(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


پنج شنبه 4  آبان  1391 - شماره 20341

كوتاه اقتصادي
سير نزولي قيمت دلار در بازار
كارمندان امسال 305 هزار تومان عيدي مي گيرند
در دو غرفه ميدان ميوه بوستان
دام زنده عيد قربان با تخفيف 5 درصد عرضه مي شود
افزايش واردات نفت كره جنوبي از ايران
ايستگاه هاي راه آهن نوسازي و بهسازي مي شوند
نفت سفيد روستاييان زلزله زده تامين مي شود
كالاهاي مورد نياز مساجد و حسينيه ها به قيمت بازار عرضه مي شود
ممبيني: دولت مشكلي در پرداخت حقوق كارمندان ندارد
بزودي مشخص مي شود
نحوه ورود ارز صادركنندگان به مركز مبادله
معاون راهبردي منابع انساني رياست جمهوري:
مشكل استخدام رسمي در دستگاه هاي دولتي رفع شد
مشاور وزير صنعت و تجارت خبر داد
تجليل از بانوان صادر كننده نمونه


كوتاه اقتصادي

¤ ديروز در معاملات بورس اوراق بهادار تهران، صعود متغيرهاي بازار باعث ادامه ركورد تاريخي براي اين بازار شد و شاخص كل بورس كه در روز يكشنبه با 460 واحد افزايش به 30 هزار و 671 واحد رسيده بود، باز هم بيشتر شد. شاخص كل در پايان معاملات ديروز 134 واحد افزايش يافت و به 30 هزار و 749 واحد بالغ شد.
¤ شركت تايدواتر خاورميانه به همراه شركت حمل و نقل پتروشيمي برنده مناقصه مديريت و راهبري بندر كانتينري پارس عسلويه شد.به گزارش روابط عمومي تايدواتر، مديريت و راهبري كليه عمليات بندر كانتينري پارس عسلويه به ظرفيت بيش از 200 هزار كانتينر در سال به صورت مشترك در اختيار شركت تايدواتر خاورميانه و شركت حمل و نقل پتروشيمي قرار گرفت.براساس اين گزارش، تخليه و بارگيري كانتينر و انبارداري آن از ابتداي مهرماه واگذار شده است و تاكنون نيز عمليات تخليه و بارگيري 14 كشتي كانتينري در اين بندر براساس نرم هاي جهاني انجام شده است.
¤ سرمايه بانك رفاه با رقم 10326 ميليارد ريال به ثبت رسيد. به گزارش روابط عمومي بانك رفاه، در تاريخ 30 مهر ماه سال جاري افزايش سرمايه بانك از محل تجديد ارزيابي دارايي هاي ثابت در اداره ثبت شركت ها به ثبت رسيد.
¤ روابط عمومي بانك صادرات ايران براساس رأي هيأت داوران هشتمين جشنواره برترين هاي روابط عمومي ايران در سال 91 در رشته تكريم ارباب رجوع و مشتري گرايي در سطح ملي برتر شناخته شد. در مراسم افتتاحيه هشتمين سمپوزيوم بين المللي روابط عمومي ها، لوح و تنديس ويژه جشنواره از سوي هيأت داوران هشتمين دوره جشنواره برترين هاي روابط عمومي ايران در سال 91 كه در روزهاي اول و دوم آبان ماه در سالن همايش هاي صدا و سيما با حضور بيش از 600 نفر از اساتيد، كارشناسان، صاحب نظران، دانشجويان و مديران حوزه روابط عمومي و ارتباطات برگزار گرديد به روابط عمومي اين بانك اهدا شد.
¤ ارزش معاملات ديروز بازارهاي فرابورس ايران با جابجايي 65 ميليون اوراق بهادار در 6 هزار و 675 نوبت به 250 ميليارد ريال رسيد. در آخرين روز كاري هفته جاري 65 ميليون اوراق بهادار به ارزش 250 ميليارد ريال در بازارهاي فرابورس خريد و فروش شد. در جزئيات اين مبادلات، ذوب آهن اصفهان با جابجايي 9/50 ميليون سهم و با نرخ 2 هزار و 526 ريال بيشترين حجم معاملات را داشت.
¤ با اجراي عمليات كابل برگردان ارتباط تلفني مشتركين با پيش شماره هاي 2220، 2221، 2223، 2224، 2239، 2267 الي 2269، 5580، 5581، 5569، 5589، 5560 الي 5563، 5557، 5558 و 6650 الي 6656 از امروز و روز شنبه به مدت 72 ساعت دچار اختلال مي شود.
¤ مجموع مبلغ تراكنش هاي مالي صورت گرفته از طريق سامانه بانكداري اينترنتي بانك صادرات ايران نسبت به مقطع زماني مشابه سال گذشته 204 درصد رشد نشان مي دهد. به گزارش روابط عمومي بانك صادرات ايران، اين بانك در راستاي ارايه خدمات مطلوب و جلب رضايت مشتريان همگام با پيشرفت فن آوري هاي جديد، ارائه خدمات بانكداري اينترنتي متنوع را برپايه بسترهاي اينترنتي امن در دستوركار قرار داده است. به طوري كه تا پايان شهريور ماه بيش از 234 هزار نفر از مشتريان در اين سامانه بيش از 8 ميليون تراكنش انجام داده اند.
¤ براساس گزارش سالانه سازمان شفافيت بين الملل، ايتاليا فاسدترين و فنلاند سالم ترين كشور اروپايي است. به گزارش يورو نيوز، براساس گزارش سالانه سازمان شفافيت بين الملل، ايتاليا بالاترين ميزان فساد اداري را در ميان كشورهاي اروپايي داشته و با كسب رتبه 69 هم رده غنا و مقدونيه است.در اين گزارش آمده است، فنلاند با ميانگين 4/9 درصدي سالم ترين كشور اروپايي است و فساد مالي و اداري در آن شايع نيست.
 


سير نزولي قيمت دلار در بازار

در ادامه روند سقوط قيمت ها در بازار ارز، نرخ دلار و يورو ديروز به شدت كاهش يافت.
به گزارش خبرنگار اقتصادي كيهان، هر دلار آمريكا ديروز در بازار آزاد با 200 تومان كاهش نسبت به روز سه شنبه به قيمت 3250 تومان به فروش رسيد.
همچنين قيمت فروش هر يورو با افت 300 توماني نسبت به روز سه شنبه معادل 4240 تومان تعيين شد.
پوند انگليس هم روز گذشته به نرخ 5500 تومان و ريال عربستان معادل 900 تومان به فروش رفت.
در همين حال نرخ ارزهاي مبادله اي هم روز چهارشنبه با كاهش محسوسي همراه بود بطوري كه قيمت دلار مبادلاتي از 2545 به 2540 تومان، يورو از 3322 به 3299 تومان، درهم از 693 به 692 تومان و لير تركيه از 1418 به 1410 تومان كاهش يافت.
ادامه سقوط قيمت سكه
از سوي ديگر بهاي انواع سكوك هم روز گذشته با كاهش قيمت همراه بود. بر همين اساس هر قطعه سكه بهار آزادي طرح جديد با 20 هزار تومان كاهش معادل يك ميليون و 280 هزار تومان به فروش رسيد و هر قطعه سكه تمام بهار طرح قديم نيز با افت 40 هزار توماني به نرخ يك ميليون و 260 تومان فروخته شد.
همچنين قيمت فروش هر قطعه نيم سكه 640 هزار تومان، ربع سكه 335 هزار تومان و سكه گرمي 180 هزار تومان تعيين شد.
فعالان بازار ارز و سكه معتقدند به دليل گسترش فعاليت مركز مبادله ارز و نيز كاهش تقاضا براي خريد سكه روند سقوط قيمت ها در بازار ارز و طلا در روزهاي آتي نيز ادامه خواهد داشت.
در همين حال مشاهدات خبرنگار ما از بازار فوق الذكر نيز حاكي است كه به دليل تشديد برخوردها با دلالان ارز فعاليت اين افراد نيز به طور چشمگيري در بازار كاهش يافته است.
همچنين در راستاي عادي سازي فضاي بازار ارز كانون صرافان در دستور العمل جديدي تمامي شركت هاي صرافي داراي مجوز از بانك مركزي را موظف كرد با در نظر گرفتن شرايط كنوني حاشيه سود خود را با حداقل مبلغ انجام دهند.
طبق اين دستور العمل صرافي ها مكلفند عمليات خريد و فروش، تبديل و حواله ارزي را در سامانه سنا (بانك مركزي) ثبت كرده و فاكتور سامانه مذكور به مهر صرافي به محض انجام معامله ممهور شود.
بانك مركزي: مشكلي براي تخصيص ارز نداريم
از سوي ديگر معاون ارزي بانك مركزي اعلام كرد: بانك مركزي مشكلي براي تخصيص ارز به تقاضاهاي تاييد شده و ثبت سفارش هاي قانوني در چارچوب اولويت هاي تعيين شده، ندارد.
به گفته مينو كياني راد، برخي تقاضاها و ثبت سفارش ها داراي ارقام درشت نظير 100 و 200 ميليون يورو است كه با توجه به اولويت هاي كالايي موجود، تخصيص ارزها براي واردات براساس اولويت هاي 8گانه كالائي ابتدا براي كالاهاي اساسي و دارو صورت مي گيرد و پس از آن به ساير تقاضاها رسيدگي مي شود.
معاون ارزي بانك مركزي يادآور شد: ساير تقاضاها نيز براساس اولويت و اهميت در نوبت دريافت ارز قرار مي گيرند تا ارز مورد نياز خود را دريافت كنند.
كياني راد در گفت وگو با فارس افزود: اقداماتي در دست انجام است تا تخصيص ارز به اين متقاضيان نيز تسهيل و تسريع شود و مدت زمان انتظار براي دريافت ارز مورد نياز اين افراد به حداقل كاهش يابد.
پرداخت 300 دلار مبادله اي به مسافران
همچنين براساس بخشنامه بانك مركزي حداكثر 300 دلار به نرخ ارز مبادله اي يا معادل آن به ساير اسعار يكبار در سال به مسافران داده مي شود.
سخنگوي مركز مبادلات ارزي با اعلام مطلب افزود: براي دانشجويان غير بورسيه كه بانك عامل آن ها بانك تجارت است نرخ براساس نرخ مبادله اي است، ضمن اين كه ميزاني كه به آن ها پرداخت مي شوند و فرايند كاري آن ها همانند دانشجويان بورسيه خواهد بود، يعني براساس مدارك و رقمي است كه خود وزارت علوم تعريف مي كند.
صمد كريمي در گفت وگو با ايسنا درباره ارائه ارز به بيماران نيز گفت: طبيعتا وقتي كه وزارت بهداشت به نرخ مرجع نياز دارد ما آن را تامين و پرداخت مي كنيم ولي براي بقيه موارد كه وزارت بهداشت اعلام مي كند بايد به نرخ مبادله اي و از طريق بانك ملت اقدام شود.
وي همچنين گفت: فاز سوم مركز مبادله ارز كه الكترونيكي شدن آن است به زودي راه اندازي مي شود.
به گفته كريمي، با راه اندازي فاز الكترونيكي مركز مبادله ديگر نيازي به مراجعه به شعب بانك ها نيز نخواهد بود.
دليل عرضه نشدن ارز پتروشيمي ها در مركز مبادله
از سوي ديگر يك عضو هيات مديره شركت ملي صنايع پتروشيمي در گفت وگو با ايسنا در پاسخ به اينكه چرا شركت هاي پتروشيمي تاكنون در مركز مبادلات ارزي به ارائه ارز نپرداخته اند، اظهار كرد: اگر شركتي ارز مازاد داشته باشند در مركز مبادلات ارزي مبادرت به ارائه آن خواهد كرد.
علي محمد بساق زاده در پاسخ به اين پرسش كه آيا پتروشيمي ها ارز مازاد ندارند؟ گفت: شركت هاي پتروشيمي خصوصي هستند و معمولا خودشان ارز را در اتاق مبادلات ارزي ارائه مي دهند. براساس تصميم جديد دولت تمام صادركنندگان بايد ارز مازاد خود را در اتاق مبادلات ارزي بفروشند.
مدير كنترل توليد شركت ملي صنايع پتروشيمي در واكنش به اين موضوع كه شركت هاي دولتي هم بايد بخشي از ارز خود را در اتاق مبادلات ارزي مبادله كنند، تاكيد كرد: شركت هاي دولتي هم بايد ارز مازاد را در اتاق مبادلات ارزي بفروشند و اگر ارزي ارائه نشده به اين معناست كه ارز مازاد وجود ندارد. شركت پتروشيمي بايد اول پول خوراك، قطعات يدكي و غيره را تامين كند و سپس اگر ارز مازاد داشت، در مركز مبادلات ارزي تبديل به ريال كند.
 


كارمندان امسال 305 هزار تومان عيدي مي گيرند

براساس ضوابط مالي ناظر بر بودجه 29، مبلغ عيدي كارمندان و بازنشستگان مشخص شد.
طبق بند2 ضوابط مذكور، مبلغ عيدي در بودجه 92 معادل سال 91 خواهد بود كه بر اين مبنا چون كارمندان و بازنشستگان پارسال 350 هزار تومان عيدي گرفتند بنابراين امسال هم پاداش عيدي آنها همان 350 هزار تومان خواهد بود.
به گزارش مهر، متن كامل بند 2 ضوابط مالي ناظر بر بودجه 92 به شرح زير است: دستگاه هاي اجرايي موظفند:
الف- افزايش حقوق، مزايا و فوق العاده هاي كارمندان را در قالب سقف هاي اعتبار اعلام شده، پيش بيني نمايند.
ب- سقف اعتبار مربوط به اضافه كار كارمندان را در بودجه سال 1392 در قالب سقف اعتبارات اعلام شده، حداكثر معادل پيش بيني عملكرد اعتبار اضافه كار سال 1391 منظور كنند.
ج- مبلغ پاداش پايان سال (عيدي) را در بودجه سال 1392معادل سال 1391 منظور كنند. مبلغ قطعي پاداش پايان سال به تصويب هيئت وزيران خواهد رسيد.
و- ميزان پرداخت هاي ماموريت خارج از كشور كارمندان را حداكثر معادل پيش بيني عملكرد اعتبار سال 1391 منظور نمايند.
ه- كمك هاي رفاهي مستقيم و غيرمستقيم كارمندان را در قالب سقف اعتبارات اعلام شده، حداكثر معادل پيش بيني عملكرد سال 1391 پيش بيني نمايند.
تبصره- در خصوص اجزاي (ب) و (ه) اين بند ملاك سقف در خصوص دستگاه هاي استاني، سقف اعتبار كل استان خواهد بود.
طبق بند 3 دستگاه هاي اجرايي به استثناي دانشگاه ها و مراكز آموزشي و موسسات پژوهشي موظفند اعتبار لازم براي فعاليت هاي تحقيقاتي و پژوهشي خود را در قالب «برنامه پژوهش هاي كاربردي» لحاظ نموده و از درج اعتبار در ساير برنامه ها اجتناب نمايند.
براساس بند 4 هم پيش بيني اعتبار براي قرارداد با اشخاص حقيقي براي انجام كار معين (مشخص)، با رعايت قوانين و مقررات، حداكثر در سقف تعداد سال 1391 و در حدود اعتبارات اعلام شده مجاز مي باشد.
در بند 5 ضوابط مالي ناظر بر بودجه 92 نيز آمده است: پيش بيني اعتبار براي نيروهاي شركتي با رعايت قوانين و مقررات حداكثر در سقف اعتبار و تعداد سال 1390 مجاز مي باشد.
دستگاه هاي اجرايي كه طبق ابلاغيه شماره 200/28298 مورخ 11/9/1390 معاونت توسعه مديريت و سرمايه انساني رئيس جمهور، بخشي از نيروهاي خود را تبديل وضعيت داده اند مي بايست اين تعداد را از سقف سال 1390 كسر و براي باقي مانده نيروهاي شركتي در سال 1392 پيش بيني اعتبار نمايند همچنين پيش بيني اعتبار براي بكارگيري نيروهاي شركتي جديد در سال 1392 نيز ممنوع مي باشد.
همچنين پيشنهاد ايجاد مراكز آموزش عالي جديد (دانشگاه، دانشكده، مركز، مجتمع، پژوهشكده، موسسات تحقيقاتي و ساير عناوين) براي درج در لايحه بودجه سال 1392 ممنوع است.
دستگاه هاي اجرايي نيز موظفند از پيش بيني اعتبار براي انجام فعاليت هايي كه در حيطه وظايف و ماموريت هاي قانوني و مصوب آنها نيست، خودداري نمايند.
 


در دو غرفه ميدان ميوه بوستان

دام زنده عيد قربان با تخفيف 5 درصد عرضه مي شود

مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران با بيان اينكه به مناسبت فرا رسيدن عيد قربان از 2 غرفه در يكي از ميادين ميوه و تره بار تهران اقدام به عرضه دام زنده خواهند كرد، از تخفيف 5 درصدي عرضه دام زنده در اين مراكز خبر داد.
سعيد سلطاني سروستاني در گفت وگو با مهر در خصوص اقدامات اين اتحاديه براي تسهيل كشتار دام زنده در روز عيد قربان، اظهار داشت: براساس برنامه ريزي انجام شده دو غرفه در ميدان ميوه و تره بار بوستان واقع در منطقه فرحزاد براي عرضه مستقيم دام زنده در نظر گرفته شده است.
وي درباره زمان انجام اين اقدام اتحاديه گفت: از امروز (پنج شنبه) تا روز جمعه برخي از دامداران عضو اين اتحاديه در اين دو غرفه به عرضه مستقيم دام خود خواهند پرداخت.
مديرعامل اتحاديه سراسري دامداران ايران همچنين در رابطه با قيمت در نظر گرفته شده براي عرضه دام زنده در ميدان ميوه و تره بار مذكور نيز گفت: با وجود اين كه در حال حاضر قيمت تعيين شده براي عرضه هر كيلوگرم دام زنده سبك از سوي سازمان ميادين ميوه و تره بار حدود 8750 تومان است، اعضاي اين اتحاديه هر كيلوگرم از دام زنده خود را با 5 درصد تخفيف يعني حدود 8400 تومان در بازار عرضه خواهند كرد.
وي خاطرنشان كرد: اين اتحاديه در قبال ارائه فاكتور فروش توسط دامداران به ازاي هر كيلوگرم دام زنده اي كه با قيمت 8400 تومان عرضه شده باشد، 5 كيلوگرم نهاده جو، 2 كيلوگرم ذرت، 2 كيلوگرم سبوس و يك كيلوگرم نهاده كنجاله سويا مي دهد.
سلطاني همچنين در بيان علت عرضه دام زنده تنها در دو غرفه ميدان ميوه و تره بار گفت: متاسفانه سازمان ميادين ميوه و تره بار همه غرفه هاي خود را به افراد ديگر واگذار كرده بود و ما نتوانستيم غرفه بيشتري براي عرضه دام زنده در نقاط ديگر تهران اجاره كنيم.
به گفته وي هم اكنون اتحاديه هاي استاني دامداران به مناسبت فرا رسيدن عيد سعيد قربان براي عرضه دام زنده خود 5 درصد زير قيمت بازار اعلام آمادگي كرده اند.
گوسفندهاي عيد قربان
وارداتي نيستند
معاون سازمان دامپزشكي كشور اعلام كرد: تمامي گوسفندهايي كه در روز عيد قربان ذبح مي شوند از توليد داخل بوده و گوسفندهاي وارداتي از ارمنستان در استان ورودي كشتار و گوشت آن عرضه مي شود.
محسن مشكات در گفت و گو با ايسنا گفت: گوسفندهاي وارداتي تنها از مبداء ارمنستان تحت نظارت سازمان دامپزشكي به ايران مي آيند كه پس از كشتار و بسته بندي در استان اردبيل در سطح كشور توزيع مي شود.
وي تصريح كرد: دام زنده وارداتي به عمق كشور نمي آيد كه مردم براي عيد قربان از آن استفاده كنند لذا آنچه به عنوان دام زنده در داخل فروخته مي شود از توليد داخل است.
معاون بهداشتي سازمان دامپزشكي كشور به مردم توصيه كرد: از خريد گوسفند زنده از حواشي جاده ها، خيابان ها و افراد سودجو خودداري كنند.
 


افزايش واردات نفت كره جنوبي از ايران

يك مقام آگاه كره جنوبي اعلام كرد: اين كشور در ماه اكتبر 266 هزار بشكه در روز نفت از ايران وارد خواهد كرد كه اين رقم بيشتر از پيش بيني ها و توافقات انجام گرفته ميان دو طرف است.
به گزارش فارس اين مقام آگاه كره جنوبي اعلام كرد: اين كشور تا پايان ماه اكتبر 8 ميليون بشكه نفت ( 266 هزار بشكه در روز) از ايران وارد خواهد كرد. اين رقم بيشتر از توافقات انجام گرفته ميان دو طرف است.
براساس اين گزارش: كره جنوبي كه در دو ماه گذشته و به دليل تحريم هاي غرب هيچ نفتي از ايران وارد نكرده بود اخيرا واردات نفت از اين كشور را از سر گرفته است. نفت ايران با نفتكش ها و بيمه ايراني در اختيار پالايشگاه هاي كره جنوبي قرار مي گيرد.
پايگاه خبري پلاتس علت افزايش دور از انتظا ر واردات نفت كره جنوبي از ايران در ماه اكتبر را تخليه بار يك نفتكش بزرگ در اوايل اين ماه به جاي اواخر سپتامبر اعلام كرده است.
براساس قراردادهاي جديد، ايران هر ماه حداقل 6 ميليون بشكه معادل 200 هزار بشكه در روز نفت به كره جنوبي صادر خواهد كرد.
 


ايستگاه هاي راه آهن نوسازي و بهسازي مي شوند

مديرعامل راه آهن جمهوري اسلامي ايران با اعلام حذف همه محدوديت هاي اعتباري در حوزه مسافري، خواستار تسريع در روند نوسازي، بهسازي و ارتقاي خدمات در حوزه مسافري شد.
عبدالعلي صاحب محمدي در مراسم توديع و معارفه معاون امور مسافري شركت راه آهن با اعلام اين خبر به نزديكي فصل زمستان اشاره كرد و افزود: موضوع حفظ ايمني و افزايش سرعت سير قطارها بايد به موازات هم و با هدف افزايش ارائه خدمات به مسافران پيش برود.
وي خواستار آمادگي مسئولان راه آهن و اتخاذ تدابير لازم در ستاد و همه مناطق راه آهن براي مواجه با فصل سرما و سنگين ترين بارش هاي زمستاني و در بدترين شرايط جوي شد.
معاون وزير راه و شهرسازي ايستگاه هاي مسافري را ويترين خدمات راه آهن برشمرد و با تاكيد بر به كارگيري مشاوران قوي در حوزه نوسازي و بهسازي ايستگاه هاي مسافري، بر نوسازي متناسب با اقليم منطقه و به كارگيري معماري اسلامي- ايراني تاكيد كرد و گفت: نوسازي همه ايستگاه هاي مسافري از جمله قائم شهر، ساري، زنجان، قم و خرمدره بايد به صورت جدي در دستور كار قرار گيرد. وي گفت: اگرچه تاكنون برنامه مختلفي براي ارتقاي خدمات كمي و كيفي راه آهن شده است اما از اين پس شاهد آغاز نهضت نوسازي در ايستگاه هاي راه آهن كشور خواهيم بود.
صاحب محمدي خواستار تلاش بيشتر مديران نواحي راه آهن در حوزه مسافري شد و گفت: ضروري است تا با اختصاص هزينه هاي لازم خدمات در بخش مسافري در سطح كل كشور همچون ايستگاه تهران ارتقا يابد.
وي در ادامه با تشكر از خدمات يارمحمدي، معاون سابق امور مسافري در طول 31 سال فعاليت كاري خود در راه آهن جمهوري اسلامي ايران و همچنين آرزوي موفقيت براي غضنفر فولادي، سرپرست جديد اين حوزه، خاطرنشان كرد: تثبيت مديران از سياست هاي مجموعه راه آهن است و صداقت در كارها همواره مورد تاكيد بوده است.
كاهش 50 درصدي تاخيرها
فولادي نيز در اين مراسم گفت: متوسط تاخير قطارهاي مسافربري راه آهن طي 6 ماهه اول سال جاري با كاهش 50 درصدي نسبت به مدت مشابه سال گذشته به كمتر از 21دقيقه رسيد. وي بر محوريت فعاليت هاي امور مسافري در دو بخش ارتقاي كيفيت خدمات و شفاف سازي حدود وظايف و مسئوليت هاي حاكميتي و تصدي گري و تعيين تكليف قراردادها بين شركت ها با رجا و في مابين راه آهن تاكيد كرد و گفت: در حوزه برنامه هاي معطوف به ارتقا كيفيت و خدمات مباحثي چون نظارت مستمر بر وضعيت خدمات قطارها به مسافرين براساس استانداردهاي تعريف و تكليف شده، نظارت مستمر بر نظافت و پاكيزگي وضعيت بيروني و داخلي سالن هاي مسافري، استفاده حداكثري از توان و ظرفيت موجود در اين حوزه، برنامه ريزي مدون با هدف بهسازي و بازسازي سالن هاي مسافري، نظارت مستمر بر عملكرد مامورين خدماتي و فني قطارها در جهت جلب رضايت مشتري، نظارت دقيق بر اجراي حركت قطارها در مبادي، مقاصد و در طول مسير و تلاش براي كاهش تاخير قطارهاي مسافري مورد توجه جدي مسئولان خواهد بود.
 


نفت سفيد روستاييان زلزله زده تامين مي شود

نفت سفيد مورد نياز مردم زلزله زده ورزقان و روستاهاي اطراف از طريق 38 فروشندگي روستايي فعال تامين مي شود.
رئيس اطلاع رساني ستاد بحران شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي منطقه آذربايجان شرقي در گفت وگو با خبرنگار شانا با اعلام اين خبر گفت: منطقه آذربايجان شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران، نفت سفيد مورد نياز روستاييان را به طور كامل تامين مي كند و هيچ كمبودي در اين زمينه وجود ندارد.
علي اصغر نورانفر با تاكيد بر اين كه تمام مردم در مناطق زلزه زده و روستاهاي اطراف مي توانند با مراجعه به فروشندگي هاي روستايي سوخت مورد نياز خود را دريافت كنند، افزود: تاكنون در مجموع 4 ميليون و 100 هزار ليتر نفت سفيد در ميان مردم زلزله زده روستاهاي آذربايجان شرقي توزيع شده است.
نورانفر با اشاره به فعاليت حدود 38 فروشندگي روستايي در شهر ورزقان و روستاهاي اطراف افزود: لازم است اين فروشندگي ها پيش از اتمام سوخت ذخيره شده در مخازن خود به ارسال درخواست سوخت مجدد خود اقدام كنند تا شركت پخش فرآورده هاي نفتي در اسرع وقت نسبت به تامين سوخت مورد نياز اين فروشندگي ها اقدام كند.
رئيس اطلاع رساني ستاد بحران شركت ملي پخش فرآورده هاي نفتي ايران درباره توزيع گاز مايع مورد نياز مردم مناطق زلزله زده آذربايجان شرقي گفت: يكي از شركت هاي بخش خصوصي (شركت نيكي گاز) از طريق نصب تاسيسات عرضه گاز مايع خود در شهرستان ورزقان به طور مستقيم به سوخت رساني به روستاييان اقدام مي كند.
نورانفر تاكيد كرد: روستاييان پيش تر اقدام به جمع آوري پيك نيكي هاي خود كرده و با پرداخت هزينه حمل و نقل اين پيك نيكي ها را از طريق وسايل حمل ونقل به شهرستان اهر ارسال مي كردند كه هم اكنون مي توانند با مراجعه مستقيم به اين جايگاه سيار كه در شهرستان ورزقان مستقر شده است به دريافت گاز مايع پيك نيكي هاي 11 و 5/2 كيلويي اقدام كنند.
 


كالاهاي مورد نياز مساجد و حسينيه ها به قيمت بازار عرضه مي شود

اقلام درخواستي مورد نياز مساجد، حسينيه ها و هيئت ها به قيمت بازار عرضه مي شود.
معاون وزير صنعت در توسعه بازرگاني داخلي با بيان اينكه با اجراي قانون هدفمندي يارانه ها ديگر امكان تخصيص يارانه براي سهميه مورد نياز حسينيه ها، مساجد و هيئت هاي مذهبي وجود ندارد، افزود: اقلام درخواستي به قيمت بازار عرضه مي شود.
حسن رادمرد در گفت وگو با ايرنا افزود: در زمان حاضر همچون گذشته امكان توزيع اقلامي چون برنج، شكر، روغن، قند براي هيئت هاي مذهبي، حسينيه ها و مساجد به ميزان مورد نياز وجود داشته و كمبودي در اين خصوص نداريم.
رادمرد گفت: وزارت صنعت، معدن و تجارت همچون سال هاي گذشته كالاهاي مورد نياز حسينيه ها، مساجد و هيئت هاي مذهبي را از طريق 31سازمان خود در سراسر كشور تامين مي كند و آنها با پرداخت نرخ اين اقلام به قيمت بازار مي توانند اقلام درخواستي خود را دريافت كنند.
براساس برخي آمارها، 24هزار حسينيه، مسجد و هيئت مذهبي در سراسر كشور اقلام مربوط به نذورات ايام خاص را دريافت مي كنند.
 


ممبيني: دولت مشكلي در پرداخت حقوق كارمندان ندارد

معاون بودجه معاونت برنامه ريزي رئيس جمهور تاكيد كرد: دولت مشكلي در پرداخت حقوق كارمندان ندارد.
رحيم ممبيني در پاسخ به اين كه آيا عدم پرداخت به موقع حقوق در برخي دستگاه ها به دليل عدم تخصيص بودجه است؟ اظهار كرد: اولا در برنامه ريزي جديد كه براي مديريت منابع و كنترل مصارف انجام داديم تمام موضوعاتي را كه به حقوق كارمندان برمي گردد و در حكم كارگزيني آنها آمده و يا پاداش پايان سال و حقوق بازنشستگي را به طور صد درصد در بودجه 91 ديده ايم و تاكنون هم به طور كامل پرداخت شده و مشكلي در پرداخت حقوق نداشته ايم.
ممبيني اضافه كرد: در مورد ساير موضوعات هم سقفي براي دستگاه هاي تعيين كرده ايم تا رئيس دستگاه به موجب ماده 53 قانون محاسبات كه حق تشخيص را به عهده دارد مي تواند تصميم گيري كند بنابراين به رئيس دستگاه تكليف نكرده ايم پولي كه مربوط به حقوق و مزايا است را چگونه خرج كند.
وي در گفت و گو با ايسنا ادامه داد: البته مسلم است كه مانند سال گذشته نمي توانيم پول مصوب دستگاه ها را تامين كنيم اما موارد اجتناب ناپذير تامين شده است و در ساير موضوعات سقفي را تعيين كرده ايم كه برنامه ريزي به عهده رئيس دستگاه است.
 


بزودي مشخص مي شود

نحوه ورود ارز صادركنندگان به مركز مبادله

وزير صنعت، معدن و تجارت از نهايي شدن طرح بخش خصوصي براي مشاركت بيشتر در تامين ارز توليد در آينده اي نزديك خبر داد و گفت: در حال حاضر بخشي از واردات كشور با ارز صادركنندگان تامين مي شود.
مهدي غضنفري درباره نشست اخير هم انديشي تشكلهاي توليدي و تجاري گفت: در اين جلسه جمعي از تشكلها از جمله اتاق هاي بازرگاني و صنايع و معادن ايران و تهران، خانه صنعت، معدن و تجارت، مدل هاي پيشنهادي خود را براي استفاده از ارز صادركنندگان ارائه كردند.
وي تاكيد كرد: دولت در آستانه تصميمي است كه چگونگي مشاركت ارز صادركنندگان در چرخه اقتصادي را نهايي كند. وزير صنعت، معدن و تجارت با بيان اينكه براي ما ديدگاه بخش خصوصي به ويژه تشكلها در مورد نحوه ارائه ارز به توليد بسيار مهم بود، افزود: همانطور كه در روز ملي صادرات عنوان كردم، خوشبختانه اين امر با استقبال صادركنندگان مواجه شد.
غضنفري گفت: در حال حاضر نيز بخشي از واردات كشور با ارز صادركنندگان تامين مي شود، به اين معنا كه ممكن است صادركنندگاني به تنهايي اقدام به واردات كالا كنند يا ارز را به همكار خود ارائه كنند، اين رويه يعني استفاده از ارز صادركنندگان در گذشته در حوزه واردات كشور وجود داشته است.
وي با بيان اينكه مسائل كنوني كشور باعث شده تا موضوع ارز صادركنندگان از اهميت بيشتري برخوردار باشد، افزود؛ خوشبختانه امسال فضا براي صادركنندگان بسيار خوب است؛ هرچند كه افزايش قيمت ارز تبعات زيادي براي توليد و تجارت دارد اما صادركنندگان همواره به دنبال افزايش نرخ ارز بودند و در حال حاضر نيز آماده هستند تا با توجه به شرايط پيش آمده به تامين ارز كمك كنند.
وزير صنعت، معدن و تجارت درباره مشكلات توليدكنندگان و وضعيت سرمايه در گردش آنها گفت: آنها به شدت از كمبود سرمايه در گردش در رنج هستند از اول سال هم اعلام كرديم كه بايد علاوه بر سرمايه در گردشي كه بانك ها در اختيار مي گذارند 40 هزار ميليارد تومان تدارك ببينيم كه بخش بزرگي از اين اعتبار ناشي از 10 درصد منابع صندوق توسعه ملي بود كه مجوز تامين آن به صورت ريال داده شده بود.
وي گفت: متاسفانه طبق مصوبه هفته گذشته مجلس شوراي اسلامي 10 درصد منابع صندوق توسعه ملي به 10 درصد منابع توليدي امسال تبديل شد كه بسيار محدود مي شود، در حالي كه انتظار داشتيم حداقل 8 هزار ميليارد تومان از طريق منابع صندوق تامين شود تا آن را در اختيار بانك ها قرار دهيم به نحوي كه در تلفيق با منابع بانكي 18 هزار ميليارد تومان شود و بخشي از 40 هزار ميليارد تومان تامين شود، اما اين مصوبه تحقق اين مهم را غير ممكن مي سازد.
غضنفري افزود: با اين مصوبه كه هنوز به تاييد شوراي نگهبان نرسيده فقط 2 هزار ميليارد تومان نصيب توليدكنندگان مي شود كه فشار بر توليدكنندگان را مضاعف مي كند، بخش توليد انتظار دارد تا با تخصيص اعتبارات مورد نياز بخشي از فشارها را بكاهد.
بررسي موضوع
در نشست شوراي صادرات
عضو كارگروه حمايت از توليد از بررسي موضوع عرضه ازر صادراتي در مركز مبادلات ارزي در جلسه شوراي عالي صادرات خبر داد.
آرمان خالقي در گفت وگو با خبرگزاري فارس اظهار داشت: بحث هايي در مورد اينكه صادركنندگان ارز خود را در مركز مبادلات عرضه كنند مطرح است كه در اين مورد در جلسه شوراي عالي صادرات بحث و طي 10 روز آينده تصميم گيري نهايي خواهد شد.
وي تصريح كرد: در شرايط فعلي از نظر صادركنندگان اگر قيمت ارز بالا باشد صرفه بيشتري براي آنها خواهد داشت و ريال بالاتري نصيبشان مي شود اما براي واردكننده هرچقدر نرخ ارز پايين تر باشد، صرفه بيشتر است كه بايد اين دو مسئله را با يكديگر بسنجيم.
خالقي ادامه داد: قيمت ارز بايد مطابق با مصالح كشور مشخص شود و ببينيم اگر نرخ ارز بالا رود چه كمكي به توليدات صادراتي خواهد شد و يا چه ضرري از اين محل به كل صنعت وارد مي شود كه اين مسئله در شوراي عالي صادرات بررسي خواهد شد.
وي افزود: جلسه شوراي عالي صادرات معمولا با حضور رئيس جمهور يا معاون اول وي برگزار مي شود.
 


معاون راهبردي منابع انساني رياست جمهوري:

مشكل استخدام رسمي در دستگاه هاي دولتي رفع شد

معاون راهبردي منابع انساني رياست جمهوري از رفع مشكل توقف استخدام هاي دولتي در سال جاري خبر داد.
هاجر تحريري نيك صفت در پاسخ به فارس كه پرسيد با تغيير رياست معاونت توسعه مديريت و منابع انساني رياست جمهوري روند استخدام هاي رسمي متوقف شده بود، اين مشكل كي رفع مي شود، گفت: دولت در سال جاري برنامه استخدام رسمي كارمندان جديد را در دستور كار داشت و تاكنون يك سري از استخدام ها نيز انجام شده است.
وي افزود: در دوره مديريت د كتر عزيزي معاون توسعه مديريت، منابع انساني رئيس جمهور نيز فهرستي تهيه شد كه استخدام آنها نيز طي امسال انجام خواهد شد.
تحريري نيك صفت در پاسخ به اينكه ميزان استخدام رسمي دولت در سال جاري آيا مشخص است، گفت: چون ممكن است درباره تعداد و ظرفيت استخدام دولت بحث هايي مطرح شود، الان نمي توان از تعداد به طور دقيق صحبت كرد، اما بيشترين تاكيد اين است كه تعداد استخدام هاي وعده داده شده عملي شود.
وي خاطرنشان كرد: با توجه به تكاليفي كه در برنامه پنجم ديده شده، مشخص است چه تعداد استخدام رسمي در استان ها و چه تعداد در دستگاه ها انجام مي شود و تعداد همان است كه در زمان رياست آقاي فروزنده بر معاونت توسعه منابع انساني قول داده شده بود.
تحريري نيك صفت تصريح كرد: با تاييد هيئت دولت استخدام هاي رسمي جديد عملياتي خواهد شد.
وي همچنين از تنفيذ اختيار به دستگاه هاي دولتي خبر داد و افزود: از سياست هايي كه اتخاذ شده اين است كه تا جاي ممكن كارهايي كه دستگاه هاي اجرايي مي توانند انجام دهند به آنان تنفيذ اختيار شود و ديگر منتظر يك سري امور كه نيازمند بروكراسي است نباشند.
تحريري نيك صفت ادامه داد: اين مسئله خود سرعت كار را بالا برده و رضايت ارباب رجوع و متقاضيان را بيشتر فراهم مي آورد.
معاون منابع انساني تصريح كرد: هيئت دولت در اين باره مصوبه اي داشته و براساس آن فهرستي از وظايف و اختيارات وزارتخانه ها و معاونتهاي رياست جمهوري را تهيه و به استانداري ها تنفيذ كرده است. مثلا در استخدام هايي كه بايد انجام مي شد، استان ها بايد مراحل مختلفي را طي كرده و از معاونت توسعه مديريت و منابع انساني رياست جمهوري تاييديه مي گرفتند.
وي ادامه داد: با تنفيذ اين امور به استان ها اعلام خواهد شد كدام مراحل را خود مي توانند انجام دهند و منتظر دريافت تاييديه نباشند.
تحريري نيك صفت گفت: اين فرآيندها فهرست و به استانداران ارائه مي شود و تنها نظارت نهايي با معاونت توسعه مديريت و منابع انساني خواهد بود، يعني معاونت توسعه مديريت، تنها نقش سياستگذاري، برنامه ريزي و نظارت را ايفا خواهد كرد.
وي يادآور شد: اين فرآيندها همچنين در سامانه كارمند ايران كه از دو سال قبل راه اندازي شده، ديده خواهد شد، بنابراين بسياري از فرآيندها به صورت الكترونيك انجام مي شود.
وي در خصوص اينكه اجراي اين دستورالعمل در چه مرحله اي است، گفت: مصوبه در مرداد ماه ابلاغ شده اما اجراي آن پس از طي فرآيندي بزودي آغاز مي شود.
 


مشاور وزير صنعت و تجارت خبر داد

تجليل از بانوان صادر كننده نمونه

مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت در امور بانوان و خانواده گفت: براي اولين بار بانوان صادركننده نمونه در حوزه صنايع، معادن و تجارت معرفي و تقدير مي شوند.
ثريا ظفري افزود: اين اقدام طي برگزاري اولين همايش تجليل از بانوان برگزيده حوزه صنعت، معدن و نيز تجارت پس از ادغام دو وزارتخانه بازرگاني و صنايع و معادن، در اواخر دي ماه سال جاري صورت مي گيرد.
ظفري با بيان اينكه حدود 30 درصد از شاغلين بخشهاي صنعت، معدن و تجارت كشور را بانوان تشكيل مي دهند اضافه كرد: در اين همايش از بانوان نمونه مدير واحدهاي توليدي، بانوان نمونه معدنكار و بانوان صادر كننده نمونه كشور تجليل مي شود.
وي برپايي 30 غرفه نمايشگاهي از توليدات بانوان در حوزه صنعت، معدن و تجارت، و ارائه دو مقاله در اين حوزه ها را از برنامه هاي جنبي همايش مذكور برشمرد.
چاپ كتابچه مجموعه فعاليتهاي دفتر امور بانوان و خانواده وزارت صنعت، معدن و تجارت از سال 85 به بعد به دو زبان فارسي و انگليسي از ديگر اقداماتي است كه به گفته ظفري در اين همايش ارائه مي شود.
بانوان شاغل واحدهاي صنعتي، معدني و نيز بازرگاني مي توانند با مراجعه به بخش مربوط در سايت دفتر امور بانوان و خانواده اين وزارتخانه به نشاني
http://women.mim.gov.ir فرمهاي مربوط را تكميل كنند و پس از بررسي در كميته هاي تخصصي، برترينهاي اين حوزه ها در همايش مذكور معرفي خواهند شد.
مشاور وزير صنعت، معدن و تجارت همچنين از اجراي طرح آموزشي در سطح صنوف كشور با همكاري مركز امور زنان و خانواده رياست جمهوري خبر داد و گفت: در صورت تفاهم با اين مركز و تامين بودجه مورد نياز، طرح صنوف در اواخر سال جاري اجرا مي شود.به گفته وي در طرح ملي رحمت (شاخه كارگري) طي 5 سال اخير حدود 145 هزار نفر از شاغلين واحدهاي توليدي و صنفي آموزش ديده اند.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14