(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 30 اردیبهشت 1392 - شماره 20494

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
مشکلات آمریکا در سوریه (یادداشت روز)
کیهان و خوانندگان
تجریش (گفت و شنود)
گزارش خبری- تحلیلی کیهان
تکاپوی غرب برای تقویت خط سازش در انتخابات
3 بند دیگر از سیاست‌های کلی سلامت در مجمع تشخیص تصویب شد
سفیر ایران در باکو: 2 تبعه آذربایجانی بازداشت شده در ایران آزاد شدند
رئیس خانه تیمی گروهک‌ها و ماجرای حمایت از ستون نظام! (خبر ویژه)
اصلاح‌طلبان حتما روي نقشه «ب» آشوب ‌کار کنند! (خبر ويژه)
سيدحسن نصرالله‌ چگونه از رئيس سيا زهرچشم گرفت؟ (خبر ويژه)
هاشمي 30 سال بعد چگونه از سازمان منافقين و بهائيت نام مي‌برد؟ (خبر ويژه)
ماسون‌ها آن قدر نازند که نگو! اين هم سندش! (خبر ويژه)
 


موضع مقامات آمریکایی و سیاست‌های این کشور در قبال «سوریه اسد» چیست؟ این سوال، ظاهر ساده‌ای دارد ولی پاسخ آسانی ندارد و این به دلیل آن است که طی دو سال گذشته بارها شاهد نوسان در سیاست و موضع واشنگتن نسبت به دمشق بوده‌ایم.
تردیدی در این نیست که آمریکا نمی‌خواهد «اسد» بماند. اظهارات چند روز پیش اوباما در حضور رجب طیب اردوغان مبنی بر اینکه «هر طرح درباره سوریه باید متضمن کنار رفتن اسد از قدرت باشد» مانع تردید می‌شود اما در عین حال آمریکایی‌ها قادر به پاسخ به این سوال نیستند که چگونه و چه زمانی می‌توان اسد را از قدرت کنار زد. چند هفته پیش آمریکایی‌ها رسما اعلام کردند که به مخالفان مسلح بشاراسد رئیس‌جمهور سوریه، سلاح می‌دهند و برای این منظور مبالغی را در کنگره به تصویب رسانده‌اند. دو هفته پیش باراک اوباما گفت که طرح ژوئن2 را قبول دارد و برای توقف خونریزی تلاش می‌کند با این وجود رئیس‌جمهور آمریکا، چند روز پیش باردیگر از لزوم حمایت از مخالفان اسد سخن گفت. این مواضع نشان می‌دهد که آمریکا به درستی نمی‌داند با سوریه چه بکند.
آمریکا می‌خواهد اسد برکنار شود اما در عین حال در عرصه بین‌المللی با موانع متعدد مواجه است. روسیه و چین اجازه مجازات سوریه را نمی‌دهند چه رسد به برکناری اسد. این در حالی است که استفاده از ابزار سلبی شورای امنیت به همراهی روسیه و چین نیاز دارد. با این وصف صحبت کردن از منطقه حایل و یا منطقه پرواز ممنوع در سوریه عملا به جایی نمی‌رسد البته صحبت کردن از ایجاد منطقه حایل و ممنوعیت پرواز هواپیماهای ارتش سوریه برای تروریست‌های محاصره شده فایده‌ای دارد و اندکی آنها را تسکین می‌دهد. استفاده از ابزار ناتو علیه سوریه هم احتیاج به موافقت همه اعضای این سازمان دارد و حال آنکه اکثر اعضای این سازمان، مداخله در سوریه را ورود به جنگی با تبعات نامحدود و نتایج غیرقابل محاسبه ارزیابی می‌نمایند.
آمریکا در داخل سوریه نیز با مشکلات عدیده‌ای مواجه است. علاوه بر آنکه مردم، دولت و ارتش سوریه بعد از 25ماه دو یا چند دسته نشده‌اند و فشارها نتوانسته به آنان آسیب جدی وارد کند، در عین حال مخالفان دولت سوریه نیز از یکپارچگی و وحدت نظر برخوردار نیستند. نیروهای موسوم به ارتش آزاد که عمدتا در استانهای شمالی سوریه شامل ادلب، حلب و رقه حضور نسبی دارند. منطقه شمال بویژه حلب منطقه‌ای است که دولت در آن همواره محبوب بوده است. سنی‌‌های حلب در طول دوران حکومت حافظ و بشار همیشه رابطه گرمی با حکومت دمشق داشته‌اند. مردم استان ادلب در شمال غرب سوریه نیز به دلیل مجاورت با استان‌های لازقیه و حلب همواره به دولت دمشق اعتماد داشته‌اند. اجرای منطقه حایل یا پرواز ممنوع در چنین شرایطی امکان‌پذیر نمی‌باشد. با این وصف امکان کمک ویژه غرب به عناصر مسلح ارتش آزاد وجود ندارد. مشکل دیگر آمریکا این است که ورود کشورهای مختلف به سوریه و محور شدن نیروهای اطلاعاتی امنیتی این کشورها در سوریه سبب شکل‌گیری یک جریان اپوزیسیون عمدتا اطلاعاتی امنیتی و فاقد درک درست سیاسی شده است. معارضه سوریه بخصوص در بخش میانی سوریه یعنی در دو استان «ریف» و «دیرالزور» شکل پیمانکاری به خود گرفته است، یعنی در هر بخش یک گروه دست به اقداماتی می‌زند بدون آنکه تاثیر مثبت یا منفی این اقدام درگروه مسلح دیگر را در نظر بگیرد. هر کدام از این دسته‌ها به یک سرویس اطلاعاتی عربی یا غربی وصلند، مبلغی پول دریافت می‌کنند و به اقدامی دست می‌زنند. اقدامات گروه‌های تروریستی بخصوص در بخش میانی سوریه بیش از آنکه به حکومت دمشق آسیب وارد کند باعث استحکام بیشتر آن شده است. تروریست‌های مسلح که تا حدود یک ماه قبل بر بخش اعظم استان ریف تسلط داشتند، مقبره صحابی جلیل‌القدر و محبوب پیامبر یعنی «حجر بن عدی» را در منطقه تحت سیطره خود ویران کردند و دهها بار از این منطقه به سمت پایتخت، خمپاره پرتاب کردند که در یکی از این موارد اصابت خمپاره به دانشگاه دمشق سبب شهادت 22 دانشجو گردید. در یک اقدام دیگر تروریست‌ها در مسجدی بمب‌گذاری کردند و علامه سعید رمضان البوطی روحانی برجسته اهل سنت را به همراه 50 نمازگزار دیگر به شهادت رساندند. چنین اقداماتی بطور طبیعی به ضرر حکومت تمام نمی‌شود ولی تروریست‌ها که آموزشی جز آموزش‌های نظامی و اطلاعاتی ندیده‌اند از درک پیامدهای اقدامات کور امنیتی عاجزند و لذا می‌‌توان گفت هرچند غرب و بعضی از کشورهای عرب و غیرعرب منطقه هزینه‌های هنگفت و سخاوتمندانه‌ای علیه سوریه کرده‌اند ولی به هدف نرسیده‌اند. دقیقا به همین دلیل بود که چند روز پیش وزارت خارجه آمریکا «محمد الجولانی» سرکرده تروریست‌های النصره را در لیست تروریست‌ها قرار داد.
آمریکایی‌ها 25 ماه پس از آغاز مسائل اخیر در سوریه، در روی زمین سوریه به چیزی دست نیافته‌اند. حزب‌الله لبنان که یکی از اهداف محاصره امنیتی سوریه بوده، اینک با اقتدار بیشتری در صحنه حضور دارد و ایران با صراحت لهجه بیشتری از مردم و دولت سوریه حمایت می‌کند. امروز 25 ماه پس از شروع اقدامات تروریستی علیه اسد، آمریکا نگران سرریز شدن این جریان به کشورهای متبوع خود است. تردیدی نیست که نزدیک به یک سوم از عوامل تروریستی که علیه دمشق فعالیت می‌کنند، خارجی می‌باشند. این نیروها به زودی به کشورهای خود بازمی‌گردند. آیا نیروهایی که با دریافت مبالغ هنگفتی به یک شبکه تروریستی پیوسته‌اند تمایلی به در پیش گرفتن یک زندگی معمولی را دارند؟ بعضی از خبرها بیانگر آن است که دولت‌های عربستان، پاکستان، تونس و لیبی بشدت نگران پایان قصه سوریه‌اند. گفته می‌شود از هرکدام از این 4 کشور چند هزار نفر در شبکه‌های تروریستی فعالیت دارند در این میان تاکنون دست‌کم 300 پاکستانی در جریان حملات ارتش سوریه کشته شده‌اند و دولت پاکستان بی‌سر و صدا از کنار آن گذشته و در واقع حساب خود را از تروریست‌های اعزام شده جدا کرده است.
یک گزارش بیانگر آن است که آمریکایی‌ها نگران بازگشت تروریست‌های پاکستانی به پاکستان هستند و آثار آن را تقویت موضع تهاجمی طالبان علیه غرب می‌دانند. همین نگرانی را مقامات عربستان سعودی هم دارند و از این رو وزارت خارجه عربستان اخیرا تماس‌هایی را با مقامات ترکیه و قطر برقرار نموده و نگرانی خود را از تمام شدن پرونده سوریه در یک روند نظامی- امنیتی ابراز کرده و حل و فصل مسئله در مناسبات و چارچوب‌های سیاسی را به منظور مهار قدرت شبه‌نظامیان ضروری دانسته است. کاملا واضح است که اگر تروریست‌ها بتوانند با استفاده از موشک و بمب «تغییر در سوریه» را تحقق ببخشند، در کشور خود نیز به محض مواجه شدن با یک مانع حکومتی به درگیری نظامی- امنیتی متوسل می‌شوند و آن موقع کار از دست حکومت‌ها خارج می‌شود.
آمریکا به این دلایل، برای برون‌رفت از «بحران سوریه» راه‌حل ندارد، آمریکا روی شبکه‌های تروریستی احاطه کافی ندارد و هرچند با واسطه ترکیه سلاح‌های زیادی را در اختیار تروریست‌ها قرار داده اما نتوانسته است با اجزاء و دسته‌های تروریستی رابطه آمر و مامور برقرار نماید. از سوی دیگر دستگاه‌های امنیتی سعودی و قطر ضعیف‌تر از آن هستند که بتوانند چنین روندی را به نفع آمریکا مدیریت نمایند از این رو در روزهای گذشته فاش شد که تعداد زیادی از عناصر برجسته و کارکشته موساد در ترکیه دیده شده‌اند. ضعف آمریکا در مدیریت تروریسم ضد سوری سبب اعتراض همراهان آن هم شده است. انگلیس، فرانسه و آلمان طی هفته‌های اخیر نارضایتی خود را در قالب اظهارنظرهای مخالف اظهارات مقامات آمریکایی بروز داده‌اند. بحران سوریه می‌تواند به یک بحران معکوس در اروپا تبدیل شود. کم نیستند کشورهایی در اروپا که پایان بحران سوریه را به سبب شرکت داشتن برخی از شهروندان آنان در شبکه‌های تروریستی آغاز بحران تروریستی در غرب ارزیابی کرده‌اند.
به موازات شکست برنامه اطلاعاتی و نظامی غرب در سوریه، جبهه مقاومت به وضعیت مناسب‌تری رسیده است. با تشدید حملات تروریستی علیه مردم و شخصیت‌های سوری، حقانیت مواضع ایران آشکارتر شده است. اگر تا سال پیش ایران برای توضیح حمایت خود برای مردم عرب مشکل داشت و این سبب فاصله گرفتن بعضی از دوست‌های سنتی از ایران می‌شد امروز همان دوستان بر حقانیت مواضع ایران تاکید می‌نمایند. امروز بر همه آشکار شده است که جبهه مقاومت در سوریه از مردم سوریه و امنیت و استقلال و تمامیت ارضی آن دفاع می‌کند. این مسئله راه پیشرفت جبهه مقاومت در مناطق آلوده به عوامل تروریستی سوریه را به قصد پاکسازی و بازسازی سوریه هموارتر می‌کند. ارتش سوریه طی یک ماه و نیم گذشته پیشرفت‌های مهمی داشته و توانسته است بخش زیادی از مناطق آلوده را پاکسازی کرده و تروریست‌ها را در مناطق مختلف در استان‌های ادلب، حلب، دیر الزور و ریف به محاصره درآورده و جریان سلاح به سمت بخش اعظم آنان را قطع نماید.
سعدالله زارعی

 


سامانه پیام کوتاه 30002323
* سایت‌های ضدانقلاب خارجی و فتنه‌گران و دشمنان نظام درصدد فتنه بزرگتری از فتنه 88 هستند و با علم کردن برخی کاندیداها درصدد ضربه زدن به نظام هستند ولی خوب بدانند اگر توطئه و طرح خود را صدها بار تکرار کنند راه به جایی نخواهند برد و ملت تا آخرین نفس پای انقلاب خود ایستاده است و به هیچ قیمتی رهبر و مقتدای خود را تنها نمی‌گذارد.
محمود نصیری
* از شورای نگهبان درخواست می‌شود به مر قانون که وظیفه ذاتی این شوراست در بررسی و احراز صلاحیت کاندیداها عمل کند. در این صورت نه حلقه انحرافی و اطرافیانش تایید خواهند شد و نه حامیان فتنه آمریکایی 88. اینکه برخی از همین افراد می‌گویند برای خدمت آمده‌اند مقصودشان خدمتی است که در راستای تحقق آرزوهای فتنه‌گران است نه خدمت به نظام و در جهت خواسته رهبری.
مهدی بارانی
* اگر شاه ملعون توانست تاریخ شاهنشاهی را برای همیشه جایگزین تاریخ هجری شمسی بکند و اگر دوم خردادی‌ها توانستند دوم خرداد را جایگزین 22 بهمن بکنند لیدر حلقه انحرافی هم خواهد توانست باستان گرایی را به جامعه اسلامی ایران تحمیل نماید.
9005---0913
* عملکرد بان‌کی‌مون در قبال کشتار مردم توسط فرقه‌های تروریستی فشار در سوریه نشان داد که او حافظ منافع و جیره‌خوار امپریالیسم، ‌ارتجاع عرب و فرقه‌های فشار است نه رئیس سازمان ملل.
محمودی
* دولت که این‌قدر برای افزایش یارانه تا سقف 250 هزار تومان اصرار دارد پاسخ بدهد که وقتی با یارانه 45 هزار تومانی نتوانسته تورم را مهار کند وای به روزی که یارانه‌ها به سقف 250 هزار تومان برسد.
5330---0912
* مسکن مهر 2800 واحدی میارکلا ساری با وجود شروع به کار از سال 87 همچنان نیمه‌کاره است. مسئولین امر قول تحویل مرداد 90 را داده بودند ولی به مرداد 92 نزدیک می‌شویم و خبری از تحویل نیست
4406---0911
* 2 سال است که زمینی در فاز 6 پردیس بومهن خریداری نموده‌ام ولی از سوی شهرداری مجوز ساخت صادر نمی‌شود در صورتی که برای فاز 8 تبلیغات واگذاری شروع شده است. از مسئولین امر درخواست می‌شود مشکل ما را مرتفع نمایند.
مقرب
* طبق فرموده رهبر معظم انقلاب اینجانب به عنوان یک شهروند ایرانی برای حمایت از سرمایه و کار و تولید ملی ایرانی یخچال[ ...] خریدم که در تاریخ 25/3/91 تحویل و راه‌اندازی شد و در تاریخ 27/2/92 موتور یخچال سوخت. خواستم از مسئولین بپرسم چرا تلاشی در جهت ارتقای کیفیت اجناس ایرانی به ویژه اجناس الکتریکی صورت نمی‌گیرد. این وضعیت خیانت به تولید داخلی است.
یک شهروند مستاجر تهرانی
کیهان: نام شرکت تولیدکننده یخچال در دفتر روزنامه موجود است.
* وقتی برای کار اداری به اداره نیابت ناحیه12 دادگستری پارک شهر تهران مراجعه کردم گفتند باید گوشی را تحویل دهید. این کار صورت گرفت و در ازای آن سیصد تومان مطالبه شد! این کار چه وجه شرعی و قانونی دارد؟!
حمیدرضا خرد
* در جواب خانم یا آقایی که از طریق این ستون گفته بود به جای اشکال گرفتن از بدحجابی خانم‌ها باید جلوی نگاه یا افکار گناه‌آلود بعضی از آقایان گرفته شود عرض می‌کنم وجود نگاه‌های هرزه در جامعه برای بی‌حجابی توجیه نمی‌شود. گناه گناه است از هرکس سر بزند عواقب سوء به دنبال دارد، چه بدحجابی و تحریک چشمان هوس‌آلود باشد و چه نگاه‌های آلوده.
4261---0915
* با 12میلیون تومان وام روستایی نمی‌توان حتی یک آلونک در روستا ساخت. وام روستایی را افزایش بدهند تا بلکه بتوان با آن کاری کرد.
4877---0933
* مدتی است که سرقت گوسفندان در چند روستای شهرستان میانه باب شده است. در آخرین مورد تعداد 29 گوسفند را از یک روستایی ساکن روستای کرو دزدیده‌اند و سارقین شناسایی نشده‌اند. بنویسید با این ناامنی که به جان زندگی ما افتاده چه باید بکنیم و به کجا پناه ببریم. رئیس پاسگاه این منطقه در قبال این ناامنی به وجود آمده باید پاسخگو باشد.
اسماعیلی
* بسیاری از رانندگان از مفهوم و کاربرد نور بالا و نور پایین در شب بی‌اطلاع و یا به آن بی‌توجهند و همین امر موجب تصادف و واژگونی و انحراف خودروها از مسیر می‌شود. از صداوسیما و پلیس راهور درخواست می‌شود در این مورد از طریق رسانه‌ ملی و نصب تابلوهای هشدار در ابتدای خروجی شهرها اطلاع‌رسانی کنند.
6790---0912
* صرفه‌جویی در مصرف آب و دیگر موارد همچون برق، گاز و ... که همگانی و همیشگی است نباید منوط به فصل خاصی از سال باشد. همچنین سهم مراکز دولتی در این زمینه را نباید نادیده گرفت بلکه این موضوع همیشه باید مدنظر مسئولین باشد.
8516---0919
پاسخ اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران
در پاسخ به مطلب مندرج در کیهان 27/1/92 درخصوص پروژه‌های مسکن مهر شهرستان بهشهر به آگاهی می‌رساند: در شهرستان بهشهر 5065 واحدمسکن مهر تعریف شده که از این تعداد عملیات اجرایی 3585 واحد به اتمام رسیده است. لذا با توجه به آمار یاد شده بیش از 70 درصد پروژه‌های تعریف شده به اتمام رسیده و در حال بهره‌برداری هستند و مابقی پروژه‌ها نیز با توجه به موانع و مشکلات اجرایی از جمله عدم هماهنگی‌ در پرداخت آورده سهم متقاضی، تاخیر در تکمیل خدمات زیربنایی در دست اجرا و امید است در شش ماه اول سال جاری با تلاش و همت همه مسئولین ذیربط عملیات اجرایی آنها نیز به اتمام برسد.گفتنی است تعداد متقاضی ثبت‌نام شده پروژه مسکن مهر شهرستان بهشهر 4360 نفر می‌باشد.»
پاسخ روابط عمومی شهرداری منطقه 22
در پاسخ به مطلب مندرج در شماره 20484 صفحه2مورخ 15/2/1392 در خصوص «محاصره برج‌های 15طبقه اطراف دریاچه چیتگر» به آگاهی می‌رساند: کلیه بناهای احداث شده در اطراف دریاچه مطابق طرح‌های تفصیلی و ملاک عمل مصوب کمیسیون ماده پنج اجرا گردیده است.
پاسخ روابط عمومی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران
در پاسخ به مطلب مندرج در تاریخ 8/2/92 در روزنامه وزین با عنوان «پیام مردمی» به اطلاع می‌رساند فرآیند تعیین و تبدیل کلاس سوخت خودروهای عمومی و تشخیص صلاحیت افراد جهت دریافت سهمیه اختصاصی در حوزه وظایف ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور و اتحادیه‌های آژانس مربوطه قرار داشته و شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در تعیین سهمیه و همینطور تخصیص سهمیه به این قبیل خودروها نقشی ندارد.»

 


گفت: یک سایت وابسته به اپوزیسیون نوشته است مردم شعار هاشمی برای مقابله با گرانی‌ها و سر و سامان دادن به اقتصاد کشور را باور نمی‌کنند.
گفتم: حرف حساب زده ولی نگفته چرا؟!
گفت: نوشته است؛ هاشمی در میان مردم به حمایت از سرمایه‌داران و مانور تجمل معروف است و در دوران ریاست جمهوری خود کمترین توجهی به مردم محروم و فقیر نداشته است.
گفتم: شاید تصور می‌کند که مردم آن دوران را فراموش کرده‌اند.
گفت: خب! مردم می‌گویند این چه نامزد طرفدار محرومان است که آمریکا و اروپا و شیوخ عیاش عرب و کلان سرمایه‌داران از او حمایت می‌کنند؟! مگر قرار است آمریکایی‌ها به جای او برنامه‌ریزی کنند؟!
گفتم: چه عرض کنم؟! یارو جلوی یک تاکسی را گرفت و گفت؛ 2 نفر تجریش! راننده گفت؛ ولی تو که یک نفر هستی و یارو گفت؛ مگه خودت نمیای؟!

 


سرویس سیاسی-
کمتر از چهار هفته دیگر تا برگزاری انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری باقیست و همه چشم ها به این صحنه حساس دوخته شده است.
در حالی که همین روزها شورای نگهبان لیست نهایی نامزدهای عزیمت به پاستور را منتشر می کند و گروه ها و جریانات مختلف داخلی به شدت مشغول فعالیت های سیاسی آشکار و لابی های پشت پرده هستند، انتخابات ایران از مرزها نیز فراتر رفته و چشم های بین المللی نیز نظاره گر این میدان پرشور و تعیین کننده هستند. در این میان برخی دست ها نیز به کار افتاده اند تا با ابزار گوناگونی که در اختیار دارند بر این صحنه تاثیر گذاشته و نتیجه مطلوب خود را رقم بزنند.دقت در مواضع و اقدامات غرب طی روزهای اخیر به روشنی گویای میزان اشتیاق و تکاپوی آنان برای رسیدن به اهداف خاص خود در این مقطع خاص است.
بی بی سی که از مدتی قبل صفحه ویژه انتخابات ایران را در سایت خود راه اندازی کرده است، روز شنبه یک نظرسنجی را منتشر کرد. در این نظرسنجی از 30 تن از افراد با گرایش‌های مختلف – از لائیک و لیبرال و سلطنت‌طلب گرفته تا هوادار منافقین و چپ ها و ...- که البته همگی در دشمنی با جمهوری اسلامی اتفاق نظر دارند- پرسیده شده است؛ مساله اصلی رئیس‌جمهور بعدی چیست؟
«حلّ بحران اقتصادی كه تا حد زیادی به بهبود روابط ایران با غرب بستگی دارد»، «حل بحران اقتصادی ناشی از جراحی غیرحرفه‌ای آن و سیاست تنش‌‌زا با جامعه بین المللی...»، «مساله غرب و رابطه با آمریکا، هم نخستین شرط حل مساله تحریم‌ها است و هم برای حراست از منافع منطقه‌ای و رعایت حقوق کشور الزامی است»، «لازمه حل مسئله دوم (موضوع هسته ای) نیز از یک سو اجرای قطعنامه‌های سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد غنی‌سازی هسته‌ای در ایران و از سوی دیگر تغییری اساسی در سیاست خارجی ایران و به خصوص ایجاد روابط دیپلماتیک با آمریکا و پایان بخشیدن به انزوای سیاسی ایران در سطح جهان خواهد بود»، اینها بخش‌هایی از نظرات به اصطلاح کارشناسان بی بی‌سی است که تقریبا در تمام‌آنها با لحن های مختلف و تعابیر متفاوت تکرار شده است. شاه بیت همه این نظرات یک تعبیر است؛ راه حل همه مشکلات ایران در گرو سازش با غرب است.
بازی بحرانی جلوه دادن اوضاع و القای خط سازش به عنوان تنها راه حل این بحران خیالی، تنها به میدان رسانه هایی همچون بنگاه خبرپراکنی انگلیس محدود نشده و اقدامات عملی و دیپلماتیک را نیز شامل می شود.
چند روز قبل، وندی شرمن، نماینده آمریکا در گروه 1+5 در جلسه استماع کمیته روابط خارجی سنا گفت: ما به دقت انتخابات ریاست جمهوری ایران را زیر نظر داریم، سیاست آمریکا در قبال ایران تغییر رفتار است نه براندازی.
حتی اگر با خوشبینی به اظهارات معاون وزیر خارجه آمریکا نگاه کنیم و بپذریم که آمریکا به دنبال براندازی نظام جمهوی اسلامی نیست، باز هم موضوع «تغییر رفتار»، قابل تامل است.
ردپای این سیاست را می توان در تحرکات اخیر مجالس سنا و کنگره آمریکا پیدا کرد؛ تلاش گسترده و البته پر سر و صدا برای اعمال فشار اقتصادی و سیاسی علیه ایران در روزهای منتهی به انتخابات.
به نوشته روزنامه صهیونیستی تایمز اسرائیل، دو مجلس سنا و نمایندگان کنگره آمریکا درصدد هستند تا دو لایحه ضد ایرانی را ارائه کنند که به طور چشمگیری تحریم‌های آمریکا علیه ایران را فراتر از بخش های مالی و انرژی گسترش می دهند و در عین حال پیشنهاد پشتیبانی از رژیم صهیونیستی در صورت درگیری با ایران به بهانه فعالیت های هسته ای تهران را نیز ارائه می کنند.
در این خبر آمده است که «H.R. 850» لایحه تدوین شده در مجلس نمایندگان آمریکا است که به «باراک اوباما» رئیس جمهوری آمریکا این قدرت را می دهد که هر شرکتی را که مشغول معامله با ایران باشد، تحریم کند؛ قدرتی که می تواند منجر به گسترش تحریم‌های فعلی اعمال شده علیه ایران از بخش های مالی و انرژی به بخش های تولیدی و سایر بخش هایی که نقشی کلیدی در انعطاف‌پذیری ایران دارند، شود.
بر اساس این خبر، لایحه مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه هفته جاری در کمیته امور خارجی این مجلس به بحث گذاشته خواهد شد و این در حالیست که لایحه مشابه دیگری نیز توسط «رابرت منندز» رئیس کمیته روابط خارجی سنا و همچنین «جو‌منچین» سناتور دموکرات از ایالت «ویرجینای غربی» و «مارک کرک» سناتور جمهوریخواه ایالت «ایلینوی» نیز در حال ارائه است.انتظار می رود که نسخه نهایی این دو لایحه سنا و مجلس نمایندگان تدوین شود و در طول ماه های آتی به رای گذاشته شود.
تایمز اسرائیل با استناد به خلاصه لایحه کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان مدعی شده است که لایحه این مجلس علاوه بر گسترش محدودیت‌های اقتصادی علیه ایران، ناقضان حقوق بشر و از جمله کسانی را که فناوری های حساس به ایران صادر می کنند را تحریم می کند.
لایحه ضد ایرانی مجلس نمایندگان رسما «قانون مهار ایران هسته ای 2013» نامیده می شود و انتظار می رود که تا اواسط ماه ژوئن سال جاری و تقریبا همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تاریخ 14 ژوئن در ایران، در مجلس نمایندگان به رای گذاشته شود.
این لایحه با ارائه دستور به دولت اوباما، مدعی شده است که سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران باید در فهرست سازمان های تروریستی قرار گیرد.
این لایحه همچنین از دولت اوباما می خواهد تا هر سال یک استراتژی ملی را با محور ایران طراحی کند و در این استراتژی روی قابلیت های ایران و آسیب پذیری های کلیدی آن که ممکن است آمریکا بتواند از آنها بهره برداری کند، تاکید کند تا از این طریق یک نقشه راه در زمینه چگونگی بررسی موثر تهدید ایران در اختیار دولت واشنگتن قرار بگیرد.
علاوه بر این، «Resolution 65» نیز قطعنامه طرح شده در سنا است که خواستار پشتیبانی اقتصادی و نظامی از رژیم صهیونیستی در صورت درگیری نظامی تل آویو با ایران شده است. این لایحه هفته آینده در سنا به رای گذاشته خواهد شد.
تایمز اسرائیل با استناد به خلاصه این قطعنامه نوشته است که طرح سنا توسط منندز و «لیندسی گراهام» سناتور جمهوریخواه از ایالت کارولینای جنوبی ارائه شده است و تاکید دارد که اگر رژیم صهیونیستی مجبور به اقدام نظامی با هدف دفاع از خود به ایران شود، دولت آمریکا باید حمایت های دیپلماتیک، نظامی و اقتصادی از تل آویو را تامین کند.
این دو سناتور آمریکایی مدعی شده‌اند که تصویب چنین قطعنامه ای به معنای ارسال پیامی صریح و شفاف به ایران است مبنی بر اینکه آمریکا تمام اقدامات لازم برای تضمین اینکه تهران به سلاح هسته ای دست پیدا نخواهد کرد را عملی می کند.
تصویب این قطعنامه الزام آور نیست اما حمایت 92 نفر از اعضای 100 نفری سنا را جلب کرده است.
لایحه ضد ایرانی طرح شده در مجلس نمایندگان نیز حمایت 331 نفر از قانونگذاران این مجلس یعنی بیش از سه چهارم 435 کرسی آن را داراست.
سرمنشا این سیاست های عملی و تبلیغاتی را می توان در اندیشکده های غربی یافت؛ آنجایی که اندیشکده واشنگتن به دست اندرکاران سیاسی توصیه می کند؛ «آمریکا نباید فرصت های پیش آمده در انتخابات ایران را از دست بدهد.»
براساس گزارش این موسسه، واشنگتن باید از فرصت احراز صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و همچنین اعلام نتایج انتخابات برای رسیدن به اهداف سیاسی خود استفاده کند. به نوشته اندیشکده واشنگتن؛ آمریکا باید به مردم ایران نشان ‌دهد که هدف از فشارهای آمریکا حکومت است و نه مردم و زمانی که مسیر انتخابات روشن‌تر شد، واشنگتن می‌تواند به ارزیابی تأثیر نتیجه انتخابات بر بن‌بست هسته‌ای و مسایل مهم دیگر بپردازد.موسسه آمریکن اینتر پرایز نیز در گزارشی با اشاره به صحنه سیاسی پیش‌رو، تاکید می کند: انتخابات ایران برای غرب بسیار مهم است.
در همین راستاست که رسانه های غربی طی روزهای اخیر به شدت فعال شده و سعی در تاثیرگذاری بر افکار عمومی داخل ایران داشته و از اینکه آشکارا از افراد نیز حمایت کنند ابایی ندارند.
آش حمایت از خط سازش در انتخابات چنان شور شده است که اندیشکده آمریکایی بروکینگز زنگ خطر را به صدا درآورده و می نویسد؛ اين واقعيت ناخوشايند، که ظاهراً او (یکی از نامزدهای انتخابات) در رسانه‌هاي غربي حمايت و طرفداران بيشتري از ايران دارد، يک مانع دردسرساز است.

 


مجمع تشخيص مصلحت نظام 3 بند ديگر از سياست‌هاي کلي سلامت را تصويب کرد.
جلسه اخير مجمع تشخيص مصلحت نظام، با ادامه بررسي و تدوين سياست‌هاي کلي بخش سلامت با حضور اکثريت اعضا و روساي قواي مقننه و قضائيه پيگيري شد و تدوين اين سياست‌ها مجموعا با تصويب دوازده بند اصلي و زيرمجموعه پايان يافت که براي تاييد نهايي تقديم رهبري معظم انقلاب خواهد شد.
در اين جلسه که به رياست آيت‌الله اکبر هاشمي رفسنجاني برگزار شد، وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، وزير تعاون، کار، رفاه اجتماعي، رئيس کميسيون بهداشت و درمان مجلس شوراي اسلامي، قائم‌مقام سازمان پزشکي، رئيس دانشکده طب سنتي دانشگاه علوم پزشکي تهران و ديگر کارشناسان از دستگاه‌هاي ذيربط حضور داشتند؛‌پس از بحث و بررسي‌هاي اعضا و مدعوين بندهاي دهم، يازدهم و دوازدهم از سياست‌هاي کلي سلامت را تصويب کردند.
توسعه کيفي و کمي هدفمند، سلامت‌محور، جامعه‌نگر، (مبتني بر نيازهاي جامعه)، پاسخگو و عادلانه نظام آموزش علوم پزشکي (سلامت) و تربيت نيروي انساني کارآمد در ساختار ادغام يافته با آموزش مراقبت‌هاي سلامت موارد بند دهم بود که به تصويب رسيد.
در بند يازدهم، تحول راهبردي پژوهش علوم پزشکي با رويکرد نظام نوآوري براي بهره‌گيري از علم نافع و تحقق مرجعيت علمي و در بند دوازدهم بازشناسي، تبيين، ترويج، توسعه و نهادينه نمودن طب سنتي ايران تصويب شد.

 


محسن پاک‌آيين سفير کشورمان در باکو از آزادي دو تبعه جمهوري آذربايجان در ايران که به علت ارتباطات غيرمعمول بازداشت شده بودند، خبر داد.
وي با اعلام اين خبر گفت: خالده خالده تبعه جمهوري آذربايجان در ايران و راننده‌اش صبح روز يک‌شنبه آزاد شدند. لازم به ذکر است اين دو نفر اول آوريل به علت نقض قوانين ايران و ارتباطات غير معمول در تبريز بازداشت شده بودند.

 


مدير روزنامه توقيف شده جامعه مي‌گويد کانديداي اصلاح‌طلبان ستون نظام است.
حميدرضا جلايي‌پور در مصاحبه با ايلنا گفت: کانديداي اصلاح‌طلبان ستون نظام است. ما نمي‌دانيم که مخالفان اصلاح‌طلبان چه مي‌کنند اما مهم اين است که اصلاح‌طلبان نگران کشورند.
وي افزود: هاشمي چند خصيصه دارد اولي خدمتي است که در دوران انقلاب، جنگ و سازندگي کرده، دومي خدمتي است که در رواج اسلام اعتدالي کرده است. ميراث ديگر هاشمي طرفداري او از دلسوزان نظام و انقلاب است که اتفاقاً ميراث قابل تقدير هاشمي به حساب مي‌آيد که همواره تقويت شده است.
او مي‌گويد: هاشمي از لحاظ توانايي هوشي و حضور ذهن مثل يک شخصيت 40 ساله است.
او همچنين در مصاحبه با روزنامه زنجيره‌اي شرق گفت: هاشمي نامزد مردم است نه گروه‌هاي سياسي. هاشمي تنها مورد تأييد و حمايت اصلاح‌طلبان نيست. او در ميان اصولگرايان ميانه‌رو و بدون جنجال نيز نفوذ دارد.
دم زدن جلايي‌پور از انقلاب و نظام و ستون آن در حالي است که نشريات زنجيره‌اي نظير روزنامه جامعه و توس و عصر آزادگان و نشاط، در دوره اصلاحات علناً از ختم انقلاب نوشتند و در سازماندهي و تهييج براي آشوب‌هاي خياباني در تير ماه سال 78 نقش اول را داشتند.
رويکرد خيانت‌کارانه و وطن‌فروشانه نشرياتي مانند روزنامه جامعه آن قدر محرز بود که عطاءالله مهاجراني وزير وقت ارشاد 6 دي 1377 با روزنامه اخبار مصاحبه کرد و گفت: روزنامه جامعه به چتر حمايتي گروه‌هايي تبديل شده بود که براي تشکيل يک جبهه سياسي از اين روزنامه سود مي‌بردند... به آنها درباره رعايت مباني ديني تذکر داده و گفته بودم چه دليلي دارد از کساني که با نفس دين مسئله دارند دعوت به همکاري کنيد؟ شاهد بوديم در اين روزنامه گروه‌هايي که از سال 60 به هم پيوستند و در برابر انقلاب قرار گرفتند، تک‌تک داشتند در اين رشته گرد مي‌آمدند تا سامان يابند. مثلاً جبهه ملي، نهضت آزادي و حتي گروه‌هاي مارکسيست».
با اين اوصاف بايد گفت نفس حضور امثال جلايي‌پور در پيشاني تحرکات اصلاح‌طلبان نشان مي‌دهد که آنها دنبال استفاده ابزاري از هاشمي بر عليه اسلام و انقلاب هستند و تظاهر آنها به حمايت از انقلاب و نظام و ستون‌هاي آن حکايت همان شتري است که ادعا مي‌کرد از حمام مي‌آيد اما زانوانش چيز ديگري را روايت مي‌کرد.

 


ارگان گروهک اتحاد جمهوريخواهان از افراطيون مدعي اصلاحات خواست در کنار نقشه «الف» حمايت از هاشمي، نقشه «ب» آشوب خياباني به بهانه حذف يا باخت هاشمي در انتخابات را تنظيم کنند!
اين گروهک از سوي برخي اعضاي چند گروهک منحله نظير حزب توده، فدائيان خلق و... تشکيل شده است.
وبسايت گروهک مذکور از قول يکي از همين فعالان گروهکي نوشت: بهتر است ما يعني چه آنها که رأي خواهند داد و چه آنها که رأي نخواهند داد عقل خود را روي هم بريزيم تا در فرداي رد صلاحيت رفسنجاني يا فرداي اعلام فرد ديگري به عنوان برنده انتخابات يا فرداي پيروزي رفسنجاني چه بايد کرد. اصلاح‌طلباني مانند جلايي‌پور مدعي‌اند که هفته‌ها درباره مشي انتخاباتي خود مشورت کرده‌اند تا به توافق رسيده‌اند. بايد از اصلاح‌طلبان که به هر حال، به دليل عدم تحمل مطلق همه نيروهاي سياسي به جز طرفداران حکومت مذهبي، در حال حاضر تنها نيروهاي منتقد وضع موجود و در عين حال فعال در صحنه انتخابات‌اند، خواست و اميدوار بود که به «نقشه الف» خود که رئيس‌جمهور شدن رفسنجاني است اکتفا نکنند و براي شرايطي نيز که حکومت، رفسنجاني را حذف يا او را بازنده اعلام کند، يک «نقشه ب» داشته باشند. مثلا اصلاح‌طلبان بايد سياست مشخصي در قبال واکنشهاي اعتراضي پس از حذف يا اعلام باخت رفسنجاني تنظيم کنند. اگر سياستشان اين باشد که اين‌بار هرچه زودتر در برابر حکومت عقب‌نشيني کنند، اين را بگويند تا همه تکليف خود را بدانند. به نظر من بدترين حالت اين است که حکومت کسي ديگر را رئيس‌جمهور اعلام کند، خود رفسنجاني و اصلاح‌طلبان عزم ايستادگي در برابر حکومت را نداشته باشند و فقط اعتراضاتي خودجوش و بدون حمايت از سوي اصلاح‌طلبان صورت گيرد. اما اگر کمپين رفسنجاني مصمم به ايستادگي باشد بايد از هم‌اکنون روي انتخابات دستکاري شده چهار سال پيش دست بگذارد و خواهان تضمين‌هايي براي عدم تکرار آن سناريو شود!
«سهراب-م» همچنين در مورد رد صلاحيت مشايي و احتمال ايجاد تنش اجتماعي گفته است:در مورد مشايي و امکان رويارويي با حاکميت در صورت رد صلاحيت محتمل مشايي، به نظر من زياد غلو شده است. اگر به عکسهاي گردهمايي‌هاي اخير طرفداران مشايي در شهرستانها بنگريم درمي‌يابيم که نخواهند توانست براي رويارويي جدي با حاکميت روي پايگاهي مردمي حساب کنند.
در همين حال پايگاه ضدانقلابي گويانيوز در تحليل مشابهي با اشاره به سوابق حمله اپوزيسيون به آقاي هاشمي نوشت: سوابق سياه هاشمي بر کسي پوشيده نيست ولي فهرست کردن جنايت‌ها و خيانت‌هاي گذشته دردي را درمان نمي‌کند. اگر کساني[ از اپوزيسيون] از هاشمي حمايت مي‌کنند، نه به خاطر عدم آشنايي با کارنامه‌ سياه او که به خاطر برپا کردن اجتماعات و ستادهايي‌است که مي‌توان عليه حکومت حرف زد.

 


تهديد سيدحسن نصرالله درباره گشودن جبهه تازه عليه رژيم صهيونيستي در جولان، رئيس سازمان‌ سيا را با سرآسيمگي به تل‌آويو کشاند.
چند روز پيش جان برنان رئيس سازمان جاسوسي سيا در سفري ناگهاني و مخفيانه به تل‌آويو رفت. به گزارش القدس العربي به نقل از روزنامه يديعوت آحارونوت، اين سفر کاملا سري بود.
اين روزنامه به نقل از منابع آگاه اسرائيلي مي‌نويسد اين نخستين سفر رئيس‌سازمان امنيت جديد آمريکا که دو ماه است به اين سمت منصوب شده به اسرائيل است که بنا بوده قبل از هرچيز مخفي باشد اما فورا خبر آن در رسانه‌ها منتشر شده است.
وي با مقامهاي مختلف از جمله بنيامين نتانياهو نخست‌وزير، موشه يعلون وزير امنيت و ژنرال بني گانتس رئيس ستاد ارتش اسرائيل ديدار کرد.
يديعوت آحارونوت تصريح کرد: آن چه به سفر برنان سرعت داده، تهديدهاي سيدحسن نصرالله، دبيرکل حزب‌الله لبنان بود که براي انجام مقاومت مسلحانه در جبهه جولان سوريه و گشودن اين جبهه عليه اسرائيل با هدف آزاد کردن سرزمين‌هاي اشغالي جولان چراغ سبز نشان داد.
اين مساله نگراني شديد آمريکايي‌ها را به دنبال داشته است. آمريکايي‌ها در اين وضعيت از انجام هرگونه حمله نظامي به اسرائيل از سوي حزب‌الله يا هر جريان مقاومت ديگر به شدت بيمناکند و معتقدند که چنين حمله‌اي نه تنها محاسبات آنها را در منطقه از بين خواهد برد بلکه باعث خواهد شد تا کل منطقه وارد جنگي تمام عيار شود.
در اين ميان گفته مي‌شود اسرائيلي‌ها از ايالات متحده گلايه دارند که تاکنون در پايان دادن به جنگ جاري در سوريه ناتوان بوده و اين مساله باعث شده است تا صهيونيست‌ها براي امنيت خود احساس خطر کنند.
به گزارش ديپلماسي ايراني، گفته مي‌شود پرونده هسته‌اي ايران نيز از ديگر موضوعات مورد مذاکره ميان رئيس سيا با اسرائيلي‌ها بوده است وي دراين‌باره به اطلاع مقام‌هاي صهيونيستي رسانده است که نتانياهو نمي‌تواند براي پرونده هسته‌اي ايران خط قرمز تعيين کند و باراک اوباما همچنان به پيشبرد مذاکره با ايران تا رسيدن به يک راه حل ديپلماتيک در پرونده هسته‌اي‌اش پايبند است. اما منابع آگاه مي‌گويند که اسرائيلي‌ها در پاسخ به اين اظهارات برنان گفته‌اند که بهتر است واشنگتن شکست راه ديپلماتيک در مورد پرونده هسته‌اي ايران را اعلام کند و رسما بگويد که تنها با گزينه نظامي مي‌توان جلوي پيشرفت‌هاي هسته‌اي ايران را گرفت.

 


صادق زيباکلام مي‌گويد هاشمي دوست دارد رد صلاحيت شود.
وي در مصاحبه با تسنيم اظهار داشت: هاشمي از خداي دو جهان و از ته دل دوست دارد که شوراي نگهبان وي را رد صلاحيت کند، چرا که او به وظيفه‌اش عمل کرده و در مقطعي که نظام و انقلاب نياز داشته، پا جلو گذاشته و به ميدان آمده است و شايد بدشان هم نيايد که چنين موردي پيش آيد.
او در عين حال در مصاحبه با «مسيح-ع» همکار خارج‌نشين نشريات زنجيره‌اي گفته است: فکر نمي‌کنم شوراي نگهبان صلاحيت آقاي هاشمي را رد کند البته اگر ايشان رد صلاحيت شوند معنايش اين نيست که با حکم حکومتي خواهد آمد.
حامي ديرينه هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين سؤال که اين پيروزي هاشمي توهم مجازي و روشنفکري نيست مي‌گويد به هر حال هاشمي راي منفي را همچنان دارد يعني کم نيستند کساني که اصلا از او خوششان نمي‌آيد.
وي در پاسخ اين سؤال که مردم عادي که خيلي سياسي نيستند تکيه کلام‌شان اين است که آقاي هاشمي [...] است، بچه‌هايش، پول بالا کشيدند. به اينها چه جوابي شما مي‌دهيد؟ مي‌گويد: پاسخي که من به شما مي‌توانم بدهم اين است که چنين ادبيات و چنين نگاه و چنين احساسي در خصوص آقاي هاشمي رفسنجاني وجود دارد و اين همان راي منفي است که گفتم در مورد هاشمي وجود دارد. منتها اين حس سال 84 خيلي‌خيلي قوي بود.
زيباکلام در ادامه با اين پرسش مواجه شد که «خيلي‌ها فکر مي‌کنند شخصيت فائزه هاشمي مستقل از پدرش است به اين دليل که وقتي زندان بود مطلبي نوشت که به بهائيان، احترام گذاشته بود و يا مجاهدين خلق را منافق خطاب قرار نداده بود. آيا خود آقاي هاشمي اصلا چنين نظري دارد که حالا زنداني شدن فرزندش به عنوان امتياز براي ايشان محسوب شود؟»
زيباکلام در پاسخ اظهار داشت: اگر يک سي يا چهل سال ديگر هم خداوند به هاشمي رفسنجاني عمر بدهد مطمئن باشيد که ايشان هم 40 سال بعد نه مي‌گويد بهائيان خائن هستند و نه به مجاهدين مي‌گويد منافق، ايشان هم مثل من و شما و مثل دخترش فائزه به جاي منافقين مي‌گويد مجاهدين و به بهايي‌ها هم خواهد گفت بهايي‌ها. منتها يادمان باشد که انتظارات ايده‌آل نداشته باشيم. اين را من بارها و بارها در دوران دوم خرداد به آقاي عبدي به آقاي بهنود به آقاي گنجي و به خيلي‌ها مي‌گفتم که هاشمي رفسنجاني واتسلاو هاول نيست، نلسون ماندلا نيست ولي هادي غفاري هم نيست، شيخ صادق خلخالي هم نيست و سعي نکنيم او را در اين جايگاه هل دهيم.
وي درباره اين سؤال که «اسم هاشمي، به عنوان تروريست در پرونده ميکونوس ثبت شده آيا او اساسا مي‌تواند به خارج سفر کند؟» گفت که قطعا اين چيزي که مي‌گوييد مطرح است اما او سعي مي‌کند بهبود در روابط ايجاد کند و بتواند به اروپا برود.

 


بخش فارسي شبکه دولتي انگليس ضمن کتمان خيانت‌هاي بزرگ جريان فراماسونري در حق ملت‌ها، يک رپرتاژ آگهي کامل براي اين جريان منتشر کرد.
در اين نوشته که در نوع خود يک اقدام بي‌سابقه در امر بيطرفي رسانه‌اي! است، مي‌خوانيم: فراماسونري يکي از کهن‌ترين انجمن‌هاي اخوت سکولار در جهان است که اعضايش به وجودي متعالي موسوم به معمار اعظم آفرينش عقيده دارند. هر مرد بالغ نيکنامي فارغ از نژاد، دين و زبان مي‌تواند به عضويت فراماسونري درآيد مشروط به اين که دل مشغول ارزش‌هاي اخلاقي جهانشمول باشد... گرچه فراماسون‌ها بايد به خدا يا همان معمار اعظم آفرينش عقيده داشته باشند ولي فراماسونري نه دين است و نه جايگزيني براي دين بلکه انجمني داوطلبانه مبتني بر سه اصل اخوت، اعانت و صداقت است.
بي‌بي‌سي فارسي در ادامه نوشته تحريف‌آلود خود مي‌نويسد: شکوفايي فراماسونري محصول رواج ايده اخلاقيات جهان‌شمول بود... اما در بسياري از ديگر کشورها بخت يار فراماسون‌ها نبود وجنگ‌ها، آشوب‌هاي سياسي و استقرار رژيم‌هاي غيردموکراتيک به تضعيف يا نابودي لژهاي فراماسونري انجاميدند زيرا فراماسون‌ها عامل بسياري از مصائب اجتماعي به شمار رفته و قرباني شدند.
در ادامه اين آگهي تبليغاتي ادعا شده: فراماسونري مروج وحدت جهان است ولي نه خواهان سلطه بر دنيا است و نه چنين تواني دارد زيرا نه تنها در نظر، وحدت را در عين کثرت مي‌جويد بلکه در عمل هم فاقد يک هيئت حاکمه جهاني واحد است. با اين حال، رواج توطئه‌پنداري در ميان عامه مردم در کشورهاي در حال توسعه فراماسونري را در مظان اتهامات بي‌اساس قرار داده است. به رغم حملات گوناگون، فراماسونري در طول همه اين سال‌ها دوام آورده و از آموزه‌هاي اصلي آن يعني باور به وجودي متعالي، محبت به هم مسلکان و خدمت به کل جامعه بشري حمايت مي‌کنند.
شايان ذکر است سازمان‌هاي ماسوني در کشورهاي استعماري غرب به واسطه استخدام برخي عناصر خودفروخته در کشورهاي تحت استعمار، دوره غارت و چپاول اين کشورها را طولاني کردند و عوامل اصلي اختناق و استبداد در بسياري از کشورهاي آسيايي و اروپايي و آمريکاي لاتين بودند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10