(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 31 تـیـر 1392 - شماره 20548

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
با هدف ساماندهی اصناف کشور
نمایندگان مجلس با تشکیل اتاق اصناف ایران موافقت کردند
درمکتب امام
شرح خطبه 216 نهج‌البلاغه ـ (4)
عمل به حق، دشوارتر از شنيدن حق
خارج از دستور
هاشمی رفسنجانی: وظیفه داریم از حرکت حماسی‌‌ مردم حراست کنیم
نیویورک تایمز: تحریم‌ها علیه ایران باید حذف بشود
   


نمایندگان مجلس مصوب کردند که به منظور تقویت مبانی نظام صنفی و ساماندهی اصناف کشور، اتاقی به نام «اتاق اصناف ایران» در تهران تشکیل شود.
علی لاریجانی رئيس مجلس شوراي اسلامي در ابتدای جلسه علني روز یکشنبه و در نطق پيش از دستور خود با اشاره به اقدامات مشکوک آمريکا و برخي کشورهاي غربي در طراحي سازش جديد در فلسطين اظهار داشت: در اين چند روزه دلالان بين‌المللي مکررا با عناصري از فلسطين و رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي عرب تماس‌هاي برقرار کردند تا مجددا مذاکرات سازش را آغاز کنند، در حالی که در بندهاي پيشنهادي این مذاکرات به توقف شهرک سازي‌ها اشاره نشده است.
رئيس مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: ظاهراً غرب و برخی مرتجعین منطقه زمان را برای فرصت‌طلبی ایجاد مجال تنفسی رژیم منزوی و منحوس صهیونیستی فراهم دیدند تا در یک بازی نمایشی مجدداً برای این رژیم امتیازاتی بگیرند.
لاریجانی با بیان اینکه نیروهای انقلابی فلسطین به خصوص جهاد باید هوشیار بوده و با بیداری ملت مجاهد فلسطین از این شیطنت جدید جلوگیری کنند، افزود: قاعدتاً طی این دو سال و اندی که از قیام‌های منطقه می‌گذرد تجربیاتی حاصل شده که فریب ژست‌های دروغین برخی کشورهای مرتجع را نخورند و جایگاه برخی گروه‌های افراطی که جز لطمه زدن به وحدت مسلمانان و کمک به پروژه غرب کاری نکردند را نیز بهتر درک کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: ملت‌های مسلمان در روز قدس پاسخ این اقدامات فریب‌کارانه جدید غرب را خواهند داد.
در ادامه جلسه علنی خانه ملت، نمایندگان مجلس به بررسی برخی مواد لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور پرداختند.
طبق مصوبه مجلس به منظور تقویت مبانی نظام صنفی، ساماندهی اصناف کشور و مشارکت در سیاست‌گذاری، تصمیم‌گیری و مدیریت مسائل صنفی، اتاقی به نام اتاق اصناف ایران در تهران تشکیل می‌شود.
این اتاق دارای شخصیت حقوقی مستقل، غیر تجاری و غیر انتفاعی و فاقد شعبه است.
همچنین نمایندگان در مصوبه‌ای دیگر منابع مالی اتاق اصناف شهرستان را تعیین کردند.
براساس این مصوبه منابع مالی اتاق اصناف شهرستان عبارت است از 20 درصد دریافتی از درآمد اتحادیه‌ها، درصدی از محل وجوه ناشی از جرائم و تخلفات صنفی موضوع تبصره 3 ماده 72 این قانون و وجوه دریافتی در ازای ارایه خدمات غیر موظف به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از دولتی و غیر دولتی.
ارجاع طرح نحوه محاسبه بدهی‌های ارزی بانک مرکزی به کمیسیون بودجه
نمایندگان مجلس شوری اسلامی در جلسه علنی روز گذشته پارلمان، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه در مورد طرح دو فوریتی نحوه محاسبه و تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی را در سال جاری مورد بررسی قرار دادند.
در جریان بررسی دو ساعته نمایندگان پیشنهادات متعددی از سوی وکلای ملت مطرح شد که هیچ کدام از این پیشنهادات به تصویب نرسید. در نهایت علی لاریجانی طی سخنانی گفت: جزئیات این طرح ابهاماتی دارد که به نظرم بهتر است کمیسیون برنامه و بودجه دوباره این طرح را مورد بررسی قرار دهد تا اشکالات موجود در آن رفع شود.
در ادامه رئیس مجلس ارجاع جزئیات طرح نحوه محاسبه و تسعیر دارایی‌ها و بدهی‌های ارزی بانک مرکزی در سال 92 رای به رای نمایندگان مجلس گذاشت که آنها نیز با 123 رای موافق، 32 رای مخالف و 7 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر در صحن علنی با این ارجاع موافقت کردند.
همچنین نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز گذشته خانه ملت با فوریت طرحی برای تامین هزینه درمان ایثارگران و خانواده‌های آنها از سوی بنیاد شهید مخالفت کردند.
وکلای ملت پس از استماع سخنان موافق و مخالف، با 110 رای موافق، 48 رای مخالف و 20 رای ممتنع از مجموع 230 نماینده حاضر با دو فوریت این طرح مخالفت کردند و در ادامه هم با 92 رای موافق، 22 رای مخالف و 16 رای ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر به یک فوریت آن نیز رای ندادند.
گفتنی است، در قانون برنامه پنجم، تامین هزینه درمان ایثارگران شاغل و بازنشسته به عهده دستگاه اجرایی مربوطه و تامین هزینه درمان ایثارگران غیرشاغل به عهده بنیاد شهید گذاشته شده است.
حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد، نایب رئیس اول مجلس که در غیاب لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، پیش از پایان نشست علنی صبح دیروز بهارستان‌نشینان طی سخنانی، گفت: همانطور که در آیین‌نامه داخلی مجلس اشاره شده است و با توجه به اینکه بررسی لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور به طول انجامیده، باید از روز دوشنبه جلسات مجلس هر روز برگزار شود تا رسیدگی به این لایحه به اتمام برسد. وی ادامه داد: برخی از همکاران پیشنهاد کردند که بعدازظهرها نیز جلسات علنی داشته باشیم تا این طرح سریع‌تر بررسی شود. بنابراین در صورت تصویب همکاران می‌توانیم جلسات کمیسیون‌ها را نداشته باشیم و بعدازظهرها نشست علنی برگزار شود تا لایحه مذکور به تصویب برسد.
نمایندگان مجلس نیز با ۱۱۹ رای موافق، ۳۰ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۲۲۲ نماینده حاضر در صحن علنی با برگزاری نشست علنی در بعد از ظهر موافقت کردند.
نشست علنی بعد از ظهر
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت بعدازظهر روز یکشنبه مجلس در ادامه بررسی لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور، مواد ۲۸ و ۲۹ آن را به تصویب رساندند.
بر اساس مصوبه مجلس، هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران مرکب از ۷ نفر شامل ۳ نفر از صنوف تولیدی - خدمات فنی و ۳ نفر از صنوف تولیدی - خدماتی است که با رای مخفی اعضای اتاق اصناف ایران برای مدت ۴ سال انتخاب می‌شوند. نفر هفتم نیز به پیشنهاد وزارت صنعت، معدن و تجارت و با تصویب هیئت عالی نظارت از بین افراد متعهد و آگاه به مسائل صنفی تعیین می‌شود.
همچنین اعضای اتاق اصناف ایران برای انتخاب در هیئت رئیسه اتاق باید سابقه یک دوره عضویت در هیئت رئیسه اتاق شهرستان را دارا باشند.
نمایندگان این ماده را با 174 رای موافق، 5 رای مخالف و 10 رای ممتنع از مجموع 230 رای اخذ شده به تصویب رساندند.
همچنین نمایندگان مجلس در جریان بررسی این لایحه ماده مربوط به تشکیل کمیسیون نظارت در شهرستانهای هر استان را با 133 رای موافق ، 13 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 194 رای به تصویب رساندند.
مطابق با این مصوبه کمیسیون نظارت در شهرستانهای مراکز استانها، مرکب از مدیران کل، روسای سازمانها و نهادهای استانی یا معاونان آنها متشکل از 13 نهاد تشکیل می‌شود که شامل صنعت، معدن و تجارت ، رئیس کمیسیون، امور مالیاتی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، تغییرات حکومتی، نیروی انتظامی، استاندارد و تحقیقات صنعتی، انجمن حمایت از مصرف‌کنندگان، بسیج اصناف، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان، اتاق تعاون استان، رئیس شورای استان، رئیس و نایب رئیس اتاق اصناف مرکز استان و نماینده‌ی مطلع و تام‌الاختیار استاندار است.
همچنین ترکیب کمیسیون نظارت در سایر شهرستانهای هر استان مرکب از روسای معاونان ذیربط ادارات و نهادهای صنعت و معدن و تجارت ( رئیس کمیسیون) امور مالیاتی، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، تغزیرات حکومتی، نیروی انتظامی، انجمن حمایت از مصرف کنندگان شهرستان، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن شهرستان، اتاق تعاون شهرستان، بسیج اصناف، رئیس و نایب رئیس اتاق اصناف شهرستان، نماینده مطلع و تام‌الاختیار فرمانداری و رئیس شورای شهرستان است.
طبق تبصره این ماده کمیسیون‌های نظارت مراکز استانها دبیرخانه‌ای دارند که در سازمان صنعت و معدن و تجارت استانها مستقر است.
تشکیلات اداری و مالی و نحوه‌ی فعالیت دبیرخانه‌های مذکور به موجب آیین نامه‌ای است که توسط دبیرخانه هیات عالی نظارت و با کسب نظر از سازمان صنعت و معدن و تجارت استانها تهیه می‌شود و ظرف سه ماه از تاریخ لازم‌الاجرا شدن این قانون به تصویب هیئت عالی نظارت می‌رسد.
با تصویب نمایندگان مجلس ماده 44 این لایحه نیز اینگونه اصلاح شد که ظرف 15 روز پس از انتخاب هیئت رئیسه اتاق اصناف ایران، این هیئت تشکیل جلسه می دهد و از میان خود یک نفر رئیس، دو نفر نایب رئیس (اول و دوم)، یک نفر دبیر و یک نفر خزانه دار انتخاب می کنند. جلسه های ادواری اتاق اصناف ایران در محل اتاق اصناف ایران یا هر مکان دیگری که به اعضا به طور کتبی اعلام می گردد تشکیل می شود.
با اعلام حجت الاسلام ابوترابی جلسه علنی بعدازظهر یکشنبه خانه ملت که در آن موادی از لایحه اصلاح قانون نظام صنفی مورد رسیدگی قرار گرفت، پایان یافت.
نایب رئیس اول مجلس شورای اسلامی زمان نشست بعدی مجلس را روز دوشنبه ۳۱تیرماه ساعت ۸صبح اعلام کرد.

 


ما طالب صلح و آرامش هستیم
ما صلح می‌خواهیم.
ما با همه مردم دنیا صلح می‌خواهیم باشیم.
ما می‌خواهیم مسالمت با همه دنیا داشته باشیم.
ما می‌خواهیم در بین مردم دنیا زندگی بکنیم، لکن آنها (ابرقدرتها و اذنابشان) نمی‌گذارند. آئین انقلاب اسلامی- ص 409

 


بخشي از خطبه 216 در نوبت‌های قبل به عرض رسيد؛ بخش پاياني اين خطبه را در اين نوبت می‌خوانيم. خطبه 216 عصاره‌اش اين بود كه هر جا حق هست، تكليف هم هست؛ حق بدون تكليف نيست يعني اگر كسي بر ديگري حق دارد، ديگري هم بر او حق دارد حق پدر و مادر بر فرزند و بالعكس، حق همسايه‌ها نسبت به هم، حق والي و رعيت، حق رعيت و والي؛ بخش مهم اين خطبه مربوط به رعايت حقوق متقابل و متعامل والي و رعيت است
لزوم توجه به وظایف باقي‌مانده كارگزاران قبل از مدح آنها
اگر كسي كار خيري كرده، فرض كنيد خدماتي ارائه كرده، پيروزي‌اي نصيب جامعه اسلامي كرده، كتابي نوشته؛ بعد از اين كار خير كه استحقاق ثناء دارد، می‌فرمايد:‌ درباره او هم ما بحث می‌كنيم اگر بعد از كار خير بايد ثناء بكنيم، او بايد شاكر باشد كه لطف خدا به وسيله او انجام شده است.
فرمود: فَلا تُثنُوا عَلَيَّ بِجَميلِ ثَناءٍ لِاِخراجِي نَفسِي اِلَي اللهِ وَ اِلِيكُمْ مِنَ البَقِيَّهِ فِي حُقُوقٍ لَمْ اَفرُغْ مِنْ اَدائِهَا اين نسخه‌های نهج البلاغه غالباً (تَقيّه) دارد؛ ظاهرش «بَقيّه» است، نه (تَقيّه) فرمود: اگر كسي كار خيري كرده و از كار خير فراغت پيدا كرده، شايسته مدح است؛ من آن نيستم، چرا ؟ براي اينكه درست است چهار تا خدمت كرديم، امّا چهل تا خدمت هنوز مانده! آنهائي كه نكردم، آنها را هم بايد بگوئيد! خيلي از كارها هست بايد درباره خدا می‌كرديم، نكرديم؛ خيلي از كارها هست كه درباره حقوق مردم بايد می‌كرديم، نكرديم؛ اين را ببينيد، نه آن را! آن بقيّه را چرا نمي‌بينيد؟! ناكرده را بايد ببينيد؛ ناكرده خيلي است. اين درباره خودش است! فرمود: اگر آن بقيّه حقوق مانده است، من چه انتظار ثنا دارم؛ پس فَلا تُثنُوا عَلَيَّ!
لزوم رفتار و گفتار دوستانه و صادقانه ميان حاكم و مردم
در موقع سخن گفتن می‌خواهيد گفتگو كنيد، نامه بنويسيد، با من گفتگو كنيد؛ فَلا تُكَلِّمُونِي بِمَا تُكَلَّمُ بِهِ الجَبابِرَه آن القابي كه به جَبابره و سلاطين می‌دهند، به من ندهيد وَ لا تَتَحَفَّظُوا مِنّي بِمَا يُتَحَفَّظُ بِهِ عِندَ اَهلِ البادِرِه «بادِرِه» آنهائي كه مبادرت می‌كنند؛ بِلا درنگ، زود عصباني می‌شوند، زود از جا در می‌روند با من مثل آن حكامي كه اهل بادره‌اند، مبادرت به پرخاش و عصباني شدن می‌كنند رفتار نكنيد! ما با شما يكي هستيم، دوستانه رفتار بكنيد اين را تا آخر گفته!! اين است كه اين قابل زوال نيست! اين جزء وجهُ الله است. شما می‌بينيد در قرآن كريم سخن در اين نيست كه خدا می‌ماند! آن اصلاً در بحث نيست، به ذهن كسي نمي‌آيد كه خدا فاني است! هر جا که به نحو ايجاب كلّي سخن از بقاء است، وجهُ الله را مطرح می‌كند: كُلُّ شِيءٍ هالِكٌ إلا وَجهَهُ (1)، نه إلا الله! آن اصلاً فوق بحث است كُلُّ مَنْ عَلِيهَا فانْ وَ يَبقَي وَجهُ رَبِّكَ(2)، نه يَبقَي الله! اينها جزء وجهُ الله‌اند، در دعاي توسل می‌گوئيم: يا وَجيهاً عِندَ الله(3)، وجهُ الله فعل خداست، معصومان بهترين فعل خدايند؛ لذا می‌مانند وَ لا تُخالِطُونِي بِالمُصانَعَه؛ با سازش و رفتار و امثال فرومايگي با من گفتگو نكنيد اين را در صحنه جبهه صفين ايراد فرمودند.
عمل به حق، دشوارتر از شنيدن حق
فرمود:‌ وَ لا تَظُنُّوا بِي اسْتِثْقالاً فِي حَقِّ قِيلَ لِي، شما اگر حق را به من بگوئيد، براي من دشوار نيست كه گوش بدهم، آن مسئولي كه قدرت شنيدن موعظه و حق را ندارد، يقيناً طاقت عمل كردن به حق را هم ندارد. آنكه تحمل ندارد كه نصيحت مشفقانه و موعظه حق را بشنود و شنيدن حق براي او سنگين است؛ عمل به حق براي او سنگين‌تر است! من آنجور نيستم الحمدلله، حرفي داريد به من بگوئيد. آن كسي كه پيشنهاد حق، نامه حق، سخن حق، اعتراض حق، انتقاد حق را نتواند بشنود؛ انتقاد حق خيلي سنگين نيست، عمل به حق سنگين‌تر است!
فَلا تَكُفُّوا عَنْ مَقالَهٍ بِحَق؛ اگر سخن حق داريد، با من در ميان بگذاريد اُو مَشُورَهٍ بِعَدل كلمه «مشورت» بر وزن مصلحت، اين رواجش همين است امّا آن كه در اين ضبط‌ها هست، «مَشُورت» است بر وزن مَقولت و مَعونت و مانند آن فَلا تَكُفُّوا عَنْ مَقالَهٍ بِحَقٍّ‌ اُو مَشُورَهٍ بِعَدل، چرا؟ فَاِنّي لَسْتُ فِي نَفسِي بِفُوقٍ اَنْ اُخطِئَ وَ لا آمَنُ ذلِكَ مِنْ فَعلِي
جايگاه علم غيب در تعامل اجتماعي معصومان (ع)
چون وجود مبارك معصوم در سائر بيانات نهج‌البلاغه خودش را معرفي كرده، فرمود: آن معنائي كه ما داريم، اين چيزهائي كه خدا به ما داده، نمي‌توانيم خودمان را معرفي بكنيم. اين بيان وقتي كه اميرالمؤمنين روي آن مرحله می‌ايستد، می‌فرمود: سَلُونِي قَبلَ اَنْ تَفقِدُونِي فَاِنّي بِطُرُقِ السَّماءِ اَعلَمُ مِنّي بِطُرُقِ الأرض(4)، از آسمانها و عرش و كُرسي از من سؤال بكنيد، من راه‌هاي آسمان‌ها را بهتر از راه‌هاي زمين بلدم؛ اين مقام، مقام علي درآنجاست
بعد هم در بخش‌های ديگر همين نهج البلاغه سوگند ياد كرد: وَ اللهِ لُو شِئتُ اَنْ اُخبِرَ كُلِّ رَجُلٍ مِنكُمْ بِمَخرَجِهِ وَ مُولِجِهِ وَ جَميعِ شَأنِهِ لَفَعَلْتُ وَ لكِنّي اَخافُ اَنْ تَكفُرُوا فِيَّ بِرَسُولِ الله(5). قسم به خدا سرنوشت تك تك شما را بخواهم بگويم، می‌دانم؛ از كجا آمديد،‌ به كجا ختم می‌شوید، گذشته و آينده‌تان چيست؛ همه را می‌دانم ولي اگر من دهان باز كنم، اين حرف‌ها را بگويم؛ شما (معاذ الله) می‌گوئيد علي بالاتر از پيغمبر است و كافر می‌شويد، ما هر چه داريم از پيغمبر است. علي را آنجاها بايد يافت!
ولي در حرف‌های مردمي می‌فرمايد: من از آن جهت كه مردمي با شما حرف می‌زنم، ما نمي‌توانيم با علم غيب عمل بكنيم! علم غيب سند فقهي نيست اينكه می‌گويند: اگر حضرت امير می‌دانست، چرا رفت؟ علم ملكوتي سند فقهي نيست تا شما بگوئيد اگر حضرت می‌داند شب 19 شمشير می‌خورد، چرا رفته! بله، اگر كسي خبر داده بود، جريان عادي بود؛ آن علم، سند فقهي است و آدمی كه علم دارد نبايد برود امّا علم ملكوتي سند فقهي نيست و حجيّت فقهي ندارد! لذا وجود مبارك پيغمبر (ص) با اينكه همه اسرار را ذات أقدس إله به او خبر می‌داد، فرمود: من در محاكم قضائي برابر بيّنه و سوگند عمل می‌كنم فرمود: در محكمه قضائي من، فقط و فقط شاهد و سوگند معتبر است بنا نيست كه اينها با علم غيب عمل بكنند! اگر بنا بود برابر علم غيب عمل بكنند كه كسي دست به خلاف نمي‌زد! گاهي البتّه براي اثبات معجزه و كرامت، احكام غيبي صادر می‌كنند براي اينكه روشن بشود كه غيب و معجزه حق است امّا فرمود: اِنَّمَا اَقضِي بِينَكُمْ بِالاَيمانِ وَ البَيّنات(6).
پس خاندان عصمت دو مقام دارند؛ یکی آن مقام ملكوتي‌شان است که بايد می‌فرمود: سَلُونِي قَبلَ اَنْ تَفقِدُونِي فَاِنّي بِطُرُقِ السَّماءِ اَعلَمُ مِنّي بِطُرُقِ الأرض،یا وَاللهِ لُو شِئتُ اَنْ اُخبِرَ كُلِّ رَجُلٍ مِنكُمْ بِمَخرَجِهِ وَ مُولِجِهِ وَ جَميعِ شَأنِهِ لَفَعَلْتُ، كه هر دو در نهج البلاغه هست و دیگری در ارتباطات مردمي است که با مردم باید برابر با سوگند و بيّنات رفتار می‌كردند!
معناي مصونيت نداشتن امير مؤمنان (ع) از خطا در امور
اگر فرمود: ما (معاذ الله) خطا می‌كنيم، يعني در مسأله علم ظاهري، به آن علم واقعي عمل نمي‌كنيم؛ اگر يك وقتي خلافي شد، شما بايد تذكر بدهيد فَاِنّي لَسْتُ فِي نَفسِي بِفُوقٍ اَنْ اُخطِئَ وَ لا آمَنُ ذلِكَ مِنْ فِعلِي، من در امان نيستم؛ إلا اَنْ يَكفِيَ اللهُ (سُبحانَهُ وَ تَعالي) مِن‎ْ نَفسِي مَا هُوَ اَملَكُ بِي مِنّي خدا از من نسبت به آنچه كه دارم مالك‌تر است الان يك چيزهائي كه ما در ذهنمان داريم، مِلك ماست، يعني ما مسلط بر آن هستيم تكويناً؛ ولي گاهي از يادمان می‌رود خدائي كه خالق كلّ است؛ آنچه در ذهن ماست، مالك‌تر از خود ماست نسبت به او.
فَاِنَّمَا اَنَا وَ اَنتُمْ عَبيدٌ مَملُوكُونَ لِرَبٍّ‌ لا رَبِّ غيرُه بر اساس توحيد، ما همه‌مان بنده اوئيم، حدوثاً و بقآءً يَملِكُ مِنّا مَا لا نَملِكُ مِنْ اَنفُسِنَا در عين حال كه ما به حسب ظاهر خودمان را مالك خودمان می‌دانيم؛ او مالك‌تر است و همه امور را به عنوان امانت به ما داد، نه تمليك كرد بنابراين وجود مبارك حضرت امير می‌فرمايد: ما همه عبد مملوك خدائيم، يَملِكُ مِنّا مَا لا نَملِكُ مِنْ اَنفُسِنَا وَ اَخرَجَنَا مِمّا كُنّا فِيهِ اِلَي مَا صَلَحَنَا عَلَيهْ فَاَبدَلَنَا بَعدَ الضَّلالَهِ الهُدَي وَ اَعطانَا البَصيرَهَ بَعدَ العَمَي ما بنده و مخلوق خدائيم، ذليل خدائيم؛ ذات أقدس إله به ما اين قدرت و علم را داد، به ما اين بصيرت را بعد از كوري داد، به ما اين هدايت را بعد از ضلالت داد.
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛10/10/ 1388
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) قصص/ 88 (2) الرّحمن/ 26 و 27 (3) ر ك: مفاتيح الجنان/ دعاي توسل
(4) نهج البلاغه/ خ 189 (5) نهج البلاغه/ خ175 (6) الكافي/ 7/ 414

 


دیدار حدادعادل با علی لاریجانی
رئیس فراکسیون اصولگرایان مجلس از دیدار و گفت‌وگو با علی لاریجانی به منظور بررسی نحوه تعامل دو فراکسیون رهروان و اصولگرایان با دولت منتخب خبر داد.
غلامعلی حدادعادل نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه این دیدار ظهر پنجشنبه در ساختمان مشروطه مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت تعامل دو فراکسیون اصولگریان و رهروان ولایت از محورهای این دیدار بود.
وی یادآور شد: در این دیدار همچنین درباره مسائل مجلس، دولت آینده و رای اعتماد به وزرای کابینه دولت بعدی گفت‌وگو شد.
رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی با اشاره به برگزاری جلسه مجمع عمومی این فراکسیون در روز سه‌شنبه، به ایسنا گفت: فراکسیون اصولگرایان به زودی بیانیه‌ای درباره ویژگی‌های کابینه دولت یازدهم منتشر خواهد کرد.
توضیحات عضو هیئت رئیسه درباره مراسم تحلیف
یک عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد طبق روال همیشگی، مقامات لشگری و کشوری به مراسم تحلیف رئیس جمهور دعوت می‌شوند که طبیعتا در بین آنها آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز حضور دارد.
حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا در خصوص مهمانان مراسم تحلیف رئیس جمهور در 13 مرداد در صحن علنی مجلس اظهار داشت: طبق روال همیشگی مقامات لشگری و کشوری، سفرای کشورهای خارجی در ایران، استانداران، نمایندگان ولی فقیه در استان‌ها و روسای قوا در مراسم تحلیف حضور دارند.
وی درخصوص حضور هاشمی رفسنجانی در مراسم تحلیف گفت که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز به عنوان یکی از میهمانان در این مراسم حضور دارد.
این عضو هیئت رئیسه مجلس در مورد دعوت و حضور روسای جمهور قبلی همچون خاتمی در مراسم تحلیف، به ایسنا گفت: طبق مراسم‌های تحلیف قبلی که برنامه‌ای برای دعوت روسای جمهور سابق در مراسم تحلیف وجود نداشته است طبیعتا در این دوره نیز چنین برنامه‌ای وجود ندارد ولی باز هم بنده نمی‌توانم اظهارنظر قطعی در این رابطه بکنم چون اطلاعاتم دقیق نیست.
سفرهیئت پارلمانی ایران
به کره شمالی
مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس از سفر یک هیئت پارلمانی از ایران به پیونگ یانگ خبر داد و زمان آن را ۵ مرداد اعلام کرد.
حسین شیخ ‌الاسلام با اشاره به اینکه هیئت پارلمانی ایران به مناسبت شرکت در مراسم شصتمین سالگرد پیروزی کره شمالی در جنگ‌های میهنی به «پیونگ‌یانگ» سفر می‌کند، گفت: این احتمال وجود دارد که اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و کره شمالی که به این کشور سفر می‌کنند، ملاقات‌هایی هم با شخصیت‌های کره‌ شمالی داشته باشند که در این زمینه منتظر اعلام سفارت این کشور در تهران هستیم. مشاور امور بین‌الملل رئیس مجلس تصریح کرد: ریاست گروه دوستی پارلمانی ایران و کره شمالی را نصرالله پژمان‌فر بر عهده دارد و ۴ تن دیگر از نمایندگان مجلس نیز در هیئت پارلمانی ایران حضور خواهند داشت.
شیخ‌الاسلام در گفت وگو با تسنیم خاطر نشان کرد: قرار شده که سفارت کره شمالی در تهران چند برنامه‌ جانبی، در کنار شرکت هیئت ایرانی در مراسم شصتمین سالگرد پیروزی کره شمالی در جنگ‌های میهنی را نیز پیش‌بینی کند.

 


رئیس مجمع تشیص مصلحت نظام گفت: نمی توانیم با جهان قهر باشیم و به تکامل فکر کنیم چرا که این اندیشه افراطی مخلّ شعار استقلال ‌خواهی مردم در همه مراحل انقلاب اسلامی است.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمعی از استادان دانشگاه‌های کشور ، نخبگان علمی و پزشکی را سرمایه‌های انسانی کشور خواند.
وی تصریح کرد: درد دل‌های نخبگان علمی و پزشکی می‌تواند مایه حرکت مثبت و عمیق برای تغییر شرایط امروز باشد و اگر نخبگان منزوی شوند، جوانان برای امیدواری آینده سرخورده می‌شوند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام اظهار داشت: تراکم دردها، بشارت درمان است و دیدید که مردم چگونه به کمیت و کیفیت حماسه سیاسی اعتبار بخشیدند.
هاشمی رفسنجانی با تشریح اوضاع کشور در سه ماه‌ قبل از انتخابات و تغییر یک‌باره آن ظرف چند روز، گفت: وظیفه همه ماست تا از کاری که مردم کرده‌اند حراست کنیم و نگذاریم تندروها بذر ناامیدی را در فضای جامعه گسترش دهند.
وی در بیان راهکارهای اصلاح امور، به سیاست خارجی مبتنی بر عزت، حکمت و مصلحت اشاره کرد و متذکر شد: نمی توانیم با جهان قهر باشیم و به تکامل فکر کنیم و این اندیشه افراطی، مخل شعار استقلال ‌خواهی مردم در همه مراحل انقلاب اسلامی است.
عضو مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر پرهیز از طرد نیروها، گفت: کسانی که کشور را به این روز انداختند، می‌توانند با تجدیدنظر در گفتار، افکار و رفتار خود، در فضای رقابتی، به بهتر شدن امور کمک کنند که البته شرط آن دوری کردن از توهین و تهمت است که با ادبیات اعتدالی هیچ سازگاری ندارد.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، تلاش برای ساختن ایران در ابعاد اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی را وظیفه فردی و جمعی همه ایرانیان دانست و ابراز امیدواری کرد که در دولت آینده به معیشت مردم توجه شود که عدم توجه به آن، مخلّ آخرت است.

 


روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز طی گزارشی به رئیس جمهور آمریکا توصیه کرد تا حق هسته‌ای ایران را به رسمیت بشناسد و تحریم‌های ضد ایرانی را حذف کند.
این روزنامه آمریکایی نوشت: هرچه جهان در خصوص تعامل دیپلماتیک با ایران در موضوع هسته‌ای این کشور جدی‌تر می‌شود، افراط‌گرایان واشنگتن و خارج از این کشور بر اقدام نظامی در زمان شکست تلاش‌ها فشار وارد می‌آورند.
به عنوان مثال، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل، تلاش می‌کند تا دولت «باراک اوباما» را تحریک کند که به «حسن روحانی» رئیس جمهور منتخب ایران نشان دهد که گزینه نظامی موجود بر روی میز واقعاً روی میز قرار دارد.
نیویورک تایمز تصریح کرد: آمریکا باید با دولت جدید ایران و دیگر شرکای 1+5 وارد تعامل شود و بر روی پیشنهاد وسیع‌تری کار کند که شامل به رسمیت شناختن حق ایران برای دنبال کردن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران می‌شود.
این روزنامه ادامه داد که این پیشنهاد باید شامل فرایندی شود که حق ایران برای دنبال کردن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای تحت پادمان‌ها به رسمیت شناخته شود، و غنی‌سازی اورانیوم محدود شود و به تدریج تحریم‌ها علیه ایران تحت شرایط فشرده حذف شود.
تا زمانی که آمریکا و ایران بر روی مسئله دیپلماسی سرمایه‌گذاری کنند، هیچ راهی برای فهمیدن اینکه توافق احتمالی حاصل می‌شود، موجود نیست اما هیچ کاری به اندازه اینکه ما آقای روحانی را به چالش بکشیم و او را به حاشیه بکشانیم نمی‌تواند این فرصت را تخریب کند.
اوباما اعلام کرده است که نمی‌تواند دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای را تحمل کند و به طور دائم بر گزینه نظامی در چنین شرایطی تأکید کرده است. هم اوباما و هم روحانی به شجاعت، ‌ایده‌های مبتکرانه و مهارت برای مدیریت سیاست‌های داخلی دو کشور برای ورود به گفت‌وگوهای معنادار نیاز دارند.
نیویورک تایمز در ادامه با انتقاد از پیشنهاد برخی از نمایندگان تندروی آمریکایی پیرامون تشدید تحریم‌های ضد ایرانی از سوی دولت آمریکا می‌افزاید «تشدید تحریم‌ها علیه ایران تأثیری منفی بر روند مذاکرات هسته‌ای خواهد گذاشت. در صورتی که دولت اوباما به خواسته نمایندگان تندروی آمریکایی پیرامون تشدید تحریم‌ها گوش کند احتمال آن وجود خواهد داشت که ایرانیان این گونه تصور کنند که دولت آمریکا مایل است که همواره روند تفاهم قطعی در مورد برنامه هسته‌ای ایران ناممکن باقی بماند.
تلاش آیپک برای جلوگیری از رویکرد دیپلماتیک در برنامه هسته‌ای ایران
از سوی دیگر؛ خبرگزاری اینترپرس سرویس گزارش داد منابع اطلاعاتی آگاه، از تلاش آیپک برای جلوگیری از امضای نامه نمایندگان مجلس آمریکا به رئیس جمهور این کشور در خصوص همکاری دیپلماتیک با ایران خبر می‌دهند.
اینترپرس سرویس در گزارشی به قلم «جیم لوب»، تحلیلگر و روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی اذعان کرد که برای اولین بار طی ماه‌های اخیر، موضع طرفداران مراوده دیپلماتیک با ایران تقویت شده است.
بنابراین گزارش، در پی انتخاب حسن روحانی احتمال توافق در خصوص برنامه هسته‌ای ایران پذیرفتنی‌تر شده است. این موضوع پس از آن روشن شد که 131 نماینده مجلس تندروی نمایندگان آمریکا که عموماً از حزب جمهوری‌خواه هستند، نامه‌ای را خطاب به رئیس جمهور آمریکا امضا کردند که براساس آن، از وی خواسته شد تا تلاش‌های آمریکا را برای حصول توافق با ایران بیشتر کند.
در میان امضا کنندگان این نامه 17 نماینده جمهوری‌خواه هم به چشم می‌خورند، نامه‌ای که عنوان می‌دارد که ایالات متحده باید آمادگی کاهش تحریم‌های ایران را داشته باشد. این نامه همچنین در خصوص افزایش تحریم‌های ضد ایرانی هشدار می‌دهد.
در مجموع، بیشتر امضا کنندگان این نامه که در حدود یک سوم نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا را تشکیل می‌دهند، این نامه را پس از سخنرانی تند بنیامین نتانیاهو علیه ایران و رئیس جمهور منتخب این کشور امضا کردند.
از سوی دیگر، آیپک، بزرگ‌ترین لابی اسرائیلی نیز تاکنون هیچ موضع مشخصی در قبال نامه مزبور اتخاذ نکرده است. اما برخی منابع آگاه اطلاع داده‌اند که آیپک از نمایندگان می‌خواسته است تا این نامه را امضا نکنند.
بنابراین گزارش، کنگره آمریکا به عنوان یکی از سرسخت‌ترین منابع دشمنی با برنامه هسته‌ای ایران در آمریکا شناخته می‌شود و تحت نفوذ کامل لابی‌های صهیونیستی است. امضای چنین نامه‌ای در مجلس نمایندگان آمریکا از همین رو تعجب‌برانگیز است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10