(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


سه شنبه 24 اردیبهشت 1392 - شماره 20489

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
ترديد هاشمي از کجاست؟ (يادداشت روز)
تماس تلفني هاشمي رفسنجاني با رهبر انقلاب تکذيب شد
کيهان و خوانندگان
دل ديگران (به جاي گفت و شنود)
درخواست 7456 حقوقدان از شوراي نگهبان
بدون کمترين ملاحظه فتنه‌گران و منحرفان را رد صلاحيت کنيد
بدون شرح !
اطلاعيه دولت در توجيه همراهي رئيس جمهور با مشايي در ستاد انتخابات
صالحي در نشست گروه تماس در جده مطرح كرد
بكارگيري امكانات سياسي و معنوي جنبش عدم تعهد براي حل بحران مالي
پايين آوردن نرخ ارز کار شما بود يا بالا بردن آن؟! (خبر ويژه)
وقتي زنداني محکوم ايثار را به نهايت مي‌رساند! (خبر ويژه)
روايت اپوزيسيون از بي‌آيندگي و قمار اصلاح‌طلبان (خبر ويژه)
چرا توافق هسته‌اي پا نمي‌گيرد؟ کارشناسان آمريکايي توضيح مي‌دهند (خبر ويژه)
روايت رئيس شوراي روابط خارجي آمريکااز جهان بدون آمريکا (خبر ويژه)
 

1- شمارش معکوس براي رقم خوردن حماسه‌اي بزرگ در تراز شأن ملت سرزنده ايران آغاز شده است. 31 روز ديگر هرچند که هفتمين رئيس‌جمهور انتخاب خواهد شد اما در عين حال، اين روز تاريخي- 24 خرداد- «روز جمهور» است، هرچند که در ميان قطب‌هاي ثروت و نفوذ در همين روزهاي اخير چنان گفت‌وگوها و تبليغاتي برقرار بوده که گويا انتخابات ملک طلق طيف فتنه و انحراف است و اين اشراف سياسي دو طرف هستند که تکليف را مشخص مي‌کنند؛ «جمهور» نيز نهايتا سياهي لشکري هستند که بايد در زورآزمايي آن دو طيف پارسنگ اين طرف يا آن طرف باشند!
2- در انتخابات 8 سال پيش تلقي اين بود که دو قطبي اصلي، دو قطبي هاشمي- احمدي‌نژاد است. سال 1388 نيز چنين القا شد که دو قطبي اصلي همين است و حتي در اغتشاش پديد آمده ادعا بر اين بود که نزاع موجود بر سر آراي دو طيف است. اما اتفاقات آن 8 ماه تاريخي-که کام مردم خوب ما را تلخ کرد- انفجار بزرگ اطلاعات بود تا معلوم کند محل نزاع، موضوع مهم‌تر و بزرگتري شامل گلاويز شدن پياده‌نظام آمريکا و اسرائيل و انگليس با اصل اسلام و انقلاب اسلامي و ميراث بزرگ حضرت امام‌خميني(ره) يعني جمهوري اسلامي و ولايت فقيه است. هنوز آتش فتنه با غيرت انقلابي جمهور- همان حماسه‌آفرينان 40 ميليوني 22 خرداد- در نهم دي 1388 خاموش نشده بود، که زخم انحراف در طرف مقابل دو قطبي کذايي سر باز کرد و مجددا به رسم فتنه‌گران به چالش با معيشت و معتقدات جمهور و تعارض با رکن جمهوري اسلامي (ولايت فقيه) پرداخت؛ تا معلوم شود چالش اصلي فراتر از دو قطبي تنگ‌مايه هاشمي- احمدي‌نژاد است.
اين حقيقت را «بيژن-ح» از اعضاي مرکزيت حزب توده در تاريخ 23 مهر 1391 و در مصاحبه با سايت «گروهک ملي- مذهبي» مورد تاکيد قرار داد. او مي‌گويد «آماج اصلي مخالفت‌ها و انتقادات اپوزيسيون بايد حاکميت و رهبري باشد. در عين حال که نبايد نسبت به سهم هر کدام از اين آقايان (هاشمي و احمدي‌نژاد) بي‌اعتنا باشيم اما بايد توجه داشته باشيم که آماج اصلي ما، حاکميت به رهبري آقاي خامنه‌اي و نه اين سياست احمدي‌نژاد يا آن رفتار هاشمي رفسنجاني است». همين تلقي اکنون به سياست اصلي محافل مخالف جمهوري اسلامي تبديل شده و به همين دليل نيز، انتقادهاي خود نسبت به هاشمي و احمدي‌نژاد را کنار گذاشته‌اند.
3- اگر فعلا از حلقه حاشيه‌اي و زائده‌اي «انحراف» صرف‌نظر کنيم - که قرار است خروجي رفتار آن در ظرف فتنه جمع شود- رصد نموداري موضوع نامزدي آقاي هاشمي طي 7-6 ماه اخير از نوسان‌هاي تند و شگفت‌انگيز حکايت مي‌کند. پايگاه اينترنتي مشرق 27 اسفند سال گذشته ضمن گزارش ديدار نمايندگان ادوار مجلس با هاشمي رفسنجاني، از قول وي مي‌نويسد «ديگر توان جسمي لازم را ندارم. امروز داشتم خاطرات دوران جنگ را مي‌خواندم که در يک روز به کرمانشاه و ايلام و خرمشهر رفتم و شب به تهران برگشتم اما الان راه رفتن برايم مشکل شده است.»اما حتي اگر به ديده ترديد به خبر ملاقات هاشمي با نمايندگان ادوار نگريسته شود، اظهارات پنج ماه قبل‌تر آقاي هاشمي روشنگر است. او 17 مهرماه 1391 در مصاحبه با روزنامه آرمان ضمن تکذيب نامزدي انتخابات تصريح مي‌کند «من ديگر آمادگي اين کار را ندارم. من در حال حاضر مثل گذشته در جريان مسائل کشور آن‌گونه که اتفاق مي‌افتد نيستم... اين حرف را من به آقاي ناطق زدم و گفتم هنوز وضع جسمي و سن شما بهتر از من است و بياييد... گفتم که ديگر نمي‌توانم بيايم».
4- در اين ميان دغدغه ديگري وجود دارد که هرچند از زبان خود آقاي هاشمي بيان نشده اما حاميان وي مکررا ابراز کرده‌اند. شنبه گذشته بود که صادق زيباکلام در مصاحبه با روزنامه آرمان و با وجود حمايت شديد از نامزدي هاشمي تصريح کرد «اتفاقا از خيلي جهات ايشان انتخاب مناسبي نيست. مورد اول همان سن ايشان است. مسئله ديگر اين است که راي منفي آقاي هاشمي کم نيست؛ يعني خيلي‌ها از ايشان خوششان نمي‌آيد... من 5 سال پيش با ايشان مصاحبه کردم. آقاي هاشمي اصطلاحا خيلي دنده پهن هستند اما بارها و بارها در جريان آن گفت‌وگوها عصباني مي‌شدند و از کوره در مي‌رفتند». اين راي منفي چه قدر مي‌تواند باشد؟ اين بخش را علي شکوري‌راد- عضو مرکزيت حزب مشارکت- 30 مهر 91 در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد توضيح داده، آنجا که به رغم تاکيد بر حمايت خود از هاشمي در سال 84 مي‌گويد «تحليل ما اين بود که هر نامزدي با هاشمي به دور دوم برود، برنده خواهد بود چون آقاي هاشمي در جامعه 50درصد راي منفي داشت... مردم هم در حقيقت در مرحله دوم به احمدي‌نژاد راي مثبت ندادند، بلکه راي نه به هاشمي را به حساب احمدي‌نژاد ريختند.»
5- با اين اوصاف چه اتفاقي مي‌افتد که هاشمي 79 ساله بر حسب اخبار، در آخرين ساعت تصميم به نامزدي مي‌گيرد. 21 اسفند سال گذشته محسن هاشمي در مصاحبه با نشريه مثلث گفت «عده‌اي به آقاي هاشمي براي نامزد شدن فشار مي‌آورند.» هاشمي يک ربع مانده به پايان زمان اسم‌نويسي ثبت‌نام کرد، در حالي که هنوز برخي از ترديدهاي جدي‌اش برطرف نشده بود. او ثبت‌نام کرد اما ترديدها سرجاي خود باقي است. اين ترديد بيش از آن که متوجه حاکميت و نظام باشد، متوجه مدعيان حمايت از هاشمي است. هاشمي برخلاف آنچه در اظهاراتش گفت که بايد ببيند نظر رهبري چيست، نظر کلي رهبر انقلاب را مي‌دانست. او همچنين مي‌دانست که رهبر معظم انقلاب به هر يک از نامزدها که با ايشان ملاقات کرده‌اند مانند هميشه فرموده‌اند «من نه مي‌گويم بياييد و نه مي‌گويم نياييد. من تکليف نمي‌کنم.» بنابراين او مي‌دانست که نه نيامدنش قابل انتساب به رهبري است و نه آمدنش. موضوع عملکرد هاشمي در حوادث 4 سال پيش نيز بحث ديگري است. اما ترديد اصلي هاشمي که همچنان نتوانسته بر آن غلبه کند، موضع مدعيان حمايت است؛ طيف‌هايي که در انتخابات سال 76 از حمايت ويژه هاشمي (مانند ترغيب پنهان کارگزاران به حمايت از خاتمي و القاي تقلب به نفع ناطق نوري در نمازجمعه) برخوردار شده بودند، اما درکمتر از 2 سال تسويه حساب بسيار زشتي با او- به خاطر دشمني‌هاي دهه اول انقلابشان با هاشمي که تا سال‌هاي 73 و72 ادامه يافت- انجام دادند. احتمال پيروزي هاشمي، اول دردسرهاي او با اين جماعت است و ناکامي محتمل‌تر او، دردسري مشابه؛ بگذريم از اينکه همان محافل از «قمار بزرگ» و «آخرين بازي در آخرين فصل زندگي سياسي هاشمي» ياد مي‌کنند.
يکي از اين گويندگان، ماشاءالله شمس‌الواعظين سردبير نشريات زنجيره‌اي دوره اصلاحات است که از نامزدي هاشمي به عنوان اقدامي ستايش‌برانگيز ياد کرده است. دو اظهارنظر از اين فرد در سالهاي 84 و 80 به يادگار مانده است. وي 31 خرداد 84 (حد فاصل مرحله اول و دوم انتخابات) در دانشگاه تربيت مدرس گفته بود «در ديدار يک ساعته به هاشمي گفتم به دوستي شما نمي‌توان اعتماد کرد اما به خصومت شما مي‌توان اعتماد کرد»! وي اواخر شهريور 1380 نيز به خبرگزاري دانشجويان مي‌گويد «در ملاقات با آقاي هاشمي از وي تقاضا کردم [در انتخابات مجلس سال 78]روي باسکول اجتماعي نرود و در ساحت سياسي به عنوان بالانس (متعادل‌کننده) باقي بماند و علاوه بر اين در نيمکت ذخيره دولتمردان بماند و به نيروهاي جديد امکان تمرين مديريت سياسي بدهد.»
6- هاشمي نه تنها از اصلاح‌طلبان و عقبه اپوزيسيوني آنها خاطرجمع نيست، بلکه حتي از فائزه و مهدي هاشمي نيز در درون خانواده اطمينان خاطر ندارد. محبت پدر و فرزندي و تاثر از بازداشت آنان به جاي خود! اما اين تعبير هم از فائزه هاشمي است که 20 فروردين 92 از «دوستان بهايي و سازمان مجاهدين [منافقين] و لائيک خود در زندان» خبر داده و گفت «بابا گله‌هاي طرف مقابل را منتقل کرد که چرا به مجاهدين، منافقين نمي‌گويم يا چرا روابط خوبي مثلا با مجاهدين [سازمان تروريستي منافقين] و بهايي‌ها دارم.» آيا اين گلايه خود هاشمي نيز که توسط منافقين ترور شد، نيست؟ همين مضمون در فايل‌هاي صوتي منتشره از مهدي هاشمي با مضمون تلاش براي ايجاد تقابل ميان پدر و جمهوري اسلامي و «ايستادن مقابل نظام» به تصريح به چشم مي‌خورد؛ مسئله‌اي که به معناي سر شاخه نشستن و بن بريدن است. هاشمي پيش از آن که در انديشه 50 درصد راي منفي باشد، به شهادت فائزه هاشمي مجبور است ميان خرد و سابقه مبارزات انقلابي خود يا عواطف و هيجانات سياسي و خانوادگي دست به انتخابي سخت بزند.
7- هاشمي مي‌داند که نمي‌تواند چشم به حمايت‌هاي متواتر و مستدل طيف‌هاي گوناگون ضد انقلاب ببندد يا حقيقت رويارويي انقلاب- ضد انقلاب را در حباب تنگ دو قطبي‌هاي جعلي نظير «هاشمي- احمدي‌نژاد» جا دهد. او مي‌شنود که راديو فردا ارگان رسمي سازمان سيا- 18 بهمن 91- از حاکميت دوگانه دفاع مي‌کند و مي‌گويد «براي ايجاد هزينه عليه نظام، بايد از فرصت ايجاد ستاد براي هاشمي استفاده کرد. نامزدي او مي‌تواند فرصت ضربه به حاکميت باشد، حتي اگر هاشمي ذره‌اي سوداي دموکراسي و آزادي نداشته باشد» يا «تقي- ر» عضو بازداشت شده و متواري گروهک ملي- مذهبي در تاريخ 15 آذر 91 مي‌نويسد «فضايي که ممکن است هاشمي از درون براي اپوزيسيون بسازد، نقدتر از حرکت اپوزيسيون يا اقدام خارجي است. تقدير ما اين بود که يکي مانند موسوي و کروبي جلو بيفتد و ماجرا ايجاد کند، بعد بقيه به دنبال ماجرا مي‌روند» و بالاخره آقاي هاشمي به خاطر مي‌آورد که در مصاحبه با صادق زيباکلام گفت «يک بار همين آقايان جلايي‌پور، شمس‌الواعظين و سازگارا در اوج قضاياي 78 وقت گرفتند و آمدند همين جا نشستند و حرف‌هايي زدند و گفتند مطالبات مردم از حد گذشته و اين‌گونه نمي‌شود ديگر به حاکميت ادامه داد. من به آنها گفتم شما روي همين امواج که خيال مي‌کنيد مال شماست فعلا سوار شده‌ايد اما اين‌گونه فکر نکنيد و خودتان را به جايي نيندازيد که نتوانيد بعدا بلند شويد. نظام و حاکميت اين جوري است و همين جورها مي‌ماند. نظام وقتي احساس خطر کند، کار خودش را مي‌کند چون به اندازه کافي مي‌تواند خيابان‌ها را پر کند. همين‌طور که در 22 بهمن و انتخابات کرد. ابزاري دست حکومت است و اگر بخواهند شلوغ کنند، برخورد مي‌کند. به علاوه مردم طرفدار نظام هم به اندازه کافي برخورد مي‌کنند.»
8- اين نوشته ناقص مي‌ماند و بايد در فرصتي ديگر مضمون آن را بسط داد. تنها يک جمله بايد گفت و آن اينکه به فضل الهي، به تدبير رهبر فرزانه انقلاب و همت بلند ملت موقعيت شناس ايران، حماسه‌اي بزرگ رقم خواهد خورد. اين قطعي است چه هاشمي در انتخابات باشد يا نباشد- که بودن وي بنابر برخي استدلال‌ها مطلوب‌تر است!- اما مهم اين است که دشمنان اصلي انقلاب از رفتار امثال هاشمي و احمدي‌نژاد براي خدشه در حماسه ملي استفاده نکنند. از نجابت ملت صبور ايران بايد حذر کرد و از تجارب گذشته عبرت آموخت؛ هرچند که ما اکثرالعبر و اقل‌الاعتبار.
محمد ايماني

 


هرگونه تماس تلفني ميان هاشمي‌رفسنجاني و رهبر معظم انقلاب براي کانديداتوري هاشمي تکذيب شد.
پيرو انتشار مصاحبه خبرگزاري آريا با علي عسگري که ضمن آن مشاور پارلماني مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت اعلام کرده بود:‌ «آيت‌الله هاشمي تا ساعت 5 بعدازظهر تصميمي براي کانديداتوري نداشتند اما بعد از صحبت تلفني که با مقام‌معظم‌رهبري در ساعت5:10 انجام دادند با تأکيد و عجله خودشان را به وزارت کشور رساندند و براي ثبت‌نام اقدام کردند.» پيگيري‌هاي اين خبرگزاري از منابع مختلف نشان داد که در روز مورد نظر هيچ تماس تلفني ميان رهبر معظم انقلاب و آيت‌الله اکبر هاشمي‌رفسنجاني برقرار نشده است.

 


سامانه پيام کوتاه 30002323
* آغاز فصل عبادت و نوشيدن از نهر گواراي رجب‌المرجب و در آويختن در شاخه طوبي شعبان و رياضت رمضان و گل‌ چيدن در بهار قرآن مبارک‌باد امام باقر(ع) فرمودند اگر مومني را دوست داريد آمدن ماه رجب را به او مژده دهيد.
5311---0913
* آنچه از قبل پيش‌بيني شده بود در تاريخ 21/2/92 مسجل شد که چرا امور مردم و قيمت‌ها يله شده و کسي به داد نمي‌رسد. ظاهرا قرار است از اين طريق مردم را به ستوه آورده و با حضور برخي به عنوان منجي و راهگشا مردم را اميدوار سازند ولي اين مردم طي بيش از سي‌سال با هر ترفند و دوز و کلک آشنا شده و سره را از ناسره تشخيص مي‌دهند و ممکن نيست ديگر فريب اين خوش‌رقصي‌ها را بخورند.
محمودي
* اعضاي محترم شوراي نگهبان بايد بدون توجه به هيچ حاشيه‌اي فتنه‌گران حاميان فتنه، منحرفين و کساني که دشمن براي‌شان کف مي‌زند را بدون توجه به سوابق گذشته احيانا مثبت آنان مهر ابطال بر پرونده‌شان بزند و هم مردم و هم نظام را از شرشان خلاص کند.
0987---0912
* دم خروس پيوند فتنه و حلقه انحرافي در آخرين دقايق ثبت‌نام نامزدهاي رياست‌جمهوري با هم بيرون زد. قيافه منحرفان و فتنه‌گران بعد از رد صلاحيت شوراي نگهبان ديدني خواهد بود.
شکيبايي از قروه
* 75 ميليون ايراني بيت‌المال را به رسم امانت در اختيار آقاي احمدي‌نژاد به عنوان رئيس‌جمهور کشور قرار داده‌اند که هزينه کارهاي عمران و آبادي اين سرزمين بکند نه اينکه آن را براي تبليغ انتخاباتي فردي که جايگاهي هم در نزد ملت ندارد هزينه نمايد.
5165---0919
* از شوراي نگهبان درخواست مي‌شود در تأييد صلاحيت‌ها تأمل بيشتري داشته باشند و ملاک را رفتار، سابقه و عملکرد افراد در همراهي با ملت و رهبري بويژه در بحث بيداري اسلامي و حمايت از مقاومت و ... قرار دهند متأسفانه برخي از کانديداها با عملکرد خود به دنبال جلب رضايت دشمن هستند تا ملت و رهبري در صورت تأييد افرادي از اين دست هزينه‌هاي سنگين بر ملت و کشور و نظام و بيداري اسلامي تحميل خواهد شد.
شجاع از بوکان
* به نظر مي‌رسد که اگر وزارت امور خارجه کشورمان فعاليت سفارتخانه‌هاي همسو با دشمنان نظام اعم از غربي و عربي را براي مدتي يعني تا بعد از انتخابات تعطيل اعلام کند، زمينه و بستر خيلي از توطئه‌ها و فتنه‌هاي قبل و بعد از انتخابات از بين خواهد رفت و دست آمريکا خالي مي‌شود. تجربه انتخابات سال 1388- اين را به ما مي‌گويد.
1480---0938
* رهبر معظم انقلاب براساس عقل و منطق سفارش به جذب حداکثري و دفع حداقلي کرده‌اند ولي آقاي احمدي‌نژاد رياست محترم جمهوري خيلي از افراد صالح و سالم را از اطراف خويش به خاطر يک نفر دور زده است. در ضمن شخصي که صلاحيت معاون اولي را نداشت چگونه مي‌تواند براي رئيس‌جمهوري مناسب باشد.
5165---0919
* آن تعداد نامزدهاي رياست‌جمهوري که صحبت از ضرورت برقراري رابطه با آمريکا مي‌کنند مواظب حرف‌هاي احساساتي خود باشند که دشمن آنها را در زمين خود به بازي نگيرد.
6029---0935
* روزنامه‌ها از قول مسئولين وزارت کشور نوشته بودند راه انداختن کارناول تبليغات انتخاباتي قبل از زمان قانوني تبليغات خلاف قانون مي‌باشد. عرض بنده اين است که ايجاد مزاحمت براي مردم و ايجاد ترافيک در شهر زمان انتخابات و قبل از انتخابات نمي‌شناسد. در هر دو مورد اين کار يعني ايجاد مزاحمت براي شهروندان عمل مغاير با قانون است و بايد جلوگيري شود.
7267---0910
* زانوهايم مشکل پيدا کرده و براساس نظر پزشکان بايد جراحي شوند ولي متأسفانه سازمان بيمه خدمات درماني هيچ مبلغي براي عمل جراحي پرداخت نمي‌کند در صورتي که هر ماه مبلغ زيادي بابت بيمه و... کسر مي‌نمايد.
آب پيکر بازنشسته وزارت نيرو
* از رئيس‌جمهور يازدهم مي‌خواهم نسبت به اجراي اصل هشتم قانون اساسي (امر به معروف و نهي از منکر) اهتمام ويژه‌اي نمايد.
فاطمه صادقي-بابلسر
* من يک نفر از حدود 2000 مالباخته لرستاني هستم. بيش از 6 سال از فرار کلاهبردار مورد نظر ما مي‌گذرد ولي با وجود ضبط اموال وي هيچ خبري از بدهي مالباختگان نيست و براي دستگيري متهم نيز اقدامي صورت نمي‌گيرد. از دستگاه قضا درخواست حل مشکل ياد شده را دارم.
1711---0916
* از نظام وظيفه عمومي درخواست راه‌اندازي سامانه پيام کوتاه دارم تا افرادي که وارد سن سربازي مي‌شوند با ارسال کدملي بتوانند پاسخ سوالات خود را دريافت کنند.
1607---0918
* در منطقه کيان‌شهر در شهرستان اهواز دو سال است که هزينه نصب و وصل تلفن ثابت را پرداخت کرده‌ايم اما شرکت مخابرات اقدامي انجام نداده است. امروزه داشتن تلفن در منزل جزء ضروريات شده چرا بي‌توجهي مي‌شود.
2180---0938
* مسئولين کشور پاسخ بدهند چند سال ديگر براي اجراي لايحه جامع ايثارگران بايد صبر کرد. بنويسيد از چشم انتظاري خسته شده‌ايم.
2749---0912
* با توجه به اعلام شرايط فروش فوري وانت‌پيکان، اقدام به ثبت‌نام آن نمودم. کارت سوخت و کارت خودرو و سند آن تحويل شده ولي از تحويل خودرو خبري نيست. کد مشتري 914687131 مي‌باشد از مسئولين امر درخواست رسيدگي دارم.
سعيد ايزدي-نراق
پاسخ روابط عمومي شهرداري منطقه 10
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه وزين کيهان مورخ 10/2/92 درخصوص وجود موش در جوي‌هاي خيابان مرتضوي به آگاهي مي‌رساند براساس بررسي‌هاي به عمل آمده با توجه به ويژگي‌هاي منطقه، شيب کم ‌انهار غربي-شرقي، عدم رعايت نکات بهداشتي و هدايت فاضلاب منازل به داخل انهار توسط برخي از شهروندان فضاهاي مناسبي براي تجميع جانوران موذي فراهم شده است لذا ضمن درخواست از شهروندان محترم براي رعايت نکات بهداشتي بدينوسيله اعلام مي‌دارد عوامل پيمانکار ناحيه دو شهرداري منطقه 10 به منظور رفع مشکل مذکور اقداماتي از قبيل طعمه‌گذاري، لانه‌کوبي، انسداد مقاوم منافذ با مصالح (خورده شيشه و سيمان) و تله‌چسبي انجام داده‌اند که رضايت اهالي و کسبه محترم محل را در پي داشته ضمن اين که محل مذکور در زون‌بندي ناحيه مربوط به منظور اجراي طعمه‌گذاري و انسداد قرار گرفته است.»
پاسخ روابط‌عمومي وزارت راه و شهرسازي
اداره شهرسازي استان تهران
در پاسخ به مطلب مندرج در روزنامه مورخه 14/2/92 به آگاهي مي‌رساند؛ پروژه‌هاي مسکن‌مهر شهرستان شهريار (فردوسيه با 1500 واحد و کاشانه مهر با 240 واحد) با آورده‌هاي مردمي زير 20 ميليون تومان به متقاضيان ثبت‌نام شده واگذار شده است. حتي در مورد پروژه متعلق به شرکت ASP نيز که 1500 واحد بوده و مراحل واگذاري فاز اول آن در دست انجام است، آورده متقاضيان 27 ميليون است و عدد 33 ميليوني عنوان شده در اين پيام مردمي براي مسکن مهر به هيچ عنوان صحت ندارد.
لازم به ذکر است که دولت در مورد نرخ پروژه‌هاي مسکن مهر تصميم گيرنده‌نهايي است که نرخ پروژه‌هاي مسکن مهر هم مطابق شرايط اعلام شده وزارت راه و شهرسازي کاملا مشخص و معين است، مگر اينکه مورد عنوان شده جزء پروژه‌هاي خود مالک شهرستان شهريار بوده که در اين صورت نيز همانطور که از نام پروژه خود مالک مبين و مشخص است زمين پروژه خصوصي بوده و جزء پروژه‌هاي تضمين خريد دولتي محسوب نمي‌گردد.»

 


در سالروز شهادت حضرت امام هادي عليه‌السلام ستون گفت‌و شنود امروز را به احاديثي از آن امام بزرگوار اختصاص مي‌دهيم؛
* * *
* از کسي که بر او خشم گرفته‌اي، صفا و صميميت مخواه و از کسي که به او خيانت کرده‌اي وفا طلب مکن و از کسي که به او بدبين شده‌اي انتظار خيرخواهي نداشته باش چرا که دل ديگران براي تو همچون دل تو براي آنهاست.
* خشم به زيردستان از پستي است.
* نارضايتي پدر و مادر، روزي را کم مي‌کند و آدمي را به ذلت مي‌کشاند.
* جدال، دوستي قديمي را تباه مي‌کند و پيوند اعتماد را بر هم مي‌زند و کمترين نتيجه آن غلبه بر ديگري است که آن هم باعث جدايي است.
* هر که از خود راضي باشد، تعداد کساني که بر او خشم مي‌گيرند فراوان خواهد شد.

 


بيش از هفت هزار تن از حقوقدانان در نامه‌اي خطاب به شوراي نگهبان خواستار بررسي صلاحيت نامزدهاي انتخابات رياست جمهوري، بدون در نظر گرفتن هيچ ملاحظه‌اي شدند.
شمارش معکوس براي اعلام رقباي نهايي تصدي پست رياست جمهوري آغاز شده و چشم‌ها به شوراي نگهبان دوخته شده است.
اين شورا تقريباً در همه ادوار انتخابات از سوي جريان‌هاي ضد انقلاب مورد هجمه و از سوي برخي جريانات داخلي تحت فشار بوده است.
اما به نظر مي‌رسد پيچيدگي‌ها و شرايط خاص يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري، اين هجمه‌ها و فشارها را عليه اين نهاد انقلابي دوچندان کرده است.
در همين حال توقع به‌جا و قانوني جامعه متدين و انقلابي از اين نهاد آن است که مانند هميشه در بررسي صلاحيت افراد، هيچ ملاحظه‌اي را در نظر نگيرد.
در همين راستا روز گذشته بيش از هفت هزار حقوقدان نامه‌اي خطاب به اين نهاد صادر کردند.
در اين نامه که تا لحظه تنظيم اين خبر به امضاي 7456 حقوقدان رسيده و احتمالاً اين عدد افزايش يابد، آمده‌است؛ رياست جمهوري در نظام جمهوري اسلامي ايران نهادي است که از شئون ولايت محسوب شده و در رأس يکي از قواي سه‌گانه قرار دارد؛ در سيستم سياسي اسلام علي‌الاصول ولايت امر و امامت امت متصدي اين نهاد است و لذا لازم است فردي که مسئوليت مذکور را به جاي ايشان به عهده مي‌گيرد شرايط لازم و کافي را داشته باشد.
در ادامه نامه حقوقدانان با اشاره به ويژگي‌هاي رئيس‌جمهور براساس اصول 115 و 121 قانون اساسي، خطاب به اين شورا آمده است؛ اکنون که ثبت‌نام کانديداهاي رياست جمهوري به پايان رسيده است و مطابق اصل نود و نهم و نيز بند نه اصل يکصد و دهم قانون اساسي شوراي نگهبان بايد شرايط فوق را در داوطلبان احراز نمايد، امضاکنندگان ذيل اين نامه که همگي از حقوقدانان، اساتيد دانشگاه، وکلا، قضات، مشاورين حقوقي، سردفتران و فارغ‌التحصيلان رشته حقوق در کشور هستند حمايت کامل خود را از اقدامات قانوني شوراي نگهبان اعلام مي‌کنند و معتقدند شوراي نگهبان بدون توجه به نام و شهرت افراد، هر کس که فاقد تمام يا برخي از شرايط فوق باشد، خصوصاً افرادي که در سال‌هاي گذشته و در جريان فتنه سال 88 و انحرافات صورت گرفته بعد آن از مسير مستقيم انقلاب منحرف شدند را به کناري نهاده و به اين توصيه امام عزيزمان که فرمودند«در ميان شما باشم يا نباشم به شما وصيت مي‌کنم که نگذاريد اين انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بيافتد» با کمال دقت و شهامت عمل نموده و اين جمله ايشان را که مي‌فرمايند:«شوراي نگهبان، بدون ملاحظه از هيچ کس فقط و فقط خدا را در نظر بگيرند» نصب‌العين خود قرار دهند.
ورود انحراف ممنوع
همچنين اتحاديه تشکل‌هاي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي (اتحاديه اول) با صدور بيانيه‌اي خطاب به شوراي نگهبان تأکيد کرد: اين جنبش دانشجويي از شوراي محترم نگهبان انتظار دارد از ورود انحراف و افرادي که در خط انقلاب قرار ندارند، با شجاعت کامل همچون گذشته جلوگيري کند.
اتحاديه اول دانشگاه آزاد اسلامي در ادامه بيانيه خود يادآور شد: متأسفانه در چند ماه گذشته جريان‌هايي خاص با استفاده از فضاي تبليغاتي و حضور در استان‌هاي مختلف سعي بر آن داشته که با وارد کردن هجمه رسانه‌اي به شوراي محترم نگهبان و اذهان عمومي، پيش از ثبت‌نام در انتخابات مهر تأييد خود را از اين شورا بگيرند و در اين راستا دست به هر اقدامي زده و خواهند زد.
اين تشکل دانشجويي با اشاره به وظيفه خطير شوراي نگهبان آورد: با توجه به اهميت موضوع در اين برهه از زمان وظيفه خطيري بر عهده اين شوراي محترم گذارده شده است که آن تائيد افراد اصلح جهت کانديداتوري در اين انتخابات مهم و سرنوشت‌ساز است که اميد آن داريم که شما سروران گرامي از اين آزمون سخت همچون گذشته سربلند و سرافراز بيرون آييد، که سربلندي شما عزيزان، سربلندي نظام مقدس جمهوري اسلامي ايران و مردم شريف ايران اسلامي است.
اتحاديه تشکل‌هاي دانشجويان دانشگاه آزاد اسلامي به عنوان نماينده جنبش دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي ضمن حمايت از اقدامات شوراي نگهبان به عنوان نگهبان اجراي قانون تأکيد کرد: همان طور که رهبر کبير انقلاب اسلامي حضرت امام‌خميني(ره) فرمودند، انحرافات به تدريج وارد خواهد شد. لذا جنبش دانشجويي دانشگاه آزاد اسلامي از شوراي محترم نگهبان انتظار دارد از ورود انحراف و افرادي که در خط انقلاب قرار ندارند، با شجاعت کامل همچون گذشته جلوگيري نموده و نقش تأثيرگذار خود را در خلق حماسه سياسي 92 به تمامي ملت شريف ايران اسلامي نشان دهد.
مسامحه نکنيد
گفتني است هفته گذشته نيز هزار تن از اساتيد و دانشجويان دانشگاه‌هاي تهران در نامه‌اي با تأکيد بر رد صلاحيت فتنه‌گران و وابستگان جريان انحراف، خواستار اطلاع‌رساني منظم و شفاف شوراي نگهبان از کليه مراحل فرايند انتخابات به منظور جلوگيري از بروز هرگونه شبهه در اين زمينه شدند.
در بخشي از اين نامه آمده است؛ شوراي محترم نگهبان در ساختار سياسي نظام جمهوري اسلامي از جايگاه والا و منحصر به فردي برخوردار مي‌باشد؛ رسالت حفاظت از قانون اساسي و احراز مطابقت کليه قوانين نظام با اسلام ناب، در حقيقت همان رسالت نگهباني از ثمره خون پاک هزاران شهيد به حق پيوسته و حراست از شجره طيبه انقلاب اسلامي است که امت شريف ما براي غرس، رشد و به بار نشستن آن از تحمل هر نوع سختي و مرارتي دريغ نورزيده و از آغاز دهه 40 تا امروز همواره خود و دارايي‌هاي مادي و معنوي‌اش را نثار آن کرده است.
فلسفه اصلي حمايت‌هاي بي‌دريغ معمار کبير انقلاب اسلامي حضرت امام خميني(قدس‌سره) از شوراي نگهبان به همين جايگاه والا و منحصر به‌فرد آن بازمي‌گردد.
اين رسالت بزرگ و جايگاه منحصر به فرد اقتضاء دارد که شوراي محترم نگهبان در مرحله بررسي، احراز و اعلام صلاحيت کانديداهاي رياست‌جمهوري همه حساسيت‌هاي لازم و دقتهاي قانوني را اعمال و به مقتضاي اين امر خطير که مقدمه انتخاب بالاترين مقام اجرايي کشور پس از مقام معظم رهبري است، از هرگونه مسامحه، ملاحظه، حمل بر صحت نمودن و گذشتي که احتمال خطا را افزايش مي‌دهد، پرهيز کند.
اعضاي محترم شوراي نگهبان و آحاد فرهيختگان و امت بزرگ اسلامي به روشني واقفند که در همه نظام‌هاي سياسي دنيا و از جمله نظام‌هاي دموکراتيک افرادي مجاز به کانديداتوري براي رياست جمهوري و يا ساير مناصب مهم حکومتي هستند که نسبت به اصل نظام سياسي و قانون اساسي آن معتقد و متعهد باشند؛ بي‌گمان اين اصل عقلايي در نظام اسلامي نيز امري پذيرفته است.
بر اساس همين اصل دو دسته مشخص از گروه‌هاي موجود در کشور فاقد صلاحيت‌هاي لازم براي کانديداتوري در انتخابات رياست‌جمهوري مي‌باشند؛ نخست افراد منتسب به جريان فتنه که در انتخابات دهمين دوره رياست جمهوري آگاهانه و يا ناآگاهانه خود را مقابل نظام قرار داده، از قانون اساسي عدول کرده و با وقاحت آشکار چنگال بر چهره نظام اسلامي انداختند و دوم، افراد منتسب به جريان انحراف که آگاهانه يا ناآگاهانه در مواضع متعدد و مخدوش خود در چند سال گذشته مباني نظام اسلامي را ناديده و با سوءاستفاده از باورهاي متقن و مقدس و از جمله موضوع مهدويت و موعود جهاني اسلام در موضع نفي نظام اسلامي قرار گرفته‌اند.

 


مرکز روابط عمومي دفتر رييس‌جمهور در واکنش به اعتراضات گسترده صورت گرفته در همراهي رئيس جمهور با مشايي در ستاد انتخابات کشور، اطلاعيه اي صادر کرد.
متن کامل اين اطلاعيه بدين شرح است: در پي برخي شائبه‌ها و اظهارات رسانه‌اي مبني بر مجرم شناختن رياست جمهوري که نه تنها برخلاف قواعد حقوقي و اخلاق اسلامي است بلکه حاوي اتهام و اهانت به رياست محترم جمهوري نيز مي‌گردد، توضيحات زير را به اطلاع عموم ملت عظيم‌الشأن و تصميم‌ساز ايران عزيز مي‌رساند:
1. ملت ايران از رشد و آگاهي و قدرت انتخاب و تصميم‌گيري برخوردار بوده و هيچ‌کس در هيچ شرايطي نمي‌تواند اراده خود را بر ملت بزرگ، مصمم و فرهنگ‌ساز ايران تحميل نمايد.
2. ارتباط و اتحاد متقابل ملت و دولت، ارتباطي قلبي و در عمق باور آنها جاي دارد و دولت امانت‌دار صادق ملت تا آخر خواهد ماند و هيچ‌گاه رابطه حاکم و محکوم و سلطنت و سلطه يکسويه نبوده و نخواهد شد.
3. حضور و همراهي دکتر احمدي‌نژاد با جناب آقاي مشايي در هنگام ثبت‌نام رفتاري غيرقانوني نيست و در چارچوب آزادي عقيده و رفتار سياسي و شخصي است.
مطابق ماده 66 قانون انتخابات رياست جمهوري فعاليت‌هاي تبليغي داوطلبان بعد از اعلام رسمي اسامي آنان از سوي شوراي محترم نگهبان آغاز مي‌شود و ثبت‌نام نامزدهاي انتخاباتي عنوان رفتار تبليغاتي ندارد چنانکه رفتار رسانه‌اي نيز بر اين مبنا قابل توجيه است، چراکه در غير اينصورت بسياري از اقدامات رسانه ملي نيز تبليغ محسوب مي‌شود.
آنچه که در قانون انتخابات جرم شناخته شده است حمايت مقامات اجرايي و نظارتي دخيل در امر انتخابات و در زمان رسمي تبليغات است. رياست جمهور جزو مقامات اجرايي که مستقيما در انتخابات مداخله دارند محسوب نمي‌شوند. مهمترين دليل آن، اين است که در زماني که رييس‌جمهور کشور داوطلب انتخابات مي‌شود ضرورت و نيازي به استعفا ندارد و نمي‌تواند هم داوطلب باشد و هم مسئول برگزاري مستقيم انتخابات! بنابراين ماده 73 قانون انتخابات منصرف از رييس‌جمهور است و حتي در زماني که داوطلبي با اعلام رسمي تحقق يافته باشد، مشمول اين حکم قرار نمي‌گيرد.
لازم به ذکر نيست که نظر و عقيده شخص رييس‌جمهور موضوعي متمايز و متفاوت از مبحث استفاده از امکانات دولتي است و خلط اين دو مبحث مغالطه حقوقي است. خداوند متعال همگان را در دقت در اعلام نظر و انصاف در داوري توفيق عنايت فرمايد.

 


وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران با بيان اين كه تهران از ابتداي بحران كشور مالي بر حفظ حاكميت و تماميت ارضي اين كشور تاكيد داشته است ، خواستار اعاده نظم قانوني و جلوگيري از ريخته شدن خون برادران مسلمان در اين كشور شد.
علي اكبر صالحي در نشست گروه تماس سازمان همكاري اسلامي درباره مالي در جده عربستان سعودي با بيان اين مطلب خواستار انجام گفت و گو بين طرف هاي ذيربط و مديريت كشورهاي منطقه اي و آفريقايي براي حل و فصل بحران در جمهوري مالي شد.
صالحي از تلاش هاي كشورهاي عضو سازمان اكو- واس و اتحاديه آفريقا براي كمك به حل بحران مالي حمايت كرد.
وي افزود: ايران به عنوان رييس دوره اي جنبش عدم تعهد پيشنهاد كرده است امكانات سياسي و معنوي اين جنبش نيز در جهت حل بحران كشور مالي به كار گرفته شود.

 


برخي نوسانات در بازار مشخص کرد که چه جرياني مديريت برهم زدن بازار و فضاي اقتصادي کشور را به صورت «هماهنگ برعهده دارد و اختلالات ارزي و طلا و ساير محصولات را هدايت مي‌کند».
رجانيوز با انتشار مطلب فوق نوشت: اجراي نمايش «ميام، نميام»، با نمايش همزمان «انتظار بازار براي حضور هاشمي در انتخابات» تکميل شد و صحنه اقتصاد سياسي کشور شاهد يک تئاتر تمام عيار از سوي برخي کانون‌هاي قدرت و ثروت بود؛ موضوعي که با اقدام تبليغاتي برخي صرافي‌ها کليد خورد و با گزارش‌هاي خبري و يادداشت‌هاي مختلف در رسانه‌هاي زنجيره‌اي دنبال شد.
ابتدا برخي سايت‌هاي خبري با انتشار برخي تصاوير، بازار تهران را در التهاب و هيجان نشان دادند. سپس، روزنامه «شرق» در سرمقاله‌اي با عنوان «لبخند استانبول به هاشمي»، حضور وي در انتخابات را «راه نجات اقتصاد ايران» عنوان کرد.
اين گزارش مي‌افزايد: وضعيت يکي دو روز اخير در بازار نشان داد که بسياري از تلاطمات سال‌هاي اخير در اقتصاد کشور که منجر به کاهش ارزش پول ملي، بالا رفتن قيمت طلا با وجود پايين آمدن قيمت جهاني و غيره شد، نه نشانه نابساماني وضعيت اقتصادي کشور بلکه نتيجه دخالت برخي کانون‌هاي قدرت و ثروت در اين زمينه است. در واقع بايد گفت آن چيزي که روزنامه شرق از آن ياد کرده، بهبود وضعيت اقتصادي نيست؛ بلکه نشانه‌اي از آن است که دست‌هاي مورد اشاره اندکي از آشفته‌نمايي در فضاي اقتصادي کشور کاسته‌اند تا به صورت مصنوعي، آنها هم قطعه‌اي از پازل منجي‌نمايي از هاشمي را پر کنند.
رجانيوز در پايان نوشت: به نظر مي‌رسد اين کانديداتوري نتايج زيادي دارد که يکي از آنها، مشخص شدن عوامل پشت پرده بالا و پايين کردن غيرمنطقي بازار و فضاي اقتصادي کشور است.

 


يک محکوم دادگاه مطبوعات روغن ريخته را نذر نامزدي يک هم محفلي فاقد صلاحيت انتخابات کرد.
علي‌اکبر جوانفکر مديرعامل سابق ايرنا که به اعتبار محکوميت در دادگاه، تا چندي پيش دوره زندان را سپري مي‌کرد، مدتي است در مرخصي به سر مي‌برد. او با استفاده از همين فرصت مرخصي، اقدام به ثبت‌نام براي نامزدي انتخابات کرد و اکنون مي‌گويد که به نفع اسفنديار رحيم‌مشايي کنار مي‌رود.
جوانفکر مدعي شده«در احترام به نظر و تشخيص دکتر احمدي‌نژاد ضمن استعفا از نامزدي در انتخابات، از عموم مردم و علاقه‌مندان و هواداران عزيز دعوت مي‌کنم تا با انتخاب مهندس مشايي، فرصت لازم براي برداشتن گام‌هايي بلندتر در مسير پيشرفت و شکوفايي و آباداني کشور فراهم آورند».
صرف‌نظر از اينکه جوانفکر کمترين تناسبي با رجليت سياسي-مذهبي ندارد و در دوره تصدي مديريت ايرنا نيز امانتداري نکرده، محکوميت وي در دادگاه، فقدان صلاحيت نامبرده را دوقبضه مي‌کند؛ همچنان که مشايي نيز در خوش‌بينانه‌ترين ارزيابي‌ها کمترين نسبتي با «رجليت سياسي و مذهبي و مديريت و حسن سابقه و امانت و تقوا» که تصريح اصل 115 قانون درباره شرايط نامزدهاي رياست‌جمهوري است برقرار نمي‌کند و البته تا دلتان بخواهد پرونده تخلف و قانون‌شکني دارد. با اين اوصاف معلوم نيست اقدام جوانفکر در ثبت‌نام و انصراف از نامزدي و سپس نشاندن مشايي در جايگاه نامزدي از کدام منطق پيروي مي‌کند.
گفتني است پيش از اين رحيمي معاون اول رئيس‌جمهور به طور وکالتي براي نامزدي اقدام کرده بود که ظاهرا به خاطر مخالفت احمدي‌نژاد، انصراف خود را از نامزدي اعلام کرد.
پيش از اين رويتر در گزارشي، با اشاره به نام‌نويسي مشايي نوشته بود: نامزدي وي پتانسيل ايجاد تفرقه سياسي بيشتر ميان افرادي مانند احمدي‌نژاد و شخصيت‌هاي وفادار به نظام دين‌سالار اسلامي را دارد. دار و دسته او به طور مرتب خط قرمز‌هاي جمهوري اسلامي را نقض کرده‌اند.

 


نشست گروهک اتحاد جمهوريخواهان در برلين با موضوع انتخابات برگزار شد.
مهران براتي از اعضاي گروهک مذکور در ميزگرد برگزار شده در برلين تصريح کرد: انتخابات امسال با انتخابات چهار سال پيش تفاوت دارد و شرايط آن زمان الان قابل تکرار نيست به همين دليل بايد برخوردي ديگرگونه با انتخابات امسال داشت.
وي همچنين با اشاره به اين نکته که هاشمي در ذهن توده بزرگي از مردم ايران، نماد تغيير نيست افزود: «قدرتي را که هاشمي براي تغيير توازن قدرت مي‌خواهد، خاتمي در دوره دوم رياست جمهوري خود داشته آن هم در شرايط خطير بين‌المللي بعد از حمله آمريکا به عراق، اما موفق به تغيير خاصي نشد.»
براتي معتقد است: اصلاح‌طلبان دچار بي‌آيندگي هستند. من راه را در اميد بستن به سياست‌هاي آقاي هاشمي نمي‌بينم.
مليحه محمدي عضو ديگر اتحاد جمهوريخواهان (عضو سابق گروهک فدائيان خلق) نيز در نشست مورد اشاره، ضمن تاکيد بر اهميت اتخاذ سياست انتخاب ميان بد و بدتر گفت: ايرانيان باوري به حضور اعتراضي در خيابان‌ها ندارند.
وي خواستار حمايت از هاشمي شد.
اما فواد تابان ديگر عضو گروهک اتحاد جمهوريخواهان و سردبير سايت آن تصريح کرد: «من شرم مي‌کنم از اين انتخابات؛ شرم از اين که راي مردم را مي‌دزدند و بعد معترضان را سرکوب مي‌کنند؛ اين انتخابات از نظر من جايي براي افتخار ندارد».
وي غايب بزرگ انتخابات آتي را «جنبش سبز» دانست و گفت: کل اين انتخابات مشروعيتش زير سؤال است چرا که حداقلي‌ترين نماينده‌اي که مي‌توانست شرکت کند آقاي خاتمي بود که رسما گفت به من اجازه شرکت نمي‌دهند.
تابان تصريح کرد هاشمي رفسنجاني در تمام سرکوب‌هاي جمهوري اسلامي، شريک و متهم است و نبايد از او به عنوان نماد تغيير ياد شود.
وي همچنين افزود: با جلوگيري از نامزدي خاتمي، و با ثبت نام رفسنجاني، سناريوي مطلوب رهبري براي انتخابات آتي متحقق خواهد شد.
در همين حال پايگاه اينترنتي گويانيوز، هاشمي را «مهره با نفوذ و سرسخت در جمهوري اسلامي که با آيت‌الله منتظري کاري کرد کارستان» توصيف کرد و نوشت: آقاي رفسنجاني اين قمار بسيار بزرگي است. تو در دوره گذشته موسوي را جلو انداختي. بيا و در آخرين قمار زندگي اظهار ندامت کن(!)
اما احمد سلامتيان در مصاحبه با شبکه بي‌بي‌سي و درباره اين که هاشمي در 2 دوره انتخابات ناموفق بوده گفت: رفسنجاني کنوني با رفسنجاني هشت سال پيش و حتي مي‌توان گفت با 16 سال پيش که به نوعي قدرت را بعد از دوم خرداد به اصلاح‌طلبان تحويل داد از رفتار، گفتار، چهره‌اي که دارد و حتي خانواده‌اش تغييرات بسيار زيادي پيدا کرده است.
اما پايگاه خودنويس با اشاره به مطالب مثبتي که اکبر گنجي تحت عنوان استفاده از فرصت نامزدي هاشمي منتشر مي‌کند، به سابقه اتهامات تندي که گنجي عليه هاشمي منتشر مي‌کرد پرداخت و نوشت: اکبر گنجي مسئول ستاد فراموشي سوابق اکبر هاشمي شد. او زماني مسئول پروژه حذف هاشمي با مديريت سعيد حجاريان و همکاري عباس عبدي بود. گنجي همين اواخر گفت رفسنجاني ديگر عاليجناب سرخپوش نيست و به توجيه شرکت در انتخابات پرداخت.

 


«دليل اصلي استنکاف آمريکا از به رسميت شناختن حقوق هسته‌اي ايران اين است که اين کار به منزله پذيرش جمهوري اسلامي به عنوان شخصيتي مشروع و برخوردار از منافع مشروع ملي است و اين همان چيزي است که نه تنها اوباما که هيچ‌يک از روساي جمهوري آمريکا خواستار آن نيستند.»
اين تحليل را وبسايت خبري الجزيره منتشر کرد. در اين تحليل که به قلم فلينت لورت و هيلاري لورت (از مقامات سابق ارشد بخش خاورميانه در شوراي امنيت ملي آمريکا) نگاشته شده، مي‌خوانيم: ناکامي مذاکرات ايران و گروه «پنج به علاوه يک» حاصل عدم تمايل غرب به پذيرش حق ايران براي غني‌سازي اورانيوم در چارچوب پادمان‌هاي بين‌المللي است. ايران به عنوان کشوري مستقل و عضوي از «معاهده منع اشاعه هسته‌اي» (ان‌پي‌تي)، در صورت انتخاب غني‌سازي اورانيوم، از اين حق در چارچوب پادمان‌هاي بين‌المللي برخوردار است. اگر واشنگتن، حق ايران را براي غني‌سازي اورانيوم به رسميت بشناسد، تنها طي چند هفته معامله هسته‌اي با ايران انجام خواهد شد و تا زماني که واشنگتن از به رسميت شناختن اين حق خودداري کند، هيچ توافق مهم و قابل توجهي حاصل نخواهد شد.
نويسندگان تحليل درباره علت عدم تمايل مقامات آمريکا براي به رسميت شناختن حقوق قانوني ملت ايران خاطرنشان کردند: اين عدم تمايل آمريکا در بخش‌هايي از فرهنگ راهبردي واشنگتن ريشه دارد، به اين معني که آمريکا با کشورهايي که سياست‌هاي خارجي خود را بر مبناي اولويت‌هاي مورد نظر واشنگتن تنظيم نکنند، خصومت مي‌ورزد. از اين رو و با توجه به غلبه اين فرهنگ، بعيد است اوباما در دوره رياست‌جمهوري‌اش، روي چيزي سرمايه‌گذاري کند که مستلزم سوق دادن سياست آمريکا در قبال ايران در راستاي واقعيت راهبردي باشد و در نتيجه، جنجال بر سر فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران همچنان ادامه خواهد داشت.
تحليلگران آمريکا اضافه کردند: مذاکرات 2003 تا 2005 انگليس، فرانسه و آلمان با ايران و توقف حدود دو ساله غني‌سازي در ايران به منظور تشويق دستاوردهاي ديپلماتيک به خاطر امتناع دولت «جرج بوش» به شکست انجاميد. تلاش‌هاي سال2009 تا 2010 براي مذاکره درباره مبادله اورانيوم غني شده در ازاي دريافت سوخت مورد نياز راکتور تهران نيز به دلايل مشابه شکست خورد. دولت اوباما از پذيرش بيانيه تهران، برزيل و ترکيه به اين دليل خودداري کرد که طبق گفته او، اين بيانيه به صراحت حق ايران را براي غني‌سازي به رسميت شناخته بود. ايران، بر شانس موفقيت‌هاي ديپلماتيک تاکيد دارد.
نويسندگان اين گزارش با اشاره به عدم حسن نيت غرب، خاطرنشان کردند: ايران پس از حدود دو سال وقفه، فعاليت غني‌سازي را آغاز و تاکنون، 12هزار سانتريفيوژ نصب و راه‌اندازي کرد و در پي مخالفت اوباما با بيانيه تهران بود که ايران روند توليد اورانيوم 20درصدي را براي تامين نياز راکتور تحقيقاتي تهران سرعت داد.

 


رئيس شوراي روابط خارجي آمريکا نسبت به تشديد چالش‌هاي جهاني و از بين رفتن قدرت کاخ‌سفيد هشدار داد.
ريچارد هاس در تحليلي تحت عنوان «جهان بدون آمريکا» به برخي تهديدهاي احتمالي عليه منافع آمريکا در جهان پرداخت و منشأ آنها را نه در خارج از آمريکا بلکه در درون سيستم اقتصادي و سياسي آن کشور جستجو کرد. او در تارنماي انديشکده پروجکت سنديکيت مي‌نويسد: چيزي که امروزه و حتي براي يک آينده قابل پيش‌بيني به عنوان خطرناک‌ترين تهديد عليه آمريکا محسوب مي‌شود، ظهور چين، کره‌شمالي بي‌باک؛ ايران هسته‌اي، تروريسم جديد و يا تغييرات زيست‌محيطي نيست، بلکه تهديد واقعي در درون خود سيستم حکومتي آمريکا نهفته است.
هاس مي‌افزايد: اگرچه همه موارد فوق جزو تهديدهاي بالقوه و واقعي عليه آمريکا هستند، ولي بزرگترين چالش آمريکا، بدهي‌هاي رو به تزايد، زيرساخت‌هاي فاسد و زوال‌پذير، سيستم آموزشي درجه دوم در مقاطع ابتدايي و متوسطه، سيستم قديمي و منسوخ مهاجرتي و رشد اقتصادي بسيار کند آن و بطور خلاصه، بنياد‌هاي ضعيف داخلي براي نمايش قدرت آن هستند.
اين تحليل خاطرنشان مي‌کند: خود شهروندان آمريکا و آن دسته از کساني که اين ملت را نمايندگي مي‌کنند در بروز اين احساس دشمني از طرف ديگران بي‌نقش نبوده و نيستند. علت اصلي بروز اين حس در ديگران و اتهامي که بر شهروندان آمريکايي وارد آمده در بي‌ثباتي و تناقضي است که در اصول اعتقادي و عمل آمريکايي‌ها و گفتارشان وجود دارد و همچنين رياکاري مقامات آمريکا. وي مي‌افزايد: وقتي خود آمريکايي‌ها به اصولي که خود براي ديگران وضع مي‌کنند وفادار نيستند، چگونه مي‌توان انتظار داشت ديگران از اين رياکاري دچار خشم و نفرت نشوند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10