(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 30  آبان  1391 - شماره 20362

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
شركت كنندگان در نشست گفت و گوي ملي سوريه توافق كردند
تشكيل كميته 16 نفره براي يافتن راه حل سياسي
در جلسه 3ساعته با نمايندگان مجلس
احمدي نژاد: با همدلي از تحريم ها عبور مي كنيم
در مكتب امام
بركات وجود معصومان (ع)و وظايف ما (1)
در ديدار صالحي با فرستاده ويژه رئيس جمهور غنا تاكيد شد
آمادگي ايران و غنا براي توسعه همه جانبه روابط
دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان خبر داد
طنين «راديو محرم » در مدارس
نايب رئيس كميسيون قضايي:
لايحه مجازات اسلامي بزودي به شوراي نگهبان ارسال مي شود
رئيس اداره اجتماعي معاونت پيشگيري قوه قضائيه:
براي پيشگيري از وقوع جرم ازتمامي ظرفيت هاي موجود اجتماعي استفاده شود
زاكاني:
فراكسيون اصولگرايان در مواجهه با طرح سوال دنبال تنش نيست
جلالي: تثبيت نرخ ارز اولويت مجلس است
گزارش جان باختن دانش آموزان بروجني
به كميسيون عمران مجلس ارائه مي شود
نقدي عنوان كرد
اختلاف افكني مهم ترين منكر انتخابات آتي است


شركت كنندگان در نشست گفت و گوي ملي سوريه توافق كردند

تشكيل كميته 16 نفره براي يافتن راه حل سياسي

نشست گفت و گوي ملي سوريه در تهران با تشكيل كميته اي مشترك براي پيگيري گفت و گوها تا حل بحران اين كشور، به كار خود پايان داد.
نشست گفت و گوي ملي سوريه كه از صبح يكشنبه در تهران آغاز شده بود، شامگاه ديروز به كار خود پايان داد. شركت كنندگان در اين نشست، پشت درهاي بسته راهكارهاي رسيدن به توافق و پايان خشونت ها در سوريه را مورد بحث و بررسي قرار دادند.
به گزارش خبرگزاري مهر از نشست پشت پرده معارضين سوري از اختلافات جدي شركت كنندگان در اجلاس تهران حكايت دارد به شكلي كه برخي از آنان بحث دولت انتقالي در سوريه را مطرح كرده اند، اين در حالي است كه براساس گزارش هاي دريافتي هيچ يك از شركت كنندگان در اجلاس تهران بحثي در رابطه با لزوم كنار رفتن بشار اسد مطرح نكرده و همگي بر انجام اصلاحات و پيگيري پروسه سياسي و برگزاري انتخابات تاكيد داشته اند.
در پايان اين نشست، شركت كنندگان درباره تشكيل يك كميته مشترك 16 نفره با يكديگر توافق كردند.
همچنين مقرر شد كميته پيگيري با برقراري ارتباط با ساير نمايندگان آحاد مردم سوريه ، نسبت به شكل گيري گفتگوي ملي فراگير و دستيابي به آشتي ملي و اجراي اصلاحات سياسي تلاش كند.
نشست بعدي در دمشق
حسين اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزير امور خارجه تصريح كرد: وظيفه اصلي اين كميته، تهيه مقدمات برگزاري نشست بعدي گفت و گوي ملي در شهر دمشق پايتخت سوريه است.
در پايان اين نشست صالحي وزير امور خارجه كشورمان ضمن تشكر از شركت همه طرفهاي سوري شركت كننده در اين نشست با عنايت به ابتكار عمل تشكيل كميته پيگيري تداوم گفتگوهاي فراگير در سوريه ، تشكيل اين كميته را به شركت كنندگان در نشست تبريك گفت.
وزير امور خارجه همچنين ضمن محكوميت تداوم جنايات صهيونيستها عليه نوار غزه بر ضرورت تحرك و اقدام فوري مجامع جهاني بويژه سازمان ملل متحد و همچنين كشورهاي اسلامي براي حمايت از مردم بي دفاع ، تحت محاصره و مقاوم فلسطين در غزه تاكيد كرد.
سفير ايران در دمشق نيز در حاشيه اين نشست گفت: نگاه جمهوري اسلامي ايران براي حل بحران سوريه، راه حلي سياسي است.
همه مخالفين
با قطار راه حل صلح آميز
همراه شوند
محمدرضا شيباني اظهارداشت: انتظار مي رود همه گروه هاي مخالف با قطاري كه از سوي ايران با نام »راه حل صلح آميز« شروع به حركت كرده، همسو شوند.
وي نشست تهران را دومين برنامه در جهت گفت وگوي ملي سوريه دانست و گفت: در اين نشست برخي از شخصيت هاي سوريه در خارج از اين كشور شركت كرده اند.
سفير ايران در سوريه گفت: اين نشست مي تواند مقدمه و سنگ بنايي براي اقدامات و حركت هاي بعدي باشد كه بتواند نشست فراگير ملي را در سطح سوريه با مشاركت تمام طيف هاي فعال در اين كشور فراهم كند.
شيباني با تاكيد بر اين كه نشست تهران، نخستين و آخرين نشست براي حل بحران سوريه نخواهد بود، اظهار اميدواري كرد كه با برگزاري نشست هاي بعدي، بتوان در مقابل نگاهي كه از طريق اقدام نظام براي حل بحران سوريه است، از راه سياسي و مسالمت آميز، به بحران در اين كشورپايان داد.
وي با يادآوري خسارت هاي غيرقابل جبران به مردم سوريه در نتيجه اقدامات مسلحانه گروه هاي معارض با تخريب زيرساخت هاي اقتصادي و اجتماعي، افزود: اميدواريم افرادي كه طرفدار اقدام مسلحانه در سوريه هستند با برگزاري نشست تهران، در نگاه و رويكردشان تجديدنظر كنند.
نشست گفتگوي ملي سوريه با شعار خشونت نه ، مردمسالاري آري براي اولين بار با حضور بيش از ده ها تن از نمايندگان آحاد مردم سوريه از گروهها و احزاب موافق و مخالف و وزير آشتي ملي اين كشور به مدت دو روز در تهران برگزار شد.
تركيب شركت كنندگان در نشست تهران از 40 حزب سياسي فعال در صحنه سوريه روساي عشاير و قبايل، شخصيت هاي مستقل، سازمان ها و مجموعه هاي فعال اجتماعي، كميته هايي كه در مناطق بحراني سوريه فعالند و برخي از گروه هاي مذهبي اعم از مسيحي و مسلمان بوده است. گفته شد 130 شخصيت از داخل سوريه حضور داشتند كه در اين نشست قريب به 40 شخصيت سوري و غيرسوري از خارج آمده بودند.
نمايندگان كشورهاي چين ، روسيه ، تركيه ، لبنان، مصر ، نيكاروگوئه و برزيل از جمله كساني بودند كه در نشست صبح نظرات كشورهاي خود را درباره سوريه با تأكيد بر جلوگيري از خشونت و گفتگوي ملي در سوريه اعلام كردند كه البته لاوروف وزير خارجه روسيه در پيام خود به اين نشست بر ناتواني كشورهاي غربي در حل بحران سوريه تأكيد كرده بود.
 


در جلسه 3ساعته با نمايندگان مجلس

احمدي نژاد: با همدلي از تحريم ها عبور مي كنيم

جمعي از نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با رئيس جمهور ديدار كرده و در نشستي سه ساعته به بحث و تبادل نظر درباره مسائل سياسي و اقتصادي پرداختند.
اين نشست با حضور بيش از صد تن از نمايندگان مجلس، وزراي اقتصاد، نفت، صنعت و تجارت، رئيس كل بانك مركزي و معاون پارلماني رئيس جمهور در سالن شهيد بهشتي نهاد رياست جمهوري برگزار شد.
33 نفر از نمايندگان براي سخنراني ثبت نام كردند كه از اين تعداد با انجام قرعه كشي، محمدرضا آشتياني نماينده قم، علي اكبر ناصري نماينده بابل، كريمي قدوسي نماينده مشهد و سيدمهدي هاشمي نماينده تهران سخنراني كردند.
لزوم ايستادگي
در برابر دشمن
آشتياني نماينده مردم قم در مجلس شوراي اسلامي در اين نشست عنوان كرد: عنصر اخلاص رمز جاودانگي واقعه عاشورا بود و رمز ماندگاري كارهاي ما نيز عنصر اخلاق است؛ در قرآن هم بيان شده و دو چيز ما را به اوج مي برد كه يكي اخلاص و ديگري عدم ذلت پذيري در جريان اطاعت از امام مسلمين است.
وي لزوم مقابله با دشمنان را حفظ وحدت ميان قوا عنوان كرد و افزود: امروز همه ما نمايندگان مجلس شوراي اسلامي و رئيس جمهوري بايد در مقابل دشمنان بايستيم.
بايد به دولت
اختيارات بيشتري داد
در ادامه ناصري نماينده مردم بابل با تاكيد بر اين كه دولت در وضعيت و شرايط فعلي نيازمند اختيارات بيشتري در جريان مديريت اقتصاد كشور است گفت: مجلس آمادگي دارد تا قوانين مربوطه را در اين خصوص به تصويب برساند.
وي ادامه داد: بايد با اخلالگران بازار ارز و اقتصاد كه براي مردم مشكل ايجاد كرده اند با شدت و قاطعيت برخورد شود.
سؤال از رئيس جمهور نقطه عطفي
براي انسجام ملي
جواد كريمي قدوسي نماينده مردم مشهد نيز با اشاره به طرح سؤال از رئيس جمهور در مجلس شوراي اسلامي خاطرنشان كرد: قطعا جلسه سؤال از رئيس جمهور نقطه عطفي براي انسجام ملي و روشن شدن زواياي پنهان خدمات ارزنده خواهد بود به طوري كه دشمنان همانند گذشته مايوس خواهند ماند.
وي در ادامه سخنانش در اين نشست گفت: رئيس جمهور بايد با تعامل و ارتباط بيشتر ميان خود و نمايندگان مجلس عمق بيشتري به اين سطح از تعامل و ارتباط بخشد.
سيدمهدي هاشمي نماينده مردم تهران نيز در اين نشست گفت: مردم را از تدابيري كه تاكنون در خصوص مسائل و مشكلاتشان اتخاذ كرده ايد آگاه كنيد، مردم اگر از برنامه ها و كارها مطلع شوند همگي با استقامت بيشتري در صحنه حضور يافته و به كمك دولت مي شتابند.
سؤال از رئيس جمهور حق نمايندگان است
احمدي نژاد نيز در اين نشست پس از استماع سخنان نمايندگان با اشاره به اين كه در اين جلسه درباره «طرح سؤال از رئيس جمهور» سخني نمي گويم، گفت: سؤال حق قانوني نمايندگان است و مي آيم و پاسخ نيز مي دهم.
رئيس جمهور در خصوص مشكلات اخير افزود: دشمن خارجي آمده تا از راه تحريم كشور را تحت فشار قرار دهد ولي دشمنان بايد بدانند كه اين تحريم ها را تبديل به فرصت خواهيم كرد. دشمن آمده تا جلوي صادرات نفت ايران را بگيرد ولي از اين جهت هم شكست مي خورد.
وي ادامه داد: بانك مركزي ما را تحريم كرده اند ولي ما راهكارهاي خنثي سازي آن را در اختيار داريم، ما در مسئله تحريم هاي اعمال شده عليه كشورمان دو راه بيشتر نداريم يا اينكه تسليم دشمنان شويم و يا اينكه استقامت كنيم كه بايد مؤكداً بگويم كه ما فرزند عاشوراييم و فرزند عاشورا هرگز تسليم نمي شود.
احمدي نژاد در بخش ديگري از سخنان خود گفت: رهبر معظم انقلاب رهنمودهايي در خصوص بي اثر سازي تحريم ها ارائه فرمودند و من هم گفتم چشم و به آن نيز عمل كرديم، من اطمينان دارم با همدلي مي توانيم از تحريم ها عبور كنيم.
اهميت تمركز مديريت كشور
رئيس جمهور همچنين اهميت تمركز مديريت در كشور را مورد تاكيد قرار داد و اظهار داشت: بديهي است اگر چند نفر خارج از مجموعه دولت بخواهند براي انجام امور اجرايي تصميم گيري و اعمال نظر كنند، بدون ترديد نمي توان بدرستي مديريت كرده و نتيجه مطلوب گرفت.
احمدي نژاد همچنين با تاكيد دوباره بر اينكه دلال هايي را كه در بازار اختلال ايجاد كرده اند، از صحنه اقتصاد بيرون مي كنيم، گفت: دشمن سنگي را به نام تحريم در چاه انداخته و ما طوري اين سنگ را از چاه خارج مي كنيم كه چاه آب بيشتري هم بدهد و داغي بر دل دشمن مي گذاريم تا ساليان سال از ياد نبرد.
وي خاطرنشان كرد: دولت عالمانه و مدبرانه عمل مي كند و جلسات مختلفي هم برگزار كرده و تدابير خوبي در نظر دارد، مردم به آينده اميدوار باشند، دولت تحت نظر ولايت فقيه عمل خواهد كرد و كساني كه به ولايت فقيه معتقدند از آن حمايت مي كنند.
احمدي نژاد افزود: نمايندگان مجلس شوراي اسلامي برادران و خواهران ما هستند. ما بازوي كارشناسي يكديگر هستيم، مگر مي شود بدون همكاري يكديگر كاري براي مردم انجام داد.
وي گفت: انشاءالله به زودي برنامه هاي خوبي كه نتايج آن موجب خوشحالي ملت بزرگ ايران مي شود را اعلام مي كنيم؛ من خيالم از آينده راحت است.
گزارش تعدادي از نمايندگان از جلسه
با رئيس جمهور
با پايان يافتن جلسه جمعي از نمايندگان با رئيس جمهور تعدادي از حاضران در گفتگو با خبرگزاري ها گزارشي از اين جلسه را ارائه كردند.
يكي از اعضاي شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان مجلس در گفتگو با مهر گفت: رئيس جمهور در پايان جلسه قول داد در آينده اي نه چندان دور و پيش از برگزاري انتخابات رياست جمهوري مشكلات اقتصادي حل خواهد شد.
يكي ديگر از نمايندگان كه نخواست نامش منتشر شود گفت: در اين جلسه روح الله حسينيان به رئيس جمهور پيشنهاد داد تا هر ماه يك جلسه مشترك بين نمايندگان و احمدي نژاد برگزار شود كه رئيس جمهور نيز با اين پيشنهاد موافقت كرد.
قاسم جعفري عضو شوراي مركزي فراكسيون اصولگرايان نيز گفت: احمدي نژاد در اين جلسه در پاسخ به سوالات نمايندگان در خصوص جلسه سوال از رئيس جمهور به صراحت اعلام كرد، ما و همكاران ما فدائيان نظام و انقلاب هستيم، سوال از رئيس جمهور حق نمايندگان است، من در جلسه سوال از رئيس جمهور صحبت هايي براي روشنگري مردم خواهم كرد اما اين روشنگري ها در چارچوب منافع نظام و انقلاب خواهد بود و حرفي كه به ضرر انقلاب، نظام و مصالح مردم باشد نخواهم زد.
 


در مكتب امام

 اين ملت بهتر از ملت حجاز و كوفه در عصر پيامبر(ص) و اميرالمومنين علي(ع) است
من به جرأت مدعي هستم كه ملت ايران و توده ميليوني آن در عصر حاضر، بهتر از ملت حجاز در عهد رسول الله صلي الله عليه و آله و كوفه و عراق در عهد اميرالمومنين و حسين بن علي صلوات الله و سلام عليهما مي باشند.
صحيفه نور - ج 21 - ص 181
 


بركات وجود معصومان (ع)و وظايف ما (1)

بركاتي كه از ناحيه وجود مقدس ولي عصر(عج) عائد مردم مي شود طيف هاي مختلفي دارد. درك اين امر بر معرفت بيشتر به مقامات اهل بيت(ع) و مخصوصاً وجود مقدس ولي عصرمبتني است. همه ما درباره وجود امام مي دانيم كه او انساني است كه در زماني خاص و از پدر و مادري متولد شده است و روزي هم از دنيا خواهد رفت. حال، ممكن است عمري كوتاه يا احياناً عمر بلندي داشته باشد، مثل امام عصر(عج) كه بيش از هزار سال عمر دارند. امام مثل همه انسان هاي ديگر با افرادي ارتباط دارد و از عوامل طبيعي متأثر مي شود. رابطه امام با مردمي كه با او مواجه مي شوند، بصورت گفت وگويي حضوري است كه طبعاً چنين رابطه اي در زمان حيات امام و به هنگام حضور او در جامعه است؛ و ارتباط امام با مردمي كه غايب هستند و حضور ندارند، به صورت ارسال و دريافت پيام است. گاه، اين پيام ها پيام هايي خاص و ازطريق كساني است كه با او ملاقات مي كنند، آنچنانكه در زمان غيبت صغري اين گونه بود. در اين دوره، بين ولي عصر(عج) و مردم، يك نفر واسطه بود كه پيام هاي مردم را به آقا و پيام هاي آقا را هم به مردم مي رساند. وقتي اين فرد از دنيا مي رفت، شخص ديگري جانشين او مي شد. آنها چهار نفر بودند كه يكي پس از ديگري، بين امام زمان و مردم واسطه بودند. غيبت صغري به اين معناست كه هنوز رابطه انساني حضوري با آن حضرت في الجمله ممكن است، ولو به واسطه فردي ديگر. امام عصر به گونه اي ديگر نيز به مردم بركت مي رسانند و آن بركتي است كه در اثر توسلات و تضرعات مردم و واسطه قراردادن ايشان به مردم مي رسد. در پيشگاه الهي، به بركت دعاي ايشان و توجه ايشان، مشكلات توسل كنندگان حل مي شود. البته، اين توسلات به خود پيغمبر اكرم و ائمه اطهار كه از دنيا رفته اند نيزمي شود، اما ارتباط با وجود مقدس ولي عصر نزديكتر است و طبق بعضي از بيانات، حتي وقتي مردم به پيغمبر اكرم يا ائمه اطهار متوسل مي شوند، آنها امر را به امام حي حواله مي دهند و اوست كه نهايتاً حوائج مردم را برآورده و مشكلات آنها را رفع مي كند. مي دانيم كه تقريباً همه مسلمان ها في الجمله به توسل اعتقاد دارند؛ مخصوصاً شيعيان كه بخصوص به حضرات چهارده معصوم(ع)متوسل مي شوند و خدا به بركت آنها حوائج متوسلان را هم برآورده مي كند.
مقام نورانيت ائمه معصومين
اما طبق بسياري از روايات، غير از اين وجود جسماني كه ما براي پيغمبر اكرم و اهل بيت معتقد هستيم، امام مرتبه وجودي ديگري نيز دارند؛ مرتبه اي فوق عوامل طبيعي و جسماني كه به آن مقام نورانيت مي گويند. اين امر مطلب غامضي است، اما آنقدر روايات شيعي و سني دراين باره وجود دارد كه اگر احصاء بشود، فوق حد تواتر است. خداي متعال نور اهل بيت(ع) را در مرتبه اي مقدم بر همه عوالم آفريده است و همه بركات و فيوضاتي كه در عالم نصيب موجودات مي شود، شعاعي از آن نور مقدس است. حتي تصور اين امر هم كمي براي ما دشوار است، تا چه رسد به اينكه حقيقتش را دريابيم و كاملاً آگاهانه و عميق آن را تصديق كنيم. به هرحال، ما بر حسب تعبد به كلمات ائمه مي دانيم كه چنين واقعيتي وجود دارد، اما نمي دانيم دقيقاً به چه معناست. در زيارت جامعه كبيره اي كه از امام هادي(ع) نقل شده و يكي از گنج هاي معارف اهل بيت است، مي خوانيم: «خلقكم اللّه أنوارا فجعلكم ب عرش ه محد ق ين حتّي منّ علينا ب كم فجعلكم ف ي بيوت أذ ن اللّه أن ترفع و يذكر ف يها اسمه»، خطاب به اهل بيت است و مي فرمايد: خداي متعال شما را به صورت نوري آفريد كه اطراف عرش الهي حلقه زده بوديد: «فجعلكم ب عرش ه محد ق ين». البته، ما نه معناي عرش خدا را مي دانيم و نه معناي نور آنها و نيز نمي دانيم كه مراد از حلقه زدن نور در اطراف عرش خدا چيست. ما فقط اجمالاً مي دانيم كه حقيقت خيلي از چيزها را درك نمي كنيم.
حقيقت روح
ما حتي به درستي نمي دانيم كه روح خودمان چيست. همين روحي كه با شما حرف مي زند و با شما ارتباط برقرار مي كند و در مقابل، روح شما كه حرف او را مي شنود و با او ارتباط برقرار مي كند. اين درك ها متعلق به روح است و نه به بدن؛ اما خود ما نمي دانيم كه چه هستيم. اين چه چيزي است كه حرف مي زند، اراده مي كند، عشق مي ورزد و مي ترسد؟ ما پاسخ اين پرسش را نمي دانيم. برخي از سر جهل يا از سر غرور، مي گويند اين همين دستگاه مغز و اعصاب است و چيزي ديگر نيست؛ اما آنها كه دقيقند، در بحث هاي عقلي، اثبات مي كنند كه محال است من اراده كننده يا من داراي ساير صفات همان مغز و اعصاب يا همان سلول هاي مغزي باشد. من چيزي ديگر هستم و اينها ابزار كار من است. حكايتش مثل داستان راننده و ماشين است؛ ماشيني را فرض كنيد كه راننده اي پشت فرمان آن نشسته و هوا هم تاريك است. كسي كه از بيرون نگاه مي كند، اصلاً راننده را نمي بيند، بلكه او فقط اتومبيلي را درحال حركت مي بيند. اگر بپرسي چرا ماشين حركت مي كند، مي گويد بنزين مي سوزد و به انرژي تبديل مي شود و انرژي ماشين را به حركت در مي آورد. در نگاه او، علت چپ يا راست رفتن ماشين اين است كه فرمان اتومبيل به چپ يا راست مي چرخد. او درست مي گويد، اما مسئله اينجاست كه چه كسي استارت مي زند، چه كسي فرمان را در دست مي گيرد و آن را به اين طرف و آن طرف مي چرخاند. اين گروه به دنبال پاسخ چنين پرسشي نيستند و مي گويند: تمام مسئله همان است كه گفتيم و اينها ديگر خودش مي شود. روح ما نسبت به بدنمان همين حال را دارد؛ همانند راننده اي است كه پشت اين شيشه هاي سياه پنهان است؛ اما اوست كه اين بدن را به حركت در مي آورد، اراده مي كند و حتي مي تواند حركات مغزش را كنترل كند. اگر روح، قوت پيدا كند، مي تواند بر فعاليت هاي بدن تسلط پيدا كند. فردي كه روحي قوي دارد مي تواند علاوه بر بدن خودش، بر بدن ديگران نيز تسلط پيدا كند؛ مانند مرتاضان كه همه درباره آنان چيزهايي مي دانند. حال، اينكه اين روح چيست و از چه سنخي است، ما نمي دانيم. بله، برخي از حكيمان و محققان و عارفان تحقيقاتي كرده اند و اجمالاً براي روح اوصافي بيان كرده اند. براي مثال، مي گويند موجود مجردي است و از سنخ علم است؛ اما اينها مفاهيمي مبهم است. بالاخره، اين روح چيست؟ من مي دانم هستم، اما من چه كسي هستم؟
وقتي ما روح خودمان كه عين خودمان است را درست نمي شناسيم، آن وقت توقع داريم كه كنه همه حقايق عالم را درك كنيم؟ اين توقع بجايي نيست و بايد كمي متواضع باشيم. بايد اعتراف كنيم كه خيلي چيزها هست و ما آن را درك نمي كنيم. گاه، ما اجمالاً مي دانيم كه چيزي هست، يعني گاه دلايلي وجود دارد كه چيزي هست، اما ماهيت دقيق آن را نمي دانيم. حتي اين امر گاهي در بين موجودات مادي اي رخ مي دهد كه مي شناسيم و كمابيش در آنها تصرف مي كنيم؛ يعني ما از آنها استفاده هم مي كنيم، اما نمي دانيم چيست. براي مثال، همين تلويزيون كه امروز در دسترس همه مردم قرار دارد، شما دكمه اي را فشار مي دهيد و صورتي ظاهر مي شود و صدايي پديد مي آيد كه شما مي بينيد و مي شنويد، با حركتي ديگر، كانالي ديگر و شخصي ديگر را مي بينيم. آيا قبل از اينكه شما تلويزيون را روشن كنيد، اين امواج وجود دارند يا اينكه با فشار دكمه تلويزيون، آنها ايجاد مي شوند؟ مي دانيم كه اينها از قبل وجود داشته است، اما ما راهي براي ارتباط با آنها نداشتيم؛ پس چيزي بوده است و ما از آن بي خبر بوده ايم. هم اكنون در همين فضا، خدا مي داند چقدر امواج ناشناخته وجود دارد و هريك چه تأثيراتي دارند. علم به چنين چيزي مبتني است بر اينكه ما چه وقت آنها را كشف كنيم و راه كنترل و استفاده از آنها را به دست بياوريم. پس، بايد بپذيريم كه خيلي چيزها هست و ما نمي دانيم، نمي شناسيم و حقيقتش را درك نمي كنيم. تازه اينها كه از سنخ ماديات است، اما درباره روح، ما حتي روح خودمان را هم نمي شناسيم.
بيانات آيت الله مصباح يزدي (دام عزه) در جمع بسيج دانشجويي خوزستان و دانشگاه شهيد چمران اهواز - قم،
مؤسسه امام خميني (ره)، 17/4/1391
زلال بصيرت دردهه اول محرم روزهاي فرد منتشر مي شود.
 


در ديدار صالحي با فرستاده ويژه رئيس جمهور غنا تاكيد شد

 آمادگي ايران و غنا براي توسعه همه جانبه روابط

وزير امور خارجه كشورمان گفت: مردم سوريه بايد در مورد سرنوشت و حاكميت ملي خود تصميم بگيرند و دولت و مردم ايران تنها زمينه برگزاري نشست را بين دولت و گروه هاي مختلف تسهيل مي كنند.
به گزارش فارس، علي اكبر صالحي وزير امور خارجه كشورمان روز دوشنبه با «كوجوچيكاتا» فرستاده ويژه و مشاور رئيس جمهور غنا ديدار و گفت و گو كرد.
وزير امور خارجه كشورمان در ابتداي اين ديدار با اشاره به برگزاري و ميزباني نشست گفت و گوي ملي سوريه در تهران تاكيد كرد: جمهوري اسلامي ايران همه ظرفيت و توان خود را براي كمك به مردم و دولت سوريه به منظور بازگشت آرامش و امنيت به اين كشور و منطقه به كار مي گيرد.
وي افزود: اين مردم سوريه هستند كه بايد در مورد سرنوشت و حاكميت ملي خود تصميم بگيرند و دولت و مردم ايران تنها زمينه برگزاري نشست و گفت و گو بين دولت و گروه هاي مختلف را تسهيل مي كنند.
صالحي روابط سياسي دو كشور را خوب توصيف كرد و بر ضرورت تلاش و آمادگي كشورمان براي توسعه و گسترش اين روابط در ساير عرصه هاي اقتصادي و صنعتي تاكيد كرد.
«كوجو چيكاتا» فرستاده ويژه و مشاور رئيس جمهور غنا نيز در اين ملاقات ضمن ابراز خرسندي از ديدار با صالحي از نتايج سفر و ملاقات هاي خود در تهران ابراز رضايت كرد و بر آمادگي كشورش براي توسعه بيش از پيش و همه جانبه روابط با ايران تاكيد كرد.
وي همچنين خواستار تقويت همكاري ها و تعاملات خوب فيمابين تهران- اكرا در عرصه هاي بين المللي از جمله در چارچوب جنبش عدم تعهد كه دو كشور از اعضاي فعال آن هستند، شد.
فرستاده ويژه و مشاور رئيس جمهور غنا همچنين از تلاش هاي جمهوري اسلامي ايران در روند كمك به بازگشت امنيت و آرامش به سوريه در قالب ميزباني نشست نمايندگان گروه هاي مختلف سوري در تهران تقدير و تشكر كرد و خواستار تداوم اين تلاش ها شد.
 


دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان خبر داد

طنين «راديو محرم » در مدارس

دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان از راه اندازي «راديو محرم» در مدارس در ايام سوگواري ماه محرم خبر داد.
به گزارش خبرنگار ما حامد علامتي ديروز در نشست با رسانه ها با اعلام اين مطلب افزود: همزمان با آغاز ماه محرم اين اتحاديه برنامه هاي متنوع و گسترده اي در مدارس، سطح شهرها و استان تدارك ديده است.
وي هدف از برگزاري اين برنامه ها را تقويت انس و ارادت طلبي دانش آموزان به خاندان عصمت و طهارت دانست و گفت: در اين برنامه ها به جايگاه تربيتي و نقش زنان به ويژه حضرت زينب(س) در قيام حسيني براي مخاطبان دختر توجه ويژه اي شده است.
دبيركل اتحاديه انجمن هاي اسلامي دانش آموزان در تشريح برنامه هاي ويژه مدارس گفت: فضاسازي محيطي، سياهه پوش كردن نمازخانه ها، چاپ پوستر، تشكيل گروه هاي نشريه نويسي با موضوع محرم، تشكيل گروه تعزيه خواني و نقاله خواني دانش آموزي براي انتقال مفاهيم عاشورايي، برگزاري نمايشگاه هاي موضوعي از جمله برنامه هاي ما در مدارس است.
وي ادامه داد: همچنين درصدد هستيم راديو محرم را در مدارس كشور همزمان با ماه محرم راه اندازي كرده تا در زنگ هاي تفريح فرمايشات مقام معظم رهبري، امام خميني(ره) و شهيد مطهري با موضوع محرم از اين راديو پخش شود.
به گفته علامتي، برگزاري هيات هاي دانش آموزي انصارالمهدي با حضور سخنرانان و مداحان ويژه و با نظارت دانش آموزان، برگزاري جلسات شب شعر با حضور معلمان، دعوت از مبلغان توسط مركز فرهنگي آينده سازان در مدارس، مشاركت در مسابقه وبلاگ نويسي بوي سيب از ديگر برنامه هاي ما در شهرها و مدارس كشور است.
وي اضافه كرد: قرار است در تاريخ اول آذرماه كه مصادف با ششم محرم است، دانش آموزان همه شهرها به صورت دسته جمعي هيات عزاداري برگزار كنند.
بنابراين گزارش علامتي در پايان از دانش آموزان خواست با اشاره به راه اندازي سامانه پاسخگويي به سوالات دانش آموزي با عنوان «همراز» از دانش آموزان خواست سوالات و شبهات خود در خصوص امور ديني به ويژه حماسه عاشوراي حسيني را با شماره 025171149 و شماره پيامك 3000252355 به صورت 24ساعته درميان بگذارند و پاسخ هاي خود را دريافت كنند.
 


نايب رئيس كميسيون قضايي:

لايحه مجازات اسلامي بزودي به شوراي نگهبان ارسال مي شود

نايب رئيس كميسيون قضايي وحقوقي مجلس شوراي اسلامي گفت: تمامي ايرادات گرفته شده از سوي شوراي نگهبان مرتفع شده به جز يك ماده كه باقي مانده است.
سيدحميدرضا طباطبايي نائيني در باره اتمام بررسي ايرادات لايحه مجازات اسلامي در جلسه كميسيون حقوقي قضايي مجلس گفت: تمامي ايرادات گرفته شده از سوي شوراي نگهبان مرتفع شده به جز يك ماده كه باقي مانده است.
وي به فارس گفت: اين ماده در مورد ديه قتل است كه جهت بررسي هاي بيشتر به كارشنان كميسيون قضايي ارجاع شده است.
وي افزود: اين ماده بايد با مباني فقهي و تطبيق موازين شرعي بررسي شود و مجددا به كميسيون قضايي ارسال شود كه در جلسه فردا بعد از ظهر كميسيون اين ماده را بررسي خواهد كرد.
نائب رئيس كميسيون قضايي مجلس با بيان ايرادات گرفته شده از سوي معاونت حقوقي قوه قضائيه اظهار كرد: معاونت حقوقي قوه قضائيه هم ايرادهايي را به لايحه وارد كرد از جمله ايرادات ويرايشي يا تغييرات در تخفيف مجازات و تعديل و يا تعليق مجازات ها كه با اين تغييرات دست قضات براي تبديل و يا تخفيف مجازت زندان باز گذاشته شود كه اين ايرادات در كميسيون قضايي بررسي و در نهايت اصلاح شد.
طباطبايي گفت: به زودي لايحه به شوراي نگهبان ارسال مي شود كه در صورت تاييد نهايي شوراي نگهبان به مدت يك الي دو ماه آينده لايحه به قانوني تبديل و لازم الاجرا مي شود
 


رئيس اداره اجتماعي معاونت پيشگيري قوه قضائيه:

 براي پيشگيري از وقوع جرم ازتمامي ظرفيت هاي موجود اجتماعي استفاده شود

رئيس اداره اجتماعي معاونت پيشگيري قوه قضائيه گفت:اولين ، مهمترين و با ارج ترين راهكار عملي براي پيشگيري از وقوع جرم استفاده مناسب از تمامي ظرفيت هاي موجود اجتماعي ، مدني و فرهنگي در كشور است.
به گزارش ايرنا ،«جعفر باي» روز دوشنبه در كارگاه علمي ، كاربردي مديريت پيشگيري از وقوع جرم در ياسوج افزود: ايران اسلامي سرشاراز ظرفيت ها وموقعيت هاي بالقوه فرهنگي ، اجتماعي و ديني است كه با بهره گيري مناسب از اين ظرفيت ها مي توان به يك جامعه آرماني و با كمترين آمار جرايم دست يافت.
وي مشاركت و دخالت جدي مردم و شهروندان را در تامين امنيت و پيشگيري از جرايم ضروري دانست و اظهار داشت: تا زماني كه مساله پيشگيري از جرايم ماهيت مردمي پيدا نكند نبايد انتظار موفقيت در اين امر و كاهش وقوع جرم را داشت.
باي اظهار داشت: بر همين اساس هم اكنون مقوله «مردم سازي پيشگيري از وقوع جرم» در دستور دستگاه قضايي و معاونت پيشگيري از وقوع جرم قرار گرفته است.
وي با بيان اينكه حدود دو سال از تشكيل معاونت پيشگيري از وقوع جرم در قوه قضائيه مي گذرد ، افزود: بند پنج ماده 156 قانون اساسي به صراحت بر محوريت موضوع پيشگيري از وقوع جرم تاكيد داشته و ماهيت و رويكرد اصلي دستگاه قضايي را نيز بر همين اساس تعريف و تبيين كرده است.
رئيس اداره اجتماعي معاونت پيشگيري قوه قضائيه از رشد پنج درصدي وقوع جرم در جهان اشاره كرد و افزود: امروزه وضعيت و سيماي وقوع جرم در كشور ايران نيز مطلوب نيست و شاهد رشد فزاينده در انواع جرايم هستيم.
باي افزود: يكي از اهداف و رويكردهاي مهم دستگاه قضايي در راه اندازي و تشكيل كارگاه هاي علمي و كاربردي مديريت پيشگيري از وقوع جرم در وهله نخست اين است كه با توجه به صبغه فرهنگي و اجتماعي دردرون جامعه و خانواده ها اراده وانديشه ارتكاب جرم را در افراد خشكاند.
وي انديشه هاي ضد ديني و ضد فرهنگي از سوي غرب را تهديد جدي در بروز آسيب هاي اجتماعي و افزايش وقوع جرم در كشور دانست واظهار داشت:زماني كه نهاد و كانون خانواده دستخوش برخي افكار شوم و خالي از معنويت قرار گيرد انحراف افراد جامعه از ارزش ها و مباني اخلاقي در قالب رفتارهاي مجرمانه نيز بروز و ظهور پيدا مي كند.
 


زاكاني:

فراكسيون اصولگرايان در مواجهه با طرح سوال دنبال تنش نيست

سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مجلس گفت: فراكسيون اصولگرايان در موضوع طرح سوال از رئيس جمهور دنبال تنش نبوده و نيست.
عليرضا زاكاني نماينده مردم تهران و سخنگوي فراكسيون اصولگرايان مجلس با بيان اينكه فراكسيون اصولگرايان در قبال طرح سوال از رئيس جمهور موضع روشن و شفافي دارد، تاكيد كرد: تلاش ما در فراكسيون اصولگرايان مجلس اين بود كه طرح سوال از رئيس جمهور طبق آئين نامه مجلس حل وفصل شود.
وي با بيان اينكه فراكسيون اصولگرايان به مقوله وحدت اهميت مي دهد، افزود: فراكسيون اصولگرايان به دنبال تنش نبوده و نيست، لذا در طرح سوال از رئيس جمهور نيز ما به دنبال تنش نخواهيم بود.
زاكاني در گفت وگو با فارس با بيان اينكه فراكسيون اصولگرايان سوال را حق نمايندگان مجلس مي داند، تصريح كرد: متاسفانه در اين مدت برخي ها تهمت هايي به فراكسيون اصولگرايان زدند و مطالب غيرواقعي به اين فراكسيون نسبت دادند كه به هيچ عنوان درست نبود.
وي در پايان گفت كه توصيه فراكسيون اصولگرايان براي حفظ وحدت و عدم اختلاف شامل همه مي شود.
 


جلالي: تثبيت نرخ ارز اولويت مجلس است

رئيس مركز پژوهشهاي مجلس گفت: اولويت نخست مجلس تثبيت نرخ ارز است و در طرح حمايت از توليد ملي نيز به الزام بانكها در رعايت نرخ ارز تأكيد شده است.
به گزارش روابط عمومي مركز پژوهش هاي مجلس، كاظم جلالي در نشست مشترك رؤساي اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران و برخي از مسئولان مركز پژوهش هاي مجلس گفت: طرح حمايت از توليد ملي در مركز پژوهش هاي مجلس و به كمك بخش خصوصي و در 32 ماده تهيه شده است.
وي افزود: در اين طرح مشكلات اصلي فراروي توليد از جمله دريافت نكردن مطالبات بخش خصوصي از دولت، بالا رفتن هزينه هاي توليد، پائين بودن نقدينگي بنگاه هاي خصوصي و مشكل نوسانات نرخ ارز بررسي شد.
جلالي گفت: در طرح حمايت از توليد ملي براي كاهش هزينه هاي توليد، پيشنهاد كاهش ماليات بر درآمد از 25 به 15 درصد به مدت سه سال، كاهش حق بيمه سهم كارفرما از 23 به 8 درصد، پرداخت نكردن ماليات ارزش افزوده توسط توليدكنندگان و كاهش نرخ سود بانكي براي توليدكنندگان مطرح شده است.
رئيس مركز پژوهش هاي مجلس شوراي اسلامي افزود: همچنين در اين طرح دولت ملزم به پرداخت بدهي بخش خصوصي در مدت سه سال آينده و تهاتر بدهي مالياتي با مطالبات از دستگاه هاي دولتي شده است.
وي گفت: افزايش تسهيلات بانكي و افزايش سرمايه بانك هاي تخصصي براي حل مشكل كمبود نقدينگي بنگاه هاي توليدي در اين طرح مطرح شده است.
جلالي در بخش ديگري از سخنان خود با بيان اينكه اولويت نخست مجلس تثبيت نرخ ارز است افزود: در طرح حمايت از توليد ملي نيز به الزام بانكها در رعايت نرخ روز ارز تأكيد شده است.
وي افزود: در اين طرح پيشنهاد شده است افراد به علت بدهي كمتر از 20 ميليارد ريال ممنوع الخروج نشوند.
 


گزارش جان باختن دانش آموزان بروجني

به كميسيون عمران مجلس ارائه مي شود

عضو كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي گفت: گزارش جان باختن جمعي از دانش آموزان و فرهنگيان شهرستان بروجن در سانحه رانندگي محور ارتباطي «دهدز، لردگان» در نشست آينده اين كميسيون ارائه مي شود.
مجيد جليل سرقلعه ديروز در گفت و گو با ايرنا افزود: رئيس كارگروه حمل ونقل كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي، در نشست آينده كميسيون، گزارش جامعي از اين سانحه ارائه مي دهد.
وي افزود: پيگيري عوامل موثر در حادثه جان باختن جمعي از دانش آموزان بروجني در جلسه هفته قبل، به كميته حمل ونقل و كميسيون عمران مجلس و نشست آينده اعضاي اين كميسيون محول شد.
وي گفت: در نشست پيشين اين كميسيون، نماينده پليس راه، نقص فني و كاركرد 54 درصد سامانه ترمز اتوبوس را علت حادثه عنوان كرد.
نماينده مردم لردگان در مجلس شوراي اسلامي تصريح كرد: نتايج بررسي ها نشان مي دهد، اتوبوس حادثه ديده از نظر كيفيت پايين ورق به كار رفته در بدنه و ستون هايش، داراي نقص و عيب بوده است.
نماينده مردم لردگان در مجلس شوراي اسلامي افزود: نتيجه نهايي نشست مشترك اعضاي كميسيون عمران مجلس، از طريق رسانه ها اعلام مي شود.
شامگاه جمعه 28 مهرماه، 26 نفر دانش آموز و فرهنگيان دبيرستان «پاسداران عفت» بروجن هنگام بازگشت از جنوب كشور، بر اثر واژگوني اتوبوس در محور ارتباطي دهدز، لردگان جان باختند.
 


نقدي عنوان كرد

اختلاف افكني مهم ترين منكر انتخابات آتي است

رئيس سازمان بسيج مستضعفين مهم ترين منكر انتخابات رياست جمهوري يازدهم را اختلاف افكني دانست.
سردار محمدرضا نقدي، رئيس سازمان بسيج مستضعفين در حاشيه همايش امر به معروف و نهي از منكر در حوزه تعليم و تربيت در جمع خبرنگاران در پاسخ به اين سؤال كه مهمترين منكر در انتخابات رياست جمهوري چيست؟، گفت: معتقدم مهمترين منكر اختلاف افكني است، همه فعالان سياسي بايد با آرامش وارد عرصه شوند ضمن آن كه رياست طلبي در فرهنگ اسلام مذموم است.
وي همچنين خطاب به طرفداران نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري گفت: طرفداران و نامزدهاي انتخابات آينده بايد رقابت صميمي را فراهم كنند و به دور از تنش در صحنه انتخابات حاضر شوند.
رئيس سازمان بسيج مستضعفين با بيان اين كه ايران، آمريكا نيست، ادامه داد: ما تشنه قدرت نيستيم اين آمريكايي ها هستند كه تشنه قدرت هستند.
به گزارش نقدي با بيان اين كه همه مسئولان بايد در جهت خدمت به مردم حركت كنند. تصريح كرد: بايد مسئولان به فكر خدمت به مردم باشند و از هرگونه بحران خودداري كنند.
وي بيان كرد: همچنين جريان هاي سياسي بايد به اين نكته مهم توجه داشته باشند كه از هرگونه دعوا و تنش در انتخابات بپرهيزند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10