(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 - شماره 20489

کوتاه اقتصادي
رئيس کل گمرک اعلام کرد
مشکلات مبارزه با قاچاق سوخت
گام جديد صندوق توسعه ملي براي رونق سرمايه‌گذاري خارجي در ايران
وزارت صنعت و تجارت درخواست کرد
تخصيص ارز مرجع براي تمام کالاهاي اساسي
دبير سنديکاي کاغذ و مقوا مطرح کرد
انتقاد به واردات کاغذ کتاب‌هاي درسي با توجه به توليد داخل
قاسمي خبر داد
مذاکره ايران و اعضاي اوپک درباره قيمت جهاني نفت
هشدار يک مقام مسئول درباره خريد گندم توسط دلالان عراقي
سرمايه‌گذاري 600 ميليون يورويي براي توسعه 12 ميدان نفت و گاز
فهرست بانک‌ها و موسسات اعتباري داراي مجوز
روند کاهش قيمت سکه و ارز ربطي به انتخابات ندارد
معاون وزير راه و شهرسازي اعلام کرد
آغاز پرداخت تسهيلات 30 ميليون توماني نوسازي بافت‌هاي فرسوده
   


* 33 طرح مخابراتي به مناسبت هفته ارتباطات در استان تهران به بهره‌برداري مي‌رسد. اين طرح‌ها شامل 23 طرح در تهران، 9 طرح در استان البرز و يک طرح در تهران و البرز است که تمامي اين طرح‌ها به سوئيچ اختصاص دارد.هم‌اکنون 7 ميليون و 347هزار شماره تلفن ثابت در استان تهران مشغول به کار است و ضريب نفوذ تلفن ثابت در اين استان4/49درصد و در شهر تهران 5/61درصد است.
* همزمان با اختتاميه نهمين جشنواره ملي فن‌آفريني شيخ بهايي، «جايزه پيروز» به نفر برگزيده اهدا شد.اين جشنواره در اصفهان به کار خود پايان داد و انوشيروان مرآت از شرکت صنايع ارتباطي آوا، توانست بعد از جلسات داوري سه روزه، تنديس و جايزه نقدي به همراه بورس تحصيلي در موسسه آموزش عالي آزاد آتيه ايرانيان را از آن خود کند.روزبه پيروز عضو هيئت داوران در مراسم اختتاميه جشنواره ملي فن‌آفريني شيخ بهايي گفت: حدود 100سال است که ما به دنبال منابع و سرمايه‌ها در زير‌زمين مي‌گرديم، غافل از اين که سرمايه‌هاي اصلي ما روي زمين هستند. منابع انساني به ويژه کارآفرينان و فن‌آفرينان، مهم‌ترين و ارزشمندترين سرمايه و ثروت هر مملکتي هستند و وقت آن رسيده که با حمايت از کارآفريني و کارآفرينان، به پيشرفت و سازندگي ايران کمک کنيم.
* تلفن‌هاي ثابت استان قم از روز جمعه 27 ارديبهشت 8 رقمي و کد استان به 025 تغيير مي‌يابد.
* بانک پاسارگاد با همکاري مرکز نشر دانشگاهي، اقدامات موثري جهت ترويج خريد غيرحضوري کتابهاي دانشگاهي انجام داد. بانک پاسارگاد، در تعامل با مرکز نشر دانشگاهي، با بهره‌مندي از ابزارهاي نوين بانکي و خدمات متنوع اقدام به ارايه خدماتي براي ترويج خريد غيرحضوري کتابهاي دانشگاهي کرد. بر اساس اين خبر، بانک پاسارگاد از طريق ارايه خدمات کتاب کارت، فروشگاه مجازي و فروشگاه موبايلي محصولات مرکز نشر، در جهت فرهنگ‌سازي خريد کتاب نقش اساسي ايفا کرده است.«کتاب کارت» کارتي مشابه کارت‌هاي بانکي، با قابليت شارژ از طريق کليه بانک‌هاي عضو شتاب و بدون محدوديت است. اين کارت با ايجاد امکان استفاده از تخفيف‌هاي ويژه در خريد کتاب نقش موثري در پيوند هر چه بيشتر دانشجويان، محققين و جامعه علمي و فرهنگي کشور ايفا مي‌کند.
* سخنگوي کميسيون کشاورزي مجلس گفت: در بررسي لايحه بودجه سال 92 مصوب شد 10درصد درآمد نفتي امسال به بخش کشاورزي تخصيص يابد که با توجه به کاهش درآمدهاي نفتي در مقايسه با سال گذشته به ضرر بخش کشاورزي است.
* رئيس مرکز تربيت مربي سازمان آموزش فني و حرفه‌اي از لغو تحريم ايران براي حضور در رشته IT مسابقات جهاني مهارت خبر داد و گفت: براي افزايش سطح مهارت رقابت‌کنندگان در خرداد ماه اردوي خارجي برگزار مي‌شود.علي توکلي در خصوص اردوي آماده‌سازي رقابت‌کنندگان مهارت کشورمان براي حضور در مسابقات بين‌المللي آلمان، اظهار داشت: اعضاي تيم ملي مهارت کشور براي حضور در مسابقات جهاني آلمان که از 11 تا 16 تير ماه سال جاري برگزار مي‌شود اعزام خواهند شد.

 


رئيس کل گمرک برخي مشکلات مبارزه با قاچاق سوخت را تشريح کرد.
به گزارش مهر، عباس معمارنژاد ديروز در نشست استانداران و روساي کميسيون‌هاي مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان‌هاي غرب و شمال غرب کشور گفت: در حال حاضر مرزهاي افغانستان براي قاچاق مسدود شده است اما از مرزهاي جنوبي و غربي کشور قاچاق صورت مي‌گيرد.
رئيس کل گمرک ايران با تاکيد بر اينکه طرح هدفمندي براي مبارزه با قاچاق کالا بايد اجرايي شود، افزود: براساس مصوبه دولت در اسفندماه سال گذشته در ابوموسي براي کمک به معيشت خانوارها بايد يک ميليون تومان به افراد پرداخت شود.
وي با ذکر اين مطلب که اقتصاد با مکانيزم قيمت مي‌چرخد، به تفاوت قيمت سوخت ايران با ترکيه و برخي کشورهاي همجوار اشاره کرد و گفت: با اين تفاوت قيمت حتي اگر تمام نيروهاي نظامي نيز بسيج شوند، نمي‌توانند جلوي قاچاق آن را بگيرند.
معمارنژاد بر اصلاح قيمت سوخت تاکيد کرد و با بيان اينکه در قاچاق سوخت منفعتي وجود دارد که از بين نمي‌رود، تصريح کرد: تمام قاچاق سوخت از طريق باک خودروها انجام نمي‌شود و مگر چه حجمي از اين طريق مي‌تواند از کشور خارج شود، بنابراين مسيرهاي ديگري را بايد رصد کنيم.
معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به برخي از مشکلاتي که در بعضي از گمرکات کشور مثلا گمرک پرويزخان وجود دارد، گفت: در اين گمرک 60 نفر نيرو وجود دارد که 1200 کاميوني که روزانه از آنجا تردد مي‌کنند را نمي‌توانند کنترل کنند.
وي عدم تکميل زيرساخت‌ها را نيز مشکل ديگري ذکر و بيان کرد: جانمايي‌هاي نامناسب دستگاه‌ها در برخي مناطق مرزي و فاصله آنها را مرز کشور همسايه امکان کنترل‌ها را از بين مي‌برد.
معمارنژاد، يکي ديگر از مشکلات مبارزه با قاچاق در مرزها را بودن 10 فرمانده با 10 دستور دهنده و تعدد دستگاه‌هاي ذيربط در اين ارتباط اعم از مرزباني، گمرک، پايانه‌ها و نفت دانست و گفت: براساس قانون هماهنگ‌کننده کالاهاي تشريفاتي گمرکي و تجاري در مرزها گمرک است.
آمادگي براي افزايش مبلغ کمک معيشت مرزنشينان
فداحسين مالکي رئيس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز هم در جلسه فوق با بيان اينکه پديده قاچاق به اقتصاد کشور ضرر و زيان مي‌رساند، افزود: يکي از دغدغه‌هاي نظام توجه و کمک به معيشت مرزنشينان است.
رئيس ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به جلسه‌اي که اخيرا با حضور رئيس‌جمهور برگزار شد گفت: در اين جلسه بر اجرا شدن طرح‌هاي زودبازده در مناطق مرزي کشور و ايجاد اشتغال براي مرزنشينان در راستاي مبارزه با قاچاق تاکيد شد.
وي از آمادگي براي افزايش مبلغ کمک معيشت مرزنشينان تا مبلغ 2 تا 3 ميليون تومان خبر داد و تصريح کرد: در حال بررسي دلايل و زمينه‌هاي ايجاد قاچاق در مرزهاي کشور هستيم.
مالکي بر حذف موانعي که باعث کندي کار صادرات و واردات مي‌شود، تاکيد کرد و گفت: لازم است که کميته خودرويي در حوزه پيشگيري ايجاد شود که وضعيت قاچاق به کشورهاي ترکيه، پاکستان يا افغانستان را به صورت مداوم رصد کند.
نماينده ويژه رئيس‌جمهور در ستاد مرکزي مبارزه با قاچاق کالا و ارز بر اجراي هر چه سريعتر طرح شبنم تاکيد و بيان کرد: بحث يکپارچه‌سازي پايانه‌هاي گمرکات کشور بسيار مهم است.
وي از ارائه نامه‌اي به رئيس‌جمهور مبني بر اين که در مناطق مرزي کشور براي اينکه تمام دستگاه‌ها به صورت يکپارچه عمل کنند و زيرنظر استانداران فعاليت کنند خبر داد و گفت: رئيس‌جمهور با اين موضوع موافقت کرده است.
مالکي همچنين با اعلام اين که وارد فاز جديدي در مبارزه با قاچاق کالا و ارز براي حل مشکلات تجاري و اقتصادي مي‌شويم، افزود: نبايد اجازه دهيم دام از کشور به صورت قاچاق خارج شود.

 


صندوق توسعه ملي جمهوري اسلامي ايران با MIGA که يکي از سازمان‌هاي وابسته به بانک جهاني است، براي تضمين ريسک‌هاي غيرتجاري سرمايه‌گذاري مستقيم در ايران، مذاکره کرد.
به گزارش ايسنا، اجلاس بهاره گروه بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول که به صورت سالانه و با حضور رؤساي کل بانک‌هاي مرکزي و وزراي اقتصادي و دارايي کشورهاي عضو صندوق‌هاي عضو IFSWF و مديران صندوق‌هاي ثروت ملي برگزار مي‌شود، در سال 2013 براي نخستين بار شاهد حضور نمايندگان صندوق توسعه ملي جمهوري اسلامي ايران بود.
دکتر محمد مزرعتي، سرپرست امور بين‌الملل صندوق توسعه ملي در تشريح جزئيات اجلاس بهاره گروه بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول گفت: تمامي رؤساي بانک مرکزي و وزراي اقتصاد در اين اجلاس گرد هم مي‌آيند و با گفت‌وگو راجع به مسائل پولي و مالي بين‌المللي و مسائل اقتصادي جهان، سعي مي‌کنند مشکلاتي نظير بحران اقتصادي و مالي در سطح بين‌المللي را مطرح و راهکارهاي برون‌رفت آن رامورد بحث قرار دهند.
وي افزود: در اجلاس بهاره گروه بانک جهاني و صندوق بين‌المللي پول، هر کشوري ديدگاه خود را مطرح مي‌کند و در نهايت به يک جمع‌بندي و بسته سياستي مي‌رسند که چه طور مي‌توانند معضلات را پشت سر بگذارند.
سرپرست امور بين‌الملل صندوق توسعه ملي درباره موضوعات مورد علاقه اين صندوق جهت بحث در اين اجلاس گفت: حوزه‌هاي مرتبط با صندوق بين‌المللي پول، بيشتر مورد توجه ما بود، صندوق بين‌المللي پول با پي‌بردن به اهميت صندوق‌هاي ثروت ملي و تأثيرگذاري بالاي آنها در بازارهاي پولي و مالي بين‌المللي، از سال 2007 به توسعه ارتباط با اين صندوق‌ها اقدام کرده است. در همين ارتباط، فکر برگزاري اجلاسي با هدف زيرپوشش گرفتن صندوق‌هاي ثروت ملي ايجاد شده تا با اتخاذ راهکارهايي از تلاطم در بازارهاي مالي جلوگيري شود.
مزرعتي همچنين از مذاکره با رئيس دايره خاورميانه صندوق بين‌المللي پول با هدف ارائه اطلاعات درباره صندوق توسعه ملي جمهوري اسلامي ايران خبر داد و گفت: آنها اطلاعات کم و بعضاً نادرستي از صندوق توسعه ملي داشتند ما در حاشيه اجلاس بهاره، اين فرصت را پيدا کرديم که با معرفي پايگاه رسمي چند زبانه صندوق و همچنين با ارائه خبرنامه‌هاي انگليسي، اطلاعات درست را در اختيار آنها قرار دهيم.
وي افزود: رئيس دايره خاورميانه صندوق بين‌المللي پول با مطالعه اطلاعات ارائه شده و نيز شنيدن ديدگاه‌هاي تفصيلي فرزين رئيس هيأت عامل صندوق توسعه ملي، از اقدامات و فعاليت‌هاي انجام شده استقبال کرد و به اين ترتيب ديدگاه ايشان در رابطه با صندوق توسعه ملي کاملاً اصلاح شد.
وي خاطرنشان کرد: تصوير تازه‌اي از صندوق توسعه ملي در نظر مديران صندوق بين‌المللي پول ايجاد شد. همچنين بيان شد که اين صندوق با يک بدنه مديريتي کاملاً مستقل و پايبند به اصول سانتياگو که خود نيز داراي منشور سرمايه‌گذاري اخلاقي است و ورودي‌ها و خروجي‌هاي دارايي‌اش نيز کاملاً شفاف فعاليت مي‌کند.
سرپرست امور بين‌الملل صندوق توسعه ملي همچنين از موافقت رئيس دايره خاورميانه صندوق بين‌المللي پول براي ارائه خدمات فني به صندوق توسعه ملي در حوزه مديريت دارايي‌ها و مديريت ارز، ارائه آموزش به کارکنان صندوق و معرفي نرم‌افزارهاي لازم به صندوق توسعه ملي خبر داد.
مزرعتي از مذاکره با سازمان ميگا (MIGA) سرمايه‌گذاري‌هاي مستقيم خارجي را در کشورهاي در حال توسعه ضمانت مي‌کند؛ اين ضمانت يک ضمانت مالي نيست بلکه ضمانت مربوط به ريسک‌هاي غيرتجاري است که خيال سرمايه‌گذاران خارجي براي سرمايه‌گذاري در کشورهاي در حال توسعه را راحت مي‌کند که سرمايه‌شان متأثر از تحولات دروني اين کشورها نشود.
وي افزود: در مذاکره‌اي که با مسئولان ميگا داشتيم بخشي از اساسنامه و مقررات صندوق توسعه ملي مبني بر اينکه «صندوق به سرمايه‌گذاران خارجي که 30 درصد از ارزش سرمايه‌گذاري را خودش به طور مستقيم سرمايه‌گذاري کند، وام مي‌دهد.» را يادآوري کرد و از آنها خواست تا ريسک‌هاي غيرتجاري سرمايه‌گذاري در ايران را براي سرمايه‌گذاران خارجي تضمين کنند تا آنها رغبت بيشتري براي سرمايه‌گذاري در ايران داشته باشند.
مزرعتي خاطرنشان کرد: به اين ترتيب اگر سرمايه‌گذاري بخواهد در ايران سرمايه‌گذاري کند، مي‌تواند به بانک جهاني مراجعه و با MIGA مذاکره کند و ضمانت‌ها را دريافت کند اين حرکت نکته مثبتي براي جذب سرمايه‌گذاري خارجي به ايران با کمک تسهيلات صندوق توسعه ملي است.
وي خاطرنشان کرد: امر جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي وظيفه صندوق توسعه ملي نيست بلکه در حوزه وظايف سازمان سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي در وزارت اقتصاد قرار دارد اما چون صندوق توسعه ملي نيز تسهيلاتي به سرمايه‌گذاران خارجي مي‌دهد و بانک جهاني هم مي‌تواند ريسک‌هاي غيرتجاري را ضمانت کند، ‌اين سه محور مي‌تواند خيلي در جذب سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي مؤثر باشد.
افزايش سرمايه‌گذاري خارجي در ايران
واحد اطلاعات اکونوميست در تازه‌ترين گزارش خود از افزايش سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران طي سال‌هاي آينده خبر داد.
واحد اطلاعات اکونوميست در گزارش ماه فوريه 2013 بر پيش‌بيني‌هاي قبلي خود تاکيد و اعلام کرد که شاخص سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران در سال جاري به يک ميليارد و 150 ميليون دلار خواهد رسيد که 24/0 درصد توليد ناخالص داخلي است.
اکونوميست مي‌گويد که طي سال‌هاي آتي ورود سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران افزايش خواهد داشت به طوري که انتظار مي‌رود در سال آتي يک ميليارد و 230 ميليون دلار سرمايه مستقيم خارجي وارد کشور شود که 23/0 درصد توليد ناخالص داخلي است.اکونوميست انتظار دارد که در سال 93 اندکي بر سرمايه‌گذاري خارجي ايران افزوده شده و اين رقم به يک ميليارد و 300 ميليون دلار يا 22/0 درصد توليد ناخالص داخلي برسد.
به اعتقاد تحليلگران اکونوميست ميزان سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران طي سال‌هاي 94 و 95 يکسان و معادل يک ميليارد و 800 ميليون دلار خواهد بود و اين در حالي است که سهم اين سرمايه‌گذاري از توليد ناخالص داخلي به ترتيب 26/0 و 23/0 درصد خواهد بود. سال 1396 سالي است که براي سرمايه‌گذاري مستقيم خارجي در ايران رقم دو ميليارد دلار پيش‌بيني شده است.

 


معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت گفت: درخواست تخصيص ارز مرجع براي تمام کالاهاي اساسي را به بانک مرکزي داده‌ايم.
حسن رادمرد در گفت‌وگو با فارس افزود: براساس برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته تمام کالاهاي اساسي بايد ارز مرجع بگيرند.
معاون بازرگاني داخلي وزير صنعت گفت: وزارت صنعت درخواست ارز مرجع براي تمام کالاهاي اساسي رابه منظور تأمين ذخاير استراتژيک کشور و تأمين نياز بازار به بانک مرکزي ارائه کرده است.
در همين حال دبير انجمن صنايع لبني گفت: با مجوز بانک مرکزي از صبح روز دوشنبه تمام کارخانه‌داراني که سفارش کره آنها در گمرک است، به وزارت صنعت براي دريافت ارز مرجع معرفي مي‌شوند.
رضا باکري افزود: بعد از صدور مجوز تحويل ارز مرجع براي ترخيص 22 هزار تن کره از گمرک، روز دوشنبه (ديروز) به تمام کارخانه‌داران ابلاغ شد تا اسناد خود را براي دريافت ارز مرجع تحويل دهند تا پس از بررسي‌هاي لازم، وزارت صنعت به آنها نامه دهد.
وي تصريح کرد: گمرک موظف است به محض دريافت نامه از سوي وزارت صنعت بلافاصله کره دپو شده را ترخيص کند.
باکري در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به اينکه دو آمار 18 هزار تن و 22 هزار تن قبلاً اعلام شده است،‌گفت: دو محموله 14هزار تن و 4 هزار تن وجود دارد و بخشي نيز در تناژ کوچک‌تري است که مجموع آنها به 22 هزار تن مي‌رسد.
توافق جديد براي واردات روغن
از سوي ديگر رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: براساس آخرين تصميم ستاد تنظيم بازار و توافق با انجمن توليد کنندگان روغن نباتي، هم اکنون براي روغن نباتي 30 درصد ارز مبادله‌اي و 70 درصد ارز مرجع اختصاص مي‌يابد.
يدالله صادقي اظهار داشت: اين روال براساس آخرين تصميم ستاد تنظيم بازار و توافق با انجمن توليد کنندگان روغن نباتي در حال اجراست.وي افزود: اگر براساس تصميم دولت همه روغن وارداتي ارز مرجع بگيرد، قيمت به طور کامل تعديل و براساس ارز مرجع محاسبه مي‌شود.

 


دبير سنديکاي کاغذ و مقواي ايران از توان توليد 20 هزار تن کاغذ تحرير در کشور خبر داد و گفت: واردات کاغذ مورد نياز کتب درسي توسط آموزش و پرورش در واقع حمايت از شرکت‌هاي خارجي و دور زدن توليد داخلي است.
به گزارش روابط‌عمومي سنديکاي کاغذ و مقواي ايران، سيد طاهر شبيري دبير اين سنديکا در جلسه اعضاء کميسيون صنايع اتاق بازرگاني صنايع و معادن و کشاورزي ايران در ساري با انتقاد از تصميم وزارت آموزش و پرورش در خصوص خريد کاغذهاي تحرير خارجي براي چاپ کتابهاي درسي سال 93‌-92 اظهار داشت: اين اقدام وزارت آموزش و پرورش برخلاف تاکيدات مقام معظم رهبري در حمايت از توليد ملي است و عواقب چنين تصميماتي باعث بروز بحران در صنعت چوب و کاغذ شده و براي اين صنعت ايجاد مشکل در توليد داخل مي‌کند.
وي افزود: در سال حماسه اقتصادي تصميم مسئولان آموزش و پرورش براي واردات 50 ميليون دلار کاغذ، مفهومي جز خارج ساختن سرمايه ارزي کشور، ناديده گرفتن همت ملي و انتقال اشتغال و تثبيت شغل براي شرکتهاي بيگانه خارجي ندارد.
شبيري گفت: صنايع توليد داخلي همچون شرکت صنايع چوب و کاغذ مازندران با دارا بودن ظرفيتهاي بسيار مناسب و توليد محصولاتي برابر با استانداردهاي لازم مي‌تواند همچون گذشته نياز چاپ کتابهاي درسي کشور را با قيمت و کيفيت بسيار مناسب برطرف و آنرا در اختيار فرزندان اين مرز و بوم قرار دهد.
وي با درخواست از نمايندگان مجلس براي پي‌گيري اين موضوع گفت: در شرايط تشديد تحريم‌هاي نظام سلطه و مشکلات تهيه مواد اوليه انتظار مي‌رود تا هماهنگي لازم براي حمايت از توليد داخلي در سازمان‌ها و ارگانهاي کشور وجود داشته باشد.
دبير سنديکاي کاغذ و مقواي ايران گفت: کاغذ تحرير در داخل کشور فقط در سال 92 با تامين و تخصيص مواد اوليه و مورد نياز حداقل 20 هزار تن قابليت توليد دارد لذا انتظار مي‌رود تا مسئولان موضوع خريد کاغذ از شرکتهاي خارجي و واردات بي‌رويه کاغذ را پيگيري کنند.

 


وزير نفت با نامطلوب ارزيابي کردن قيمتهاي فعلي نفت در بازار جهاني، سقوط جايگاه نفتي ايران در اوپک را رد کرد و گفت: از نظر جمهوري اسلامي ايران، 100 دلار کف قيمت نفت در بازار جهاني است.
رستم قاسمي در جمع خبرنگاران درباره ارزيابي ايران از وضعيت قيمت نفت در بازارهاي جهاني در آستانه برگزاري اجلاس اوپک گفت: در حال حاضر وضعيت قيمت نفت در بازار مورد انتظار نبوده و روند قيمتها را مطلوب ارزيابي نمي‌کنيم.وزير نفت در پاسخ به سوالي که از ديدگاه جمهوري اسلامي ايران قيمت مطلوب براي نفت خام چه نرخي است تصريح کرد: از نظر ما، کف قيمت بازار جهاني نفت 100 دلار است و قيمتهاي بالاي 100 دلار از نظر ايران در شرايط فعلي، منطقي و منصفانه است.وي با تاکيد بر اينکه همواره همزمان با فرا رسيدن فصل تابستان يکسري نوسانهاي قيمتي براي نفت خام پيش بيني مي‌شود، تصريح کرد: در اين دوره از سال به طور مرسوم قيمت جهاني طلاي سياه، دستخوش تغييرات و نوسانات متعدد قيمتي خواهد شد.
اين مقام مسئول با تاکيد بر اينکه در اجلاس پيش‌روي اوپک (10 خرداد) بايد درباره وضعيت قيمت جهاني نفت چاره‌جويي شود، تاکيد کرد: بر اين اساس، ايران با ساير اعضاي اوپک درباره قيمتهاي فعلي نفت و نوسانهاي آينده مذاکره خواهد کرد.وي همچنين در پاسخ به اين سوال که آيا سقوط جايگاه نفتي ايران در سازمان اوپک را به رتبه پنجم تاييد مي‌کنيد توضيح داد: افت توليد نفت ايران را به هيچ‌وجه تاييد نمي‌کنيم و اين موضوع صحت ندارد.قاسمي با يادآوري اينکه هم‌اکنون ايران از نظر ظرفيت توليد دومين کشور اوپک پس از عربستان سعودي است، خاطرنشان کرد: تا پايان برنامه پنجم توسعه، با بهره‌برداري از چندين طرح جديد ظرفيت توليد نفت خام ايران افزايش بيشتري مي‌يابد.وزير نفت همچنين با اشاره به مصوبه روز يکشنبه مجلس مبني بر تهاتر نفت خام با طلب پيمانکاران صنعت نفت از به حداقل رسيدن مشکلات بودجه‌اي وزارت نفت در سال 92 خبر داد.
قاسمي در پاسخ به سوال خبرنگاري درباره مصوبه روز يکشنبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر امکان تهاتر نفت خام با طلب پيمانکاران صنعت نفت، گفت: با مصوبه مجلس، امکان تهاتر منابع مالي پيمانکاران صنعت نفت با نفت خام فراهم شده است.وزير نفت با تقدير و تشکر از مجلس بابت صدور اين مصوبه نفتي، تصريح کرد: پيش بيني مي‌شود با اين مصوبه مشکلات بودجه‌اي وزارت نفت در سال 92 به حداقل کاهش يابد.وي با يادآوري اينکه اين مصوبه توان مالي و اعتباري وزارت نفت را ارتقا مي‌دهد، بيان کرد: قطعا اين مصوبه موجب تسريع درتامين منابع مالي طرح‌هاي صنعت نفت شود.

 


مديرعامل مجمع خبرگان کشاورزي درباره خريد گندم توسط دلالان عراقي هشدار داد.
سيدمحمدعلي نيک‌نژاد درگفت‌وگو با خبرگزاري فارس، اظهار داشت:‌ کشاورزاني که قرارداد کشت با دولت ندارند و مجبور نيستند گندم خود را به دولت تحويل بدهند در مقابل پيشنهادهاي اغوا کننده دلالان عراقي وسوسه مي‌شوند.
مديرعامل مجمع خبرگان کشاورزي افزود: دلالان عراقي در منطقه خوزستان هر کيلوگرم گندم را 1200 تومان از کشاورزان خريداري کردند اما در منطقه گيلان غرب و قصر شيرين به دليل اينکه کيفيت گندم نسبتا پايين‌تري دارد به قيمت کيلويي 1000 تومان خريداري مي‌کنند.
وي در پاسخ به اين که اگر حمل گندم از کشور غيرقانوني است دلالان چطور از مرزها خارج مي‌کنند، گفت: اينها آدم‌هايي معروف به «کوله‌بر» هستند که هرکدام 50 تا 60 کيلوگرم بار را به آن طرف مرز به سمت عراق حمل مي‌کنند و در زمان برگشت هم کالاهاي ديگري با خودشان مي‌آورند.
وي افزود: اين افراد معمولا در گروه‌هاي 50 تا 100 نفره هستند و هرکدام که 50 تا 60 کيلوگرم حمل کنند ميزان قابل توجهي مي‌شود.
بنابراين گزارش: خريد تضميني گندم از سوي دولت به قيمت 720 تومان و تفاوت آن با خريد دلالان عراقي تا 500 تومان است، البته نرخ خريد گندم به تازگي 720 تومان تصويب شده و پيش از اين در اوايل برداشت، دولت به قيمت 550 تومان گندم کشاورزان را خريداري مي‌کرد.

 


مدير اکتشاف نفت فلات قاره از جزئيات توسعه 12 ميدان و مخزن ايراني در خليج فارس شامل 8 ميدان مشترک و 4 ميدان مستقل با سرمايه‌گذاري 600 ميليون يورو خبر داد.
سيد منصور غيبي حيات در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به طرح شرکت نفت فلات قاره براي توسعه 12 ميدان و مخزن جديد ايران در خليج‌فارس اظهار داشت: از 12 ميدان و مخزن جديد 8 مخزن مشترک است که در بعضي از اين ميادين مانند سيري بعضي لايه‌ها توسعه يافته است، اما در لايه‌هاي پايين‌تر مخازن دست نخورده‌اي وجود دارد.
وي اضافه کرد: در بعضي از اين ميادين مانند مخزن واقع شده در شمال غرب ميدان رشادت که از لايه فعلي در حال توليد رشادت جداست نيز تاکنون هيچ فعاليت توسعه‌اي انجام نشده است.
مدير اکتشاف شرکت نفت فلات قاره افزود: سيري، شمال غرب ميدان رشادت و لايه‌کنگان، دالان ميدان فروزان از جمله ميادين مستقلي هستند که در اين طرح براي حفاري آنها اقدام خواهد شد.
وي اظهار داشت: يک ميدان در کنار ميدان عظيم پارس‌جنوبي و يک ميدان بين ميادين سيري و سلمان داريم که در چند سال اخير شناسايي شده‌اند و فعاليتي در آنها انجام نشده است.
غيبي حيات تصريح کرد: اين 12 ميدان نفتي و گازي هستند هنوز برآورد دقيقي از حجم ذخاير آنها نداريم چرا که محاسبات لرزه‌نگاري دو بعدي براي تک‌تک آنها بايد انجام شود و با اطلاعات لرزه‌نگاري 3 بعدي که امسال انجام مي‌شود تجميع شود تا حجم ذخاير قابل برداشت از ميادين جديد مشخص شود.
وي اضافه کرد: با شرکت پترو ايران قراردادي با برآورد اوليه 600 ميليون يورو براي حفاري 12 حلقه چاه در اين 12 مخزن امضا خواهيم کرد.
بنابراين گزارش: محمود زيرکچيان‌زاده مديرعامل نفت فلات قاره پيش از اين گفته بود: براي توسعه و توليد و پايداري توليد نفت و گاز در خليج‌فارس قرارداد خوبي براي حفاري 12 حلقه چاه در مخازن و ميادين جديد خليج‌فارس براي توصيف و توسعه اين مخازن امضا کرديم.
وي افزود: اين چاه‌ها عمدتا در مخازني حفر مي‌شود که اطلاعات ما از آنها تکميل نشده است، چنانکه 8 حلقه از اين چاه‌ها در ميادين مشترک حفر مي‌شود؛ اين حفاري همراه با لرزه‌نگاري سه بعدي انجام مي شود تا مشخصات مخزن استخراج شده و تعيين تکليف شود؛ اين حفاري‌ها در مخزن مشترک ميدان ساتر، بخش مشترک ميدان فرزام و امثال آنها انجام مي‌شود.
وي تاکيد کرد: سال گذشته مقدمات فراهم شد و امسال حفاري اين 12 حلقه چاه 100 درصد آغاز مي شود که شرکت پترو ايران به صورت قطعي طرف اين قرارداد است.
زيرکچيان‌زاده گفت: با اين حفاري‌ها و لرزه‌نگاري 3 بعدي (طرح توسعه جامع) 12 مخزن و ميادين جديد ما در خليج‌فارس استخراج و در واقع توسعه آنها نهايي مي‌شود که به معني تعيين تکليف مخازن جديد ما در آينده است.

 


فهرست بانک‌ها و موسسات اعتباري داراي مجوز رسمي اعلام شد.
به گزارش ايسنا بانک هاي تجاري دولتي شامل: بانک سپه، شرکت دولتي پست بانک و بانک ملي ايران است.
بانک هاي تخصصي دولتي شامل «بانک توسعه صادرات ايران، بانک صنعت و معدن، کشاورزي، مسکن و بانک توسعه تعاون»، بانک‌هاي غيردولتي داراي مجوز شامل «بانک اقتصاد نوين، پارسيان، بانک کارآفرين، سامان، پاسارگاد، سرمايه، سينا و بانک شهر» است.
همچنين بانک دي، بانک انصار، تجارت، رفاه کارگران، صادرات ايران، ملت، حکمت ايرانيان، گردشگري، ايران زمين، قوامين، بانک خاورميانه، بانک آينده و بانک مهر اقتصاد نيز داراي مجوز هستند.
بنابراين گزارش: بانک‌هاي قرض‌الحسنه شامل بانک قرض‌الحسنه مهر ايران و بانک قرض‌الحسنه رسالت بوده و موسسات اعتباري داراي مجوز شامل موسسه اعتباري توسعه، موسسه اعتباري آرمان، موسسه اعتباري ثامن، موسسه اعتباري ثامن‌الحجج، موسسه اعتباري عسگريه، موسسه کوثر و نور است.
شعب بانک‌هاي خارجي در ايران نيز شامل بانک تجارتي ايران اروپا، بانک تعاون منطقه‌اي اسلامي، بانک المستقبل (فيوچر)، بانک استاندارد چارترد، بانک تجارتي ايران و اروپا است همچنين بانک‌هاي مشترک ايراني خارجي، بانک مشترک ايران و ونزوئلا است.
گفتني است، ليست صندوق‌هاي قرض‌الحسنه بانک‌ها و موسسات اعتباري شامل صندوق قرض‌الحسنه بانک‌هاي توسعه تعاون، ملت، پارسيان و مسکن است.
صندوق‌هاي قرض‌الحسنه مجاز نيز شامل: صندوق قرض‌الحسنه مهر وطن، پيک رحمت، جوادالائمه شهرستان رودبار، زنده ياد سيده وحيده هاشمي زاده، صندوق قرض‌الحسنه ايرانيان سبزانديش، صندوق قرض‌الحسنه کريمه کرامت، صندوق قرض‌الحسنه ميلاد مکريان،‌ صندوق قرض‌الحسنه صدرا و صندوق قرض‌الحسنه احسان شهرستان ابرکوه است.

 


روند کاهش قيمت سکه و ارز طي روزهاي اخير هيچ ربطي به مسايل سياسي و انتخابات ندارد.
به گزارش مهر، قيمت سکه و ارز از ابتداي هفته گذشته تاکنون روند کاهش تدريجي قيمتها را تجربه کرده، ضمن اينکه قيمت جهاني طلا هم در اين مدت به صورت تدريجي کاهشي بوده است. برهمين اساس، روند کاهشي قيمتها هيچ ربطي به مسايل سياسي و انتخاباتي ندارد.در همين حال، برخي کارشناسان، از حرکت مارپيچي قيمتها در بازار جهاني طلا سخن مي‌گويند به گونه‌اي که طلا براي مدتي به صورتي تدريجي کاهش و براي مدتي نيز افزايش خواهد يافت.در همين زمينه خبرگزاري فارس نيز به نقل از بلومبرگ اعلام کرد: طلا براي سومين روز متوالي در بازارهاي جهاني با افت 4 دلاري قيمت در هر اونس معامله شد.
اين کاهش طولاني‌ترين افت قيمتي اين فلز گرانبها از ماه آوريل (فروردين) را به خود اختصاص داده است. در ساعات ابتدايي ديروز، معاملات لحظه‌اي طلا 3/1 درصد کاهش يافت و قيمت هر اونس طلا به 1430 دلار رسيد.گزارش خبرنگار کيهان از بازار نيز مي‌افزايد: ديروز قيمت سکه با 5 هزارتومان افزايش به يک ميليون و 300 هزار رسيد. سکه طرح قديم نيز با افزايش 20 هزار تومان يک ميليون و 270 هزار تومان فروخته مي‌شد. ربع سکه و گرمي نيز بدون افزايش قيمت 420 و 300 هزار تومان معامله شد. هر دلار نيز با 30 تومان افزايش قيمت 3 هزار و 520 تومان، يورو با 30 تومان افزايش 4هزار و 610 تومان و پوند با 90 تومان افزايش 5 هزار و 460 تومان فروخته مي‌شد.

 


معاون وزير راه و شهرسازي گفت: پرداخت تسهيلات 30 ميليون توماني نوسازي بافت‌هاي فرسوده از سوي بانک‌هاي عامل آغاز شده است.
مجيد کيان‌پور در گفت‌و‌گو با خبرگزاري فارس، افزود: سال گذشته پس از يک سال پيگيري وزارت راه و شهرسازي، شوراي پول و اعتبار با افزايش 10 ميليون توماني سقف تسهيلات نوسازي بافت‌هاي فرسوده موافقت کرد، تا سقف اين وام از 20 ميليون تومان به 30 ميليون تومان افزايش يابد.
وي ادامه داد: عمليات اجرايي پرداخت اين تسهيلات از ابتداي سال جاري توسط بانک‌هاي ملي، ملت، سپه، صادرات، تجارت، رفاه و مسکن انجام و پرداخت آن توسط اين بانک‌ها آغاز شده است.
به گفته کيان‌پور، پرداخت اين تسهيلات از منابع داخلي بانک‌ها صورت مي‌گيرد که براي فروش اقساطي با نرخ سود 15 درصد و براي دوران مشارکت با نرخ سود 20 درصد و بدون سپرده‌گذاري خواهد بود.کيان‌پور با بيان اينکه افزايش سقف تسهيلات نوسازي بافت‌هاي فرسوده با هدف سرعت دادن به بازسازي و نوسازي اين بافت‌ها است، گفت: به هر ميزان که در کشور متقاضي نوسازي و بازسازي مسکن در بافت فرسوده باشد توانايي پاسخگويي و اعطاي تسهيلات بانکي وجود دارد.
وي اضافه کرد: در برنامه‌اي که براي نوسازي بافت فرسوده براي کل کشور پيش‌بيني شده است مقرر شده تا امسال 200 هزار مسکن با تسهيلات بانکي نوسازي شود.وي ادامه داد: در دوسال گذشته سالانه براي 30 تا 35 هزار متقاضي در تهران تسهيلات بانکي پرداخت شده است که پيش‌بيني مي‌شود امسال تا 80 هزار متقاضي برسد.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10