(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


یکشنبه 19 شهریور 1391 - شماره 20302

هشدار محققان درباره مضرات آسپرين
مرگبارترين آزمايش هاي علمي آمريكا
زنان خانه دار و تايپيست ها در معرض ابتلا به سندرم تونل كارپال
اعتياد به تنقلات را چگونه كنار بگذاريم؟
هواپيماهاي شيشه اي در راهند...
بدنتان را آب بندي كنيد
بيني از نوع الكترونيكي
چگونه موزها را از سياه شدن حفظ كنيم؟
چه كساني فرزنداني با ضريب هوشي پايين به دنيا مي آورند؟


هشدار محققان درباره مضرات آسپرين

محققان با اشاره به فوايد آسپرين در زمينه پيشگيري از سرطان درباره خطرات و عوارض ناشي از آن از جمله خونريزي هشدار دادند.
به گزارش فارس درحالي كه تعدادي از تحقيقات نشان مي دهد كه استفاده روزانه از آسپرين احتمال مرگ ومير بر اثر ابتلا به سرطان را كاهش مي دهد، اما تحقيقات ديگري حاكي است كه استفاده از اين دارو داراي خطر خونريزي است.
محققان انجمن سرطان آمريكا اعلام كردند: افرادي كه روزانه آسپرين با دوز كم مصرف مي كنند نه تنها به قلب خود كمك نمي كنند، بلكه احتمال مرگ خود بر اثر سرطان را هم كاهش نمي دهند.
محققان گفتند: كاهش خطر مرگ ومير بر اثر آسپرين به اندازه اي نيست كه پيشتر تصور مي شد.
آنها افزودند: عوارض جانبي آسپرين- از جمله خطر خونريزي- را هم بايد حين استفاده از آسپرين مدنظر قرار داد.
اريك ژاكوبز، مدير استراتژيك انجمن فارماكواپيدمولوژي گفت: اگر چه كه شواهد اخير درباره استفاده از آسپرين دلگرم كننده هستند اما هنوز زود است تا به مردم پيشنهاد كنيم براي پيشگيري از سرطان از آسپرين استفاده كنند.
وي خاطرنشان كرد: حتي استفاده از اين دارو با دوز كم هم مي تواند خطر خونريزي معده و روده را به همراه داشته باشد.
ژاكوبز تصريح كرد: براي مصرف آسپرين بايد خطرات و منافع آن را- برحسب پيشينه پزشكي هر فرد- به طور همزمان مدنظر قرار دهيم و براي استفاده روزانه از اين دارو حتما با پزشك متخصص مشورت كنيم.
محققان براي بررسي عوارض جانبي استفاده روزانه آسپرين در پيشگيري از سرطان، 100 هزار مرد و زن را كه هيچ يك پيشينه ابتلا به سرطان را نداشتند و برخي از آنها روزانه آسپرين مصرف مي كردند، بررسي كردند.
5 هزار و 138 نفر از اين افراد درنهايت بر اثر ابتلا به سرطان جان خود را از دست دادند.
محققان گفتند: استفاده از آسپرين به ميزان 16درصد خطر مرگ و مير بر اثر سرطان را كاهش مي دهد كه اين درصد كمتر از مقداري بود كه آنها در تحقيقات اخير خود متوجه شده بودند.
طبق نتايج آزمايش هاي اخير كه به صورت تصادفي انجام شد، استفاده از آسپرين ميزان مرگ و مير بر اثر سرطان را به ميزان 37درصد در طول 5 سال پس از شروع مصرف و 15درصد در طول 10 سال پس از مصرف كاهش مي دهد.
اين بررسي ها بر مبناي مشاهده و نه كارآزمايي تصادفي بودند و اين بدان معناست كه كاهش ميزان مرگ ومير در اثر سرطان به دليل استفاده از آسپرين مي تواند بيشتر يا كمتر از اينها برآورد شود.
دكتر جان بارون استاد پزشكي دانشگاه North Carolina گفت: دليل اينكه چرا آسپرين ضدسرطان است؛ هنوز مشخص نشده است.
وي خاطرنشان كرد: تأثيرات آسپرين به مرور زمان مشخص مي شود. مثلا آسپرين مي تواند در صورتي كه فرد به مدت 10 سال از آن استفاده كند؛ موجب پيشگيري از سرطان روده بزرگ شود.
 


مرگبارترين آزمايش هاي علمي آمريكا

جراحي هاي بدون بيهوشي، آزمايش هاي نخاعي روي كودكان بدون اطلاع والدين آنها، قرار دادن زنداني ها در معرض پشه ناقل مالاريا و سل تنها بخشي از استفاده از انسان ها به عنوان «مواد آزمايش» در تاريخ علمي آمريكا است.
به گزارش فارس، نگاهي به تاريخ علمي آمريكا نشان مي دهد وجود نگرش هاي نامناسب و تبعيض آميز نسبت به انسان در جامعه آمريكا باعث شده است دانشمندان و محققان اين كشور از انسان ها، به خصوص سياه پوستان و اقشار ضعيف به عنوان موضوعات آزمايش هاي بحث انگيز استفاده كنند.
اين آزمايش ها، مواردي مانند آلوده كردن عمدي آزمودني ها به بيماري هاي مرگبار يا ناتوان كننده، قرار دادن افراد در معرض سلاح هاي زيستي يا شيميايي، قرار دادن افراد در معرض آزمايش هاي تشعشعات، تزريق مواد شيميايي سمي و راديو اكتيو، آزمايش هاي مربوط به روش هاي اعتراف گيري و شكنجه، آزمايش بر روي داروهاي دگرگون كننده هوشياري و موارد ديگري از اين قبيل را در بر مي گيرد.
بسياري از اين آزمايش ها، بر روي كودكان، افراد بيمار و افراد داراي ناتواني هاي ذهني و در پوشش درمان پزشكي انجام شده است. در بسياري از اين مطالعات علمي بخش زيادي از آزمودني ها افراد فقير، اقليت هاي قومي و زندانيان بوده اند.
منابع مالي اين آزمايش ها توسط دولت آمريكا- به خصوص سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا)، ارتش آمريكا و شركت هاي فدرال يا نظامي- تامين مي شد. اين آزمايش ها معمولا به صورت بسيار محرمانه انجام مي شدند و در بسياري موارد اطلاعات مربوط به آنها تا چندين سال پس از انجام اين آزمايش ها افشا نمي شدند.
آزمايش هاي غيراخلاقي آمريكا بازتاب هاي قانوني، حرفه اي و اخلاقي گسترده اي در ميان جامعه علمي داشت و بسياري از سازمان ها و موسسات سياست گذاري خواهان آن شدند كه استفاده از آزمودني هاي انساني در آزمايش ها با رعايت قواعد قانوني و اخلاقي انجام شود.
آنچه در زير مي خوانيد خلاصه اي از آزمايش هاي علمي مرگباري است كه در آمريكا بر روي آزمودني هاي انساني انجام شده است. ذيل هر كدام از عناوين، آزمايش هايي آمده است كه در آمريكا بر روي آزمودني هاي انساني انجام شده اند.
1-آزمايش هاي جراحي
در دهه 1840، «ماريون سيمز» كه از او به عنوان بنيانگذار علوم زنان ياد مي شود آزمايش هايي در زمينه جراحي بر روي زنان برده آفريقايي، بدون بيهوشي انجام داد. اين زن ها اغلب به خاطر عفونت هايي كه بعد از اين آزمايش ها به آنها مبتلا مي شدند فوت مي شدند. (نقل از كتاب «وقتي پزشكان مي كشند»، نوشته پرپر و سينا»
وي براي آزمودن نظريه اش درباره علت هاي تشنج آرواره در نوزادان، آزمايش هايي انجام داد كه در آنها سوزن هاي كفاشي را در اطراف استخوان هاي جمجمه زنان برده حركت داد.
¤ استفاده از زنان سرطاني
به عنوان آزمودني
يكي ديگر از متخصصان كه سابقه انجام چنين آزمايش هايي دارد «روبرتو بارتلو» است؛ در سال 1874، يك زن خدمتكار ايرلندي نزد دكتر «روبرتز بارتلو» آمد تا سرطانش را درمان كند، بارتلو كه فرصتي براي تحقيق به دست آورده بود سر وي را باز كرد و سوزن هاي الكترودي را داخل ماده مغز وي جاسازي نمود. وي اين آزمايش را به اين صورت توصيف كرده است: «وقتي آن سوزن به ماده مغز او رسيد. او از در حاد در ناحيه گردنش شكايت كرد. براي اينكه واكنش هاي دلخواه بيشتري توليد كنم، شدت جريان برق را افزايش دادم... در قيافه اش حالتي كه انگار عذاب شديدي مي كشيد پديدار شد و شروع به گريه كرد. اندكي بعد دست چپش باز شد، انگار كه مي خواست چيزي كه در روبريش قرار داشت را در آغوش بگيرد؛ چشم هايش درحاليكه مردمك هاي آن كاملا گشاد شده بودند، ثابت ماند؛ لب هايش آب شده بودند و دهانش پر از كف بود. نفس هايش خس خس مي كرد. هوشياري اش را از دست داد و سمت چپ بدنش شروع به تشنج كرد. تشنج او پنج دقيقه طول كشيد و پس از آن به كما رفت. 20 دقيقه بعد به هوش آمد و گفت كه احساس ضعف و سرگيجه دارد». (نقل از كتاب «سرسپرده علم: آزمايش هاي انساني در آمريكا قبل از جنگ جهاني دوم»)
¤ آزمايش پونكسيون كمري بر روي كودكان
در سال 1896، دكتر «آرتور ون ورث» دست به انجام آزمايش هاي پونكسيون كمري (گرفتن مايع مغزي- نخاعي) بر روي 29 كودك بدون رضايت والدين آنها زد. اين آزمايش ها در بيمارستان كودكان در بوستون از ايالت ماساچوست انجام شد تا مضر بودن يا نبودن اين اقدام مشخص شود. (نقل از كتاب، «كودكان به عنوان آزمودني هاي پژوهش»، ص 11 نوشته گوردين و گالانتز، 1994)
¤ آزمايش هاي اصلاح نژاد دكتر استانلي
دكتر «لئواستانلي» در فاصله سال هاي 1913 تا 1951 كه جراح زندان دولتي «سن كونتين» در ايالت كاليفرنيا بود دست به انجام آزمايش هاي وسيعي روي صدها نفر از زندانيان اين زندان زد. وي بيضه هاي زندانيان مرد اعدام شده را به زنداني هاي در قيد حيات پيوند مي زد. وي همچنين آزمايش هايي در زمينه اصلاح نژاد انجام داد و در اين راستا زندانيان زندان مذكور را عقيم كرد. استانلي معتقد بود آزمايش هاي او مردان پير را جوان كرده و با كنترل جرم باعث مي شود افراد غيراصلح توليدمثل نكنند».
¤ آزمايش بر روي عامل هاي بيماري زا و عامل هاي جنگ زيستي
در تاريخ آمريكا نمونه هاي فراواني از آزمايش بر روي چنين عواملي ديده مي شود؛ ما مهم ترين اين آزمايش ها را ذكر مي كنيم، با اين توضيح كه اين موارد همه آزمايش هاي غيراخلاقي در اين حيطه بر روي انسان ها را در بر نمي گيرند.
¤ آزمايش هاي طاعون و بري بري روي زندانيان
در سال 1900 پزشكان ارتش آمريكا در فيليپين، پنج زنداني را به طاعون مبتلا كردند: آنها همچنين در 29 زنداني ديگر «بري بري» ايجاد كردند. 6 سال بعد نيز يكي از استادان دانشگاه هاروارد به نام «ريچارد استرانگ» 24 زنداني فيليپيني را به بيماري وبا مبتلا كردند تا بر روي آنها آزمايش انجام دهند. 13 نفر از اين آزمودني ها فوت كردند.
¤ آزمايش هاي سل و سفليس روي كودكان و سياهپوستان
در سال 1908 نيز سه نفر از محققان ايالت فيلادلفيا دهها كودك را به سل مبتلا كردند كه منجر به نابينايي دائمي تعدادي از آنها، بيماري هاي ديگر و تورم چشم در بسياري ديگر از آنها شد. در آزمايش هاي آنها از اين كودكان به عنوان «مواد مورد آزمايش» ياد شده است (نقل از كتاب «به نام كودكان»، ص 104؛ نوشته كوتر، 1992)
در سال 1911 يكي از پزشكان «مركز تحقيقات پزشكي راكفلر» 146 بيمار اين بيمارستان را به سفليس مبتلا كردند. والدين بعضي از كودكاني كه بدون اطلاعشان در اين آزمايش به عنوان آزمودني به كار گرفته شده بودند از اين پزشك شكايت كردند.
بين سالهاي 1932 تا 1972 سازمان بهداشت عمومي آمريكا در مطالعه اي باليني موسوم به «آزمايش سفليس در تاسكگي» 400 مرد سياه پوست از طبقات محروم جامعه كه به بيماري سفليس مبتلا بودند را براي مطالعه بر روي اين بيماري انتخاب كرد. محققان در اين آزمايش به اين افراد چيزي درباره بيماري شان نگفتند. در سال 1947 داروي پني سيلين به عنوان درمان اين بيماري شناخته شد اما محققان اين آزمايش از دادن اين دارو به اين افراد امتناع كردند تا اثرات بيماري سفليس بر بدن انسان را مطالعه كنند. در سال 1972 كه اين مطالعات به پايان رسيد، تنها 74 نفر از اين افراد زنده بودند.
¤ آزمايش مالاريا روي زندانيان
در مطالعه ديگري موسوم به «تحقيقات مالاريا در بازداشتگاه استيتويل» كه در دهه 1940 آغاز شد محققان اداره بهداشت دانشگاه شيكاگو با همكاري ارتش آمريكا و وزارت خارجه اين كشور اثرات بيماري مالاريا را بررسي كردند. در اين آزمايش ها كه 29 سال به طول انجاميد 29 نفر از اين زندانيان به طور عمدي به مالاريا مبتلا شدند (نقل از كتاب «بيگانگان در بستر: پيشينه نحوه اثرگذاري قانون و اخلاق زيستي در تصميم گيري هاي پزشكي»، نوشته راثمن، 1992)
¤ آزمايش هاي مرگبار در گواتمالا
بين سالهاي 1946 تا 1948 محققان آمريكايي در مطالعه اي در گواتمالا از روسپي هاي بيمار براي مبتلا كردن افراد زنداني، بيماران آسايشگاه هاي رواني و سربازان گواتمالايي به سفليس و ساير بيماري هاي آميزشي استفاده كردند تا اثرات پني سيلين براي درمان اين بيماري ها را مطالعه كنند. در اين مطالعه نزديك به 700 نفر از اين زنداني ها كه بعضي از آنها كودكان يتيم بودند به اين بيماري مبتلا شدند.
منابع مالي اين تحقيق را «وزارت بهداشت عمومي»، «مؤسسه ملي بهداشت و سلامت» و «هيئت بهداشت و سلامت هوادار آمريكا» (كه اكنون «مؤسسه بهداشت آمريكا» در «سازمان بهداشت جهاني» است) و دولت گواتمالا تأمين كردند. «جان چارلز كارتر» كه سرپرستي اين تيم تحقيق را به عهده داشت به اين علت اين مطالعات را در گواتمالا انجام داد كه به وي اجازه انجام اين آزمايشات در آمريكا داده نمي شد (نقل از كتاب «كشور هرز: دري به سوي تنها ابرقدرت جهان»، نوشته ويليام بلوم، 2006)
هيلاري كلينتون، وزير خارجه فعلي آمريكا در اول اكتبر سال 2010 از مردم گواتمالا به خاطر انجام اين آزمايش ها عذرخواهي كرد.
¤ آزمايش هاي جنگ بيولوژيك سازمان سيا
در سال 1955 سازمان سيا دست به انجام آزمايش هايي در زمينه نبرد بيولوژيك زد؛ در اين آزمايش ها سيا اقدام به انتشار باكتري سياه سرفه در بيرون خليج تامپا، در ايالت فلوريدا كرد. اين اقدام باعث شد بيماري سياه سرفه در اين شهر مسري شده و حداقل 12 نفر را به كشتن بدهد (نقل از كتاب «كشور هرز: دري به سوي تنها ابرقدرت جهان»، نوشته ويليام بلوم، 2006).
در فاصله سالهاي 1956 و 1957 آزمايش هاي سلاح هاي بيولوژيك ارتش آمريكا در شهرهاي «ساوانا» در ايالت «جورجيا» و «آوون پارك» در ايالت فلوريدا انجام شدند. در اين آزمايش ها محققان ارتش آمريكا ميليون ها پشه آلوده را در اين دو شهر رها كردند تا ببينند آيا اين پشه ها مي توانند باعث انتشار بيماري هاي تب زرد و تب دنگي شوند يا خير.
براثر اين آزمايش ها صدها نفر از ساكنان اين دو شهر به بيماري هايي مانند انواع تب ها، مشكلات تنفسي، جنين هاي مرده، انسفاليت و تيفوئيد مبتلا شدند. سپس محققان ارتش در لفافه متخصصان بهداشت وارد اين دو شهر شدند و شروع به عكسبرداري و انجام آزمايش هاي پزشكي روي قربانيان كردند. چندين نفر از افرادي كه به بيماري مبتلا شده بودند، به خاطر اين آزمايش ها جان باختند (نقل از كتاب «طاعون يازدهم: سياستهاي نبرد شيميايي و زيستي»، نوشته كول، 1996).


زنان خانه دار و تايپيست ها در معرض ابتلا به سندرم تونل كارپال

سرويس: اجتماعي- سلامت
يك جراح و متخصص ارتوپد ضمن هشدار نسبت به احتمال ابتلاي زنان خانه دار و تايپيست ها به سندرم تونل كارپال، گفت: بيش از 80 درصد مبتلايان در موارد حاد احتياج به جراحي پيدا مي كنند.
دكترحسين فراهيني در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه عصب مدين از يك مجراي تنگ و بسيار حساس همراه با 10 تاندون ديگر از كف دست عبور مي كند و به دلايل مختلف از جمله فعاليت هاي مكرر و كار كشيدن بيش از حد از مچ دست دچار اشكال مي شود.
وي افزود: همچنين افرادي كه دچار شكستگي شده اند، مسائل خاص شغلي دارند، به بيماري هاي غددي چون گرفتاري هاي تيروئيد مبتلا هستند، اشخاصي كه كورتن مصرف مي كنند و زنان باردار در معرض ابتلا به سندرم تونل كارپال قرار دارند.
فراهيني درباره علت ابتلاي زنان باردار به اين سندرم عنوان كرد: آب ميان بافتي در دوران بارداري افزايش مي يابد و عصب مدين را تحت فشار قرار مي دهد. علائم حسي و حركتي به صورت گزگز شدن، آب رفتن نوك انگشتان به ويژه انگشت اول شست، سبابه و مياني و آتروفي عضلات اطراف شست نمايان مي شوند.
وي ادامه داد: اين علائم اغلب هنگام خوابيدن به سراغ فرد مي آيند. در زنان با قطع حاملگي و كم شدن حجم ميان بافتي برطرف مي شود و نياز به درمان خاصي جز آتل ندارد.
عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي تهران با بيان اينكه در موارد متوسط و شديد بهترين راهكار درمان جراحي است، اظهار داشت: آتل گذاري، داروهاي ضدالتهاب، فيزيوتراپي و تزريق كورتن از جمله راهكارهاي درماني موقت و غيرجراحي اين سندرم هستند.
فراهيني با بيان اينكه درمان اصلي و جراحي و آزاد كردن عصب است، گفت: جراحي در بيش از 80 درصد موارد شديد ضروري است.
وي در پايان گفت: تايپيست ها، زنان خانه دار و اشخاصي كه زياد از دست خود كار مي كشند نظير قاليبا ف ها و خياطان بيشتر در معرض ابتلا قرار دارند. دكتر فراهيني گفت: اگر درمان لازم صورت نگيرد، عضلات اطراف شست آتروفي مي شود كه غيرقابل بازگشت است و طي آن عضلات دست ضعيف شده و نگهداري وسايل بسيار سخت مي شود.
 


اعتياد به تنقلات را چگونه كنار بگذاريم؟

كمتر كسي پيدا مي شود كه ميانه اي با تنقلات نداشته باشد. تبليغات فراوان، در دسترس بودن، راحتي استفاده و خوش طعم بودن همه و همه عواملي است كه ما را به خوردن تنقلاتي كه بسياري از آنها سودي هم براي بدن ندارند، تشويق مي كنند.
به گزارش مشرق، اين روزها آن قدر افراد به خوردن تنقلات عادت كرده اند كه شايد حذف آن از هر رژيم غدايي سخت تر باشد، اما بايد بدانيد كه اين انتخاب ها گزينه هاي سالمي نيستند. اين تنقلات بي ارزش و پركالري باعث چاقي و بالا رفتن كلسترول و فشار خون شما مي شوند پس با چند راهكار ساده مي توانيد اين اعتياد خطرناك را كنار بگذاريد.
براي تصميم تان دليل داشته باشيد
اولين گام براي به حال اول برگرداندن اعتياد شما به تنقلات و فست فودها، پذيرفتن تاثيرات و خطرات آن بر روي سلامت بدن و جست وجوي يك دليل شخصي براي كمك به دوري گزيدن از آن است. دليل شما براي ترك اين خوراكي ها چيست؟ آيا شما دچار تغييرات ناگهاني در ميزان فشار خون، سطح بالاي چربي و بزرگي اندازه دور شكم هستيد؟ به محض اين كه از دليل خود مطمئن شويد، قادر به يافتن انگيزه براي دوري از آنها خواهيد بود.
براي آينده نزديك و دور برنامه ريزي كنيد
ترك كردن عادت خوردن همبرگر و سيب زميني سرخ كرده، در حقيقت تغيير قابل توجهي در شيوه زندگي است شما بايد انتخاب هاي خود را در اين باره ارزيابي كنيد. هرگاه اين كار را انجام داديد، براي كمك به قرارگيري در مسير درست براي برنامه ريزي غذايي مناسب آنها را نشانه گذاري كنيد. خوراكي هاي سالمي كه دوست داريد بخوريد را بشماريد. از غذاهايي كه در خانه تهيه مي كنيد بخوريد. با اين كار نه تنها پول تان را پس انداز مي كنيد، بلكه اين شانس را خواهيد داشت تا مهارت هاي آشپزي خود را نيز امتحان كنيد. براي خود جدول رژيم غذايي تهيه كنيد و از روي برنامه ريزي بخوريد و حداكثر سعي خود را براي پيشروي با آن بكنيد. ممكن است تلاش براي پيروي از رژيم غذايي تان خسته كننده باشد، اما در طولاني مدت بسيار مثمرثمر خواهد بود.
حتما ورزش كنيد
تمايل به ورزش كردن، فرد را به اندازه كافي براي رعايت رژيم غذايي خود آگاه مي كند. وقتي قرار باشد بين يك هيكل خوش فرم و يك بشقاب سيب زميني سرخ كرده تصميم بگيريد، يك فرد منطقي هميشه گزينه اول را انتخاب خواهد كرد. ورزشي را برگزيند كه آن را دوست داريد و براي انجام آن پشتكار فراوان داريد. اگر پياده روي را دوست داريد، بايد پياده روي صبح و عصر را عادت خود قرار دهيد.
از غذاي خوشمزه لذت ببريد
غذاي سالم اغلب به يك كابوس بدمزه تعبير مي شود. اگر شما هم چنين احساس مشابهي داريد، بايد نگرش خود را اصلاح كنيد. غذاهاي سالم، در صورتي كه به صورت درست و اصولي پخته شوند، مي توانند مانند فست فودها و تنقلات بي ارزش خوشمزه باشند. شما مي توانيد دستور غذايي و ادويه شرقي مورد علاقه خود را براي انرژي دادن به غذاي خانگي خود اضافه كنيد. حتي شايد خيلي سريع تر از آنچه فكر مي كنيد گرفتار اين نوع خوراكي ها شويد.
اعتدال را رعايت كنيد
هر چقدر هم انگيزه كافي براي كنترل خود به دست آوريد اما يك يا دو بار در ماه مي توانيد كمي سيب زميني سرخ كرده ميل كنيد. اين ايده هرگز فست فودها و تنقلاب بي ارزش را به طور كامل از رژيم غذايي شما حذف نخواهد كرد، اما شما مي توانيد تعداد دفعات خوردن اين نوع خوراكي ها را به ميزان قابل كنترلي كاهش دهيد. هميشه مي توانيد از تنقلات استفاده كنيد، اما در حد متعادل.


هواپيماهاي شيشه اي در راهند...

شركت هواپيمايي ايرباس فرانسه در فرودگاه هيث رو لندن، هواپيمايي را در معرض ديد همگان قرار داده كه قرار است تا 20 سال ديگر عملياتي شود و مردم از آن استفاده كنند. اما ويژگي اين هواپيما چيست؟
اين هواپيما با بدنه اي شفاف از جنس پوسته گياهي و ديواره هاي هوشمند طراحي شده است. از آنجا كه بدنه اين هواپيما شفاف و بيرون آن قابل ديدن است، براي كساني كه از ارتفاع نمي ترسند، مناسب است. شركت ايرباس يكي از پيشگامان اين صنعت است، به دهه هاي آينده چشم دوخته و طرح هواپيمايي را عرضه كرده كه قرار است در سال 2030 ساخته شود و مسافران آن مي توانند در زمان پرواز، تمام زيبايي هاي آسمان و زمين را از نزديك مشاهده كنند به شرطي كه نترسند.
بدنه اين هواپيما يكپارچه نيست و اجزايي شبيه استخوان، جانشين بدنه يكپارچه فلزي هواپيماهاي معمولي مي شود و در نتيجه مسافران مي توانند نمايي 360 درجه از محيط اطراف زير پاي خود را تماشا كنند. براي مسافراني هم كه نمي خواهند پيوسته زمين زير پاي خود را تماشا كنند، يا آنهايي كه به حريم شخصي خود اهميت مي دهند و مي خواهند جدا از ديگران باشند، صفحه هاي هولوگرافي، صندلي آنها را به شكل مجازي از ديگر بخش هاي هواپيما جدا مي كند تا احساس آرامش كنند.
علاوه بر اين شكل و اندازه صندلي ها را مي توان براساس وزن، شكل و اندازه هر مسافر تغيير داد. طراحان به فكر تفريح و سرگرمي مسافران نيز بودند، از جمله هر صندلي نمايشگر تلويزيوني دارد. گلف بازي هولوگرافيك و فروشگاه مجازي لباس از ديگر امكانات اين هواپيماست. كابين مسافران در هواپيماهاي معمولي به بخش هاي درجه يك، تجاري و عادي تقسيم بندي مي شود اما اين هواپيماي جديد به بخش هاي اختصاصي، بخش استراحت و آرامش در جلو هواپيما، بخش معاشرت و ملاقات و بخش فعاليت هاي كاري در قسمت انتهايي مجهز شده است.
ساختاري شبيه پرنده
مسافران اين هواپيما در طول پرواز خود همه چيز را در كنار و روبه روي خود احساس مي كنند به همين دليل ممكن است لازم باشد كه مسافران در زمان برخاست و فرود از چشم بند استفاده كنند. همچنين پوسته گياهي ديواره هواپيما، كار كنترل دماي كابين را نيز بر عهده دارد. ديواره هاي هواپيما براساس شرايط نور تغيير مي كند. همچنين مسافران مي توانند از بازي هاي هولوگرافيكي و تفريحات ديگري استفاده كنند كه انرژي خود را از گرماي بدن مسافر مي گيرند، به گفته فرانسوا روپژ، ايده اين كابين ممكن است يك ساختار زيستي باشد كه كارايي استخوان پرنده را شبيه سازي مي كند. بيشتر فناوري اوليه اين هواپيما مانند صندلي هاي قالبي و نمايش سقفي هم اكنون نيز وجود دارند، اما اين كه ايرباس چگونه مي خواهد پوسته گياهي و شفاف اين هواپيما را بسازد، هنوز مشخص نشده است.
اگر شركت ايرباس بتواند هواپيمايي با مشخصات ياد شده را توليد و عرضه كند، انقلابي در صنايع هواپيمايي و سفرهاي هوايي ايجاد خواهد كرد. گفتني است شركت ايرباس در سال هاي اخير با عرضه هواپيماي آ 380 تحول بزرگي در صنايع هوايي ايجاد كرد.
ايرباس شركت هواپيماسازي اروپايي و سازنده بزرگ ترين هواپيماي جت مسافربري جهان است. دفتر مركزي اين شركت در شهر تولوز در كشور فرانسه واقع و فعاليت هاي شركت در سراسر اروپا گسترده است. ايرباس بزرگترين شركت هواپيماسازي دنياست و تقريبا نيمي از هواپيماهاي مسافربري و غيرنظامي جهان را توليد مي كند.
اين شركت 56 هزار كارمند و 16 دفتر در كشورهاي آلمان، فرانسه، بريتانيا و اسپانيا دارد. مو نتاژ نهايي هواپيماهاي ايرباس در شهرهاي تولوز در فرانسه، هامبورگ در آلمان، سويل در اسپانيا و تيانجين در چين انجام مي شود.
 


بدنتان را آب بندي كنيد

كم آبي بدن هنگامي رخ مي دهد كه ميزان مايعات بدن يا به علت از دست دادن زياد مايعات، يا به علت ننوشيدن كافي مايعات، كاهش يابد.
به گزارش مشرق، 70 درصد بدن ما از آب تشكيل شده است. اگر اين ميزان كاهش پيدا كند، حتي به مقدار خيلي كم، دچار كم آبي مي شويم. اكثر مردم نمي دانند كه بدنشان به چه مقدار آب نياز دارد، در واقع بسياري از مردم به طور عادي و در وضعيت كم آبي بدن زندگي مي كنند. كم آبي بدن پديده اي است كه در آن آب و املاح بدن مثل سديم، كلر و پتاسيم از دست مي روند يا از حجم آنها كاسته مي شود.
مهم ترين علت كم آبي بدن، ننوشيدن آب و مايعات به ميزان كافي است. لذا به طور متوسط مصرف هشت ليوان آب در روز براي يك فرد بالغ در شرايط عادي توصيه مي شود. كم آبي بدن سبب اختلال در عملكرد دستگاه گوارش و به هم خوردن تعادل مواد شيميايي بدن مي شود. كم آبي را نبايد دست كم گرفت و در صورتي كه شما يا كودكتان هر يك از علائم زير را داشتيد، فورا به پزشك مراجعه كنيد.
علائم كم آبي بدن
ادرار نكردن يا كاهش ادرار ، ادراري كه بسيار غليط و به رنگ زرد تيره است، خشكي چشم ها و توليد نشدن اشك، فرو رفتگي چشم ها در حدقه، پوست و لب هاي خشك، احساس سبكي سر و سردرد، فرورفتگي ملاج ها (يا بخش هاي نرم و استخواني نشده جمجمه) در نوزادان، خواب آلودگي، سياهي رفتن چشم ها و سرگيجه، احساس خالي بودن معده از جمله علائم بارز كم آبي بدن است.
راه هاي پيشگيري از كم آبي
اگر احساس تشنگي يا بي حالي مي كنيد حتما آب بنوشيد. يكي از مهم ترين دلايلي كه انسان ها آب بدنشان از دست مي دهند، تعرق است كه با نوشيدن ميزان زيادي آب مي توان از اين مورد جلوگيري كرد تحقيقات نشان مي دهد كه ورزشكاران به دليل آنكه نزديك به دوسوم آب بدنشان را از طريق تعرق از دست مي دهند به ميزان آب بيشتري نياز دارند.
محققان توصيه مي كنند از مصرف مواد كافئين دار مثل قهوه براي جلوگيري از كم آبي خودداري كنيد، زيرا دفع آب از بدن را بيشتر مي كنند.
نوشيدن مايعات كافي از ايجاد سردرد و احساس سبكي سر پيشگيري مي كند. ما دو سوم از مايعات دريافتي را از راه نوشيدن تامين مي كنيم. ساير نيازهاي بدن به مايعات از طريق ميوه و سبزي، ماهي، مرغ و غذاها تامين مي شود. كاهش ميزان ادرار يكي از علائم كم آبي است كه بسيار مهم است همچنين لازم است ميزان قند و نمك خون از دست رفته تان را هم جبران كنيد. مصرف آب ميوه و خوردن مايعات، كمبود املاح بدن را تامين مي كند.
سعي كنيد روزانه 6 تا 8 ليوان آب در روز مصرف كنيد. همچنين وقتي دماي بدنتان بيشتر مي شود. بيشتر آب بنوشيد.
بهترين مواد
براي تامين آب بدن
خيار: يكي از بهترين ميوه هايي كه مي توانيد در اين فصل مصرف كنيد خيار است چرا كه خيارهاي تازه مقدار زيادي آب دارند و همچنين در آن مي توانيد ويتامين ث را نيز پيدا كنيد. در كنار آب، خيار براي پوست شما نيز بسيار مفيد است و از آفتاب سوختگي جلوگيري مي كند.
سس گوجه: شايد به نظر غيرمعقول بيايد اما احتمال دارد كه مجبور باشيد فست فود هم بخوريد پس چه بهتر است روي آن سس گوجه بريزيد چرا كه بيشتر اين سس ها از آب تشكيل شده اند و چربي آن ها نيز بسيار اندك است. پس هم آب بدن شما تامين مي شود و هم چاق نمي شويد.
بادمجان: بادمجان يكي از آن سبزيجاتي است كه براي لاغري بسيار مفيد است چرا كه مقدار بسيار زيادي آب و فيبر در آن وجود دارد همچنين ميزان كالري آن نيز بسيار كم است. بهتر است از سرخ كردن آن ها پرهيز كنيد و آن را به صورت آب پز مصرف كنيد.
هندوانه: در يكي از تحقيقات در دانشگاه پزشكي آبردن، محققان به اين نتيجه رسيده اند كه اگر سبزي با ميوه اي از تركيب نمك، مواد معدني و آب و شكر طبيعي تشكيل شده باشد براي رفع تشنگي و مرطوب كردن بدن از هر چيزي بهتر است و در آن تحقيق هندوانه به عنوان بهترين ميوه از اين دسته انتخاب شد چرا كه نزديك به 92 درصد آن آب است.


بيني از نوع الكترونيكي

محققان آمريكايي موفق به ساخت نمونه اوليه اي از يك بيني الكترونيكي شده اند كه مي تواند مقادير اندك مواد خطرناك موجود در هوا را تشخيص دهد.
به گزارش مهر، شركت «كاربردهاي مهندسي نانو»، نمونه اوليه اي از يك حسگر را ساخته است كه در كشاورزي، صنعت، امنيت ملي و نظامي كاربرد دارد.
اندازه نمونه اوليه اين وسيله قابل حمل و نقل، حدود چهار اينچ در هفت اينچ است و مي تواند ميزان آفت كش ها، نشت گاز، انتشار گازهاي گلخانه اي ناشي از احتراق، بيوتروريسم و عوامل شيميايي را تشخيص دهد.
طراح اين حسگر كه استاد دانشگاه كاليفرنياست ساخت اين دستگاه را گام بسيار مهمي عنوان كرد و گفت: نمونه اوليه اين دستگاه به خوبي نشان مي دهد كه تحقيقات دانشگاهي ما در صنعت كاربرد دارد.
هدف سازندگان اين حسگر اكنون كوچك سازي اين دستگاه به اندازه يك كارت اعتباري است.
به گفته محققان اين حسگر كوچك شده كه حاوي چند سنجنده خواهد بود توانايي تشخيص هشت ماده سمي موجود در هوا را دارد.
اين حسگر براي تعبيه در سه سيستم عامل اصلي شامل وسايل دستي، وسايل پوشيدني و تلفن هاي هوشمند طراحي شده است.


چگونه موزها را از سياه شدن حفظ كنيم؟

دانشمندان يك اسپري ساخته اند كه مي تواند روند از بين رفتن و سياه شده سريع موز را متوقف كند.
به گزارش مهر، شايد همه اين را تجربه كرده اند كه درست ظرف دو تا سه روز پس از خريد موز، اين ميوه شروع به سياه شدن مي كند و ظاهري چون يك ميوه غيرقابل مصرف را به خود مي گيرد.
دانشمندان يك پوشش شيميايي ابداع كرده اند كه مي تواند موز را تا دو هفته تازه نگاه دارد، اين سيستم به وسيله كشتن باكتري هايي كار مي كند كه موجب بيش از حد رسيده شدن موز مي شوند.
دانشمندان اعتقاد دارند كه اين پوشش كه در قالب يك اسپري ارائه شده مي تواند يك ميليون و 600 هزار موزي را نجات دهد كه روزانه در بريتانيا دور ريخته مي شوند.
دكتر زيهونگ لي كه اين سپري را از chitosan، ماده گرفته شده از پوست ميگو و خرچنگ، ساخته گفت: ما به اين نتيجه رسيديم كه استفاده از اين سپري روي موزهاي سبز موجب مي شود كه تا 12 روز تازه بمانند. وقتي موزها رسيده مي شوند به سرعت زرد، نرم شده و پس از آن فاسد مي شوند.
وي افزود: ما روشي را ارائه كرده ايم كه با استفاده از آن مي توان موزهاي سبز را مدت زمان طولاني تري نگاه داشت و از فساد سريع آنها جلوگيري كرد.
اين اسپري كه در دانشگاه علم و فناوري نيانجين چين ساخته شده شفاف، بدون مزه و كاملا بي خطر است. كاركرد اين اسپري به گونه اي است كه باكتري ها را از بين برده و سرعت تنفس ميوه را كاهش مي دهد.
موزها با گرفتن اكسيژن و تبديل آن به دي اكسيد كربن از طريق پوست خود، نفس مي كشند، هر چقدر موزها سريع تر تنفس كنند روند رسيده شدن آنها تسريع مي شود.
موزها معمولا وقتي كه سبز هستند جابه جا مي شوند. گاز اتيلين عاملي است كه فرآيند فاسد شدن موز را كليد مي زند. موزها وقتي رسيده مي شوند اين گاز را توليد مي كنند، به همين دليل است كه وقتي موزها داخل كيسه نگهداري مي شوند به علت انباشته شدن گاز روند فساد شدن آن زودتر طي مي شود.


چه كساني فرزنداني با ضريب هوشي پايين به دنيا مي آورند؟

به گفته يك متخصص داخلي و فوق تخصص غدد و متابوليسم، كم كاري تيروئيد در مادران باردار به كاهش ضريب هوشي فرزندان آنها مي انجامد.
دكتر محسن خوش نيت نيكو در گفت وگو با ايسنا، گفت: كساني كه قصد بارداري دارند يا باردار شده اند حتما بايد از نظر كم كاري تيروئيد آزمايش بدهند زيرا تشخيص ندادن به موقع كم كاري تيروئيد تأثير بسيار مخربي بر ضريب هوشي نوزادان مي گذارد.
علل كم كاري تيروئيد
وي با بيان اينكه به طور متوسط 5/1 تا 2درصد افراد جامعه مبتلا به كم كاري تيروئيد هستند، افزود: شايع ترين علت كم كاري تيروئيد خودايمني تيروئيد است به اين معني كه ايمني بدن عليه آن فعال شده و باعث تخريب آن مي شود.
به گفته وي، اين بيماري كه به آن «هاشيموتو» گفته مي شود در خانم ها شايع تر از مردان است.
دكتر خوش نيت ادامه داد: عمل جراحي تيروئيد و برداشتن قسمت هايي از آن، تزريق يد راديواكتيو براي درمان پركاري تيروئيد و كمبود يد از عوامل كم كاري تيروئيد است. برخي اختلالات آنزيمي نيز در ساخت هورمون هاي تيروئيدي اختلاف ايجاد كرده و تيروئيد را كم كار مي كنند.
اين فوق تخصص غدد تصريح كرد: كم كاري مادرزادي در نوزادان به اين علت به وجود مي آيد كه غده تيروئيد در دوران جنيني تشكيل نمي شود.
نشانه هاي كم كاري تيروئيد
دكتر خوش نيت با تأكيد بر اينكه علائم كم كاري تيروئيد برحسب سن و جنسيت متفاوت است، افزود: پف آلودگي، خشكي پوست، احساس سرما، افزايش وزن ، يبوست، اختلالات عادت ماهانه در خانم ها، ريزش مو و در بعضي مواقع ابرو، افزايش چربي و فشار خون، تنگي نفس، ضعف، خستگي، بي حالي، كاهش تمركز، گرفتگي هاي عضلاني، كمردرد، كاهش ضربان قلب و گاهي افسردگي از علائم كلي كم كاري تيروئيد است.
به گفته وي، در سنين جواني اگر كم كاري تيروئيد به صورت تدريجي ايجاد شده باشد ممكن است علائم آن به صورت واضح مشاهده نشود.
وي افزود: در نوزادان نشانه هاي كم كاري تيروئيد به صورت طول كشيدن زردي گريه هاي خشن، اختلال در تغذيه و شير خوردن، يبوست و زبان بزرگ مشاهده مي شود كه اگر به موقع تشخيص داده نشود صدمات جبران ناپذيري را به آنها وارد مي آورد.
اين فوق تخصص غدد تأكيد كرد: همه نوزادان بايد از روز دوم تا پنجم بعد از تولد از نظر كم كاري تيروئيد غربالگري شوند چون ممكن است در بعضي نوزادان هيچ علامتي از كم كاري تيروئيد مشاهده نشود.
راه هاي درمان ؟
دكتر خوش نيت با اشاره به نقش هورمون تيروئيد در سوخت و ساز سلول هاي بدن افزود: اگر هورمون تيروئيد در بدن كاهش يابد، سوخت و ساز تمام سلول ها مختل شده و اعمال حياتي بدن كند مي شود.
وي تصريح كرد: درمان كم كاري تيروئيد با هورمون تيروكسين مي تواند از طريق دارو صورت گيرد. اگر غده تيروئيد به صورت جدي تخريب شده باشد و توان بازسازي خود را نداشته باشد، بيمار بايد به صورت مادام العمر دارو مصرف كند اما در بعضي موارد تيروئيد مجددا بازسازي و ترميم مي شود و نيازي به ادامه درمان نيست.


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14