(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 30 خرداد 1392 - شماره 20522

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
مقامات رژيم صهيونيستي:اشتباه نکنيد
روحاني بخشي از نظام ايران است
چشم به راه سپيده
اخبار ادبي و هنري
اميدواري روسيه به از سرگيري مذاکرات ايران و 5+1 در دولت جديد
وزير خارجه: انتخابات ايران انگيزه‌اي براي روابط تهران و غرب است
با حضور علما و مراجع مراسم بزرگداشت آيت‌الله مدني تبريزي در قم برگزار شد
عادل عبدالمهدي: نتيجه انتخابات استثنايي ايران يک پيروزي براي منطقه است
ملکشاهي: قانون اجراي محکوميت‌هاي مالي در مراحل نهايي تصويب است
رحماندوست: عملياتي کردن فرمايشات رهبر انقلاب وظيفه همه مسئولان است
مشاور رئيس جمهور يمن: صنعا خواهان روابط گسترده با تهران است
در گزارش ديوان محاسبات بانک مرکزي در کاهش ارزش پول ملي مقصر شناخته شد
چند نکته خواندني درمورد زادگاه رئيس‌جمهور منتخب
وعده جديد معاون وزير راه و شهرسازي: راه‌آهن قزوين-‌ رشت تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد
پيرمرد طبسي بيش از 3 هزار جلد کتاب مطالعه کرده است
اعلام محدوديت‌هاي ترافيکي آخر هفته
ايران چهارمين کشور دنيا در فروش لوازم رشته اسکيت است
تقدير از برگزيدگان جشنواره علوم پزشکي رازي در روز پژوهش
سخنگوي کميسيون حقوقي مجلس: سياست چند بيمه‌اي بايد اصلاح شود
توليد واکسن پي‌پي‌آر در کشور به مرحله صنعتي رسيد
امکان چاپ نشريات در هرمزگان فراهم شد
   


مرحوم آيت‌الله اراکي (خطاب به نجاري که از وي موعظه خواسته بود): براي دلت در ساخته‌اي؟ براي دلت هم يک در بساز که غير خدا به آن وارد نشود.

 


با گذشت نزديک به يک هفته از برگزاري انتخابات و پيروزي حجت‌الاسلام حسن روحاني ديپلمات‌ها و کارشناسان غربي بر اين نکته تاکيد کردند که رئيس‌جمهور جديد ايران به سياست‌ هسته‌اي نظام متعهد است و به غرب امتياز نمي‌دهد.
رويترز در گزارشي با اشاره به سوابق حجت‌الاسلام دکتر حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب ملت ايران به نقل از ديپلمات‌هاي غربي نوشت روحاني سال‌ها پيش از ‌آنکه به عنوان رئيس‌جمهور منتخب ايران معرفي شود از برنامه هسته‌اي ايران حمايت مي‌کرد.
رويترز در ادامه اين گزارش آورده است: هرچند روحاني خود اظهار کرده که به دنبال تعامل سازنده با دنيا و مذاکرات بيشتر در موضوع هسته‌اي ايران است اما با وجود اين اظهارات تصميم‌نهايي در قبال موضوع هسته‌اي ايران را آيت‌الله خامنه‌اي به عنوان رهبر جمهوري اسلامي خواهد گرفت، از سوي ديگر ديپلمات‌هاي غربي که با سابقه روحاني به عنوان مذاکره کننده ارشد هسته‌اي ايران از 2003 تا 2005 آشنا هستند اعلام کردند که اين روحاني 64 ساله همواره به برنامه هسته‌اي ايران متعهد و پايبند خواهد بود.
يک کارشناس آلماني نيز با ابراز شگفتي از نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري ايران گفت: رئيس‌جمهور منتخب به رغم تعامل بيشتر با غرب سياست امتيازدهي را در پيش نخواهد گرفت.
اوليور بورسزيک در گفت‌وگو با روزنامه اتريشي اشتاندارد شرکت بالاي مردم ايران در انتخابات را غافلگير کننده دانست و با اشاره به حضور هفتاد درصدي مردم در انتخابات گفت براي جمهوري اسلامي ايران افزايش شرکت در انتخابات عاملي مهم براي مشروعيت است.
اين کارشناس آلماني انتخاب حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب و تاثير آن بر برنامه هسته‌اي را اين‌طور تشريح کرد: اميدها در اين باره که تحريمها مرحله به مرحله کاهش پيدا کند به طور مشخصي بيشتر شده است. اما من فکر نمي‌کنم که روحاني تصميم داشته باشد در مسئله پيشرفتهاي تکنولوژيک هسته‌اي ايران، به غرب امتياز دهد. اما جاي مانور بيشتري در مذاکرات وجود خواهد داشت.
از سوي ديگر مقامات رژيم صهيونيستي نيز با تاکيد بر اينکه در سياست‌هاي هسته‌اي ايران تغييري ايجاد نخواهد شد خواستار توقف کامل برنامه‌هاي هسته‌اي ايران شدند!
نخست‌وزير اسرائيل که طي چند روز گذشته بعد از پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست‌جمهوري کوشيده مانع تغيير رويکرد غرب در قبال ايران شود اين بار نيز با تاکيد بر اينکه نبايد فريب روحاني را خورد خواستار توقف غني‌سازي در ايران شد.
نتانياهو براي سومين بار طي سه روز، به جهان هشدار داد، فريب حسن روحاني، رئيس‌جمهور منتخب ايران را نخورند.
او پيش از ديدار با جان برد، وزير امورخارجه کانادا گفت: مشي رئيس‌جمهور جديد ايران بسيار شفاف است، او نويسنده دکترين «مذاکره و غني‌سازي» است. روحاني دکترين خود را در کتابش تشريح کرده و گفته ايران مي‌تواند با آرام کردن جامعه بين‌المللي، به طور پيوسته و يکنواخت در برنامه «تسليحات هسته‌اي» خود پيشروي کند.
نخست‌وزير رژيم صهيونيستي با بيان اين مطالب افزود: نمي‌توانيم به ايران اجازه دهيم، به اين بازي ادامه دهد. نمي‌توانيم به ايران اجازه دهيم از طريق مذاکرات بي‌پايان، زمان را تلف کند. تهران بايد از قوانين شوراي امنيت سازمان ملل پيروي کند!
نتانياهو بار ديگر بر موضع اسرائيل که سال گذشته در اتاواي کانادا آن را بيان کرده بود،‌ تاکيد کرد و گفت: جهان بايد خواستار توقف کامل غني‌سازي همه مواد هسته‌اي در همه سطوح و نيز بسته شدن کل تاسيسات هسته‌اي شود، تا زماني که ايران به اين درخواست‌ها عمل نکرده، بايد فشار بر اين کشور را افزايش داد، برنامه «تسليحات هسته‌اي» ايران بايد متوقف شود.
موشه يعالون وزير جنگ رژيم صهيونيستي نيز گفت: اميدوارم غرب ما را شگفت‌زده کند و در متقاعد کردن ايراني‌ها به توقف پروژه هسته‌اي نظامي‌شان، به روشي ديپلماتيک، موفق شود. اما در عين حال،‌ نگرانم در شرايطي که فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران ادامه دارد، از تحريم‌ها کاسته شود.
وي با اشاره به اينکه بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير اسرائيل نيز همين نگراني را دارد، افزود: اينکه روحاني به عنوان رئيس‌جمهور انتخاب شده، بسيار جالب است، اما ما نبايد خود را فريب بدهيم چرا که روحاني نيز بخشي از نظام ايران و انقلاب اسلامي ايران است و تنها در روش و منش، ميانه‌رو به شمار مي‌آيد.

 


Sepideh@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده‌اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينکه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضر نبودن»، تهمت ناروايي است که به تو زده‌اند و آنان که بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي‌دانند، آمدنت که در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را مي‌خوانند، ظهورت را از خدا مي‌طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي‌شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي‌گزند با تعجب مي‌گويند که تو را پيش از اين هم ديده‌اند. و راست مي‌گويند، چرا که تو در ميان مائي، زيرا امام مائي، جمعه که از راه مي‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي‌دهند و قرار ازکف مي‌نهند و قافله دل‌هاي بي‌قرار روي به قبله مي‌کنند و آمدنت را به انتظار مي‌نشينند...
و اينک اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله» در آستانه آدينه‌اي ديگر که با ولادت حضرت علي‌اکبر عليه‌السلام همزمان است با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي‌کنيم.
آبشار عاطفه
آقا بيا! در دست‌ها باز آسمان روئيده است
گلواژه سبز دعا تا کهکشان روئيده است
عطر خيال آبيت در ذهن‌ها جاري شده
تصوير شوق ديدنت در چشم مان روئيده است
با تابش پنهانيت در وسعت آئينه‌ها
آن سوي باور تا خدا رنگين کمان روئيده است
پژواک نام گرم تو پاييز را تبخير کرد
بر روي لب‌ها نام سبزت جاودان روئيده است
در ذهن انگشتان من بوي حضورت مي‌وزد
احساس درکت خوب من! تا بيکران روئيده است
از چهره آئينه‌ها پاييز پيري مي‌چکد
اما ز ميلاد جهان عشقت جوان روئيده است
يکباره خيست مي‌شوم اي آبشار عاطفه!
حتي غزل با نام تو سبز و روان روئيده است
قم- خديجه پنجي(لاله)

گنجشک‌هاي خسته
دارند سينه بر در و ديوار مي‌زنند
گنجشکهاي خسته تو را جار مي‌زنند
ديريست رنگ و روي درختان پريده است
بي‌مايگان تبر به سپيدار مي‌زنند
خطي به روي نام اقاقي کشيده و...
حتي به روي پنجره افسار مي‌زنند
حالا شناسنامه من درد مي‌کند
مي نالم و دوباره به من خار مي‌زنند
مي نالم از دل خودم و خارهاي پست...
آنها که زخم و طعنه بسيار مي‌زنند
اينگونه است که نفسم درد مي‌کند...
انگار جسم و روح مرا دار مي‌زنند
آقا... بيا که آينه‌هاي شکسته دل...
بي شک بدون روي تو زنگار مي‌زنند
سيدمهدي نژادهاشمي «شوريده»
***
روز قشنگ
بر فرض مرا کمي زمانم بدهند
تا آمدن شما امانم بدهند
باور بکن اي عزيز آن روز قشنگ
مي‌ميرم اگر تو را نشانم بدهند
در دفتر نقاشي،‌دل ماه کشيد
يک جاده و يک اسب به دلخواه کشيد
بي‌حوصلگي بود و غروبي دلگير
در تابلوي جمعه فقط آه کشيد
محمدعلي رحيمي

بوي خورشيد
شبي را به خوابم بيا نازنين
دلم را پر از بوي خورشيد کن
بيا چشمه غصه‌هاي مرا
پر از جوشش شعر اميد کن
بيا که جهان زير هر گام تو
پر از رويش سبزه‌ها مي‌شود
دل آسمان پر ز رنگين‌کمان
زمين غرق ذکر خدا مي‌شود

 


عيادت وزير ارشاد
از نويسنده انقلاب
محسن پرويز، نويسنده متعهد و معاون فرهنگي سابق وزارت ارشاد در اثر عارضه قلبي در بيمارستان بستري شد.
وي روز سه‌شنبه در بيمارستان قلب تهران به دليل گرفتگي رگ‌هاي قلب تحت عمل جراحي قرار گرفته بود.
سيد محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي صبح ديروز با حضور در بيمارستان قلب تهران از «محسن پرويز» عيادت کرد. محسن مومني شريف رئيس حوزه هنري و حجت الاسلام خاموشي رئيس سازمان تبليغات اسلامي نيز از ديگر مسئوليني بودند که ديروز از پرويز عيادت کردند.
در مراسم رونمايي از رمان «گرگ‌سالي» مطرح شد
ستايش از شجاعت نويسنده‌اي که
در مقابل باطل ايستاد
مراسم رونمايي از جلد دوم کتاب اسماعيل با عنوان «گرگ‌سالي» نوشته زنده‌‌ياد اميرحسين فردي روز سه‌شنبه با حضور نويسندگان، شاعران و مسئولان فرهنگي و کشوري در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.
به گزارش خبرنگار کيهان، در اين مراسم عليرضا قزوه مدير جديد مرکز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري گفت: در ادبيات ما شاعران زيادي به مرگ فکر مي‌کنند. مرگ‌انديش و مرگ‌آگاهند. مرگ‌آگاهي بالاترين حد و اندازه از مرگ‌ است که ما در زندگي، رفتار، گفتار و شعر بزرگان ديده‌ايم.
مدير مرکز آفرينش‌هاي ادبي حوزه هنري ادامه داد: سال 65 سلمان هراتي دو هفته پيش از مرگش در محفلي شعري خواند با مضمون مرگ، او گفت: « من مي‌ميرم زير ماشين پزشک عصباني که از بيمارستان بر‌مي‌گردد». او حتي مرگ خود را پيش‌بيني کرده بود؛ سيدحسن حسيني از ديگر شاعران کشورمان مرگ خويش را در مقابل بيمارستان بيان کرده بود و اميرخان فردي هم روز پيش از مرگش به استقبال مرگ رفت، اين بزرگان مرگ‌آگاه بودند که اين حد بالاترين درجه از آگاهي پيرامون زندگي و مرگ است.
محمدرضا سرشار از نويسندگان پيشکسوت نيز با بيان اينکه مرحوم فردي محبت محض بود گفت: خط و خطوط، خوبي يا بدي انسان‌ها برايش فرقي نمي‌کرد. ممکن بود سياقش با امثال بنده فرق کند، اما همواره محبت داشت.
سرشار با اشاره به موضوع فتنه سال 88 و اينکه از اين زمان به بعد اميرحسين فردي را بيشتر دوست داشتم، توضيح داد: بنده آقاي فردي را دوست مي‌داشتم چون آدم دوست‌داشتني و مهرباني بود، اما من او را به معناي واقعي کلمه پس از فتنه 88 شناختم. فردي شجاعانه وارد صحنه شد و با شجاعت مطالبي در کيهان نوشت که تعجب مرا برانگيخت، اما انصافا خوب از پس ماجرا برآمد و با مستندات مطالبي منتشر کرد.
اصغر آبخضر از دوستان زنده‌ياد فردي نيز گفت: اميرخان امير دلهاست و سردار ادبيات انقلاب اسلامي بود. سوال اين است که چرا او امير دل‌ها شد و اين همه دستاورد معنوي را به يادگار گذاشت.
وي در پايان سخنان خود عنوان کرد: اميرحسين فردي مثل آب زلالي «کر» بود و هر که به او نزديک مي‌شد خود را يافته و ارتقا پيدا مي‌کرد.
حجت‌الاسلام دعايي مديرمسئول روزنامه اطلاعات، آخرين ديدار خود با زنده‌ياد فردي را اين گونه توصيف کرد: آخرين ديدارم با اميرخان مربوط به مراسمي در حوزه هنري بود که اين مراسم به نماز ختم شد. براي وضو رفتم وقتي برگشتم ديدم اميرحسين فردي يک گوشه دنج را انتخاب کرده و در حال نماز خواندن است. تحت تاثير وقار و طمانينه او قرار گرفته و به او اقتدا کردم. يک آخوند به يک فرد اقتدا کرد. آن نماز يکي از نمازهايي شد که خودم از آن لذت بردم. رحمت‌الله عليه.
وي در پايان گفت: اميرحسين فردي خلأ داستان‌نويسي را براي جوانان و نوجوانان در جامعه مذهبي پر کرد.
در اين مراسم از رمان «گرگ‌سالي» آخرين اثر اميرحسين فردي رونمايي شد.
شمقدري، رئيس سازمان سينمايي:
تعطيلي خانه‌سينما دعواي شخصي نيست
رئيس سازمان سينمايي با اشاره به اينکه به بازگشايي خانه سينما تحت هر شرايطي تن نمي‌دهد گفت: اينکه گاهي مي‌گويند دليل تعطيلي خانه سينما دعواي شخصي دو نفر است آدرس‌هاي غلط است تا ذهن‌ها را به سمت يک مسئله کوچک ‌ببرند.
جواد شمقدري در گفت و گويي مفصل با فارس همچنين گفت:تفکري که 30 سال بر سينماحاکم بود، مي‌گفت ما هيچ تعهدي نسبت به گفتمان انقلاب اسلامي نداريم.
وي افزود:اوج تعهد آن تفکر فيلم هاي قدمگاه و طلا و مس است که يک اسلام صوفيانه و زاهدانه را ترويج مي کند و با اسلام انقلابي و انقلاب اسلامي نسبتي ندارد و حتي يک آدم با عقايد چپ مارکسيستي هم حاضر مي شود ساخت آن را بر عهده بگيرد. آن تفکر آدم‌هاي خودش را دارد و کساني که مديريت کرده‌اند و اين جريان و نيروهايشان هنوز هم در صدا و سيما و سينماي ايران مستقر هستند و کار مي‌کنند.
شمقدري درباره دلايل اصلي تعطيلي خانه سينما گفت:آن چيزي که باعث شد تا خانه سينما منحل و بعد بطور دائم تعطيل بشود، ناشي از دو عزم بود. يک عزم بخشي از دستگاه‌هاي فرهنگي کشور از جمله شوراي فرهنگ عمومي بود که از قضاياي خانه سينما و جايگاه غيرقانوني آن مطلع شدند و به يک اجماع کلي رسيدند که اين جريان و اين نهاد چون غيرقانوني است و مرتکب خلاف‌هاي جدي در دوره‌هاي گذشته شده بايد تعطيل شود و بعد يک نهاد با ماهيت جديد راه‌اندازي شود. عزم ديگر مربوط به بخشي از اهالي سينما بود که برخي صاحب نفوذ بودند و آنها هم اين باور را داشتند.
وي افزود: عدم التزام به جمهوري اسلامي و التزام به قانون اساسي نکات بسيار مهمي بودند و نشانگر ديدگاه و نظر کساني بود که اساسنامه خانه سينما را در آخرين دوره‌هاي حضور خود در سال 87تغيير داده بودند. بنابراين اشکالات بيش از آن بود که بخواهيم بگوئيم صرفا يک حساسيت وجود داشت. وقتي التزام به قانون اساسي در اساسنامه برداشته مي‌شود يک مفهوم ديگري دارد و انگار ما يک «ان‌جي‌او» هستيم که قرار است در نظم نوين جهاني ما را بپذيرند نه اينکه در چهارچوب قانوني جمهوري اسلامي مستقر باشيم. در همين زمان هم خانه سينما در فياپف عضو مي‌شود و مديرعامل خانه سينما هم نائب رئيس در حوزه آسيا مي‌شود که خود همين موضوع هم مشکوک است.
وي ادامه داد: بايد بگويم که آقاي احمدي‌نژاد وقتي ديد خانه سينما تعطيل شده است،مخالفت خود را هم به آقاي وزير و هم به من اعلام کرد. من خيلي تلاش کردم تا دليل مخالفت ايشان را بدانم و متوجه شدم که مخالفت ايشان وجوه مختلفي دارد ايشان معتقد بود که خانه سينما بالاخره يک نهاد صنفي است و چرا بايد تعطيل شود و اگر اشکالي هم دارد بايد اشکالات آن برطرف شود. البته من خيلي تلاش کردم تا بگويم اين فرايند را طي کرديم اما دوستان همکاري نکردند.
شمقدري با بيان اينکه هيات مديره سابق خانه سينما هيچ تمايلي ندارد تا خانه سينما به اين شکل بازگشايي شود،گفت: چون شکل موجود منجر مي‌شود به خانه سينمايي که تابع قانون اساسي است و در چارچوب قانون شکل خواهد گرفت و به نظر مي‌رسد که حقوق همه اهالي سينما نسبت به گذشته در آن خيلي بيشتر رعايت خواهد شد.
اينها تمايل دارند تا همچنان به شکلي که قبلا بوده‌اند برگردند و براي همين سنگ‌اندازي و مخالفت خواني مي‌کنند و طبيعي است که ما هم به هر قيمتي خانه سينما را باز نخواهيم کرد. ما براساس چهارچوب قانون و همين اساسنامه‌اي که مصوب شده کار خواهيم کرد.

 


معاون وزير خارجه روسيه گفت: مسکو اميدوار است مذاکرات ميان ايران و 5+1 در دولت روحاني از سر گرفته شود.
خبرگزاري «نووستي» به نقل از سرگئي ريابکوف، معاون وزير امور خارجه روسيه که روز سه‌شنبه صحبت مي‌کرد، گزارش داد: اميدواريم ايران به زودي پس از آغاز به کار رئيس‌جمهور منتخب، در مورد دعوت به ادامه مذاکرات واکنش نشان دهد.
وزارت خارجه روسيه نيز در بيانيه‌اي سخنان رئيس‌جمهور منتخب در مورد برنامه هسته‌اي را مطابق با ديدگاه روسيه در اين مورد مبتني بر حق قطعي ايران براي استفاده از انرژي اتمي تحت نظارت آژانس و لغو همه تحريم‌ها ارزيابي کرد.
وزارت امور خارجه روسيه در اين بيانيه اعلام کرد که اظهارات روز دوشنبه «حسن روحاني» رئيس‌جمهور منتخب ايران در حقيقت مطابق با ديدگاه روسيه در قبال حل و فصل مسائل مربوط به برنامه هسته‌اي ايران بوده و مقامات مسکو اميدوارند که اين سخنان تحقق پيدا کند.
در اين بيانيه همچنين آمده است: مقامات ديپلماتيک روسيه يادآور مي‌شوند که سخنان آقاي روحاني در مورد برنامه هسته‌اي ايران مطابق با مواضع روسيه در اين زمينه بوده که براي همگان روشن است، مبتني بر اينکه: حل و فصل نهايي اين مشکل مي‌تواند و بايد با به رسميت شناختن حق قطعي ايران براي توسعه برنامه هسته اي اين کشور در اهداف صلح‌آميز، از جمله حق غني‌سازي اورانيوم همراه باشد، ضمن اينکه بعد از روشن شدن مسائل باقي مانده در رابطه با برخي ابعاد فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران تحت نظارت آژانس بين‌المللي انرژي اتمي، همه تحريم‌ها، چه يکجانبه و چه از سوي شوراي امنيت سازمان ملل عليه ايران بايد لغو شوند.
در اين بيانيه همچنين يادآوري شده که لازم است تا هرچه سريع‌تر زمان و مکان دور بعدي مذاکرات نمايندگان ايران و گروه 5+1 مشخص گردد، بخصوص با توجه به اينکه تصميمات اتخاذ شده در دور قبلي مذاکرات شروع خوبي در اين راستا مي‌باشد.
از سوي ديگر ولاديمير پوتين رئيس‌جمهور روسيه در کنفرانس خبري در پايان نشست سران گروه 8 در ايرلند شمالي حسن روحاني را انساني بسيار باتجربه خواند و ابراز اميدواري کرد مباحثات همه‌جانبه با تهران با رئيس‌جمهوري کنوني و رئيس‌جمهور برگزيده ايران ادامه پيدا کند.

 


علي‌اکبر صالحي تأکيد کرد: انتخابات اخير در کشورمان براي روابط ايران و غرب انگيزه ايجاد خواهد کرد.
علي‌اکبر صالحي در گفت وگو با شبکه الميادين که بخش‌هايي از آن به روي سايت اينترنتي اين شبکه قرار گرفت با تأکيد بر اينکه بحران منطقه بدون حضور و مشارکت ايران قابل حل نيست، گفت که تهران شفاهاً براي حضور در کنفرانس ژنو2 در خصوص سوريه دعوت شده است.
وي در خصوص اقدام مصر در قطع روابط با سوريه بيان کرد: مصر مي‌توانست نقش بزرگي در حل بحران سوريه ايفا کند.
صالحي حوادث اتفاق افتاده در سوريه را «تجاوز خارجي» توصيف کرد و گفت که بدون مشارکت تهران بحران‌هاي منطقه حل نمي‌شود.وي در خصوص ادعاي دخالت ايران در بحرين نيز تصريح کرد که دخالت ايران در بحرين چه فايده‌اي (براي تهران) دارد؟!
وزير امور خارجه کشورمان همچنين از آمادگي ايران براي همکاري با عربستان به منظور حل مسايل موجود در منطقه خبر داد و درباره روابط تهران- واشنگتن گفت: ايران خواهان گفتمان مبتني بر اعتماد متقابل با آمريکا است.
به گزارش ايسنا، وي در اين گفت وگو از پيام‌هاي غيرمستقيم آمريکا در خصوص انجام «گفت‌وگوهاي برابر با ايران» پرده برداشت و با اشاره به انتخابات رياست جمهوري در ايران گفت که اين انتخابات به روابط ايران و غرب انگيزه خواهد داد.
گفت و گوي تلفني وزراي خارجه ايران و ايتاليا
علي‌اکبر صالحي وزير امور خارجه کشورمان در گفت وگوي تلفني با «اما بنينو» همتاي ايتاليايي خود در خصوص موضوعات روابط دوجانبه و چشم‌انداز آينده آن تبادل‌نظر کرد.
وي در اين گفت‌وگو بر آمادگي کشورمان در جهت ارتقاي روابط دوجانبه و بحث و تبادل‌نظر پيرامون تحولات خاورميانه از جمله سوريه تأکيد کرد.
صالحي همچنين از مواضع ايتاليا در قبال انتخابات رياست جمهوري و حضور پرشور مردم کشورمان در اين انتخابات تشکر کرد.
خانم بنينو وزير خارجه ايتاليا نيز در اين مکالمه تلفني با اشاره به نقش جمهوري اسلامي ايران در منطقه خاورميانه بر تداوم رايزني طرفين از طريق کانال‌هاي ديپلماتيک تأکيد کرد.

 


مراسم ترحيم آيت‌الله مدني تبريزي با حضور علما و برخي مراجع تقليد در مسجد اعظم قم برگزار شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از قم، مراسم نخستين شب درگذشت آيت‌الله مدني تبريزي سه‌شنبه ‌شب با حضور مراجع تقليد در قم برگزار شد.
در اين مراسم، آيات عظام مکارم شيرازي، شبيري زنجاني، سبحاني، نماينده آيت‌الله نوري همداني، آيت‌الله استادي، آيت‌الله حسيني بوشهري و آيت‌الله اميني حضور داشتند.
حجت‌الاسلام والمسلمين عليرضا صادقي از اساتيد حوزه علميه قم با اشاره به نقش بزرگان دين در پيشبرد جامعه اظهار داشت: علما چراغ راه زندگي بشريت هستند و جامعه را به سوي حق و حقيقت راهنمايي مي‌کنند.
وي با اشاره به ويژگي‌هاي رفتاري مرحوم آيت‌الله مدني تبريزي عنوان کرد: اين عالم رباني از نظر اخلاقي زبانزد خاص و عام بود.
استاد حوزه علميه قم ادامه داد: ايشان در ميان افراد مختلف تاثيرگذار بود و توانست شاگردان مبرز بسياري را در حوزه‌هاي علميه تربيت کند.
وي عنوان کرد: ايشان عمري را در راه ترويج و نشر معارف ناب اسلام سپري کرد.
مراسم تشييع و تدفين پيکر مطهر مرحوم آيت‌الله يوسف مدني تبريزي عصر سه‌شنبه با حضور انبوه مردم عزادار و علاقه‌مندان به ساحت علم و فقاهت در قم برگزار شد.
به گزارش ايرنا، در اين مراسم که از مقابل بيت اين عالم رباني در خيابان صفاييه قم به سمت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) برگزار شد، جمعي از طلاب و فضلاي قم و تبريز، مديران و مسئولان اجرايي و اقشار مختلف مردم حضور داشتند.
آيت‌الله سيد موسي شبيري زنجاني پس از انجام مراسم تشييع و طواف مضجع شريف کريمه اهل‌بيت(س) بر پيکر مرحوم آيت‌الله مدني تبريزي نماز ميت اقامه کرد و پس از آن پيکر مطهر اين فقيه وارسته در مقبره شهيد مفتح واقع در صحن آيينه حرم مطهر به خاک سپرده شد.
مرحوم آيت‌الله سيديوسف مدني تبريزي در سال 1307 هجري شمسي در استان آذربايجان ‌شرقي به دنيا آمد و پس از ورود به حوزه علميه از محضر اساتيدي همچون امام خميني(ره)، سيد حسين طباطبايي بروجردي، سيدمحمدحسين طباطبايي و سيدمحمدصادق روحاني بهره‌ برد و پس از عمري تلاش و مجاهدت در 26 خرداد 1392 در قم درگذشت.

 


يکي از رهبران برجسته مجلس اعلاي اسلامي عراق برگزاري انتخابات استثنايي رياست جمهوري در ايران را يک پيروزي براي عراق و منطقه دانست.
«عادل عبدالمهدي» از رهبران مجلس اعلاي اسلامي عراق و معاون سابق رئيس‌جمهور عراق پيروزي حجت‌الاسلام «حسن روحاني» در انتخابات رياست جمهوري ايران را يک پيروزي براي عراق و منطقه دانست و گفت که ثبات در ايران بخشي از ثبات عراق و منطقه به شمار مي‌رود.
اين در حالي است که مقامات عراقي ابراز اميدواري کرده‌اند که اين پيروزي موجب گسترش روابط ميان دو کشور در راستاي منافع مشترک دو کشور باشد.
عادل عبدالمهدي در صفحه شخصي‌اش در شبکه اجتماعي «فيس‌بوک» نوشت که جمهوري اسلامي ايران مانند هر دولت و کشور ديگري داراي دستاوردها و ناکامي‌هايي است اما ما مي‌بينيم که برخي نگاهي بسته و يک‌جانبه در قبال اين کشور دارند و همين مسئله موجب مي‌شود تا تخمين‌هايي تکراري و مواضعي اشتباه داشته باشند. مشکل اين افراد اين است که از ميراث‌هاي اشتباه خود يا از رسانه‌هاي مخالف جمهوري اسلامي ايران براي رويکردهاي خود الگوبرداري مي‌کنند بدون اينکه اين مواضع را با توجه به واقعيت‌هاي موجود اصلاح کنند.به گزارش فارس به نقل از ايلاف، وي افزود: مي‌توانيم بگوييم که ما در عراق و منطقه نيز پيروز شده‌ايم زيرا پيشرفت و ثبات در ايران و توسعه روابطش با کشورهاي منطقه و جهان بخشي از ثبات، امنيت و پيشرفت ما و ديگران به شمار مي‌آيد.با پيروزي حسن روحاني در انتخابات رياست جمهوري ايران، برخي از سران عراقي از جمله «سيد عمار الحکيم» رئيس مجلس اعلاي اسلامي عراق، «خضير الخزاعي» معاون رئيس‌جمهور «مقتدا صدر» رهبر جريان صدر و... پيامهاي تبريکي را براي وي ارسال و ابراز اميدواري کردند که همکاري‌ها و روابط ميان بغداد و تهران در راستاي منافع مشترک توسعه و پيشرفت بيشتري داشته باشد.

 


رئيس کميسيون قضايي مجلس تأکيد کرد: قانون اجراي محکوميت‌هاي مالي در کميسيون قضايي در مراحل نهايي تصويب است.
الهيار ملکشاهي به ايسنا افزود: يکي از مهم‌ترين قوانين کشور قانون مجازات اسلامي است که خوشبختانه تصويب و ابلاغ شده است.
وي در گفت و گو با ايسنا، ادامه داد: اين قانون داراي 800 ماده است که جامعه حقوق‌دانان و قضات به اين مهم نيازمند بودند.
ملکشاهي با اشاره به اينکه قانون محکوميت‌هاي مالي مراحل نهايي تصويب خود را در کميسيون قضايي طي مي‌کند، اضافه کرد: براساس اين قانون، قانون‌مند شدن محکومين مالي و اينکه در زندان باشند يا نباشند، مشخص مي‌شود.
رئيس مجمع نمايندگان استان همچنين از تصويب قانون معاهده‌هاي بين‌المللي خبر داد و يادآور شد: براساس اين قانون همکاري‌هاي ايران با ساير ملل در خصوص اينکه ارتباط قضايي آنها به چه صورتي باشد به تصويب رسيد.

 


نماينده مردم تهران در خانه ملت تأکيد کرد: در زمان کنوني وظيفه فطري، عقلي و طبيعي همه مسئولان تحقق فرمايشات رهبر انقلاب در عمل است.
مجتبي رحماندوست در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: آنچه مسلم است، تعامل مثبت و سازنده همواره بين قوا هم مطرح و هم در سطح شعارها بيان شده است.
وي با بيان اينکه پيام مقام معظم رهبري به حسن روحاني، اتمام حجتي براي همه مسئولان به عنوان يک وظيفه است، افزود: در اين مقطع که آقاي روحاني به عنوان رئيس جمهور انتخاب شده‌اند، و در دولت آينده خود کابينه‌اي را تشکيل مي‌دهد، بنابراين وي بايد فضاي تعامل مثبت بين ساير قوا را بيش از پيش ايجاد کند.
عضو کميسيون اجتماعي مجلس با بيان اينکه آقاي روحاني قبل از انتخابات بحث تعامل سازنده با نمايندگان مجلس را مطرح کرد: وي در مناظرات انتخاباتي خود بر حل مسائل به صورت تفاهمي و از نزديک با نمايندگان را مطرح کرد و اگر اين کار،‌از سوي رئيس جمهور منتخب رخ دهد، قطعاً زمينه تعامل مثبت بين قوه مجريه و مقننه فراهم مي‌شود.
رحماندوست با اشاره به ضرورت تعامل قوه قضائيه با قوه مجريه تصريح کرد: به طور طبيعي رئيس قوه قضائيه منتخب مقام معظم رهبري است و قطعاً انتظار اين است که اين قوه نيز در جهت تحقق فرمايشات رهبري از دو قوه ديگر پيشتازتر گام بردارد.
وي با بيان اينکه تعامل سازنده سه قوه گشوده شدن باب جديد براي همکاري همه جانبه و پيشرفت کشور است، ادامه داد: باز شدن باب جديد براي تعامل سازنده سه قوه، در حقيقت تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري، در پيام تبريک ايشان براي انتخاب آقاي روحاني به عنوان رئيس جمهور منتخب ملت محسوب مي‌شود.
نماينده تهران همچنين بيان داشت: در زمان کنوني وظيفه فطري، عقلي و طبيعي همه مسئولان تحقق فرمايشات مقام معظم رهبري در عمل است، و براي اينکه کشور به خوبي اداره شود، راهي جز تعامل و همکاري وجود ندارد.

 


مشاور رئيس جمهور يمن تصريح کرد: کشورش خواهان روابط جديد و گسترده‌تري با جمهوري اسلامي ايران است.
محبوب علي، مشاور امور رسانه‌اي رئيس جمهور يمن در گفت‌وگو با روزنامه الشرق الاوسط چاپ لندن بيان کرد که کشورش ايران را دولت برادر و دولتي مهم در منطقه مي‌داند.
وي ادامه داد که صنعا از تهران مي‌خواهد تا تجربيات گسترده‌اش در همه زمينه‌ها به ويژه زمينه‌هاي علمي و فرهنگي را در اختيار يمن قرار دهد.
محبوب علي گفت: ما نسبت به انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس جمهور ايران به دليل باز شدن باب جديدي (در روابط دو کشور) به دور از صفحات قبلي که بين دو کشور ورق خورده بود، بسيار خوشبين هستيم. ما مي‌خواهيم که دارو و پروژه‌هاي صنعتي به منظور نجات يمن از شرايط فعلي و تحقق خواسته‌هاي ملت يمن در داشتن زندگي امن و با ثبات، در اختيار ما قرار بگيرد.

 


ديوان محاسبات کشور طي گزارشي از تفريغ بودجه 90 تاکيد کرد: بانک مرکزي در کاهش ارزش پول ملي مقصر شناخته شد.
به گزارش مهر، طبق اين گزارش بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران به استناد بند ج ماده 11 قانون پولي و بانکي کشور به عنوان تنظيم کننده نظام پولي و اعتباري کشور موظف به تنظيم مقررات مربوط به معاملات ارزي و همچنين نظارت بر معاملات ارزي بوده تا در اجراي اين وظيفه خطير و ساير وظايف تدوين شده در قانون به هدف تشکيل بانک مرکزي مندرج در بند‌ب ماده 10 قانون پولي و بانکي کشور که همانا حفظ ارزش پول ملي، موازنه پرداختها،‌تسهيل مبادلات بازرگاني و کمک به رشد اقتصادي کشور است، دست يابد اما بانک مرکزي بدون توجه به گسترده شدن تحريم‌هاي اقتصادي و لزوم حفظ ذخاير ارزي کشور نسبت به صدور مقررات لازم و همچنين نظارت بر نحوه مصرف ارز تحويلي به بانکها و صرافي‌ها، اقدام مناسبي انجام نداده که حاصل آن درخواست‌هاي بي‌وقفه بانک‌ها براي خريد ارز ارزان قيمت از بانک مرکزي بيش از تعهدات خود و کسب سود بيشتر از تفاوت خريد و فروش ارز و در نتيجه افزايش تقاضاي خريد که يکي از مهمترين عوامل شکاف عرضه و تقاضا و نابساماني در بازار ارز بوده را ايجاد نموده است.
در اين گزارش همچنين آمده است: عمل بانک مرکزي در سال 1390 در عدم تنظيم مقررات مربوط به معاملات ارزي و همچنين نظارت بر معاملات ارزي در خصوص موارد ذکر شده فوق حاکي از عدم رعايت حکم بند ج ماده 11 قانون پولي و بانکي کشور که حاصل آن کاهش ذخاير ارزي کشور و در نهايت کاهش ارزش پول ملي بوده که نهايتا موجب عدم رعايت حکم بندب ماده 10 قانون پولي و بانکي کشور درحفظ ارزش پول ملي شده است.

 


شهرستان سرخه زادگاه حجت‌الاسلام دکتر روحاني در 15 کيلومتري جنوب غربي شهرستان سمنان قرار دارد. سرخه با جمعيتي حدود 20 هزار نفر تا چهار ماه پيش تنها يک بخش بود که دولت دهم آن را به شهرستان ارتقا داد.
شهرستان سرخه در 70 کيلومتري شرق آرادان زادگاه رئيس‌جمهور احمدي‌نژاد قرار دارد. اتفاقا آرادان هم تنها يک بخش بود و به لطف دولت دکتر احمدي‌نژاد به شهرستان ارتقاء يافت، ارتقا يافتن اين دو منطقه و نيز مهديشهر موجي از استقلال‌خواهي و مطالبه ارتقا به شهرستان در بخش‌ها و دهستان‌هاي سمنان ايجاد کرده که آخرين آنها موضوع ارتقاي بخش شهميرزاد به شهرستان بود که براي دولت و استاندار دردسر ساز شد و به دليل مشکلات امنيتي مسکوت مانده
است.
سرخه‌اي‌ها که حالا رياست‌جمهوري را از آرادان - شهر همجوار خود - تحويل گرفته‌اند از مومن‌ترين و وفادارترين مردم کشورمان نسبت به اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي هستند، مساجد فراوان اين شهر همواره حتي به هنگام نماز صبح مملو از نمازگزاران است.
ساکنان اين شهر نسبت به رعايت حقوق يکديگر بسيار حساس هستند مردمي آرام، صبور و سختکوش ... نرخ مشارکت مردم اين شهر به دليل اطاعت محض از ولي‌فقيه در همه انتخابات‌ها بالاي 90 درصد بوده و به گفته آقاي مجد مديرکل سياسي وانتخابات استانداري استان سمنان در انتخابات اخير بيش از 115 درصد مشارکت کرده‌اند، يعني دوازده هزار و 366 نفر از شهروندان سرخه‌اي در انتخابات شرکت کرده که از اين تعداد هشت هزار و 639 نفر به حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسن روحاني راي داده‌اند.
و جالب اينکه شهروندان سرخه‌اي با اينکه يکي از همشهريان خودشان در اين دوره نامزد رياست‌جمهوري بود اما فارغ از تعصبات همشهري‌گري، سه هزار و 229 نفر از آنان کانديداهاي اصولگرا را ترجيح دادند و البته 331 نفر نيز به آقايان محسن رضايي و غرضي راي داده بودند.
اما جالب‌ترين نکته اين است که نماينده و خبرنگار کيهان و همشهري رئيس‌جمهور منتخب در سرخه به جرم مبارزه عليه رژيم ستمشاهي دوران محکوميت خود را همراه با آقاي حسين شريعتمداري در زندان گذرانده است.
آقاي خليل نجار مي‌گويد: سرخه‌اي‌ها همواره يار امام و رهبري بوده و سرخه پايگاه مستحکم اسلام و نظام مقدس جمهوري اسلامي است.
وي با اشاره به خوشحالي برخي اصلاح‌طلبان و الصاق حجت‌الاسلام‌والمسلمين روحاني به خودشان گفت: اين الصاق وصله ناجور است و آنها دارند ايام خوش‌خيالي را سپري مي‌کنند و اگر اين‌گونه نگويند که مي‌ترکند!
نجار مي‌گويد: چند صباح ديگر خواهند فهميد که آقاي روحاني هرگز از اصول امام و انقلاب و رهبري کوتاه نخواهد آمد.
گفتني است در اين دوره از انتخابات رياست‌جمهوري سه نفر از استان سمنان يعني آقايان حسن سبحاني، مصطفي کواکبيان و آقاي حسن روحاني کانديداهاي رياست قوه مجريه بودند که شوراي محترم نگهبان تنها صلاحيت حجت‌الاسلام حسن روحاني را احراز کرد و با اين وصف حالا سمنان ديگر به استان رئيس‌جمهور پرور مشهور شده است.
سمنان - محمدرضا عادلي

 


مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور اظهار داشت: روند اجراي راه‌آهن قزوين-رشت در شبکه حمل و نقل بين‌المللي کشور سرعت مناسبي يافته است.
احمد صادقي روز سه‌شنبه پس از بازديد از روند اجراي راه‌آهن- قزوين-رشت در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: اين طرح بزرگ هم‌اکنون با 5 هزار و 900 ميليارد ريال هزينه، 85 درصد پيشرفت فيزيکي يافته است.
وي مجموع اعتبارات مورد نياز راه‌‌آهن قزوين-رشت را 10 هزار ميليارد ريال ذکر و ابراز اميدواري کرد: با تامين اعتبار مناسب، اجراي راه‌آهن بين‌المللي تا پايان امسال به بهره‌برداري برسد.
معاون وزير راه و شهرسازي گفت: از سال 90 به بعد سالانه يک هزار و 420 ميليارد ريال اعتبار براي تکميل اين طرح اختصاص يافته است که اين رقم تا قبل از آن سالانه 430 ميليارد ريال بود.
وي راه‌آهن قزوين-رشت را بخش مهمي از شبکه ريلي ارتباط بنادر شمالي درياي خزر و بنادر جنوبي کشور در خليج‌فارس عنوان کرد.
وي گفت: اين خط ريلي به عنوان مزيت برجسته کشور در حوزه حمل و نقل در قالب شبکه ارتباطي بين‌المللي قرار دارد که از اقيانوس هند تا آسياي ميانه و روسيه امتداد دارد.
معاون وزير راه و شهرسازي با ذکر اينکه تمامي طراحي اين راه‌آهن، پل‌ها و تونل‌ها توسط مهندسان و مشاوران ايراني انجام شده است گفت: 73 دستگاه تونل در اين مسير وجود دارد که تاکنون 81 درصد حفاري و 50 درصد پوشش بتني آنها انجام گرفته است.
وي گفت: دو ايستگاه قطار رشت و لوشان نيز همزمان در طول اين راه‌آهن در حال ساخت است که ايستگاه لوشان در مرحله پاياني و ايستگاه رشت با نصب شمع‌ها در مرحله نصب سازه‌ها است.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور همچنين گفت: اين خط‌ آهن از نظر تاسيسات فني و مهندسي و نيز عمليات اجرايي داراي ويژگي‌هاي منحصر بفردي است که از آن جمله مي‌توان به بزرگترين پل ريلي کابلي کشور به طول 560 متر که در حاشيه سد منجيل واقع شده است اشاره کرد.

 


محمد باشي رشيديان پيرمرد کتابخوان طبسي است که تاکنون بيش از 30 هزار جلد کتاب مطالعه و حدود 2 هزار و 400 صفحه نکته و خلاصه يادداشت کرده است.
به گزارش روابط عمومي اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان طبس، محمدباشي رشيديان، متولد 1323 از اهالي محله قلعه‌باغ شهر طبس است که ميزان سواد وي شش کلاس و شغلش کارگر ساختماني بوده و از کتابخوان‌هاي موضوعي و حرفه‌اي در شهرستان طبس است.
رشيديان اظهار داشت: انگيزه من در مطالعه اين است که کتاب درياي فضائل است و از خواندن و نوشتن لذت مي‌برم.
به گزارش فارس وي افزود: تاکنون بيش از 3 هزار جلد کتاب مطالعه کرده‌ام و از خواندن کتاب هرگز پشيمان نشده‌ام و کتاب‌‌هايي را که مطالعه مي‌کنم اگر نقصي داشته باشد آن را به نويسنده کتاب متذکر مي‌شوم.
رشيديان در پاسخ به اين سوال که از همه کتاب‌هايي که خوانده‌ايد کدام يک مفيدتر بوده، گفت: همه کتاب‌ها خوب است، اما کتاب نکته‌هاي ناب رهبري و کتاب آداب اسلامي از محسن و محمدرضا آشتياني مفيد و عالي بوده است.
وي ادامه داد: کتاب‌هاي حجت‌الاسلام ري‌شهري، جوادي آملي، تمامي کتاب‌هاي استاد مطهري و تفسير الميزان، و کتاب من لايحضره الفقيه از جمله کتاب‌هاي مهم است که مطالعه کرده‌ام و در کنار مطالعه، از کتاب‌ها نيز خلاصه‌برداري مي‌کنم که حدود 2 هزار و 400 صفحه A4 نکته و خلاصه يادداشت کرده‌ام.
محمد باشي رشيديان از مسئولان خواست تا کتابخانه‌ها را با کتاب‌هاي مفيد غني کنند تا بشود از کتاب‌ها استفاده مطلوب‌تري داشت.
مرتضي محمدي، رئيس اداره کتابخانه‌هاي عمومي طبس درباره اين پيرمرد کتابخوان طبسي گفت: رشيديان از کتابخوان‌هاي موضوعي و حرفه‌اي است، چرا که اگر نويسنده در کتابش به نقل از منبع ديگري مطلبي را بياورد و منبع را در پاورقي مشخص کرده باشد، رشيديان منبع مطلب مورد نظر را پيدا مي‌کند و آن را با مطلب ذکر شده تطبيق مي‌دهد تا يقين حاصل کند.
سيد عبدالرحيم رحيمي، رئيس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي شهرستان طبس نيز گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامي در سال 1389 همايشي را به منظور تجليل از محمد باشي رشيديان با حضور فرماندار وقت و اهالي قلم و کتاب برگزار کرد که با استقبال بي‌نظيري روبرو شد.

 


محدوديت‌هاي ترافيکي آخر هفته از سوي پليس راه راهور ناجا اعلام شد.
بنابراين گزارش تردد موتورسيکلت از ساعت 12 ظهر چهارشنبه 30 خرداد تا ساعت 24 روز دوشنبه سوم تير از محورهاي کرج-چالوس، هراز، فيروزکوه محور تهران-سمنان-مشهد و بالعکس ممنوع است.
تردد انواع تريلر و کاميون از ساعت 14 تا 24 روزهاي جمعه و دوشنبه 31 خرداد و سوم تير از کرج به سمت مرزن‌آباد ممنوع بوده و تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 17 تا 24 روزهاي ياد شده از 15 کيلومتر بالاي مرزن‌آباد به سمت کرج يکطرفه خواهد بود.
تردد تمام کاميونها و کاميونت‌‌ها به استثناي حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 12 تا 24 روزهاي چهارشنبه و پنجشنبه 29 و 30 خرداد و همچنين از ساعت 6 تا 24 روز جمعه 31 خرداد از محور هزار ممنوع است.
تردد تمام کاميونها و کاميونت‌ها به استثناي حاملين مواد سوختي و فاسدشدني از ساعت 12 تا 24 روز يکشنبه دوم تير ماه و از ساعت 6 تا 24 روز دوشنبه سوم تير از محور هراز ممنوع است.
تردد انواع وسايل نقليه از ساعت 14 و 30 دقيقه تا 24 روزهاي جمعه و دوشنبه 31 خرداد و سوم تير از رودهن محدوده مشاء به سمت آمل ممنوع بوده و تردد انواع وسايل نقليه ازساعت 16 تا 24 روزهاي ياد شده از آب اسک تا رودهن يکطرفه است. تردد تريلرها به استثناي حاملين مواد سوختي و فاسد شدني از ساعت 7 تا 24 روز جمعه 31 خرداد و همچنين روز دوشنبه سوم تير ماه از تهران به قائم‌شهر و بالعکس ممنوع است.
تردد کاميونها و تريلرها از ساعت 8 روز يکشنبه دوم تير تا ساعت 24 روز دوشنبه سوم تير اصفهان به سمت کاشان و قم ممنوع است و رانندگان اين‌گونه وسايل نقليه بايد از محور ميمه-دليجان-سلفچگان تردد کند.
براساس اين گزارش، مرکز کنترل ترافيک پليس راهور نيروي انتظامي با شماره تلفن 88255555 بطور شبانه‌روزي پاسخگوي وضعيت راههاي کشور و امدادرساني به هموطنان است.

 


سرپرست فدراسيون اسکيت کشور با اشاره به اقبال عمومي جامعه ايران به رشته ورزشي اسکيت، گفت: براساس آمار فروشگاه‌‌هاي اينترنتي، ايران چهارمين کشور جهان است که بالاترين ميزان فروش لوازم اين رشته ورزشي را دارد.
فريبا محمدي روز سه‌شنبه به خبرنگار ايرنا در سمنان اظهار داشت: اگرچه به طور رسمي در ايران 40 هزار ورزشکار در شاخه‌هاي مختلف اسکيت فعاليت دارند اما برآوردهاي غيررسمي نشان مي‌دهد حدود پنج ميليون نفر درايران در رده‌هاي سني مختلف به اين ورزش مي‌پردازند.
وي با اشاره به وجود پنج پيست اسکيت با استاندارد 200 متر در کشور ادامه داد: پنج پيست اسکيت با استاندارد 400 متر در بخش جاده‌اي نيز داريم که هر دو نياز به بازسازي دارد.
وي با اشاره به وجود يک هزار و 300 سالن چندمنظوره قابل استفاده براي اسکيت و نبود نگاه کارشناسي و فني براي استفاده برخي سالن‌ها براي ورزشکاران اين رشته ورزشي، افزود: مسئولان سالن‌هاي چندمنظوره بايد بدانند کفش‌هاي اسکيت به دليل استفاده نشدن فلز در ساخت آن، به کفپوش سالن‌ها هيچ آسيبي نمي‌رساند.
وي ادامه داد: برخي فضاهاي آموزشي نيز با همکاري شهرداري‌ها در پارک‌ها براي آموزش و تمرين ورزشکاران رشته اسکيت در نظر گرفته شده است.
وي به تفاهم‌نامه فدراسيون اسکيت با آموزش و پرورش اشاره و خاطرنشان کرد: تابستان امسال تعدادي از معلمان ورزش داراي شرايط آموزش و پرورش آموزش‌هايي براي تبديل شدن به مربي رشته اسکيت فرا مي‌گيرند.

 


امسال تقدير از برگزيدگان جشنواره علوم پزشکي رازي با توجه به اهميت هفته پژوهش در 25 آذر ماه و مصادف با روز پژوهش انجام مي‌شود.
محمدرضا حسني، دبير نوزدهمين جشنواره علوم پزشکي رازي با اعلام اين خبر گفت: ثبت نام الکترونيکي نوزدهمين جشنواره رازي از 15 تير ماه آغاز و تا ابتداي مهر ماه ادامه خواهد داشت و تمام مراحل جشنواره اعم از ثبت‌نام، ارسال مستندات و داوري به صورت آنلاين و با استفاده از داوران موجود در بانک جشنواره و از تمامي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي انجام مي‌شود.
وي افزود: امسال منع شرکت برگزيدگان دوره‌هاي قبل جشنواره که به منظور فراهم شدن بستر مناسب جهت محققان فعال و جوانتر مي‌باشد از پنج سال به هشت سال افزايش يافت.
دبير نوزدهمين جشنواره علوم پزشکي رازي ضمن اعلام افزايش ميزان جوايز نقدي به برگزيدگان گفت: امسال ميزان جوايز نقدي برگزيدگان رتبه اول يکصد ميليون ريال، رتبه دوم و پژوهش برتر نود ميليون ريال، رتبه سوم هشتاد ميليون ريال و محقق جوان و دانشجو نيز هشتاد ميليون ريال در نظر گرفته شده است و در جشنواره امسال اقداماتي براي دعوت از سازمان‌هاي خصوصي و يا خيرين جهت مشارکت به عنوان حاميان مالي جشنواره براي حمايت از پژوهشگران برگزيده در نظر گرفته شده است.
حسني گفت: جشنواره امسال در دو بخش افراد حقيقي و نهادهاي حقوقي داخل کشور برگزار خواهد شد که شامل محققان، محققان جوان و دانشجو ايراني داخل و مقيم خارج کشور و محققان کشورهاي عضو آيسسکو و خاورميانه و بخش حقوقي شامل سازمان‌ها و نهادهاي حامي پژوهش‌هاي علوم پزشکي،‌دانشگاه‌هاي علوم پزشکي، مراکز تحقيقاتي و مراکز رشد و کميته‌هاي تحقيقات دانشجويي دانشگاه‌هاي علوم پزشکي کشور مي‌باشد.
وي اضافه کرد: تمامي آثار ارسالي محققين در کميته‌هاي تخصصي علوم باليني جراحي، علوم بهداشتي،‌مديريت- تغذيه و HSR، علوم پايه، علوم باليني داخلي، علوم دندانپزشکي،‌علوم دارويي، علوم توانبخشي و پيراپزشکي، طب سنتي ايراني- اسلامي و ابداعات و اختراعات در حيطه‌هاي علوم پزشکي بررسي مي‌شود.

 


سخنگوي کميسيون حقوقي مجلس شوراي اسلامي گفت: با سياست چند بيمه‌اي در ايران موافق نيستم و بايد سياست‌هاي بيمه‌اي کشور ايران اصلاح شود.
محمدعلي اسفناني در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان با اشاره به بيمه زنان خانه‌دار اظهار کرد: نگاه مجلس شوراي اسلامي به قضيه بيمه زنان سرپرست خانوار نگاه مثبت است و در نظر دارد که زنان متاهل خانه‌دار و نيز سرپرست را مشمول بيمه کند.
وي با بيان اين که بيمه زنان با اولويت روستائيان و نيز عشاير و براساس بند الحاقي 47 است،افزود: زنان سرپرست خانوار و کودکان که جزو آسيب‌پذيران هستند در اين بند مورد توجه قرار گرفته‌اند.
سخنگوي کميسيون حقوقي مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: خيلي موافق بخش بيمه‌اي ايران نيستم و بايد بيمه در ايران تغيير کند.
وي با بيان اينکه اکنون در کشور «چند بيمه‌اي» داريم، ادامه داد: چند بيمه‌اي روش مطلوبي نيست و در يک کشور همه بيمه‌ها بايد با هم يکي باشد و خدمات آنها با هم يکسان باشد در حالي که در ايران چند بيمه‌اي است.

 


رئيس موسسه تحقيقات واکسن و سرم‌سازي رازي گفت: با توليد دو ميليون دز واکسن پي‌پي‌آر در سال جاري، توليد اين واکسن به مرحله صنعتي رسيد.
هادي قدکچي ديروز در گفت‌وگو با خبرنگار ايرنا در کرج افزود: اين واکسن که نام فارسي آن «طاعون نشخوارکننده کوچک» است، براي مصونيت بزها و گوسفندان در مقابل بيماري کاربرد دارد.
وي يادآور شد: طاعون نشخوارکننده کوچک يک بيماري ويروسي به‌شمار مي‌رود که در صورت ابتلاي دام اعم از گوسفند و بز به آن کل اندام دام مختل شده و حداقل 50 تا 60 درصد تلفات برجاي مي‌گذارد. با برنامه‌ريزي انجام شده،‌سال آينده 10 ميليون دز واکسن پي‌پي‌آر در اين موسسه توليد خواهد شد.
قدکچي با اشاره به اينکه اکنون هر دز از اين واکسن به قيمت نيم دلار وارد کشور مي‌شود،‌ گفت: موسسه رازي آمادگي دارد سال آينده کل نياز کشور به اين واکسن را تامين ‌کند.
موسسه رازي که بزرگترين مرکز تحقيقاتي و توليدي واکسن و سرم در کشور به‌شمار مي‌رود فعاليت خود را از 83 سال پيش آغاز کرد.
اين موسسه اکنون با توليد بيش از سه ميليارد دز واکسن طيور و 300 ميليون دز واکسن‌هاي دامي توانسته نيازهاي کشور را تامين کند.
همچنين موسسه مزبور توانايي توليد بيش از چهار ميليارد دز فرآورده‌هاي بيولوژيک اعم از انساني و دامي را در سال دارد.

 


مديرعامل خانه مطبوعات هرمزگان از فراهم شدن امکان چاپ نشريات با سرمايه‌گذاري بخش خصوصي در بندرعباس خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، فاطمه رکن‌الديني صبح ديروز در حاشيه بازديد از چاپخانه در بندرعباس با بيان اينکه بالاخره پس از گذشت حدود 30 سال از فعاليت نخستين نشريه در هرمزگان چاپخانه‌اي در اين استان راه‌اندازي شد، گفت: نشريه آواي خليج‌فارس در اين چاپخانه که به همت بخش خصوصي تاسيس شده چاپ شد.
وي تصريح کرد: متاسفانه با وجود پيگيري‌هاي انجام شده فردي که با اخذ زمين دولتي قرار بود چاپخانه‌اي راه‌اندازي کند، هنوز کاري از پيش نبرده است.
رکن‌الديني با ابراز نااميدي از چاپخانه‌اي که 6 سال روند احداث آن طول کشيده است، گفت: در حال حاضر فردي با هزينه حدود دو ميليارد توماني در ملکي استيجاري در بندرعباس در اين زمينه فعاليت خود را آغاز کرده که به گفته خود وي دستگاه‌هاي چاپ اين چاپخانه قابليت چاپ انواع نشريات محلي را دارد.
وي خواستار حمايت از سرمايه‌گذاران در اين بخش شد و تاکيد کرد: با وجود پيگيري‌هاي مکرر در اين زمينه بر همگان روشن شده که سرمايه‌گذار قبلي اراده‌اي براي راه‌اندازي چاپخانه نداشته و هر چه سريعتر بايد طبق مصوبه خلع يد آن توسط دستگاه متولي صادر شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10