(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14


شنبه 6  آبان  1391 - شماره 20342

روسيه 29 فروند ميگ -29 تحويل هند مي دهد
ابراز نگراني جيمي كارتر از احتمال لغو پيمان كمپ ديويد
برلوسكني به 4 سال زندان محكوم شد
افشاگري المنار
اسرائيل با استفاده از آسمان عربستان سودان را بمباران كرد
يورش نيروهاي آل خليفه به تظاهرات برائت از مشركين مردم بحرين
نماز عيد قربان فلسطيني ها در مسجدالاقصي
112 نفر كشته در دور تازه درگيري ها در ميانمار
تظاهرات مردمي عليه آل سعود در شرق عربستان
37 كشته و 30 مجروح در عمليات تروريستي افغانستان
در انتقاد از نامه مرسي به شيمون پرز صورت گرفت
تجمع ضد صهيونيستي مصري ها در ميدان التحرير
تظاهرات در لبنان عليه فرقه گرايي
در ادامه بحران اقتصادي فرانسه
كاركنان كارخانه پژو سيتروئن و ايرفرانس دست از كار كشيدند
با حمله به يك پايگاه ارتش تروريست ها در سوريه آتش بس را نقض كردند
زد و خورد دانشجويان با پليس شيلي در خيابان هاي سانتياگو
عذرخواهي واشنگتن از توكيو به دنبال رسوايي اخلاقي نظاميان آمريكايي


روسيه 29 فروند ميگ -29 تحويل هند مي دهد

يك شركت هواپيماسازي روسي اعلام كرد، اين كشور تا پايان سال جاري ميلادي 29 فروند جنگنده «ميگ-29» به هند مي فروشد.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، «كوروتكوف» مديرعامل شركت هواپيماسازي روسيه به دوماي اين كشور خبر داد ظرف دو ماه آينده مسكو 29 فروند هواپيماي جنگي «ميگ-29» به هند تحويل مي دهد. به گفته وي، قرارداد فروش 45 فروند ميگ در مارس 2010 (فروردين 89) ميان دو كشور امضا شده بود و 16 فروند آن سال گذشته به دولت هند تحويل داده شده است. هر چند مبلغ اين قرارداد اعلام نشده است، اما ارزش هر فروند ميگ حدود 49 ميليون و 250 هزار دلار است. ميگ 29 در ناوهاي هواپيمابر مورد استفاده قرار مي گيرد.
 


ابراز نگراني جيمي كارتر از احتمال لغو پيمان كمپ ديويد

رئيس جمهور اسبق آمريكا در اظهاراتي ياس آميز از آينده قرارداد سازش كمپ ديويد ابراز نگراني كرد.
به گزارش واحد مركزي خبر به نقل از شبكه تلويزيوني «الحيات»، «جيمي كارتر» رئيس جمهور سابق آمريكا كه در مصر به سر مي برد، اوضاع فلسطين را دليل اصلي در معرض خطر قرار گرفتن توافقنامه كمپ ديويد دانست.وي با اذعان به اين موضوع كه توافقنامه كمپ ديويد بايد اصلاح شود، اظهار داشت: مي توان برخي از بندهاي اين توافقنامه را اصلاح كرد تا محتواي آن با نيازهاي امروز هماهنگ شود. جيمي كارتر با اشاره به حوادث اخير در صحراي سينا و استقرار نيروهاي نظامي مصر در مرز با رژيم صهيونيستي يادآور شد: تداوم صلح ميان دو طرف مي تواند از طريق اصلاح بندهايي در توافقنامه كه به مصر اجازه دهد تعداد نيروهايش را در صحراي سينا افزايش دهد، ممكن شود.
پس از پيروزي انقلاب مصر، مردم و تعداد زيادي از چهره هاي سياسي خواستار لغو پيمان كمپ ديويد شدند.
 


برلوسكني به 4 سال زندان محكوم شد

«سيلويوبرلوسكني» نخست وزير سابق ايتاليا به چهار سال زندان محكوم شد.
به گزارش خبرگزاري مهر، شبكه «اسكاي نيوز» عربي ديروز درخبري فوري از محكوم شدن نخست وزير جنجالي پيشين ايتاليا به چهار سال زندان خبر داد.
برپايه اين گزارش، دادگاهي درميلان ايتاليا، سيلويو برلوسكني نخست وزير پيشين ايتاليا را به جرم فرار از ماليات به چهار سال حبس محكوم كرد.
برلوسكني در جريان اين محاكمه موسوم به »مدياست« به چهار سال زندان قطعي محكوم شده است.
در محاكمه موسوم به مدياست ، سيلويو برلوسكني متهم شده بود به طور تصنعي قيمت حق پخش فيلم ها را هنگام خريداري از شركت هاي پخش متعلق به خودش هنگام فروش دوباره آن ها به امپراتوري رسانه اي مدياست كه مالكيت آن را دارد ، افزايش داده بود.
برلوسكني علاوه بر پرونده هاي اقتصادي، پرونده هاي متعدد فساد اخلاقي نيز دارد كه هفته گذشته در دادگاه رم براي پاسخگويي به اتهامات وارده عليه خود حاضر شد.
 


افشاگري المنار

اسرائيل با استفاده از آسمان عربستان سودان را بمباران كرد

منابع آگاه از هماهنگي رژيم صهيونيستي، عربستان و آمريكا براي بمباران كارخانه مهمات سازي سودان در هفته گذشته خبر دادند.
به گزارش فارس، هفته نامه فلسطيني «المنار» به نقل از منابع آگاه سياسي فاش كرد « تجاوز نظامي رژيم صهيونيستي به خاك سودان با حمايت و مشاركت عربستان صورت گرفته است. «به گفته اين منابع، هواپيماهاي جنگنده رژيم صهيونيستي براي تجاوز به خاك سودان و بمباران كارخانه مهمات سازي «يرموك»، از آسمان عربستان عبور كرده بودند.
برپايه اين گزارش، محافل سياسي به المنار گفتند: براساس بررسي تحليل گران نظامي، هواپيماهاي رژيم صهيونيستي براي حمله به كارخانه يرموك همان مسيري را در آسمان عربستان پيمودند كه در سال هاي 2009 و 2011 پيموده بودند و اين بدون هماهنگي با رياض ممكن نبوده است.
منابع ديپلماتيك مطلع نيز به المنار گفتند: بمباران كارخانه مهمات سازي سودان از پيش طراحي شده بود و بدون اطلاع و هماهنگي آمريكا اجراي آن غير ممكن بوده است.
به گفته اين منابع، هواپيماهاي جنگي آمريكا نيز در عمليات بمباران كارخانه مهمات سازي يرموك سودان در كنار هواپيماهاي اسرائيلي مشاركت داشتند.
اين در حالي است كه از چندي قبل مانور مشترك هوايي رژيم صهيونيستي با آمريكا آغاز شده است و رئيس سازمان اطلاعات مركزي آمريكا (سيا) پيش از حمله صهيونيست ها به سودان در سفري محرمانه به تل آويو رفته بود.
اين نخستين بار نيست كه رژيم صهيونيستي اهدافي را در عمق خاك سودان بمباران مي كند و پيش از اين نيز هواپيماهاي اسرائيلي يك بار در سال 2009 كاروان كاميون ها و خودروهاي نظامي سوداني را در مرز اين كشور با مصر مورد حمله قرار داده بودند.
محكوميت تجاوز اسرائيل
«عمر حسن البشير» رئيس جمهور سودان حمله جنگنده هاي رژيم صهيونيستي به كارخانه مهمات سازي يرموك در «خارطوم» را به شدت محكوم كرد. وي كه در جلسه هيئت دولت سودان سخن مي گفت اظهار داشت: درگيري ما با دشمن صهيونيستي به دليل سياست هاي سودان در محكوم كردن اشغال اراضي فلسطين توسط اين رژيم ادامه خواهد داشت.
عمرالبشير هدف از حمله به كارخانه يرموك را تضعيف توان دفاعي سودان و ممانعت از دستيابي به پيشرفت،در عرصه صنايع جنگي دانست، و اين تجاوز را مكمل سياست هاي كشورهاي عربي براي محاصره سودان توصيف كرد.
رئيس جمهور سودان بر پاسخ كوبنده كشورش به تجاوز نظامي اسرائيل تاكيد كرد و گفت: نيروهاي مسلح سودان در زمان مناسب پاسخ رژيم صهيونيستي را خواهند داد.
از سوي ديگر حزب حاكم «كنگره ملي» با محكوم كردن حمله هوايي نيروهاي رژيم صهيونيستي به كارخانه مهمات سازي در جنوب خارطوم از شوراي امنيت خواست تا در اين خصوص وارد عمل شود.
از سوي ديگر وزارت خارجه مصر و اتحاديه عرب با صدور بيانيه هاي جداگانه اي حمله رژيم صهيونيستي به كارخانه مهمات سازي يرموك كه موجب كشته شدن دو سوداني شد را به شدت محكوم كردند. «خالد مشعل» رئيس دفتر سياسي جنبش حماس در تماس تلفني با عمرالبشير رئيس جمهور سودان تجاوز رژيم صهيونيستي به خاك اين كشور را محكوم كرد.
دفتر ارتباطات رسانه اي حزب الله لبنان هم با صدور بيانيه اي اعلام كرد: حزب الله تجاوز رژيم صهيونيستي به مجتمع صنايع نظامي خارطوم را به شدت محكوم و با دولت و ملت سودان اعلام همبستگي مي كند.
در همين حال «عاموس گلعاد» رئيس دايره سياسي امنيتي در وزارت جنگ رژيم صهيونيستي با شكستن سكوت چند روزه مقام هاي اين كشور در مورد حمله به سودان مدعي شد سودان يك كشور خطرناك است و اين كشور پايگاه عمليات بن لادن بوده است و از طريق خاك اين كشور، سلاح براي حماس و جهاد اسلامي ارسال مي شود.
 


يورش نيروهاي آل خليفه به تظاهرات برائت از مشركين مردم بحرين

مردم بحرين در همبستگي با اهالي تحت محاصره روستاي العكر تظاهرات كردند كه نيروهاي رژيم آل خليفه به آنها يورش برد و بيش از 30نفر را زخمي و عده ديگري را بازداشت كرد.
به گزارش خبرگزاري ها، مردم شهرهاي منامه، الدراز، بني جمره و مناطق و روستاهاي مختلف بحريني براي همبستگي با اهالي العكر و تاكيد بر لزوم شكسته شدن محاصره اين روستا تظاهرات كردند و عليه آل خليفه شعار دادند كه با سركوب شديد نيروهاي آل خليفه مواجه شدند.
نيروهاي رژيم بحريني با همدستي نيروهاي اشغالگر سعودي به تظاهركنندگان حمله و آنان را با گلوله هاي ساچمه اي و پرتاب گاز اشك آور هدف قراردادند.
برخي از نيروهاي امنيتي بحريني بر فراز بام خانه ها مستقر و از پشت بام هاي تظاهركنندگان را هدف گلوله قرار مي دادند.
در جريان اين حمله وحشيانه ده ها نفر مجروح و مسموم شدند و تعداد زيادي از تظاهركنندگان نيز دستگير شدند. مردم در اين تظاهرات عليه آمريكا و مزدورانش نيز شعار دادند و از واشنگتن خواستند در امور داخلي بحرين دخالت نكند.
روستاي العكر كه از يك هفته قبل در محاصره است همچنان در وضعيت جنگي قرار دارد و رژيم بحرين از ورود مواد غذايي و دارويي به اين منطقه جلوگيري مي كند و با استقرار نيروها و خودروهاي نظامي در خيابان ها مانع ورود و خروج مردم به اين روستا مي شود.
مردم بحرين از راه هاي مختلف تلاش دارند تا اين محاصره را بشكنند و به مردم اين روستا كمك كند كه با خشونت نيروهاي امنيتي مواجه مي شوند. فعالان سياسي و حقوقي بحرين نيز از سازمان هاي بين المللي و مجامع حقوق بشري خواسته اند رژيم آل خليفه را تحت فشار بگذارند و براي لغو محاصره اين روستا چاره اي بينديشند.
جمعيت الوفاق بحرين نيز با اشاره به بي توجهي آل خليفه به درخواست هاي انسان دوستانه از كشورهاي همسايه، كشورهاي اروپايي و سازمان هاي بين المللي خواست در برابر اين جنايت سكوت نكنند و همكاري خود را با رژيم آل خليفه قطع كنند.
از سوي ديگر شيخ عيس قاسم روحاني برجسته بحريني در خطبه هاي نماز جمعه اين هفته كه مصادف با عيد سعيد قربان بود اظهار داشت، خون اشخاص دولتي از خون مردم رنگين تر نيست و آل خليفه بايد در اين سياست خود تجديد نظر كند.
وي افزود: عده اي در زندان و زير شكنجه كشته شده اند، عده ديگر ناپديد و سپس جسد آنها پيدا مي شود و عده اي هم با گلوله از پاي درمي آيد. اما حكومت براي پيداكردن جنايتكاران هيچ هزينه اي متقبل نمي شود در حالي كه براي پيدا كردن آنان به كمترين تحقيق نيازي نيست.
شيخ عيسي قاسم تاكيد كرد زماني كه يكي از نيروهاي امنيتي كشته مي شود طبل جنگ عليه مردم به صدا در مي آيد و مناطق محاصره مي شود و مردم اين مناطق تحت خشونت آميزترين سركوب ها و محروميت ها و كمبودها قرار مي گيرند.
وي تصريح كرد، اين مسئله نشان مي دهد كه خون مردم در قبال نيروهاي امنيتي كوچكترين ارزشي ندارد.
 


نماز عيد قربان فلسطيني ها در مسجدالاقصي

پنجاه هزار نمازگزار مسلمان در صحن مسجدالاقصي نماز عيد قربان را به جاي آوردند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري فرانسه، حدود 50 هزار نمازگزار فلسطيني روز گذشته در بخش قديمي بيت المقدس در صحن مسجدالاقصي مراسم نماز عيد قربان را برگزار كردند. نمازگزاران فلسطيني با وجود محدوديت هاي صهيونيست ها در نماز عيد قربان شركت كردند.
اسرائيل عموما فلسطينيان كرانه باختري رود اردن و غزه را از دسترسي به شرق بيت المقدس كه از سال 1967 به اشغال اسرائيل در آمده است منع مي كند.
 


112 نفر كشته در دور تازه درگيري ها در ميانمار

گزارش هاي رسيده از ميانمار از كشته شدن دست كم 112نفر به دنبال «پاكسازي هاي نژادي عليه مسلمانان روهنگينا» خبر مي دهد.
به گزارش خبرگزاري رسمي چين، به نقل از مقامات محلي ميانمار، در دور تازه درگيري ها ميان بودائيان عليه مسلمانان در چهار شهر ايالت «راخين» در غرب ميانمار دست كم 112نفر كشته شده اند.
اين درگيري ها كه از روز يكشنبه گذشته آغاز شده همچنين باعث مجروح شدن صدها نفر شده است. بيش از 1900 خانه و 8 ساختمان مذهبي نيز به آتش كشيده شده است.
به نوشته خبرگزاري «شينهوا» شهرهاي «ميائه بون، امرائوك يو، كايوك فيو و مين بيا» از جمله اين شهرها هستند كه به دنبال اين ناآرامي ها به شدت آسيب ديده اند. اين خشونت ها باعث افزايش مهاجرت مسلمانان به سمت اردوگاههاي اضطراري مرزي كه شرايط بسيار نامطلوبي دارند، شده است.
خشونت ها عليه مسلمانان «روهنگينا» كه از ماه «ژوئن» آغاز شده با اين بهانه كه «آنها شهروند ميانماري نيستند» صورت مي گيرد. در بسياري مواقع نظاميان دولتي در كنار بودائيان اقدام به قتل عام و نسل كشي مسلمانان مي كنند. نكته تاسف بار در اين ميان، سكوت سازمان ملل و نهادهاي بين المللي حقوق بشر است كه صداي مسلمانان جهان را درآورده است.در همين رابطه خبر مي رسد صدها نفر از مسلمانان ساكن در مالزي در اعتراض به از سرگيري خشونت ها عليه اقليت مسلمان ميانمار تظاهرات و عليه سكوت سازمان ملل شعار دادند.
وزارت خارجه تركيه نيز با صدور بيانيه اي دولت ميانمار را به اتخاذ تدابير لازم براي محافظت از مسلمانان اين كشور فراخواند.
 


تظاهرات مردمي عليه آل سعود در شرق عربستان

مردم شرق عربستان در ادامه اعتراض هاي خود عليه آل سعود، با برگزاري تظاهرات خواستار آزادي زندانيان سياسي شدند.
به گزارش شبكه خبري «العالم»، مردم شهرهاي القطيف و العواميه با برگزاري تظاهرات اقدام رژيم سعودي در بازداشت فعالان سياسي را محكوم كردند.
براساس اين گزارش مردم القطيف با برگزاري تظاهراتي با عنوان «همه ما از شهدا هستيم» خواستار مجازات مقامات امنيتي شدند كه در ماه هاي گذشته بيش از 20 جوان را در شرق عربستان به شهادت رسانده بودند.
معترضان با فرياد انتقام، بر قصاص قاتلان فرزندان خود تاكيد كردند و خواستار مجازات مسببان تيراندازي به تجمع هاي مسالمت آميز در شرق عربستان شدند.
در شهر العواميه نيز اعتراض كنندگان به سركوب آل سعود، با سردادن شعار سرنگون باد رژيم عربستان، پايبندي خود را به ادامه راه شهدا مورد تاكيد قرار دادند.
تظاهركنندگان شهر العواميه كه اكثر آنان را جوانان تشكيل مي دادند بر ادامه تظاهرات مسالمت آميز خود براي آزادي همه زندانيان از جمله «آيت الله نمر باقر النمر» روحاني مبارز شيعه تاكيد كردند.
به گفته شاهدان عيني همزمان با اين اعتراضات، نيروهاي امنيتي سعودي چهار نفر را در شهر «القصيم» دستگير كردند كه يكي از افراد دستگير شده «احمد اللباد» برادر شهيد «خالد اللباد» است كه ماه گذشته به شهادت رسيد.
شهيد خالد اللباد از شيعيان مبارز شرق عربستان بود كه اعتراض هاي پس از دستگيري آيت الله نمر را سازماندهي و هدايت مي كرد و يك ماه پيش به همراه سه تن از دوستانش در يك حمله ناجوانمردانه در مقابل منزل از پاي درآمد.
 


37 كشته و 30 مجروح در عمليات تروريستي افغانستان

حمله انتحاري به نمازگزاران عيد قربان در استان «فارياب» افغانستان، 37 كشته و 30 مجروح برجاي گذاشت.
به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، صبح ديروز نمازگزاران عيد قربان پس از برگزاري نماز و در حال ترك مسجد اصلي شهر «ميمنه» استان شمالي فارياب با يك انفجار انتحاري مواجه شدند. فرد مجري اين عمليات مواد منفجره همراه خود را در محل ورودي مسجد و در مجاورت يك خودروي پليس منفجر كرد. به همين خاطر، از مجموع 41 قرباني اين حادثه، 23 نفر از افراد پليس و نظامي بودند. شمار زخمي هاي اين حمله نيز 30 تن گزارش شده است.
مسئوليت اين حمله را كسي برعهده نگرفت، ولي مقامات مي گويند كه عناصر طالبان دست به چنين حملاتي مي زنند.
شبه نظاميان طالبان مسلمانان اهل سنت را مثل شيعيان هدف حملات تروريستي خود قرار مي دهند.
به گفته «عبدالستار باريز» استاندار فارياب، فرد انتحاري در حمله مذكور لباس پليس برتن داشت. بسياري از مجروحان اين حادثه در وضعيت بحراني به سر مي برند.
در همين حال، «ملا عمر» رهبر طالبان، تهديد كرد كه شبه نظاميان وابسته به وي، حملات خود را عليه نيروهاي خارجي و افغان افزايش خواهند داد.
از جنوب افغانستان نيز خبر رسيد ديروز دو نظامي انگليسي به دست افراد مسلح ناشناس كشته شدند.
خبرگزاري ايسنا نيز به نقل از روزنامه «ديلي ميل» گزارش داد، شمار سربازان آمريكايي كه دست به خودكشي زده اند، از تعداد كشته شدگان آمريكايي در افغانستان فراتر رفته است.
به نوشته ديلي ميل، بيش از 247 نظامي آمريكايي طي ژانويه تا سپتامبر (10 دي تا 10 مهر) خودكشي كرده اند. طي اين مدت 222 نظامي آمريكايي در افغانستان كشته شده اند. از اين تعداد كشته شدگان هم 40 نفر طي حوادث غيرجنگي كشته شده اند.
سرلشكر «هاوارد بي برومبرگ» معاون رئيس ستاد نيروهاي انساني ارتش آمريكا مي گويد: هر خودكشي نظاميان ضربه اي شديد به خانواده ارتش است كه بر آمادگي نيروها تأثير منفي مي گذارد. من از سربازان، اعضاي خانواده هايشان، دپارتمان غيرنظاميان ارتش و دوستان مي خواهم تا از خودكشي همرزمانشان جلوگيري كنند. من از آنها مي خواهم تا علائم هشدار دهنده از جمله مصرف مواد مخدر، مشكلات ارتباطي، انزوا و گوشه گيري از جمع دوستان و انجام ندادن فعاليت هاي روزمره را مورد توجه قرار دهند تا به خود و ديگران كمك كنند.
به اعتقاد جامعه شناسان، ضعف هاي شديد اعتقادي، بي انگيزه بودن، تنهايي، ترس از وضعيت نابسامان خود در آينده و مواد مخدر از علل اصلي خودكشي نظاميان آمريكايي است. نظاميان آمريكايي كه از اقشار پايين اين كشور هستند، از اينكه آلت دست سرمايه داران شده اند و به خاطر آنها بايد در مناطق دوردست بجنگند و جان خود را به خطر بيندازند، احساس سرخوردگي شديد مي كنند.
 


در انتقاد از نامه مرسي به شيمون پرز صورت گرفت

تجمع ضد صهيونيستي مصري ها در ميدان التحرير

شهروندان مصري پس از اقامه نماز عيد سعيد قربان با برپايي تظاهرات در ميدان التحرير از نامه مرسي به رئيس رژيم صهيونيستي انتقاد كردند.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «اليوم السابع»، صدها تن از مردم قاهره با سر دادن شعارهايي بر ضد رژيم صهيونيستي، اقدام رئيس جمهور كشورشان در تعيين سفير مصر در تل آويو و ارسال نامه به شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي را به شدت محكوم كردند.
معترضان مصري پس از اقامه نماز عيد قربان، ياد و خاطره شهداي انقلاب مردمي 25 ژانويه را گرامي داشتند و بر ادامه راه شهدا تا تحقق آرمان هاي انقلاب اسلامي تاكيد كردند.
معترضان مصري پلاكاردهايي را با خود حمل مي كردند كه بر روي آنها شعارهايي در انتقاد از سياست خارجي محمد مرسي نوشته شده بود و تعطيلي سفارت رژيم صهيونيستي و طرد سفير اسرائيل به عنوان اصلي ترين خواسته مردم مصر در دوران انقلاب مردمي 25 ژانويه عنوان شده بود.
برپايه اين گزارش محمد مرسي رئيس جمهور مصر اخيرا در نامه اي، شيمون پرز رئيس رژيم صهيونيستي را «دوست عزيز و بزرگوار» خواند و براي صهيونيست ها نيز آرزوي رفاه، شكوفايي و آسايش كرده بود.
اين در حالي است كه مردم مصر از دوران پيروزي انقلاب 25 ژانويه تاكنون بارها قطع روابط با رژيم صهيونيستي را خواستار شده اند و سال گذشته نيز با حمله به ساختمان سفارت اسرائيل در قاهره آن را به آتش كشيدند.
 


تظاهرات در لبنان عليه فرقه گرايي

هزاران نفر از مردم لبنان با برگزاري تظاهرات در خيابان هاي بيروت مخالفت خود را با هرگونه فرقه گرايي اعلام و تاكيد كردند كه خواستار صلح هستند.
به گزارش خبرگزاري ها، تظاهركنندگان مخالفت خود را با هرگونه فرقه گرايي، فتنه و تفرقه در كشور كه پس از كشته شدن وسام الحسن رئيس بخش اطلاعات امنيت داخلي لبنان به اوج خود رسيده است اعلام كردند.
مردم لبنان اظهار داشتند كه خواستار صلح و گفت و گو هستند و معتقدند زبان جنگ ديگر كاربردي ندارد.
گفتني است در پي ترور وسام الحسن دو دستگي بين مردم لبنان به خصوص ميان سني ها و علوي ها رخ داد كه به كشته شدن دست كم 10 نفر و زخمي شدن ده ها نفر در طرابلس و بيروت منجر شد.

 


در ادامه بحران اقتصادي فرانسه

كاركنان كارخانه پژو سيتروئن و ايرفرانس دست از كار كشيدند

كارخانه خودروسازي پژو سيتروئن و شركت هواپيمايي «ايرفرانس» در اعتراض به اوضاع بحراني اقتصادي اعتصاب و تظاهرات كردند.
به گزارش خبرگزاري «آسوشيتدپرس»، كاركنان كارخانه خودروسازي «پژو سيتروئن» فرانسه روز پنجشنبه با تجمع مقابل دفتر مركزي اين كارخانه در پاريس، عليه تصميم مديران براي اخراج 8000 نفر از كاركنان شعار دادند. انتشار اخباري مبني بر تعطيلي قريب الوقوع كارخانه «آول ني»، «پژو سيتروئن» كاركنان اين كارخانه را به شدت نگران كرده است.
اين تجمع همزمان با برگزاري جلسه مديران كارخانه پژو سيتروئن، نماينده اتحاديه كارگري فرانسه و نمايندگان دولت اين كشور برگزار شد.
براساس اين گزارش، روز چهارشنبه يعني درست يك روز قبل از برگزاري اين تجمع، دولت فرانسه اعلام كرد 1/9ميليارد دلار وام بلندمدت تضمين شده به اين كارخانه پرداخت مي كند اما در مقابل صاحبان اين كارخانه نيز بايد اجازه بدهند دولت در تصميم گيري هاي مربوط به كارخانه مشاركت داشته باشد!
در اين حال «فيليپ وارين»، مدير اجرايي پژو سيتروئن نيز در گفت وگو با شبكه تلويزيوني «آرتي ال» اعلام كرد، كارخانه «آول ني» قطعا تعطيل خواهد شد. كاهش شديد فروش دليل اصلي اتخاذ چنين تصميمي اعلام شده است. «وارين» اما به دنبال مطرح شدن گزارش هايي مبني بر «دولتي شدن پژو سيتروئن» تاكيد كرد، اجازه مداخله دولت در تصميم گيري هاي مربوط به اين كارخانه را نخواهند داد.
يادآور مي شود، ايران، يكي از مشتريان بزرگ كارخانه پژو سيتروئن فرانسه بود اما چند ماه پيش به دنبال فشارهاي آمريكا اين كارخانه فرانسوي مجبور به قطع روابط تجاري خود با جمهوري اسلامي ايران شد. به گفته يكي از رهبران اتحاديه هاي كارگري فرانسه، قطع روابط تجاري بين پژو و ايران، يكي از مهمترين دلايل تعطيلي اين كارخانه است.
ديروز، كاركنان شركت هواپيمايي «ايرفرانس» فرانسه نيز در اعتراض به سياست هاي رياضتي مسئولان اين شركت اعتصاب كردند.
اين اعتصاب با فراخوان اتحاديه صنفي «س ژت» و در اعتراض به طرح كاهش 10درصدي نيروها تا سال 2015، برگزار مي شود.
«اير فرانس» يكي از شركت هاي فرانسوي است كه به دليل مواجهه با ضرر و زيان مالي تصميم به اخراج كاركنان خود مي كند. به گفته يكي از مسئولان «اير فرانس» هرچند اين اعتصاب باعث ايجاد اختلالاتي در پروازهاي اين شركت معروف هواپيمايي شد اما هيچ پروازي لغو نشده است.
از ايرلند نيز خبر مي رسد، اين بار نوبت به كاركنان بخش خدمات بهداشت و درمان رسيده كه در اعتراض به اوضاع بحران زده اقتصادي دست به تظاهرات بزنند. گزارش ها و تصاوير منتشر شده نشان مي دهد پنجشنبه صدها نفر از كاركنان بخش خدمات بهداشتي و درماني ايرلند با راهپيمايي به سمت ساختمان وزارت بهداشت «مراقبت هاي بهتر درماني، شغل بهتر و امنيت شغلي بالاتر» را فرياد زدند. اين تظاهرات در دوبلين و چند شهر ديگر اين كشور به طور همزمان برگزار شده است.
گفتني است بسياري از كشورهاي اروپايي مدت هاست با شدت و ضعف و به اشكال مختلف شاهد برپايي تظاهرات ضد دولتي در اعتراض به اوضاع وخيم اقتصادي است. معترضان مي گويند دولت نبايد به خواسته تروئيكاي اروپايي بدهي هاي خود را از جيب مردم پرداخت كند.
در بسياري مواقع دولت هاي اروپايي با خشونت اقدام به سركوب و بازداشت معترضان كرده اند. شدت سركوب معترضان در برخي از اين كشورها به حدي است كه صداي عفو بين الملل را هم درآورده است. هفته نامه «ساندي تايمز» در اين باره نوشت: عفو بين الملل روز پنجشنبه اعمال خشونت «بيش از حد» پليس در برخي از كشورهاي اروپايي عليه تظاهركنندگان را غيرقابل قبول عنوان و آن را محكوم كرد.
در بيانيه عفو بين الملل آمده: «پليس با گاز اشك آور و گلوله هاي پلاستيكي با افرادي كه در تظاهرات مسالمت آميز در اعتراض به سياست هاي رياضتي تصويب شده در كشورهاي اتحاديه اروپا شركت مي كنند، مقابله مي كند.»
براساس اين بيانيه، نكته قابل تامل اينجاست كه هيچ نهادي در داخل اين كشورها در مورد خشونت هاي صورت گرفته عليه مردم تحقيق نمي كند و عاملان اين خشونت ها نيز هرگز مجازات نمي شوند.عفو بين الملل علاوه بر آنكه از اعمال خشونت بيش از حد عليه معترضان اروپايي انتقاد كرده، دستگيري خارج از روال قانوني افراد و جلوگيري از دستيابي نيازمندان به كمك هاي پزشكي را در برخي از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا مورد نكوهش قرار داده است.
 


با حمله به يك پايگاه ارتش تروريست ها در سوريه آتش بس را نقض كردند

تنها چند ساعت پس از اجراي آتش بس در روز عيد سعيد قربان، تروريست ها آتش بس را نقض و به يك پايگاه ارتش سوريه در شهر حلب حمله كردند.
به گزارش خبرگزاري ها به نقل از خبرگزاري رويتر، افراد مسلح و تروريست در سوريه در نخستين ساعات صبح روز گذشته آتش بس عيد قربان را نقض كردند و باحمله به يك پايگاه ارتش در شهر حلب سوريه با نيروهاي ارتش درگير شدند.
در همين حال خبرگزاري فرانسه گزارش داد كه افراد مسلح با نيروهاي ارتش سوريه در منطقه «معره النعمان» درگير شدند.
اين در حالي است كه دولت سوريه با پيشنهاد اخضر ابراهيمي نماينده سازمان ملل در امور سوريه داير بر آتش بس چهار روزه به مناسبت عيد سعيد قربان موافقت كرده بود.
پيشتر سخنگوي وزارت خارجه سوريه گفته بود، در صورت نقض آتش بس اين وظيفه ارتش است كه از خود، اموال عمومي و مردم حمايت كند.
آتش بس در اولين ساعات استقرار آن در سوريه در شرايطي از سوي تروريست ها نقض شد كه بسياري از كشورها از جمله روسيه، مصر، چين و بسياري از نهادها و سازمان هاي بين المللي از آن استقبال كرده بودند.
بان كي مون دبيركل سازمان ملل متحد ابراز اميدواري كرده كه اين آتش بس آغازي براي پايان خونريزي ها در سوريه باشد.
اخضر ابراهيمي نماينده ويژه سازمان ملل و اتحاديه عرب در امور سوريه طرح آتش بس چهار روزه در سوريه را پس از روزها تلاش و رايزني و سفر به كشورهاي مختلف مطرح كرده بود.
دولت سوريه نيز با موافقت با اين طرح اعلام كرد در صورتي كه كشورهاي غربي و متحدان منطقه اي آنها حمايت هاي تسليحاتي و مالي از شورشيان را متوقف كنند آتش بس در اين كشور برقرار خواهد شد.
از سوي ديگر «محمد اللحام» رئيس پارلمان سوريه تاكيد كرد، مداخله هاي خارجي باعث طولاني شدن بحران سوريه شده است.
وي افزود، برخي گروه هاي تروريستي در سوريه با گروه القاعده در ارتباط هستند و اقدامات تروريستي خود را با كمك كشورهاي عربي حوزه خليج فارس و تركيه انجام مي دهند.
وي افزود، غرب آشكارا دشمني خود با القاعده را اعلام مي كند اما در سوريه اجازه مي دهد كه تسليحات به اين گروه ها رسيده و از رسيدن آنها به سوريه امتناع نمي كند.
رئيس پارلمان سوريه همچنين گفت، شهروندان سوري نسبت به توطئه بيگانگان كاملا هوشيار هستند و مي دانند كه گروه هاي تروريستي در سوريه با حمايت چه كشورهايي به كشتار و قتل عام مردم بي گناه دست مي زنند.
 


زد و خورد دانشجويان با پليس شيلي در خيابان هاي سانتياگو

دانشجويان و دانش آموزان شيلي در جريان تظاهرات ضددولتي با پليس ضدشورش درگير شدند.
به گزارش شبكه تلويزيوني «راشاتودي»، دانشجويان و دانش آموزان شيلي كه ماه هاست در اعتراض به نظام آموزشي اين كشور در اعتراض به سر مي برند، روز پنج شنبه نيز با ريختن به خيابان ها با پليس ضدشورش به زد وخورد پرداختند.
براساس اين گزارش، پليس شيلي براي متفرق كردن معترضان طبق روال معمول از گاز اشك آور، ماشين هاي آب پاش و باتوم استفاده كرد.
معترضان نيز با سنگ و چوب و بمب هاي آتش زا به مقابله با پليس اين كشور پرداختند.
برخي گزارش ها حاكي است، شماري از جوانان شيليايي نيز در بخش هاي مختلف «سانتياگو» به صورت مسالمت آميز تظاهرات كردند.
«سباستين پينيرا» رئيس جمهور شيلي در بودجه سال 2013 ميزان 8/12 ميليارد دلار براي كمك به نظام آموزشي اين كشور ارائه كرده اما دانش آموزان و دانشجويان معتقدند اين اقدام نيز كافي نيست.
اعتراضات دانشجويان و دانش آموزان شيلي به منظور اصلاح سيستم آموزشي اين كشور مدتها است ادامه دارد، ولي دولت همچنان هيچ اقدامي در جهت پاسخگويي به اين خواست مردم صورت نداده است.
 


عذرخواهي واشنگتن از توكيو به دنبال رسوايي اخلاقي نظاميان آمريكايي

گسترش اعتراضات مردمي عليه تعرض نظاميان آمريكايي به زنان ژاپني واشنگتن را وادار به عذرخواهي كرد.
به گزارش ايرنا به نقل از خبرگزاري فرانسه، در پي تداوم و گسترش دامنه اعتراض هاي مردمي در اوكيناواي ژاپن عليه تعرض دو نظامي آمريكا به يك زن ژاپني و آزار جنسي وي، مقامات وزارت خارجه آمريكا ناچار به عذرخواهي شدند.
بر پايه اين گزارش، دستيار وزير خارجه آمريكا ديروز در نشست ائتلاف اين كشور با ژاپن كه در توكيو برگزار شد، با هدف كاهش خشم مردم ژاپن، خصوصا ساكنان جزيره اوكيناوا كه بارها از سوي نظاميان آمريكايي مورد تعرض قرار گرفته اند، مراتب عذرخواهي اين كشور را اعلام كرد. «كورت كمپل» در اين باره اظهار داشت: اين رخداد عميقا مايه تاسف است و مدعي شد آمريكا با جديت آنها را مورد بررسي قرار خواهد داد.
گفته مي شود كمپل بلند پايه ترين مقام آمريكايي است كه تاكنون بابت رسوايي اخلاقي نظاميان آمريكايي در ژاپن عذرخواهي مي كند.
تاكنون ده ها مورد آزار جنسي زنان و حتي دختران خردسال ژاپني توسط نظاميان مستقر در پايگاه نظامي آمريكا در اوكيناوا رخ داده است كه مردم در اعتراضات گسترده خود با محكوميت انفعال مقامات ژاپن در اين زمينه، خواستار تعطيلي پايگاه يا حداقل محدوديت تردد آمريكايي ها شده اند ولي تاكنون هيچ اقدامي انجام نشده و تعرض ها نيز ادامه يافته است.
 


(صفحه(12(صفحه(10(صفحه(6(صفحه(9(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(15(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(16(صفحه(13(صفحه(4(صفحه (2.3.14