(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 07 اردیبهشت 1392 - شماره 20474

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
كوتاه از انتخابات
فرمانده كل سپاه: نگاه راهبردي رهبر انقلاب به مسائل كشور مانع انحراف مسئولان نظام است
در مكتب امام
خزاعي در جلسه شوراي امنيت: رژيم صهيونيستي با سابقه فعاليت هاي تروريستي ساكت باشد
در ديدار سفراي جديد لبنان، كومور و آفريقاي جنوبي
احمدي نژاد : كشورهاي مستقل براي آزادي، عدالت و احياي انسانيت تلاش مي كنند
حسين شريعتمداري در گفت وگو با فارس: «فردي»معتقد بود فرزندان انقلاب بايد پرچم هويت خود را همواره برافراشته نگاه دارند
پس از يك عمر خدمت صادقانه پيشكسوت ادبيات داستاني انقلاب،پيمانه به پيمان برد
همايش بزرگداشت شهيد آيت الله شاه آبادي برگزار شد
 
كوتاه از انتخابات


ايست قلبي جريان اصلاحات
دبير كل جبهه مردمي اصلاحات تاكيد كرد اگر اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري و شوراها شركت نكنند، ايست قلبي براي جريان اصلاح طلبي به وجود خواهد آمد.
حجت الاسلام محمدزارع فومني با اشاره به اهميت انتخابات گفت: به اعتقاد ما شرط گذاشتن براي ورود به انتخابات هم به ضرر خود افراد و هم به ضرر جريان اصلاح طلبي است و بهترين فرصتي كه براي برگشتن اصلاح طلبان به آغوش نظام وجود دارد، از دست خواهد رفت.
دبير كل جبهه مردمي اصلاحات افزود: تصميمات چند گروه از اصلاح طلبان مورد قبول ما نيست چرا كه مي خواهند به دنبال افراطي گري و تندروي هاي خود باشند و ما جلوي آنها مي ايستيم.
فومني با اذعان به سردرگمي جريان اصلاحات تصريح كرد: اگر اصلاح طلبان در انتخابات رياست جمهوري و شوراها شركت نكنند، ايست قلبي براي جريان اصلاح طلبي به وجود خواهد آمد و نام آنها براي هميشه از صحنه سياسي كشور خارج خواهد شد و اين امر خطر بزرگي است كه اصلاحات را تهديد مي كند.
سرنوشت سال 84
در انتظار هاشمي است
دبيركل جمعيت رهپويان با بيان اينكه اگر كسي خيرخواه آقاي هاشمي باشد توصيه مي كند ايشان وارد انتخابات نشود تاكيد كرد در صورت حضور آقاي هاشمي سرنوشتي جز سال 84 براي ايشان نخواهد بود.
عليرضا زاكاني در پاسخ به اين سؤال كه برخي معتقدند اصولگراها در صورت حضور هاشمي بر روي يك نفر به اجماع مي رسند گفت: به نظر نمي رسد كه هاشمي بخواهد در انتخابات حضور يابد توصيه من به ايشان اين است كه وارد اين عرصه نشود؛ چرا كه در صورت حضور آسيب پذيري ايشان بالاست و ديگر ايشان كششي براي كارهاي اجرايي ندارند.
اين كانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري افزود: اگر كسي خيرخواه ايشان باشد توصيه مي كند آقاي هاشمي وارد انتخابات نشود چرا كه سرنوشتي جز سال 84 براي ايشان نخواهد بود.
آماده پاسخ به بگم بگم ها هستم
عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان اعلام كرد آمادگي دارم پاسخ گوي تمام سؤالات و شبهاتي باشم كه در رابطه با خودم از سن نوجواني تا كنون مطرح مي شود باشم .
علي اكبر ولايتي در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه اگر بگم بگم هاي احمدي نژاد به شما برسد، چه خواهيد كرد؟ اظهار داشت: ميدان انتخابات، ميدان رقابت است و يكي از صحنه هاي رقابت ها هم، تهديد ها و اين گونه اعلام نظر ها است .
وي افزود: اين قبيل كار ها (بگم بگم هاي احمدي نژاد) را، نمي گويم غير طبيعي نيست، بلكه مي گويم غير منتظره نيست .
عضو ائتلاف پيشرفت اصولگرايان، خاطرنشان كرد: بنده آمادگي دارم پاسخ گوي تمام سؤالات و شبهاتي باشم كه در رابطه با خودم از سن نوجواني تاكنون مطرح مي شود باشم .
تكذيب خبر سرليستي
محسن هاشمي
شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات خبر سرليستي محسن هاشمي در فهرست شوراي شهر اصلاح طلبان را تكذيب كرد.
عضو شوراي هماهنگي جبهه اصلاحات با اشاره به اخبار منتشر شده در خصوص كانديداهاي احتمالي اين فهرست اظهار داشت: در اين شورا هنوز هيچ بحثي در خصوص كانديداهاي احتمالي در شوراي شهر مطرح نشده و طبيعتا هيچ تصميمي هم اتخاذ نشده است.
فرج كميجاني در گفتگو با مهر افزود: از همين رو مطالب مطرح شده درخصوص سرليست اصلاح طلبان و يا كانديداهاي احتمالي اصلاح طلبان در انتخابات شوراها به شدت تكذيب مي شود.
گفتني است، پيش از اين نعيمه اشراقي از فعالان جريان اصلاحات اعلام كرده بود كه محسن هاشمي به عنوان سرليست اصلاح طلبان در اين دوره از انتخابات شوراي اسلامي شهر تهران قرار خواهد گرفت.
انتخاب كابينه بعد از انتخابات
عضو ائتلاف پيشرفت با تأكيد بر اينكه رسيدن به نامزد واحد در انتخابات به نفع اصولگرايان است، گفت: اين ائتلاف بحث انتخاب اعضاي كابينه را به پس از انتخابات موكول كرده است .
غلامعلي حدادعادل در حاشيه كنگره كانون دانشگاهيان ايران اسلامي در دانشگاه تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سؤالي مبني بر اينكه ائتلاف سه گانه در حال حاضر در چه نقطه اي قرار دارد؟ اظهار داشت: ائتلاف سه گانه همچنان پابرجاست و ما تدبير مي كنيم تا فرد واحدي از بين ما 3 نفر انتخاب شود .
وي با بيان اينكه ما براي تشكيل كارگروه هايي در 3 بخش اقتصاد زيربنايي، سياست خارجي، علمي، فرهنگي و اجتماعي برنامه داريم، تصريح كرد: هر كدام از ما 3 نفر مسئول يكي از اين بخش ها شده ايم.
عضو ائتلاف پيشرفت در خصوص ائتلاف با ساير نامزدها و ائتلاف ها خاطر نشان كرد: ما اميدواريم اصولگرايان به كانديداي واحد برسند و اين به صلاح كشور و جريان اصولگراست .
مذاكره موتلفه با جبهه پايداري
عضوموتلفه با بيان اينكه كانديداهاي اصولگرايان بايد قبول كنند كه هر كس كه مقبوليت بيشتري دارد بقيه به نفع اش كنار بروند، گفت: ما در اين مورد با جبهه پايداري مذاكره كرديم .
حبيب الله عسگراولادي با اشاره به اينكه تشكل هايي همانند موتلفه پنج نامزد داشتند كه به يك نفر تقليل يافت، اظهارداشت: جبهه پيروان ولايت هم هشت نفر نامزد داشت كه به سه نفر كاهش يافت.
وي افزود: نامزدهاي اصولگرا به نفع كسي كه مقبوليت بالايي دارد كنار بروند و در مجموعه حضور داشته باشند، تا بتوانيم يك تيم شويم چون ما به يك تيم احتياج داريم.
يك نماينده ديگر هم آمد
رئيس كميسيون اقتصادي مجلس رسماً حضورش در انتخابات آينده رياست جمهوري را اعلام كرد .
ارسلان فتحي پور با صدور بيانيه اي در بهشت زهرا رسماً با شعار تلاش، معنويت و عدالت حضورش براي انتخابات آينده رياست جمهوري را اعلام كرد .
تدارك 2600 بازرس ويژه
براي انتخابات شوراها
معاونت هيئت نظارت بازرسي مركزي با بيان اينكه در كنار هر هيئت نظارت يك هيئت بازرسي 5 نفره تشكيل شده است، گفت: 2600 بازرس ويژه متناسب با صندوق هاي راي تدارك ديده شده اند .
محمد آرامي نماينده مردم بندرعباس در مجلس شوراي اسلامي در همايش آموزشي هيئت هاي عالي نظارت بر انتخابات شوراها اعلام كرد قره سيد نماينده مردم تبريز ، چادري نماينده مردم ملاير، خسروي نماينده مردم سمنان، عارفي نماينده مردم جيرفت و حسيني نماينده مردم قائم شهر 5 عضو هيئت بازرسي هستند كه هر كدام از معتمدين استاني انتخاب شده اند.
وي با بيان اينكه در هر استاني هم يك بازرس به عنوان سربازرس خواهيم داشت، گفت: در تمام شهرستانها بازرسين ويژه اي انتخاب مي شوند كه در مجموع 2600 بازرس ويژه در اين انتخابات فعاليت خواهند كرد.
معاونت بازرسي هيئت مركزي نظارت بر انتخابات با اشاره به وظايف بازرسان، افزود: بازرسان در كار هيئت نظارت و هيئت اجرايي دخالت نمي كنند اما متناسب با صندوق هاي راي بازرس تدارك ديده شده و اين بازرسان تنها با دستور هيئت مركزي مي توانند اقدام به رسيدگي به شكايت كنند.

 

فرمانده كل سپاه: نگاه راهبردي رهبر انقلاب به مسائل كشور مانع انحراف مسئولان نظام است


فرمانده كل سپاه پاسداران تاكيد كرد، نگاه جامع، كامل و راهبردي رهبر معظم انقلاب به مسائل كشور، مسئولان را از حاشيه روي، ورود به مسائل بيهوده و انحراف از مسير انقلاب اسلامي برحذر داشته است.
سرلشكر پاسدار «محمدعلي جعفري» در همايش 4 هزار نفري سرمربيان حلقه هاي صالحين در تشريح ماموريت هاي خطير و مهم بسيج در عرصه هاي مختلف اظهار داشت: نوع فعاليت سپاه و بسيج بايد متناسب با نوع تهديد عليه انقلاب اسلامي باشد؛ زيرا ماموريت اصلي اين دو نهاد، پاسداري و نگهباني از انقلاب اسلامي و دستاوردهاي آن است.
وي با تاكيد بر لزوم توجه بيش از پيش به منويات رهبر معظم انقلاب ادامه داد: رهبر حكيم انقلاب همواره با رهنمودهاي عالمانه و دقيق شان، راهنماي بسيار دقيقي براي رسيدن به اهداف متعالي هستند و بسيجيان با بهره گيري از اين رهنمودها همواره در خلق حماسه هاي بي نظير پيشتاز بوده اند.
وي افزود: نگاه جامع، كامل و راهبردي حضرت معظم له به مسائل مختلف موجب شده كه ما دچار انحراف نشويم و همواره ايشان با تاكيد بر لزوم توجه به امور اصلي كشور، مسئولين را از حاشيه روي، ورود به مسائل بيهوده و تبليغات دشمنان انقلاب اسلامي در انحراف مسير انقلاب اسلامي برحذر داشته اند.
سرلشكر جعفري در تشريح اهميت انتخابات آتي رياست جمهوري و لزوم خلق حماسه سياسي در سال 92 اظهار داشت: حضرت آيت الله العظمي خامنه اي فرمودند ما ملت ايران فقط خودمان نيستيم و چشمان زيادي در دنيا به عملكرد ملت ايران اسلامي دوخته شده و ما بايد راه استقامت و ايستادگي و پايداري را در كسب اهداف متعالي انقلاب اسلامي ادامه دهيم.
وي ادامه داد: توجه به الگو بودن ملت ايران نزد ساير كشورها و ملل مظلوم و مستضعف جهان ما را بر آن مي دارد تا با تلاش بيشتر در مسير توسعه كشور گام برداريم.
سرلشكر جعفري با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب در ضرورت خلق حماسه سياسي و حماسه اقتصادي اظهار داشت: خلق حماسه سياسي در سال 92 به خلق حماسه اقتصادي منجر مي شود؛ زيرا بخش عمده حماسه سياسي بر روي انتخابات آتي رياست جمهوري و دولت آينده متمركز بوده و بدون ترديد دولت نيز مسئول مستقيم حل مشكلات اقتصادي مردم و كشور است.
فرمانده كل سپاه در تشريح اهميت انتخاب گزينه اصلح در انتخابات آتي اظهار داشت: رهبر حكيم انقلاب، برخي ويژگي هاي كانديداي اصلح را براي مردم ايران ترسيم كردند و انتظار ايشان، انتخاب صحيح و درست رئيس جمهور آينده است تا دولت بعدي بتواند كشور را از شرايط و مشكلات خاصي كه عمدتا توسط دشمنان و نيز به علت برخي سوءمديريت ها پيش آمده، خارج كند.
وي افزود: بسيجيان از اعتماد و اطمينان بالايي نزد افكار عمومي و مردم برخوردارند و سپاه و بسيج با بصيرت افزايي و حضور پرشور و آگاهانه خود در پاي صندوق هاي راي در محقق ساختن انتظارات رهبر حكيم انقلاب گام برخواهند داشت.
سردار جعفري در بخشي از سخنان خود درباره انتخابات گفت: محدود كردن مردم توسط يك يا چند جريان سياسي و به دنبال آن معرفي تنها يك يا دو كانديدا خوب نيست، اين تجربه را ما در سال هاي اول انقلاب داشتيم اما اكنون مردم با تعدد كانديداها با شور و شوق بيشتري در پاي صندوق هاي راي حاضر مي شوند تا رئيس دولت بعدي را انتخاب كنند.
وي در ادامه خاطرنشان كرد: مردم همواره در انتخاب هاي خود نشان دادند كه برايشان اخلاق و رعايت اصول اسلامي بسيار مهم است، بر همين اساس تاكيد بر تعيين فردي مبتني بر اهداف انقلاب اسلامي امري ضروري است كه البته قانون مداري نيز مولفه مهم ديگر در اين زمينه به شمار مي آيد.
جعفري با تاكيد بر اينكه رئيس دولت و مسئولان بايد سلايق فردي و شخصي را كنار گذاشته و با معيارهاي اسلام و انقلاب حركت كنند، گفت: براي انتخاب اصلح رئيس جمهور آينده بايد به معيارهايي كه مقام معظم رهبري اشاره مي كنند توجه ويژه اي كرد و با هم انديشي به مصداق مشخصي رسيد و آن را به نزديكان خود ارائه كنيد كه اين وظيفه ذاتي نيروهاي انقلاب است.

 

در مكتب امام


نظر اسلام درباره مالكيت
اسلام يك رژيم معتدل با شناخت مالكيت و احترام به آن به نحو محدود در پيدا شدن مالكيت و مصرف (است).
كه اگر به آن عمل شود:
چرخ هاي اقتصاد سالم به راه مي افتد
و عدالت اجتماعي كه لازمه يك رژيم سالم است تحقق مي يابد.
آئين انقلاب اسلامي - ص 457

 

خزاعي در جلسه شوراي امنيت: رژيم صهيونيستي با سابقه فعاليت هاي تروريستي ساكت باشد


سفير و نماينده دائم كشورمان در سازمان ملل متحد تاكيد كرد رژيمي كه داراي صدها كلاهك هسته اي و سابقه طولاني و سياهي از فعاليت هاي تروريستي است، بهتر است ساكت باشد.
«محمد خزاعي» سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران در نزد سازمان ملل متحد در نيويورك در جلسه شوراي امنيت اين سازمان كه براي بررسي تحولات در خاورميانه و از جمله موضوع فلسطين تشكيل شده بود، به عنوان رئيس مركز هماهنگي جنبش عدم تعهد تاكيد كرد: اين جنبش شديدا نگران اقدامات بي رحمانه رژيم صهيونيستي عليه مردم فلسطين بوده و تداوم شهرك سازي از سوي اين رژيم را محكوم مي كند.
رئيس مركز هماهنگي جنبش عدم تعهد تصريح كرد: با توجه به بدتر شدن شرايط در سرزمين هاي اشغالي فلسطين به واسطه اعمال سركوبگرانه و خشن رژيم اسرائيل، هيئتي به سرپرستي جمهوري اسلامي ايران به عنوان رئيس جنبش عدم تعهد با دبير كل سازمان ملل متحد و رئيس شوراي امنيت اين سازمان در ماه گذشته ديدار و نگراني هاي جنبش عدم تعهد در مورد بدتر شدن شرايط هزاران زنداني و بازداشتي غيرقانوني فلسطيني در زندان هاي اسرائيل، سركوب بي رحمانه تظاهركنندگان غيرنظامي كه به اين بازداشت ها و شهرك سازي اعتراض مي كنند و ديوار سازي و استعمار در سرزمين هاي فلسطيني از سوي رژيم اسرائيل را به مقامات ارشد سازمان ملل منتقل كرد.
رئيس مركز هماهنگي جنبش عدم تعهد تصريح كرد: رژيم اسرائيل با بي اعتنايي به قوانين بين المللي و درخواست هاي جامعه جهاني از طريق رفتارهاي مخرب، تحريك كننده و غيرقانوني، چشم انداز يافتن راه حل عادلانه و صلح آميز را تهديد مي كند.
خزاعي با اشاره به روند رو به افزايش فلسطيني هاي بي خانمان در كرانه باختري رود اردن بواسطه گسترش شهرك سازي رژيم اسرائيل و اعمال خشونت و ترور عليه مردم غيرنظامي از سوي شهرك نشينان تندروي اسرائيلي خاطرنشان ساخت: جنبش عدم تعهد بر ضرورت و فوريت اقدام از سوي جامعه بين المللي در جهت پايان كامل همه فعاليت هاي شهرك سازي، ساخت ديوار حائل، تخريب خانه ها، خاكبرداري نزديك حرم شريف و توقف انتقال شهرك نشينان اسرائيلي به سرزمين هاي فلسطيني تاكيد كرده و خواستار برداشتن كامل محاصره غزه شده است و در اين رابطه خواستار اجراي قطعنامه هاي سازمان ملل و قوانين بين المللي مي باشد.
خزاعي اضافه كرد: اعضاي جنبش عدم تعهد بر درخواست خود از شوراي امنيت سازمان ملل براي اقدام فوري در جهت ارسال يك پيام شفاف به رژيم اسرائيل مبني بر توقف همه اقدامات غيرقانوني و رعايت مقررات بين المللي تاكيد مي كند.
سفير و نماينده دائم كشورمان در ادامه با اشاره به شرايط سياسي و امنيتي خاورميانه تصريح كرد: هرگونه اشتباه ارزيابي، تصميم غلط و مداخله نظامي در خاورميانه مي تواند به افراط گرايي، فرقه گرايي و تروريسم دامن بزند و اين امر به ويژه در مورد شرايط در سوريه صادق است. جمهوري اسلامي ايران معتقد است هرگونه مداخله نظامي خارجي در سوريه تنها مي تواند بحران را بدتر و ناامني را در ديگر كشورهاي منطقه گسترش دهد.
وي همچنين به اتهامات بي اساس نماينده رژيم صهيونيستي عليه كشورمان پاسخ داد و گفت: جمهوري اسلامي ايران رسما اعلام كرده به اصول منشور سازمان ملل كه هرگونه تهديد و يا استفاده از زور عليه عضو ديگر سازمان ملل را منع كرده، پايبند مي باشد، اما رژيمي كه داراي صدها كلاهك هسته اي و سابقه طولاني و سياهي از فعاليت هاي تروريستي است، بهتر است ساكت باشد و از تهديد ديگر كشورها خودداري كرده و به قوانين بين المللي و منشور سازمان ملل پايبندي نشان دهد.

 

در ديدار سفراي جديد لبنان، كومور و آفريقاي جنوبي
احمدي نژاد : كشورهاي مستقل براي آزادي، عدالت و احياي انسانيت تلاش مي كنند


رئيس جمهور كشورمان تصريح كرد كشورهاي ما در جبهه اي واحد حضور داشتند و با برخورداري از ديدگاه مشترك براي آزادي، عدالت، صلح و احياي انسانيت انسان ها تلاش مي كنند.
محمود احمدي نژاد در مراسم دريافت استوارنامه «فادي حاج علي» سفير جديد لبنان در كشورمان، با عميق و پايدار توصيف كردن روابط دو كشور گفت: ايران و لبنان ديدگاه هاي نزديك و مشتركي با يكديگر دارند.
وي با بيان اينكه ديدگاه ايران درباره رژيم صهيونيستي و مسائل منطقه بر همگان آشكار است، تصريح كرد: مسائل منطقه بايد با گفتگو حل وفصل شود و توسل به زور، امنيت همه منطقه را به مخاطره خواهد انداخت.
رئيس جمهور كشورمان، با اشاره به اينكه دخالت بيگانگان و دنباله هاي آنها نمي تواند موجب حل پايدار مسائل منطقه شود، اظهار داشت: غربي ها با ايجاد و دامن زدن به ناامني به دنبال تجزيه كشورهاي منطقه هستند، آنها براي همه منطقه نقشه دارند و راه خنثي سازي آن همكاري هاي بسيار نزديك و پيوسته همه كشورها و ملت هاي منطقه است.
«فادي حاج علي» سفير جديد لبنان نيز با بيان اينكه دو كشور مناسبات بسيار مستحكمي دارند، گفت: اميدوارم در دوره ماموريت خود بتوانم در حفظ، گسترش و تعميق روابط دوجانبه مثبت و موثر عمل كرده و توافقات و همكاري هاي مشترك دو كشور با سرعت بيشتري به پيش برود.
وي با بيان اينكه بحران سوريه بازتاب هاي منفي و مخربي بر منطقه و به ويژه لبنان داشته است، اظهار داشت: لبنان نيز همچون ايران بر ضرورت پيشگيري از درگيري ها و اصرار بر دعوت به گفتگو و حل وفصل مسائل بر مبناي يك راه حل داخلي تاكيد دارد.
احمدي نژاد همچنين در ديدار «احمد عبدالله احمد مواتان» سفير جديد كومور روابط دو كشور را برادرانه و پايدار توصيف كرد و گفت: با وجود تلاش هاي دو كشور براي گسترش سطح روابط، ظرفيت هاي زيادي براي تعميق اين روابط وجود دارد.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه ايران و كومور در يك جبهه قرار دارند، اظهار داشت: ملت ايران همواره دركنار ملت كومور ايستاده و براي گسترش روابط با اين كشور تلاش مي كند.
احمد عبدالله احمد مواتان سفير جديد كومور نيز در اين مراسم پس از تسليم استوارنامه خود، اظهار اميدواري كرد تا بتواند نقش موثر و مفيدي در گسترش هر چه بيشتر روابط دوجانبه داشته باشد.
احمدي نژاد همچنين در مراسم دريافت استوارنامه «آرجي وايت هد» سفير جديد آفريقاي جنوبي گفت: ملت ايران براي ملت و دولت آفريقاي جنوبي احترام زيادي قائل است.
وي تصريح كرد: محدوديت و مانعي براي گسترش روابط دو كشور وجود ندارد و مطمئنم با تلاش متقابل، آينده روابط ايران و آفريقاي جنوبي بسيار بهتر از حال حاضر خواهد بود.
رئيس جمهور همچنين جوياي آخرين وضعيت جسمي «نلسون ماندلا» رهبر استقلال آفريقاي جنوبي شد.
آرجي وايت هد سفير جديد آفريقاي جنوبي نيز در اين مراسم پس از تسليم استوارنامه خود گفت: «جاكوب زوما» رئيس جمهور كشورش حامي جدي گسترش و تحكيم روابط با ايران است.

 

حسين شريعتمداري در گفت وگو با فارس: «فردي»معتقد بود فرزندان انقلاب بايد پرچم هويت خود را همواره برافراشته نگاه دارند


حسين شريعتمداري گفت: يكي از ويژگي هاي اميرحسين فردي اين بود كه معتقد بود بچه هاي مؤمن و مذهبي انقلاب در هر جايگاهي كه هستند، همواره بايد پرچمي را كه هويت آن ها را نشان مي دهد برافراشته نگاه دارند.
حسين شريعتمداري نماينده رهبر معظم انقلاب و سرپرست موسسه كيهان در گفت وگو با خبرنگار كتاب و ادبيات خبرگزاري فارس، درباره ويژگي هاي شخصيتي مرحوم اميرحسين فردي گفت: مرحوم اميرحسين فردي از نويسندگان بسيجي و مؤمني بود كه با اسلام و انقلاب زندگي مي كرد، شخصيتي باوقار و بسيار سخت كوش و پركار داشت. ايشان نزديك به28 سال در كيهان بودند و در تمام اين مدت سردبيري و مديرمسئولي كيهان بچه ها را در دست داشتند و تحول بسيار چشمگير و موثري در اين مجله پديد آوردند.
وي ادامه داد: ايشان در دوران فتنه ضمن اين كه در كيهان بچه ها بودند، مدتي را نيز به صورت همزمان دبير سرويس فرهنگي - هنري روزنامه كيهان بودند. ويژگي خيلي برجسته ايشان اين بود كه هيچ گاه از مسير اصلي انقلاب و صراط مستقيم نظام پايشان را بيرون نگذاشتند و هر وقت(با اينكه كارشان داستان نويسي و پرورش استعدادهاي جوان بود و در اين زمينه شاگردان فراواني را تربيت كرده و آموزش دادند) مسئله سياسي براي نظام و انقلاب پيش مي آمد از آن غفلت نمي كردند.
سرپرست موسسه كيهان در ادامه خاطرنشان كرد: ايشان تأكيد بسياري بر گسترش فرهنگ مقاومت داشتند و در ادبيات دفاع مقدس نيز نقش بسيار برجسته و پويايي داشتند.
شريعتمداري گفت: يكي از ويژگي هاي ديگر ايشان اين بود كه معتقد بود بچه هاي مؤمن و مذهبي انقلاب در هر جايگاهي كه هستند همواره بايد پرچمي را كه هويت آن ها را نشان مي دهد برافراشته نگاه دارند به همين دليل در هر جايي كه كار مي كردند و در هر زمينه اي كه قلم مي زدند هميشه اين سمت و سو را با برجستگي زيادي نشان مي دادند به شدت از اين گزاره انحرافي «هنر براي هنر» اجتناب مي كردند و آن را منحرف مي دانستند و به فرمايشات حضرت امام و رهبر حكيم انقلاب درباره هنر متعهد كه بايد در خدمت اسلام و محرومان باشد معتقد بودند.
اين نويسنده و روزنامه نگار در ادامه گفت: وي زندگي بسيار ساده اي داشت و در عين حال كه زمينه هاي بسياري برايشان وجود داشت اما به هيچ عنوان به آن تمايل و رغبت نشان نمي دادند و به همان زندگي ساده قناعت مي كردند وقتي كسي را در معرض انحراف مي ديدند اصرار داشتند حتما قدمي براي نجاتش بردارند. اميرحسين فردي به شهدا بسيار عشق مي ورزيد و بارها تأكيد مي كرد براي نجات نسل جوان بايد فرهنگ شهادت و فرهنگ رزمندگان در 8 سال دفاع مقدس را ترويج داد.
حسين شريعتمداري همچنين خاطرنشان كرد: يادم هست يك بار به مزاح به ايشان گفتم كي از كيهان بچه ها به كيهان بزرگسال مي آييد كه وي گفت: خميرمايه انسان ها در دوران كودكي شكل مي گيرد و آنها هستند كه در بزرگسالي بايد سربازان خوبي براي نظام و انقلاب باشند.
وي در ادامه با اشاره به توجه اميرحسين فردي به مسائل اصلي نظام و انقلاب گفت: من نمي خواهم اسم ببرم ولي كساني كه با آثار ايشان آشنا هستند مي توانند شهادت دهند برخي اوقات ايشان با كساني كه حتي به او بسيار نزديك بوده اند ولي بعدها دچار انحراف شده بودند به شدت مرزبندي مي كرد مثلا در جريان فتنه 88 بارها در اين زمينه موضع گرفت و حتي بصورت مكتوب نيز مقالاتي در كيهان نوشت. اميرحسين فردي معتقد بود هميشه يك نيروي انقلابي بايد واقعيت خودش را آشكارا مطرح كند به همين دليل در غبار فتنه ها به سلامت عبور مي كرد.
شريعتمداري اضافه كرد: ايشان اصرار زيادي داشت تكثير شود و به همين دليل وقت فراواني را براي پرورش استعدادها اختصاص مي دادند و هم اكنون وي شاگردان پرشماري دارد. وي در عين اين كه در كيهان بچه ها مسئوليت زيادي داشت معتقد بود بايستي از ظرفيت خودش در بخش هاي ديگري هم استفاده شود. در عين حال كه ايشان از بنيانگذاران و مديران حوزه هنري بود و همزمان در حوزه هنري و كيهان بچه ها فعاليت داشت ولي از ساير زمينه ها نيز غفلت نمي كرد.
مديرمسئول روزنامه كيهان در خاتمه گفت: وي به آداب و مبادي اسلامي هم بسيار پايبند بود و هميشه عضو ثابت نمازهاي جماعت بود و به غيبت كردن افراد اعتراض مي كرد. وي محبت بسياري به اطرافيان و نزديكان خودش داشت و وقتي با كودكان ارتباط برقرار مي كرد بچه ها شيفته رفتار و اخلاق برادرانه وي مي شدند.

 

پس از يك عمر خدمت صادقانه پيشكسوت ادبيات داستاني انقلاب،پيمانه به پيمان برد


گروه ادب و هنر-
اميرحسين فردي ، نويسنده متعهد، مديرمسئول كيهان بچه ها و از مفاخر ادبيات معاصر ايران روز پنج شنبه در اثر عارضه تنفسي به ديدار حق شتافت.
به گزارش خبرنگار كيهان ، اين نويسنده از حدود دو سال پيش با بيماري قلبي دست و پنجه نرم مي كرد كه سرانجام روز پنجشنبه پنجم ارديبهشت دچار تنگي نفس شد كه در حين انتقال به بيمارستان ، در سن 64 سالگي دار فاني را وداع گفت.
اميرحسين فردي مديرمسئول هفته نامه كيهان بچه ها ، مدير مركز آفرينش هاي ادبي حوزه هنري و سرپرست شوراي نويسندگان مسجد جوادالائمه(ع) بود و در كارنامه اش نگارش رمان هاي «سياه چمن» ، «اسماعيل» ، «كوچك جنگلي» ، «آشيانه در مه» ، «يك دنيا پروانه» را ثبت كرده است. «گرگ سالي» آخرين رمان فردي بود كه نگارش آن چندي پيش به پايان رسيد اما هنوز منتشر نشده است. در اين ميان همچنين رمان «اسماعيل» به زبان انگليسي هم برگردانده شده كه به زودي در آمريكا منتشر خواهد شد.
فردي با 64 سال سن و باوجود ابتلا به ناراحتي قلبي اما تا لحظه آخر زندگي خود دست از مجاهدت شبانه روزي براي اعتلاي فرهنگ كشور و پيشبرد آرمان هاي انقلاب اسلامي برنداشت. وي در قله ادبيات داستاني قرار داشت و طي سال هاي اخير ، مسئوليت هاي فرهنگي متعددي را برعهده داشت اما هيچ گاه از ساده زيستي و زندگي بسيجي وار خود دست نكشيد. به طوري كه حاضر نشد از زندگي در محله 30متري جي كه از جواني در آنجا سكونت داشت تغيير محل بدهد.
اين نويسنده كه از او به عنوان معلم ادبيات داستاني انقلاب ياد مي شود باني بسياري از جريان ها و حركت هاي فرهنگي بود. كانون نويسندگان مسجد جوادالائمه(ع) يكي از اين جريان هاست كه پيش از انقلاب از پايگاه هاي مبارزه با رژيم ستمشاهي بود و پس از انقلاب به محلي براي پرورش نسل جديدي از هنرمندان تبديل شد. به گونه اي كه ده ها نفر از هنرمندان برجسته كشورمان در عرصه هاي مختلف ادبيات و سينما و تئاتر از اين مركز برخاستند. جايزه ادبي شهيد غني پور هم يكي از يادگاران اين مسجد است كه مردمي ترين جشنواره فرهنگي در ايران به حساب مي آيد. وي همچنين از هنرمنداني بود كه با پيروزي انقلاب اسلامي حوزه انديشه و هنر اسلامي را بنياد گذاشت. محلي كه بعدا به حوزه هنري تغيير نام داد. فردي همچنين از 28 سال پيش تاكنون ، مديرمسئول هفته نامه كيهان بچه ها بود كه طي اين مدت نه تنها عرصه ادبيات كودك و نوجوان را متحول كرد كه از دل اين نشريه ده ها نويسنده برجسته پرورش يافتند.
تأسيس و مديريت مجله كيهان علمي، عضويت در انجمن قلم ايران، عضويت در شوراي داستان كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، عضويت در شوراي داستان بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس، مسئوليت شوراي ادبيات داستاني سازمان بسيج مستضعفين و مديريت كارگاه قصه و رمان حوزه هنري ، دبير سرويس ادب و هنر روزنامه كيهان و... از سوابق اجرايي مرحوم اميرحسين فردي است.
مراسم تشييع پيكر اميرحسين فردي امروز ساعت 10 صبح با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و اهالي ادبيات از محل حوزه هنري به سوي قطعه هنرمندان بهشت زهرا(س) برگزار مي شود. همچنين دوشنبه 9 ارديبهشت نيز مراسمي با حضور جمعي از نويسندگان و مسئولان فرهنگي كشور در مسجد جواد الائمه از ساعت 30:15 برگزار مي شود.
پيام هاي تسليت شخصيت ها
در پي درگذشت اميرحسين فردي، شخصيت ها و مسئولين كشورمان پيام هاي تسليتي را صادر كردند.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در پيام تسليت خود نوشته است: «درگذشت مرحوم اميرحسين فردي نويسنده متعهد، خلاق و برجسته انقلاب موجب تاسف و تاثر شد.مرحوم اميرحسين فردي از پيشگامان و سرآمدان عرصه ادبيات انقلاب و نهضت اسلامي ملت ايران بودند كه آثار قلمي و ادبي ايشان براي هميشه زينت بخش گنجينه فرهنگ و ادبيات كشورمان خواهد بود. اينجانب اين ضايعه را به جامعه فرهنگي و ادبي كشور و خانواده محترم آن مرحوم تسليت گفته و براي روح بلند آن فقيد سعيد رحمت و مغفرت و براي بازماندگان صبر و شكيبايي از درگاه خداوند متعال مسئلت مي كنم.»
در متن پيام سيد محمد حسيني وزير ارشاد هم آمده است: «مردي از تبار علم و تعهد و هنر، رخت به عالم برتر كشيد و با بالي شكسته و سينه اي خسته به عالم محاسبات پر كشيد؛ كه در اين عالم آنچه از عملش ديديم، خدمت بود خدمت!فردي! فردي فرد بود. كمتر ديديم كه كسي بر يك مسئوليت، تمام عمر خدمتي خود را سپري سازد و به يك ميز به طول عمر نظام بسازد.وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از مساعدتهاي او بي نياز نبود و او هم از خدمتگزاري دريغ نمي نمود. دريغ كه در اين تفريق، ظرف خالي حضورش در ادبيات داستاني اين سرزمين پر نخواهد شد و اين تفريق به جدايي از چهره اي خدوم و محروميت از چشمه اي جوشان انجاميد.اگر ادبيات قلمداري را از دست داد اين مجموعه علمداري را! امير حسين فردي ، بي ادعاي تاثيرگذاري بود كه گداري شد براي عبور از سيلاب هجمه ادبيات بي هويت! خدايش رحمت كند و بر كثرت امثال او بيفزايد!»
سرتيپ بسيجي محمدرضا نقدي فرمانده سازمان بسيج مستضعفين نيز در پيامي اعلام كرد:«خبر درگذشت هنرمند بسيجي و نويسنده انقلابي جناب آقاي امير حسين فردي موجب تاسف و تألم جامعه هنرمندان و عموم ملت قدردان ايران اسلامي گرديد.آن استاد عزيز كه عمر پر بركت خويش را در اعتلاي جايگاه قلم ديني و تربيت جوانان انقلابي مصروف نمود، همواره گرما بخش محافل و مجالس هنرمندان ارزشي و بسيجي بود كه يقينا ياد و نامش در ميان علاقه مندان و دوستداران جبهه هنر انقلاب اسلامي جاودان خواهد ماند.اين ضايعه را به هنرمندان متعهد، مديران و فعالان حوزه هنري تبليغات اسلامي؛ برادر ارجمند جناب آقاي شريعتمداري و همكاران پر تلاش روزنامه كيهان به ويژه خانواده معزي تسليت عرض نموده و علو درجات معنوي را براي ايشان خواستارم.»
محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري نيز پيامي را به اين شرح صادر كرد: «سرانجام جان شيفته و بي قرار و تن خستگي ناپذير معلم مهربان ادبيات انقلاب اسلامي آرام گرفت و به دوستان شهيدش پيوست. استاد اميرحسين فردي از مؤمنان و باورمندان صادق انقلاب اسلامي و آرمان هايش بود و همه عمر شريف و با بركت خود را در اين راه نوراني و پر افتخار گذاشت و در تبيين و ترويج پيام آسماني نهضت امام خميني كبير از هيچ كوششي دريغ نكرد. او بي شك از معماران ادبيات داستاني انقلاب و به ويژه ادبيات كودكان و نوجوانان ايران است. نخستين رمان انقلاب اسلامي را در افشاي ظلمها و جنايت هاي رژيم ستمشاهي او نوشت و آخرين رمان او نيز، باز در موضوع انقلاب بود. نقش ممتاز استاد اميرحسين فردي در تأسيس و ايجاد ده ها جريان ماندگار و مؤثر ادبي مانند حلقه بچه هاي مسجد، جايزه كتاب سال شهيد غني پور و جشنواره هاي شعر و داستان انقلاب اسلامي، كه از فصل هاي درخشان كارنامه ادبيات انقلاب اسلامي است، فراموش نشدني است. از جلسات و كارگاه هاي او نويسندگان و هنرمندان نام آشنايي معرفي شدند كه تني چند از آنان در جبهه هاي نبرد جاودانه گشتند و شمار ديگر از نام آوران عرصه ادب و فعالان حوزه مطبوعات و رسانه هستند. امروز فقدان اين نويسنده توانا و حقيقتا مردمي، مدير دلسوز و دغدغه مند حوزه فرهنگ و ادب و انسان نجيب و آراسته به آداب و سجاياي نيكو، براي عموم ارادتمندان او تلخ و ناگوار و به ويژه براي همكاران و واقفان به جايگاه بي بديلش در حوزه ادب و هنر، مصيبتي بزرگ و غمي جانكاه است. او مؤمني مجاهد، شخصيتي مخلص و فداكار بود كه به دور از هر ادعا و تظاهر عرصه ادب و هنر را ميدان جهاد مي دانست و پيوسته و خستگي ناپذير در راه آرمان هاي بلند انقلاب جان فشاني مي كرد.او بحق از نمونه هاي برجسته انسان هايي بود كه انقلاب اسلامي و فرهنگ اهل بيت عليهم السلام به جامعه بشري معرفي كردند. اميد واثق داريم به پاس همه آن تلاش هاي مخلصانه از درگاه خداوند رحمان و رحيم پاداش مضاعف يابد و با شاگردان و دوستان شهيدش محشور شود ان شاءالله.»
حسين شريعتمداري نماينده رهبر معظم انقلاب و سرپرست موسسه كيهان نيز پيامي را صادر كرد كه در آن آمده است:«عصر روز پنج شنبه آفتاب عمر نه چندان طولاني اما پربار و نوراني اميرحسين فردي يكي از اعضاي مؤمن و فداكار خانواده كيهان و از پيشكسوتان بسيجي آسمان فرهنگ و ادبيات انقلاب اسلامي غروب كرد. برادري فداكار كه نزديك به 30 سال سردبيري و مدير مسئولي مجله كيهان بچه ها را برعهده داشت و در همان حال فصل پردامنه اي از فعاليت در عرصه داستان نويسي، ادبيات انقلاب و دفاع مقدس، پرورش استعدادها و مخصوصا ترويج آموزه هاي اسلام و انقلاب در ميان كودكان و نوجوانان اين مرز و بوم را رقم مي زد.استاد اميرحسين فردي از بنيانگذاران حوزه هنري سازمان تبليغات اسلامي و تا پايان عمر پربركت خويش يكي از مسئولان پركار و فداكار آن بود.كيهان فقدان اين انديشمند انقلابي و ارزشمند را به ساحت رهبر معظم انقلاب، جامعه فرهنگ و ادب ايران اسلامي و شاگردان پرشمار آن استاد فرهيخته و پاكباخته تسليت مي گويد.»
گفتني است عصر ديروز حسين شريعتمداري همراه با تني چند از مديران مؤسسه كيهان در منزل مرحوم اميرحسين فردي حضور يافت و ضمن تسليت به خانواده آن نويسنده بسيجي و متعهد گفت؛ اميرحسين ما و شما عهدي را كه با خداي خويش بسته و هرگز نشكسته بود، «ارني»گويان به «ميقات» برد و بار مسئوليتي را كه خدايش بر دوش نهاده بود، بي گزند به سرمنزل مقصود رساند. او با آثارش براي هميشه به عنوان يك نويسنده بسيجي و متعهد در عرصه فرهنگ و ادب اين مرز و بوم ماندگار است.

 

همايش بزرگداشت شهيد آيت الله شاه آبادي برگزار شد


همايش بزرگداشت آيت الله شهيد شاه آبادي و تجليل از شهداي روحاني تهران پنجشنبه 5 ارديبهشت ماه با حضور آيت الله مهدوي كني، فرزند شهيد آيت الله شاه آبادي و جمعي از خانواده معظم شهدا در تالار بزرگ كشور برگزار شد.
به گزارش ايسنا اين مراسم به همت ستاد بزرگداشت شهيد آيت الله شاه آبادي و ستاد يادواره شهداي روحاني و ايثارگر تهران جهت نكوداشت انديشه هاي والاي آن شهيد و تكريم و تبيين ارزش هاي شهداي روحاني دفاع مقدس تهران برگزار شد.
«حجت الاسلام گواهي» نماينده ولي فقيه در سپاه محمدرسول الله(ص) تهران و دبير ستاد گراميداشت شهداي روحاني استان تهران در اين مراسم به ارائه گزارشي از فعاليت هاي اين ستاد پرداخت و گفت: شهداي روحاني از برجستگي خاصي نسبت به ديگر شهدا برخوردارند كه تا به امروز اين ويژگي ها كمتر به مردم معرفي شده است.
در بخش پاياني اين يادواره با حضورآيت الله مهدوي كني، حجت الاسلام والمسلمين صديقي، سردار كاظميني فرمانده سپاه محمدرسول الله تهران، حجت الاسلام گواهي نماينده ولي فقيه در سپاه محمدرسول الله تهران بزرگ، فرزند شهيد اندرزگو و فرزند شهيد آيت الله شاه آبادي از كتاب «آخرين چهره» زندگي نامه شهيد اندرزگو رونمايي شد. همچنين در پايان اين مراسم از خانواده هاي شهداي روحاني سيدعلي اندرزگو، محسن چاردولي، ناصر صراف ها، سيدعلي ميرداماد، حسين قاسمي، مجيد خرسند تهراني، منصور غفوري و نيز تعدادي از روحانيون جانباز تجليل به عمل آمد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10