(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 - شماره 20488

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
آغاز بررسي جزئيات بودجه 92 در صحن علني مجلس
درمکتب امام
بيانيه جامعه مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري
خارج از دستور
فعالان سياسي مطرح کردند
کارناوال‌هاي انتخاباتي تخلف است
دستگاه‌هاي نظارتي برخورد کنند
رئيس ديوان عدالت:افشاگري در انتخابات جرم است
   


ولايتي : هاشمي موضعي که بايد در برابر فتنه مي گرفت، نگرفت
علي اکبر ولايتي با بيان اينکه آيت الله هاشمي در سال 88 موضعي که بايد در برابرفتنه مي گرفت، نگرفت تصريح کرد: وي در آن شرايط رهبري را تنها گذاشت و همراهي نکرد.
عضو ائتلاف پيشرفت با اشاره به اينکه اتحاد اصولگرايان لازم است، اظهار کرد: در حالي که طرف مقابل ما يعني جبهه اصلاح طلبان و دولت موجود که داعيه دارند،کاملا منسجم عمل مي کنند، بنده ائتلاف سه گانه را با دعوت از ديگر افراد، شکل دادم.
عضو ائتلاف سه گانه اصولگرايان با بيان اينکه درهاي ائتلاف پيشرفت باز است و تا پيش از اين نمي دانستيم که آقاي جليلي وارد مي شود گفت: اگر جامعتين به هر نتيجه اي برسند ما تبعيت مي کنيم و براي فرد منتخب تبليغ هم مي‌کنيم.
همچنين غلامعلي حداد عادل عضو ديگر ائتلاف پيشرفت نيز تاکيد کرد‌ ما از اول هم گفتيم در ائتلاف به روي کسي بسته نيست، در حال حاضر با ورود جليلي بايد منتظر بمانيم تا معلوم شود که آيا وي جهشي در ميزان آرا دارد يا نه، اگر رأي وي بالا برود واقعيتي است که ما 3 نفر نمي‌توانيم آن را ناديده بگيريم.
نامزدها از تخريب يکديگر پرهيز کنند
جامعه مدرسين حوزه علميه قم با صدور بيانيه‌اي به مناسبت يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، با تاکيد بر اهميت اين انتخابات، از نامزدهاي رياست جمهوري خواست تا از تخريب يکديگر پرهيز کنند.
اعضاي جامعه مدرسين در بيانبه خود آورده اند؛ نامزدهاي انتخاباتي بايد با ارزيابي درست از توانايي‌هاي خود و مقتضيات مسئوليت مهمي که مي‌خواهند به‌عهده بگيرند وارد ميدان انتخابات شوند.
التزام به قانون، معرفي برنامه‌هاي خود از طريق تبليغات سالم‌، دوري از اسراف‌، ندادن وعده‌هاي کاذب و پرهيز از تخريب ديگران بايد سرلوحه فعاليت آنان باشد.
جناح‌ها و گروههاي‌ موجود کشور و طرفداران‌ کانديداها نيز از تخريب‌ کساني‌ که‌ با تشخيص‌ تکليف‌ وارد ميدان‌ رقابت‌ انتخاباتي‌ شده‌ و صلاحيت‌ آنها نيز از سوي‌ شوراي‌ محترم‌ نگهبان‌ تأييد مي‌شود جداً پرهيز و از سياه نمايي وضع موجود و تخطئه تلاش‌هاي انجام شده در دوره‌هاي مختلف خودداري کنند.
ترديد اصلاح طلبان در کناره‌گيري به نفع هاشمي
يک کانديداي اصلاح‌طلب با بيان اينکه هنوز مشخص نيست که به نفع هاشمي کنار خواهد رفت يا نه، تاکيد کرد: من مخالف اين توهمات هستم که مثلا مي‌گويند جامعه منتظر يک منجي است که کشور را نجات دهد.
ابراهيم اصغر‌زاده يکي از نامزدهاي جريان اصلاحات در انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به اين سوال که آيا شما به نفع آقاي هاشمي کنار مي‌کشيد يا در عرصه مي‌مانيد، اظهار داشت: بايد ببينيم که آرايش سياسي انتخابات چگونه پيش مي‌رود و اينکه چگونه با آقاي هاشمي رقابت کنيم يا اينکه چگونه با هم همکاري کنيم منوط به مذاکره و ملاقاتي است که بنده و ساير اصلاح‌طلبان با وي خواهيم داشت.
اصغرزاده در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه يعني هنوز معلوم نيست که شما در انتخابات به نفع هاشمي کنار بکشيد، گفت: بله همينطور است.
در همين رابطه، اميرحسين متقي مسئول ارتباط با رسانه‌هاي ستاد حسن روحاني هم اعلام کرد اخبار مربوط به کناره‌گيري اين کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري هنوز قابل استناد نيست و موضع رسمي ستاد هنوز اعلام نشده است.
همچنين مسعود پزشکيان يکي ديگر از نامزدهاي جريان اصلاحات نيز در پاسخ به پرسشي مبني بر اينکه اصلاح‌طلبان دور هاشمي اجماع مي‌کنند، گفت: نمي‌دانم، فکر مي‌کنم که اجماع کنند.
حسن رسولي سخنگوي ستاد انتخابات محمدرضا عارف هم با بيان اينکه معاون اول دولت اصلاحات پس از اعلام نظر شوراي نگهبان درباره نامزدها موضع خود را درباره کناره‌گيري از کانديدا‌توري به نفع هاشمي رفسنجاني اعلام مي‌کند، گفت: عارف به مصلحت نمي‌داند که پيشاپيش موضعي را اعلام کند تا قبل از اين‌که مشخص شود در صف کانديدا‌هاي رياست جمهوري چه کساني خواهند بود.
تاکيد اصولگرايان بر اجماع
نامزد نهايي جبهه پايداري اعلام کرد ممکن است با سعيد جليلي ديداري داشته باشم.
کامران باقري‌لنکراني در خصوص کانديداتوري سعيد جليلي در انتخابات اظهار داشت: ما رقابت درون گفتماني نخواهيم کرد.
در همين رابطه، جمعي از دانشجويان تحصيلات تکميلي دانشگاه تربيت مدرس با صدور بيانيه‌اي خطاب به آقايان جليلي، لنکراني و زاکاني تاکيد کردند شما بايد با يکديگر ائتلاف کرده و با تمام قوا در برابر جريان ارتجاع و انحراف که شانه به شانه در کنار هم در مقابل اين جريان ايستاده‌اند، حضور پيدا کنيد.
همچنين عضو فراکسيون اصولگرايان مجلس تاکيد کرد اصولگرايان براي رسيدن به کليد خدمت رياست جمهوري بر اساس ضرورت بايد به اجماع برسند.
حجت الاسلام احمد سالک ابراز اميدواري کرد که بر اساس معيارهايي از قبيل مقبوليت داخلي و خارجي، کم حاشيه‌ بودن، رجل سياسي و مذهبي و داشتن نقاط قوت دولت فعلي و دولت‌هاي سابق کانديداي نهايي اصولگرايان مشخص شود.
تاييد صلاحيت نهايي نامزدهاي شوراها در هيئت نظارت
رئيس هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات شوراها اعلام کرد رد يا تأييد صلاحيت افراد در هيئت‌هاي اجرايي به منزله نهايي شدن صلاحيت‌ها نيست و نظر نهايي در اين زمينه توسط هيئت نظارت ارائه مي‌شود.
محمدجواد کوليوند با اشاره به مطلب فوق افزود: کار وصول استعلام‌ها از مراجع چهار گانه، دوازدهم ارديبهشت تمام و بررسي استعلامات از سيزدهم آغاز شد و هيئت نظارت هم از هجدهم کار خود را شروع کرده و تا ?? ارديبهشت به شکايات رسيدگي مي‌شود.
از سوي ديگر برخي رسانه ها از رد صلاحيت افرادي هم چون محسن هاشمي و معصومه ابتکار در هيئت اجرايي انتخابات شوراها خبر داده اند.
محسن هاشمي رفسنجاني که اخيراً نامه رد صلاحيتش را دريافت کرده است، در گفت‌وگو با تسنيم اظهار داشت: عصر يکشنبه به فرمانداري تهران مراجعه کرده و قانوناً به رد صلاحيتم اعتراض کردم.
وي درباره دلايلي که براي ردصلاحيتش قيد شده بود، گفت: هيئت‌هاي اجرايي بندهاي «ج» و «د» که مربوط به عدم التزام به ولايت فقيه و عدم وفاداري به قانون اساسي است، بنده را رد صلاحيت کرده‌اند.
لغو برنامه‌هاي تبليغات يک نامزد
محمدسعيدي‌کيا اعلام کرد براي عمل به قانون تمام فعاليت هاي انتخاباتي و هر عملي که شائبه و رنگ و بوي انتخاباتي داشته باشد را تا زمان آغاز رسمي و مجاز فعاليت انتخاباتي تعليق و تعطيل مي کنم.
کانديداي انتخابات رياست جمهوري با اشاره به اينکه به نظر شوراي نگهبان احترام مي گذارم، گفت: از تمام همکارانم در ستادهاي استاني درخواست مي کنم در راستاي رعايت اخلاق و قانون از هرگونه برپايي جلسات و همايش ها و فعاليت هايي که رنگ و بوي انتخاباتي داشته باشد پرهيز کنند.

 


با گذشت نزديک به 2ماه از سال جديد سرانجام نمايندگان مجلس بررسي جزئيات بودجه را در صحن علني آغاز کردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با تصويب اولين ماده از لايحه بودجه 92 رابطه مالي و نحوه تسويه حساب بين دولت و وزارت نفت را مشخص کردند.
براساس مصوبه مجلس در راستاي اعمال حق مالکيتي و حاکميت بر منابع نفت و گاز کشور و به منظور اجراي احکام قانون برنامه پنجم توسعه رابطه مالي و نحوه تسويه حساب بين خزانه‌داري کل کشور و وزارت نفت از طريق شرکت تابع ذي‌ربط بابت کليه مصارف سرمايه‌اي و هزينه‌اي شرکت ياد شده و شرکت‌هاي تابع از جمله بازپرداخت تسهيلات بيع متقابل، بازپرداخت تسهيلات، توليد، حفظ سطح توليد و برداشت صيانتي و افزايش توليد نفت و گازطبيعي، سرمايه‌گذاري و هزينه صادرات با احتساب هزينه‌هاي حمل و بيمه 5/14 درصد از ارزش نفت صادراتي و ميعانات گازي تحويلي به مجتمع‌هاي پتروشيمي و ساير شرکت‌ها و مبالغ واريزي بابت پالايشگاه‌هاي داخلي براساس قيمت فرآورده‌هاي نفتي به قيمت فروش سال 1392 به عنوان سهم آن شرکت تعيين مي‌شود.
همچنين به منظور تحقق مفاد ماده 229 قانون برنامه پنج ساله پنجم، مازاد منابع ارزي ناشي از افزايش قيمت و مقدار صادرات نفت‌خام و ميعانات گازي نسبت به مباني محاسباتي موضوع اين بند پس از کسب سهم صندوق توسعه ملي در سقف 7 ميليارد دلار از ابتداي سال 1392 و در مقاطع سه ماهه صرفا به منظور سرمايه‌گذاري در طرح‌هاي نفت و گاز با اولويت‌ ميادين مشترک، معاف از ماليات و تقسيم سود سهام در اختيار اين شرکت قرار مي‌گيرد.
وزارت نفت از طريق شرکت تابع نفت مکلف است معادل 5/85 درصد بقيه ارزش مواد مذکور را به حساب بستانکار دولت منظور و به شرح مقررات اين بند با دولت تسويه حساب کند.
کميسيون تلفيق نرخ ارز حاصل از فروش نفت را تعيين مي‌کند
نمايندگان در جلسه علني ديروز و در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92، نحوه تعيين نرخ ارز حاصل از فروش نفت را به کميسيون تلفيق واگذار کردند.
در لايحه بودجه 92، سهم وزارت نفت و صندوق توسعه ملي از محل صادرات نفت‌خام و ميعانات گازي تعيين شده بود و در آن فروش مبالغ ارزي به نرخ روز پيش‌بيني شده بود که مخالفت جمعي از نمايندگان را به دنبال داشت.
رضا عبداللهي عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس شوراي اسلامي در اين رابطه پيشنهاد داد که فروش مبالغ ارزي حاصل از صادرات نفت‌خام به نرخ ارز شناور مديريت شده باشد تا به گفته وي، به بي‌نظمي‌ها خاتمه داده شود اما پيشنهاد وي به تصويب مجلس نرسيد.
در ادامه عليرضا محجوب پيشنهاد کرد که عبارت «نرخ روز» از متن اين بند حذف شود و گفت: آنچه در اين بند آمده که فروش مبالغ ارزي به نرخ روز باشد مغاير قانون برنامه پنجم است، ضمن اينکه اين نوع قانون‌نويسي ربطي به جمهوري اسلامي و يک کشور تحت تحريم ندارد، گويي ما در پاريس قانون مي‌نويسيم.
علي لاريجاني رئيس مجلس نيز در همين رابطه گفت: شما به پيشنهاد آقاي عبداللهي مبني بر اينکه قيمت ارز حاصل از صادرات نفت‌خام به صورت شناور مديريت شده باشد راي نداديد و اينکه نرخ روز را از اين بند حذف کنيم هم تکليف را روشن نمي‌کند. از سوي ديگر اگر قرار باشد اين ارز به نرخ روز پيش‌بيني شود يعني سه‌هزارتومان خواهد بود.
وي ادامه داد: تکليف قوه مجريه را روشن کنيد و قانون را گرد ننويسيد که هر کس تفسيري از آن کند.
لاريجاني ادامه داد: در حال حاضر اين بند مبهم است و اگر در ذهن شما اين است که نرخ مبادله‌اي براي ارز حاصل از فروش نفت پيش‌بيني شود، هيئتي‌ را مشخص کنيد که اين نرخ مبادله‌اي را تعيين کند.
رئيس مجلس در پايان از کميسيون تلفيق خواست تا اين بند را رفع ابهام کنند و تکليف نحوه تعيين قيمت ارز حاصل از فروش نفت را تعيين کنند.
واريز 26 درصد درآمد صادرات گاز
به صندوق توسعه
نمايندگان مجلس در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 مقرر کردند که 26 درصد صادرات گاز طبيعي به حساب صندوق توسعه ملي واريز شود.
براساس تبصره 2 بند 2-3 لايحه بودجه، بانک مرکزي جمهوري اسلامي موظف است 26 درصد صادرات گاز طبيعي را پس از کسر ارزش گاز طبيعي وارداتي به حساب صندوق توسعه ملي واريز کند. مبلغ واريزي از ماه يازدهم سال محاسبه و تسويه مي‌شود.
براساس جزء يک بند «ح» ماده 84 قانون برنامه پنجم، حداقل معادل 20 درصد از منابع حاصل از صادرات نفت در سال‌هاي اجراي برنامه پنجم به عنوان يکي از منابع صندوق توسعه ملي پيش‌بيني شده است.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي درآمدي لايحه بودجه سال جاري، وزارت نفت را مکلف کردند که از طريق شرکت دولتي تابعه ذي ربط تا پايان بهاي ماه قبل خوراک نفت و ميعانات گازي و خوراک معادل اکتان افزا و نفت گاز پتروشيمي تحويلي به شرکت ملي و پالايش پخش فرآورده‌هاي نفتي ايران را به خزانه کشور واريز کنند.
مجلسي‌ها در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 با پيشنهادي مبني بر استقراض از صندوق توسعه ملي براي طرح‌هاي بالادستي نفت و گاز و طرح‌هاي عمراني مخالفت کردند.
رضا عبداللهي، عضوکميسيون برنامه و بودجه مجلس در تشريح پيشنهاد خود، گفت: ميزان استفاده از فروش نفت در بودجه 91، 55 ميليارد دلار مصوب شده بود که به 27 ميليارد دلار کاهش يافته است. همچنين مبناي محاسباتي ارز در بودجه 91، 1226 تومان بود که در لايحه بودجه 92 به 2450 تومان افزايش يافته است. براساس مصوبه کميسيون تلفيق و کاهش درآمد هدفمندي يارانه‌ها از 120 هزار ميليارد تومان پيشنهادي دولت به 50 هزار ميليارد تومان، 10 هزار ميليارد تومان از اعتبارات عمراني کاسته خواهد شد.
وي اضافه کرد: سال گذشته سقف اعتبارات تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي (عمراني) 40 هزار تومان پيش‌بيني شده بود که در سال 92 به 37 هزار ميليارد تومان کاهش يافته و 10 هزار ميليارد تومان به دليل کاهش درآمد هدفمندي از اين اعتبار کاسته مي‌شود.
اين عضو کميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به اعتبارات 40 ميليارد دلاري صندوق توسعه ملي، تصريح کرد: حالا که صندوق توسعه اعتبارات خوبي دارد و ما2700 طرح ملي و 90 هزار پروژه استاني در سراسر کشور داريم که دو ميليون نفر در اين طرح‌ها شاغلند و با خانواده‌شان 10 ميليون نفر مي‌شوند، مي‌توانيم يک سوم سهم صندوق توسعه را براي سال 92 به طرح‌هاي بالادستي نفت و گاز دو سوم را به طرح‌هاي عمراني قرض دهيم تا اين طرح‌ها جان بگيرند و تعطيل نشوند.
عبداللهي ادامه داد: تفاوت سال 92 با سال 91 اين است که در سال 91، سرريزي از سال 92 داشتيم اما امسال به دليل اينکه در سال گذشته تخصيص اعتبارات عمراني از 40 هزار ميليارد مصوب حداکثر 15 هزار ميليارد محقق شده، نگراني‌هايي وجود دارد که بايد آن را برطرف کنيم.
نماينده مردم ماهنشان در مجلس خاطرنشان کرد: البته مي‌دانم که اين پيشنهاد مغاير قانون برنامه است اما بايد با چشم باز تصميم بگيريم زيرا طرح‌ها رو به تعطيلي هستند و نگراني‌هاي زيادي احساس مي‌کنيم که بيکاري به وجود آيد و به دليل اينکه براي طرح‌ها پولي هزينه شده ولي عايدي نداشته تورم به وجود بيايد لذا براي جلوگيري از بيکاري، تورم و تعطيلي پروژه‌ها مي‌توان با توجه به موجودي خوب صندوق توسعه از آن قرض بگيريم و ان‌شاءالله در سال 93 و 94 که گشايشي شد آنها را به صندوق برگردانيم.
احمد توکلي در اخطار قانون اساسي اظهار کرد: واقع‌بيني اقتضا مي‌کند که کمر مردم را به خاطر اين پيشنهاد نشکنيم.
وي با تاکيد بر اينکه تعيين سياست‌هاي کلي نظام براساس اصل 110 قانون اساسي به عهده رهبري است، خاطرنشان کرد: رهبري در سياست‌هاي کلي برنامه پنجم آورده‌اند که از منابع صندوق توسعه صرفا به صورت تسهيلات ارزي آن هم براي بخش خصوصي استفاده شود و اين تدبير ايشان براي جلوگيري از بيماري هلندي بوده است.
محمدحسن ابوترابي‌فرد که اداره جلسه را برعهده داشت نيز در اين رابطه گفت: اصل 110 صريحا مي‌گويد که سياست‌هاي کلي را رهبري ابلاغ مي‌کنند و در اين سياست‌ها هم آمده ارائه تسهيلات از منابع صندوق توسعه به بخش‌هاي خصوصي، تعاوني، عمومي و غيردولتي با هدف توسعه سرمايه‌گذاري در داخل و خارج انجام شد لذا اخطار آقاي توکلي وارد است.
وي در ادامه اخطار احمد توکلي در مورد پيشنهاد رضا عبداللهي مبني بر استقراض از صندوق توسعه براي طرح‌هاي نفتي و عمراني را به راي گذاشت که نمايندگان با 112 راي موافق، 25 راي مخالف و 12 راي ممتنع تاييد کردند که اين پيشنهاد با قانون اساسي مغاير است و بر اين اساس اين پيشنهاد هم منتفي شد.
محاسبه قيمت سوخت هواپيما
با قيمت صادراتي
با تصويب نمايندگان مجلس مابه‌التفاوت 5 فرآورده اصلي و سوخت هوايي فروخته شده به مصرف‌کنندگان داخلي با قيمت صادراتي و يا وارداتي اين فرآورده‌ها محاسبه مي‌شود.
نمايندگان همچنين با تصويب حکمي مصوب کردند بازپرداخت تعهدات سرمايه شرکت‌هاي دولتي تابعه وزارت نفت برعهده اين شرکت‌ها است.
مجلسي‌ها همچنين مقرر کردند که منابع حاصل از فروش انشعابات برق، گاز، آب و فاضلاب به حساب شرکت‌هاي توزيع دولتي واريز شود.
بهارستان‌نشين‌ها در ادامه بررسي جزييات لايحه بودجه مصوب کردند که واردات و فروش فرآورده‌هاي نفتي وارداتي توسط بخش خصوصي مجاز است.
نمايندگان همچنين در ادامه جلسه علني ديروز مصوب کردند که به ازاي مصرف هرمتر مکعب گاز، 10 تومان به عنوان عوارض از مشترکين دريافت شود.
ادامه بررسي لايحه بودجه در جلسه بعدازظهر
نمايندگان مجلس در جلسه بعدازظهر ديروز و در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 وزارت نفت را مکلف کردند که 5 هزار ميليارد ريال براي اجراي خطوط لوله گازرساني به سيستان و بلوچستان و شرق هرمزگان اختصاص دهند.
نمايندگان همچنين با تصويب بندي از لايحه بودجه 92 به وزارت نفت اجازه دادند براي تامين مصارف سرمايه‌اي با هماهنگي وزارت اقتصاد و بانک مرکزي تا سقف 10 ميليارد دلار اوراق مشارکت ارزي و صکوک نفتي به فروش برسانند.
مجلسي‌ها همچنين بانک مرکزي را مجاز کردند که تا سقف 10 ميليون دلار از منابع ارزي‌اش را به شرکت‌هاي تابعه اختصاص دهد.
در ادامه جلسه علني ديروز نمايندگان مجلس در مصوبه‌اي مقرر کردند که ماليات بر ارزش افزوده و عوارض آب، برق، گاز، نفت و فرآورده‌هاي وارداتي بر مبناي قيمت فروش داخلي محاسبه و دريافت شود.
نمايندگان در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه سال 92 کل کشور در بخش درآمدها جزء17 از بند 3 لايحه بودجه را بررسي و تصويب کردند.
بر اين اساس به وزارت نفت اجازه داده شد که از طريق شرکت‌هاي دولتي تابعه ذيربط درآمد حاصله از فروش گازهاي توليدي همراه نفت از کليه ميادين نفتي ايران را که در حال حاضر سوزانده مي‌شود بر مبناي يک سوم گاز طبيعي تصفيه شده تحويلي به صنايع را وصول کند.
نمايندگان در ادامه با پيشنهادي براي کاهش سهم صندوق توسعه ملي از درآمد صادرات نفت خام و ميعانات گازي مخالفت کردند.

 


اختلاف بين مذاهب
به نفع دشمنان اسلام است
امروز اختلاف بين ما
تنها به نفع آنهايي است که نه به مذهب شيعه اعتقاد دارند و نه به مذهب حنفي و ساير فرق.
آنها (دشمنان اسلام) مي‌خواهند نه اين (شيعه) باشد نه آن (سني).
راه را اينطور مي‌دانند که بين شما و ما اختلاف بيندازند.
صحيفه نور- ج 12 - ص 259

 


سرويس شهرستانها -
جامعه مدرسين حوزه علميه قم به مناسبت يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري با صدور بيانيه‌اي بر حضور حداکثري مردم در پاي صندوق‌هاي رأي تأکيد کرد.
در اين بيانيه آمده است: امروز ايران اسلامي در سايه نعمت بزرگ ولايت، راهبري‌هاي داهيانه بنيانگذار کبير انقلاب و خلف صالح ايشان حضرت آيت‌الله خامنه‌اي «مدظله‌العالي» و مجاهدت‌هاي سي و چهار ساله فرزندان برومند خود علي‌رغم همه توطئه‌ها، تحريم‌ها و کارشکني‌هاي دشمنان مستکبر، به پيشرفت‌هاي چشمگير در عرصه‌هاي مختلف دست يافته و اميد ملت‌هاي مستضعف را به امکان رسيدن به قله‌هاي عزت و پيشرفت و رهايي از سلطه مستکبران بيش از پيش کرده است.
اکنون که ملت بزرگ ايران در آستانه امتحاني ديگر قرار گرفته است جامعه مدرسين حوزه علميه قم توجه عموم ملت مسلمان ايران را به نکات ذيل جلب مي‌کند:
1- همان‌گونه که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند حضور اکثري مردم، به کشور و نظام اسلامي مصونيت مي‌بخشد و روح جديدي در کالبد کشور، ملت و انقلاب مي‌دمد. بنابراين مهمترين مسئله همچون گذشته حضور حداکثري و پرشور مردم فهيم و موقعيت‌شناس ايران در عرصه سرنوشت‌ساز انتخابات است.
2- انتخابات بويژه انتخابات رياست جمهوري نقش بسيار مهمي در ادامه راه پرافتخار نظام اسلامي دارد، لذا توجه آحاد مردم به ويژگي‌هاي نامزد اصلح با رهنمود گرفتن از ارشادات رهبر فرزانه انقلاب از اهميت خاصي برخوردار است.
ايمان و اعتقاد راسخ به خداوند متعال، و باور داشتن و پايبندي به انقلاب، قانون اساسي و مردم؛ داشتن روحيه مقاوم و تسليم نشدن در برابر فشارهاي خارجي، داشتن تدبير، حکمت، برنامه و نگاه بلندمدت و همه‌جانبه، و تهذيب اخلاقي از جمله اين ويژگي‌ها است.
3- نامزدهاي انتخاباتي نيز بايد با ارزيابي درست از توانايي‌هاي خود و مقتضيات مسئوليت مهمي که مي‌خواهند به عهده بگيرند وارد ميدان انتخابات شوند.
اين بيانيه مي‌افزايد: التزام به قانون، معرفي برنامه‌هاي خود از طريق تبليغات سالم، دوري از اسراف، ندادن وعده‌هاي کاذب و پرهيز از تخريب ديگران بايد سرلوحه فعاليت آنان باشد.
جناح‌ها و گروه‌هاي موجود کشور و طرفداران کانديداها نيز از تخريب کساني که با تشخيص تکليف وارد ميدان رقابت انتخاباتي شده و صلاحيت آنها نيز از سوي شوراي محترم نگهبان تأييد مي‌شود جداً پرهيز و از سياه‌نمايي وضع موجود و تخطئه تلاش‌هاي انجام شده در دوره‌هاي مختلف خودداري کنند.
4- فرد منتخب مردم هم بايد با تشکيل دولتي قوي و کارآمد و به کار گرفتن نقاط قوت دولت‌هاي پيشين و پرهيز از نقاط ضعف آنان به رفع موانع موجود و حل مشکلات بپردازد و زمينه‌ساز حماسه اقتصادي در کشور شود.
در ادامه بيانيه آمده است: در اين زمينه، تبعيت از ولايت فقيه، ارتباط وثيق با مراجع عظام تقليد و علما، ياري گرفتن از کارشناسان دلسوز، توجه به ذخاير مادي و معنوي فراوان کشور،‌حرکت در مسير چشم‌انداز 20 ساله نظام و پرهيز از شتابزدگي و روزمره فکر کردن در مسائل اقتصادي، توجه به اقتصاد مقاومتي و خودداري از ايجاد تشويش و هزينه تراشي براي مردم از جمله مواردي است که بايد وجهه همت رئيس جمهور منتخب باشد.
5- برگزاري همزمان انتخابات شوراهاي اسلامي در سراسر کشور نيز از اهميت به سزايي برخوردار است و مردم شريف ايران اسلامي در اين مورد نيز همچون انتخابات مهم رياست جمهوري بايد با مشورت و نظرخواهي از افراد زبده، آگاه و معتمد و تحقيق و بررسي، افراد صالح و شايسته را شناسايي کنند و امور اجرايي کشور، شهرها و روستاهاي خود را به دست آنان بسپارند.
6- همان گونه که رهبر معظم انقلاب هشدار دادند تلاش دشمن براي پرشور برگزار نشدن انتخابات و در صورت ناکامي از بين بردن شيريني آن، همچون انتخابات سال 88 است؛ بنابراين لازم است همه مردم ايران اسلامي بويژه نامزدها و هواداران آنها با هوشياري از قرار گرفتن در طرح و نقشه دشمن پرهيز کنند و با التزام کامل به قانون چه در مرحله تأييد صلاحيت‌ها و چه بعد از مشخص شدن نتايج، حماسه سياسي مردم را با رفتار صحيح خود تکميل کنند.
اين بيانيه در پايان يادآور شده است که مردم فهيم، انقلابي و موقعيت‌شناس ايران اسلامي نشان داده‌اند که وجود برخي ضعف‌ها و نابساماني‌هاي اقتصادي در کشور و مشکلات معيشتي نمي‌تواند در عزم مستحکم آنان در ادامه راه پرافتخارشان خللي ايجاد کند و انشاءالله با هوشياري و حضور هميشگي خود در پاي صندوق‌هاي رأي اين بار هم فصل جديدي از قدرت و پيشرفت نظام مقدس جمهوري اسلامي را رقم مي‌زنند و با خلق حماسه سياسي اميدهاي دشمنان نظام را به يأس و نااميدي تبديل مي‌کنند.

 


همدردي با زلزله‌زدگان بشاگرد
در صحن علني
نائب رئيس مجلس ضمن ابراز همدردي با مردم زلزله‌زده بشاگرد از اعزام هيئتي از سوي کميسيون عمران به مناطق زلزله‌زده براي بررسي شرايط خبر داد.
ابوترابي‌فرد نايب‌ رئيس اول مجلس که در غياب لاريجاني رياست ساعتي از صحن علني را برعهده داشت، پيش از پايان جلسه علني نوبت صبح با مردم زلزله‌زده بشاگرد در استان هرمزگان ابراز همدردي کرد و اظهار داشت: متاسفانه تقريبا 5 روستا به دليل زلزله بشاگرد به صورت کامل تخريب شدند و روستاهاي فراواني در اين منطقه آسيب ديدند، در منطقه بشاگرد استان هرمزگان تاکنون بيش از 30 پس‌لرزه اتفاق افتاده است.
ابوترابي‌فرد يادآور شد: کميسيون عمراني مجلس نيز هيئتي را براي بررسي آسيب‌ها و جبران خسارت‌ها به منطقه بشاگرد اعزام خواهد کرد و اميدواريم با حمايتي که همکاران عزيز خواهند داشت و با دريافت گزارش از مسئولان و استاندار و کميسيون عمران و معاونت برنامه‌ريزي رئيس‌جمهور، بتوانيم براي پاسخ به مشکلات منطقه و مرهم نهادن بر آلام اين خانواده‌ها تلاش کنيم.
انتقاد نمايندگان به يک اقدام غيرقانوني
چند تن از نمايندگان مجلس به اقدام غيرقانوني رئيس‌جمهور در همراهي با يکي از نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري اعتراض کردند.
حميدرضا فولادگر نماينده مردم اصفهان در گفت‌وگو با فارس گفت: رئيس‌جمهور که مجري انتخابات است بايد در کمال بي‌طرفي نسبت به برگزاري انتخابات اقدام کند.
نماينده مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي گفت: حضور رئيس‌جمهور در روز شنبه به همراه کانديداي خود در وزارت کشور حاکي از اين بوده که رئيس‌جمهور به دنبال حمايت از کانديداي مورد نظر خود بوده و چنين اقدامي در طول سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي ايران در کشور به وقوع نپيوسته است.
احمد توکلي نماينده تهران نيز با اشاره به روند ثبت‌نام نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري ضمن انتقاد از اقدام احمدي‌نژاد گفت: خرج کردن قوه مجريه براي يک داوطلب خيانت است.
نادر قاضي‌پور نماينده اروميه نيز در اين زمينه گفت: براي نخستين بار يک رئيس‌جمهور در انتخابات بعدي حضور يافت و شأن مقام رياست جمهوري را زير سوال برد.
قاضي‌پور ادامه داد: احمدي‌نژاد سه سال است که بودجه را عملا با تاخير براي طي مراحل قانوني تقديم مجلس مي‌کند، با حضور در ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کرد که مرخصي گرفته است، بايد پرسيد آيا جنابعالي زماني که 11 روز خانه‌نشين بوديد، نمي‌گفتيد که به مرخصي رفته‌ايد؟!
شکايت دولت از مجلس
به شوراي نگهبان
به دنبال برخي از تغييرات در لايحه بودجه از سوي کميسيون تلفيق دولت از مجلس به شوراي نگهبان شکايت کرد.
پس از آنکه کميسيون تلفيق مجلس لايحه بودجه 92 را که از سوي دولت به مجلس تقديم شد مورد رسيدگي قرار داد دولت در اعتراض به آنچه که تغييرات گسترده در لايحه بودجه خواند از مجلس به شوراي نگهبان شکايت کرد.
محمدعلي پورمختار رئيس کميسيون اصل 90 نيز در اين زمينه در گفت‌وگو با ايسنا گفت: دولت معتقد است نبايد بعضي تغييرات در لايحه بودجه انجام مي‌شد به همين دليل از شوراي نگهبان استفتا کرده و اين شورا نيز پس از بررسي اعلام کرده و نظر داده که اقدام مجلس درست بوده است و طبق قانون اساسي مجلس مي‌تواند اين تغييرات را انجام دهد.

 


راه‌اندازي کارناوال‌هاي تبليغاتي از سوي برخي نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري در آخرين روز ثبت‌نام، با اعتراض برخي فعالان سياسي مواجه شد.
محمد کوثري نماينده مجلس شوراي اسلامي با اشاره به راه‌اندازي کارناوال تبليغاتي توسط هاشمي و مشايي گفت: آنها بايد بدانند که طبق قانون اقدامات تبليغاتي در شرايط کنوني غيرقانوني است و افراد بعد از تاييد شوراي نگهبان و در موعد قانوني مي‌توانند تبليغات کنند.
کوثري با تاکيد بر اينکه دستگاه‌هاي نظارتي قطعا به هاشمي و مشايي تذکر خواهند داد، گفت: کارناوال انتخاباتي به عنوان تخلف آشکار از قانون، در پرونده بررسي صلاحيت‌هاي هاشمي و مشايي ثبت خواهد شد.
کليد فتنه جديد
روح‌الله حسينيان نيز با اشاره به اين موضوع گفت: به نظرم اتفاقات اخير مقابل وزارت کشور کليد فتنه جديد بود.
وي با بيان اينکه بايد نسبت به اتفاقات روزجمعه مقابل وزارت کشور حساس بود، تصريح کرد: نيروهاي امنيتي بايد تا قبل از اينکه فتنه جديد که روز گذشته کليدش مقابل وزارت کشور زده شد را جدي بگيرند و با اقدامات لازم فتنه را در نطفه خفه کنند.
حسينيان گفت: نيروهاي امنيتي بايد فورا موضوع را بررسي و اجازه ندهند که عده‌اي به فکر آشوب در کشور باشند.
به گزارش فارس، حسين قدياني رئيس سازمان بسيج دانشجويي کشور نيز با بيان اينکه کانديداهاي رياست‌جمهوري بايد با روحيه اثبات‌گرايي وارد صحنه شوند، گفت: اگر کانديداها در فضاي تبليغاتي برنامه‌هاي تعيين شده خود را بيان کنند علاوه بر اينکه از ايجاد تشنج در جامعه جلوگيري مي‌شود، مردم نيز راحت‌تر تصميم مي‌گيرند.
وي با اشاره به رفتارهاي تبليغاتي برخي کانديداها نظير راه‌ انداختن کارناوال‌ها که در سال 88 رخ داد، گفت: يکسري رفتارها نماد غربي است و با توجه به اينکه رئيس‌جمهور آينده بايد به تلاش براي احياي سبک زندگي اسلامي بپردازد، کانديداهاي رياست‌جمهوري نيز که ممکن است در آينده رئيس‌جمهور کشور شوند نبايد اين رفتارها را در انتخابات داشته باشند.
شوراي نگهبان برخورد کند
سيدمحمدعلي بزرگواري نيز دراين‌باره گفت: با شناختي که از شوراي نگهبان و دستگاه‌هاي نظارتي وجود دارد و تجربيات خوبي که اين شورا از سالهاي گذشته داشته از هم‌اکنون تمام حرکات نامزدها و هواداران آنها را زير نظر دارند و برخورد قانوني لازم را با آنها خواهند داشت.
نماينده مردم بهمئي در مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان کرد: در نظام مردم‌سالاري ديني ثبت‌نام در انتخابات رياست‌جمهوري براي همه افراد آزاد است اما کساني که بخواهند با لشگرکشي و به راه‌انداختن کارناوال‌هاي تبليغاتي در جامعه موجب بي‌نظمي در جامعه شوند شوراي نگهبان بايد با اين افراد با جديت برخورد کند چرا که اينگونه اقدامات جرقه‌ فتنه ديگري را در کشور مي‌زند.
محمد تولايي رئيس سازمان بسيج علمي کشور نيز در واکنش به اين موضوع اظهار داشت: راه‌اندازي کارناوال‌ها از سوي داوطلبان ثبت‌نام براي رياست‌جمهوري توهين به شعور اجتماعي مردم است. زيرا ما کشوري هستيم که مردم به شدت سياسي هستند و جزئيات رفتار کانديداهاي رياست‌جمهوري را درک مي‌کنند.
اقدامي خلاف قانون
محمدهادي سليمي‌زاده مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه تهران در اين مورد گفت: همه بايد به قانون اساسي تمکين کنند اما ما مشاهده مي‌کنيم که رأس قوه مجريه اين قوانين را نقض مي‌کند.
وي افزود: هاشمي رفسنجاني در يک هفته گذشته با مدل «مي‌آيم، نمي‌آيم» يک جنگ رواني را بوجود آورد و کارناوال تبليغاتي هاشمي هم مصداق بارز خلاف قانون عمل کردن است و بوي فتنه از اين حرکات مي‌آيد. اين اقدامات مصداق کار تبليغاتي قبل از مشخص شدن صلاحيت‌‌ها است.
سليمي‌زاده ادامه داد: مشايي نيز بارها و بارها از امکانات دولتي به عنوان تريبون شخصي براي تبليغات خودش استفاده کرده است که هم خلاف شرع و هم خلاف قانون است و ديروز هم شاهد حمايت رئيس‌جمهور از وي بوديم که مصداق کامل اقدام خلاف قانون است.
همچنين مصطفي ملايي مسئول بسيج دانشجويي دانشگاه علامه طباطبايي گفت: بعضي‌ها با ايجاد کارناوال‌هاي تبليغاتي مي‌خواهند قوه تعقل مردم را بگيرند تا مردم با احساساتشان در انتخابات حضور يابند، البته مردم بصير ما در برابر اين کارناوال‌هاي تبليغاتي که بوي انحراف و فتنه مي‌دهد، ايستادگي و مقاومت خواهند کرد.

 


رئيس ديوان عدالت اداري تأکيد کرد اگر اتهامي به کسي منتسب بوده و به اثبات نرسيده باشد، جرم است و حتي اگر اتهامات نيز به اثبات برسد خود افشاي جرم، تخلف و جرم محسوب مي‌شود.
«حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظري» در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران، با تأکيد بر رعايت اخلاق انتخاباتي توسط کانديداها اظهار داشت: حضور کانديداها در بين مردم براي معرفي خود بايد همراه با رعايت اخلاق انتخاباتي و تقوا باشد.
رئيس ديوان عدالت اداري با بيان اينکه هدف از انتخابات رياست جمهوري بايد خدمت باشد نه نشستن بر کرسي قدرت، تصريح کرد: رعايت مسائل اخلاقي و سياسي از لوازم ضروري شرکت در انتخابات در نظام جمهوري اسلامي است.
وي افزود: استفاده از مزايا و تريبون دولتي، امري خلاف قانون بوده و قابل پيگيري است؛ اميدواريم کانديداها از ابتدا التزام خود را به مسائل شرعي نشان داده و از اين کرسي سوء استفاده نکنند.
حجت‌الاسلام منتظري با اشاره به اينکه انتخابات رياست جمهوري ميدان آزمايشي براي کانديداها و هوادارانشان است، گفت: مردم و مسئولان بايد به ويژگي‌هاي رئيس جمهور آينده توجه کنند و اگر کانديدايي در مرحله انتخابات و جمع‌آوري رأي، موازين اخلاقي و شرعي را رعايت نکند پس از انتخابات نيز همان‌گونه بوده و پاسدار رأي مردم نخواهد بود.
وي با تأکيد بر تعبير مقام معظم رهبري مبني بر اينکه رئيس جمهور بايد نقاط قوت رؤساي قبلي را داشته و نقاط ضعف را از خود دور کند، اظهار داشت: کانديداهاي رياست جمهوري بايد توانمندي‌هاي خود را ابراز کرده و از تخريب و تهمت به ديگران و اشاعه اکاذيب خودداري کنند.
رئيس ديوان عدالت اداري با اشاره به اينکه افشاگري و عدم رعايت اخلاق انتخاباتي، خلاف قانون بوده و جرم است، خاطرنشان کرد: اگر اتهامي به کسي منتسب بوده اما به اثبات نرسيده باشد، خلاف قانون بوده و حتي اگر به اثبات هم برسد خود افشاي جرم، تخلف و جرم محسوب مي‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10