(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 27 تـیـر 1392 - شماره 20545

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
روحانی در جمع پیشکسوتان دفاع‌مقدس: اسرائیل توان اقدام نظامی علیه ایران را ندارد
چشم به راه سپیده
اخبار ادبی و هنری
تجلیل اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از احمدی‌نژاد
رئیس جمهور اسبق لبنان: ایران در حفظ ثبات و استقرار لبنان نقش بارزی دارد
کریستین ساینس مانیتور: غرب باید گام‌های اول را در رفع تحریم‌های ضدایرانی بردارد
افطار میهمانان خدا در جوار امام رضا علیه‌السلام
تصویب 16 رشته تحصیلی دوره دکتری در شورای گسترش
سردار جزایری: آمریکا باید تاوان اقداماتش علیه ایران را بپردازد
راهیابی کشتی‌گیران استان مرکزی به تیم ملی
فرمانده نیروی انتظامی کشور اعلام کرد
رضایت مردم کردستان از طرح ساماندهی بازارچه‌های مرزی
حجت‌الاسلام والمسلمین قرائتی تاکید کرد
تلاش بی‌نتیجه غرب برای جدایی مردم از روحانیت
کشف بزرگترین معدن مس شمال غرب کشور در ماکو
یک مسئول: بانک‌ها بخشنامه ایفای تعهدات ارزی را اجرا نمی‌کنند
آب سد حاجی‌آباد قاین خشک شد
افزایش 25 درصدی تولید پیله تر ابریشم
تا پایان امسال ضریح خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل (ع) به کربلا منتقل می‌شود
جشن‌های گلریزان ستاد دیه خراسان‌رضوی آغاز شد
در آران و بید‌گل کشت گیاهی که روغن موتور خودرو تولید می‌کند
نخستین برداشت برنج در گیلان آغاز شد
   


رهبر معظم انقلاب: اگر در جامعه قناعت وجود داشته باشد، زیاده‌روی و اسراف و ریخت و پاش نباشد، اگر حرص و افزون‌طلبی در امور مادی نباشد، این جامعه به بهشت و گلستان تبدیل می‌شود.

 


رئیس‌جمهور منتخب تاکید کرد: اینکه رژیم صهیونیستی نمی‌تواند ملت ایران را تهدید کند و قدمی نظامی علیه ما بردارد به دلیل سابقه هشت سال دفاع‌مقدس است.
حجت‌الاسلام حسن روحانی که در بیست و یکمین محفل انس پیشکسوتان جهاد و شهادت در مسجد ولیعصر(عج) تهران سخن می‌گفت، پیروزی‌های دوران 8 سال دفاع مقدس را متعلق به همه ملت دانست.
رئیس‌جمهور منتخب ملت در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم در 24 خرداد ماه گذشته، اظهار داشت: در روزهای اول انتخابات، خیلی‌ها ناامید و مأیوس بودند و برخی بدگمانی‌ها، تردیدها و شک‌ها وجود داشت اما دیدیم که خدا با دل‌ها چه کرد و رهبر معظم انقلاب با تدبیرشان، قدم به قدم جامعه را هدایت کردند.
وی پیام دیگر انتخابات یازدهم را وحدت، همدلی و تعامل هم در داخل و هم با جهان عنوان کرد و گفت: البته با حفظ اصولمان باید با دنیا تعامل کنیم و به دنبال سیاست‌پویا، تعامل سازنده و موثر همراه با احترام متقابل و حفظ حقوق باشیم.
روحانی خاطرنشان کرد: انتظارات و توقعات جامعه باید منطبق با توان ملی باشد و از این رو، دولت یازدهم فقط دستش اول به سمت حق و سپس به سمت آحاد مردم است و خواهد بود.
وی با بیان اینکه با وحدت و تعامل قوا زیر نظر رهبری موفق خواهیم شد که از همه مشکلات موجود عبور کنیم، تصریح کرد: مبنای دولت این است که از تمام گروه‌های تخصصی مردم استفاده و زمینه را برای فعالیت آنان فراهم کند و شکاف‌های اجتماعی را از بین ببرد و سرمایه‌های ملی را افزایش دهد.
روحانی تاکید کرد: تا قدرت ملی ما ساخته نشود، دشمن در برابر ما سر فرود نمی‌آورد چرا که قدرت ملی یعنی اقتصاد قوی، وحدت داخلی، سیاست خارجی فعال و پویا، ایمان قوی، فرهنگ قوی، انگیزه قوی و اتحاد همه قوا.
رئیس‌جمهور منتخب ملت در بخش پایانی سخنانش با اشاره به تهدیدات دشمنان اظهار داشت: خیلی حرف‌ها در دنیا زده می‌شود؛ مثل اینکه می‌گویند گزینه‌ها روی میز است یا یک کشور (رژیم) مفلوک در این منطقه هر روز ما را تهدید می‌کند اما شما (رزمندگان) فقط به آنها می‌خندید.
به گزارش فارس، روحانی افزود: اصلا رژیم صهیونیستی کیست که بخواهد ما را تهدید کند و اینکه نمی‌تواند ما را تهدید واقعی کند و قدم نظامی علیه این ملت بردارد، به دلیل سابقه 8 سال دفاع مقدس است.
وی در پایان تصریح کرد: آنها می‌دانند که اگر اتفاقی بیافتد، مردم ایران اسلامی با خلوص بیشتر، شهامت بیشتر و قوی‌تر ایستادگی می‌کنند.

 


Email: SEPIDEH@kayhannews.ir
تو را غایب نامیده‌اند، چون «ظاهر» نیستی، نه اینکه «حاضر» نباشی.
«غیبت» به معنای «حاضر نبودن»، تهمت ناروایی است که به تو زده‌اند و آنان که بر این پندارند، فرق میان «ظهور» و «حضور» را نمی‌دانند، آمدنت که در انتظار آنیم به معنای «ظهور» است، نه «حضور» و دلشدگانت که هر صبح و شام تو را می‌خوانند، ظهورت را از خدا می‌طلبند نه حضورت را. وقتی ظاهر می‌شوی، همه انگشت حیرت به دندان می‌گزند با تعجب می‌گویند که تو را پیش از این هم دیده‌اند. و راست می‌گویند، چرا که تو در میان مائی، زیرا امام مائی، جمعه که از راه می‌رسد، صاحبدلان «دل» از دست می‌دهند و قرار ازکف می‌نهند و قافله دل‌های بی‌قرار روی به قبله می‌کنند و آمدنت را به انتظار می‌نشینند...
و اینک ای قبله هر قافله و ای «شبروان را مشعله»، در آستانه آدینه‌ای دیگر که با سالروز رحلت بانوی بزرگ اسلام و جهان حضرت خدیجه (س) همزمان است، با دلدادگان دیگری از خیل منتظرانت سرود انتظار را زمزمه می‌کنیم.
فرمان از او
به مهدی هادی، امام زمان
که نام خوشش نیست، حد زبان
فروزان چراغی که گردد چو دود
به گردش شب و روز چرخ کبود
کند صبح، مشق علمداریش
به دل مهر را، نیزه برداریش
نه خورشید ماهست بر آسمان
بود در ره او دو چشم جهان
ندانم ز بس هست قدرش فزون
که در پرده غیب گنجیده چون؟
وجودش چراغی به فانوس، دان
جهانی از او روشن و خود، نهان
ز ما گردن و طوق فرمان از او
ز ما دست امید و دامان از او
مرحوم ملامحمد رفیع مشهور به واعظ قزوینی
***
آقا اجازه؟
آقا اجازه من بنویسم برای تو...
دارائیم تویی دل و جانم فدای تو
می‌خوانمت به حرمت آوای قدسی‌ات
جان می‌دهد به ما نفس آشنای تو
وقتی طلوع می‌کنی از پشت ابرها
گل می‌کند زمین و زمان زیر پای تو
در آسمان دهکده اعجاز می‌شود
با شعله‌ای که می‌دمد از چشم‌های تو
برگرد آخرین سفری را که رفته‌ای
تب کرده‌اند هر دو جهان در هوای تو
برگرد تا گره بخورد لحظه‌ای به هم
فریاد گریه‌های من و های‌های تو
آقا بیا که هرکسی از راه می‌رسد...
سرمی‌دهد طنین «انالحق» به جای تو
تنها خودت شفاعتمان کن که این طلسم...
وا می‌شود به معجزه ربنای تو
***
نسیم
صمیمی مهربان مردی بلند آوازه می‌آید
در دروازه را وا کن
نسیمی تازه می‌آید
نسیمی مهربان با تو
نسیمی مهربان با من
که هم آتش زند بر جان
و هم آتش نشان دارد
امیر عاملی
زائر مدینه
هوای شهر بهاری ولی غم‌انگیز است
بهار اگر تو نباشی شبیه پائیز است
دلم هوای تو کرده، چرا نمی‌آیی
ببین که کاسه صبرم ز غصه لبریز است
بیا که داغ فراق تو می‌کشد ما را
بیا که چشم من از دوری تو خون‌ریز است
به انتظار قدومت، مسافر صحرا
ببین که جمعه به جمعه، دلم سحرخیز است
به عالمی نفروشم دمی ز حالم را
که انتظار فرج، قیمتی‌ترین چیز است
یگانه مرهم یاس شکسته‌سینه بیا
غریب خسته دل و زائر مدینه بیا
محمود مربوبی

 


حمایت مجدد رئیس جمهور
از خانه غیرقانونی سینما!
محمود احمدی‌نژاد سرانجام با پیروی از سیاست‌های مشکوکی که خارج از ساز و کار قانونی وزارت ارشاد با هدف جلب حمایت عوامل فتنه طراحی شده است، ساعاتی پس از حمله برخی از سینماگران قانون‌شکن به خانه سینما و پس از جلسه هیأت دولت گفت: پلمب خانه سینما کار بسیار اشتباهی بوده است و به زودی باز خواهد شد. در عین حال، سازمان امور سینمایی در موضعی متفاوت با احمدی‌نژاد پیرامون شکستن پلمب خانه سینما که روز سه‌شنبه توسط گروه فشار خانه منحله سینما صورت گرفت در توضیحاتی اعلام کرد که به دنبال دستور مقام عالی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مقرر شده است که خانه سینما به هیأت مدیره قانونی جدید تحویل شود.
به همین منظور، حراست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی طی صورتجلسه‌ای اموال و خانه سینما را تحویل هیئت نظارت داد تا به نحو مقتضی تحویل هیأت مدیره جدید شود. بر همین اساس حراست وزارتخانه محل ساختمان خانه سینما را برای اطمینان از جابجا نشدن اموال و ورود افراد غیرمسئول موقتاً تا زمان تحویل پلمب کرد. اما برخی از اعضای هیأت مدیره سابق خانه سینما نقشه حمله و تصرف غیرقانونی این نهاد را کشیدند که موفق به اجرای کامل آن نشدند. گفتنی است، رئیس جمهور در حالی برای چندمین بار پیاپی طی هفته‌های اخیر از بازگشایی خانه منحله سینما حمایت کرده که این تشکل غیرقانونی است و در نهادهای ذیصلاح قانونی ثبت نشده است. ضمن اینکه هیئت مدیره خانه منحله سینما به صورت غیرقانونی اقدام به تغییر اساسنامه این مؤسسه و حذف مواردی چون لزوم التزام اعضا به قانون اساسی، عدم اشتهار به فساد اخلاقی و... نمودند که همه این مسائل باعث تعطیلی دائم و پلمب شدن خانه سینما شد.
در این میان، شکستن پلمب خانه سینما در روز سه‌شنبه توسط «علیرضا داودنژاد» با عربده‌کشی و تجمع غیرقانونی 50 نفره قانون‌گریزان، ‌می‌باید هدف توجه نهادهای قضایی و امنیتی قرار گیرد و اقدامات تأمینی و قانونی مناسب جهت پیشگیری و نیز برخورد با چنین جرائمی انجام شود.
برقراری ارتباطات پنهانی با برخی کارگزاران اسکار و حمایت از دو فیلم‌ساز مجرم و تکریم آنها و پشتیبانی جدی از مستندسازان بی‌بی‌سی فارسی، بخشی دیگر از اتهامات گردانندگان سابق خانه سینماست که نباید از چشم نهادهای مسئول دور بماند. گفتنی است تجمع غیرقانونی با قصد حمله به یک نهاد عمومی و با هدف تسخیر آن از جرائم مشهود و دارای جنبه عمومی است و «نیروی انتظامی» علیرغم حضور در صحنه جرم هنوز درباره چگونگی عمل به وظایف قانونی خود توضیحی نداده است.
از سوی دیگر، حمله‌کنندگان به خانه سینما در روز سه‌شنبه با ارزیابی شرایط موجود، حمایت رئیس جمهور از طیف‌های غیرقانونی و سکوت نهادهای انتظامی و امنیتی باز هم قصد اجرای پروژه آشوب جدیدی را دارند و با ادامه رویه شعبون بی‌مخ‌ها در تدارک حمله مجدد به ساختمان خانه سینما برای تصرف غیرقانونی آن هستند.
این گروهک فشار در فراخوان جدیدی از اعضای خود خواسته است تا مجدداً روز پنجشنبه در مقابل خانه سینما تجمع نمایند. در این میان،‌ «انجمن نویسندگان و منتقدان سینمایی ایران» در پیامکی که به اعضای خود ارسال کرده از آنها خواسته تا مانند روز سه‌شنبه آنها را تنها نگذارند!
به نظر می‌رسد این روند بیش از آنکه موجب اغتشاش در روند قانونی فعالیت‌های سینمایی گردد، امنیت حامیان فتنه را با مخاطرات جدی روبرو خواهد ساخت و برای همیشه آرامش را از اصناف سینمایی سلب خواهد نمود؛ مگر آن‌که نهادهای قانونی بدون مسامحه به وظایف خود در مقابل اغتشاشات عمل کنند.
شورجه: جایگاه مخملباف
در موزه خائنین سینماست
جمال شورجه کارگردان سینما در واکنش به نامه اخیر فریدون جیرانی در اعتراض به دستور جمع‌آوری و حذف آثار محسن مخملباف، نامه سرگشاده‌ای را نوشت. وی در این نامه با اقدام جهادی و انقلابی دانستن حذف آثار مخملباف از موزه سینما آورده است: جریانی از داخل کشور، آنها که سینما را برای سینما و هنر را برای هنر می‌دانند و اصالت می‌دهند و هیچگاه و در هیچ برهه‌ای از تاریخ انقلاب با ملت شریف و شهیدپرور ایران همگرا و همسویی نکردند و همیشه آب به آسیاب دشمنان این ملت ریختند لب بر نصیحت و اعتراض گشوده‌اند و این عمل انقلابی و شجاعانه را سیاست‌زده و عجولانه و یا جو زده عنوان می‌کنند. همان‌ها که در ایام فتنه در خیابان‌ها شعار اسرائیلی نه لبنان نه غزه جانم فدای ایران سر می‌دادند و با دشمنان این ملت بزرگ هم‌صدا می‌شدند و حالا در قالبی و چهره‌ای دیگر مقابل این احکام لب به اعتراض می‌گشایند.
شورجه در بخش دیگری از این نامه نوشته است: آنها که به ارزش‌ها و باورها و اعتقادات ملت بزرگ این مرز و بوم پشت می‌کنند و آغوش به سوی رژیم صهیونیستی جنایتکار و متجاوز همچون اسرائیل غاصب و آمریکای جهان‌خوار و جنگ‌طلب باز می‌کنند هیچ گاه جایگاهی در دل ملت بزرگ ایران ندارند و مطرودان سیه‌روی هستند به مثابه «خسرالدنیا و الاخره».
وی با اشاره به سیر رفتارهای محسن مخملباف در سه دهه گذشته ادامه داد:حال سؤال اینجاست چرا باید برای چنین منافق وطن فروشی که دین و ایمان خود را هم از دست داده و خود را بی‌دین می‌نامد دل بسوزانیم و آثار ننگ‌آلود او را جزو افتخارات موزه سینما بدانیم. بله اگر موزه خائنین به وطن روزی دایر شود، آثار ایشان در آن موزه جای می‌گیرد و خیلی از وطن‌فروشان جیره‌خوار دیگر که در حال حاضر در زمین دشمن باز می‌‌کنند.
گفتنی است، فریدون جیرانی کارگردان سینما چند روز پیش به حذف جوایز مخملباف از موزه سینما اعتراض کرد و آن را خسارتی به تاریخ سینمای ایران دانست که باید گفت، موزه سینما تنها محل نمایش افتخارات سینمای کشورمان است و آنچه ننگ این عرصه محسوب می‌شود، مایه افتخار نیست.
کناره‌گیری هنرمند کویتی
در حمایت از سیدحسن نصرالله
کمدین کویتی پس از آنکه تهیه‌کنندگان برنامه کمدی «وای فای» از او خواستند شخصیت سیدحسن نصرالله را تقلید و تمسخر کند، از کار با این برنامه شبکه «mbc» کناره‌گیری کرد.
به گزارش فارس به نقل از المنار، منابع نزدیک به «داوود حسین» کمدین کویتی اعلام کردند وی پس از آنکه تهیه‌کنندگان برنامه کمدی «وای فای» از او خواستند تا شخصیت سیدحسن نصرالله را تقلید و تمسخر کند از این برنامه کناره‌گیری کرده است. بنابر این گزارش وی با اعتراض به این خواسته این برنامه را برای تکریم شخصیت‌های دینی و مقابله با سیاسی کردن هنر تحریم کرده و گفته است حاضر نیست در تسویه حساب‌های سیاسی حاضر شود.
پس از انتشار این خبر در فضای مجازی، فعالان شبکه‌های اجتماعی در کشورهای عربی ضمن تحسین اقدام این کمدین کویتی تصمیم وی را شجاعانه خوانده و الگو گرفتن از او توسط دیگر هنرمندان را خواستار شدند.
شایعه برکناری شمقدری تکذیب شد
در حالی که برخی از رسانه‌ها از برکناری رئیس سازمان سینمایی از سوی رئیس جمهور به خاطر مسائل خانه سینما خبر داده بودند، جواد شمقدری این خبر را شایعه‌ای بیش ندانسته و آن را تکذیب کرد. وی درباره این شایعه گفت: به وجود آوردن چنین شایعه‌ای نشان می‌دهد که افرادی که به دنبال متشنج کردن فضا هستند، دستشان خالی است. آن‌ها به دنبال کورسویی هستند تا بتوانند در مدت باقیمانده اقدامات خود را به سرانجام برسانند. آن‌ها فکر می‌کنند در آینده می‌توانند از قانون عبور کنند. رئیس سازمان سینمایی در ادامه اظهار داشت: تحلیل این ماجرا و اینکه چرا پس از اتفاقات امروز چنین شایعه‌ای مطرح می‌شود، به عهده رسانه‌ها است و باید تحلیل شود که چرا این جریان این چنین دچار سقوط شده است که دست به شایعه‌سازی می‌زند.
شمقدری در پایان تاکید کرد: ما بنا داریم در فرصت باقی‌مانده با دوستان به یک تفاهمی برسیم تا خانه سینما به شکل منطقی بازگشایی شود که تا آخرین لحظه به دنبال ایجاد این تفاهم هستیم و امیدوارم دوستان از این فرصت 48 ساعته برای دستیابی به تفاهم استفاده کنند.

 


اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی از تلاش‌های محمود احمدی‌نژاد در عرصه علمی و فرهنگی کشور تجلیل کردند.
در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی که به ریاست محمود احمدی‌نژاد برگزار شد، اعضای این شورا به پاس تلاش‌ها، تاثیر و اهتمام رئیس‌جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، تقدیر و تشکر کرده و برای وی در تمامی سنگرهای خدمت به نظام اسلامی و ملت ایران به‌ويژه در عرصه علمی و فرهنگی آرزوی موفقیت کردند.
به گزارش ایسنا، همچنین در ادامه این جلسه، سند گیاهان دارویی کشور به تصویب نهایی شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و برخی مسائل مختلف علمی و فرهنگی نیز از سوی اعضا مورد بررسی و بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

 


رئيس‌جمهور اسبق لبنان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در راستای تقویت ثبات و استقرار لبنان نقش بارزی داشته است.
غضنفر رکن‌آبادی سفیر کشورمان در لبنان با امین جمیل رئيس‌جمهور اسبق و رئيس حزب کتائب لبنان ملاقات و پاسخ حسن روحانی رئيس‌جمهور منتخب به پیام تبریک امین جمیل را تسلیم و در خصوص تحولات منطقه و روابط دو جانبه گفت و گو کرد.
امین جمیل در این ملاقات ضمن تبریک مجدد به حسن روحانی رئيس‌جمهور منتخب، به نقش بارز جمهوری اسلامی ایران در منطقه در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و استراتژیک اشاره کرد و اظهار داشت: نگاه ما به نقش جمهوری اسلامی ایران در منطقه نگاهی مثبت است. امیدواریم در شرایط حساس کنونی منطقه شاهد آغاز فصل جدیدی از روابط بین کشورهای منطقه و جمهوری اسلامی ایران باشیم.
وی با اشاره به حساسیت تحولات منطقه، به شرایط حساس لبنان اشاره کرد و گفت: حفظ ثبات و استقرار لبنان اولویت اصلی ما به شمار رفته و جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در راستای تقویت این ثبات، نقش بارزی داشته باشد.
امین جمیل ضمن تاکید بر لزوم اهتمام به راه‌حل سیاسی در خصوص بحران سوریه اظهار داشت: تسریع در توافق قدرت‌های بین‌المللی و منطقه‌ای برای حل بحران سوریه امری ضروری است. ثبات و استقرار سوریه نقش به سزایی در ثبات و استقرار منطقه و خصوصاً لبنان داشته و بی‌ثباتی آن کشور نیز تأثیرات فراوانی بر لبنان خواهد داشت.
رئيس حزب کتائب لبنان گفت وگو را تنها راه‌حل مشکلات داخلی لبنان برشمرد.
به گزارش فارس، همچنین غضنفر رکن‌آبادی سفیر کشورمان در لبنان نیز با تأکید بر حفظ و تقویت وحدت ملی و یکپارچگی لبنان اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران با تمامی طوائف و جریان‌های سیاسی در لبنان ارتباط خوبی دارد و حمایت از ثبات و استقرار لبنان همواره مورد اهتمام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

 


یک روزنامه آمریکایی در گزارشی تاکید کرد: هرگونه اعمال تحریم بیشتر علیه ایران اندیشه ادامه تلاش‌ها برای تغییر رژیم در ایران را تقویت می‌کند.
روزنامه کریستین ساینس مانیتور در گزارشی به بررسی انتخابات اخیر ایران و انتخاب شدن «حسن روحانی» به عنوان رئیس‌جمهور ایران و فرصت برقراری مجدد روابط میان تهران و واشنگتن پرداخت.
این روزنامه آمریکایی نوشت: آقای اوباما پس از آنکه در سال 2009 به قدرت رسید تلاش‌های واقعی برای ایجاد روابط با دشمنان بزرگ آمریکا در خاورمیانه انجام داد . وی نه تنها آشکارا دستش را به سوی ایران دراز کرد بلکه دو نامه خصوصی نیز برای «آیت‌الله علی خامنه‌ای» رهبر معظم ایران ارسال کرده و به دنبال تعامل بود. اما تهران همچنان ] به آمریکا[ بدگمان بود.
کریستین ساینس مانیتور ادامه داد: بدگمانی‌ها قابل درک است. رئیس‌جمهور منتخب یکی از اعضای داخلی نظام است. از زمان پیدایش جمهوری اسلامی، روحانی هرگز از تاییدات خوب ] آیت‌الله[ خامنه‌ای به دور نبوده است. همین موضوع باعث فراهم شدن زمینه برای تبلیغات علیه روحانی شده است.
این روزنامه تاکید کرد: هیچکدام از این موضوعات شگفت‌آور نیست. فائق آمدن بر سه دهه دشمنی انباشته شده و غلبه کردن بر دیوار بلند بی‌اعتمادی میان آمریکا و ایران به آسانی نخواهد بود. اولویت‌ها باید مشخص باشد. در صورتی که هدف اصلی آمریکا اطمینان حاصل کردن از برنامه هسته‌ای ایران است بنابراین باید تنفیذ روحانی با استقبال مواجه شود.
این روزنامه نوشت: واشنگتن به جای آنکه بازی انتظار را در پیش بگیرد، باید به تعامل با ایران فرصت دیگری بدهد. برای این هدف، دولت اوباما باید علامتی در تغییر شیوه، ماهیت و استراتژی بدهد. برای تغییر شیوه، اوباما می‌تواند پیام عمومی در روز آغاز به کار رئیس‌جمهور در سوم آگوست 2013 ارسال کند. این پیام نباید حاوی هیچگونه نکته منفی بوده و باید متعادل باقی بماند.
کریستین ساینس مانیتور اضافه کرد: برای تغییر ماهیت، آمریکا در همکاری با متحدان باید نقشه راهی را فراتر از گام‌های اعتمادساز اولیه ترسیم کند که به برداشته‌ شدن تحریم‌ها در قبال اعطای امتیازهایی از سوی ایران همراه باشد. این اتلاف وقت گرانبها است که منتظر برداشته شدن گام‌ اول از سوی روحانی باشیم بدون آنکه هیچگونه فکری درباره برداشته شدن گام‌های از قبل باشیم.
به گزارش فارس، این روزنامه آمریکایی اظهار داشت: بسیار مهم است که با جلوگیری از اعمال تحریم‌های بیشتر، تعهد خود را به دیپلماسی نشان دهیم. هرگونه اعمال تحریم بیشتر علیه ایران، اندیشه ادامه تلاش‌ها برای تغییر رژیم در ایران را تقویت می‌کند و ممکن است توسط عناصر محافظه‌کار در ایران برای جلوگیری از تلاش‌های روحانی و همچنین برگزاری مذاکرات حقیقی استفاده شود.
کریستین ساینس مانیتور در پایان نوشت: برای نشان دادن تغییر در استراتژی، واشنگتن باید با مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 2 موافقت کند. این تصمیم می‌تواند رویکرد سیاسی جدید تهران را توجیه کند. هم‌اکنون این موضوع آشکار شده که بحران سوریه ممکن است با حضور ایران حل نشود اما قطعا این بحران بدون در نظر گرفتن ایران قابل حل نیست.

 


سرویس شهرستانها-
به مناسبت ماه مبارک رمضان طرح اکرام رضوی همه روزه پس از نماز مغرب و عشا در حرم مطهر امام رضا(ع) برگزار می‌شود.
معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در این باره گفت: در اجرای طرح اکرام رضوی هر شب 12 هزار نفر برای صرف افطار بر خوان حضرت رضا(ع) میهمان می‌شوند.
محمود ممتاز افزود: در طی این ماه 360 هزار زائر و مجاور ماه مبارک رمضان مهمان سفره افطاری امام رضا(ع) هستند.
وی گفت: 50 گروه مخصوص از خدمه و خدمتگزاران افتخاری دعوتنامه ضیافت اکرام رضوی را در مساجد سطح شهر که قبلاً شناسایی و تعداد نمازگزاران آنها پیش‌بینی شده است، توزیع خواهند کرد.
روزانه 500 خدمتگزار مسئولیت آماده‌سازی، طبخ و پذیرایی از مهمانان امام رضا(ع) را برعهده دارند.
وی گفت: مراسم افطار در روزهای ماه مبارک رمضان یک ساعت قبل از اذان مغرب و عشا با ختم یک جزء از قرآن کریم، مداحی و ذکر توسل و نماز جماعت برگزار می‌شود و سپس مدعوین در صحن هدایت حرم مطهر رضوی که در آن بیش از سه هزار متر سفره گسترده شده است، پذیرایی می‌شوند.
معاون اماکن متبرکه و امور زائرین آستان قدس رضوی گفت: توزیع بسته‌های متبرک افطار بین صفوف نمازگزاران نیز در صحن‌ها و رواق‌های مبارکه به تعداد یک میلیون و 600 هزار بسته در ماه رمضان پیش‌بینی شده است.
بیشتر مردم استان خراسان رضوی برای برآورده شدن حاجات خود نذورات متعددی نذر می‌کنند که یکی از مرسوم‌ترین آنها نذر گوسفند، حبوبات، غلات و غیره برای امام رضا(ع) و مهمانسرای آن حضرت است.
حتی بعضی از افرادی که قدرت مالی انجام این موارد را ندارند، نذر می‌کنند تا برای تهیه غذای حضرت در سفره خانه مشغول انجام کاری از جمله پاک کردن برنج، سبزی، حبوبات و غیره می‌شوند تا از این طریق نذرشان مقبول درگاه الهی قرار بگیرد.

 


شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم با ایجاد 16 رشته تحصیلی دوره دکتری در دانشگاه‌های کشور موافقت کرد.
این شورا با درخواست تاسیس رشته‌های تحصیلی آب و هواشناسی (اقلیم شناسی) گرایشات آب و هواشناسی کشاورزی و مخاطرات طبیعی، محیط زیست آلودگی محیط زیست، بیوتکنولوژي کشاورزی، علوم و صنایع غذایی گرایشات شیمی مواد غذایی و میکروبیولوژی مواد غذایی، زراعت فیزیولوژي گیاهان زراعی و علوم باغبانی میوه‌کاری در دانشگاه ملایر به صورت پژوهش محور و آینده‌پژوهی در پژوهشکده مهندسی بحران‌های طبیعی و پدافند غیرعامل شاخص پژوه به صورت پژوهش محور موافقت کرد.
همچنین شورای گسترش آموزش عالی ایجاد رشته‌های تحصیلی دوره دکتری فلسفه علوم اجتماعی در مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، علوم جنگل در دانشگاه ایلام، مهندسی نفت در دانشگاه صنعت نفت، سیاست دفاعی، مدیریت استراتژیک، تهدیدات و امنیت ملی در دانشگاه جامع امام حسین(ع) و مهندسی فناوری اطلاعات در دانشگاه تربیت مدرس را تصویب کرد.

 


معاون ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: آمریکا بدهی‌های زیادی به جمهوری اسلامی ایران دارد و چاره‌ای جز ادای آن ندارد.
سردار سید مسعود جزایری معاون امور بسیج و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح در سخنانی پیرامون مسائل موجود در عرصه رابطه آمریکا با ایران، ضمن برشماری جنایات و خیانت‌های آمریکایی‌ها علیه ملت ایران اظهار داشت: آمریکا بدهی‌های زیادی به جمهوری اسلامی ایران دارد و چاره‌ای جز ادای آن ندارد.
وی در تشریح این مسئله افزود: جنگ تحمیلی رژیم صدام علیه ایران، محصول اندیشه و سیاست‌های دولت وقت آمریکا بود، کمک‌های بی‌شمار آمریکا در طول جنگ تحمیلی به رژیم بعث عراق، حمله به سکوهای نفتی کشورمان و ساقط کردن هواپیمای مسافربری ایرانی با 290 نفر سرنشین، تنها بخشی از جنایت‌های هیات حاکمه آمریکا به حساب می‌آید که هنوز بلاتکلیف مانده است و قطعا آمریکا باید تاوان آن را بپردازد.
وی فتنه 88 را از نمونه‌های تلاش آمریکایی‌ها برای ضربه زدن به نظام و ملت ایران دانست و تصریح کرد: اسناد فراوان موجود حاکی از حضور جدی آمریکایی‌ها در برنامه‌ریزی و مدیریت فتنه 88 است و لذا دولت آمریکا باید در مورد راه‌اندازی این کودتا به افکار عمومی پاسخ دهد.
معاون ستاد کل نیروهای مسلح در بخش دیگر سخنانش اظهار داشت: با وجود فشارهای زیادی که به مقاومت منطقه از سوی آمریکا و هم‌پیمانانش وارد می‌شود، مقاومت منطقه سرزنده و استوار اهداف الهی و انسانی خود را دنبال می‌کند و روند رویدادها حاکی از موفقیت‌های بیشتر مقاومت در آینده است.
جزایری افزود: صادرکنندگان تروریسم به سوریه مسئول خون‌های بر زمین ریخته شده مردم این کشور هستند و باید بدانند این خون‌های به ناحق ریخته شده دامن آنها را خواهد گرفت و مسلما بازگشت تروریست‌ها به دامن اربابانشان موجی از تروریسم را برای آنها رقم خواهد زد.
به گزارش فارس، معاون ستاد کل نیروهای مسلح با یادآوری برخی رویدادهای تاریخی خطاب به مردم آمریکا و اروپا گفت: اگر امروز مانع تجاوزگری‌های دولت‌های خود نسبت به سایر جوامع و ملل دیگر نشوید، چه بسا در آینده نتوانید از خشم دیگران در امان بمانید.

 


اراک-خبرنگار کیهان:
کشتی‌گیران پیشکسوت استان مرکزی با کسب 7 مدال طلا، 5 مدال نقره و 10 مدال برنز در مسابقات کشتی آزاد و فرنگی پیشکسوتان کشور درخشیدند.
در این مسابقات، حاج ولی‌پیله‌ور، محمد مرزبان، رحیم بوالحسنی، احمد حاتمی و رضا عبدلی در کشتی فرنگی و علی محمدطاهری و هوشنگ یداللهی در کشتی آزاد به تیم ملی پیشکسوتان کشور راه یافتند.

 


سنندج- خبرنگار کیهان:
فرمانده نیروی انتظامی کشور گفت: جرم شاخص کردستان قاچاق کالا بود که با ساماندهی بازارچه‌های مرزی از بین رفت.
سرتیپ اسماعیل احمدی‌مقدم در جمع خبرنگاران در کردستان افزود: اجرای طرح ساماندهی بازارچه‌های مرزی رضایت مردم را جلب کرده و مشکلات مرزنشینان تا حد بسیاری حل شده است.
وی اظهار داشت: همین امنیت پایدار موجب توسعه و شکوفایی اقتصادی می‌شود و کردستان به عنوان یک استان امن مقصد بسیاری از گردشگران و سرمایه‌گذاران می‌شود.
احمدی‌مقدم اضافه کرد: سال گذشته در سایه این امنیت پایدار در بازارچه‌های مرزی کردستان 5 میلیارد دلار مبادلات اقتصادی انجام گرفت که قطعاً این رقم در سال جاری افزایش پیدا خواهد کرد.
فرمانده نیروی انتظامی کشور در مورد انسداد مرزها گفت: سال گذشته بخشی از بودجه مورد نظر برای اجرای این طرح محقق نشد اما با تلاش‌های دولت خدمتگزار نیروی انتظامی محدودیت کمتری در بحث امنیت داشت و اعتبارات مرزی با تاخیر واصل شده و کارها ادامه دارد.
وی با اشاره به مرزهای کردستان گفت: از نظر ناجا انسداد مرز در کردستان تکمیل شده است منتها در بعضی جاها شرایط سختی وجود دارد بعضی‌ها برق ندارند و یا بعضی‌ها آب و یا جاده مناسب ندارند که با سرمایه‌گذاری بیشتر، مرزبانان ما با شرایط مطلوب‌تری خدمات خود را در جهت امنیت و آرامش مردم ارائه خواهند داد.

 


رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: آمریکا و غرب برای جدایی ملت و مردم از روحانیت از هیچ کاری دریغ نمی‌کند و ارتباط مردم و روحانیت با وجود تلاش آنان هر روز بیش از پیش نزدیک‌تر می‌شود.
به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، حجت‌الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در حرم مطهر رضوی اظهار داشت: قرآن کریم به طور صریح ارزش‌ها را بیان کرده و ارزش‌نماها را مشخص و تفکیک می‌کند.
وی افزود: مسئله مهم این است که امروز دشمن با ایجاد موج و فضاسازی به دنبال تسخیر اراده ما بوده و تکلیف ما شناخت دقیق ارزش‌ها برای مقابله با این فضاسازی و موج است.
قرائتی با بیان اینکه آمریکا و غرب برای جدایی ملت ومردم از روحانیت از هیچ کاری دریغ نمی‌کند، گفت: با وجود هزینه‌های بسیار غرب و آمریکا برای جدایی مردم از روحانیت به شیوه‌های مختلف چه در سینما و چه در مسائل فرهنگی و سیاسی، توطئه‌های آنان فقط عاملی برای رسوایی خودشان شده است.
رئیس ستاد اقامه نماز کشور تصریح کرد: امروز شاهد آن هستیم که مردم جمهوری اسلامی ایران با روحانیت ارتباطی نزدیک داشته و با وجود هجمه‌‌های غرب دست از روحانیت نمی‌‌کشند.
به گفته قرائتی امروز باید رسالت خود را در مسیر شناساندن اسلام به نسل جدید به طور کامل انجام دهیم و مسئله مهم این است که بعد عملی مسلمان شدن را برای حفظ و جاودانگی اسلام مورد توجه قرار دهیم.

 


رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ماکو از کشف بزرگترین معدن مس شمال غرب کشور در این شهرستان خبر داد.
به گزارش ایرنا ایرج مرندی روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران گفت: هم‌اکنون عملیات راه‌سازی، تراشه‌برداری عمقی و سطحی در این معدن در حال اجراست.
وی افزود: ذخیره معدن مس یاد شده 600 هزار تن با عیار 1/5 درصد است.
مرندی یادآور شد: برای اکتشاف این معدن بیش از 30‌میلیارد ریال توسط بخش خصوصی هزینه شده است.
رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت ماکو گفت: این معدن در پایان سال 93 به صورت رسمی افتتاح و با بهره‌برداری از آن به صورت مستقیم برای 80 نفر شغل ایجاد می‌شود.
وی افزود: ماکو به دلیل دارا بودن معادن متعدد از قطب‌های معادن مهم استان است و این شهرستان 6 معدن فعال دارد که 120 نفر در آن‌ها مشغول کار هستند.

 


بانک مرکزی و دیگر بانک‌های عامل برغم گذشت 5 ماه از تصویب بخشنامه ایفای تعهدات ارزی در شورای پول و اعتبار آن را اجرا نمی‌کنند.
محمدمهدی رئیس‌زاده، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت اجرای بخشنامه ایفای تعهدات ارزی، اظهار کرد: براساس آخرین پیگیری‌های ما از معاونت نظارت بانک مرکزی عمده بانک‌ها به دلیل حجم بالای تعهدات ارزی این بخش‌نامه را اجرایی نمی‌کنند.
وی ادامه داد: از آنجایی که بسیاری از بانک‌ها در ایران تحریم بودند فشار کاری آن‌ها بر سایر بانک‌ها که عمدتا خصوصی بودند وارد شد. فشار متقاضیان برای گشایش اعتبار یا فعالیت به صورت براتی به بانک‌های غیر تحریمی وارد می‌شد.
رئیس‌زاده با بیان این‌که فشارهای تحریم عمدتا بر بانک‌های خصوصی وارد می شد خاطرنشان کرد: عمده مشکلات‌ما در اجرای بخشنامه ایفای تعهدات ارزی از ناحیه بانک‌های خصوصی است که فشارهای تحریمی بانک‌های دولتی را بر دوش کشیده‌اند.
به گفته رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران، براساس بخش‌نامه ایفای تعهدات ارزی بخشی از تعهدات برعهده خود بانک‌ مرکزی است و در حال حاضر بهانه برخی از بانک‌های خصوصی در اجرایی نکردن این بخش‌نامه این است که خود بانک مرکزی هم سهم مربوط به خود را در این بخش‌نامه اجرایی نمی‌کند.
وی با تاکید بر این که بانک‌های خصوصی مدعی هستند که اگر در یک ال‌.سی 70 درصد اعتبار را باید بانک مرکزی تامین و 30 درصد را ما تامین کنیم در حالی که بانک مرکزی به 70 درصد تعهدات خود عمل نمی‌کند پس ما نیز عمل نمی‌کنیم اظهار کرد: این موضوع یک دوره تسلسل باطلی را ایجاد کرده و در نهایت مراجعه‌کنندگان به بانک‌ها را دچار مشکل کرده است.
او ادامه داد: ما طی نامه‌ای از طرف اتاق به معاونت نظارت بانک مرکزی که این روزها بسیار پرمشغله نیز شده اعلام کردیم که اگر اکثریت بخشنامه‌ای را اجرا نکنند نشان‌دهنده این است که یک جای کار در خود بخشنامه می‌لنگد.
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق تهران با تاکید بر این که خود بانک مرکزی باید پیشتاز شده و دستورالعملی را صادر کند که بتواند ضمانت اجرایی هم داشته باشد، بیان کرد: این بخش‌نامه متاسفانه هنوز اجرایی نشده است.
به گفته او گیر کار فقط بانک‌های عامل نیستند و خود بانک مرکزی هم به وظایف خود در این دستورالعمل عمل نمی‌کند.
وی در پایان گفت: عدام اجرا یا تخلف برای اجرایی نشدن این دستورالعمل موضوع دو سویه‌ای است که هم بانک‌های عامل را در برمی‌گیرد و هم بانک مرکزی را.

 


قاین - خبرنگار کیهان:
سد مخزنی حاجی‌آباد قاین میزبان هزاران پرنده مهاجر و یکی از تفرجگاه‌های منطقه خشک شد.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی گفت: حجم مخزن سد حاجی‌آباد قاین 6/5 میلیون متر مکعب و مقدار آب ذخیره آن را 5/1 میلیون متر مکعب است که این مقدار آب ذخیره مربوط به سال آبی 91-90 بوده و امسال هیچ‌گونه آبگیری انجام نشده است.
محمدعلی نعمت‌نژاد افزود: نبود سیلاب در اوایل امسال برای ذخیره‌سازی، ادامه خشکسالی و استفاده بیش از مقدار آب ورودی سد توسط کشاورزان پایین دست را دلیل اصلی خشک شدن سد حاجی‌آباد قاین اعلام کرد.
در پی خشک شدن آب سد حاجی‌آباد که اتلاف بیش از 10 هزار قطعه ماهی را نیز به دنبال داشت فعالان حوزه محیط‌زیست شهرستان با انتقاد گسترده از این اتفاق، آن را فاجعه زیست‌محیطی دانسته و دلیل اصلی خشک شدن را فروش بدون برنامه آب آن به یک شرکت راه‌سازی و نیز استفاده بیش از ورودی در امور کشاورزی، عدم لایروبی به موقع و نیز بی‌تدبیری مسئولین مربوطه می‌دانند.
لازم به ذکر اینکه سال گذشته نیز سد بیهود قاین به دلیل برداشت بی‌رویه آب کاملا خشکید و هزاران قطعه ماهی در آن تلف شدند.

 


رشت- خبرنگارکیهان:
مدیرعامل شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم کشور از افزایش 25درصدی تولید پیله تر ابریشم در سال جاری خبر
داد.
فرزام پوررمضان اظهار داشت: نوغانداران کشور از اواخر اردیبهشت ماه آغاز برداشت پیله تر ابریشم تاکنون با فروش یک هزار و 10 تن پیله تر ابریشم به بخش خصوصی 250 میلیارد ریال درآمد کسب کردند.
وی اضافه کرد: این مقدار تولید در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 200 تن افزایش داشته است.
مدیرعامل شرکت سهامی پرورش کرم ابریشم کشور تصریح کرد: افزایش نرخ خرید توافقی پیله تر ابریشم از نرخ خرید تضمینی، تثبیت قیمت فروش 75 هزار ریالی هر جعبه نوغان، توزیع نهال رایگان، رونق بازار و استقبال صاحبان کارگاه‌های ابریشم‌کشی از دلایل افزایش تولید پیله تر ابریشم است.
بر پایه همین گزارش در 13 استان کشور کرم ابریشم پرورش داده می‌شود.

 


رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس از اتمام ساخت خیمه‌گاه مطهر حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) تا پایان سال جاری خبر داد.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در جمع خبرنگاران، و در کارگاه ساخت خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل(ع) شیراز اظهار داشت: کارگاه درودگری ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس در حال حاضر مشغول به ساخت دو نیمه ضریح به ابعاد 10/2 متر طول، یک متر عرض در 40/2 متر ارتفاع برای خیمه‌گاه حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) هستند.
جابر مهدی‌یار خاطرنشان کرد: سازه چوبی این دو نیمه ضریح به اتمام رسیده و اکنون در مرحله قلم زنی روی صفحات نقره و مس قرار دارد.
وی ادامه داد: این دو نیمه مربوط به زیارتگاه برادران و خواهران در مجموعه خیمه‌گاه‌های حسینی در کربلای معلی محسوب شده و جنس آن از چوب ساج با قطعات قلم‌زنی از جنس مس، طلا و نقره پیش‌بینی شده است.
به گفته مهدی‌یار، مردم با نذورات خود کمک کردند تا این دو سازه تا پایان سال جاری آماده و به کربلای معلی ارسال و توسط هنرمندان نصب شود.
نماینده امام‌جمعه شیراز در ستاد بازسازی عتبات عالیات، اذعان داشت: هنرمندان شیرازی ذوق خوبی برای ارائه هنر فارس در قسمت‌های مختلف درودگری، قلم‌زنی، خاتم سازی، گچ‌بری، آینه‌کاری و مقرنس‌کاری دارند.
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات استان فارس در ادامه گفت: مجموعه کارگاه‌‌هایی که ستاد فارس در میدان امام‌حسین(ع) شهر مقدس شیراز راه‌اندازی کرده؛ به گونه‌ای است که در حال حاضر ماموریت‌های مختلفی در بحث هنری بازسازی عتبات عالیات برعهده گرفته که یکی از ماموریت‌ها ساخت دو درب مطلای حرم مطهر حضرت ابوالفضل‌العباس(ع) بوده که به مرحله 100 درصد پیشرفت رسیده و به زودی در حرم مطهر نصب می‌شود.

 


مشهد - خبرنگار کیهان:
مدیرعامل ستاد دیه خراسان رضوی از آغاز جشن‌های گلریزان این ستاد در استان خبر داد.
منصور عبادی با اشاره به اینکه این جشن‌ها در شهرستان‌های گناباد، سرخس، قوچان، درگز، کاشمر، نیشابور، سبزوار، تایباد، تربت‌جام، تربت حیدریه مشهد و طبس ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، گفت: سال گذشته ستاد دیه استان زمینه آزادی 702 زندانی جرایم غیرعمد با بدهی 311 میلیارد ریال را فراهم ساخت.
وی با بیان اینکه در حال حاضر 613 زندانی جرایم غیرعمد در زندان‌های خراسان رضوی محکومیت خود را سپری می‌کنند، گفت: برای آزادسازی این زندانیان رقم 350 میلیارد ریال نیاز است، که امیدواریم با یاری خیرین در جشن‌های گلریزان، زمینه آزادی این افراد نیز در استان فراهم آید.
عبادی با ابراز نگرانی از رشد تعداد محکومین مهریه و چک در استان‌، افزود: از ابتدای سال‌جاری تاکنون 207 زندانی جرایم غیرعمد با کمک ستاد دیه خراسان رضوی آزاد شده‌اند.

 


مسئول انجمن گیاهان دارویی ایران شاخه مستقل شمال غرب استان اصفهان، از وجود و کشت یک نوع گیاه در منطقه آران و بیدگل موسوم به «جوجووا» با کارکرد روغن موتور خودرو خبر داد.
حجت‌الاسلام علیرضا قاسمی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کاشان اظهار داشت: این‌گونه گیاهی دارای عصاره و روغنی است که می‌توان به جای روغن موتور خودرو از آن استفاده کرد.
وی افزود: چنانچه از عصاره گیاه جوجووا روغن کامل گرفته شود می‌تواند تا 200 هزار کیلومتر کارکرد در موتور خودرو داشته باشد اما به دلیل نایاب بودن این گیاه، روغن به دست آمده مقرون به صرفه نیست، اما می‌تواند به عنوان مکمل روغن موتور خودرو مورد استفاده قرار گیرد.
مسئول انجمن گیاهان دارویی ایران شاخه مستقل شمال غرب استان اصفهان با اشاره به وجود این گیاه نادر خودرو در حومه آران و بیدگل بیان داشت: کشت آزمایشی این گیاه برای تحقیقات بیشتر در مزرعه‌ای در اطراف آران و بیدگل آغاز شده است.
این مسئول متذکر شد: انتقال فرآیند دانش کشت این گیاه به کشاورزان زیر نظر متخصصان به منظور توانمند شدن کشاورزان برای افزایش تولید گیاه جوجووا یکی از برنامه‌های آینده انجمن گیاهان دارویی در این منطقه است.

 


رشت- خبرنگار کیهان:
با به بار نشستن خوشه‌های برنج در گیلان، نخستین برداشت این محصول در شهرستان شفت آغاز شد.
کار برداشت خوشه‌های طلائي برنج رقم محلی هاشمی در مزرعه «نقی دائمی» واقع در روستای لیشاوندان شهرستان شفت آغاز شد.
گفتنی است نشاء زودهنگام و مساعد بودن شرایط آب و هوایی از علل برداشت زودهنگام محصول برنج این کشاورز بوده است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10