(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 31 تـیـر 1392 - شماره 20548

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
هدیه به خوانندگان
در جمع کارگزاران نظام تاکید فرمودند
رهبر انقلاب: به مذاکره با آمریکا خوش‌بین نیستم
در پرتو وحی
کشاورز 16 ساله اصفهانی از یک هکتار زمین 80 تن گوجه برداشت کرد
رونمایی از قرآن دست‌نویس در استان یزد
با عرضه 13 هزار عنوان کتاب
هفتمین نمایشگاه قرآن کریم در اهواز گشایش یافت
وزیر کشور خبر داد
اختصاص 125 میلیارد تومان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان شرقی اعلام کرد
افزایش 19 درصدی میانگین کالاهای ترانزیتی کشور
استفاده از عنبیه مصنوعی
برای نخستین بار در کشور
طراحی نرم‌افزار ضد سرقت علمی و ادبی در اصفهان
برای اولین بار در نیشابور عمل جراحی بر روی مهره کمری از راه شکم انجام شد
استاندار زنجان تاکید کرد
ضرورت فرهنگ‌سازی برای افزایش جمعیت کشور
راهیابی 3 طرح دانش‌آموزان محلات به جشنواره خوارزمی
تشکیل کلاس آموزش قرآن کریم
ویژه نابینایان در اهواز
اخبار ادبی و هنری
دانش‌آموزان ایران در رده چهارم المپیاد جهانی زیست‌شناسی
آغاز ثبت‌نام مسابقات دانش‌‌آموزی سامانه هوافضا
مشمولان طرح سربازی دانشگاه آزاد عضو هیئت علمی می‌شوند
با حضور امیر پوردستان
خودروی تانک‌بر صیاد رونمایی شد
وزیر خارجه مصر: قاهره به دنبال گفت‌وگو با ایران است
   


مرحوم آیت‌الله مجتهدی تهرانی: گاهی خودمان را نصیحت کنیم، به خود بگوییم که رفقای ما همه مرده‌اند، آنها که از ما قوی‌تر و پولدارتر بودند مردند. پس ما هم می‌میریم.

 


حضرت آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب عصر یکشنبه در دیدار مسئولان و کارگزاران نظام، تحویل مسئولیتهای اجرایی را فرصتی مبارک برای استمرار جهت گیریهای حضرت امام خمینی (رض) در مسائل مختلف کشور خواندند و با تبیین واقعیات تاریخی و کنونی کشور تأکید کردند: مسئله اقتصاد و ادامه پیشرفتهای علمی، باید در اولویت کار همه مسئولان قرار داشته باشد.
حضرت آیت الله خامنه ای در ابتدای سخنان خود با شکر و سپاس به درگاه خداوند متعال به سبب درک یک ماه رمضان دیگر و بهره مندی از برکات آن، گفتند: یکی از وظایف انسان این است که بعد از هر نصرت و تفضل الهی، تضرع و توسل به خدا را افزایش دهد.
نصرت بزرگ خلق حماسه سیاسی
ایشان با اشاره به نصرت های پی در پی الهی که شامل حال ملت ایران شده است، افزودند: آخرین مورد از تفضلات الهی، نصرت بزرگ خلق حماسه سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری بود که آثار این حماسه عظیم، بتدریج در بخش های مختلف آشکار خواهد شد.
حضرت آیت الله خامنه ای تقارن حرکت بزرگ سیاسی ملت ایران و ماه مبارک رمضان را یک توفیق خواندند و افزودند: ماه رمضان که ماه رحمت و مغفرت الهی و ماه انابه و توبه است با همه برکات و ادعیه و اعمال خود زمینه ساز توجه و تضرع بیشتر انسان به خداوند متعال است که همه باید از این فرصت بزرگ و استثنایی بیشترین بهره را ببریم.
ایشان، به یاد خدا بودن چه در شرایط سختی و چه در شرایط راحتی و آسایش را ضامن حرکت تکاملی انسان برشمردند و خاطرنشان کردند: این توجه و توسل باید منجر به عمل شود که در این صورت، رکود و سکون و ناامیدی و بازگشت به عقب وجود نخواهد داشت.
رهبر انقلاب اسلامی لازمه چنین عملی را صبر و توکل دانستند و تأکید کردند: صبر به معنای پایداری، مقاومت و فراموش نکردن هدف است و توکل هم یعنی کار را انجام دادن و نتیجه را از خدا خواستن.
جهت گیریهای صحیح انقلاب
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به نقش صبر و توکل در اعمال شخصی و همچنین امور مربوط به مدیریت کشور چند عنصر اساسی و اصلی را در بکارگیری این دو مقوله دخیل دانستند و خاطرنشان کردند: اولین عنصر، انتخاب جهت درست و حفظ جهت‌گیری صحیح است.
ایشان خاطرنشان کردند: اگر جهت گیری ها، غلط انتخاب شود تلاشهای مضاعف، نه تنها ما را به نتیجه ای نمی رساند بلکه از اهداف دور می کند.
حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح جهت گیریهای صحیح در مدیریت کشور با یادآوری سخنان خود در مراسم امسال سالگرد امام خمینی (رض) افزودند: همچنانکه آن روز تأکید شد، جهت‌گیریهای صحیح انقلاب و کشور براساس قرائت معتبر امام، در همه زمینه ها مشخص است و نیازی به بررسی مجدد جهت گیریها نیست.
ایشان امام را حکیم و فقیهی پخته، خردمند و آگاه خواندند و افزودند: قرائت امام که در سخنان، نوشته ها و آثار ایشان از جمله در وصیتنامه آن بزرگوار، کاملاً بیّن و آشکار است، به عنوان حجت و شاخص مورد قبول نخبگان، زبدگان، مسئولان و آحاد ملت است البته گاه تفسیر غلطی از دیدگاههای امام ارائه می شود که کار بد و خطرناکی است.
رهبر انقلاب افزودند: جهت گیریهای صحیحی که امام مشخص کرده است باید در سیاستهای کلان و خرد مدیریتی کشور، نقش برجسته و اساسی ایفا کند.
ایشان در ادامه بحث خود درباره عناصر دخیل در صبر و توکل در مدیریت کشور بکارگیری همه ابزارها و نیروها و نیز اولویت بندی را مورد توجه قرار دادند و سپس به بررسی کلی واقعیتهای موجود در کشور پرداختند.
حضرت آیت الله خامنه ای، در مقدمه این قسمت از سخنانشان، مقاطع تحویل مسئولیتها و دولتها را مقاطعی خوب و مبارک خواندند و افزودند: ورود عناصر، دیدگاهها، ابتکارات و سلایق جدید به «میدانِ جابجایی قدرت» عید و فرصت بزرگی است که باید از آن بخوبی استفاده کرد.
ایشان افزودند: بحمدالله جابجایی مسئولیتها در ایران اسلامی بجز سال 88 که برخی خطای بزرگی کردند و کشور را به لب پرتگاه بردند، همواره با آسایش، شادکامی و خوبی همراه بوده است.
رهبر انقلاب تأکید کردند: مجموعه، عناصر و گروهی که با فکرها و ابتکارات جدید وارد میدان می شوند باید با استفاده از کارهای انجام‌شده بنای رفیع کشور را بالاتر ببرند.
حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به کارهای فراوان و کارهای برجسته دولت فعلی افزودند: هر مجموعه باید به مجموعه قبل از خود نگاه مثبت داشته باشد و چقدر ارزشمند است اگر دولت بعدی نیز همین مقدار یا بسیار بیشتر از این، از خود فعالیت و تلاش نشان دهد.
رهبر انقلاب سپس در نگاهی کلان به اوضاع کشور 7 واقعیت را مورد توجه قرار دادند.
موقعیت جغرافیایی ممتاز، «تاریخ پرافتخار و تمدن کهن و ریشه‌دار»، «ثروتها و ذخائر طبیعی و استعداد برجسته انسانی» سه واقعیت نخستینی بودند که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند.
حضرت آیت الله خامنه ای در تشریح واقعیت چهارم افزودند: ایران در دو سه قرن اخیر از ناحیه استبداد و دیکتاتوری داخلی و «نفوذ و تهاجم فرهنگی و سیاسی خارجی»، ضربه های سختی خورده است که در هر گونه تحلیل کلان شرایط، باید مورد توجه قرار گیرد.
ایشان از بیداری ملی و عمومی در سه مقطع مشروطیت – نهضت ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی به عنوان واقعیتی دیگر نام بردند و خاطرنشان کردند: قیام ملی در مشروطیت و نهضت ملی شکست خورد اما پیروزی انقلاب اسلامی و تشکیل جمهوری اسلامی پاسخ قاطعی بود به ضرباتی که ایران از ناحیه تهاجم بیگانه دریافت کرده بود.
حضرت آیت الله خامنه ای تجربه حرکت پیروزمندانه در عرصه‌های مختلف سیاسی – اقتصادی، علمی و فرهنگی را ششمین واقعیتی برشمردند که باید در نگاه کلان به کشور، مد نظر قرار گیرد.
ایشان افزودند: پیشرفت اعجاب برانگیز علمی – تأثیرگذاری غیرقابل انکار در مسائل مهم منطقه ای و بالطبع در مسائل جهانی– پیشرفتهای شگفت انگیز در سازندگی و چرخش کلان و 180 درجه ای فرهنگی نسبت به دوران طاغوت از جمله نشانه های حرکت پیروزمندانه 30 سال اخیر است.
رهبر انقلاب مردم سالاری دینی و مردم سالاری سالم را از بزرگترین موفقیتهای سیاست داخلی برشمردند و افزودند: دست‌به‌دست شدن سالم و واقعی قدرت اجرایی و تقنینی آن هم بدون خدعه ها و شگردهای رایج در غرب، مدل جدید و ارزشمندی است که ملت ایران و نظام اسلامی به دنیا عرضه کرده است.
خطر بزرگ تحدید نسل
ایشان در زمینه پیشرفتهای داخلی به آینده پر امید و نسل جوان پرنشاط کشور اشاره کردند و در حاشیه این مسئله افزودند: موضوع تحدید نسل، خطر بزرگی است که به گفته متخصصان و کارشناسان، ایران را دچار پیری عمومی و مشکلات فراوان می کند و باید جلوی آن را بگیریم.
رهبر انقلاب در همین زمینه خواستار توجه بیشتر نمایندگان مجلس به تقویت طرحی شدند که در زمینه تحدید نسل در مجلس در دست بررسی است.
آخرین واقعیتی که حضرت آیت الله خامنه ای در نگاه کلان خود به کشور مطرح کردند جبهه عریض و طویل دشمنان و معاندان جمهوری اسلامی بود.
ایشان خاطرنشان کردند: ارتجاع، استکبار، برخی سردمداران غربی و برخی مسئولان ضعیف دولتهای منطقه ای، در مقابل ملت ایران، جبهه گسترده ای ایجاد کرده اند که تاکنون در مقابل هیچ کشوری ایجاد نشده است.
رهبر انقلاب اسلامی سپس هفت واقعیت بیان شده را، مشخص‌کننده راه آینده برشمردند و تأکید کردند: واقعیات یاد‌شده نشان می‌دهد که دهه کنونی می تواند واقعاً به دهه پیشرفت و عدالت تبدیل شود که در این زمینه ابتکارات و فعالیتهای مسئولان و مدیران، فرصت و نعمتی الهی بشمار می رود.
تشریح عناصر ساخت قدرت ملی
ایشان در نوعی جمع بندی خاطرنشان کردند: برای استمرار پیشرفت و ادامه حرکت به سمت اهداف آرمانی، باید با تکیه بر صبر و توکل و ایستادگی در مقابل جبهه دشمنان، ساخت قدرت ملی و درونی را استحکام ببخشیم.
رهبر انقلاب اسلامی در تشریح عناصر ساخت و قدرت درونی، بر لزوم عزم راسخ مردم و مسئولان و متزلزل نشدن آنان در مواجهه با مشکلات و دشمنی ها تأکید و خاطرنشان کردند: مسئولان نباید به‌هیچ‌وجه در مقابل اخم و ترش رویی دشمن در عرصه های سیاسی، اقتصادی و تبلیغاتی دچار تزلزل شوند.
اقتصاد و پیشرفت علمی دو اولویت اصلی کشور
حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص اولویت های کنونی کشور تأکید کردند: مسئولان کلان، و سیاستگذاران و همه مسئولان کشور باید در شرایط فعلی تمرکز و توجه خود را بر دو اولویت اصلی یعنی مسئله اقتصاد و پیشرفتهای علمی قرار دهند.
ایشان گفتند: حماسه اقتصادی یکی از بخش های شعار امسال بود که امیدواریم همانگونه که حماسه سیاسی تحقق یافت، حماسه اقتصادی نیز با همت مسئولان انجام گیرد.
رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: البته حماسه اقتصادی کار کوتاه مدت نیست اما باید شروع شود.
حضرت آیت الله خامنه ای درخصوص اولویت دیگر یعنی پیشرفت های علمی، افزودند: سرعت پیشرفت علمی کشور در ده سال گذشته بسیار خوب بود و نباید کُند شود زیرا برای رسیدن به سطح مطلوب و خطوط مقدم دانش جهانی، نیازمند حفظ این سرعت مطلوب هستیم.
موضوع دیگری که رهبر انقلاب اسلامی در بخش پایانی سخنان خود به آن اشاره کردند، موضوع تعامل با دنیا بود.
حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: ما همواره معتقد به تعامل با دنیا بوده و هستیم اما نکته مهم در تعامل با دنیا، شناخت طرف مقابل و درک اهداف و شگردهای اوست زیرا اگر او را به درستی نشناسیم، پشت پا خواهیم خورد.
ایشان تأکید کردند: در تعامل با دنیا، نباید عملکرد دشمنان خود را از یاد ببریم حتی اگر بنابر مصالحی، آن را به روی او نیاوریم.
آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد و غیرمنطقی هستند
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر آمریکایی‌ها برای مذاکره با ایران، گفتند: در ابتدای امسال هم گفتم که به مذاکره با آمریکا خوش بین نیستم، اگرچه در سال‌های گذشته مذاکره در مسائل خاصی همچون عراق را منع نکردم.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: آمریکایی‌ها غیرقابل اعتماد و غیرمنطقی هستند و در برخوردهایشان صادق نیستند.
ایشان افزودند: موضع گیری مسئولان آمریکایی در همین چند ماه گذشته، بار دیگر ضرورت خوش بین نبودن به آنها را تأیید کرد.
حضرت آیت الله خامنه ای تأکید کردند: در تعامل با دنیا، هنر این است که بتوانید راه خود را ادامه دهید بدون آنکه طرف مقابل بتواند مانع حرکت شما بشود و اگر تعامل با دنیا منجر به برگشت از مسیر شود، یک خسارت است.
رهبر انقلاب اسلامی همچنین مسائل منطقه را نیز مهم ارزیابی و خاطرنشان کردند: این مسائل باید مورد توجه مسئولان باشد.
گزارش رئیس جمهور از عملکرد 8ساله دولت
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، آقای احمدی نژاد رئیس‌جمهور گزارش مشروحی از عملکرد 8 ساله دولت در حوزه‌های مختلف بیان کرد. گزارش رئیس جمهور در قالب پاسخ به 21 سؤال طراحی شده بود که در پاسخ ها عملکرد 8 ساله دولت با عملکرد دولتهای قبل مقایسه می شد البته آقای احمدی نژاد تأکید کرد: مقایسه عملکرد دولت با دولتهای قبل به معنای نفی خدمات ارزشمند آن دولتها نیست.
سؤال اول رئیس جمهور درباره شرایط کار دولتهای نهم و دهم و نقش عوامل بیرونی در این شرایط، بود.
آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سؤال، دو عامل بیرونی بحران جهانی اقتصاد و تحریم های گسترده اقتصادی و یک عامل شرایط داخلی از جمله خشکسالی سالهای اخیر، تنش های سیاسی سال 88، و سیاه نمایی برخی جریان ها را در هر گونه ارزیابی از عملکرد دولت بسیار مهم دانست.
سؤال دوم رئیس جمهور درخصوص وضعیت توسعه انسانی کشور در 8 سال گذشته بود.
آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سؤال به آمارهای سازمانهای بین المللی اشاره کرد و گفت: براساس طبقه بندی سازمان ملل که در سال گذشته منتشر شد، ایران از لحاظ شاخص توسعه انسانی از رتبه 94 به رتبه 76 ارتقاء یافته است. افزایش امید به زندگی از 2/70 سال در سال 84 به 2/73 سال در سال 91 و افزایش درآمد سرانه ایران از 9144 دلار در سال 84 به 12623 دلار در سال 91، از دیگر آمارهایی بود که رئیس جمهور در این بخش به آنها اشاره کرد.
رئیس جمهور در تشریح پیشرفتهای کشور و خدمات دولتهای نهم و دهم در عرصه علم و فناوری گفت: افزایش 7 برابری ظرفیت پذیرش دکترای تخصصی – افزایش 12 برابری تولید دارو با فناوری پیشرفته، افزایش سهم ایران در تولید علم پزشکی جهان به 3/7 برابر و ارتقای جایگاه جهانی ایران در رشته های مختلف بویژه در نانو از رتبه 35 به رتبه 8 از جمله شاخصهای پیشرفت در این عرصه است.
آقای احمدی نژاد پیوستن ایران به معدود کشورهای دارای دانش و فناوری ساخت و پرتاب ماهواره و پیشرفتهای چشمگیر هسته ای را از دیگر نکات بارز حرکت کشور در 8 سال اخیر اعلام کرد و گفت: در آموزش عالی، به جایی رسیده ایم که ظرفیت پذیرش از ظرفیت متقاضی بیشتر شده است.
آقای احمدی نژاد سپس به تشریح آماری خدمات دولت در زمینه ایجاد اشتغال پرداخت و گفت: با طرحهایی همچون بنگاههای کوچک زود بازده، صندوق حمایت از فرصتهای شغلی، صندوق مهر امام رضا و بانک تعاون در مجموع میزان بیکاری در 8 سال اخیر بطور متوسط 4/11 درصد بوده است که نشان می دهد در مقایسه با دولتهای هفتم و هشتم، میزان بیکاری کمتر شده است.
آقای احمدی نژاد اعطای سهام عدالت به بیش از 40 میلیون نفر، اختصاص 1240 میلیارد تومان سهام ترجیحی به کارگران و اجرای گام اول هدفمندی یارانه ها را از گامهای بلند دولت برای تحقق عدالت دانست و افزود: در 8 سال اخیر بیش از 4 میلیون و 400 هزار نفر وام قرض الحسنه ازدواج دریافت کردند و بیش از 34 هزار میلیارد تومان وام برای مسکن در اختیار محرومان قرار گرفته است.
آقای احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که «آيا در اين دولت توزيع درآمدها بهتر و مردم مرفه تر شده اند يا خير؟»، بهبود در سه شاخص ضريب جيني، نسبت مخارج دهك هاي اول و آخر درآمد و همچنين ميزان درآمد سرانه بر اساس برابري قدرت خريد را بعنوان شواهد بهبود رفاه مردم و توزيع درآمدهاي دولت عنوان كرد.
وي در اين زمينه خاطر نشان كرد: ضريب جيني در سال 84،‌ 4023/0 بود كه در سال 91 به 357/0 كاهش يافت كه نشان مي‌دهد فاصله طبقاتي كاهش يافته است.
رئيس جمهور با ارائه آماري در خصوص نسبت مخارج بيشترين دهك درآمدي به كمترين دهك درآمدي در مناطق شهري و روستايي افزود: اين نسبت براي اولين بار به كمتر از 10 كاهش يافت.
سوال هفتمي كه رئيس جمهور مطرح كرد از اين قرار بود: «آيا دولت در مديريت اقتصاد به اصلاحات و تحولات ساختاري اقتصاد توجه نكرد»؟
آقاي احمدي نژاد براي پاسخ به اين سوال به اجراي سياست‌هاي اصل 44 قانون اساسي و واگذاري شركتهاي دولتي و هفت برنامه مشخص در قالب تحول اقتصادي اشاره كرد.
وي اظهار داشت: اجراي قانون سياستهاي اصل 44 پس از تصويب مجلس آغاز شد و 119 هزار ميليارد تومان واگذاري بنگاههاي اقتصادي صورت گرفت كه 70 درصد اين واگذاريها از طريق بورس بود.
رئيس جمهور اجراي قانون هدفمندی يارانه‌ها را گام ديگري در اصلاح ساختارهاي اقتصادي كشور برشمرد و تصريح كرد: مديريت مصرف انرژي، توزيع عادلانه يارانه، مقابله با قاچاق سوخت و كاهش فاصله طبقاتي از اهداف اجراي اين قانون بود.
وي همچنين افزود: مصرف روزانه بنزين در سال 86، 74 ميليون ليتر بود كه در صورت تداوم مصرف با اين شيب، در سال 92 به 142 ميليون ليتر مي‌رسيد اما با اجراي هدفمندي يارانه ها، مصرف روزانه بنزين در سال 91 به 61 ميليون ليتر رسيد.
آقاي احمدي‌نژاد رشد 5 درصدي مصرف برق در كشاورزي و رشد 9 درصدي در بخش صنعت را نشانه رشد توليد دانست و افزود:‌ صندوق بين‌المللي پول، روش ايراني هدفمندي يارانه ها را بهترين روش معرفي و به ديگر كشورها اجرای آن را توصيه كرد.
اصلاح نظام مالياتي و اجراي طرح جامع مالياتي، اجراي طرح تحول گمركي، آغاز اصلاح نظام توزيع، بخش‌هاي ديگري از گزارش رئيس جمهور در خصوص اجراي سياست‌هاي اصلاح اقتصادي بود.
سؤال هشتم آقای احمدی نژاد به وضعیت بازار سرمایه در 8 سال گذشته اختصاص داشت. رئیس جمهور در پاسخ به این سؤال این آمارها را بیان کرد: تعداد سهامداران بورس از 3/ 4 میلیون نفر در سال 84 به 2/7 میلیون نفر در سال 91 رسیده است. شاخص کل بورس از 9460 واحد در سال 84 به بیش از 54 هزار واحد در سال 92 رسیده است.
آقای احمدی‌نژاد با ارائه این آمارها نتیجه‌گیری کرد که ارزش بازار سرمایه در هشت سال گذشته 7 برابر شده و اعتماد مردم و فعالان اقتصادی به بازار سرمایه افزایش یافته است.
نهمین سؤال رئیس جمهور درباره وضعیت قدرت عمل بانک‌ها و بانک مرکزی در 8 سال گذشته بود. آقای احمدی‌‌نژاد در این بخش هم چند آمار ارائه کرد و گفت: قدرت وام دهی بانک‌ها در سال 83 پانزده هزار میلیارد تومان بود که در سال 91 به پنجاه و یک هزار میلیارد تومان رسیده.
سرمایه بانک‌ها در هشت سال گذشته از یکهزار و پانصد میلیارد تومان به سه‌هزار و صد میلیارد تومان رسیده است. نسبت بدهی دولت به کل مطالبات بانکی از 4/21% در سال 84 به 12% در سال 91 رسید و در سال 92 نیز بدهی دولت به بانک‌ها کُلاً تسویه شد.
آقای احمدی نژاد در سؤال دهم خود پرسید: آیا این دولت بدهکارترین دولت در تاریخ است؟ وی در پاسخ گفت: دولت تمام بدهی خود را به بانک مرکزی تسویه و در واقع بدهی انباشته دولت‌های قبلی را نیز تسویه کرده است.
رئیس جمهور درباره بدهی‌های خارجی کشور نیز با استناد به آمار رسمی گفت: دولت در آغاز کار، کشور را با بدهی 9/41 میلیارد دلاری تحویل گرفت: اما اکنون با بدهی 9/15 میلیارد دلاری تحویل می دهد یعنی برخلاف تبلیغات فراوان، در 8 سال اخیر 26 میلیارد دلار بدهی خارجی کشور کاهش یافته است.
آقای احمدی نژاد مجموع سرمایه های خارجی وارد شده به کشور را از اول انقلاب تا سال 83، حدود 13 میلیارد دلار اعلام کرد و افزود: در 8 سال اخیر، بیش از 25 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب شده است.
رئیس جمهور در زمینه تجارت خارجی نیز با بیان آمارهای مختلف تأکید کرد: اوضاع کشور در این زمینه نیز بهبود یافته است.
افزایش تجارت خارجی به 635 میلیارد دلار در 8 سال اخیر و افزایش صادرات غیرنفتی از 38 به 171 میلیارد دلار از جمله آمارهای بیان شده در این بخش بود. آقای احمدی‌نژاد افزود: نسبت صادرات غیرنفتی به واردات نیز که شاخص مهمی در مباحث اقتصادی است از 25 درصد در سال 83، به 77 درصد در سال 91 رسیده و در سه ماه اول امسال اولین بار در تاریخ کشور، میزان صادرات به واردات افزایش یافته است.
رئیس جمهور در پاسخ به شبهه ای که گفته می شود دولت همه منابع را خرج کرده و برای دولت بعدی چیزی باقی نگذاشته است گفت: ارزش دارایی های ارزی بانک مرکزی در حال حاضر بیش از یکصد میلیارد دلار است که نسبت به 8 سال قبل که دولت را تحویل گرفتیم هشتاد درصد افزایش یافته است.
آقای احمدی نژاد همچنین میزان دارایی صندوق توسعه ملی را بیش از 52 میلیارد دلار و میزان دارایی نقدی این صندوق را بیش از 30 میلیارد دلار اعلام کرد.
رئیس جمهور در تشریح وضع نقدینگی و تورم نیز به مقایسه میان سالهای 76 تا 83 با 8 سال اخیر پرداخت.
آقای احمدی نژاد گفت: متوسط رشد نقدینگی در دولت‌های هفتم و هشتم سالانه 1/27 درصد بود که در دولت‌های نهم و دهم به 24/26 درصد کاهش یافته است.
رئیس جمهور افزود: نرخ سالانه تورم نیز در دولت‌های قبل از دولت بنده 5/20 درصد بود که در 8 سال اخیر بطور متوسط به سالانه 7/17 درصد رسیده است.
سؤال نوزدهم رئیس جمهور درخصوص وضعیت تولید در 8 سال گذشته بود که آقای احمدی نژاد به متوسط نرخ رشد اقتصادی از 7/4% در فاصله سالهای 76 تا 83 به 4/4% در فاصله سالهای 84 تا 91 اشاره کرد و گفت: میزان سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت در هشت سال قبل از این دولت، 21 هزار میلیارد تومان بود که در هشت سال اخیر به 115 هزار میلیارد تومان رسیده است.
افزایش تولید پتروشیمی از 2/18 میلیون تن به بیش از 60 میلیون تن، افزایش تولید فولاد از حدود 10 میلیون تن به حدود 24 میلیون تن، افزایش تولید سیمان از 33 میلیون تن به 80 میلیون تن و افزایش تولید خودرو از 960 هزار دستگاه به 2 میلیون دستگاه از دیگر آمارهایی بود که رئیس جمهور در بخش تولید ارائه کرد.
سوال بيستم رئيس جمهور در خصوص «ميزان ظرفيت سازي در بخش آب، برق و انرژي» بود.
وي گفت مجموعه نفت و گاز توليد شده قابل استحصال تا قبل از دولت نهم معادل 1/9 ميليارد بشكه نفت بود كه اين عدد در هشت سال گذشته به 34 ميليارد بشكه رسيد.
آقاي احمدي نژاد ميزان ظرفيت سازي در بخش برق و ذخاير آبي در دولت‌هاي نهم و دهم را نيز تقريبا معادل 27 سال قبل از اين دولت ها خواند.
«آيا كشاورزي در اين دوره مورد غفلت قرار گرفت؟» سوال بيست و يكم آقاي احمدي نژاد بود. وي در پاسخ خاطر نشان كرد توليد محصولات كشاورزي از 9/86 ميليون تن در سال 83 به 118 ميليون تن در سال 91 رسيد و تراز صادرات كشاورزي به واردات نيز از 35/1 ميليارد دلار در سال 83 به 17/2 ميليارد دلار افزايش يافت.
رئیس جمهور در بخش پایانی سخنانش با تأکید بر اینکه گزارش بیان شده فقط گوشه ای از خدمات و فعالیت‌های دولت بوده است افزود: همه توفیقات ملت و کشور در سالهای اخیر آنهم در شرایطی که همه دشمنان برای کارشکنی و تشدید فشارها بسیج شده بودند در پرتو عنایات خاص الهی و لطف ویژه امام‌زمان‌(عج) – حمایت‌های ارزشمند مقام معظم رهبری – بزرگواری و همدلی ملت – همکاری نهادها و دستگاه‌های مختلف و پاک دستی، ارزش مداری، عدالت محوری و توانایی‌های تخصصی اعضای دولت بدست آمده است.
آقای احمدی نژاد با سپاس و تشکر صمیمانه از ملت ایران، رهبر فرزانه انقلاب، همکاران دولت در سراسر کشور، نهادها و دستگاه‌های مختلف و رسانه ها تأکید کرد: همچنان و همیشه خود را بدهکار انقلاب و امام و شهیدان بزرگواری می‌دانیم که همه توفیقات حاصل ایثار و بزرگواری آنهاست.

 


فقط پرهیزکاران
از دوزخ نجات می‌یابند
قرآن عظیم:
و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم می‌شوید! این امری است حتمی و قطعی بر پروردگارت.
سپس کسانی را که تقوا پیشه کردند، از آن رهایی می‌بخشیم؛ و ظالمان را- در حالیکه (از ضعف و ذلت) به زانو درآمده‌اند- در آن رها می‌سازیم.
سوره مریم
آیات 71 و 72

 


کشاورز 16 ساله اصفهانی از یک هکتار سطح زیر کشت گوجه به روش بیولوژیک بیش از 80 تن محصول برداشت کرد.
سید یونس حسینی دیروز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از کودکی در کنار پدرم به کشاورزی مشغول بوده‌ام و دو سال است که به طور جدی تولید محصولات بیولوژیک و سالم را دنبال می‌کنم.
وی با بیان اینکه در این نوع کشت از هیچ نوع سم‌شیمیایی استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: با توجه به شیوع آفت موسوم به «توتا» در سراسر کشور، با کمک کارشناسان مراکز جهاد کشاورزی شهرستان اصفهان موفق به تولید محصول سالم شدم. جوان‌ترین کشاورز اصفهانی از امید به کشت انواع محصولات سالم در صورت توجه بیشتر به این بخش سخن گفت و در عین حال، بزرگترین مشکل کشاورزان را کمبود آب دانست و افزود: در صورت استفاده از روش‌های نوین می‌توان این مشکل بخش کشاورزی را نیز کمرنگ کرد.
رئیس اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی اصفهان نیز در گفت‌وگو با ایرنا گفت: متوسط عملکرد گوجه در اصفهان 35 تن در هر هکتار است.
«سید مجید رفعت جاه» با اشاره به موفقیت این نوجوان در افزایش عملکرد محصولات بیولوژیک گفت: این نوجوان می‌تواند نمونه خوبی برای دیگر کشاورزان شهرستان باشد.
وی تصریح کرد: کشاورزان از تولید محصولات بیولوژیک یا سالم بدلیل کاهش عملکرد محصولات خود هراس دارند. وی با اشاره به اینکه در تولید محصولات سالم یا بیولوژیک از سموم شیمیایی استفاده نمی‌شود، اظهار کرد: در تولید محصولات سالم احتمال خسارت به محصول نیز بالا می‌رود لذا این نوع کشت نیازمند مراقبت بیشتر است.

 


یزد- خبرنگار کیهان:
قرآن دست‌نویس شده توسط کارکنان حراست ادارات استان یزد رونمایی شد.
مدیرکل اطلاعات استان یزد در این مراسم گفت: پیشنهاد این اثر ماندگار در سال 1390 داده شد و از آن زمان جلسات متعددی در رابطه با برنامه‌ریزی انجام این حرکت قرآنی برگزار شد.
حجت‌الاسلام سلیمی، تعداد افراد شرکت‌کننده در کتابت این قرآن را 327 نفر اعلام کرد و افزود: کار بسیار بزرگی انجام شده است که در نوع خود بی‌نظیر است.
وی افزود: این قرآن دست‌نویس شده با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی در 3 نسخه تهیه گردید که یک نسخه آن پس از رویت رهبر معظم انقلاب به موزه آستان قدس رضوی اهدا می‌شود.
سلیمی در خصوص نسخه دوم و سوم این اثر گفت: نسخه دوم پس از رویت نماینده ولی‌فقیه در استان یزد به موزه کتابخانه وزیری منتقل خواهد شد و نسخه سوم نیز در اداره حراست استان یزد نگهداری می‌شود.

 


اهواز-خبرنگار کیهان:
هفتمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم با عرضه 13 هزار عنوان کتاب و 8 هزار عنوان نرم‌افزار در موزه هنرهای معاصر اهواز گشایش یافت.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین افتتاحیه هفتمین نمایشگاه بزرگ قرآن کریم با بیان اینکه نمایشگاه امسال به لحاظ کمی و کیفی نسبت به سال‌های گذشته متفاوت‌تر است، گفت: در این نمایشگاه 13 هزار عنوان کتاب در موضوعات مختلف دینی، فرهنگی، اجتماعی و غیره موجود است و جدیدترین کتاب‌های قرآن، نهج‌البلاغه، کتب نشر اهل بیت‌(ع) در بخش‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را شاهد هستیم.
حجت‌الاسلام والمسلمین سیدلطف‌الله سپهر افزود: در این نمایشگاه غرفه‌های بنیاد شهید و امور ایثارگران، عتبات عالیات، مشاوره خانواده، پاسخ‌گویی به شبهات دینی و احکام با حضور روحانیون از قم، غدیر، حجاب و عفاف، مهدویت، کمیته امداد، کودک و نوجوان، تابلوهای قرآنی و... در معرض بازدید قرار می‌گیرد و محصولات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری با 40 درصد تخفیف عرضه می‌شود.
وی با بیان اینکه در کنار این نمایشگاه هر شب محافل انس با قرآن و مسابقات قرآنی برگزار می‌شود، تصریح کرد: امسال با همت استاندار خوزستان در شورای عالی قرآن، برنامه‌های قرآنی و فضای قرآنی در استان حاکم شد و در ماه مبارک رمضان 110 کرسی جزء‌خوانی و جمع‌خوانی قرآن برنامه‌ریزی شد که با همکاری دبیرخانه کانون‌های مساجد خوزستان در حال برگزاری است.
گفتنی است: نمایشگاه قرآن کریم در 16 شهرستان استان با 40 درصد تخفیف دائر است.

 


وزیر کشور گفت: امسال 125 میلیارد تومان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی در کشور اختصاص یافت.
به گزارش خبرنگار مهر از ساری، «مصطفی محمد نجار» عصر شنبه در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر مازندران و شورای تأمین استان، افزود: این اعتبارات صرفاً از طریق وزارت کشور به استانداری‌ها و فرمانداری‌ها تخصیص خواهد یافت.
وی اظهار داشت: همه دستگاه‌های فرهنگی نیز در سر فصل اعتباری خود برای امر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و مواد مخدر اعتباراتی را در نظر گرفتند.
رئیس شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر کشور با اعلام اینکه دغدغه همه فرمانداران و استانداران اکنون پیشگیری و مقابله با درمان شده است، تصریح کرد: مبارزه با مواد مخدرهای صنعتی نظیر شیشه در کشور آغاز شده است.
محمد نجار با بیان اینکه مقابله با اعتیاد باید به صورت عالمانه و با برنامه صورت گیرد، افزود: باید از نیازهای مادی و معنوی خیران برای پیشگیری استفاده کرد ولی با سوداگران مرگ با جدیت برخورد کرد.
وزیر کشور بااعلام اینکه نباید به آسانی از کنار آسیب‌های اجتماعی بگذریم، تصریح کرد: باید در کنار مراکز نگهداری معتادان، مراکز آموزشی ایجاد تا آنان با آسیب‌های افیون مواد مخدر آشنا شوند.

 


تبریز- خبرنگار کیهان:
میانگین میزان کالای ترانزیت شده در خرداد امسال در سطح کشور 8/19 درصد رشد نشان می‌دهد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های آذربایجان شرقی گفت: در این حال، مرز جلفا دومین مرز ترانزیتی کشور شناخته شده است.
جواد هدایتی افزود: مرز جلفا دومین مرز ترانزیتی ایران از نظر درصد رشد آمار کالاهای ترانزیتی در خردادماه امسال بوده و در این مدت 27 هزار و 977 تن کالا از مرز جلفا ترانزیت شده است.
به گفته وی این رقم نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود 3/132 درصد افزایش نشان می‌دهد.
هدایتی در عین حال تصریح کرد: در این مدت از مرز نوردوز در نوار ایران و ارمنستان نیز یک هزار و 200 تن کالا، ترانزیت شده است.

 


رئیس انجمن علمی چشم پزشکی ایران ضمن اعلام خبر استفاده از «عنبیه مصنوعی» در چشمان فاقد عنبیه و رنگ بیماران برای نخستین بار در کشور گفت: پیش از این عنبیه بیمار را دوخته و پروتزهایی در چشم کار می‌گذاشتیم که غیرطبیعی بودن آن کاملاً مشخص بود، اما عنبیه‌های مصنوعی تفاوتی با چشم سالم بیمار ندارند.
به گزارش روابط عمومی انجمن چشم پزشکی ایران، دکتر سید حسن هاشمی با اشاره به برگزاری بیست و سومین کنگره سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران از تاریخ ششم تا نهم آبان ماه سال جاری در تهران، از ارائه تکنیک‌های نوین درمان بیماری‌های چشمی در این کنگره خبر داد.
استاد گروه چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه طول عمر استفاده از «عنبیه مصنوعی» در کشور به یک سال و نیم می‌رسد، گفت: استفاده از عنبیه مصنوعی برای کسانی که به هر دلیل عنبیه‌شان از دست رفته است کاربرد دارد. به عنوان مثال ممکن است چشم فردی به صورت مادرزادی فاقد عنبیه باشد، یا به عللی چون ضربه و اعمال جراحی آسیب دیده باشد.
وی افزود: عنبیه بخش رنگی پشت قرنیه است که رنگ چشم افراد را تعیین می‌کند و از فردی به فرد دیگر متفاوت است. عنبیه به رنگ‌های مختلف مانند آبی، سبز، قهوه‌ای، عسلی و غیره دیده می‌شود.
به گفته هاشمی تکنیک عنبیه مصنوعی برای اولین بار در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. پیش از این عنبیه بیمار را می‌دوختیم و به جای آن پروتزهایی در چشم کار می‌گذاشتیم.
رئیس هیئت مدیره انجمن علمی چشم پزشکی ایران با اشاره به اینکه در این پروسه از چشم سالم بیمار عکس‌برداری و عنبیه مصنوعی توسط دستگاه‌هایی ساخته می‌شود افزود: جنس عنبیه مصنوعی از سیلیکون است.
وی درباره مزیت به کارگیری این روش در مقایسه با تکنیک‌های قدیمی‌تر گفت: ظاهر عنبیه‌های مصنوعی با پروتزها قابل مقایسه نیست در واقع و به دلیل اینکه تمام زوایا و جزئیات عنبیه سالم عینا بر روی عنبیه مصنوعی طراحی می‌شود، دیگر تفاوتی بین دو چشم وجود ندارد.
استاد گروه چشم‌پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: این در حالی است که قبلاً وقتی پروتز در چشم بیمار کار می‌گذاشتیم، مصنوعی بودن آن کاملاً مشخص بود.

 


اصفهان- خبرنگار کیهان:
رئیس شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان از طراحی و ساخت نرم‌افزار ضدسرقت علمی و ادبی با نام آراد در این شهرک خبر داد.
محمود شیخ‌زین‌الدین هدف از طراحی نرم‌افزار ضدسرقت علمی- ادبی آراد و موتور جست‌وجوی طرلان را یافتن میزان مشابهت یک مستند الکترونیکی با سایر منابع الکترونیکی دانست.
وی افزود: نرم‌افزار آراد پس از استخراج الگوهای سرقت علمی- ادبی از یک موتور جستجوی توزیع شده به نام طرلان استفاده می‌کند تا الگوهای سرقت علمی- ادبی در سایر منابع الکترونیکی ردگیری شود.
وی داشتن موتور جستجوی مستقل و توزیع شده مبتنی بر زیرساخت محاسبات ابری، پشتیبانی از زبان‌های مختلف، قابلیت اتصال به منابع و کتابخانه‌های دیجیتال، ارائه گزارش‌های مدیریتی و کاربری در مورد انواع سرقت‌های صورت گرفته را از امکانات این نرم‌افزار اعلام کرد.
وی سرقت از منابع علمی- ادبی را یکی از مشکلات جوامع دانشگاهی، سازمان‌ها و حتی شرکت‌های خصوصی کشور دانست.

 


نیشابور- خبرنگار کیهان:
اولین عمل جراحی بر روی مهره کمری از راه شکم در نیشابور انجام شد.
جراح مغز و اعصاب و مجری این عمل جراحی، گفت: این عمل بر روی بیمار 17 ساله‌ای که در اثر تصادف جاده‌ای دچار ضربه نخاعی شدید و شکستگی مهره اول کمری شده بود انجام شد.
دکتر پیمان واحدی افزود: به علت شدت ضایعه بیمار در دو نوبت تحت عمل جراحی قرار گرفت که برای اولین بار در نیشابور عمل جراحی خارج کردن جسم مهره کمری از طریق شکم و استفاده از مهره مصنوعی انجام شد.
وی گفت: از مزایای این روش در عمل جراحی، تسریع در برداشتن فشار از روی نخاع و احتمال بهبودی بیشتر در آینده است.
واحدی افزود: این روش عمل جراحی با توجه به نوع شکستگی مهره، احتمال نیاز به انجام عمل‌های جراحی مجدد را کاهش می‌دهد.

 


زنجان- خبرنگار کیهان:
سال گذشته استان زنجان با 18 هزار و 48 مورد ازدواج رتبه اول کشوری را در نرخ ازدواج به دست آورد.
استاندار زنجان در جلسه شورای ثبت‌احوال با اعلام این مطلب، به اهمیت حوزه سلامت و ارتقای شاخص‌های بهداشتی در استان اشاره و اظهار کرد: طی 10 سال گذشته با توجه به افزایش زیرساخت‌های بهداشتی میزان مرگ و میر در زنجان به طور فاحش کاهش یافته و در کشور هم‌اکنون در رتبه برتر بهداشتی قرار دارد.
محمد رئوفی‌نژاد با بیان این مطلب که طی تبلیغات چند سال گذشته در بحث کنترل جمعیت صدمات جبران‌ناپذیری به جمعیت ایران زده است، افزود: با فرهنگ‌سازی زمینه افزایش جمعیت در کشور فراهم شود.
وی با اشاره به اینکه استان زنجان در موضوع نرخ ازدواج با میانگین سن 27 سال برای مردان و 22 سال برای زنان در رتبه برتر کشوری قرار دارد نقش متولیان فرهنگی را در اشاعه ازدواج موثر دانست و تاکید داشت: تشویق ازدواج و پیشگیری از پدیده طلاق از رویکردهای موثر دستگاه‌های فرهنگی محسوب می‌شود.

 


اراک- خبرنگار کیهان:
3 طرح دانش‌آموزان محلاتی، به جشنواره کشوری خوارزمی راه یافت.
این طرح‌ها شامل «موتور جستجوگر» از مهدیه رزاق‌پور و کوثر حاجی‌جعفری، «لوله شتاب دهنده مایعات»، از بهار رئیس صفری و فرحناز براتعلی و «تبدیل‌کننده انرژی خورشیدی به برق» با قابلیت شارژ انواع گوشی‌ها از طریق انرژی خورشید از فائزه عبدالحمیدی است.

 


کلاسهای آموزشی حفظ و ترتیل قرآن کریم ویژه نابینایان در کتابخانه مرکزی استان خوزستان برگزار می‌شود.
به گزارش خبرنگار کیهان از اهواز رئیس کتابخانه مرکزی استان خوزستان گفت: ارائه خدمات کتابخانه‌ای به نابینایان و کم‌بینایان، یکی از پرچالش‌ترین وظایف کتابخانه‌های عمومی و کتابداران است. در دورانی که حجم اطلاعات موجود در جهان با سرعتی روزافزون افزایش می‌یابد توجه به نیازهای اطلاعاتی این گروه برای جلوگیری از عمیق‌تر شدن ورطه ناشی از محرومیت اطلاعاتی میان بینایان و نابینایان در زمره تعهدات حرفه‌ای کتابداران تمام کتابخانه‌ها و به‌ويژه کتابخانه‌های عمومی به شمار می‌رود.
منصور کوهی رستمی افزود: این بخش در کتابخانه به جهت ارائه خدمات مطلوب‌تر برنامه‌های آموزشی متنوعی را در خدمات کتاب و کتابخوانی در نظر گرفته است. با توجه به ایام ماه مبارک رمضان کلاس آموزشی حفظ، ترتیل و تجوید قرآن کریم ویژه افراد نابینا و کم‌بینا پنجشنبه‌ها ساعت 9 صبح در بخش نابینایان کتابخانه مرکزی استان خوزستان برگزار می‌شود و از روشندلان دعوت می‌شود برای شرکت در کلاس‌ها به کتابخانه مرکزی استان مراجعه کنند.
گفتنی است: برگزاری کلاسها و دوره‌های آموزشی برای اقشار و سنین مختلف با حضور اساتید مجرب حوزه و دانشگاه از ویژه‌برنامه‌های کتابخانه مرکزی استان خوزستان در تابستان امسال است که علاقه‌مندان می‌توانند به راحتی از این کلاسها استفاده کنند.

 


خاتمی از نظر قبلی خود عدول کرد!
مسجد جامعی وزیر نشود
‌ در شورای شهر بماند
خاتمی رئیس دولت اصلاحات با پس گرفتن نظر تحمیلی خود به رئيس‌جمهور منتخب، با بیان اینکه ترجیح می‌دهم مسجد جامعی در شورای شهر بماند، اظهار داشت: هیچکس نباید از رئیس جمهور منتخب سهم‌خواهی کند.
به گزارش تسنیم، سید محمد خاتمی رئيس دولت اصلاحات در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه اینطور گفته می‌شود که شما در پی سهم‌خواهی از رئيس جمهور منتخب هستید و نام بردن از احمد مسجد‌جامعی به عنوان وزیر ارشاد در همین راستاست. نظر شما چیست پاسخ داد: ابداً، بنده ترجیح می‌دهم مسجدجامعی در شورای شهر بماند.
وی در خصوص این سؤال که پس چرا از وی به‌عنوان وزیر ارشاد نام بردید، گفت: گفتم دیگر. هیچکس نباید سهم خواهی کند و باید اجازه بدهند آقای روحانی هر کس را دلش می‌خواهد انتخاب کند.
تجمع معترضین
به خانه منحله سینمای ایران
تعدادی از صنوف سینمایی روز گذشته در اعتراض به عملکرد هیئت‌مدیره غیرقانونی خانه منحله سینما در مقابل وزارت ارشاد تجمع کردند.
در این تجمع که حدود دو ساعت به طول انجامید، برخی از اهالی سینما سخنرانی کرده و حضار شعارهایی را علیه مدیران خانه سینمای غیرقانونی و در حمایت از سازمان سینمایی و شورای عالی سینما سر دادند. محور اصلی شعارها، واکنش به سخن یکی از اعضای هیئت مدیره منحله بود که مخالفان خانه سینما را مشتی سیاهی سرلشکر دانسته بود.
به گزارش فارس، حبیب کاوش خطاب به هیئت مدیره غیرقانونی خانه منحله سینما گفت: 20 سال مدیریت کردید، نه امنیت شغلی و نه بیمه بیکاری را برای اهالی سینما فراهم کردید، بهتر است مدیریت سینما را رها کنید و آن را به اهالی سینما بسپارید.
محسن روزبهانی یکی از اعضای هیئت مدیره جامعه اصناف نیز گفت: 30 سال در سینما کار کردم چند بار موفق به دریافت جایزه شدم اما تنها 8 ماه است که دفترچه بیمه دارم. به عنوان یکی از اعضای خانه سینما به ما هیچ توجهی نمی‌شود، دستیاران من حتی اجازه ورود به خانه سینما را هم نداشتند.
حمله کودتاچی‌ها
به دفتر یک شبکه تلویزیونی
نیروهای امنیتی مصر دفتر شبکه العالم در قاهره را هدف حمله قرار دادند.
نیروهای امنیتی مصر با حمله به دفتر شبکه العالم در قاهره علاوه بر مصادره تجهیزات آن، احمد السیوفی، رئیس دفتر این شبکه در قاهره را نیز دستگیر کردند.
السیوفی در تماس تلفنی با شبکه العالم تصریح کرده است که در بازداشت موقت به سر می‌برد و قرار است به اتهام فعالیت بدون مجوز به دادسرا فرستاده شود.
این اقدام از سوی نیروهای امنیتی مصر در حالی صورت گرفته است که شبکه العالم یک ماه پیش درخواست مجوز فعالیت در مصر را ارائه کرده و برخلاف درخواست‌های قبلی، پذیرفته شده است.
محافل رسانه‌ای و نهادهای مدنی با محکومیت حمله به دفتر العالم در مصر، این اقدام را که علیه آزادی رسانه و آزادی بیان است، محکوم کرده و از آن ابراز تعجب کرده‌اند.
واکنش شبکه حزب‌الله
به راه‌اندازی شبکه اسرائیلی
تحلیلگر سیاسی شبکه خبری المنار، وابسته به حزب‌الله لبنان، ضمن اعلام تأسیس یک شبکه خبری صهیونیستی جدید، آن را در راستای منافع سیاسی رژیم غاصب در جهان دانست.
به گزارش ایسنا، تحلیلگر سیاسی شبکه خبری لبنان، شبکه خبری تازه تأسیس «آی 24 نیوز» اسرائیل را مانند شبکه خبری «الجزیره» قطر حامی منافع سیاسی رژیم صهیونیستی معرفی کرد.
«سلیمان اشافعی»، مدیر کل این شبکه خبری در این باره اعلام کرد: هدف اصلی بازتاب اخبار داخلی اسرائیل با شیوه‌ای جدید و ایجاد ارتباط با جهان است.
این شبکه ماهواره‌ای که با شعار «ماورای حوادث» روز شنبه در بندر «یافا» در فلسطین اشغالی افتتاح شد، به سه زبان عبری، عربی و فرانسوی اخبار سیاسی،‌اقتصادی، ورزشی و فرهنگی رژیم صهیونیستی را در منطقه خاورمیانه منتشر خواهد کرد.
این شبکه در ویژه‌برنامه افتتاحیه خود ادعا کرد اسرائیل محل برخورد تمدن‌های گوناگون و ادیان آسمانی است و به مخاطبان وعده داد، اخبار خاورمیانه را بدون هیچ گونه جانبداری و وابستگی ارائه کند!
یک استاد دانشگاه تل‌آویو و تحلیلگر سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار رویترز درباره احتمال موفقیت این شبکه خبری گفت: تجربه‌های ناموفق پیشین مثل شبکه «صورت اسرائیل» ثابت می‌کند اعلام اخبار سیاسی اسرائیل به زبان عربی هرگز عامل موفقیت این شبکه نبوده و نخواهد بود.
اصرار شاعر هتاک
به اهانت نسبت به حجاب اسلامی
شاعر هتاک، در قالب متنی، به اهانت خود نسبت به حجاب اسلامی و زنان متدین اصرار کرد.
منصور اوجی که در شماره اخیر مجله مدعی روشنفکری- بخارا- به حجاب برتر و مؤمنین اهانت کرده است، با انتشار متنی مغشوش، در سایت مجله بخارا، به توجیه اهانت و در واقع به اصرار نسبت به درستی عمل زشت خود پرداخت.
وی، بجای عذرخواهی، معترضان خود را متهم به غلط خواندن و غلط فهمیدن نوشته‌اش کرده است. این در حالی است که توهین بی‌پرده او به حجاب اسلامی در شعرش کاملاً نمایان است.
در این میان، ای کاش هیأت نظارت بر مطبوعات و یا مدعی‌العموم، واکنش به موقع و مناسبی بروز می‌دادند.
عرضه اولین رحل نوین قرآن
در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم
در بیست و یکمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم برای اولین بار در جهان اسلام، رحل چند منظوره نوین در غرفه معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران به نمایش گذاشته شد.
این رحل‌ها که هدف تأیید پزشکان ارتوپد و چشم پزشک و نیز قاریان بین‌المللی قرآن قرار گرفته، با ویژگی‌هایی از جمله زاویه مناسب و تنظیم نور مطلوب و نیز دید مناسب عرضه گردیده است.
این رحل که توسط «هوشمندی» جانباز 40 درصدی قزوینی به ثبت رسیده است با حمایت معاونت فرهنگی و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در نمایشگاه مزبور ارائه شده است. وی در مورد ویژگی‌های رحل یاد شده با سایر رحل‌های قرآنی گفت: استفاده از این رحل باعث می‌شود که قاری قرآن ضمن درست نشستن از تنفس و حجم نفس بهتری برخوردار باشد. وی افزود: این امر موجب می‌شود که نور بهتری به صفحات مصحف شریف قرآن تابیده و چشم در این زاویه کمتر خسته شود. وی در پایان خاطرنشان کرد: در این رحل جای یک مهر تعبیه شده و آیاتی که سجده سهو دارند می‌توان از آن استفاده نمود.

 


در بیست و چهارمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی، دانش‌آموزان ایران با کسب 2 نشان طلا و 2 نقره، به رده چهارم جهان دست یافتند.
دانش‌آموزان عضو تیم ملی زیست‌شناسی ایران در بیست و چهارمین المپیاد جهانی زیست‌شناسی با کسب 2 نشان طلا و 2 نشان نقره، به رده چهارم جهان دست یافتند.
در این دوره از مسابقات که از 23 لغایت 30 تیر ماه جاری در شهر برن سوئیس برگزار شد، امین آراسته از آذربایجان شرقی و امیراشرف گنجویی از کرمان به مدال طلا و بهار صابرزاده اردستانی از شهر تهران و ندا نیلفروشان از اصفهان به مدال نقره دست یافتند.
به گزارش فارس، دانش‌آموزان افتخارآفرین المپیاد زیست‌شناسی بامداد امروز به کشور باز خواهند گشت.

 


ثبت‌نام چهارمین دوره مسابقات طراحی و ساخت سامانه‌های هوافضا که از سوی دانشگاه صنعتی شریف برگزار می‌شود از فردا آغاز می‌شود.
دانشکده مهندسی هوافضای دانشگاه صنعتی شریف به منظور آشنایی دانش‌آموزان با فرآیندهای طراحی و ساخت سامانه‌های هوافضایی چهارمین دوره مسابقات طراحی و ساخت سامانه‌های هوافضایی را برگزار می‌کند.
این دوره از مسابقات در بخش دانش‌آموزی شامل گرایش‌های طراحی و ساخت مکان، یزم بازیاب محموله فضایی، راکت با محموله قابل بازیابی، هواناو هاورکرافت، و هواسر (گلایدر) در دو سطح ابتدایی و حرفه‌ای (دبیرستان) خواهد بود.
زمان برگزاری مسابقات اوایل آبان ماه سال جاری و زمان آغاز ثبت‌نام از اول مرداد ماه سال جاری اعلام شده است.
متقاضیان برای شرکت در این مسابقات با مراجعه به وب‌سایت مسابقات به آدرس www.asdc.ir نسبت به ثبت‌نام خود اقدام کنند.

 


رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد از جذب مشمولان طرح سربازی دانشگاه آزاد به صورت عضو هیئت علمی در این دانشگاه خبر داد.
جواد کفیل رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی دانشگاه آزاد در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: به دستور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی و به مناسبت ماه مبارک رمضان، افرادی که مشمول طرح سربازی دانشگاه آزاد (عضو هیئت علمی) هستند در این دانشگاه به صورت عضو هیئت علمی جذب می‌شوند.
به گفته وی، افرادی که در دانشگاه آزاد دوره مقدس خدمت سربازی خود را طی کرده‌اند پس از اتمام دوره سربازی همانند سایر دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی برای مصاحبه علمی و گزینش علمی و عمومی دعوت خواهند شد و پس از طی مراحل قانونی به عنوان عضو هیئت علمی در این دانشگاه جذب می‌شوند.
مشاور رئیس دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: به دستور رئیس دانشگاه آزاد این دستورالعمل ابلاغ و در دستور کار معاونت آموزشی این دانشگاه قرار می‌گیرند.

 


با حضور فرمانده نیروی زمینی ارتش خودروی تانک‌بر صیاد به عنوان جدیدترین دستاورد نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.
به گزارش روابط عمومی نیروی زمینی ارتش، امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم رونمایی از خودروی تاکتیکی صیاد، گفت: در راستای تحرک‌پذیری بالای نیروی زمینی ارتش به عنوان یکی از مولفه‌های مهم در نبردهای ناهمتراز، «خودروی تانک‌بر صیاد» به عنوان جدیدترین دستاورد این نیرو طراحی و ساخته شده است.
وی افزود: این خودرو که یک خودروی استراتژیک محسوب می‌شود، می‌تواند انواع ادوات زرهی، تانک و خودروهای شنی‌دار را به مناطق عملیاتی مورد نظر در کمترین زمان منتقل کند.
فرمانده نیروی زمینی ارتش تصریح کرد: تحرک و قدرت جابجایی این خودرو به‌گونه‌ای است که می‌توان با به‌کارگیری تعدادی از آنها، یک گردان زرهی را طی یک روز به نقاط دوردست کشور منتقل کرد.
پوردستان افزود: خودروی تانک‌بر صیاد با قدرت موتور 610 اسب بخار و قابلیت کشندگی بیش از 70 تن در راستای نیاز نیروی زمینی ارتش به چابکی، چالاکی و جابجایی سریع یگانها در جنگ‌های نسل آینده، به طور رسمی به ناوگان حمل و نقل سنگین این نیرو پیوست.

 


وزیر امور خارجه مصر تاکید کرد کشورش به دنبال گفت‌وگوی جدی و صریح با همه کشورها از جمله ایران است.
به گزارش ایسنا، نبیل فهمی در کنفرانس خبری در قاهره درباره روابط کشورش با ایران در شرایط فعلی بیان کرد که وزارت امور خارجه مصر در تلاش است تا به گفت‌وگوی جدی و صریح با همه کشورها بپردازد و جایی برای تعارف نیست.
بنابر گزارش سایت الموجز، وی ادامه داد که روابط مصر با جهان خارج، روابطی اصیل است. همچنین این روابط بر اساس احزاب نیست؛ بلکه براساس ملت‌ها و دولت‌ها است. از این رو وزارت امور خارجه مصر در راستای تلاش برای حل مشکلات به دنبال گفت‌وگو با همه کشورها به ویژه ایران است.
پایگاه اطلاع‌رسانی محیط نیز به نقل از فهمی نوشت: ما ارزیابی جدی از روابطمان با ایران داریم.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10