(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 17 تـیـر 1392 - شماره 20536

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
به همت سازمان صدا و سیما صورت گرفت
تجلیل از 8 سال خدمات کم‌نظیر دولت خدمتگزار
در پرتو وحی
اخبار ادبی و هنری
دانش‌آموزان منطقه صفی‌آباد از هدیه رهبر انقلاب بهره‌مند شدند
بزرگترین کتابخانه ایران در مسجد حضرت آیت‌الله خامنه‌ای ایجاد خواهد شد
سخنگوی وزارت خارجه: خواسته اصلی مردم مصر گرایش به اسلام و مخالفت با دخالت رژیم صهیونیستی است
با تصویب کمیسیون تنظیم مقررات اعلام شد
تعرفه شبکه ملی 80 درصد پایین‌تر از اینترنت
سعیدلو اعلام کرد
صادرات گاز ایران به عراق در آینده نزدیک
قشقاوی خبر داد
بررسی مشکلات اتباع کشورمان در نشست کنسولی ایران و امارات
در سن‌پترزبورگ صورت گرفت
رایزنی‌ فرماندهان نیروی دریایی ایران و روسیه برای برگزاری همکاری‌ها و رزمایش‌های مشترک
ارجاع پرونده شکایت بقایی از نمایندگان به دادسرای کارکنان دولت
آیت‌الله مکارم شیرازی: خودروسازان نباید تولیدات ناایمن را روانه بازار کنند
با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلمبرداری «شیار 143» در سرچشمه رفسنجان آغاز می‌شود
پایان جشنواره نمایش عروسکی در اردبیل با معرفی نفرات برتر
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
توسعه مراکز داده،‌ امنیت اطلاعات داخلی کشور را تأمین می‌کند
فراخوان نخستین جشنواره موضوعی «خاطرات زیارت رضوی» منتشر شد
نخستین مرکز تخصصی تجهیزات فنی در بندر امام خمینی(ره) راه‌اندازی شد
داروهای گمرک ترخیص شد
اعتراض عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ورود پزشکان عمومی به حوزه رادیولوژی
مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی استان خبر داد
توسعه مساحت منطقه ویژه اقتصادی بوشهر
رئیس سازمان صنعت،‌معدن و تجارت استان: فروش گندم خوزستان به دلالان عراقی شایعه است
   


آیت‌الله شهید مدرس(ره): عاقل تا بصیرت پیدا نکند، سزاوار نیست صحبت کند.

 


مراسم نکوداشت هشت سال تلاش جهادی برای تقدیر از دولت خدمتگزار و احمدی‌‌نژاد روز یکشنبه به همت رسانه ملی در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.
در این مراسم، رئیس و معاونان سازمان صدا و سیما با اهدای یک جلد کلام‌الله مجید و لوح سپاس از خدمات کم‌نظیر احمدی‌نژاد تجلیل کردند.
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان روز گذشته در حالی برای بازدید از سازمان صدا و سیما وارد محوطه جام جم شد که در بدو ورود بر سر مزار شهدای گمنام در محوطه مسجد بلال صدا و سیما حاضر گشت و با قرائت فاتحه به روح بلند شهدا ادای احترام کرد.
احمدی‌نژاد همچنین از معاونت برون‌مرزی و مرکز اطلاعات (دیتا سنتر) رسانه ملی بازدید کرد.
انتظار تقدیر نداشتم
رئیس‌جمهور در مراسم نکوداشت هشت سال تلاش جهادی دولت خدمتگزار با بیان این که انتظار تقدیر و تشکر قطعا نداشتم اما شما بزرگواری کردید از یک برادر کوچک و البته همکار خودتان قدردانی کردید، گفت: جا دارد من همین جا یاد امام و شهدا را گرامی بدارم که دنیای جدیدی را به روی بشریت باز و افق نگاه ما را از مسائل محدود به سمت بی‌نهایت هدایت کردند.
رئیس‌جمهور در جمع‌بندی اقدامات هشت ساله دو دولتش گفت: به نظرم رسید که در این جلسه مبانی (دکترین) حرکت دولت را خدمت شما عرض کنم، چون معمول این است که در نگاه به یک دولت تک‌تک اقدامات مورد ارزیابی قرار می‌گیرد اما کمتر اتفاق افتاده که مجموعه گسترده‌ای از اقدامات 8 ساله در چارچوب 8 ساله و مبنای روشن مورد بررسی قرار گیرد.
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود در این مراسم گفت: دولت از ابتدا با نظریه‌ای جامع و روشن و برنامه عملیاتی کار خود را شروع کرد.
احمدی‌نژاد افزود: حتی یک روز و یک ساعت هم در این هشت سال برای من اتفاق نیفتاد که از خود بپرسم حالا باید چه‌کار کنیم.
رئیس‌جمهور گفت: در یک چارچوب برنامه معین در طول 8 سال تلاش شد و دولت مطلقا کار پراکنده نکرد، یعنی اگر روزی من در اینجا گفتم به رسانه ملی باور دارم و از آن پشتیبانی می‌کنم این باور دولت در 8 سال گذشته بود.
احمدی‌نژاد گفت: برای تجلیل مبانی حرکت دولت باید به اصل انقلاب برگردیم زیرا این دولت بدون انقلاب بی‌معناست.
رئیس‌جمهور گفت: انقلاب در متن جامعه، برای جامعه و با اهداف بسیار روشن برپا شده است تمام لحظات تاریخ انقلاب و فراز و نشیب‌هایی که اتفاق افتاده است همه فرصتند.
ملت ایران در صدر دنیا
وی گفت: ملت ایران به لحاظ حق‌طلبی در صدر دنیاست و به لحاظ هوش و ذکاوت و تشخیص ظرافت‌های سیاسی و فرهنگی و اندیشه‌ای در صدر قرار دارد.
احمدی‌نژاد افزود: ملت ایران پیشگام بوده، علم و اندیشه و هنر دنیا مدیون این ملت است.
وی گفت: ملت ایران هم شایستگی این را دارد که در دنیا نقش‌آفرینی کند و ایران را بسازد و هم توانایی آن را دارد.
احمدی‌نژاد با بیان اینکه برخی می‌گویند باید فقط ایران را ساخت و به فکر اصلاح جهان نبود، گفت: اما ما معتقدیم این دو لازم و ملزوم هم هستند.
وی افزود: امکان ندارد ما بدون مداخله در مدیریت جهان و اصلاح مناسبات جهانی بتوانیم ایران را به جایگاه شایسته برسانیم.
رئیس‌جمهور درباره عملکرد، مبانی و دستاوردهای دولت در داخل کشور گفت: معتقدم ایران باید به جامعه‌ای الگو و نمونه در جهان تبدیل شود و ما می‌توانیم به پیشرفته‌ترین کشور و الگویی برای دیگران بدل شویم.
رئیس‌جمهور افزود: همه باید مراقب باشیم بیت‌المال امانت مردم است، یکی از زشت‌ترین اقدامات دست‌اندازی به بیت‌المال است.
پایبندی به اصول
احمدی‌نژاد گفت: دولت در طول سالیان خدمت به مردم همواره تلاش کرد تا به اصول پایبند باشد؛ دولت بالاترین احترام را به آزادی‌ها قائل بود و هیچکس در انتقاد و حتی اهانت به دولت نگرانی نداشت.
رئیس‌جمهور با اشاره به توجه بالای دولت به بخش فرهنگ افزود: اعتبارات این بخش چندین برابر شد؛ بخصوص در حوزه دین و قرآن بیش از 27 برابر شد.
احمدی‌نژاد تاکید کرد: باید همه را دوست داشته باشیم، به همه احترام گذاشتیم، دولت به هیچ‌کس بی‌احترامی نکرد.
احمدی‌نژاد افزود: بهترین و پرشورترین انتخابات در این دوره برگزار شد، هفت انتخابات بزرگ در این دولت برگزار شد؛ هم انتخابات 84 در کمال سلامت برگزار شد و هم انتخابات 88 و 92، همیشه مردم تصمیم‌گیرنده بودند.
اقدامات اقتصادی دولت
وی اضافه کرد: دولت در سخت‌ترین شرایط یعنی رکود بین‌المللی، تحریمها و فشار داخلی با برنامه‌ای روشن در زمینه اقتصاد عمل کرد و توانست چند جریان سوء سرمایه‌داری را معکوس کند.
وی گفت: در این شرایط دولت توانست بارها ثروت را در پایین‌ترین طبقات جامعه توزیع کند که یکی از آنها هدفمندی یارانه‌ها بود که بیشترین جفاها به آن شد.
احمدی‌نژاد گفت: رئیس صندوق بین‌المللی پول در بیانیه‌ای اعلام کرد که کشورها این اقدام جمهوری اسلامی ایران را به عنوان الگویی عالمانه بکار گیرند.
وی تقدیم لایحه اصلاح مالیاتها به مجلس، برنامه بانکی و پولی، اجرای قانون اصل 44 و واگذاری 119 هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی، سهام عدالت، مسکن مهر، بنگاههای کوچک و زودبازده، سفرهای استانی، توجه به بنیاد نخبگان و تشکیل ستاد کشاورزی که در آن 12 هزار میلیارد تومان وام ارزان به تحصیل‌کردگان در روستاها اعطا شد و نیز توزیع و هدایت سرمایه‌گذاری در کشور را بخشی از اقدامات اقتصادی دولت اعلام کرد.
100 سفر خارجی
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش گفت: دولت با برنامه در سیاست خارجی وارد شد و من بیش از 100 سفر خارجی داشتم، باید می‌رفتیم پیامی می‌رساندیم و برمی‌گشتیم و از این فرصت استفاده می‌کردم، من 9بار سازمان ملل رفتم.
رئیس‌جمهور به بخش خارجی فعالیت‌های دولت اشاره کرد و گفت: در مدت خدمتگزاری دولت 100 سفر خارجی انجام شده است که در برخی از این سفرها که 96 ساعت طول کشید 54 ساعت آن در هواپیما طی مسیر می‌شد.
احمدی‌نژاد افزود: در این مدت 9 بار به نیویورک سفر کرده و در این سفرها برنامه‌های فشرده‌ای از صدها جلسه و مصاحبه در مجامع و رسانه‌های گوناگون داشته‌ایم و سعی شد از همه ظرفیت مجامع و رسانه‌های بین‌الملل استفاده شود.
وی افزود: طرح مسئله هولوکاست ستون فقرات نظام سرمایه‌داری را متلاشی کرد چون تنها عنصر قدسی این نظام بود و روی آن تعصب داشتند و اجازه ورود به این بحث را نمی‌دادند.
به گزارش واحد مرکزی خبر، رئیس‌جمهور در پایان سخنانش در مراسم نکوداشت هشت سال تلاش جهادی از دولت خدمتگزار با تشکر از صدا و سیما گفت: از همکاران عزیزم در صداو سیما، آقای ضرغامی و همکاران ایشان تشکر می‌کنم؛ هم نیش‌هایش برای ما نوش بود و هم این‌گونه مراسم برای ما شیرین بود.
مدال افتخار برای دولت احمد‌ی‌نژاد
در این مراسم، عزت‌الله ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما نیز در سخنانی با اشاره به جمع‌بندی‌های مقام معظم رهبری از این دولت، افزود: صحبت‌های رهبری مدال افتخاری برای این دولت است که بدخواهان و کسانی که نمی‌توانند نقاط قوت را ببینند ناامید کرده است.
رئیس رسانه ملی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری گفت: مقام معظم رهبری در جمع‌بندی سال‌های دولت نهم و دهم تأکید کردند خوشبختانه گفتمان انقلاب و ارزش‌های انقلابی و توصیه‌های امام از جمله ساده‌زیستی، استکبارستیزی و دعوت به عدالت کاملا برجسته شده است.
رئیس سازمان صداوسیما گفت: با وجود همه فشارها، توطئه‌ها و به ویژه تحریم‌های اقتصادی، دولت کارهای بزرگی انجام داد و توانست کشور را اداره کند و خدمات دولت کم‌نظیر است.
ضرغامی افزود: احمدی‌نژاد امروز ذخیره‌ای برای مردم، انقلاب و اسلام است که باید از این ذخیره همواره برای کمک به سعادتمندی مردم و پیشرفت کشور استفاده مطلوب کرد.

 


افسوس انسان در قیامت
از همنشینی با دوستان بد
قرآن کریم:
و (بخاطر آور)‌ روزی را که ستمکار دست خود را (از شدت حسرت) به دندان می‌گزد و می‌گوید:
ای کاش با رسول خدا راهی را انتخاب کرده بودم!
ای وای بر من!
کاش فلان (فرد گمراه) را به دوستی خود انتخاب نکرده بودم!
او مرا از یادآوری (حق) گمراه ساخت بعد از آنکه (یاد حق) به سراغم آمده بود.
و (بدانید و آگاه باشید که) شیطان همیشه خوارکننده انسان بوده است.
سوره فرقان
آیات 27 تا 29

 


انتقاد محمدرضا لطفی از بی‌اخلاقی نشریات آسمان و شرق و تأیید حرف‌هایش علیه شجریان
محمدرضا لطفی استاد موسیقی ایرانی از بی‌تعهدی و عدم رعایت اخلاق رسانه‌ای توسط ماهنامه «آسمان» و روزنامه «شرق» انتقاد کرد و صحبت‌هایش علیه شجریان را تأیید کرد.
وی در گفت وگویی به نحوه انعکاس نظراتش در نشریات «آسمان» و «شرق» اشاره کرده و گفته است: بخش عمده‌ای از دلخوری‌هایی که بین هنرمندان به وجود می‌آید، دلیلش عملکرد غلط مطبوعات و دیگر رسانه‌هاست. برای این که مجلات و روزنامه‌ها تعهد فرهنگی‌شان ضعیف شده و طبیعتاً برای این که نشریه‌شان بیشتر به فروش برسد، هیاهوهای رسانه‌ای راه می‌اندازند. آن‌ها از یکی بد می‌گویند و از دیگری خوب، بعد دو نفر را به جان هم می‌اندازند و می‌گویند آی بیایید و بخرید که دعوا شده است.
اشاره لطفی به صحبت‌هایش علیه محمدرضا شجریان است که در رسانه‌ها بازتاب گسترده‌ای یافته بود. وی در مصاحبه با خبرآنلاین ضمن تأیید آن حرف‌ها اظهار داشت: من آدم صریحی هستم و اگر قرار باشد حرفی به کسی بزنم، مستقیم به خودش می‌گویم. آن گفت وگو 20 روز بود که در مجله آسمان چاپ شده بود و اتفاقی نیفتاده بود، اما وقتی روزنامه شرق، پایین صفحه‌اش بخشی از آن را با تیتر «دعوای دو محمدرضا» منتشر کرد، همه آن را در بوق و کرنا کردند. از طرف دیگر، من آن حرف‌ها را به صورت خصوصی زدم. آن جا وقتی مصاحبه تمام شد، دوستان بحث را کشیدند به محمد رضا شجریان که من از پاسخ دادن طفره رفتم. اما اصرار کردند که مصاحبه تمام شده و بحث خودمانی است که من هم نکاتی را گفتم. آن وقت آنان همان را برداشتند و گذاشتند که برای همین ته مصاحبه آمده است. اگر من در جمعی خصوصی، حرفی را که مستقیم به شخص مورد نظر هم گفته‌ام، بازگو می‌کنم، اخلاق رسانه ای اجازه نمی‌دهد آن را به عرصه عمومی بکشانیم و جنجال به پا کنیم.
گفتنی است، محمدرضا لطفی در گفت وگوی مذکور به خودفروشی محمدرضاشجریان به محافل ضدایرانی واکنش نشان داده و گفته بود: «اگر شجريان قبل از انقلاب يك دهم موسيقي توليد كرده بود، بعد از انقلاب صد در صد توليد داشته است. شخص آقاي شجريان اگرچه مانند بسياري از موسيقي‌دان‌ها دچار مشكلاتي بوده ولي هيچ‌وقت برنامه‌هايش قطع نشده، آثارش منتشر شده، كنسرت‌هايش برگزار شده و هميشه مجوز گرفته است... آن‌چه از گفته‌هاي شجريان در راديو استراليا، بي‌بي‌سي و صداي آمريكا دنبال كرده‌ام، تنها در ده‌درصد از صحبت‌هايشان به مشكلات موسيقي اشاره داشته است... به نظرم چنين حركت‌هايي بيشتر سياسي محسوب مي‌شود تا فرهنگي هنري.»
عصبانیت هیئت مدیره خانه منحله سینما از رسانه‌های منتقد
هیئت مدیره خانه منحله سینما در اقدامی عجیب و از سر استیصال از دعوت رسانه‌های منتقد خود به جلسه مطبوعاتی یکی از اعضای این هیئت خودداری کردند.
پس از اعلام توافق هیئت مدیره خانه سینما با احمدی نژاد برسر بازگشایی خانه سینما، فرهاد توحیدی، از اعضای هیئت مدیره تشکل سیاسی خانه سینما نشستی خبری تشکیل داد. اما با کمال شگفتی، فقط از رسانه‌هایی که حامی خانه سینما هستند برای حضور در این نشست دعوت شد. البته این رفتار از سوی سردمداران محفلی «خانه سینما» مسبوق به سابقه است و پیش از این نیز این طیف تمامیت‌خواه از روبرو شدن با منتقدان خود هراس داشته‌اند که این روش، نشانه خالی بودن دست ایشان و ناتوانی از پاسخگویی به منتقدان است.
در همین حال بهزاد ابتهاج مشاور حقوقی سازمان سینمایی توضیح داد: متاسفانه در مطالبی که آقای توحیدی با تعدادی از خبرگزاری‌ها مطرح کرده است علیرغم ادعای قانونمندی و قانونگرایی هیچ گونه توجهی به توافقات و تفاهمنامه قبلی نداشته اند. اساسنامه‌اصلاح شده خانه سینما که تنظیم گردیده است در شورایعالی سینما مطرح شده با این توضیح که ریاست شورای عالی سینما به عهده رئیس جمهور است اساسنامه مذکور تماماً مورد تایید شورای عالی سینما قرار گرفته است و عملا فصل‌الخطاب موارد اختلافی بین سازمان سینمایی و خانه سینما پس از طرح در شورای عالی سینما انجام گرفته و هیچ‌گونه ادعایی از طرفین در خصوص موارد اختلافی قابل پذیرش نمی‌باشد.
قلم زرین به برترین نویسندگان سال
اهدا شد
مراسم گرامی‌داشت روز قلم و آیین پایانی جایزه قلم زرین با حضور رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، وزیر ارشاد و جمعی از اهالی ادبیات شامگاه شنبه‌ 15 تیردر باغ زیبا برگزار شد.
در این مراسم غلامعلی حداد عادل، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی سرپرست معاونت فرهنگی وزارت ارشاد، حجت‌الاسلام علی کورانی و نویسنده اهل لبنان، محمدرضا سرشار نویسنده، احمد شاکری دبیر گروه بخش داستان جایزه قلم زرین و کامران پارسی‌نژاد سخنرانی کردند.
در پایان این مراسم، برگزیدگان یازدهمین جایزه قلم زرین به این شرح معرفی و تقدیر شدند:
بر اساس رای هیئت داوران در بخش داستان این دوره این جایزه ادبی هیچ برگزیده‌ای نداشت.در بخش شعر علیرضا قزوه و حسنی محمدزاده به صورت مشترک به عنوان برگزیده این جایزه معرفی شدند.در بخش پژوهش و نقد ادبی نیز سمیرا بامشکی به عنوان نفر برگزیده معرفی شد.
انتشار کتاب توهین‌آمیز
علیه ایران و شیعیان در دوبی
امارات متحده عربی در ادامه سیاست‌های خصمانه خود در قبال ایران و شیعیان، یک کتاب توهین‌آمیز دیگر را در شیخ‌نشین دوبی منتشر کرد.
به گزارش ایسنا، مرکز مطالعات و تحقیقات المزماه دوبی به انتشار کتابی زیر عنوان «... شر: شیعه و اخوان‌المسلمین؛ ملتی که پنهان بازی می‌کنند» اقدام کرد. امارات متحده عربی پیش‌تر نیز کتاب‌هایی بر ضد جمهوری اسلامی ایران و شیعیان منتشر کرده است.
الیور استون:
استبداد آمریکا دنیا را
به خطر انداخته است
«الیور استون»، فیلمساز جنجال‌برانگیز آمریکا در انتقادی دوباره از دولت اوباما در اختتامیه جشنواره کارلو ویواری گفت: سیاست‌های رئیس‌جمهور اوباما مشمئزکننده است،رفتارهای مستبدانه ما (آمریکا)، دنیا را به خطر انداخته است.
به گزارش فارس، «الیور استون» در مراسم تجلیل‌اش برای چندمین بار پیاپی «ادوارد اسنودن»، افشاگر برنامه جاسوسی دولت اوباما از مردم دنیا، را یک قهرمان واقعی نامید و بار دیگر رئیس‌جمهور آمریکا را مورد انتقاد شدید قرار داد. «استون» گفت: اوباما نه تنها به تغییرات فکر نمی‌کند بلکه در استفاده از فن‌آوری استراق سمع دنباله‌رو سبک و سیاق دولت بوش بوده است، سیاست‌هایی که اوباما در پیش گرفته به معنای واقعی مشمئزکننده است. وی در ادامه تاکید کرد: آنچه ما امروز به شدت به آن نیاز داریم این است که کشورها به ما نه بگویند، رفتارهای مستبدانه ما دنیا را به خطر انداخته است.

 


آموزشگاه سه کلاسه برکت در روستای صفی‌آباد خراسان شمالی افتتاح شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد به نقل از روابط عمومی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی این آموزشگاه با حضور تنی چند از مسئولین منطقه‌ای و کشوری افتتاح شد.
مشاور رئیس ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) در مناطق کمتر توسعه یافته کشور در این مراسم با اشاره به سفر رهبر معظم انقلاب به استان در سال گذشته، گفت: این پروژه به عنوان نخستین آموزشگاه برکت از مدارس مصوب سفر پرخیر و برکت رهبر عظیم‌الشان به استان خراسان شمالی است که دانش‌آموزان این روستا با افتتاح آن از هدیه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای بهره‌مند می‌شوند.
بشارتی تصریح کرد: با افتتاح این آموزشگاه مجموع مدارس ساخته شده توسط بنیاد برکت در کشور به 210 باب و 905 کلاس درس می‌رسد، که ان‌شاءالله در آینده نزدیک با افتتاح هزارمین کلاس درس، شاهد برگزاری جشن هزاره خواهیم بود.
این آموزشگاه از محل اعتبارات موسسه بنیاد برکت، با 2 میلیارد و 538 میلیون و 125 هزار ریال و مساحت 225 متر مربع احداث شده است.

 


مسجد و مجتمع فرهنگی- هنری حضرت آیت الله خامنه‌ای با حضور مسئولان فرهنگی و هنرمندان كشورمان دیروز در حوزه هنری افتتاح شد.
در مراسم افتتاح این مسجد و مجتمع فرهنگی هنری شخصیت‌هایی همچون حجت الاسلام مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری، محمد حمزه زاده معاون هنری حوزه هنری، علیرضا قزوه مدیر مركز آفرینش های ادبی، رسول اولیاء‌زاده مدیر خانه عكاسان ایران و... حضور داشتند.
علیرضا معینی‌بخش معاون اداری مالی حوزه هنری در این مراسم گفت: پیش‌بینی می‌كنیم كتابخانه هنری مسجد حضرت آیت الله خامنه‌ای به زودی به بزرگترین كتابخانه كشور تبدیل شود.

 


سخنگوی وزارت خارجه کشورمان با بیان اینکه مصر پرچمدار تحولات سیاسی در جهان عرب است تاکید کرد خواسته اصلی مردم مصر، گرایش به اسلام و مخالفت با رژیم صهیونیستی است.
«سیدعباس عراقچی» درباره تحولات اخیر مصر و سقوط دولت محمد مرسی با دخالت ارتش و دیدگاه برخی کارشناسان که این موضوع را بازگشت به عقب‌ می‌دانند، گفت: در حال حاضر فضای سیاسی مصر، فضایی پرابهام و غبارآلود است و قضاوت درباره آن خیلی آسان نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: در مصر از یک طرف با خواسته‌های مردمی مواجه هستیم که باید به آنها توجه شود و از طرف دیگر با ناکارآمدی دولت آقای مرسی مواجه بودیم که تبعات خود را داشت و ما آن را در سیاست خارجی این کشور مشاهده کرده بودیم.
وی افزود: بحران مصر ابعاد مختلفی دارد و کمابیش شاهد برخی از مداخلات خارجی در این کشور هستیم و موضع جمهوری اسلامی ایران این است که با اهتمام کامل و جدیت مسائل این کشور را دنبال می‌کنیم.
معاون وزیر امور خارجه، مصر را پرچمدار تحولات سیاسی در جهان عرب دانست که نقشی قوی در بیداری اسلامی دارد و گفت: حفظ تمامیت ارضی، همبستگی، آرامش، ثبات و حفظ وحدت جوامع سیاسی در مصر به عنوان یک کشور بزرگ و مهم در جهان اسلام برای ما اهمیت دارد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تحولات اخیر مصر را نمی‌توان شکست بیداری اسلامی یا شکست اسلام‌گرایی تلقی کرد؛ ما از ابتدا می‌دانستیم و گفته بودیم که انقلاب مصر سال‌های سختی را پیش روی خواهد داشت تا به ثبات برسد. وی به اصطلاح «بهار عربی» که از سوی کشورهای غربی به تحولات منطقه اطلاق می‌شود، اشاره کرد و گفت: هر بهاری در پس خود تابستان گرم و زمستان سردی را در پی دارد، آن را باید تحمل کرد و نباید اسلام‌گرایان و انقلابیون فکر کنند که همه‌چیز تمام شده بلکه این مسئله، حرکتی مداوم است.
معاون وزیر امور خارجه ابراز امیدواری کرد: تحولات مصر تاثیرات مثبتی در جهت بیداری اسلامی داشته باشد و به تحقق خواسته‌های اصلی مردم مصر که گرایش به اسلام، مخالفت با دخالت خارجی و دخالت رژیم صهیونیستی است، کمک کند.
مذاکرات هسته‌ای در حالت صبر و انتظار
عضو تیم مذاکره کننده ایران با گروه 1+5 در پاسخ به این سوال که «فرانسوا اولاند» رئیس‌جمهوری فرانسه در واکنش به شنود آمریکایی‌ها دستور تعلیق تمامی مذاکرات سیاسی با واشنگتن را صادر کرده است، آیا این موضوع می‌تواند بر هر مذاکره آتی بین ایران و گروه 1+5 که این دو کشور نیز عضو آن هستند، تاثیر بگذارد؟، گفت: بعید می‌دانم.
عراقچی اظهار داشت: مذاکرات ایران و گروه 1+5 فعلا در یک حالت صبر و انتظار بسر می‌برد تا انتقال دولت در کشورمان کامل شود و برای هرگونه قضاوت در این مورد خیلی زود است.
عراقچی در پاسخ به این سوال که اعضای کارگروه تشکیل شده از سوی حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهوری منتخب درباره موضوع هسته‌ای و سیاست خارجی چه کسانی هستند؟، گفت: آنچه که از سوی دکتر صالحی در این رابطه مطرح شد، همان کارگروه‌هایی است که آقای روحانی در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و البته سیاست خارجی تشکیل داده‌اند که در دوران انتقال، امر انتقال امور از دولت قدیم به دولت جدید را تسهیل کنند.
عضو تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران با گروه 1+5 با بیان این که این کمیته موضوعات مربوط به سیاست خارجی را جمع‌بندی می‌کند که موضوع هسته‌ای یکی از آنهاست، افزود: آنچه که آقای صالحی اشاره کرده است مربوط به این کمیته بود ولی این که برخی برداشت کردند یک تیم جدید هسته‌ای تشکیل شده که مشغول بررسی، مشورت یا مذاکرات احتمالی است، صحت ندارد.
وی خاطر نشان کرد: من و سایر معاونین در حال همکاری با این کمیته هستیم، همان‌گونه که در سایر وزارتخانه‌ها نیز شرایط به همین صورت است.
شنود نهادهای اطلاعاتی آمریکا
از سفارتخانه‌ها
عراقچی در پاسخ به سوالی درباره رسوایی اخیر شنود نهادهای اطلاعاتی آمریکایی از سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورهای مختلف در این کشور و این که آیا از نمایندگی‌های ایران نیز چنین شنودی صورت گرفته است یا خیر؟، گفت: هنوز گزارشی در این مورد دریافت نکرده‌ایم اما به هر حال همواره فرض را بر این گذاشته‌ایم که دولت آمریکا چنین کاری را انجام خواهد داد یا در حال انجام آن است.
بررسی فسخ قرارداد لغو روادید
بین ایران و گرجستان
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی مبنی بر این که آیا تهران در برابر اقدام دولت گرجستان برای فسخ یکجانبه قرارداد لغو روادید مقابله به مثل خواهد کرد یا خیر؟، اظهار داشت: تفلیس به ما اطلاع داده است که این مسئله در راستای تغییر برخی قوانین داخلی آنها صورت گرفته و به صورت موقت است.
عراقچی تصریح کرد: ما در حال بررسی موضوع فسخ‌ یکجانبه قرارداد لغو روادید از سوی گرجستان هستیم و در زمان خود اقدام متقابل را انجام خواهیم داد.
پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار
سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان این که در مذاکرات با مقامات میانماری برای مشورت‌های بیشتر درباره حل مشکل مسلمانان روهینگیا توافق شد، اظهار داشت: قرار شد برای حل مسئله بی‌تابعیتی مسلمانان روهینگیا مشورت‌های بیشتری صورت بگیرد تا مشخص شود که دولت میانمار چگونه می‌تواند به این افراد یک اسناد هویتی بدهد.
عراقچی در گفت‌وگو با ایسنا از توافق دو کشور برای ارسال کمک‌های فوری به مسلمانان میانمار خبر داد و گفت: تاکنون جمعیت هلال احمر یک محموله کمک برای مسلمانان روهینگیا ارسال کرده است و آمادگی برای ارسال محموله‌های بعدی هم داریم.

 


کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تعرفه اتصال به شبکه ملی اطلاعات از طریق فناوری ADSL را تصویب کرد.
محمدعلی فرقانی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اعلام این خبر گفت: براساس این مصوبه، مشترکینی که از طریق فناوری ADSL به شبکه ملی اطلاعات دسترسی پیدا کنند، تعرفه دسترسی با سرعت دومگا بیت بر ثانیه و حداقل 10 گیگا بایت حجم اطلاعات دریافتی، 107 هزار ریال برای آنان تعیین شده و برای هر گیگا بیت اضافی نیز حدود 4هزار ریال پیش‌بینی شده است.
وی افزود: در صورت دسترسی همزمان مشترک به شبکه ملی اطلاعات و شبکه اینترنت، علاوه بر تعرفه‌های مصوب استفاده از اینترنت، تعرفه دسترسی به شبکه ملی اطلاعات با سرعت دو مگا بیت بر ثانیه و حداقل 10گیگا بایت حجم اطلاعات دریافتی 55هزار ریال تعیین شده است.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با اشاره به امکان اتصال پرسرعت و با کیفیت مشترکان از طریق شبکه ملی اطلاعات تصریح کرد: تعرفه‌های تعیین شده دسترسی به شبکه ملی اطلاعات 80 درصد پایین‌تر از تعرفه‌های دسترسی به اینترنت با شرایط مشابه است.

 


معاون امور بین‌الملل رئیس جمهور از صادرات گاز ایران به عراق در آینده نزدیک خبر داد.
علی سعیدلو با اشاره به امضای قراردادهای جدید صنعتی و اقتصادی بین تهران- بغداد، گفت: در حال حاضر نزدیک به یکهزار و 300 مگاوات برق به عراق صادر می‌شود که پیش‌بینی می‌شود به زودی حدود 150 مگاوات دیگر به حجم صادرات برق ایران به این کشور همسایه افزوده شود.
معاون امور بین‌الملل رئیس جمهور با اعلام اینکه یکی از اهداف صادرات برق به عراق، ترانزیت این حامل انرژی به سوریه و لبنان در آینده‌ای نزدیک است، تصریح کرد: همزمان با افزایش صادرات برق، به زودی صدور گاز طبیعی به عراق هم آغاز می‌شود.
این عضو کابینه دولت دهم، هدف افزایش حجم ارزی مبادلات اقتصادی دو کشور را 16 میلیارد دلار در سال عنوان کرد و افزود: ارزش مبادلات تجاری و اقتصادی ایران و عراق سال گذشته به 12 میلیارد دلار رسید.
در همین حال وزارت نیروی عراق اعلام کرد: این وزارتخانه توافقنامه اولیه‌ای با ایران به منظور واردات گاز از این کشور برای تأمین سوخت نیروگاه‌ها امضا کرده است.
براساس این توافقنامه، ایران یک خط لوله گازی در عراق احداث و گاز آن را تأمین خواهد کرد که این گاز برای تأمین خوراک دو نیروگاه تولید برق در بغداد استفاده خواهد شد.
عراق روزانه 25 میلیون متر مکعب گاز ایران را براساس یک قرارداد و برمبنای قیمت‌های بین‌المللی وارد می‌کند که این میزان گاز برای تولید دو هزار و 500 مگاوات برق استفاده خواهد شد.
این خط لوله از میدان گازی منصوریه در نزدیکی مرز ایران در استان دیاله عراق عبور خواهد کرد و سوخت مورد نیاز یک نیروگاه تولید برق در شهر صدر و یک نیروگاه دیگر در حوالی شمال بغداد را تأمین خواهد کرد. این خط لوله ظرف 18 ماه تکمیل می‌شود.

 


معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه تاکید کرد مباحث مربوط به اتباع دو کشور ایران و امارات و بررسی مشکلات آنها دستور کار هشتمین نشست کنسولی ایران و امارات خواهد بود.
حسن قشقاوی درباره زمان برگزاری هشتمین نشست کمیسیون مشترک کنسولی ایران و امارات، گفت: این نشست با حضور معاونان کنسولی وزرای خارجه دو کشور به صورت سالانه در فصل پاییز برگزار می‌شود، اما تاکنون زمانی برای برگزاری آن در مهرماه قطعی نشده است.وی با اشاره به نشست مشترک گارد ساحلی دو کشور ایران و امارات، تصریح کرد: گارد ساحلی دو کشور نیز نشست‌های منظمی در جهت تعامل و همکاری با یکدیگر دارند.
معاون پارلمانی، کنسولی و امور ایرانیان وزارت خارجه در گفت‌وگو با خانه ملت با بیان اینکه در نشست‌های کنسولی مباحث کلی مطرح می‌شود، گفت: مباحث مربوط به اتباع دو کشور و مشکلات آنها و همچنین اخراج ایرانیان از امارات در دستور کار هشتمین نشست کنسولی ایران و امارات خواهد بود.
همچنین «حسین سبحانی‌نیا» نماینده مردم نیشابور در مجلس درباره موضوع اخراج ایرانیان مقیم امارات متحده عربی از این کشور اظهار داشت: دولت امارات در رابطه با مسائل امنیتی کشورش، قوانین جدیدی وضع کرده که شامل همه اتباع خارجی مقیم این کشور می‌شود و منحصر به اتباع ایرانی نیست.
وی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، با بیان اینکه حدود 400 تا 500 ایرانی تاکنون از امارات اخراج شده‌اند، تصریح کرد: قطعا این موضوع پس از بازگشایی مجلس در کمیسیون امنیت ملی بررسی خواهد شد که آیا اقدام امارات متحده عربی با یک نگاه کلی بوده و یا به صورت موردی صورت گرفته است.

 


فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران و فرمانده نیروی دریایی روسیه در سن‌پترزبورگ درباره همکاری‌های دوجانبه و منطقه‌ای به‌ویژه امنیت آبراه‌های مشترک و بین‌المللی رایزنی کردند.
در دیدار امیر دریادار حبیب‌الله سیاری و آدمیرال ویکتور چیرکوف که در حاشیه برگزاری نمایشگاه دریایی (IMDS2013) انجام شد، دو طرف بر همکاری‌های مشترک در زمینه تامین امنیت دریای خزر با شرکت کشورهای همسایه این دریا، برگزاری رزمایش‌های مشترک، بازدید ناوهای دو کشور از بنادر یکدیگر و همکاری‌های آموزشی و فنی تاکید کردند.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران علاوه بر رایزنی با همتای روسی خود، با همتایان خود از کشورهای آلمان، یونان، لهستان، پاکستان، امارات و کویت ملاقات و درباره مسایل دریایی و همکاری درباره تامین امنیت آبراه‌‌های بین‌المللی و مبارزه با دزدان دریایی و تروریسم گفت‌وگو کرد.
به گزارش روابط عمومی نیروی دریایی ارتش، امیر دریادار سیاری در صدر هیاتی عالیرتبه به دعوت وزیر تجارت و صنایع فدراسیون روسیه برای بازدید از نمایشگاه دریایی 2013 به سن‌پترزبورگ روسیه سفر کرده است.نشست با رسانه‌های روسیه و تشریح توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به‌ویژه موفقیت‌های این نیرو در برقراری امنیت در آبراه‌های بین‌المللی، مقابله با دزدان دریایی و تروریسم و همچنین بازدید اخیر ناوگروه نیروی دریایی ایران از آستراخان روسیه از دیگر برنامه‌های امیر دریادار سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در سفر به روسیه است.

 


یک منبع آگاه از ارجاع پرونده شکایت معاون اجرایی رئیس‌جمهور از نمایندگان کمیسیون اصل 90 مجلس به شعبه 15 بازپرسی دادسرای کارکنان دولت خبر داد.
این منبع آگاه با اعلام این خبر گفت: علت شکایت معاونت اجرایی رئیس‌جمهور، ارائه گزارش نمایندگان مجلس درباره سفر خانواده بقایی به آمریکا و تشویش اذهان عمومی از سوی کمیسیون اصل 90 ذکر شده است.
وی در گفت‌وگو با فارس افزود: معاونت اجرایی رئیس‌جمهور از سه تن از نمایندگان کمیسیون اصل 90 شکایت کرده و پرونده در شعبه 15 بازپرسی کارکنان دولت مطرح شده است.این منبع آگاه تصریح کرد: در حال حاضر قرار است تا استعلامات اولیه از اداره گذرنامه اخذ شود.این شکایت پس از آن صورت گرفت که کمیسیون اصل 90 مجلس در پی رسیدگی به سوال یکی از نمایندگان که پس از سفر دولت به نیویورک مطرح شد، کمیته تحقیقی را مهیا و گزارشی تهیه کرد و به قوه‌قضاییه فرستاد تا به تخلفات دولت رسیدگی شود.

 


یکی از مراجع تقلید گفت: مردم باید با این حقیقت آشنا شوند که تخلف از قوانین جمهوری اسلامی که قوانین راهنمایی و رانندگی هم جزیی از آنها هستند از نظر شرعی حرام است.
به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی پیش از ظهر دیروز در دیدار با اسکندر مومنی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی با تشکر از تلاش‌های پلیس برای کاهش تصادفات در سراسر کشور اظهار کرد: در جنگ‌ها تعدادی از انسان‌ها کشته می‌شوندو اخبار آنها به سرعت منتشر می‌شود در حالی که براساس آمار بیش از یک میلیون و 500 هزار نفر در سراسر جهان در طول یک سال بر اثر تصادفات جان می‌بازند و اخبار آن برای مردم عادی شده است.
وی افزود: باید کاری صورت گیرد که این اخبار برای مردم عادی نباشند زیرا در صورتی که مردم خطرات ناشی از تصادفات را با چشم خود مشاهده کنند و اخبار آن را بشنوند آنگاه میزان جرایم و حوادث هم کاهش می‌یابد.
این مرجع تقلید خیابان‌ها را یکی از مکان‌های خطرناک برای جان انسان‌ها دانست و گفت: با مقایسه آمارهای میان کشته‌شدگان تصادفات و جنگ‌ها می‌بینیم که خیابان‌ها میزان مرگ و میر بیشتری دارند.
وی ادامه داد: فرهنگ‌سازی ترافیکی بهترین اقدام به منظور کاهش تصادفات است ضمن اینکه مردم باید با این حقیقت آشنا شوند که تخلف از قوانین جمهوری اسلامی که قوانین راهنمایی و رانندگی هم جزئی از آنها هستند از نظر شرعی حرام است.
آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به ماه رمضان و لزوم توجه بیشتر مردم در این ماه به حقوق دیگران گفت: اگر کسی در تصادف رانندگی مقصر باشد از نظر شرعی در برابر خونی که ریخته شده یا عضوی که قطع شده مسئول خواهد بود و رمضان فرصت خوبی است تا مردم را با این مسئله آشنا کنیم.
استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه راهنمایی و رانندگی و پلیس تنها مسئول کاهش تصادفات نیستند عنوان داشت: خودروسازان هم باید خودرو‌هایی با کیفیت و ایمن بسازند و رسانه‌ها به ویژه صدا و سیما هم باید با فرهنگ‌سازی مناسب زمینه کاهش جرایم را فراهم کنند ضمن اینکه سایر نهادهای ارشادی هم وظایفی در این زمینه دارند و باید با همگرایی به کاهش تصادفات رانندگی کمک کرد.
وی خاطرنشان کرد: گاهی شنیده می‌شود که فلان خودرو ایمنی پایینی داشته و در بسیاری از تصادفات نقش دارد بنابراین خودروسازان هم باید توجه کنند که به هر قیمتی نباید یک خودرو را روانه بازار کرد.
آیت‌الله مکارم شیرازی اهمیت زیاد اسلام برای جان انسان‌ها را مورد توجه قرار داد و گفت: کار پلیس راهنمایی و رانندگی که در راستای کاهش تصادفات و ایمنی بیشتر مردم است نوعی عبادت تلقی می‌شود.

 


فیلمبرداری فیلم سینمایی «شیار 143» امروز عصر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سرچشمه شهرستان رفسنجان آغاز می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلمبرداری فیلم سینمایی «شیار 143» به کارگردانی نرگس آبیار و تهیه‌کنندگی محمدحسین قاسمی امروز عصر 17تیرماه جاری در سرچشمه شهرستان رفسنجان آغاز می‌شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان با اشاره به سفر یک روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان کرمان اظهار کرد: سیدمحمد حسینی امروز برای حضور در چند برنامه فرهنگی به کرمان سفر می‌کند.
احمد سعیدی با اشاره به بازدید حسینی از پروژه‌های عمرانی کرمان افزود: وی ساعت 9 و 30 دقیقه از روند ساخت تالار مرکزی کرمان و همچنین ساعت 10و15 دقیقه از عملیات اجرایی و مرمت فاز دوم موزه هنرهای معاصر صنعتی کرمان بازدید می‌کند.
سعیدی ابراز کرد: تالار مرکزی شهر کرمان یکی از پروژه‌های فرهنگی مهر ماندگار شامل 13هزار و 500 مترمربع زیربنا شامل سالن‌های موسیقی، همایش و نمایش، گالری، سن متحرک، پلاتوهای تمرین تئاتر، فضای نمایشگاهی و کلاس‌های آموزشی است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین عملیات توسعه موزه هنرهای معاصر کرمان در فاز دوم با حمایت استانداری کرمان از مدتی پیش آغاز شده که با بهره‌برداری آن، فضایی برای نمایش دائم آثار هنرمندان مطرح و پیشکسوت کرمان درنظر گرفته شده و آثار آنها به صورت ثابت به نمایش عموم گذاشته شود.

 


اردبیل- خبرنگار کیهان:
پانزدهمین جشنواره نمایش عروسکی منطقه سه با معرفی گروه‌ها و نفرات برتر در اردبیل به کار خود پایان داد.
در پایان این جشنواره هیئت داوران نمایش عروسکی خاله سوسکه به کارگردانی نازنین بابازاده از مرکز شماره پنج اردبیل و نمایش «بچه همه» به کارگردانی فاطمه یزدانی از مرکز بجنورد را به عنوان دو نمایش برتر این جشنواره معرفی و از گروه «مریانج» استان همدان با نمایش «آسیاب بچرخ» قدردانی کرد.
در بخش مربیان و در قسمت کارگردانی، فاطمه برمال از اردبیل با نمایش پرنده‌های قالی به عنوان نفر برگزیده معرفی شد.
در بخش عروسک‌گردانی فاطمه برمال از اردبیل با نمایش پرنده‌های قالی، سوسن حیاتی با نمایش «آواز خر در چمن» از بوشهر و مریم داننده با نمایش پرنده‌های قالی از اردبیل عناوین اول تا سوم را کسب کردند.
در بخش طراحی و ساخت دکور هیچ گروهی حائز رتبه اول و دوم نشد و رتبه سوم به فاطمه برمال از اردبیل رسید.
لطیفه انصاف، مهدی بهرامی‌راد و فاطمه خسروی با نمایش بانوی فکه از گلستان عنوان برگزیده بخش نورپردازی را به دست آوردند.

 


همدان- خبرنگار کیهان
معاون وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات گفت: توسعه مراکز داده (دیتاسنتر)، امنیت اطلاعات داخل کشور را تأمین می‌کند.
مهندس علی حکیم جوادی در مراسم بهره‌برداری از مرکز داده (دیتاسنتر) استان همدان گفت: مراکز داده، بخشی از شبکه ملی اطلاعات است که به عنوان شبکه امن داخلی در سراسر کشور گسترده شده و به عنوان مرکز تبادل و انتقال و اشتراک‌گذاری اطلاعات فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: در حالی که امروز شاهد اعتراض بعضی کشورها نسبت به کاربرد اطلاعات داخلی‌شان در جاهای دیگر هستیم، راه‌اندازی و توسعه مراکز داده، می‌تواند کشور ما را از لزوم خروج اطلاعات، بی‌نیاز سازد و عامل حفظ امنیت آنها در داخل باشد.
معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات کشور، با اشاره به سرعت بسیار بالای رشد و پیشرفت علم ارتباطات در دنیا،‌اظهار داشت: سرعت زیاد پیشرفت در حوزه ارتباطات باعث تأخیر همیشگی ما در رسیدن به فن‌آوری روز دنیا شده و در حالی که ما امروز از توسعه مراکز داده و شبکه ملی اطلاعات سخن می‌گوییم، بسیاری از کشورها از دانش ملی و دانش اطلاعات که ارزش افزوده فکری بسیار بالایی دارد، صحبت می‌کنند و لذا لازم است تا ما نیز بر سرعت خود بیفزاییم.
حکیم جوادی سپس درباره ظرفیت‌های استان همدان گفت: همدان، اولین استان غرب کشور است که به مرکز داده مجهز می‌شود و لذا به عنوان محور منطقه‌ای طوری عمل کند که به استانهای همجوار نیز خدمات‌رسانی داشته باشد.
وی یادآور شد: با توجه به ایجاد زیرساخت‌های خوب ارتباطی در این استان، امیدواریم به زودی همدان به استانی الکترونیکی تبدیل شود.
در ادامه علی محمد آزاد استاندار همدان نیز گفت: طی چند سال گذشته پیشرفت‌های خوبی در حوزه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات استان روی داده و سرمایه‌گذاری خوبی در بخش سخت‌افزاری انجام شده است.
وی افزود: هم اکنون یک میلیون و 300 هزار مشترک تلفن همراه و 550 هزار مشترک تلفن ثابت در استان وجود دارد و تمامی جاده‌های ما تحت پوشش تجهیزات تلفن همراه قرار گرفته است که در این میان بیش از 80 درصد روستاهای استان نیز از تلفن همراه برخوردارند و در نقاط مختلف نیز خطوط پرسرعت اینترنت برقرار شده است.
استاندار همدان اعلام کرد: استان‌ دارای 4200 کیلومتر خطوط فیبر نوری است که رقم بسیار خوبی به شمار می‌رود.
آزاد با اشاره به اهمیت راه‌اندازی مراکز داده در کشور،‌ خاطرنشان ساخت: فعالیت مراکز داده از طریق رصد اطلاعات موجود می‌تواند ذائقه مردم در بخش‌های مختلف را تشخیص داده و از آنها برای رونق اقتصادی و تولیدات و حتی تصمیم‌گیریهای سیاسی توسط دست‌اندرکاران استفاده شود.

 


مشهد- خبرنگار کیهان:
کودکان و نوجوانان ایرانی خاطراتشان را از زیارت حرم رضوی می‌نویسند.
فراخوان نخستین جشنواره موضوعی «خاطرات زیارت رضوی» منتشر شد و بر این اساس کودکان و نوجوانان ایرانی خاطراتشان از زیارت حرم امام رضا(ع) را می‌نویسند.
به گزارش کیهان، جشنواره سراسری «خاطرات زیارت» از زبان کودکان و نوجوانان در قالب یازدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی- هنری امام رضا(ع)، با هدف توسعه شناخت امام هشتم، برگزار می‌شود.
بر این اساس، علاقه‌مندان در گروه سنی 7 تا 17 سال می‌توانند آثار خود را تا 20 تیرماه جاری به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.
مراسم اختتامیه جشنواره موضوعی «خاطرات زیارت رضوی» همزمان با میلاد حضرت فاطمه معصومه(س) شانزدهم شهریورماه، با اعلام برگزیدگان در هر گروه سنی برگزار می‌شود.
کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مسئولیت کارگروه کودک و نوجوان یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) و 16 عنوان جشنواره آن را بر عهده دارد.
گفتنی است؛ علاقه‌مندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص این جشنواره‌ها به پایگاه خبری کانون، به نشانی
www.kanoonnews.ir مراجعه نمایند.

 


اهواز- خبرنگار کیهان:
اولین مرکز ‌HSE تخصصی با رویکرد جلوگیری از حوادث تجهیزاتی با حضور معاون فنی و نگهداری، ادارات و شرکت‌‌های زیرمجموعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی، افتتاح و آغاز به کار کرد.
معاون فنی و نگهداری، ادارات و شرکت‌های زیرمجموعه منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی هدف از راه‌اندازی این مرکز را ارتقای دانش و فرهنگ ایمنی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی مرکز آموزش دائمی و برگزاری کلاس‌های آموزشی تئوری و عملی HSE برای پشتیبانی مرکز HSE اداره کل بنادر و دریانوردی اعلام کرد.
بهروز آقایی با اشاره به لزوم ایجاد زمینه فعالیت‌های رقابتی در ایمنی تجهیزات بین شرکت‌ها و مکان مستقل برای برگزاری جشن‌ها و مناسبت‌ها و ایام خاص برای اشاعه فرهنگ HSE تصریح کرد: ایجاد دبیرخانه HSE واحد برای انجام فعالیت‌‌های تحقیقاتی و طرح‌‌های مطالعاتی از دیگر اهدافی است که در پی راه‌اندازی این مرکز مستقل دنبال می‌شود.
وی ساخت غرفه‌های دائمی برای به روزآوری تولیدات جدید در تجهیزات بهداشت حرفه‌ای و وسایل PPE، تجهیزات آتش‌نشانی، ایجاد جایگاهی برای تبادل اطلاعات فنی و HSE ضمن برگزاری کمیته‌های ایمنی و محیط زسیتی و غیره در مجتمع تعمیرگاهی تجهیزات خشکی را از مشخصه‌‌های این مرکز انحصاری دانست.

 


معاون دارویی سازمان غذا و دارو گفت: کمبودهای دارویی که کمتر از 50 قلم است این هفته برطرف می‌شود و هیچ دارویی نیز در گمرک نمانده است.
شمس‌علی ‌رضازاده در گفت‌وگو با فارس افزود: با اختصاص ارز با نرخ جدید برای واردات دارو و مواداولیه دارویی، تمام داروها و مواداولیه دارویی که از قبل در گمرک مانده بودند، یا کاملا ترخیص و وارد بازار شده‌اند یا مراحل حمل آنها در حال انجام است.
وی ادامه داد: در مورد کمبود دارو در بازار نیز اکنون دیگر موضوعی به عنوان داروی نایاب در کشور نداریم و تعداد داروهایی که ممکن است به عنوان نایاب مطرح باشند کمتر از 10 قلم است که بیشتر هم داروهای خارج از فهرست رسمی دارویی کشور و جزو داروهای تک نسخه‌ای هستند.
رضازاده گفت: تعداد داروهایی که اکنون کمیاب هستند نیز اکنون به زیر 50 قلم رسیده است در حالی که اوایل امسال به حدود 200 قلم رسیده بود. از این تعداد حدود 7 یا 8 قلم داروهای تولید داخل هستند که با ورود مواداولیه آنها به زودی تولید و وارد بازار می‌شوند.
معاون امور دارویی سازمان غذا و دارو افزود: در مورد داروهای ساخته شده خارجی و وارداتی نیز با ترخیص داروها از گمرک هفته جاری این داروها نیز وارد بازار می‌شوند و تا یک هفته آینده موضوعی به عنوان کمبود حاد دارویی در کشور نخواهیم داشت.
رضازاده افزود: در مورد داروهای بیماران خاص به خصوص تالاسمی و هموفیلی نیز کمبود دارو نداریم. یک نوع داروی بیماران قلبی به نام وارفالین کمبود داشت که اکنون وارد بازار و توزیع شده است و دیگر کمبودی ندارد.
معاون سازمان غذا و دارو ادامه داد: داروهای بیماران سرطانی نیز در محموله‌های ترخیص شده از گمرک هستند و به زودی وارد بازار می‌شود. یک نوع داروی مربوط به بیماری روده تحرک‌پذیر به نام آساتور کمبود داشت که این دارو نیز از گمرک ترخیص و وارد بازار شده است.
وی گفت: داروی دوپادور برای بیماران پارکینسون نیز که طی ماه‌های گذشته کمبود داشت، اکنون وارد شده و دیگر مشکل حادی در تامین آن وجود ندارد.
وی اضافه کرد: مردم در هر زمان که برای پیدا کردن یک دارو با مشکل مواجه شدند، می‌توانند با تلفن 1490 تماس بگیرند و از محل توزیع داروی مورد نظر خود مطلع شوند، البته طی روزهای گذشته برخی داروخانه‌های متصل به این شبکه اطلاعات داروهای موجودیشان را به روز نکرده بودند که از آنها خواستیم اطلاعاتشان را در شبکه اطلاعات دارویی به روز کنند تا امکان پیدا کردن سریع داروهای مورد نظر مردم فراهم شود و مردم مشکلی نداشته باشند.

 


عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس‌گفت: وزارت بهداشت نمی‌تواند بگوید هر پزشک عمومی در حیطه کار خودش سونوگرافی هم انجام دهد، زیرا امروزه منبع اصلی درآمد رادیولوژیست‌ها سونوگرافی است.
علی کائیدی با بیان اینکه اصولا رادیولوژیست‌ها که کار سونوگرافی هم انجام می‌دهند از بهترین دانشجویان و نخبگان کشور هستند خاطرنشان کرد: اما متاسفانه به دلیل حمایت‌های ناکافی، شاهد کمبود این نیروها هستیم که با این کمبود اگر قرار باشد تخصص آن‌ها به پزشکان عمومی واگذار شود خطرات احتمالی زیادی به جامعه پزشکی و بیماران وارد خواهد شد.
وی تصریح کرد: در پایان عمر دولت، چنین تصمیماتی آسیب به کشور می‌زند چرا که با این گونه اقدامات کیفیت را فدای کمیت می‌کنیم.
کائیدی، با بیان این که در حال حاضر، این تعداد افراد درصدد هستند تا با ادامه رشته تحصیلی خود بتوانند رادیولوژیست شوند یادآور شد: اگر قرار باشد پزشکان عمومی به کار رادیولوژیست‌ها ورود پیدا کنند دیگر انگیزه‌ای برای این افراد وجود نخواهد داشت چرا معتقدند درآمد اصلی آنها که همان سونوگرافی است از دست می‌رود.

 


مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی بوشهر از توسعه مساحت این منطقه خبر داد و گفت: این اقدام مبارک تولدی دوباره برای رونق اقتصادی بوشهر است.
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، غلامرضا مختاری با بیان اینکه برای توسعه مساحت منطقه ویژه اقتصادی بوشهر از مدت‌ها قبل پیگیری می‌شد، گفت: این اراضی که در مجاورت خور لشکری در شمال آزادراه بوشهر- برازجان، جزیره صدرا و سایر مناطق دریایی مجاور تا مرز جزیره نگین و عباسک به مساحت تقریبی 2 هزار و 700 هکتار است به محدوده منطقه ویژه اقتصادی بوشهر ملحق شده است.وی افزود: با توجه به اهمیت و جایگاه منطقه ویژه اقتصادی بوشهر و با پیگیری‌های ویژه استاندار، ظرفیت اراضی منطقه ویژه از 1880 هکتار به 4580 هکتار رسید.
مختاری گفت: ایجاد و الحاق این محدوده به منطقه ویژه اقتصادی بوشهر نه تنها زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف بوشهر و استان‌های همجوار را فراهم می‌سازد و به روند توسعه و پردازش صادرات کمک می‌کند، بلکه می‌تواند سرمایه‌گذاری کشورهای حوزه خلیج‌فارس و در نهایت افزایش صادرات غیرنفتی را نیز فراهم آورد.

 


رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: خروج هر کالایی از استان به تاییدیه گمرک نیاز دارد و تحت نظارت آنها انجام می‌شود.
امیرحسین نظری، در گفت‌و‌گو با فارس اظهار داشت: براساس مصوبه وزارت صنعت، معدن و تجارت صادرات گندم از خوزستان ممنوع است و قاچاق محسوب می‌شود.وی هرگونه خروج گندم از خوزستان به خارج از کشور را تکذیب و بیان کرد: خروج هر کالایی از استان به تاییدیه گمرک نیاز دارد و تحت نظارت آن‌ها انجام می‌شود و فروش گندم به دلالان عراقی یک شایعه است.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان با بیان اینکه متولی صادرات سازمان صنعت و معدن است، افزود: هیچگونه موردی مبنی بر اینکه دلالان عراقی در بازار گندم خوزستان وجود دارند، گزارش نشده است و از مرزهای بسته خوزستان گندم خارج نمی‌شود.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10