(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 10 اردیبهشت 1392 - شماره 20477

PDF نسخه 

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
ولی امر مسلمین در جمع 700 تن از علمای شیعه و سنی: ایجاد تمدن اسلامی هدف نهایی بیداری اسلامی است
پای درس علی(ع)
اخبار ادبی و هنری
حاشیه‌های نخستین روز اجلاس علما و بیداری اسلامی
دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی: آزادی و اسلام‌خواهی برای انقلابیون مسلمان تفکیک‌ناپذیر است
اهدای نشان دفتر مقابله با جرم سازمان ملل به سازمان بازرسی ایران
استان مرکزی قهرمان دو و پیاده‌روی بزرگسالان کشور شد
معاون آموزش و پرورش همدان: سال تحصیلی آینده‌کتاب‌های سوم ابتدایی تغییر می‌کند
بی‌تدبیری استاندار سمنان باعث تجمع مردم مهدیشهر در مقابل استانداری شد
معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی: معافیت‌های مالیاتی و گمرکی یک افت اقتصادی است
تولید 17هزار تن گوجه‌فرنگی در شوشتر
نمایش آثار برجسته جشنواره خلیج‌فارس در بوسنی و هرزگوین
   


حضرت امام خمینی(ره): تنها هنری مورد قبول قرآن است که صیقل‌دهنده اسلام ناب محمدی(ص)، اسلام ائمه هدی(ع)، اسلام فقرای دردمند، اسلام پابرهنگان و اسلام تازیانه‌خوردگان تاریخ تلخ و شرم‌آور محرومیت‌ها باشد.

 


اجلاس علما و بيداري اسلامي روز دوشنبه با حضور صدها نفر از علماء، انديشمندان، نخبگان و روحانيون برجسته جهان اسلام و با سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی در تهران آغاز بکار کرد .
مشروح بیانات حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای که در این اجلاس ایراد شده بدین شرح است:
بسم‌‌الله‌‌الرّحمن‌‌الرّحيم‌‌
و الحمد لله ربّ العالمين و الصّلاه و السّلام على سيّدنا محمّد المصطفى و ءاله الأطيبين ‌‌و صحبه‌المنتجبين و من تبعهم باحسان الى يوم الدّين‌
به شما ميهمانان عزيز خوشامد مي‌گويم و از خداوند عزيز و رحيم مي‌خواهم كه به اين تلاش جمعى بركت دهد و آن را گام مؤثرى در جهت بهروزى مسلمانان سازد« انّه سميع مجيب.»
موضوع « بيدارى اسلامى» كه شما در اين اجلاس به آن خواهيد پرداخت، امروزه در صدر فهرست مسائل جهان اسلام و امت اسلامى است؛ پديده‌‌ شگرفى است كه اگر باذن اللَّه سالم بماند و ادامه يابد، قادر خواهد بود سربرآوردنِ تمدن‌‌اسلامى را در چشم‌‌اندازى نه چندان دوردست، براى امت اسلامى و آنگاه براى جهان بشريت رقم زند.
آنچه امروز در برابر چشم ما است و هيچ انسان مطّلع و هوشمندى نمی‌تواند آن را انكار كند، آن است كه اكنون اسلام از حاشيه‌‌ معادلات اجتماعى و سياسى جهان خارج شده و در مركز عناصر تعيين‌‌كننده‌‌ حوادث عالم، جايگاهى برجسته و نمايان يافته است و نگاه تازه‌‌اى را در عرصه‌‌ زندگى و سياست و حكومت و تحولات اجتماعى عرضه ميكند؛ و اين در دنياى كنونى كه پس از شكست كمونيزم و ليبراليزم، دچار خلأ عميق فكرى و نظرى است، پديده‌‌اى مهم و پرمعنى به شمار مي‌رود. اين نخستين اثرى است كه حوادث سياسى و انقلابى در شمال آفريقا و منطقه‌‌ عربى، در مقياس جهانى بر جاى گذاشته است، و خود مبشّر حقايق بزرگترى است كه در آينده اتفاق خواهد افتاد.
از به زبان آوردن آن می‌‌‌ترسند
بيدارى اسلامى كه سخنگويان جبهه‌‌ استكبار و ارتجاع حتّى از به زبان آوردن نام آن نيز پرهيز مي‌كنند و مي‌ترسند، حقيقتى است كه اكنون تقريباً در سراسر دنياى اسلام مي‌توان نشانه‌‌هاى آن را ديد. بارزترين نشانه‌‌ آن، اشتياق افكار عمومى و بويژه در قشرهاى جوان، به احياء مجد و عظمت اسلام و آگاه شدن آنان از ماهيت نظام سلطه‌‌ بين‌‌المللى و آشكار شدن چهره‌‌ وقيح و ستمگر و مستكبر دولت‌ها و كانون‌هایى است كه بيش از دويست سال شرق اسلامى و غيراسلامى را در زير پنجه‌‌هاى خونين خود فشرده و با نقاب تمدن و فرهنگ، هستى ملت‌ها را دستخوش قدرت‌‌طلبىِ بيرحمانه و تجاوزگرانه‌‌ خود كرده‌‌اند.
تاکتیک ربوبی
ابعاد اين بيدارى مبارك بسى گسترده و داراى امتدادى رمزگونه است؛ ولى آنچه از دستاوردهاى نقد آن در چند كشور شمال آفريقا ديده شد، مي‌تواند دلها را به نتایج بزرگ و شگرف آينده به اطمينان برساند. همواره تحقق معجزگون وعده‌‌هاى الهى، نشانه‌‌ اميدبخشى است كه تحقق وعده‌‌هاى بزرگتر را نويد مي‌دهد. حكايت قرآن از دو وعده‌‌اى كه خداوند به مادر موسى داد، نمونه‌‌اى از اين تاكتيك ربوبى است.
در آن هنگامه‌‌ دشوار كه فرمان به آب افكندن صندوق حامل نوزاد داده شد، خطاب الهى وعده فرمود كه: «انّا رادّوه اليك و جاعلوه من المرسلين».(1) تحقق وعده‌‌ اول كه وعده‌‌ كوچكتر و مايه‌‌ دلخوشى مادر بود، نشانه‌‌ تحقق وعده‌‌ رسالت شد، كه بسى بزرگتر و البته مستلزم رنج و مجاهدت و صبر بلندمدت بود: «فرددناه الى امّه كى تقرّ عينها و لا تحزن و لتعلم انّ وعد اللَّه حقّ».(2) اين وعده‌‌ حق، همان رسالت بزرگ است كه پس از چند سال تحقق يافت و مسير تاريخ را تغيير داد.
نمونه‌‌ ديگر، يادآورى قدرت فائقه‌‌ الهى در سركوب مهاجمان به بيت شريف است، كه خداوند به وسيله‌‌ پيامبر اعظم، براى تشويق مخاطبان، به امتثال امرِ: «فليعبدوا ربّ هذا البيت»(3) به كار ميبَرد و مي‌فرمايد: «أ لم يجعل كيدهم فى تضليل».(4)
يا براى تقويت روحى پيامبر محبوبش و باور وعده‌‌: «ما ودّعك ربّك و ما قلى»،(5) از يادآورى نعمت معجزگون : «أ لم يجدك يتيما فأوى. و وجدك ضالّا فهدى» بهره مي‌گيرد. و چنين نمونه‌‌هایى در قرآن بسيار است.
فتوحاتی که پی در پی فرا رسید
آن روز كه اسلام در ايران پيروز شد و توانست دژ آمريكا و صهيونيزم را در يكى از حساسترين كشورهاى اين منطقه‌‌ بسيار حساس فتح كند، اهل عبرت و حكمت دانستند كه اگر صبر و بصيرت را به كار گيرند، فتوحات ديگر پى‌‌درپى فرا خواهد رسيد؛ و فرا رسيد. واقعيت‌هاى درخشان در جمهورى اسلامى كه دشمنان ما بدان اعتراف مي‌كنند، همه در سايه‌‌ اعتماد به وعده‌‌ الهى و صبر و مقاومت و استمداد از خداوند به دست آمده است. مردم ما همواره در برابر وسوسه‌‌ ضعفایى كه در مقاطع اضطراب‌‌انگيز، نداى: « انّا لمدركون»(6) سر مي‌دادند، نهيب زده‌‌اند كه: «كلاّ انّ معى ربّى سيهدين».(7)
تجربه‌ای گرانبها در دسترس ملت‌ها
امروز اين تجربه‌‌اى گرانبها در دسترس ملت‌هایى است كه در برابر استكبار و استبداد قد علم كرده و توانسته‌‌اند حكومت‌هاى فاسد و گوش‌‌به‌‌فرمان و وابسته به آمريكا را سرنگون ساخته يا متزلزل كنند.
ايستادگى و صبر و بصر و اعتماد به وعده‌‌: «و لينصرنّ اللَّه من ينصره انّ الله لقوىّ عزيز»(8) خواهد توانست اين مسير افتخار را تا رسيدن به قله‌‌ تمدن اسلامى، در برابر امت اسلامى هموار كند.
اكنون در اين جلسه‌‌ مهم كه جمعى از علماى امت از كشورها و مذاهب گوناگون اسلامى در آن حضور يافته‌‌اند، شايسته مي‌دانم به بيان چند نكته‌‌ لازم در مسائل بيدارى اسلامى بپردازم:
نخستین امواج بیداری اسلامی
به وسیله علمای دین پدید آمد
اولين مطلب آن است كه نخستين امواج بيدارى در كشورهاى اين منطقه كه همزمان با آغاز ورود پيشقراول‌هاى استعمار آغاز شد، غالباً به وسيله‌‌ علماى دين و مصلحان دينى پديد آمد. نام رهبران و شخصيت‌هاى برجسته چون سيدجمال‌‌الدين و محمد عبده و ميرزاى شيرازى و آخوند خراسانى و محمود الحسن و محمدعلى و شيخ فضل‌‌الله و حاج آقا نورالله و ابوالاعلى مودودى و ده‌ها روحانى معروف بزرگ و مجاهد و متنفذ از كشورهاى ايران و مصر و هند و عراق در صفحات تاريخ براى هميشه ثبت و ضبط است.
در دوران معاصر هم نام درخشان «امام خمينى» عظيم چون ستاره‌‌ پرفروغى بر تارك انقلاب اسلامى ايران مي‌درخشد. در اين ميان، صدها عالم معروف و هزاران عالم غيرمعروف نيز، امروز و ديروز، نقش‌‌آفرين حوادث اصلاحىِ بزرگ و كوچك در كشورهاى گوناگون بوده‌‌اند. فهرست مصلحان دينى از قشرهاى غيرروحانى همچون حسن‌‌البناء و اقبال لاهورى نيز بلند و اعجاب‌‌انگيز است.
اثرگذاری انگشت اشاره روحانیان
در نشان دادن راه
روحانيان و رجال دين‌‌شناس كمابيش در همه جا مرجع فكرى و سنگ صبور روحى مردم بوده‌‌اند و هرجا كه در هنگامه‌‌ تحولات بزرگ، در نقش هدايتگر و پيشرو ظاهر شده و در پيشاپيش صفوف مردم در مواجهه با خطرات حركت كرده‌‌اند، پيوند فكرى ميان آنان و مردم افزايش يافته و انگشت اشاره‌‌ آنان در نشان دادن راه به مردم، اثرگذارتر بوده است. اين به همان اندازه كه براى نهضت بيدارى اسلامى داراى سود و بركت است، براى دشمنان امت و كينه‌‌ورزان با اسلام و مخالفان حاكميت ارزشهاى‌‌اسلامى ، دغدغه‌‌آفرين و نامطلوب است و سعى مي‌كنند اين مرجعيت فكرى را از پايگاه‌‌هاى دينى سلب كرده و قطب‌هاى جديدى براى آن بتراشند؛ كه به تجربه دريافته‌‌اند كه با آنان مي‌توان بر سر اصول و ارزش‌هاى ملى به راحتى معامله كرد! چيزى كه در مورد عالمان باتقوا و رجال دينىِ متعهد هرگز اتفاق نخواهد افتاد.
عالمان دین راه نفوذ را
به کلی ببندند
اين، وظيفه‌‌ عالمان دين را سنگين‌‌تر مي‌كند. آنها بايد با هوشيارى و دقت فراوان، و با شناخت شيوه‌‌ها و ترفندهاى فريبنده‌‌ دشمن، راه نفوذ را به كلى ببندند و فريب دشمن را ناكام كنند. نشستن بر سفره‌‌ رنگين متاع دنيا، از بزرگترين آفتها است. آلوده شدن به صله و احسانِ صاحبان زر و زور و نمك‌‌گير شدن در برابر طاغوت‌هاى شهوت و قدرت، خطرناك‌‌ترين عامل جدایى از مردم و از دست دادن اعتماد و صميميت آنها است. منيّت و قدرت‌‌طلبى كه سست‌‌عنصران را به گرايش به سوى قطبهاى قدرت فرا مي‌خواند، بستر آلودگى به فساد و انحراف است. اين آيه‌‌ قرآن را همواره بايد در گوش داشته باشند كه: «تلك الدّار الأخرة نجعلها للّذين لايريدون علوّا فى الأرض و لا فسادا و العاقبه للمتّقين».(9)
تلاش آمریکا برای تراشيدن مرجعيت‌هاى فكرىِ نامطمئن
امروز در دوران حركت‌هاى اميدبخش بيدارى اسلامى، گاه صحنه‌‌هایى ديده مي‌شود كه نمايشگر تلاش عمله‌‌ آمريكا و صهيونيسم براى تراشيدن مرجعيت‌هاى فكرىِ نامطمئن از يك سو، و تلاش قارون‌هاى شهوتران براى كشاندن اهل دين و تقوا بر سر بساط مسموم و آلوده‌‌ خود، از سوى ديگر است. علماى دين و رجال ديندار و دين‌‌مدار، بايد بشدت مراقب و دقيق باشند.
لزوم ترسيم هدف بلندمدت
براى بيدارى اسلامى
دومين نكته، لزوم ترسيم هدف بلندمدت براى بيدارى اسلامى در كشورهاى مسلمان است؛ نقطه‌‌ متعالى و والائى كه بيدارى ملت‌ها را بايد سمت و سو دهد و آنان را به آن نقطه برساند. با شناسائى اين نقطه است كه مي‌توان نقشه‌‌ راه را ترسيم كرد و هدف‌هاى ميانى و نزديك را در آن مشخص نمود.
اين هدف نهائى نمی‌تواند چيزى كمتر از «ايجاد تمدن درخشان اسلامى» باشد. امت اسلامى با همه‌‌ ابعاض خود در قالب ملت‌ها و كشورها، بايد به جايگاه تمدّنىِ مطلوب قرآن دست يابد. شاخصه‌‌ اصلى و عمومى اين تمدن، بهره‌‌مندى انسانها از همه‌‌ ظرفيت‌هاى مادى و معنوى‌‌اى است كه خداوند براى تأمين سعادت و تعالى آنان، در عالم طبيعت و در وجود خود آنان تعبيه كرده است. آرايش ظاهرى اين تمدن را در حكومت مردمى، در قوانين برگرفته از قرآن، در اجتهاد و پاسخگوئى به نيازهاى نوبه‌‌نوى بشر، در پرهيز از تحجر و ارتجاع و نيز بدعت و التقاط، در ايجاد رفاه و ثروت عمومى، در استقرار عدالت، در خلاص شدن از اقتصاد مبتنى بر ويژه‌‌خوارى و ربا و تكاثر، در گسترش اخلاق انسانى، در دفاع از مظلومان عالم، و در تلاش و كار و ابتكار، مي‌توان و بايد مشاهده كرد. نگاه اجتهادى و عالمانه به عرصه‌‌هاى گوناگون، از علوم انسانى تا نظام تعليم و تربيت رسمى، و از اقتصاد و بانكدارى تا توليد فنى و فناورى، و از رسانه‌‌هاى مدرن تا هنر و سينما، و تا روابط بين‌‌الملل و غيره و غيره، همه از لوازم اين تمدن‌‌سازى است.
پرهیز از نگاه بدبینانه و شتابزده
به چشم انداز
تجربه نشان داده است كه اينها همه، كارهاى ممكن و در دسترس توانایي‌هاى جوامع ما است. نبايد با نگاه شتابزده يا بدبينانه به اين چشم‌‌انداز نگريست. بدبينى به توانایي‌هاى‌‌خود، كفران نعمت الهى است؛ و غفلت از امداد الهى و كمك سنت‌هاى آفرينش، فرو لغزيدن به ورطه‌‌: «الظّانّين باللَّه ظنّ السّوء»(10) است. ما مي‌توانيم حلقه‌‌ انحصارات علمى و اقتصادى و سياسىِ قدرتهاى سلطه‌‌گر را بشكنيم و امت اسلامى را پيشروِ احقاق حق اكثريت ملت‌هاى جهان كه اينك مقهور اقليت مستكبرند، باشيم.
تمدن اسلامى مي‌تواند با شاخصه‌‌هاى ايمان و علم و اخلاق و مجاهدت مداوم، انديشه‌‌ پيشرفته و اخلاق والا را به امت اسلامى و به همه‌‌ بشريت هديه دهد و نقطه‌‌ رهایى از جهان‌‌بينى مادى و ظالمانه و اخلاقِ به لجن كشيده‌‌اى كه اركان تمدن امروزىِ غربند، باشد.
تجربه تلخ و دهشتناک تبعیت از غرب
مطلب سوم آن است كه در نهضت‌هاى بيدارى اسلامى بايد تجربه‌‌ تلخ و دهشتناك تبعيت از غرب در سياست و اخلاق و رفتار و سبك زندگى، مورد توجه دائم باشد. كشورهاى مسلمان در بيش از يك قرن تبعيت از فرهنگ و سياست دولت‌هاى مستكبر، به آفات مهلكى همچون وابستگى و ذلت سياسى، فلاكت و فقر اقتصادى، سقوط فضيلت و اخلاق، عقب‌‌ماندگى خجلت‌‌آور علمى، دچار شدند؛ و اين در حالى بود كه امت اسلامى از سابقه‌‌اى افتخارانگيز در همه‌‌ اين عرصه‌‌ها برخوردار بود.
اين سخن را نبايد به معنى دشمنى با غرب دانست. ما با هيچ گروهى از انسانها به خاطر تمايز جغرافيایى، دشمنى نداريم. ما از على (عليه‌‌السّلام) آموخته‌‌ايم كه در باره‌‌ انسان‌ها فرمود : «امّا اخ لك فى الدّين او نظير لك فى الخلق».(11) ادعانامه‌‌ ما، عليه ظلم و استكبار، و تحكّم و تجاوز، و فساد و انحطاط اخلاقى و عملى است كه از سوى قدرتهاى‌‌استعمارى و استكبارى بر ملت‌هاى ما وارد شده است. هم‌‌اكنون نيز تحكّم‌ها و دخالت‌ها و زورگویي‌هاى آمريكا و برخى دنباله‌‌روانش در منطقه را در كشورهایى كه نسيم بيدارى در آنها به طوفان قيام و انقلاب بدل شده است، مشاهده مي‌كنيم.
وعده‌ها در تصمیمات نخبگان
اثر نگذارد
وعده‌‌ها و وعيدهاى آنان نبايد در تصميم‌ها و اقدامهاى نخبگان سياسى و در حركت عظيم مردمى اثر بگذارد. در اينجا نيز بايد از تجربه‌‌ها درس بياموزيم. آنها كه در طول ساليان به وعده‌‌هاى آمريكا دل خوش كرده و ركون به ظالم را مبناى مشى و سياست خود ساختند، نتوانستند گرهى از كار ملت خود بگشايند، يا ستمى را از خود يا ديگران برطرف كنند. آنها با تسليم در برابر آمريكا نتوانستند از ويرانىِ حتّى يك خانه‌‌ فلسطينى در سرزمينى كه متعلق به فلسطينيان است، جلوگيرى كنند. سياستمداران و نخبگانى‌‌كه فريفته‌‌ تطميع يا مرعوب تهديد جبهه‌‌ استكبار شوند و فرصت بزرگ بيدارى اسلامى را از دست دهند، بايد از اين تهديد الهى بيمناك باشند كه فرمود: «أ لم تر الى الّذين بدّلوا نعمت اللَّه كفرا و احلّوا قومهم دار البوار. جهنّم يصلونها و بئس القرار».(12)
بزرگترین خطر
مقابل نهضت بیداری اسلامی
نكته‌‌ چهارم آن است كه امروز يكى از خطرناك‌‌ترين چيزهایى كه نهضت بيدارى اسلامى را تهديد مي‌كند، اختلاف‌‌افكنى و تبديل اين نهضت‌ها به معارضه‌‌هاى خونين فرقه‌‌اى و مذهبى و قومى و ملّى است. اين توطئه هم‌‌اكنون از سوى سرويس‌هاى جاسوسى غرب و صهيونيزم، با كمك دلارهاى نفتى و سياستمداران خودفروخته، از شرق آسيا تا شمال آفريقا و بويژه در منطقه‌‌‌‌عربى، با جد و اهتمام دنبال مي‌شود و پولى كه مي‌توانست در خدمت بهروزى خلق خدا باشد، خرج تهديد و تكفير و ترور و بمب‌گذارى و ريختن خون مسلمانان و برافروختن آتش كينه‌‌هاى درازمدت مي‌گردد. آنها كه قدرت يكپارچه‌‌ اسلامى را مانع هدف‌هاى خبيث خود مي‌دانند، دامن‌‌زدن به اختلاف‌ها در درون امت اسلامى را آسانترين راه براى مقصود شيطانى خود يافته‌‌اند و تفاوت‌هاى نظرى در فقه و كلام و تاريخ و حديث را - كه طبيعى و اجتناب‌‌ناپذير است - دستاويز تكفير و خونريزى و فتنه و فساد ساخته‌‌اند.نگاه هوشمندانه به صحنه‌‌ درگيريهاى داخلى، دست دشمن را در پس اين فاجعه‌‌ها به روشنى نشان مي‌دهد. اين دست غدّار، بى‌‌شك از جهل‌ها و عصبيت‌ها و سطحى‌‌نگرى‌‌ها در ميان جوامع ما بهره‌‌بردارى مي‌كند و بر روى آتش، بنزين مي‌ريزد. وظيفه‌‌ مصلحان و نخبگان دينى و سياسى در اين ماجرا بسيار سنگين است.
دو طرف نزاع در سوریه
اكنون ليبى به گونه‌‌اى، مصر و تونس به گونه‌‌اى، سوريه به گونه‌‌اى، پاكستان به گونه‌‌اى، و عراق و لبنان به گونه‌‌اى درگير يا در معرض اين شعله‌‌هاى خطرناكند. بايد بشدت مراقب و در پى علاج بود. ساده‌‌انديشى است كه اين همه را به عوامل و انگيزه‌‌هاى عقيدتى و قومى نسبت دهيم. تبليغات غرب و رسانه‌‌هاى منطقه‌‌اىِ وابسته و مزدور، جنگ ويرانگر در سوريه را نزاع شيعه و سنّى وانمود مي‌كنند و حاشيه‌‌ امنى براى صهيونيست‌ها و دشمنان مقاومت در سوريه و لبنان پديد مى‌‌آورد. اين در حالى است كه دو طرف نزاع در سوريه، نه سنّى و شيعه، بلكه طرفداران مقاومت ضدصهيونيستى و مخالفان آنند. نه دولت سوريه يك دولت شيعى، و نه معارضه‌‌ سكولار و ضد اسلامِ آن يك گروه سنّى‌‌اند. تنها هنر گردانندگان اين سناريوى فاجعه‌‌آميز آن است كه توانسته‌‌اند از احساسات مذهبىِ ساده‌‌انديشان در اين آتش‌‌افروزى مهلك استفاده كنند. نگاه به صحنه و دست‌‌اندركاران سطوح مختلف آن، مي‌تواند مسئله را براى هر انسان منصفى روشن كند.
اکثریتی مظلوم
در مقابل حکومت جبار سکولار
اين موج تبليغات در مورد بحرين نيز به گونه‌‌اى ديگر به دروغ و فريب سرگرم است. در بحرين، اكثريتى مظلوم كه سال‌هاى متمادى است از حق رأى و ديگر حقوق اساسى ‌‌يك ملت، محرومند، به مطالبه‌‌ حق خود برخاسته‌‌اند. آيا چون اين اكثريتِ مظلوم شيعه‌‌اند و حكومت جبارِ سكولار، متظاهر به سنى‌‌گرى است، بايد اين را نزاع شيعه و سنّى دانست؟ استعمارگران اروپایى و آمريكایى و هم‌پياله‌‌هاى آنان در منطقه البته مي‌خواهند چنين وانمود كنند، ولى آيا اين حقيقت است؟
اينها است كه علماى دين و مصلحان منصف را به تأمل و دقت و احساس مسئوليت فرا مي‌خواند و شناختن هدفهاى دشمنان در عمده كردن اختلافات مذهبى و قومى و حزبى را بر همه فرض مي‌سازد.
محک فلسطین
در مقابل نهضت‌های بیداری اسلامی
نكته‌‌ پنجم آن است كه درستى مسير نهضت‌هاى بيدارى اسلامى را از جمله بايد در موضعگيرى آنان در قبال مسئله‌‌ فلسطين جستجو كرد. از60 سال پيش تاكنون داغى‌‌بزرگتر از غصب كشور فلسطين بر دل امت اسلامى نهاده نشده است. فاجعه‌‌ فلسطين از روز اوّل تا كنون، تركيبى از كشتار و ترور و ويرانگرى و غصب و تعرض به مقدسات اسلامى بوده است. وجوب ايستادگى و مبارزه در برابر اين دشمن حربى و غاصب، مورد اتفاق همه‌‌ مذاهب اسلامى و محلّ اجماع همه‌‌ جريانات صادق و سالمِ ملّى بوده است. هر جريانى در كشورهاى اسلامى كه اين وظيفه‌‌ دينى و ملى را به ملاحظه‌‌ خواست تحكّم‌‌آميز آمريكا يا به بهانه‌‌ توجيه‌‌هاى غيرمنطقى، به دست فراموشى بسپارد، نبايد انتظار داشته باشد كه به چشم وفادارى به اسلام يا صداقت در ادعاى ميهن‌‌دوستى به او نگريسته شود. اين يك محك است. هر كس شعار آزادى قدس شريف و نجات ملت فلسطين و سرزمين فلسطين را نپذيرد يا به حاشيه ببرد و به جبهه‌‌ مقاومت پشت كند، متهم است. امت اسلامى بايد در همه جا و همه وقت، اين معيار و شاخصِ نمايان و اساسى را در مدنظر داشته باشد.
ميهمانان عزيز! برادران و خواهران!
كيد دشمن را هرگز از نظر دور مداريد. غفلت ما براى دشمنان ما فرصت‌‌آفرين است. درس على(عليه‌‌السّلام) به ما اين است كه: «من نام لم ينم عنه».(13) تجربه‌‌ ما در جمهورى اسلامى در اين زمينه نيز عبرت‌‌آموز است. با پيروزى انقلاب اسلامى در ايران، دولتهاى مستكبر غربى و آمريكا كه مدت‌هاى مديد پيش از آن، طاغوت‌هاى ايرانى را در مشت خود گرفته و سرنوشت سياسى و اقتصادى و فرهنگى كشورمان را رقم مي‌زدند و نيروى پرقدرت ايمان اسلامى در درون جامعه را دست‌‌كم گرفته و از توان بسيج و هدايت اسلام و قرآن بى‌‌خبر مانده بودند، ناگهان به غفلت خود پى بردند و دستگاههاى‌‌حاكميتى و سرويس‌هاى اطلاعاتى و اتاق‌هاى فرمان آنان به كار افتادند تا شكست فاحش خود را جبران كنند.
انواع توطئه‌‌ها و ترفندها را در اين سى‌‌وچند سال از آنان ديده‌‌ايم. چيزى كه مكر آنان را نقش بر آب كرده است، در اصل دو عامل اساسى است: ايستادگى بر سر اصول اسلامى، و حضور مردم در صحنه. اين دو عامل در همه جا كليد فتح و فرج است. عامل اوّل به وسيله‌‌ ايمان صادقانه به وعده‌‌ الهى، و عامل دوم به بركت تلاش مخلصانه و تبيين صادقانه تضمين مي‌شود. ملتى كه صدق و صميميت پيشوايان را باور كند، صحنه را از حضور پر بركت خود رونق مي‌بخشد؛ و هر جا كه ملت با عزم راسخ در صحنه بماند، هيچ قدرتى توان شكست دادن آن را نخواهد داشت. اين تجربه‌‌ موفقى براى همه‌‌ ملت‌هائى است كه با حضور خود بيدارى اسلامى را رقم زدند.
از خداوند متعال هدايت و دستگيرى و كمك و رحمتش را براى شما و همه‌‌ ملت‌هاى مسلمان مسئلت مي‌كنم.
والسّلام عليكم و رحمه الله‌‌ و بركاته
1. قصص: 7
2. قصص: 13
3. قريش: 3
4. فيل: 2
5. ضحى: 3
6. شعراء: 61
7. شعراء: 62
8. حج: 40
9. قصص: 83
10. فتح: 6
11. نهج البلاغه، نامه‌‌ 53
12. ابراهيم: 28 و 29
13. نهج البلاغه، نامه‌‌ 62

 


اگر خیانت کنی
سرگردانت می‌کنم!
امیرالمومنین علی(ع) خطاب به فرماندار بصره:
همانا من به راستی قسم می‌خورم که:
اگر به من گزارش کنند که در اموال عمومی خیانت کرده‌ای، کم یا زیاد، چنان بر تو سخت می‌گیرم که کم‌بهره شده و (حتی) در هزینه عیال (و خانواده‌ات) درمانده و ذلیل و خوار و سرگردان شوی!
نهج‌البلاغه
نامه 20

 


وزیر ارشاد در همایش منادیان حماسه:
مرزبندی افراد باید
در زمان انتخابات مشخص شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه انتخابات فقط نزاع و کشمکش سیاسی نیست، گفت: باید مرزبندی افراد در زمان انتخابات مشخص باشد و معلوم شود افرادی گاه ناخواسته و ندانسته در زمینی بازی می‌کنند که دشمن درست کرده است.
محمد حسینی دیروز در همایش «منادیان حماسه» که در محل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد اظهار داشت: انتخابات نقطه قوت نظام است و به تعبیر رهبر معظم انقلاب، انتخابات یک نعمت است.
وی ادامه داد: همه فعالان عرصه رسانه و مطبوعات باید در جهت برگزاری باشکوه انتخابات، حرکت کنند، چرا که هر چه انتخابات باشکوه‌تر باشد به نفع کشور است.
حسینی با بیان اینکه انتخابات مظهر حضور مردم و مردم‌سالاری است، بیان داشت: در نظام اسلامی با درایت امام راحل مردم حضور ارزشمندی در انتخابات داشتند این امر به خاطر تربیت مردم در مکتب اسلام بود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: انتخابات، نزاع و کشمکش سیاسی نیست. افراد در این فضا باید به دنبال اثبات توانمندی‌های خود باشند و همچنین برنامه‌های خود را عنوان کنند. چرا که این مسئله باعث رشد جامعه می‌شود.
حسینی با بیان اینکه رسانه‌ها نقش بسزایی در عرصه انتخابات می‌توانند ایفا کنند، گفت: انتخابات با خود هیجان به دنبال دارد اما در این میان نیازی نیست به این هیجانات دامن زده شود و افراد علیه یکدیگر تحریک شوند.
فیلمبردار «فصل کرگدن»
پشت دوربین فیلمی از موسسه آوینی
فیلمبرداری فیلم سینمایی «به تهران خوش‌آمدی» به کارگردانی رضا سبحانی با مدیریت فیلمبرداری فیلم ضدایرانی «فصل کرگدن» ظرف چند روز آینده جلوی دوربین می‌رود.
به گزارش فارس، مجوز ساخت فیلم سینمایی «به تهران خوش‌آمدی» سال گذشته به کارگردانی مهدی نادری و مدیریت فیلمبرداری تورج اصلانی صادر شد. فیلم در شرایطی پیش تولیدش آغاز شد که مهدی نادری تلاش می‌کرد تا از بازیگران خارجی برای ایفای نقش‌های اصلی بهره ببرد اما وزارت ارشاد با حضور بازیگران خارجی موافقت نکرد. به همین دلیل و دلایل دیگر، مهدی نادری از ساخت فیلم کناره گرفت و فیلمنامه خود را که سرمایه‌گذار آن موسسه شهید آوینی است به تهیه‌کنندگی مجتبی امینی سپرد. این در حالی است که مدیریت فیلمبرداری این فیلم به تورج اصلانی سپرده شده است.
تورج اصلانی پیش از این مدیریت فیلمبرداری فیلم سینمایی سیاه و ضدایرانی «فصل کرگدن» ساخته بهمن قبادی را بر عهده داشته است. این فیلم که در آن صحنه‌های غیراخلاقی وجود دارد با روایتی کینه‌توزانه، سیاه و غیرواقعی از انقلاب اسلامی ساخته شده به طوری که در این فیلم نماهایی از زندان‌های قرون‌وسطایی، اعدام و خشونت نتیجه عملکرد انقلاب اسلامی و انقلابیون معرفی شده است. تورج اصلانی علی‌رغم مدیریت فیلمبرداری فیلم قبادی، حالا در پروژه موسسه مذکور و البته با مجوز وزارت ارشاد در حال انجام یک کار جدید در ایران است.
ساخت سریالی در میان فتنه‌گری تروریست‌ها!
سریال سوری «حادثه در دمشق» در حالی درباره سال‌های 1948 تا 2001 ساخته می‌شود که کارگردان آن می‌گوید: وقتی برای فیلمبرداری از خانه خارج می‌شویم نمی‌دانیم آیا به خانه برمی‌گردیم یا نه!
به گزارش فارس، سریال «حادثه در دمشق» برگرفته از رمانی به نام «پدری از حلب» در منزلی قدیمی در منطقه «باب شرقی» دمشق در حالی مراحل فیلمبرداری خود را طی می‌کند که در بیرون از لوکیشن‌ها دشمنان سوریه به سرود تخریب و مرگ و تیم سازنده سریال، سرود زندگی و حیات می‌سرایند.
سریال «حادثه در دمشق» به دو دوره زمانی بین سال‌های 1947 و 1948 میلادی یعنی دوران نکبت و تاسیس رژیم صهیونیستی و دوره دیگری در سال 2001 و به‌ویژه حادثه 11 سپتامبر و تاثیر آن در وضعیت جهان عرب می‌پردازد و در متن آن مجموعه حوادث دراماتیک و داستان‌های اجتماعی رخ می‌دهد.
باسل الخطیب کارگردان سوری فلسطینی‌الاصل سریال یادشده، در این باره به روزنامه السفیر لبنان گفته است: شرایط فیلمبرداری ما خیلی خیلی بی‌سابقه است؛ وقتی برای فیلمبرداری از خانه خارج می‌شویم نمی‌دانیم آیا به خانه برمی‌گردیم یا نه اما به همه آنچه انجام می‌‌دهیم ایمان داریم و کار خود را مثل دیگر بخش‌های جامعه سوریه ادامه می‌دهیم.
آئین بزرگداشت
آزادسازی جزیره هرمز برگزار شد
همزمان با روز خلیج‌فارس مراسم جشنی به مناسبت سالگرد آزادسازی جزیره هرمز از اشغال استعمارگران پرتغالی در این جزیره برپا شد.
به گزارش خبرنگار اعزامی کیهان، این مراسم با حضور مسئولین عالیرتبه استان هرمزگان، هنرمندان، نمایندگان رسانه‌ها، مردم و ساکنین جزیره هرمز در قلعه پرتغالی‌ها برگزار شد.
طی این مراسم استاندار هرمزگان با بیان اینکه جزیره هرمز پایگاه مردان موحد رشید و شجاع بوده است که ایران اسلامی به آنان افتخار می‌‌کند، افزود: قلب مالامال ازعشق ایرانیان به این سرزمین پیام روشنی مبنی بر صلح، عدالت و برابری دارد.
عزیزی با اشاره به بقایای به جا مانده از قلعه پرتغالی‌ها، آن را سندی برای ظلم‌ستیزی ایرانیان در طول تاریخ دانست و خاطرنشان کرد: تاریخ این سرزمین، مظهر ظلم‌ستیزی و بیگانه‌ستیزی است و در طول تاریخ هیچ‌گاه اجازه داده نشده، بیگانگان در آن جولان داده و ماندگار شوند.
در این مراسم از خانواده‌های شهدای جزیره هرمز تجلیل و قدردانی صورت گرفت.پیش از برگزاری این مراسم محل شهادت مسافرین هواپیمای ایرباس که توسط ناو آمریکایی هدف قرار گرفته شده بود، گلباران شد.
در پایان مراسم، نقشه ایران که با استفاده از خاک‌های رنگین جزیره هرمز در ساحل خلیج‌فارس ترسیم شده بود، توسط میهمانان مورد بازدید قرار گرفت.
آیین پایانی جشنواره فرهنگی- هنری خلیج‌فارس امروز در تالار شهید آوینی بندرعباس برگزار می‌شود.



اجلاس بین‌المللی علمای امت و بیداری اسلامی در حالی با حضور بیش از 700 اندیشمند مسلمان کار خود را آغاز کرد که روز نخست این اجلاس با حاشیه هایی همراه بود.
در ادامه به برخی از این حاشیه‌ها اشاره می شود:
* سخنان رهبر معظم انقلاب مورد استقبال گسترده علمای شرکت‌کننده در اجلاس قرار گرفت، رسانه‌های بین‌المللی به صورت مستقیم سخنان ایشان را پوشش دادند.
* سیدحسن نصرالله دبیرکل شجاع و مؤمن حزب‌الله لبنان از میهمانان ویژه اجلاس علما و بیداری اسلامی است.
* در این اجلاس 2 روزه بیش از 500 اندیشمند خارجی در کنار 200 تن از همتایان ایرانی به بحث و بررسی در خصوص بیداری اسلامی، چالش‌ها و فرصت‌های آن و همچنین راه‌های برون‌رفت از برخی بحران‌های داخلی کشورهای انقلابی می‌پردازند.
* علی‌رغم حضور 700 اندیشمند مسلمان در اجلاس بین‌المللی تهران این نشست غایبان بزرگی نیز داشت؛ علامه محمدسعید رمضان البوطی رئیس اتحادیه علمای بلاد شام که به دست تروریست‌ها در مسجد دمشق به شهادت رسید، برهان‌الدین ربانی که به دست طالبان شهید شد، شیخ فضلی رهبر شیعیان عربستان و قاضی حسین رهبر جماعت اسلامی پاکستان از جمله غایبان این اجلاس بودند.
* نمایشگاه رجال صادق باهدف معرفی علما و روحانیون شیعه و سنی که توسط گروه های تروریستی و محارب به شهادت رسیده‌اند در حاشیه اجلاس جهانی بیداری اسلامی و علمای امت برگزار خواهد شد.
* هیئت رئیسه جلسه صبح دیروز اجلاس بین‌المللی تهران آیت‌الله تسخیری، مولانا، سمیع‌الحق، مولوی، اسحاق مدنی، عاصف محسنی، راویل، عین‌الدین، محمد عثمان صالح، ابراهیم جعفری، شیخ احمد عزین و علی‌اکبر ولایتی بودند.

 


دبیرکل مجمع جهانی بیداری اسلامی گفت: آزادی‌خواهی و اسلام‌خواهی برای انقلابیون مسلمان تقاضایی تفکیک‌ناپذیر است.
علی‌اکبر ولایتی در نشست افتتاحیه اجلاس علما و بیداری اسلامی گفت: برگزاری نمازهای جمعه و جماعت و بهره‌گیری از شعارها و نمادهای دینی در جریان تظاهرات‌های مردمی نشان از آن داشت که برای انقلابیون مسلمان آزادی‌خواهی و اسلام‌خواهی تقاضایی تفکیک‌ناپذیر است.
وی با بیان این که در پی آغاز موج جدید بیداری اسلامی در کشورهای عربی خاورمیانه و شمال آفریقا، قدرت‌های غربی تلاش گسترده‌ای را برای مصادره این حرکت آغاز کردند؛ تصریح کرد: قدرت‌های غربی با بکارگیری مفاهیمی همچون بهار عربی سعی کردند تا جلوه‌ها و ابعاد اسلامی این نهضت مردمی را کمرنگ نشان دهند و آن را بخشی از جهانی شدن ارزش‌های لیبرال دمکراسی غربی نمایش دهند.
دبیرکل مجمع بیداری اسلامی ادامه داد: این اقدامات در حالی صورت گرفت که برای بسیاری از مردم منطقه، آزادی و دمکراسی به طور عملی فراهم کننده بستر مناسب برای احیای ارزش‌های دینی تلقی می‌شد.
مسلمانان از فرصت بیداری اسلامی استفاده کنند
معاون شورای مفتی‌های مسلمانان روسیه نیز در این اجلاس گفت: علمای جهان اسلام باید صفوف خود را محکم کنند و با وحدت میان یکدیگر پیام حقیقت اسلام را به گوش جهانیان برسانند.
دمیر محی‌الدین‌اف درباره دستاوردهای بیداری امت اسلامی گفت: مسلمانان باید هرچه بیشتر از این فرصت که بیداری جهان اسلام در اختیارشان قرار داده است استفاده کنند تا امت واحده اسلامی را به سمت آرمان‌ها و ارزش‌های عالی سوق دهند.
معاون شورای مفتی‌های مسلمانان روسیه گفت: بیداری جهان اسلام فرصت مغتنمی برای نزدیکی دل‌ها و کنار گذاشتن کدورت‌ها و اتحاد مقابل دشمنان واقعی مسلمانان است.
نقش بی‌بدیل علما در بیداری اسلامی
دبیرکل مجمع تقریب مذاهب اسلامی گفت: علمای امت با تبیین ظلم و ستم حاکمان دیکتاتور نقش بی‌بدیلی در بیداری اسلامی داشته‌اند.
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن اراکی درباره آینده جریان بیداری اسلامی گفت: به طور قطع جریان بیداری اسلامی ادامه خواهد یافت و به تدریج جریان‌های نفوذی در آن شناسایی و تسویه خواهند شد و مردم و جوانان با نیات و مقصود آنها آشنا خواهند شد و زمینه انزوای آنها را فراهم خواهند کرد.
وی خاطرنشان کرد: مشکلات زیادی در راه انقلابیون مسلمان وجود دارد که آنها با مقاومت و صبر باید خطرات و مشکلات را کنار بگذارند و با تصمیم و اراده راسخ، بیداری اسلامی را به پیش ببرند.

 


رئیس دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل‌متحد در تهران نخستین نشان این دفتر را به پاس قدردانی از اقدامات ضدفساد سازمان بازرسی کل کشور به این سازمان اهدا کرد.
ولی‌الله خبره قائم‌مقام سازمان بازرسی کشور در این مراسم، با تشریح اقدامات مبارزه با فساد جمهوری اسلامی ایران و سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: موضوع مبارزه با فساد و سلامت اداری را به عنوان دغدغه مهم در کشور ترویج و تقویت کردیم و خوشبختانه الان که در فضای انتخابات هستیم می‌بینیم که موضوع سلامت اداری و مبارزه با فساد به عنوان یکی از شعارهای مهم کاندیداها درآمده است.
قائم‌مقام سازمان بازرسی کشور به اجرای «برنامه مرور» کشورهای عضو کنوانسیون مقابله با فساد ملل متحد اشاره کرد و گفت: برنامه مرور در کشور ایران، برنامه‌ای است که نمایندگان سایر کشورها می‌توانند تجربیات، فعالیت‌ها و اقدامات جمهوری اسلامی ایران را در زمینه سلامت اداری و مبارزه با فساد ببینند و از آن در کشورهای خود استفاده کنند.
وی ادامه داد: یک تجربه خوبی که ما به دست آوردیم مربوط به طرح استفاده از بازرسان افتخاری (NGO)ها در امر مبارزه با فساد و سلامت اداری است. در این طرح افرادی از صنف‌های مختلف جامعه حضور و فعالیت دارند و در واقع یک گزارش‌گیری مردمی در امر مبارزه با فساد است که دنیا می‌تواند از تجربه ما در این زمینه استفاده کند.
خبره با انتقاد از رتبه‌‌ای که به ایران در زمینه سلامت اداری و مبارزه با فساد در عرصه‌های بین‌المللی می‌دهند گفت: رتبه‌هایی که بعضا به کشور ما در زمینه مبارزه با فساد و سلامت اداری می‌دهند با واقعیت‌های جامعه ما تطبیق ندارد.
این در حالی است که مسئولان جمهوری اسلامی ایران در بحث سلامت اداری و مبارزه با فساد، واقعا جدی هستند و اقدامات مناسبی هم انجام شده است.
وی در پایان گفت: قرار است اواخر ماه اردیبهشت، یک هیئتی از اندونزی و بلاروس و برخی از اعضای دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل متحد (UN ODC) برای اجرای «برنامه مرور» به ایران بیایند و با آن‌ها ملاقاتی داشته باشیم.
در ادامه این دیدار، آنتونینو دلئو،‌نماینده دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل متحد در ایران (UNODC) با تقدیر از اقدامات رئیس سازمان بازرسی کل کشور و قائم‌مقام و کارکنان این سازمان گفت: رئیس سازمان بازرسی کل کشور و جمهوری اسلامی ایران،‌ نه تنها اراده قوی در امر مبارزه با فساد دارند بلکه مسیر خوبی را در این زمینه انتخاب کردند و امیدوارم در آینده هم شاهد برنامه خوبی باشیم.
آنتونینو دلئو با اشاره به «طرح مرور کشورها» افزود: امیدوارم از این طرح نتایج خوبی به دست بیاید و کشورها از تجربیات به دست آمده در جهت مبارزه با فساد استفاده کنند.
وی تاکید کرد: بازدید کشوری از بنگلادش توسط نمایندگان جمهوری اسلامی ایران به ارتقای اعتبار جمهوری اسلامی ایران کمک زیادی کرده است.

 


اک- خبرنگار کیهان:
مسابقات قهرمانی کشور رشته دو و پیاده‌روی بزرگسالان که با شرکت 18 استان کشور در قالب 19 تیم در اراک جریان داشت با برتری تیم استان مرکزی پایان یافت و تیم‌های تهران الف و فارس به ترتیب در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.
این مسابقات که در 9 رده سنی برگزار شد، در رده سنی 39-35 سال، اصغر اکبرزاده(فارس)، محمد ذوالفقاری (تهران ب) و رضا امینی (کردستان) به ترتیب عناوین اول تا سوم را کسب کردند.
در رده سنی 44-40 سال، محمد کریمی (فارس) اول شد، سلیمان شیبانی (کردستان) و خالد امین‌بیگی (کردستان) به ترتیب دوم و سوم شدند.
در رده سنی 49-45 سال، قربانعلی فانی (مرکزی)، محمدرضا بنایی (تهران-الف)، محمد شاهنده (کرمانشاه) به ترتیب مقام‌های اول تا سوم را به خود اختصاص دادند.
رده سنی 59-55 سال، حسین عسگری (مرکزی)، عباس تومانی (فارس) و سید عبدالله سوری (لرستان) در جایگاه اول تا سوم ایستادند.
رده سنی 64-60 سال، اکبر عبدالحسنی (آذربایجان شرقی) اول شد، داود ملکی (تهران الف) دوم و عبدالله امینی (کردستان) سوم
رده سنی 69-65 سال، محمد بهرامی (مرکزی)، جهانگیر تحریری (کرمانشاه) و محمدعلی نوذری (یزد) به ترتیب اول تا سوم شدند.
رده سنی 74-70 سال، محمود مذهبی (یزد)، خسرو جلاوندی (مرکزی) و یوسف هندی (تهران) به ترتیب در سکوی اول تا سوم ایستادند.
رده سنی 75 سال به بالا، عبدالکریم حسینی (کردستان) در جایگاه نخست قرار گرفت، حبیب‌الله گل‌تپه (مرکزی) و نصرالله اسدی (سمنان) در جایگاه دوم و سوم قرار گرفتند.

 


همدان-خبرنگار کیهان:
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان گفت: کتابهای سال سوم ابتدایی، از سال تحصیلی آینده تغییر می‌کند.
معصومه معصومیان در دومین جشنواره درس‌پژوهی معلمان ابتدایی استان، افزود: امسال برای آموزش و پرورش، سال آموزش ابتدایی است و از آنجا که تنها کتاب‌های سوم دبستان مشمول تغییر خواهد بود فرصت خوبی برای تمرکز برای اهداف عمده این سازمان پیش آمده است.
وی ادامه داد: یکی از اهداف اساسی آموزش و پرورش شناسایی افراد بازمانده از تحصیل است که تعداد آن‌ها در همدان بسیار پایین است.
معصومیان یادآور شد: نرخ پوشش تحصیلی در استان هم‌اکنون 6/99 درصد است و سال گذشته نیز موفق به کسب رتبه سوم کشور در تشکیل کمیته‌های شناسایی لازم‌التعلیم‌های بازمانده از تحصیل شدیم.
این مقام سپس به ارتقای نیروی انسانی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: در همین راستا، برنامه درس‌پژوهی در استان تدوین شد تا برنامه بسته سازمانی را به مشارکت‌جویی علمی و عملی معلمان تبدیل کند.
وی خاطرنشان ساخت: برنامه درس‌پژوهی موثرترین روش برای پرورش فکری معلمان در مدرسه بوده و همه آنان در این فرآیند شرکت می‌کنند تا با ارزیابی گروهی از کارهای یکدیگر، خود نیز در ارزیابی و مشارکت گروهی، ارتقا‌ء پیدا کنند.
معصومیان پی‌ریزی شخصیت دانش‌آموزان را در دوره ابتدایی امکان‌پذیر دانست و افزود: وظیفه معلمان ابتدایی بسیار دشوار و مقدس است زیرا شاکله شخصیت انسان در دوران کودکی پایه‌ریزی می‌شود.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش همدان تاکید کرد: برای تربیت دانش‌آموزانی با تفکر منطقی و کودکانی نقدپذیر، باید به معلمان فرصت داده شود تا توانمندیهای خود را عرضه کنند.

 


سمنان-خبرنگار کیهان:
بیش از یک هزار تن از مردم مهدیشهر صبح دیروز با تجمع مقابل ساختمان استانداری به وعده رئیس‌جمهوری مبنی بر ارتقاء بخش شهمیرزاد به شهرستان اعتراض کردند.
تجمع‌کنندگان که پارچه نوشته‌هایی حاوی شعار علیه استاندار در دست داشتند خواستار اعلام رسمی لغو جداسازی شهر شهمیرزاد از مهدیشهر شدند.
تعدادی از تجمع‌کنندگان در گفت‌وگو با کیهان، استاندار را مقصر در تصمیم اشتباه دولت دانستند و گفتند: استاندار که غیربومی و اهل مازندران است در جریان سفر اخیر دولت پس از اینکه متوجه عدم استقبال مردمی از رئیس‌جمهور شد در اقدامی نسنجیده و برای اینکه مردم را به استقبال بکشاند 55 اتوبوس کرایه و به مردم شهمیرزاد اعلام کرده بودند در صورتی که در ورزشگاه حضور یابید زمینه جداسازی شهمیرزاد از شهرستان مهدیشهر و ارتقای آن به شهرستان مهیا می‌شود. و حالا نمی‌داند بی‌تدبیری خود را چگونه توجیه کند.



ساری- خبرنگار کیهان:
معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: معافیت‌های مالیاتی و گمرکی یک افت در اقتصاد است که سالانه سهم آن 3 تا 4 هزار میلیارد تومان است.
داوود منظور در دومین نشست هم‌اندیشی معاونین اقتصادی سازمان‌های تابعه استانی وزارت امور اقتصادی و دارایی که در ساری برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: طرح جامع مالیاتی هر چه سریع‌تر و به طور کامل باید اجرا شود. سیستم مالیاتی کشور باید به گونه‌ای تنظیم شده که منافذ سوء استفاده بسته شود.
منظور یادآور شد: اجرای سیاست‌های اصل 44 قانون اساسی، ایجاد فضای رقابتی برای کاهش موانع تولید و فرایندهای کسب و کار، تسهیل کسب و کار و تشویق مشارکت‌های مردم باید اتفاق بیفتد.
وی با تأکید بر اینکه اداره امور اقتصادی کشور و کسب و کار باید توسط خود مردم انجام شود گفت: دولت در ارائه خدمات از مشارکت مردم و سرمایه‌گذاران استفاده کند و این امر باید توسعه یابد. منظور با اعلام اینکه پیشتازی در اقتصاد دانش بنیان رویکرد دوم در اقتصاد مقاومتی است گفت: اقتصاد دانش‌بنیان در تمام بخش‌های کشور باید ساری و جاری شود.
وی ادامه داد: در بخش‌هایی از جمله دارو، بهداشت و درمان و تولید مواد غذایی به لحاظ علمی توانستیم به خوداتکایی دست یابیم که باید این رویکرد به تمام بخش‌ها گسترش یابد.
معاون اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی با تأکید بر اینکه رویکرد ما در اقتصاد با افزایش عمق اقتصاد باشد اظهار داشت: 73 درصد واردات کشور مربوط به کالاهای واسطه‌ای است در صورتی که اختلالی ایجاد شود تولید داخل آسیب می‌بیند.

 


مدیرجهاد کشاورزی شوشتر از تولید 17هزار و 750تن گوجه‌فرنگی در اراضی این شهرستان خبر داد.
نادر پوررکنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شوشتر اظهار کرد: سطح زیر کشت محصول گوجه‌فرنگی در این شهرستان 710 هکتار بوده و برداشت از این اراضی آغاز شده است.
وی با اشاره به عملکرد فرآوری گوجه‌فرنگی در اراضی شوشتر افزود: در سطح شوشتر عمل‌آوری محصول گوجه‌فرنگی آغاز شده است و پیش‌بینی می‌شود میزان تولید این محصول 17هزار و 750 تن باشد.
مدیر جهاد کشاورزی شوشتر در زمینه میز ان عملکرد گوجه‌فرنگی در هر هکتار در شهرستان گفت: پیش‌بینی می‌شود عملکرد هر هکتار محصول گوجه‌فرنگی 25هزار کیلوگرم باشد که در نوع خود رقم قابل توجهی است.
وی اضافه کرد: با توجه به عملکرد محصول گوجه‌فرنگی در هر هکتار، تولید این محصول در سطح شهرستان 17 هزار و 750 تن است که در روزهای آینده عرضه این محصول به بازار آغاز می‌شود.
گفتنی است، به دلیل کمبود گوجه‌فرنگی در بازار قیمت این محصول تا 35 هزار ریال در هر کیلوگرم رسید که پیش‌بینی می‌شود با عرضه این محصول به بازار قیمت‌های موجود شکسته شود و ارزانی این محصول در بازار مشهود و محسوس باشد.
شهرستان شوشتر یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان گوجه‌فرنگی در خوزستان به شمار می‌آید و به این دلیل همه ساله با عرضه محصول گوجه‌فرنگی شوشتر به بازار خوزستان قیمت‌ها شاهد نوسانات زیادی می‌شود.

 


دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی-هنری خلیج‌فارس از برنامه‌ریزی صورت گرفته برای نمایش آثار برجسته نخستین جشنواره ملی عکس خلیج‌فارس در کشور بوسنی و هرزگوین خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، «همایون امیرزاده» در آیین پایانی نخستین جشنواره ملی عکس خلیج‌فارس که در بندرعباس برگزار شد، اظهار داشت: پس از برگزاری موفقیت‌آمیز دو دوره جشنواره فرهنگی-هنری خلیج‌فارس ، تنوع و فراگیری این جشنواره در کشور محقق شده است.
وی با بیان اینکه هرمز گان می‌تواند پیوستی به اندازه جهان داشته باشد، ادامه داد: عکس هرمزگان در پنج سال اخیر از محاق و گرد و غبار ابهام و انزوا خارج شده و تا آنجا پیش رفته که امروز مدعی است و تنه به تنه دیگر نقاط کشور می‌زند. امیرزاده افزود: حضور بیش از 450عکاس و خلق بیش از چهارهزار و 500 عکس در نخستین جشنواره ملی عکس خلیج‌فارس که به همت هنرمندان و مسئولان هرمزگان برگزار شد، قابل تحسین است.
دبیر سومین جشنواره بین‌المللی فرهنگی-هنری خلیج‌فارس با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته برای نمایش آثار برجسته این جشنواره ملی در بوسنی و هرزگوین گفت: این موضوع جای بسی افتخار دارد و به زودی این آثار به مقصد اروپای شرقی پرواز می‌کنند.
وی خاطر نشان کرد: هدف طراحی شده برای جشنواره فرهنگی و هنری در دوره سوم، فراگیری آن بود که خوشبختانه این مقصود محقق شده است و از امروز به بعد، به منظور تثبیت این جشنواره باید به سمت کیفی‌سازی بخش‌های مختلف آن پیش رویم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10