(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


یکشنبه 06 مرداد 1392 - شماره 20553

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
نیویورک تایمز: دنیا نباید هزینه ادعاهای اسرائیل درباره ایران را بدهد
امیر عبداللهیان: هیئتی برای پیگیری سرنوشت دیپلمات ایرانی عازم یمن می‌شود
آخرين كاروان عمره‌گزاران ايراني امروز وارد كشور مي‌شود
با حضور معاون اول رئیس‌جمهور صورت گرفت
افتتاح ده‌ها پروژه صنعتی و عمرانی در آذربایجان شرقی و کردستان
درمکتب امام
رمضان ؛ ماه تمرين ورود در زمره صالحان (1)
با اذعان به شکست غرب در سوریه
دیلی‌تلگراف: پیروزی دیگری برای ایران در حال رقم خوردن است
سفیر سابق ایران در رم تاکید کرد
ایجاد ظرفیت بی‌نظیر ایران در حوزه بین‌الملل در پی خلق حماسه سیاسی
یک پایگاه آمریکایی مطرح کرد
اوباما با خفت و خواری به شکست در مقابل ایران تن داده است
   


روزنامه «نیویورک‌تایمز» در مطلبی به قلم سردبیر نشریه «امور خارجی» نوشته است مواضع نتانیاهو در قبال ایران تکراری شده و کسی رفتارهای وی را جدی نمی‌گیرد.
به گزارش فارس، «جاناتان تمپرمن» سردبیر نشریه «امور خارجی» در مطلبی که در روز جمعه در روزنامه «نیویورک‌تایمز» منتشر شد، نوشته است اظهارات مقامات اسرائیلی در مورد برنامه هسته‌ای ایران تکراری شده و دیگر کسی در دنیا توجهی به این هشدارها ندارد.
تمپرمن با اشاره به مصاحبه اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی در شبکه سی‌بی‌اس آمریکا، نوشته است که وی تلاش کرد با هشدارهایش در این برنامه، جنگی تبلیغاتی علیه ایران به راه‌ اندازد و بار دیگر توجه جهانی را به برنامه هسته‌ای ایران جلب کند، با این حال نباید «انتظار داشت که واشنگتن یا جامعه جهانی دست به اقدامی بزند».
وی می‌افزاید: نتانیاهو دیگر پاسخ دلخواهش را نمی‌گیرد و نباید هم بگیرد. تنها به این دلیل که هم لحن صحبت او و هم رفتارهای اسرائیلی‌ها، باعث شده تا جدی گرفتن هشدارهایشان هر روز سخت‌تر شود.
مشکل از آنجا نشات می‌گیرد که هشدارهای اسرائیل در مورد ایران بسیار تکراری است. تابستان پارسال هم نتانیاهو همین حرف‌ها را می‌زد. همینطور تابستان قبل از آن. در واقع، الان ده سال است که سران اسرائیل همین حرف‌ها را می‌زنند.
البته صرف این تکرار کردن مسئله‌ای نیست، اما به شرطی که آنچه که نسبت به آن هشدار می‌دهند دائما تغییر نکند. ببینید، وقتی به سال 2004 بازمی‌گردیم، می‌بینیم «آریل شارون» نخست‌وزیر وقت نسبت به برنامه هسته‌ای ایران هشدار داد و گفت نقطه بی‌بازگشت در برنامه هسته‌ای ایران زمانی است که این کشور به توان و ظرفیت فنی لازم برای غنی‌سازی اورانیوم دست یابد.
اما چند ماه بعد از آن، «شائول موفاز» وزیر جنگ وقت گفت خطر واقعی زمانی است که ایران در خاک خود شروع به غنی‌سازی کند. بعد هم در سال 2006 «ایهود اولمرت» نخست‌‌وزیر وقت گفت، نقطه مرگبار در برنامه هسته‌ای ایران زمانی است که این کشور چند آبشار غنی‌سازی راه‌اندازی کند. نهایتا پارسال بود که «ایهود باراک» (وزیر جنگ کابینه قبلی نتانیاهو) گفت خط قرمز واقعی زمانی فرا می‌رسد که ایران وارد «حوزه آسیب‌ناپذیری» شود. یعنی زمانی که برنامه هسته‌ای‌اش پیشرفت کند و تدابیر پدافندی آن هم به نحوی تقویت شود که امکان حمله به آن وجود نداشته باشد.
اما مسئله اینجاست که ایران هر بار، یک به یک از تمام این خطوط قرمز عبور کرده و هنوز هم فاجعه‌ای که از آن دم زده می‌شد، رخ نداده است. حالا نتانیاهو مثل بچه‌ای شده که فقط اشک تمساح می‌ریزد. اما موضوع مهم‌تری هم در مورد مواضع او در قبال ایران وجود دارد و آن تناقض منطقی این اظهارات است. نتانیاهو تاکید می‌کند که نباید گذاشت ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، چراکه تضمینی نیست که روزی از آن استفاده نکند. او می‌گوید ایران غیرقابل مهار است.
اما لازمه صحت چنین ادعایی این است که سران ایران کسانی مثل استالین یا مائو باشند، که جرایم بزرگی انجام داده بودند، با این حال حتی آن‌ها هم قابل مهار بودند. پذیرفتن این ادعا در همین حد هم بسیار دشوار است. این امر زمانی دشوارتر می‌شود که می‌بینیم ایران در سال گذشته آشکارا سرعت غنی‌سازی را کاهش داده. این را می‌توان پاسخ تهران در برابر تهدیدات و تحریم‌ها دانست و آن را رفتاری کاملا معقول توصیف کرد.
باید صراحتا بگویم که من به دنبال این نیستم که وانمود کنم هیچ دلیلی برای نگرانی اسرائیل وجود ندارد. وسعت اندک و موقعیت جغرافیایی اسرائیل، مشغله آمریکا در مصر و سوریه و همچنین تصمیم اوباما برای ادامه مذاکرات با ایران همگی نگرانی نتانیاهو را قابل درک کرده است، که البته این نگرانی بیش از حد است.
اما آنچه قابل درک نیست، نحوه برخورد نتانیاهو با این موضوع است. اگر نتانیاهو واقعا مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای بود، حداقل در چند موضوع کلیدی، رفتاری متفاوت از امروز داشت.
اول اینکه نتانیاهو باید برای جلب حمایت بین‌المللی از خود، هرآنچه در توان داشت برای صلح با تشکیلات خودگردان و رفع مهمترین موضوع مورد مناقشه با غرب و جهان عرب، به خرج می‌داد. اما می‌بینیم که او تقریبا هیچ کاری در این مورد نمی‌کند.
فریب بیانیه اخیر آمریکا مبنی بر از سرگیری قریب‌الوقوع مذاکرات را نخورید. واقعیت این است که طرف اسرائیلی را «زیپی لیونی» (شریک ائتلافی، که نتانیاهو نه به او علاقه‌ای دارد، نه اعتمادی)‌ رهبری می‌کند و ضمنا اعضای کابینه اسرائیل از همین الان گفته‌اند که این مذاکرات حقه‌ای بیش نیست.
ثانیا، اسرائیل اگر واقعا می‌خواست از دستیابی ایران به بمب هسته‌ای جلوگیری کند، اول خود آنچه را در اختیار داشت (تسلیحات هسته‌ای)، رو می‌کرد. ممکن است عجیب به نظر برسد، اما فقط فرض کنید که اسرائیل اگر خود پیشنهاد خاورمیانه عاری از سلاح را مطرح کند، چه دستاوردهایی برایش خواهد داشت. آن وقت است که نتانیاهو می‌تواند بر به‌کارگیری همه روش‌های بازرسی در تاسیسات هسته‌ای ایران، تاکید کند. حتی اگر ایران از عمل به این درخواست‌ها خودداری کند، باز هم حداقل اسرائیل می‌تواند حمایت‌های بین‌المللی را که می‌خواهد جلب کند.
اما نتانیاهو به جای برداشتن چنین گام‌های مهمی، باز هم به استفاده از تاکتیک‌ قدیمی کوبیدن بر طبل جنگ به واسطه واشنگتن، ادامه می‌دهد. این رفتارها یک نتیجه‌گیری ناخوشایند اما واقعی به ما می‌دهد: واقعیت این است که نتانیاهو می‌خواهد دنیا مشکل برنامه هسته‌ای ایران را برای او حل کند.
نتانیاهو نمی‌خواهد هزینه زیادی برای این امر بپردازد و امتیازات بزرگی بدهد. اما اگر او حاضر به این کار نیست، چرا دیگران باید برای او چنین هزینه‌ای کنند؟

 


معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه کشورمان از اعزام هیئتی به یمن برای پیگیری سرنوشت دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا خبر داد.
«حسین امیرعبداللهیان» معاون عربی و آفریقای وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با فارس، از اعزام هیئتی به یمن برای پیگیری سرنوشت نیکبخت دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا خبر داد.
وی با تاکید مجدد بر اینکه دولت یمن مسئول حفظ جان دیپلمات ایرانی است، افزود: سرنخ‌های اولیه‌ای در مورد ربایش نیکبخت وابسته اداری سفارت کشورمان در صنعا وجود دارد.
امیر عبداللهیان با تشکر از اقدامات فشرده وزارت خارجه و دستگاه‌های ذیربط یمن گفت: مقامات یمن به ما اطمینان داده‌اند که موضوع با سرانجام خوش خاتمه خواهد یافت و امیدواریم هرچه زودتر تلاش‌ها به نتیجه برسد و شاهد آزادی وابسته اداری سفارت کشورمان در صنعا باشیم.

 


آخرين كاروان عمره‌گزاران ايراني امروز با دو پرواز مستقيم از شهر جده در عربستان به تهران پرواز خواهند كرد كه با انجام اين دو پرواز پرونده عمره جاري نيز بسته می‌شود.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج، آخرين كاروان عمره‌گزاران ايراني با دو پرواز مستقيم از شهر جده در عربستان به تهران پرواز خواهند كرد كه با انجام اين دو پرواز پرونده عمره جاري نيز بسته خواهد شد.
عمليات اعزام زائران ايراني به عمره از ۲۶ بهمن ماه ۹۱ آغاز و تا روز شانزدهم تيرماه ۱۳۹۲ ادامه داشت كه امروز يكشنبه آخرين كاروان به ايران اسلامي باز می‌گردد.
طبق آمار رسمي اعلام شده از سوي سازمان حج وزيارت كشورمان در عمليات عمره جاري ۵۲۱ هزار و ۷۳ نفر از هموطنانمان موفق شدند مناسك عمره را انجام دهند كه اين گروه از زائران در قالب حدود ۱۶۰۰ پرواز با دو شركت هواپيمايي داخلي و يك شركت سعودي به عربستان اعزام شده‌اند.
براساس برنامه‌ريزي انجام شده تعداد كاروان‌های اعزامي به سرزمين وحي سه هزار و ۶۴۱ كاروان بوده است كه در مدت حضور زائران ايراني در عربستان ۵۵ نفر فوت کرده‌اند كه ۱۵ تن در مدينه منوره و مابقي در مكه مكرمه رخ داده است.
گفتني است، با توجه به نزديك شدن ايام حج تمتع، اعزام زائران از كشورهاي اسلامي به عربستان با ماه رمضان پايان مي‌يابد و همزمان با دهه پاياني شهريور عمليات اعزام حجاج به سرزمين وحي آغاز خواهد شد و حدود يك ماه يعني در ماه شوال هيچ زائر غيربومي در اين كشور حضور نخواهد داشت.
.براساس برنامه‌ريزي اعلام شده از سوي سازمان حج و زيارت ، اعزام ۶۴ هزار نفر از حجاج كشورمان از ۲۳ شهريورماه به سرزمين وحي برای حج تمتع آغاز خواهد شد.



 


سرویس شهرستان‌ها-
معاون اول رئیس‌جمهور طی سفر 3 روزه به آذربایجان شرقی و کردستان چندین پروژه عمرانی را در این مناطق افتتاح کرد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدرضا رحیمی بعدازظهر دیروز به منظور افتتاح چند پروژه عمرانی به استان آذربایجان شرقی رفت.
کلنگ‌زنی آغاز عملیات پروژه انتقال آزادراه آب ارس به دریاچه ارومیه، گشایش بیمارستان جدید مرند پس از 8 سال، بهره‌برداری از 25 کیلومتر آزاد‌راه صوفیان- شبستر و افتتاح 8هزار واحد مسکن مهر در آذربایجان شرقی از جمله طرح‌هایی بودند که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزرای مربوطه در سفر به آذربایجان‌شرقی انجام شد.
نماینده مردم مرند در مجلس شورای اسلامی دیروز پیش از مراسم گشایش این پروژه‌ها اظهار کرد: عصر امروز با حضور رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو پس از 7 سال عملیات اجرایی طرح انتقال آب ارس به دشت مرند و دریاچه ارومیه آغاز می‌شود.
محمد حسن‌نژاد خاطرنشان کرد: هفته گذشته در جلسه‌ای با اعتبار 875 میلیون یورو با سرمایه‌گذار خارجی قرارداد امضا شد و امروز شاهد اجرای عملیات انتقال آب ارس پس از 7 سال خواهیم بود.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: انتقال آب رودخانه ارس به جلفا، مرند، شبستر و دشت تبریز از آرزوهای دیرینه مسئولان و مردم آذربایجان شرقی است و این طرح مهم زیربنایی با تصویب هیئت دولت و در سفر دوم استانی رئیس‌جمهور نیز جزو مصوبات مهم بود.
وی افزود: هفته گذشته در جلسه‌ای با حضور مسئولان وزارت نیرو و فاینانس خارجی با اعتباری بالغ بر 875 میلیون یورو معادل 40هزارمیلیارد ریال قرارداد با سرمایه‌گذار خارجی امضا شد و در این هفته شاهد اجرایی عملیات این طرح به دشت‌های یکانات و هرزندات مرند خواهیم بود.
رحیمی عصر دیروز به منظور افتتاح 4 پروژه عمرانی و کلنگ‌زنی پروژه انتقال آب رودخانه ارس به شبستر و دریاچه ارومیه وارد منطقه آزاد ارس- جلفا شد.
طرح انتقال آب ارس به شمال شرق دریاچه ارومیه به منظور تامین نیازهای آشامیدنی 22 شهر و 286 روستای محدوده طرح، جبران کسری سفره‌های آب زیرزمینی و تعادل بخشی تراز دریاچه ارومیه و بهبود اراضی کشاورزی موجود در محدوده طرح به روش آبیاری مدرن صورت گرفته است.
این طرح از سال 85 آغاز و ضمن تایید کلیات آن در سال 1390 جزو مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهوری و هیئت دولت بوده است.
هزینه‌های سرمایه‌گذاری اولیه این طرح برای اجرای آبگیر، خط انتقال، تونل انتقال، راه دسترسی، ایستگاه‌های پمپاژ، تصفیه‌خانه، مخازن ذخیره، سیستم انتقال پیام با احتساب هزینه‌های استملاک اراضی و نیرورسانی بالغ بر 12 هزار میلیارد ریال و با احتساب دوره 5 ساله ساخت و بازپرداخت اصل و سود فاینانس در حدود 35 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.
معاون اول رئیس‌جمهوری در سفر یک روزه خود به آذربایجان شرقی بیمارستان 134 تختخوابی شهرستان مرند، آزادراه صوفیان-شبستر و 8هزار واحد مسکن مهر را افتتاح کرد.
تحویل 4هزار واحد مسکن مهر در کردستان
محمدرضا رحیمی شنبه در آیین واگذاری 4هزار واحد مسکن مهر کردستان، افزود: در کردستان 90 هزار واحد مسکن در برنامه ساخت بود که تاکنون 64 هزار واحد، بهره‌برداری و تحویل داده شده است.
معاون اول رئیس‌جمهور افزود: در این سفر باند دوم جاده همدان-سنندج که تصادفات زیادی در این مسیر روی داده بود به بهره‌برداری رسید.
گشایش همزمان 7 پروژه عمرانی
معاون اول رئیس‌جمهور صبح شنبه در دومین روز از سفر 2 روزه خود به کردستان به طور همزمان 7 پروژه عمرانی را در این استان مورد بهره‌برداری قرار داد.
این پروژه‌ها از جمله طرح‌های مهر ماندگار بوده و برای بهره‌برداری آنها اعتباری بالغ بر 2 هزار و 550 میلیارد ریال هزینه شده است.
«محمدرضا رحیمی» به همراه علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، استاندار، فرماندار و نماینده ولی‌فقیه در این استان دیروز 4 هزار واحد مسکن مهر این استان را در کنار دیگر پروژه‌های عمرانی با اعتباری بالغ بر یک هزار و 600 میلیارد ریال افتتاح کرد.
از این تعداد واحدهای مسکونی یک هزار و 285 واحد در سنندج به بهره‌برداری رسید و 2 هزار و 500 واحد مسکن مهر به شهرهای با جمعیت بالای 25 هزار نفر و یک هزار و 500 واحد مسکونی نیز به شهرهای با جمعیت زیر 25 هزارنفر تعلق دارد.
رحیمی پس از افتتاح این واحدهای مسکونی کلید و سند این واحدها را به طور نمادین به چند نفر از مالکان اهدا کرد.
احداث 60 کیلومتر بزرگراه‌ سنندج- همدان با اعتباری بالغ بر 750 میلیارد ریال، ایمن‌سازی، بهسازی و روکش آسفالت 62 کیلومتر از محورهای استان با اعتباری بالغ بر 82 میلیارد ریال، احداث 12 کیلومتر جاده بین شهری و روستایی با اعتباری بالغ بر 50 میلیارد ریال، احداث فاز اول کمربندی شهری حاشیه کوه آبیدر به طول 3/1کیلومتر با اعتباری بالغ بر 30 میلیارد ریال، از دیگر پروژه‌هایی بود که به طور همزمان مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
همچنین کارخانه لوله پلی‌اتیلن اشکان سازه غرب روز شنبه با حضور محمد صالح‌نیا معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت در دهگلان به بهره‌برداری رسید.
مدیر کل سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان در حاشیه افتتاح این کارخانه به ایرنا گفت: این کارخانه در زمینی به مساحت 20 هزار متر مربع و زیربنای 4 هزار و 500 متر مربع در شهرک صنعتی دهگلان احداث شده است.
پیمان اسراری افزود: این کارخانه سالانه ظرفیت تولید 20 هزار تن لوله و اتصالات فاضلاب را دارد و برای 50 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد خواهد کرد.
وی میزان سرمایه‌گذاری برای این طرح را 62 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 20 میلیارد ریال تسهیلات نیز از بانک ملی برای احداث این کارخانه دریافت شده است.
با حضور محمدرضا رحیمی مرکز جراحی قلب شهید بروجردی، سنندج، درمانگاه دندانپرشکی و درمانگاه و اورژانس بیمارستان سروآباد در کردستان به بهره‌برداری رسید.
مرکز 34 تختخوابی جراحی قلب شهید بروجردی سنندج، شامل بخش‌های آی.سی.یو، سی.سی.یو، آزمایشگاه مستقل، رادیولوژی، درمانگاه و بخش بستری و 3 اتاق عمل است.
زیربنای این مرکز 4 هزار متر مربع است و کار ساخت و تجهیز آن از محل مصوبات سفرهای هیئت دولت به استان و با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال انجام شده است.
راه‌اندازی درمانگاه تخصصی دندانپزشکی به عنوان فاز دو دانشکده دندانپزشکی سنندج به منظور ارائه خدمات تخصصی از سوی متخصصان و اعضای هیئت علمی این دانشکده با تعرفه دولتی به مردم از دیگر پروژه‌های افتتاح شده به صورت ویدیو کنفرانس با حضور رحیمی بود.
ساخت این درمانگاه در راستای تکمیل مجموعه دانشکده دندانپزشکی و از محل مصوبات سفرهای استانی رئیس‌جمهور و کمک‌های استاندار کردستان صورت گرفته است.
این درمانگاه تخصصی در زیربنای 7 هزار و 500 متر مربعی و با صرف اعتباری بالغ بر هفت میلیارد تومان احداث شده است.
اورژانس و درمانگاه بیمارستان 32 تختخوابی سروآباد از دیگر پروژه‌هایی بود که با حضور معاون اول رئیس‌جمهور به صورت ویدیو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.
این بیمارستان در مساحت 12 هزار و 98 متر مربع و با زیربنای 3 هزار و 289 متر مربع یک پروژه ملی و در راستای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به مردم مرزدار این شهرستان است.
ساختمان اصلی این پروژه در زیربنای 3 هزار و 17 متر مربع و ساختمان فرعی آن در زیربنای 372 متر مربع و محوطه این بیمارستان 8 هزار و 809 متر مربع است.
برای اجرای این پروژه تاکنون اعتباری بالغ بر 43 میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام و تجهیز کامل آن نیاز به 2 میلیارد تومان اعتبار است.
تصفیه‌خانه فاضلاب مریوان یکی دیگر از طرح‌هایی بود که به صورت ویدیو کنفرانس به بهره‌برداری رسید.
این تصفیه‌خانه در زمینی به مساحت 18 هکتار ساخته شده است و 110 هزار نفر از جمعیت شهر مریوان را زیرپوشش قرار می‌دهد.
160 کیلومتر خطوط انتقال از نقاط مختلف، فاضلاب را به این تصفیه‌خانه انتقال می‌دهند.
پروژه فوق که بخشی از تاسیسات فاضلاب مریوان است در مجموع 160 میلیارد تومان اعتبار برای ساخت آن هزینه شده است.
این تصفیه‌خانه نه تنها از ورود فاضلاب به دریاچه زریوار جلوگیری می‌کند بلکه پساب آن بعد از تصفیه در بخش‌‌های کشاورزی، ‌باغداری،‌ آبزی‌پروری و صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
کشتارگاه صنعتی طیور دهگلان، واحد تولیدی فرآوری کود ارگانیک و شرکت دانه طلایی کردستان نیز با حضور معاون امور اقتصادی و صنایع وزیر صنعت، معدن و تجارت به بهره‌برداری رسید.
کشتارگاه صنعتی دهگلان در زمینی به مساحت یک هکتار احداث شده است و سالانه ظرفیت تولید 6 هزار و 750 تن گوشت مرغ را دارد و برای 50 نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کند.
برای احداث این کشتارگاه 52 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است و سالانه 15 هزار تن انواع گوشت را تولید می‌کند. کشتارگاه صنعتی طیور دهگلان مجهز به خط کشتار، خطوط انجماد و بسته‌بندی و تبدیل ضایعات است.
برای اجرای واحد تولیدی فرآوری کود ارگانیک که ظرفیت تولید سالانه 15 هزار تن کود را دارد، از محل اعتبارات بانک کشاورزی 14 میلیارد و 500 میلیون ریال هزینه شده است.
طرح شرکت دانه طلایی ناگرین کردستان در زمینه نگهداری غلات فعالیت می‌کند و بهره‌برداری از آن زمینه ذخیره سالانه 40 هزار تن غلات را فراهم خواهد کرد.
این طرح در زمینی به مساحت 13 هزار متر مربع و زیربنای 33 هزار و 600 متر مربع و با اعتباری بالغ بر 5/3 میلیارد ریال احداث شده و زمینه اشتغال مستقیم 12 نفر را به وجود آورده است.
افتتاح 60 کیلومتر از باند دوم آزادراه قروه- همدان باحضور معاون اول رئيس‌جمهور مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
این پروژه 75 کیلومتر طول دارد و برای بهره‌برداری از آن 750 میلیارد ریال هزینه شده است.
مجموع طول آزادراه سنندج- همدان 176 کیلومتر است که 127 کیلومتر آن در حوزه استان کردستان قرار دارد.
استارت اجرای این پروژه از محل اعتبارات استانی در سال 82 زده شده و در سال 84 به صورت رسمی در قالب پروژه‌های ملی ردیف اعتبار مشخص قرار گرفته است.
پیشرفت این پروژه از سال 85 تا 89 حدود 30 درصد بوده و از 90 تا 92 به 85 درصد رسیده است.
پروژه راه‌آهن تهران- سنندج نیازمند اعتبار
احمد صادقی در حاشیه افتتاح 4 هزار واحد مسکن مهر کردستان در گفت‌وگو با فارس در سنندج اظهار کرد: راه‌آهن تهران- همدان- سنندج جزو پروژه‌های مهمی است که مرکز کشور را به غرب کشور وصل می‌کند.
وی اضافه کرد: اکنون سرعت در ساخت این پروژه افزایش یافته به‌گونه‌ای که ریل‌گذاری 35 کیلومتر آن به اتمام رسیده است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور طول این پروژه را 300 کیلومتر اعلام کرد و گفت: این پروژه در قالب قطعاتی در حال انجام بوده و ریل‌گذاری آن در حال نزدیک شدن به همدان است.
به گفته صادقی، اجرای زیرساخت دو قطعه از طول این بزرگراه نیز در حد فاصل سنندج- همدان آغاز شده و از روند خوبی برخوردار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به هزینه‌بر بودن پروژه‌های راه‌آهن، تصریح کرد: در حقیقت این مسئله یکی از دلایل زمان‌بر بودن و طولانی شدن این پروژه‌ها است.
وی خاطرنشان کرد: تاکنون 200 میلیارد تومان برای پروژه‌ راه‌آهن تهران- همدان- سنندج هزینه شده است و اتمام آن نیازمند اختصاص معادل این رقم خواهد بود.
به گفته مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه شبکه راه‌های کشور، این اعتبارات از محل اعتبارات تملک و دارایی، سرمایه‌ای، اوراق مشارکت و شرکت‌های دولتی تامین شده است.
صادقی در ادامه پروژه آزاد راه میاندوآب- کرمانشاه را یادآور شد که بیشترین طول آن در استان کردستان قرار دارد وگفت: این پروژه 6 استان را به هم متصل می‌کند.
وی افزود: اعتبارات خوبی برای سرعت ساخت این پروژه پیش‌بینی شده است و بخش عمده آزادراه تا پایان امسال افتتاح خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: تاکنون یک هزار میلیارد ریال برای این پروژه هزینه شده است و براساس آنچه که برنامه‌ریزی شده کل محور در سال 93 مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
واکنش به زندانی شدن مدیرعامل کارخانه ایستک
محمدرضا رحیمی در مراسم افتتاح مرکز جراحی قلب سنندج از مدیرعامل کارخانه ایستک کردستان به عنوان یک مولد موفق نام برد و گفت: این که صاحب آن را با برچسبی به زندان انداخته‌اند کار درستی نیست.
وی تصریح کرد: مالک این کارخانه به‌عنوان یک سرمایه‌گذار نخبه، سرمایه‌ای را جمع کرده و اقدام به سرمایه‌گذاری کرده که اکنون نزاع دو دستگاه موجب شده است او به زندان بیفتد.
رحیمی گفت: آنها از این سرمایه‌گذار می‌پرسند که چه ارتباطی با رحیمی دارید که اگر من جای او بودم می‌گفتم شبانه‌روز با رحیمی در ارتباط هستم.
وی تصریح کرد: اگر این سرمایه‌گذار در کشورهای خارجی اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کرد اکنون کسی به او کار نداشت و در زندان نبود.
رحیمی خطاب به آن دستگاه که بانی زندانی شدن این فرد بود گفت: شماها که مسئولیتی ندارید اگر آن شخص پرونده ای دارد باید به دستگاه قضایی ارجاع داده شود.
معاون اول رئيس‌جمهور در ادامه از نماینده ولی‌فقیه، استاندار و نمایندگان مردم کردستان در مجلس شورای اسلامی خواست این موضوع را پیگیری نمایند. وی خطاب به نمایندگان مجلس گفت: دفاع از منافع مردم در آن است که سینه‌ها سپر شود نه اینکه یک سری حرف‌های بی‌اساس بزنید.
وی در پایان گفت: نمایندگان مجلس باید راجع به کسانی که موجب فرار سرمایه‌گذاران از کردستان می‌شوند صحبت کنند.

 


ملت برای زنده کردن احکام اسلام قیام کرده است
ملت ایران امروز
برای همین معنا که:
- اسلام را زنده کند
- و احکام اسلام را زنده کند قیام کرده است.
و قیامی کرده است که در تاریخ اسلام و تاریخ ایران سابقه ندارد.
آیین انقلاب اسلامی - ص 432

 


امام سجاد(ع) در دعای ورود به ماه رمضان پس از درخواست توفيق عبادت و اطاعت، از خداوند مي‌خواهند تا آنچه ما در اين ماه خواستيم در ساير ماه‏ها نيز براي ما مقدر فرموده و توفيق دهد كه همه نعمت‌هاي اين ماه را در ماه‏هاي ديگر نيز داشته باشيم. سپس مي‌خواهد در اين ماه به ما توفيق دهد تا از صالحين و بندگان خوبي باشيم كه در آيات كريمه قرآن مورد ستايش قرار گرفته‌اند. در ادامه سه آيه از قرآن را ذكر مي‏فرمايند.
«اللَّهُمَّ وَ اجْعَلْنَا فِي سَائِرِ الشُّهُورِ وَ الْأَيَّامِ كَذَلِكَ مَا عَمَّرْتَنَا»؛ خدايا ساير ماه‏ها و روزها و تا زماني كه به ما عمر مي‌دهي را آنچنان قرار بده تا همچون ماه مبارك رمضان موفق به عبادت تو باشيم. «وَ اجْعَلْنَا مِنْ عِبَادِكَ الصَّالِحِينَ» و ما را از بندگان صالح قرار بده؛ بندگان صالحي كه ويژگي‌هايي كه در آيات سوره مؤمنون آمده را دارا هستند: «الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ»؛ اين فراز از دعا، آيه يازده سوره مؤمنون است، «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤمِنُونَ * الَّذِينَ هُمْ فِي صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ»(1) و سپس به چندين ويژگي ديگر همچون زكات و رعايت عفت دامن و عفت زبان و رعايت اوقات نماز اشاره نموده و در ادامه مي‏فرمايد: «أُولئِكَ هُمُ الْوارِثُونَ * الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ»(2). پس از آن به آيه 60 و 61 از سوره مؤمنون اشاره كرده و در بيان وصف بندگان شايسته خدا، مي‌گويد «الَّذِينَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ»(3) و پس از آن مي‏فرمايد: «وَ الَّذِينَ يُؤتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلي رَبِّهِمْ راجِعُونَ(4) أُولئِكَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ»(5). در بعضي روايات جنت فردوس از عالي‏ترين درجات بهشت نام برده شده است. اين آيات تصريح مي‌كند كه جنت فردوس، ارث صالحان و كساني است كه در كار خير سبقت مي‌گيرند و از «عباد اللّه الصالحين» باشند. عاقبت و سرانجام چنين كساني اين است كه به فردوس وارد ‏شوند و در آنجا جاودانه خواهند بود.
ويژگي صالحان، ترس از عاقبت و قيامت
در اين عالم صالحان چه ويژگي‌هايي دارند؟ مهمترين ويژگي آنان اين است كه «وَ الَّذِينَ يُؤتُونَ ما آتَوْا وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلي رَبِّهِمْ راجِعُونَ»؛ درباره تفسير اين آيه گفته شده كه منظور از «ايتاء» در آيه «يُؤتُونَ ما آتَوْا» آن است كه مؤمنان و صالحان كاري را انجام داده يا چيزي را در راه خدا مي‏دهند. يك وجه تفسير اين آيه اين است كه منظور از آيه «ايتاء زكات» و «ايتاء صدقات» است؛ يعني صالحان اموالي را در راه خدا مي‏دهند، «وَ قُلُوبُهُمْ وَجِلَةٌ أَنَّهُمْ إِلي رَبِّهِمْ راجِعُونَ»؛ در عين حال نگران اين هستند كه بازگشت آنها به سوي خداست و سرانجام آنان چه خواهد شد. بعضي نيز گفته‏اند تنها اعطاء مال منظور نيست؛ بلكه با انجام تمام كارهاي صالح و عبادات نيز نگران و ترسان هستند كه به هنگام «رجوع الي اللّه» و در عالم قيامت چه عاقبتي خواهند داشت، براي آنكه به اعمال نيك خود نيز اعتماد ندارند. اين گونه نيست كه صالحان بگويند اين اعمال ، ما را نجات خواهد داد و از همين رو اطمينان ندارند اين اعمال قبول شده باشد. چون احتمال مي‏دهند كه در اين اعمال شائبه‏اي وجود داشته و خالص نبوده باشد و در پيشگاه الهي قبول نشود، يا اينكه احتمال مي‏دهند كه اعمالي را مرتكب شده‌اند كه اعمال گذشته را نابود و حبط نموده است؛ يا حبط و نابودي جزئي يا حبط و نابودي كلي. انسان در اين دنيا هيچ مصونيتي نمي‏تواند داشته باشد كه چه عاقبتي خواهد داشت. ترس از عاقبت در قيامت از اوصاف «عباد اللّه الصالحين» است.
صالحان، شتاب كنندگان در خير و نيكي
در آيه بعدي مي‏گويد «أُولئِكَ يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ وَ هُمْ لَها سابِقُونَ». اين آيه مسبوق به يك آيه‏اي درباره كفار و دنياپرستان است. آنچه كه براي «عباد اللّه الصالحين» از اين آيه استفاده مي‏شود اين است كه آنان در دنيا با شتاب به سوي نيكي‌ها و عمل خير مي‏روند. كارهاي نيك و ارزشمند را با كُندي و تنبلي و سستي انجام نمي‌دهند؛ بلكه منتظرند تا زمينه‏اي براي كار خير فراهم بشود و آنها با سرعت وارد آن كار شوند. سپس مي‌فرمايد «وَ هُمْ لَها سابِقُونَ»؛ ظاهراً در اينجا منظور اين است كه در دو مسئله، صالحان پيش كسوت و ممتاز هستند. اول در «مسارعه»؛ و دوم در «سبقت الي الخير». مسارعه شدت سرعت و مبالغه در سرعت است. زماني كه انسان مي‌خواهد كاري را انجام بدهد، تمام نيروي خود را بكار بگيرد و سريعا آن كار را انجام مي‏دهد؛ يكي اينكه آن كار را مقدم بر كارهاي ديگر بداند و دوم آنكه بر ديگران نيز در انجام كار خير سبقت بگيرد. پيشگام بودن نسبت به ديگران را با «سبقت» ذكر نموده و مبالغه در سرعت در كار را با تعبير «مسارعه» ذكر مي‏فرمايد. اين يك وجه در استفاده از دو واژه مشابه است: يكي «يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ»، يكي «هُمْ لَها سابِقُونَ»؛ صالحان هم «سبقت» دارند و هم «مسارعه» مي‏كنند؛ مؤمن بايد بگونه‌اي باشد كه منتظر باشد فرصتي پيش بيايد و با سرعت كار خير را انجام بدهد. طبيعي است كه انسان صالح وقتي مطمئن است كه انجام كاري خيلي ارزشمند است و انجام آن كار، مشروط به شرايطي است و بايد مقدماتي فراهم بشود تا بتواند آن كار را انجام بدهد، به محض اينكه مقدمات آن كار فراهم شود، در انجام كار عجله مي‏كند. در هر سه آيه سوره مومنون اين ويژگي‌ها فقط به عنوان ويژگي‌ها و اوصاف «صالحين» نيست، بلکه در وصف «مؤمنون» است. «قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤمِنُونَ»؛ اوصاف مؤمنيني كه اهل فلاح و رستگاري بوده و «مفلح» هستند اينگونه است: «الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ هُمْ فِيها خالِدُونَ» و «هم الَّذِينَ هُمْ مِنْ خَشْيَةِ رَبِّهِمْ مُشْفِقُونَ» و «يُسارِعُونَ فِي الْخَيْراتِ».
قرآن بازگو كننده ويژگي صالحان همه امّت‌ها
خداوند در سوره آل‏عمران، آيه 114 «صالحين» را توصيف کرده است. البته خطاب كلام، درباره اهل كتاب است اما شيوه قرآن كريم اينگونه است كه وقتي قاعده كلي را بيان يا مطلبي را درباره جماعت يا امتي ذكر مي‏كند، اگر استثنايي در ميان آنها وجود داشته باشد، حتي اگر افراد اندكي نيز باشند، اما باز هم آنها را ناديده نمي‏گيرد. به عنوان مثال وقتي مي‌فرمايد: «خَتَمَ اللّهُ عَلي قُلُوبِهِمْ»(6) بر قلب كافران مهر زده شده و آنان ايمان نمي‏آورند و چشم و گوش آنان نابينا و ناشنوا شده و حقيقت را درك نمي‏كنند؛ در پايان آيه مي‏فرمايد: «فَلا يُؤمِنُونَ إِلاّ قَلِيلاً»(7) اگر در ميان هزار نفر يكي از آنان نيز ايمان بياورد، قرآن او را نديده نمي‏گيرد.
رفاقت و همراهي با صالحان
«صالحين» در قرآن بسيار تكرار شده است. در آيات به بعضي افراد، «صالحين» گفته شده و يا چند نفر از انبياء را ذكر مي‏فرمايد كه از صالحين هستند. برخي ديگر را مي‏فرمايد كه «مع الصالحين» هستند؛ يعني خود آنان از صالحين نيستند؛ ولي بواسطه رفتارهايي كه دارند ملحق به صالحين مي‏شوند. مهمترين آيه در اين باره آيه معروفي است كه در سوره نساء آمده است: «وَ مَنْ يُطِعِ اللّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً»(8). در اين آيه چهار دسته نام برده مي‌شوند كه اصالتا مورد عنايت خاص خدا هستند و ديگران نيز به اين چهار دسته ملحق مي‏شوند. در آيات ديگر نيز به اين الحاق اشاره شده است. «أَلْحَقْنا بِهِمْ ذُرِّيَّتَهُمْ»(9)، يا «أَزْواجِهِمْ وَ ذُرِّيّاتِهِمْ»(10)، از اين آيات مي‌توان اين نكته را به دست آورد كه همه كساني كه اهل بهشت و اهل نجات هستند، در يك سطح نيستند. بعضي از مومنان در مرتبه‌اي هستند كه بهشت خانه آنان است. از اين عالم كه مي‏روند، در حقيقت به خانه خود مي‏روند :«الَّذِينَ يَرِثُونَ الْفِرْدَوْسَ»؛ بهشت ارث آنان است. از همين روست كه مي‌گويند: «الْحَمْدُ لِلّهِ الَّذِي... أَوْرَثَنَا الْأَرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ»(11). خدا ما را وارث اين بهشت قرار داده و اكنون هر جا كه مي‏خواهيم در اين بهشت سكونت اختيار و از آن استفاده مي‏كنيم؛ چهار دسته مؤمنان يعني انبياء و صديقين و شهدا و صالحين وارث بهشت هستند. اگر كساني به پيامبر خدا (ص) ايمان آورده و از انبياء و صديقين و شهدا و صالحين پيروي كنند، به آنان ملحق شده و همراه و دوست آنان خواهند شد. اگرچه «من النبيين» نيستند اما «مع النبيين» هستند: «أُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ...»
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته)
در دفتر مقام معظم رهبرى - قم - 7/7/87
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1 . مؤمنون / 2-1. 2. مؤمنون / 11-10. 3 . مؤمنون / 57.
4. مؤمنون / 60. 5. مؤمنون / 61. 6. بقره / 7.
7. نساء / 155. 8. نساء / 69. (9). طور / 21.
(10). رعد / 23. (11). زمر / 74.
زلال بصیرت در ماه مبارک رمضان روزهای فرد منتشر می شود.

 


یک روزنامه غربی با اشاره به ناکامی جبهه عربی- غربی در سوریه اعلام کرد که پیروزی دولت بشار اسد، نفوذ و قدرت جمهوری اسلامی ایران را در منطقه افزایش داده است.
روزنامه «دیلی تلگراف» در یادداشتی به قلم «کان کافلین» با اشاره به پیروزی‌های اخیر ارتش سوریه، نوشته است غرب باید خود را برای پیروزی نهایی «بشار اسد» آماده کند.
کافلین در این یادداشت می‌نویسد: گزارش اخیر مبنی بر اینکه صدها نفر از مخالفان سلاح خود را بر زمین گذاشته و در حال پذیرش امان‌نامه دولت سوریه هستند، شاهدی است بر آنچه که من ماه‌ها است که بر آن تصریح کرده‌ام: رئیس‌جمهور اسد در حال پیروز شدن در جنگ خشونت‌بار سوریه است.
از همان زمانی که نیروهای اسد با گرفتن شهر استراتژیک «القصیر» در مرز لبنان اوضاع را به نفع خود تغییر دادند، شرایط به صورتی تقریبا مداوم طوری رقم خورد که اسد دست بالا را در درگیری‌ها داشته باشد.
اختلافات عمیق بین گروه‌های مختلف مخالفان که تا پای اعلان جنگ ارتش آزاد علیه متحدان القاعده‌ای‌شان هم پیش رفته، همراه با حمایت محسوسی که اسد از جانب ایران و روسیه دریافت می‌کند، موجب شده تا سرنوشتی جز شکست در انتظار مخالفان نباشد. بنابراین عجیب نیست که گروهی از مخالفان به این نتیجه برسند که در حال مبارزه برای هدفی پوچ هستند و دلیلی برای به خطر انداختن جانشان نبینند.
به علاوه، همانطور که ژنرال «دیوید ریچاردز» فرمانده سابق ارتش انگلیس در مصاحبه هفته گذشته‌اش گفت، دیگر هیچ گوش شنوایی برای درخواست‌های اشخاصی چون «دیوید کامرون» (نخست‌وزیر انگلیس) و «ویلیام هیگ» (وزیر خارجه انگلیس) جهت تسلیح مخالفان سوری، وجود ندارد.
همچنین اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه هم علاوه بر اینکه به معنی اعلان جنگ علیه دمشق است، این خطر را ایجاد می‌کند که تسلیحات پیشرفته غربی در اختیار شبه‌نظامیان تندرو قرار بگیرد و همین امر اغلب کشورهای غربی را از رفتن به سمت چنین ایده‌ای منصرف کرده است.
نتیجه این امر آن شده که اکنون مخالفان کشورهای غربی را به خیانت متهم می‌کنند و نظام اسد هم همان‌طور که آقای کامرون آخر هفته قبل گفت، روز به روز قدرتمندتر می‌شود، دیر یا زود اسد اعلام پیروزی می‌کند و این مخالفان هستند که بعد از شکست باید به دنبال درمانی برای التیام زخم‌هایشان باشند.
بنابراین من فکر می‌کنم زمان آن رسیده که سران کشورهای غربی خرد جمعی خود را به کار بگیرند به این موضوع که اسد در حال پیروزی است و به تمام تبعات آن فکر کنند.
چنین نتیجه‌ای از یک سو جایگاه جهانی آقای کامرون و رئیس‌جمهور «باراک اوباما» را که تلاش بی‌وقفه‌ای برای تغییر نظام در سوریه داشته‌اند، تضعیف می‌کند و از سوی دیگر نفوذ ایران و روسیه را که در برابر فشارهای بین‌المللی برای پایان حمایت از اسد مقاومت کرده‌اند، تقویت می‌کند. با چنین برآوردی، این تنها مخالفان نیستند که در حال شکست در سوریه هستند.

 


سفیر سابق ایران در رم با بیان اینکه انتخابات خرداد 92 اعتبار و جایگاه ما را در عرصه سیاست خارجی و بین‌المللی ترمیم کرد،گفت: این حماسه سیاسی ظرفیت بی‌نظیری را در حوزه بین‌الملل برای ما ایجاد کرد و باید قدر آن دانسته شود.
سید محمدعلی حسینی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری در سال 88 که ظرفیت بسیار خوبی را برای کشور در عرصه بین‌المللی ایجاد کرد، گفت: این انتخابات، حیثیت، اعتبار و جایگاه بین‌المللی ایران را افزایش داد، ولی حوادث پس از آن و جریان فتنه زخمی بسیار عمیق بر حیثیت و اعتبار بین‌المللی جمهوری اسلامی وارد کرد. این جریان دشمنان را کاملا امیدوار و دوستان ایران را ناامید کرد و به همه گروهک‌های ضد انقلاب و فرقه منافقین نفسی تازه بخشید.
وی افزود:  برگزاری انتخاباتی با مختصات انتخابات خرداد 92 که با تدبیر و نگاه عمیق مقام معظم رهبری و موقعیت‌شناسی مردم ایران رقم خورد، اعتبار و جایگاه ما را در عرصه سیاست خارجی و بین‌المللی ترمیم کرد.
حسینی به برخورد رقبای انتخاباتی پس از پیروزی رئیس‌جمهور منتخب اشاره کرد و گفت: این برخورد بسیار فراتر از نرم‌ها و هنجارهای غربی بود. این حماسه سیاسی ظرفیت بی‌نظیری را در حوزه بین‌الملل برای ما ایجاد کرد و باید قدر آن دانسته شود.
سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه با اشاره به سیگنال‌ها و علائم مثبت از سوی کشورهای مختلف به رئیس‌جمهور منتخب خاطرنشان کرد: اگر یک ترجمه عملی در پشت این سیگنال‌ها وجود داشته باشد می‌توان انتظار داشت که شاهد جهش در تقویت مناسبات با مناطق مختلف دنیا از جمله اروپا باشیم.
سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه هیچ یک از مقامات ما در هیچ زمانی مانعی را به عنوان مانع بهبود روابط با اروپا مطرح نکردند، اظهار داشت: نگاه ما همواره به اروپا به عنوان شریک تجاری توانمند و تاریخی بوده که این مشارکت می‌تواند در همه حوزه‌ها گسترش یابد و می‌‌توانیم با تکیه بر اشتراکات، اختلاف نظرها را با گفت‌وگویی صریح، متوازن و برابر رفع کنیم.
وی با اشاره به گفت‌وگوهای حقوق بشری بین ایران و اروپا، همکاری‌های اقتصادی و همکاری‌ها در زمینه مبارزه با تروریسم و خلع سلاح هسته‌ای، عنوان کرد: جمهوری اسلامی همواره برای مذاکرات و گفت‌وگوهای سازنده و ثمربخش آماده بوده ولی اتحادیه اروپا به دلیل تصمیمات خود یا فشارهای طرف‌های دیگر آمادگی جدی عملی در این زمینه را نشان نداده است.
حسینی در تشریح مراودات تجاری تهران و رم در سال 2012 نیز به فارس گفت: در نیمه‌های سال 2012 صادرات نفت خام ایران به اعضای اتحادیه اروپا متوقف شد و به خاطر اینکه نفت، حدود 90 درصد صادرات ما به اتحادیه اروپا را شامل می‌شد حجم مبادلات‌ با این اتحادیه دچار افت شدیدی شد که ایتالیا نیز از این امر مستثنی نبود. با این وجود نسبت به سایر اعضای این اتحادیه از عملکرد بهتری برخوردار بوده است.
سفیر سابق ایران در ایتالیا با بیان اینکه ما به عینه شاهد ضرر و زیان شرکت‌های اروپایی و ایتالیایی به خاطر تحریم‌های اعمال شده علیه ایران بودیم، اظهار داشت: این شرکت‌ها اذعان می‌کردند که شرکت‌های ایرانی قدرت مانور بیشتری دارند و سریع‌تر وارد بازارهای آسیایی، خلیج فارس و غیره می‌شوند. ایتالیایی‌ها این مشکلات را به تصمیم‌گیرندگان و دولتمردان خود نیز منتقل می‌کردند.

 


یک پایگاه خبری آمریکا در تحلیلی به تشریح برنامه شکست خورده اوباما برای متوقف کردن «ایران هسته‌ای» خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری کامنتری مگزین «جاناتان اس توبین» نویسنده مطلب با اشاره به سردرگمی «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای کشورمان به شکست وی در متوقف ساختن این برنامه اشاره می‌کند و در این باره می‌افزاید «پس از شکست ادعاهای اوباما در مورد متوقف نمودن ایران هسته‌ای اینک وی خود را در انزوا می‌بیند. هرگونه تلاشی از سوی وی برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای ایران با «خفت» و «خواری» به شکست انجامیده
است.
با این حال اوباما از اشتباهات خود درس نگرفته است. اکنون با پیروزی «حسن روحانی» در انتخابات ریاست جمهوری ایران فرصت برای تعامل ایران و آمریکا ایجاد شده است.»
نویسنده در ادامه می‌افزاید «دولت ایران خواستار رفع تحریم و ادامه برنامه هسته‌ای و همچنین بهبود وضعیت معیشتی مردم آن کشور است.»
تحلیلگر «کامنتری مگزین» با اذعان به اینکه ایران تعیین‌کننده مسیر تعامل آمریکا می‌باشد می‌افزاید: «به نظر می رسد که آمریکا در جهتی حرکت می‌کند که ایران طراحی مسیر آن را انجام داده است.»

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10