(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 13 تـیـر 1392 - شماره 20533

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هديه به خوانندگان
اخبار ادبي و هنري
در جمع علما و روحانيون تاکيد کرد
روحاني: بايد در راهي پيش برويم که رهبر معظم انقلاب ترسيم کرده‌اند
حاشيه‌هاي ديدار علما و روحانيون با رئيس‌جمهور منتخب
چشم به راه سپيده
گرجستان سفر بدون ويزا براي اتباع ايران را لغو کرد
به ياد حاج حبيب‌الله معلمي شاعر هشت سال دفاع مقدس
دعبل خزاعي سال‌هاي دفاع مقدس
با حضور رئيس بازرسي دفتر رهبر معظم انقلاب موزه سراي شهيد بهشتي افتتاح شد
مديرعامل خبرگزاري صداي افغان: سالم ترين انتخابات دنيا انتخابات ايران است
ساخت 200 هزار مسکن براي مددجويان بهزيستي
معاون وزير نفت: ترکيه و کره دو قرارداد همکاري در صنايع تکميلي پتروشيمي با ايران امضا کردند
قوه قضائيه 6 هزار نفر نيرو جذب مي‌کند
تشييع پيکر پاک جانباز شهيد نيشابوري
حمل يکسره کالا از ايران به عراق بزودي انجام مي‌شود
انتقاد نماينده مجلس از دولت نسبت به قيمت خريد گندم
وزير راه و شهرسازي خبر داد
مقاو‌م‌سازي 927 هزار واحد مسکوني در کشور
اختراع دستگاه رگ‌گيري توسط2 جوان اراکي
شبکه ماهواره‌اي حضرت اميرالمومنين(ع) بزودي راه‌اندازي مي‌شود
انتقاد استاندار گيلان از واردات بي‌رويه برنج
   


شهيد بزرگوار دکتر مصطفي چمران: خدايا! مرا از بلاي غرور و خودخواهي نجات ده تا حقايق وجود را ببينم و جمال زيباي تو را مشاهده کنم.

 


دبير جشنواره «رسول آفتاب»:
«اميرحسين فردي» باعث اعتبار جشنواره ما شد
رحيم مخدومي، در نشست خبري سومين دوره جشنواره مردمي داستان «رسول آفتاب»، با اشاره به تجليل از اميرحسين فردي در دوره اول اين جشنواره، گفت: حضور فردي به اين جشنواره اعتبار داد و قوت قلب بخشيد.
به گزارش «توانا» نشست خبري سومين جشنواره مردمي داستان رسول آفتاب با عنوان «فتنه در 15 قرن تاريخ اسلام»‌ با حضور رحيم مخدومي دبير اين جشنواره، رضا عبداللهي دبير اجرايي و محمدحسن ابوحمزه دبير علمي اين جشنواره در محل کافه کراسه برگزار شد.
در ابتداي اين مراسم رحيم مخدومي دبير سومين جشنواره مردمي داستان رسول آفتاب با بيان اينکه از دست دادن اميرحسين فردي ثلمه‌اي بود به حوزه داستان و ادبيات کشور، بيان داشت:‌ ما جزو افتخارات خود مي‌دانيم که در اولين دوره برگزاري اين جشنواره وقتي به دنبال نويسنده‌اي مي‌گشتيم که از همه شاخصه‌هاي لازم برخوردار باشد به اميرحسين فردي رسيديم.
وي اضافه کرد:‌ دعوت از مرحوم اميرحسين فردي اعتبار بخشيدن به جشنواره مردمي داستان رسول آفتاب بود که تأييد اين نويسنده ارزشمند و پيشکسوت کشورمان باعث رسميت بخشيدن اين جشنواره شد.
وي افزود: در اين دوره از گلعلي بابايي نويسنده دفاع مقدس تقدير مي‌شود.
وي اضافه کرد: در مراسم اختتاميه اين جشنواره که جمعه در امامزاده پيشواي ورامين برگزار خواهد شد نشست علمي با عنوان «نسبت داستان‌نويس با دغدغه‌هاي انقلاب» برگزار خواهد شد که در اين مراسم چهار نفر از کارشناسان و داستان‌نويسان نظير قاسمعلي فراست، کامران پارسي‌نژاد، محمدرضا سرشار و سيدمصطفي فرقاني حضور خواهند داشت.
وي ادامه داد: در اين مراسم نيز از يک کتاب که دربردارنده 40 عنوان داستان از 30 نويسنده جشنواره داستان رسول آفتاب است، با عنوان «رجل سياسي» رونمايي خواهد شد.
مخدومي بيان کرد: در نظر داشتيم تا در اين جشنواره از آثار نويسندگان بخش بين‌الملل هم به صورت يک کتاب رونمايي کنيم اما به دليلي کتاب نويسندگان خارجي را چاپ نکرده‌ايم اما پس از داوري از برگزيدگان خارجي نيز در کنار نويسندگان داخلي تجليل به عمل خواهد آمد. وي افزود: ابتکاري که در سومين جشنواره داستان رسول آفتاب به خرج داديم اين است که جنسيت جشنواره ما با مضمون آن سنخيت داشته باشد چرا که جنس برنامه‌هاي ما مردمي و انقلابي است.در ادامه اين مراسم محمدحسن ابوحمزه دبير علمي اين جشنواره، بيان داشت:يکي از سايت‌هاي عربي فراخوان جشنواره داستان رسول آفتاب را در سه سايت عربي تبليغ و معرفي کرده بود به همين منظور استقبال نويسندگان عرب بسيار مورد توجه مسئولان برپايي اين جشنواره قرار گرفت.
عذر بدتر از گناه شبه روشنفکران در توجيه سکوت برابر جنايت آمريکا عليه مردم ايران
جمعي از نويسندگان متعلق به قبيله شبه روشنفکري در توجيه اينکه چرا در برابر فاجعه ضدانساني حمله آمريکا عليه غيرنظاميان ايراني در 12 تير سال 67 سکوت اختيار نمودند، وجود سانسور را بهانه کردند!
جمعي از اعضاي کانون منحله نويسندگان در گفت وگو با خبرگزاري فارس و در پاسخ به اينکه چرا در مقابل حمله نظامي آمريکا به هواپيماي مسافربري ايران سکوت کردند، پاسخ هاي قابل توجهي دادند. ازجمله اين افراد جواد مجابي نويسنده و شاعر است که در گفت وگو با فارس گفته که‌ وقتي فرد آزاد نباشد و درباره مطلبي که مي‌نويسد احساس آزادي نکند پس در برابر بسياري از مسائل سکوت مي‌کند و بسياري از حرف‌هايي هم که بايد زده شود را نمي‌زند.
محمود دولت آبادي هم بسته بودن دست نويسندگان به خاطر مميزي را عامل ننوشتن درباره اين مسئله دانست.
ليلي فرهادپور هم در توجيه اين سکوت معتقد است که اگر درباره اين مسائل بنويسيم انگ حکومتي بودن مي‌خوريم!
اميرحسن چهلتن هم اظهار داشت: پرداختن به موضوعات اجتماعي و انساني مانند فاجعه 12 تير براي شرايط عادي است، وقتي شرايط ما عادي نيست و کتاب‌ها ساليان دراز در اداره کتاب خاک مي‌خورند پس نمي‌توان انتظار تبلور مواردي را در ادبيات داشت که بايستي باشند.
در اين حال، علي دهباشي به اين سکوت اعتراف کرد و گفت: اين حادثه دردناک از سوي مدعيان حقوق بشر انجام شد و جامعه نويسندگان و روشنفکران در برابر اين موضوع سکوت پيشه کردند.
وي با اشاره به اينکه فجايع و حقايق زيادي پيرامون ما اتفاق مي‌افتد و غفلت و کوتاهي صورت مي‌گيرد، تصريح کرد: در کشورهاي اروپايي وقتي دو نفر در کوچه‌اي مي‌ميرند از سوي جريانات موافق و مخالف مورد توجه قرار مي‌گيرد ولي جامعه روشنفکري ما در برابر قتل عام توسط ارتش آمريکا که ارتباطي به ايران و موافق يا مخالف بودن با دولت ايران ندارد و مسئله اي‌انساني و ملي است، سکوت کرده‌اند و يادشان رفته اين سرنشينان هم مذهب و هم خانواده ما بودند.
اين عذر بدتر از گناه در شرايطي اتفاق مي‌افتد که اين طيف از نويسندگان همواره در مقاطع مختلف، ازجمله در دوران جنگ تحميلي، هيچ گاه حاضر به صدور بيانيه يا نوشتن در دفاع از مردم کشورشان نشده اند. جاي سئوال است که اگر مميزي عامل سکوت اين عده در عدم همراهي با منافع ملي کشورمان بوده، چطور توانسته اند کتاب‌ها و نوشته‌هايي را در حکايت حديث نفس خود و حتي گاهي عليه نظام نوشته و منتشر کنند؟
و نکته ديگر! نويسندگان مدعي روشنفکري، در گفت وگو با رسانه هاي بيگانه همواره به تهمت‌زني عليه نظام ديني پرداخته‌اند اما يک بار نسبت به نظام سلطه جهاني و تروريسم دولتي و گروهک هاي تجزيه طلب و ملحد موضع گيري نکرده اند. با اين حال همواره نيز مدعي نبود آزادي مي‌شوند!
بازيگر بهايي به فيلم ضدايراني پيوست
يک بازيگر بهايي که علاقه فراواني به بازي در فيلم هاي ضدايراني دارد، در تازه ترين پروژه هاليوود عليه کشورمان حضور دارد.
شهره وزيري تبار مشهور به آغداشلو که پس از پيروزي انقلاب اسلامي از ايران فرار کرد، طي يک دهه اخير به بازيگر ثابت فيلم هاي ضدايراني تبديل شده است. وي که بهايي بوده و ارتباطات گسترده اي با محافل صهيونيستي دارد، به دليل همين روابط در سال 2003 نامزد اسکار شد. او همچنين در يکي از مصاحبه هايش گفته بود: «شايد همه مسلمان‌ها تروريست نباشند، اما همه تروريست‌ها مسلمان هستند»رسانه‌ها روز گذشته اعلام کردند که آغداشلو در فيلم ضدايراني «گلاب» بازي مي‌کند. اين فيلم که توسط جان استوارت و با محوريت وقايع سال 88 ساخته مي‌شود، خاطرات مازيار بهاري، جاسوس متواري سفارت انگليس در ايران را به تصوير مي‌کشد.
به اعتقاد برخي از کارشناسان، فيلم «گلاب» به خاطر داشتن مضمون ضدايراني، سال آينده برنده جايزه اسکار خواهد شد!
کتاب خاطرات آيت‌الله مجتبي تهراني رونمايي مي‌شود
در مراسمي با حضور حجت‌الاسلام والمسلمين حسين تهراني، فرزند آيت‌الله تهراني، از کتاب «خاطرات آيت‌الله حاج آقا مجتبي تهراني» دوشنبه (17 تير‌ماه) رونمايي مي‌کند.
به گزارش خبرگزاري کتاب ، در اين مراسم که ساعت 18 دوشنبه (17 تير‌ماه) در فروشگاه مرکزي شهر کتاب برگزار مي‌شود، دکتر محسن اسماعيلي، حقوقدان، حجت‌الاسلام و‌المسلمين سيد‌محمد‌رضا زائري، نويسنده، علي‌اکبر اشعري، رييس موسسه باغ کتاب و حجت‌الاسلام والمسلمين حسين تهراني، فرزند آيت‌الله آقا مجتبي تهراني حضور خواهند داشت.

 


رئيس‌جمهور منتخب با تاکيد بر اينکه بر يافته‌ها و داشته‌هاي طلبگي خود افتخار مي‌کنم گفت: مردم با اعتماد به يک طلبه به تخريب‌هايي که عليه روحانيت صورت مي‌گرفت پاسخ دادند.
حجت‌الاسلام حسن روحاني که در جمع گروهي از علما و روحانيون در تالار وزارت کشور سخن مي‌گفت با اشاره به نقش علما و روحانيون در خلق حماسه سياسي گفت: روحانيون، خطبا و علما از منابع و تريبو‌ن‌ها براي خلق حماسه سياسي که مورد تاکيد مقام معظم رهبري بود اقدام کردند.
رئيس‌جمهور منتخب ملت ايران با بيان اينکه يک طلبه هستم و به يافته‌ها و داشته‌هاي طلبگي خود افتخار مي‌کنم، افزود: اعتماد اکثريت مردم ايران به اين طلبه آن هم در سايه پرتو حماسه سياسي سرنوشت‌ساز که مد نظر رهبر معظم انقلاب بود براي همه مايه مباهات و افتخار است و از سوي ديگر مسئوليت را براي بنده سنگين‌‌تر مي‌‌کند.
وي با تاکيد بر اعتماد مردم به روحانيت گفت: مردم به تخريب‌هايي که عليه روحانيت صورت مي‌گرفت پاسخ دادند و خواستند بگويند که روحانيت را وراي مسائل سياسي مي‌بينند و به آن مي‌نگرند.
رئيس‌جمهور منتخب مردم در ادامه وظيفه حکومت را تامين امنيت، عظمت، زندگي و حقوق مردم برشمرد و افزود: کارهاي ما به عنوان مسئولان نظام اسلامي کما بيش به پاي روحانيت نوشته مي‌شود و از اين رو هيچگونه شکاف و گسستي بين حکومت و روحانيت با مردم در شرايطي که آنها به تغيير و تحول اميد بسته‌اند، نبايد وجود داشته باشد.
رئيس‌جمهور منتخب مردم با اشاره به نياز جامعه به برخورداري از يک دولت قوي خاطرنشان کرد: امروز زمينه مشارکت مردم فراهم شده و مردم با اميدبه آينده در اين انتخابات حضور يافته‌اند اما اين مشارکت و حضور آغاز راه است. لذا ما بايد زمينه مشارکت مردم را بيشتر کنيم و از سوي ديگر نيز زمينه تصدي‌گري دولت در امور جامعه و مردم را کاهش دهيم.
وي ادامه داد: دولت قوي و توانمند به معناي دولت مداخله‌گر و متصدي در همه امور و محدودکننده در زندگي خصوصي مردم نيست. قدرت دولت در بالا بردن اعتماد عمومي و تقويت سرمايه اجتماعي است.
وي افزود: بايد مردم را محرم بدانيم، بايد مردم را صاحب کشور بدانيم و با آنان حرف بزنيم و بايد حرف مردم را با روي گشاده بشنويم، مردم ما ملت فهيم و موقع‌شناس و بزرگواري هستند و اگر مطمئن شوند راهي که دولت آغاز کرده، راه درستي است، همه مشکلات را تحمل مي‌کنند.
توجه به معيشت مردم
رئيس‌جمهور منتخب خاطرنشان کرد: مردم مي‌دانند مشکلات چندين ساله در چند روز و در چند ماه حل نمي‌شود، مردم صداقت مي‌خواهند، مردم از دولت قول سديد مي‌خواهند، کلام دولت، کلام روحانيت و کلام همه بايد قول سديد باشد، قول سديد کلام محکم، استوار، راست و درستي است.
روحاني خاطرنشان کرد: مسائل معيشتي مردم تورم، گراني و بيکاري نه تنها دامن طبقات پايين جامعه را فرا گرفته بلکه حتي دامن طبقات متوسط جامعه را هم فرا گرفته است اما بايد مردم نسبت به آينده احساس اطمينان کنند و بايد احساس کنند سرمايه‌هاي مادي و معنوي آنها افراط نخواهد شد.
رئيس‌جمهور منتخب با تاکيد بر اينکه امروز مسائل و مشکلات فراواني پيش روي ماست تصريح کرد: بنده با آگاهي از همه مشکلات در اين راه قدم گذاشته‌ام، هيچ دولتي در تاريخ ايران با مشکلاتي که دولت يازدهم با آن روبروست، مواجه نبوده است، ولي من به آينده اميد دارم.
وي ادامه داد: با کمک مردم و حمايت آنان، مشکلات را پشت سر خواهيم گذاشت البته بايد فرصت و زمان لازم در اختيار دولت يازدهم قرار گيرد، مردم به خوبي مي‌دانند که تا فرصت‌هاي لازم، بايستي مشکلات را با صبر و مدارا و سعه صدر تحمل کنند.
تاکيد بر استقلال نهاد روحانيت
روحاني با ذکر اين نکته که روحانيت يک نهاد مستقل مردمي است، يادآور شد: هيچگاه نبايد استقلال اين نهاد صدمه ببيند، مردمي بودن و استقلال داشتن به معناي فاصله گرفتن از دولت و حکومت نيست، نهاد روحانيت به عنوان نهاد پايدار مورد اعتماد مردم بايد نقش‌آفرين باشد، البته اين بدان معنا نيست که روحانيت بخشي از دولت باشد يا نباشد، روحانيت مستقل است.
رئيس‌جمهور منتخب با بيان اينکه دولت يازدهم ساز و کار لازم را براي ارتباط ميان دولت و روحانيت و قاطبه روحانيون برقرار خواهد کرد تا از اين نهاد مردمي تاثيرگذار، حداکثر استفاده را ببرد، گفت: اصولا در جامعه، نياز به پيوند مستحکمي ميان حکومت با مردم، حکومت با روحانيون، روحانيون با روحانيون و روحانيون با مردم و حتي روحانيون با مسئولان ديگر مذاهب و اديان داريم.
روحاني با اشاره به اينکه خطر آن زماني است که بين ارکان جامعه شکاف به وجود آيد تصريح کرد: خطر آن زماني است که يک گروه خود را مساوي اسلام و انقلاب بداند، خود را مساوي ولايت‌فقيه بداند و گروه مقابل را ضددين، ضدانقلاب و ضد ولايت‌فقيه معرفي کند. تمام مشکلات از اين جا نشأت مي‌گيرد.
وي افزود: بايد از راهي که رهبري پيش پاي ما گذاشته، بهره ببريم. مقام معظم رهبري فرمودند حتي آناني که دلخوري از نظام دارند پاي صندوق راي بيايند، واقعيت اين است که ما بايد مردم را انتخاب‌گر بدانيم ما بايد بيان حق را به مردم عرضه کنيم اما بدانيم که انتخاب با مردم است.
حفظ حقوق مشروع و قانوني
روحاني همچنين با بيان اين که همه اديان و مذاهب و خواهران و برادران اهل سنت بايد احساس کنند که حقوق شهروندي آنها محفوظ است، اظهار کرد: آنها بايد احساس کنند که احکام اسلام، حقوق مشروع و قانوني آنها را مد نظر قرار داده و احساس کنند که در اسلام همه عزيز هستند. اقتدار نظام جمهوري اسلامي به آن است که اقدامات هر کس در چارچوب قانون تا جايي که محل احکام اسلامي نباشد از حرمت برخوردار است.
گمانه‌زني‌ها بي‌اخلاقي است
به گزارش خبرگزاري‌ها، رئيس‌جمهور منتخب دربخش ديگري از سخنان خود از همه فرهيختگان و دلباختگان نظام اسلامي خواست که به دولت يازدهم در آستانه تشکيل آن ياري برسانند و اظهار کرد: برخي امروز با گمانه‌زني‌‌ها هم خود و هم ديگران را خسته مي‌کنند و گاهي هم توقعات نابجا در جامعه به وجود مي‌آورند که اين گمانه‌زني‌ها و سخنان با اخلاق اسلامي سازگار نيست. امروز شاهديم يک رسانه، فردي را به عنوان نامزد يک وزارت‌خانه معرفي مي‌کند و رسانه ديگر او را نقد مي‌کند و رسانه ديگر براي او شرايط مي‌گذارد. اين اعمال رسانه‌ها موجب خستگي مردم مي‌شود.
روحاني افزود: مدتي است من با دوستاني که نه ادعا و نه مطالبه‌اي دارند، کار بررسي افراد کابينه را آغاز کردم و اميدوارم در مهلت مقرر بتوانم شايسته‌ترين‌ها را بدون در نظر گرفتن ارتباط‌هاي حزبي و جناحي انتخاب کنم.
حجت‌الاسلام طباطبايي خطاب به رئيس‌جمهور منتخب:مسائل اقتصادي
و سياسي را اصلاح کنيد
استاد حوزه با بيان اينکه هوشمندي رهبر معظم انقلاب و پذيرفتن مردم باعث شکل‌گيري انتخابات پرشور رياست‌جمهوري شد،گفت: رئيس‌جمهور منتخب وظيفه دارد مسائل اقتصادي و سياسي را اصلاح کند.
حجت‌الاسلام سيدمهدي طباطبايي که به نمايندگي از جامعه خطبا و وعاظ در ديدار علما و روحانيون با رئيس‌جمهور منتخب سخن مي‌گفت، اظهار کرد: خدا را شکر که باز هم ملت و مردم تشخيص دادند که مرجع روحانيت است و به حمايت از روحانيت به آقاي روحاني راي دادند.
وي ياري خداوند، هوشمندي رهبر معظم انقلاب و پذيرفتن مردم را باعث شکل‌گيري انتخابات باشکوه رياست جمهوري دانست و ادامه داد: آقاي روحاني بدانيد که خداوند بر شما منت نهاد و اين مسئوليت را بر عهده شما گذاشت. شما وظيفه داريد در مسائل اقتصادي و سياسي وضعيت موجود را اصلاح کنيد و امور را در جهت بهبود شرايط زندگي مردم پيش ببريد.
وي يادآور شد: وظيفه خود مي‌دانم در هر وقت و زماني اگر نکته‌اي را فهميدم و درک کردم تذکر بدهم. شما صبور بوده‌ايد و هستيد و سعه صدر داريد اما از الان به بعد خيلي بايد حواستان به اين عنايت الهي بيشتر باشد چون سعه‌صدر لازمه بر عهده گرفتن مسئوليت است.
نماينده پيشين مجلس خطاب به رئيس‌جمهور منتخب توصيه کرد که مراقب باشيد آنان که تندرو و تئوريسين تندروي هستند و خود را وکيل‌المله مي‌دانند نزديک به گفتمان شما نباشند. نکند که حرفي از شما و اطرافيانتان شنيده شود که مورد سوءاستفاده قرار گيرد. اين موضوع را مخصوصاً در مسائل مربوط به عوام‌فريبي، حجاب، عفت، فرهنگ و مسائل مهم بايد مراقبت کرد و دقت در گفتار داشت.
وي با اشاره به اينکه آبروي روحاني، آبروي روحانيون و انقلاب اسلامي است، خطاب به رئيس‌جمهور منتخب خاطرنشان کرد: خواهش من اين است که زاويه‌اي از رهبري نگيريد البته تاکنون چنين نبوده است و من مطمئنم که زاويه نخواهيد گرفت اما توصيه‌ام اين است که مبادا سخني زده شود که عده‌اي از آن برداشت زاويه‌گيري با رهبري کنند.
ديدار مسئولان عال قضايي
با رئيس جمهور منتخب
جمعي از مسئولان عالي قضايي كشور عصر چهارشنبه با حضور در محل استقرار موقت رييس جمهوري منتخب در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام، ضمن تبريك پيروزي دكتر روحاني در انتخابات رياست جمهوري، براي دولت وي آرزوي موفقيت كردند.
به گزارش ايرنا، حجت الاسلام مصطفي پور‌محمدي رئيس سازمان بازرسي كل كشور، آيت‌الله محسني گركاني رئيس ديوان عالي كشور، حجت‌الاسلام محمد جواد منتظري رئيس ديوان عدالت اداري، محمدباقر ذوالقدرمعاون راهبردي قوه قضائيه، مرتضي بختياري وزير دادگستري، نوروز كهزادي معاون اداري مالي قوه قضاييه و حجت‌الاسلام رازيني معاون حقوقي قوه قضائيه در اين ديدار حضور داشتند.

 


ديدار حجت‌الاسلام حسن روحاني رئيس‌جمهور منتخب ملت با روحانيون و علما که در تالار وزارت کشور برگزار شد، با حاشيه‌هايي همراه بود.
در اين مراسم چهره‌هاي روحاني همچون حجج اسلام سيدمهدي طباطبايي، جلالي خميني، سيدرضا اکرمي، محمد اشرفي‌اصفهاني، عليمحمد شهيدي، هاشمي‌نژاد، مداحي، سيداحمد موسوي، اختري، حسين ابراهيمي، هاشم‌زاده هريسي و سيدمحمود علوي حضور داشتند.
حجج اسلام سيدمهدي طباطبايي و جلالي خميني از روحانيون سرشناس و اساتيد حوزه سخنرانان اين مراسم بودند و پيش از آغاز سخنراني رئيس‌جمهور منتخب ملت نکاتي را در باب حل مشکلات اقتصادي مردم، رفع مشکلات جوانان و بيکاري آنان، برطرف کردن مشکلات مستضعفان، لزوم توجه بيشتر به بعد اسلامي جمهوري اسلامي، مقابله با افراطي‌گري به‌ويژه در بحث دين و عدم زاويه‌گيري رئيس‌جمهور با رهبري متذکر شدند.
مصطفي محمدنجار (وزير کشور)، حسين فريدون، محمدرضا صادق، عليرضا افشار معاون فرهنگي و اجتماعي وزير کشور و علي عبداللهي معاون امنيتي انتظامي وزير کشور، رئيس‌جمهور منتخب را در ورود به محل برگزاري مراسم همراهي مي‌کردند.
اين مراسم از سوي کميته روحانيون ستاد انتخاباتي رئيس‌جمهور منتخب ترتيب داده شده بود و جمع کثيري از علما و روحانيون تهران در آن حضور داشتند.
در اين مراسم برخي چهره‌هاي غيرروحاني از جمله محمد نهاونديان و برخي اعضاي پيشين ستاد انتخاباتي روحاني حضور داشتند.
حضور حجت‌الاسلام سيداحمد موسوي رئيس فعلي سازمان حج و زيارت و معاون سابق محمود احمدي‌نژاد در جلسه رئيس‌جمهور منتخب با علما و روحانيون از نکات قابل توجه بود. وي پس از ورود به محل برگزاري مراسم در انتهاي سالن مستقر شد اما مسئولين برگزاري، وي را به رديف جلو براي نشستن راهنمايي کردند.

 


Email:SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غايب ناميده‌اند، چون «ظاهر» نيستي، نه اينکه «حاضر» نباشي.
«غيبت» به معناي «حاضر نبودن»، تهمت ناروايي است که به تو زده‌اند و آنان که بر اين پندارند، فرق ميان «ظهور» و «حضور» را نمي‌دانند، آمدنت که در انتظار آنيم به معناي «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را مي‌خوانند، ظهورت را از خدا مي‌طلبند نه حضورت را. وقتي ظاهر مي‌شوي، همه انگشت حيرت به دندان مي‌گزند با تعجب مي‌گويند که تو را پيش از اين هم ديده‌اند. و راست مي‌گويند، چرا که تو در ميان مائي، زيرا امام مائي، جمعه که از راه مي‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست مي‌دهند و قرار ازکف مي‌نهند و قافله دل‌هاي بي‌قرار روي به قبله مي‌کنند و آمدنت را به انتظار مي‌نشينند...
و اينک اي قبله هر قافله و اي «شبروان را مشعله»، در آستانه آدينه‌اي ديگر با دلدادگان ديگري از خيل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه مي‌کنيم.
ذات آفتاب
عيب از کجاست؟ غيبت او بي‌دليل نيست
چون ذاتا آفتاب، به مردم بخيل نيست
ما فرع خاک پاي تو هستيم- اي حبيب!-
خاکي که سر به سجده نيارد، اصيل نيست
بايد ميان کوره بسوزد که گل کند
دل تا ميان شعله نيفتد، خليل نيست
جايي که جاي پاي عروج محمد(ص) است
راهي براي پر زدن جبرئيل نيست
بعد از دو نيم کردن دل، پا بر آن گذار
اين سينه کمتر از وسط رود نيل نيست
رضا جعفري

روزنه‌ها
مشتاق جمال همچو ماهش هستيم
محتاج نگاه گاه‌گاهش هستيم
عمري است که بسته‌ايم بر روزنه‌ها
چشمي که يقين کند به راهش هستيم
***
کاسه صبر
سالي گذرد بي‌تو مرا روز، بيا
جان سوخت، تو اي شعله جانسوز بيا
لبريز شده کاسه صبرم، جانا
اي از همه غايب، اي دل‌افروز بيا
***
باغ حيات
ما شيفته زلف سمن‌ساي توئيم
دل داده قامت دل‌آراي توئيم
هرچند فسرده‌ايم در باغ حيات
دل‌خوش به ظهور سرو بالاي توئيم
***
گل ظهور
غم فراق تو دل را اگرچه سنگين است
فداي آن غم تلخت، چقدر شيرين است!
اگر چه نيست جفا، کارتو، نمي‌دانم
چرا مرام تو در ذره‌پروري اين است؟
دلم ز دوري‌ات اي گل به سينه‌ام پژمرد
نواي بلبل طبعم زغصه غمگين است
بيا بيا که ز يمن تو باغ مي‌خندد
در انتظار رخت، بي‌قرار نسرين است
بيا بيا که حضورت به گلشن دل‌ها
براي زخم گل داغديده تسکين است
گل ظهور تو کي برگ و بار خواهد داد؟
در انتظار فرج خوشه‌هاي پروين است
بيا که فتنه به آفاق مي‌کند بيداد
ببين که باد مخالف به پرچم دين است
هميشه منتظرت روي جاده مي‌مانم
نگاه باور دل امتداد پرچين است
کاظم جيرودي

 


سخنگوي وزارت خارجه گرجستان اعلام کرد ورود بدون ويزا براي اتباع ايران را لغو کرده‌اند.
ايراکلي وکوآ، سخنگوي وزارت امور خارجه گرجستان به خبرگزاري فرانسه گفت که اين کشور «به صورت يکجانبه، سفرهاي بدون ويزا با ايران را لغو کرده است.»
بنابر گزارش خبرگزاري ترند، وي افزود: از تاريخ اول ژوئيه (10 تير) شهروندان ايراني بايد براي ورود به خاک گرجستان ويزا دريافت کنند.
اين سخنگو از ارايه جزئيات بيشتر درباره اين تصميم خودداري کرد.
در سال 2010 ايران و گرجستان در خصوص انجام سفرهاي کوتاه بدون نياز به صدور ويزا توافق کردند.
اين در حالي است که، يک مقام مسئول در وزارت امور خارجه ايران با اشاره به اطلاعيه وزارت امور خارجه گرجستان مبني بر توقف لغو رواديد با ايران به صورت يک طرفه، گفت: در نامه به وزارت امور خارجه اعلام شده اين تصميم به علت تغييرات در قوانين مهاجرت گرجستان بوده است که در نتيجه آن گرجستان تصميم گرفته است از اول جولاي لغو رواديد را به صورت موقت متوقف کند.
وي در ادامه با اعلام اين خبر خاطرنشان کرد: گرجستان خواسته است ايرانياني که قصد سفر به اين کشور را دارند از طريق سفارت گرجستان در تهران يا در مبادي ورودي‌هاي زميني و هوايي اقدام به اخذ رواديد کنند.
در همين رابطه پيشتر وال‌استريت ژورنال گزارش داده بود که در ماه‌هاي اخير آمريکا اين نگراني را مطرح کرده است که امکان دارد تهران درصدد استفاده از روابط رو به رونق تجاري با گرجستان براي دور زدن تحريم‌هاي بين‌المللي استفاده کند. در ماه‌هاي اخير دو هيات از وزارت خزانه‌داري آمريکا براي مذاکره درباره اين نگراني به گرجستان سفر کردند.

 


سميرا خطيب‌زاده
سلام بر تو
سلام بر تو که شاعر حماسه‌ها بودي و خلوص شعر ناب شاعراني چون تو، زمينه‌ساز حماسه‌آفريني رزمندگان در هشت سال دفاع مقدس مي‌شد.
اغراق نيست اگر تو را «دعبل خزاعي» سال‌هاي دفاع مقدس بناميم، چرا که شور شعرهاي تو در دل بسيجيان و رزمندگان، انقلابي به پا مي‌کرد آنچنان که شعرهاي دعبل با دل امام رضا(ع) کرد و اشک‌هاي ايشان را جاري نمود. 1
يادت هست آن زمان که نوحه‌اي از اشعار تو را نزد امام‌خميني(ره) در جماران خواندند دلنشيني اشعارت چه غوغايي برپا کرد؟ در همان روز، چندين بار از صدا و سيما پخش شد!
توسل بر اهل بيت(ع)، شاه کليد جذابيت و تاثيرگذاري سروده‌هايت بود. آنچنان که صادق آهنگران، مداح نام‌ آشناي جبهه‌ها در اين باره مي‌گويد: «خيلي مواقع پيش مي‌آمد که نه شعر آقاي معلمي مي‌آمد و نه سبک من و کار قفل مي‌شد. در اينگونه موارد توسلي مي‌کرديم و اغلب هم موفق به شکستن قفل مي‌شديم.»
«رمز عمليات» را با تبحري خاص در شعرهايي که قرار بود در شب عمليات خوانده شود قرار مي‌دادي و چه زيبا در شيريني پيروزي رزمندگان سهيم مي‌شدي! شايد خيلي‌ها ندانند شعرهاي معروف و بنامي چون:
«با نواي کاروان/ بار بنديد همرهان/ اين قافله عزم کرببلا دارد»
«شور حسين است چه‌ها مي‌کند»
«سوي ديار عاشقان رو به خدا مي‌رويم»
«اي لشکر صاحب زمان/ آماده باش/ آماده باش» که خاطرات زيباي آن زمان را در دل و جان ما زنده مي‌کند، سروده‌هاي توست، سروده‌هاي «حاج حبيب‌الله معلمي». بي‌شک تو معلم بسياري از شاعران جوان امروزي، شاعراني که بخواهند راه جاودانگي و سعادت را بپيمايند بايد به تو اقتدا کنند.
براي يک شاعر چه افتخاري بالاتر از اين است که «حضرت آقا» شعرش را «جويبار مصفايي» بداند که روحي تازه و سرشار از انگيزه و احساس انقلابي به شنونده مي‌بخشد. آيا همين عبارات به عنوان پاداش يک عمر شاعري تو براي انقلاب کافي نيست؟
رهبر معظم انقلاب پس از جنگ، بارها تو را مورد ستايش قرار دادند و تقديرنامه‌اي به اين مضمون در وصف شعرهاي تو مرقوم داشته‌اند:
بسم‌الله الرحمن الرحيم
برادر عزيز آقاي معلمي
هنگامي که شعر روشن شما که چون جويبار مصفايي با نغمه برادر خواننده عزيز، آقاي آهنگران به کلام جان مشتاقان مي‌ريزد و روحي تازه و سرشار از انگيزه و احساس انقلابي به شنونده مي‌بخشد، شأن شعر و سرود انقلابي و اسلامي و مردمي و اوج شاعر مومن و صالح، آشکار و ملموس مي‌گردد. سرود دلنواز شما و سرايش صميمي و شيرين آن برادر، بي‌شک يکي از پايه‌هاي جهاد مقدس ما در برابر دشمن جهاني و جنگ تحميلي است. اين پايگاه شايسته را به شما تبريک مي‌گويم و نيز طلوع فجر مقدس انقلاب را وصله ناقابلي تقديم مي‌دارم و شما را دعا مي‌کنم.
برادر شما سيد علي خامنه‌اي
نام تو تا ابد در تاريخ سراسر حماسه و رشادت انقلاب جاويدان خواهد ماند. باشد که در روز قيامت نيز در کنار همان شهدايي که سال‌هاي جبهه در کنار آنان شعر مقاومت سروده‌اي محشور شوي.
______________
1- هنگامي که دعبل ابيات خويش را براي حضرت امام رضا(ع) خواند، امام بسيار گريستند سپس به دعبل فرمودند: «يا خزاعي نطق روح‌القدس علي لسانک بهذين البيتين» اي دعبل خزاعي اين جبرئيل بود که اين دو بيت را بر زبان تو جاري کرد.

 


خانه موزه شهيد حسيني بهشتي با حضور خانواده شهيد دکتر بهشتي، مسئولان شهري و رئيس بازرسي دفتر مقام معظم رهبري افتتاح شد.
در اين مراسم علي‌اصغر مونسان مديرعامل شرکت توسعه فضاهاي فرهنگي شهرداري با ارائه گزارشي نحوه انتخاب پروژه و عمليات اجرايي آن را توضيح داد و گفت: پروژه در دو بخش عمراني، ساختماني و مفهومي، موضوعي تعريف شد و در بخش عمراني با توجه به قدمت زياد ساختمان براي تغيير در فضاي ساختمان ابتدا مقاوم‌سازي بنا انجام و در کنار مقاوم‌سازي لرزه‌اي بحث‌هاي مطالعاتي هم پيش مي‌رفت و از لحاظ مفهومي نيز به جمع‌آوري اسناد و مدارک پرداختيم.
وي افزود: ساختمان در دو و نيم طبقه پيش‌بيني شده و سعي کرده‌ايم در تمام قسمت‌هاي آن منابع غني را در اختيار بازديدکنندگان قرار دهيم و با استفاده از فناوري و تجهيزات اين خانه به گونه‌اي باشد که روز به روز به غناي آن افزوده شود.
مونسان همچنين به کتابخانه اين موزه اشاره کرد و گفت: دو هزار جلد کتاب در اين مجموعه در حال حاضر قابل دسترس است.
موزه‌سراي شهيد حسيني بهشتي در خيابان شريعتي، خيابان صبر، خيابان مطهري، کوچه مهر واقع شده است.
در اين مراسم که دکتر محمدباقر قاليباف شهردار تهران، مهندس مهدي چمران رئيس شوراي شهر و جمعي از مسئولان اسبق شهري نيز حضور داشتند از قسمت‌هاي مختلف اين خانه موزه شامل اتاق جلسات، مرکز تحقيقات و پژوهش، شجره‌نامه کامل شهيد بهشتي و کتابخانه بازديد به عمل آمد.

 


مدير عامل خبرگزاري صداي افغان گفت:مقايسه اي بين انتخابات ايران و دنيا به ويژه در آمريکا و انگليس انجام داديم که نتيجه بررسي اين شد که در دنيا اگر انتخابات سالمي وجود داشته باشد، آن انتخابات در جمهوري اسلامي ايران است.
حجت الاسلام سيد عيسي حسيني مزاري، مدير عامل خبرگزاري صداي افغان با اشاره به اينکه در افغانستان اگر قرار باشد کار خبري انجام شود بايد عليه ايران موضع گيري کرد، اظهار داشت: البته با تأسيس مرکز تبيان که با پيروي از خط امام خميني و رهنمود هاي آيت الله خامنه‌اي شکل گرفت ، موفق به تغيير اين فضا شده ايم و امروز در افغانستان ازشخصيت امام خميني بسيار تجليل مي شود و در ترويج افکار امام خامنه‌اي نيز کارهاي بسياري صورت گرفته است.
وي با بيان اينکه شخصيت هاي اهل سنت بهترين سخنراني ها را در رابطه با امام خميني  در افغانستان مي کنند، افزود: در عرصه فعاليت هاي رسانه اي تنها رسانه هايي که اين مسائل را به صورت دقيق در افغانستان پوشش مي دهند روزنامه انصاف و خبرگزاري صداي افغان هستند.
مزاري تأکيد کرد: در رابطه با انتخابات ايران نيز کار ويژه اي از سوي خبرگزاري افغان صورت گرفت و لينک مستقيم اخبار انتخابات ايران در خبرگزاري افغان قرار گرفت. همچنين در مجالسي که همزمان با رحلت امام خميني برگزار مي شد تحت اين عنوان که يکي از دستاوردهاي بزرگ امام خميني حکومت انتخاباتي بر مبناي ولايت فقيه بوده است، مقايسه اي بين انتخابات ايران و دنيا به ويژه در آمريکا و انگليس انجام داديم که نتيجه بررسي اين شد که در دنيا اگر انتخابات سالمي وجود داشته باشد، آن انتخابات در جمهوري اسلامي ايران است.
به گزارش مهر، وي با بيان اينکه در ساير نقاط دنيا اصلا انتخابات وجود ندارد، تصريح کرد: در آمريکا دو حزب دموکرات و جمهوري خواه که متشکل از صاحبان امتياز کارتل هاي نفتي و مافياي اقتصادي هستند حکومت و قدرت را به دست دارند و به هم پاس مي دهند. ولي در ايران احمدي نژاد بدون حزب رئيس جمهور مي شود . شخصيت ها در ايران بدون حزب هستند.

 


معاون امور اجتماعي سازمان بهزيستي کشور از ساخت 200‌هزار مسکن در طرح نهضت مسکن از سوي سازمان بهزيستي براي مددجويان طي پنج سال خبر داد.
محمد نفريه در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شهرکرد اظهار کرد: اين ميزان بايد طي پنج سال ساخته و تحويل مددجويان شود و اين طرح نسبت به مسکن مهر مزاياي بيشتري دارد از جمله اين که مبلغ وام اعطايي بيشتر و سود دريافتي آن کمتر است.نفريه با بيان اينکه تا به حال 185 هزار واحد مسکن آماده واگذاري است، اذعان کرد: از اين تعداد مسکن 35 هزار واحد تحويل داده شده و 70 هزار آن در مرحله نازک‌کاري است و به زودي تحويل داده خواهد شد.وي افزود: قرار شده است در سال جاري يکصد دستگاه آمبولانس جديد وارد سيستم اورژانس اجتماعي بهزيستي شود.وي با اشاره به روند مطلوب اين عمليات گفت: تا به حال 85 دستگاه آمبولانس مناسب‌سازي شده و در صورت تکميل امور مربوطه تمامي دستگاه‌ها به مراکز استان‌ها تحويل داده مي‌شود.
نفريه افزود: سهم بهزيستي چهارمحال و بختياري سه دستگاه است که نسبت به ساير استان‌ها و ميزان جمعيت تحت پوشش تعداد مناسبي است.وي از وجود 10 ميليون تيم اجتماع محور در کشور خبر داد و تصريح کرد: بيشتر تلاش تيم‌هاي اجتماع محور آموزش آگاهي دادن و اطلاع‌رساني به جامعه است و در سال گذشته تاثير بسزايي در سطح گروه‌هاي هدف خود داشته است.

 


در نخستين روز از دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي در ماهشهر، دو قرارداد همکاري مشترک در زمينه اين صنايع بين دو شرکت ايراني با شرکت‌هاي ترکيه‌اي و کره‌اي منعقد شد.
به گزارش ايرنا از ماهشهر، معاون وزير نفت و مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ايران در پايان نشست طرفين اين قراردادها در جمع خبرنگاران اظهار داشت: يکي از اين قراردادها شامل احداث و اجراي واحد توليد کمپاند P.V.C است که بين يک شرکت ايراني و شرکتي از ترکيه به ظرفيت 350 هزار تن در سال به امضاي طرفين قرارداد رسيد.
عبدالحسين بيات افزود: دومين قرارداد هم بين يک شرکت ايراني و شرکت کره‌اي براي توليد آميزه‌هاي پليمري به ظرفيت 30 هزار تن سالانه منعقد شد.
بيات اظهار اميدواري کرد که اين قراردادها به زودي با مشارکت اين سرمايه‌گذاران به مرحله اجرا درآيد.
معاون وزير نفت در حاشيه اين همايش در جمع خبرنگاران گفت: به علت توانمندي‌هاي کشور در زمينه صنايع پتروشيمي، نياز بازارهاي بين‌المللي و تنوع اين بازارها امکان تحريم محصولات پتروشيمي کشورمان وجود ندارد.
بيات افزود: هنوز برخي محصولات پتروشيمي ممنوعيت و برخي ديگر محدوديت صادرات دارند که به علت تنظيم بازار و تامين مواد اوليه صنايع تکميلي در صادرات اين بخش سياست‌هايي به نفع کشور وجود دارد.
مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي ادامه داد: در صنايع تکميلي پتروشيمي مواد اوليه در کشور بسيار است و محصولات قابل فروش امسال تا مرز 40 ميليون تن هم پيش مي‌رود.
بيات گفت: بر اساس مقررات جاري، تمام صنايع تکميلي بايد از طريق بورس خريداري شود اما در پي‌گرفتن مصوباتي از هيات دولت هستيم تا خارج از بورس، سرمايه‌گذاران صنايع تکميلي با توليدکنندگان صنايع مياني و بالايي پتروشيمي قراردادهاي بلندمدت براي تامين مواد اوليه منعقد کنند.
وي در زمينه پروژه‌هاي مهر ماندگار در بخش صنايع پتروشيمي هم افزود: از مجموع 31 پروژه مهر ماندگار، 21 پروژه به توليد رسيده يا تا پايان تيرماه به توليد مي‌رسند و پتروشيمي‌هاي مهاباد و لرستان هم امسال به بهره‌برداري مي‌رسند.
معاون وزير نفت در امور پتروشيمي گفت: هم‌اينک اتيلن مازاد صادر مي‌شود که با به توليد رسيدن مراحل 15 تا 18پارس جنوبي توليد اتيلن افزايش چشمگيري خواهد يافت که پشتيبان خوبي براي ادامه صادرات اين محصول است.
وي افزود: پيشنهادي که از طرف دولت فعلي به گروه 1+5 شده حذف برخي تحريم‌ها در حوزه پتروشيمي است.
بيات، اولويت نخست را تامين مواد اوليه صنايع تکميلي عنوان کرد و گفت: در شرايط تحريم نبايد اين صنايع آسيبي ببيند اما در چارچوب تدوين سياست‌هاي کلان، با وزارت صنعت، معدن و تجارت به نتيجه رسيده‌ايم که بر اساس نياز داخل براي صادرات مازاد بر نياز مجوزهايي صادر شده است.
دومين همايش بين‌المللي معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و توسعه صنايع تکميلي پتروشيمي به مدت دو روز از روز سه‌شنبه با حضور معاون اول رئيس‌جمهوري و وزير راه و شهرسازي در ماهشهر آغازشد و ديروز به کار خود پايان داد.

 


معاون اداري و مالي رئيس قوه قضائيه از جذب 6 هزار نفر نيروي قضايي در سال جاري خبر داد.
نوروز کهزادي روز چهارشنبه به خبرنگار ايرنا گفت: امسال 6 هزار نفر در سطح قوه قضائيه از طريق آزمون استخدامي جذب خواهند شد که آزمون آن يک يا دو ماه ديگر برگزار مي‌شود.وي درباره اقدامات دستگاه قضايي براي جبران کمبود نيروي قضايي اظهار کرد: هر سال حدود 700 نفر قاضي و کارآموز براي مرتفع شدن اين موضوع جذب مي‌شوند.اين مسئول پيرامون برنامه‌هاي دستگاه قضايي براي مرتفع ساختن کمبود فضاي اداري نيز گفت: اين مهم متکي به بودجه‌اي است که دولت به آن تخصيص مي‌دهد و امسال نيز مجلس بودجه خوبي را براي اين موضوع تصويب کرده است.

 


پيکر مطهر سردار آزاده شهيد سرتيپ دوم پاسدار حسن دهنوي، فرمانده اسبق قرارگاه پشتيباني تيپ 21 زرهي امام رضا(ع) توسط مردم شهيدپرور نيشابور تشييع شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، شهيد دهنوي فرمانده دوران دفاع مقدس بر اثر شدت جراحات وارده ناشي از جانبازي و صدمات وارده دوران سخت اسارت در اردوگاه‌هاي رژيم بعث عراقي که در منزلش بستري بود به سوي ياران شهيدش پر کشيد.مراسم تشييع اين شهيد از مسجد صاحب‌الزماني(عج) در خيابان امام خميني(ره) به سمت مسجد جامع در ميان حزن و اندوه مردم هميشه در صحنه و همرزمان پاسدارش انجام شد.
مدير بنياد شهيد و امور ايثارگران نيشابور نيز در اين مراسم اظهار داشت: شهيد دهنوي در پانزدهم اسفندماه سال 1362 در عمليات خيبر در منطقه جزاير مجنون در سمت فرماندهي گردان عبدالله(ع) از لشکر 5 نصر نزسا به دليل اصابت تيرهاي مستقيم دشمن به چشم چپ و دست چپ مجروح شد.سليماني بيان کرد: اين جانباز 70 درصد به علت جراحات وارده چون تخليه چشم چپ، صدمات وارده بر گوش و ترکش‌هاي زياد بر نواحي مختلف بدن به ويژه جراحات وارده بر سر و نيز مشکلات اعصاب و روان ناشي از شکنجه‌هاي متاسفانه بسيار زياد سفاکان بعثي و صدمات وارده از همين جراحات به شهادت رسيد.

 


مسئول امور تجاري عراق در سازمان توسعه تجارت ايران، از نهايي شدن حمل يکسره کالا از ايران به کشور عراق تا چند روز آينده خبر داد.
به گزارش ايرنا، مجيد قرباني فراز روز چهارشنبه در نشست بررسي مسائل و مشکلات صادرکنندگان استان قم به کشور عراق، افزود: قرار است دو شرکت از سوي کشورهاي عراق و ايران معرفي شوند تا کار حمل و نقل يکسره کالا از ايران به عراق نهايي و از طريق اين شرکت‌ها انجام شود.
وي با اشاره به اينکه 70 درصد از ترانزيت کالاهاي عراق از مرز ايران مي‌گذرد، بيان داشت: عراق يکي از مهمترين کشورها براي صادرات کالاهاي ايراني است و وجود يک هزار و 500 کيلومتر مرز مشترک با اين کشور از جمله ظرفيت‌هاي مناسب در راستاي تجارت با عراق است.
اين مسئول با بيان اينکه سال گذشته حجم صادرات غيرنفتي ايران به عراق، به رقم 6 ميليارد و 250 ميليون دلار رسيد، گفت: اين رقم در سال 90، بيش از 5 ميليارد دلار و در سال 82، تنها 380 ميليون دلار بود.
قرباني فراز تعداد نقاط مرزي صادراتي ايران با کشور عراق را 17 نقطه اعلام کرد و گفت: از اين بين حدود هشت نقطه فعال بوده و در سال 90 بيش از 52 درصد از کالاهاي صادراتي کشور از مرزهاي بخش اقليم کردستان به کشور عراق وارد شده است.
وي مهيا نبودن زيرساخت‌ها در برخي از نقاط مرزي ايران با عراق را يکي از مشکلات صادرات عنوان کرد و افزود: مهيا نبودن زيرساخت‌ها باعث مي‌شود تا کاميون‌هاي حامل کالا ساعت‌ها در مرز معطل شوند و ازدحام کاميون‌ها را شاهد باشيم.

 


نايب رئيس کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي با انتقاد از قيمت خريد گندم توسط دولت گفت: امسال قيمت پايين خريد گندم توسط دولت سبب مي‌شود تا کمتر از 50 درصد کشاورزان گندم خود را به دولت بفروشند.
به گزارش خبرگزاري فارس از بردسکن، محمد اسماعيل‌نيا ظهر ديروز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پيشنهاد من به دولت نرخ خريد گندم با 900 تومان بود اما هم‌اکنون با قيمت 750 تومان گندم توسط دولت خريداري مي‌شود و از آنجا که دولت به قيمت کارشناسي نمايندگان مجلس توجه نکرد، با اين قيمت اعلام شده علاوه بر اين که خريد مناسبي نداريم راه به جايي نيز نخواهيم برد.
نايب رئيس کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي افزود: موقعي خودکفايي در گندم و يا فروش گندم کشاورزان به دولت صورت مي‌گيرد که جنبه‌هاي تشويقي براي کشاورزان لحاظ شود.
وي تصريح کرد: قيمت خريد گندم از کشاورزان بايد بالاي قيمت نرخ جهاني گندم باشد نه زير قيمت آن.
اسماعيل‌نيا ادامه داد: موقعي که قيمت گندم در کشورهاي منطقه بالاتر باشد، کشاورزان از تحويل گندم به دولت خودداري مي‌کنند و محصول خود را به واسطه‌گران مي‌فروشند.
نايب رئيس کميسيون کشاورزي مجلس شوراي اسلامي تاکيد کرد: با اين روند احتمالا امسال کمتر از 50 درصد کشاورزان گندم خود را به دولت مي‌فروشند.

 


وزير راه و شهرسازي گفت: تاکنون 927 هزار واحد مسکوني در کشور مقاوم‌سازي شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از خوزستان، علي نيکزاد در آئين افتتاح واحدهاي مسکن مهر شهرستان اهواز اظهار داشت امروز 2 ميليون نفر در بخش مسکن مهر در کشور مشغول به کار هستند که نشان از اهميت پروژه مسکن مهر در سطح کشور دارد.
وي تصريح کرد: با توجه به سرشماري سال 91، 21 ميليون و 200 هزار خانوار در سطح کشور وجود دارد اين در حالي است که تعداد واحدهاي مسکن مهر موجود در کشور 21 ميليون و 600 هزار واحد در شهرها و روستاهاست.نيکزاد خاطرنشان کرد: اتفاق جالبي که امروز در کشور صورت گرفته است تفاوت 4 هزار واحدي نسبت به تعداد خانوارها در سطح کشور است.وي ادامه داد: با توجه به وقوع زلزله‌هاي اخير در آذربايجان و لرستان، کار مقاوم‌سازي واحدهاي مسکوني را در دستور کار قرار داده‌ايم که اين اقدام به طور قانوني و با همکاري نظام مهندسي نظارت شده است.نيکزاد تصريح کرد: در حال حاضر کار 927 هزار واحد در شهرها و روستاها مقاوم‌سازي شده است.وي با بيان اينکه کار بازسازي 187 هزار واحد بافت فرسوده شهري و روستايي را آغاز کرده‌ايم، خاطرنشان کرد: با اقدامات صورت گرفته کار بازسازي 108 هزار واحد بافت فرسوده نيز به پايان رسيده است.

 


رئيس مرکز اورژانس و فوريت‌‌هاي پزشکي استان مرکزي از اختراع دستگاه رگ‌گيري توسط دو جوان اراکي خبر داد.
قنبر فراهاني در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک با بيان اين که دو نفر از امدادگران اورژانس اراک موفق به اختراع دستگاه رگ‌گيري شده‌اند، اظهار کرد: وحيدرضا احمدي و ياسر مومني امدادگران جوان اورژانس اراک هستند که با اختراع اين دستگاه موفق به ثبت آن شده‌اند.
وي ادامه داد: اين دستگاه در مقياس کوچک اختراع شده و در مواردي که دسترسي به رگ‌هاي بافت بدن سخت يا غيرممکن باشد، قابل استفاده است.فراهاني ادامه داد: از جمله مزيت‌هاي اين دستگاه اين است که موجب افزايش سرعت عمل و کاهش هزينه‌‌ها شده و با به کارگيري آن ديگر نيازي به جراحي براي پيدا کردن رگ نيست.وي با بيان اين که اين دستگاه براي تمام سنين حتي کودکان دوساله نيز قابل استفاده است، تصريح کرد: در اين دستگاه با ايجاد گرما و انبساط ماهيچه‌ها و ضربه‌هاي شبيه‌سازي شده به حرکت دست انسان رگ‌ها را به سمت پوست کشيده و آشکار مي‌کند.

 


نماينده ولي فقيه در استان خوزستان از راه‌اندازي شبکه ماهواره‌اي حضرت اميرالمومنين(ع) در آينده‌اي نزديک خبر داد.
به گزارش خبرگزاري فارس از اهواز، آيت‌الله سيد محمدعلي موسوي جزايري ظهر ديروز در همايش «ماه خدا راه خدا» که از سوي موسسه علمي فرهنگي امام هادي(ع) در هتل نيشکر اهواز برگزار شد اظهار داشت: به زودي شبکه ماهواره‌اي حضرت اميرالمومنين(ع) راه‌اندازي خواهد شد.
به گفته نماينده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبري، اين شبکه به زبان عربي است و دفتر اصلي آن در کشور عراق راه‌اندازي مي‌شود.
وي هدف از راه‌اندازي اين شبکه را پاسخگويي به شبهات مختلف عنوان کرد و گفت: اميدواريم بتوانيم در اين مسير خدماتي را انجام دهيم.
امام‌جمعه اهواز از همه طلاب و روحانيون خواست تا در توليد محتوا براي شبکه ماهواره‌اي حضرت اميرالمومنين(ع)، دست‌اندرکاران آن را ياري کنند.
وي اضافه کرد: تمام کارها و پيگيري‌ها براي راه‌اندازي‌ اين شبکه انجام شده که قرار بود تا ماه مبارک رمضان راه‌اندازي شود ولي اين را بعيد مي‌دانم و اميدواريم در آينده‌اي نزديک اين کار انجام شود.
نماينده ولي فقيه در استان خوزستان در بخش ديگري از سخنان خود به فعاليت شبکه‌هاي ماهواره‌اي بيگانه اشاره و خاطرنشان کرد: هم اکنون بيش ازيک هزار شبکه ماهواره‌اي به زبان عربي عليه جمهوري اسلامي ايران فعاليت دارند ولي متاسفانه ما براي پاسخگويي به آنها کاري نکرده‌ايم.
وي فعاليت شبکه‌هاي العالم و الکوثر را خوب توصيف کرد و متذکر شد: براي مقابله با خيل فعاليت‌هاي ضد ديني و ضد ايراني اين دو شبکه کافي نيست.

 


استاندار گيلان گفت: نياز کشور به واردات برنج 300 هزار تن است که در 3 ماه نخست امسال 550 هزار تن برنج وارد کشور شده است.
به گزارش خبرگزاري فارس از رشت، کيهان هاشم‌نيا در جلسه کميسيون مبارزه با قاچاق کالا و ارز گيلان افزود: توزيع برنج وارداتي در شهريور ماه به کشاورزي گيلان صدمه وارد مي‌کند.
هاشم‌نيا خواستار مديريت توزيع برنج در بازار شد و تصريح کرد: برنج نبايد به صورت ناگهاني وارد بازار شود.
استاندار گيلان واردات برنج در تنظيم بازار را اثرگذار خواند و بيان کرد: توزيع برنج وارداتي در فصل برداشت نبايد انجام شود.
وي با اشاره به رونق برنج‌کاري در سال جاري، يادآور شد: امسال کشاورزان گيلاني با توجه به کمبود آب توانستند مزارع خود را کشت کنند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10