(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 14 اردیبهشت 1392 - شماره 20480

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
رئيس قوه قضائيه: ما به حقوق بشر وارداتي نياز نداريم
درمکتب امام
هاشمي‌ رفسنجاني: فتواي هسته‌اي رهبري بالاتر از هر تعهد سياسي است
در برنامه تلويزيوني مطرح شد
نقش رسانه‌ها در مشارکت حداکثري مردم
با حضور رئيس‌جمهور همايش ملي شوراي اسلامي شهر و روستا برگزار شد
معاون اول رئيس‌جمهور در پايان يکصد و پنجمين سفر استاني دولت:
96 درصد مصوبات سفرهاي رئيس‌جمهوري به گيلان اجرايي شده است
سياري خبر داد
برگزاري رزمايش ولايت 92
جلسه رأي اعتماد به عباسي 15 ارديبهشت برگزار مي‌شود
   


رد صلاحيت شوم تمکين مي کنم
معاون اول دولت اصلاحات با بيان اينکه همگي تابع قانون هستيم،گفت: اگر رد صلاحيت شوم با احترام تمام کناره‌گيري کرده و تمکين خواهم کرد.
محمدرضا عارف کانديداي جريان اصلاحات در انتخابات رياست جمهوري با اذعان به اينکه در سال 88 فتنه‌ وجود داشت، اظهار کرد: بايد ابعاد مختلف فتنه و سهم افراد در يک فضاي کارشناسي بررسي شود.
لطفا رانت خواري نکنيد
کانديداي احتمالي جريان اصلاحات در انتخابات رياست جمهوري تاکيد کرد امثال آقاي خاتمي و هاشمي نبايد با استفاده از رانت ناشي از شهرت دوران رياست جمهوري خود وارد ميدان رقابت ها شوند.
اکبر اعلمي با اشاره به اينکه خاتمي و هاشمي نمي توانند با کانديداتوري کار خاصي را انجام دهند، گفت: دو رييس جمهور دوران سازندگي و اصلاحات در بهترين شرايط و فرصت ها، هرآنچه را که در چنته خود داشته اند عرضه کرده اند، پس در آينده هم کار چنداني را از پيش نخواهند برد.
رئيس شورا: به نفع شهردار
کنار نمي روم
مهدي چمران با بيان اينکه من با آقاي قاليباف اختلاف فکري دارم گفت: تا پايان انتخابات به نفع شهردار تهران کنار نخواهم کشيد.
رييس شوراي شهر تهران در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه چرا پيشنهاد معاون اولي احمدي نژاد را در دولت هشتم قبول نکرديد، اظهار کرد: من در آن زمان چون نمي خواستم که فکر کنند سوداي قدرت در سر دارم شوراي اسلامي را به معاون اولي رئيس جمهور ترجيح دادم. اما الان احساس مي کنم شايد اگر اين پيشنهاد را قبول مي کردم وضعيت کنوني به وجود نمي آمد.
نامزد احتمالي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال ديگري درباره اينکه اين شائبه در مورد شما وجود دارد که چون ارتباط زيادي با آقاي قاليباف داريد در نهايت با ايشان ائتلاف کرده و به نفع ايشان کنار خواهيد کشيد، گفت: من با آقاي قاليباف اختلاف فکري دارم و تا اين لحظه هيچ صحبتي با هيچ کس در مورد ائتلاف انجام نداده ام و با آقاي قاليباف هم ائتلاف نمي کنم و تا پايان 24 خردادماه هم به نفع ايشان کنار نخواهم کشيد.
معرفي نامزد ائتلاف پنجگانه
در هفته جاري
حجت‌الاسلام ابوترابي فرد اعلام کرد نامزد نهايي ائتلاف پنجگانه احتمالا در هفته جاري معرفي مي شود.
عضو ائتلاف اکثريت اصولگرايان در پاسخ به اين سوال که آيا از نتيجه نظر‌سنجي‌هاي ائتلاف پنجگانه اطلاع دارد، اظهار کرد: بي‌اطلاع نيستم اما شايسته است مرجع مربوطه به صورت رسمي نتيجه نظر‌سنجي را اعلام کند.
ابوترابي فرد در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه که آيا فرد خاصي را در نظر دارد که در صورت احتمال ورودش به عرصه به نفع او از نامزدي در انتخابات انصراف دهد، تصريح کرد: خير؛ فعلا در اين خصوص تامل و درنگي نداشته ام.
عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرايان درباره ميزان احتمال معرفي نامزد از سوي دولت يا حاميانش گفت: دولت مجري انتخابات است و براي اينکه وظيفه خود را به شايستگي انجام دهد و از معرض نقدها و اتهامات ديگران خود را مصون دارد بايد رفتارها و روش‌هاي مناسب اتخاذ کرده و اقتضا مي‌کند در اين عرصه کانديدايي نداشته باشد.
ثبت نام در دقيقه 90
عضو ائتلاف پيشرفت با اشاره به زمان ثبت‌نام اعضاي ائتلاف سه‌گانه در انتخابات رياست‌جمهوري، گفت: قرار گذاشته‌ايم آخرين روز ثبت نام، اقدام کنيم.
علي اکبر ولايتي با بيان اينکه من و حداد عادل صريح‌ترين موضع را در مقابل فتنه اتخاذ کرديم، اظهار کرد: نکته اساسي اين است که در مقابل جريان انحرافي هم بايد موضع‌گيري صحيح داشت و کساني که در مقابل انحراف هر نوع سکوتي دارند مانند افرادي هستند که در فتنه جزو ساکتين بودند.
کانديداي احتمالي رياست جمهوري همچنين از جلسات مختلف خود با آيت الله مهدوي کني رييس مجلس خبرگان، علي لاريجاني رييس مجلس، آيت الله يزدي‌ رييس جامعه مدرسين حوزه علميه قم، حبيب الله عسگراولادي فعال اصولگرا و جمعي ديگر از بزرگان کشور براي وحدت اصولگرايان خبر داد.
براي رفتن نيامده‌ام
عضو ائتلاف پنج گانه اصولگرايان اعلام کرد چنانچه در نظرسنجي‌ها رأي لازم را کسب کنم در صحنه مي‌مانم و قرار نيست به نفع کسي کنار روم چراکه براي رفتن نيامدم.
محمدرضا باهنر در مورد احتمال حضور لاريجاني در انتخابات رياست جمهوري گفت: آخرين باري که از آقاي لاريجاني سوال کردم گفتند قصد ورود به انتخابات را ندارم.
دبيرکل جامعه مهندسين افزود: اگر آقاي لاريجاني بخواهد وارد عرصه انتخابات شود مي‌تواند وارد ائتلاف ما، يا 1+2 شده تا بر اساس يک ساز و کار معين کانديداي نهايي مشخص شود به عبارت ديگر به صرف ورود لاريجاني نبايد انتظار داشت بقيه به نفع وي کنار بکشند.
قاليباف : تکنوکرات نيستم
کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري با بيان اينکه از بي‌اخلاقي‌هاي موجود در فضاي سياسي کشور متعجب مي‌شوم، گفت: من هيچ کجا نگفتم که تکنوکرات هستم که برخي آن را تکرار مي‌کنند.
محمدباقرقاليباف با اشاره به نقدهايي که درباره مکانيزم انتخاب اصلح و اصلح مقبول به گروه 1+2 مي‌شود، اظهار داشت: گروه‌ها و احزاب چه حقي دارند که کسي را انتخاب کنند و بگويند اين اصلح است و جامعه بايد آن را انتخاب کند.
عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان با بيان اينکه من تکنوکراسي را به معناي فن‌سالاري تنها يک ابزار مي‌دانم، گفت: کساني که اتهام تکنوکرات را به من وارد مي‌کنند بيشترين وابستگي به نفت را در دولت خود ايجاد کردند و رفتارشان از دولت‌هاي ديگر بيشتر تکنوکراتي بود. وي افزود: به رغم انتقاداتم به عملکرد دولت نهم، راي من در انتخابات سال 88 احمدي‌نژاد بود.
آغاز بررسي صلاحيت داوطلبان
انتخابات شوراها
رئيس هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا با بيان اينکه روز پنج شنبه جواب استعلام هاي چهارگانه به هيئت اجرايي تحويل داده شد، از آغاز بررسي صلاحيت داوطلبان انتخابات شوراها خبر داد.
محمدجواد کوليوند با اشاره به اينکه اگر فردي در هيئت اجرايي تاييد شود به منزله تاييد نهايي نيست و اگر رد شود به منزله رد نهايي نيست، اظهارکرد: اين هيئت نظارت مجلس است که بايد نظر نهايي را در خصوص صلاحيت و يا عدم صلاحيت کانديداها بدهد و در 28 ارديبهشت تاييد يا رد نهايي نامزدهاي محترم به آنان ابلاغ خواهد شد.
نماينده مردم کرج در مجلس شوراي اسلامي در گفت و گو با مهر، خاطرنشان کرد: اصل 99 قانون اساسي نظارت را بر سه انتخابات رياست جمهوري، مجلس شوراي اسلامي و خبرگان رهبري را به عهده شوراي نگهبان گذاشته و نظارت بر انتخابات شوراها به عهده مجلس است؛ لذا ما مشورت داريم اما نظر نهايي را هيئت نظارت مرکزي مجلس مي دهد.

 


آيت الله آملي لاريجاني گفت: ما نبايد به دنبال حقوق بشر وارداتي باشيم بلکه بايد براساس جامعه اسلامي تمدن‌سازي کنيم.
رئيس قوه قضاييه که در همايش گراميداشت روز معلم در دانشگاه دفاع ملي سخن مي‌گفت اظهار داشت: شهيد مطهري حقوق بشر را 50 سال پيش جدي گرفته بود و اکنون در تعدادي از آثار ايشان موضوع حقوق بشر نمايان است و نکته جالب آن است که شهيد مطهري مباحثي را درباره موضوعات حقوق بشري در کتاب حقوق زن در اسلام بيان کرده است که بعدا مورد توجه قانونگذاران قرار گرفت.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: برخي از مصوبات در قانون اساسي که طي رفراندوم به تاييد مردم رسيده است معنا و مبناي ديني و فلسفي دارد، اما اين که کنوانسيوني در غرب موضوعي را مصوب و در مجالس قبل از انقلاب نيز آن را تاييد بکنند مساله‌اي است که به درد ملت ما نمي‌خورد زيرا مردم ما مسلمانند و مي‌خواهند بدانند با حقوق اسلامي خود حقوق بشر چيست؟
رئيس قوه قضائيه تاکيد کرد: در دنيا در زمينه حقوق بشر کارهاي بسياري انجام شده است البته نه از لحاظ محتوا، زيرا آنها حقوق بشر را تبديل به اهرم فشاري بر ملت‌ها کرده‌اند که کاربرد ناصحيح آن به وجود آمدن مشکلات جهاني است.
آملي لاريجاني تصريح کرد: بايد بپذيريم اگر در جايي حقي وجود دارد قراردادي نيست، ما در نظام توحيدي تنفس مي‌کنيم و از نظر ما بالاترين حق، حق اطاعت خداوند است و اين در حالي است که در اعلاميه جهاني حقوق بشر که داراي 30 ماده و يک مقدمه است تمامي حقوق اعم از آزادي مسکن، حق تحصيل و اختيار همسر و... ذکر شده اما حق اطاعت خداوند نيامده است.
رئيس قوه قضائيه در ادامه سخنان خود با بيان اينکه چه کسي گفته حقوق بشر غربي بر همه عالم حاکم باشد، اظهار کرد: در مجموعه اعلاميه حقوق بشر پيش‌فصل‌هايي عنوان شده که داراي ابعاد سياسي، اخلاقي و کلامي است و چه دليلي وجود دارد که مجموعه‌اي از کشورهاي مسلط دور هم جمع شوند و يکسري مطالب را بنويسند که به همه عالم سرايت دهند.
آملي لاريجاني با اشاره به گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمريکا گفت: اخيرا وزارت خارجه آمريکا گزارش حقوق بشري را منتشر کرده که در بخش‌هايي از آن ايران را مورد توجه قرار داده و گفته اعدام سياسي انجام مي‌شود در حالي که کسي به خاطر اعتقاد سياسي اعدام نمي‌شود و اين دروغ محض است اما در همه جاي دنيا هر کسي که سلاح به دست بگيرد و عليه امنيت کشوري عمل کند با آن برخورد مي‌شود.
وي همچنين درباره نکته ديگر اعلاميه حقوق بشر يادآور شد: در اين اعلاميه آمده که حقوق بشر براساس کرامت ذاتي انسان به وجود آمده در صورتي که در تفکر غيرديني و غيرتوحيدي نمي‌توان از کرامت ذات انسان صحبت کرد ما نبايد به دنبال حقوق بشر وارداتي باشيم، بلکه براساس جامعه اسلامي بايد تمدن‌سازي کنيم چرا که با وجود ايراني بودنمان به اسلامي بودنمان ارج مي‌نهيم و اسلامي بودنمان را برتر از ايراني بودنمان مي‌دانيم.
رئيس دستگاه قضا خاطرنشان کرد: پاره پاره کردن جهان اسلام به ضرر همه مسلمانان است؛ اسلام قدرت اول را براي نظام ما ايجاد مي‌کند و ما بايد در ايجاد تمدن اسلامي تلاش کنيم.

 


جامعيت اسلام
اسلام نه دعوتش به خصوص معنويات است و نه دعوتش به خصوص ماديات است.
(اسلام) هر دو را دارد.
يعني: اسلام و قرآن کريم آمده‌اند که انسان را به همه ابعادي که انسان دارد بسازند.
آئين انقلاب اسلامي - ص 109

 


رئيس مجمع تشخيص مصلحت گفت: بارها تأکيد کرده‌ايم فتواي حرام بودن سلاح هسته‌اي از سوي رهبر معظم انقلاب بالاتر از هر تعهد سياسي است.
آيت‌الله هاشمي در ديدار جمعي از اعضاي خانه کارگر اظهار داشت: معتقدم در صورت عدم پافشاري غيرمنطقي غربي‌ها و رعايت حقوق ملت ايران براي استفاده از انرژي هسته‌اي در زمينه‌هاي بهداشت و درمان، کشاورزي، صنايع و توليد برق عبور از مرحله کنوني دشوار نخواهد بود.
وي تاکيد کرد: در حالي که جمهوري اسلامي ايران خود بزرگترين قرباني تروريسم است، دشمنان ما را متهم به حمايت از تروريسم مي‌کنند و در عين حال منافقين تروريست را در کشورهاي خود پناه داده‌اند.
هاشمي در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به برخي مشکلات موجود در کشور گفت: بخشي از مسائل موجود ناشي از آثار تحميل تحريم‌ها و بخشي ديگر از سوءمديريت‌ها نشات مي‌گيرد که با اجراي سياست‌هاي صحيح مديريتي در سطوح کلان مي‌توان بسياري از اين مطالبات را رفع و مشکلات را با کمک خود کارگران حل کرد.
هاشمي‌رفسنجاني با اشاره به مشکلات معيشتي که کارگران و ساير قشرهاي جامعه با آن مواجهند گفت: با توجه به منابع انساني و خدادادي کشورمان متاسفانه شرايط امروز کارگران و خانواده‌هاي آنها شرايط مناسبي نيست.
رئيس‌مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه توان عظيم کارگران به عنوان بازوان توانمند توليد و صنعت را نمونه بارزي از نقش بي‌بديل اين قشر از آغاز پيروزي انقلاب تاکنون، بويژه در دوران دفاع مقدس و سازندگي دانست و افزود: اولويت دادن به تقاضاهاي بخش کارگري از جمله ارتقاي امنيت شغلي، تامين مسائل درماني و ساير مطالبات کارگران در بستري آرام و به دور از هياهوهاي سياسي ضروري است.
به گزارش «مهر»، وي با توجه به مشکلات کنوني کشور، راههاي برون‌رفت از شرايط کنوني را تحکيم همدلي، وحدت و اعتماد متقابل ميان مردم و مسئولان در داخل و برقراري روابط مسالمت‌آميز، و تعامل موثر توام با احترام متقابل با ساير کشورها دانست و افزود: در صورت تحقق اين دو عامل مهم مي‌توان به آينده کشور اميدوار بود.

 


محمد دهقان عضو هيئت رئيسه مجلس و محمدرضا راه چمني دبير کل حزب وحدت و همکاري ملي در برنامه‌اي تلويزيوني به بررسي نقش رسانه‌ها در برگزاري انتخاباتي گسترده و اخلاق‌مدار پرداختند.
دهقان در مورد نقش رسانه‌ها در مشارکت حداکثري مردم در انتخابات گفت: ما اگر بخواهيم رسالت رسانه‌‌ها را خوب درک کنيم، بايد فضاي فعلي کشور را بشناسيم و بدانيم چه آرمان‌هايي روي زمين مانده است و انتخابات چه نقشي در تحقق اين آرمان‌ها و حرکت ملت ايران به سمت اين آرمان‌ها دارد؛ اهميت يک موضوع را بايد از ضد آن شناخت.
عضو هيئت رئيسه مجلس ادامه داد: وقتي از آقاي رئيس‌جمهور سوال مي‌شود که شما اول دوره خودتان شعارهاي زيادي داديد، کدام محقق شده، ايشان نبايد ناراحت شوند و با سعه صدر و صادقانه به سوالات پاسخ دهند. اگر فرد در اين مورد صداقت وجود نداشته باشد، طرف مي‌گويد همه کارهاي خوب را من انجام داده‌ام و هر وعده‌اي هم محقق نشده، به دليل کارشکني ديگران است. در آرامش است که پاسخگويي محقق مي‌شود اما اين آرامش معناي رکود نيست. ملت ما به دنبال پيشرفت است، پيشرفت مي‌تواند توام با آرامش باشد اما کساني هستند که هر نقدي را بر هم زننده آرامش تلقي مي‌کنند که اين موضوع جلوي پيشرفت کشور را مي‌گيرد. پس همانطور که گفتم ما بايد مرز تخريب و نقد را بشناسيم تا جامعه به آرامش برسد.»
وي ابراز داشت: ما در مجلس قانوني را در زمينه اعلام اسامي مفسدين اقتصادي تصويب کرديم و به رسانه‌ها اجازه داديم که اين مسائل را بيان کنند. ما معتقديم آقاي رئيس‌جمهور ليستي ندارد و اگر داشت ارائه مي‌داد؛ اما انتظار از ايشان اين است که خط قرمزي براي بررسي مفاسد اقتصادي تعيين نکند و هر کس که به هر شخصي منتسب بود، به پرونده‌اش رسيدگي شود. اشتباه آقاي احمدي‌نژاد اين بود که فرمودند کابينه من خط قرمز است. اگر يکي از اعضاي کابينه دچار فساد اقتصادي شد چه کاري بايد انجام داد؟ مگر اعضاي کابينه معصوم هستند؟
دهقان ادامه داد: بحث ليست 300 نفر پيشکش، آقاي رئيس‌جمهور اجازه دهند به مفاسد افراد نزديک به ايشان رسيدگي شود؛ مبارزه با مفاسد اقتصادي نياز به شعار ندارد، بايد عمل کرد؛‌ در اين هشت سال يک لايحه در جهت مبارزه با مفاسد اقتصادي به مجلس نيامد و هر کاري کرديم، کار خود مجلس بود.
وي در پايان تصريح کرد: ما معتقديم فرقه انحرافي به دولت و نظام ضربه زده و بايد نقش کانديداها در مقابله با اين جريان، موضوع فتنه و همچنين سوابق آنها در انقلاب و جنگ و... مشخص شود.
محمدرضا راه چمني نيز که در برنامه ديروز، امروز، فردا سخن مي‌گفت، در مورد راهکارهاي مقابله با فضاهاي مسموم تبليغات رسانه در انتخابات گفت: رسانه‌‌ها بايد پايبند به قانون باشد. در قانون مطبوعات هم رسالت رسانه‌‌ها مشخص است و هم جرائم آن، رسانه‌اي که مسئول دارد، بايد پاسخگوي مراجع ذي‌صلاح باشد. رسانه‌ها بايد وارد کانال رعايت قانون شوند. تخلف‌هاي مطبوعاتي مشخص است و بايد کاري کنيم که رسانه‌ها قانون را فصل‌ خطاب خود بدانند. آيا نشر بد اخلاقي در جامعه جزو رسالت مطبوعاتي است؟ رسانه در بيان انتقادات خود نبايد به کسي توهين کند.
دبير کل حزب وحدت و همکاري ملي افزود: در کشور ما قانون فصل خطاب است. در مطبوعات هم نبايد تا چيزي به اثبات نرسيده، منتشر شود. ما فرهنگ قانونمداري را بايد در جامعه اشاعه دهيم. بايد ياد بگيريم که به قانون احترام بگذاريم. ما نبايد در مطبوعات مدام بنويسيم که فلان فرد قانون را رعايت نمي‌کند. شکستن قبح قانون کار درستي نيست، چون قانون يک چيز مقدس است بايد حرمت آن حفظ شود. اگر کسي جرمي مرتکب شد، دادگاه وجود دارد. اگر خارج از کانال قانوني فعاليت کنيم به نتيجه درستي دست پيدا نخواهيم کرد.

 


همايش ملي شوراي اسلامي شهر و روستا با حضور تعدادي از اعضاي شوراهاي شهر و روستاي استان تهران و با حضور احمدي‌نژاد در وزارت کشور برگزار شد.
رئيس‌جمهور در اين همايش در بخشي از سخنان خود گفت: من از اين که برگزاري انتخابات شوراي شهر و روستا با انتخابات رياست‌جمهوري همزمان شده خوشحال نيستم. آمدند وگفتند که اين دو انتخابات را با هم يکي کنيد تا هزينه‌ها کمتر شود ولي با توجه به چيزي که تصويب شده ما مجبوريم دو برابر قبل هزينه کنيم و در واقع يک حرفي زده شد ولي ضد آن شد.
وي با بيان اين که «نبايد انتخابات شوراي شهر و روستا تحت‌الشعاع انتخابات ديگر از جمله انتخابات رياست جمهوري قرار بگيرد» گفت: اين انتخابات بايد جدا باشد تا با حفظ استقلال، شاهد يک انتخابات پرشور در اين حوزه باشيم و فرصت باشد تا حرف‌ها زده و انديشه‌ها مطرح شود ولي اکنون اين دو انتخابات با يکديگر برگزار مي‌شود و دولت بايد تمام توان خود را بسيج کند تا انتخابات به نحو احسن برگزار شود.
به گزارش ايسنا، احمدي‌نژاد خطاب به شوراهاي شهر و روستا، گفت: مراقب باشيد که با مسائل حاشيه‌اي درگير نشويد و بر روي محورهاي اصلي کار شوراها از جمله بهبود کيفيت زندگي مردم، کاهش بار بر دوش مردم و انجام دادن کارها به صورت مناسب تمرکز کنيد.
وي به اهميت مراقبت از سلامت کار شوراها اشاره کرد و گفت: شوراها نماينده و امانتدار مردم هستند و خوشبختانه قريب به اتفاق اعضاي شوراهاي شهر و روستا در کشور افراد خادم و پاک براي خدمت هستند. من افرادي را مي‌شناسم که تمام وقت‌شان را براي خدمت به شوراها اختصاص داده‌اند و از جيب خود نيز بعضا در اين ارتباط خرج کرده‌اند.

 


در سه سفر قبلي رئيس‌جمهوري و هيئت دولت به استان گيلان، 870 مصوبه تصويب شد که تاکنون 322 مصوبه به طور کامل اجرايي و 511 مصوبه نيز در حال اجراست.
به گزارش خبرنگار ايرنا، معاون اول رئيس‌جمهوري پس از پايان يکصد و پنجمين سفر دولت و چهارمين سفر رئيس‌جمهوري به گيلان در نشستي خبري با اصحاب رسانه افزود: فقط 37 مصوبه که معادل چهار درصد مجموع مصوبات اين سفرها است، تاکنون تحقق نيافته که در جلسه هيئت دولت، راهکارهاي رفع موانع و مشکلات اين مصوبات بررسي شد.
محمدرضا رحيمي با اشاره به ماده 315 قانون برنامه مبني بر مکلف کردن دولت براي اجراي طرح‌هايي که توجيه اقتصادي دارند، گفت: اين چهار درصد مصوبات يا مشمول ماده 315 قانون برنامه بودند يا شامل طرح‌هايي مي‌شده که مطالعات درخصوص آنها به نتيجه روشني نرسيده و يا طرح‌هايي مي‌باشد که به دليل تحريم، با کمبود اعتبار مواجه شده است.
وي اظهار کرد: براي مصوبات اجرا نشده يا فاقد منابع تخصيصي دولتي، در جلسه هيئت دولت منابع مالي تعيين شده و از سوي دولت براي جبران طرح‌هايي که با کسري بودجه مواجه هستند، 400 ميليارد ريال اعتبار به منظور تکميل يا شروع اجراي مصوبات علاوه بر بودجه سالانه استان، تصويب شد.
رحيمي با يادآوري اين که دولت در سفر چهارم به استان‌ها مصوبه‌اي تصويب نمي‌کند، هدف اين سفرها را بررسي مصوبات گذشته هيئت دولت و شناسايي نواقص و موانع اجراي مصوبات قبلي عنوان کرد.
وي همچنين رويکرد دولت در سفر چهارم به گيلان را وداع با مردمي که هشت سال آغوش مهر و محبت خود را به روي مسئولان گشودند و توجه به معادن و ذخاير الهي اين استان ذکر کرد.
معاون اول رئيس‌جمهوري در ادامه سخنانش گفت: در اين سفر مقرر شد که به منظور بزرگداشت شخصيت ميرزا کوچک‌خان جنگلي، بنياد فرهنگي سردار جنگل از سوي دولت در گيلان تاسيس شود.
وي ادامه داد: همچنين مقرر گرديد وام واحدهاي مسکن مهر از 250 ميليون ريال به 300 ميليون ريال افزايش يافته و تمامي دستگاه‌هاي استان مکلف به تبديل وضعيت نيروهاي شرکتي به قراردادي ظرف مدت يک ماه شدند.
رحيمي افزود: اعتبارات استاني گيلان در آغاز دولت نهم از يک هزار و 360 ميليارد ريال، به شش هزار و 820 ميليارد ريال در سال جاري افزايش يافته است.
وي در رابطه با بهبود شاخص‌هاي توسعه گيلان در سه دور سفر دولت تصريح کرد: در امور بهداشتي 588 تخت بيمارستاني جديد در استان گيلان ايجاد شده و شمار تخت‌هاي بيمارستان از سه هزار و 951 تخت به چهار هزار و 539 تخت افزايش يافته است.
رحيمي ادامه داد: پايگاه امداد جاده‌اي استان از 33 پايگاه به 64 پايگاه و مراکز بهداشتي- درماني شهري و روستايي نيز از 279 مرکز به 333 مرکز افزايش يافته است.
معاون اول رئيس‌جمهوري بيان داشت: مراکز آموزش عالي از 45 مرکز در اين سه دوره سفر، به 102 مرکز و شمار دانشجويان از 75 هزار نفر به 130 هزار نفر افزايش يافته‌اند.
وي افزود: همچنين ميانگين فضاهاي ورزشي با احداث 290 سالن ورزشي، استاديوم ورزشي و 11 استخر جديد از 26 سانتي متر به 64 سانتي‌متر افزايش يافته و احداث 25 سالن ورزشي و 9 استخر جديد شنا در استان نيز در دست اقدام است.
رحيمي احداث 190 کيلومتر آزادراه، بزرگراه و راه اصلي و فرعي، حذف 53 نقطه حادثه‌خيز، احداث يک هزار و 766 راه روستايي با رشد 83 درصد نسبت به گذشته، 369 کيلومتر خط‌‌آهن، احداث 148 کيلومتر خط انتقال گاز با رشد 39 درصدي، افزايش گازرساني از 249 روستا به يک هزار و 88 روستا با پوشش 5/99 درصدي در خانوار شهري و 63 درصدي خانوار روستايي، در دست اجرا بودن آبرساني به 52 شهر و يک هزار و 658 روستا با شاخص برخورداري 82 درصد جمعيت روستاهاي استان از آب شرب را از جمله ديگر اقدامات دولت خدمتگزار عنوان کرد.
معاون اول رئيس‌جمهوري ادامه داد: همچنين افزايش توليد برق از يک هزار و 800 مگاوات به دوهزار و 750 مگاوات، ضريب نفوذ تلفن همراه از 10 به 78 درصد و تلفن ثابت از 23 به 41 درصد و افزايش ارتباط مخابراتي از دو هزار و 152 روستا به دو هزار و 468 روستا از جمله اقدامات بخش امور زيربنايي در استان گيلان است.
وي خاطرنشان ساخت: واحدهاي صنعتي در گيلان نيز با 33 درصد رشد، از يک هزار و 576 واحد به سه هزار و 674 واحد صنعتي افزايش يافته که اين امر، زمينه اشتغالزايي براي 55 هزار و 755 نفر را فراهم کرده است.
به گفته رحيمي؛ در اين مدت شهرک‌ها و نواحي صنعتي از 20 شهرک به 36 شهرک افزايش يافته و استخراج مواد معدني از دو ميليون تن به هشت ميليون تن، توليد محصولات فولادي از يک ميليون تن به سه ميليون و 400 هزار تن افزايش يافته و 850 هزار تن فولاد خام نيز در گيلان توليد شده است.
معاون اول رئيس‌جمهوري در تشريح اقدامات انجام شده در بخش کشاورزي نيز گفت: مزارع داراي سيستم نوين آبياري از شش هزار هکتار به 11 هزار هکتار، ميزان توليدات کشاورزي گيلان از دو ميليون و 200 هزار تن به دو ميليون و 400 هزار تن و شبکه‌هاي آبياري و زهکشي از 17 هزار هکتار به 34 هزار هکتار افزايش يافته است.
وي بيان داشت: يک هزار و 170 ميليارد ريال اعتبار نيز در سال‌هاي 90 و 91 از محل تسهيلات توسعه کشاورزي به استان گيلان اختصاص يافت.
رحيمي همچنين اختصاص 10 ميليارد ريال اعتبار براي لايروبي تالاب انزلي و ايجاد مزارع پرورش ماهي در آن، اختصاص 600 ميليارد ريال براي اجراي سند خودکفايي برنج کشور از محل کمک‌هاي فني و اعتباري و استاني، اختصاص 850 ميليارد ريال اعتبار و تسهيلات از محل جبران حوادث غيرمترقبه براي تعديل و ساماندهي پره‌هاي صيادي، خريد دستگاه‌هاي لايروبي مربوط به تالاب انزلي و ساير تالاب‌هاي استان و تجهيز و نوسازي اراضي شاليزاري استان را از مصوبات کارگروه توسعه کشاورزي گيلان عنوان کرد.
معاون اول رئيس‌جمهوري اختصاص حداقل يک هزار و 500 ميليارد ريال تسهيلات ريالي و ارزي براي اجراي طرحهاي معدني، تجهيز و نوسازي ماشين‌آلات معدني، نوسازي و تکميل صنايع معدني و اختصاص 200 ميليارد ريال اعتبار براي ايجاد و تکميل زيرساخت‌هاي معادن استان در سال 92 را از جمله مصوبات کارگروه معدن ذکر کرد.
وي در خاتمه اين نشست خبري؛ از سوي رئيس‌جمهوري و هيئت دولت از استقبال شايسته و ميهمان‌نوازي مردم گيلان قدرداني کرد و گفت: اين استقبال در روزهاي پاياني دولت، اهميت بيشتري از سفرهاي اول، دوم و سوم دارد.
يکصد و پنجمين سفر استاني دولت و چهارمين دور سفرهاي استاني رئيس‌جمهوري و هيئت همراه به گيلان، شامگاه چهارشنبه پايان يافت.

 


فرمانده نيروي دريايي ارتش از برگزاري رزمايش ولايت 92 به عنوان بزرگترين رزمايش اين نيرو در سال جاري خبر داد.
اميردريادار «حبيب‌الله سياري» در حاشيه مراسم تجليل از مقام معلم در جمع خبرنگاران درباره دستاوردهاي جديد نيروي دريايي کشورمان اظهار کرد: اکنون در حال آماده کردن سامانه مين‌برداري دريايي هستيم؛ با استقرار اين سامانه باعث مي‌شود که اگر دشمني در مکان‌هاي ورودي بنادر مين‌گذاري کند به سرعت مين‌روبي سالم صورت مي‌گيرد.
به گزارش مهر فرمانده نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: دومين دستاورد جديد نيروي دريايي بازسازي، بهينه‌سازي و تجهيز ناوشکن «شهيد دريادار بايندر» است که به زودي اقدامات تجهيز آن به اتمام مي‌رسد.
وي سومين دستاورد جديد نيروي دريايي را استقرار نيروهاي دريايي در شمال اقيانوس هند، خليج عدن و درياي سرخ اعلام کرد و گفت: امروز با اين استقرار ديگر از دزدان دريايي خبري نيست.
اميردريادار سياري همچنين درباره رزمايش جديد نيروي دريايي خاطرنشان کرد: نيروي دريايي جمهوري اسلامي هم رزمايش‌هاي متعددي را در دستور کار خود دارد و بزرگترين آن رزمايش ولايت 92 است که پس از انجام مقدمات، اجرايي مي‌شود.

 


نمايندگان مجلس يکشنبه اين هفته صلاحيت و برنامه‌هاي وزير پيشنهادي کار و رفاه اجتماعي را مورد رسيدگي قرار مي‌‌دهند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي روزهاي يکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه اين هفته پس از يک هفته سرکشي به حوزه‌هاي انتخابيه، تشکيل جلسه علني مي‌دهند و در اين جلسات قرار است پرسش غلامرضا کاتب نماينده گرمسار از صادق خليليان وزير جهاد کشاورزي مورد بحث و بررسي قرار گيرد.
بررسي برنامه‌ها و صلاحيت اسدالله عباسي وزير پيشنهادي کار، تعاون و رفاه اجتماعي و اخذ رأي اعتماد به وي نيز در دستور کار جلسه روز يکشنبه هفته آتي پارلمان قرار دارد.
رسيدگي به گزارش‌هاي کميسيون شوراها و امور داخلي کشور مبني بر «تصويب تقاضاي تحقيق و تفحص از استانداري‌هاي مازندران، تهران، آذربايجان‌غربي و فارس و همچنين رد تحقيق و تفحص از استانداري لرستان» و «رد تقاضاي تحقيق و تفحص از عملکرد وزارت کشور» و نيز بررسي گزارش کميسيون اجتماعي مبني بر تصويب تقاضاي تحقيق و تفحص از عملکرد سازمان تأمين اجتماعي، از ديگر دستور کارهاي جلسات علني اين هفته خانه ملت است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10