(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یک شنبه 08 اردیبهشت 1392 - شماره 20475

PDF  نسخه

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پيام تسليت رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت امير حسين فردي
هديه به خوانندگان
رهبر انقلاب در ديدار پرشور هزاران تن از كارگران:
رئيس جمهور آينده بايد صاحب برنامه و به دور از حاشيه سازي باشد
پاي درس علي (ع)
اخبار ادبي و هنري
شوراي نگهبان قانون مجازات اسلامي را تصويب كرد
صعود 15 هزار نفري بسيجيان به ارتفاعات «بازي دراز»
وداع مردم قدرشناس تهران با نويسنده پيشكسوت انقلاب
دستور ويژه رئيس مجلس براي پيگيري قتل شهروند ايراني توسط ديپلمات سعودي
گشايش نمايشگاه دستاورهاي صنعت هسته اي كشور در شهركرد
بهره برداري از بزرگترين باغ مكانيزه گل محمدي كشور در كاشان
10ميليون كارگر همچنان در انتظار دريافت كارت خريد اعتباري
ساخت 4 هزار سالن ورزشي در مدارس كشور
مدير كل حفاظت محيط زيست استان خبر داد
توسعه مناطق حفاظت شده در آذربايجان غربي
معرفي مقالات برتر نخستين جشنواره ملي خليج فارس
از سوي وزارت ورزش و جوانان اعلام استان هاي برتر در حوزه ازدواج و مشاوره خانواده
امام جمعه اهل سنت بيجار: سپاه پاسداران محصول آرماني انقلاب اسلامي است
انتقاد نماينده مردم رودسر در مجلس از عملي نشدن وعده هاي وزير نيرو
معاون وزير صنعت، معدن و تجارت: 70نوع ماده معدني در كشور شناسايي شده است
توربين بادي ايراني در بينالود به بهره برداري رسيد
   

پيام تسليت رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت امير حسين فردي


رهبر معظم انقلاب اسلامي با صدور پيامي درگذشت اميرحسين فردي، پدر داستان نويسي انقلاب اسلامي را تسليت گفتند.
متن پيام رهبر انقلاب به اين شرح است:
بسم الله الرحمن الرحيم
درگذشت تاسف بار هنرمند و نويسنده متعهد و مجاهد آقاي اميرحسين فردي رحمه الله عليه را به همه اصحاب ادبيات و هنر انقلاب و به خانواده و بازماندگان و ياران همراه ايشان تسليت عرض مي كنم.
اين هنرمند مومن و سخت كوش از پيشكسوتان عرصه فعاليت هاي ادبي دوران انقلاب و از بنيانگذاران هسته هاي جوانان هنرمند انقلابي و در شمار برجستگاني بود كه نهال پرطراوت هنر انقلاب را در برابر دشمنان عنود و همراهان سست عنصر، با انگيزه و ايمان راسخ خويش پاسداري كردند و به شكوفايي و باروري امروز رساندند. رحمت خدا بر او و بر تلاش صادقانه اش.
سيدعلي خامنه اي

 

هديه به خوانندگان


شهيد محراب حضرت آيت الله دستغيب(ره): اين سخن حضرت امام صادق (ع) محك خوبي است براي اين كه انسان بفهمد از نخستين درجه ايمان برخوردار است يا نه، حضرت مي فرمايند « هر كس گناهش او را ناراحت كرد و كار نيكش او را شادمان ساخت، مومن است».

 

رهبر انقلاب در ديدار پرشور هزاران تن از كارگران:
رئيس جمهور آينده بايد صاحب برنامه و به دور از حاشيه سازي باشد


حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح روز شنبه در ديدار هزاران نفر از كارگران و فعالان بخش توليد و جمعي از كارگران نمونه و برتر ، با اشاره به نياز كشور براي خلق حماسه و حركت جهشي بزرگ در عرصه هاي اقتصادي و سياسي ، موضوع انتخابات را مهم و عرصه ظهور قدرت ملي دانستند و با توصيه مؤكد به كانديداهاي احتمالي براي ارزيابي صحيح از توانايي هاي خود و همچنين جايگاه اجرايي كشور تأكيد كردند: كشور و ملت بزرگ و مقاوم ايران به رئيس جمهوري نياز دارد كه در عرصه بين المللي و در مقابل استكبار، نترس و شجاع، و در عرصه داخلي نيز صاحب برنامه، حكمت، تدبير، معتقد به اقتصاد مقاومتي، داراي تهذيب اخلاقي، به دور از حاشيه سازي وتشويش آفريني و داراي شعارهاي منطقي و منطبق با واقعيت باشد .
در اين ديدار كه به مناسبت هفته كارگر برگزار شد، حضرت آيت الله خامنه اي مهمترين ويژگي طبقه كارگر را مايه گذاشتن از جسم و جان خود براي پيشرفت و آسايش كشور دانستند و افزودند: كارگران ستون فقرات يك جامعه هستند كه درصورت نبود و يا ضعف آنها، كشور فلج خواهد شد.
ايشان با تأكيد بر لزوم توجه ويژه به مقوله كار و كارگر در عرصه فرهنگ سازي و همچنين در عرصه قانونگذاري و اجرايي خاطرنشان كردند: اگر قشر كارگر از اميد و رفاه و امنيت شغلي برخوردار باشد، حركت كشور در مسير پيشرفت سريعتر و آسان تر خواهد شد.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به نقش و جايگاه ويژه كارگران در پيروزي انقلاب اسلامي و همچنين در مراحل مختلف انقلاب از جمله دوران دفاع مقدس افزودند: در طول 34 سال گذشته تلاشهاي زيادي انجام گرفت تا طبقه كارگر را در مقابل انقلاب و نظام اسلامي قرار دهند اما كارگران مؤمن و انقلابي كشور با شجاعت در مقابل اين توطئه ايستادند و اين موضوع مايه افتخار طبقه كارگر است .
حمايت از توليد ملي
مخصوص يك سال نيست
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به نامگذاري سال گذشته به عنوان سال حمايت از توليد ملي، كار و سرمايه ايراني خاطرنشان كردند: حمايت از توليد ملي مخصوص يك سال نيست بلكه اين موضوع بايد بصورت جدي و محوري دنبال شود.
ايشان فرهنگ سازي در ميان مردم براي استفاده از كالاهاي ساخت داخل را بسيار مهم خواندند و افزودند: بايد اين فرهنگ در ميان مردم فراگير شود كه انتخاب يك كالا با نشان داخلي و يا با نشان خارجي مي تواند يك كارگر ايراني را برخوردار و يا محروم كند.
مردم به سمت مصرف
توليدات داخلي بروند
رهبر انقلاب اسلامي خطاب به ملت ايران گفتند: درخواست من از همه ملت اين است كه به سمت مصرف توليدات داخلي بروند.
حضرت آيت الله خامنه اي با تأكيد بر اينكه دستگاههاي دولتي نيز براي تأمين نيازهاي خود، به هيچ وجه نبايد از توليدات خارجي استفاده كنند ، خاطرنشان كردند: البته توليدكنندگان داخلي اعم از مديران بنگاهها، كارگران و سرمايه گذاران نيز بايد توليدات خود را بصورت درست و كامل و با كيفيت خوب ارائه دهند.
ايشان با اشاره به دستور اسلام مبني بر استحكام كار در كنار احترام به كارگر، و تامين امنيت شغلي او در كنار تامين امنيت سرمايه افزودند: اسلام برخلاف ديدگاههاي اقتصاد ليبرال و اقتصاد سوسياليستي، حد وسط را در پيش گرفته و نگاهي انسان مدار و عدالت مدار به كار، كارگر و سرمايه دار، دارد .
بزرگترين دليل عملي
بر غلط بودن مسير اقتصاد سرمايه داري
رهبر انقلاب اسلامي با تأكيد بر اينكه امروز در عمل، ناكارآمدي و غلط بودن اقتصاد سرمايه داري آشكار شده است، خاطرنشان كردند: واكنش هايي كه امروز در اروپا و به نوعي ديگر در امريكا مشاهده مي شود، بزرگترين دليل عملي بر غلط بودن مسير اقتصاد سرمايه داري است.
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: حوادث كنوني در اروپا و امريكا، اول كار است و شرايط به مراتب بدتر هم خواهد شد زيرا اقتصاد سرمايه داري در سراشيبي سقوط قرار گرفته است.
ايشان افزودند: مشكلات اقتصادي كنوني در غرب، بخشي از انحطاط تمدن غرب است كه مشكلات اخلاقي و فرهنگي، بخش ديگري از آن را تشكيل مي دهند .
در برنامه ريزي ها
به معيشت طبقه ضعيف توجه شود
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه با اشاره به نامگذاري امسال بعنوان سال حماسه اقتصادي و حماسه سياسي، تأكيد كردند: حماسه به معناي حركتي جهادگونه وپرشور است و اين موضوع، بايد مد نظر مردم و مسئولان قرار گيرد و بر همين اساس، شناخت ضعف ها و خلاءها و برنامه ريزي صحيح براي تحقق حماسه ضروري است.
حضرت آيت الله خامنه اي افزودند: در همه برنامه ريزيها بايد زندگي و معيشت طبقه ضعيف مورد توجه قرار گيرد.
ايشان لازمه پيشرفت كشور را حركت جهش گونه و خلق حماسه دانستند و تأكيد كردند: حماسه اقتصادي و سياسي، توأمان با يكديگر هستند و هركدام ديگري را حفظ و تقويت مي كند.
رهبر انقلاب اسلامي با اشاره به جهت گيري تلاشها و توطئه هاي بدخواهان ملت ايران براي جلوگيري از تحقق حماسه اقتصادي و سياسي افزودند: آنان تلاش دارند تا با فشارهاي اقتصادي، ميان مردم و نظام اسلامي فاصله ايجاد و مردم را مأيوس كنند و در عين حال به دروغ و با وقاحت تمام هم مي گويند ما با مردم ايران دشمن نيستيم!
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: اگر جهش بزرگ اقتصادي مورد توجه جدي بخش هاي اجرايي و قانونگذاري كشور قرار گيرد، همه فشارهاي اقتصادي خنثي خواهد شد.
ايشان تأكيد كردند: ملت ايران و مسئولان، با عزم راسخ خود، دشمن را در عرصه اقتصادي مأيوس خواهند كرد.
طراحي بدخواهان
به منظور مقابله با حماسه سياسي
رهبر انقلاب اسلامي حماسه سياسي را نيز حضور آگاهانه مردم در صحنه سياست و مديريت كشور خواندند و افزودند: نمونه بارز حماسه سياسي، انتخابات پيش رو است كه به توفيق الهي در وقت مقرر و با حضور شوق آفرين مردم برگزار خواهد شد.
حضرت آيت الله خامنه اي، كاهش انگيزه مردم براي حضور در صحنه انتخابات را طراحي بدخواهان ملت بمنظور مقابله با حماسه سياسي دانستند و خاطرنشان كردند: طراحان پشت پرده استكبار بعد از گذشت ساليان متمادي از معارضه و دشمني، همچنان ملت ايران و روحيه ايمان و ايستادگي اين ملت را نمي شناسند.
ايشان افزودند: در طول اين 34 سال همواره تحسين بزرگ براي ملت ايران بوده است زيرا اگر مسئولان از خود ايستادگي نشان دادند، به پشتوانه ايستادگي مردم بوده است و از اين پس نيز اينگونه خواهد بود .
رهبر انقلاب اسلامي، انتخابات را مهم و عرصه ظهور قدرت ملي دانستند و خاطرنشان كردند: ملتي كه زنده و با نشاط و متكي به اراده الهي و مطمئن به پشتيباني خداوند است، در همه عرصه ها از جمله عرصه انتخابات، پيروز ميدان خواهد بود.
كساني كه وارد ميدان مي شوند دچار اشتباه در محاسبه نگردند
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به سخنان چندي قبل خود مبني بر امكان حضور همه سلائق معتقد به انقلاب اسلامي، در ميدان انتخابات، افزودند: كساني كه وارد اين ميدان مي شوند، بايد در ارزيابي توانايي خود و همچنين ارزيابي جايگاه مديريت اجرايي كشور دچار اشتباه محاسبه نشوند.
ايشان تأكيد كردند: افرادي كه قصد ورود به عرصه انتخابات را دارند، بعد از ارزيابي صحيح وارد ميدان شوند، و در نهايت، اين ،ملت است كه تصميم گيري خواهد كرد.
رهبر انقلاب اسلامي ساز و كار انتخابات در كشور را مستحكم خواندند و افزودند: همانگونه كه امام (ره) بارها تأكيد مي كردند حضور شوراي نگهبان در انتخابات و بررسي صلاحيت ها بوسيله انسانهايي عادل، بي طرف و بصير، حضور مباركي است .
حضرت آيت الله خامنه اي خاطرنشان كردند: بعد از بررسي صلاحيت ها بوسيله شوراي نگهبان، مردم با تحقيق در سوابق، شعارها و سخنان افراد صالح معرفي شده، شخصي را بعنوان رئيس جمهور انتخاب خواهند كرد و اين موضوع، ساز و كار قانوني بسيار مناسب و مباركي است.
ويژگي هاي مورد نياز
براي رئيس جمهور
ايشان در ادامه به بيان برخي ويژگيهاي مورد نياز براي رئيس جمهور منتخب پرداختند و گفتند: رئيس جمهور بايد فردي باشد كه در درجه اول، ايمان و اعتقاد به خدا، مردم و قانون اساسي داشته باشد و در درجه دوم داراي روحيه مقاوم باشد .
رهبر انقلاب اسلامي تأكيد كردند: ملت ايران، به دنبال تحقق اهداف و كارهاي بزرگي است و اهل تسليم شدن نيز نيست و كسي نمي تواند با او با زبان زور حرف بزند بنابراين، فردي هم كه در رأس قوه مجريه قرار مي گيرد بايد در مقابل فشار دشمنان ،نترس و شجاع و مقاوم باشد و اهل از ميدان خارج شدن نباشد.
حضرت آيت الله خامنه اي، حكمت، تدبير و داشتن برنامه را از ديگر ويژگي هاي مورد نياز رئيس جمهور خواندند و افزودند: همانگونه كه در سياست خارجي نيازمند عزت، حكمت و مصلحت هستيم، در مسائل داخلي و اقتصادي نيز به نگاه همه جانبه، بلندمدت و هندسه صحيح نياز داريم.
ايشان نگاه روزمره به مسائل اقتصادي، تغيير مكرر سياستهاي اقتصادي ، تكيه بر نظرات غيركارشناسي و همچنين اعتماد به شيوه هاي تزريقي و تحميلي اقتصادي غرب و شرق را مضر دانستند و تأكيد كردند: سياستهاي اقتصادي بايد بر مبناي اقتصاد مقاومتي باشد.
رهبر انقلاب اسلامي افزودند: اقتصاد مقاومتي، اقتصادي است كه ساخت دروني آن، مقاوم و مستحكم است و با تغييرات مختلف در دنيا، متلاطم نمي شود.
حضرت آيت الله خامنه اي، تهذيب اخلاقي و درگير حواشي نشدن را از ديگر ويژگيهاي مورد نياز در انتخاب رئيس جمهور، برشمردند و گفتند: من همواره در سالهاي گذشته از رؤساي جمهور و دولتهاي مختلف حمايت و در كنار آن، توصيه نيز كرده ام و توضيح هم خواسته ام.
ايشان افزودند: يك از توصيه ها و تأكيد هاي هميشگي به رؤساي جمهور اين بوده است كه براي مردم هزينه و مشكل درست نكنند و از دغدغه آفريني و ايجاد تشويش و نگراني بين مردم پرهيز نمايند .
نامزدها وعده هاي نادرست
و در باغ سبز غير منطقي
نشان ندهند
رهبر معظم انقلاب اسلامي خاطر نشان كردند: كساني كه وارد عرصه انتخابات مي شوند نبايد به مردم وعده هاي نادرست و در باغ سبز غير منطقي نشان بدهند بلكه بايد با سخنان منطقي و منطبق بر واقعيت و توكل بر خدا پيش بروند .
حضرت آيت الله خامنه اي تأكيد كردند: رئيس جمهوري كه ميخواهد در رأس دستگاه اجرايي اين كشور و ملت بزرگ قرار گيرد و اين راه پر افتخار را با كمك مردم طي كند بايد داراي چنين خصوصياتي باشد.
ايشان يك نكته مهم را هم يادآور شدند و گفتند آنچه كه ما از تجربه سالهاي انقلاب بدست آورده ايم اين است كه خداوند متعال با فضل و هدايت خود اين ملت را بر همه دشمنان پيروز خواهد كرد .
رهبر انقلاب اسلامي در پايان تأكيد كردند: هر كه با اين ملت داراي انگيزه عميق الهي در افتد قطعا بر خواهد افتاد.
در ابتداي اين ديدار آقاي اسدالهي عباسي سرپرست وزارت كار، تعاون و رفاه اجتماعي گزارشي از اهم فعاليتهاي اين وزارتخانه در سال گذشته و همچنين برنامه هاي در دست اقدام براي سال 92 ارائه كرد .
همچنين پيش از اين ديدار تعدادي از خانواده هاي شهداي كارگر كشور از نزديك با رهبر معظم انقلاب ديدار و گفتگو كردند .

 

پاي درس علي (ع)


از گرانفروشي و احتكار
جلوگيري كن !
اميرالمؤمنين علي(ع)، خطاب به مالك اشتر فرماندار مصر:
بدان كه در بين بازرگانان، كساني هستند كه: تنگ نظر
و بد معامله
و بخيل
و احتكار كننده اند. و تنها با زورگويي به سود خودشان مي انديشند!
و اجناس را به هر قيمتي كه مي خواهند مي فروشند.
كه اين سودجويي و گران فروشي براي همه مردم جامعه ضرر دارد و عيب بزرگي هم براي زمامدار است
نهج البلاغه
نامه 53

 

اخبار ادبي و هنري


مجيد انتظامي سمفوني تجليل از پيشرفت هاي علمي را مي سازد
سمفوني تجليل از پيشرفت هاي علمي كشور با پشتيباني و حمايت شوراي عالي انقلاب فرهنگي توسط مجيد انتظامي ساخته مي شود.
به گزارش مهر، روز شنبه هفت ارديبهشت در شوراي معاونين دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي و با حضور محمدرضا مخبر دزفولي دبير اين شورا از مجيد انتظامي تجليل شد.
در ابتداي اين مراسم محمدحسين ايماني خوشخو رئيس كميسيون هنر و معماري دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: در عرصه هنر متعهد به انقلاب كمتر هنرمندي مانند استاد مجيد انتظامي، آثارش ضمن برخوردار بودن از ويژگي هاي منحصر به فرد در ذهن و جان مردم جاي گرفته باشد. وي در مقام رهبر اركستر ملي ايران توانست با خلق شاهكاري مانند سمفوني «صلح و اميد» كه در بيش از 10 كشور اروپايي اجرا شد، سازهاي ملي ايران را در كنار سازهاي كلاسيك براي انتقال مفاهيم عالي ايراني و شرقي به كار گيرد.
رئيس كميسيون هنر و معماري گفت: توليد يك سمفوني فاخر براي عينيت دادن به عظمت پيشرفت هاي علمي كشور توسط استاد انتظامي در دست اقدام است.
سپس محمدرضا مخبر دزفولي ضمن ابراز خرسندي از حضور مجيد انتظامي در دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي گفت: نسل انقلاب از آثار فاخر استاد انتظامي در ذهن خود خاطرات زيادي دارد، زيرا آثار وي از صلابت و زيبايي برخوردار است. ايده هاي استاد انتظامي در موسيقي فاخر ايراني، در شوراي عالي انقلاب فرهنگي مورد استفاده قرار مي گيرد.
دبير شوراي عالي انقلاب فرهنگي ضمن اشاره به آمارهاي منتشر شده در زمينه پيشرفت هاي علمي كشور توسط موسسات بين المللي سنجش علم ادامه داد: امروز كشورمان با برخورداري از يك درصد جمعيت جهان، دو درصد از توليد علم را به خود اختصاص داده است. اين پيشرفت هاي علمي مانند دفاع مقدس در اوج تحريم ها و دشمني ها حاصل شد و بايد در قالب هاي مناسب هنري مانند سمفوني هاي فاخر ارج گزاري شود و انشاءالله هم هنرمنداني مانند استاد انتظامي وارد اين ميدان شوند.
كاريكاتوريست برگزيده:
انقلاب اسلامي موجب افزايش خودباوري زنان شده است
يك بانوي برنده جشنواره هاي ملي و بين المللي كاريكاتور گفت: به بركت پيروزي انقلاب اسلامي خودباوري و عزت نفس بانوان ايراني براي حضور در مجامع داخلي و بين المللي به طور قابل ملاحظه اي افزايش يافته است.
ندا تنهايي مقدم در گفت وگو با ايرنا افزود: بانوان ايراني پس از پيروزي انقلاب نقش فعالي در عرصه هاي مختلف سياسي، اجتماعي، اقتصادي، علمي و فرهنگي ايفا كرده اند.
وي كه از سال 81 تدريس در زمينه هاي طراحي، نقاشي، كاريكاتور و مجسمه سازي را در كارنامه كاري خود دارد، فعاليت گسترده بانوان در جامعه را بيانگر اين نكته مهم مي داند كه زنان در قاموس انقلاب اسلامي ايران از ارزش والايي برخوردارند.
اين عضو مركز نخبگان شمال غرب كشور موفقيت خود را مديون ايجاد آرامش در اجتماع براي بانوان دانست و گفت: تلاش خستگي ناپذير، اراده و پشتكار قوي بزرگترين عامل موفقيت هر فرد در جامعه است.
برنده ديپلم افتخار سومين جشنواره بين المللي Guangxi چين و برگزيده جشنواره هاي دائجون كره جنوبي، لنگ مو چين، زاگرب چين، سوريه و اوكراين، حمايت هاي مسئولان و برگزاري جشنواره ها و همايش هاي متعدد در كشور را عامل اصلي افزايش ميل به رقابت و استعداديابي جوانان عنوان كرد.

 

شوراي نگهبان قانون مجازات اسلامي را تصويب كرد


عضو شوراي نگهبان از تصويب نهايي قانون جديد مجازات اسلامي در اين شورا خبر داد.
حسينعلي اميري در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: كار بررسي لايحه مجازات اسلامي از نظر شوراي نگهبان تمام شده و به زودي براي ابلاغ از سوي شوراي نگهبان به رياست مجلس ارجاع مي شود.
وي افزود: بر روي اين قانون مفصل در قوه قضائيه، مجلس و شوراي نگهبان كار شد. مستندات فقهي و حقوقي اين قانون ده ها جلد است كه از فتاواي مراجع گرفته تا مطالعه تطبيقي راجع به مجازات اسلامي در اين قانون ديده شده است.
اين قانون با 720 ماده كامل ترين قانون مجازات اسلامي است.
اين عضو شوراي نگهبان همچنين از بررسي لايحه آيين دادرسي كيفري در اين شورا خبر داد و گفت: در مورد اين لايحه بايد بگويم كه سال 1373 وقتي دادسراها منحل شد آيين دادرسي كيفري براساس دادگاه هاي عمومي و انقلاب تنظيم شده بود. وقتي دادسراها دوباره احيا شد بايد آيين دادسرا هم احيا مي شد كه اين كار انجام نشد. براي همين اين لايحه در زمان رياست آيت الله شاهرودي تدوين شد. پس از تدوين يك بار شوراي نگهبان نظرات خود را كلي اعلام كرد و در دو بخش ايراد گرفت يكي فصل مربوط به دادرسي نيروهاي مسلح و دوم فصل مربوط به دادرسي الكترونيكي و هم اكنون در مجلس در حال بررسي است.
يكي از ويژگي هاي اين قانون تغيير كل نظام دادرسي كشور است. لذا حقوقدانان كشور و قضات براي اجراي اين آيين نامه نياز به آموزش دارند.

 

صعود 15 هزار نفري بسيجيان به ارتفاعات «بازي دراز»


15 هزار نفر از بسيجيان سراسر كشور به مناسبت گرامي داشت سال روز عمليات غرورآفرين بازي دراز در قالب كاروان هاي راهيان نور به ارتفاعات بازي دراز صعود كردند.
به مناسبت گرامي داشت سال روز عمليات غرورآفرين بازي دراز، 15 هزار نفر از بسيجيان سراسر كشور در قالب كاروان هاي راهيان نور به ارتفاعات بازي دراز صعود كردند.
در طول مسير ايستگاه هاي صلواتي براي پذيرايي از بسيجيان داير شده بود و چادرها و پايگاه هاي امداد و نجات و پزشكي جمعيت هلال احمر نيز خدمات درماني ارائه مي دادند.
در اين مراسم باشكوه فرماندهان نظامي و انتظامي، رزمندگان دوران دفاع مقدس، روحانيان، بسيجيان سراسر كشور و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
گل باران ارتفاعات بازي دراز هم زمان با صعود سراسري بسيجيان در اين مراسم معنوي از نكات قابل توجه بود.

 

وداع مردم قدرشناس تهران با نويسنده پيشكسوت انقلاب


گروه ادب و هنر-
مراسم تشييع و به خاكسپاري اميرحسين فردي مدير مسئول كيهان بچه ها و پدر داستان نويسي انقلاب اسلامي روز گذشته با پيام تسليت رهبر انقلاب و بدرقه باشكوه اهالي فرهنگ برگزار شد.
به گزارش خبرنگار كيهان، مراسم تشييع پيكر اميرحسين فردي صبح ديروز از مسجد جوادالائمه(ع) آغاز شد و با حضور باشكوه اهالي فرهنگ در حوزه هنري ادامه يافت.
در اين مراسم غلامعلي حدادعادل رئيس كميسيون فرهنگي مجلس و رئيس فرهنگستان ادب و هنر، سيدمحمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، مهدي خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي، محسن مؤمني شريف رئيس حوزه هنري، حسين شريعتمداري نماينده مقام معظم رهبري و سرپرست مؤسسه كيهان، سيدمحمود دعائي نماينده مقام معظم رهبري در مؤسسه اطلاعات، علي معلم رئيس فرهنگستان هنر و محمدحسين صفارهرندي وزير سابق فرهنگ و ارشاد و عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام حضور داشتند. همچنين از ميان چهره هاي هنري و ادبي حاضر در اين مراسم مي توان به مجيد مجيدي، محمدرضا سرشار، عليرضا قزوه، مرتضي سرهنگي، هدايت الله بهبودي، فرج الله سلحشور، سيدعلي موسوي گرمارودي، مجتبي رحماندوست، حبيب احمدزاده، سعيد كشن فلاح، احمد دهقان، رحيم مخدومي، محمد ميركياني، گلعلي بابايي، ناصر فيض، فيروز زنوزي جلالي، عباس براتي پور، سعيد بيابانكي، حبيب احمدزاده، رضا اميرخاني، حجت الاسلام علي معلي، حجت الاسلام محمدرضا زائري و... اشاره كرد.
حداد عادل :تداوم انتشار كيهان بچه ها توسط فردي مايه خوشحالي بود
غلامعلي حدادعادل در اين مراسم اظهار داشت: حدود دو هفته پيش براي سالگرد شهادت شهيد آويني در حوزه برنامه اي بود كه به آنجا آمدم، اميرحسين فردي در كنار من نشسته بود، با او مختصري صحبت كرديم اما هيچگاه فكر نمي كردم به اين زودي در حوزه هنري كنار پيكر پاك او ايستاده و براي فقدانش تأسف بخورم، جمع امروز مرا ياد تشييع پيكر شهيد آويني در بهار سالها پيش انداخت چرا كه آن مراسم هم در حوزه هنري در همين جا برگزار شد.
وي در ادامه به بخش هايي از پيام تسليت رهبر انقلاب اشاره و عنوان كرد: رهبر انقلاب از بنيان گذاران حوزه هنري هستند و پيش از پيروزي انقلاب، سنگ بناي حوزه را گذاشتند و از پيشكسوتان اين راه به خوبي آگاهند، آنها كه راه را آغاز و تا آخر ادامه دادند، اميرحسين فردي نيز از آن جمله بود اما از دو جهت در دلم به اين مرد بزرگ احساس احترام مي كنم، نخست از جهت توجه او به بچه ها؛ قطعاً زنده ياد فردي به جاي 28 سال كار در كيهان بچه ها مي توانست در جاهاي ديگري كه نام و نان برايش مي آورد مسئوليت داشته باشد اما او ترجيح داد براي آينده سازي انقلاب سراغ كودكان برود، بنده همواره از كساني كه به تربيت بچه ها اهميت مي دهند عشق ورزيده و آنها را بزرگ مي دانم.
حدادعادل ادامه داد: يكي از پيوندهاي من و فردي اين بود كه از اين كه كيهان بچه ها به دست او دوام يافته بود خوشحال بودم. مي گفتم آقاي فردي من از اولين شماره كيهان بچه ها را خريده و خوانده ام و خوشحالم اين مجله دوام پيدا كرده است و در مسير انقلاب حركت مي كند.
حداد عادل اضافه كرد: روزي يكي از دوستان مشتركمان كه به دلايلي راه را گم كرده بود به او در يادداشتش اشاره اي گله مندانه كرد و پيغام داد با من چرا؟ من نمي دانم پاسخ اميرحسين به او چه بود وقتي با هم گفتگو كرديم او به من گفت: دلم مي خواست به دوستم بگويم به قلب من نيشتر زدي چون انقلاب همه چيز من است.
وي در ادامه يادآور شد: اميرحسين از من و ما گذشته بود در سر سوداي سود نداشت زندگي مادي اش از آغاز تاكنون تغييري نكرد و هنوز هم در خانه محقري در كوچه عسگري زندگي مي كند موقعيت هاي بسياري داشت اما مي گفت آنچه ماندگار است در آن سوي زندگي دنياست او بسيار آخرت گرا بود.
حسيني :فردي در مسيري
كه انتخاب كرده بود
ترديد و تزلزلي نداشت
سيدمحمد حسيني - وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي - با تسليت به دوستداران علم و فرهنگ و همكاران و دوستداران اميرحسين فردي، او را نويسنده اي مخلص، صادق، دلسوز، ساده، پرتلاش و پيگير دانست و گفت: اميرحسين فردي به نداي حق لبيك گفت. او چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب، از عمر خود به نحو احسن استفاده كرد و در مسيري كه انتخاب كرده بود، ترديد و تزلزلي نداشت. همواره از دستاوردهاي نظام، انقلاب و دفاع مقدس سخن مي گفت و از آن دفاع مي كرد. او حرمت اهل قلم را پاس مي داشت و هيچ اعتنايي به دگرانديشان نداشت و در مسير خود ثابت قدم بود.
حسيني با اشاره به آثار به جامانده از اميرحسين فردي، اين آثار را ارزشمند و باقيات صالحات او دانست و گفت: اميدواريم بتوانيم از آثار او بهترين وجه استفاده را ببريم.
وزير ارشاد در ادامه با بيان اين كه در روز محاسبه احسن عمل مي تواند براي ما ماندگار باشد، گفت: اميدوارم راهي كه اميرحسين فردي انتخاب كرده است، ادامه داشته باشد.
او سپس به حضور موثر اميرحسين فردي در برنامه ها و هيئت هاي داوري جايزه هاي مختلف ادبي اشاره كرد و ثبات قدم او را در اين راه بسيار ارزشمند دانست.
مومني شريف :فردي
به رهبري انقلاب
عشق مي ورزيد
در اين مراسم محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري گفت: باورم نمي شود پيكر آرميده در مقابل ما پيكر امير فردي خودمان باشد. كسي كه با نگاه كردن به او از آرامشش به آرامش مي رسيديم. وقتي كه سخن مي گفتند، اميد پيدا مي كرديم. كسي كه سر تا پا شور و شوق و زندگي بودند. كسي كه آنقدر مهربان بود كه به قول دوستان شاعر، صميميت محض بود.
اين مقام مسئول گفت: فردي به دليل منش و سلوك كريمانه خود دوستاني را در طيف هاي مختلف داشتند. اما همه شما دوستان مي دانيد آنجايي كه مسئله مربوط به انقلاب مي شد امير فردي اهل چشم پوشي نبود. اميرخان به رهبري انقلاب عشق مي ورزيد.
وي افزود: زماني كه متوجه شد حضرت آقا در جايي ابراز نگراني كرده اند كه رمان انقلاب فراموش شده است، فردي به ميدان آمد و خود نخستين رمان را همچنان كه در پيروزي انقلاب نوشته بود باز هم بعد از يك دوره، نخستين رمان خود به نام «اسماعيل» را نوشت. وقتي هم مقام معظم رهبري رمان را ديده بودند، فرمودند جاي چنين رماني خالي بود.
حسين شريعتمداري:
اميرحسين فردي امام و رهبري را قبله نماي خود مي دانست
مدير مسئول روزنامه كيهان ضمن بيان اين كه سخن گفتن در اين حال و هوا و سمت و سويي كه حاضران در آن قرار دارند كار آساني نيست اظهار داشت: گفتني ها درباره اميرحسين فردي پاياني ندارد بنابراين اشاره اي گذرا به اين موضوع خواهيم داشت.
به گفته وي، پس از نزديك به بيست و چند سال كه ايشان سردبيري كيهان بچه ها را برعهده داشت به خط قانوني بازنشستگي رسيده بود مي دانستيم جدايي او از كيهان بچه ها آسان نيست و او هم مي دانست دوري او از مؤسسه براي ما دشوار است. به او گفتم مي خواهيد برويد؟ گفت قانون اين را مي گويد، گفتم سكه كيهان بچه ها را به نام تو ضرب كرده اند. نمي خواهي باشي و اندوخته هايت را بين كودكان و نوجوانان و شاگردانت تقسيم كني؟ با لطافت آميخته به ملاحت گفت باز هم ضرب و تقسيم... و قرار شد كه بماند و ماند، اما ديري نپاييد كه رفت اگر چه آثارش ماندگار است.
وي در ادامه به ويژگي هايي از زنده ياد فردي اشاره و خاطرنشان كرد: او معتقد بود كه هنر و ادبيات يك ظرف و يك قالب است و نقش و وظيفه اش اين است كه پيام را به مخاطبانش برساند و ما ملزم هستيم پيام اسلام و انقلاب را در اين قالب به مخاطبان برسانيم. او در اين زمينه سر از پا نمي شناخت و شاگردان بسياري را تربيت كرد. مرحوم فردي معتقد بود افراد بايد تكثير شوند به همين علت بود كه اهتمام ويژه اي به آموزش ديگران داشت. كار را از سال 1355 در شوراي نويسندگان مسجد جوادالائمه آغاز كرد و از همان زمان هم در اين مسير ادامه كار داد و در غبار فتنه ها به عقبه هاي نفس گير هيچگاه مسير را گم نمي كرد حتي با كساني كه برخي اوقات دوستي هاي صميمي داشت. وقتي پاي انقلاب در ميان مي آمد تعارف را كنار گذاشته و با آنان مرزبندي مي كرد و مي گفت: اين براي من دشوار است ولي عبور از انقلاب برايم دشوارتر است.
وي اضافه كرد: روزي يكي از دوستان مشتركمان كه به دلايلي راه را گم كرده بود به او در يادداشتش اشاره اي گله مندانه كرد و پيغام داد با من چرا؟ من نمي دانم پاسخ اميرحسين به او چه بود اما وقتي با هم گفتگو كرديم او به من گفت دلم مي خواست به دوستم بگويم به قلب من نيشتر زدي چون انقلاب همه چيز من است.
وي در ادامه يادآور شد: اميرحسين از من و ما گذشته بود، در سر سوداي سود نداشت زندگي مادي اش از آغاز تاكنون تغيير نكرد و هنوز هم در خانه اي محقر در كوچه عسگري در جنوب تهران زندگي مي كرد موقعيت هاي بسياري داشت اما مي گفت آنچه ماندگار است در آن سوي زندگي دنياست، او بسيار آخرت گرا بود.
شريعتمداري در پايان سخنان خود، اينگونه توضيح داد كه زنده ياد اميرحسين فردي مي گفت من قبله نمايي دارم كه هيچگاه از آن زاويه نمي گيرم. قبله نماي من امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند.
پس از اين مراسم، پيكر مرحوم اميرحسين فردي به بهشت زهرا(س) انتقال يافت و در قطعه هنرمندان به خاك سپرده شد.
گفتني است، مراسم ختم سوم اين مرحوم از ساعت 30:15 تا 30:17روز دوشنبه 92/2/9 در مسجد جوادالائمه(ع) در سه راه آذري و مراسم هفتم روز پنجشنبه 92/2/12 در مسجد نور واقع در ميدان فاطمي برگزار مي شود.

 

دستور ويژه رئيس مجلس براي پيگيري قتل شهروند ايراني توسط ديپلمات سعودي


مهدي دواتگري عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس گفت: علي لاريجاني دستور ويژه اي براي پيگيري پرونده قتل شهروند ايراني در تصادف با ماشين ديپلمات عربستاني داده است.
مهدي دواتگري در گفت وگو با ايسنا با بيان اينكه هفته گذشته اعضاي خانواده مقتول با رئيس مجلس شوراي اسلامي ديداري داشتند گفت: در اين ديدار كه با حضور همسر، فرزند، برادر، خواهر و مادر مقتول انجام شد گزارشي از چگونگي وقوع حادثه به رئيس مجلس شوراي اسلامي ارائه شد. همچنين خانواده مقتول اطلاعاتشان را در اختيار رئيس مجلس قرار دادند.
وي افزود: در اين جلسه خانواده مقتول علاوه بر تأكيد بر پيگيري پرونده مقتول، از اين بي مهري انتقاد كردند كه چرا بعد از گذشت بيش از يك ماه از اين حادثه تلخ و ناگوار حتي دولت عربستان عذرخواهي نكرده است.
اين عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه در اين حادثه حقوق يك شهروند مسلمان ايراني خدشه دار شده است گفت: سرعت ماشين ديپلمات عربستان به گونه اي بوده كه جسد مقتول حدود 60 متر پرتاب شده است؛ در اين شرايط است كه حتي دولتمردان عربستاني حاضر به عذرخواهي نشده اند.
دواتگري يكي از مهمترين خواسته هاي خانواده اين شهروند را پيگيري جدي پرونده عنوان و اظهار كرد: من در ايام تعطيلات نوروز به عنوان وظيفه ملي و شرعي اين پرونده را رسيدگي كردم، اما در اين جلسه رئيس مجلس شوراي اسلامي به بنده مأموريت ويژه اي داد تا موضوع را به صورت جدي پيگيري كنم.
رئيس كميته مطالبات ملي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه اين پرونده به دليل داشتن شاكي خصوصي در شعبه دوم بازپرسي در حال رسيدگي است گفت: پرونده قضايي براي ديپلمات عربستان در شعبه دوم بازپرسي كاركنان دولت تشكيل شده است كه طبيعتاً با مد نظر گرفتن كنوانسيون وين و مقررات بين المللي اين پرونده مورد رسيدگي قرار مي گيرد تا حقوق خانواده اين شهروند تضييع نشود؛ اكنون اين ديپلمات عربستاني در تهران است.

 

گشايش نمايشگاه دستاورهاي صنعت هسته اي كشور در شهركرد


شهركرد-خبرنگار كيهان:
بيست و چهارمين نمايشگاه تخصصي دستاوردهاي صنعت هسته اي كشور در دانشگاه شهركرد گشايش يافت.
در اين نمايشگاه كه جمعي از مسئولان و كارشناسان سازمان انرژي اتمي، محققان، پژوهشگران و دانشمندان ايران و همچنين مديران دستگاه هاي اجرايي استان چهار محال و بختياري حضور داشتند، ابتدا رئيس دانشگاه شهركرد گفت: اين نمايشگاه كه در دو بخش و 23 غرفه داير شده است، در هر بخش روند كاربردهاي مختلف انرژي پاك نمايش داده مي شود و تا تاريخ 11/2/92 داير است تا آخرين يافته ها و دستاوردهاي صنعت هسته اي كشورمان در ديد عموم مردم و همچنين استادان دانشگاه ها و دانشجويان و محققان قرار گيرد.
دكتر اسماعيل اسدي افزود: بخش اول شامل چرخه سوخت هسته اي از زمان اكتشاف و سنگ معدن اورانيوم تا دستيابي به سوخت هسته اي و بارگذاري قلب راكتور نيروگاه بوشهر و بخش دوم شامل كاربردهاي جنبي صنعت هسته اي در صنايع مختلف از جمله كشاورزي، صنعت و پزشكي مي شود.
سپس دكتر عباس مجدآبادي عضو هيئت علمي پژوهشكده ليزر و عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشكي ايران درباره اثرات موثر و مفيد انرژي هسته اي و كاربردهاي علمي و فني آن در زمينه هاي پزشكي، كشاورزي، كاربرد پرتوها، ليزر و مواد سخن گفت و اظهار داشت: صنعت هسته اي موتور حركت توسعه، پيشرفت و بالندگي كشورمان است و بايد به نحو مطلوب از اين صنعت استفاده كنيم.
در اين نمايشگاه استادان و دانشجويان دانشكده هنر دانشگاه شهركرد يك تخته فرش به ابعاد 50*70 سانتيمتر طراحي كردند. اين فرش با آرم سازمان انرژي اتمي ايران و منقوش به تصاوير شهداي هسته اي كشورمان توسط 4 نفر از دانشجويان دختر دانشكده ياد شده تا پايان زمان نمايشگاه كه 5 روز خواهد بود بافته و به سازمان انرژي اتمي ايران اهدا خواهد شد.

 

بهره برداري از بزرگترين باغ مكانيزه گل محمدي كشور در كاشان


كاشان- خبرنگار كيهان:
بزرگترين باغ مكانيزه گل محمدي كشور به وسعت 400 هكتار توسط علي سعيدلو، معاون رئيس جمهور در شهر برزك از توابع شهرستان كاشان به بهره برداري رسيد.
باغ 400 هكتاري كوثر بزرگ كه با اعتباري بالغ بر 50 ميليارد ريال احداث شده از طرح هاي مصوب در دور اول سفر استاني هيئت دولت به استان اصفهان است.
براي اين باغ با توليد يك هزار و 600 تن گل و سه هزار و 200 تن گلاب، 50 ميليارد ريال هزينه شده كه 50 درصد آن از محل اعتبارات دولتي و بقيه توسط بخش خصوصي تأمين و با افتتاح باغ زمينه اشتغال 400 نفر به طور مستقيم فراهم شده است. اين باغ داراي استخر ذخيره آب زمستاني با ظرفيت 5 ميليون متر مكعب است. همچنين با حضور معاون رئيس جمهور شركت صنعتي رزريسان كاشان با زيربناي 24 هزار متر مربع در زميني به وسعت 40 هزار متر مربع و اعتباري بالغ بر 500 ميليارد ريال با توليد سالانه 10 هزار تن نخ به بهره برداري رسيد.
زمينه اشتغال 400 نفر در اين كارخانه فراهم شده است.

 

10ميليون كارگر همچنان در انتظار دريافت كارت خريد اعتباري


727 روز پيش در چنين روزهايي از كارت خريد اعتباري كارگران رونمايي شد تا به گفته مسئولان، رفاه و معيشت اين قشر ارتقا يابد اما تاكنون چشم انتظاري 10ميليون كارگر در سكوت خبري متوليان پايان نيافته است.
به گزارش فارس، دو سال پيش در چنين روزهايي كه متعلق به جامعه كار و توليد است و به نام هفته كار و كارگر نامگذاري شده طي مراسمي با حضور رحيمي معاون اول رئيس جمهور و شيخ الاسلامي وزير سابق وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي از كارت خريد اعتباري كارگران رونمايي شد.
محمدرضا رحيمي معاون اول رئيس جمهور در همان روز با بيان اينكه دولت مصمم است رفاه و وضعيت معيشتي كارگران كشور را ارتقاء دهد، عنوان كرده بود: طرح كارت خريد اعتباري، در راستاي برنامه هاي دولت و تلاش براي رفاه حال كارگران است كه مي توان اين طرح را در ميان اقشار ديگر جامعه نيز گسترش داد.
بر اين اساس 727 روز از رونمايي نمادين كارت اعتباري براي كارگران ذغال سنگ كرمان مي گذرد و هنوز خبري از افزايش رفاه حال كارگران نيست.
به دليل عدم برنامه ريزي مناسب و زيرساخت هاي كارت خريد، اين موضوع با مشكلات عديده اي روبرو شد و در مقاطع زماني مختلف مسئولان سعي كردند تا گره كور اين طرح ناقص را تكميل كنند.
در همين باره شيخ الاسلامي نيز گفته بود عدم تأمين اعتبار و مشكلات مالي اين موضوع از طريق سيستم بانكي موجب به تأخير افتادن اين طرح شده است.
پس از آن بود كه شوراي عالي اشتغال تصميم گرفت براي تسريع هرچه بيشتر در اين موضوع آن را به يك مصوبه تبديل كند تا مشكل اعتبار آن حل شود و بر اين اساس به بانك مركزي اولتيماتوم داده شد ظرف حداكثر 10 روز از تاريخ اين مصوبه دستورالعمل نحوه بهره برداري از كارت خريد اعتباري كارگران توسط اين بانك به بانك هاي عامل ابلاغ شود.
اما اين ضرب الاجل و مصوبه نيز كارساز نبود تا جايي كه وزير كار سابق از شيوه و راهكار جديد براي اجراي اين طرح خبر داد تا گره سردرگم اجراي آن حل شود كه البته هنوز خبري از اجراي اين شيوه نيست.
اين موضوع حتي باعث شد تا بانك مركزي تصميم بگيرد دستورالعملي براي بانك ها در قالب «عقد مرابحه» طراحي و پيشنهاد كند كه طي آن روش تأمين مالي واگذاري كارت اعتباري خريد يك ميليون و 500 هزار توماني كارگران مطرح شده بود.
البته اين تصميم بانك مركزي نيز نتيجه اي در برنداشت و بانك ها روي خوشي به اين طرح كه در واقع براي آنها بار مالي داشت نشان ندادند و كار حتي با واگذاري اجراي پروژه از وزارت تعاون، كار و رفاه به وزارت صنعت، معدن و تجارت نيز نتيجه نداد.
همچنين غلامرضا مصطفي پور سرپرست صندوق مهر امام رضا(ع) سال گذشته از واگذاري 110 هزار كارت اعتباري به كارگران خبر داد كه در راستاي برنامه وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي عنوان شد اما با تغيير مدير عامل اين صندوق مشخص شد اين موضوع نيز اجرايي نشده است و براساس تعهدات 52 هزار تايي صندوق امسال شرايط واگذاري كارت مهيا خواهد شد.
به گزارش فارس، اين موضوع همچنان به عنوان يك مطالبه و انتظار براي جامعه 10ميليوني كارگران تبديل شده است و بايد منتظر ماند كه مسئولان فعلي وزارت تعاون كار و رفاه اجتماعي چه رويكردي در قبال اين طرح در پيش خواهند گرفت.

 

ساخت 4 هزار سالن ورزشي در مدارس كشور


كاشان- خبرنگار كيهان:
مديركل تربيت بدني وزارت آموزش و پرورش از احداث 4 هزار سالن ورزشي و 400 استخر شنا در مدارس كشور خبر داد.
حسين بابويي در جمع خبرنگاران در كاشان اظهار داشت: كار احداث 4 هزار سالن ورزشي در مدارس كشور آغاز شده و 40 درصد از اين سالن ها تكميل و در اختيار دانش آموزان قرار گرفته است.
وي، همچنين از احداث 400 استخر شنا در مدارس سراسر كشور خبر داد و گفت: اين تعداد استخر در مدت 4 سال احداث مي شود.
وي خاطرنشان كرد: از اين تعداد استخر كار ساخت 120 استخر آغاز شده است كه به مرور به بهره برداري
مي رسد.

 

مدير كل حفاظت محيط زيست استان خبر داد
توسعه مناطق حفاظت شده در آذربايجان غربي


اروميه- خبرنگار كيهان:
57 هزار هكتار از عرصه هاي طبيعي آذربايجان غربي قابليت تبديل شدن به مناطق حفاظت شده را دارند.
مدير كل حفاظت محيط زيست استان با بيان اين مطلب در نشست مطبوعاتي گفت: دشت بيان مابين شهرهاي تكاب و شاهين دژ، چمن متحرك تكاب، منطقه منشورهاي بازالتي دالامپر شناسايي و مطالعات اوليه روي آنها انجام گرفته است.
حسن عباس نژاد افزود: در دشت بيان انواع قوچ و ميش و خرس قهوه اي زندگي مي كنند و نيز 5 تالاب مهم در آذربايجان غربي وجود دارد كه ارزش طبيعي و گردشگري آنها در حد درياچه سوئيس مطرح است. منطقه دالامپر نيز جزو دو منطقه مهم در جهان است كه ابرها با عبور از اين ناحيه بطور طبيعي بارور مي شوند.
وي ادامه داد: 9 هزار هكتار از مناطق حفاظت شده استان كه به علت از بين رفتن پوشش گياهي و گونه هاي جانوري ارزش زيستگاهي خود را از دست داده و از زمره مناطق حفاظت شده حذف شده اند، براي اجراي پروژه هاي اقتصادي استان اختصاص خواهند يافت و در مقابل 57 هزار هكتار از اراضي داراي ارزش زيست محيطي شناسايي و در زمره مناطق حفاظت شده لحاظ خواهند شد. همچنين به گزارش خبرنگار كيهان در اروميه، 3 قطعه سنجاب ايراني توسط دوستداران طبيعت در هفته زمين پاك در زيستگاه خود در جنگل هاي بلوط منطقه جنوب آذربايجان غربي رهاسازي شد. اين سنجابها كه توسط دوستداران طبيعت به اداره كل محيط زيست آذربايجان غربي تحويل داده شده بودند پس از بررسي وضعيت سلامت جانور در سومين روز هفته زمين پاك در زيستگاه طبيعي خود در جنگل هاي بلوط منطقه كاولان وكوران مهاباد رهاسازي شدند.
سنجاب ايراني عضو راسته بزرگ جوندگان است و 25 سانتي متر طول داشته و سر و دم قرمز از مشخصه هاي بارز اين گونه نادر جنگلهاي بلوط ايران است. اين حيوان كه زيستگاه اصلي آن جنگلهاي بلوط در آذربايجان غربي است به دليل رفتار تغذيه اي خاص در تكثير درختان جنگل نقش مهمي دارد و به خاطر جمعيت رو به كاهش در زمره حيوانات حمايت شده كشور به شمار مي آيد.

 

معرفي مقالات برتر نخستين جشنواره ملي خليج فارس


سمنان- خبرنگار كيهان:
مديركل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان سمنان در پايان برگزاري نخستين جشنواره ملي خليج فارس گفت: 20 مقاله به اين جشنواره ارسال شده بود كه 6 مقاله به عنوان مقالات برتر معرفي و تجليل شدند.
محمدرضا سوقندي گفت: در اين جشنواره كه با حضور جمعي از صاحب نظران و استادان دانشگاه و مسئولان استان برگزار شد، هومن مسگريان، حسين اعتمادي جم، محمدنبي سليمي، رسول گلياني، عباس سرافرازي و زينب كرك آبادي به عنوان ارائه كنندگان مقالات برتر شناخته شدند.
وي افزود: شركت كنندگان مقالاتي با عناوين خليج فارس در نقشه سياحان، بررسي پيشينه تاريخي خليج فارس، حاكميت ايران بر خليج فارس با تأكيد بر سفرنامه ها، خليج فارس در سفرنامه هاي اروپايي، سيري در سفرنامه جيمز باكينگهام، خليج فارس در سفرنامه هاي سياحان فرانسوي در عصر صفوي و جزيره هرمز در سفرنامه دن گارسيا نگاشته و به جشنواره ارسال كرده بودند.
سوقندي گفت: از هم اكنون برنامه ريزي لازم براي برگزاري دومين جشنواره در ارديبهشت 93 آغاز شده است.
در پايان جشنواره از شهيد ناخدا يكم محمد ابراهيم همتي فرمانده ناوچه پيكان و خانواده اش تجليل به عمل آمد.

 

از سوي وزارت ورزش و جوانان اعلام استان هاي برتر در حوزه ازدواج و مشاوره خانواده


مديركل دفتر ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان 5 استان برتر در حوزه ازدواج، مشاوره و خانواده را معرفي كرد.
مسعود اميني در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران گفت: استان آذربايجان شرقي با امتياز 25/93 درصد، استان خراسان جنوبي با امتياز 25/90 درصد، استان خوزستان 50/88 درصد، استان هرمزگان 82 درصد و استان ايلام با 79 درصد 5 استان برتر در حوزه ازدواج مشاوره و خانواده معرفي شدند.
وي خاطرنشان كرد: اين استان ها در حيطه ازدواج توليدات محصولات فرهنگي و تبليغات و در حوزه ازدواج مشاوره و خانواده بيشترين امتياز را كسب كرده اند.

 

امام جمعه اهل سنت بيجار: سپاه پاسداران محصول آرماني انقلاب اسلامي است


امام جمعه اهل سنت بيجار گفت: هدف از تشكيل سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، نگهباني از انقلاب و دستاوردهاي آن و كوشش در راه تحقق آرمان هاي الهي است.
ماموستا معروف خالدي اظهار كرد: سپاه پاسداران از ابتداي تشكيل تاكنون همواره با بهره گيري از نيروهاي مخلص و تفكرات منحصر به فرد موجب افتخار ملت ايران و هراس دشمنان نظام بوده و يقينا در كنار ارتش و ساير نيروهاي نظامي و انتظامي رسالت خود را در قبال پاسداري از ارزش هاي نظام و خون شهدا انجام داده و خواهد داد.
وي افزود: سپاه تبلوردهنده بسياري از ارزش هاي انقلاب اسلامي و بازوي نظام براي صدور و تبيين ارزش هاي اسلامي در جامعه است و امروزه جزو تفكيك ناپذير نظام جمهوري اسلامي ايران است.
ماموستا خالدي در گفت وگو با فارس گفت: نهاد مقدس سپاه از بدو تاسيس تاكنون خدمات موثري در دفاع از مرزها، ارزش هاي انقلاب اسلامي و پيشرفت و تعالي كشور داشته كه از زحمات پرسنل تلاشگر اين نهاد قدرداني مي شود.
وي در ادامه با اشاره به سالروز شكست نظامي آمريكا در طبس اظهار كرد: آمريكا ابتدا تلاش كرد با وساطت برخي كشورها جاسوسان خود را كه به وسيله جوانان پيرو خط امام دستگير و محبوس شده بودند خارج كند اما راه به جايي نبرد.
امام جمعه اهل سنت بيجار اين واقعه را از الطاف الهي دانست و اضافه كرد: امام خميني(ره) فرمودند «اگر ايمان به خدا داشته باشيم و از او اطاعت كنيم عنايات الهي شامل حال ما مي شود.»
وي تاكيد كرد: اراده خداوند موجب حمايت از ملت ايران در برابر دشمنان به خصوص آمريكا خواهد بود.
ماموستا خالدي در ادامه به انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا اشاره كرد و بيان داشت: حضور يكپارچه مردم ايران مشتي بر دهان دشمنان قسم خورده نظام اسلامي است.
وي در پايان با بيان اينكه دشمنان سعي دارند با تفرقه افكني ميان مردم از حضور آنها در انتخابات خردادماه جلوگيري كنند گفت: مسلمانان ايران اسلامي با حفظ وحدت و حمايت از ولايت فقيه توانسته اند تمامي توطئه هاي شوم دشمنان عليه خود را خنثي كنند و اين مهم بايد سرمشقي براي ساير ملل اسلامي باشد و به همگان ثابت كنند كه دشمنان راه به جايي نخواهند برد.

 

انتقاد نماينده مردم رودسر در مجلس از عملي نشدن وعده هاي وزير نيرو


رشت-خبرنگار كيهان:
وعده هاي وزير نيرو درباره تامين اعتبار سد مخزني پلرود شهرستان رودسر عملي نشده است.
اين مطلب را نماينده مردم رودسر و املش در مجلس شوراي اسلامي عنوان و با انتقاد از تحقق نيافتن وعده هاي وزير نيرو درباره تامين اعتبار سد مخزني پلرود شهرستان رودسر گفت: در حال حاضر سد مخزني پلرود مشكل اجرايي، تجهيزاتي، كارگاهي و نيروي انساني ندارد و تنها مشكل آن تامين اعتبار مورد نياز است.
محمدمهدي رهبر املشي اضافه كرد: در سال 91 براي تكميل اين سد حدود 150 ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافت كه تاكنون 60 ميليارد ريال آن تخصيص يافته است.

 

معاون وزير صنعت، معدن و تجارت: 70نوع ماده معدني در كشور شناسايي شده است


اراك- خبرنگاركيهان:
در كشور هفت هزار معدن وجود دارد كه از اين رقم 5هزار و 600معدن فعال هستند و در بخش تنوع مواد معدني هم جزو كشورهاي برتر دنيا هستيم.
معاون امور معادن و صنايع معدني وزارت صنعت، معدن و تجارت در نشست با مسئولان بخش معدن استان مركزي، كه در ساوه برگزار شد با بيان مطلب بالا گفت: حدود 70 نوع مواد معدني در كشور شناخته شده است و بهره برداري مي شود و براساس پروانه هاي مجوز حدود 450ميليون تن ظرفيت اسمي پروانه هاي بهره برداري است.
جعفري افزود: يكي از وظايف ستاد اجرايي، پيگيري و نظارت بر نحوه اصولي و منطقي بهره برداري از معادن است تا طرح هاي استخراج و بهره برداري متناسب با شرايط با ماده معدني و با رعايت و ملاحظات زيست محيطي باشد. يعني طرح استخراج با آن شرايط طراحي شود.
وي ادامه داد: طراحي ساده و در حقيقت بدون ملاحظات محيط زيست مورد تأييد نيست.
وي يادآور شد: اگر استخراج و بهره برداري از معادن بصورت فني با هماهنگي سازمان محيط زيست و همكاران در مجموعه، اصولي و منطقي بررسي شود، هيچ مشكلي ايجاد نمي شود، هم مي توان كار بهره برداري را انجام داد و هم محيط زيست را حفظ كرد.

 

توربين بادي ايراني در بينالود به بهره برداري رسيد


نخستين توربين بادي سه كيلووات محور افقي ساخت كشور با حضور معاون وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح در محل «مزرعه بادي» بينالود در خراسان رضوي به بهره برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار ايرنا از مشهد، اين توربين بادي با هزينه 10ميليارد ريال از سوي محققان پژوهشكده «هوا خورشيد» دانشگاه فردوسي مشهد و با حمايت قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا(ص) ساخته شده است.
رئيس پژوهشكده هوا خورشيد دانشگاه فردوسي مشهد در آيين بهره برداري از اين نيروگاه گفت: توربين بادي سه كيلووات محور افقي در «دالان بادي بينالود» نصب شده و توان الكتريكي را به شبكه برق تزريق خواهد كرد. اين توربين با ارتفاع طاقه 12متر و وزن 360كيلوگرم در دامنه باد 3الي 16متر بر ثانيه كار مي كند.
احد ضابط افزود: اين توربين اكنون در مرحله تجاري سازي بوده و پروژه تكميلي با ظرفيت 100كيلووات در تابستان سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
وي گفت: دالان بينالود داراي ظرفيت دو هزار مگاوات برق است كه هم اكنون از 42/5 مگاوات آن بهره برداري
مي شود.
پژوهشكده هوا خورشيد دانشگاه فردوسي مشهد از سال 1389 فعاليت خود را در سه محور ساخت توربين بادي، نيروگاه خورشيدي و صنعت هوايي آغاز كرده است.
بينالود در 65كيلومتري جنوب غربي مشهد قرار دارد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10