(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 - شماره 20489

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
150 نماينده مجلس خواستار رسيدگي به تخلف انتخاباتي رئيس جمهور شدند
درمکتب امام
افاضات مهم آقاي چيز
کدخدايي: شوراي نگهبان نسبت به رد صلاحيت‌شدگان اظهارنظر نمي‌کند
ايتارتاس: ايران از حقوق هسته‌اي خود چشم‌پوشي نمي‌کند
رد درخواست اعاده دادرسي چشم راست مه‌آفريد
دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي: علماي اسلام از تفرقه در جهان اسلام جلوگيري کنند
هشتمين جلسه دادگاه کهريزک برگزار شد
سخنگوي وزارت خارجه پيروزي حزب نواز شريف در پاکستان را تبريک گفت
   


تکذيب معرفي اعضاي ستاد هاشمي
دفتر هاشمي رفسنجاني اعلام کرد پس از ثبت‌ نام وي در يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري هيچ‌ تصميمي براي تصدي مسئوليت ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني اتخاذ نشده و فرد يا افراد مشخصي براي اين مسئوليت معرفي نشده‌اند.
همچنين در روز يکشنبه و در حالي که هنوز شوراي نگهبان نتيجه بررسي صلاحيت نامزدها را اعلام نکرده است اولين بيانيه انتخاباتي هاشمي رفسنجاني منتشر شد. وي در بخشي از بيانبه خود آورده است؛ ايجاد اعتدال و استفاده از همه قابليت‌هاي مديران مجرب از طيف‌هاي مختلف، مرا نيز مانند ساير دلسوزان نظام بر آن داشت تا با توجه به شرايط داخلي و تهديدات و تحريم‌هاي خارجي، براي رفع تدريجي معضلات و مشکلات عديده کشور، به مدد شما مردم وفادار، پا به عرصه خدمتگزاري بگذارم تا انشاءالله، دست در دست هم دهيم به مهر/ ميهن خويش را کنيم آباد.
ازسوي ديگر، عضو کميسيون امنيت ملي مجلس با انتقاد از صدور بيانيه انتخاباتي از سوي هاشمي گفت: اين کار اقدامي خلاف قانون است. جواد کريمي قدوسي خاطرنشان کرد: چون هنوز شوراي نگهبان نظر خود را در مورد تأييد صلاحيت نامزدها اعلام نکرده است، اين کار نوعي تبليغات رسمي به حساب مي‌آيد.
معاون احمدي نژاد: دولت هيچ گزينه‌اي در انتخابات ندارد!
لطف الله فروزنده با تاکيد بر اينکه دولت مجري انتخابات است و بايد تمام تلاشش اين باشد که بي‌طرفي خود را در انتخابات حفظ کند، گفت: دولت هيچ گزينه‌اي در انتخابات ندارد.
معاون رئيس جمهور در امور پارلماني بدون اينکه در مورد همراهي انتخاباتي احمدي نژاد با مشايي در روز آخر ثبت نام نامزدها و اعلام حمايت علني وي از يکي از اعضاي کابينه خود توضيحي دهد، اظهار کرد: اين موضوع در دولت نيز مورد بحث و تأکيد قرار گرفت که دولت هيچ گزينه خاصي در انتخابات ندارد. 
در همين رابطه، مرکز روابط عمومي دفتر رئيس‌جمهور با انتشار اطلاعيه‌اي حضور و همراهي احمدي‌نژاد با مشايي در هنگام ثبت‌نام را توجيه و اين رفتار را غيرقانوني ندانست!
گفتني است، با وجود ادعاي اسفنديار رحيم مشايي در خصوص نداشتن ستاد انتخاباتي، فارس در گزارشي مسئولان ستاد انتخابات مشايي را که همه آنها از اطرافيان رييس جمهور هستند بدين شرح معرفي کرد؛ شيخ‌الاسلامي (رئيس)، فقيه (قائم مقام)، داوري (مسئول کميته رسانه)، اميدي شهرکي(کميته استانها)، ذبيحي(کميته تبليغات)،  قاسمي (کميته سياسي) و اجلالي (مسئول استان تهران).
انصراف محمد رضا رحيمي
از کانديداتوري انتخابات
محمد رضا رحيمي معاون اول رييس جمهور از کانديداتوري در انتخابات رياست جمهوري انصراف داد.
معاون اول دولت احمدي نژاد در حالي علت انصراف خود را توصيه رييس جمهور عنوان کرد که محمود احمدي نژاد در آخرين روز از ثبت نام نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري با اعلام حمايت علني از اسفنديار رحيم مشايي وي را احمدي نژادي ديگر لقب داد!
همچنين علي اکبر جوانفکرمديرعامل سايق ايرنا که داراي محکوميت قضايي است و خود را نامزد انتخابات رياست جمهوري مي‌دانست با صدور بيانيه‌اي به نفع مشايي از کانديداتوري انصراف داد.
اعمال قانون هيئت هاي اجرايي در شوراها
203 نفر از کانديداهاي شوراي شهر تهران از سوي هيئت‌هاي اجرايي انتخابات شوراهاي شهر و روستا رد صلاحيت شدند.
به گزارش مهر، در ميان افراد رد صلاحيت شده، اسامي هم چون معصومه ابتکار، احمد حکيمي پور، عبدالرضا داوري، مجيد نصيرپور، احمد دنيامالي، عليرضا دبير، دروديان، الهه راستگو، فاطه راکعي، علي ربيعي، مسعود سلطاني فر، محمد شاهي عرب لو، علي صالح آبادي، فريدون عموزاده خليلي، حبيب الله کاسه ساز، محمد غريباني، محمد حسن مختاباد، محمد هاشم مهيمني و محسن هاشمي ديده مي شود.
در همين رابطه، رئيس هيئت عالي نظارت بر انتخابات شوراي شهر و روستاي استان تهران از دريافت اعتراض 90 کانديداي رد صلاحيت شده شوراي شهر تهران خبر داد.
حسين طلا افزود: هيئت نظارت بر انتخابات شوراي شهر و روستاي استان تهران تا 12 خردادماه فرصت بررسي اعتراض رد صلاحيت شدگان در انئخابات شوراي شهر و روستا را دارد.
استقبال جمعيت ايثارگران
از تقويت گفتمان انقلاب در انتخابات
عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران انقلاب اسلامي اعلام کرد حضور زاکاني و جليلي در انتخابات موجب تقويت گفتمان انقلاب اسلامي شده است.
مجتبي شاکري با اعلام اين مطلب افزود: جليلي و زاکاني افرادي هستند که به گفتمان انقلاب اسلامي، باورمند هستند و کارنامه شفاف و درخشاني دارند؛ اينان باورمنديشان به گفتمان امام(ره) و انقلاب معلوم و آشکار است به طوري که حضورشان در صحنه موجب تزلزل جدي در اردوگاه فتنه، فساد و انحراف شده است.
در همين رابطه، غلامعلي حدادعادل عضو ائتلاف پيشرفت در پاسخ به اين سوال که آيا احتمال کناره‌گيري نامزدهاي اصولگرا به نفع سعيد جليلي وجود دارد، گفت: بله اين احتمال وجود دارد، اصولگرايان بايد همه احتمالات را در نظر داشته باشند، اما حسين مظفر رئيس ستاد انتخاباتي ائتلاف پيشرفت اعلام کرد تا اين لحظه در شوراي ائتلاف پيشرفت هيچ تصميمي مبني بر کنار رفتن اعضاي ائتلاف به نفع فرد خارج از ائتلاف گرفته نشده است.
اجماع اصولگرايان در انتخابات شوراها
سخنگوي جبهه پيروان اعلام کرد فهرست انتخاباتي جبهه پيروان خط امام و رهبري براي شوراهاي اسلامي شهر و روستا ممکن است با ساير ليست‌هاي اصولگرا ادغام شود.
سيدکمال‌الدين سجادي با اشاره به قطعي شدن ليست 31 نفره جبهه پيروان خط امام و رهبري براي انتخابات شوراي شهر تهران، گفت: ممکن است اين ليست با ليست آقاي چمران و ساير اصولگرايان ادغام شود. وي افزود: جلساتي در حال انجام است و در آن اين بحث که در اين ليست، 15 نفر از جبهه و بقيه از ليست ديگر اصولگرايان باشند مورد بررسي قرار مي‌گيرد.
سخنگوي جبهه پيروان خط امام و رهبري خاطرنشان کرد: بحث وحدت اصولگرايان و ارائه يک ليست از سوي آنان در اين جلسات مورد توجه قرار مي‌گيرد.
گزينه هاشمي: کناره‌گيري‌ام
به نفع هاشمي مشخص نيست
حسن روحاني درباره شايعه کناره‌گيري‌اش به نفع هاشمي‌ تاکيد کرد اين موضوع واقعا مشخص نيست و در روزهاي آينده مشخص خواهد شد.
داوطلب انتخابات رياست‌جمهوري که از وي به عنوان گزينه هاشمي رفسنجاني در انتخابات رياست جمهوري ياد مي شود، در پاسخ به اين سوال که با توجه به اينکه گفته‌ايد تا روز انتخابات از بين بنده و آقاي هاشمي فقط يک نفر باقي ميماند، چقدر احتمال دارد که هاشمي به نفع شما کنار بکشد؟ گفت: اين موضوع در هفته‌هاي بعد مشخص مي‌شود. روحاني درباره شايعاتي مبني بر کناره‌گيري‌اش به نفع هاشمي‌، اظهار داشت: واقعا مشخص نيست و در روزهاي آينده مشخص خواهد شد.

 


150 نماينده مجلس در نامه‌اي به قوه قضائيه خواستار رسيدگي قانوني به تخلف آشکار رئيس‌جمهور در همراهي با يکي از کانديداهاي رياست‌جمهوري به هنگام ثبت‌نام در وزارت کشور شدند.
نمايندگان در اين نامه با استناد به مواد قانوني يادآور شدند که جايگاه قانوني رئيس جمهور اجازه نمي‌دهد در انتخابات له و عليه کسي موضع‌گيري داشته باشد.
نمايندگان در نامه خودبه اصل 121 قانون اساسي مبني بر سوگند رئيس جمهور و همچنين بندهاي 6 و 9 اصل سوم قانون اساسي مبني بر رفع تبعيضات ناروا اشاره کردند.
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: اقدام رئيس جمهور در تبليغ نامزدي خاص و حمايت آشکار از وي نه تنها بدعتي پذيرفته نشدني است بلکه نقض آشکار بي‌طرفي رئيس جمهور و قانون اساسي بوده و خلاف سوگند رئيس جمهور در آغاز دوره است.
نمايندگان در پايان اين نامه ضمن محکوم کردن اين بدعت و قانون‌شکني آشکار، از شوراي نگهبان نيز خواستند که در رسيدگي به امر صلاحيت داوطلبان، اين سوء استفاده و قانون‌شکني آشکار در موضوع مورد بحث را در نظر داشته باشد.
ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه
نمايندگان ملت از صبح روز يکشنبه که وارد بررسي جزئيات لايحه بودجه 92 شده بودند در اولين روز از کار خود 12 بند از بخش مربوط به درآمدهاي نفتي لايحه بودجه 92 را به تصويب رساندند.
مجلسي‌ها در جلسه ديروز خود نيز بخش درآمدي مربوط به صندوق توسعه ملي را مورد رسيدگي قرار دادند.
در جريان رسيدگي به جزء الحاقي به بند 3، نوري قزلجه نماينده بستان‌آباد پيشنهاد داد که وزارت نفت بايد از منابع خود نسبت به برق‌دار کردن چاه‌هاي کشاورزي اقدام کند.
همچنين لاهوتي نماينده مردم لنگرود در موافقت با اين پيشنهاد، گفت: اين اقدام کار درست و منطقي است و اين اتفاق بايد در سال‌هاي پيش نيز رخ مي‌داد و اگر وزارت نفت اين کار را انجام دهد در مصرف سوخت صرفه‌جويي قابل توجهي صورت مي‌گيرد.
برهمين اساس نمايندگان با 190 رأي موافق مصوب کردند که وزارت نفت مکلف است در راستاي اجراي ماده 24 قانون افزايش بهره‌وري بخش کشاورزي و منابع طبيعي نسبت به تأمين اعتبار برق‌دار کردن حداقل 20 درصد از چاه‌هاي کشاورزي اقدام کند.
پالايشگاه‌هاي غير دولتي
و سهم 26 درصدي صندوق توسعه
نمايندگان مجلس همچنين مصوب کردند که شرکت‌ها و پالايشگاه‌هاي غيردولتي هم بايد سهم 26 درصدي صندوق توسعه ملي از درآمدهاي خود را پرداخت کنند.
پيش از اين در ذيل تبصره دو بند 2-3 لايحه بودجه آمده بود که شرکت‌ها و پالايشگاه‌هاي غيردولتي مشمول پرداخت سهم صندوق توسعه ملي نمي‌شوند.
در همين رابطه محمدرضا باهنر پيشنهاد حذف اين عبارت را مطرح کرد و گفت: در حال حاضر پالايشگاه‌ها خوراک را به قيمت داخل و قيمت يارانه‌اي دريافت مي‌کنند، اما مستثني کردن آنها از پرداخت سهم توسعه به اين معناست که آنها مي‌توانند هرچه فرآورده اضافي دارند صادر کنند.
نايب رئيس مجلس، همچنين گفت: تصميم اين بند رانت و يارانه عظيم غيرعادلانه‌اي براي شرکت‌ها و پالايشگاه‌هاي غيردولتي ايجاد مي‌کند.
محمد قسيم عثماني نيز در مخالفت با پيشنهاد باهنر آن را مغاير حمايت از بخش خصوصي و مخرب اقتصاد کشور دانست.
ممبيني معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي نيز در موافقت با پيشنهاد باهنر مبني بر مستثني نشدن شرکت‌ها و پالايشگاه‌هاي غيردولتي از پرداخت سهم صندوق توسعه ملي خاطرنشان کرد: اين حکم مخالف نص صريح بند 221 سياست‌هاي ابلاغي رهبري است که فرمودند حداقل 20 درصد از صادرات نفت و گاز به صندوق توسعه پرداخت شود.
نماينده دولت ادامه داد: ما نبايد اين حکم را در رابطه با بيت‌المال وضع کنيم تا سال گذشته هم چنين حکمي وجود نداشته است.
جعفر قادري سخنگوي کميسيون تلفيق لايحه بودجه نيز در مخالفت با اين پيشنهاد گفت قانون هدفمندي تکليف را روشن مي‌کند که پالايشگاه‌هاي داخلي بايد نفت خام را به 95 درصد فوق دريافت کنند که اگر اين چنين باشد، مي‌توانند مازاد فرآورده‌ها را بدون پرداخت سهم توسعه صادر کنند، اما اگر قيمت نفت خام تحويلي به اين پالايشگاه‌ها 17 دلار و 34 دلار باشد، پشت آن رانت است و ما به آن اذعان داريم.
در ميان علي لاريجاني رئيس مجلس از قادري سؤال کرد که آيا در حال حاضر پالايشگاه‌هاي دولتي سهم 20 درصدي صندوق توسعه ملي را پرداخت مي‌کنند، که وي گفت: همينطور است.
رئيس مجلس مجدداً پرسيد: چرا بخش خصوصي را ممتاز مي‌کنيد؟ قادري اضافه کرد: اگر آنها خوراک خود را با قيمت 17 دلار و 34 دلار دريافت کنند آنها هم بايد سهم صندوق توسعه را پرداخت کنند.
در پايان پيشنهاد محمدرضا باهنر به رأي مجلس گذشته شد که نمايندگان با 164 رأي موافق، 34 رأي مخالف و 15 رأي ممتنع از مجموع 226 نماينده حاضر با آن موافقت کردند.
براين اساس حکم مربوط به مستثني شدن شرکت‌ها و پالايشگاه‌هاي غيردولتي از پرداخت سهم 26 درصدي صندوق توسعه ملي از متن لايحه بودجه حذف شد و اين شرکت‌ها نيز بايد همانند بخش دولتي سهم 26 درصدي صندوق توسعه ملي از درآمد خود را پرداخت کنند.
اختصاص 5 ميليارد دلار براي تقويت بنيه دفاعي
نمايندگان در ادامه و در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه 92 مبالغي را از محل مازاد ارز حاصله از فروش صادرات نفت براي تقويت بنيه دفاعي و همچنين اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي ملي و حمايت از فناوري پيش بيني کردند.
براساس مصوبه مجلس در بند 4 لايحه بودجه 92 مقرر شد از معادل ريالي مازاد ارز حاصله از فروش و صادرات نفت پس از اجراي جزء 1 و 3 لايحه بودجه و قبل از واريز به حساب ذخيره ارزي، معادل ريالي پنج ميليارد دلار براي تقويت بنيه دفاعي و معادل ريالي 400 ميليون دلار براي مديريت و اجراي طرح‌هاي تحقيقاتي کلان ملي و معادل ريالي 100 ميليون دلار براي ارتباط صنعت و دانشگاه، تقويت و توسعه شبکه آزمايشگاه علمي ايران و حمايت از فناوري اختصاص مي‌يابد، بر اين اساس نحوه وصول و واريز به حساب خزانه و نحوه مبادله موافقتنامه به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد.
پيش از کميسيون تلفيق در لايحه بودجه تنها پنج ميليارد دلار از مازاد ارز حاصله از فروش و صادرات نفت را براي تقويت بنيه دفاعي پيش بيني کرده بود که با پيشنهاد کميسيون آموزش و تحقيقات که از سوي اسفنديار اختياري مطرح شد، 500 ميليون دلار هم براي طرح‌هاي تحقيقاتي و حمايت از فناوري اختصاص مي‌يابد.
نمايندگان مجلس با 113 راي موافق، 23 راي مخالف و 20 راي ممتنع از مجموع 215 نماينده حاضر، پيشنهاد کميسيون آموزش را نيز به تصويب رساندند.
مخالفت نمايندگان
با برداشت بيش از 10 درصد از صندوق
نمايندگان ملت همچنين با برداشت بيش از 10 درصد منابع صندوق توسعه ملي به صورت ريالي مخالفت کردند.
در جريان اين بررسي، موسي‌الرضا ثروتي عضو کميسيون تلفيق پيشنهاد بازگشت به لايحه دولت در اولين جزء بند 5 لايحه بودجه در مورد درآمدهاي صندوق توسعه ملي را داد که بر اين اساس 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملي جهت پرداخت تسهيلات به بخش آب و کشاورزي به صورت ريالي اختصاص يابد.
وي در توضيح پيشنهاد خود گفت: در حال حاضر توليد ناخالص ملي و رشد اقتصادي کم شده است که اگر از منابع صندوق کم نکنيم، رشد اقتصاد منفي خواهد شد.
ثروتي ادامه داد: در لايحه دولت قيد شده است که 10 درصد از منابع صندوق توسعه ملي براي پرداخت تسهيلات به بخش آب و کشاورزي به صورت ريالي اختصاص يابد که در گزارش تلفيق آمده است که اين 10 درصد از منابع ناشي از بودجه سال 92 باشد. اين در حالي است که اين منابع کافي نخواهد بود.
حميدرضا فولادگر رئيس کميسيون ويژه حمايت از توليد ملي به عنوان مخالف اين پيشنهاد با تاکيد بر اينکه اين موضوع با اصل 110 قانون‌اساسي مغايرت دارد، گفت: مجلس پيش از اين به دولت اجازه داده بود که 10 درصد از منابع صندوق را به صورت ريالي براي بخش غيردولتي صنعت و معدن اختصاص دهد که اين پيشنهاد به دنبال آن است که ميزان برداشت از صندوق را بيش از 10 درصد يعني تا 35 درصد افزايش دهد. رويکردي که با سياست‌هاي کلي مغايرت دارد و صندوق را از اهداف خود خارج مي‌کند.
در ادامه ممبيني معاون بودجه معاونت برنامه‌ريزي و راهبردي رئيس‌جمهور گفت: دولت در پيشنهاد خود به دنبال آن است که 10 درصد از منابع صندوق براي تسهيلات به بخش‌هاي غيردولتي به بخش آب و کشاورزي اختصاص يابد. يعني رقمي حدود 5 ميليارد دلار. اين موضوع به بخش توليد کمک مي‌کند.
وي توضيح داد: در حال حاضر سقف توليد براي دريافت تسهيلات ناچار است که سودي بالغ بر 20 تا 25 درصد پرداخت کند که با توجه به قيمت تمام شده محصول، افزايش قيمت از متوسط تورم بالاتر مي‌رود.
ممبيني ادامه داد: در اين شرايط اگر بخش توليد بتوانند از صندوق توسعه ملي پولي بگيرند حداقل در بازپرداخت سود، سود کمتري را بايد پرداخت کنند، يعني براي صنعت و معدن سود 16 درصدي و براي بخش کشاورزي سود 13 درصدي در نظر گرفته شده است.
ممبيني خاطرنشان کرد: صندوق توسعه ملي براي ايجاد ارزش افزوده و محرک اقتصادي و توليد کسب و کار ايجاد شده است پس بايد فرصتي ايجاد شود تا توليدکنندگان بتوانند از اين صندوق پول لازم را بگيرند، پولي که به بخش توليد کمک شاياني مي‌کند.
بعد از اين مذاکرات نمايندگان با 61 راي موافق، 63 راي مخالف و 23 راي ممتنع از مجموع 201 راي با پيشنهاد ثروتي مخالفت کردند.
نمايندگان در ادامه و در جريان رسيدگي به جزئيات لايحه بودجه در موضوع ماده 84 قانون برنامه پنج ساله توسعه در خصوص صندوق توسعه ملي با اختصاص 10 درصد از منابع ناشي از اجراي بودجه سال 92 صندوق توسعه ملي به صورت ريالي موافقت کردند.
در جريان اين رسيدگي نمايندگان مصوب کردند که 10 درصد از منابع ناشي از اجراي بودجه سال 1392 صندوق توسعه ملي به صورت ريالي براي بخش غيردولتي صنعت و معدن به استثناء بخش ساخت مسکن اختصاص يابد.
نمايندگان همچنين در ادامه جلسه ديروز مصوب کردند که حداقل 2 ميليارد دلار از منابع صندوق توسعه ملي براي مترو و حمل‌ونقل کلان‌شهرها اختصاص مي‌يابد.
نمايندگان ملت همچنين با اختصاص تسهيلات صندوق توسعه براي تکميل طرح‌هاي نيمه‌تمام و همچنين اجازه استفاده ايدرو و ايميدرو از تسهيلات ارزي و ريالي صندوق توسعه مخالفت کردند.

 


خير دنيا و آخرت مسئولين
در رسيدگي به وضع محرومان است
و به همه در کوشش براي رفاه طبقات محروم وصيت مي‌کنم.
که خير دنيا و آخرت شماها، (در) رسيدگي به حال محرومان جامعه است.
آئين انقلاب اسلامي - ص 463

 


بي‌بي‌سي، اين روزها دارد از شخصيت حقيقي من دفاع مي‌کند، نه شخصيت حقوقي‌ام، لذا بر شوراي نگهبان فرض است لااقل صلاحيت يکي از شخصيت‌هاي مرا تاييد کند؛ حالا يا حقيقي يا حقوقي! اين خدا را خوش نمي‌آيد که هم حقيقي به فنا بروم، هم حقوقي! هم راست و هم دروغي! و اگر شوراي نگهبان، صلاحيت هر دو تا شخصيت مرا رد کند، در وهله اول، قانون بايد احترام مرا نگه دارد! وانگهي، مواضع دشمن شاد‌کن من، چه ربطي به بي‌بي‌سي دارد که بخواهد در دعواي خانوادگي ما خودش را دخالت دهد؟! اين درست که من همان حرف‌هاي بي بي‌سي را دارم تکرار مي‌کنم، اما فهم و شعور خود بي‌بي‌سي کجا رفته؟! آنقدر که بي‌بي‌سي دارد از من حمايت مي‌کند، از دست و زبان من به تنهايي نمي‌تواند برايد کز عهده شکرش به درآيد! سر همين است که بنده زاده‌ها را به خط کرده‌ام! نه اينکه ما احيانا طرفدار بي‌بي‌سي باشيم، بحث بر سر «عهده شکرش» است که مي‌خواهم ببينم بالاخره بايد برآيد يا نبايد برآيد؟! اتفاقا هنر اصلي شوراي محترم نگهبان که شخصيت حقوقي من به شخصيت حقيقي همه‌شان ارادت دارد، آنجاست که صلاحيت نامزدهاي فاقد صلاحيت را تاييد کند، والا اوني که صلاحيت داره که داره!! اين که هنر نيست! وقتي از لقمان سوال کردند؛ «ادب از که آموختي؟!» اين شخصيت حقيقي لقمان بود که جواب داد؛ «از بي‌ادبان» اما شخصيت حقوقي لقمان، اتفاقا عصر ديروز آمد به خوابم. من متواضعانه به ابراز احساسات لقمان حقوقي در همان عالم رويا پاسخ مثبت دادم و در عوض لقمان هم از مواضع اخير من اعلام رضايت کرد و گفت: شما الان، ورژن جديد، از من بپرس؛ ادب از که آموختي؟! گفتم: ادب از که آموختي؟! آقا لقمان گفت: از همجنس‌بازان، بهايي‌ها، کفتربازها، ضدانقلاب، خود تو و همه آنهايي که توسط شوراي نگهبان صلاحيت‌شان رد مي‌شود!!
به گزارش خبرگزاري چيزنا، آقاي چيز ضمن بيان تحليل متافيزکي بالا، خود را جمع ميان خير و شر خواند و گفت: من از نامزد انحراف، منحرف‌تر، از عاليجناب، فتنه‌گرتر، از بني‌صدر، منافق‌تر، از مريم قجر عضدانلو، ابريشمچي‌تر، و در عين حال، از قاليباف، کارآمدتر، از جليلي، جانبازتر، و از زاکاني، جهان نيوزترم! مديرعامل چيزنا ادامه داد؛ اگر بنا به سوءاستفاده از شاهنامه حکيم توس است، من خود رستم هستم، و اصلا اسفنديار را آدم حساب نميکنم که بخواهم کينه‌اي از او در سينه‌ داشته باشم!! آقاي چيز در اظهارنظري شگفت‌انگيز افزود؛ اگر گوشت مخالفانم را بخورم، استخوان‌شان را براي پيوند اعضا به بيمارستان مسيح دانشوري مي‌برم!
رياست بنگاه خبرپراکني چيزنا که در جمع تعدادي از کانکت‌شدگان سايت بالاترين، و در همايشي با عنوان «فضيلت استفاده از فيلتر‌شکن در ايام انتخابات، راهکارها و رهاوردها» سخن مي‌گفت، با اشاره به تعدد نامزدهاي انتخاباتي بيان داشت: من به شخصه اين آمادگي را دارم که ساير نامزدها به نفعم کنار بکشند! وي مدعي شد؛ از آنجا که غربي‌ها، مسائل سياسي را مثل گاو تحليل مي‌کنند، و از آنجا که من نامزد اصلي مورد حمايت غرب هستم، اگر مردم به اين خادم خود راي بدهند، شاهد افت قيمت فرآورده‌هاي لبني از قبيل کره، قره‌قوروت، سرشير، ماست کيسه‌اي و دوغ گرماديده خواهيم بود!!
آقاي چيز با گلايه از تک و توک هواداراني که دنباله رو اصلح ديگري شده‌اند، گفت: همه باند مي‌پيچند، ما را باند مي‌پيچيد!!
آقاي چيز در پايان، به انتقاد از کساني که او را ساکت فتنه 18تير مي‌خوانند پرداخت و با نشان دادن عکسي به حضار، بيان داشت؛ در اين عکس، نفر دوم ايستاده از سمت چپ، از بسيجيان فعال دانشگاه آزاد است که فکر کنم جايي ديده باشمش!!
گفتني است؛ مشروح اين ديدار، فردا شب به صورت زنده از يکي از شبکه‌هاي خبري پخش مي‌شود.

 


سخنگوي شوراي نگهبان اعلام کرد؛ اين شورا کساني را که طبق قانون واجد شرايط هستند، شناسايي و به وزارت کشور معرفي مي‌کند و نسبت به افراد رد صلاحيت شده اظهارنظري نخواهد داشت.
«عباسعلي کدخدايي» در گفتگو با باشگاه خبرنگاران با بيان اينکه طبق قانون‌اساسي وزارت کشور پس از پايان ثبت‌نام کانديداهاي منتخب رياست‌جمهوري به ارسال اسامي آنها به شوراي نگهبان اقدام مي‌کند، گفت: شوراي نگهبان ابتدا اسامي را در هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات رياست‌جمهوري مورد بررسي قرار مي‌دهد و پس از آن با تشکيل جلسه‌اي به تائيد و يا رد صلاحيت کانديداها مي‌پردازد.
کدخدايي با اشاره به اينکه احراز صلاحيت نامزدها در انتخابات رياست‌جمهوري با انتخابات مجلس شوراي اسلامي متفاوت است، ادامه داد: به طور مثال در احراز نمايندگان مجلس شوراي اسلامي، عدم محکوميت کيفري ضمن مدرک تحصيلي اعلام مي‌شود اما در احراز کانديداهاي رياست‌جمهوري تنها اصل 115 قانون اساسي مبنا قرار مي‌گيرد.
وي تاکيد کرد: در هيئت مرکزي نظارت بر انتخابات يا شوراي نگهبان نسبت به شرايط مندرج در اصل 115 قانون انتخابات رياست‌جمهوري به اعلام‌نظر درباره کانديداهاي منتخب مي‌پردازد.
سخنگوي شوراي نگهبان در ادامه افزود: شوراي نگهبان همواره در تلاش بوده تا کساني که طبق قانون واجد شرايط بوده‌اند را شناسايي و به وزارت کشور معرفي کند و نسبت به افراد رد صلاحيت شده اظهارنظري نخواهد داشت.
کدخدايي با بيان اينکه طبق قانون اساسي شوراي نگهبان مرجعي بوده که تنها در رابطه با انتخابات اظهارنظر مي‌کند، خاطرنشان کرد: شوراي نگهبان در همه انتخابات از جمله انتخابات خبرگان رهبري، رياست‌جمهوري و مجلس شوراي اسلامي که وظيفه نظارت آن‌ها برعهده اين شورا است به تصميم‌گيري براي ورود و يا عدم ورود آن مقام اقدام مي‌کند.

 


خبرگزاري ايتارتاس روسيه در گزارشي تصريح کرد جمهوري اسلامي ايران هيچگاه از حقوق هسته‌اي خود صرف‌نظر نخواهد کرد.
در مطلب روز دوشنبه ايتارتاس آمده است: ايران حق استفاده از انرژي هسته‌اي براي اهداف صلح‌آميز را دارد و مقام‌هاي اين کشور مصمم به دفاع از اين حقوق کشور خود هستند. در گزارش اين خبرگزاري روسي با اشاره به حمايت ملي ايرانيان از مواضع هسته‌اي جمهوري اسلامي، آمده است: ملت ايران مي‌خواهد که دولت از حقوق و برنامه صلح‌آميز اتمي دفاع کند و اين برنامه تداوم يابد.
به گزارش ايرنا، در ادامه گزارش ايتارتاس با استناد به اظهارات مقام‌هاي ارشد کشورمان درباره تاثير نتايج انتخابات رياست‌جمهوري ايران بر وضعيت پيرامون برنامه هسته‌اي اين کشور گفته شد: صرف‌نظر از اين که رئيس‌جمهوري ايران از کدام جريان سياسي باشد، انتظار نمي‌رود تهران در اين زمينه عقب‌نشيني کند.

 


رئيس اداره دفتر ديوان عالي کشور از رد درخواست اعاده دادرسي متهم رديف دوم پرونده فساد بزرگ بانکي خبر داد.
قاضي سعيد عمراني در گفت و گو با مهر اظهار داشت: هشت تن از متهمان پرونده فساد بزرگ بانکي پس از تأييد حکم مجازاتشان درخواست اعاده دادرسي دادند. پس از ثبت اين درخواست در ديوان عالي کشور، قضات رسيدگي به آن را آغاز کردند.
وي افزود: تاکنون درخواست اعاده دادرسي بهروز بهزادي از سوي قضات رد شده است و به زودي در خصوص درخواست ديگر محکومان اين پرونده تصميم گرفته خواهد شد.
اين مقام مسئول در ديوان عالي کشور خاطرنشان کرد؛ چهار متهم رديف اول پرونده که به اعدام محکوم شده و حکمشان در ديوان عالي کشور تأييد شده است جزء افرادي هستند که اعاده دادرسي داده‌اند.
گفتني است؛ پس از محاکمه متهمان پرونده فساد بزرگ بانکي، قاضي سراج، بهزاد بهزادي را به اعدام و رد مال محکوم کرد که حکم مجازاتش از سوي قضات ديوان عالي کشور تاييد شد. سخنگوي دستگاه قضا پس از تاييد حکم متهم رديف دوم پرونده گفت: بهزاد بهزادي فرزند ناصر معاون حقوقي گروه آريا به اتهام اخلال در نظام اقتصادي محکوم به اعدام و به اتهام شرکت در پولشويي به پرداخت يک چهارم مبلغ 25 هزار ميليارد و 729 ميليون و 800 ريال محکوم شده است.

 


آيت‌الله اراکي دبير کل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در نشست خبري ديروز از تشکيل کميته صلح جهان اسلام براي افزايش صلح و آشتي در بين کشورهاي اسلامي و افزايش دوستي پيروان مذاهب اسلامي خبر داد.
به گزارش خبرنگار کيهان وي ضمن اعلام اين خبر افزود: مهمترين چالش جهان اسلام در حال حاضر اختلاف مذهبي است. صهيونيسم جهاني سرمايه‌گذاري گسترده‌اي در اين باره انجام داده است. بيشترين تکيه دشمنان جهان اسلام، فعلاً برانگيختن جنگ مذهبي در بين فرقه‌هاي اسلامي است.
آيت‌الله اراکي با اشاره به ضرورت توجه فرهيختگان جهان اسلام به اين نکته اظهار داشت: امروز بزرگترين وظيفه شرعي و ديني ما جلوگيري از تنش و جنگ بين فرقه‌اي در بين مذاهب اسلامي است. تفرقه در جهان اسلام، در مسير اهدف دشمن ماست.
دبيرکل مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي گفت: دشمنان اسلام و صهيونيسم جهاني فقط از خونريزي‌هاي جهان اسلام نفع مي‌برند. ما حوادث تروريستي را شديداً محکوم مي‌کنيم و از رهبران با نفوذ مذهبي اين کشورها مي‌خواهيم که با وحدت و دست به دست هم دادن، به اختلافات پايان دهند.
وي در ادامه افزود: ما از علماي کشورهاي اسلامي تقاضا داريم به ايجاد امت واحده اسلامي بينديشند که به نفع همه مسلمانان است.
وي در خصوص ساز و کار کميته صلح اسلامي گفت: اولين جلسه کميته صلح اسلامي با حضور علماي مختلف جهان اسلام پنجشنبه همين هفته در بيروت آغاز به کار مي‌کند. وي گفت اميدواريم اين کميته که متشکل از 30 شخصيت بزرگ جهان اسلام است بتواند با نزديک کردن طرف‌هاي درگير و متخاصم به هم، به جنگ و درگيري‌هاي جهان اسلام پايان دهد.
آيت‌الله اراکي ضمن محکوم کردن نبش قبر حجربن‌عدي افزود هيچ يک از مذاهب اسلامي چنين کاري را تأييد نمي‌کنند. افرادي که اين کار را کردند و با انفجار در بين مردم، به کشت و کشتار مردم مي‌پردازند، مسلمان نيستند بلکه آلت‌دست دشمنان اسلام هستند.
آيت‌الله اراکي در پاسخ به پرسش خبرنگار کيهان که پرسيد: علماي حاضر در اين کميته چقدر در کشورهايشان مؤثرند و مي‌توانند نقش تعيين‌کننده داشته باشند و نيز چه ساز و کارهايي براي رفع اختلافات جهان اسلام توسط اين کميته تدارک ديده شده، اظهار داشت: عناصري که در اين کميته شرکت کرده‌اند، عناصر مؤثر و علماي بزرگ اسلام هستند مفتي اعظم، سودان، تونس، سوريه، الجزاير، اندونزي، پاکستان، عراق و شخصيت‌هاي فرهنگي و علمي زيادي هستند. در آينده هم اعضاي ديگري به ‌آن اضافه خواهد شد.
ساز و کارها هم مبتني بر نقش کميته است. با شروع به کار کميته ساز و کارها را هم افراد کميته مشخص خواهند کرد. کميته شرايط و زمينه‌ها را فراهم خواهد کرد تا کار به خوبي به پيش برود.

 


جلسه رسيدگي به پرونده قضات تعليقي کهريزک در شعبه 76 دادگاه کيفري استان تهران به رياست قاضي مدير خراساني برگزار شد.
اين جلسه دادگاه مانند جلسات گذشته به صورت غيرعلني و با حضور متهمان، وکلاي مدافع آنان و خانواده‌هاي شکات برگزار شد.
سعيد مرتضوي و حيدري‌فر از قضات متهم در اين پرونده نيز در جلسه دادگاه حضور داشتند.
در همين ارتباط، قاضي مدير خراساني پس از خروج از هشتمين جلسه دادگاه کهريزک گفت: احتمالا تا دو جلسه ديگر دادگاه به پايان مي‌رسد.
به گزارش خبرگزاري‌ها، وي ادامه داد: اقدام اخير حيدري‌فر درباره انتشار جزييات دادگاه به دادسرا اعلام شده و اين موضوع در حال رسيدگي است.
قاضي مدير خراساني گفت: الزامي به حضور حداد در دفاع آخر نيست چرا که وکيل او حضور دارد.
قرار است جلسه بعدي دادگاه روز چهارشنبه 25 ارديبهشت برگزار شود.

 


سخنگوي وزارت امورخارجه کشورمان برگزاري موفقيت‌آميز انتخابات پارلماني در پاکستان و جلب اعتماد مردم توسط نوازشريف رهبر حزب مسلم ليگ نواز و پيروزي اين حزب را به مردم پاکستان تبريک گفت.
«سيد عباس عراقچي» با اشاره به حضور گسترده مردم پاکستان در اين انتخابات، از انتقال قانوني قدرت در اين کشور استقبال کرد.
به گزارش اداره کل ديپلماسي رسانه‌اي، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط برادرانه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري پاکستان اظهار اميدواري کرد که اين روابط هرچه بيشتر گسترش يابد.
سخنگوي وزارت امورخارجه کشورمان برگزاري موفقيت‌آميز انتخابات پارلماني در پاکستان و جلب اعتماد مردم توسط نوازشريف رهبر حزب مسلم ليگ نواز و پيروزي اين حزب را به مردم پاکستان تبريک گفت.
«سيد عباس عراقچي» با اشاره به حضور گسترده مردم پاکستان در اين انتخابات، از انتقال قانوني قدرت در اين کشور استقبال کرد.
به گزارش اداره کل ديپلماسي رسانه‌اي، معاون آسيا و اقيانوسيه وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به روابط برادرانه جمهوري اسلامي ايران و جمهوري پاکستان اظهار اميدواري کرد که اين روابط هرچه بيشتر گسترش يابد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10