(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 17 تـیـر 1392 - شماره 20536

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
پاسخ رئیس جمهور منتخب به پیام تبریک 4 کشور
ديدار فرمانده نيروي انتظامي با رئيس جمهوري منتخب
در پاسخ به گزارش تفریغ بودجه 90 مطرح شد
پرداخت 20 درصد سهام صندوق توسعه ملی
از سوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی
اطلاعیه پلیس برای ماه مبارک رمضان
برخورد با روزه خواری در ملأ عام
وزیر امور اقتصاد و دارایی: حجم ذخایر ارزی ایران چند برابر تعهدات خارجی است
درمکتب امام
حداد عادل: راه سعادت ملت از آموزش و پرورش آغاز می شود
ایندیپندنت : غرب برای تعامل با ایران باید تحریم‌ها را لغو کند
بررسی طرح حمایت از تولید ملی در صحن علنی مجلس ۲ ماه به تعویق افتاد
با تخصیص اعتبار 200 میلیاردی سیستم‌های گرمایشی مدارس ساماندهی می‌شوند
رایزنی های صالحی در کومور
کارشناسان خارجی تاکید کردند
قطع شبکه های ایرانی، مصداق «راهزنی رسانه‌ای» غرب
   


حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی به پیام تبریک رؤسای جمهور اوکراین، سریلانکا، کومور و تایلند پاسخ گفت.
براساس این گزارش رئیس جمهور منتخب، در پاسخ به پیام تبریک «ویکتور یانوکوویچ» رئیس جمهور اوکراین از گسترش روابط میان دو کشور استقبال کرد.
رئیس جمهور منتخب با تشکر از پیام رئیس جمهور اوکراین، ابراز امیدواری کرد که شاهد تحکیم هر چه بیشتر روابط میان دو کشور در همه زمینه‌ها براساس احترام و منافع متقابل باشیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در پاسخ به پیام تبریک «ماهیندا راجاپاکسا» رئیس‌جمهور سریلانکا از توسعه روابط دوستانه دو کشور ابراز خشنودی کرد.
وی اظهار امیدواری کرد که شاهد افزایش هرچه بیشتر مناسبات میان جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا براساس احترام متقابل و منافع مشترک دو کشور باشیم.
رئیس جمهور منتخب مردم همچنین در پاسخ به پیام تبریک «ایکیلیلو ظوانین» رئیس جمهور اتحادیه کومور ابراز امیدواری کرد که شاهد توسعه همه جانبه همکاری‌های دو کشور باشیم.
وی با تشکر از پیام رئیس جمهوری کومور از گسترش روابط دوستانه میان دو کشور استقبال کرد.
براساس این گزارش حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در پاسخ به پیام تبریک خانم «بینگ لاک شیناواترا» نخست‌وزیر پادشاهی تایلند اظهار داشت که روابط دو کشور در دولت جدید ایران بیش از پیش تقویت خواهد شد.
رئیس جمهور منتخب خاطرنشان کرد: روابط دیرینه و صمیمانه دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران و پادشاهی تایلند زمینه‌های مناسبی را برای توسعه روابط همه جانبه میان دو کشور فراهم کرده است.

 


فرمانده نيروی انتظامي كشور به همراه معاونان خود روز يكشنبه با رئيس جمهوري منتخب ملت ايران ديدار و گفت‌و گو كرد.
سردار سرتيپ پاسدار «اسماعيل احمدي مقدم» عصر دیروز با حضور در مركز تحقيقات استراتژيك مجمع تشخيص مصلحت نظام ضمن ديدار با روحاني گزارشي درباره وضعيت نيروي انتظامي كشور به وي ارائه كرد.
سردار احمدي مقدم همچنين در اين ديدار روحاني را در جريان فعاليت هاي اين نيرو در زمينه هاي مختلف قرار داد.
وي گزارشي نيز در خصوص مهمترين حوزه‌هاي چالشي نيروي انتظامي از جمله مبارزه با مواد مخدر، مرز و مرزباني و حوزه راهنمايي و رانندگي ارايه كرد.
فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران يادآور شد: در همه اين حوزه ها پيشرفت هاي خوبي به دست آمده، هرچند كه كارهاي زيادي هم باقي مانده كه انجام دادن آنها نيازمند سرمايه گذاري است.
احمدي مقدم افزود: مسائل اجتماعي، فرهنگي و اخلاقي از ديگر گزارش هاي ارائه شده در اين ديدار بود كه آقاي روحاني نيز ديدگاه‌هاي خوبي در اين باره مطرح كرد.
فرمانده نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران اظهارداشت: در اين ديدار بر حقوق شهروندي،‌ رعايت امنيت حريم خصوصي و اقتدار همراه با محبوبيت در نيروي انتظامي تاكيد شد.
احمدي مقدم گفت: با ديد وسيع، اطلاعات ديني و مديريتي و امنيتي كه رئيس جمهور منتخب دارد اميدواريم دولت آينده براي نيروي انتظامي فرصت مناسبي فراهم كند تا اين نيرو بتواند در حوزه نظم، امنيت و آرامش، خدمات بهتري به مردم ارايه كند.

 


شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به گزارش تفریغ بودجه 90 دیوان محاسبات کشور تاکید کرد 20 درصد سهام صندوق توسعه ملی ناشی از فروش نقدی نفت کوره پرداخت شده است.
روابط عمومی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در جوابیه‌ای به بخشی از گزارش دیوان محاسبات با اعلام مطلب فوق افزود: این شرکت بدهی بابت صادرات معوض (تهاتر نفت کوره صادراتی با بنزین وارداتی) را از محل صادرات نقدی سال 91 پرداخت و لذا بدهی شرکت ملی پالایش و پخش بابت سهم صندوق توسعه در سال 90 براساس اسناد و مدارک موجود در این شرکت، تسویه شده است.
گزارش تفریغ بودجه 90 در باره موضوع یاد شده به نقل از خبرگزاری مهر در روزنامه به چاپ رسیده بود.

 


نیروی انتظامی با صدور اطلاعیه ای ضمن تبریک فرا‌رسیدن ماه مبارک رمضان، برنامه های خود را برای تامین امنیت و برخورد با روزه خواران اعلام کرد.
در اين اطلاعيه آمده است:
نيروي انتظامي فرا رسيدن ماه مبارک رمضان ماه ضيافت الهي و ماه رحمت، برکت و آموزش الهي را به همه مردم عزيز تبريک عرض مي نمايد و پيشاپيش آرزوي توفيق در بندگي الهي و قبول طاعات و عبادات همگان را در اين ماه عزيز دارد.
معنويت و فضاي روح بخش اين ماه مبارک چنان بر کشور اسلامي ما حاکم مي گردد که همگان با شوق در صدد اندوختن توشه معنوي و ذخيره آخرت خود هستند و لکن نيروي انتظامي حسب وظيفه در همراهي با مردم متدين و روزه دار نکاتي را جهت هرچه با شکوهتر شدن اين مناسبت عزيز به اطلاع عموم مي رساند.
1. گرچه اسلام مسافران و بيماران را از روزه معاف نموده، لکن بايد تمامي کساني که عذري دارند از خوردن و آشاميدن و استعمال دخانيات در ملأ عام خودداري نموده و مسافران عزيز از صرف غذا در فضاي بيروني غذاخوري ها و کنار جاده ها و تفرجگاه‌ها پرهيز کنند.
2. متصديان هتل ها، مهمان پذيرها، رستوران هاي بين راهي، پايانه ها، فرودگاه ها و ايستگاه هاي راه آهن با اخذ مجوز از مراجع مربوط و رعايت شئون اسلامي و پوشش فضاي خود مي‌توانند به مسافران ارائه خدمت کنند.
3. ساير رستوران ها و مراکز ارائه خوردني ها و نوشيدني ها از اذان صبح تا زمان افطار حق پذيرايي از مشتريان را ندارند و از افطار تا سحر فعاليت اين اماکن بلامانع است.
4. امنيت پارک ها و تفرجگاه ها توسط ماموران و يگان هاي انتظامي براي حضور مردم عزيز در زمان افطار و بعد از آن تقويت خواهد شد تا شهروندان روزه‌دار بتوانند در فصل تابستان گذران فراغت داشته باشند.
5. نيروي انتظامي در نزديکي افطار و شب هاي قدر که حضور و تردد مردم عزيز تراکم بيشتري دارد، تلاش می کند با حضور ماموران خود رفت و آمد را تسهيل و امنيت را ارتقا بخشد و البته همکاري مردم عزيز و روزه داران محترم بسيار راهگشا خواهد بود.
6. يکي از جهات معنوي اين ماه مبارک رعايت عفاف و حجاب و دوري از ناهنجاري ها است؛ لذا تفاضامنديم همگان ضمن رعايت فضاي معنوي حاکم بر جامعه، اخلاق و پوشش اسلامي را مراعات کرده و در اين امر نيروي انتظامي را ياري کنند.

 


تبریز- خبرنگارکیهان:
وزیر اقتصاد و دارایی گفت: حجم ذخایر ارزی ایران بیش از 100 میلیارد دلار و چند برابر تعهدات خارجی است.
شمس‌الدین حسینی در جریان برپایی سمینار بین‌المللی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی افزود: مجموع تعهدات خارجی ایران 14میلیارد دلار است در حالی که 52 میلیارد دلار در صندوق توسعه ملی موجود بوده و سرمایه‌گذاران می‌توانند تا 20درصد از سرمایه آن، استفاده کنند.
به گفته این وزیر دولت، ارزش واردات کشور در 3 ماهه اول سال جاری 9 میلیارد و 400 میلیون دلار، و ارزش صادرات غیرنفتی طی مدت مشابه 9 میلیارد و 750 میلیون دلار بود.
حسینی گفت: جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در سال میلادی گذشته 4 میلیارد و 900 میلیون دلار بود. ایران در سال‌های 2011 و 2012 میلادی جزو کشورهای با توسعه انسانی بالا بوده و در اغلب شاخص‌های علمی و فنی، در رده‌های اول و دوم منطقه است.
وی افزود: ایران بزرگترین ذخایر انرژی جهان را دارد و روی کمربند جهانی مس قرار گرفته و دومین معدن روباز دنیا در مس سونگون اهر بوده و طی سال‌های 2007 تا 2012 میلادی روند سرمایه‌گذاری خارجی در کشور رو به رشد بوده است.
معاون وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز در همایش جهانی فرصت‌های سرمایه‌گذاری آذربایجان‌شرقی گفت: جذب هرچه بیشتر سرمایه‌های خارجی، به رشد تولید و ایجاد کار در کشور کمک می‌کند و باعث انتقال فناوری‌های نو به داخل می‌شود.
غلامرضا شافعی با اشاره به حمایت‌های سازمان گسترش و نوسازی ایران از صاحبان دانش‌های فنی، آن را برای اجرای طرح‌های مهم صنعتی، حائز اهمیت دانست و در همین حال تصریح کرد: ما دارای ظرفیت‌های قابل توجهی در صنعت و تجارت هستیم و می‌توان با جذب سرمایه‌گذاران ایرانی و خارجی و به کارگیری این سرمایه‌ها، استعدادها و ظرفیت‌های وسیع کشور را تقویت و رو به رشد کرد و روند توسعه را سرعت بیشتری بخشید.
در این حال سفیر ژاپن در ایران، از کاهش حجم مبادلات کشورش با ایران، ابراز تاسف کرد.
به گزارش خبرنگار کیهان، «گوجی هاندا» در تبریز گفت تحریم غرب دلیل این امر است. وی که برای شرکت در «چهارمین سمینار جهانی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری» به این شهر آمده است، در دیدار با استاندار آذربایجان‌شرقی افزود: به رغم فشار و تحریم‌های غرب، ژاپن به تجارت با ایران ادامه می‌دهد و تلاش می‌شود مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور، در دوره ریاست‌جمهوری جدید ایران، بیش از پیش گسترش یابد.
«هاندا» افزود: توکیو به طور جدی از توسعه روابط با ایران استقبال می‌کند.

 


مهمترین عامل خودکفایی
مهمترین عامل در کسب خودکفایی و بازسازی، توسعه مراکز علمی و تحقیقات و تمرکز و هدایت امکانات و تشویق کامل و همه‌جانبه مخترعین و مکتشفین و نیروهای متعهد و متخصصی است که شهامت مبارزه با جهل را دارند و از لاک نگرش انحصاری علم به غرب و شرق به درآمده و نشان داده‌اند که می‌توانند کشور را روی پای خود نگه دارند.
ان‌شاءالله این استعدادها در پیچ و خم کوچه‌های اداره‌ها خسته و ناتوان نشوند.
صحیفه نور- ج21 - ص38

 


نماینده مجلس شورای اسلامی خطاب به مدیران آموزش و پرورش گفت: نسلی تربیت کنید که قدرت تفکر داشته باشد.
غلامعلی حداد عادل در دومین روز از سی‌امین اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور در سالن‌ همایش‌های رازی گفت: آموزش و پرورش یک وظیفه حاکمیتی است و حاکمیت باید در مقیاس کلان، اسباب رشد و پیشرفت ملت را فراهم کند.
وی افزود: آموزش و پرورش مهم‌ترین زیرساختی است که حکومت و حاکمیت تامین آن را بر عهده دارند و گسترده‌ترین زیرساخت رشد و پیشرفت ملت، آموزش و پرورش است.
این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آموزش و پرورش و توجه به آن از دو جنبه حائز اهمیت است، تصریح کرد: تربیت انسان و شهروند آینده برای این نظام و فرهنگ مطلوب، مهم‌ترین وظیفه آموزش و پرورش به عنوان دستگاه حاکمیتی است و وظیفه دیگر، ایجاد زمینه‌های لازم برای پیشرفت کشور است؛ چرا که این زیرساخت‌ها در تربیت و اقتدار ملی تاثیر دارد.
وی با اشاره به نقش آموزش و پرورش در پیشرفت علمی کشور همچنین گفت: رشد و استقلال سیاسی بدون خودکفایی اقتصادی ممکن نیست، نه به این معنا که همه تولیدات باید داخلی باشد و ارتباطات اقتصادی با جهان نداشته باشیم، بلکه نباید در زمینه‌های اقتصادی به دشمن نیازمند شویم.
این نماینده مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: دشمن همه راه‌ها را آزمود و دید نتواند بر اراده این ملت غلبه کند. لذا سراغ تحریم رفته‌اند و تصور می‌کنند با فشار اقتصادی می‌توانند استقلال سیاسی کشور را خدشه‌دار کنند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی بارزترین جلوه عدالت اجتماعی را ایجاد فرصت‌های برابر برای همه آحاد ملت در دسترسی به آموزش و پرورش برشمرد و خاطر نشان کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران در این زمینه موفق عمل کرده است، چرا که میزان پوشش تحصیلی تا سال 57 برای کودکان لازم‌التعلیم 75 درصد بوده است و از هر 100 کودکی که به سن هفت سالگی می‌رسیدند، 25 نفر امکان ورود به مدرسه را نداشتند، این در حالی است که پوشش تحصیلی امروز به 98.7 درصد رسیده و اندک تعدادی که از تحصیل بازمی‌مانند، متعلق به خانواده‌هایی است که به صورت خوش‌نشین در حاشیه روستاها استقرار ندارند.
به گزارش ایسنا، وی با بیان اینکه علی‌رغم همه فشارها و تحریم‌ها و تهدیدها، ایران چشم و چراغ جهان اسلام شده است، خاطر نشان کرد: اساس پیشرفت علم در کشور، آموزش و پرورش است و هر راهی که بخواهد به سعادت این ملت منتهی شود، باید از آموزش و پرورش آغاز شود.

 


یک روزنامه انگلیسی زبان در مقاله‌ای به کشورهای غربی توصیه کرد که برای تعامل با ایران ابتدا باید تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کنند.
روزنامه ایندیپندنت چاپ بنگلادش در این مطلب که به قلم «محمد زمیر» نوشته شده، با اذعان به محبوبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی نزد ملت ایران می‌افزاید:‌«انتخابات 14ژوئن (24 خرداد) ریاست جمهوری ایران را می‌توان رای مثبت رای‌دهندگان ایرانی به نظام جمهوری اسلامی ایران و اعلام موافقت آنان با تحول مشروع و قانونی قلمداد کرد. بایستی اشاره کرد که رای‌دهندگان ایرانی علیرغم آنکه خواستار تغییر و تحول هستند همچنان سلطه‌گری قدرتهای بین‌المللی را نفی می‌کنند و معتقدند که قدرت‌های غربی می‌بایستی حقوق مسلم آنان را به رسمیت بشناسند و دست از انکار این مسئله بردارند.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران، نویسنده با اذعان به وجود روحیه نشاط و امید در میان ایرانیان پس از برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات می‌افزاید‌«اکنون ایرانیان امیدوارند تا افقی روشن از نظر بهبود وضعیت اقتصادی و توسعه سیاسی در پیش روی‌شان قرار گیرد. ملت ایران اکنون امیدوار است تا بتواند با همکاری با دولت جدید آن کشور مانند گذشته تحریم‌ها را در جهت دستیابی هرچه بیشتر به استقلال پشت سر گذارد.»
نویسنده در ادامه با انتقاد از موضع‌گیری منفی دولت «باراک اوباما» رئيس‌جمهور آمریکا در قبال کشورمان پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری می‌افزاید: «دولت آمریکا در قبال رئيس‌جمهور منتخب ایران تلاش کرد تا لحنی ملایم‌تر از گذشته را به کار گیرد. با این حال آمریکایی‌ها هنوز نسبت به «تعامل مستقیم» با ایران برای یافتن «راه حلی دیپلماتیک» برای رفع مسائل دوجانبه و به خصوص موضوعات مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران سخنی به میان نیاورده‌اند. با این حال دولت فرانسه پس از پیروزی « حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران اظهار داشت که «آماده همکاری» با رئيس‌جمهور جدید جمهوری اسلامی ایران است. در این میان سران رژیم صهیونیستی مانند همیشه به نتیجه انتخابات ایران واکنشی منفی نشان دادند و مدعی شدند که جمهوری اسلامی ایران می‌بایستی فعالیت‌های هسته‌ای خود را متوقف سازد.»
ایندیپندنت در پایان ضمن توصیه به کشورهای غربی مبنی بر لزوم رفع تحریم‌های ضد ایرانی علیه کشورمان می‌افزاید: « انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران هوشمندی ملت این کشور را به نمایش گذاشت. در شرایطی که منطقه خاورمیانه در بی‌ثباتی به سر می‌برد ایران با برگزاری انتخاباتی سالم در نهایت آرامش نشان داد که دارای ظرفیت‌های بالقوه فراوانی برای تحول داخلی است. ایران نقشی سازنده در منطقه ایفا می‌کند. قدرتهای غربی می‌بایستی تلاش کنند تا نقشی مثبت و سازنده در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران ایفا نمایند.
دولت‌های غربی می‌بایستی با لغو تحریم‌های وضع شده علیه ایران تلاش کنند تا به رشد اقتصادی ایران کمک نمایند تا از این طریق تعامل سازنده میان جمهوری اسلامی ایران و کشورهای غربی برقرار شود.»
تلاش کنگره برای تقویت دیپلماسی هسته‌ای با ایران
دو نماینده کنگره آمریکا در حال تدوین نامه‌ای به اوباما و پیشنهاد تقویت دیپلماسی هسته‌ای کاخ سفید در قبال ایران هستند.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه اینترنتی «کپویز» این دو نماینده که از دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات هستند از باراک اوباما درخواست کرده‌اند که از فرصت پیش‌آمده پس از انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران برای یافتن راه‌حلی دموکراتیک در خصوص مسئله هسته‌ای این کشور استفاده کند.
در نامه‌«دیوید پرایس» و «چارلز دنت»، از رئيس‌جمهور آمریکا خواسته شده است که «از فرصت ایجاد شده به وسیله انتخابات ریاست جمهوری اخیر ایران استفاده کند و تلاش‌های ایالات متحده برای دستیابی به یک توافق مبتنی بر مذاکره را شدت بخشد.»

 


بررسی طرح حمایت از تولید ملی در صحن علنی مجلس به دلیل بررسی برخی طرح‌ها و لوایح به مدت ۲ ماه به تعویق افتاد.
غلامرضا نوری عضو هیئت رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 مجلس در گفت‌وگو با تسنیم در خصوص زمان بررسی طرح حمایت از تولید ملی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: بخش‌هایی از این طرح که هزینه‌ای بوده‌اند در قانون بودجه 92 منظور شده است.
وی ادامه داد: براساس نوبت و اولویتی که برای طرح حمایت از تولید ملی وجود دارد، حدود یک‌ونیم تا 2 ماه دیگر نوبت بررسی این طرح در صحن علنی مجلس برسد.
پیش از این، حمیدرضا فولادگر رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی اعلام کرده بود که طرح حمایت از تولید ملی آماده چاپ است و اگر چاپ شد و در مجلس توزیع شود، از مجلس تقاضای تعییر دستور خواهیم کرد و اگر مجلس به تغییر دستور رأی دهد، بلافاصله بررسی طرح حمایت از تولید ملی آغاز می‌شود، ولی اگر تغییر دستور رأی نیاورد با جمع‌آوری 50 امضا تقاضای اولویت خواهیم داد و در این صورت طرح حمایت از تولید ملی مانند طرح یک فوریتی بررسی می‌شود.
همچنین رضا رحمانی رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز از بررسی طرح حمایت از تولید ملی در صحن علنی مجلس پس از تعطیلات تابستانی خبر داده بود.
اما حالا، یک عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی با بیان اینکه طرح حمایت از تولید ملی اواخر شهریورماه در صحن بررسی خواهد شد، در این رابطه به خبرنگار تسنیم گفت: اگر این طرح براساس نوبت در دستور کار قرار گیرد ممکن است 3 سال دیگر هم نوبت به بررسی آن نرسد.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه یک هفته دیگر تعطیلات تابستانی و پس از آن 2 هفته کاری خواهیم داشت و دوباره مجلس به تعطیلات تابستانی خواهد رفت و از طرف دیگر در این 2 هفته به دلیل بررسی لوایح در صحن علنی مجلس فرصت به بررسی این طرح نمی‌رسد لذا 2 ماه دیگر (اواخر شهریورماه) نوبت به بررسی طرح می‌رسد.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی در خصوص طرح ایجاد حساب ویژه حمایت از تولید ملی افزود: کمیسیون اصلی بررسی کننده طرح ایجاد حساب ویژه حمایت از تولید ملی کمیسیون اقتصادی است و کمیسیون ویژه کمیسیون فرعی است لذا هنوز این طرح بررسی و نهایی نشده است.
نوری خاطرنشان کرد: کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی بعد از تعطیلات مجلس اصلاح موادی از سیاست‌های اصل 44 را در دستور کار دارد.

 


رئیس سازمان نوسازی توسعه و تجهیز مدارس کشور از تصویب اعتبار 200 میلیارد تومانی برای استانداردسازی و ساماندهی سیستم‌های گرمایشی روستاها و شهرهای سردسیر خبر داد.
مرتضی رئیسی، در دومین روز از اجلاس روسای آموزش و پرورش مناطق کشور گفت: در سال 91 یک هزار و 168 میلیارد اعتبار ملی مصوب داشتیم که حدود 3/1 از آن به تصویب رسید.
وی افزود: مهم‌ترین ردیفی که در اختیار ما قرار گرفته تخریب و مقاوم‌سازی مدارس بوده است. در سال 92 تمام اعتبارات عمرانی کشور از جمله وزارت آموزش و پرورش کاهش یافت به گونه‌ای که 6/15 درصد نسبت به سال 91 کاهش داشته است. بعد از بررسی در مجلس 235 میلیارد تومان افزایش اعتبار داریم که این برای نخستین بار است که این اعتبار در قانون بودجه برای ما مصوب شده است.
رئیس سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کشور گفت: 875 میلیارد اعتبار برای تخریب و مقاوم‌سازی در نظر گرفته شده همچنین برای استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی روستاها شهرهای سردسیر 200 میلیارد تومان برای اولین بار به تصویب رسیده همچنین 1373 میلیارد تومان اعتبارات ملی مصوب ماست که نسبت به سال گذشته 18 درصد افزایش یافته است.
وی افزود: مقرر شد در سال 92 اموال غیرمنقول مازاد آموزش و پرورش پس از تغییر کاربری و انتشار آگهی عمومی واگذار شود و از آن 25 درصد اعتبارات صرف تجهیزات و هوشمندسازی مدارس و همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام خیرساز در همان منطقه است. امسال برای هر دخانیاتی که وارد کشور می‌شود به ازای هر نخ سیگار 20 ریال مالیات در نظر گرفته که 50 درصد آن صرف ساخت و تکمیل و تجهیز مکان‌های ورزشی دانش‌آموزان و 50 درصد آن در اختیار وزارت علوم قرار خواهد گرفت.
رئیسی ادامه داد: در سال 92مناطقی که بالای 200 هزار نفر جمعیت دارند و در مجموعه‌هایی که بیش از هزار واحد ساخته می‌شود سازندگان موظف‌اند مسجد و فضای آموزشی در نظر بگیرند و پایان کار نیازمند به تایید نوسازی مدارس استان است. حدود 7 هزار پروژه نیمه‌تمام داریم که هزار و 300 تای آن خیرساز است می‌توانیم بخشی از پروژه‌ها را دست خیرین بدهیم.
آمار بی‌سوادی نگران‌کننده است
رئیس سازمان نهضت سواد‌آموزی گفت: به ازای هر 75 نفر که تحت سوادآموزی قرار می‌گیرند یک مسئول سواد‌آموزی به مجتمع‌ها داده می‌شود.
علی باقرزاده، نیز در این همایش اعلام کرد: مرز باسوادی و بی‌سوادی همان است که در تمام دنیا پذیرفته شده و بی‌سواد مطلق کسی است که خواندن، نوشتن و حساب‌ کردن اولیه را نداند.
باقرزاده گفت: به ازای هر 75 نفر که تحت سوادآموزی قرار می‌گیرند یک مسئول سواد‌آموزی به مجتمع داده می‌شود تا جذب ارزشیابی سواد‌آموزی را نظارت کند. همچنین امکان صدور ابلاغ برای معلمی که مایل به تدریس در دوره معلمی است متناسب با نیاز استان و شهرستان فراهم شده است.

 


وزیر امور خارجه در سفر به کومور با رئیس‌جمهور، معاون اول وی و همتای کوموری خود دیدار و گفت و گو کرد.
علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان در سفر دوره‌ای به قاره آفریقا از زیمبابوه وارد مورونی پایتخت کومور شد و مورد استقبال وزیر خارجه کومور و سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور قرار گرفت و با ایکیلیلو ظنین رئیس جمهور کومور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی با ابراز خرسندی از حضور در این کشور در ایام جشن سالگرد استقلال کشور کومور اظهار داشت: از طرف دولت و ملت کشورم حامل پیام تبریک به دولت و ملت کومور به مناسبت سالگرد استقلال کشورشان هستم.
وزیر خارجه کشورمان با اشاره به ارتباط دیرپای ایران و کومور گفت: این زمینه خوبی برای ارتقای روابط سیاسی، اقتصادی، علمی، فرهنگی و بهداشتی است.
صالحی با اشاره به مذاکرات سازنده انجام شده با مقامات کوموری در این سفر، موضوع تنظیم چارچوبی در برگیرنده مکانیسم‌های لازم برای برنامه ریزی، طراحی و اجرای پروژه‌های مشترک در حوزه‌های مختلف را خاطرنشان کرد.
وی افزود: ایران و کومور توافق کردند در ارتباط با مسائل و تحولات بین‌المللی رایزنی ها و هماهنگی‌های خود را افزایش دهند.رئیس جمهور کومور نیز در این دیدار ضمن عرض تبریک به مناسبت برگزاری انتخابات موفق در ایران افزود: به نمایندگی از ملت کومور مراتب تبریک خود را به رئیس جمهور منتخب اعلام می‌کنم.
وی با اشاره به ارزشمند بودن فعالیت‌های سازمان‌ها و نهادهای ایرانی در کومور از جمله هلال احمر، جهاد کشاورزی، کمیته امداد و تاثیرات مثبت و سازنده آنها در وضعیت بهداشتی، آموزشی، فنی و کشاورزی کشورش مراتب قدردانی مردم کومور را از این فعالیت‌ها اعلام کرد.
ظنین با اشاره به پیشرفت‌های علمی و فنی ایران علاقه‌مندی کشورش را برای استفاده از تجارب ایران در زمینه فناوری‌های نوین بهداشتی، کشاورزی و انرژی اعلام کرد.
وی بر ضرورت افزایش رایزنی‌های مقامات دو کشور در سطوح و حوزه‌های مختلف به منظور هموار کردن راه‌های گسترش مناسبات و همکاری‌های فیمابین تاکید کرد.
صالحی در ادامه دیدارهای خود در کومور با نورالدین برهان معاون اول رئیس‌جمهور این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.
نورالدین برهان معاون اول رئیس‌جمهور کومور در این دیدار با ابراز خرسندی از حضورش در اجلاس سران عدم تعهد در تهران گفت: یکی از دستاوردهای این سفر آشنایی با مردمی بود که با حفظ فرهنگ و تمدن دیرینه خود، امروز در پرتوی همبستگی، ایرانی مقتدر و پیشرفته از لحاظ علمی، فرهنگی و اقتصادی به وجود آورده‌اند.وی افزایش همکاری‌های دو کشور و استفاده از تجربیات ایران به ویژه در حوزه‌های صنعتی و عمرانی را خواستار شد.
همچنین وزیر خارجه کشورمان با همتای کوموری خود دیدار و گفت‌وگو کرد.
صالحی در دیدار با عبدالفتاح شریف، با اشاره به روابط دوستانه و بسیار نزدیک دو کشور، تقارن سفرش و جشن سی و هشتمین سالگرد استقلال کومور را مبارک خواند و تبریک گفت.
وی آمادگی کشورمان را برای توسعه بیشتر همکاری های دو کشور در حوزه های اقتصادی، تجاری، علمی، فرهنگی، بهداشتی و انرژی خاطرنشان کرد و بر ضرورت پیگیری مراحل اجرایی همکاری‌ها تا رسیدن به اهداف مورد نظر طرفین تأکید کرد.
وزیر خارجه با اشاره ظرفیت‌های دو کشور در زمینه گردشگری و اهمیت آن در راستای تقویت مناسبات تهران مورونی گفت: لازم است با برنامه‌ریزی زمینه های رشد و توسعه صنعت توریسم را هموار کنیم تا شاهد رفت و آمدهای مردمی و ارتباط بخش‌های خصوصی به منظور کشف و شناسایی امکانات بالقوه یکدیگر و نهایتا ارتباط عمیق و مستحکم دو ملت باشیم.
وزیر خارجه کومور نیز با قدردانی از عنایت مقام معظم رهبری نسبت به روابط با کشورهای آفریقایی ابراز امیدواری کرد که مناسبات دو کشور روز به روز مستحکم‌تر و ارتباط و دوستی و برادری دو ملت هر چه بیشتر نزدیک‌تر شود.
رئیس دستگاه دیپلماسی پس از کومور نیز راهی نامیبیا شد.

 


شخصیت‌های پارلمانی اروپا و فدراسیون بین المللی روزنامه‌نگاران، با انتقاد از شرکت‌های اینتل ست و یوتل ست به علت قطع شبکه خبری العالم و دیگری شبکه‌های ایرانی از ماهواره های آتلانتیک، گالکسی و هاتبرد، این اقدام را مصداق "راهزنی رسانه‌ای" و حرکتی دیکتاتور مآبانه دانستند.
به گزارش العالم، فعالان رسانه‌ای، حقوقی و دینی شهر قدس فلسطین اشغالی نیز قطع العالم را ناشی از فشارهای آمریکا عنوان و این کشور را به نقض حق آزادی اطلاع رسانی و دیکتاتوری متهم کردند.
ارنست ساگاگا، سخنگوی فدراسیون بین المللی روزنامه نگاران بر لزوم تشریح علل واقعی قطع شبکه های ایرانی تأکید کرد و گفت: شرکت‌های ماهواره‌ای اروپایی، اتحادیه اروپا و کشورهای غربی را مسوول قطع شبکه های ایرانی معرفی می کنند در حالی که اتحادیه اروپا هر گونه دخالت خود در قطع این شبکه ها را تکذیب می کند.
فرانک شوالبا هوت، کارشناس استراتژیک پارلمان اروپا نیز خاطرنشان کرد: قطع شبکه های ایرانی قابل توجیه نیست و افراد بسیاری در بروکسل – مقر اتحادیه اروپا - با من هم عقیده هستند.
شوالبا هوت افزود: اروپا با قطع شبکه های ایرانی، اصلی را که فرانسوا ولتر اندیشمند و فیلسوف بزرگ اروپایی قائل به آن بود، پایمال کرد. ولتر می‌گوید: "شاید با تو همفکر نباشم ولی برای اینکه بتوانی فکرت را بیان کنی ، همه تلاشم را به کار خواهم بست."
کمال الشوبکی مدیر مؤسسه تحقیقات سیاسی و اجتماعی "بیت الشرق" در قدس نیز اعلام کرد: قطع شبکه های ایرانی یکی از خطرناک‌ترین انواع "راهزنی رسانه‌ای" است که آمریکا برای تأمین منافع خود و متحدانش بدون در نظرگرفتن دیدگاه دیگر کشورها مرتکب می‌شوند.
ضیاء الشوبکی وکیل مدافع فعال در قدس هم گفت: آمریکا به ظاهر منادی دموکراسی، آزادی اندیشه و آزادی بیان است ولی در عمل دیگر کشورها را از این حقوق محروم می کند.
الشوبکی افزود: قطع شبکه العالم نوعی نژادپرستی، دیکتاتوری، فاشیسم و فرصت طلبی است.
صلاح زحیکه مدیر اوقاف قدس نیز خاطرنشان کرد: اقدام آمریکا که خود را بزرگترین قدرت جهان می داند، در زمینه قطع العالم نشان می دهد که این شبکه خبری قدرتمندتر از این کشور است.
زحیکه افزود: آمریکا نگران آگاهی یافتن مردم کشورش از واقعیت های جهان است به همین دلیل سعی می کند صدای شبکه های مستقل که واقعیت ها را منتقل می کنند، خاموش نماید.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10