(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 05 خرداد 1392 - شماره 20499

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
آسوشيتدپرس: منابع اطلاعات آژانس درباره ايران آمريکا و متحدانش است
پاي درس علي(ع)
اخبار ادبي و هنري
سردار سلامي در اجتماع بسيجيان تهران:
هزاران موشک سپاه آماده شليک به منافع حياتي دشمنان در منطقه است
نامه تشکر 31 تشکل دانشجويي از شوراي نگهبان
رکن‌آبادي در ديدار با رئيس‌جمهور سابق لبنان:
هرگونه حماقتي از سوي رژيم صهيونيستي جبهه مقاومت تماشاگر نخواهد بود
برگزاري مراسم اعتکاف با حضور پرشور مردم
خلوت با خداي بي‌نياز در شب‌هاي نياز
خزاعي: ايران از برگزاري نشست ژنو2 درباره سوريه استقبال مي‌کند
توزيع کارت آزمون ارشد دانشگاه آزاد از امروز
برداشت گل محمدي از باغ‌هاي دليجان آغاز شد
اميرعبداللهيان: نشست سوريه در تهران با شعار «راهکار سياسي-ثبات منطقه‌اي» برگزار مي‌شود
توکلي خبر داد
کاهش تعداد داوطلبان آزمون کارشناسي ارشد
حضور ايران در مراسم پنجاهمين سالگرد تاسيس اتحاديه آفريقا در اتيوپي
آيت‌الله ناصري: گردشگران را با اسلام آشنا کنيد
حجت‌الاسلام والمسلمين طائب: تمکين داوطلبان به راي شوراي نگهبان از مصاديق حماسه سياسي است
در چهارمين همايش ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌اي کشور بزرگترين گود روباز کشور افتتاح شد
افتتاح مدرن‌ترين پايانه مسافربري جنوب شرق در کرمان
رئيس سازمان اردويي بسيج کشور: کوتاه آمدن از دستاوردهاي هسته‌اي به منزله پيشروي دشمن است
کاروان دوچرخه‌سواري ايثارگران خراسان رضوي عازم حرم امام‌خميني شد
معاون استاندار مازندران: دريا در کشور به طور تخصصي متولي ندارد
معاون وزير بهداشت و درمان خبر داد
انجام پيوند چشم بدون بخيه براي نخستين بار در کشور
عقد قرارداد نخستين تونل آکواريوم کشور در همدان
آبان ماه سال جاري در خمين کنگره بين‌المللي بزرگداشت پدر امام خميني برگزار مي‌شود
همزمان با سالروز فتح خرمشهر صورت گرفت
گشايش بزرگترين پيست اتومبيلراني شمال‌غرب کشور در بناب
معاون سازمان بهزيستي مازندران: خانواده‌ها محدوديت‌هاي سالمندان رابشناسند
   


عارف واصل حضرت آيت‌الله سيدعلي کافي(ره) در پاسخ کسي که از ايشان نصيحتي خواسته بودند:
سررشته دولت اي برادر به کف آر
وين عمر گرانمايه به خسران مسپار
يعني همه جا با همه کس در همه حال
مي‌دار نهفته چشم دل جانب يار

 


يک خبرگزاري غربي در گزارشي اذعان کرد که بيش از 80درصد اطلاعات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي درباره ايران از طريق آمريکا و متحدانش فراهم مي‌شود.
به گزارش ايسنا، اين خبرگزاري آمريکايي در گزارشي از وين با اشاره به موضوع افزود: با توجه به ادعاهاي آمريکا در يک دهه قبل مبني بر اين که عراق تسليحات کشتار جمعي توليدکرده است، اکنون اکثريت جهان اطلاعات جاسوسي آمريکا درباره توليد تسليحات را با ديده ترديد مي‌نگرند. آمريکا از آن ادعاها براي توجيه يک جنگ در عراق استفاده کرد اما بعدها مشخص شد که چنين تسليحاتي وجود نداشته است.
آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اصرار دارد که در ارزيابي برنامه هسته‌اي ايران متمرکز بر عينيت‌گرايي است و اطلاعاتش را از طيف گسترده‌اي از منابع به دست مي‌آورد و با دقت بررسي مي‌کند. اما به آسوشيتدپرس گفته شده است که 80 درصد اين اطلاعات را آمريکا و متحدانش تأمين مي‌کنند.
دو مقام آژانس که به رقم 80 درصدي اشاره کردند به آسوشيتدپرس گفتند که آژانس مجبور بوده است بيشتر بر اطلاعات رسيده از طرف شديدترين منتقدان ايران يعني آمريکا، اسرائيل (رژيم‌صهيونيستي) ، انگليس، فرانسه و آلمان تکيه کند زيرا تهران از همکاري با بازرسان بين‌المللي خودداري مي‌کند.
اين اولين ارزيابي است که به صورت درصدي درباره اطلاعات آژانس داده مي‌شود و مقامات ياد شده به دليل آن‌که اجازه صحبت درباره اطلاعات محرمانه را نداشتند از اشاره به نام‌شان خودداري کردند.
اين گزارش حاکي است که هر پنج منتقد برنامه هسته‌اي ايران، تهران را به کار کردن بر روي تسليحات هسته‌اي متهم مي‌کنند و آمريکا و اسرائيل توسل به زور را در صورت شکست ديپلماسي منتفي ندانسته‌اند.
سرويس‌هاي اطلاعاتي ديگر کشورها نظير پاکستان، چين يا روسيه نيز اطلاعاتي را درباره ايران جمع‌آوري کرده‌اند اما اين واقعيت وجود دارد که دولت‌ها يا افراد آنها تجهيزات يا اطلاعاتي را در گذشته ارايه داده‌اند که به ايران اجازه توسعه برنامه هسته‌اي را داده است.
آنها امروز به دلايل سياسي از ارائه اطلاعات به آژانس درباره آن چه مي‌دانند، خودداري مي‌کنند. آنها همچنين بيش‌تر آژانس را يک سازمان فني و کم‌تر ديده‌بان منع اشاعه سازمان ملل، نقشي که آژانس در تحقيقات درباره ايران به شکل روزافزوني آن را به عهده گرفت، در نظر مي‌گيرند.
بنابراين گزارش، اين باعث مي‌شود آمريکا و متحدانش منابع اطلاعاتي اصلي آژانس باشند.
در همين رابطه، رابرت کلي، از مقامات ارشد پيشين آژانس، ادعاهاي آژانس درباره ايران را به چالش کشيده است.
او گفته است که آژانس با ايراد اتهامات مبتني بر منابع ناشناس و تکيه بر اطلاعاتي که از منابع شناخته شده دشمن با ايران به دست مي‌آورد بي‌طرفي‌اش را به مخاطره مي‌اندازد.

 


مبادا به مردم وعده‌اي بدهي
و خلاف وعده کني!
اميرالمؤمنين علي(ع) خطاب به مالک اشتر فرماندار مصر:
مبادا هرگز با خدمت‌هايي که انجام دادي بر مردم منت‌گذاري، يا آنچه را انجام داده‌اي بزرگ بشماري، يا مردم را وعده‌اي داده، سپس خلف وعده نمايي!
منت نهادن، پاداش نيکوکاري را از بين مي‌برد، و کاري را بزرگ شمردن، نور حق را خاموش گرداند، و خلاف وعده عمل کردن، خشم خدا و مردم را برمي‌انگيزاند که خداي بزرگ فرمود: «دشمني بزرگ نزد خدا آن که بگوييد و عمل نکنيد.»
نهج‌البلاغه- نامه 53

 


خبرگزاري دولت:
تنها دستاورد حضور ما در کن
عکس يادگاري است!
خبرگزاري دولت تنها دستاورد حضور ايران در جشنواره فيلم کن را گرفتن عکس يادگاري معرفي کرد!
خبرگزاري ايرنا نوشت: شصت و ششمين جشنواره بازار فيلم کن همچون سنوات اخير ميزبان کاروان اعزامي از سينماي ايران بود، در حالي که امروز اين رويداد (جشنواره) پايان مي‌يابد، کمترين خبري از دستاورد سينماگران در بازار فيلم به گوش مي‌رسد؛ هر چند که فعالان و هميشه حاضران بازار فيلم کن همواره بر شگرد فرنگي‌ها براي فروش آثارشان به ما به جاي خريد مي‌گويند!
خوشبختانه در اين سالها کمتر خبرنگار-گزارشگر و يا منتقد دست به قلم به اين جشنواره-بازار مجال حضور يافته و به تعبيري کساني فرصت بودن در اين رويداد معتبر را يافتند که هماي سعادت دوستي با بعضي‌ها بر دوششان نشسته و توانسته‌اند، کارت‌آويز کن را براي خود تهيه کنند. اين افراد نيز کمتر اهتمام به پوشش بازار فيلم و کيفيت حضور سينماي ايران در اين رويداد پرداخته‌اند و بيشتر در قامت روابط عمومي شخصي براي افراد ظاهر شدند و از اصل ماجرا و تهيه مطلب از دستاورد بودن کاروان سينماي کشور در کن، غفلت کردند. البته روابط عمومي برخي مجموعه‌ها همچون ساليان اخير از مطالب تکراري مبني بر «ادامه رايزني‌ها براي توزيع فلان فيلم در بازار کن» و يا تلاش براي معرفي فلان اثر با نماينده شرکتي از... به رسانه‌ها، استفاده کردند. در اين ميان نيز برخي مجموعه‌ها زحمت ارائه کوچکترين مطلبي مبني بر حضور دست‌اندرکارانشان در بازار کن را به خود ندادند و به انتشار مطالبي درباره نمايش يک فلان اثر مستند يا کوتاه اکتفا کردند.
در اين گزارش اين‌گونه نتيجه‌گيري شد که: بازار کن امسال نيز پايان يافت، اميد مي‌رود کاروان اعزامي به اين رويداد با دست پر بازگشته و ثمره حضورش در سينما ملموس و در حد صرف تبليغ بودن و يا تهيه چند عکس يادگاري در آن نباشد.
اعتراض به جشنواره موسيقي مبتذل در مراکش
دوازدهمين دوره جشنواره بين‌الملل موسيقي موازين مراکش با حضور يکي از خواننده‌هاي مبتذل آمريکايي و در ميان انتقادات وسيع آغاز به کار کرد.
جمعه شب گذشته دوازدهمين دوره جشنواره بين‌الملل موسيقي موازين با حضور «ريهانا» خواننده مبتذل آمريکايي آغاز به کار کرد. جشنواره موازين نيز امسال چون سال‌هاي گذشته مورد انتقادات بسياري قرار گرفته است به گونه‌اي که بيشتر انتقادات امسال به «الحبيب الشوباني» و حزب «عدالت و توسعه» حاکم در مراکش بوده است که مي‌گويند: اين جشنواره در حالي با بودجه دولتي برگزار مي‌شود که بسياري از فارغ‌التحصيلان دانشگاهي از بيکاري رنج مي‌برند.به گزارش فارس، در سال‌هاي گذشته بارها مخالفان حکومت مراکش و جوانان عليه اين جشنواره تظاهرات کرده و اعلام کرده‌اند: جشنواره موازين نشانه‌اي بارز از استبداد سياسي و فرهنگي در مراکش و فساد مالي در اين کشور است.
توهين سازنده فيلم ضد ايراني به خبرنگاران ايراني
کارگردان يک فيلم ضد ايراني به نمايش درآمده در جشنواره کن در مواجهه با انتقادات خبرنگاران ايراني به آنها توهين کرد!
فيلم «دست‌نوشته‌ها نمي‌سوزد» ساخته «محمد رسول‌اف» در جشنواره فيلم کن به روي پرده رفت. «محمد رسول‌اف» به همراه تعدادي از عوامل فيلم «دست‌نوشته‌ها نمي‌سوزد» که به طور مخفيانه در ايران ساخته شده است، پيش از اولين نمايش فيلمش، بر روي سکوي تالار «دبوسي» حاضر شد و حرف‌هايي مطرح کرد.به گزارش ايسنا، او در سخناني که با واکنش برخي خبرنگاران ايراني مواجه شد، گفت: خبرنگاران ايراني که اينجا حضور دارند، مجبورند ارزش‌هاي هنري(!) اين فيلم را ناديده بگيرند، چون مي‌خواهند به ايران برگردند و در جامعه ايران کار کنند!
«دست‌نوشته‌ها نمي‌سوزد» که به صورت غيررسمي از ايران، در بخش «نوعي نگاه» جشنواره فيلم کن حضور دارد، به موضوع قتل‌هاي زنجيره‌اي و ماجراي اتوبوس حامل تعدادي از شاعران و نويسندگان در سفر ارمنستان مي‌پردازد.همچنين اين فيلم بدون تيتراژ بود و در پايان آن، کارگردان در متني مدعي شد که به دلايل امنيتي عوامل فيلم معرفي نمي‌شوند تا در ايران مشکلي برايشان پيش نيايد.
همزمان با برپايي کنگره ملي صائب تبريزي و شعر اخلاقي؛
کتاب ديدار رهبر انقلاب با شاعران انقلاب رونمايي مي‌شود
همزمان با برپايي کنگره ملي و سراسري صائب تبريزي و شعر اخلاقي، کتاب ديدار رهبر انقلاب با شاعران انقلاب اسلامي رونمايي مي‌شود.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ديروز درباره دلايل برپايي کنگره صائب تبريزي و شعر اخلاقي اعلام کرد:
بارها در کلام رهبر انقلاب اشاراتي وجود داشت و ايشان تجليلي از مقام اخلاقي صائب داشتند و مداحان، شاعران و مبلغان را توصيه مي‌کردند تا از اين بخش ادبيات نيز استفاده کنند. اما آنگونه که بايد به اين موضوع پرداخته نشده، از اين رو فکر مي‌کنيم در قالب يک کنگره مي‌توان آغازي براي توجه و عنايت بيشتر به اشعار صائب به ويژه در اخلاق و معنويت که گم شده است صورت گيرد.حسيني در ادامه، برنامه‌هاي کنگره صائب تبريزي را تشريح و توضيح داد: رونمايي از سه کتاب در روز سه‌شنبه همزمان با برپايي اين کنگره از جمله برنامه‌هاي مهم است که عبارتند از رونمايي از مجموعه مقالات کنگره تحت عنوان کتاب شناسنامه صائب تبريزي، گزيده شعر صائب تبريزي و شاعران سبک هندي و کتاب سوم که مستقيم با موضوع مرتبط نيست اما در وادي شعر است با عنوان کتاب ديدار رهبر انقلاب با شاعران انقلاب اسلامي رونمايي خواهند شد. ضمن اين که رونمايي از تمبر صائب تبريزي، تجليل از برگزيدگان صاحب مقالات، تجليل از پيشکسوتان شاعران شعر اخلاقي، تجليل از جايگاه علمي ادبي استاد زنده‌ياد محمد قهرمان که يک صائب پژوهش بي‌مانند در عصر ما بود از ديگر برنامه‌هاي نخستين همايش صائب تبريزي به شمار مي‌آيد.
کنگره ياد شده در تهران، در محل تالار وحدت برگزار مي‌شود.

 


جانشين فرمانده کل سپاه پاسداران اظهار داشت: اگر روزي بزرگترين سلاح ما پاسداران کلاش و ژ3 بود، امروز هزاران موشک آماده شليک به هر هدف دلخواهي در حوزه منافع حياتي دشمنان در منطقه است.
سرتيپ پاسدار «حسين سلامي» جانشين فرمانده کل سپاه در گردهمايي بزرگ بسيجيان نواحي سپاه تهران بزرگ که صبح ديروز در محل ستاد سپاه محمد رسول‌الله(ص) برگزار شد، گفت: تاريخ کشور ما بيش از هر کشوري در طول اين 35 سال، سرشار از آفرينش عظمت مرداني است که در راه مولاي متقيان علي(ع) گام برداشتند.
سلامي با بيان اينکه تاريخ پرفراز و نشيبي را پشت سر گذاشته‌ايم، افزود: در حالي که دشمن در اوج قدرت جهاني قرار داشت و انقلاب تازه متولد شده بود، ملت ايران به برکت ايمان و روح عاشورايي و هدايت ولايي توانست يکي از بزرگترين جنگ‌هاي مدرن تاريخ بشر را مديريت و با پيروزي آشکار به پايان برساند. اين شکست بزرگ استکبار جهاني بود.
وي با بيان اينکه پيروزي‌هاي ملت ايران در عرصه نبردهاي فرهنگي نيز نمايان است، گفت: ملت ايران توانسته صحنه سياسي کشور را از نفوذ و تاثير بيگانگان نجات دهد و در عبور از گردنه‌‌هاي تحريم مقتدرانه به پيش ببرد.
جانشين فرمانده کل سپاه ادامه داد: در مسير مبارزه با استکبار راه طولاني را طي کرده‌ايم و سخت‌ترين گردنه‌ها را پشت سر گذاشته‌ايم. امروز توازن قوا معکوس شده است و ما در اوج قدرت هستيم در حالي که آفتاب قدرت دشمن به زوال مغرب خود نزديک مي‌شود و اين حقيقت در ميدان خودنمايي مي‌کند.
سلامي تاکيد کرد: امروز دشمنان با ناتواني در صحنه‌هاي سياسي با بيداري استکبارشکني به نام بيداري اسلامي مواجه هستند.
وي تصريح کرد: اگر روزي بزرگترين سلاح ما پاسداران کلاش و ژ3 بود، امروز هزاران موشک، آماده شليک به هر هدف دلخواهي در حوزه منافع حياتي دشمنان در منطقه است.
جانشين فرمانده کل سپاه گفت: ما شاهد خودکفايي کشورمان در تمام صنايع نظامي و دفاعي هستيم و جهان نيز به آن اذعان دارند. ما فضا را نيز تسخير کرده‌ايم و به هيچ قدرتي وابسته نيستيم. اين بزرگترين دستاورد انقلاب اسلامي است.
سلامي، خاطرنشان کرد: ملت ما براي آفرينش حماسه سياسي بزرگ آماده مي‌شوند انتخابات ما همانند يک عمليات بزرگ بيت‌المقدس براي فتحي ديگر و نااميد کردن دشمن و اميدوار کردن مجدد ملت و تعيين مسير جديد در امتداد مقاومت دائمي ملت است.
همچنين در اين گردهمايي سرتيپ پاسدار «محسن کاظميني» فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران بزرگ به تشکيل 4 گردان تکاور بسيجي و يک يگان شناسايي هوايي اشاره کرد و گفت: در حوزه امنيتي نيز دو تيپ حضرت زهرا(س) و آل محمد و 4 يگان امنيتي ولي‌عصر(عج)، امام حسن مجتبي(ع)، امام هادي(ع) و امام رضا(ع) آمادگي‌هاي خوبي در حوزه امنيتي دارند.
کاظميني تصريح کرد: همچنين يگاني براي امداد و نجات و انتقال براي گردان‌هاي عاشورا و الزهرا(س) تشکيل خواهد شد.
وي ادامه داد: امروز از اشراف اطلاعاتي بسيار خوبي در سطح تهران در حوزه‌هاي فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، سياسي و امنيتي برخورداريم و آمادگي لازم را در همه اين عرصه‌‌ها داريم.

 


در ادامه حمايت نهادها و تشکل‌هاي مختلف سياسي و اجتماعي 31 تشکل دانشجويي در نامه‌اي سرگشاده از عملکرد شوراي نگهبان تقدير کردند.
در ابتداي اين نامه با اشاره به تلاش دقيق و صادقانه اعضاي شوراي نگهبان آمده است: با وجود تمام تبليغات رسانه‌هاي معاند از شبکه‌هاي سلطنت‌طلب و منافق گرفته تا اربابان خبيثشان در شبکه‌هاي زنجيره‌اي و دروغ‌پرداز صهيونيستي و آمريکايي، نه حاضر به باج‌دهي به اين لجن‌پراکني‌هاي رسانه‌اي شد و از ميثاق ملت با خود عقب‌نشيني کرد و نه براي مقابله با اين هوچي‌گري‌هاي دشمنان ديرينه اسلام پاي خود را از محدوده قانون فراتر نهاد و به جاي کار سياسي به سياسي‌کاري پرداخت.»
تشکل‌هاي دانشجويي با تقدير از عملکرد شجاعانه شوراي نگهبان تاکيد کردند: نهادي که همواره با تصميمات و عملکرد معيار محورانه و مستقل خود ثابت کرده نه در قبال شبه‌‌لشگرکشي‌هاي ميداني کرنش‌پذير است و نه سابقه مثبت افرادي که در مقطعي از تاريخ انقلاب زحماتي کشيده‌اند توانست مانند فتنه جمل چشمان تيزبين اين نهاد انقلابي يادگار امام خميني(ره) را بر انحرافات، اشتباهات و مواضع شبهه برانگيز افراد در حال حاضر ببندد.
در پايان تشکل‌هاي دانشجويي تصريح کردند: ضمن عرض خسته نباشيد به محضر اعضاي شوراي نگهبان از تصميمات اين شورا به طور کامل حمايت کنيم و از افرادي که در اين مقطع صلاحيتشان براي تصدي پست رياست جمهوري احراز نشده مي‌خواهيم که نسبت به تصميمات نهايي اعلام شده توسط شوراي نگهبان تمکين کنند چرا که التزام به قانون کمينه انتظار ما از کساني است که خدمت به مردم و قانون‌گرايي و احساس تکليف از مهم‌ترين دلايل حضورشان در اين عرصه بوده است.

 


سفير کشورمان در لبنان در ديدار با اميل لحود تاکيد کرد: ايران يکي از ارکان جبهه مقاومت است و در صورت ارتکاب هرگونه حماقتي از سوي رژيم صهيونيستي، جبهه مقاومت تماشاگر نخواهد بود.
رکن‌آبادي در اين ديدار ضمن تشريح آخرين تحولات منطقه، به تلاش‌هاي کشورمان براي حل بحران سوريه اشاره کرد و اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران پس از ارائه طرح شش ماده‌اي و برگزاري نشست اول گفتگوهاي ملي در تهران و سپس برگزاري نشست دوم گفتگوها در دمشق با حضور معارضين سوريه، اکنون نشستي بين‌المللي با حضور دوستان واقعي سوريه را در تهران برگزار خواهد کرد. در اين نشست بر ضرورت گفتگو به عنوان تنها راه‌حل بحران سوريه و واگذاري هرگونه تصميم‌گيري به مردم سوريه بدون هرگونه دخالت خارجي تاکيد خواهد شد.
وي در خصوص موضوع جمهوري اسلامي ايران و نوع اقدام آن در صورت تهاجم رژيم صهيونيستي به سوريه اظهار داشت: روابط جمهوري اسلامي و جمهوري عربي سوريه روابطي استراتژيک است و طبعا جمهوري اسلامي ايران بر همين اساس به سوريه به عنوان يکي از ارکان اساسي جبهه مقاومت نگريسته و در کنار آن قرار دارد و بديهي است در صورت ارتکاب هرگونه حماقتي از سوي رژيم صهيونيستي، جبهه مقاومت تماشاگر نخواهد بود.
همچنين رئيس‌جمهور سابق لبنان با اشاره به دستاوردهاي مقاومت لبنان در برابر رژيم صهيونيستي اظهار داشت: بدون شک ايران و سوريه نقش بارزي در اين پيروزي‌ها داشته و حاميان اصلي مقاومت به شمار مي‌روند. ما هرگز اين حمايت‌ها را فراموش نخواهيم کرد. اگر حمايت‌هاي ايران و سوريه نبود، لبنان همچنان تحت اشغال رژيم صهيونيستي بود.
به گزارش ايسنا، اميل لحود با اشاره به تحولات سوريه اظهار کرد: روند تحولات به وضوح دوست و دشمن را مشخص کرد. کاملا مشخص است چه کساني از حق حمايت مي‌کنند و چه کساني برخلاف حق گام برمي‌دارند، اکنون گروه‌هاي مسلح معارض در سوريه، در نهايت ياس و نااميدي به سر مي برند و در مقابل، ارتش سوريه در کنار ملت، محکم و استوار در مقابل اين توطئه بزرگ دشمنان ايستادگي مي‌نمايد.

 


در ايام البيض ماه مبارک رجب مومنين روزه‌دار با حضور در مساجد به اجراي سنت اعتکاف پرداختند تا در پايان سه روز مناجات با خدا کوله‌باري از معنويت را ره توشه يک ساله خود قرار دهند.
در مراسم اعتکاف امسال که همچون سال گذشته با حضور چشمگير جوانان در حال برگزاري است مساجد با برنامه‌هاي مختلف فرهنگي و ديني پذيراي معتکفين‌اند. درسراسر کشور و تهران علاوه بر مساجد سطح شهر، حرم مطهر سيدالکريم و مساجد دانشگاه‌ها نيز ميزبان جمعيت مشتاق اعتکاف است.
امسال مسجد دانشگاه تهران ميزبان حدود 750 معتکف است که حدود 80 خادم نيز پذيرايي اين معتکفان را برعهده دارند. همچنين امسال در دانشگاه تهران 40 استاد دانشگاه همانند ساير دانشجويان معتکف خواهند بود. برگزاري کرسي‌هاي تلاوت و تفسير قرآن، برگزاري دعا و نيايش و مراسم جانبي فرهنگي از جمله برنامه‌هايي است که براي دانشجويان معتکف در اين مراسم در نظر گرفته شده است.

 


نماينده کشورمان در سازمان ملل با ابراز اميدواري از مثبت بودن نتيجه نشست آتي ژنو2 درباره سوريه اعلام کرد که جمهوري اسلامي از اين نشست استقبال مي‌کند.
«محمد خزاعي»، سفير و نماينده دائم جمهوري اسلامي ايران نزد سازمان ملل متحد در نيويورک در گفت‌وگو با پايگاه خبري- تحليلي المانيتور تاکيد کرد: به طور اصولي جمهوري اسلامي ايران از هر اقدامي که در راستاي حل و فصل بحران سوريه به صورت صلح‌آميز باشد و همچنين از برگزاري کنفرانس ژنو2 در خصوص سوريه استقبال مي‌کند و معتقد است براي نتيجه‌بخش بودن اين کنفرانس، بايستي طرف‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي موثر نيز حضور داشته باشند.
سفير و نماينده دائم کشورمان همچنين ادعاهاي حضور نظامي ايران در سوريه و ارسال سلاح براي اين کشور را رد کرد و تصريح نمود: انتظار منطقي اين بود که شوراي امنيت و ساير ارگان‌هاي ذيربط سازمان ملل، تجاوز اخير رژيم صهيونيستي عليه سوريه را شديدا محکوم نمايند.
خزاعي در پاسخ به اين سوال که در صورتي که جمهوري اسلامي ايران به کنفرانس ژنو2 دعوت شود، موضع ايران در قبال آن چه خواهد بود، خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران همواره بطور شفاف اعلام کرده که خواستار يافتن راه حلي مسالمت‌آميز براي بحران سوريه است و ما قبلا هم اعلام کرده‌ايم که اين بحران راه حل نظامي ندارد و جمهوري اسلامي ايران ضمن حمايت از ماموريت نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه، تاکنون دو نشست بين‌المللي در خصوص سوريه در تهران برگزار نموده و قرار است سومين نشست در هشتم خردادماه سال جاري در تهران برگزار گردد و از اينکه جامعه جهاني نيز با حرکت به سمت برگزاري نشست ژنو2 به همين نتيجه رسيده خشنود هستيم.
وي افزود: بر همين اساس جمهوري اسلامي ايران از برگزاري کنفرانس ژنو2 استقبال مي‌کند و معتقد است براي نتيجه‌بخش بودن آن به غير از دو طرف موضوع در سوريه، بايستي طرف‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي موثر نيز حضور داشته باشند. مشارکت جمهوري اسلامي ايران در اين کنفرانس نيز بستگي به سازوکارهاي تفصيلي اين کنفرانس خواهد داشت که در صورت دريافت، آن را مورد بررسي قرار خواهيم داد.
سفير و نماينده دائم کشورمان افزود: مبنا در سوريه، يافتن راه حل صلح‌آميز به رهبري خود سوري‌ها مي‌باشد و مشارکت ساير کشورها در عرصه‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي در اين موضوع بايستي در جهت حمايت و تشويق بوده و از دخالت در امور داخلي سوريه خودداري گردد.

 


جزئيات اعلام نتايج نهايي آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه‌هاي دولتي و آزاد اعلام شد.
به گزارش ايسنا، آزمون کارشناسي ارشد 92 دانشگاه آزاد طي روزهاي پنجشنبه تا شنبه (نهم، دهم و يازدهم خرداد‌ماه) برگزار مي‌شود.
براين اساس توزيع کارت ورود به جلسه 360 هزار داوطلب آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد از روز يکشنبه پنجم خردادماه توزيع مي‌شود.
البته پيش از اين دکتر ناصر اقبالي رئيس مرکز آزمون دانشگاه آزاد گفته بود: حدود 70 هزار نفر در اين دوره از آزمون پذيرفته مي‌شوند و نتايج نهايي شهريورماه اعلام خواهد شد.
اقبالي با اشاره به افزايش 49 درصدي رشته‌محل‌هاي آزمون کارشناسي ارشد دانشگاه آزاد، اظهار داشته بود: در آزمون امسال تعداد رشته‌محل‌ها از 2155 در سال گذشته به 3220 رشته‌محل در سال جاري افزايش يافته است.
رئيس مرکز آزمون دانشگاه آزاد همچنين درباره نحوه گزينش داوطلبان در آزمون کارشناسي ارشد اين دانشگاه، گفته بود: ملاک گزينش داوطلبان، نمره کل آزمون است.
اعلام نتايج نهايي هفته اول شهريور
همچنين دکتر حسين توکلي مشاور عالي سازمان سنجش با اشاره به انتخاب رشته 285هزار داوطلب مجاز به انتخاب رشته، گفت: نتايج نهايي آزمون ارشد 92، هفته اول شهريورماه اعلام مي‌شود.
توکلي درباره نحوه گزينش نهايي داوطلبان، گفت: گزينش نهايي داوطلبان براساس نمره کل 80 درصد نمره آزمون و 20 درصد معدل تراز شده انجام مي‌شود.

 


اراک - خبرنگار کيهان:
برداشت گل محمدي از باغهاي زيرکشت در دليجان که از اواخر ارديبهشت آغاز شده تا دهه سوم خرداد ادامه خواهد داشت.
از باغهاي زيرکشت گل محمدي در دليجان، بيش از يک ميليون و 100 هزار ليتر گلاب و 11 کيلوگرم عطر و اسانس به دست مي‌آيد که حدود 80 درصد اين محصول به شهرستانهاي همجوار از جمله کاشان صادر مي‌شود و 20 درصد بقيه در دو کارخانه تبديلي و حدود 20 کارگاه صنعتي انجام مي‌شود.
معمولا، باغداران پس از اذان صبح و قبل از طلوع آفتاب براي گل چيدن به سمت باغها حرکت مي‌کنند و در حالي که صداي صلوات فضا را عطرآگين کرده، با بوي خوش گل‌محمدي درمي‌آميزد.
توليد گل و گلاب يک بخش از اقتصاد شهرستان دليجان است و از لحاظ سطح زيرکشت و ميزان توليد رتبه اول را در استان مرکزي به خود اختصاص داده است.
کيفيت گل توليدي در شهرستان دليجان به خاطر شرايط آب‌وهوايي مناسب و معتدل منطقه، از ساير شهرهاي همجوار مرغوب‌تر و بهتر است.
در حاشيه گل چيدن و برداشت گل‌محمدي، آيين گل غلطان که از مراسم سنتي مردم اين منطقه است با هدف جلوگيري از مبتلا شدن نوزادان به آلرژي برگزار مي‌شود و نوزاد را در گلبرگهاي گل محمدي قرار مي‌دهند، و او را به اين سمت و آن سمت مي‌‌غلطانند و در هر غلطاندن، صداي صلوات بر محمد و آل‌محمد، فضا را عطرآگين مي‌کند و لبخند بر لبان نوزاد نقش مي‌بندد.

 


معاون وزير امور خارجه کشورمان اعلام کرد که نشست بين‌المللي سوريه در تهران با شعار «راهکار سياسي- ثبات منطقه‌اي» برگزار مي‌شود.
«حسين اميرعبداللهيان»، معاون عربي و آفريقاي وزارت خارجه کشورمان در گفت‌وگو با ايسنا با تأکيد بر اين که اين نشست مهم هشتم خردادماه با حضور نمايندگان عالي‌رتبه کشورها در تهران برگزار خواهد شد، افزود: نمايندگان روسيه و چين در نشست حضور دارند و تهران از کشورهاي مختلف از جمله ترکيه، عربستان سعودي و قطر هم که مواضع ديگري داشته‌اند دعوت نموده است و از آن در مسير همکاري منطقه‌اي استقبال مي‌کنيم اما تصميم به شرکت و يا عدم شرکت را به خودشان وا مي‌گذاريم.
وي اين نشست را گامي در راستاي تحقق راهکار سياسي مبتني بر توقف خشونت و گفت‌وگوي ملي خواند و افزود: در مورد بحرين هم بايد تلاش بين‌المللي آغاز شود که خشونت‌ها متوقف و گفت‌وگوي ملي مؤثر و واقعي آغاز شود.
آمادگي تهران براي ميانجي‌گري ميان دمشق و آنکارا
سفير ايران در ترکيه با اشاره به فرصت تاريخي کنفرانس ژنو 2 درباره سوريه،‌ گفت: تهران براي ميانجي‌گري ميان آنکارا و دمشق براي توقف خونريزي در سوريه آمادگي دارد.
به گزارش فارس به نقل از پايگاه خبري «الميادين»، «عليرضا بيکدلي» سفير ايران در ترکيه، تأکيد کرد که هيچ راهکار نظامي براي بحران سوريه وجود ندارد و آنچه که غرب در ليبي انجام داد، مي‌تواند کل منطقه را به افغانستاني ديگر تبديل کند.
وي تأکيد کرد: کنفرانس ژنو 2 يک فرصت تاريخي خواهد بود که بايد از آن بهره‌برداري کرد تا سوريه به افغانستاني ديگر تبديل نشود.
بيکدلي با اشاره به ضرر بزرگي که ترکيه در صورت تداوم وضعيت موجود، متحمل خواهد شد، افزود: ايران براي ميانجي‌گري جهت شروع گفت‌وگوي سوري- ترکي آماده است زيرا اين مسئله در توقف خونريزي در سوريه نقش دارد.

 


مشاور ارشد رئيس سازمان سنجش و آموزش کشور، آمار و جزئيات آزمون کارشناسي ارشد ناپيوسته سال 92 را اعلام کرد.
حسين توکلي در گفت‌وگو با خبرگزاري فارس، گفت: در آزمون کارشناسي ارشد ناپيوسته سال 92، 896 هزار و 125 داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که از اين تعداد 458 هزار و 801 نفر زن و 437 هزار و 324 نفر هم مرد بودند. به عبارت ديگر 20/51 درصد داوطلبان زن و 80/48 نفر مرد بودند.
وي افزود: اين آمار نسبت به آمار داوطلبان ثبت‌نام کننده در سال گذشته 34 هزار و 90 نفر کمتر است.
توکلي همچنين خاطرنشان کرد: يکي از اتفاقات جالب از سال 67 تا امسال اين است که در اين 26 سال براي اولين بار با کاهش داوطلب شرکت‌کننده روبه‌رو بوده‌ايم.
مشاور ارشد رئيس سازمان سنجش آموزش کشور افزود: از تعداد 896 هزار و 125 نفر تعداد 90 هزار و 58 داوطلب علاقمندي خود را به شرکت در رشته امتحاني دوم نيز علاوه بر کد رشته امتحاني اول هم اعلام کرده‌اند که از تعداد 90 هزار و 58 داوطلب علاقمند 40 هزار و 394 نفر زن و 49 هزار و 664 نفر مرد بودند. به عبارت ديگر 85/44 درصد داوطلبان علاقمند به شرکت در رشته دوم زن و 15/55 درصد مرد بودند.
توکلي همچنين با اشاره به تعداد حاضرين و غايبين در اين آزمون گفت: از تعداد 896 هزار و 125 داوطلب 741 هزار و 232 داوطلب در جلسه آزمون حاضر و تعداد 154 هزار و 893 نفر غايب بودند. به عبارت ديگر 82.72 درصد داوطلبان حاضر و17.28 درصد داوطلبان در جلسه آزمون غايب بودند که از تعداد حاضرين 387 هزار و 432 نفر زن و 353 هزار و 800 نفر مرد بودند. به عبارت ديگر 27/52 درصد حاضرين زن و 73/47 درصد حاضرين مرد بوده‌اند.

 


با حضور حدود 70 رئيس‌جمهور و مقامات عالي کشورها، مراسم پنجاهمين سالروز تاسيس اتحاديه آفريقا در مقر آن در آديس‌آبابا برگزار شد.
به گزارش ايسنا، در اين نشست علاوه بر اعضاي اتحاديه آفريقا هيات‌هايي از ديگر کشورها نيز دعوت شده‌اند.
رياست هيات ايراني شرکت‌کننده در اجلاس سران اتحاديه آفريقا را رامين مهمان‌پرست، رئيس مرکز ديپلماسي و رسانه‌اي وزارت امور خارجه برعهده خواهد داشت.
در حاشيه اين نشست ديدارهايي در سطوح مختلف بين هياتهاي شرکت‌کننده برگزار خواهد شد.

 


يزد- خبرنگار کيهان:
تکميل پرونده ثبت جهاني دو مسجد جامع يزد و مسجد جامع فهرج مهمترين اقدام امسال ميراث فرهنگي استان يزد است.
مدير کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان يزد در ديدار با نماينده ولي فقيه و امام جمعه استان گفت: مرمت مساجد تاريخي استان يزد مهمترين اقدام در سال 1391 بود که خوشبختانه از حيث تعداد مرمت مساجد جامع يزد در رتبه دوم کشور قرار گرفت.
بهرام رضايي افزود: اگرچه احياي مساجد جامع يزد گامي مؤثر در حفظ و پاسداشت آن بوده است اما تکميل پرونده ثبت جهاني دو مسجد جامع يزد و مسجد جامع فهرج مهمترين اقدام در سال آتي است که محقق خواهد شد.
در اين ديدار آيت‌الله ناصري، امام جمعه يزد به نقش اين اداره کل در سه حوزه ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري اشاره کرد و گفت: ما در گردشگري رسالت بزرگي داريم و استان يزد يکي از قطب‌هاي اصلي گردشگري است که مي‌تواند ظرفيت خود را در دو حوزه گردشگري داخلي و خارجي نشان دهد.
آيت‌الله ناصري با اشاره به رونق فرهنگ اسلامي در بين گردشگران، خطاب به مسئولان اين عرصه، گفت: سعي کنيد با نصب تابلوهاي پندآموز از اسلام در مسير گردشگران و نيز دستوراتي که اسلام در خصوص دوستي، مهمان‌نوازي و... دارد را ارائه کنيد تا گردشگران هرچه بهتر با دين مبين اسلام و کشور اسلامي آشنا شوند.

 


کاشان- خبرنگارکيهان:
رئيس شوراي مرکزي قرارگاه عمار گفت: اقدام شوراي نگهبان و همچنين تمکين داوطلبان از راي اين شورا يکي از مصاديق تحقق حماسه سياسي است.
حجت‌الاسلام والمسلمين مهدي طائب در همايش ائمه جمعه و جماعات شهرستان‌هاي کاشان و آران و بيدگل در کانون الزهراي اين شهرستان اظهار داشت: بعد از حضور در انتخابات، مهمترين وظيفه يافتن کانديداي اصلح با توجه به شاخص‌ها و معيارهاست.
وي خاطرنشان کرد: براي انتخاب اصلح بهترين راهکار توجه به شاخصه‌هايي است که رهبر معظم انقلاب در سخنان خود به آن اشاره داشته و بارها بر آن تاکيد کرده‌اند.
وي با اشاره به ارزيابي‌هاي رهبر معظم انقلاب در مورد انتخابات پيش رو، يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري را داراي اهميت ويژه‌اي نسبت به انتخابات گذشته قلمداد و تاکيد کرد: انتظار مي‌رود انتخابات آينده در مرتبه نخست پرشورتر و همچنين با نتيجه‌اي بهتر از انتخابات سابق برگزار شود.
رئيس شوراي مرکزي قرارگاه عمار با تاکيد بر اميدواري دلسوزان نظام از حماسه‌آفريني ملت ايران در عرصه انتخابات اذعان داشت: وضعيت کشور نشان دهنده عشق مردم به حضور و يافتن کانديداي برتر و بهتر با شاخص‌هاي مورد تاييد رهبر معظم انقلاب است.
طائب تصريح کرد: اين نشانه‌ها حاکي از آن است که انتخابات آينده انتخاباتي در وهله اول پرشور و سپس با خروجي خوب و البته فاقد فتنه خواهد بود.
به گفته وي آنچه طناب استکبار جهاني را در دنيا، آرام آرام قطع مي‌کند حضور مردم در صحنه انتخابات است. وي حضور سلايق مختلف در صحنه و اين تعداد ثبت‌نام در انتخابات را نخستين گام در راستاي تحقق حماسه سياسي دانست و با اشاره به اينکه رد صلاحيت افراد در دوره‌هاي گذشته همراه با غوغا و فرياد بود، بيان داشت: اما اکنون شاهد هستيم جز افراد بسيار اندکي، همه اقدام شوراي نگهبان را که براساس قانون بود تحسين و از آن تمکين کردند.
وي يادآور شد: اقدام شجاعانه شوراي نگهبان نشان دهنده آن است که مسئولان نظام تنها به دنبال اين هستند که به وظيفه قانوني خودشان عمل کنند.

 


بردسکن- خبرنگار کيهان:
چهارمين همايش ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌اي کشور به ميزباني شهر بردسکن برگزار شد.
چهارمين همايش ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌اي کشور با حضور نايب رئيس فدراسيون و مسئولان استاني همزمان با شب ميلاد با سعادت حضرت علي«ع» در بزرگترين گود روباز کشور در محل پارک ولي‌عصر«عج» اين شهر برگزار شد.اين گود روباز، 4 هزار متر مربع وسعت و گنجايش 5 هزار نفر تماشاچي و ظرفيت 200 ورزشکار دارد.
در اين همايش از 15 استان کشور و 30 شهرستان کشور شرکت داشتند و 100 مرشد برتر و 300 ورزشکار از اقصي نقاط کشور در اين همايش حضور پيدا کردند.همچنين نايب رئيس فدراسيون ورزش‌هاي پهلواني و زورخانه‌اي کشور احداث اولين گود روباز پهلواني و زورخانه‌اي کشور را در بردسکن يک ابتکار بسيار جالب توسط مسئولان اين شهرستان عنوان کرد و گفت: با توجه به اينکه ظرفيت تماشاچي اين گود 5 هزار نفر است اين شهرستان مي‌تواند به عنوان يکي از قطب‌هاي ورزش پهلواني و زورخانه‌اي کشور مطرح شود.

 


مدرن‌ترين پايانه مسافربري جنوب شرق در کرمان با عنوان آدينه کريمان با 20 ميليارد تومان اعتبار افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از کرمان، مدرن‌ترين پايانه مسافربري جنوب شرق به عنوان پروژه مشارکتي شهرداري کرمان با يک شرکت به بهره‌برداري رسيد.
براي ساخت اين پايانه 20 ميليارد تومان توسط بخش خصوصي هزينه شده و 30 ميليارد تومان هم براي احداث بلوار شاهد در جنب اين پايانه اختصاص يافته است.
فاز نخست پايانه جديد کرمان با هشت هکتار مساحت شامل ساختمان مرکزي، 15 دفتر مسافربري، اورژانس، دو نمازخانه، داروخانه، بانک، 60 باب واحد تجاري، دو رستوران، يک رستوران سنتي، يک هتل سه ستاره با 38 اتاق مطابق استانداردهاي روز دنيا، پنج فست‌فود، دو پارکينگ براي خودروهاي کوچک درون و برون‌شهري، يک پاسگاه پليس، 80 سرويس بهداشتي، خوابگاه مجزا براي رانندگان، پارکينگ 24 ساعته و محل مناسب براي سوار و پياده شدن مسافر است.

 


اليگودرز- خبرنگار کيهان:
رئيس سازمان اردويي بسيج مستضعفين کشور در جمع مردم اليگودرز گفت: تجربه سالهاي قبل و به ويژه در دولت آقاي خاتمي ثابت کرد که انفعال در مقابل آمريکا در بحث انرژي هسته‌اي دشمنان را گستاخ‌تر خواهد کرد.
سرتيپ يعقوب سليماني به بحث مذاکره با آمريکا اشاره کرد و گفت: سازش با آمريکا در اوج خصومت و شرارت‌هاي آنها به معني خواري و ذلت است و دستي که آمريکا به سوي ما دراز مي‌کند، دست چدني بوده که زير دستکش مخملي پنهان کرده است.
سليماني با اشاره به اينکه در صورت سازش چه کسي بايد پاسخگوي شهدا، ايثارگران و آزادگان باشد گفت: امروز هم در شرايط جنگ قرار داريم اما با اين تفاوت که در آن زمان دشمن در مقابل ما قرار داشت اما امروز با سلاح برنده‌تر و در جبهه‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي با استفاده از تمام ظرفيت‌ها به مقابله با ما پرداخته است.
وي با اشاره به اينکه آمريکا در بحث حمله نظامي از نبرد 33 روزه و مقاومت سوريه و حزب‌الله لبنان درس گرفته است گفت: اگر دشمن تنها 30درصد يقين داشت که مي‌تواند با حمله نظامي در مقابل ايران پيروز شود لحظه‌اي درنگ نمي‌کرد.
سليماني ضمن گراميداشت سالروز حماسه فتح خرمشهر گفت: در دوران دفاع مقدس علي‌رغم محدوديت‌ها حماسه‌هاي بسياري خلق شد که آزادسازي خرمشهر يکي از آنهاست.

 


چناران - خبرنگار کيهان:
کاروان دوچرخه‌سواري باشگاه ايثارگران خراسان رضوي مسير 1100 کيلومتري حرم امام‌رضا(ع) تا حرم امام‌خميني(ره) را رکاب مي‌زنند.
سرپرست اين گروه به خبرنگار ما در چناران گفت: اين گروه متشکل از 35 دوچرخه‌سوار جانباز، ايثارگر و آزاده و رزمنده دفاع‌مقدس است که حرکت خود را صبح ديروز از مشهد آغاز کرده است.مظفري با اشاره به هشتمين سال اعزام گروه، انتقال فرهنگ ايثار و شهادت به نسل‌هاي سوم و چهارم انقلاب، تجديد ميثاق با امام و رهبري، شرکت در مراسم سالگرد ارتحال امام را از اهداف حرکت کاروان دوچرخه سواري حرم تا حرم عنوان کرد.
وي با اشاره به پيش بيني طي طريق 1100 کيلومتري حرم تا حرم در 8 روز افزود: اعضاي کاروان با توجه به مسير، روزانه بين 120 تا 200 کيلومتر را رکاب مي‌زدند تا سالگرد ارتحال در مراسم حضور پيدا کنند.
سرپرست اين گروه در مورد افراد شرکت‌کننده در گروه هم گفت: کم‌سن‌ترين عضو اين گروه، محسن مظفري نوجوان 17 ساله و مسن‌ترين آن محمود فخر شاملو جانباز 50 درصد 66 ساله است.
مظفري حضور در گلزار شهدا و عطرافشاني و قرائت فاتحه، شرکت در مراسم نمازجماعت و جمعه شهرهاي مسير و اجراي برنامه فرهنگي و ديدار با خانواده شهدا هر شهر را از ديگر برنامه‌هاي پيش‌بيني شده در مسير حرکت کاروان عنوان کرد.

 


ساري- خبرنگار کيهان:
معاون سياسي امنيتي و اجتماعي استاندار مازندران گفت: دريا در کشورمان به طور تخصصي متولي ندارد.
هادي ابراهيمي در نشست شوراي فرهنگ عمومي استان مازندران افزود: بايد در دو زمينه سرمايه‌گذاري در ساحل و اقدامات فرهنگي در سواحل دريا قدم برداشت. وي با بيان اينکه اقدامات خوب و ماندگاري براي طرح‌هاي سالم‌سازي درياي خزر انجام شده است، اظهار داشت: مازندران در ارزيابي‌هاي صورت گرفته رشد چشمگيري در کيفيت طرح‌ها، کاهش غريق و افزايش نجات يافتگان داشته است. ابراهيمي با اشاره به وجود 338 کيلومتر ساحل دريا در مازندران، گفت: 45 درصد ساحل درياي مازندران طي دولت نهم و دهم آزادسازي شد و راه‌هاي دسترسي به ساحل نيز افزايش يافت.
وي بر افزايش سطح خدمات طرح‌هاي سالم‌سازي دريا طي سال جاري تأکيد کرد.

 


کاشان- خبرنگارکيهان:
معاون آموزشي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشکي از انجام جراحي پيوند بدون بخيه چشم يا «سنتوليزر» براي نخستين‌بار در کشور و منطقه خبر داد.
بهرام عين‌اللهي در حاشيه نشست معاونت‌هاي آموزشي دانشگاه علوم پزشکي کاشان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جراحي پيوند بدون بخيه چشم يا «سنتوليزر» با استفاده از يک ليزر مخصوص و با يک برش در يک ميليونيم نانو انجام مي‌شود که اين برش را هيچ چاقوي جراحي قادر به انجام نيست.
وي افزود: در اين عمل جراحي که به صورت کاملا سرپايي است بدون استفاده از بيهوشي با قطره بي‌حس کننده، کدورت‌هايي که در قرنيه وجود دارد از چشم اهداکننده به چشم گيرنده منتقل و با سنتوليزر يک منطقه برداشته و جايگزين مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه در اين عمل يک لنز تماس گيرنده گذاشته مي‌شود، گفت: اين عمل جراحي يک روش ابداعي در کشور است که براي نخستين بار در منطقه و در کشور انجام مي‌شود.

 


نخستين تونل آکواريوم کشور طي 12 تا 18 ماه آينده در همدان به بهره‌برداري خواهد رسيد.
معاون عمراني استاندار همدان از انعقاد تفاهم‌نامه همکاري براي احداث نخستين تونل آکواريوم کشور خبر داد و افزود: اين قرارداد که ارزش احداث و راه‌اندازي آن 20 ميليارد تومان برآورد مي‌شود بين سرمايه‌گذاري ايراني برج سعيديه و شرکت ترکيه‌اي به امضا رسيده است.
به گزارش خبرگزاري فارس و به نقل از مدير اين پروژه آمده است: اين طرح در زميني به مساحت 9 هزار متر مربع ايجاد مي‌شود که شامل تونل آکواريومي به طول 20 متر در عمق 14 متري زمين و همچنين يک طبقه با کاربري تجاري و گردشگري و شش طبقه پارکينگ است.
محمد نجفي با بيان اينکه اين پروژه علاوه بر جذابيت‌هاي گردشگري و تجاري از شرايط ويژه از جمله امکانات لابراتوآري و آزمايشگاهي جهت تحقيقات در خصوص آبزيان کل دنيا براي دانشجويان و دانش‌آموزان نيز برخوردار است، اظهار داشت اين طرح مي‌تواند سالانه يک ميليون و دويست‌هزار نفر گردشگر ايراني و خارجي را جذب همدان کند.

 


اراک- خبرنگار کيهان:
کنگره بين‌المللي بزرگداشت آيت‌الله شهيد مصطفي موسوي خميني پدر امام خميني اول و دوم آبان امسال در خمين برگزار مي‌شود.
نماينده ولي فقيه در استان مرکزي، در جلسه هماهنگي اين کنگره که در منزل حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني در قم برگزار شد گفت: استان مرکزي، براي برگزاري اين کنگره بين‌المللي آمادگي کامل دارد.سيدحسن خميني هم با ابراز خرسندي از اجراي اين برنامه بزرگ گفت: اين کنگره شخصيت والاي پدر بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران را بيش از پيش به همگان معرفي مي‌کند.
وي افزود: پس از 20 سال پژوهش در مورد آثار امام، قرار است 50 جلد از مجموعه آثار قلمي امام در اين کنگره رونمايي شود.
وي ادامه داد: اين کتاب‌ها شامل مجموعه فقه و اصول، عرفان و ديگر آثار امام خميني است.نوه، بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران عنوان کرد: دعوت از انديشمندان خارجي نه تنها مي‌تواند در تدوين شخصيت امام خميني مؤثر باشد، بلکه از آنها مي‌توان به عنوان سفير پيام انقلاب اسلامي در ساير کشورها بهره برد.
آيت‌الله شهيد مصطفي موسوي خميني،‌پدر امام خميني 12 ذي‌قعده سال 1320 هجري قمري در جاده اراک- خمين در سن 49 سالگي و در زماني که امام خميني کودک 5 ماهه بود به وسيله اشرار به شهادت رسيد و در نجف اشرف به خاک سپرده شد.

 


بناب - خبرنگار کيهان:
همزمان با گراميداشت سالروز آزادسازي خرمشهر، بزرگترين پيست اتومبيلراني شمال‌غرب کشور در شهرستان بناب مورد بهره برداري قرار گرفت.
در آيين بهره‌برداري از اين پيست که معاون فرماندار بناب، بخشدار مرکزي، شهردار، اعضاي شوراي اسلامي شهر، جمعي از مسئولان و عده کثيري از مردم حضور داشتند، شهردار بناب با ارائه گزارشي از روند آماده سازي و احداث اين طرح گفت: پيست اتومبيلراني شهرداري بناب که کار طراحي و احداث آن از اواخر سال 1391 و با حمايت شوراي شهر آغاز شده بود، اجرا و به بهره‌برداري رسيد.
باقر بابازاده افزود: اين پيست داراي 550 متر طول و 50 متر عرض ‌بوده و از لحاظ بزرگي، دومين پيست اتومبيلراني بعد از تهران است.
وي همچنين هدف از اجراي اين پيست را انجام ورزشهاي اتومبيلراني حرفه‌اي، عادي و مسابقه‌اي اعلام کرد و گفت: از اين پيست براي موتورسواري و مسابقات آن نيز مي‌توان استفاده کرد.
شهردار بناب در ادامه خاطرنشان کرد: براي احداث اين پيست که توسط مهندسان شهرداري طراحي و تکميل شده 6 ميليارد ريال اعتبار هزينه شده است.

 


ساري- خبرنگار کيهان:
سالمند در دوران سالمندي خود با محدوديت‌هايي همراه است و خانواده‌ها بايد در نوع رفتار و برخورد با سالمند محدوديت‌ها را بشناسند.
معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي مازندران با بيان اين مطلب افزود: سازمان بهداشت جهاني سن بالاي 60 سال را سالمند مي‌داند.
دکتر سيدسعيد آرام گفت: ارائه خدمات حمايتي، رفاهي و بهداشتي از مهم‌ترين وظايف جامعه در قبال سالمندان است. بنابراين، بايد شرايطي فراهم شود تا سالمندان از لحاظ بهداشتي- درماني دغدغه‌اي نداشته باشند.
آرام اظهار داشت: سالمندان در دوره سالمندي خود با بيماري‌هاي عضلاني-استخواني، آرتروز، قلبي عروقي به خصوص فشار خون، ديابت، اختلالات بينايي و شنوايي و افسردگي دست به گريبان هستند.
وي يادآور شد: توجه ويژه به سالمندان ابراز محبت و حمايت‌هاي عاطفي خانواده‌ها مي‌تواند براي يک سالمند اثرگذار باشد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10