودجه هاي جاري و هزينه اي اولويت بندي شده، در اختصاص بودجه عمراني نيز اولويت وجود دارد.
وي افزود: به عنوان مثال اگر طراحي داراي سه پروژه باشد، پروژه هايي كه امكان اتمام در سال جاري دارند، بودجه به آن ها اختصاص مي يابد.
معاون بودجه معاونت برنامه ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور افزود: از مجموع اعتبارات 40 هزار ميليارد توماني عمراني در سال جاري، طبق اين اولويت ها ممكن است، براي تمام طرح ها حدود 20 تا 30 درصد بودجه اختصاص داده شود، اما طرح هايي كه داراي پيشرفت بوده و قابل اتمام هستند، بيش از اين بودجه دريافت كرده اند.
ممبيني در مورد طرح هاي مهر ماندگار كه حدود 900 طرح را شامل مي شود، گفت: از اين تعداد اعتبار 417 طرح از محل منابع عمومي بودجه در پيوست شماره يك قانون بودجه تامين و بقيه اين طرح ها از محل سرمايه گذاري شركت هاي دولتي كه داراي رديف اعتباري است، پرداخت مي شود.
وي گفت: در طرح هاي مهر ماندگار نيز براساس پيشرفت طرح، منابع پرداخت مي شود و اين منابع متناسب با درآمدهايي است كه از محل شركت هاي دولتي به دست آمده است.ممبيني گفت: طرح هاي مهر ماندگار داراي دو منبع تامين مالي يك منابع عمومي بودجه و ديگر منابع شركت دولتي است.
وي اضافه كرد: از محل كل رقم 425 هزار ميليارد توماني بودجه شركت هاي دولتي، رقمي معادل 96 هزار ميليارد تومان به طرح هاي سرمايه گذاري اين شركت ها اختصاص مي يابد.
ممبيني افزود: منابع بودجه براي اجراي طرح هاي مهر ماندگار هم از محل بودجه عمومي و هم از محل بودجه سرمايه گذاري شركت هاي دولتي اختصاص پيدا مي كند.


با همكاري وزارت راه و شهرسازي و دانشكده راه آهن انجام مي شود

اجرا و بهره برداري از قطارهاي پر سرعت در كشور

آمار تصادفات جاده اي در ايران و تعداد كشته ها و زخمي هاي اين حوادث زنگ خطري است كه سال هاست به صدا درآمده است علاوه بر آنكه براي جلوگيري از تكرار اين حوادث بايد راه ها را ايمن كرد و خودروها را با استاندارد مطلوب ساخت، مي توان وسايل حمل و نقل ديگر را جايگزين آن كرد.
حمل و نقل ريلي سال هاست كه در سراسر جهان سالانه ميليون ها مسافر را جابه جا مي كند اما با شتاب گرفتن فعاليت ها در جوامع مختلف لزوم بازنگري در سرعت و امنيت اين وسيله بيش از پيش احساس مي شود.
حدود 100 سال پيش و با تكيه بر همين نياز سرعت، اولين قطار پر سرعت جهان در هنگ كنگ شروع به كار كرد و اكنون پس از گذشت اين سال ها جاي خالي اين قطارها در ناوگان حمل و نقل ايران احساس مي شود.
براي تسريع در پيشرفت در بهبود زيرساخت هاي مورد نياز اين مهم، انجمن حمايت از توسعه قطارهاي پرسرعت آغاز به كار كرده است.
شهريار شفيعي عضو هيئت مديره انجمن حمايت از توسعه قطارهاي پرسرعت، در مراسم آغاز به كار رسمي اين انجمن با اشاره به كشته شدن دو تا سه ايراني در هر 25 هزار سفر، به آمار 9 ميليارد سفر بدون حادثه در كشور ژاپن اشاره كرد و گفت: يكي از موارد كاهش حوادث در اين كشور استفاده گسترده از قطارهاي پرسرعت مي باشد كه امروز از حالت لوكس خارج شده است.
وي اين انجمن را غيردولتي و غيرانتفاعي دانست و افزود: اهداف اصلي اين انجمن اشاعه فرهنگ پذيرش، گسترش و استفاده از قطارهاي پرسرعت در كشور، پي جويي و تلاش در جهت تسريع و ايجاد شبكه حمل و نقل ريلي براي قطارهاي پرسرعت در راستاي توسعه پايدار، عدالت اجتماعي، حفظ محيط زيست، تمركز زدايي، توزيع ثروت و حمايت از منابع انساني و سرمايه ايراني است كه اگر بخواهيم در افق 1404 در منطقه و جهان اسلام رتبه نخست را داشته باشيم، نمي توانيم با زيرساخت هاي موجود در كشور به اين مهم دست يابيم.
علي اكبر جلالي رئيس هيئت مديره اين انجمن ديگر سخنران اين مراسم بود كه با اشاره به همكاري با دانشكده راه آهن دانشگاه علم و صنعت درخصوص توسعه قطارهاي پرسرعت، گفت: اين فعاليت ها با هدف اشاعه فرهنگ پذيرش، گسترش و استفاده از قطارهاي پرسرعت در كشور انجام مي شود و در اين راه از پايان نامه هاي ارشد و دكترا كه افكار و ايده هاي جديد را ارائه كنند حمايت مي شود.
وي ادامه داد: اكنون در كشور به دنبال بهره برداري از قطارهايي با سرعت 300 كيلومتر بر ساعت هستيم و اين در حالي است كه در جهان بر روي ساخت قطارهايي با سرعت بالاي 1000 كيلومتر مطالعه مي شود.
جلالي افزود: قطارهاي پرسرعت در 24 كشور جهان در حال توسعه است كه از آن جمله مي توان به چين، تايوان، ژاپن، اسپانيا، انگليس، آمريكا، كره جنوبي، فرانسه، ايتاليا و... اشاره كرد.
همچنين داوود يونسيان رئيس تنها دانشكده راه آهن خاورميانه در اين نشست با تاكيد بر وجود نيروهاي خبره و زيرساخت هاي مناسب موجود گفت: معمولا در حوزه مديريت و تامين بودجه با مشكلات مواجهيم.
وي ادامه داد: الگوي همكاري صنعت و دانشگاه انكارنشدني است و كشورهايي كه در توسعه قطارهاي پرسرعت گام برمي دارند با دانشگاه هاي خود روابط نزديكي را برقرار كرده اند تا علاوه بر بهره برداري بتوانند دانش مورد نياز را توسعه دهند.
يونسيان خاطر نشان كرد: تا پيش از اين تنها كشورهاي كوچك براي راه اندازي اين گونه قطارها مشتاق بودند اما اكنون كشورهايي با مساحت بيشتر نظير عربستان، تركيه و حتي آمريكا به دنبال بهره برداري از اين وسيله حمل و نقل عمومي هستند.
وي اين پروژه را 5 ساله عنوان كرد و گفت: هدف گذاري آن اجرا و توسعه قطارهاي پرسرعت 300 كيلومتر بر ساعت خواهد بود. كارفرماي اين پروژه وزارت راه و شهرسازي است و دانشكده راه آهن دانشگاه علم و صنعت با همكاري دانشگاه اميركبير و مركز تحقيقات راه آهن مطالعات را انجام خواهد داد.


بانك مركزي اعلام كرد

پيش خريد كنندگان سكه و دارندگان حواله به شعب بانك ملي مراجعه نمايند

بانك مركزي اعلام كرد: پيش خريد كنندگان سكه و دارندگان حواله (پته) به شعب بانك ملي مراجعه نمايند.
به گزارش خبرگزاري مهر، بانك مركزي اعلام كرد: با توجه به عملكرد موفق اين بانك در زمينه اجراي تعهدات طرح پيش فروش سكه در سال جاري و پايان يافتن موعد تحويل سكه هاي پيش فروش شده با سررسيد چهار و شش ماهه كه منتج به ايفاي بيش از 90 درصد از كل تعهدات اين بانك در زمينه پيش فروش سكه گرديد، از كليه هموطناني كه موعد تحويل سكه هاي پيش خريدي آنان فرارسيده اما تاكنون جهت دريافت سكه هاي خود به شعب بانك ملي مراجعه ننموده اند، درخواست مي شود در اولين فرصت ممكن براي دريافت سكه هاي خود مراجعه نمايند.
پيش خريد كنندگان سكه حداكثر تا 2 ماه پس از موعد تحويل سكه مي توانند به شعب ثبت نام كننده مراجعه نمايند و پس از اتمام مدت مزبور بايستي به سرپرستي امور شعب بانك ملي ايران در استان مورد نظر مراجعه نمايند و پس از پرداخت ماليات ارزش افزوده و هزينه نگهداري و حفظ اشياي گران بهاي اماني كه متناسب با مدت زمان تاخير خواهد بود، سكه هاي خود را دريافت نمايند.اين گزارش مي افزايد: به هموطناني كه به عوض دريافت سكه، حواله سكه(پته) دريافت نموده اند، يادآوري مي شود مدت اعتبار پذيرش حواله ها در تمامي شعب بانك ملي تا پايان سال 1391 بوده و پس از اتمام مدت مزبور حواله هاي يادشده صرفا« در شعب صادركننده داراي اعتبار مي باشند. از اين روي، به اين دسته از هموطنان توصيه مي شود طي ماه هاي آينده و قبل از پايان سال جاري براي دريافت سكه هاي خود به شعب بانك ملي ايران مراجعه نمايند.
 


پس از پايان مهلت 3 ماهه گاز مشتركين بدهكار قطع مي شود

مديرعامل شركت ملي گاز ايران گفت: گاز بدهكاراني كه اقدام به تسويه حساب نكرده اند، قطع و هزينه گاز بهاي آنها به صورت آزاد محاسبه مي شود.
جواد اوجي در گفت وگو با خبرگزاري فارس با اشاره به اتمام مهلت 3 ماه و نيمه كه به بدهكاران شركت ملي گاز بابت پرداخت بدهي شان داده شد، گفت: براساس بخشنامه هيئت دولت همه بدهكاران بخش هاي دولتي، خصوصي، صنايع، نيروگاه ها، خانگي و جايگاه هاي سي ان جي موظف بودند در يك مهلت سه ماهه بدهي خود را با شركت ملي گاز تسويه كنند.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران ادامه داد: خوشبختانه پس از ابلاغ اين بخشنامه تعداد زيادي از بدهكاران بدهي خود را به شركت ملي گاز پرداخت كردند اما اكنون پس از اتمام اين مهلت، برخي اقدام به تسويه بدهي خود نكرده اند.
وي تصريح كرد: براساس اين بخشنامه گاز بدهكاراني كه اقدام به تسويه حساب نكرده اند قطع و هزينه گاز بهاي آنها به صورت آزاد محاسبه مي شود.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران خاطرنشان كرد: همانطور كه مطلع ايد، دولت بخشي از يارانه نقدي مشتركين را از طريق دريافت گاز بها پرداخت مي كند و اگر بدهكاران اين مبالغ را پرداخت نكنند آنگاه پرداخت يارانه نقدي با مشكل مواجه مي شود.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران در ادامه با اشاره به توافق جديد صورت گرفته با مسئولان انرژي كشور تركيه نيز گفت: در مذاكراتي كه اخيرا با تركيه انجام شده است، دو كشور به توافق جديدي براي ترانزيت گاز طبيعي به اروپا دست يافته اند.
معاون وزير نفت با اعلام اينكه قرار است بخشي از گاز ايران از مسير تركيه به كشورهاي اروپايي صادر شود، تصريح كرد: از اين رو ايران و تركيه به اين توافق رسيدند كه متناسب با گازي كه ايران از خاك تركيه ترانزيت مي كند، به همين ميزان گاز تركمنستان را به تركيه ترانزيت كند.
مديرعامل شركت ملي گاز ايران با تاكيد بر اينكه اين موضع مورد توافق وزيران نفت و انرژي ايران و تركيه قرار گرفته است، اظهار داشت: در شرايط فعلي ايران زيرساخت هاي مناسب براي ترانزيت گاز تركمنستان همچون شبكه خطوط لوله و تاسيسات تقويت فشار گاز را در اختيار دارد.


وزير ارتباطات تشريح كرد دلايل كندي اينترنت در كشور

وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات گفت: وجود مشكل در كابل ها و مسيرهاي بين الملل، اختلال در كابل هاي زيردريايي و در نهايت ملاحظات امنيتي برخي مواردي هستند كه گاه موجب كندي و اختلال در اينترنت مي شوند.
رضا تقي پور در گفت وگو با ايسنا اظهار كرد: كندي اينترنت دلايل متعددي مي تواند داشته باشد كه در برهه هاي زماني مختلف به آن ها اشاره شده اما در ابتداي دولت نهم، ما پهناي باند بين الملل را از 7 درگاه دريافت مي كرديم اما اكنون تعداد اين درگاه ها دو برابر شده و به 14 درگاه رسيده است.
به گفته او در اين ميان گاه به دلايلي ممكن است برخي درگاه ها با مشكلي مواجه شوند و در كابل هاي بين الملل يا در مسير منتهي به كشور، اختلالي ايجاد مي شود كه در اين موارد ترميم آن بخش و يا تامين پهناي آن از سوي درگاه هاي ديگر بين دو روز تا يك هفته زمان مي گيرد و همين مسئله موجب كندي اينترنت در اين مدت مي شود. وزير ارتباطات در ادامه كابل هاي زيردريايي و اختلالات آنها را از ديگر دلايل كندي اينترنت كشور دانست و گفت: گاه هم شاهد بوده ايم كه اختلالات ايجاد شده در شبكه اينترنت كشور به كابل هاي زيردرياي عمان برمي گردد كه اكنون با ايجاد يك كابل موازي زيردريايي تلاش شده حجم مشكل در اين زمينه كم شود و بخش اعظمي از ترافيكي كه در اين زمينه وجود دارد منتقل گردد.
اما تقي پور از ملاحظات امنيتي به عنوان يكي ديگر از دلايل كندي اينترنت در برخي زمان ها ياد كرد و افزود: با توجه به حملات متعددي كه در ارتباط با اينترنت كشور صورت مي گيرد ما نيز گاه ناچار به تشديد ملاحظات امنيتي هستيم و اين مساله موجب ايجاد محدوديت هايي در پهناي باند و سرعت اينترنت مي شود.


دليل افزايش قيمت طلا اعلام شد

رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر دليل افزايش قيمت طلا را اعلام كرد.
محمد كشتي آراي در گفت وگو با ايسنا تحولات نفتي را عامل افزايش قيمت اعلام كرد و گفت: سكه طي چند روز اخير 50 هزار تومان افزايش قيمت داشته و قيمت هر گرم طلاي 18 عيار هم با ثبت ركورد جديد به 91 هزار تومان رسيده است.
به گفته وي تحولات در بازارهاي نفت موجب افزايش 130 دلاري قيمت طلا در بازارهاي جهاني طي هفته گذشته شده است.
قيمت انواع سكه و ارز
در بازار
ديروز سكه طرح قديم 900 هزار تومان، سكه طرح جديد 898 هزار تومان، نيم سكه 447 هزار تومان، ربع سكه 225 هزار تومان و سكه يك گرمي 130 هزار تومان قيمت داشت اين در حالي است كه هفته گذشته قيمت سكه طرح قديم 845 هزار تومان و سكه طرح جديد 842 هزار تومان بود. نيم سكه نيز چهارشنبه هفته پيش 420 هزار تومان، ربع سكه 212 هزار تومان و سكه يك گرمي 122 هزار تومان قيمت گذاري شده بود.
ديروز همچنين هر گرم طلاي 18 عيار حدود 91 هزار و 800 تومان بود. همچنين هر مثقال طلاي 17 عيار 397 هزار تومان و هر انس طلا در بازار جهاني 1736 دلار قيمت داشت اين در حالي است كه چهارشنبه گذشته هر گرم طلاي 18 عيار 86 هزار تومان، هر مثقال طلاي 17 عيار 372 هزار و 800 تومان و هر انس طلا در بازار جهاني 1692 دلار قيمت داشت. از آنجايي كه نرخ ارز و طلا همواره تابعي از يكديگرند، قيمت ارز نيز در بازار غير رسمي روند صعودي به خود گرفت؛ به طوري كه هفته گذشته در بازار غير رسمي ارز، هر دلار 2190 تومان، يورو 2770 و پوند 3500 تومان عرضه مي شد، ولي ديروز قيمت هر دلار 2283 تومان، هر يورو 2943 تومان و قيمت هر پوند 3625 تومان است.
 


با توافق دولت و بخش خصوصي فعالان اقتصادي از فهرست ممنوع الخروج ها خارج مي شوند

رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران با تشريح چگونگي خروج فعالان اقتصادي از فهرست ممنوع الخروج ها گفت: در توافقات جديد كه با سازمان امور مالياتي صورت گرفته، به زودي تعداد ممنوع الخروج ها كاهش خواهد يافت.
محمد نهاونديان در گفتگو با مهر در خصوص اعلام فهرست ممنوع الخروج ها از سوي برخي دستگاههاي دولتي گفت: تصور نمي رود كه در شرايط كنوني كم كردن تحرك مديران اقتصادي كمكي به اقتصاد كشور كند.
رئيس اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران افزود: البته وصول درآمدها از جمله درآمدهاي مالياتي، يك وظيفه قانوني است كه بايد محقق شود؛ اما نبايد فوراً رويكرد سازمان امور مالياتي، رويكرد ممنوع الخروجي و كم كردن تحرك مديران اقتصادي باشد.
وي تصريح كرد: اتاق بازرگاني نيز نظر خود را در اين رابطه با سازمان امور مالياتي مطرح كرده و در جلسه اي كه هفته گذشته با رياست اين سازمان داشته است، اعلام نظر مساعد نسبت به خروج فعالان اقتصادي كه طي توافق با سازمان امور مالياتي اقدام كرده اند را دريافت كرده است.
به گفته نهاونديان، بر اين اساس در صورتي كه مؤديان مالياتي توافق لازم را با سازمان امور مالياتي براي تنظيم زمان پرداخت ماليات ها داشته باشند، بلافاصله از فهرست ممنوع الخروج ها خارج خواهند شد، البته در مذاكراتي كه با قواي مقننه و قضائيه صورت گرفته، به صراحت اعلام شده است كه براي وصول درآمدها چه وصول بدهي هاي بانكي و چه وصول درآمدهاي مالياتي به ابزاري مثل ممنوع الخروج كردن متوسل نشويم، چرا كه اين ابزار قابل توصيه اي نيست.
وي اظهار داشت: اميدواريم اصلاح لازم در قوانين و مقررات نيز صورت گيرد اما فعلاً با توجه به مقررات موجود، هماهنگي كه با سازمان امور مالياتي صورت گرفته، اين است كه به سرعت رفع ممنوعيت فعالان اقتصادي صورت گيرد و اين مانع جديد از سر راه فعالان اقتصادي برداشته شود.
نهاونديان گفت: اگر مودي مالياتي مراجعه به سازمان امور مالياتي داشته باشد و توافق زمان بندي شده اي را براي پرداخت بدهي خود داشته باشد، از فهرست ممنوع الخروج ها خارج خواهد شد، البته نياز نيست كه عمل به اين توافق فوري باشد، بلكه بايد توافقات در نحوه پرداخت به موقع عملياتي شود.


صالح آبادي: شركت هاي بورسي 20درصد سرمايه پايه خود وام مي گيرند

رئيس سازمان بورس از ابلاغ مصوبه جديد شوراي پول و اعتبار به بانكها براي حمايت از شركت هاي بورسي خبر داد.
علي صالح آبادي ديروز در نشست خبري خود گفت: خوشبختانه تفاهمات انجام شده در حضور رئيس جمهور براي حمايت از بورس در شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيد و براي اجرا نيز به بانكها ابلاغ شد.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار داشت: هم اكنون شركت هاي بورسي و يا شركت هاي فعال در فرابورس در قالب اين تفاهم و ابلاغيه بانكي مي توانند با مراجعه به بانكها 20درصد سرمايه پايه خود را تسهيلات دريافت كنند.
صالح آبادي ادامه داد: همچنين سهام شركت هايي كه در بورس و يا فرابورس معامله مي شود مي تواند به عنوان وثيقه براي اشخاص حقيقي و حقوقي در زمان دريافت تسهيلات از سيستم بانكي مورد استفاده قرار گيرد. اين بخشنامه نيز به بانكها براي اجرا ابلاغ شده است.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي در پاسخ به سؤالي در ارتباط با روند اجرايي شدن تفاهم نامه بورس با صندوق توسعه ملي گفت: در اين قالب نيز تلاش كرديم امكاني فراهم شود تا شركت هاي بورسي بتوانند از منابع صندوق توسعه ملي در نزد بانكها استفاده كنند.
وي بيان داشت: براساس تفاهم نامه اي كه با صندوق توسعه ملي داشتيم، شركت هاي بورسي يا فرابورسي مي توانند در زمان دريافت تسهيلات از طريق تفاهم نامه با صندوق توسعه ملي در اولويت قرار گيرند و از طريق بانك هاي عامل متقاضي دريافت تسهيلات در چارچوب تفاهم نامه صندوق توسعه ملي و بورس باشند.
صالح آبادي همچنين با اشاره به تلاش براي راه اندازي و فعاليت بورس ارز در كشور، گفت: در اين رابطه كارگروهي تشكيل شده و سازمان بورس نيز يكي از اعضاي آن است اما مديريت و مسئوليت اين كارگروه با بانك مركزي است، بنابراين تصميمات اتخاذ شده از طريق بانك مركزي اعلام مي شود.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار بيان داشت: با اين حال، آن بخش از كار كه مربوط به سازمان بورس است از جمله آماده سازي سامانه معاملات فراهم شده و اين كار از طريق تالار جداگانه اي نخواهد بود و معاملات جزيي از بورس تهران خواهد بود.
وي همچنين به مهمترين دستورالعمل هاي تصويب شده توسط سازمان بورس در شش ماهه اول سال اشاره كرد و گفت: يكي از دستورالعمل هاي مهمي كه به تصويب سازمان بورس رسيد كنترل هاي داخلي بود كه به شفافيت و سلامت بيشتر در شركت هاي پذيرفته شده در بورس كمك مي كند.
وي با بيان اين كه به شركت هاي بورسي تا ارديبهشت 92 فرصت داده شده است كه بتوانند كنترل داخلي را مستقر كنند افزود: ضرورت و اهميت استفاده از اين دستورالعمل محرز است زيرا به شفافيت شركت ها منجر مي شود. اين موضوع همواره مورد تاكيد سهامداران و مسئولان بوده و به حمايت بيشتر از حقوق سرمايه گذاران منجر مي شود.
صالح آبادي اضافه كرد: طبق اين دستورالعمل حسابرسان مكلف شده تا استقرار كنترل هاي داخلي را به سازمان بورس و مجمع منعكس كنند به اين ترتيب در كنار گزارش هايي كه شركت ها ارائه مي دهند گزارشي به عنوان گزارش جديد حسابرسي منعكس كنند تا سهامداران در جريان كنترل داخلي در شركت ها قرار گيرند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به تصويب دستورالعمل معاملات با اشخاص وابسته اشاره كرد و توضيح داد: ممكن است سهامداران عمده در شركت هاي ديگر فعاليت داشته باشند به اين ترتيب اين دستورالعمل تصويب شد تا مبادلات آنها در فضاي عمده و عادلانه صورت گيرد. به اين ترتيب دستورالعمل مبادلات با اشخاص وابسته مي تواند به مبادلات شركت ها و منصفانه بودن آن كمك كند.صالح آبادي به تصويب دستورالعمل اوراق اختيار فروش تبعي اشاره كرد و گفت: كليات اين دستورالعمل در شوراي بورس به تصويب رسيد و در مورد چند سهم به صورت عملياتي پياده شد و خوشبختانه توانست به بازار سرمايه كمك كرده و فضاي اطمينان بخشي را حاكم كند.
وي در ادامه به نرخ كارمزدهاي بازگرداني اوراق اجاره اشاره كرد و گفت: در مورد نرخ هاي كارمزد اوراق مشاركت ترجيحاتي وجود دارد كه همان ها به اوراق اجاره نيز تسلي داده شد و نرخ آن نسبت به اوراقي كه بازارگرداني نمي شود كمتر است.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار در ادامه به ثبت شركت هاي سهامي عام نزد سازمان بورس اشاره كرد و گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه بايد در شركت هاي سهامي عام كه مورد نظر قانون است نظارت شود اما در قانون بازار سرمايه استثنائاتي براي اين شركت ها درنظر گرفته شده است.
صالح آبادي ادامه داد: بر اين اساس شركت هايي كه حقوق صاحبان سهام آنها از مبلغي كمتر باشد مي توانند از ثبت نزد سازمان بورس معاف شوند. همچنين شركت هايي كه تعداد سهامداران آنها مساوي يا كمتر از صد شخص و بيشتر از 35 شخص باشد و اگر سرمايه آنها كمتر از صد ميليارد ريال باشد از ثبت نزد سازمان بورس معاف هستند.
وي ادامه داد: همچنين شركت هايي كه تعداد سهامداران آنها كمتر از 35 سهامدار باشد با هر سرمايه اي معاف از ثبت نزد سازمان بورس خواهند بود. علاوه بر اين شركت هايي كه سرمايه آنها كمتر از صد ميليارد ريال باشد با هر تعداد سهامدار معاف ثبت نزد سازمان بورس هستند.
به گفته وي، همچنين تصميم گرفته شد شركت هايي كه صرفا اسم سهامي عام دارند ولي ماهيت سهامي عام ندارند و مردم سهامداران آنها نيستند معاف از ثبت نزد سازمان بورس هستند و نياز به اطلاع رساني ندارند.صالح آبادي همچنين به آماده شدن نرم افزار معاملات بورس انرژي اشاره كرد و با بيان اينكه احتمالا تا دو ماه آينده معاملات در اين بورس با برق آغاز مي شود، تاكيد كرد: از ابتداي امسال تاكنون در سه بورس 31هزار ميليارد تومان معامله انجام شد كه نسبت به 24هزار ميليارد تومان دوره مشابه سال قبل از رشد برخوردار بوده است.


آغاز ثبت نام طرح جايگزيني 25 هزار وانت فرسوده

معاون نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور از آغاز طرح ثبت نام جايگزيني 25 هزار دستگاه وانت فرسوده با همكاري شركت ايران خودرو و بانك تجارت خبر داد و گفت: اين طرح به مدت 30 روز كاري ادامه خواهد داشت و در صورت تكميل ظرفيت سايت ثبت نام، بسته مي شود.
اميررضا رجبي با تشريح نحوه ثبت نام در اين طرح گفت: اين ثبت نام براي جايگزيني 25هزار وانت فرسوده است كه از ديروز آغاز شده و با همكاري بانك تجارت تسهيلات معادل 7 ميليون تومان براي متقاضياني كه خودرو آنها مشمول اين طرح مي شود پرداخت خواهد شد.
وي افزود: اين تسهيلات با نرخ 15درصد و بازپرداخت 5 ساله به متقاضيان پرداخت مي شود و براساس بخشنامه بانك مركزي شعب بانك تجارت موظفند با يك ضامن اين وام را به متقاضيان پرداخت كنند.
به گفته رجبي اين طرح جايگزيني شامل وانت هاي مدل 1356 تا 1376مي شود.
وي ادامه داد: شرايط خودروهاي فرسوده مشمول طرح جايگزيني داشتن گواهينامه تسجيل راهور ناجا (داراي VIN)، سند قطعي بنام مالك خودرو فرسوده يا داشتن وكالت بلاعزل از مالك و شرط پذيرش خودرو در مراكز اسقاط و استفاده از تسهيلات جايگزيني است.
وي تأكيد كرد: با توجه به اينكه ثبت نام تنها در نمايندگي هاي مجاز ايران خودرو انجام مي شود متقاضيان از مراجعه به ساير مراكز كه با نصب پرده اقدام به اينگونه ثبت نام ها مي كنند خودداري كنند چرا كه سازمان نوسازي ناوگان هيچگونه مسئوليتي را در قبال اينگونه مراكز ندارد.
معاون نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور ادامه داد: پس از انجام ثبت نام طرح فراخوان خودروها براي مراكز اسقاط انجام مي شود و پس از انجام اقدامات مربوط به اسقاط و تشكيل پرونده در بانك عامل، تسهيلات به اين افراد اعطا خواهد شد و مي توانند از طريق شركت ايران خودرو وانت پيكان جايگزين را تحويل بگيرند.
وي با بيان اينكه در حال حاضر 400 هزار دستگاه وانت فرسوده بالاي 15سال سن در كشور وجود دارد ابراز اميدواري كرد كه با اجراي اين گونه طرح ها بتوان خودروهاي فرسوده بيشتري را از رده خارج كرد.
معاون نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور عنوان كرد: برابر مقررات هر متقاضي فقط يكبار حق استفاده از تسهيلات جايگزيني خودروهاي فرسوده را دارد ضمن آنكه علاوه بر طرح جايگزيني، همچنان طرح نقدي وانت هاي فرسوده نيز در حال اجراست و متقاضيان مي توانند با ثبت نام خودرو خود را به مراكز اسقاط تحويل داده و قيمت اسقاط آن را دريافت كنند.
وي درباره اجراي طرح جايگزيني موتورسيكلت ها نيز گفت: پيش از اين حدود 6 هزار موتورسيكلت با همكاري سازمان محيط زيست و در قالب كمك بلاعوض اجرا شد اما با توجه به اينكه تامين منابع آن به صورت بلاعوض سخت است در حال حاضر برنامه خاصي را براي موتورسيكلت ها نداريم.
معاون نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور ادامه داد: با توجه به اينكه مسئولان معتقدند كه طرح جايگزيني موتورسيكلت ها بايد با موتورسيكلت هاي برقي باشد در حال حاضر برنامه خاصي براي جايگزيني موتورسيكلت ها از طريق ستاد نوسازي ناوگان وجود ندارد، اما اميدواريم بتوانيم موتورسيكلت هاي فرسوده را نيز در طرح جايگزيني قرار دهيم.
وي با اشاره به طرح جايگزيني ميني بوس هاي فرسوده نيز گفت: با يارانه اي كه دولت و شهرداري ارائه كرد تعدادي از ميني بوس هاي فرسوده شهر تهران را از رده خارج كرديم و شهرهاي مشهد و تبريز نيز اعلام آمادگي كردند تا با پرداخت يارانه ميني بوس هاي فرسوده آنها نيز نوسازي شود.
رجبي ادامه داد: درباره اتوبوس هاي برون شهري نيز سال گذشته حدود 2500 دستگاه اتوبوس فرسوده برون شهري در قالب اين طرح جايگزين شد و اميدواريم مجدداً بتوانيم اين طرح را براي اتوبوس هاي برون شهري اجرايي كنيم.
معاون نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور همچنين درباره اينكه گفته مي شود امسال هيچ تاكسي نوسازي نشده است نيز گفت: با توجه به اينكه در خصوص تامين قطعات و رعايت استانداردها اين اتفاق صورت نگرفته بود به طور مستقيم بر فرايند نوسازي تاكسي ها تأثير گذاشت اما توافقاتي صورت گرفته كه در 6 ماهه دوم سال تكليف تاكسي هاي فرسوده مشخص شود.
به گفته وي در حال حاضر 4 هزار و 500 تاكسي بالاي 10 سال وجود دارد كه حدود 5 درصد تاكسي فرسوده تهران را شامل مي شود و با توافقات خوبي كه در خصوص رعايت استانداردها و شماره گذاري ها انجام شده بزودي نوسازي اين تاكسي ها آغاز خواهدشد.
رجبي در پاسخ به اين سؤال كه در ماه هاي اخير قيمت خودروها افزايش يافته و به نظر مي رسد كه بايد تسهيلات نيز افزايش يابد گفت: در طرح جايگزيني خودروهاي فرسوده سقف تسهيلات 3 ميليون تومان بيشتر از تسهيلات عادي بانك هاست و چنانچه اين رقم افزايش پيدا كند قطعاً در طرح هاي جايگزيني نيز مبلغ آن افزايش خواهد يافت.
معاون نوسازي ناوگان ستاد حمل و نقل و مديريت سوخت كشور همچنين با اشاره به اينكه در اجراي طرح هاي جايگزيني خودروهاي فرسوده فرهنگسازي مناسبي صورت گرفته است گفت: در طرح نقدي ميني بوس هاي فرسوده تاكنون 900 دستگاه ميني بوس در اين طرح شركت كرده و 300 دستگاه نيز تاكنون مراحل اسقاط را پشت سر گذاشته اند.
 


شاخص بورس به كانال 26 هزار واحد نزديك شد

شاخص بورس اوراق بهادار تهران باز هم رشد كرد و به كانال 26 هزار واحد نزديك شد.
به گزارش فارس، اولين روز كاري هفته جاري بورس ديروز در حالي شروع و به پايان رسيد كه از رشد قيمت سهام همه جانبه شركت هاي بورسي كاسته شد تا روند صعودي شاخص بورس آرام تر و منطقي تر از هفته گذشته باشد، اما حجم معاملات با آمار قابل قبولي همراه بود.
براساس اين گزارش: همانطور كه اغلب كارشناسان بازار سرمايه پيش بيني كرده بودند، از ديروز روند صعود شتابان شاخص بورس و جهش قيمت سهام شركت هاي بزرگ كاسته شد تا براي مدتي هم كه شده فعالان بازار از فضاي هيجاني دور شده و با تحليل هاي كاملتري تصميم گيري كنند.
در كنار اين جريان اعلام خبر تصميم دولت كانادا مبني بر تعطيلي سفارتش در تهران هم موجب شد تا برخي از سرمايه گذاران ريسك گريز اقدام به فروش سهام خود كنند، اما جو عمومي و مثبت بازار به گونه اي بود كه اين مسئله نتوانست در تكرار رشد شاخص بورس مؤثر باشد.
به اين ترتيب در حالي از فشار تقاضا براي خريد سهام شركت هاي آينده دار كاسته شد كه دماسنج بازار سهام ديروز به مدد اثر 50 واحدي شركت ملي مس و همچنين در نتيجه رشد قيمت هر سهم و نقش 9 تا 6 واحدي فولاد خوزستان، گل گهر و چادرملو، ايران خودرو، پتروشيمي هاي فناوران كرمانشاه، بانك ملت و سرمايه گذاري اميد، موفق به تكرار روند صعودي 16 روز كاري قبلي شد و با 132 واحد افزايش در 25 هزار و 791 واحد جا خوش كرد.
با اين رشد كه پنجاه و يكمين روز مثبت شاخص در 111 روز كاري بازار سهام در سال جاري بود، اين متغير مهم براي شكستن خط مقاومت 26 هزار تايي فقط به 209 واحد ديگر نياز پيدا كرد كه در صورت نبود اخبار موثر منفي، احتمالاً اين رويداد در روزهاي آينده همين هفته رخ خواهد داد.
در اين ميان در حالي تالارهاي معاملات و عرضه خريد و فروش سهام همچنان از عدم تمايل اكثر سرمايه گذاران حقيقي حكايت دارند كه بعد از ثبت ركورد ارزش 121 ميليارد توماني سهام در چهارشنبه گذشته طي 4 ماه گذشته، ديروز هم آمار معاملات با ارقام قابل قبولي همراه بود. بطوري كه به دنبال داد و ستد بيش از 264 ميليون سهم، بالغ بر 84 ميليارد تومان جابجا شد كه نسبت به معاملات 30-40 ميليارد توماني روزهاي گذشته، رقم مناسبي است.
 


كوتاه اقتصادي

¤ رئيس سازمان شيلات ايران از خودكفايي تأمين ماهي تن تا دو سال آينده خبر داد و گفت: طبق اعلام فائو ايران در زمينه آبزي پروري جزو پنج كشور اول جهان قرار دارد. غلامرضا رازقي اظهار كرد: ايران در زمينه پرورش ماهي قزل آلاي آب شيرين مقام اول و در توليد ماهيان گرمابي رتبه ششم جهاني را دارد.
¤ همايش محيط حقوقي كسب و كار در ايران با همكاري مركز پژوهش هاي مجلس و اتاق بازرگاني تهران دوشنبه 20 شهريور برگزار مي شود. اين همايش در محل اتاق تهران با محور ارزيابي تأثير بار مقررات بر حوزه ها و بخشهاي مختلف كسب و كار، تحليل آثار كميت و كيفيت مقررات بر محيط كسب و كار در ايران، الزامات تقنيني و مقررات گذاري براي بهبود محيط كسب و كار و تحليل اقتصادي مقررات برگزار مي شود.
¤ ارزش معاملات بازارهاي فرابورس ايران ديروز با جابجايي 122 ميليون اوراق بهادار، به 400 ميليارد ريال رسيد. بيشترين حجم معاملات را ذوب آهن اصفهان در بازار دوم با جابجايي 19 ميليون و 195 هزار سهم و با نرخ يك هزار و 797 ريال داشت. كمترين حجم معاملات را همكاران سيستم در بازار اول فرابورس با جابجايي 44 سهم و با قيمت پاياني 5 هزار و 100 ريال كسب كرد.
¤ بانك صادرات ايران در راستاي ارج نهادن به مقام بازنشستگان اولين باجه ويژه پرداخت حقوق آنان را در منطقه غرب تهران افتتاح نمود. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك به منظور تكريم و ارزش نهادن به مقام بازنشستگان و مستمري بگيران اوليه واحد بانكي ويژه پرداخت حقوق به اين قشر را در منطقه غرب تهران واقع در فلكه دوم صادقيه راه اندازي نمود.اين بانك در راستاي انجام تعهدات و مسئوليت هاي اجتماعي خود، زمينه واريز و پرداخت حقوق و مزاياي حدود 2 ميليون نفر از بازنشستگان ادارات، سازمانها و نهادهاي مختلف كشور را فراهم نموده و همچنين كاركنان 2300 شركت و سازمان مختلف از طريق شعب اين بانك در سراسر كشور حقوق و مزاياي خود را دريافت مي نمايند.
¤ سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران از رشد
8/13 درصدي سنگ آهن در مدت پنج ماه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد كه بالاترين رشد را در بين مواد معدني استخراجي نشان مي دهد. به گزارش پايگاه اطلاع رساني ايميدرو، براساس گزارش هاي اوليه، تا پايان مرداد ماه سال جاري، ميزان سنگ آهن فرآوري شده به بيش از 13 ميليون و 344 هزار تن رسيد كه اين رقم 8/13 درصد بيش از عملكرد مدت مشابه سال قبل محسوب مي شود. طي پنج ماهه نخست 1390 سنگ آهن فرآوري شده 11 ميليون و 730 هزار تن بود.
¤ مشتريان بانك پاسارگاد قادر هستند با استفاده از سامانه پرداخت همراه مبتني بر USSD بانك پاسارگاد، به انواع خدمات بانكي، دسترسي آسان پيدا كرده و در وقت و هزينه خود صرفه جويي كنند.خسرو رفيعي مشاور مديرعامل و مدير روابط عمومي اين بانك ضمن بيان اين مطلب گفت: سامانه پرداخت همراه مبتني بر USSD بانك پاسارگاد با بهره گيري از تكنولوژي USSD و با همكاري شركت ايرانسل راه اندازي شده و براي مشتركين شبكه تلفن همراه ايرانسل قابل استفاده است.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2293 الي 2298، 2228، 2229، 2280 الي 2283، 2610 الي 2613، 4416، 4417، 4410 الي 4414، 7750 الي 7753، 7760 الي 7765 از امروز حداكثر به مدت 72 ساعت با اختلال همراه است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14