(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 4  آبان  1391 - شماره 20341

سازمان ملل از مغرب خواست به شكنجه مخالفان پايان دهد
كرزاي :
خروج نظاميان ناتو به ثبات افغانستان كمك مي كند
موافقت دولت سوريه با برقراري آتش بس در روز عيد قربان
اعلان جنگ پوتين به اردوغان سوريه خط قرمز ماست
امير قطر در غزه چه مي كند؟!
در مداخله اي آشكار
آمريكا خواستار تشكيل دولت جديد در لبنان شد
شليك 50 فروند موشك مقاومت به اسرائيل
تجاوز هوايي اسرائيل پايتخت سودان را به لرزه درآورد
در پايان سفر به غزه صورت گرفت
گفت و گوي امير قطر با مرسي در نشست قاهره
همه پرسي قانون اساسي مصربزودي برگزار مي شود
اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي بار ديگر فرانسه و يونان را فرا گرفت
چها رسوي پنج قاره
تروريست ها 2مدرسه را در شمال پاكستان منفجر كردند
برگزاري راهپيمايي «برائت از مشركين» در خيابان هاي بحرين
انتقاد روسيه از پارلمان اروپا


سازمان ملل از مغرب خواست به شكنجه مخالفان پايان دهد

گزارشگر ويژه سازمان ملل از به كارگيري شكنجه براي گرفتن اعتراف از مخالفان در مغرب انتقاد كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «خوان مندز» گزارشگر ويژه سازمان ملل درباره شكنجه پس از ارائه گزارش خود به سازمان ملل اظهار داشت: شواهد و دلايل فراواني درباره رفتارهاي خشونت آميز در برخورد با فعالان مغربي دريافت شده كه نگران كننده است.
وي گفت: هر بار كه موضوع پرونده اي به امنيت ملي ارتباط داشته باشد، گرايش به استفاده از شكنجه در بازجويي ها افزايش پيدا مي كند. مندز از مقامات رباط خواست به شكنجه پايان دهند.
گزارشگر ويژه سازمان ملل خاطرنشان كرد: به طور قطع نمي توان گفت اين امر كاملا شايع يا سازمان يافته است، اما غالبا اتفاق مي افتد به طوري كه دولت مغرب نمي تواند آن را انكار كند.
 


كرزاي :

خروج نظاميان ناتو به ثبات افغانستان كمك مي كند

رئيس جمهور افغانستان گفت، خروج نيروهاي آمريكايي از افغانستان، باعث ثبات پايدار در افغانستان مي شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، «حامد كرزاي» در جمع استادان دانشگاه گفت: خروج نيروهاي خارجي از افغانستان نه تنها به ضرر افغانستان نيست، بلكه برعكس، باعث ثبات بيشتر اين كشور مي شود. كرزاي در مورد علت بهتر شدن اوضاع پس از خروج نيروهاي ناتو چيزي نگفت. اما خبرگزاري ها تاكنون بارها گزارش كرده اند كه خيلي از حملات تروريستي عليه مردم بي گناه توسط شبه نظامياني صورت مي گيرد كه مورد حمايت آمريكا و انگليس قرار دارند. طالبان نيز اخيرا اعلام كرد، حملات تروريستي و بمب گذاري هاي كنار جاده اي به دست عوامل آمريكا صورت مي گيرد. آمريكايي ها شماري از شبه نظاميان القاعده و طالبان را تحت كنترل خود دارند.
 


موافقت دولت سوريه با برقراري آتش بس در روز عيد قربان

فرستاده مشترك سازمان ملل و اتحاديه عرب اعلام كرد دولت سوريه با برقراري آتش بس در روز عيد سعيد قربان موافقت كرد.
به گزارش خبرگزاري ايسنا، اخضر ابراهيمي در يك كنفرانس مطبوعاتي مشترك با نبيل العربي، دبيركل اتحاديه عرب اعلام كرد، دولت سوريه به زودي بيانيه اي را صادر و در اين بيانيه موافقتش را با طرح آتش بس اعلام خواهد كرد.
ابراهيمي در قاهره در اين كنفرانس مطبوعاتي مشترك تاكيد كرد، براساس اين طرح آتش بس موقت مي توان از اعلام آتش بس طولاني مدت در سوريه نيز سخن گفت.
فرستاده سازمان ملل به سوريه پس از پايان سفرش به سوريه وارد مصر شد تا در مورد طرح آتش بس با مقامات اين كشور رايزني كند و موافقت سوريه با اين طرح را به اطلاع مقامات مصري برساند.
وي در اين سفر مقامات مصري را در جريان نتايج سفرش به دمشق، اردن، لبنان، عربستان، تركيه و ايران قرار داد.
 


اعلان جنگ پوتين به اردوغان سوريه خط قرمز ماست

پوتين سوريه را جزو خاك روسيه دانست و به اردوغان درباره شروع جنگي عليه دمشق هشدار داد و آن را خط قرمز مسكو دانست.
رسانه هاي خبري از مكالمات تند ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه و رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه خبر دادند.
رسانه هاي تركيه اعلام كردند، پوتين به اردوغان گفته است اگر فقط يك سرباز تركيه وارد خاك سوريه شود ما آن را به منزله جنگ با سوريه مي دانيم و در آن صورت فورا وارد عمل مي شويم.
رئيس جمهور روسيه تاكيد كرد، روسيه آماده جنگ است و بر سر سوريه با كسي شوخي ندارد.
خبرگزاري روسي نووستي نيز با اعلام اين خبر اظهار داشت، رئيس جمهور روسيه در گفت وگوي تلفني با نخست وزير تركيه تاكيد كرده است امنيت سوريه امنيت روسيه است و مسكو آماده دفاع از دمشق با تمام امكانات است.
نشريه آيدنلك تركيه نيز در اين باره نوشت، اردوغان اين اظهارات را تهديد دانسته و آن را غيرقابل قبول دانسته است.
گرچه منابع رسمي هنوز صحت اين گفت وگو را تاييد نكردند اما روابط روسيه و تركيه از 10اكتبر (19مهر) پس از آنكه آنكارا هواپيماي سوري در حال پرواز از مسكو به دمشق را وادار كرد در تركيه به زمين نشيند رو به وخامت رفت.
در همين رابطه سرگئي لاوروف وزير خارجه روسيه از تركيه خواست آشكارا اعلام كند در هواپيماي مسافربري سوريه كه دولت تركيه آن را به فرود در فرودگاه آنكارا مجبور كرد هيچ نوع سلاحي وجود نداشته است.
وي افزود، دولت تركيه ادعا كرد كه اسلحه و تجهيزات جنگي با هواپيماي مسافربري حمل مي شود در حالي كه اين هواپيما حامل تجهيزات برقي بود و هيچ نوع سلاحي حمل نمي كرد.
لاوروف گفت، اكثريت مردم سوريه از رئيس جمهور كشورشان حمايت مي كنند.وزير خارجه روسيه همچنين اظهار داشت، فشار بر دولت سوريه با هدف تغيير نقشه خاورميانه است.
از سوي ديگر، شبكه تلويزيوني الاخباريه سوريه گزارش داد، عربستاني ها به حمايت خود از تروريست هاي مسلح در سوريه اعتراف كردند.
به گزارش اين شبكه، درحالي كه حمايت مالي و تسليحاتي قطر، تركيه و عربستان سعودي از گروه هاي مسلح تروريست در سوريه مسئله پنهاني نيست روزنامه عربستاني الرياض نيز اعلام كرد تروريست هاي مسلح در سوريه نخستين حقوق خود را از عربستان و قطر دريافت كردند.
در همين رابطه منابع خبري تركيه به نقل از برخي از مخالفان سوري نوشتند كه پرداخت حقوق به مخالفان سوري پس از يك وقفه با استفاده از كمك هاي مالي كشورهاي ليبي، امارات عربي متحده و قطر بار ديگر از سر گرفته شد.
سربازان ارتش سوريه موفق شدند در درگيري با شورشيان در محله هاي مختلف شهر حلب تلفات سنگيني را به آنان وارد كنند.
ده ها فرد مسلح تروريست همچنين در حملات نيروهاي ارتش سوريه در شهر حمص و ريف دمشق كشته شدند و چندين دستگاه خودروي آنان منهدم شد.
تلويزيون سوريه در خبري از جنايت جديد تروريست هاي مسلح در ريف دمشق خبر داد.
گروهك هاي تروريستي در ادامه اقدامات خشونت بار خود در منطقه دوما در ريف دمشق 13شهروند سوري از جمله يك زن و 3 كودك را به قتل رساندند.
ساير رويدادها
¤ يك ژنرال روسي اعلام كرد مخالفان سوري با استفاده از موشك هاي ضد هوايي آمريكايي هلي كوپترهاي سوريه را هدف قرار مي دهند.
¤ اداره امنيت و پيشگيري اردن از دستگيري هفت تبعه سوري به دليل همراه داشتن تجهيزات پيشرفته ارتباطي ماهواره اي خبر داد.
¤ نماينده سوريه در سازمان ملل اعلام كرد تركيه سلاح هاي هسته اي در اختيار دارد و ميزبان گروه هاي مسلح و تروريست است.
 


امير قطر در غزه چه مي كند؟!

شيخ «حمد بن خليفه آل ثاني» امير قطر اخيراً به غزه سفر كرد تا ظاهراً در افتتاح يك پروژه سرمايه گذاري به مبلغ 254 ميليون دلار براي بازسازي منطقه شركت كند.
«اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت منتخب فلسطين ابراز اميدواري كرد كه اين سفر به لغو محاصره پنج ساله غزه و كاهش آلام و رنج هاي ملت مظلوم فلسطين ساكن در اين منطقه بيانجامد.
نوار غزه از سال 2007 ميلادي در محاصره همه جانبه و فلج كننده رژيم اشغالگر قدس قرار گرفته و اين محاصره باعث كاهش استانداردهاي زندگي، افزايش سطح فقر، بيكاري و محروميت مردم اين منطقه شده است.
رژيم اسرائيل با محاصره غزه باعث شده تا حدود 7/1 ميليون تن از ساكنان اين منطقه از دستيابي به حقوق اساسي خود همانند حق برخورداري از آزادي تردد، حق برخورداري از شغل و دستمزد مناسب و برخورداري از امكانات بهداشتي و آموزشي مناسب محروم شوند.
كارشناسان مي گويند احتمالاً اين سفر با هدف متقاعد كردن سران حماس براي انتقال دفتر سياسي اين جنبش از دمشق به دوحه ارتباط مستقيم دارد.به گفته يكي از رهبران فتح اين سفر لحظه اي غمبار در تاريخ ملت فلسطين و وحدت ملي آن رقم خواهد زد چرا كه اعمال نفوذ سياسي در منطقه به بهانه كمك به ملت فلسطين به هيچ وجه قابل قبول و پذيرفتني نيست.
امير قطر در ماه هاي اخير نقش فعال و تأثيرگذاري در حمايت مالي و تسليحاتي از مخالفان سوري داشته است و براي سرنگوني دولت بشاراسد تلاش بسياري كرده و خوش خدمتي خود را به اربابان آمريكايي و اسرائيلي بارها به اثبات رسانده است. حال چگونه است كه در نقش دايه مهربانتر از مادر به غزه مي رود و ادعاي كمك به ملت فلسطين را دارد؟
قطر در جريان حمله نظامي ائتلاف غرب به رهبري آمريكا و ناتو به ليبي كه به اشغال يك كشور اسلامي منجر شد همكاري مؤثري داشت و چند فروند جنگنده خود را براي بمباران و اعمال منطقه پرواز ممنوع در اين كشور به ليبي اعزام كرد و رسماً خواستار دخالت نظامي كشورهاي غربي و عربي عليه سوريه شده است با اين وجود چگونه مي تواند از كمك به مردم مظلوم غزه سخن بگويد. بسياري از مردم غزه براين باورند كه اين سفر بدون در نظر گرفتن مشكلات جدي و عديده اي كه از جانب رژيم اسرائيل براي مردم منطقه به وجود آمده صورت گرفته و امير قطر با اين سفر هر هدفي را دنبال مي كند. به جز كمك به مردم غزه و لغو محاصره اين منطقه با اين حال تحليلگران معتقدند اميرقطر با اين سفر دو هدف عمده را دنبال مي كند نخست توجيه دخالت آشكار قطر در سوريه و سرپوش گذاشتن بر جناياتي كه با همدستي دشمنان سوريه در اين كشور انجام مي دهد و دوم همراه كردن ديدگاه فلسطيني ها به ويژه حماس با جبهه مخالفان سوريه است.
به گفته تحليلگران رهبران گروه هاي مقاومت فلسطين بايد هوشيار باشند و با درايت و تدبير مناسب هرگونه طرح و نقشه اي براي اعمال نفوذ كشورهاي ديگر در منطقه را خنثي سازند.
مردم محروم غزه سال هاست كه با انواع محروميت ها و رنج هاي حاصل از محاصره روبرو هستند و آن را تحمل مي كنند ولي حاضر نيستند به مطامع و منافع رژيم اشغالگر قدس و حاميان غربي آن پاسخ مثبت دهند و مسلماً ساليان ديگر را نيز تحمل خواهند كرد ولي همچنان بر مواضع خود ايستادگي مي كنند و رضايت نخواهند داد كه برادران سوري خود با سلاح هاي غربي ها كشته شوند. سلاح هايي كه با پول كساني همچون امير قطر و پادشاه عربستان خريداري و در اختيار تروريست هاي مسلح قرار مي گيرد. به همين دليل نه تنها امير قطر بلكه رهبران ديگر كشورهاي غربي و عربي نيز از اين سفر درس عبرت بگيرند و بدانند كه دست خالي باز خواهند گشت و به نتيجه اي نخواهند رسيد.
 


در مداخله اي آشكار

 آمريكا خواستار تشكيل دولت جديد در لبنان شد

آمريكا در مداخله اي آشكار در امور داخلي لبنان و در فضاي ايجاد شده پس از ترور رئيس اطلاعات امنيت اين كشور خواستار تشكيل دولت جديد در لبنان شد.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از شبكه خبري الجزيره، ويكتوريا نولاند سخنگوي وزارت خارجه آمريكا در سخناني تاكيد كرد، اوضاع كنوني لبنان فاقد امنيت است و اين حق لبناني ها است كه دولتي انتخاب كنند كه بتواند بر ناامني ها و تهديدهاي موجود چيره شود.
وي منشا فقدان امنيت در لبنان را ناشي از سوريه دانست و ترور «وسام الحسن» رئيس اطلاعات امنيت اين كشور را به سوريه نسبت داد.
اين اظهارات در حالي مطرح مي شود كه جريان 14 مارس نيز همچنان به اعتراض هاي خود عليه دولت ادامه مي دهند و بركناري نجيب ميقاتي نخست وزير را خواهانند.
در همين رابطه «نبيه بري» رئيس پارلمان لبنان از كارشكني هاي مخالفان دولت و توقف گفت وگوها در لبنان انتقاد كرد و گفت راه آنها به جاي مطمئني نخواهد رسيد.
وي با اشاره به ضايعه ترور «وسام الحسن» رئيس شعبه اطلاعات در نيروهاي امنيت داخلي لبنان افزود: آنچه كه در خيابان ها و جاده هاي مختلف بيروت و مناطق مختلف طي چند روز گذشته روي داده است، بسيار تاسف بار است.
نبيه بري در پاسخ به اقدام مخالفان در تحريم دولت لبنان، گفت: در اين شرايط دولت بايد بيشتر كار كند و امور لبناني ها و مسائل روزمره، معيشتي و اقتصادي آنها را پيگيري كند و عملكرد مخالفان را تا زماني كه بار ديگر به همكاري بازگردند، ناديده بگيرد.
«فيصل كرامي» وزير ورزش و جوانان لبنان نيز در اين باره گفت: جريان 14 مارس با آوردن طرفداران مسلح خود به خيابان، تيراندازي به شهروندان و طرح مسئله تجزيه كشور به دنبال نقض حاكميت و امنيت ملي لبنان است.
وي با بيان اينكه درخواست گروه 14 مارس براي راه اندازي دولت يا كناره گيري آن حتي پيش از كشته شدن وسام الحسن مطرح شده بود خاطرنشان كرد كه آنها از زمان تعيين نجيب ميقاتي به عنوان نخست وزير اين مسئله را مطرح كردند.
كرامي ضمن محترم شمردن حق اعتراض مخالفان دولت گفت، اعتراض مسلحانه در خيابان ها، ايجاد ترس و وحشت در ميان شهروندان، سدمعبر و شكستن شيشه ها، تعرض به حاكميت و امنيت دولت و نقض حقوق شهروندان به شمار مي رود.
طلال عتريسي تحليلگر برجسته لبناني نيز اظهار داشت، جريان 14 مارس در نظر داشت با سوءاستفاده از اين ترور دولت ميقاتي را ساقط كند.
ناآرامي ها در لبنان پس از آن آغاز شد كه گروهي در مراسم تشييع جنازه وسام الحسن، رئيس شاخه اطلاعات نيروهاي امنيت داخلي لبنان دست به تيراندازي زدند كه اين حادثه به كشته شدن چندين تن انجاميد كه پس از آن درگيري ها در بيروت و طرابلس ادامه يافت.
 


شليك 50 فروند موشك مقاومت به اسرائيل

مبارزان فلسطيني در پاسخ به شرارت هاي اخير رژيم صهيونيستي، 50 فروند موشك به فلسطين اشغالي شليك و پنج صهيونيست را مجروح كردند.
به گزارش واحد مركزي خبر، مبارزان فلسطيني ديروز مناطق جنوبي فلسطين اشغالي را با 50 فروند موشك هدف قرار دادند. در اين حمله دست كم يك ساختمان شهرك نشينان صهيونيست ويران شد. منابع صهيونيستي به جراحت پنج اسرائيلي در اين حملات اعتراف كردند. شاخه نظامي حماس و كميته هاي مقاومت مردمي با صدور بيانيه مشتركي، مسئوليت اين حمله موشكي را برعهده گرفتند.
اين اقدام فلسطيني ها در واكنش به حملاتي است كه اسرائيلي ها طي روزهاي اخير عليه مردم نوار غزه انجام داده بودند. صبح ديروز نيز هواپيماهاي رژيم صهيونيستي نوار غزه را بمباران كردند، كه به شهادت سه فلسطيني و جراحت شش تن ديگر را در پي داشت.
واكنش به نامه مرسي
به گزارش العالم، فعالان فلسطيني نامه محبت آميز «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر به «شيمون پرز» رئيس رژيم صهيونيستي را نااميدكننده و اقدامي در مسير به رسميت شناختن اين رژيم دانستند.
«حلمي الاعراج» مدير مركز آزادي و حقوق بشر در رام الله به خبرنگار العالم گفت: اين اقدام مرسي ملت و فعالان فلسطين را شگفت زده كرده است؛ زيرا مرسي كسي را مورد خطاب محبت آميز خود قرار داده كه در جنايت هاي مختلف عليه فلسطينيان كارنامه سياهي دارد.
مرسي اخيرا همزمان با اعزام سفير به تل آويو، نامه اي سراسر محبت آميز به «پرز» نوشته بود.
 


تجاوز هوايي اسرائيل پايتخت سودان را به لرزه درآورد

منابع خبري از حمله هوايي رژيم صهيونيستي به كارخانه اسلحه سازي در خاك سودان خبر دادند.
به گزارش شبكه خبري «الجزيره»، وزير اطلاع رساني سودان در گفت و گو با خبرنگاران اعلام كرد: چهار فروند جنگنده رژيم صهيونيستي، سه شنبه شب كارخانه اسلحه سازي خارطوم را بمباران كردند.
براساس اين گزارش شاهدان عيني اعلام كردند سه شنبه شب، چندين انفجار در كارخانه اسلحه سازي خارطوم پايتخت سودان به وقوع پيوست و به دنبال آن آتش سوزي مهيبي به وقوع پيوست.
به گفته اين شاهدان عيني، ارتش و نيروهاي امنيتي سودان، بلافاصله اقدام به بستن راه هاي منتهي به كارخانه اسلحه سازي «يرموك» در حومه خارطوم كردند و آتش نشانان نيز به محل حادثه شتافتند تا آتش را خاموش كنند.
«عبدالرحمان الحيدر» فرماندار خارطوم نيز اعلام كرد: در نتيجه انفجارهاي به وجود آمده در كارخانه يرموك، بخش وسيعي از منطقه به لرزه درآمد و شيشه هاي اطراف آن شكست.
دولت سودان تاكنون از تلفات احتمالي ناشي از بمباران كارخانه مهمات سازي يرموك توسط رژيم صهيونيستي گزارشي ارائه نكرده است، اما گفته مي شود، تعدادي از پرسنل و كاركنان آن كشته شده اند.
همچنين رژيم صهيونيستي در ساعات اوليه انفجارهاي خارطوم از هر گونه اظهارنظري در اين مورد خودداري كرد.
 


در پايان سفر به غزه صورت گرفت

گفت و گوي امير قطر با مرسي در نشست قاهره

امير قطر پس از سفر يك روزه به نوار غزه، به قاهره رفت و با رئيس جمهور مصر ديدار و گفت وگو كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، «شيخ حمدبن خليفه آل ثاني» ديروز در قاهره با «محمد مرسي» ديدار و در مورد مسايل مختلف منطقه و روابط في ما بين با او گفت وگو كرد. براساس اين گزارش ها، سوريه از جمله موضوعات مهم مورد بحث مرسي و شيخ حمد بود. مرسي ماه گذشته طرحي را در ارتباط با حل بحران سوريه پيشنهاد كرده بود كه با ميانجيگري چهار كشور ايران، تركيه، مصر و عربستان عملياتي مي شده است. امير قطر به خاطر اينكه اين كشور در طرح فوق گنجانده نشده، به مصر اعتراض كرده بود.
امير قطر سه شنبه به غزه رفته بود. وي در اين سفر با «اسماعيل هنيه» نخست وزير دولت منتخب فلسطين ديدار و گفت و گو كرده بود.
شيخ حمد طي اين سفر، در دانشگاه اسلامي غزه گفت: وقت آن رسيده كه با توجه به توافقنامه هاي دوحه و قاهره، «محمود عباس» و «اسماعيل هنيه» اختلافات ميان فتح و حماس را حل وفصل كنند.
سفر شيخ حمد به غزه اعتراضاتي را هم در ميان مردم فلسطين در پي داشت. آنها مي گفتند، اين سفر شكاف ميان فتح و حماس را عميق تر مي كند.
قطر هرچند در طرح هاي عمراني غزه مشاركت دارد، ولي اين كشور يكي از متحدان پشت پرده رژيم صهيونيستي است.
 


همه پرسي قانون اساسي مصربزودي برگزار مي شود

منابع خبري از آغاز همه پرسي قانون اساسي جديد مصر در اواخر آبان ماه خبر دادند.
به گزارش خبرگزاري ها، «عاطف البنا» عضو انجمن مؤسسان قانون اساسي مصر گفت: كميته تدوين قانون اساسي قرار است پيش نويس اين قانون را پس از عيد قربان براي راي گيري به انجمن مؤسسان تحويل دهد.
براساس اين گزارش، البنا با اشاره به آمادگي دولت براي فراهم كردن ساز و كارهاي همه پرسي اظهار داشت: انجمن مؤسسان پس از راي گيري، پيش نويس قانون اساسي را به «محمد مرسي» رئيس جمهور مصر ارائه خواهد داد تا پس از آن به همه پرسي در اواخر ماه نوامبر گذاشته شود.
پيش نويس قانون اساسي مصر كه با كش و قوس هاي فراواني در ماه هاي اخير مواجه شده است، در حال حاضر مراحل نهايي خود را مي گذراند.
 


اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي بار ديگر فرانسه و يونان را فرا گرفت

اعتصاب و تظاهرات ضددولتي در اعتراض به سياست هاي رياضتي، فرانسه و يونان را فرا گرفت.
پاريس پايتخت فرانسه روز سه شنبه شاهد اعتصاب و تظاهرات ضد دولتي از سوي كاركنان بخش حمل و نقل عمومي، معلمان و كاركنان بخش انرژي بود.
به اعتقاد معترضان فرانسوي، سياست هاي اقتصادي «فرانسوا اولاند»، رئيس جمهور فرانسه و حذف هزينه هاي عمومي باعث تشديد فشارها بر زندگي آنها شده است. اين اعتصاب و تظاهرات از سوي يك نهاد كارگري و با هدف تحت فشار گذاشتن دولت براي توقف سياست هاي رياضتي برگزار شد. يادآور مي شود، «نيكلا ساركوزي» رئيس جمهور سابق فرانسه به دنبال اجراي همين سياست ها از «اولاند» شكست خورد.
دانش آموزان يوناني هم همزمان با فرانسوي ها عليه حذف يا كاهش هزينه هاي مربوط به بخش آموزشي- تحصيلي عليه دولت اين كشور به خيابان ها ريختند.
دولت يونان كه با حذف و كاهش هزينه هاي عمومي در بخش بهداشت، افزايش ماليات ها و كاهش حقوق اقشار مختلف جامعه به هدف جبران كسري بودجه نرسيده گويا ترجيح داده با كاهش هزينه هاي مربوط به دانش آموزان و حذف كامل سرويس مدارس، به اين هدف نزديك شود.
دانش آموزان با برپايي راهپيمايي در آتن اعلام كردند، اينگونه سياست ها پيش از هر چيز، باعث افت شديد تحصيلي آنها مي شود.
گروهي از اعضا و طرفداران حزب استقلال يونان نيز ديروز در منطقه آتن در شهر توروس يونان تظاهرات ضد دولتي برگزار كردند. بحران اقتصادي و سياست هاي دولتي در برخورد با اين بحران، اين گروه از معترضان را به خيابان ها كشانده بود.
يونان، در ميان كشورهاي بحران زده اروپايي وضعيت به مراتب وخيم تري را تجربه مي كند؛ اين اوضاع اكنون از حيطه مسائل اقتصادي فراتر رفته و به اختلافات سياسي بين رهبران دولت ائتلافي اين كشور به شدت دامن زده است. در همين رابطه خبرگزاري رسمي چين طي گزارشي نوشت: بين رهبران يونان هنوز اختلافات جدي بر سر دريافت بسته جديد رياضت اقتصادي از تروئيكاي اروپا وجود دارد.
«شين هوا» سپس به نشست «آنتونيوس ساماراس»، نخست وزير يونان با دو تن از مسئولان بلندپايه اين كشور اشاره كرده و مي نويسد: رهبر حزب سوسياليست يونان پس از آخرين نشست با دولت ائتلافي و نخست وزير تصريح كرد هنوز به توافق نرسيده اند بنابراين بحران همچنان ادامه دارد.
رهبر حزب دموكراتيك چپ نيز با انتشار بيانيه اي اعلام كرد به هيچ وجه حاضر به پذيرش خواسته تروئيكا درباره حقوق كارگران نيست چرا كه اجراي اين خواسته ها باعث افزايش بيكاري و تشديد ركود اقتصادي خواهد شد.
«اخراج يونان از منطقه يورو» يكي از راهكارهايي است كه رهبران اتحاديه اروپا ممكن است براي نجات كل منطقه از بحران برگزينند. گزينه اي كه مؤسسه «برتلسمن» نتيجه اتخاذ آن را بدين گونه تشريح كرد: «در صورت خروج يونان از منطقه پولي يورو 42 مورد از اقتصادهاي ملي جهاني در بدترين حالت و تا سال 2020 يك كاهش رشد اقتصادي 2/17تريليون يورويي را تجربه خواهند كرد.» اين مؤسسه مطالعاتي در ادامه اينگونه هشدار مي دهد كه: جامعه جهاني بايد يونان را نجات دهند در غير اين صورت تأثير دومينويي آن روي ديگر كشورها وحشتناك خواهد بود. آلمان به تنهايي تا سال 2020با يك كاهش بازده اقتصادي 73ميليارد يورويي مواجه خواهد شد.
 


چها رسوي پنج قاره

تزلزل در نظام پادشاهي اردن
«عبدالله دوم» شاه اردن اعتراف كرد كه برخي از مخالفان اين كشور به دنبال سرنگوني نظام پادشاهي هستند. وي مدعي شد: نظام حاكم در اردن متعلق به فرد فرد اردني هاست. عبدالله همچنين وعده داد كه به اصلاحات ادامه مي دهد.
محاكمه پسر رئيس جمهور
دادستاني كره جنوبي اعلام كرد، پسر رئيس جمهور اين كشور به اتهام زمين خواري، به دادگاه احضار مي شود. پسر 34 ساله «لي ميونك باك» متهم است كه يك قطعه زمين را در جنوب كشور به قيمتي ارزانتر از قيمت واقعي بازار خريده است.
نبش قبر رئيس جمهور
مقامات لهستان براي اطمينان يافتن از اينكه كس ديگري به جاي «لخ كازينسكي»، رئيس جمهور پيشين اين كشور دفن نشده است، قبر او را شكافتند و بر روي جسدش آزمايش «دي ان اي» انجام دادند و البته به صحت جسد پي بردند! كازينسكي همراه 95 نفر ديگر دو سال قبل در يك سانحه هوايي كشته شد.
اخراج 8500 معدنچي
شركت «گلدفيلدر» آفريقاي جنوبي 8500 تن از معدنچيان اعتصابي را اخراج كرد. اعتصاب و تظاهرات معدنچيان اين كشور چند ماهي است كه ادامه دارد. معدنچيان نسبت به شرايط بد معيشتي و پايين بودن دستمزد خود اعتراض دارند.
 


تروريست ها 2مدرسه را در شمال پاكستان منفجر كردند

شبه نظاميان تروريست وابسته به طالبان دو مدرسه پسرانه را در منطقه قبيله اي مهمند در شمال غرب پاكستان منفجر كردند .
به گزارش ايرنا به نقل از منابع محلي،اين انفجارها در بخش حليم زيي منطقه قبيله اي مهمند در روز چهار شنبه رخ داد.
رسانه هاي محلي به نقل از منابع رسمي در ايالت خيبر اعلام كردند:بمب هاي جاسازي شده دردبستان دولتي ملك اورنگزيب و ملك دلاورباعث تخريب كامل اين دو مركز آموزشي شد.
به گفته منابع محلي اگر چه بناي اين مدارس به طوركامل در اين اقدام تروريستي تخريب شد ولي خوشبختانه اين حادثه هيچگونه تلفات جاني در بر نداشت.
پس از وقوع اين حادثه نيروهاي امنيتي و پليس محلي به سرعت براي تحقيقات درباره شناسايي و بازداشت عناصر اصلي اين انفجار در محل حاضر و عمليات بازرسي خود را آغاز كردند.
اين در حالي است كه تاكنون هيچ گروهي و تشكيلاتي در پاكستان مسئوليت اين اقدام تروريستي را بر عهده نگرفته است.
منابع خبري محلي پاكستان خاطر نشان كردند:شبه نظاميان طالبان تاكنون 106باب مدرسه را در مناطق قبايلي پاكستان منهدم كرده اند. به گفته مقامات امنيتي درمناطق قبايلي شبه نظاميان طالبان پاكستان به طورمعمول دراين بخش از كشور،به اماكن عمومي و آموزشي آسيب مي رسانندومقام هاي دولتي،نظاميان،سران قبايل حامي دولت و مردم رامورد هدف قرارمي دهند.
 


برگزاري راهپيمايي «برائت از مشركين» در خيابان هاي بحرين

جوانان انقلابي بحرين در راستاي تداوم اعتراضات عليه رژيم آل خليفه هفته جديدي تحت عنوان هفته «برائت از طاغوت» آغاز كردند.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از رسانه هاي بحريني، ائتلاف جوانان 14 فوريه بحرين با فراخوان مردمي بر ادامه همبستگي با اهالي روستاي العكر و تداوم مبارزه عليه سياست هاي استبدادي آل خليفه تاكيد كرد.
اين ائتلاف خواستار تلاش براي شكستن حصار ظالمانه و جنايتكارانه رژيم بحرين عليه روستاي العكر به منظور رساندن كمك هاي انساني لازم به مردم تحت محاصره اين روستا و ايستادن در كنار آنها با هرگونه حمايتي شد.
نيروهاي امنيتي بحرين تعداد زيادي از شهروندان اين روستا را بازداشت كرده و بر فراز بام برخي خانه ها مستقر شده اند.
روستاي العكر بحرين از پنجشنبه گذشته در محاصره نيروهاي امنيتي رژيم بحرين قرار دارد.
منابع آگاه گفتند كه نيروهاي رژيم بحرين به شهروندان اهانت مي كنند و آنها را مورد ضرب و شتم قرار مي دهند.
از سوي ديگر، شماري از سازمان هاي غير دولتي و گروه هاي مخالف بحريني با ارسال نامه اي به بان كي مون دبير كل سازمان ملل متحد از وي خواستند براي شكستن محاصره روستاي العكر وارد عمل شود.
اين سازمان ها و گروه هاي مخالف تاكيد كردند وضعيت به گونه اي است كه جاي هيچ گونه تاخيري را باقي نمي گذارد.
نيروهاي سياسي و حقوق بشري بحرين از بان كي مون خواستند در قبال نقض حقوق شهروندان بحريني از سوي نيروهاي رژيم آل خليفه موضع گيري كند.
فعالان حقوقي بحرين تاكيد كردند، رژيم آل خليفه در سايه سكوت اعراب و جامعه بين المللي به محاصره العكر ادامه مي دهد.

 


انتقاد روسيه از پارلمان اروپا

وزارت امور خارجه روسيه روز چهارشنبه با صدور بيانيه اي از پيشنهاد پارلمان اروپا براي اعمال ممنوعيت سفر براي مقامات روس به شدت انتقاد كرد وآان را تلاشي براي تحت تاثير قرار دادن نظام عدالت در اين كشور به شمارآورد.
به گزارش خبرگزاري ريانووستي از مسكو، پارلمان اروپا روزسه شنبه پيشنهاد كرد شوراي اتحاديه اروپا تحريم هايي را عليه آن دسته از مقامات روس كه در زنداني شدن سرگي مگنيتسكي وكيلي در مسكو كه در سال دو هزار و نه ميلادي در بازداشتگاه جان باخت، اعمال كنند.
در بيانيه وزارت خارجه روسيه آمده است:« ما چنين اقداماتي را تلاش ديگري براي سياسي كردن اين مساله و تحت فشار قرار دادن نظام عدالت در روسيه تلقي مي كنيم.»
به گفته سخنگوي وزرات امور خارجه روسيه مسكو چنين پيشنهادي را اقدامي كاملا سطحي و با انگيزه سياسي توصيف مي كند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14