(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 خرداد 1392 - شماره 20499

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
کوتاه از انتخابات
مجلس تصويب کرد
سازمان امور مالياتي عليه بدهکاران شکايت مي‌کند
درمکتب امام
درك باطن گناه
با حضور رئيس‌جمهور صورت گرفت
افتتاح چندين پروژه عمراني، بهداشتي و درماني در لرستان
ادعاي جديد واشنگتن ايران پشت پرده حمله سايبري به آمريکاست
وزير خارجه انگليس: همه چشم‌ها به ايران پس از انتخابات دوخته شده است
   


7 خرداد؛ زمان اعلام گزينه‌ نهايي
جامعه روحانيت
يک عضو جامعه روحانيت مبارز اعلام کرد اين تشکل روحاني، سه‌شنبه 7 خرداد نظر نهايي‌اش را در مورد حمايت از کانديداي انتخابات رياست جمهوري اعلام مي‌کند.
حجت‌الاسلام احمد سالک با اشاره به اينکه هنوز کانديداي خاصي مطرح نيست، تصريح کرد: جامعتين نيز هفته جاري در مورد نحوه‌ ورود به انتخابات رياست جمهوري و حمايت از کانديدا و ورود مصداقي تصميم‌گيري مي‌کند.
احتمال حمايت رهروان از يک نامزد
نماينده مردم لنگرود در مجلس اعلام کرد احتمال دارد فراکسيون رهروان از قاليباف حمايت کند.
مهرداد لاهوتي و عضو شوراي راهبردي در مجلس که در حمايت از قاليباف تشکيل شده است، اظهار داشت: در حال حاضر استقبال خوبي از شوراي راهبردي شده و اعضاي اين شورا از 100 نفر هم تجاوز کرده‌ است.
وي افزود: به دنبال اين هستيم که جلسه‌اي با قاليباف و با حضور بيش از 150 نماينده مجلس برگزار کنيم و در حال حاضر در حال برنامه‌ريزي براي اين موضوع هستيم.
لاهوتي گفت: بعد از حمايت کارشناسانه آقاي لاريجاني از قاليباف در افتتاح پروژه امام علي (ع) موج خوبي براي آقاي قاليباف ايجاد شد.
وي اظهار داشت: در حال حاضر فراکسيون رهروان هنوز به گزينه واحدي نرسيده ولي اين احتمال وجود دارد که قاليباف گزينه نهايي فراکسيون رهروان در انتخابات آينده باشد.
تشکيل کميته‌هاي ستاد انتخاباتي ولايتي
طي احکام جداگانه اي از سوي علي اکبر ولايتي مسئولان جديد کميته ها و کارگروههاي مشورتي تنظيم برنامه هاي اين کانديداي انتخابات رياست جمهوري يازدهم منصوب شدند.
حجت الاسلام سبحاني نيا به عنوان رييس کميته پارلماني، حجت‌الاسلام مرسلي به عنوان مسئول کميته امور روحانيون و محمد عبدالهيان به عنوان دبير کميته مشاوران انتخاب شدند.
همچنين حسين سجادي در کميته تبليغات و رسانه، محسن تنها در کميته اقشار، جمال شورجه و حامد عنقا در کارگروه هنري داراي مسئوليت شدند.
انتخاب روساي ستادهاي انتخاباتي جليلي
سيد‌حسين نقوي‌حسيني به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي شهرستان‌هاي استان تهران سعيد جليلي منصوب شد.
همچنين رضا روستا آزاد، رئيس دانشگاه شريف از مسئوليت خود در کميته دانشگاهيان ستاد سعيد جليلي خبر داد.
وي افزود: بنده در زمان کانديداتوري زاکاني اين مسئوليت را بر عهده داشتم که در حال حاضر به ستاد جليلي منتقل شده است.
مسئول کميته‌ دانشگاهيان ستاد جليلي با اشاره به همکاري برخي از اساتيد با اين کميته‌،‌ افزود: در حاضر در ستاد آقاي جليلي کميته‌هاي مختلفي از جمله اساتيد، دانشجويان و فرهنگيان فعال شده‌اند.
گفتني است، سيد‌محمد آقاميري نيز به عنوان رئيس ستاد انتخاباتي استان تهران جليلي انتخاب شد.
اصلاح طلبان به دنبال ائتلاف
محسن بهرامي اعلام کرد شريعتمداري تلاش دارد تا روحاني و عارف و بقيه کانديداهاي معتدل از جمله غرضي به يک ائتلاف برسند.
سخنگوي محمد شريعتمداري در دوره داوطلبي وي براي انتخابات، با بيان اينکه وي تلاش مي‌کند بين روحاني و عارف ائتلاف ايجاد کند گفت: ائتلاف آنها با کانديداي معتدل نيز از برنامه‌هاي شريعتمداري است که نتيجه اين تلاش به ميزان استقبال کانديداها بستگي دارد.
بهرامي افزود: شريعتمداري از قبل تلاش مي‌کرد اصلاح طلبان و کانديداهاي معتدل را تشويق کند براي جلوگيري از ريزش آرا با همديگر ائتلاف کنند.
وي در واکنش به اينکه آيا شريعتمداري تلاشي براي ديدار بين روحاني و عارف انجام داده است و آيا منظور از ساير کانديداي معتدل غرضي است، گفت: اطلاعي از ديدار عارف و روحاني ندارم ولي تلاش براي ايجاد ائتلاف براي کم شدن تعدد کانديداها براي اينکه مردم بهتر و راحت تر انتخاب کنند در حال انجام است.
آغاز فعاليت رسمي
ستاد انتخاباتي روحاني
فعاليت‌هاي تبليغاتي و انتخاباتي ستاد حسن روحاني، نامزد انتخابات رياست‌جمهوري از روز شنبه رسما به رياست محمدرضا نعمت‌زاده آغاز شد.
محمدباقر نوبخت نيز به عنوان سخنگوي ستاد انتخاباتي حسن روحاني، در اين ستاد فعاليت مي‌کند.
تکذيب خبر کناره‌گيري عارف
مسئول روابط عمومي دفتر محمد‌رضا عارف اعلام کرد خبر کناره‌گيري معاون اول اصلاحات از انتخابات کذب محض است و آقاي خاتمي هم چنين توصيه‌اي به آقاي عارف نکرده‌ است.
عليرضا خامسيان با اشاره به فعاليت برخي سايت‌هاي خبري گفت: سايت‌هايي که مبادرت به انتشار چنين اخبار کذبي مي‌کنند عموما براي جلب توجه کاربران اينترنتي براي بالا بردن ميزان بازديد از سايت‌هايشان است و از هويت پايداري برخوردار نيستند.
همچنين رييس ستاد انتخاباتي عارف کانديداي يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري در مورد برنامه‌هاي تبليغاتي عارف گفت: در تهران مشغول فعال کردن ستادهايمان در نقاط مختلف شهر هستيم.
جعفر توفيقي افزود: بنا داريم در همه استان‌ها ستادهايمان را فعال کنيم و در بيشتر شهرستان‌ها نيز ستاد خواهيم داشت.
اعلام زمان معرفي کانديداي
جبهه مردمي اصلاحات
دبيرکل جبهه مردمي اصلاحات با بيان اينکه نمايندگان اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري حضور دارند، از معرفي نامزد مورد حمايت جبهه متبوعش ظرف روزهاي آينده خبر داد.
حجت‌الاسلام محمدزارع فومني درباره گزينه مورد حمايت اين‌جبهه در انتخابات رياست‌جمهوري، گفت: آن فرد شخصي خواهد بود که مسئوليت‌هاي مختلفي در جريان اصلاحات داشته و اصلاح‌طلب است، از اين رو ما ستادهاي انتخاباتي‌مان را در اختيار او قرار خواهيم داد.
وي همچنين از قطعي شدن فهرست جبهه متبوعش در انتخابات شوراها خبر داد و افزود: به زودي اسامي نامزدهاي اختصاصي خود در انتخابات شوراي شهر تهران را به مردم معرفي خواهيم کرد. اين حضور و نقش آفريني ما نشان از تحرک و فعاليت در انتخابات است، محکم ايستاده‌ايم و اصلا از صحنه رقابت انتخابات عقب‌نشيني نخواهيم کرد.
دبير کل جبهه مردمي اصلاحات در ادامه با بيان اينکه نمايندگان اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهوري حضور دارند، تصريح کرد: حسن روحاني اعلام کرده که بصورت مستقل در انتخابات حضور مي‌يابد، ولي عارف بعنوان چهره اصلاح‌طلب در انتخابات شرکت کرده و تا آنجايي که من در جريانم، وي مورد استقبال نيروهاي اصلاح‌طلب قرار گرفته است. بنابراين اصلاح‌طلبان در انتخابات کانديدا دارند.
مظفر رئيس ستاد انتخاباتي قاليباف شد
حسين مظفر به سمت رياست ستاد انتخاباتي محمدباقر قاليباف منصوب شد
به گزارش فارس، محمدباقر قاليباف در حکم انتصاب حسين مظفر به رياست ستاد خود تاکيد کرد: روحيه بسيجي و همت جهادي لازمه تحقق «پيشرفت و عدالت» است و در اين راه نبايد از دادن جان و سخت‌تر از آن تحمل بداخلاقي‌ها و تخريب‌هاي دروغين و شيطنت‌آميز، هراسيد.

 


نمايندگان مجلس در ادامه بررسي جزئيات لايحه بودجه مقررات سختگيرانه‌اي را براي بدهکاران مالياتي وضع و مصوب کردند که رئيس سازمان امور مالياتي عليه شرکت‌هاي بدهکار مالياتي اقامه دعوي مي‌کند.
براساس بند 45 لايحه بودجه 92، به منظور برقراري انضباط مالياتي بيشتر، سازمان امور مالياتي کشور موظف است اسامي مديران موسسات و شرکت‌هايي که بدهي مالياتي اعم از ماليات مستقيم و ماليات بر ارزش افزوده دارند و همچنين مديران و اعضاي هيئت مديره موسسات و شرکت‌هايي که به صدور اسناد (صورت حساب) مبتني بر انجام معاملات غيرواقعي در نظام اقتصادي از جمله امور مالي و مالياتي کشور مبادرت مي‌ورزند و تکاليف مقرر در قوانين مالياتي را مراعات نمي‌کنند را به همراه مشخصات آنان به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام کند.
اداره مذکور موظف است در خصوص مديران و اعضاي هيئت مديره که پس از تصويب اين قانون مرتکب تخلفات مذکور شوند از ثبت شرکت يا موسسه به نام آنان و همچنين از ثبت مصوبات مربوط به انتخاب مديران ياد شده در ساير شرکت‌ها ممانعت کند.
براساس مصوبه مجلس، همچنين تعقيب و اقامه دعوي عليه مرتکبين نزد مراجع قضايي از طرف رئيس سازمان امور مالياتي کشور به عمل خواهد آمد.
مجوز مجلس به شرکت‌هاي دولتي
نمايندگان مجلس به شرکت‌هاي وابسته و تابعه وزارتخانه‌هاي نيرو، نفت، راه و شهرسازي، دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، ارتباطات و فناوري اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزي اجازه دادند درآمد 150 هزار ميليارد ريالي اوراق مشارکت ريالي و صکوک را با اولويت پروژه‌ها و طرح‌هاي ميادين نفت و گاز مشترک با همسايگان هزينه کنند.
براساس مصوبه مجلس شرکت‌هاي وابسته و تابعه هفت وزارتخانه اجازه يافتند براي اجراي طرح‌هاي انتفاعي داراي توجيه فني و اقتصادي و مالي خود با اولويت اجراي پروژه‌ها و طرح‌هاي ميادين نفت و گاز مشترک با همسايگان و مهار آب‌هاي مرزي احداث و تکميل طرح‌هاي آب‌شيرين‌کن، تصفيه‌خانه‌هاي فاضلاب و نيروگاه‌هاي برق و همچنين مناطق محروم و کمتر توسعه يافته، اوراق مشارکت ريالي يا صکوک با رعايت ماده 88 قانون بخشي از مقررات مالي دولت با تضمين خود منتشر نمايند.
اوراق مشارکت فروش نرفته هر طرح، قابل واگذاري پيمانکاران، مشاوران و تامين‌کنندگان تجهيزات همان طرح در سقف مطالبات معوق طرح با تاييد ذي‌حساب و رئيس دستگاه اجرايي ذيربط است. اوراق واگذار شده قابل بازخريد قبل از سررسيد توسط بانک عامل نيست.
بانک مرکزي موظف است به محض فروش اوراق مشارکت و صکوک ارزي و ريالي از سوي دستگاه‌هاي اجرايي و شهرداري‌ها گزارش آن را به معاونت برنامه‌ريزي و اجرايي رئيس جمهور و وزارت امور اقتصادي و دارايي اعلام نمايد.
آيين‌نامه نحوه اجراي واگذاري بازخريد و بازپرداخت اصل و سود مشارکت موضوع اين بند با همکاري بانک مرکزي، معاونت برنامه‌ريزي و نظارت رئيس جمهور و وزارت امور اقتصادي و دارايي تهيه مي‌شود و به تصويب هيئت وزيران مي‌رسد.
مجوز مجلس به بانک‌ها
براي افزايش سرمايه
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي به کميته‌اي مرکب از معاونت برنامه‌ريزي و نظارت رئيس جمهور و وزارت امور اقتصادي و دارايي، صنعت، معدن وتجارت و جهاد کشاورزي و رئيس کل بانک مرکزي اجازه دادند مانده وجوه اداره شده و يارانه سود تسهيلات که تا پايان سال 1391 از سوي بانک‌هاي عامل اجرايي شده است را با احتساب سود سپرده دوره ماندگاري وجوه نزد بانک به منظور افزايش سرمايه بانک‌هاي دولتي اختصاص دهند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه به دستگاه‌هاي فوق اجازه دادند وجوه لازم را از طريق معاونت برنامه‌ريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور به منظور افزايش سرمايه بانک‌هاي دولتي پس از تصويب مجمع عمومي بانک‌ها و يا پرداخت وجوه اداره شده، اجراي طرح‌هاي توسعه و تبديل زمين‌هاي شيب‌دار به باغات مثمر، توسعه عمليات آبخيزداري، توسعه عمليات آب و خاک کشاورزي اختصاص دهند.
5 هزار ميليارد اوراق مشارکت
براي پروژه‌هاي نيمه‌کاره
مجلسي‌ها به دولت اجازه دادند براي اجراي طرح‌هاي تملک دارايي‌هاي سرمايه‌اي نيمه‌تمام 50 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت ريالي با تضمين خود و با بازپرداخت اصل و سود آن چاپ و به فروش برساند.
براساس مصوبه مجلس دولت اجازه يافت تا وجوه حاصل از فروش 50 هزار ميليارد ريال اوراق مشارکت ريالي را به منظور اجراي طرح‌هاي انتفاعي منتشر و وجوه اخذ شده را به رديف درآمد عمومي خزانه‌داري کل واريز کند.
منابع واريزي صرف طرح تملک دارايي سرمايه‌اي نيمه تمام مي‌شود. واگذاري اين اوراق به بخش دولتي اعم از شرکت‌ها، بانک‌ها و ساير دستگاه‌ها در بازار پول و قبل از سررسيد ممنوع است.
تضمين بازپرداخت تسهيلات ريالي
مجلسي‌ها در ادامه رسيدگي به بندهاي هزينه‌اي لايحه بودجه 92، بانک‌هاي عامل را موظف کردند که به منظور تضمين بازپرداخت تسهيلات ريالي و ارزي قراردادهاي توسعه مترو و قطارهاي شهري طرح‌هاي داراي توجيه اقتصادي شهرداري‌ها را بپذيرند.
نمايندگان مجلس در اين بند از بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه به بانک‌هاي عامل اجازه دادند که جهت تضمين بازپرداخت تسهيلات ريالي و ارزي قراردادهاي توسعه مترو و قطارهاي شهري اموال، املاک و طرح‌هاي داراي توجيه اقتصادي، فني و مالي شهرداري‌هاي ذيربط را بپذيرند.
همچنين در اين بند مصوب شد که بانک‌هاي عامل موظفند جهت تاييد پروژه‌هاي املاک، اوراق بهادار، حساب‌هاي بانکي و ساير دارايي‌هاي شهرداري‌ها را به عنوان تضمين بازپرداخت تسهيلات ريالي لحاظ و صرفاً با اخذ تضامين مذکور نسبت به پذيرش ارکان عامليت، ضمانت و پذيره‌نويسي اقدام کنند.
نمايندگان مقرر کردند که ميزان سپرده بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران و بانک‌هاي عامل حداکثر 5 درصد است که در حساب کوتاه مدت سپرده‌گذاري مي‌شود و سود اوراق مطابق با دستگاه و شرکت‌هاي دولتي تعيين مي‌گردد.
تمديد معافيت مالياتي اصناف
نمايندگان در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه مدت اجراي آزمايش قانون ماليات بر ارزش افزوده را تا پايان سال جاري تمديد کردند.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در مصوبه‌اي تصويب کردند، شرط تسليم اظهارنامه مالياتي براي برخورداري از معافيت مالياتي موضوع ماده101 قانون ماليات‌هاي مستقيم و تبصره 2 ماده 119قانون برنامه پنجم توسعه براي صاحبان مشاغل، وسائط نقليه، املاک و منبع ارث براي عملکرد سال‌هاي 1390 تا 1392 الزامي نيست.
براساس ديگر مصوبه مجلس شوراي اسلامي، تمامي درآمدهاي حاصل از فروش کالا و خدمات شرکت‌هاي دولتي موضوع ماده 5 قانون مديريت خدمات کشوري به استثناي بانک‌ها، بيمه‌ها و نهادهاي عمومي غيردولتي به حساب‌هاي معرفي شده از سوي خزانه‌داري کل کشور واريز مي‌شود تا حسب مورد طبق احکام و مقررات قانوني بين ذينفعان مربوطه تقسيم شود.
براساس تبصره اين بند، خزانه‌داري کل کشور مکلف است براساس اعلام سازمان امور مالياتي کشور در صورت عدم واريزي ماليات و عوارض ارزش افزوده از وجوه واريزي، شرکت‌هاي دولتي را از حساب آنها نزد خزانه‌داري کل کشور برداشت و حسب مورد به حساب‌هاي ذيربط واريز نمايد.
هزينه 20 درصد درآمد معادن در استان‌هاي دارنده معدن
نمايندگان مجلس در ادامه تصويب کردند که حداقل 20 درصد از درآمد معادن صرف طرح‌هاي تملک دارايي در استان‌هاي دارنده معدن شود.
مجلسي‌ها همچنين به بانک مرکزي جمهوري اسلامي اجازه دادند که در زمينه چاپ و انتشار ايران چک براساس قانون پولي و بانکي کشور عمل کند.
بهارستان‌نشين‌ها در ادامه و در جريان رسيدگي به بندهاي هزينه‌اي لايحه بودجه 92 به سازمان امور مالياتي کشور اجازه دادند که بخشي از فعاليت‌هاي خود را به بخش غيردولتي واگذار نمايد.
با تصويب نمايندگان همچنين به صورت ماهيانه يک دوازدهم هزار ميليارد ريال درآمدهاي سازمانهاي بنادر و دريانوردي به خزانه کل کشور جهت مصارف هزينه‌اي و سرمايه‌اي واريز مي‌شود.
مجلسي‌ها در ادامه رسيدگي به بخش‌هاي هزينه‌اي تصميم‌گيري در خصوص واحدهاي آموزشي در مجتمع‌هاي مسکوني، شهرهاي جديد و مسکن مهر را به کميسيون تلفيق سپردند.
نمايندگان همچنين با حذف بند 54 بخش‌هاي هزينه‌اي لايحه بودجه سال جاري، با نحوه هزينه‌کرد سهم شهرداري‌ها از درآمدهاي ناشي از تخلفات رانندگي مخالفت کردند.
بهارستان‌نشين‌ها در ادامه تصويب کردند که عوارض ساختماني خارج از حريم‌ شهرها و خارج از محدوده روستاهاي داراي دهياري در جهت توسعه و عمران روستاها هزينه شود.

 


ما مي‌خواهيم با مردم جهان روابط حسنه داشته باشيم
ما با همه ملت‌هاي عالم مي‌خواهيم دوست باشيم، با همه دولت‌هاي عالم به حسب طبع اولي مي‌خواهيم دوست باشيم. مي‌خواهيم که روابط حسنه، با احترام متقابل نسبت به همه داشته باشيم، مگر اينکه دولت‌هائي باشند که با ما خلاف رفتار کرده باشند و بخواهند به ما ظلم بکنند، تحميل بکنند، سلطه‌جوئي کنند بر ما، که ما با آنها مخالف هستيم و هرگز اجازه نخواهيم داد که آنها دخالتي در مملکت ما بکنند و آن سلطه‌جوئي‌هائي که آنوقت مي‌کردند، بکنند و با آنها البته نمي‌توانيم روابط داشته باشيم و با دولت‌هائي که با ما روابط حسنه داشته باشند، ما هم با آنها روابط حسنه داريم و اگر چنانچه ما احتياج به يک چيزي داشتيم و آنها هم احتياج به يک چيزي داشتند، خوب تبادل مي‌شود.
صحيفه نور - ج10 - ص252

 


بهترين راه تأسّي به وجود مبارك انسان كاملِ معصوم اين است كه مشمول صلوات خداي سبحان باشيم، اين بهترين عَطيه الهي است. ذات أقدس إله مال و لذّت‌هاي طبيعي را به همه مي‌دهد به بَرّ و فاجر به عنوان آزمون؛ امّا صلوات خود را مخصوص بندگان ويژه مي‌داند. اين صلوات را خداي سبحان بهره پيامبر فرموده است؛ در سوره مباركه احزاب همين آيه اي كه بعد از نمازها خوانده مي‌شود آمده است كه: اِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَي النَّبِي (1)، اين جزء برجسته ترين مفاخر وجود مبارك پيامبر اسلام (ص) است كه خداي سبحان با همه فرشته‌ها بر پيغمبر تحيّت مي‌فرستد.
آثار تأسّي به پيامبر اكرم (ص)
در همين سوره احزاب فرمود: پيامبر اسوه شماست. «اسوه» يعني آن انسان كاملي كه ديگران به او تأسّي مي‌كنند، به او اقتداء مي‌كنند در سيره‌هاي علمي و عملي: لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ اُسوَهٌ حَسَنَه(2)؛ و بهترين راه تأسّي اين است كه ما هم به جائي برسيم كه خدا بر ما صلوات بفرستد، چون خدا بر غير پيغمبر و بر غير امام معصوم هم صلوات مي‌فرستد؛ چه بهتر كه ما مشمول آن باشيم. در همين سوره مباركه احزاب فرمود: هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَليكُمْ وَ ملائِكَتُهُ لِيُخرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَي النُّور(3). خداي سبحان بر شما صلوات مي‌فرستد تا با صلوات الهي نوراني بشويد، نه آدم خوبي باشيد! آدم خوب شدن، با تقوا شدن، عادل شدن، وارسته شدن، مهدّب شدن بين راه بودن است!! ما اگر پايان كارمان را ديديم، آدم خوبي هستيم.
وقتي فرمود: الر كِتابٌ اَنزَلْناهُ اِلِيكَ لِتُخرِجَ النّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَي النُّور(4)، نه اينكه مردم را عادل كني! مردم را عادل كني كه چه؟! مردم را با تقوا كني كه چه؟! به مقام شهود برسند، به مقام واقعيّت برسند. وقتي به آنها پيشنهاد رشوه دادي، اين بوي بد رشوه به مشامش برسد؛ لازم نيست كه بگويد من را مي‌گيرند و دادگاه اداري اي هست! مگر شما وقتي يك سطل زباله به كسي تعارف كردي، مي‌گيرد؟! چون آدم عاقلي است! يك چنين بويائي براي بعضي‌ها هست، يك چنين ديدي براي بعضي‌ها هست؛ ما براي اين خلق شديم، نه براي آدم خوب شدن! آن آدم خوب شدن حدّ مياني است. مثل اينكه كارهاي فرهنگي براي اين باز نشد كه كسي ديپلم بگيرد! ديپلم بين راه است، آدم خوب شدن بين راه است؛ خيلي‌ها هستند كه آدم خوب مي‌شوند، بعد با يك رانت خواري عوض مي‌شوند! تا آن شامّه پيدا نشود، ما در خطريم. درسوره مباركه هود فرمود: ما نمي خواهيم شما آدم خوب بشويد، چون خيلي از خوب‌ها بر مي‌گردند! ما آمديم شما را روشن بين بكنيم كه اين بوي بد گناه به شامّه تان برسد و ببينيد اين لجن است. گناه واقعاً لجن است، تشبيه نيست!
يك بيان نوراني از وجود مبارك رسول گرامي (ص) رسيده است، فرمود: تَعَطَّرُوا بِالاِستِغفارْ لا تَفضَحَنَّكُمْ رَوائِحُ الذُّنُوب(5). فرمود: وقتي شما حرم مي‌رويد، پيش پيغمبر مي‌رويد، پيش امام مي‌رويد؛ بوي بد شما آنها را آزار مي‌دهد؛ شما خودتان استشمام نمي كنيد! خودتان را با استغفار معطّر كنيد و گرنه بوي بد گناه رسوايتان مي‌كند. گناه حقيقتاً بد بوست، اين تشبيه نيست؛ حقيقتاً زباله است! اين كه در قرآن كريم فرمود: اين طعام، غِسلين است، «غِسلين» يعني چرك آبه.فرمود: طعامُ الغِسلين است(6)، اين طعامُ الاَثيم است(7)، لا يَأكُلُهُ إلا الخاطِئُون(8) است؛ روي اينكه همه اين افرادي كه مي‌روند، غذاهايشان را با خودشان مي‌برند و گرنه آنجا چرك آبه اي نيست!همين گناهان اينجا (معاذ الله) به آن صورت در مي‌آيند؛ پس وجود مبارك رسول گرامي اسوه ماست؛ البتّه كساني كه سعي مي‌كنند عادل باشند، آدم با تقوا باشند؛ مثل اينكه سعي مي‌كنند ديپلم بگيرند؛اين هم كمال است، نسبت به كسي كه سواد ندارد كمال است؛ ولي در معرض خطر است!
بهره مندي از صلوات الهي با تأسّي به پيامبر اكرم (ص)
درسوره مباركه احزاب فرمود: خدا بر مؤمنين صلوات مي‌فرستد:هُوَ الَّذِي يُصَلِّي عَلَيكُمْ وَ ملائِكَتُهُ لِيُخرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَي النُّور. اين كم مقام نيست كه خداي سبحان بفرمايد: اُصَلّي عَلي فلان، اُصلّي عَلي فلان، صَلَواتي عَلي فلان؛ بعد به ملائكه دستور مي‌دهد صَلُّوا عَلي فُلان.پس اين 3 بخش را ما در همين سوره مباركه احزاب مي‌بينيم. در يك بخشي ذات أقدس إله فرمود: پيامبر اسوه شماست، يعني مورد اِئتساء؛ «اِئتساء» بر وزن اقتداء يعني تأسّي كردن. منتها ( تأسّي ) باب تَفعّل است، اين ( اِئتساء ) باب اِفتعال؛ اِئتساء كنيد، اسوه بگيريد؛ لَقَدْ كانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللهِ اُسوَهٌ حَسَنَه، اين يك اصل اوّل. حالا او چه جور است، او چيست، چه كسي، چه كاره است كه ما به او تأسّي كنيم؟! فرمود:‌ او كسي است كه خدا بر او صلوات مي‌فرستد، همه ملائكه بر او صلوات مي‌فرستند: اِنَّ اللهَ وَ مَلائِكَتَهُ يُصَلُّونَ عَلَي النَّبِي، شما هم همراه ملائكه و خدا باشيد؛ اين دو. بعد به ما فرمود: نه تنها شما بر رسول خدا صلوات بفرستيد،‌ بلکه به جائي برسيد كه خدا و ملائكه بر شما هم صلوات بفرستند؛ منتها براي آن حضرت درجه 100، براي شما درجه 2 و 3 و 4؛ همين درجات ابتدائي لاأقل باشد!اگر راه دانشگاه باز باشد، دعوت هم بكنند، اصرار هم بكنند، بگويند بيائيد؛ آدم حيف است نرود!
درك باطن گناه، يكي از محورهاي رسالت نبوي
اگر در سوره مباركه حديد فرمود: لَقَدْ اَرسَلْنَا رُسُلَنَا بِالبَيّناتْ وَ اَنزَلْنَا مَعَهُمُ الكِتابَ وَ المِيزانْ لِيَقُومَ النّاسُ بِالقِسط(9)؛ اين مراحل، مراحل مياني است. قائم به قسط شدن، عادل شدن، با تقوا شدن مرحله مياني است؛ امّا بوي لجن را شنيدن مراحل خوب است! ديگر از آن بعد آدم واقعاً تأمين است؛ ديگر هيچ كس به ما نمي گويد كه آقا! دست به لجن نزن! ذات مقدّس رسول خدا به حضرت امير سفارش نمي كند كه گناه نكن، دست به لجن نزن!! يا به حضرت صديقه كبري كه نمي فرمودند!
آنوقت خود حضرت امير برابر آنچه كه در نهج البلاغه آمده كه برادرش عقيل آمد و از او وام خواست و آن قصّه را گفت، همين جريان لجن را ذكر كرد! فرمود: عقيل! آخر شما به من پيشنهاد مي‌دهي كه من دست به لجن بزنم؟! اين در ذيل همان جريان عقيل در نهج البلاغه است؛ فرمود‌: يك كسي شبانه آمده، زير لباسش يك غذاي شيرين و چرب و حلواي شيريني آورده به ما بدهد، گفتيم: اگر صدقه و زكات و اينهاست كه به ما نمي رسد، اگر قصد ديگر داري، اَمُختَبَطٌ اَنتِ(10)؛ مگر مُخبّط شدي؟! آن حلواي شيريني كه به من پيشنهاد مي‌دهي و داري از من مي‌خواهي، مگر ديوانه اي كه من دست به آن بزنم!! بعد فرمود: همين غذاي شيريني كه تو آوردي، اين مثل آن است كه يك غذائي را افعي، مار بزرگ بخورد، بعد بالا بياورد، قِي كرده آن را كسي خمير درست بكند! آدم بالا آورده خودش را كراهت دارد، چه رسد به بالا آورده مار، چه رسد به بالا آورده جائي كه 2 بار از مسير سمّ گذشته! يك بار از مسير سمّ گذشته، خورده؛ يك بار ديگر هم از مسير سمّ برگردانده! فرمود: باطن مال حرام و رشوه و بيتُ المال همين است!
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دام ظلّه) در جلسه درس اخلاق در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم؛ ارديبهشت 1386
________________________________
(1) احزاب/ 56 (2) احزاب/ 21 (3) احزاب/ 43
(4) ابراهيم/ 1 (5) بحار الأنوار/ 6/ 22 (6) ر. ك: حاقّه/ 36
(7) ر. ك: دخان/ 44 (8) ر. ك: حاقّه/ 37 (9) حديد/ 25
(10) نهج البلاغه/ خ 215
خوان حکمت روزهاي يکشنبه منتشر مي شود.

 


خرم‌آباد-خبرنگار کيهان:
پروژه‌هاي حوزه راه، بهداشت و درمان و سد، در لرستان با حضور رئيس‌جمهور افتتاح و چند پروژه ديگر زيربنايي عملياتي شد.
در سفر يک روزه دکتر محمود احمدي نژاد به لرستان عمليات اجرايي سد معشوره در شهرستان دلفان و سدهاي ايوشان و مروک از طرح‌هاي مهر ماندگار آغاز شد.
رئيس‌جمهور بيمارستان 250 تختخوابي شهيد رحيمي خرم‌آباد را که 10 سال براي افتتاح منتظر بود نيز به بهره‌برداري رساند.
در اين سفر احمدي‌نژاد پروژه‌هاي حوزه راه استان لرستان را که متشکل از چندين پروژه بزرگ راه‌سازي استان است، افتتاح کرد.
در سه سفر رئيس‌جمهور و هيئت دولت به لرستان در مجموع 669 مصوبه به تائيد و تصويب رسيده که از اين تعداد 214 مصوبه اجرايي، 192 مصوبه در حال اجرا و 212 مصوبه بلاتکليف و اجرايي نشدند.
همچنين رئيس‌جمهور در جلسه شوراي اداري لرستان در خرم‌آباد با اظهار اينکه؛ اصلاح نظام مالياتي و بانکي کشور از مهمترين ضرورت‌هاي رونق اقتصادي و عدالت اجتماعي است، گفت: نظام مالياتي کشور به‌گونه‌اي است که پول از طبقات پايين جامعه به طبقات بالاي جامعه در جريان است و از جيب ضعيف‌ترها به جيب ثروتمندها مي‌ريزد.
احمدي‌نژاد گفت: بايد اين روند اصلاح شود و جلوي انتقال پول از جيب طبقات پايين به طبقات بالا گرفته شود و برگردانده شود.
وي از اصلاح نظام بانکي نيز به عنوان يکي ديگر از ضرورت‌هاي رونق اقتصادي در کشور نام برد و گفت: طرح اصلاح نظام بانکي آماده شده اما عده‌اي مقاومت مي‌کنند که اين مقاومت‌ها بايد شکسته شود.
رئيس‌جمهور گفت: بعضي‌ها نمي‌خواهند مردم قدرت بگيرند و به رفاه اقتصادي برسند بلکه مي‌خواهند همواره 80-70 درصد محروم و زير خطر فقر باشند که شعار رفع محروميت بدهند.
وي به طرح بنگاه‌هاي زودبازده و سهام عدالت اشاره کرد وگفت: با طرح بنگاه‌هاي زودبازده مشاغل کوچک اما دائم ايجاد شد و دو سه ميليون نفر مشغول کار شدند و سهام عدالت هر خانوار چهار نفره با افزايش قيمت‌ها از 4 ميليون تومان به حدود 20 ميليون تومان افزايش يافته که مردم مراقب باشند کسي از دست‌شان خارج نکند.
احمدي‌نژاد گفت: در طرح بنگاه‌هاي زودبازده بالغ بر 200 هزار ميليارد تومان بانک‌ها سرمايه‌گذاري کرده‌اند در حالي که قبلاً 24 هزار ميليارد تومان بوده است اما حالا عده‌اي بي‌توجه به گذشته صداي اعتراض شان بلند شده است. وي از طرح مسکن مهر به عنوان يکي ديگر از طرح‌هاي دولت براي اجراي عدالت نام‌برد و افزود: هر طرحي که در جامعه توزيع ثروت کرده است عده‌اي بدون هيچ منطقي به مخالفت‌هاي گسترده پرداخته‌اند.
رئيس‌جمهوري با بيان اين مطلب که کارهاي اين دولت با هيچ يک از دولت‌هاي گذشته قابل قياس نيست، افزود: شکل مديريت کشور عوض شده، کريدورهاي شمال و جنوب به غرب و شرق کشور چهار خطه شده به‌گونه‌اي که خودروها بدون مانع، تقاطع، اتلاف وقت، انرژي و با امنيت کامل کالا و مسافر را در کمترين زمان ممکن در سراسر کشور جابه‌جا مي‌کنند و کريدور بندر امام، اهواز، خرم‌آباد، کرمانشاه نيز با همين کيفيت در حال تکميل است.
وي گفت: در بخش آب، مدرسه‌سازي، ورزش، دانشگاه، بيمارستان، اقتصاد و صنعت، توليد انرژي، سيمان، آلومينيوم، شيشه، لاستيک و خودرو نيز رشد جهشي و چندين برابر نسبت به سنوات قبل ايجاد شده است.
احمدي‌نژاد گفت: صادرات غير نفتي به 75 ميليارد دلار رسيده که تلاش مي‌کنيم از صدور نفت بي‌نياز شويم.
رئيس‌جمهوري با اشاره به کلنگ‌زني سد معشوره در نورآباد و کوهدشت و بهره‌برداري از سدهاي مروک دورود، ايوشان خرم‌آباد، بيمارستان شهيد رحيمي خرم‌آباد، ورزشگاه اليگودرز و بيش از 15 هزار مسکن مهر و 25 کيلومتر جاده چهار خطه در جريان سفرش به لرستان، گفت: بيمارستان شهيد رحيمي مجهز و پيشرفته است که با 150 نفر شروع به کار کرد. اما کمبودهايي دارد که زود حل خواهد شد و البته 450 نيرو نياز دارد که مجوز را صادر کرده‌ايم اما گير درست کرده‌اند که حل مي‌شود و چند دستگاه پيشرفته مورد نياز آن را تأمين خواهيم کرد.
وي گفت: سد معشوره نيز گرچه قبلاً راههاي دسترسي آن اجرا شده اما عمليات سد رسماً آغاز شد و سدهاي مروک و ايوشان با ظرفيت 80-70 ميليون مترمکعب آب به بهره‌برداري رسيدند، يک ورزشگاه در اليگودرز، چند طرح چهار خطه افتتاح شدند که به ملت ايران و لرستان تبريک عرض مي‌کنم.
رئيس‌جمهوري گفت: بعد از انقلاب به لرستان چيزي نرسيده و خيلي دلمان مي‌خواست در لرستان کاري بشود که به همه وزرا سفارش کردم به لرستان توجه شود.
دکتر احمدي‌نژاد گفت: در لرستان جهشي ايجاد شده و کارهاي خوبي به اجرا درآمده که اميدوارم استمرار پيدا کند.
وي گفت: آزادراه خرم‌آباد به پل زال تا اهواز و بندر امام، 10 سد در حال ساخت که موجب مي‌شود لرستان به عنوان محور توليدکشاورزي و دامداري با ميزان بارندگي که از متوسط کشور بيشتر است اما 75 درصد اراضي کشاورزي آن ديم هستند شاهد تحول باشد. رئيس‌جمهوري با بيان اين مطلب که ستاد معدن و صنعت کشور با حضور خودم تشکيل شده و بودجه خوبي به استانها تخصيص يافته است، گفت: استان لرستان اگر در بخش معدن و صنعت تکان بخورد قطار پيشرفت استان روي ريل افتاده است. دکتر احمدي‌نژاد از لرستان به عنوان ديارشيران، مجاهدان، دست‌هاي پربرکت، همت‌هاي بلند و مردمي که همواره پاي خط عدالت و آل پيامبر ايستاده‌اند و تا آخر خواهند ايستاد نام برد.

 


به‌رغم آنکه شواهد بسيار زيادي در زمينه حملات سايبري آمريکا عليه ايران وجود دارد اخيراً مقامات آمريکايي مدعي شده‌اند که ايران در پشت پرده بسياري از حملات رايانه‌اي عليه شرکت‌هاي بزرگ آمريکايي است.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز، مقامات آمريکايي و کارشناسان امنيتي شرکت‌هاي بزرگ در حال بررسي موج جديدي از حملات رايانه‌اي مخربانه به شرکت‌هاي آمريکايي به ويژه شرکت‌هاي انرژي است و بر اين باورند که ايران در اين حملات نقش دارد.
مقامات دولت آمريکا مدعي شده‌اند که در حملات رايانه‌اي به شرکت‌هاي نفت و گاز و برق آمريکايي بوده است که هدف اين حملات جاسوسي نبوده است و تنها با هدف ايجاد خرابکاري در سيستم‌هاي رايانه‌اي صورت گرفته است.
روزنامه آمريکايي نيويورک تايمز گزارش کرد که بازرسان آمريکايي چندين ماه پيش اين حملات را بازرسي کردند و اين تحقيقات پس از آن آغاز شد که وزارت امنيت داخلي‌ آمريکا هشداري را در ماه جاري ميلادي مطرح کرد مبني بر آنکه اکثر تمام چيزهايي که ما ديده‌ايم از جانب خاورميانه بوده است.
مقامات دولت آمريکا روز جمعه در گزارشي که در روزنامه آمريکايي «وال‌ استريت ژورنال» به چاپ ‌رسيد اعلام کردند که منبع اين حملات به ايران بازمي‌گردد و مدعي شدند که شواهد به اندازه کافي نبوده است که بتوان با اطمينان نتيجه‌گيري کرد که اين حملات پشتوانه دولتي داشته است اما نظارت بر اينترنت در ايران به اندازه‌اي متمرکز است که اعلام کردند که تصور اينکه اين حملات بدون اطلاع دولت (ايران) انجام شده، دشوار است.
نيويورک تايمز با اشاره به اين حملات رايانه‌اي به شرکت‌هاي آمريکايي ادامه داد که اين حملات به اندازه کافي پيشرفت داشته که هشدار امنيت داخلي آمريکا را برانگيخته است.
مقامات آمريکايي مدعي شده‌اند که حمله رايانه‌اي «آرامکو» و همچنين شرکت انرژي قطري به نام «راس گاز» از جانب ايران صورت گرفته است زيرا مهارت‌هاي هکري ايران ظرف 8 ماه گذشته پيشرفت چشمگيري داشته است.
در همين ارتباط، دفتر مطبوعاتي نمايندگي جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد، طي يادداشتي که در روزنامه نيويورک تايمز به چاپ رسيده، ضمن هشدار نسبت به رواج اينگونه اقدامات غيرقانوني عليه کشورمان، بار ديگر بر لزوم تدوين قوانين بين‌المللي براي مقابله با حملات سايبري تأکيد کرده است.
در اين يادداشت آمده است: اگر چه ايران از مدتي قبل در معرض امواج متعدد و مخربي از حملات سايبري عليه تأسيسات هسته‌اي صلح‌آميز، نيروگاه برق، پايانه‌هاي نفتي و ديگر بخش‌هاي صنعتي خود قرار گرفته تاکنون از انجام عمل متقابل خودداري کرده است. همچنين برخلاف ادعاهاي مطروحه، ايران هرگز دست به چنين حملاتي عليه همسايگانش در خليج فارس نزده است.
در ادامه اين يادداشت، ضمن اشاره به اقدامات خرابکارانه و غيرقانوني آمريکا عليه برنامه صلح‌آميز کشورمان آمده است: متأسفانه اقدامات نادرستي مانند حملات ويروس استاکس نت به ايران در سال 2010، بدعتي غلط با عواقبي خطرناک را در نقض ضوابط بين‌المللي به وجود آورده است. اين اقدام علاوه بر آنکه اصول پذيرفته شده حاکم در منشور ملل متحد به ويژه اصل اجتناب از تهديد ديگر کشورها يا استفاده از زور در روابط بين‌الملل را نقض کرده قطعاً عواقب و مسئوليت‌هايي را براي مرتکبين اينگونه اقدامات به همراه خواهد داشت.

 


به گزارش فارس، «ويليام هيگ» وزير خارجه انگليس که در سفر دوره‌اي خود به برخي کشورهاي خاورميانه به سر مي‌برد، با روزنامه فرامنطقه‌اي «الشرق‌الاوسط» گفت‌وگويي انجام داده است.
وي در پاسخ به اين سؤال که ايراني‌ها اکنون براي انتخابات رياست جمهوري آماده مي‌شوند آيا شما فکر مي‌کنيد که اين انتخابات بر روند مذاکرات تاثير خواهد گذاشت، گفت: تا انتخابات ايران زماني باقي نمانده و تنها سه هفته ديگر انجام مي‌شود. در هفته‌ها و ماه‌هاي پس از انتخابات، چشم‌هاي جهانيان به ايران به طور خاص دوخته مي‌شود تا ببينيم که آيا بعد از اين انتخابات، ايراني‌ها براي مذاکرات جدي آماده خواهند بود يا خير؟ در مذاکرات اخير، فضا از قبل بهتر بود. اما اين مذاکرات از نظر محتوا ناکام بود. ايراني‌ها در نظر ما و ساير کشورها در تعامل با مذاکرات جدي نبودند. اين سؤال بزرگي بعد از انتخابات خواهد بود که آيا به هرحال اين شيوه آنها تغييري خواهد کرد؟ من معتقدم که طي سال آينده، جهان متوجه خواهد شد که آيا ايران در اين مذاکرات جدي است يا خير؟ و اين اندکي زمان مي‌برد.
هيگ در پاسخ به اين سؤال که آيا اين امر يک سال طول مي‌کشد، گفت: نه من نمي‌خواهم زمانبندي خاصي داشته باشم اما طي هفته‌ها و ماه‌هاي بعد از انتخابات اين مسئله روشن مي‌شود. بسياري از ما معتقديم که اين امر يک امتحان بزرگ براي ايران براي مشخص شدن ميزان جديت آن در مذاکرات به شمار مي‌رود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10