(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


شنبه 08 تـیـر 1392 - شماره 20528

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هاشمي به ديدار روحاني رفت
با حضور موفق در نمايشگاه اتم اکسپو روسيه
گام اول ايران براي فروش دستاوردهاي هسته‌اي به بازار جهاني
درمکتب امام
نوبخت: احياي سازمان برنامه و بودجه نقطه مثبتي براي تعامل دولت و مجلس است
نامه توکلي به لاريجاني براي جلوگيري از يک تصميم دولت
ژنرال آمريکايي براي افشاي حملات سايبري به ايران بازجويي شد
قاضي سراج خبر داد
جزئيات جديدي از پرونده مهدي هاشمي و خاوري
33 حزب لبناني: ايران بزرگترين نظام مردم‌سالار جهان است
آملي لاريجاني تاکيد کرد
برخورد قاطع دستگاه قضا با اشرار و مفسدان اقتصادي
واشنگتن پست: سوريه باتلاق ايران نخواهد بود
واشنگتن پست در گزارشي، بحران سوريه را در نهايت عامل افزايش قدرت منطقه‌اي ايران عنوان کرد.
با ثبت‌نام 120 نماينده در 7 کارگروه تخصصي صورت گرفت
فاز جديد تعامل دولت و مجلس
يو‌اس‌اي تودي: روحاني درصدد اعتمادسازي با غرب است اما مصالحه نمي‌کند
سرپرست جديد دادسراي جرايم رايانه‌اي منصوب شد
امروز پايان کنکور 92 ؛ نتيجه شهريورماه اعلام مي‌شود
   


رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در ديدار با رئيس‌جمهور منتخب گفت: آقاي روحاني سازماندهي خوبي کرده‌اند و کارها به خوبي پيش مي‌رود.
آيت‌الله اکبر هاشمي‌رفسنجاني رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام و حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب روز پنج‌شنبه ديدار و گفت‌وگو کرد.
هاشمي رفسنجاني پس از اين ديدار که در محل استقرار موقت رئيس‌جمهور منتخب انجام شد، اظهار داشت: آقاي روحاني سازماندهي خوبي کرده‌اند و کارها به خوبي پيش مي‌رود.
وي افزود: اميدوارم اقدامات آقاي روحاني بزودي به نتيجه برسد.
روحاني نيز گفت: در اين ديدار مباحث مختلف روز و آينده مطرح شد.
رئيس‌جمهور منتخب تصريح کرد: ما هميشه از مشورت‌هاي خوب آقاي هاشمي بهره‌مند شده‌ايم و خواهيم شد.
رفسنجاني نيز تأکيد کرد: ما هم متقابلا از مشورت‌هاي آقاي روحاني استفاده کرده‌ايم.
صبح ديروز نيز حجت‌الاسلام والمسلمين سيدحسن خميني به ديدار رئيس‌جمهور منتخب رفت و با وي به گفت‌وگو پرداخت.

 


جمهوري اسلامي ايران با حضور در نمايشگاه اتم اکسپو اخير روسيه گام مهمي براي اقتصادي کردن و ورود دستاوردهاي اتمي متخصصان داخلي به بازارهاي بين‌المللي برداشت.
فريدون عباسي، رئيس سازمان انرژي اتمي در اين باره گفت: جمهوري اسلامي ايران با شرکت در نمايشگاه بين‌المللي اتم اکسپو 2013 و نشست برق هسته‌اي در قرن 21 کوشيد تا با ارائه دستاوردهاي صنعت اتمي خود، زمينه صادرات خدمات مهندسي اين صنعت را بگشايد.
وي افزود: همه کشورها به دنبال تنوع بخشي به سبد تأمين انرژي مورد نياز خود هستند و انرژي هسته‌اي از عمده‌ترين برنامه‌هاي اين کشورها است.
معاون رئيس جمهوري اظهار داشت: در قرن 21 شاهد بهره‌گيري بيشتر از برق هسته‌اي در جهان هستيم و تعداد زيادي از کشورها در حال استفاده از اين انرژي هستند، برخي در حال ساخت نيروگاه و برخي ديگر هم برنامه آن را در دستور کار دارند.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران درباره نتايج نشست بين‌المللي برق هسته‌اي در قرن 21 گفت: در اين گردهمايي جهاني نيز عمده کشورها توصيه کردند که انواع انرژي بويژه برق هسته‌اي براي تأمين نياز کشورها به کار گرفته شود.
عباسي ادامه داد: تنها يک کشور که اکنون 70 درصد انرژي خود را از برق هسته‌اي تأمين مي‌کند، اعلام کرده که تا 10 سال آينده اين ميزان را به 50 درصد کاهش خواهد داد.
وي با اشاره به اينکه حادثه نمي‌تواند سبب کنار گذاشتن فناوري شود، تصريح کرد: حادثه در طبيعت هم رخ مي‌دهد اما متأسفانه وقوع دو حادثه چرنوبيل و فوکوشيما در سه دهه گذشته سبب شد برخي بخواهند از فناوري هسته‌اي دوري کنند اما متقابلاً دانش ايمني هسته‌اي نيز حتي بيش از ساير صنايع پيشرفت کرده است و اين سطح افزايش ايمني، احتمال بروز حادثه را به صفر کاهش داده است.
رئيس سازمان انرژي اتمي کشورمان همچنين با اشاره به حضور فعال متخصصان سازمان انرژي اتمي در رويدادهاي هسته‌اي سن پترزبورگ گفت: با تجربه نشست‌هاي قبلي آژانس و ديدن برخي نمايشگاههاي صنعت اتمي تصميم گرفتيم امسال به طور مستقيم در نمايشگاه بين‌المللي اتم اکسپو شرکت و دستاوردهاي صنعت اتمي کشور را به طور مستقيم به ساير کشورها ارائه کنيم.
وي افزود: نمايشگاه و نشست‌هاي تخصصي اتم اکسپو 2013 و نشست‌هاي جانبي برق هسته‌اي در قرن 21 فرصت خوبي بود که متخصصان ما با متخصصان ساير کشورها تبادل تجربه کنند.
رئيس سازمان انرژي اتمي ايران در صدر هيأتي از مسئولان و متخصصان اين سازمان دوشنبه گذشته براي شرکت در چند رويداد مهم هسته‌اي از جمله نمايشگاه و نشست بين‌المللي اتم اکسپو 2013 و همچنين نشست آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با عنوان برق هسته‌اي در قرن 21 در سن‌پترزبورگ روسيه به اين کشور سفر کرد.
به گزارش ايرنا حضور فعال جمهوري اسلامي ايران در اين رويدادهاي هسته‌اي بازتاب گسترده‌اي در ميان متخصصان اتمي ساير کشورهاي صاحب دانش هسته‌اي داشت.
نشست بين‌المللي آژانس بين‌المللي انرژي اتمي با عنوان برق هسته‌اي در قرن 21 به ميزباني روسيه و با حضور وزرا و رؤساي سازمان‌هاي انرژي اتمي 53 کشور در سن پترزبورگ برگزار شده است.
اين نشست با پيام ولاديمير پوتين رئيس جمهور روسيه آغاز شد و يوکيو آمانو مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و همچنين سرگئي کرينکو در آيين گشايش آن سخنراني کردند.

 


ان‌شاءالله دنيا را پر از مظاهر اسلام مي‌کنيم
ما با همين عده قليل همانطوري که آن قدرت بزرگ شيطاني محمدرضا را که دنبالش همه قدرت‌ها بود به همت همين جوان‌هاي ايران شکستيم و کنارش زديم و اسلام را ان‌شاءالله به آن طوري که خواست خداست در اينجا پياده خواهيم کرد و مشغول پيشرفت در اين امر هستيم... و من اميدوارم که همانطور که اينها شد، با همت والاي دانشگاه و فيضيه تبليغات دامنه‌دار پيدا بشود و در يک مدت کوتاهي ان‌شاءالله تبليغات به جايي برسد که همه دنيا را ما پر از مظاهر اسلام بکنيم.
صحيفه نور- ج 18 - ص 103

 


محمدرضا باهنر نايب رئيس مجلس و محمدرضا نوبخت مشاور رئيس جمهور منتخب به همکاري و تعامل بيشتر دولت و مجلس تأکيد کردند.
محمدرضا باهنر در برنامه تلويزيوني ديروز، امروز، فردا اظهار داشت: بسياري از موفقيت‌هاي مجلس و دولت بستگي به تعامل اين دو قوه دارد. در گير و دار کار بيشترين ارتباط بين دولت و مجلس و بالعکس است. طبيعي است هر قدر اين ارتباط بيشتر باشد به سرعت و کيفيت پيشرفت امور کمک بيشتري دارد. بحث‌هايي که تا امروز مطرح شده، بيشتر توقعاتي است که از سوي نمايندگان مجلس و اعضاي ستاد رئيس جمهور منتخب بيان مي‌شود که بايد پيگيري شود تا کار جلو برود.
نايب رئيس مجلس شوراي اسلامي در ادامه خاطرنشان کرد: وقتي يک وزير مي‌خواهد مسئوليت اجرايي يک دستگاه مؤثر را در اختيار بگيرد، بايد هم از سوي رئيس جمهور انتخاب شود و مورد قبول وي باشد و هم مورد اعتماد مجلس قرار بگيرد. مسير کاملاً مشخص است. رئيس جمهور حق دارد هر فردي که مي‌خواهد براي وزارتخانه‌ها انتخاب و به مجلس معرفي کند و مجلس نيز به او رأي اعتماد بدهد. اين مسير مي‌تواند خيلي رسمي و بدون هيچ مشکلي طي شود. با مواضع اعلام شده از سوي آقاي روحاني، مراجعات زيادي به ايشان هست و ايشان هم قطعاً رايزني‌هاي متعددي خواهند داشت.
محمدرضا نوبخت هم در ادامه اين برنامه با بيان اينکه چون بيشترين کار ما با مجلس است بايد تعامل خوبي با آن داشته باشيم، افزود: دولت مي‌تواند روز رأي‌گيري ليست وزرا را در اختيار مجلس قرار بدهد اما ما براي اين که از ديدگاه نماينده‌ها در مورد انتخاب رئيس جمهور مطلع شويم، بايد جلساتي با دوستانمان در مجلس داشته باشيم. بنده ديروز ملاقاتي با آقاي لاريجاني داشتم و نقطه نظرات طرفين را مطرح کرديم. اينکه رئيس جمهور و مجلس بدانند که هر دو منتخب مردم هستند و مردم بيش از هر چيزي نيازمند تعامل اين دو قوه هستند، نکته بسيار مهمي است که فکر مي‌کنم هم جناب آقاي روحاني و هم مجلس محترم به آن اشراف دارند.
وي اضافه کرد: طرحي که براي احياي سازمان مديريت و برنامه‌ريزي در مجلس مطرح شد را هم يک علامت مثبت مي‌دانم چون آقاي روحاني بارها اعلام کردند قصد چنين کاري را دارند و مجلس بستر قانوني اين موضوع را فراهم کرد. البته فکر مي‌کنم از اين فرصت بايد براي افزايش بهره‌وري اين سازمان استفاده کنيم. يکسري مشکلاتي وجود داشت که در شروع کار مجدد بايد اصلاح شود. در نهايت فکر مي‌کنم اين علائم مثبتي که صادر مي‌شود مشخص مي‌کند که نمايندگان هم مطالبات مردم را مي‌شناسند.

 


احمد توکلي نماينده تهران در نامه‌اي به رئيس مجلس درخصوص يک تصميم اقتصادي دولت، از وي خواست به هر طريق ممکن از اجراي اين تصميم جلوگيري کند.
عضو ناظر مجلس در شوراي پول و اعتبار دراين نامه سرگشاده ، نسبت به تصميم مجمع عمومي بانک مرکزي و رئيس جمهور درخصوص محاسبه مابه‌التفاوت ارز مرجع و ارز مبادله اي به ميزان 74 هزار ميليارد تومان به عنوان بدهي هاي دولت اعتراض و نسبت به عواقب سوء اقتصادي آن هشدار داد.
در بخشي از اين نامه آمده است: مجمع عمومي بانک مرکزي که رئيس جمهور و چهار وزير عضو آن هستند، در جلسه پنج شنبه 13/3/1392 به رياست رئيس جمهور محترم تصميماتي گرفت که غير از تعارضاتي که با قانون دارد، در شرايط سخت رکودي و تورمي فعلي، عاملي بر سر راه مهار نقدينگي و در نتيجه اسباب سخت تر شدن معيشت مردم و توليد کشور است.
ماجرا از اين قرار است که بانک مرکزي به شکل قانوني و غيرقانوني دهها هزار ميليارد تومان به شکل قرض، تنخواه و تسهيلات به دولت، شرکتها و موسسات دولتي و بانکهاي دولتي پرداخت کرده است.
افزايش بدهي دولت و بخش دولتي به بانک مرکزي به معناي تزريق بيشتر پول پرقدرت در اقتصاد است که تقريبا پنج برابرش بر نقدينگي مي­‌افزايد.
يک راه حل مهار نقدينگي و کاهش نرخ تورم، کاهش بدهي دولت و بخش دولتي و بانک­ها به بانک مرکزي است.
مجمع عمومي تصميم گرفته است ارزي را که در سال 1391 به بانک مرکزي فروخته است، گرانتر حساب کند و از اين طريق مبلغ 74 هزار ميليارد تومان بدهي بخش دولتي را کاهش دهد درحالي که به همين مبلغ دارايي خارجي بانک مرکزي (بر حسب ريال) افزايش مي‌يابد. يعني نقدينگي افزايش يافته پيشين تداوم مي‌يابد و آثار وقفه­اي آن بر شدت تورم مي‌­افزايد.
اين نامه مي افزايد: در واقع آقاي رئيس جمهور و چهار وزير عضو مجمع عمومي بانک مرکزي، نرخ دلار را 2500 تومان تعيين کردند و مابه التفاوت آن را نسبت به ارز 1226 توماني، يعني مبلغ 1274 تومان در هر دلاررا در 58 ميليارد دلار ارزي که دولت به بانک مرکزي فروخته­ بود، ضرب کردند و به عدد سود فرضي 74 هزار ميليارد تومان رسيدند. آن وقت اين عدد طلب دولت از بانک مرکزي تلقي شده و آن را با فهرستي از بدهي­هاي دولت، شرکت­هاي دولتي، سازمان هدفمندي يارانه­‌ها و بانک­هاي دولتي تهاتر کردند.
اين نامه در پايان اضافه مي کند: در روزهاي پاياني صدارت دولت فعلي تصميمي گرفته شد که تبعات عملکرد نامناسب پيشين را پايدارتر مي­‌سازد. بنده به عنوان ناظر مجلس در شوراي پول و اعتبار وظيفه داشتم به جنابعالي و نمايندگان محترم اطلاع دهم. دولت بايد بداند که اين تصميم غيرقانوني و زيانبار، ضربه ديگري بر اقتصاد ملي و معيشت سخت مردم است و موجب تعقيب قضايي خواهد بود.

 


يک ژنرال بازنشسته آمريکايي به دليل افشاي اطلاعات حملات سايبري آمريکا عليه برنامه هسته‌اي ايران مورد بازجويي قرار گرفت.
به گزارش روزنامه نيويورک تايمز، ژنرال «جيمز کارترايت» به دليل درز اطلاعات طبقه‌بندي شده درباره حملات سايبري آمريکا عليه برنامه هسته‌اي ايران هدف بازجويي و تحقيق قرار گرفته است.
فردي که نزديک به تحقيقات مذکور اعلام شده، گفت تحقيق درباره موضوع فوق توسط «راد روسنتاين» وکيل مدافع دولت آمريکا در ايالات مريلند در حال انجام است و اين امر توسط «اريک هولدر» وزير دادگستري آمريکا پس از آن اعلام شد که مقالاتي در روزنامه نيويورک تايمز به توصيف حملات سايبري تحت عنوان «بازي‌هاي المپيک» مي‌پرداخت که با هدف کاستن از سرعت پيشرفت برنامه هسته‌اي ايران به سوي بمب هسته‌اي بود.
اين موضوع که ژنرال کارترايت در مرکز توجه تحقيقات و بازجويي درباره درز اطلاعات فوق است اولين بار توسط شبکه خبري «ان‌بي‌سي نيوز» منتشر شد.
کارترايت 63 ساله از سال 2007 تا 2011 معاون رئيس ستاد مشترک ارتش آمريکا و به يکي از مشاوران مورد علاقه «باراک اوباما» رئيس جمهور آمريکا تبديل شد که در خصوص مسايل امنيتي در کاخ سفيد صاحب نظر بود.
«گرگوري کريگ» يکي از وکلاي کارترايت است که در آغاز رياست اوباما به عنوان مشاور کاخ سفيد فعاليت داشته اما از هرگونه اظهارنظر در اين رابطه خودداري کرده است.
علاوه بر اين، «مارسيا مورفي« يکي از سخنگويان روزنستين از تأييد و يا رد بازجويي از ژنرال کارترايت خودداري و صرفاً اعلام کرده است که: «ما به هيچ وجه هيچ نظري نداريم».
اين ژنرال سابق آمريکايي از زمان بازنشستگي‌اش در سال 2011 ميلادي، به مرکز مطالعات استراتژيک و بين‌المللي ملحق شده است و يکي از حاميان کاهش عظيم تسليحات هسته‌اي بوده و درباره احتمال «مقاومت» در برابر استفاده از حملات پهپادهاي آمريکايي در پاکستان و يمن هشدار داده است.
به گزارش فارس، در ادامه خبر اين روزنامه آمريکايي آمده است از زماني که اوباما رياست بر کاخ سفيد را از سال 2009 ميلادي آغاز کرد هفت مقام و پيمانکار سابق و فعلي دولت آمريکا تحت قانون جاسوسي، به افشاي اطلاعات محرمانه متهم شده‌اند. اين در حاليست که تعداد اين متهمان در زمان رياست تمام رؤساي جمهوري سابق آمريکا 3 مورد بوده است.
بازجويي از اين ژنرال آمريکايي به اتهام افشاي اطلاعات پروژه «بازي‌هاي المپيک» نمايانگر دست داشتن واشنگتن در حملات سايبري عليه ايران است و اين حق قانوني کشورمان است که اين موضوع را از طريق مراجع بين‌المللي پيگيري نمايد.

 


قاضي سراج در تازه‌ترين اظهارات خود، جزئياتي از روند رسيدگي به پرونده مهدي هاشمي و خاوري مديرعامل سابق بانک ملي را تشريح کرد.
ناصر سراج درباره آخرين وضعيت پرونده مهدي هاشمي و اينکه پرونده از دادسرا برگشته است يا خير اظهار داشت: پرونده هنوز در دادسرا است و به دادگاه برنگشته است و آن‌طور که اطلاع دارم تحقيقات دادسرا روي اين پرونده به زمان زيادي احتياج دارد. وي در پاسخ به اين سوال که چرا اينترپل با وجود درج نام خاوري در سايت خود، اقدامي عملي براي دستگيري وي نکرده است، گفت: متاسفانه آنها اقدامي نکردند و فقط در لفظ، مدعي حقوق بشر هستند ولي در واقع اصلا حقوق بشر را رعايت نمي‌‌کنند.
سراج درباره رسيدگي به پرونده بانک آريا خاطرنشان کرد: اصل رسيدگي به اين پرونده تمام شده است و قسمت‌‌هايي جزئي باقي‌مانده که به عنوان مثال افرادي که سهام اين بانک را خريداري کرده‌اند بايد وضعيتشان مشخص شود که از اصل ماجرا خبر داشته‌اند يا خير تا در صورت اثبات ادعاهايشان، پولشان را دريافت کنند.
وي در پاسخ به سوال ديگري مبني بر اينکه آيا با اجرايي شدن قانون جديد مجازات اسلامي احتمال تغيير در روند صدور احکام يا بازنگري در احکام صادره وجود دارد، گفت: بعيد مي‌دانم چنين اتفاقي بيفتد اما بايد تمام اين مسائل را بررسي کنيم.
قاضي پرونده فساد بزرگ مالي درباره صدور حکم محکوميت براي 3 نماينده مجلس هشتم مرتبط با اين پرونده گفت: در دادگاه انقلاب چنين حکمي صادر نشده و بعيد مي‌دانم در دادگاه کيفري استان تهران نيز حکمي در اين زمينه صادر شده باشد. سراج در گفت‌وگو با تسنيم، درباره زمان اجراي حکم اعدام 4 متهم رديف اول اين پرونده تنها به اين جمله اکتفا کرد که انشاءالله حکم اجرا مي‌شود.

 


مسئولان و نمايندگان 33 حزب لبناني با تبريک برگزاري موفق انتخابات 24 خرداد، جمهوري اسلامي ايران را از جمله اولين و بزرگترين نظام‌هاي مردم‌سالار و دموکراتيک در جهان دانستند.
مسئولان و نمايندگان 33 حزب لبناني به منظور تبريک برگزاري يازدهمين دوره انتخابات رياست‌جمهوري و انتخاب حسن روحاني به عنوان رئيس‌جمهوري اسلامي ايران، در محل سفارت جمهوري اسلامي ايران در بيروت حضور يافته و با غضنفر رکن‌آبادي سفير جمهوري اسلامي ايران در لبنان ملاقات کردند.
در اين ملاقات ابتدا «محمود قماطي» مسئول هماهنگي لقاء احزاب اظهار داشت: انتخابات اخير ايران نمونه بسيار خوبي از وجود نظام دموکراتيک در منطقه و جهان را ارائه کرد و مسلما جمهوري اسلامي ايران از جمله اولين و بزرگترين نظام‌هاي مردم‌سالار و دموکراتيک در جهان به شمار مي‌رود.
به گزارش فارس، وي با تقدير از کمک‌هاي جمهوري اسلامي ايران به مقاومت و موضع ثابت در قبال فلسطين و قدس شريف گفت: رژيم صهيونيستي و همراهان آن مي‌دانند ايران کشوري نيست که بتوانند ضربه‌اي به آن وارد کنند. وي همراهي استراتژيک ايران با سوريه را ستود و افزود: ايران نقش بسيار مهمي در منطقه ايفاء مي‌کند.
غضنفر رکن‌آبادي سفير کشورمان در لبنان ضمن تشريح روند برگزاري انتخابات اخير رياست‌جمهوري اظهار داشت: علي‌رغم تبليغات منفي و گسترده بنگاه‌هاي تبليغاتي غرب پيش از انتخابات، آنان در مقابل اراده ملت ايران و نظام مردم‌سالار ديني ايران مجبور به کرنش شدند و خلق اين حماسه بزرگ سياسي توسط ملت ايران را تبريک گفتند.

 


رئيس قوه قضائيه با تاکيد بر قاطعيت دستگاه قضا در برخورد با اشرار و مفسدان اقتصادي گفت: در عين اينکه معتقديم بايد مجازات زندان به حداقل برسد اما قاطعانه با سارقان مسلح و متجاوزان به حقوق مردم برخورد مي‌کنيم.
آيت‌الله صادق آملي لاريجاني در ديدار مسئولان عالي قضايي و کارکنان دستگاه قضا با رهبر معظم انقلاب با اشاره به اهتمام قوه قضاييه به آموزش و پژوهش اظهار داشت: در اين راستا تاسيس پژوهشگاه قوه قضاييه در دستور کار اين قوه است که با وجود همه کاستي‌ها کار را شروع کرده و هم‌اکنون در نقطه آغاز خوبي قرار دارد و با همکاري استادان دانشگاه و برخي قضات فاضل و صاحب‌نظر به موضوعات مورد نياز دستگاه قضايي اهتمام خاص دارد.
رئيس دستگاه قضا همچنين با اشاره به قاطعيت دستگاه قضايي در برخورد با اشرار و قاتلان مسلح و متجاوزان به حريم اشخاص و مفسدان اقتصادي اعلام کرد: در عين اينکه معتقديم بايد مجازات زندان به حداقل برسد، اما در برخورد با اشرار، سارقان مسلح و قاچاقچيان مواد مخدر، متجاوزان به حريم اشخاص، مفسدان اقتصادي هيچ ترديدي نداريم و دستگاه قضايي در اين امر کارنامه روشني دارد.
آملي لاريجاني در ادامه با تاکيد به سه تحول عمده در سازمان زندان‌ها در سال گذشته اظهار داشت: تحول اول اصلاح آيين‌نامه محکوميت‌هاي مالي است و بر اين اساس اين آئين‌نامه و اصلاحيه آن از ظلمي که به افراد معسر مي‌آمد جلوگيري شد و حدود 7500 زنداني از اين بابت آزاد شدند که اين امر نوعي نگاه اصلاحي به مجازات حبس و زندان بوده است. البته افراد کلاهبردار و کساني که مالي را از محکوم‌له خارج کرده‌اند از شمول اين اصلاحيه خارج هستند.
رئيس دستگاه‌ قضا در ادامه به تحول ديگري در خصوص تهيه و تطبيق دستورالعمل جامع در کاهش جمعيت کيفري زندان‌ها اشاره کرد و افزود: اين دستورالعمل به‌تازگي ابلاغ شده است و ما اطمينان داريم که با اجراي آن بهبود کاملا محسوسي در مجازات زندان رخ خواهد داد.
وي ادامه داد: تحول سوم تهيه و ابلاغ آئين‌نامه اجرايي نحوه ايجاد، اداره و نظارت بازداشتگاه‌‌هاي انتظامي سراسر کشور است. در اين آئين‌نامه مجموعه‌اي از تدابير از جمله نظارت مستمر دادستان‌‌هاي حوزه‌هاي قضايي مربوطه انديشيده شده تا بازداشتگاه‌‌هاي نيروي انتظامي براساس قوانين و مقررات تحت نظارت ويژه قوه قضاييه عمل کنند.

 


روزنامه آمريکايي واشنگتن پست در گزارشي به بررسي بحران سوريه و تاثير آن بر قدرت منطقه‌اي ايران پرداخت و نوشت: ظرف دو سال گذشته سقوط سوريه به ورطه جنگ داخلي، در واشنگتن به وحشت منجر شده است. در حالي که مقامات آمريکايي در حال بحث در مورد ميزان دخالت لازم ايالات متحده در اين بحران هستند، همه باور دارند که اين چالش منجر به فاجعه انساني و به خطر افتادن منافع ايالات متحده در خاورميانه شده است. اين خطر شامل بي‌ثبات شدن کشورهاي متحد آمريکا در خاورميانه،‌ نبرد با تندروهاي اسلامي (سلفي) و تلاش براي دورماندن تسليحات کشتار جمعي از دسترس گروه‌هاي تروريستي مي‌شود.
نويسنده در ادامه به بعد ديگري از نگاه آمريکايي‌ها به بحران سوريه پرداخته و او نيز همچون فريد زکريا، سردبير نيوزويک و متفکر نوواقعگراي هندي‌الاصل، آن را بعد «ماکياوليستي» خوانده است. براساس اين نگاه، ايالات متحده با درگير ساختن ايران به عنوان بزرگ‌ترين دشمن خود در خاورميانه با القاعده، در يک نبرد پرهزينه اين کشور را تضعيف مي‌کند. براساس اين تئوري، قراراست سوريه همان نقشي را براي ايران داشته باشد که عراق براي ايالات متحده داشت و به تضعيف اين کشور انجاميد.
بنابراين گزارش اين نگاه براي دولت اوباما نگاهي جذاب است و توجيهي است براي اين دولت تا دخالتي قاطع در بحران سوريه به عمل نياورد. اما دلايل خوبي وجود دارد مبني بر اينکه اين محاسبه زشت از منظر اخلاقي، در عمل نيز چندان صحيح نيست.
به گزارش فارس، يکي از دلايلي که نويسنده واشنگتن‌پست در اثبات مدعاي خود ذکر کرده اين است که ايران در مسير کمک به بشار اسد، رئيس‌جمهور سوريه، دردسرهايي براي منافع آمريکا در کشورهاي ديگري همچون يمن و عراق ايجاد کرده است. به عبارت ديگر، شرايط فعلي درمنطقه با نزديک کردن هرچه بيشتر شيعيان به تهران، به نفع ايران تمام شده است حال آنکه سيل پناهندگان سوري به کشورهاي متحد آمريکا در منطقه نظير اردن و ترکيه، تضعيف آنان را در پي داشته است.
اين گزارش همچنين به طرح اين مدعا پرداخته است که ايران با تبعات چنداني به خاطر مداخله خود در سوريه مواجه نشده است و اساسا قدرت ايران در چنين شرايطي در منطقه افزايش مي‌يابد.
از ديگر سو، نويسنده گزارش تاکيد مي‌کند که درگيري در سوريه بر برگ برنده در دست ايران يعني برنامه هسته‌اي اين کشور نه تاثيري داشته و نه تاثيري خواهد داشت. در طول دو سالي که سوريه با بحران مواجه بوده است، ايران پيشرفت‌هاي خوبي در برنامه هسته‌اي خود کرده و نه‌تنها بر ميزان ذخاير اورانيوم غني‌شده خود افزوده بلکه نسل جديدي از سانتريفيوژها را نيز راه‌اندازي کرده و در مسير راه‌اندازي رآکتور آب سنگين نيز پيشروي کرده است.
اين گزارش همچنين حاکي است، به نظر نمي‌رسد که کمک به بشار اسد در حال تخليه انرژي ايران باشد. با وجود آنکه در شرايط تحريم اقتصادي، بحران سوريه باري بر دوش ايران است اما رويکرد ايران به سوريه شبيه به رويکرد ايالات متحده در عراق نيست که نياز به اعزام صدها هزار نيرو داشت.
از سوي ديگر، جنگ عراق از آن رو هزينه‌هاي فراواني براي ايالات متحده داشت که اين کشور تا سال 2007 متحمل شکست‌هاي زيادي در عراق شد اما کساني که مشغول تماشاي منظره خاورميانه باشند، چنين ديدگاهي را در خصوص وضعيت ايران در سوريه نخواهند داشت.

 


مسئول تشکيل کارگروه‌هاي همکاري دولت و مجلس با بيان اينکه تاکنون 120 نماينده براي عضويت در اين کارگروه‌ها ثبت‌نام کرده‌اند تاکيد کرد 10 روز قبل از مراسم تحليف جلسات اين کارگروه‌ها برگزار مي‌شود.
احمدرضا دستغيب نماينده مردم شيراز در مجلس با اشاره به تشکيل 7 کارگروه تخصصي تشکيل اين کارگروه‌ها را سازوکاري براي تعامل دولت و مجلس عنوان کرد.
وي با بيان اينکه تشکيل اين 7 کارگروه در يک شرايط تعريف شده و برابر صورت گرفته است، خاطر نشان کرد: اين 7 کارگروه تخصصي شامل اقتصاد و بودجه، سياست و امنيت، فرهنگ و اجتماع، آموزش و بهداشت، انرژي، توليد و کارگروه امور زيربنايي است.
دستغيب با بيان اينکه تاکنون 120 نفر از نمايندگان در کارگروه‌هاي مختلف ثبت‌نام کرده‌اند از انجام کارهاي تخصصي در اين کارگروه‌ها خبر داد و افزود: موضع فراکسيون رهروان در تعامل مجلس با دولت و همچنين راي اعتماد به وزرا از دريچه نگاه تخصصي کارگروه‌ها صورت مي‌گيرد.
اين نماينده مردم در خانه ملت، اضافه کرد: بعد از تشکيل کارگروه‌ها، راه‌اندازي دبيرخانه براي هر کارگروه در دستور کار است که اسناد، اطلاعات، مدارک و اطلاعات مربوط به وزراي سابق و گزارشي از وضع موجود کشور در هر حوزه به عنوان اسناد بالادستي در اين دبيرخانه‌ها قرار خواهد گرفت.
وي ابراز اميدواري کرد: با شروع کار مجلس و 10 روز قبل از مراسم تحليف، جلسات کارگروه‌ها به طور منظم برگزار شده و هر کدام از کارگروه‌ها در تعامل با دولت موضوع را دنبال کنند.
اين نماينده مردم در خانه ملت با تاکيد بر اينکه بنايي براي ورود به مصاديق فعلا در کارگروه‌ها مطرح نيست، تصريح کرد: البته کارگروه‌ها بحث‌ها را دنبال مي‌کنند ولي توجه ما به برنامه‌هاست.
دستغيب در گفت‌وگو با فارس ادامه داد: بناي ما اين است که همانطور که اکنون در حال جمع‌آوري اطلاعات هستيم، اظهارات و برنامه‌هاي وزرا همواره بر روي ميز کارگروه‌ها باشد و لحظه به لحظه به اين برنامه‌ها مراجعه کرده و با توجه به برنامه‌ها، عملکردها ارزيابي شود.
مسئول تشکيل کارگروه‌هاي همکاري دولت و مجلس فراکسيون اصولگرايان رهروان ولايت اين قبيل اقدامات را مبناي خوبي براي نظارت بر وزرا دانست و افزود: تلاش ما اين است که اين کارگروه‌ها طي 4 سال فعاليت دولت فعال باشند.

 


يک روزنامه آمريکايي با اشاره به اولين کنفرانس خبري حسن روحاني اعلام کرد وي در صدد اعتمادسازي با غرب است اما در موضوعات کليدي مصالحه نمي‌کند.
روزنامه آمريکايي «يو‌اس‌اي تودي» در مقاله‌اي با عنوان «رئيس‌جمهور جديد ايران مصالحه نمي‌کند» به قلم «ايلان برمن» معاون انديشکده «شوراي سياست خارجي آمريکا»، نوشت که دکتر «حسن روحاني» رئيس‌جمهور جديد و منتخب ايران درصدد اعتمادسازي با غرب است اما درباره موضوعات کليدي تسليم نمي‌شود.
در ابتداي اين مقاله اين‌طور آمده است که: مي‌گويند تاريخ خود را تکرار نمي‌کند اما گاهي اوقات مشابه آن تکرار مي‌شود. در مورد سياست غرب در قبال ايران نيز همين‌طور است و تاريخ در آستانه بازگشت به گذشته پرهزينه‌اش است.
براساس اين مقاله، روحاني که پيروز انتخابات رياست جمهوري 14 ژوئن ايران شد، اين اميد را به وجود آورد که امکان توافق هسته‌اي با تهران وجود دارد.
يو‌اس‌اي تودي نوشت که روحاني گفت‌وگوي تمدن‌ها که از سوي محمد خاتمي طرح شده بود را به روز کرد و از ايده تعامل‌ سازنده با غرب در طيف وسيعي از موضوعات سخن گفت.
در اين مقاله آمده است که روحاني صراحتا اعلام کرد که تهران در رابطه با دو موضوعي که سياستمداران غربي را به خود مشغول کرده است يعني برنامه هسته‌اي ايران و حمايت از نظام سوريه، تسليم نمي‌شود. روحاني با حضور در اولين کنفرانس خبري خود به عنوان رئيس‌جمهور منتخب ايران، توقف فعاليت‌هاي مرتبط با غني‌سازي اورانيوم را رد و صراحتا اعلام کرد که دولت ايران به حمايت از نظام سوريه ادامه خواهد داد.
به گزارش فارس براساس اين مقاله، روحاني در عين حال وعده گفت‌وگو با آمريکا را نيز طرح کرد و در اظهارات تاريخ 17 ژوئن خود به خبرنگاران اين‌طور گفت که: عقل و خرد به ما دو کشور و دو ملت مي‌گويد که بايد تفکر بيشتري درباره آينده داشته باشيم و تلاش کنيم که بنشينيم و راه‌حل‌هايي را براي موضوعات گذشته و اصلاح امور پيدا کنيم.
روحاني در مورد برنامه هسته‌اي ايران نيز وعده اعتمادسازي با غرب و تعامل در مذاکرات فعالانه‌تر با آمريکا و اروپا را مطرح کرد و اين وعده شوق و شور غرب را زياد کرد به‌طوري‌ که خوش‌بيني تدريجي کاخ سفيد درباره احتمال از سرگيري تعامل با تهران افزايش يافت و دولت فرانسه نيز آمادگي خود را براي همکاري با روحاني در زمينه موضوعات سياست خارجي اعلام کرد.
علاوه بر اين، رسانه‌‌هاي خبري غرب نيز با شتاب تلاش کردند تا ديدگاه‌هاي ميانه‌روي روحاني را پررنگ کنند و به تشريح ضرورت استفاده از فرصت فراهم شده از طريق چرخش آشکار سياسي ايران پرداختند.
پاسخ روحاني به پيام‌هاي تبريک ترکيه، پاکستان و ونزوئلا
رئيس‌جمهوري منتخب ملت ايران به پيام‌هاي تبريک «رجب طيب اردوغان» نخست‌وزير ترکيه، «نواز شريف» نخست‌وزير پاکستان و «نيکلاس مادورو موروس» رئيس‌جمهوري ونزوئلا بطور جداگانه‌ پاسخ داد.
روحاني در پاسخ به پيام تبريک رجب طيب اردوغان نخست‌وزير ترکيه با تاکيد بر اينکه «گسترش روابط همه‌جانبه با همسايگان از اولويت‌هاي سياست خارجي دولت يازدهم ايران است»، اظهار داشت: دو ملت ايران و ترکيه داراي اشتراکات تاريخي و فرهنگي کم‌نظيري هستند.
رئيس‌جمهوري منتخب ملت ايران ابراز اميدواري کرد که اين اشتراکات باعث ثبات و امنيت در اين منطقه حساس و مهم از جهان در اين برهه از زمان شود. روحاني در پاسخ به پيام تبريک نواز شريف نخست‌وزير پاکستان نيز به مشترکات تاريخي و فرهنگي دو کشور اشاره کرد و آن را زمينه برقراري صلح و آرامش در منطقه و تقويت روابط تهران و اسلام‌آباد دانست.
رئيس‌جمهوري منتخب ملت ايران تاکيد کرد که پاکستان جايگاه ويژه‌اي در سياست خارجي دولت يازدهم ايران که از اولويت‌هاي آن گسترش روابط همه‌جانبه با همسايگان است، دارد.
روحاني در پاسخ به پيام تبريک نيکلاس مادورو موروس رئيس‌جمهوري ونزوئلا نيز با اشاره به اقدامات صميمانه وي براي گسترش روابط دوستانه دو کشور ابراز اميدواري کرد که مناسبات و همکاري‌‌هاي في‌مابين در همه زمينه‌ها و براي حفظ منافع متقابل هرچه بيشتر گسترش يابد.
رئيس‌جمهوري منتخب ملت ايران همچنين ياد و خاطره هوگو چاوز رئيس‌جمهوري فقيد ونزوئلا را گرامي داشت.

 


دادستان عمومي و انقلاب تهران از انتصاب سرپرست جديد دادسراي جرايم رايانه‌اي خبر داد.
عباس جعفري دولت‌آبادي دادستان عمومي و انقلاب تهران درباره آخرين تغييرات در رؤساي دادسراهاي تهران گفت: در جديدترين تغيير سرپرست دادسراي جرايم رايانه‌اي تغيير کرد.
وي افزود: آقاي کيامنش جاي آقاي حسن‌زاده سرپرست دادسراي امور جرايم رايانه‌اي را گرفت.
به گزارش خبرگزاري‌ها، حسن‌زاده در تاريخ 25 فروردين سال 91 يعني 14 ماه قبل جاي رضا جعفري سرپرست وقت دادسراي جرايم رايانه‌اي را گرفته بود.

 


سرويس اجتماعي-
کنکور سراسري سال 92 که صبح پنج‌شنبه با رقابت 251 هزار داوطلب در گروه رياضي کليد خورد، امروز به پايان مي‌رسد.
آزمون سراسري سال جاري با شرکت يک ميليون و 83 هزار و 571 داوطلب در روزهاي ششم، هفتم و هشتم تير ماه جاري برگزار شد و همراه آن صدها هزار نفر از والدين نيز براي موفقيت فرزندانشان پس از يکسال تلاش بي‌وقفه دست به دعا شدند.
تفاوت بارز آزمون امسال با سالهاي قبل تجميع کنکور دانشگاه آزاد و سازمان سنجش بود. به گفته دکتر ابراهيم خدايي رئيس سازمان سنجش، امور مربوط به انتخاب رشته داوطلبان، گزينش و اعلام اسامي برعهده مرکز آزمون دانشگاه آزاد قرار گرفته است.
وي اعلام کرد: در رشته رياضي و فني به همراه داوطلبان دانشگاه آزاد در کل 200هزار داوطلب پذيرفته خواهند شد. وي با بيان اينکه امسال تعداد شرکت‌کنندگان 18هزار نفر بيشتر است، افزود: براي دانشگاه آزاد 7 درصد پذيرش دانشجو در دوره با آزمون و 93 درصد براي رشته‌هاي بدون آزمون سازمان سنجش اعلام شده است.
خدايي اظهار داشت: در کل 677هزار داوطلب پذيرفته خواهند شد که اسامي پذيرفته‌شدگان نهايي 21شهريورماه از طريق سايت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام مي‌شود.
بنابراين گزارش نتيجه اوليه آزمون سراسري امسال 12 مردادماه از طريق پايگاه اينترنتي سازمان سنجش به صورت کارنامه قابل مشاهده است و داوطلبان در 17 مرداد مي‌توانند براي انتخاب رشته اقدام کنند.
دکتر خدايي رئيس سازمان سنجش و آموزش کشور صبح پنج‌شنبه در حاشيه بازديد از آزمون سراسري سال 92 در دانشگاه اميرکبير در جمع خبرنگاران گفت: داوطلباني که در آزمون غايب بودند يا در آزمون سراسري سال 92 ثبت‌نام کرده‌اند نيز مي‌توانند رشته‌هاي بدون آزمون را انتخاب رشته کنند.
وي افزود: امسال 10 هزار رشته محل در دوره بدون آزمون پذيرش مي‌شوند. وي همچنين اعلام کرد کليد سوالات از يکشنبه نهم تيرماه منتشر مي‌شود.
شانس تجربي‌ها کمتر است
رقابت‌ گروه آزمايشي علوم‌تجربي نيز صبح جمعه با 507هزار و 575 داوطلب، گروه آزمايشي زبان‌هاي خارجي در عصر ديروز با 119 هزار داوطلب و گروه‌آزمايشي هنر با 15هزار و 477 داوطلب برگزار شد. رئيس سازمان سنجش با اشاره به افزايش 57 هزار نفري تعداد داوطلبان رشته تجربي نسبت به سال قبل گفت: شانس قبولي شرکت‌کنندگان در اين گروه 31 درصد است. دکتر خدايي تصريح کرد: اگر ظرفيت برخي رشته‌هايي که در چند گروه پذيرش آنها انجام مي‌شود را از ظرفيت پذيرش دانشجو در گروه آزمايشي علوم تجربي جدا کنيم، شانس قبولي در گروه آزمايشي علوم تجربي به 17 درصد مي‌رسد.
پيرترين داوطلب کنکوري
مسن‌ترين داوطلب کنکور سراسري 92 پيرمردي 76 ساله از شهرستان آستانه اشرفيه بود. او که متولد 1316 است آرزو دارد در رشته داروسازي قبول شود.
برگزاري کنکور 92 در امارات
همزمان در ايران آزمون کنکور 92 در شهر دوبي امارات متحده عربي نيز برگزار شد.
دانش‌آموزان داوطلب شرکت در آزمون سراسري 92 مقيم امارات متحده عربي در رشته‌‌هاي علوم تجربي، رياضي، علوم انساني، زبان و هنر در اين آزمون با ديگر کنکوري‌هاي ايران به رقابت پرداختند.
گفتني است با برگزاري آزمون داوطلبان گروه علوم انساني در نوبت صبح امروز پرونده چهل و سومين کنکور سراسري بسته خواهد شد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10