(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 23 اردیبهشت 1392 - شماره 20488

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
پيام تسليت رهبر انقلاب در پي درگذشت مرحوم مرتضايي فر
در پرتو وحي
اخبار ادبي و هنري
يک منبع نزديک به سردار سليماني: به زودي قدرت موشکي مقاومت را به 400 کيلومتر مي‌رسانيم
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور: 55 هزار زن سرپرست خانوار در کشور بيمه مي‌شوند
مسئول نمايندگي ولي‌فقيه در بسيج کشور: هنوز در مرحله ايجاد دولت کامل اسلامي مانده‌ايم
مسئول حوزه نمايندگي ولي فقيه در سپاه ناحيه سمنان:هتک حرمت به قبر مطهر حجربن عدي نشانه ضعف دشمن است
برگزاري همايش ملي باستان‌شناسي در بيرجند
رئيس نهضت سواد‌آموزي: ايران رتبه چهاردهم سوادآموزي را در منطقه دارد
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران خبر داد
حفر 7 حلقه چاه نفت به صورت هوشمند در کشور
امام جمعه اهل سنت جاسک خواستار شد
برخورد با عاملان اهانت به قبر حجربن عدي
معاون وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي خبر داد
آموزش قرآن در 2200 بقعه متبرکه کشور
طرح پرورش ماهي در قفس در سواحل خزر به بار نشست
مخترع تبريزي به مسابقات جهاني پراگ راه يافت
مديرکل تنظيم اسناد سازمان اسناد ملي: مردم اسناد خاموش را به سازمان ما تحويل دهند
با يک اختراع جديد در تبريز
توپ صوتي، توده‌هاي يخ و تگرگ را به باران تبديل مي‌کند
آزاد راه قم- کاشان براي 15 روز مسدود شد
رئيس‌مجلس ملي ترکيه: ما به دوستي استراتژيک با ايران پايبنديم
عراقچي سخنگوي وزارت خارجه شد
آيت‌الله کعبي:احراز صلاحيت در تمام نظام‌هاي حقوقي وجود دارد
شناورهاي سپاه پاسداران به موشک‌هاي کروز مجهز شدند
واکنش سفارت ايران در کابل به حادثه مرزي «فراه»
چهارشنبه در اسلامبول انجام مي‌شود
ديدار دوجانبه جليلي و اشتون
درديدار اعضاي ستاد ديه صورت گرفت
تاکيد آيت الله لاريجاني برتوجه بيشتر به زندان و خانواده هاي زندانيان
آمانو:بهتر است کارشناساني براي بررسي ايمني نيروگاه بوشهر اعزام شوند
برگزاري جشنواره سنتي گل غلتان نوزادان در دامغان
قاضي عمراني خبر داد
آخرين وضعيت پرونده اختلاس از بيمه ايران در ديوان عالي کشور
   


حضرت امام خميني(ره) : اسلحه‌هاي سرد و گرم يعني قلم و بيان و مسلسل را از نشانه‌گيري به روي يکديگر منحرف و به سوي دشمن‌هاي انسانيت که در رأس آنها آمريکاست نشانه برويد.

 


حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پيامي، درگذشت مرحوم مغفور آقاي حاج محمود مرتضائي‌فر را تسليت گفتند.
متن پيام رهبر انقلاب به اين شرح است:
بسمه تعالي
درگذشت مرحوم مغفور آقاي حاج محمود مرتضائي‌فر را كه از ياران صميمي انقلاب و خدمتگزار با‌وفاي نماز جمعه‌ تهران بودند به بازماندگان و دوستان ايشان تسليت مي‌گويم و رحمت و غفران الهي را براي آن مرحوم مسئلت مي‌كنم.
سيدعلي خامنه‌اي
23 ارديبهشت 92

پيکر مرحوم مرتضايي‌فر
امروز تشييع مي‌شود
پيکر مرحوم محمود مرتضايي‌فر معروف به وزير شعار صبح امروز از محل برگزاري نماز جمعه در دانشگاه تهران تشييع مي‌شود.
محسن مرتضايي‌فر فرزند مرحوم محمود مرتضايي‌فر در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که مراسم ختم مرحوم مرتضايي‌فر روز سه‌شنبه 24 ارديبهشت ماه ساعت 17 تا 19 در مدرسه عالي شهيد مطهري برگزار خواهد شد.
در همين رابطه، ستاد نماز جمعه تهران طي بيانيه‌اي درگذشت مرحوم محمود مرتضايي‌فر را تسليت گفت.
در بخشي از اين بيانيه تصريح شده است: «مرحوم مرتضايي‌فر، بنيان‌گذار تکبير پس از انقلاب و طنين الله‌اکبرهاي کوبنده او، در بدو ورود حضرت امام خميني‌«ره» در بهشت زهرا، در خاطره‌هاي انقلابيون ماندگار است و تکبيرهاي دشمن‌شکن روزهاي ملتهب و مقاومت اوايل انقلاب، نواي دلنشين دعاي قنوت عيد فطر، در صفوف بهم پيوسته نماز عيد و فريادهاي توحيدي او از تريبون مقدس نماز جمعه، هيچگاه از اذهان پاک نخواهد شد و همچنان ادامه خواهد داشت. حقيقتا که حنجره او حنجره رساي انقلاب بود.»
گفتني است، مرحوم محمود مرتضايي‌فر از هفته پيش در بخش ICU بيمارستان ميلاد بستري بود که روز شنبه در سن 78 سالگي دار فاني را وداع گفت.
گفتني است؛ رئيس‌جمهور، رئيس مجلس، رئيس مجمع تشخيص مصلحت و برخي ديگر از مقامات لشکري و کشوري در پيام‌هاي جداگانه‌اي درگذشت مرحوم مرتضايي‌فر را تسليت گفتند.

 


انفاق‌کنندگان
اجر بزرگ دارند
قرآن کريم:
به خدا و رسول او ايمان بياوريد و از آنچه (در مال و ثروت) شما را جانشين و نماينده (خود) در آن قرار داده است، انفاق کنيد.
(و بدانيد و آگاه باشيد که:) افرادي از شما که ايمان بياورند و انفاق کنند، اجر بزرگ دارند.
سوره حديد
آيه 7

 


کاروان تبليغاتي جشنواره ضد ايراني
با کدام مجوز و چه هزينه‌اي؟
کارواني شامل حدود 20 خبرنگار ايراني در حالي قصد عزيمت به جشنواره ضد ايراني «کن» را دارند که هنوز اعلام نشده که اين کاروان از سوي چه کساني سازماندهي شده است و هزينه‌هاي اين سفر پرخرج از کجا تامين مي‌شود؟
به گزارش خبرنگار کيهان، منابع خبري در حالي از حضور حدود 20 خبرنگار از ايران در جشنواره کن 2013 خبر داده‌اند که اين فهرست سوال‌برانگيز شده است. البته حضور خبرنگاران و گروه‌هاي رسانه‌اي در جشنواره‌هاي سينمايي، امري عادي و مرسوم است. اما برخي مسائل، اين اتفاق را با شبهاتي مواجه ساخته است. از جمله اينکه حضور پرتعداد اين خبرنگاران در جشنواره‌اي که طي سال‌هاي اخير، رويکرد ضد ايراني آشکاري داشته و حتي سعي کرده تا در امور داخلي و امنيتي کشورمان، دخالت کند، تامل‌برانگيز است. ضمن اينکه با توجه به دشواري صدور مجوز سفر به کشورهاي اروپايي از سفارتخانه‌هاي آن دولت‌ها در ايران و همچنين هزينه‌هاي سنگين چنين سفري، اين سوال را ايجاد کرده که چه نهاد يا گروهي، مسئول سازماندهي اين کاروان پرجمعيت در جشنواره‌اي ضد ايراني است؟ نکته قابل تامل اينکه برخي از اين خبرنگارها به صورت خانوادگي قصد عزيمت به «کن» را دارند. مسئله ديگر اينکه، خبرنگاران مذکور، از يک طيف يکسان بوده و اکثريت آنها به عنوان تبليغات‌چي‌هاي سينماي غرب شناخته مي‌شوند. به طوري که بايد گروه خبرنگاران اعزامي به اين جشنواره اروپايي را کاروان تبليغاتي جشنواره کن دانست، نه گروه رسانه‌اي.اتفاق عجيب اينکه رسانه‌هاي خبري، اسامي خبرنگاران داخلي را همراه با عناصر رسانه‌هاي غربي معاند اعلام کرده‌اند؛ افرادي که برخي از آنها سابقه جاسوسي براي سرويس‌هاي اطلاعاتي دولت‌هاي خارجي و فعاليت عليه نظام را در کارنامه دارند.
استفاده ابزاري از هنرمندان
قبل از آغاز تبليغات انتخاباتي
يکي از افراد ثبت‌نام کرده براي نامزدي يازدهمين انتخابات رياست‌جمهوري، قبل از آغاز رسمي تبليغات انتخاباتي استفاده ابزاري از هنرمندان را شروع کرد.
روز شنبه و همزمان با ثبت‌نام اسفنديار رحيم مشايي براي حضور در گردونه انتخابات، عزت‌الله انتظامي، بازيگر شناخته شده سينماي ايران نيز با وي همراه شد.
انتظامي در توضيح اين کار گفته که براي پيگيري امور مربوط به راه‌اندازي بنياد فرهنگي‌اش با رئيس‌جمهور و مشايي به ساختمان وزارت کشور رفته است.
دوسالانه کاريکاتور تهران
همچنان در صدر برترين جشنواره‌هاي جهان
دهمين دوسالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران در حالي با دو سال تاخير از امروز برگزار مي‌شود که به گفته شجاعي طباطبايي، دبير اين رويداد، دو سالانه تهران همچنان درصدر برترين جشنواره‌هاي کاريکاتور تهران قرار دارد.
به گزارش خبرنگار کيهان، دو سالانه کاريکاتور تهران که يکي از معتبرترين جشنواره‌هاي کاريکاتور جهان است، در طول مديريت فرهنگي دولت نهم به اوج اهميت رسيد و از سوي محافل و سايت‌هاي جهاني، پنج ستاره (حداکثر اعتبار ممکن) را کسب کرد. اما اين جشنواره در دولت دهم دچار وقفه‌اي دو ساله شد که با توجه به ملاک بودن برگزاري منظم، اعتبار آن در معرض تهديد قرار گرفت. اما به گفته سيد مسعود شجاعي طباطبايي، دبير دهمين دو سالانه کاريکاتور تهران، اين رويداد در جهان، همچنان در صدر اهميت قرار دارد و جشنواره‌اي پنج ستاره است. همچنين اصغر اميرنيا، سرپرست مرکز هنرهاي تجسمي وزارت ارشاد، در نشست خبري اين دو سالانه که ديروز برگزار شد، دليل اين تاخير دو ساله را اين‌گونه توضيح داد: «به دليل تراکم برنامه‌هاي ما در سال 90 و موانع پيش رو، اين دو سالانه برگزار نشد. در سال 91 نيز تراکم برنامه‌ها و تقارن با دو سالانه‌ها و جشنواره‌هاي تجسمي ديگر، انجام نشد.»
سيد مسعود شجاعي طباطبايي؛ دبير دهمين دو سالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران در ادامه اين نشست گفت: بيش از 3200 اثر از 89 کشور در اين دوره دو سالانه ارائه شد که 594 اثر از 484 هنرمند ايراني به دو سالانه راه يافت.
شجاعي طباطبايي افزود: اين دوره دو سالانه در پنج بخش آزاد، کاريکاتور چهره، خرافه‌پرستي، کميک استريپ و طراحي کاراکتر گربه ايراني برگزار مي‌شود که در بخش آزاد 146 اثر، بخش چهره 107 اثر، خرافه‌پرستي 126 اثر، کميک استريپ 64 اثر و طراحي کاراکتر گربه ايراني 77 اثر انتخاب شد و در مجموع 514 اثر در اين دوره دو سالانه به نمايش گذاشته مي‌شود.
دبير دهمين دو سالانه بين‌المللي کاريکاتور تهران گفت: از مجموع 484 هنرمند ايراني شرکت‌کننده 153 هنرمند زن هستند که اتفاق نادري است.
شجاعي طباطبايي گفت: انتخاب آثار را بهرام عظيمي، جمال رحمتي، بهرام ارجمندنيا، محمدرضا دوست‌محمدي و علي جهانشاهي انجام دادند و داوري نهايي نيز توسط داوران داخلي و خارجي به صورت اينترنتي انجام مي‌شود و برگزيدگان دو سالانه 19 خردادماه معرفي مي‌شوند.
گفتني است، دهمين دو سالانه کاريکاتور تهران، ساعت 30/17 امروز دوشنبه 23 ارديبهشت در موسسه فرهنگي هنري صبا، گشايش مي‌يابد.
قزوه جايگزين زنده‌ياد فردي شد
«عليرضا قزوه» شاعر برجسته ادبيات انقلاب و دفاع‌مقدس، مدير مرکز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري شد.
به گزارش خبرنگار کيهان، پس از درگذشت مرحوم اميرحسين فردي که مديريت مرکز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري را برعهده داشت، زمزمه‌هايي مبني بر جايگزين شدن قزوه در اين مسئوليت فرهنگي شنيده مي شد، تا اينکه روز گذشته و با صدور حکمي از سوي محسن مومني شريف، رئيس حوزه‌هنري، قزوه به طور رسمي مديريت اين مرکز را عهده‌دار شد.
براساس اين گزارش، قزوه از شاعران مطرح ادبيات انقلاب و دفاع‌مقدس محسوب مي‌شود و در کارنامه‌اش سوابقي هم در زمينه مديريت فرهنگي ديده مي‌شود. مسئوليت دفتر شعر وزارت ارشاد، همکاري با رايزني فرهنگي ايران در تاجيکستان، دبيري نخستين دوره جشنواره شعر فجر و رياست مرکز تحقيقات فارسي رايزني فرهنگي ايران در دهلي‌نو از جمله مسئوليت‌هاي وي بوده است. قزوه همچنين صاحب حدود 20 جلد کتاب است که مي‌توان به «مولا ويلا نداشت»، «با کاروان نيزه»، «عشق عليه السلام»، «صبح بنارس» و... اشاره کرد.
ششمين جشن داستان انقلاب کليدخورد
فراخوان ششمين جشن داستان انقلاب منتشر شد.
به گزارش خبرنگار کيهان، جشن داستان انقلاب در سال 86 توسط مرحوم اميرحسين فردي، مديرمسئول کيهان بچه‌ها و با هدف حمايت و اعتلاي ادبيات داستاني انقلاب بنيان گذاشته شد. اين جشن، امسال بدون حضور بنيانگذارش به راه خود ادامه خواهد داد و همزمان با سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي، بهمن امسال براي ششمين دوره پي‌در‌پي برگزار خواهد شد.
براساس فراخوان ششمين جشن داستان انقلاب، مهلت شرکت در اين رويداد ادبي در دو بخش رمان بزرگسال و کودک و داستان کوتاه بزرگسال و کودک، 15 مهر سال جاري تعيين شده است.
محروميت 4 ناشر از نمايشگاه کتاب آينده
رئيس هيئت رسيدگي به تخلفات ناشران بيست‌وششمين نمايشگاه کتاب تهران با اعلام اين که براي نمايشگاه سال آينده چهار ناشر محروم شده‌اند، گفت: ناشران متخلف امسال سال آينده جريمه مي‌شوند.
به گزارش ايسنا، همايون اميرزاده در توضيحي درباره تخلفات انجام شده در اين دوره از نمايشگاه گفت: سال آينده چهار ناشر به دليل تخلفاتي که در اين دوره مرتکب شده‌اند، نمي‌توانند در نمايشگاه شرکت کنند.
او بدون نام بردن از اين ناشران متخلف اظهار کرد: اين ناشران داخلي و در بخش‌هاي مختلف هستند. اين چهار ناشر غالبا کتاب‌هاي ناشران ديگر را در نمايشگاه امسال عرضه و يا غرفه خود را به غير واگذار کرده بودند.

 


«براساس خبر «شبکه الميادين»، يک منبع مطلع و نزديک از قول سردار سليماني فرمانده سپاه قدس نقل کرد اسرائيل با اقداماتي شبيه آنچه اخيرا در حومه دمشق انجام داد، نمي‌تواند هيچ خللي در قدرت مقاومت ايجاد کند. وي افزوده است: «همانطور که سنگ به موشک 100 کيلومتري تبديل شد به زودي و با عنايات خداوند متعال قدرت توليد موشک مقاومت با سر جنگي سنگين در داخل را به برد 400 کيلومتري خواهيم رساند.»

 


معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور از بيمه 55هزار زن سرپرست خانوار در کشور خبر داد.
«محمد نفريه» به قشر آسيب‌پذير زنان سرپرست خانوار اشاره کرد و گفت: 95هزار زن سرپرست خانوار روستايي و عشايري نيز در چهار سال گذشته به اين خدمت دسترسي پيدا کرده‌اند.
وي، بازتواني زنان سرپرست خانوار را به عنوان بهترين خدمت معرفي کرد و گفت: سازمان در تلاش است تا زنان سرپرست خانوار تحت پوشش خود را بازتوان کند.
اين مسئول گفت: بيمه خانوارهاي روستايي، وام‌هاي خود اشتغالي به زنان سرپرست با هدف خودکفايي، گسترش خيريه‌ها و افزايش اورژانس اجتماعي از جمله فعاليت‌هاي اين سازمان است.
معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا گفت: هم‌اکنون 176 هزار خانواده با پوشش جمعيتي 350 هزار‌نفر تحت پوشش سازمان بهزيستي هستند که 92 هزار نفر دانش‌آموز و 18هزارنفر دانشجو هستند که سازمان خدماتي را براي رفاه حال آنان در نظر گرفته است.

 


همدان - خبرنگار کيهان:
مسئول نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان بسيج کشور گفت: تاکنون موفق به تشکيل دولت اسلامي نشده‌ايم.
حجت‌الاسلام‌والمسلمين محمدرضا تويسرکاني در همايش ولايت‌مداري و بصيرت‌ديني و سياسي بسيج خواهران همدان افزود: از آغاز نهضت امام‌خميني(ره) در سال 1341 تاکنون دو مرحله شامل پيروزي انقلاب و استقرار نظام اسلامي را با موفقيت پشت سر گذاشته‌ايم اما در مرحله سوم که تشکيل دولت اسلامي است تاکنون کاملا موفق نبوده‌ايم.
وي ادامه داد: البته کارها و اقدامات زيادي در اين راستا صورت گرفته اما هنوز در مرحله ايجاد دولت کامل اسلامي مانده‌ايم و مرحله چهارم نيز تشکيل دولت اسلامي جهاني است که ماموريت نهايي است و در اعتقادات ما شيعيان با ظهور حضرت حجت(عج) محقق خواهد شد.
تويسرکاني اظهار داشت: براي ايجاد دولت اسلامي، مشکل قانون وجود ندارد چون با وجود فعاليت شوراي نگهبان، همه قوانين مصوب مجلس شوراي اسلامي مطابق احکام اسلامي و شرعي است ولي در اجرا دچار مشکل هستيم.
اين مسئول خاطرنشان ساخت: دولت‌هاي 24 سال گذشته اعم از تکنوکراتها، اصلاح‌طلبان و دولت فعلي به شيوه‌ها و بهانه‌هاي مختلف مانند لزوم اخذ فناوري از غرب، عدم وجود نظام اقتصادي در اسلام، طرح اسلام ايراني و ... از اجراي کامل و صددرصد احکام اسلامي سرباز زده‌اند و لذا الان بايد رئيس‌جمهوري را انتخاب کنيم که با تمام وجود در راستاي ايجاد دولت اسلامي حرکت کند.
وي يادآور شد: براي حرکت در اين مسير، مشارکت بالاي مردم به ميزان حداقل 80 درصد لازم است تا هم پيشرفت و اقتدار و وحدت را در پي داشته باشد و هم دشمنان را نااميد کند و لازمه حضور حداکثري مردم در پاي صندوق‌هاي راي تامين سلامت فضاي انتخابات، امنيت فضا و حضور نمايندگان همه سلائق در عرصه است.
مسئول نمايندگي ولي‌فقيه در سازمان بسيج در ادامه گفت: بسيج براي ايجاد فضاي سلامت و امنيت انتخابات و مقابله با فضاي رواني ناسالم نقش اول را دارد و لذا با افشاگري‌ها مخالف بوده و بايد از ايجاد هيجانات کاذب و فضاي غيبت و تهمت جلوگيري کند و تمامي گروه‌ها و سلائق حاضر در صحنه بتوانند حرف خود را بزنند و نقطه نظراتشان را بيان کنند.
وي تصريح کرد: حماسه سياسي تنها با حضور يک سليقه ميسر نمي‌شود بلکه اصلاح طلبان،‌ دولتي‌ها، اصول گراها و مستقل‌ها بايد در صحنه باشند چرا که اين امر مظهر مردم‌سالاري ديني است.
حجت‌الاسلام تويسرکاني افزود: نقش ديگر بسيج، کمک به مردم براي انتخاب فرد اصلح است که هر يک از اعضاي سازمان بايد به صحبت و بتيين ويژگيهاي چنين فردي بپردازند.

 


سمنان- خبرنگار کيهان:
مسئول حوزه نمايندگي ولي فقيه در سپاه ناحيه سمنان با اشاره به تخريب مدفن مطهر حجربن عدي گفت: اين نشانه ضعف دشمن و ترس از شيعه است.
حجت‌الاسلام والمسلمين محمدتقي خيري گنجي در نشستي بصيرتي با حضور پاسداران سپاه ناحيه سمنان اظهار داشت: حجربن عدي از ياران باوفاي حضرت علي(ع) و جزو کساني بود که براي اثبات شايستگي ايشان از حضرت علي(ع) حمايت کرد و به خاطر ايستادگي‌اش به شهادت رسيد.
وي با حرام شمردن «نبش قبر» بر اساس قرآن افزود: دشمنان با انجام دادن اين کار پست نمي‌توانند شيعه را تضعيف کنند و مسلمانان در مقابل اين اعمال ناپسند سکوت نخواهند کرد.
مسئول نمايندگي ولي فقيه در سپاه ناحيه سمنان خاطرنشان کرد: اين جسارت‌ها به نيت براندازي شيعيان و اختلاف‌افکني است، اما خداوند از نيت آ‌نها آگاه است.

 


بيرجند- خبرنگار کيهان:
همايش ملي باستان‌شناسي کشور با حضور بيش از 50 نفر از اساتيد برجسته کشور در دانشگاه بيرجند برگزار شد.
دبير علمي اين همايش در گفت‌وگوي اختصاصي با خبرنگار کيهان در بيرجند گفت: اين همايش که براي اولين بار از طريق اينترنت به صورت زنده پخش مي شود با همت دانشگاه بيرجند و اداره کل ميراث فرهنگي صنايع دستي و گردشگري استان خراسان جنوبي برگزار شد.
دکتر حسن هاشمي، مقالات ارسالي به دبيرخانه اين همايش را 870 مقاله عنوان کرد که تاکنون از نظر تعداد در کل کشور بي‌سابقه بوده و کتاب خلاصه مقالات ارسالي نيز به چاپ رسيده است.
وي گفت: در اين همايش 54 سخنراني در 18 نشست تخصصي ارائه شده و کتاب الکترونيکي شامل 202 اصل مقاله نيز تهيه شده است.هاشمي محورهاي همايش را مطالعات و پژوهش‌هاي باستان‌شناسي پيش از تاريخ، دوران اسلام، دوران تاريخي، علوم ميان رشته‌اي و سيماي مطالعات و پژوهش‌هاي باستان‌شناسي استان‌ها اعلام کرد و گفت: اعضاي کميته هاي تخصصي اين همايش را 50 نفر از اساتيد برجسته کشور تشکيل مي‌دهند که از دانشگاه‌هاي تهران، تربيت مدرس، همدان، بيرجند و پژوهشکده ميراث فرهنگي کشور به بيرجند آمده‌اند.

 


رئيس سازمان نهضت‌سواد‌آموزي اعلام کرد: ايران از نظر گسترش سواد‌آموزي در بين 24 کشور منطقه رتبه 14 را داراست.
معاون وزير و رئيس نهضت سواد‌آموزي روز شنبه در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت: سال گذشته دو هزار و چهارصد ميليارد ريال اعتبار در حوزه سوادآموزي هزينه شد که اين ميزان نشان‌دهنده اهميت بالاي اين بخش براي کشور است.
به گزارش خبرگزاري ايرنا از بجنورد، باقرزاده در اين گفتگو ضمن ارائه آمار از نرخ بي‌سوادي در اقشار مختلف با بيان اين نکته که درصد بي‌سوادي در روستاها نسبت به شهرها و همچنين در بين زنان نسبت به مردان بيشتر است از برون‌سپاري 100 درصدي فعاليت‌هاي سوادآموزي تا سال آينده خبر داد و افزود: براي رسيدن به هدف عالي ريشه‌کني بي‌سوادي در جامعه نيازمند تخصيص اعتبارات بيشتر هستيم.

 


مديرعامل شرکت ملي نفت ايران از حفر 7 حلقه چاه نفت به صورت هوشمند در کشور خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از عسلويه، احمد قلعه باني گفت: با تلاش مهندسان ايراني اکنون عمليات حفاري و تکميل 7 حلقه چاه لايه نفتي پارس جنوبي نهائي شده که در مجموع با حفاري 24 هزار متر به زودي توليد از اين ميدان مشترک عملي خواهد شد.
وي افزود: اين چاه‌ها با هدف توليد نهايي روزانه 35 هزار بشکه نفت حفاري شده است که در فاز اول حدود 15 هزار بشکه نفت از لايه نفتي پارس جنوبي توليد خواهد شد.
قلعه باني گفت: 3 حلقه چاه به صورت دو شاخه و 4 حلقه به صورت تک شاخه با بهره‌مندي از فناوري‌هاي نوين و هوشمند حفاري شده و براي نخستين بار در کشورمان است که چاه‌ها به صورت هوشمند حفاري مي‌شوند.
وي ادامه داد: طبق برنامه‌ريزي انجام شده تا پايان امسال ظرفيت توليد گاز کشور 100 ميليون متر مکعب در روز افزايش مي‌يابد که بخش عمده آن از فازهاي پارس‌جنوبي مانند 12، 15 و 16 توليد مي‌شود.
مديرعامل شرکت ملي نفت ايران گفت: سازندگان داخلي نقش بزرگي در تامين و ساخت تجهيزات مورد نياز صنعت نفت دارندو امروز در بسياري از بخش‌ها بيش از 70 درصد تجهيزات و کالاهاي مورد نياز از طرف سازندگان ايراني تامين مي‌شود.

 


جاسک-خبرنگار کيهان:
امام جمعه اهل سنت جاسک با محکوم کردن نبش قبر حجربن عدي گفت: تمام مذاهب اسلامي نبش قبر را حرام دانسته و اين عمل را به شدت محکوم مي‌کنند.
شيخ محمد عقيل شيهک زهي افزود: جايگاه صحابه رسول اسلام(ص) در نزد مسلمانان از درجه رفيعي برخوردار بوده و اهانت به قبور آنها کاري زشت و محکوم است.
وي تصريح کرد: توهين به اصحاب پيامبر(ص) و نبش قبور آنان نشانه کفر است و بايد با عاملان اين عمل ننگين به شدت برخورد کرد.
شيهک زهي خاطرنشان کرد: دشمنان وحدت موجود در ميان مسلمانان را تحمل نمي‌کنند.
امام جمعه اهل سنت جاسک کشتار اخير مردم بيگناه سوريه و نبش قبر حجربن عدي توسط تروريست‌ها را نشان سرخوردگي غرب در مواجه با بيداري اسلامي دانست.

 


اراک- خبرنگار کيهان:
در دو هزار و 200 بقعه متبرکه کشور کلاس‌هاي آموزش قرآني و دانش‌آموزي داير شده و جريان دارد.
معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، در آيين اختتاميه هفته فرهنگ رضوي که در امام‌زاده محمد عابد مشهد ميقان اراک برگزار شد، با بيان مطلب بالا افزود: وجود امام رضا(ع) در ايران يک برکت است و ابعاد شخصيتي اين امام بزرگ همواره بايد به مردم جامعه معرفي شود.
حجت‌الاسلام والمسلمين حميد محمدي ادامه داد: ايران براي توسعه فرهنگ اسلامي در جهان تلاش‌هاي زيادي انجام داده و اين مهم بايد روز به روز گسترش يابد و با حرکت در مسير دستورات اسلامي و پيروي از ائمه اطهار، انسان مي‌تواند راه حقيقت را پيدا کند و به سعادت برسد.
وي با اشاره به اينکه زيارت ائمه اطهار و امامزادگان فوايد زيادي از جمله معرفتي، عاطفي، احساسي، ايماني، رفتاري و تربيتي و عبادي دارد اظهار داشت: بقاع متبرکه بايد محل فکر و انديشه، دانش‌آموزي، قرآن و عترت باشند.
محمدي گفت: توسعه فرهنگ زيارت در جامعه ضروري است و برگزاري هفته‌هاي فرهنگ رضوي در اين راستا نقش مؤثري دارد.

 


رشت- خبرنگارکيهان:
براي نخستين‌بار در سواحل درياي خزر، محصول طرح پرورش ماهي در قفس در استان گيلان برداشت شد.
مديرکل شيلات استان گيلان با اعلام اين خبر اظهار داشت: اين طرح براي نخستين‌بار در ميان 5کشور حاشيه درياي خزر با راه‌اندازي 2قفس در بهمن ماه 1389 در ساحل جفرود گيلان آغاز شد که تاکنون 60 تن ماهي قزل‌آلا و خاوياري پرورش داده شده اين 2قفس آماده برداشت است.
حجت سعيدي با بيان اينکه در کارگروه کشاورزي که با حضور هيئت دولت در گيلان برگزار شد 720ميليارد ريال اعتبار براي توسعه طرح پرورش ماهي درقفس اختصاص يافته گفت: درنظر داريم با اعطاي تسهيلات به بخش خصوصي 250قفس ديگر براي پرورش انواع ماهيان به آب انداخته شود.وي صيد ماهي در سواحل استان را سالانه حدود 3هزار و 600تن عنوان کرد و افزود: با نصب اين 250قفس در 2 دوره 6ماهه مي‌توان15 هزار تن ماهي برداشت کرد که اين مقدار 4برابر صيد سالانه ماهيان استخواني درياي خزر در گيلان است.
مديرکل شيلات استان گيلان در ادامه با اشاره به اينکه درحال حاضر در بيش از 60کشور دنيا 130گونه ماهي و 12 گونه ميگو در قفس پرورش داده مي‌شود گفت: ايجاد اشتغال پايدار، کاهش صيد غيرمجاز ماهيان درياي خزر و افزايش توليد پروتئين از مهمترين مزاياي اجراي طرح پرورش ماهي در قفس است.

 


تبريز-خبرنگارکيهان:
يوسف رفيعي مخترع تبريزي دارنده 20 ديپلم جهاني و 16 مدال طلا، نقره و برنز به همايش جهاني اختراعات برتر در پراگ، راه يافت.
وي که 17 ديپلم افتخار جهاني و 3 ديپلم ويژه کشورهاي صنعتي، 6 مدال طلا، 7 نقره و 3 برنز در کارنامه اختراعات خود دارد، عنوان «بهترين اختراعات منتخب آسيا» را از «فدراسيون بين‌المللي اختراعات» دريافت کرده و خرداد امسال عازم رقابت با اختراعات برتر جهاني در کنگره «پراک» در جمهوري چک خواهد شد.
دستگاه «رگ‌گير رباتيک» و دستگاه «مديريت بارداري» رفيعي، عنوان بهترين اختراعات منتخب آسيا در سال 2013 ميلادي جاري و 2 نشان ويژه از سوي «کنسول تحقيقات صنعتي بين‌المللي تايلند» را، کسب کرده است.

 


همدان- خبرنگار کيهان:
مديرکل تنظيم پردازش اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملي ايران خواستار انتقال اسناد ناشناخته و خاموش موجود در دست مردم به اين سازمان شد.
محسن روستايي در دومين همايش فعالان عرصه اسناد ملي و ميراث مکتوب استان همدان افزود: بسياري از اسناد و مدارک دوره‌هاي گذشته مانند نامه‌ها و مکاتبات اداري، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و مهرهاي قديمي با گذشت زمان ارزش تاريخي به خود گرفته‌اند و بي‌توجهي به حفظ و نگهداري آنها براي کشور مفيد نيست.
وي ادامه داد: در اسناد تاريخي اطلاعات بي‌شماري در زمينه فرهنگ و آداب و رسوم، ويژگي‌هاي اقليمي و تاريخي، و... مناطق مختلف کشور وجود دارد که توجه به آنها توسط مسئولان، مي‌تواند به برنامه‌ريزي‌هاي درست و دقيق براي آينده منجر شود.روستايي اشاره به مسائل اجتماعي زمان‌هاي مختلف را در اسناد تاريخي بسيار مهم دانست و اظهار داشت: بررسي اسناد موجود نشان مي‌دهد که يکي از راه‌هاي حل مشکل مسکن در ايران به حل مشکل خالصه‌جات بستگي دارد چرا که نادرشاه افشار زمين‌هاي وقفي را خالصه کرد و از دخل و تصرف در امان داشت اما رضاخان بسياري از املاک موقوفه را سند زد و به اطرافيان خود واگذار کرد.
وي يادآور شد: اگر اسناد تاريخي و آرشيو ملي مورد بي‌توجهي قرار بگيرد، هيچ توسعه‌اي در کشور ممکن نخواهد شد.
مدير اسناد و کتابخانه ملي منطقه غرب کشور نيز در اين همايش گفت: بيش از يک ميليون سند از سوي مردم استان‌هاي منطقه غرب کشور شامل کردستان، لرستان، ايلام، کرمانشاه و همدان به آرشيو اسناد ملي اين منطقه اهدا شده است.
سيدقاسم بلوري افزود: از اين تعداد، بيش از 36 هزار برگ سند مربوط به استان همدان است که توسط 210 نفر از فعالان اين عرصه در اختيار اسناد ملي استان قرار گرفته است.
وي ادامه داد: علاوه بر اسناد مذکور، ساير موارد اهدا نيز 108 جلد کتاب، 2832 قطعه عکس، 10هزار جلد مجله و نشريه را شامل مي‌شود.

 


تبريز- خبرنگار کيهان
با استفاده از شليک توپ صوتي، توده‌هاي يخي و تگرگ، تبديل به باران شده و جلوي خسارت به مزارع و باغات گرفته مي‌شود.
در مراسم نصب اولين سامانه ضدتگرگ کشور در باغات مراغه «يدالله نصراللهي» مبتکر مياندوآبي اين سيستم گفت: سامانه مورد نظر که در سال گذشته به ثبت رسيده همزمان با بارش تگرگ، تا ارتفاع 14 کيلومتري، صداي بلند توليد کرده و دانه‌هاي تگرگ را به باران تبديل مي‌کند که براي جلوگيري از خسارات در 100 هکتار مساحت بسيار مؤثر و مفيد است.
به گفته وي ارزش مشابه خارجي اين سامانه 2 ميليارد ريال مي‌باشد.
قرار است در سال جاري 7 دستگاه از اين سامانه در آذربايجان شرقي نصب شود.

 


سرهنگ «اردشير جمشيدي‌راد» رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي استان قم گفت: به منظور عمليات راه‌سازي آزاد راه قم- کاشان به مدت 15 روز مسدود شد.
به گزارش پايگاه خبري پليس، سرهنگ اردشير جمشيدي راد اظهار داشت: به منظور عمليات تعريض پل زيرگذر تقاطع آزاد راه اميرکبيربا محور قنوات، آزاد راه قم- کاشان از روز شنبه به مدت 15 روز مسدود شد.
وي افزود: با توجه به اجراي عمليات راهسازي و تعريض پل زيرگذر مذکور مقرر شده است هدايت ترافيک در اين محور از سمت قم به کاشان از طريق کمربندي کاشان و از داخل شهر و ميدان ولي عصر(عج) و محور قديم کاشان در کيلومتر 23 به سمت آزاد راه کاشان هدايت و مسير برگشت از کاشان به قم نيز از محور آزاد راه کاشان- قم انجام شود.
رئيس پليس راه فرماندهي انتظامي استان قم در پايان از رانندگان عبوري از محورهاي ياد شده خواست که با توجه به ازدياد حجم ترافيکي اين محورها نکات ايمني را به طور کامل رعايت کنند.

 


رئيس مجلس ملي ترکيه در ديدار با معاون رئيس‌جمهور کشورمان بر دوستي استراتژيک با ايران تاکيد کرد.
لطف‌الله فروزنده که به دعوت «بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزير ترکيه به آنکارا سفر کرده است، در سومين دور ديدارهاي خود با مقامات ترکيه، در محل مجلس ملي اين کشور با «جميل چيچک» ديدار و گفت‌وگو کرد.
در اين ديدار جميل چيچک گفت « ترکيه در سازمان ملل و در حوزه انرژي هسته‌اي، همواره دوستي و برادري خود را به ايران اثبات کرده و به گونه‌اي رفتار کرده که به دوستي استراتژيک با ايران پايبند باشد.»
وي در ادامه از بيان برخي اظهارات و تبليغات عليه ترکيه در ايران گلايه کرد و افزود: اگر ما رنجيدگي خود را از چنين اقداماتي بيان نکنيم، باعث مي‌شود که در آينده نيز شاهد چنين اتفاقاتي باشيم. ما دو کشور دوست و برادر هستيم و اگر در برخي مسائل منطقه‌اي نيز اختلاف‌نظر داشته باشيم، بايد درباره اين مسائل با هم گفت‌وگو کنيم.
چيچک با اشاره به اين که شما يک انتخابات مهم در پيش رو داريد و ما اميدواريم از کشورتان خبرهاي خوبي بشنويم تصريح کرد: «تداوم امنيت و آسايش ايران به عنوان يک همسايه مهم و ارزشمند، به نفع ما نيز هست.»
فروزنده معاون رئيس‌جمهور کشورمان در پاسخ به گلايه‌هاي چيچک گفت: «مواضع رسمي ايران همان اظهاراتي است که از سوي رهبر ما، رئيس‌جمهور، وزرا و مقامات مجلس شوراي اسلامي بيان مي‌شود و از آن جايي که ايران نيز مانند ترکيه يک کشور آزاد است، هر کسي آزاد است که درباره مسائل مختلف صحبت کند، بنابراين انتظار داريم از چنين اظهاراتي نرنجيد.»
فروزنده همچنين در اين سفر با «بکر بوزداغ» معاون نخست‌وزير ترکيه ديدار و درخصوص راه‌هاي توسعه همکاري پارلماني دو کشور بحث و تبادل‌نظر کرد.

 


با استعفاي رامين مهمانپرست، سيدعباس عراقچي، معاون آسيا و اقيانوسيه با حفظ سمت، سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان شد.
در پي استعفاي رامين مهمانپرست سخنگوي وزارت خارجه که داوطلب شرکت در يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري شده است، علي‌اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان ضمن قدرداني از زحمات مهمانپرست، سيدعباس عراقچي معاون آسيا و اقيانوسيه اين وزارتخانه را با حفظ سمت به عنوان سخنگوي جديد منصوب کرد.
رامين مهمانپرست با صدور نامه‌اي خطاب به علي‌اکبر صالحي وزير امور خارجه، خواستار کناره‌گيري خود از سمت سخنگويي به منظور اجتناب از هرگونه شائبه استفاده از امکانات و تريبون دولتي، علي‌رغم منع قانوني، در مسير انتخابات شد.
به گزارش اداره کل ديپلماسي وزارت خارجه، صالحي نيز ضمن پذيرش اين پيشنهاد و با تشکر از تلاشها و زحمات بي‌شائبه و خالصانه مهمانپرست در دوره عهده‌داري سخنگويي وزارت امور خارجه، عراقچي را با حفظ سمت به عنوان سخنگوي وزارت امور خارجه منصوب کرد.
وزارت خارجه
انفجارات ريحانلي ترکيه را محکوم کرد
به دنبال انفجارات صورت گرفته در شهر ريحانلي ترکيه، سخنگوي جديد وزارت امور خارجه و معاون آسيا و اقيانوسيه ضمن ابراز همدردي با دولت و ملت ترکيه، اين انفجارات را قويا محکوم کرد.
عراقچي گفت: اين اقدام يک جنايت تروريستي وحشيانه محسوب شده و چنين جناياتي که مردم عادي را هدف قرار مي‌دهد در هر جاي دنيا محکوم مي‌باشد.
وي براي کشته‌شدگان انفجارات ريحانلي‌ طلب مغفرت و براي مجروحين اين حادثه آرزوي شفاي عاجل کرده و افزود: مقابله با پديده تروريسم وظيفه مشترک همه کشورها است و ما اميدواريم که تروريسم در همه کشورهاي منطقه و دنيا از طريق همکاري بين دولت‌ها ريشه‌کن گردد.

 


عضو سابق شوراي نگهبان شرايط احراز صلاحيت در نامزدهاي رياست جمهوري را تشريح کرد.
آيت‌الله عباس کعبي با بيان اينکه بايد براساس بند 9 اصل 110 قانون ‌اساسي شرايط قانوني مندرج در اصل 115 قانون ‌اساسي براي داوطلبان کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري محرز شود، گفت: شرايط اصل 115 از قبيل رجال سياسي و مذهبي بودن، ايراني‌الاصل و تابعيت ايراني داشتن، تقوا، ايمان، حسن سابقه، پاسداري از مذهب رسمي کشور، امانت‌داري و اعتقاد به مباني جمهوري اسلامي بايد در کساني که مي‌خواهند داوطلب انتخابات رياست‌جمهوري باشد، توسط اعضاي شوراي نگهبان احراز شود.
کعبي با بيان اينکه صلاحيت نامزدها در شوراي نگهبان براساس شرايط عمومي و تخصصي بايد احراز شود، گفت: حسن سابقه، مدير و مدبر بودن از شرايط تخصصي و تابعيت و ايراني‌الاصل بودن همراه با اعتقاد به نظام و قانون ‌اساسي از شرايط عمومي براي احراز صلاحيت نامزدهاي رياست‌جمهوري است.
وي با بيان اينکه شوراي نگهبان به قوه‌مجريه، مقننه و قضاييه وابسته نيست، به فارس گفت: شوراي نگهبان نهادي مستقل، بي‌طرف و برخاسته از قانون ‌اساسي بر پايه شرع و مردم‌سالاري ديني است که پاسداري از قانون ‌اساسي و ضوابط شرعي را به عهده دارد.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه در نظام‌هاي سياسي رياستي و پارلماني و نيمه پارلماني سازوکار بسيار مفصلي براي تشخيص صلاحيت‌ها پيش بيني شده است، افزود: در هيچ نظام سياسي اينگونه نيست که هر فردي بخواهد براي مناصب گوناگون بدون احراز صلاحيت، داوطلب و پذيرفته شود.
کعبي با تاکيد بر اينکه احراز صلاحيت‌ها در همه نظام‌هاي حقوقي وجود دارد، اظهار داشت: شوراي نگهبان بر اساس قانون عمل مي‌‌کند و اين نهاد در اعمال قانون به نگاه‌هاي حزبي، گرايش‌هاي سياسي و تعداد نامزدها توجهي نمي‌کند.
وي ابراز داشت: شوراي نگهبان افرادي که شرايط قانوني در آنها احراز شود را تاييد خواهد کرد و فرقي نمي‌کند تعداد نامزدها 5 نفر باشد، 20 نفر يا 30 نفر.

 


رئيس سازمان هوا فضاي وزارت دفاع از تجهيز شناورهاي نيروي دريايي سپاه به تجهيزات و تسليحات پيشرفته از جمله موشک‌هاي کروز با برد بيش از 300 کيلومتر خبر داد.
سرتيپ پاسدار سيد «مهدي فرحي» رئيس سازمان هوا فضاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح با اشاره به تجهيز نيروهاي مسلح از سوي اين وزارتخانه به انواع تسليحات نظامي از جمله موشک و راکت گفت: تاکتيک‌ها و نحوه استفاده از اين تجهيزات و تسليحات به عهده فرماندهان نيروهاي مسلح است.
وي به فارس گفت: محصولات متعددي از جمله موشک‌هاي 300 کيلومتري در اختيار نيروي دريايي سپاه است.
فرحي تاکيد کرد: به زودي محصولات جديد ديگري با بردهاي مختلف و قابليت‌هاي فوق‌العاده پيشرفته و از نوع کروز در اختيار نيروي دريايي سپاه قرار مي‌گيرد.
رئيس سازمان هوا فضاي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح اظهار داشت: دقت و برد موشک‌هاي جديد نسبت به موشک‌هاي 300 کيلومتري که اکنون در اختيار نيروي دريايي سپاه است، افزايش يافته است.
فرحي همچنين تاکيد کرد: اين موشک مي‌تواند توان دفاعي ما را در نبردهاي دريايي افزايش دهد.
موشک‌هاي کروز ساحل به دريا و سطح به سطح با قابليت‌هاي خاص خود، مي‌توانند در مقابله با انواع تهديدات، تاکتيک‌هاي خود را تغيير داده و اين تغيير تاکتيک‌ها نيز در اختيار فرمانده نيرو قرار دارد.
موشک‌هاي کروز که امکان شليک آنها از روي شناور نيز وجود دارد، مي‌توانند از روي شناورهاي با سرعت بالاي 30 نات (حدود 60 کيلومتر) نيز شليک شوند که از نمونه‌هاي قبلي در اين حوزه مي‌توان به موشک‌هاي کروز ظفر، نصر، نور، قادر و غدير اشاره کرد.

 


سفارت جمهوري اسلامي ايران در کابل در واکنش به برخي اخبار درباره حادثه مرزي استان «فراه» افغانستان بيانيه‌اي صادر کرد.
مقامات افغان مدعي شدند که مرزبانان ايراني به روي گروهي از مهاجران غيرقانوني افغان را که شبانه قصد عبور از مرز را داشتند آتش گشودند و اين اقدام به کشتن دست کم 9 تن منجر شد.
به گزارش ايسنا خبرگزاري رويترز با اعلام اين خبر از هرات افزود که وزارت کشور ايران از اظهارنظر در اين باره خودداري کرد و مقامات ايراني در کابل نيز براي اظهارنظر در دسترس نبودند.
اين گزارش به نقل از شاهدان و مقامات افزود که حدود 300 مرد افغان قصد داشتند از غرب افغانستان وارد قلمرو ايران شوند که نيروهاي مرزي به روي آن‌ها آتش گشودند.
بنابراين گزارش در اين حادثه 10 افغان کشته و حدود هشت نفر مجروح شده‌اند. سفارت جمهوري اسلامي ايران در کابل نيز در واکنش به خبرها بيانيه‌اي صادر کرد.
به گزارش فارس، در اين بيانيه آمده است:
1- اين سفارت هنوز خبر تائيد شده‌اي از سوي جمهوري اسلامي ايران در خصوص صحت اين ادعاها دريافت نکرده است.
2- در صورت صحت اين خبر، سفارت از پيش آمدن چنين حادثه‌اي ابراز تاسف کرده و بر اهميت کنترل مرزهاي مشترک از سوي مرزبانان 2 کشور جهت جلوگيري از ورود افراد غيرقانوني و بروز چنين حوادثي تاکيد مي‌کند.
3- مسئولان مرزي جمهوري اسلامي ايران بارها در خصوص ضرورت تردد قانوني اتباع افغاني تاکيد کرده و همواره متذکر شده‌اند که تشخيص اشرار و قاچاقچيان از افرادي که غيرقانوني و شبانه قصد تجاوز به مرزهاي جمهوري اسلامي ايران را دارند بسيار دشوار است.
لازم به يادآوري است که مرزبانان جمهوري اسلامي ايران براي مبارزه با تجاوز اشرار و قاچاقچيان تاکنون بيش از 5000 کشته را متحمل شده‌اند.
4- جمهوري اسلامي ايران بار ديگر از مقامات ذي‌ربط افغانستان مي‌خواهد تا با کنترل دقيق‌تر مناطق مرزي و مسير ورود قانوني اتباع خود، تاکيد و تصريح کند و در اين ارتباط جمهوري اسلامي ايران آمادگي دارد تا در جهت قانونمند کردن بستر حضور افراد جوياي کار و کمک به کاهش معضل بيکاري، راه‌هاي اين همکاري را مورد بررسي و مذاکره قرار دهد.

 


مذاکرات دوجانبه سعيد جليلي و کاترين اشتون، چهارشنبه اين هفته در محل کنسولگري ايران در اسلامبول برگزار مي‌شود.
براساس توافق ميان مذاکره‌کننده ارشد ايران و نماينده 1+5 قرار است سعيد جليلي و کاترين اشتون روز چهارشنبه 25 ارديبهشت در اسلامبول با يکديگر ديدار و گفت‌وگو کنند.
به گزارش ايسنا، اين ديدار چهارشنبه شب در محل کنسولگري ايران در اسلامبول برگزار مي‌شود.
ديدار اشتون و جليلي در حالي روز چهارشنبه انجام مي‌شود که قرار بود اشتون پس از مذاکرات آلماتي 2 ظرف چند روز با وزراي خارجه گروه 1+5 مشورت کرده و پاسخ لازم درباره پيشنهاد ايران را به طرف مقابل ارائه کند. اما با گذشت حدود يک ماه از مذاکرات، ايران هنوز پاسخي به پيشنهادهايش دريافت نکرده است.
ايران انتظار دارد اين پاسخ را در نشست دوجانبه 25 ارديبهشت که در اسلامبول برگزار مي‌شود، دريافت کند.
دفتر کاترين اشتون، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده 1+5 درمذاکرات با ايران نيز در اين باره اعلام کرده است که در ادامه آخرين دور از مذاکرات ايران و 1+5 در آلماتي که در تاريخ 16 و 17 فروردين‌ماه برگزار شد، ميان اشتون و جليلي ديداري در 25 ارديبهشت صورت مي‌گيرد.
به گزارش ايسنا، هنوز مشخص نيست که دو طرف پس از پايان مذاکرات بيانيه مجزا منتشر کرده يا کنفرانس خبري مشترک يا جداگانه برگزار مي‌کنند.
همچنين قرار است، مذاکره‌کننده ارشد ايران صبح روز پنجشنبه در کنفرانسي مطبوعاتي در محل کنسولگري ايران در اسلامبول به سوالات خبرنگاران پاسخ دهد.

 


آيت‌الله آملي لاريجاني گفت: مهم‌ترين هدف زندان بازدارندگي است و بايد بررسي شود که ميزان بازدارندگي زندان‌ها چقدر بوده است.
رئيس قوه قضاييه در ديدار اعضاي ستاد ديه افزود: از مجموعه کارها و تلاش‌هايي که در ستاد ديه انجام مي‌گيرد مطلع هستم و قطعا دعاي خير بسياري از مردمي که از سوي اين ستاد به آنها کمک شده است، پشت‌سر مسئولان و اعضاي اين ستاد هست.
رئيس دستگاه قضا تاکيد کرد:‌ ضرورت دارد که مسئله زندان و زنداني و خانواده زندانيان را جدي بگيريم چرا که مسئله‌اي اجتماعي، اخلاقي و فرهنگي براي کشور است.
آيت‌الله آملي لاريجاني گفت: مهم‌ترين هدف زندان بازدارندگي است و بايد بررسي شود که ميزان بازدارندگي زندان‌ها چقدر بوده است.
وي توجه به خانواده زندانيان را نيز بسيار ضروري دانست و گفت: بايد در کنار توجه به امور زندانيان، به خانواده آنان نيز توجه و از بروز مشکلات بيشتر براي خانواده‌ها پيشگيري شود که البته رسيدگي به اين موضوعات نيازمند بودجه مناسب است.
رئيس قوه قضاييه اصلاح مجرمان را هدف اصلي مجازات‌ها دانست و ابراز اميدواري کرد: اميدواريم از طريق نهادهاي مختلف قوه قضاييه همچون سازمان زندانها، معاونت پيشگيري از جرم، معاونت فرهنگي و نيز نهادهاي مردمي همچون ستاد ديه شرايط مناسبي براي کمک به اصلاح مجرمان و پيشگيري از وقوع جرم به وجود آيد.
به گزارش روابط‌عمومي و تشريفات قوه‌قضاييه، پيش از اظهارات رئيس قوه قضاييه، رئيس ستاد ديه گزارشي از وضعيت اين ستاد و برنامه‌هاي آتي آن ارائه داد.
رئيس ستاد ديه از آزادي بيش از 36 هزار نفر از محکومان مالي و جرايم غيرعمدي در طول 30 سال گذشته از سوي اين ستاد با کمک مردم خبر داد و گفت:‌ با توجه به کمک‌هاي مردمي و نيز کمک‌هاي دولت تا دو ماه آينده امکان آزادي بيش از 10 هزار نفر از زندانيان مالي فراهم خواهد شد.

 


يوکيا آمانو اعزام کارشناساني براي کنترل ايمني نيروگاه اتمي بوشهر را ايده‌خوبي دانست.
خبرگزاري رويترز با اشاره به اين خبر افزود: يوکيا آمانو، مدير کل آژانس بين‌الملل انرژي اتمي به خبرگزاري بحرين در منامه گفت: (فکر مي‌کنم) بهتر است کارشناساني براي بررسي ايمني راکتور بوشهر ايران اعزام شوند.
رويترز افزود: مشخص نيست که منظور آمانو کدام کارشناسان است و آژانس براي اظهارنظر دراين‌باره در دسترس نبود.
آمانو گفت: آنچه مي‌توانم دراين‌باره بگويم اين است که مرکز زمين‌لرزه از راکتور بوشهر که در سال‌هاي 1970 به روشي طراحي و ساخته شد که واجد شرايط مقاومت در برابر زمين‌لرزه‌اي با آن مقياس باشد، دور بود.
گفتني است پس از زلزله بوشهر، کشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس با حاشيه‌سازي فراوان سعي کردند ايمني نيروگاه بوشهر را زيرسوال ببرند ولي کارشناسان اين ادعاها را مردود دانستند.

 


دامغان - خبرنگار کيهان:
جشنواره سنتي گل غلتان نوزادان در دامغان برگزار شد.
در جشنواره سنتي گل غلتان نوزادان که در شهر اميريه دامغان و به مدت 3 روز برگزار شد بيش از 300 نوزاد در ميان گل‌هاي محمدي غلتيده شدند. در حاشيه اين جشنواره نمايشگاهي از صنايع دستي و سوغات دامغان برگزار شد. کوير نوردي و اجراي گروه موسيقي محلي و رقص چوب محلي، شتر سواري و بازديد از درياچه نمک از ديگر برنامه‌هاي جانبي اين جشنواره بود.
مراسم سنتي گل غلتان نوزادان در دامغان 400 سال قدمت دارد و هر ساله در اين شهر برگزار مي‌شود.

 


رئيس اداره دفتر ديوان عالي کشور درباره تأخير در اعلام رأي پرونده بيمه‌ ايران گفت: اين پرونده به اندازه بار يک وانت حجم دارد و رسيدگي به آن زمان‌بر است. قضات نظر خود درباره متهمان را يک‌جا اعلام مي‌کنند.
قاضي عمراني رئيس اداره دفتر ديوان عالي کشور در گفت‌وگو با تسنيم، درباره آخرين وضعيت پرونده اختلاس از بيمه ايران در ديوان عالي کشور با بيان اينکه برخلاف برخي شايعات هنوز رأي اين پرونده صادر نشده است، اظهار داشت: هنوز رسيدگي به اين پرونده به اتمام نرسيده زيرا قضات تازه وارد مرحله رسيدگي به اين پرونده شده‌اند.
وي ادامه داد: به دليل حجم بالاي پرونده، از ارجاع پرونده‌هاي ديگر به اين شعبه خودداري کرديم تا قضات با آرامش و زمان بيشتري به بررسي اين پرونده بپردازند.
رئيس اداره دفتر ديوان عالي کشور در پاسخ به اين سوال که چرا رسيدگي به اين پرونده با وقفه طولاني روبه‌رو شده است گفت: حجم اين پرونده به اندازه بار يک وانت است و اينگونه نيست که مانند ساير پرونده‌ها و در زمان کم بتوان به آن رسيدگي کرد.
عمراني در پاسخ به اين سوال که آيا رأي صادره ديوان عالي درباره اين پرونده يک‌جا اعلام مي‌شود يا اينکه ممکن است بعد از رسيدگي به پرونده هر متهم، رأي وي اعلام شود گفت: قضات شعبه رسيدگي کننده به اين پرونده بعد از رسيدگي نهايي، رأي صادره درباره تمام متهمان را يک‌جا اعلام مي‌کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10