(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 6  آذر  1391 - شماره 20365

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
امسال گسترده تر از هميشه امواج بلند شور و شعور در عاشوراي حسيني
درپرتو وحي
مراسم سوگواري شب عاشوراي حسيني
در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد
در شب و روز عاشورا صورت گرفت
حضور احمدي نژاد در مراسم عزاداري قم و شهرري
شور حسيني در كوچه كوچه پايتخت
مانور باشكوه شيرخوارگان حسيني در ايران و جهان
برنامه حركت ضريح مطهر امام حسين(ع) تشريح شد
رئيس مجلس خبرگان:
حمايت از رهبري واجب و تضعيف آن حرام است
اخبار ادبي و هنري
دبيركانون مداحان كشور:
 60هزار مداح در كشور شناسايي و ساماندهي شدند
وزير راه و شهرسازي:
مردم نگران افزايش قيمت مسكن مهر نباشند
مفاتيح الحيات آيت الله جوادي آملي به چاپ شصتم رسيد
رئيس سازمان بسيج سازندگي:
 12 عرصه اقتصاد مقاومتي در كشور طراحي شد
درمان هاي ناباروري بايد شامل خدمات بيمه اي شوند
يادواره ملي شهداي فرهنگي در همدان برگزار مي شود
تشكري هاشمي:
معضل موتورسيكلت ها مهمترين ناهنجاري شهري است
رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي:
ضوابط پذيرش دانشجوي پولي ارشد به زودي اعلام مي شود
رئيس دانشگاه خواجه نصير:
ثبت حضور و غياب دانشجوي دكتري در دانشگاه ها الزامي است
2هزار سفره عاشورايي براي 440هزار نيازمند


امسال گسترده تر از هميشه امواج بلند شور و شعور در عاشوراي حسيني


عزاداري و سوگواري مردم ايران، امسال علي رغم باران، سرما و در برخي نقاط برف بسيار پرشورتر از سالهاي پيش برگزار شد.
در اين ميان حضور جوانان و نوجوانان چشمگيرتر از هميشه به چشم مي خورد و گسترش فرهنگ و رسم سالهاي اخير تجميع همه هيئتهاي عزاداري در ميدان مركزي شهر كه از زنجان شروع شد و امسال پرشورتر از هميشه و با حضور ميهماناني از ديگر شهرها و كشورها برگزار شد به ديگر شهرها از جمله بم در استان كرمان، اردبيل، اصفهان و... فضايي بشدت هم عاطفي و هم حماسي به مراسم امسال داده بود.
همچنين برگزاري نمازهاي جماعت و با جمعيت انبوه جوانان اعم از دختران و پسران در تك تك شهرهاي كشور، امسال نمود ويژه اي داشت؛ رسم و فرهنگ زيبايي كه سال به سال جاافتاده تر و باشكوهتر از قبل برگزار مي شود.
در همين زمينه گزارشهاي خبرگزاريهاي بين المللي از برگزاري پرشور مراسم عزاداري سالار شهيدان امام حسين«ع» در كشورهاي ديگر بخصوص پاكستان، كشمير، بنگلادش، هند، افغانستان، كشورهاي حاشيه جنوبي خليج فارس و... كه بيداري اسلامي در آنها هر روز رنگ و بويي جدي تر مي گيرد نيز، ارزش خبري خاص پيدا كرد. آنچه در پي مي آيد، گزارشهاي دريافتي از خبرگزاريهاي داخلي و خارجي در اين زمينه است:
به گزارش خبرنگار اعزامي كيهان به قم، هيئت هاي مذهبي اين شهر از ساعت هاي اوليه تاسوعا و عاشوراي حسيني به سمت حرم مطهر كريمه اهل بيت حركت كردند و در سوگ سالار شهيدان و اصحاب آن حضرت به سر و سينه زدند. خيابان هاي منتهي به حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) مملو از عزاداران حسيني بود. ايستگاه هاي صلواتي هم در گوشه و كنار از عزاداران سالار شهيدان پذيرايي مي كردند. حضور جوانان در دسته جات عزاداري چشم گير بود و شور و حال خاصي به اين مراسم داده بود. كودكان در آغوش مادران خود، لباس سياه بر تن داشتند و رسم عاشقي نسبت به خاندان اهل بيت عصمت و طهارت(ع) مي آموختند. براساس اين گزارش، دسته جات عزاداري به صورت منظم و باشكوه وارد صحن حرم مطهر مي شدند و در برابر كريمه اهل بيت عرض ارادت مي كردند. در عزاداري سالار شهيدان تمام شيعيان از هر قوم و ملتي حاضر بودند. تنوع عزاداري جلوه خاصي به اين مراسم داده بود. مساجد، تكايا و بقاع متبركه تماما سياه پوش بودند و در هر مكاني خيمه عزا برپا بود. در بيوت و دفاتر مراجع تقليد در قم نيز مراسم عزاي سالار شهيدان برپا بود. به گزارش خبرنگار ما ظهر عاشورا كه شد شيفتگان و عاشقان حسيني عزاداري خود را متوقف كردند و به ياد نماز ظهر عاشوراي اباعبدالله الحسين، نماز برپا كردند. اين نماز جلوه خاصي به عزاداري سالار شهيدان داد.
گفته مي شود هر ساله در تاسوعا و عاشوراي حسيني، نزديك به هزار هيئت مذهبي از مناطق مختلف استان قم و نيز ساير شهرهاي كشور براي عزاداري و عرض تسليت به آستان مقدس فاطمه معصومه(ع) به سمت حرم مطهر حركت مي كنند.
به گزارش ايرنا از مشهد، هيئت هاي مذهبي در تاسوعا و عاشوراي حسيني در قالب دسته هاي زنجيرزني و سينه زني در خيابان ها و معابر عمومي منتهي به بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) به حركت درآمدند و در برابر آن امام همام به عزاداري پرداختند. خيمه هاي عزا در مساجد، حسينيه ها و تكاياي مشهد برپا بود و عاشقان اباعبدالله الحسين در سوگ آن امام و يارانش اشك غم ريختند. ايستگاه هاي صلواتي در سراسر اين شهر مذهبي برپا بود تا از عزاداران سالار شهيدان پذيرايي كنند.
به گفته رئيس شوراي هيئت هاي مذهبي خراسان رضوي 700 هيئت عزاداري از نقاط مختلف كشور و استان خراسان رضوي در دهه اول محرم وارد مشهد شدند تا در جوار بارگاه ملكوتي امام رضا(ع) به عزاداري سالار شهيدان بپردازند. براساس اين گزارش، عزاداران اباعبدالله الحسين(ع) با شنيدن اذان ظهر عاشورا در صحن ها، رواق هاي حرم مطهر رضوي به نماز ايستادند. شكوه اين جمعيت معابر و خيابان هاي منتهي به حرم مطهر را نيز در برگرفت.
استان فارس ديروز همزمان با عاشوراي حسيني در سوگ شهادت سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و ياران باوفايش، حال و هواي كربلايي گرفته و غرق در ماتم و عزا شد.
به گزارش خبرنگاران ايرنا، در شهرها و بخش هاي مختلف استان فارس پهناور دوستداران خاندان اهل بيت(ع) در قالب دسته هاي سينه زني و زنجيرزني به عزاداري مشغول شدند.
همچنين هيئت هاي عزاداري از گوشه و كنار شهر شيراز به سمت بارگاه حضرت شاهچراغ سومين حرم اهل بيت(ع) در كشورمان به حركت درآمدند. عزاداران شيرازي با شنيدن گلبانگ اذان ظهر عاشورا به ياد نماز امام حسين(ع) نمازظهر عاشورا به امامت آيت الله سيدمحمد مهدي دستغيب متولي حرم شاهچراغ برپا كردند. براساس اين گزارش صحن مطهر شاهچراغ(ع)، ميدان مشرف به اين مكان مقدس و خيابان هاي منتهي به استان مقدس احمدي(ع) سرشار از عزاداران حسيني بود كه نمازظهر عاشورا را برپا كردند.
به گزارش خبرنگاران ايرنا، نمازظهر عاشورا در ديگر شهرهاي استان فارس نيز اقامه شد.
در تاسوعا و عاشوراي حسيني(ع) عاشقان سالار شهيدان و سقاي كربلا در ميدان عالي قاپو اردبيل جمع شدند و با فريادهاي «لبيك ياحسين» و «لبيك يا ابوالفضل» به عزاداري پرداختند.
به گزارش فارس مراسم تاسوعاي حسيني اردبيل از شبكه هاي مختلف داخلي و برون مرزي به صورت زنده چند بار پخش شد در اين مراسم برخي ورزشكاران ملي و مسئولان كشوري حضور داشتند. براساس اين گزارش هيئت هاي عزاداري در ظهر عاشورا با قطع برنامه هاي خود نمازظهر عاشورا را برپا كردند همچنين اهالي مناطق سني نشين استان اردبيل در ماتم فرزند زهرا(ع) به عزاداري پرداختند.
عزاداري اهالي سنتي نشين اردبيل با جلوه هايي خاص از اخلاص به امام حسين(ع) و يارانش همراه است به طوري كه اهالي اين منطقه با ذكر مصائب امام حسين و يارانش و حضرت زينب كبري(س) عزاداري كرده و با احسان و نذري از دوستداران اهل بيت پذيرايي مي كنند.
اهالي سني نشين اردبيل در يك رسم ديرين همچنين همزمان با عاشوراي حسيني دستجات سينه زني و زنجيرزني با شكل و شمايلي متفاوت تر برپا مي كنند و درحالي كه نداي «شاه حسين، شاه حسين» سر مي دهند در عزاي فرزند زهرا(س و نواده پيامبر مكرم اسلام(ص) در حزن و اندوه هستند.
براساس همين گزارش، همه دسته هاي عزاداري زنجان مانند همه اين سالها با تجمع در برابر ميدان حسينيه اعظم اين شهر در سوگ اباعبدالله الحسين اشك ماتم ريختند و به سر و سينه خود زدند.
همچنين نماز ظهر عاشورا با شكوه خاصي و با عظمت در مقابل ميدان حسينيه اعظم زنجان برپا شد و حضور مردان و زنان سياه پوش در اين مراسم چشم گير بود. به گفته رئيس هيئت امناي مسجد حسينيه اعظم زنجان نيكوكاران، 10هزار راس گوسفند براي طبخ غذاي نذري اين حسينيه اهدا كردند.
به گزارش ايرنا، سوگواري مردم اصفهان كه از چند روز قبل، با نصب پرچم هاي مشكي بر سر در منازل، ماشين نويسي هاي متناسب با محرم و برپايي ايستگاه هاي صلواتي، خود را براي عزاداري ايام محرم و آماده و در اين چند روز هزاران مجلس روضه را در اين شهر و استان برپا كرده بودند تاسوعا و عاشورا به اوج خود رسيد.
مساجد، تكايا، حسينيه ها، امامزاده ها، مراكز فرهنگي و گلستان شهداي اصفهان، تاسوعا و عاشورا شاهد حضور دسته هاي عزادار بود.
صدها هزار عزادار حسيني كه مشغول عزاداري بودند با شنيدن صداي اذان، در خيابان ها، مساجد و حسينيه ها، نمازظهر و عصر عاشورا را اقامه كردند.
ميدان امام اصفهان كه محل اصلي تجمع عزاداران حسيني در روز عاشورا است شاهد صف هاي فشرده نمازگزاران بود.
نمازظهر عاشوراي حسيني در ساير شهرهاي استان اصفهان نيز با حضور عزاداران حسيني باشكوه خاص اقامه شد.
عزاداران بوشهري پس از ساعت ها عزاداري در خيابان هاي شهر با فرا رسيدن وقت اذان به ياد آخرين نماز سرور و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين(ع) و يارانش نمازظهر را باشكوه خاصي در مصلاي اين شهر اقامه كردند.
اين نماز در شهر بوشهر به امامت آيت الله غلامعلي صفايي بوشهري نماينده ولي فقيه در استان و امام جمعه بوشهر و با حضور پرشور عزاداران برگزار شد.
هيئت هاي عزاداري و سوگواري بوشهر از ساعت هاي اوليه صبح عاشورا با حضور در خيابان ها در سوگ سيد و سالار شهيدان و ياران با وفاي ايشان به سينه زني و زنجيرزني پرداختند.
همچنين مراسم عزاداري و اقامه نمازظهر عاشورا در ساير شهرها و روستاهاي كشور با شكوه خاصي برگزار شد.
 


درپرتو وحي

ستمگران به زودي مي فهمند كه...
قرآن كريم:
كساني كه ستم كردند بزودي خواهند فهميد كه بازگشت شان به كجاست (و چگونه در دار مكافات زير و رو مي شوند!)
سوره شعرا
آيه 227
 


مراسم سوگواري شب عاشوراي حسيني

 در محضر رهبر معظم انقلاب برگزار شد

مراسم سوگواري سيد و سالار شهيدان حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام در شب عاشوراي حسيني با حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي در حسينيه امام خميني(ره) برگزار شد.
در اين مراسم كه جمعي از مسئولان نظام و هزاران نفر از اقشار مختلف مردم حضور داشتند، ابعاد نهضت اباعبدالله الحسين عليه السلام تبيين شد و سپس مداحان اهل بيت عصمت و طهارت به ذكر مصائب اباعبدالله، اهل بيت و اصحاب آن حضرت پرداختند.
بنابراين گزارش، مراسم تاسوعاي حسيني نيز در دومين شب مراسم سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين عليه السلام با حضور هزاران نفر از اقشار مختلف مردم برگزار شد.
گفتني است، مراسم عزاداري حضرت امام حسين عليه السلام كه از پنجشنبه هفتم محرم آغاز شده تا دوشنبه يازدهم محرم ادامه خواهد داشت.
 


در شب و روز عاشورا صورت گرفت

حضور احمدي نژاد در مراسم عزاداري قم و شهرري

رئيس جمهور پيش از ظهر ديروز با حضور در حرم مطهر حضرت معصومه«س» در مراسم عزاداري مجاوران و زائران كريمه اهل بيت در قم شركت كرد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، وي ضمن زيارت حرم دخت گرامي موسي بن جعفر«ع»، در جمع عزاداران سيدالشهدا«ع» حاضر شد و به ساحت مقدس امام حسين«ع» عرض ادب كرد.
وي همچنين در نماز جماعت باشكوه ظهر عاشورا در حرم مطهر كه به امامت حجت الاسلام والمسلمين سعيدي امام جمعه قم برگزار شد شركت كرد.
محمود احمدي نژاد در ادامه سفر خود به قم، با حضور در محل ساخت ضريح مطهر حرم سيدالشهدا«ع»، اين ضريح جديد را زيارت كرد و با نحوه ساخت اين اثر هنري آشنا شد.
وي در جريان اين ديدار در گفت وگو با خبرنگاران، مسير هدايت و سعادت بشري را مسيري دانست كه از امام حسين«ع» سرچشمه گرفته باشد چرا كه سيدالشهدا«ع»، مصباح الهدي و سفينه النجات است.
گفتني است به گزارش خبرگزاري جمهوري اسلامي، رئيس جمهور شب عاشوراي حسيني نيز با حضور در حرم مطهر حضرت عبدالعظيم حسني«ع» در شهر ري، ضمن زيارت قبر ايشان، به مدت سه ساعت در ميان هيئت سينه زني و زنجيرزني شهر ري به اقامه عزاي سيد و سالار شهيدان پرداخت.
 


شور حسيني در كوچه كوچه پايتخت

سرويس فرهنگ و معارف -
همزمان با تاسوعا و عاشوراي حسيني و سوگواري ميليوني مردم عزادار ايران اسلامي، پايتخت كشورمان نيز شنبه و يكشنبه صحنه نمايش بي نظير حضور دلسوختگان و شيفتگان مكتب حسيني بود.
به گزارش كيهان، ايران اسلامي كه غمبارترين شب هاي خود را در سوگ سيد و سالار شهيدان پشت سر گذاشت بار ديگر عرصه شور و شعور حسيني شد. همزمان با عزاداري عاشقان و دلباختگان حرم امن اهل بيت(ع) در جاي جاي ايران، تهران نيز ميزبان خيل عظيم مردمي بود كه از ابتداي محرم، در غم جانسوز امام و مقتداي خويش، در خيمه عزاي آن حضرت بر سر و سينه زدند. ديروز كوچه كوچه شهر، مملو از عزاداراني بود كه از ساعات اوليه صبح با حضور در خيابان ها و ميادين اصلي و يا تجمع در هيئات و تكايا، هم چنين راه اندازي گروه هاي زنجيرزني و سينه زني به عزاداري پرداختند و در سوگ شهداي كربلا اشك ماتم ريختند.
ميدان هاي بزرگ تهران نيز ديروز، محل تجمع دسته هاي عزاداري و گروه هاي زنجيرزني بود كه از ساعات اوليه صبح، به خيابان ها آمده بودند.
گزارش هاي دريافتي حاكي است، عزاداران حسيني در هنگام اذان ظهر به ياد سرور و سالار شهيدان به اقامه نمازجماعت پرداختند.
ايستگاه هاي صلواتي نيز امسال در جاي جاي شهر، ميزبان دسته هاي عزاداري و مردم عاشقي بود كه براي اقامه عزاي حضرت سيدالشهداء(ع) خود را به خيابان ها رسانده بودند. بسياري از مردم با پاي برهنه در عزاداري عاشوراي حسيني حاضر شده بودند و بسياري نيز كفن پوشان در دسته هاي عزاداري حضور يافتند.
بنابراين گزارش، عصر ديروز نيز مراسم خيمه سوزان، آتش زدن نمادين خيمه هاي اباعبدالله(ع) نيز در برخي معابر شهر و تكيه هاي قديمي برگزار شد.
عزاداران حسيني و دسته هاي عزاداري، مراسم شام غريبان مهاجران غريب؛ امام حسين(ع) و 72 يار با وفايش را پس از غروب آفتاب با شور و شكوه خاصي برگزار كردند. همزمان با سراسر ايران و ساير كشورهاي جهان، در جاي جاي تهران بزرگ، عاشقان و ارادتمندان سرور و سالار شهيدان با روشن كردن شمع و يا به دست گرفتن فانوس در گروه هاي كوچك و بزرگ به نوحه سرايي و عزاداري پرداختند و در عزاي مولاي مظلوم خويش گريستند و آيين غمبار شام غريبان را با ياد اهل بيت مظلوم حضرت سيدالشهداء(ع) برگزار كردند.
مساجد شناخته شده و اماكن مذهبي همچون امامزاده صالح(ع) و برخي مساجد دانشگاه ها نيز محل تجمع عزاداران شام غريبان مظلوم كربلا و خاندان عزيزش بود.
 


مانور باشكوه شيرخوارگان حسيني در ايران و جهان

سرويس فرهنگ و معارف -
همزمان با هشتمين روز ماه محرم، مانور باشكوه شيرخوارگان حسيني علاوه بر تهران و اكثر شهرهاي ايران، دركشورهاي همسايه، عربي و كشورهايي چون آمريكا، كانادا، انگليس، دانمارك، آلمان، فرانسه و...با حضور مادران و اطفالي با لباس سفيد و سربند سبز ياحسين(ع) برگزار شد.
دهمين همايش شيرخوارگان حسيني صبح روز جمعه همزمان با روز هشتم محرم الحرام در بيش از دو هزار نقطه در ايران و جهان، در مصلاي امام خميني(ره) برگزار شد و كودكان شيرخواره با كوچكترين سرباز دشت كربلا همنوا شدند. بنابر گزارش دريافتي، دهمين همايش شيرخوارگان حسيني در حالي در سراسر كشور برگزار مي شد كه اين محفل نمادين و معنوي، همزمان در كشورهاي ديگر هم برگزار شد. در مراسم امسال لالايي معروف اين مراسم، فرياد مظلوميت اين طفل شيرخواره را به آسمان بلند كرد و مادران و اطفال شيرخواره همراهشان با سوز و حزني وصف ناشدني خود را در صف داغداران حسيني ثبت نام كردند و همنوا با دشت كربلا و عرش و فرش، با علي اصغر حسين(ع) به آن وجود نازنين متوسل شدند و فرزندان خود را بيمه شش ماهه گره گشاي كربلا كردند.
در اين مراسم كه كودكان لباس هايي متحد الشكل سفيد با سربندهاي سبز يا حسين(ع) و يا علي اصغر(ع) به تن داشتند، گروه تواشيح محراب و چند نفر از مداحان اهل بيت (ع) در رثاي شهادت فرزند شيرخوار امام حسين (ع) مديحه سرايي كردند. حجت الاسلام و المسلمين كاظم صديقي نيز از سخنرانان اين مراسم بود.
همزمان با برگزاري با شكوه اين مراسم در مصلاي امام خميني(ره) تهران در مساجد، حسينيه ها و اماكن مذهبي در سراسر كشور و چند كشور ديگر ميزبان مادراني بود كه طفل هاي شيرخوار خود را در هيبت علي اصغر(ع) به خيمه عزاي سيدالشهداء(ع) آورده بودند. گزارش ها حاكي است امسال همايش شيرخوارگان حسيني كه در برخي نقاط كشور با عنوان «سرباز شيرخوار ارباب» برگزار شد، علاوه برشهرهاي مختلف ايران در كشورهايي چون آمريكا، كانادا، انگليس، دانمارك، آلمان، فرانسه، تركيه، آفريقاي جنوبي، آذربايجان، عراق، سوريه، عربستان، كويت، قطر، يمن، بحرين، امارات، لبنان، عمان، مصر، اردن، پاكستان، افغانستان، تاجيكستان، هند و تايلند نيز برگزار شد.
اين مراسم با هدف بزرگداشت شعائر حسيني و تربيت نسل انقلابي، مكتبي و حسيني، توسل به حضرت علي اصغر(ع) و اظهار مظلوميت شيرخوار امام حسين(ع) با حضور با شكوه مادران و كودكان شيرخوار برپا شد.
 


برنامه حركت ضريح مطهر امام حسين(ع) تشريح شد

مدير پروژه ساخت ضريح مطهر امام حسين(ع) برنامه هاي حركت كاروان ضريح مطهر، با عنوان كاروان «سفينه النجاه» از قم تا كربلاي معلي را تشريح كرد.
به گزارش خبرنگار مهر از قم، محمود پارچه باف شامگاه شنبه در جمع خبرنگاران در خصوص برنامه هاي انتقال ضريح مطهر امام حسين(ع) به سمت كربلاي معلي اظهار داشت: هيئت امناي ساخت ضريح جديد امام حسين(ع) تصميم گرفتند تا بخشي از ضريح مطهر را به صورت غيررسمي به كربلا انتقال دهند كه اين كار توسط يك فروند هواپيماي باربري هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران در روز 23 آبانماه صورت گرفت.
وي با بيان اينكه عنوان كاروان انتقال ضريح مطهر «كاروان سفينه النجاه» خواهد بود افزود: اين كاروان از قم وارد تهران خواهد شد و از آنجا به ساوه، استان مركزي، لرستان و خوزستان از مرز شلمچه وارد عراق خواهد شد.
پاچه باف تصريح كرد: ضريح مطهر امام حسين(ع) در شام غريبان سيدالشهدا(ع) در ميدان آستانه و در جوار گلزار شيخان براي وداع آخرين مردم قم مستقر شد.
وي با اشاره به برپايي ويژه برنامه اي در صبح امروز در كنار ضريح مطهر امام حسين(ع) در ميدان آستانه ابراز داشت: در اين مراسم حجت الاسلام والمسلمين سعيدي امام جمعه قم سخنراني خواهد كرد و اين مراسم تا ساعت 11 با مرثيه سرايي ادامه پيدا مي كند و پس از آن ضريح امام حسين(ع) به سمت تهران حركت خواهد كرد. پارچه باف اظهار داشت: اين ضريح عصر دو شنبه 6 آذر به مرقد امام خميني مي رسد كه بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء برنامه ويژه اي در صحن مصطفي خميني با حضور علماء مسئولان و شخصيت هاي برجسته كشوري برگزار خواهد شد.
وي افزود: كاروان ضريح مطهر براي وداع مردم به ميدان امام حسين(ع) تهران انتقال خواهد يافت. البته برنامه ويژه اي در كنار ضريح مطهر امام حسين(ع) با حضور هيئت رزمندگان اسلام تهران و ساير هيات هاي مذهبي اين شهر برگزار مي شود و سپس كاروان به سمت ساوه حركت مي كند.
وي تصريح كرد: براساس مصوبه هيئت امناي ساخت ضريح مطهر امام حسين(ع) در طول مسير كاروان ضريح مطهر، به هيچ عنوان نذورات نقدي و غيرنقدي دريافت نخواهد شد.
مدير پروژه ساخت ضريح مطهر امام حسين(ع) اظهار داشت: محفظه اي شيشه اي دور ضريح مطهر امام حسين(ع) تعبيه شده تا در صورت بارش باران و مواجه با شرايط آب و هوايي نامناسب در شهرهاي مختلف از صدمات احتمالي مصون باشد چرا كه در غير اين صورت شاهد آسيب به ضريح مطهر خواهيم بود.
پارچه باف در ادامه با بيان اينكه كاروان ضريح مطهر امام حسين(ع) 12 شب و 13روز در مسير خواهد بود اظهار داشت: پيش بيني مي شود عمليات نصب ضريح جديد در حرم مطهر امام حسين(ع) بعد از اربعين و پايان عزاداري ها به مدت 40 روز به طول بيانجامد.
 


رئيس مجلس خبرگان:

حمايت از رهبري واجب و تضعيف آن حرام است

رئيس مجلس خبرگان رهبري گفت: حمايت از رهبري را واجب و تضعيف آن را حرام مي دانم.
آيت الله مهدوي كني گفت: امروز رهبري انقلاب با فقيه مجاهد و زعيم عاليقدر جناب آيت الله خامنه اي حفظه الله است و پشتيباني از ايشان را واجب و تضعيف معظم له را حرام مي دانم من اين مطلب را از روي عقيده مي گويم ايشان در اين مدت بيش از 20 سال كشور را خوب اداره كردند لذا در همه اين بحران ها و بالا و پايين رفتن ها و با همه نوسانات، اعتقاد من اين بوده است كه بايد ايشان را تأييد كرد، اصلح ايشان است و ما صالحش را هم پيدا نكرديم چه رسد به اصلح.
وي ادامه داد: من معتقدم ايشان هم از علم فقاهت و هم از نظر تقوا در جايگاه رفيعي است، چون ما به عنوان نايب امام زمان (عج) درباره رهبري بحث مي كنيم.
آيت الله مهدوي كني در گفت و گو با هفته نامه شما ادامه داد: ما نوعي تقدس براي اين جايگاه قائليم. اين تقدس، در نظام ما كارساز است و ما براساس اين اعتقاد دنبال كسي مي رويم. مردم هم با همين اعتقاد در زمان امام فرزندانشان را به جبهه ها مي فرستادند و شهيد مي دادند.
وي گفت: بعضي رهبري را در حد رهبري سياسي مي دانند و تنها براي آن مشروعيت قانوني قائلند و التزام عملي را كافي مي دانند ممكن است اين اعتقاد براي غيرمسلمين و غيرشيعيان كافي باشد ولي براي ما كافي نيست و ما در انتخاب افراد براي مقامات و مسئوليت هاي بالا اين برداشت را كافي نمي دانيم و شوراي نگهبان هم در احراز صلاحيت ها در سمت رياست جمهوري و رؤساي قوا اين را كافي نمي داند و قانون اساسي هم چنين تفسير نمي شود رهبري ما يك نوع تقدس دارد. آنها كه در جريان فتنه 88 به معارضه پرداختند اگر مقام ولايت و رهبري را قبول داشتند، نتيجه انتخابات را مي پذيرفتند.
آيت الله مهدوي كني افزود: مي خواهم بگويم رهبري و ولايت در نظام ما تقدسي دارد كه افرادي كه مي خواهند به ميدان بيايند، بايد آن را قبول داشته باشند و ما با اين تقدس، اين رهبري را پذيرفته ايم، من معتقدم اين تقدس را بايد حفظ كرد و صرف اينكه ايشان حاكم هستند و رئيس و رهبر، كافي نيست، آنچه كه در نظام ولايي و اسلامي ما مي تواند كارساز باشد، اين اعتقاد است كه ولايت فقيه، نيابت از جانب ولي عصر(عج) است.
 


اخبار ادبي و هنري

جهانبخش صادقي، هنرمند نقاش درگذشت
جهانبخش صادقي هنرمند نقاش، در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني دعوت حق را لبيك گفت.
به گزارش فارس، جهانبخش صادقي هنرمند نقاش در 16سالگي در شب ميلاد امام حسين(ع) مشغول آذين بندي خيابان بود كه دچار سانحه شد و از آن روز به بعد با وجود قطعي نخاع و معلوليت 85درصدي اميدش را از دست نداد و نقاش چيره دستي شد و آثار طبيعت گرايانه بسياري را آفريد و سرانجام دوم آذر در آستانه تاسوعا و عاشوراي حسيني دعوت حق را لبيك گفت و جان به جان آفرين تسليم كرد. پيكر اين هنرمند نقاش همزمان با تاسوعاي حسيني از مقابل گالري وي با عنوان «وليعصر» واقع در خيابان دزاشيب تشييع شد و براي خاك سپاري عازم شهر كرمان گرديد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در پيامي درگذشت اين هنرمند را تسليت گفت. سيد محمد حسيني عنوان داشت: آن بزرگوار نه تنها هنرمندي بي همتا و چيره دست در خلق آثار بي بديل و شگفت انگيز بود كه مظهر صبر و پايداري و الگوي عشق و استقامت و نمونه يك هنرمند متعهد و دلسوز بود.
درگذشت بازيگر و دوبلور پيشكسوت
فهيمه راستكار، بازيگر و دوبلور پيشكسوت دوم آذر پس از سال ها دست و پنجه نرم كردن با بيماري آلزايمر از دنيا رفت و پيكرش در قبرستان بي بي سكينه كرج آرام گرفت.
وي در فيلم ها و سريال هايي چون «خط پايان»، «شير سنگي»، «ترنج»، «جهيزيه اي براي رباب»، «محموله»، «بهشت گمشده»، «تهران11» «پرده عجايب»، «كارآگاه شمسي» و... بازي كرده بود.
شهريار بحراني فيلم امام حسين(ع) را مي سازد
شهريار بحراني، كارگردان فيلم هايي چون «مريم مقدس» و «ملك سليمان» از توليد فيلم و سريالي درباره امام حسين(ع) و قيام عاشورا در آينده نزديك خبر داد.
اين كارگردان درباره فيلم «ثارالله» به مهر گفت: سال ها پيش ساخت يك سريال تلويزيوني و فيلم سينمايي درباره امام حسين(ع) را آغاز كرديم، اما به دلايلي در همان دوران متوقف شد. البته در حال حاضر مجتبي فرآورده نويسنده سريال روي اين موضوع كار مي كند تا در فرصتي مناسب كار را كليد بزنيم.
وي در پايان با اشاره به تازه ترين فعاليت سينمايي خود بيان داشت: در حال حاضر مشغول ساخت فيلم مستند با محوريت مفاهيم قرآني با موضوع حجاب هستم. اين پروژه مستند كه چندي پيش تحقيق و نگارش آن آغاز شد هم اكنون در ميانه تصويربرداري است و به زودي به پايان مي رسد.
رسوايي اخلاقي مجري مشهور تلويزيون سوئيس
دستگاه قضايي فرانسه يك مجري مشهور سابق تلويزيون سوئيس را به اتهام تجاوز به كودكان محاكمه كرد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، احتمال دارد پاتريك آلن باخ در جلسه دادگاه جزايي بورآن برس در شرق فرانسه به 10 سال حبس محكوم شود. وي كه 67 سال دارد از چند سال پيش تاكنون در روستايي در شرق فرانسه زندگي مي كند و به عنوان مشاور شهرداري مشغول است. وي مدت ها در سوئيس اجراي يك برنامه تلويزيوني را برعهده داشت.
برگزاري يك جشنواره سينمايي در مساجد و حسينيه ها
دبيرخانه جشنواره مردمي فيلم عمار براي اكران هماهنگ فيلم هاي دوره سوم جشنواره مردمي فيلم عمار (با موضوعات انقلابي) فراخوان داد.
اين دبيرخانه به مناسبت فرا رسيدن سومين دوره جشنواره عمار، شرايط اكران هماهنگ مردمي را در نقاط مختلف كشور تدارك ديده است.
بنابراين گزارش، فيلم هاي برگزيده جشنواره اول و دوم تاكنون در بيش از 100 نقطه و در مساجد، حسينيه ها، پايگاه هاي بسيج، دانشگاه ها، كانون هاي فرهنگي، بوستان ها، خوابگاه هاي دانشجويي، اردوهاي جهادي و سالن هاي سينما نمايش داده شده است.
سومين دوره جشنواره مردمي فيلم عمار از سوم تا نهم دي در سراسر كشور برگزار مي شود.
 


دبيركانون مداحان كشور:

 60هزار مداح در كشور شناسايي و ساماندهي شدند

دبير كانون مداحان كشور از شناسايي 60 هزار مداح در كشور خبر داد كه همگي در سامانه سازمان تبليغات به ثبت رسيده اند.
به گزارش خبرگزاري مهر، محمدحسين كبير با اعلام خبر فوق گفت: از اين ميزان چهارهزار نفر در گلستان فعاليت دارند و اكثرا شناسايي شده و در سامانه سازمان تبليغات اسلامي مدارك ارائه دادند و با بررسي هاي انجام شده كد گرفته اند.
دبيركانون مداحان كشور اظهار داشت: يكي از برنامه ها كه حسب دستور مسئول تشكيلات بنياد فرهنگي دعبل خزاعي كشور شكل گرفت در سال 86 هيئت مديره از 31 استان كشور نمايندگان استان را برگزيد و مبادرت به صدور احكام كرد و در گلستان نيز اين بنياد شكل گرفت.
وي عنوان كرد: اين مجموعه در پي موضوعات رفاهي و معيشتي مداحان است در استان 100 نفر تاكنون از اين طريق بيمه شده اند. كبير بيان داشت: بيشتر مداحان به صورت سنتي كار مي كنند كه بايد با علوم روز آشنا شوند.
رئيس كانون مداحان گلستان به برخي آيين هاي سنتي عزاداري در استان اشاره و اضافه كرد: از جمله آيين هايي كه در استان داشتيم مي توان به آيين دسته چوبي و طوق بندان اشاره كرد كه طوق بندان هنوز هم در استان برگزار مي شود.
وي بيان داشت: قمه زني، شمع روشن كني نيز از ديگر آيين ها بودند كه به تدريج حذف شدند. شمع روشن كني از اين جهت كه اختلاط بين زن و مرد به وجود مي آمد در شأن شب عاشورا نبود.
 


وزير راه و شهرسازي:

مردم نگران افزايش قيمت مسكن مهر نباشند

وزير راه و شهرسازي ضمن رد شايعه نامزدي در انتخابات آينده گفت: بنده بيش از آن كه سياسي باشم وجهه عمراني و كاري دارم.
به گزارش خبرگزاري فارس، علي نيكزاد در اردبيل اعلام كرد: به تبعيت از فرمان ولايت كه در خراسان شمالي اعلام كردند كه نبايد فضاي كشور را زودهنگام انتخاباتي كرد هرگونه بحث را در اين زمينه منطقي نمي دانم و به يقين مي گويم در انتخابات آينده كانديدا نخواهم شد.
وي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به شايعات پيرامون افزايش قيمت مسكن هاي مهري كه در گذشته احداث شده اند، خاطرنشان كرد: هنوز توافقي براي افزايش قيمت مسكن مهر صورت نگرفته و مردم نبايد به شايعات توجهي داشته باشند و در اين زمينه نگراني براي آنها به وجود آيد.
وزير راه و شهرسازي با اعلام اينكه موضوع افزايش قيمت هاي احتمالي به صورت يك تيم كارشناسي در حال بررسي است، يادآور شد: افزايش قيمت احتمالي نيز براي واحدهاي جديدي اعمال مي شود كه هنوز جزييات آن را نيز اعلام نكرده ايم.
نيكزاد با اعلام اينكه افزايش قيمت براي مسكن مهرهايي كه قسط چهارم خود را پرداخت كرده اند صحت ندارد، گفت: متقاضياني كه قسط چهارم را پرداخت كرده و به مرحله نازك كاري رسيده اند مشمول هيچگونه افزايش احتمالي نخواهند بود.اين مسئول كشوري با بيان اينكه افزايش قيمت مسكن مهر متناسب با تنظيم بازار صورت مي گيرد، تاكيد كرد: ما با محاسبه قيمت زمين، تسهيلات، خدمات فني و مهندسي، دستمزد و مصالح، تغيير قيمت هاي احتمالي را اعلام خواهيم كرد.
نيكزاد از آمادگي 16استان كشور براي بهره برداري از طرح هاي مسكن مهر خبر داد و ادامه داد: البته اين موضوع به اين معنا نيست كه پروژه هاي آماده واگذاري براي استفاده تحويل متقاضيان نمي شود.
اين مسئول اظهار داشت: براساس آخرين سرشماري سال 90 براي نخستين بار در كشور در طول 60 سال گذشته تعداد واحدهاي مسكوني كشور، اسكان يافته و خالي به مرز 21ميليون و600 هزار واحد رسيد؛ در حالي كه تعداد خانوارهاي كشورمان 21 ميليون و 200 هزار خانوار بوده كه با تدبير دولت واحدهاي مسكوني ما از تعداد خانوارها بيشتر شده است.وي با يادآوري اينكه امسال 5/1ميليون واحد شهري و روستايي افتتاح مي شود كه در 7 ماه امسال بخشي از آنها افتتاح شده و بخش ديگري نيز در حال افتتاح است، افزود: اين واحدهاي مسكوني در شهرهاي بالاي 25هزار نفر، زير 25هزار نفر، شهري و روستايي و بافت فرسوده افتتاح مي شود.
 


مفاتيح الحيات آيت الله جوادي آملي به چاپ شصتم رسيد

مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم گفت: بيشترين چاپ مجدد كتاب در كشور را كتاب مفاتيح الحيات اثر آيت الله جوادي آملي با 60 بار تجديد چاپ داشته است.
به گزارش خبرگزاري فارس سيد مرتضي اسماعيلي طبا در جلسه شوراي فرهنگ عمومي استان قم ضمن ارائه گزارش آماري خانه كتاب از وضعيت نشر استان گفت: در سال جاري نسبت به سال گذشته شاهد پنج درصد كاهش شمارگان و عناوين و 20درصد افزايش قيمت كتاب بوده ايم.
وي بيشترين شمارگان را در سال 91 ابتدا در حوزه دين، سپس كودك و نوجوان و بعد علوم عنوان كرد و گفت: بيشترين چاپ مجدد كتاب در كشور را كتاب مفاتيح الحيات اثر آيت الله جوادي آملي با 60 بار تجديد چاپ داشته است.
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم با اشاره به حضور 40 درصد ناشران كشور در قم ابراز داشت: انتشارات بوستان كتاب قم در بين 10 ناشر برتر كشور در رده پنجم قرار دارد و جايگاه نشر قم بعد از تهران همچنان در رتبه دوم است.
دبير شوراي فرهنگ عمومي استان قم همچنين نرخ چاپ را نسبت به ساير استان ها پايين ترين نرخ عنوان كرد.
در ادامه اين جلسه آخرين دستور جلسه كه انتخاب عضويت نماينده مطبوعات استان در جلسه شوراي فرهنگ عمومي بود، توسط اسماعيلي طبا دبير جلسه قرائت شد و پس از راي گيري محمد خامه يار معاون مطبوعات و تبليغات اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قم كه پيش از اين نيز نماينده مطبوعات استان در اين جلسه بود، با حداكثر آرا انتخاب شد.
 


رئيس سازمان بسيج سازندگي:

 12 عرصه اقتصاد مقاومتي در كشور طراحي شد

رئيس سازمان بسيج سازندگي از طراحي 12 عرصه اقتصاد مقاومتي در كشور براي فعاليت جوانان و متخصصان ايراني خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از سمنان، سرتيپ مجيد خراساني در مراسم «شكوه هجرت» كه با حضور معاون سياسي امنيتي استاندار سمنان و مديران دستگاه هاي اجرايي اين استان در سالن جلسات بانك ملي سمنان برگزار شد، گفت: در موضوع اقتصاد مقاومتي بايد انقلابي وارد شد و خط شكني كرد در اين عرصه بايد همان گونه عمل كرد كه پيش قراولان جهاد و شهادت در دفاع مقدس عمل كردند.
وي با بيان اينكه نگاه اقتصاد مقاومتي علمي و انقلابي است، افزود: سازمان بسيج سازندگي براي خط شكني در موضوع اقتصاد مقاومتي، 12 عرصه را پيش بيني و طراحي كرده است.
خراساني ادامه داد: روند عملياتي سازي اين عرصه ها از اواخر مهرماه سال جاري آغاز شده است و تا پايان سال 91 در سطح كل كشور عملياتي خواهد شد.
رئيس سازمان بسيج سازندگي مواردي از قبيل پرورش مرغ بومي، پرورش ماكيان، پرورش ماهي، زنبور عسل، توليد صنايع دستي، پرورش قارچ، توسعه مشاغل خانگي، صنايع تبديلي و پرورش دام را از جمله كارها و اقدامات انجام شده در اين عرصه ها عنوان كرد.
 


درمان هاي ناباروري بايد شامل خدمات بيمه اي شوند

عضو هيئت علمي پژوهشگاه رويان گفت: از آنجايي كه درمان هاي ناباروري با هزينه هاي بسيار سنگيني همراه است، لازم است كه دستكم هر فرد در يك بار درمان ناباروري، بتواند از خدمات بيمه اي بهره مند شود.
«مرضيه شيوا» در اين زمينه اظهار داشت: در كشور ما زنان در دفعات مختلف بارداري از هزينه هاي جبراني بيمه بهره مند مي شوند، اين در حالي است كه افرادي كه نابارور هستند و نمي توانند به صورت طبيعي باردار شوند، بيمه حتي براي يك بار درمان ناباروري، هزينه هاي آنها را تأمين نمي كند.
وي افزود: از آنجايي كه اين درمان ها براي خانواده ها به خصوص اقشار ضعيف و كم درآمد جامعه بسيار سنگين هستند، لازم است در راستاي سياست هاي تشويقي دولت براي افزايش جمعيت كشور، به اين موضوع نيز توجه شود.
شيوا ادامه داد: انجام لقاح مصنوعي، انجام اقدامات تشخيصي ژنتيكي، انتقال اسپرم با روش هاي ميكروسكوپي و انجام جراحي هاي مرتبط از جمله پيشرفت هاي به دست آمده در زمينه درمان ناباروري در كشور ما به شمار مي رود.
وي با بيان اينكه حتي در زناني كه به صورت مادرزادي رحم ندارند و يا رحم آنها صدمه ديده است، نيز باروري به روش هاي خاصي صورت مي گيرد، افزود: به طور كلي مي توان گفت كه در كشور ما ناباروري مگر در موارد بسيار خاص وجود ندارد.
شيوا در اين مورد توضيح داد: مواردي بسيار خاص وجود دارد كه در سراسر دنيا هنوز دانش بشري روشي براي درمان آنها پيدا نكرده است؛ اين دسته از موارد حدود 15درصد ناباروري ها را تشكيل مي دهند كه از اين ميزان نيز درصدي درمان و تنها درصد بسيار اندكي باقي مي ماند كه به هيچ روشي درمان نمي شوند.
 


يادواره ملي شهداي فرهنگي در همدان برگزار مي شود

همدان-خبرنگار كيهان:
يادواره كشوري 4هزار و 900 شهيد فرهنگي، 23 آذر ماه سال جاري با حضور وزير آموزش و پرورش و جمعي از مسئولان كشوري در استان همدان برگزار مي شود.
مديركل آموزش و پرورش استان همدان با بيان اينكه اين يادواره با محوريت شهيد حاج محمد طالبيان برگزار مي شود افزود: رهبر معظم انقلاب همواره بر شخصيت بزرگ و خود ساخته شهيد طالبيان تأكيد دارند و از ايشان با عنوان يك شهيد فرهنگي شاخص ياد مي كنند.
عباس حسني محتشم عنوان كرد: شهيد طالبيان از شهداي اهل نهاوند و عضو گروه ابوذر بود كه در جنگ تحميلي به مقام شهادت نائل آمد.وي با بيان اينكه همدان نيز داراي 309 شهيد فرهنگي است افزود: با توجه به اينكه اين استان زادگاه شهيد طالبيان است يادواره شهداي فرهنگي در همدان برگزار خواهد شد.
مديركل آموزش و پرورش همدان اضافه كرد: اين يادواره با هدف شناساندن هرچه بيشتر شهداي فرهنگي به مردم و تقويت فرهنگ ايثار و شهادت در بين دانش آموزان برگزار مي شود.
حسني محتشم اظهار داشت: با تأكيدات وزير آموزش و پرورش اين يادواره بايد به صورت مستند، مكتوب و مصور درآمده و به صورت توليدات سمعي و بصري در سراسر كشور توزيع شود.
وي همچنين از چاپ 9 جلد كتاب از زندگينامه و مقاومت هاي شهداي استان همدان به مناسبت اين يادواره خبر داد وگفت: هر يك از اين كتاب ها متعلق به يك شهرستان است و با توجه به محوريت قرار گرفتن شهيد محمد طالبيان در اين يادواره 3 جلد كتاب نيز در پيوند با زندگينامه اين شهيد برجسته فرهنگي چاپ خواهد شد.
 


تشكري هاشمي:

معضل موتورسيكلت ها مهمترين ناهنجاري شهري است

معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران گفت: در زمينه حل مشكل ترافيك تهران جاي خالي مجموعه هايي نظير سازمان محيط زيست، وزارت صنعت و خودروسازان احساس مي شود.
سيد جعفر تشكري هاشمي در همايش مشترك پليس و شهرداري گفت: دستگاه هاي زيادي در موضوع ترافيك اثرگذار هستند اما آنها نبايد خود را جزيره هاي مستقل بدانند.
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران افزود: پليس راهور و مديريت شهري حدود 80 درصد در وضعيت ترافيك پايتخت نقش داشته و در بهبود آن مؤثرند.
وي تردد لجام گسيخته موتورسيكلت ها را يكي از اصلي ترين معضلات تهران دانست و اظهار داشت: معضل موتورسيكلت ها از مهم ترين ناهنجاري هاي شهري محسوب مي شود.معاون شهردار تهران توسعه فرهنگ ترافيك و بهبود رفتارهاي ترافيكي را از اصلي ترين راهكارهاي كاهش ترافيك برشمرد و تصريح كرد: بايد دنبال راه حل هايي باشيم كه با حداقل هزينه، حداكثر استفاده را ببريم تا به مقصد برسيم.
تشكر هاشمي افزود: هر سال 400 هزار دستگاه خودروي جديد به خيابان هاي تهران وارد مي شود كه اگر آن ها را پشت سر هم قرار دهيم، طول آنها به 2هزار كيلومتر مي رسد در حالي كه طول تمام معابر تهران مجموعا 4هزار كيلومتر است.
وي با تأكيد بر اين كه نمي توانيم براي روان سازي ترافيك معجزه كنيم، اضافه كرد: دنبال يك مدل مردم محور هستيم، مدلي كه براساس آن خيابان ها فقط براي مالكان خودروهاي شخصي نيست بلكه براي همه مردم است.
معاون شهردار تهران گفت: مشكلات اقتصادي و مسائل فرهنگي بزرگترين دلايل به وجود آمدن ناهنجاري هايي مانند مسافربرهاي شخصي و هنجارشكني موتورسيكلت هاست.
 


رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي:

ضوابط پذيرش دانشجوي پولي ارشد به زودي اعلام مي شود

رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي وزارت بهداشت گفت: ضوابط پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد مازاد ظرفيت بزودي اعلام مي شود.
دكتر جبرائيل نسل سراجي در اين باره گفت: توسط معاونت بهداشتي مقرر شده بود كه به تعدادي از دانشگاه ها كه قادر به پذيرش دانشجويان كارشناسي ارشد با ظرفيت هاي جديد و پرداخت شهريه هستند ظرفيتي اعلام شود.وي با يادآوري به داوطلبيني كه قبلا در تيرماه امتحان داده اند براي ورود به سايت سنجش و انتخاب محل هاي جديد، برنامه ورود به سايت و اعلام آمادگي مركز سنجش پزشكي را 11 تا 13 آذر ماه عنوان كرد و افزود: اين شرايط هم اكنون فراهم است و در آينده اي نزديك ضوابط پذيرش دانشجوي كارشناسي ارشد شهريه اي ر ا اعلام مي كنيم.
رئيس مركز سنجش آموزش پزشكي تصريح كرد: افرادي كه قبول شده اند و در حال تحصيل هستند نمي توانند به سايت وارد شوند و تنها افرادي كه در آن مراحل پذيرفته نشده بودند مي توانند وارد سايت شده و آمادگي خود را براي يك رشته محلي اعلام كنند. پذيرفته شدگان جديد از ترم بهمن مي توانند به تحصيل خود ادامه دهند.
 


رئيس دانشگاه خواجه نصير:

ثبت حضور و غياب دانشجوي دكتري در دانشگاه ها الزامي است

رئيس دانشگاه خواجه نصير با اشاره به طرح جديد دانشگاه مبني بر ثبت ورود و خروج دانشجويان دكتري، گفت: دانشجويان دكتري كه در طرح پژوهانه شركت مي كنند بايد تمام وقت در اختيار دانشگاه باشند.
قاسمي در گفت و گو با ايسنا با اشاره به افزايش ميزان پذيرش دانشجو در دوره دكتري، گفت: تاكنون سابقه نداشته است كه حدود 10هزار دانشجوي دكتري در دانشگاه ها پذيرفته شوند كه البته در اين راستا زيرساخت هاي آموزشي و پژوهشي فراهم شده است.
وي با بيان اينكه وزارت علوم به ازاي هر دانشجوي دكتري در طي چهار سال حدود 50 ميليون تومان به دانشگاه اختصاص مي دهد، تصريح كرد: مشاركت دانشجويان دكتري در طرح پژوهانه، حضور تمام وقت دانشجويان در دانشگاه ها را مي طلبد.
قاسمي افزود: بنابراين به دليل محدوديت و زمان هاي تعهدي براي انجام پروژه ها وظيفه ذاتي دانشجويان دوره دكتري، حضور تمام وقت در دانشگاه است. بنابراين براي اينكه بتوان اين چرخه را چرخاند بايد دانشجوياني كه در طرح هاي پژوهشي يا طرح پژوهانه شركت مي كنند ثبت زمان حضور داشته باشند.
وي در خصوص شايعات مطرح شده در مورد امنيتي شدن ثبت حضور دانشجويان دكتري، اظهار كرد: بنده به فضاي امنيتي اعتقادي ندارم چرا كه نمي توان فضاي امنيتي در جامعه علمي حاكم كرد.
رئيس دانشگاه خواجه نصير با بيان اينكه ثبت حضور براي برخي از دانشجويان شاغل خوشايند نيست، گفت: اگر برنامه و نظم داشته باشيم نبايد عنوان امنيتي را براي آن طرح كرد.
 


2هزار سفره عاشورايي براي 440هزار نيازمند

رئيس سازمان داوطلبان جمعيت هلال احمر ايران از برپايي 2هزار سفره عاشورايي براي 440هزار نيازمند خبر داد.
فرحناز رافع اعلام كرد: بر اساس اين طرح كه در تمامي خانه هاي داوطلبي سراسر كشور اجرا شد داوطلبان و خيرين نذورات خود را در اختيار نيازمندان قرار دادند.
وي با بيان اينكه 2هزار سفره عاشورايي در اين ايام پهن گرديد اظهار كرد: 440هزار نفر از نيازمندان از اين سفره ها استفاده كردند.
همچنين در ايام عاشوراي حسيني چادرهاي سلامت نيز در محل هاي از پيش تعيين شده مستقر شده و گفت: 673 چادر سلامت به همراه 346 پزشك مستقر در اين چادرها خدمات پزشكي را به عزاداران ارائه دادند.
 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10