(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 06 تـیـر 1392 - شماره 20527

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيات عظام نوري‌همداني، مکارم‌شيرازي و يزدي خواستار شدند
علماي اسلام در برابر کشتار شيعيان مصر سکوت نکنند
طبق مصوبه مجلس شرايط داوطلبان عضويت در هيئت مديره اتحاديه‌هاي صنفي تعيين شد
خارج از دستور
کالبدشکافي مساله «ولايت» (بخش سوم و پاياني)
انکار ولايت‌فقيه؛ انکار ولايت‌ تشريعي
همکاري قضايي ميان ايران و مالزي
ايران انفجارهاي منطقه ترکمن‌نشين شمال بغداد را محکوم کرد
انديشکده بروکينگز: آمريکا راهي جز عقب‌نشيني در برابر ايران ندارد
قابل توجه کنکوري‌ها! پاسخ صحيح 3 نمره مثبت پاسخ غلط يک نمره منفي
بروجردي در ديدار سفير ارمنستان در تهران:
اشتراکات ميان ايران و ارمنستان زمينه‌هاي فراواني براي همکاري دوکشور فراهم کرده است
با حضور وزير راه و شهرسازي 5 هزار و 154 واحد مسکن مهر در دماوند افتتاح شد
   


آيات عظام نوري‌همداني، مکارم‌شيرازي و يزدي با محکوميت کشتار شيعيان مصر توسط سلفي‌هاي تکفيري، خواستار مجازات عاملان اين جنايت شدند.
در پي کشتار فجيع شيعيان مصر، آيت‌الله نوري‌همداني با محکوم کردن اين کشتار، از مسلمانان خواست تا در برابر اين کشتار ساکت نمانند زيرا ديگر سکوت در اين باره جايز نيست.
ايشان با اشاره به اينکه سکوت مسلمانان سبب تکرار چنين فجايعي مي‌شود، تصريح کرده ‌است: به همه مسلمانان فرض و لازم است در مقابل اين جنايت که موجب ريخته شدن خون جمعي از مسلمانان بي‌گناه و مخدوش شدن چهره اسلام شد، ساکت ننشينند و انزجار خود را نشان دهند.
اين مرجع تقليد شيعه همچنين از علماي الازهر خواسته که اين جنايت فجيع را محکوم کرده و انزجار خود را از چنين اعمال ننگيني نشان دهند.
همچنين آيت‌الله مکارم‌شيرازي خواستار مجازات عاملان فجايع مصر شد.
آيت‌الله مکارم‌شيرازي با صدور پيامي با محکوميت حمله سلفي‌هاي تکفيري به مراسم جشن ميلاد امام عصر(عج) در استان جيزه مصر و شهادت چهار نفر از شيعيان به ويژه عالم بزرگوار شيخ حسن شحاته، تأکيد کرد: سلفي‌هاي تکفيري با اعمال وحشيانه خود، ضربه سنگيني بر پايه‌هاي اسلام و آبروي مسلمين وارد مي‌کنند و اسلامي را که دين رحمت و محبت است،‌ آيين خشونت و خونريزي معرفي مي‌کنند.
ايشان يادآور شد: متأسفانه مصر با توطئه‌اي صهيونيستي مواجه شده که ثبات و امنيت و استقرار آن را هدف قرار داده است و در صورت عدم چاره‌انديشي مناسب، ممکن است ابعاد اين توطئه کل منطقه را فرا بگيرد.
اين مرجع تقليد با اعلام آمادگي حوزه‌هاي علميه براي هرگونه گفتگوي علمي با علماي مصر در چارچوب تقريب مذاهب و تحکيم وحدت اسلامي افزود: از علماي الازهر و تمام شخصيت‌هايي که اين جنايت فجيع را به شدت محکوم کرده‌اند، تشکر و سپاسگزاري مي‌کنيم و از همه علماي اسلام مي‌خواهيم که در برابر اين جنايت سکوت نکنند و عکس‌العمل لازم را نشان دهند، و از دولت مصر مي‌خواهيم که در محاکمه و مجازات عاملان اين جنايت تعلل نورزد.
در همين ارتباط آيت‌الله محمد يزدي رئيس‌جامعه مدرسين حوزه علميه قم نيز طي نامه‌اي خطاب به شيخ ‌الازهر، خواستار اتخاذ تدبيري عاجل نسبت به وضعيت شيعيان در مصر شد.
در متن نامه آيت‌الله يزدي آمده است: متأسفانه پروژه شيعه‌هراسي در مصر که اخيراً توسط برخي علما و جريان‌هاي افراطي شکل گرفته است، سبب تشديد فرقه‌گرايي، بروز جنايات و اباحه خونريزي گرديده، بديهي است ريشه بروز اين حوادث نامتعارف در جامعه مصر صدور برخي فتاوي و اظهارات علماي تکفيري منطقه است که سبب تحريک برخي جوانان بي‌اطلاع گرديده و آنان را به برادرکشي سوق داده است.
اين در حالي است که قبلاً شيخ «محمود شلتوت» مفتي بزرگ الازهر در فتواي مشهور خود اعلام کرده بود: همانا مذهب جعفري، معروف به مذهب شيعه دوازده امامي، مذهبي است که تعبد (اعتقاد و پيروي) به آن مانند ساير مذاهب، شرعاً جايز است. بنابراين بر مسلمانان سزاوار است که به اين مطلب آگاه شوند و از تعصب بيجا به مذاهب خاص پرهيز کنند.

 


نمايندگان مجلس در لايحه اصلاح قانون نظام صنفي کشور، شرايط داوطلبان عضويت در هيئت مديره اتحاديه‌هاي صنفي را تعيين کردند.
علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در نطق پيش از دستور خود در صحن علني با اشاره به سالروز شهادت شهيد بهشتي اظهار داشت: امام (ره) پس از حادثه تروريستي هفتم تير در شهادت دکتر بهشتي تأثر خود را بيش از هر چيز به جنبه مظلوميت آن مرد بزرگ مربوط دانستند و اين يک واقعيت تلخ در دوران انقلاب بود که اشخاص ممتاز انقلاب ابتدا توسط ضد انقلاب و برخي افراد جاهل ترور شخصيت مي‌شدند و بعد به شهادت مي‌رسيدند.
وي افزود: گرچه شخصيت‌هاي مهمي نظير دکتر بهشتي در اين معرکه افشاگري‌ها و تهمت‌راني‌ها با مظلوميت به شهادت رسيدند و حزب جمهوري اسلامي هم به تعطيلي کشيده شد، (که البته برخي اشکالات و درگيري‌هاي داخلي در آن هم موثر بود) اما مبارزات اين مرد بزرگ و همراهان او در حزب چند دستاورد مهم براي نظام جمهوري اسلامي در بر داشت.
رييس مجلس در ادامه با اشاره به حادثه تروريستي در مصر گفت: چند روز گذشته در مصر به شيعيان حمله کردند و عده‌اي را به شهادت رساندند، هزاران نفر را نيز در سوريه طي دو سال اخير کشتند، اين جريان افراطي که در ساير بلاد اسلامي مانند افغانستان، پاکستان و امروز در لبنان نيز مشاهده مي‌شود براي اين است که جامعه مسلمانان را براي تمکين آراي متحجرانه خود تهديد به ترور و کشتار کنند.
درادامه جلسه علني روزچهارشنبه خانه ملت نمايندگان مجلس ادامه رسيدگي به لايحه اصلاح قانون نظام صنفي کشور را در دستور کار قرار دادند و ماده 13 اين لايحه را پس از حدود 2 ساعت بحث و بررسي، به تصويب رساندند.
طبق مصوبه مجلس، شرايط داوطلبان عضويت در هيئت مديره اتحاديه‌ها تعيين شد که عبارت است از:
1- تابعيت جمهوري اسلامي ايران 2- اعتقاد و التزام عملي به نظام جمهوري اسلامي ايران 3- نداشتن سوء‌پيشينه کيفري مؤثر 4- عدم ممنوعيت تصرف در اموال، مانند حجر، ورشکستگي و افلاک 5- عدم اعتياد به مواد مخدر 6- عدم اشتهار به فساد 7- داشتن حداقل مدرک تحصيلي ديپلم براي افراد فاقد سابقه عضويت در هيئت مديره اتحاديه‌ها 8- داشتن حداکثر سن در زمان ثبت‌نام 75 سال 9- داشتن پروانه کسب معتبر دائم
وکلاي ملت در تبصره اين ماده مصوب کردند که کميته‌اي مرکب از نمايندگان وزارت صنعت، معدن و تجارت،‌ سازمان تعزيرات حکومتي، نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران و دو نفر از اتاق اصناف شهرستان از مراجع ذيصلاح شامل وزارت اطلاعات، نيروي انتظامي، سازمان ثبت‌احوال کشور و قوه قضائيه ظرف يک ماه، شرايط مذکور را استعلام مي‌نمايند. نمايندگان اتاق اصناف شهرستان در اين کميته نبايد خود نامزد انتخابات باشند. تصميم‌گيري در اين کميته با راي اکثريت آرا صورت مي‌گيرد و نتيجه به متقاضي اعلام مي‌شود.
طبق مصوبه مجلس، وظيفه اين کميته حصول اطمينان از صحت موارد مندرج در بندهاي مذکور از طريق رؤيت اسناد مثبته و بررسي مدارک و شواهد است.
وکلاي ملت با 117 راي موافق، 5 راي مخالف و 5 راي ممتنع از 195 نماينده حاضر در جلسه، اين ماده را به تصويب رساندند.
در ادامه پيشنهاد الحاق يک تبصره به ذيل ماده مذکور مطرح شد که با 121 راي موافق، 10 راي مخالف و 10 راي ممتنع از 195 نماينده حاضر در جلسه، به تصويب رسيد.
به موجب تبصره الحاقي مصوب شده، افرادي که صلاحيت آنها توسط کميته فوق‌الذکر رد شده باشد، مي‌تواند ظرف يک هفته از تاريخ ابلاغ راي کميته مزبور تقاضاي بررسي مجدد نمايند. مرجع رسيدگي مجدد، کميسيون نظارت شهرستان است.
افزايش سهام ايران در يک بانک بين‌المللي
مجلس به دولت اجازه داد سهام جمهوري اسلامي ايران در بانک بين‌المللي ترميم و توسعه را افزايش دهد.
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در ادامه جلسه علني روز چهارشنبه پارلمان کليات و جزئيات لايحه اجازه افزايش سهام جمهوري اسلامي ايران در بانک بين‌المللي ترميم  توسعه را مورد بحث و بررسي قرار داده و به تصويب رساندند.
محمدرضا پور ابراهيمي نماينده مردم کرمان در مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني خانه ملت در سخناني به عنوان مخالف کليات لايحه اجازه افزايش سهام جمهوري اسلامي ايران در بانک بين‌المللي ترميم و توسعه، اظهار داشت: واقعا از دولت جاي گلايه دارد که چرا وقتي مي‌خواهيم تصميماتي به اين شکل اتخاذ کنيم، ارائه گزارش آن را به دقيقه 90 واگذار مي‌کند، دولت بايد قبلا اطلاعاتي ارائه مي‌کرد و گزارش مي‌داد.
 وي افزود: ما حافظ منافع کشورمان هستيم، بايد اين اقدامات را انجام دهيم ولي با اين رويکرد مخالفيم.
 پور ابراهيمي با بيان اينکه ما در بانک بين‌المللي 175 ميليون دلار سهام پذيرفته شده داشتيم، گفت: گر چه دولت مطرح مي‌کندکه اين افزايش سهام تعهدي است اما به هر حال هر زمان که بانک بين‌المللي اراده کند ما ملزم به پرداخت فوري اين تعهد هستيم، بايد پرسيد بانک جهاني در مورد رفع تحريم‌هاي‌ نابه‌جايي که عليه کشورمان اتخاذ شده، چه اقداماتي انجام داده است.
 نماينده کرمان در مجلس خاطر نشان کرد: بايد ديد چه تخلفي انجام شده که در خردادماه سال گذشته بر خلاف تمام تعهدات بين‌المللي، بانک مرکزي ما را تحريم کردند؟وظيفه دولت در اين زمينه چيست؟
 وي درخاتمه گفت: دولت بايد درباره اتفاقات 8 سال گذشته به نمايندگان توضيح دهد و تک تک اين موارد بايد براي نمايندگان مشخص شود. ما بايد بتوانيم از منافع ملي مان دفاع کنيم ولي ما شکل انجام اين کار را نمي‌پسنديم.
 در ادامه اين جلسه، نوذر شفيعي نماينده ممسني در مجلس نيز در سخناني به عنوان موافق کليات لايحه اجازه افزايش سهام ايران در بانک بين‌المللي ترميم و توسعه، اظهار داشت: اگر ما در اين بانک حضور و نفوذ بيشتري داشته باشيم بهتر مي‌توانيم در سياست‌هاي بانک نقش‌آفريني کنيم.
 وي افزود: هر کشوري که در عرصه بين‌المللي هزينه بيشتري انجام دهد، فايده بيشتري مي‌برد، با اين مصوبه و افزايش سهام ايران در بانک بين‌المللي ترميم و توسعه جايگاه جمهوري اسلامي ايران را ارتقا مي‌دهيم.
 نماينده ممسني در مجلس همچنين گفت: بسياري از کشورها براي اينکه داراي وجهه بين‌المللي باشند، در نهادهاي بين‌المللي ايفاي نقش بيشتري مي کنند، بنابراين افزايش سهام ايران در بانک بين‌المللي ترميم و توسعه به ارتقاي جايگاه جمهوري اسلامي ايران کمک مي‌کند.
پس از سخنان نمايندگان موافق و مخالف اين لايحه، وکلاي ملت با 135 راي موافق، 5 راي مخالف و 7 راي ممتنع از 196 نماينده حاضر در جلسه کليات اين لايحه را تصويب کردند و سپس با 128 راي موافق و 3 راي مخالف و 6 راي ممتنع از 196 نماينده حاضر در جلسه، جزئيات آن را تصويب رساندند.
به موجب مصوبه مجلس، به دولت اجازه داده شد به منظور حفظ قدرت راي و جايگاه جمهوري اسلامي ايران در بانک بين‌المللي ترميم و توسعه، نسبت به افزايش سهام جمهوري اسلامي ايران در چارچوب برنامه تقويت صداي کشورهاي در حال توسعه و گذار از طريق پذيره نويسي تعداد 434 سهم به صورت تعهدي اقدام کند.
همچنين وزارت امور اقتصادي و دارايي موظف شد اقدامات لازم براي پذيره نويسي سهام مذبور و مشارکت در برنامه تقويت صداي کشورهاي در حال توسعه و گذار را به مورد اجرا گذارد.
تحليف محمدمهدي مفتح
مراسم تحليف محمدمهدي مفتح منتخب مردم تويسرکان در انتخابات مياندوره‌اي مجلس نهم نيز در جلسه علني چهارشنبه پارلمان برگزار شد.
محمدحسين فرهنگي عضو هيئت رئيسه مجلس پيش از برگزاري مراسم تحليف، گفت: اعتبارنامه آقاي مفتح از وزارت کشور واصل شده است، لذا مراسم تحليف آقاي مفتح هم‌اکنون برگزار مي‌شود.
سپس محمدرضا باهنر نايب رئيس دوم مجلس که در غياب لاريجاني و ابوترابي فرد رياست صحن علني را بر عهده داشت، ضمن عرض خيرمقدم به مفتح، گفت: مثل اينکه مجلس نهم نتوانست دوري آقاي مفتح را تحمل کند و مردم تويسرکان، محمدمهدي مفتح را به مجلس فرستادند.
عليرضا منادي‌سپيدان عضو هيئت رئيسه مجلس در پايان جلسه روز چهارشنبه از اعلام وصول سوال ملي سه نماينده مجلس  از سردار احمد وحيدي وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح خبر داد.
 وي گفت: سوال ملي فتح‌الله حسيني نماينده قصرشيرين، احمدشوهاني نماينده ايلام و سيدسعيد حيدري طيب نماينده کرمانشاه از وزير دفاع و پشتيباني نيروي مسلح اعلام وصول مي‌شود.
 عضو هيئت رييسه محلس افزود: دليل پايان‌يافتن عمليات مين‌زدايي در مناطق عملياتي غرب کشور محور سوال اين سه نماينده مجلس از وزير دفاع است.
منادي همچنين از اعلام وصول طرح ارسالي توسط شوراي عالي استان‌ها مبني براصلاح ماده 94 قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه خبر داد.
جلسه علني نمايندگان مجلس شوراي اسلامي با اعلام محمدرضا باهنر نايب‌رئيس دوم مجلس که در غياب لاريجاني رياست ساعتي از صحن علني را برعهده داشت، پايان يافت.
باهنر پيش از پايان جلسه علني اعلام کرد: ما در دو هفته آينده جلسه علني نخواهيم داشت و نمايندگان به تعطيلات تابستاني مي‌روند.
نايب‌رئيس مجلس همچنين گفت: نشست علني بعدي وکلاي ملت يکشنبه 23 تيرماه رأس ساعت 8 صبح با دستور کار ادامه رسيدگي به دستور هفتگي تشکيل مي‌شود.
باهنر همچنين اعلام کرد که نماينده رامهرمز و رامشير و مجمع نمايندگان خوزستان و همه نمايندگان مجلس درگذشت حبيب‌الله معلمي را تسليت گفتند.

 


پرونده مشايي به وزارت اطلاعات ارسال شد
سخنگوي کميسيون اصل نود مجلس از ارسال پرونده اسفنديار رحيم مشايي به نهادهاي نظارتي همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسي کل کشور خبر داد.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني مجلس شوراي اسلامي، مصطفي افضلي‌فرد سخنگوي کميسيون اصل نود مجلس شوراي اسلامي گفت: پرونده‌اي در خصوص اظهارات اسفنديار رحيم مشايي در مورد مکتب ايراني، انبيا، مديريت داوود نبي و حضرت مسيح و رژيم صهيونيستي در کميسيون اصل نود مورد بررسي قرار گرفت و براي رسيدگي به مبادي ذي‌ربط ارسال شد.
وي افزود: اين پرونده با شکايت اشخاص حقيقي و حقوقي تنظيم شده و تعدادي از نمايندگان مجلس هفتم و هشتم نيز در اين ميان هستند.
سخنگوي کميسيون اصل نود مجلس در پاسخ به اين سؤال که پرونده نهايي به چه دستگاهي ارسال مي‌شود، توضيح داد: پرونده‌هاي کميسيون اصل نود مجلس عمدتاً به نهادهاي نظارتي همچون وزارت اطلاعات و سازمان بازرسي کل کشور فرستاده مي‌شود.
همچنين نادر قاضي‌پور نماينده مردم اروميه در جلسه علني روز چهارشنبه مجلس طي اخطاري با استناد به اصل 140 قانون اساسي خواستار رسيدگي به شکايت نمايندگان از رئيس جمهور توسط دستگاه قضايي شد.
وي علت شکايت نمايندگان را همراهي خانواده رئيس جمهور و خانواده اعضاي دفتر او در سفر به نيويورک عنوان کرد و افزود: نمايندگان با رأي به گزارش کميسيون اصل 90، آن را تأييد و به قوه قضائيه ارسال کردند.
نماينده مردم اروميه با بيان اينکه برخي با سياسي کردن موضوع، شکايت نمايندگان از محمود احمدي‌نژاد را به معناي شکايت رئيس مجلس از رئيس جمهور خواندند، از محمدرضا باهنر خواست تا به عنوان نايب رئيس مجلس از قوه قضائيه بخواهد به شکايت نمايندگان از رئيس جمهور رسيدگي کند.
تحقيق و تفحص از معاونت راهبردي
رئيس جمهور
نماينده رودبار در مجلس شوراي اسلامي از تقديم طرح تحقيق و تفحص از معاونت نظارت و راهبردي رئيس جمهور به هيئت رئيسه مجلس خبر داد.
حکيمي عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: روز چهارشنبه تحقيق و تفحص از معاونت نظارت و راهبردي رئيس جمهور را با امضاي 33 نفر از نمايندگان تقديم هيئت رئيسه مجلس کرديم.
وي خود را طراح اين تحقيق و تفحص معرفي و خاطرنشان کرد: اتفاقاتي در معاونت نظارت راهبردي رئيس جمهور افتاده است که حتماً بايستي بررسي شود؛ رقم‌هاي سنگين و نجومي وجود دارد که به صورت غيرقانوني در جاهاي ديگر هزينه شده است.
اين نماينده مجلس در گفت‌وگو با فارس با بيان اينکه هيچ گزارشي مبني بر اينکه اين ارقام در کجا هستند، وجود ندارد، افزود: 250 ميليون دلار از قانون بودجه بايستي به آشيانه جمهوري اسلامي اختصاص مي‌يافت اما نه تنها يک دلار از اين مبلغ به آشيانه جمهوري اسلامي اختصاص نيافت بلکه از کل مبلغ حدود 190 ميليارد تومان به هلال احمر اختصاص يافت و هلال احمر هم در اين زمينه پاسخگو نيست.

 


اگر ما زمان اميرالمؤمنين (ع) بوديم و فرض کنيد مثلا در مصر زندگي مي‌‌کرديم و حضرت مالک اشتر را تعيين مي‌کرد و دستور هم مي‌نوشت و فرماني به مالک اشتر مي‌داد که برو آنجا حکومت کن، آيا بنده و جنابعالي که اهل مصر بوديم بايد از مالک اشتر اطاعت کنيم يا نه؟ اگر مي‌گفتيم ما خود علي را قبول داريم، اما کسي که او تعيين کند ديگر به ما مربوط نيست، پس خودش را قبول داريم يعني چه؟ خودش را قبول داريم يعني هر چه بگويد (دست‌کم در امور حکومتي) بايد اطاعت کنيم. وقتي به عنوان حاکم، دستوري در امور حکومتي مي‌دهد بايد هر چه مي‌گويد قبول کنيم. حال که در امور حکومتي مي‌گويد من براي شما حاکم فرستاده‌ام، از او اطاعت کنيد، اگر بگوييم نه ما آن را قبول نداريم، آيا غير از اين است که در واقع حرف حضرت علي (ع) را قبول نکرده‌ايم؟ آيا لازمه اينکه ما ولايت علي (ع) را بپذيريم اين نيست که نماينده‌هاي او را هم که به عنوان حاکم، نماينده خودش، عامل،‌ يا والي مي‌فرستد، اطاعتشان را قبول کنيم؟
اطاعت از فقيه جامع‌الشرايط؛ اطاعت از امام
حال، اگر کساني را براي بعد از وفات خودش تعيين کرد و گفت: آن زماني که شما دستتان به امام معصوم نمي‌رسد، بايد از فقيه جامع‌الشرايط اطاعت کنيد، اطاعت او يعني اطاعت ائمه اهل‌بيت عليهم‌السلام. اگر ما بگوييم خود ائمه را قبول داريم، ولي کساني که آنها تعيين ‌کنند را ديگر قبول نداريم، مثل همان است که ابليس گفت من براي خودت عبادت مي‌کنم اما ديگر براي آدم سجده نمي‌کنم. آن ايمان بود يا کفر؟ «کان من الکافرين». ائمه (ع) خواسته‌اند در زماني که ما به خودشان دسترسي نداريم (حتي در زمان حياتشان)، اگر دورافتاده بوديم،‌ يا آنها در زندان يا در تبعيد بودند، به ديگران مراجعه کنيم و فرموده‌اند: «فارجعوا الي روات حديثنا» يا «انظرو الى رجل منکم ...» که داراي اين شرايط باشد. اگر کسي اين را بداند، ولي بگويد: نه، ما قبول نداريم؛ آيا ولايت ائمه را دارد؟! «فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ...» خدا براي پيغمبرش قسم مي‌خورد و مي‌گويد: قسم به پروردگار تو که مردم ايمان نمي‌آورند تا اين طوري بشوند که در مشاجراتشان پيش تو بيايند و حکومت را از تو قبول کنند و هر چه گفتي بدون چون و چرا بپذيرند: « ثُمَّ لاَ يَجِدُواْ فِي أَنفُسِهِمْ حَرَجًا مِّمَّا قَضَيْتَ». اگر حکمي برخلاف ميل آنها کردي ته دلشان هم نگران نباشند. اگر اين طور شدند ولايت و ايمان دارند، و الا: «فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ»؛ به خدا قسم اينها ايمان ندارند. اين همان ولايت است.
 ريشه‌ ولايت، اعتقاد به ربوبيت تشريعي الهي است و اين همان است که فرمود: «بشروطها و انا من شروطها». توحيد آن وقتي فايده دارد که ولايت ما را قبول داشته باشيد. يعني چون خدا گفته از ما اطاعت کنيد، قبول کنيد و نگوييد مثلا يک نوجوان يا طفل پنج شش ساله چطور مي‌شود امام بشود و اطاعتش واجب شود! همان کسي که نبوت را در گهواره به حضرت عيسي داد، مي‌تواند در سن پنج سالگي هم امامت را به يک طفل بدهد. چون او فرموده بايد بپذيريد و چون و چرا ندارد. اين ايمان است و در غير اين صورت، «فَلاَ وَرَبِّكَ لاَ يُؤْمِنُونَ»؛ به خدا قسم ايمانشان ايمان نيست، يعني حد نصاب ايمان را ندارند و ايمان مقبول نيست. با اينکه خدا را به عنوان خالق و به عنوان روزي‌دهنده قبول دارند، اما به عنوان رب تشريعي و مولايي که هر چه امر کند بايد اطاعت کرد، قبول ندارند. بنابراين در جواب اين سؤال که چرا کسي که عمري را شب‌ها به نماز و روزها به روزه و عبادت پرداخته، به دليل آنکه ولايت را نپذيرفته، او را به رو در جهنم مي‌اندازند؟ و مگر خدا نفرموده است: «فَمَن يَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَيْرًا يَرَهُ»، پس چرا شصت سال عبادت را به دليل نداشتن ولايت نمي‌پذيرند؛ در پاسخ بايد گفت: شرط قبولي عبادت اين است که از روي ايمان باشد: «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا... وَهُوَ مُؤْمِنٌ»؛ عمل صالح وقتي اثر مي‌کند که از روي ايمان باشد. ايمان يعني چه؟ يعني ايمان به خالقيت و ربوبيت تکويني و ربوبيت تشريعي. اگر اين مجموعه را قبول داشتيد ايمان است؛ وقتي ايمان بود آن وقت اعمالش قبول مي‌شود. اما اگر يکي از ارکان ايمان را قبول نداشت، از جمله اينکه معتقد بود اطاعت پيغمبر (ص) در اينکه علي(ع) را نصب کرد لازم نيست، پس ايمانش اشکال دارد و هنگامي که ايمان اشکال داشت، اعمالش قبول نمي‌شود.
انکار ولايت‌فقيه؛ انکار ولايت‌ تشريعي
نتيجه‌اي که ما امروز براي زندگي‌مان بايد بگيريم اين است که بسياري از مردم ايمان واقعي را که بايد داشته باشند ندارند، مخصوصا ايمان به ولايت‌فقيه را (اينکه کدام از روي تقصير است و کدام از قصور، تعيين آن با خداست). ايمان به ولايت‌فقيه يعني ايمان به ولايت ائمه اطهار (ع)، چون آنها فقيه را نصب کرده‌اند وگرنه، فقيه امتياز خاص تکويني ندارد که اطاعت از او واجب شود. او درس خوانده و فقيه شده است، رعايت تقوا هم کرده و شده است عادل. چرا اطاعت فقيه عادل جامع‌الشرايط واجب است؟ چون ائمه  فرموده‌اند: «انظروا الي رجل منکم ...». پس پذيرفتن حرف فقيه يعني پذيرفتن فرمايش امام معصوم و نپذيرفتنش يعني رد آنها: «والرد عليهم کالرد علينا وهو علي حد شرک بالله.» چرا رد کردن حرف فقيه شرک مي‌شود؟ شرک در اينجا معنايش بت‌پرستي نيست، بلکه اين شرک باطني هم در مقابل توحيد است که سه شاخه داشت. اگر يکي از آن شاخه‌ها نباشد، شرک است. وقتي کسي بگويد: قانون آن است که ما وضع کنيم، خواه امام گفته باشد يا نگفته باشد، يعني ما دو تا منبع براي تشريع داريم: يکي الله و يکي هم ناس يا نخبگان. شرک يعني چه؟ يعني در کنار خدا يک منبع ديگري معرفي کنيم. اگر حکم ولي فقيه که وجوب اطاعتش از امام معصوم صادر شده و حکم آنها به پيغمبر مي‌رسد و اطاعت از پيامبر به دليل حکم خداست را نپذيرفتيم، يعني اين سلسله را نپذيرفته‌ايم. به‌جاي آن، اطاعت از حکم ديگراني که قانوني گذرانده‌اند به اين معني است که منبع ديگري براي قدرت و قانون‌گذاري قائل شده‌ايم: «وهو علي حد الشرک بالله». اين دو دو تا چهارتاست و تعجب ندارد.
تبيين ولايت‌فقيه؛ رسالت حوزويان
 اما اينکه چرا مسأله ولايت بعد از سي و پنج سال در جامعه ما آن طوري که بايد جاي خودش را باز نکرده که حتي بعضي از مسئولين رده بالاي مملکت هم در آن تشکيک مي‌کنند، بدون شک يکي از عللش برمي‌گردد به امثال بنده. ما آن طوري که بايد و شايد وظيفه خودمان را در اينجا انجام نداده‌ايم. چه کسي مي‌بايست مسأله ولايت را حل کند؟ چه کسي بايد به مردم بگويد مخالفت با ولي‌فقيه علي حد الشرک بالله است و چه کسي بايد اين را تبيين کند؟ اساتيد دانشگاه؟ رؤساي ارتش؟ فرماندهان سپاه؟ يا ما آخوندها بايد تبيين کنيم؟ اگر نقصي در فهم و معرفت مردم هست يک عاملش ما هستيم. البته نمي‌گويم تنها عاملش اين است. ممکن است کساني حق را بفهمند و باز هم انکار کنند، همان‌طور که کساني بودند که پيغمبر را مي‌شناختند: «يَعْرِفُونَهُ كَمَا يَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ»؛ ولي چون خلاف مصالحشان بود انکارش مي‌کردند. آن کفر، جهود و عناد هم هست؛ اما بسياري از مردم مطلب را درست نفهميده‌اند،‌ چون ما درست تبيين نکرديم. خدا نکند که بعضي از ما به خاطر منافع شخصي‌مان کوتاهي کرده باشيم که در آن صورت گناهاني بزرگ به گردن ما مي‌افتد. امروز از مقدس‌ترين کارهايي که زير اين آسمان و روي اين زمين مي‌شود انجام داد کاري است که شما مشغوليد. اين مردم را آشنا کنيد به آن چيزي که رکن ايمان است. اگر اين ايمان نبود، ايمان مي‌شود مثل لاايمان، البته براي آنهايي که مستضعف نباشند، فهميده باشند و انکار کنند. اين وظيفه‌اي است که ما بايد انجام دهيم. بسياري از ما سي و پنج سال غفلت کرديم و يک فتنه مانند فتنه 88 بايد پيدا بشود که شوکي در جامعه ما پديد آورد تا مردم متوجه شوند که جايگاه ولايت کجاست و وقتي نمي‌پذيريم چه بلايي به سرمان مي‌آيد و کل دينمان در معرض فنا قرار مي‌گيرد. عده‌اي به خاطر دشمني که با ولايت دارند، امام حسين(ع) را هم که کفار و مشرکين و بت‌پرست‌ها هم قبول دارند توهين و انکار مي‌کنند! ببينيد ما چه وظيفه سنگيني بر دوش داريم!
اگر تا حالا کوتاهي کرده‌ايم، استغفار کنيم و سعي کنيم جبران نماييم. در اين چند روز فرصتي که هست، از اين تواني که خدا به ما داده، از آن معلوماتي که در اختيار‌مان هست استفاده کنيم و مردم را با حقيقت ولايت آشنا کنيم تا بفهمند ايمان و توحيد بدون ولايت «لاتوحيد» است «و هو علي حد الشرک بالله». اين شوخي نيست، چيزي نيست که چون در قانون اساسي روي کاغذ آمده، از اين جهت ما قبول مي‌کنيم. اين يک ارتکاز عقلايي است که وقتي به کسي که درجه صد باشد دسترسي نبود، بايد تنزل کند به نود و نه، نه اينکه حالا که صد نبود پس هيچ و اگر دکتر درجه اول نبود، پس اصلا دوا نمي‌خورم! هر عاقلي مي‌فهمد وقتي که دکتر متخصص يا فوق تخصص نبود، بايد دست‌کم به دکتر عمومي مراجعه ‌‌کند. همه عقلا هم اين کار را مي‌‌کنند، چطور در اينجا عقل بعضي کوتاه مي‌آيد و نمي‌فهمد که وقتي دسترسي به امام معصوم نبود بايد به کسي مراجعه کرد که اشبه به امام معصوم است؛ و اگر صد نبود، بايد به نود و نه اکتفا کرد؛ مخصوصا وقتي خودشان فرموده‌اند که وقتي دسترسي به ما نداريد به چنين کساني مراجعه کنيد.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در جمع طلاب مؤسسه اميربيان - 15/1/1392
زلال بصيرت روزهاي پنج‌شنبه منتشر مي‌شود.

 


سفير کشورمان در مالزي در ديدار با رئيس قوه قضائيه اين کشور در مورد همکاري‌هاي قضايي دوجانبه و مشکلات ايرانيان در محاکم قضايي مالزي گفت و گو کردند.
در اين ديدار فيروزنيا با اشاره به حضور ايرانيان در مالزي گفت: همکاري‌هاي قضايي بين دو کشور يک ضرورت است و باعث کاهش مشکلات ايرانيان مقيم مالزي و اطمينان خاطر بيشتر آن‌ها خواهد شد.
وي اظهار اميدواري کرد که دستگاه قضايي مالزي و دولت اين کشور اين همکاري‌ها را با جديت بيشتري پيگيري و تسريع کنند.
سفير کشورمان در مالزي ادامه داد: پيش‌نويس موافقتنامه استرداد محکومين را به طرف مالزيايي ارائه کرده و منتظر پاسخ آن‌ها هستيم.
فيروزنيا تصريح کرد: تعدادي از زندانيان ايراني چند سال است که بدون محاکمه در زندان بسر مي‌برند و بعضي از زندانيان نيز علي‌رغم صدور حکم برائت متأسفانه توسط پليس مالزي مجدداً دستگير مي‌شوند که اين روند به هيچ وجه براي ما قابل قبول نيست.
عارفين بن زکريا نيز با استقبال از همکاري‌هاي قضايي بين دو کشور،‌گفت: در جهت کاهش مشکلات ايرانيان در محاکم قضايي مالزي از هيچ تلاشي فروگذار نخواهيم کرد و سعي مي‌کنيم مشکلات مطروحه را در چارچوب اختيارات دستگاه قضايي برطرف کنيم.
در پايان اين ديدار قرار شد نماينده‌اي از سوي بخش کنسولي سفارت ايران با نماينده‌اي که از قوه قضاييه مالزي معرفي مي‌شود، هماهنگي‌هاي مستمري به عمل آورند.

 


سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان انفجارهاي منطقه ترکمن‌نشين در شمال بغداد که منجر به کشته و زخمي شدن ده‌ها شهروند بي‌گناه عراقي شد را محکوم کرد.
سيدعباس عراقچي تداوم انفجارات در عراق و قتل بيگناهان به دلايل قومي و مذهبي را جنايت عليه بشريت و در راستاي فتنه مذهبي و تخريب منافع همه قوميت‌ها و طوائف عراقي ارزيابي کرد و اظهار داشت: مردم با بصيرت عراق با درايت و هدايت هوشمندانه رهبران ديني و سياسي اين کشور توانستند دوران سياه اشغالگري و فتنه مذهبي در عراق را با موفقيت پشت سر گذاشته و در مقطع کنوني نيز با حفظ وحدت و شناخت دشمنان واقعي عراق خواهند توانست توطئه‌هاي برنامه‌ريزي شده عليه روند سياسي و ثبات عراق را خنثي کنند.
وي تاکيد کرد: جامعه بين‌المللي و بازيگران موثر منطقه‌اي نسبت به تحولات حساس کنوني در منطقه مسئوليت داشته و ضرورت دارد با اتخاذ سياست‌ها و رويکردهاي سازنده به تحقق ثبات و آرامش در منطقه و مقابله با افراط‌گرايي و تروريسم کمک کنند.

 


انديشکده بروکينگز طي يادداشتي از تلاش‌هاي ناکام آمريکا براي نزديک شدن به ايران پرده برداشت و تاکيد کرد واشنگتن در برابر سياستهاي موفقيت‌آميز ايران راهي جز عقب نشيني ندارد.
مايکل دوران کارشناس مسائل خاورميانه در اين انديشکده طي يادداشتي به سياستمداران آمريکايي هشدار داده است که تلاش براي جلب همکاري مستقيم يا غير مستقيم ايران در مورد مسئله سوريه، تنها منجر به شکست سياست‌هاي آمريکا در منطقه خواهد شد.
بروکينگز تصريح مي کند سياست‌هاي ايران در قبال سوريه موفقيت‌آميز بوده و آمريکا مقهور اين سياست‌ها شده است.
بنابر گزارش بروکينگز، هنري کسينجر در سال 2001 طي يادداشتي مي‌نويسد: «کشورهاي معدودي در دنيا وجود دارند که آمريکا براي نزاع با آنها دليل چنداني ندارد يا بهتر بگوييم منافع هم‌ عرض آمريکا با ايشان بيشتر از اختلافات براي منازعه است؛ ايران از جمله اين کشورهاست.» اين جمله چيزي بيشتر از ارزيابي يک فرد است. اين جمله اميد و آرزوي بسياري از اعضاي ساختار سياست خارجي آمريکا را منعکس مي‌کند. بيش از سه دهه است که آمريکا روابط خود با جمهوري اسلامي ايران را قطع کرده است. با اين حال در همه اين مدت رؤياي همکاري حتي سرسخت‌ترين رئاليست‌هاي آمريکايي را به خود مشغول کرده است.
اين رؤيا رونالد ريگان را فريب داد. وي رابرت مک‌فارلن، مشاور امنيت ملي خود را به تهران فرستاد و يک کيک به شکل کليد را همراه او کرد که به مثابه سمبلي بود براي باز کردن قفل درهايي که ميان اين دو کشور بسته شده بود. رؤيايي مشابه مادلين آلبرايت وزير خارجه پيشين را نيز متقاعد کرد تا در سال 2000 از دخالت آمريکا در امور سياسي ايران در سال 1953 در زمان دولت آيزنهاور اعلام ندامت کند. اين اعتراف به گناه به منزله روشي بود تا تهران را به واکنش برانگيزد که هرگز جامه عمل به خود نپوشيد.
همينطور که جان کري وزير فعلي امور خارجه مي‌کوشد کنفرانس ژنو براي حل مسئله سوريه را سازماندهي کند، بدون شک از گوشه کنار نصايح افرادي را که تحت تأثير اين رؤيا هستند، مي‌شنود. روس‌ها هم به نوبه خود، آشکارا از ايراني‌ها خواسته‌اند تا در اين کنفرانس شرکت کنند، که اکنون براي هفته دوم ژوئن برنامه ريزي شده است. فرانسوي‌ها به عکس صراحتاً مخالف اين ايده هستند. سخنگوي وزارت خارجه ايشان به صراحت و روشني در پاريس گفت که «ما ايران را نمي‌خواهيم.» هم زمان کري و وزارت خارجه هر دو ساکت و خاموش هستند. بايد اميدوار باشيم که سکوت ايشان به معناي توافق و همراهي با روس‌ها نباشد. هر گونه تلاشي براي وارد کردن کمک‌هاي تهران به اين ماجرا ـ چه مستقيم و چه غير مستقيم ـ نتيجه عکس خواهد داشت.
اين نظام رهبر ائتلافي ضد آمريکايي در منطقه است. متحدين او، از جمله مهترين آنها اسد، دشمنان قسم خورده متحدين آمريکا هستند. همکاري مؤثر ميان واشنگتن و تهران غير ممکن است.
مهمتر آنکه چنين همکاري به منافع آمريکا آسيب مي‌زند. آيت‌الله خامنه‌اي رهبر ايران به هيچ وجه رؤياي دوستي با آمريکا را در سر ندارد. او به خوبي مي‌داند که در رابطه با آمريکا در يک بازي با حاصل جمع صفر درگير است. وي به طور منظم در برابر مواضع و پيشنهادات دوستانه واشنگتن واکنش نشان مي‌دهد.
در اين يادداشت به نقل از رهبرايران اشاره شده است : “آمريکا کشوري رو به زوال است، که مي‌کوشد راهي براي خروج از خاورميانه بيابد و اينکه هيچ راهي ندارد به جز آنکه با ايران، اين قدرت رو به تعالي، وارد معامله شود”
پيام جمهوري اسلامي ايران به متحدين عرب آمريکا به خوبي روشن است: “اوباما مي‌خواهد همه ما را فريب دهد. او همه شما را به بازي خواهد گرفت و از مزاياي شما بهره خواهد جست.»
جمهوري اسلامي قدرت خارجي اصلي است که از اسد حمايت مي‌کند. با طلب کردن کمک تهران، حتي اگر کمک غير مستقيم باشد، در کنفرانس ژنو، آمريکا صرفاً نقشي را که جريان تبليغات ايراني تعيين کرده است، به او خواهد داد.
کنفرانس ژنو پيش از اين در خاورميانه به مثابه عقب‌نشيني آمريکا تفسير شده است. هنگامي که اسد صراحتاً از خطوط قرمز اوباما تعدي کرد، دولت اوباما در واکنش از مخالفين سوري خواست تا پا پس بکشند.
بسياري در خاورميانه تلاش‌هاي آمريکا براي محو کردن خطوط قرمز خود را بخشي از الگويي مي‌دانند که حاکي از تسليم او در برابر ايران است. اسد بهترين متحد تهران است، بنابراين طبيعي است که دوستان عرب آمريکا سياست‌هاي آمريکا در قبال سوريه را در برابر پيشينه مسئله ايران تفسير کنند. در طول يک دهه گذشته تهران به طور مکرر هشدارهايي را که در مورد برنامه هسته‌اي به او داده مي‌شد، ناديده گرفته است. اما غرب هر کدام از اين تخطي‌ها را به راحتي پذيرفته و خود را در مقابل عمل انجام شده يافته است. هيچ کس امروز بر اين باور نيست که آمريکا در عمل گردش سوخت هسته‌اي ايران را منکر خواهد شد. با يا بدون حضور ايراني‌ها، کنفرانس ژنو نمونه ديگري است که نشان مي‌دهد آمريکا در برابر سياست‌هاي سرسختانه ايران، عقب نشيني کرده است.

 


در کنکور 92براي هر پاسخ صحيح 3 نمره مثبت و براي هر پاسخ غلط به منظور خنثي کردن پاسخ‌هاي حدسي يا تصادفي يک نمره منفي منظور خواهد شد.
مطابق سال‌هاي گذشته در تست‌هاي چهار گزينه‌اي کنکور امسال، براي هر پاسخ صحيح 3 نمره مثبت و براي هر پاسخ غلط به منظور خنثي کردن پاسخ‌هاي حدسي يا تصادفي يک نمره منفي منظور خواهد شد.
بنابراين به داوطلبان توصيه مي‌شود اگر پاسخ صحيح سوالي را اصلا نمي‌دانند به آن سوال جواب ندهند.
لازم به ذکر است که به سوال‌هاي بدون جواب نمره منفي يا مثبت تعلق نمي‌گيرد.
گفتني است در صورتي که داوطلبي به يک سوال بيشتر از يک پاسخ دهد، نه تنها همه پاسخ‌ها غلط محسوب مي‌شود بلکه يک نمره منفي هم دريافت خواهد کرد.
عرفي: کنکوري‌ها سوابق تحصيلي را از سازمان سنجش دريافت کنند
رئيس مرکز سنجش آموزش و پرورش از داوطلبان کنکور امسال خواست که براي دريافت سوابق تحصيلي خود به سازمان سنجش مراجعه کنند.
عبدالامير عرفي در گفت‌وگو با فارس تاکيد کرد: سوابق تحصيلي تمام داوطلبان کنکور که مشمول سابقه تحصيلي مي‌شوند در اختيار سازمان سنجش قرارگرفته است.
وي تاکيد کرد: در دو زمان يعني در آذرماه و اسفندماه، سوابق تحصيلي از طريق سيستم و پس از مشاهده داوطلبان، در اختيار سازمان سنجش قرار گرفته است.
عرفي اضافه کرد: تاکنون هيچ گزارشي مبني بر وجود مشکل در سوابق تحصيلي از سوي سازمان سنجش و وزارت آموزش و پرورش گزارش نشده است.
گفتني است سوابق تحصيلي داوطلبان کنکور 25درصد تاثير مثبت در نتايج آنها دارد.

 


رئيس کميسيون سياست خارجي مجلس در ديدار با سفير ارمنستان در تهران تأکيد کرد: وجود اشتراکات فراوان ميان ايران و ارمنستان زمينه‌هاي فراواني براي همکاري نزديک دو کشور پيرامون موضوعات دو جانبه و منطقه‌اي فراهم آورده است.
به گزارش اداره اخبار مجلس، «گريگور آراکليان» سفير جمهوري ارمنستان در تهران روز چهارشنبه با علاءالدين بروجردي رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي ديدار و گفت‌وگو کرد.
بروجردي در ابتداي اين ديدار، پيوندهاي دوستانه تاريخي دو ملت را بستر مناسبي براي رشد و توسعه همکاري‌هاي فيمابين در عرصه‌هاي گوناگون خواند و افزود: حُسن همجواري و وجود اشتراکات فراوان ميان ايران و ارمنستان زمينه‌هاي فراواني براي همکاري نزديک دو کشور پيرامون موضوعات مورد علاقه دو جانبه و منطقه‌اي فراهم آورده است.
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در بخش ديگري از سخنانش با بيان اهميت مراودات اقتصادي و بازرگاني، بر بهره‌گيري از تمام فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي دو کشور براي گسترش همکاري‌هاي اقتصادي، تجاري، صنعتي و بازرگاني فيمابين تأکيد کرد.گريگور آراکليان سفير ارمنستان در تهران نيز در اين ديدار با تبريک برگزاري پرشور و موفقيت‌آميز انتخابات رياست‌جمهوري و شوراهاي شهر و روستا در ايران، نسبت به بسط و گسترش هر چه بيشتر مناسبات دو کشور در آينده ابراز اميدواري کرد. وي همچنين از عزم و اراده دولت و پارلمان ارمنستان براي گسترش ارتباطات دوستانه فيمابين خبر داد و تصريح کرد: بايد از تمامي ظرفيت‌ها براي توسعه و گسترش مناسبات دوستانه دو کشور در عرصه‌هاي مختلف استفاده کرد.

 


با حضور وزير راه و شهرسازي 5 هزار و 154 واحد مسکن مهر شرق استان تهران با تمام امکانات زيربنايي و روبنايي به بهره‌برداري رسيد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاري تسنيم، اين تعداد واحد مسکوني شامل 4 هزار واحد مسکوني مربوط به بافت‌هاي فرسوده، 272 واحد خود مالک، 154 واحد اجاره‌دار 5 ساله، 392 واحد 99 ساله و 336 واحد نيز به صورت تفاهم‌نامه سه جانبه بوده است. اين واحدهاي مسکوني از تأسيسات زيربنايي شامل انشعابات آب، برق، گاز و فاضلاب برخوردار بوده، ضمن آنکه فضاهاي فرهنگي و فضاي سبز نيز براي اين واحدها پيش‌بيني شده است.
وزير راه و شهرسازي در آيين بهره‌برداري اين واحدهاي مسکوني، گفت: دماوند يکي از سايت‌هاي بسيارخوبي است که در کنار شهر پرديس، مسکن مهر در آن در حال ساخت است.
علي نيکزاد افزود: تعدادي از واحدهاي اين شهر آماده افتتاح است و تعدادي نيز به زودي ساخته مي‌شود.
به گفته نيکزاد 250 هزار واحد مسکن مهر استان تهران تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10