(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 13 تـیـر 1392 - شماره 20533

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
آيت‌الله خاتمي: انتظار همراهي بيشتري با ولايت از احمدي‌نژاد داشتيم
در سالروز حمله ناو آمريکايي به هواپيماي مسافربري ايران
محل شهادت مسافران ايرباس در خليج‌فارس گلباران شد
درمکتب امام
واکنش کارشناسان و چهره هاي سياسي –نظامي به ماجراي انهدام هواپيماي مسافري
حمله به ايرباس ايراني از فجيع‌ترين جنايات غيرانساني آمريکا بود
معيار سنجش خواص و نخبگان(1)
موسسه واشنگتن: آمريکا بايد طرح توافق هسته‌اي با ايران را تهيه کند
امير اسماعيلي خبر داد
برگزاري رزمايش مدافعان آسمان ولايت5
غبار‌روبي مساجد جنوب شرق تهران
صابري خبر داد
جمع‌آوري هزاران صفحه سند براي تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد
محسن پيرهادي: تحريم داروهاي اساسي ادامه جنايت آمريکا در حمله به ايرباس ايراني است
علاءالدين بروجردي: هيچ صحبتي با ولايتي براي حضور در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي نشده است
افضلي‌فرد خبر داد
بررسي سفر هيئت 100 نفره دولت به روسيه در کميسيون اصل 90
   


امام‌جمعه موقت تهران گفت: ما از دولت محمود احمدي‌نژاد انتظار همراهي بيشتري با ولايت داشتيم.
آيت‌الله خاتمي در گفتگو با خبرنگار مهر در زنجان گفت: يکي از نقاط ضعف اين دولت، دلبستگي به يک فرد خاص بود و همه خوبي‌ها را فداي يک نفر کرد و نقطه ضعف بعدي، عملکرد مشکل‌آفرين دولت دهم در مجلس شوراي اسلامي بود که رهبر معظم انقلاب آن را خلاف شرع خواندند و همچنين همراهي دکتر احمدي‌نژاد با مشايي در ثبت‌نام براي انتخابات رياست‌جمهوري توجيه نادرستي بود.
وي در عين حال با بيان اينکه دولت نهم و دهم فعاليت‌هاي قابل ستودني طي دوران رياست‌جمهوري خود داشت، ادامه داد: اگرچه دولت بعضا نقاط ضعفي از خود نشان داد، اما کابينه، وزيران، استانداران و فرمانداران، کارنامه شايسته‌اي به جا گذاشتند که از نقاط مثبت آن بود.
آيت‌الله خاتمي در مورد عملکرد دولت نهم و دهم افزود: انصاف در همه عرصه‌ها شرط اخلاق است و نبايد فراموش کنيم که دولت نهم و دهم خدمات ارزنده‌اي داشتند. به عنوان مثال هدفمندسازي يارانه‌ها، سامان دادن قيمت‌ها، سختکوشي و خستگي‌ناپذيري و شجاعت در عرصه‌هاي بين‌المللي، نقاط قوت اين دولت بود و بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب دولت‌هاي بعدي نيز بايد اين نقاط قوت را داشته باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه نقاط ضعف دولت دکتر احمدي‌نژاد نقاط قوت دولت وي را تحت الشعاع قرار داده است افزود: بايد در پايان کار اين دولت در رابطه با عملکرد آن منصفانه عمل کرده و فراموش نکنيم فضاي نقد منصفانه زيرساخت رشد کشور است و جايي که فقط يک صدا شنيده شود، پيشرفتي صورت نمي‌گيرد بلکه بايد همه صداها شنيده شوند و منطقي‌ترين و شايسته‌ترين آن‌ها گزارش شود.
آيت‌الله خاتمي با بيان اينکه خداباوري، پايبندي به دين و ارزش‌ها و نفرت از استکبار، سه مبناي اصولي انقلاب اسلامي هستند، افزود: اگرچه ما باور نداريم اين مباني آسيب ديده باشند ولي چون تلاش دشمنان گسترده است، مسئولان بايد با جدي گرفتن اين عرصه‌ها، جلوي تبعات و آسيب‌هاي احتمالي را بگيرند.
امام جمعه موقت تهران در خصوص مذاکرات با آمريکا افزود: در اين رابطه نظر صائب، نظر رهبر معظم انقلاب است و تصميم گيرنده نهايي شخص ايشان هستند ولي بهتر است دولت در حدود حرکت کند و مرزهاي ترسيم شده را رعايت کنند.
به گزارش خبرگزاري فارس از زنجان، آيت‌الله احمد خاتمي بعدازظهر ديروز در همايش مبلغين استان زنجان، با بيان اينکه کساني که در فتنه حضور داشتند و در حال حاضر پرچم اعتدال را بلند کرده‌اند تندرو افراطي هستند، يادآور شد: جاي اين افراد در دولتي که شعار اعتدال سر داده نيست.
وي به برخي بدعت‌ها در کشور اشاره کرد و گفت: مبلغين و همه دلسوزان نظام بايد نسبت به اين بدعت‌ها حساسيت لازم را داشته باشند.
آيت‌الله خاتمي از جريان واقفيه در تاريخ اسلام ياد کرد و اظهار داشت: اين جريان نيز از جمله جرياناتي بود که بدعت‌هايي را تحميل اسلام و مسلمين کرده است.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري با بيان اينکه افرادي که امروز در مقابل ولايت فقيه ايستاده‌اند، واقفيه امروز هستند، خاطر نشان کرد: مصداق بارز واقفيه افرادي هستند که در مقابل ولايت فقيه زمان موضع‌گيري مي‌کنند.
وي مسائل و موضوعات مطرح شده در مورد امام عصر(عج) را يکي ديگر از بدعت‌هاي زمان دانست و تاکيد کرد: افرادي گمراه از اين موضوع سوءاستفاده‌هاي مالي زيادي کرده‌اند.

 


محل سقوط هواپيماي مسافربري ايران در سال 67 که مورد اصابت موشک‌هاي ناو آمريکايي قرار گرفت و حامل 290 سرنشين بود، در خليج فارس گلباران شد.
به گزارش خبرگزاري فارس از بندرعباس، همزمان با فرارسيدن بيست و پنجمين سالگرد حمله ناو آمريکايي وينسنس به هواپيماي مسافربري ايران، محل فرود پيکرهاي 290 مسافر اين هواپيما با حضور خانواده‌هاي شهدا و مسئولان گلباران شد.
در اين مراسم شرکت‌کنندگان با انداختن شاخه‌هاي گل به دريا ياد و خاطره 290 شهيد مسافر هواپيماي جمهوري اسلامي ايران را گرامي داشتند.
شرکت‌کنندگان با فرياد الله‌اکبر، مرگ بر آمريکا و مرگ بر اسرائيل اين جنايت ضد بشري آمريکا را محکوم کردند و خواستار مجازات عاملان اين جنايت از طريق مجامع بين‌المللي شدند.
در اين مراسم جانشين فرمانده نيروي دريايي سپاه گفت: 25 سال از زمان اقدام ددمنشانه آمريکا در هدف قرار دادن هواپيماي مسافربري ايران مي‌گذرد و هيچ يک از بهانه‌هاي آمريکا براي اين جنايت توسط افکار عمومي جهان و نيز دادگاه لاهه مورد پذيرش قرار نگرفت.
به گزارش ايرنا دريادار علي تنگسيري با اشاره به امکانات پيشرفته ناو وينسنس که پرتاب موشک به سمت هواپيماي مسافربري را انجام داد اظهار داشت: ادعاي اشتباه گرفتن هواپيماي مسافري با هواپيماي جنگي توسط آمريکايي‌ها تنها يک دروغ بزرگ است و حتي خود آمريکايي‌ها نيز اعتراف کردند هواپيماي مسافري را در مرزهاي ايران هدف قرار داده‌اند. هواپيماي مسافري ايرباس ايران که ساعت 10صبح سه‌شنبه 12تيرماه سال 1367 مطابق سوم ژوئيه 1988 ميلادي از فرودگاه بين‌المللي بندرعباس عازم دوبي امارات متحده عربي بود پس از چند دقيقه پرواز بر فراز آب‌هاي خليج‌فارس در نزديکي جزيره هنگام مورد حمله ناو دريايي متجاوز آمريکا قرار گرفت و سقوط کرد.
در اين حمله ددمنشانه 290 مسافر بي‌دفاع و مظلوم توسط دو فروند موشک ناو وينسنس آمريکا که در خليج‌فارس مستقر بود به شهادت رسيدند که شمار زيادي از آنان زن و کودک بودند.

 


تخلف از فقه سنتي را جايز نمي‌دانم
درمورد روش تحصيل و تحقيق در حوزه‌ها، اين جانب معتقد به:
- فقه سنتي
- و اجتهاد جواهري هستم. و تخلف از آن را جايز نمي‌دانم.
اجتهاد به همان سبک صحيح است ولي اين بدان معنا نيست که فقه اسلام پويا نيست.
(بلکه) زمان و مکان دو عنصر تعيين‌کننده در اجتهادند.
صحيفه نور - ج21 - ص98

 


در بيست و پنجمين سالگرد انهدام هواپيماي مسافري ايران توسط ناو آمريکايي در خليج فارس، کارشناسان و چهره هاي سياسي-نظامي طي اظهارات جداگانه اي به اين موضوع پرداخته و اين جنايت بشري را محکوم کردند.
سردار سرلشکر سيدحسن فيروزآبادي رئيس ستاد کل نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران به مناسبت بيست و پنجمين سالگرد فاجعه سرنگوني هواپيماي مسافربري جمهوري اسلامي ايران توسط ناو جنگي وينسنس امريکا پيامي صادر کرد که در آن آمده است: در صفحات پرونده قطور جنايت هاي آشکار آمريکا عليه ملت ايران، دوازدهم تيرماه 1367 برابر با سوم ژوئيه 1987 از جمله روزهايي است که هيچگاه از حافظه ملت ما و تاريخ بشريت پاک نخواهد شد. در چنين روزي هواپيماي ايرباس A300 مسافربري خطوط هوايي ايران، پرواز IR655 توسط ناو جنگي وينسنس نيروي دريايي آمريکا در منطقه خليج فارس به دستور سردمداران جنايتکاران روز کاخ سفيد مورد هدف موشکي قرار گرفت و يکي از فجيع‌ترين جنايت غيرانساني و بي سابقه در تمام طول تاريخ پروازهاي مسافربري رقم زده شد و در اين جنايت ننگين تروريستي تعداد 290 سرنشين بي دفاع و بي گناه اعم از زن، مرد، کودک و کهنسال و با مليت هاي مختلف به شهادت رسيدند و با اين فاجعه قلب و روح ملت ايران و مردمان آزاده و بيدار جهان متاثر و آزرده شد و دست ننگين مدعيان حقوق بشر براي جهانيان رو شد.
اشتباه نبود، عمد بود
امير خلبان حبيب بقايي فرمانده اسبق نيروي هوايي ارتش به عنوان يکي از باسابقه‌ترين فرماندهان ارتش درخصوص اينکه آمريکايي ها مدعي شده بودند که اين اتفاق بر اثر يک خطا و اشتباه رخ داده، اظهار داشت: بر اساس اين فرض، آنها به دليل حساسيت موجود در منطقه، تمام مکالمات را از طريق بي‌سيم‌ها و رادار‌ها شنود مي‌کردند که در شلوغي خطوط هوايي، مکالمات نامفهومي شنيده و هواپيماي ايرباس مسافربري را يک هواپيماي نظامي F14 تصور کردند و همين اشتباه ناشي از ترس، منجر به جنايتي شد که در تاريخ ماند.
بقايي افزود: اتفاقا اين موضوعي بود که توجيه اين مسئله را بحث‌برانگيز مي‌کرد چون در تخصصات هواپيمايي، اندازه‌ها حتي به ميليمتر تاثيرگذار است و مسئله اينجاست که هواپيماها در رادار‌ها با توجه به پهناي بال هواپيما شناسايي مي‌شوند.
وي با بيان اينکه پهناي بال هواپيماي مسافربري با هواپيماي جنگي مثل F14 تفاوت زيادي دارد، گفت: از سوي ديگر سرعت هواپيماهاي مسافربري و جنگي تا حد زيادي متفاوت است و پذيرش اشتباه از سوي فرماندهان نظامي ناوگان آمريکايي را غير قابل باور مي‌کند.
اجسادي که متلاشي شد
امير دريادار دوم ناصر سرنوشت فرمانده عمليات غواصي جمع‌آوري اجساد سقوط هواپيماي مسافربري ايران در 12تير 67 اظهار داشت: من در عجب هستم که ناو آمريکايي که مرتکب اين جنايت شده بود يکي از ناوهاي پيشرفته‌اي بود که مي‌توانست به راحتي تشخيص دهد که اين هواپيما هواپيماي مسافربري است و يا هواپيماي جنگي.
به گزارش فارس، دريادار دوم سرنوشت خاطرنشان کرد: شدت انفجار در جنايت صورت گرفته به حدي بود که کليه مسافران دچار سوختگي شده بودند و اکثر اجساد متلاشي شده و وقتي که به سطح دريا رسيده بودند بر اثر موشک جان خود را از دست داده بودند و کار به گونه‌اي نبود که آنها بر اثر غرق شدن در دريا جان خود را از دست داده باشند.
وي ادامه داد: وقتي که ما اجساد را جمع‌آوري مي‌کرديم سعي مي‌کرديم اجساد را شناسايي کرده و بقاياي آنها را جمع‌آوري کنيم.
ترور کار آنهاست
احمد نجابت عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران نيز به تاريخچه جنايات آمريکا در ايران اشاره کرد و گفت: آمريکايي‌ها در چند ده سال گذشته جنايات بزرگي در جهان انجام داده‌اند که اين جنايات از ماجراي 28 مرداد و نيز بعد از انقلاب اسلامي را شامل مي‌شود.
وي با اشاره به اينکه يکي از روسياهي‌ها و لکه‌هاي ننگ آمريکا، حمله به هواپيماي مسافربري ايران در سال67 بود، افزود:‌ آمريکايي‌ها که به دروغ خود را مدعي حقوق بشر مي‌دانند بعد از اين ماجرا رسوا شدند.
عضو شوراي مرکزي جمعيت ايثارگران افزود: در چند سال گذشته نيز سرويس‌هاي اطلاعاتي آمريکا، اسرائيل و انگليس دانشمندان هسته‌اي ما را ترور کردند و در فتنه سال 88 نيز دخالت داشتند.

 


اراده الهي بر اين تعلق گرفته که انسان زندگي اجتماعي داشته باشد تا از اين طريق با استفاده از رحمت‌هاي خدا زمينه رشد کمي و کيفي براي او فراهم شود. اگر زندگي اجتماعي نبود، نه همه انسان‌ها مي‌توانستند از نظر کميت تا اين اندازه از رحمت‌هاي خدا استفاده کنند و نه از نظر کيفي مي‌توانستند به اين مرتبه از معرفت و رشد معنوي نائل شوند. وجود جامعه، زمينه رشد بيشتري را  براي انسان‌ها فراهم مي‌کند.
پيكره جامعه و جايگاه نخبگان
از باب تشبيه مي‌توانيم جامعه را به يک پيکر زنده تشبيه کنيم که مجموعه جهاز‌هاي مختلفي آن را تشکيل مي‌دهند و در هر جهازي اندام‌ها و اعضاي گوناگوني وجود دارد و هر عضوي بافت‌هاي متفاوتي را شامل مي‌شود؛ ميلياردها سلول مختلف که هر يک از آنها نقش خاصي را بر عهده دارد. مجموع جهازها، اندام‌ها و سلول‌هاي مختلف با وظايف گوناگون، پيکر انساني را تشکيل مي‌دهد. اما اگر سلولي نقش خود را به درستي ايفا نکند، يا نقص و کمبود و يا بيماري در يکي از اندام‌ها موجب شود که آن اندام نتواند وظيفه خود را به درستي انجام دهد، بدن سالم نمي‌ماند و نمي‌تواند به خوبي رشد ‌کند.
جامعه هم از بخش‌ها و قشرهاي گوناگوني تشکيل شده که اگر همه آنها وظيفه خود را درست بشناسند و به آن عمل کنند، جامعه ايده‌آلي به وجود خواهد آمد و اين جامعه رشد و بالندگي خواهد داشت. اما اگر در بعضي از اين بخش‌ها يا اقشار نقص‌هايي وجود داشته باشد، خواه ناخواه اين نقص در رشد جامعه اثر منفي مي‌گذارد و چنين جامعه‌اي آن‌گونه که بايد، رشد نمي‌کند و به کمال مطلوب خود نمي‌رسد.
از ميان دستگاه‌ها و جهاز مختلف موجود در بدن ما که هر يک از آنها فعاليت خاصي را بر عهده دارند، دو سيستم نقش عام‌تر، اساسي‌تر و کارآمدتري دارند: اول، دستگاه گردش خون که نيازهاي مادي تمام بدن را تأمين مي‌کند و به کمک آن مواد غذايي لازم به سلول‌هاي مختلف مي‌رسد و بدون آن سلول‌ها نمي‌توانند به حياتشان ادامه دهند؛ دومين سيستم که مربوط به بعد شناختي، احساسي و عاطفي انسان است سيستم مغز و اعصاب است که در سراسر بدن انسان وجود دارد و نقش خودش را ايفا مي‌کند.
نقش نخبگان
اگر جامعه را به يک پيکر واحد تشبيه کنيم، مي‌توانيم بگوييم گرچه هر يک از بخش‌هاي جامعه همانند هر يک از اندام‌ها و جهاز موجود در يک پيکر زنده، جايگاه، نقش و ارزش خاص خود را دارند و با پيدايش نقص يا بيماري در هر بخشي تمامي جامعه دچار مشکل مي‌شود، اما دو نوع سيستم اجتماعي را مي‌توانيم در جامعه شناسايي کنيم که نقش آنها برجسته‌تر از ساير قشرهاست، دو گروه نخبه که امتياز خاصي بر ديگران دارند: دسته اول نخبگاني که براي تأمين نيازمندي‌هاي مادي جامعه مؤثرند و نقش آنها همانند قلب است که بدون آن بدن قادر به ادامه حيات نيست؛ گروه نخبه ديگر براي تأمين نيازمندي‌هاي فکري جامعه لازم هستند تا به کمک آنها افکار صحيح و شناخت‌هاي درست در جامعه رواج يابد و موضع‌گيري‌هاي مناسب و تشخيص مصالح و مفاسد انجام شود. اين گروه نقش اول را در جامعه ايفا مي‌کنند.
ما معتقديم اراده الهي بر اين تعلق گرفته که از ابتداي خلقت تا پايان دنيا برترين انسان هر دوران ـ‌که در عصر ما وجود مقدس امام زمان (صلوات‌الله‌عليه) است‌ـ در رأس اين گروه قرار گيرد؛ او کسي است که براي جامعه انساني بيش از همه مؤثر است و نقش او را هيچ کس ديگر نمي‌تواند ايفا کند و هر فرد ديگري غير از او به ميزاني که به وي شباهت داشته باشد، از تربيت مکتبش بهره برده باشد و در راه او قدم بردارد، مي‌تواند اندکي از اين نقش را ايفا کند.
بنا بر اين، گر چه هر قشري نقش خاص خود را در جهت پيشبرد جامعه دارد، که در جاي خود مهم  و ارزشمند است، اما نخبگاني هستند که به واسطه برجستگي‌هاي خاص ذاتي و خدادادي و يا اکتسابي خود، نقش اول را در تأمين نيازهاي معنوي جامعه ايفا مي‌کنند؛ نقشي که هيچ يک از افراد عادي جامعه نمي‌توانند آن را بر عهده بگيرند. براي تقريب به ذهن مي‌توانيم سلول‌هاي چشم را با سلول‌هاي ناخن پا مقايسه کنيم؛ هر چند همه اين سلول‌ها از يک سلول مادر به وجود آمده‌اند، اما با توجه به شرايط تکوين و در مسير رشد، گروهي از آنها به سلول‌هاي چشم و دسته‌اي ديگر به سلول‌هاي استخوان، ناخن و يا ساير اندام‌ها تبديل شده‌اند و هر يک نقش خاص خود را دارند که از نظر اهميت مساوي نيستند.
معيار سنجش
اين مقدمه براي يادآوري اين نکته بود که خواه ناخواه در جامعه نخبگاني هستند که وظيفه آنها اصلاح جامعه و هدايت آن به سوي سعادت است. اما براي اينکه ببينيم آيا اين نخبگان در انجام وظيفه خود نقصي دارند يا نه، کمبود آنها چيست و از کجا ناشي شده است، بايد عملکرد آنها را با مقياسي بسنجيم. اين مقياس، نظام ارزشي است که جامعه بايد تابع آن باشد. يعني ما ابتدا بايد بدانيم الگوي کامل يک جامعه و هدف غايي آن چيست، تا بدانيم مسير حرکت به سوي اين هدف کدام است و وظيفه نخبگان در اين مسير چيست و آنها براي انجام وظايف خود چه ويژگي‌هايي بايد داشته باشند. پاسخ اين سؤالات نيز زماني روشن مي‌شود که ما بفهميم اساساً انسان براي چه آفريده شده، تمايلش به زندگي اجتماعي چه نقشي در رسيدن او به هدف آفرينشش دارد و هدف از تشکيل جامعه انساني چيست و پس از آن ببينيم نخبگان در جهت رساندن جامعه به اين هدف چه نقشي را بايد ايفا کنند؛ در اين صورت است که مي‌توانيم بفهميم نخبگان در انجام وظايف خود چه کاستي و کمبودي دارند.
تا زماني که ندانيم انسان براي چه آفريده شده و هدف از تشکيل جامعه انساني چيست، نمي‌توانيم نقش نخبگان در جامعه را دريابيم و هر کسي بر اساس فهم و شناخت خودش در اين زمينه قضاوت مي‌کند. تاريخ نيز گواه اين مدعاست که هميشه بخش عظيمي از جامعه در زمينه درک وظايف نخبگان، به عنوان برترين افراد جامعه که بايد هدايتگر سايرين باشند، مشکل داشته‌اند. زيرا نمي‌دانستند سعادت حقيقي جامعه چيست و اين امر، خود ناشي از اين بوده که جامعه مطلوب و ويژگي‌هاي آن را به خوبي نمي‌شناختند. همچنانکه امروزه نيز اگر از کساني که در کشورها و جوامع مختلف زندگي مي‌کنند، درباره جامعه ايده‌آل و ويژگي‌هاي آن سؤال شود، شايد بيش از هفتاد درصد از ايشان در پاسخ، جامعه‌اي را به عنوان يک جامعه ايده‌آل معرفي کنند که آسودگي و آرامش در آن برقرار و وسايل زندگي در آن فراهم باشد، جنگ و جدالي در آن نباشد و نيازهاي اوليه مردم از قبيل خوراک، پوشاک و مسکن تأمين شود. من خيلي بعيد مي‌دانم که بيش از سي درصد مردم ويژگي ديگري را براي جامعه مطلوب معرفي کنند.
سخنراني آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در پانزدهمين  نشست سراسري دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي – قم -07/11/1390
زلال بصيرت روزهاي پنج شنبه منتشر مي‌شود.

 


مدير برنامه مطالعات نظامي و امنيتي موسسه واشنگتن تاکيد کرد: دولت آمريکا بايد با تهيه طرح يک توافق هسته‌اي که متضمن حقوق هسته‌اي صلح‌آميز ايران باشد جدي بودن خود در مذاکرات هسته‌اي را به اثبات برساند.
انديشکده موسسه واشنگتن براي سياست خاور نزديک در يک گزارش راهبردي جديد به قلم مايکل آيزنشتاد نوشت: لازم است که واشنگتن طرح کلي يک توافق هسته‌اي با ايران را تهيه کند که طبق اين طرح ايران برنامه هسته‌اي صلح‌آميز خود را داشته باشد اما در عين حال خطر اشاعه هسته‌اي را به همراه نداشته باشد. اين حرف به معناي آن است که ايران نيز لازم است محدوديت‌ها و تدابير پادماني شديدي را بپذيرد.
وي در ادامه تاکيد مي‌کند: دولت آمريکا همچنين بايد قول بدهد که در صورت موافقت تهران با چنين طرحي، تحريم‌ها را کاهش خواهد داد و سياست تغيير رژيم را دنبال نخواهد کرد. البته براي واشنگتن دشوار است که بتواند تهران را متقاعد سازد که به دنبال تغيير رژيم نيست.
اين تحليلگر آمريکايي افزود: اما به هرحال چنين بسته‌اي يک اقدام اعتمادساز مهم براي تهران خواهد بود که ثابت مي‌کند واشنگتن در مورد تعريف يک توافق هسته‌اي تامين‌کننده نيازهاي ايران جدي است. آمريکا تاکنون اين کار را نکرده و با ارائه نکردن کليات يک توافق هسته‌اي، به موضع مذاکراتي خود ضربه زده است.
مدير برنامه مطالعات نظامي و امنيتي موسسه واشنگتن در ادامه تاکيد مي‌کند: که در عين حال هيچ تضميني براي موفقيت اين رويکرد نيست و از اين رو آمريکا بايد از ابزارهاي ديگري نيز براي تقويت ديپلماسي موثر با جمهوري اسلامي ايران استفاده کند؛ ابزاري از قبيل احياي اعتبار آمريکا، تند و تيز کردن خطوط قرمز، پيگيري جدي فروپاشي رژيم بشار اسد در سوريه، مقابله با توانايي‌هاي نظامي بازدارنده و سايبري ايران و فعاليت‌هاي اطلاعاتي و همچنين جاسوسي عليه برنامه هسته‌اي ايران.
وي در ادامه با تاکيد بر اينکه آمريکا بايد در جبهه فرهنگي و جنگ نرم به ايران فشار بيشتري را وارد کند مي‌نويسد: تحريم‌هاي اقتصادي از ديرباز ابزار سياست آمريکا براي اعمال فشار بر تهران بوده‌اند بنابراين جاي تعجب نيست که دولت اوباما نيز به طور عمده براي اعمال فشار بر ايران به نظام تحريم‌ها متوسل شد. اين تحريم‌هاي تشديد شده اکنون بيش از يک سال است که وضع شده‌اند و هرچند بر اقتصاد ايران تاثيراتي داشته‌اند اما به نظر نمي‌رسد که بر محاسبات هزينه- فايده اين کشور در مورد برنامه هسته‌اي تاثيري گذاشته باشند. با توجه به ذخاير بزرگ پول نقد و طلا و درآمدهاي نفتي همچنان قابل توجه ايران، تحريم‌ها به تنهايي احتمالا منجر به انعطاف و نرمش ايران در مذاکرات نخواهند شد.
به گزارش ايرنا، اين تحليلگر آمريکايي با تاکيد بر اينکه دولت اوباما نيز مانند دولت‌هاي قبلي به اقدامات ضد ايراني ادامه داده است خاطرنشان مي‌کند: آمريکا به منظور تغيير محاسبه هزينه- فايده ايران در مذاکرات با گروه 1+5 بايد از نگراني‌هاي اصلي ايران شناخت پيدا کند اما تاکيد مي‌کند که به دليل تفاوت‌هاي ايران و آمريکا اين امر بسيار دشوار است.
وي در ادامه با ذکر دلايلي تاکيد مي‌کند که حمله نظامي احتمالي اسرائيل عليه تاسيسات هسته‌اي ايران کاربرد چنداني به عنوان يک اهرم فشار بر ايران ندارد و حمله نظامي احتمالي آمريکا نيز هر چند توان بالقوه تاثيرگذاري بيشتر را دارد اما در حال حاضر در تهران جدي گرفته نمي‌شود.
نويسنده اين گزارش در پايان با اشاره به اينکه آمريکا و متحدانش تحريم‌هاي بي‌سابقه‌اي را عليه ايران به کار گرفته‌اند اما معتقد است: اما راه حل ديپلماتيکي براي بحران با جمهوري اسلامي همچنان دور از دسترس است. اگر بنا بر اين است که ديپلماسي هسته‌اي موفق شود، واشنگتن بايد تحريم‌ها را با کاربرد موثرتر توانايي‌هاي خود در زمينه‌هاي نظامي، اطلاع‌رساني و قدرت نرم که تهران واقعا از آنها بيم دارد تکميل کند تا از اين طريق محاسبه هزينه- فايده جمهوري اسلامي را تغيير دهد.

 


فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء تاکيد کرد: نيمه‌دوم امسال رزمايش مدافعان آسمان ولايت 5 با رونمايي از پهپاد حاضم3 برگزار خواهد شد.
امير سرتيپ فرزاد اسماعيلي فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء که در مراسم گراميداشت ياد و خاطره شهداي حادثه تروريستي هواپيماي مسافربري ايرباس جمهوري اسلامي ايران در جمع خبرنگاران سخن مي‌گفت، افزود: نيمه دوم امسال رزمايش مدافعان آسمان ولايت 5 برگزار خواهد شد. اين رزمايش از رزمايش مدافعان آسمان ولايت 4 که در شرق کشور برگزار شد وسيع‌تر و حجيم‌تر خواهد بود و در منطقه‌اي برگزار مي‌شود که تاکنون رزمايشي در آن برگزار نشده است.
وي ادامه داد: در اين رزمايش پهپاد حاضم 3 رونمايي خواهد شد. برتري توان شناسايي و درگيري هوايي از ويژگي‌هاي اين پهپاد هستند.
فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء درخصوص اظهارنظر معاون وزارت امور خارجه درخصوص سامانه اس300 نير تصريح کرد: معاون وزارت امور خارجه در اين رابطه بيان غيراصولي را ايراد کرده است؛ چرا که ايشان در رده‌اي نيستند که بخواهند در رابطه با اين مسائل صحبتي داشته باشند. ما اين قضيه را تکذيب مي‌کنيم. اگر نياز باشد سامانه دفاعي داشته باشيم، سعي و تلاش ما در توليد سامانه دفاعي است. اگر هم نياز است از کشورهاي دوست و برادر همکاري تکنولوژي داشته باشيم، نيروهاي مسلح با تدبير فرمانده معظم کل قوا تصميم‌گيري خواهند کرد.
به گزارش ايسنا، فرمانده قرارگاه پدافند هوايي خاتم‌الانبياء در پايان سخنانش تاکيد کرد: ما در عرصه نظامي با همه کشورها پيام صلح و دوستي مي‌دهيم و دست آنها را به نشانه برادري مي‌فشاريم، اما اگر آنها قصد تعرض و حمله به کشورمان را داشته باشند، جوابي دندان‌شکن به آنها خواهيم داد.

 


مهندس صفوي شهردار منطقه 15 از غبارروبي مساجد سطح محدوده منطقه 15 در آستانه ماه ضيافت الهي و همزمان با گراميداشت دهه تکريم مساجد خبر داد.
به گزارش روابط عمومي شهرداري منطقه 15، وي ضمن اعلام مطلب فوق افزود: در طرح تکريم مساجد که از 20 شعبان تا حلول ماه مبارک رمضان اجرا مي‌گردد، 113 مسجد سطح منطقه غبار‌روبي و عطر افشاني شده و نسبت به شست‌و‌شوي فرش‌ها، نظافت و زيبايي بصري، رنگ‌آميزي، جمع‌آوري پرده‌ها و پوسترهاي زايد، بازپيرايي فضاي سبز محوطه پيراموني مساجد، برنامه‌ريزي دائمي براي معطرسازي مسجد و احياي اين سنت با ارزش و تشويق نمازگزاران براي مشارکت در اين کار پسنديده اقدام مي‌شود تا مساجد براي اجراي برنامه‌هاي مذهبي در ماه مهماني خدا به شکل مطلوبتري مهيا شوند.
وي در ادامه افزود: در دهه تکريم و روزهاي پاياني شعبان مساجد براي حضور مومنين نمازگزار در ماه ميهماني خداوند آماده شده و برنامه‌هاي عشق و تقرب الهي براي اجرا و بهره‌مندي مومنان تدوين مي‌شود.
مهندس صفوي يادآور شد: در راستاي اجراي طرح تکريم مساجد، طي مراسمي فصل 44 صحيفه سجاديه با عنوان وداع با شعبان در مساجد، اماکن فرهنگي و سراي محلات منطقه قرائت مي‌شود.

 


دبير کميته تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد اعلام کرد تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد با جديت دنبال مي‌شود و ما در اين زمينه هزاران صفحه سند جمع‌آوري کرديم.
رضا صابري با بيان اينکه هيچ وقت نمي‌توان گفت تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد متوقف شده است، اظهار داشت: قانوناً اقدامات لازم در اين زمينه در حال پيگيري و انجام است.
وي با بيان اينکه در مباحث کارشناسي مربوط به تحقيق و تفحص يک مسئله‌اي وجود داشت، گفت: بحث ما در اين بخش با معاونت نظارت مجلس است، در واقع بخش پشتيباني‌کننده تحقيق و تفحص بخش نظارتي مجلس است، به همين دليل ما از آنها خواسته‌ايم که حمايت و پشتيباني‌هاي لازم را انجام دهند. صابري اضافه کرد: ما گله‌هاي خود در اين زمينه را طي نامه‌اي مکتوب به اطلاع مجلس رسانديم و معتقديم که بايستي سرعت حمايت و پشتيباني بالا رود.
دبير کميته تحقيق و تفحص از دانشگاه آزاد با بيان اينکه اگر بخشي از هماهنگي‌ها با تأخير انجام شود، تحقيق و تفحص با مشکل روبرو مي‌شود، تأکيد کرد: ‌البته تحقيق و تفحص با جديت دنبال مي‌شود و ما در اين زمينه هزاران صفحه سند جمع‌آوري کرديم که در حال کار بر روي آنها هستيم.
صابري در گفت‌وگو با فارس با بيان اينکه اطلاعات خوبي در قالب تحقيق و تفحص جمع‌آوري کرديم، خاطرنشان کرد: اکنون بر روي آنها کار کارشناسي انجام مي‌دهيم که ان‌شاءالله هيئت تحقيق و تفحص نتيجه خوبي به مجلس ارائه خواهد کرد.
نماينده مردم راميان و آزادشهر در پاسخ به اين سؤال که چه زماني خروجي از تحقيق و تفحص ارائه خواهد شد، اظهار داشت: کارشناسان مجدداً با توجه به وقفه‌اي که در کار گرفته اسناد را بررسي و سپس اعلام خواهند کرد که چه زمان مي‌توان گزارش اوليه تحقيق و تفحص را ارائه کرد. 

 


يک کارشناس روابط بين‌الملل با اشاره به اين که آمريکايي‌ها در شرايط کنوني توان مقابله با ايران را در خود نمي‌بينند تاکيد کرد: تحريم داروهاي اساسي ادامه جنايت آمريکا در حمله به ايرباس ايراني است.
محسن پيرهادي مسئول سازمان بسيج شهرداري تهران در گفت‌و‌گو با فارس، اظهار داشت: مورد هدف قرار دادن هواپيماي مسافربري ايرباس با 298 مسافر در 12 تير 67 روح وحشي‌گري آمريکايي‌ها را هويدا کرد.
وي تاکيد کرد: آنها که در سال 67 شاهد مقاومت و پيروزي ايران بودند براي اينکه روحيه ملت را سست کنند و به ملت ما ضربه بزنند مردم بي‌گناهي را که در پازل جنگ هيچ نقشي نداشتند، مورد هدف قرار دادند.
پيرهادي با اشاره به اين که نظام بين‌الملل بسيار سست و ناقص است گفت: آمريکايي‌ها در شرايط کنوني نيز وقتي توان مقابله با ايران را در خود نديدند به اشکال ديگري دست به جنايتي زدند که تحريم‌هاي اقتصادي بالاخص تحريم داروهاي اساسي از جمله اين جنايات است.
اين کارشناس مسائل بين‌الملل خاطرنشان کرد: کارشناسان حقوق بين‌الملل حق حيات را جزء حقوق اساسي هر ملتي مي‌دانند که آنها با تحريم داروهاي اساسي، اين حق را از ما دريغ کردند.
پيرهادي در پايان با بيان اين که بحثي که بنده در مورد تحريم دارو کردم، به خاطر فلسفه غيرانساني اين عمل است، خاطرنشان کرد: الحمدالله ما در زمينه پزشکي پيشرفت‌هاي خوبي داشته‌ايم.

 


رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد: هيچ صحبتي با علي‌اکبر ولايتي براي حضور در دبيرخانه شوراي عالي امنيت ملي نشده است.
علاءالدين بروجردي در گفت‌وگو با تسنيم در خصوص ديدار اعضاي اين کميسيون با رئيس‌جمهور منتخب، اظهار داشت: در جلسه کميسيون امنيت ملي موضوع ديدار با رئيس‌جمهور منتخب مطرح شد، اما به دليل تعطيلات دو هفته‌اي مجلس اين مسئله پيگيري نشد و قرار است بعد از تعطيلات آن را مجددا مطرح کنيم تا در مورد آن تصميم‌گيري شود.
وي افزود: با توجه به اينکه نمايندگان در حوزه‌هاي انتخابيه به سر مي‌برند، بعيد به نظر مي‌رسد که در هفته آينده ديداري با رئيس‌جمهور منتخب از سوي نمايندگان انجام شود.
رئيس کميسيون امنيت ملي مجلس در خصوص حضور علي‌اکبر ولايتي در کابينه دولت يازدهم نيز ابراز داشت: همان‌طور که دفتر آقاي روحاني اعلام کرده، اين مباحث گمانه‌زني است و به نظر مي‌رسد انتخاب افراد مراحل خاص خود را طي مي‌کند و با توجه به اينکه ليست اعضاي پيشنهادي کابينه دولت آينده طبق روال هميشگي به محضر رهبرانقلاب ارائه مي‌شود، نبايد در مورد معرفي اعضاي کابينه تعجيل کرد بلکه بايد صبر کنيم.
بروجردي خاطر نشان کرد: دولت آينده بايد مسئوليت‌هاي مهم و کليدي در کابينه را با در نظر گرفتن اصل شايسته‌سالاري و تجربه بالا به افراد بسپارد. وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا پست دبيري شوراي عالي امنيت ملي به علي‌اکبر ولايتي پيشنهاد شده يا خير، تأکيد کرد: با وي هيچ صحبتي در اين زمينه نشده است.

 


سخنگوي کميسيون اصل ?? با اشاره به سفر هيئت ???نفره به‌همراه رئيس‌جمهور به روسيه اعلام کرد منتظر دريافت گزارش‌ها درباره سفر رئيس‌جمهور به روسيه هستيم.
مصطفي افضلي‌فرد در خصوص سفر هيئت صدنفره همراه رئيس جمهور به روسيه، گفت: کميسيون اصل نود بعد از دريافت گزارش‌ها سفر هيئت صدنفره به روسيه را بررسي مي‌کند.
وي افزود: با توجه به اينکه مهلت فعاليت هيئت رئيسه کميسيون اصل نود به اتمام رسيده، اين کميسيون در‌ اولين جلسه بعد از تعطيلات مجلس و بعد از انتخاب هيئت رئيسه در صورت دريافت گزارش‌ نسبت به بررسي سفر هيئت صدنفره رئيس جمهور به روسيه اقدام مي‌کند.
سخنگوي کميسيون اصل ?? در گفت‌وگو با تسنيم خاطرنشان کرد: اين کميسيون همواره به وظيفه قانوني خود عمل مي‌کند، اما در حال حاضر نمي‌توان درباره نحوه ورود کميسيون اصل ?? به اين موضوع اظهار‌نظر کرد و ما منتظر دريافت گزارش‌ها درباره سفر رئيس‌جمهور به روسيه هستيم.
از سوي ديگر، محمد شيخان معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور با بيان اين كه هواپيماي حامل رييس‌‌جمهور در سفر به مسكو گنجايش ??? نفر را نداشت، گفت: خانواده هيچ يك از وزرا و همراهان دراين سفر حضور نداشتند.
به گزارش ايرنا، شيخان افزود: حداكثر ظرفيت هواپيماي ??? دولت ?? نفر است و اين هواپيما تحت هيچ شرايطي گنجايش ??? نفر را نداشته است و از طرفي با توجه به ظرفيت اين هواپيما، حتي مجبور شديم تيم خبري را در يك پرواز ديگر به مسكو اعزام كنيم.
به گفته معاون ارتباطات و اطلاع‌رساني دفتر رييس‌جمهور بر اساس عرف ديپلماتيك حضور همسران مسئولان در سفرهاي ديپلماتيك منعي ندارد.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10