(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 27 تـیـر 1392 - شماره 20545

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
به مناسبت 28 تیر ماه سالروز وفات حضرت خدیجه (س)
بانویی از بهشت
در جلسه علنی خانه ملت کلیات طرح نحوه محاسبه دارایی های ارزی بانک مرکزی تصویب شد
درمکتب امام
«قرآن برنامه‌ سعادت تا قيامت» (بخش دوم و پایانی)
روزه، تنها راه درك معارف خاص
طی نامه‌های جداگانه‌ای به رئیس‌جمهور
لاریجانی «اعطای تسهیلات به مسکن مهر» و ۸ مصوبه دیگر دولت را مغایر قانون اعلام کرد
عضو کمیسیون امنیت ملی مطرح کرد
توضیحاتی درباره گزارش کمیته بررسی حادثه22 بهمن قم
نامه سالک به روحانی وزارت فرهنگ جای جریان فتنه و انحراف نیست
اطلاعیه روابط عمومی مجلس درباره مکاتبات معاونت نظارت با دولت
بان‌کی‌مون:‌ عراق تصمیم جدی برای اخراج منافقین دارد
   


سمیرا خطیب‌زاده
خدیجه کبرا(س) در کنار دختر پاکش حضرت زهرا(س)، از برترین الگوهای تکرار ناپذیر تاریخ برای زنان مسلمان و انسان‌های آزاده است.
خدیجه(س) نور چشم پیامبر بود و گرمای مهر آمنه را برای او داشت. وی، سرآغاز صف «السابقون» در ایمان بود.
حضرت محمد(ص)، از روزگار جهل و شرک و تعصب، رنج‌ها و زخم‌ها دیده بود و خدیجه آمده بود تا مرهمی باشد بر آن همه درد.
محمد‌(ص)، مرد حقیقت و مهر، در سیمای خدیجه(س)، نور صداقت و معرفت را یافته بود.
محمد(ص) از روزگار خویش رنج‌های زیادی کشید؛ ولی هیچ یک از آنها روح او را چون وداع با خدیجه، این سان بارانی نکرده بود.
روزهای با خدیجه روزهای آفتابی پیامبر(ص) بود. وفات خدیجه، بانوی محبت و غمخوار محمد(ص) بر ایشان آنچنان گران آمد که سال رحلتش را «عام الحزن» یعنی سال اندوه نامید و همواره از او به نیکی یاد می‌کرد.
بلندی مقام او تنها نه از همسری رسول خدا(ص)، که از هم پایی با او در جاده تنهایی بود.خدیجه یعنی کاشانه ایمان، در تنگنای دوران. پروازش تلخ‌ترین حقیقتی بود که گلوی پیامبر را فشرد.
بی‌جهت نبود که پیامبر(ص) در جواب علت وفاداری و محبت به خدیجه پس از مرگ او فرمود: «او به من ایمان آورد، هنگامی که مردم کفر ورزیدند و مرا تصدیق نمود، هنگامی که آنان تکذیب کردند. با ثروت خویش مرا یاری داد، هنگامی که آنان مرا محروم کردند.» 1
در عصر جاهلیت که زنان نیز مانند مردان آن عصر به افکار و رفتار جاهلی آلوده بودند؛ خدیجه‌(س) از چنان پاکی و طهارتی برخوردار بود که به «طاهره» شهرت یافت.
استواری امروز بنای دین، از برکت خشت نخستین خدیجه است، در تعریف خدیجه(س) همان بس که فاطمه از دامان او برخاست و همه وجود خود را وقف محمد(ص) کرد.
عظمت مقام خدیجه(س) از سربلندی او در امتحانی بود که با تمام تنهایی، لحظه‌ای در حقانیت رسول خدا(ص) شک نکرد.
اگر نبود دست یاری‌گر خدیجه(س)، شعله دین اسلام در شعب ابی‌طالب خاموش می‌شد.
بی‌دلیل نیست که «سنیه فراعه»، از دانشمندان عرب درباره عظمت خدیجه(س) اینگونه می‌گوید:‌«تاریخ در مقابل عظمت ام‌المؤمنین خدیجه(س) سر فرود می‌آورد و در برابرش دست‌ بسته متواضعانه می‌ایستد».
خدیجه(س)، مظهر خلوص و تمثیل «عبادالله الصالحین» بود.
درک آسمان عظیمی، همچون رسول خدا(ص)، نیازمند اقیانوسی مانند خدیجه کبرا بود تا تصویر آسمانی او را در تمام خویش منعکس کند.
خدیجه (س) بانویی بود که دارایی‌اش موجب والایی‌اش و ثروتش ابزار همت و کرامتش بود.
جبرئیل درباره خدیجه(س) می فرماید:‌«یا محمد! بر خدیجه‌(س) از جانب پروردگارش سلام برسان و او را به خانه‌ای از زبرجد در بهشت بشارت ده».
کوچ خدیجه کبرا(س)، هجرت خورشیدی بود که هم خانه آسمان و هم شانه حماسه‌های نورانی‌اش بود.
حضرت خدیجه‌(س) یکی از چهار زن کامله آفرینش بود که دوازده ستاره درخشان امامت از وجود او ریشه گرفته‌اند.
همسری رسول خدا(ص)، لیاقتی می‌خواست که ذات مقدس الهی، این شایستگی را در وجود حضرت خدیجه‌(س) آفرید. استواری درخت را از میوه شیرین آن می‌توان شناخت و معنای خدیجه را از زلالی زهرا(س).
سلام خداوند بر خدیجه، سلام بر مونس محمد امین(ص)، سلام بر مادر زهرا(س)، سلامی به پاکی آب و آیینه!
کجایی ای دستان بخشنده، ای شیرین لقای رسول خدا، ای انیس تهی‌دستی دین، ای همسر و هم سر رسول خدا؛ خوشا بر بهشت برین که بانویی همچون تو را در برگرفته است!
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- صدیقه توانا، هم‌نشین آفتاب، کیهان
28/9/ 1378، ص 6

 


نمایندگان مجلس کلیات طرح نحوه محاسبه و تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی و مصرف سود حاصل از آن را بررسی و تصویب کردند.
رسیدگی به کلیات طرح نحوه تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از جمله دستور کارهای نشست علنی روز چهارشنبه خانه ملت بود.
در ابتدای بررسی کلیات طرح نحوه تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی، مهدی کوچک‌زاده نماینده مردم تهران ضمن مخالفت با این طرح، با اشاره به اینکه طبق قانون، هزینه حاصل از نوسانات قیمت ارز صرف بدهی‌های دولت می‌تواند شود، گفت: این کار در دولت آقای خاتمی و آقای هاشمی هم اجرا شده است و اینکه هزینه نوسانات ارزی صرف بدهی‌های دولت شود، غیرقانونی نیست.
کوچک‌زاده افزود: مرکز پژوهشها را وقتی سرچ می‌کنیم 218 بار کلمه طرح و 98 بار کلمه اصلاح به کار رفته است و این نشان می‌دهد که ما 50 درصد مصوبات خود را اصلاح می‌کنیم چون به هنگام تصویب دقت لازم را نداریم.
نماینده مردم تهران با بیان اینکه دعواهای سیاسی کشور را با مشکل مواجه کرده است، گفت:‌ ما نباید با دعواهای سیاسی برای معیشت و اقتصاد کشور مشکل خلق کنیم.
وی با انتقاد از مطالب مطروحه در برخی رسانه‌ها مبنی بر تخلف و اختلاس 74 هزار میلیاردتومانی گفت: اینکه ما با یکدیگر دعواهای سیاسی داریم دلیل نمی‌شود که همدیگر را به اختلاس و تهمت متهم کنیم.
در ادامه محمد قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان در مجلس و از موافقان این طرح، با بیان اینکه دولت در تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی طبق بند «ب»‌ ماده 26 قانون پول و اعتبار عمل نکرده است، گفت: ما می‌خواهیم با یک تصمیم درست جلوی تصمیم غلط را بگیرم.
عثمانی گفت: دولت می‌خواهد بعد از پایان کار خود، اینگونه وانمود کند که هیچ پرداخت غیرقانونی صورت نگرفته است در حالی که اینگونه نیست و نمی‌توان با این روش بدهی‌های دولت را پرداخت کرد.
نماینده مردم بوکان در مجلس تاکید کرد: اینکه دولت به بانک مرکزی بدهکار است درست است اما باید بررسی شود که دولت به دلیل چه تخلفاتی به بانک مرکزی بدهکار شده است.
عثمانی تاکید کرد: کجای بودجه اجازه دادیم که دولت از بانک مرکزی استقراض کند، این پول برای پوشاندن تخلفات دولت اختصاص یافته است.
مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود نیز در مخالفت با کلیات این طرح گفت:‌ آقای عثمانی گفتند می‌خواهیم جلوی تصمیم غلط را بگیریم در حالی که بنده از ایشان سوال می‌کنم چطور می‌توان جلوی یک تصمیم غلط را با بی‌قانونی گرفت.
وی افزود: در تعیین قیمت ارز مجلس نیز نقش داشته است و دولت طبق نظر مجلس قیمت ارز را تعیین کرده است لذا نباید طوری سخن گفته شود که انصاف رعایت نشود.
نماینده مردم لنگرود همچنین گفت: وقتی ما قانون پول و اعتبار را در کشور داریم و به فرض این قانون اجرا نمی‌شود چرا باید قانون دیگری وضع کنیم؛ قانون راهکارهای مقابله با بی‌قانونی را پیشنهاد کرده و اگر خلافی در قانون صورت می‌گیرد باید طبق قانون برخورد کرد.
در ادامه جلسه علنی روز گذشته مجلس، احمد توکلی نماینده مردم تهران نیز در موافقت با کلیات طرح نحوه محاسبه و تسعیر دارایی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال 92 و مصرف سود حاصل از آن گفت: ماجرا از این قرار است که دولت نرخ ارز را دو برابر کرده و اکنون 74 هزار میلیارد تومان پول از نحوه تسعیر دارایی و بدهی‌های بانک مرکزی خلق شده است.
وی با اشاره به استناد نمایندگان مخالف به ماده 26 قانون پول و اعتبار گفت: ماده 26 تاکید کرده که دولت باید مازاد درآمدهای خود را به خزانه واریز کند اما چنین اتفاقی در عمل رخ نداده است.
توکلی با بیان اینکه دولت 10 تخلف و 3 نقض از قانون اساسی داشته است، اظهار داشت: ما می‌گفتیم که دولت 11 هزار میلیارد تومان در بحث هدفمندی یارانه‌ها بدهکار است و اکنون این موضوع ثابت شده است چون دولت می‌خواهد این مبلغ را از 74 هزار میلیارد تومان پرداخت کند.
وی با بیان اینکه روش دولت برای تسعیر دارایی‌های بانک مرکزی و نحوه مصرف سود حاصل از آن به پایه پول ملی و اقتصاد ملی ضربه می‌زند، گفت: ما ناچار شدیم طرحی را برای اصلاح قانون تنظیم کنیم تا سود حاصل از تسعیر دارایی و بدهی‌های بانک مرکزی به پایه پول ملی لطمه نزند تا انشاءالله در دولت جدید و با عنایت امام زمان و همکاری همگان زمینه تقویت قدرت پول ملی فراهم شود.
وی در ادامه از نمایندگان خواست از کلیات این طرح موافقت کنند.
پس از آن حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به عنوان نماینده کمیسیون در دفاع از نحوه محاسبه و تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۲ و مصرف سود حاصل از آن،‌ اظهار داشت: تسعیر یک کار حسابداری است، اما آیا پول ناشی از این تسعیر به حساب بانک مرکزی ریخته شده و سودی گیر بانک مرکزی آمده است؟ خیر؛ اینگونه نیست. آنچه ناشی از این تسعیر است، تغییر حسابداری است و از این نظر از سوی علم حسابداری به سود تحقق نیافته تعبیر می‌شود. باید بر روی این موضوع مناقشه کنیم.
وی با تاکید بر اینکه دو نوع سود وجود دارد، اظهار داشت: یک نوع سود تحقق یافته و دیگری سود تحقق نیافته است که آن سود تحقق نیافته محاسباتی است که ما انجام می‌دهیم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه افزود: در حال حاضر که این تسعیر انجام می‌گیرد، ممکن است که در سال‌های بعد دارایی خارجی بانک مرکزی به بازار عرضه شود و البته خود این خلاف قانون است. دارایی‌های خارجی بانک مرکزی از اینجا حاصل شده که بانک مرکزی ارز خود را نتوانسته‌است در بازار بفروشند و به بانک مرکزی دادند و بانک مرکزی در مقابل آن پول فروخته است و پایه پولی را توسعه داده است.
مصباحی مقدم تاکید کرد: دولت نیامده تا برای تمام وجوه قبا بتراشد، بلکه آمده و تنها برای ۷۴ هزار میلیارد تومان که مساوی بدهی دولت و شرکت‌های دولتی به بانک مرکزی است و هرگونه تخلفاتی که اتفاق افتاده است، اقدام کرده تا بدهی‌ها را تسویه کند.
وی تاکید کرد: دولت می‌خواهد برای تحویل ساختار به دولت بعدی همه بدهی‌های خود را تسویه کرده باشد، اما آیا درآمدی بوده که حالا بوسیله آن بدهی پرداخت شده باشد؟ در حالیکه هیچ درآمدی کسب نشده و تنها دل خود را خوش کرده‌اند. دولت می‌خواهد با این اقدام به بانک مرکزی بگوید حالا که بدهکار شما نیستیم، به ما تسهیلات بدهید و یا از بانک مرکزی استقراض کند.
بر اساس این گزارش علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی بعد از استماع نظر موافق و مخالفان کلیات این طرح و نظر نماینده کمیسیون تخصصی و دولت، کلیات این طرح را به رای نمایندگان گذاشت که با 171 رای موافق، 37 رای مخالف و 12 رای ممتنع تصویب شد.
در صورت تصویب نهایی این طرح، افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی ناشی از تغییر نرخ برآوری ارز، طلا و جواهرات، سود تحقق یافته تلقی نشده و مشمول مالیات نمی‌شود و در عین حال مابه‌التفاوت آن در حسابی تحت عنوان مازاد حاصل از ارزیابی خالص دارایی‌های خارجی منظور و در بخش سرمایه بانک مرکزی ذیل حساب اندوخته‌ها در ترازنامه منعکس و گزارش خواهد شد.
تغییر نحوه انتخاب اعضای اصلی هیئت‌رئیسه اتاق اصناف
نمایندگان مجلس همچنین در جلسه علنی روز چهارشنبه و در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور
با تصویب ماده ۲۲ این لایحه، مقرر کردند که در مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها، هیئت رئیسه اتاق‌های اصناف شهرستان دارای ۵ عضو اصلی به ترتیب شامل یک رئیس، دو نایب رئیس (اول و دوم)، یک دبیر و یک خزانه‌دار و دو نفر عضو علی‌البدل باشد.
همچنین دو نفر از اعضای اصلی هیئت رئیسه از بین صنوف تولیدی - خدمات فنی، دو نفر از صنوف توزیعی - خدماتی و یک نفر از حائزین اکثریت آراء انتخاب می‌شوند.
بهارستان‌نشینان این ماده را با ۱۶۰ رای موافق، ۷ رای ممتنع و بدون رای مخالف به تصویب رساندند.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین با تصویب ماده ۲۳ این لایحه، مقرر کردند که از اتاق اصناف شهرستان در اولین جلسه هر دوره، هیئت رئیسه اتاق را برای مدت ۴ سال انتخاب شده و انتخاب مجدد اعضای مذکور در محدوده مقررات ماده ۱۲ این لایحه بلامانع است.
نمایندگان پارلمان این ماده را نیز با ۱۶۶ رای موافق، ۶ رای مخالف و ۷ رای ممتنع به تصویب رساندند.
علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از پایان جلسه علنی روز گذشته اعلام کرد که لایحه تمدید مدت اجرای آزمایشی قانون استخدام نیروی انتظامی از سوی دولت رسیده است که اعلام وصول می‌شود.
محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را به‌عهده داشت، زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد و گفت: جلسه آینده مجلس شورای اسلامی روز یک‌شنبه ۳۰ تیرماه، ساعت ۸ صبح و با ادامه بررسی دستور هفتگی مجلس برگزار می‌شود.

 


قدر این ملت را بدانید!
به:
- مجلس
- و دولت
- و دست‌اندرکاران توصیه می‌کنم که قدر این ملت را بدانید و در خدمتگزاری به آنان، خصوصاً مستضعفان و محرومان و ستمدیدگان که نور چشم ما و اولیاء نعم همه هستند و جمهوری اسلامی ره‌آورد آنان (است) و با فداکاری‌های آنان تحقق پیدا کرد و بقاء آن نیز مرهون خدمات آنان است، فروگذار نکنید. آیین انقلاب اسلامی - ص462

 


از مجموع آن چيزي كه بر پيامبر خدا (ص) نازل مي‌شود، آنچه كه با قلب تناسب دارد، «نور» است كه در «قلب»؛ قرار مي‏گيرد. آنچه كه به چشم مي‌آيد، خطوطي است كه انسان مي‌بيند: «فِي صُحُفٍ مُكَرَّمَةٍ * مَرْفُوعَةٍ مُطَهَّرَةٍ * بِأَيْدِي سَفَرَةٍ * كِرامٍ بَرَرَةٍ»(1)؛ آيات، نوشتاري است كه توسط جبرييل نازل و در برابر چشم پيامبر (ص) نشان داده مي‌شود. اصواتي است كه گوش پيغمبر، آن را مي‌شنود. گويا وحي تمام وجود پيامبر (ص) را در بر مي‏گيرد؛ از قلب گرفته تا گوش و زبان و چشم. قلب آن را درك مي‌كند، گوش مي‌شنود، زبان آن را تكرار مي‌كند و چشم خطوط را مي‏بيند.
كربلايي كاظم، نشانه اعجاز خداوند و قرآن
در اينجا ممكن است بگوييد خطوط قرآن به چه معناست؟ پيغمبر (ص) درس نخوانده بود تا بتواند خط را بخواند؟ ماجراي كربلايي كاظم ساروقي از الطاف بزرگ خداست كه به اين پرسش، پاسخ مي‌دهد. ماجراي كربلايي كاظم را به صورت جدي پيگيري كنيد و با شخصيت اين مرد الهي آشنا شويد. او کاملاً بي‌سواد بود. در نوجواني در كنار پدر خود، كشاورزي مي‌كرد و گندم و جو مي‏كاشت. گويا در يك ماه رمضان يا ماه ديگر، يك مبلّغ روحاني به روستاي ساروق مي‌رود و درباره احكام و و مسائل الهي، به ويژه درباره خمس و زكات و اموال حلال و حرام مطالبي را به مردم روستا مي‌گويد. اين نوجوان كه در آغاز سنّ تكليف قرار داشته، مي‏بيند كه براساس مسائل اسلامي، پدر او بايد خمس بدهد. كربلايي كاظم نيز با همان سن اندك به پدر مي‏گويد: شما نيز اموال خود را محاسبه كن و خمس آن را بپرداز. گويا پدر ايشان حرف او را نمي‌پذيرد. كربلايي كاظم به پدر خود مي‌گويد: در اين صورت زميني كه قرار است بعداً به من برسد، از زمين خود جدا كنيد و به من بدهيد تا من خود مخارج و اموالم را حساب كنم. پدر ايشان موافقت مي‏كند و زمين زراعي كوچكي را به فرزند خود مي‏دهد. كربلايي كاظم، خمس زمين را مي‌پردازد و شروع مي‏كند به كشاورزي كردن در زمين. جو و گندم مي‏كاشت تا از آن به عنوان خوراك استفاده كند و پنبه مي‏كاشت تا براي خود لباس تهيه كند. تمام امتيازات اين مؤمن همين بود كه دستورات خدا را انجام مي‏داده است. يك روز براي آبياري به زمين خود مي‏رود. خسته از كار و تلاش استراحت مي‌کند. ناگهان چند نفر محترم به نزد او رفته و نشاني امامزاده روستا را مي‏پرسند. كربلايي كاظم مسير را به آنها نشان مي‌دهد آن افراد محترم به او مي‏گويند اگر شما به همراه ما بياييد، بهتر است. ايشان آن افراد محترم را تا امامزاده همراهي مي‌كند. وقتي وارد امامزاده مي‏شوند كربلايي كاظم، محيط امامزاده را غير از آن چيزي كه هميشه مي‏ديده، مي‌بيند. محوطه امامزاده نوراني و دور تا دور امامزاده، با نور سبزي، قرآن نوشته شده بود. آن افراد به او مي‏گويند «بخوان»؛ كربلايي كاظم مي‏گويد: من سواد ندارم. مي‏گويند: مي‏تواني و بخوان. كربلايي كاظم مي‏بيند آنچه كه دور تا دور امامزاده نوشته شده، گويا در قلب او نيز نوشته شده است و در درون خود مي‌تواند آنها را ببيند. شروع به خواندن كه مي‏كند، از هوش رفته و مدتي در آنجا مي‌افتد. پس از ساعت‌ها اهالي روستا به سراغ او مي‌آيند و او را پيدا مي‌كنند. وقتي براي مردم ماجراي خود را تعريف مي‌كند، مشهور شده و او را به نزد علما در قم و ديگر شهرها مي‌برند. مرحوم نواب صفوي رضوان الله عليه ايشان را به نزد علماي مصر مي‌برد تا او را امتحان ‏كنند.
او با عنايت و لطف خدا، حافظ قرآن شده بود. مي‏نشست و با همان لباس ساده روستايي، بي‌هيچ ادعا و تشريفاتي قرآن مي‌خواند. علاوه بر حفظ تمام آيات قرآن، الفاظ قرآن را نيز به ترتيب مي‏دانست و همچنين اطلاعات بسيار ارزشمندي از قرآن را مي‏دانست. بعضي از كساني كه ايشان را خصوصي ديده و آزموده بودند، مي‌گفتند ايشان خواص آيات قرآن را نيز مي‏دانست. فلان آيه چند حركت و چند نقطه دارد. علاوه بر اين در هر كجا كه آيات قرآن نوشته شده بود، آنها را مي‏خواند با اينكه اصلاً سواد نداشت. مي‏گفت آيات قرآن نور دارد.
اگر خداوند بتواند روستايي ساده و بي‌سوادي را خوانا و حافظ قرآن قرار دهد، آيا پيامبر خدا (ص) را نمي‌تواند حافظ و داناي قرآن قرار دهد؟ آيا با اين همه نشانه روشن و آيات و احاديث و گفته‌هاي بزرگان دين، جفا نيست وحي و قرآن را ذهنيت پيغمبر (ص) و تجربه شخصي و ديني بدانيم؟ تجربه ديني ترجمه‏اي از عبارت‌هاي غربي‌هاست. پيغمبر خدا (ص) را به اندازه درويشي چله‏نشين، پايين مي‌آورند و مي‏گويند: «قرآن درك شخصي اوست و براي ديگران حجيّت ندارد! آنچه كه او درك مي‏كرد اموري مبهم بود! علم حضوري، تفصيل، مفاهيم و الفاظ ندارد. اين الفاظ را خود پيغمبر براساس ذهنيت عرفي كه از مردم عرب داشته، گفته است!»
خداي تعالي بزرگترين منت را بر بشريت گذاشته و تا روز قيامت قرآن را حفظ خواهد كرد:«إِنّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَ إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ»(2) ؛ به آن كسي كه قرآن را حاصل خلسه پيامبر (ص) مي‌داند بايد گفت آيا «نَزَّلْنَا الذِّكْرَ»؛ يعني خلسه؟ «إِنّا لَهُ لَحافِظُونَ»؛ يعني حفظ تجربه شخصي و ديني پيامبر(ص)؟
قرآن، عظيم‌ترين نعمت خالق بر بندگان
شرافت ماه رمضان به اين است كه قرآن در آن نازل شده است. همه امور ديگر حاشيه‌اي است. اهميت ماه رمضان به نزول قرآن است. خداوند به احترام اين ماه شريف، اين كتاب عظيم را، در اين ماه نازل فرموده است. قرآن نعمت خداست در بين بندگان. اگر قرآن در بين ما نبود، اعتبار آن سخنان پيامبر خدا (ص) از كجا و چگونه براي ما ثابت مي‏شد؟ حتي اگر مي‏دانستيم كه پيغمبر (ص) آنان را گفته است تا زماني كه قرآن عصمت پيغمبر را اثبات نكرده و نفرمايد كه هر آنچه پيغمبر مي‏گويد، از جانب ماست و شما بايد اطاعت كنيد، ما چه دليلي داشتيم كه پيغمبر هر آنچه مي‏گويد، صحيح است؟ اگر قرآن نبود، به چه چيز مي‏توانستيم ، در مقابل اديان مختلف استناد بكنيم؟ قرآن مي‌فرمايد: «قالَتِ الْيَهُودُ لَيْسَتِ النَّصاری عَلی شَيْءٍ وَ قالَتِ النَّصاری لَيْسَتِ الْيَهُودُ عَلی شَيْءٍ»(3)؛ يهوديان، مسيحيان را لعنت و مسيحيان، يهوديان را لعنت مي‏كردند. هر كدام مي‌گفتند: ابراهيم از ماست. اگر قرآن نبود از كجا مي‌دانستيم حق و باطل كدام است؟ قرآن نعمت عظيمي است كه سعادت ميلياردها انسان را در طول تاريخ تضمين مي‏كند، مسلمانان، مستقيم از آن بهره‌مند مي‌شوند و غير مسلمانان در شعاع علوم و معارف اسلامي و احكام و هدايت‏هاي قرآن از آن استفاده مي‌كنند. روز به روز اسلام در حال گسترش است و روزي خواهد آمد كه اسلام همه عالم را فرا مي‏گيرد: «لِيُظْهِرَهُ عَلَی الدِّينِ كُلِّهِ»(4)؛ همه اين بركات به واسطه قرآن كريم است.
خدا براي قرآن كه براي سعادت بشر تا روز قيامت نازل شده، احترام فراواني قائل است و براي ماهي که قرآن در آن نازل شده است فضيلت‌هايي قرار داده است.
كسي نمي‌تواند بگويد يك روز پيش از ماه رمضان، روزه مي‏گيرم و روزهاي پاياني يا روز ديگر آن را روزه نمي‏گيرم. ماه رمضان زمان مشخصي دارد. از زمان رؤيت هلال، تا هلال شوال بايد امساك نمود. هيچ كسي حق ندارد آن را پيش و پس و جابه جا كند و مثلاً بگويد امسال ماه رمضان در تابستان قرار گرفته پس روزه نگيريم. سال‏ها پيش يكي از مفتيان كشورهاي اسلامي فتوا داده بود که چون اقتصاد كشور ما نوپا و ضعيف است كارگران در ماه رمضان روزه نگيرند و در يك ماه ديگر روزه بگيرند. امام سجاد (ع) در دعاي استقبال از ماه رمضان تأكيد مي‏فرمايد كه خداي متعال اجازه نمي‏دهد يك روز از ماه رمضان جا به جا شود. روزه را در هر حالت و زماني كه باشد، بايد گرفت. روز كوتاه باشد يا بلند، گرم باشد يا سرد. زمان روزه مسلمان‏ها ماه رمضان است اين نشانه اهميت و عظمت اين ماه شريف است. در غير اين صورت خدا مي‏فرمود: يكي از دوازده ماه را روزه بگيريد يا مي‌توانيد يك ماه آن را جلو يا عقب اندازيد.
روزه، تنها راه درك معارف خاص
اينكه در يك ماه، همه مسلمان‌ها در سراسر دنيا مشغول عبادت خدا باشند، بركات و نورانيتي براي همه انسان‌ها و جامعه به ارمغان مي‏آورد كه با تفرقه به دست نمي‌آيد. اين احكام دقيق و مشخص، بركات و نتايج ارزشمندي نصيب انسان مي‌سازد. بسياري از نتايج احكام، امروز با رشد علم ثابت شده است. در زمان پيغمبر اسلام، براي بسياري از مردم فلسفه احكام روشن نبود. در آن زمان مردم صرفاً براي اطاعت از دستور خدا آن را مي‌پذيرفتند اما امروز براي يكايك احكام حكمت‏هاي فراواني ثابت شده و هر روز نيز بيشتر روشن مي‏شود. به يقين در روزگاران آينده، بشر بيش از گذشته، از فوايد احكام روزه آگاه خواهد شد. ويژگي خاص ماه رمضان باعث مي شود كه روح انسان، در اين ماه، از آلودگي‌ها پاك شده و آماده دريافت فيوضات الهي شود. در اين مورد شواهد محكمي وجود دارد. بزرگان تأكيد دارند، استعدادي كه انسان براي درك معارف و حقايق، در سايه روزه گرفتن پيدا مي‏كند، با هيچ عبادتي ممكن نيست. اگر خداي متعال روزه را بر ما واجب نكرده بود، امت اسلامي از دريافت بركات فراوان و فيوضات بيكران الهي محروم مي‏ماند. خداي متعال بر امت اسلامي رحمت خود را عنايت فرمود و ماه رمضان را قرار داد. و روزه را واجب نمود تا هر كسي به اندازه تلاش خود از روزه بهره‌مند شده و اموري را درك كند كه در ايام سال و در غير حالت روزه ميسر نيست. خوشا به حال آناني كه در اين ماه شمّه‏اي از حقايق و معارف الهي را درك مي‏كنند و قطره‌اي از حلاوت و لذّت انس با خدا را مي‌چشند، خوشا به حال آنان! اينان كساني هستند كه پس از ماه رمضان نمي‌توانند روزه گرفتن را ترك كنند. آنهايي كه شيريني روزه را مي‏چشند، در پايان ماه رمضان مي‏گويند: اي كاش در همه سال روزه واجب بود.
سخنرانی آيت‌الله مصباح يزدي (دامت بركاته) در دفتر مقام معظم رهبرى - قم - 19/06/87
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. عبس / 13-16. 2. حجر / 9. 3. بقره / 113. 4. توبه / 33.
زلال بصیرت در ماه مبارک رمضان روزهای فرد منتشر می‌شود.

 


رئیس مجلس شورای اسلامی با ارسال نامه های جداگانه ای به رئیس جمهور، «اعطای تسهیلات به مسکن مهر» و ۸ مصوبه دیگر دولت را مغایر قانون اعلام کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌های جداگانه به رئیس جمهور 9 مصوبه هیئت وزیران را ملغی الاثر اعلام کرد.
«ارائه تسهیلات به پروژههای مسکن مهر»، «افزایش امتیازات موضوع فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری در مورد کارکنان مشمول این قانون در وزارت کشور»، «تعیین تکلیف برای مانده وجوه دریافتی از محل جزء «ب» بند (2) ماده واحده قانون بودجه سال 1390»، «وظایـف چند وزارتخانه در اسـتان آذربایجان شرقی»، «معافیت مالیاتی شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی»، «افزایش سرمایه بانک مرکزی»، «وظایف بانک مرکزی، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌ها در سفر به استان سمنان»، «اصلاح مصوبه شماره157383/ت40281هـ مورخ 5/9/1387»، «اصلاح مصوبه شماره 257902/ت48663هـ مورخ 23/12/1391 ناظر به واگذاری مجموعه ورزشی آزادی، انقلاب و... به وزارت ورزش و جوانان»، موضوعات مصوباتی است که در نامه های لاریجانی به احمدی نژاد مغایر قانون اعلام شده است.

 


عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در حاشیه جلسه علنی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اشاره به حادثه 22 بهمن قم از کش دادن 6 ماهه این موضوع انتقاد کرد.
جواد کریمی قدوسی درباره‌ حادثه‌ قم و بررسی این موضوع توسط کمیته‌ای در ذیل کمیسیون امنیت ملی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب در اظهارنظرهایی درباره‌ حادثه قم، به کسانی که اعتراض‌شان به این شکل صورت گرفت، فرمودند اگر حزب‌اللهی هستید این کارها را نکنید.
این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس خاطرنشان کرد: پیرو این قضیه در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی جلسه‌ای بدون حضور اعضا در هیئت رییسه کمیسیون تشکیل شد و از مسئولان امنیتی استان قم دعوت به عمل آمد تا در این زمینه گزارشی ارائه کرده و حادثه را تجزیه و تحلیل کنند.
وی افزود: در همین زمینه آقای بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی، «حقیقت‌پور» را به عنوان مسئول این کمیته بررسی‌کننده انتخاب کرد.
کریمی قدوسی ادامه داد: ما در کمیسیون امنیت ملی به این نحوه تشکیل کمیته اعتراض کردیم و گفتیم بر خلاف آیین‌نامه کمیسیون این کار انجام شده است، در حالی که کمیسیون امنیت ملی و سیاست‌خارجی مجلس کمیته‌ای با همین عنوان دارد که مسائل امنیتی را پیگیری می‌کند و هر اتفاق امنیتی که در کشور به وجود می‌آید به این کمیته ارجاع داده می‌شود تا ضمن انجام تحقیقات گزارشی را ارائه کند؛ لذا در این بخش معتقد هستیم که آیین‌نامه رعایت نشده است.
کریمی قدوسی افزود: این‌که محتوای گزارشی که ارائه شده چه بوده برای ما مشخص نیست؛ زیرا مدعی بودند که 600 صفحه گزارش تهیه شده که تنها 200 صفحه از آن عکس اعضای کمیته و دیدارهایی که با استاندار و علما داشته‌اند بوده است.
وی تصریح کرد: اعضای کمیته مدعی هستند با 9 مرجع تقلید دیدار کردند و به نقل از آنها می‌گویند اگر گروه پرتو که وابسته به مؤسسه‌ امام خمینی در قم است، ریشه‌کن نشود، قم آرامش نمی‌یابد. آقای آشتیانی نماینده مردم قم این موضوع را بررسی کرده و گفتند این ادعا کاملا خلاف است و مراجع تقلید هرگز چنین کلماتی به کار نبردند.
کریمی قدوسی افزود: کسانی که به آقای لاریجانی معترض شده بودند بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب به دادستانی قم مراجعه کرده و با ابراز ندامت خواسته بودند که آنها را محاکمه کنند. آنها گفته بودند چون آقا از دست ما ناراحت است برای ما حکم زندان بنویسید تا برویم زندان و آرام شویم.
عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه بهتر بود بعد از بیانات رهبر معظم انقلاب بحث حادثه قم دنبال نمی‌شد، افزود: فعلا قرار شده است که گزارش‌شان را منتشر نکنند اما قبل از اینکه گزارش منتشر شود، آقایان مصاحبه کردند و درباره محتوای گزارش مطالبی گفتند که ما آنها را درست نمی‌دانیم؛ چرا که اگر قرار باشد این گزارش منتشر شود افراد دیگری هم هستند که حرف‌های مهمتری برای گفتن دارند.
وی از واکنش نمایندگان مجلس به گزارش کمیته بررسی حادثه قم اشاره کرد و افزود: نمایندگان در حال تنظیم نامه‌ای هستند و خطابش احتمالا به جایی است که گزارش‌ها به آنجا ارجاع می‌شود تا درباره ماهیت واقعی موضوع حادثه قم مطالبی منتشر شود.
کریمی‌قدوسی افزود: اینکه برخی به دنبال این هستند که ثابت کنند حادثه قم سازماندهی شده بوده درست نیست.
به گزارش فارس، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در گزارش حادثه قم برخی نهادها متهم شده‌اند، افزود: این آقایان بدون اینکه با مسئولان این نهادها گفت‌وگو کنند و حرف آنها را بشنوند به صرف برخی پیامک‌های رد و بدل شده، آنها را زیر سؤال برده‌اند که این جفای بزرگی به انقلاب است.

 


رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی معرفی مسجدجامعی به عنوان وزیر ارشاد دولت یازدهم از سوی خاتمی را نوعی سهم‌خواهی  خواند و از نامه اش به رئیس جمهور منتخب در معرفی ویژگیهای وزیر فرهنگ جدید خبر داد.
احمد سالک در گفتگو با مهر در ارزیابی جلسه رئیس جمهور منتخب با نمایندگان مجلس شورای اسلامی گفت: جلسه بسیار صمیمی و خوبی بود و ادامه این جلسات مفید خواهد بود.
نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از برخی اظهارات روحانی گفت: روحانی در جلسه مشترک مطالب متنوعی را مطرح کرد که بعضی از این مطالب جای سوال و ایراد دارد و شاید به بیان  دیگر می توانستند با ادبیات و دقت بیشتری صحبت کنند مخصوصاً آماری که در خصوص بیکاری ارایه دادند.
سالک اظهارات خاتمی را نوعی سهم خواهی نسبت به دولت منتخب خواند و گفت: مجلس تا کنون با دولت منتخب در خصوص وزیر فرهنگ و ارشاد رایزنی نداشته است. وی با اشاره به نامه ای که در جلسه مشترک به رئیسی جمهور منتخب داده است، گفت: در جلسه مشترک نامه ای به آقای روحانی دادم و در آن نامه مهمترین شاخصه های وزیر فرهنگ و ارشاد دولت یازدهم را تبیین کردم.
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص متن این نامه گفت: در این نامه تاکید کردم وزیر فرهنگ باید انسان عالمی باشد که محتوای مسایل دینی را درک کند، وزیر فرهنگ باید انقلابی و دارای تجربه در حوزه فرهنگ باشد.
وی ادامه داد: لزوم وجود تجربه در مسایل فرهنگی بدین معنا نیست که وزیر پیشنهادی حتماً قبلاً نیز وزیر بوده باشد مهم این است که وزیر پیشنهادی محتوای کار فرهنگی را بفهمد.
سالک افزود: در نامه خود به رئیس جمهور منتخب تاکید کردم که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آینده باید فردی متدین و متخصص باشد، سیاست های آینده وزارت ارشاد نمی تواند خارج از اصل 110 قانون اساسی باشد، آقای روحانی باید از به کار گرفتن عناصری که در فتنه و جریان انحرافی هستند پرهیز کند نمی توان فرهنگ این مملکت را دست کسانی داد که وابستگی به جریان های خلاف دارند.

 


روابط عمومی مجلس درباره ابهامات مطرح شده در رسانه‌ها درخصوص مکاتبات معاونت نظارت مجلس با دولت اطلاعیه‌ای صادر کرد.
به گزارش اداره اخبار مجلس ،در این اطلاعیه آمده است:
مغایرت مصوبه دولت با قوانین استخدامی کشور درباره استخدام‌های موسوم به طرح مهرآفرین بر اساس رای هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین در اجرای اصول 138 و 85 قانون اساسی از سوی مجلس به دولت ابلاغ شده است و در نظریه ابلاغی هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه نیز در این مورد به اقدام قانونی مجلس ایرادی وارد نشده و تاکنون نیز مغایرت قانونی مصوبه دولت به طور کامل مرتفع نگردیده و کماکان غیرقانونی است.
همچنین به مصوبه مورخ 6/10/1391 مجلس شورای اسلامی در اصلاح ماده 53 قانون برنامه پنج ساله مبنی بر ممنوع بودن سرپرستی هر وزارتخانه فاقد وزیر توسط وزیر دیگر، در نظریه ابلاغی هیئت عالی رفع اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه نیز ایرادی گرفته نشده و طبق این قانون تخلف دولت در این مورد محرز بوده است.
این اطلاعیه افزوده است: مکاتبات معاونت نظارت در اجرای مصوبه هیئت رئیسه مجلس برای پیگیری دو مورد فوق، پس از ابلاغ قانونی مجلس بوده است که هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه گانه به هیچ وجه ایرادی بر اصل مصوبه مجلس و ابلاغ نظرات هیئت تطبیق مصوبات دولت با مجلس نگرفته و فقط تأکید نموده است که مکاتبات طبق تشریفات مذکور در آیین‌نامه داخلی مجلس انجام شود و معاونت نظارت مجلس همانند سایر بخش‌های مجلس مکاتبات خود را بر اساس قانون آیین‌نامه داخلی مجلس و موافق با نظر ابلاغی هیئت عالی حل اختلاف و تنظیم روابط قوای سه‌گانه تنظیم و انجام می‌دهد.

 


دبیرکل سازمان ملل گفت که دولت عراق تصمیم جدی خود را برای اخراج اعضای باقی‌مانده گروهک تروریستی منافقین در اردوگاه لیبرتی به نمایندگی سازمان ملل (در عراق) اعلام کرده است.
بان کی‌مون در سومین گزارش امسال خود به شورای امنیت سازمان ملل از اوضاع عراق به بررسی مشکل گروهک تروریستی منافقین پرداخت و اعلام کرد که دولت عراق به نمایندگی سازمان ملل اعلام کرده است که قصد دارد تا بقیه ساکنان اردوگاه لیبرتی را که هنوز در این اردوگاه به سر می‌برند، از کشور اخراج کرده و در صورت لزوم از اقدامات اجباری برای به دست گرفتن کنترل این اردوگاه استفاده کند.
وی افزود که برخی ناظران سازمان ملل در اردوگاه لیبرتی با مشکلاتی از جمله لفاظی‌های بد برخی ساکنان این اردوگاه مواجه می‌شوند و این در حالی است که تعدادی از همین ساکنان طی تماس با ناظران سازمان ملل اعلام کردند که از نقض حقوق بشر در این اردوگاه از سوی سرکردگان این گروهک رنج می‌برند که از جمله اقدامات سرکردگان گروهک در نقض حقوق بشر ممانعت از خروج داوطلبانه از اردوگاه و یا مشارکت در فعالیت‌های کمیساریای عالی امور پناهندگان سازمان ملل و ممانعت از پذیرش پیشنهاد اسکان و یا انتقال به کشور سوم است.
به گزارش ایسنا، خبرگزاری رویتر نیز به نقل از مارتین کوبلر، نماینده ویژه سازمان ملل در عراق تاکید کرد که مقامات ارشد گروهک تروریستی منافقین در عراق به نقض حقوق بشر در مورد اعضای این گروه می‌پردازند.
کوبلر که قرار است ماه آینده عهده‌دار همین سمت در جمهوری دموکراتیک کنگو شود به شورای امنیت گفت که سازمان ملل شکایتی را در خصوص مقامات ارشد گروهک تروریستی منافقین در عراق دریافت کرده است.
وی افزود: آنچه باعث نگرانی فزاینده است نقض حقوق بشر در اردوگاه حریه (اردوگاه لیبرتی) توسط مقامات این اردوگاه است.
کوبلر گفت که روزانه صدها گزارش نظارتی را دریافت می‌کند که نشان می‌دهد زندگی ساکنین این اردوگاه به شدت تحت کنترل است.
وی افزود: تعداد قابل توجهی از ساکنین به ناظران سازمان ملل گزارش داده‌اند که برای ترک اردوگاه، مشارکت در روند اسکان مجدد پیشنهاد شده توسط کمیسیاری عالی سازمان ملل، تماس با اعضای خانواده خود در خارج از عراق و یا برقراری تماس با سایر بستگانشان حتی در داخل خود اردوگاه از هیچگونه آزادی برخوردار نیستند.
نماینده ویژه سازمان ملل همچنین گفت که برخی از ساکنین اردوگاه گزارش داده‌اند که از دسترسی به خدمات پزشکی توسط مقامات این گروه محروم شده‌اند و برخی دیگر از بدرفتاری‌های زبانی و دیگر اشکال بدرفتاری با آنها به دلیل مخالفت‌شان با مقامات اردوگاه و یا ابراز تمایل‌شان به ترک اردوگاه صحبت کرده‌اند.
مارتین نسیرکی، سخنگوی سازمان ملل، گفت: متاسفیم که مجاهدین خلق (گروهک تروریستی منافقین) و حامیانش همچنان به تحریف افکار عمومی درباره تلاش‌های سازمان ملل برای رسیدن به یک راه‌حل مسالمت‌آمیز و بشردوستانه در اردوگاه اشرف و به ویژه حملات شخصی علیه نماینده سازمان ملل در عراق ادامه می‌دهند.
این سخنان در حالی از سوی نمایندگان سازمان ملل در خصوص نقض حقوق بشر توسط گروهک تروریستی منافقین مطرح می‌شود که سال گذشته اتحادیه اروپا و آمریکا با بهانه‌های سیاسی نام این گروه را از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف کردند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10