(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


چهارشنبه 09  مرداد 1392 - شماره 20555

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
سخنگوی وزارت خارجه خبر داد
پوشش مراسم تحلیف توسط 400 خبرنگار خارجی
هاشمی رفسنجانی: تعارض قوا در جمهوری اسلامی بی‌معناست
تشیع پیکر شهید پس از 30 سال
رئیس ستاد انتفاضه و قدس مطرح کرد
مقابله با رژیم صهیونیستی با تحریم کالاهای اسرائیلی
با تصویب نمایندگان مجلس
چگونگی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها تعیین شد
درمکتب امام
خارج از دستور
شرح خطبه 227 نهج‌البلاغه
اقسام سه‌گانه دعا و عبادت‌کنندگان
احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی تلویزیونی: بزرگترین اصلاحات ساختاری در دولت دهم انجام شد
مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس: شهدای خبرنگار و فعالان رسانه‌ای حوزه ایثار
و مقاومت تجلیل می‌شوند
آمادگی سازمان بهشت‌زهرا (س) برای آخرین مراسم شب قدر
   


سخنگوی دستگاه دیپلماسی اعلام کرد طبق ليست‌هاي مختلفي که ارائه شده است حدود 400 خبرنگار خارجي مراسم تحلیف رییس جمهور منتخب را پوشش خواهند داد.
سید عباس عراقچی در تشريح آخرين اطلاعات در خصوص صدور ويزاي خبرنگاران خارجي و اعلام آمادگي کشورها براي حضور در مراسم تحليف حجت‌الاسلام حسن روحاني گفت: خبرنگارانی از 16 کشور مختلف و متعلق به 20 رسانه بين‌المللي اعم از شبکه‌هاي راديوتلويزيوني، خبرگزاري‌ها و روزنامه‌هاي معتبر در اين مراسم حضور خوهند يافت.
وی افزود: در کنار اين رسانه‌ها خبرنگاران نزديک به 12 دفتر از دفاتر خبرگزاري‌هاي خارجي که در تهران مستقر هستند و همچنين خبرنگاراني که همراه هيئت‌ها به ايران خواهند آمد، نيز مراسم را پوشش خواهند داد .
سخنگوی وزارت خارجه در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران خاطرنشان کرد: در کل حدود 400 خبرنگار خارجي مراسم را پوشش خواهد داد.
وی در پاسخ به این سوال که تاکنون چه شخصيت‌هايي از کشورهاي مختلف اعلام حضور کرده‌اند؟ تصریح کرد: دعوت ما از سران کشورها براي حضور در مراسم صورت گرفته است و تا به حال بيش از 45 کشور آمادگي خود را براي حضور در سطح رييس جمهور يا يکي از مقامات ارشد و يا يک فرستاده از سوي رييس جمهور، اعلام کرده‌اند.
از سوی دیگر، مرتضی تمدن استاندار تهران با اشاره به برگزاری مراسم تنفیذ و تحلیف رئیس‌جمهور منتخب در روزهای شنبه و یکشنبه (12 و ۱۳ مرداد) و حضور سران برخی از کشورها در پایتخت در گفت و گو با فارس اعلام کرد که تهران در این 2 روز تعطیل نخواهد بود.

 


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تقبیح اختلافات موجود بین باندها و جناح‌ها تعارض قوا در جمهوری اسلامی را بی‌معنا دانست.
آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دیدار جمع زیادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، قانون را چراغ راه حرکت به سوی تعالی و پیشرفت دانست و اظهار داشت: محور همه قوانین کشور، قانون اساسی است و اگر فصل حقوق ملی آن را اجرا کنیم، همه مردم راضی می‌شوند، جز یک اقلیت افراطی که رأی مردم را تزئینی می‌دانند.
رئیس مجمع تشخیص مصلحت با برشمردن حقوق مردم در نظام اسلامی و اهدافی که جمهوری اسلامی برای آنها ترسیم کرده است، گفت: نظام اسلامی با نهی از منکر صریح قرآنی در «ولاتجسسوا» به هیچ‌کس اجازه نمی‌دهد که در زندگی خصوصی مردم سرک بکشد.
وی با یادآوری جمله تاریخی رهبری در روز انتخابات که «رأی مردم حق‌الناس است»، گفت: این جمله فقط برای روز انتخابات نبود به روزهای قبل از آن و بعد از آن هم مربوط می‌شد، که انشاءالله هر کس در هر مقام و مسئولیتی که هست، در این راه تلاش می‌کند.
عضو مجلس خبرگان رهبری با ارائه تحلیلی از زندگانی امام مظلوم شیعیان در 25 سال خانه‌نشینی و حدود 5 سال حکومت، گفت: با وجود صراحت پیامبر در واقعه غدیر و بنا به سفارش آن بزرگوار، حضرت امیر(ع) به رأی مردم توجه می‌کرد و نمی‌خواست خود را بر مردم تحمیل کند.
وی در پاسخ به سخنان یکی از نمایندگان درخصوص چرایی و چگونگی حضور در انتخابات و اتفاقات پس از آن یادآور شد: در ماه‌های قبل از انتخابات هر کس به دیدار من می‌آمد، با پاسخ منفی مواجه می‌شد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، هاشمی رفسنجانی افزود: عصر جمعه‌ای که فقط یک روز به آخر مهلت ثبت‌نام مانده بود، احساس کردم به استبداد رأی نزدیک شدم و در اوج تحیر روحی، به قرآن پناه بردم که هم خوب آمد و هم می‌گفت به نتیجه نمی‌رسی، اما آثارش خوب است.

 


مراسم تشییع و تدفین پیکر مطهر شهید تازه تفحص شده قدرت الله سرلک، صبح دیروز مصادف با سالروز شهادت امیرمومنان حضرت علی(ع) در تهران برگزار شد.
به گزارش تسنیم ،این مراسم که از بوستان شهدای گمنام خزانه بخارایی واقع در فلکه سوم عباسی تهران آغاز و پیکر پاک شهید قدرت‌الله سرلک بر روی دستان مردم تهران تشییع شد. مراسم باشکوه تشییع شهید سرلک بعد از ۳۰ سال که از شهادتش می گذرد، با حضور پرشور مردم تهران و محله خزانه بخارایی، مسئولین حوزه مقاومت بسیج ۲۶۵ شهید بخارایی، سرهنگ اصحاب کریمی معاون اجرایی سپاه محمد رسول الله(ص و جمعی از همرزمان شهید برگزار شد.
گفتنی است ، شهید قدرت‌الله سرلک یکی از هشت شهیدی است که به‌ تازگی پیکر آنان طی عملیات درون‌مرزی توسط کمیته جست‌وجوی مفقودین نیروهای مسلح کشف و مورد شناسایی قرار گرفته است. شهید سرلک در عملیات والفجر۱ و منطقه فکه بر اثر انفجار مین به شهادت رسید.

 


رئیس ستاد انتفاضه و قدس از مهمترین راهکارهای مقابله با رژیم صهیونیستی را تحریم کالاهای این رژیم دانست.
رمضان شریف رئیس ستاد انتفاضه و قدس با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی قدس در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان و راهکارهای مبارزه با رژیم صهیونیستی، یکی از این راهها را تحریم کالاهای این رژیم دانست و افزود: رژیم صهیونیستی در رفتار خود دو موضوع استراتژیک را همیشه مد نظر داشته است که یکی از آنها توسعه سرزمینی و جغرافیای این رژیم است.
شریف به فارس گفت: آنها برای این منظور حتی هزینه‌های زیادی هم دادند مثلا برای گرفتن یک منطقه کوچک یا حتی یک مزرعه، دست به کشتار زدند که اینها برایشان هزینه‌هایی در افکار عمومی و رسانه‌‌ها داشته است. وی افزود: آنها بعد از مدتی متوجه شدند که این روند با سرعت قابل تحقق نیست لذا با یک تغییر در رویکرد، به دنبال توسعه توان اقتصادی خود رفتند تا بتوانند سرمنشا تولید و توزیع کالاهای اساسی و مدیریت بازارهای پولی و اعتباری جهان را در دست داشته باشند.
شریف خاطرنشان کرد: برای همین، همیشه یکی از راههای مد نظر فعالان مبارزه با اسرائیل این بوده که بتوانند از طریق تحریم کالاهای این رژیم، بنیه اقتصادی و نظامی آن را کاهش بدهند.
وی با اشاره به حساسیت‌های بالای مسلمانان جهان نسبت به کالاهای صهیونیستی گفت: این رژیم برای رهایی از این مشکل کالاهای خود را در پوشش برندهای دیگر و حتی برندهای کشورهای عربی و اسلامی عرضه می‌کند لذا یکی از رسالت‌های مهم جامعه رسانه‌ای و فعالان تجاری، افشای ماهیت این شرکتهاست.

 


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب ماده ۴ طرح سنجش و پذیرش دانشجو، چگونگی پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها را تعیین کردند.
در آغاز جلسه علنی روز دوشنبه خانه ملت، عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس گزارشی از نحوه برگزاری مراسم تحلیف حجت‌الاسلام روحانی رئیس‌جمهور منتخب و ساعت برگزاری جلسه به نمایندگان مجلس ارائه کرد.
بررسی طرح سنجش پذیرش دانشجو
پس از آن نمایندگان وارد دستور کار جلسه علنی مجلس شدند و طرح یک‌ فوریتی سنجش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را مورد بررسی قرار دادند.
بر اساس مصوبه مجلس به منظور برنامه‌ریزی، تصویب مقررات هماهنگی و نظارت بر نحوه سنجش علمی و پذیرش دانشجو برای کلیه دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور در مقاطع کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد پیوسته، دکتری حرفه‌ای و دکتری پیوسته «شورای سنجش و پذیرش دانشجو» که از این پس شورا نامیده می‌شود تشکیل می‌شود.
با تصمیم نمایندگان مجلس شورای اسلامی سنجش و پذیرش دانشجو با ترکیب زیر تشکیل می‌شود:
الف- وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری (رئیس شورا) ب- وزیر آموزش و پرورش پ- وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ت- معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری ث- معاون آموزشی وزیر آموزش و پرورش ج- معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چ- رئیس سازمان سنجش آموزش کشور (دبیر شورا) ح- یک نفر از نمایندگان عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به عنوان ناظر د- رؤسای مرکز سنجش آموزش‌ و پرورش و مرکز آزمون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به عنوان ناظر.
همچنین بر اساس تبصره این ماده، عضویت اعضا در شورای سنجش و پذیرش دانشجو قابل تفویض به غیر نمی‌باشد و شورا با حضور حداقل ۵ نفر از اعضای غیرناظر رسمیت پیدا می‌کند.
در ادامه بهارستان‌نشینان وظایف و اختیارات شورای سنجش و پذیرش دانشجو را تعیین کردند. برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی در امر سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و تصویب عناوین، محتوا و مقررات آزمون‌ها از وظایف این شورا است.
باهنر: علاقه‌مند بودم گزارش حادثه قم قرائت شود
محمدرضا باهنر نایب رئیس مجلس که ریاست صحن علنی پارلمان را برعهده داشت در پاسخ به اخطار حجت‌الاسلام مصباحی مقدم در خصوص طرح دو فوریتی تسعیر دارایی‌های خارجی بانک مرکزی که از شورای نگهبان اعاده شده بود، گفت: واقع قضیه این است که شاید این بحث شما قابل تامل باشد، اما اکنون مجبوریم که به نص آیین‌نامه عمل کنیم و نمی‌توانیم روح و معنای آیین‌نامه را در نظر بگیریم.
وی افزود: طرح‌های دو فوریتی ما را الزام می‌کند که در یک مدت زمانی مشخص به بحث ورود داشته باشیم، اما ممکن است که خروج از آن بحث در برخی اوقات طولانی ‌شود. همچنین ما اکنون در وسط دستور کار دیگری هستیم و از لحاظ آیین‌نامه هم هیچ راهی نمی‌توانیم پیدا کنیم که یک دستور را در میان دستور دیگری شروع کنیم.
نایب رئیس مجلس همچنین تاکید کرد: بنده هم اصرار داشتم و هم علاقه‌مند بودم که گزارش کمیسیون امنیت ملی مجلس از حادثه ۲۲ بهمن قم قرائت شود، اما در آیین‌نامه راهی را پیدا نکردم، چرا که اکنون یک دستور کار داریم و باید آن را تمام کنیم و سپس وارد دستور دیگر شویم.
۸۵ درصد پذیرش دانشجویان بر مبنای سابقه تحصیلی
در ادامه جلسه روز دوشنبه، بهارستان‌نشینان، مصوب کردند که پس از ۵ سال حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی پارلمان، بررسی جزئیات طرح یک فوریتی سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را ادامه دادند و ماده ۴ این طرح را به تصویب رساندند.
بر اساس این مصوبه مجلس، پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها به روش ظرفیت رشته- محل و تقاضای داوطلبان براساس «سابقه تحصیلی» یا «سابقه تحصیلی و آزمون عمومی- اختصاصی» صورت می‌گیرد.
در تبصره ۴ این ماده هم آمده است: در پذیرش دانشجو تاثیر سابقه تحصیلی سالانه به صورت تدریجی و صعودی است و پس از ۵ سال حداقل ۸۵ درصد ظرفیت پذیرش دانشجو در کل کشور بر مبنای سابقه تحصیلی خواهد بود.
همچنین تبصره ۵ ماده 4 طرح سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها می‌افزاید: در سال اول اجرای این قانون تاثیر سابقه تحصیلی در پذیرش داوطلبانی که دارای سابقه تحصیلی می‌باشند حداقل ۲۵ درصد است.
وکلای ملت ماده مذکور را با ۱۳۲ رای موافق، ۱۷ رأی مخالف و ۶ رای ممتنع از مجموع ۱۹۵ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
اعضای کمیته بررسی حادثه قم
انتصابی نبوده‌اند
در بخش دیگری از جلسه روز دوشنبه خانه ملت، سید حسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در واکنش به سخنان یکی از نمایندگان درباره نحوه انتخاب اعضای کمیته تحقیق از حادثه ۲۲ بهمن قم، روند انتخاب اعضای این کمیته را تشریح کرد.
نماینده ورامین در مجلس گفت: وقتی مسئولیت به کمیسیون امنیت ملی سپرده می‌شود که البته این ماموریت بر اساس خواست صحن علنی و نمایندگان مجلس است، یعنی در استان یا شهرستانی اتفاقی رخ می‌دهد و آنها درخواست دارند که با تشکیل کمیته‌ای، در کمیسیون امنیت ملی آن موضوع مورد بررسی قرار گیرد. سپس رئیس محترم کمیسیون امنیت ملی در جلسه رسمی کمیسیون، ماموریت کمیته را اعلام و در همان جلسه رسمی خود رئیس کمیسیون یا اعضای کمیسیون افرادی را برای این ماموریت‌های ویژه پیشنهاد می‌کنند.
پیش از پایان جلسه علنی مجلس، بیانیه ۲۰۷ تن از نمایندگان مجلس به مناسبت روز جهانی قدس قرائت شد.
مراسم تحلیف یکشنبه ساعت15:30
محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی روز دوشنبه پارلمان را بر عهده داشت، در ساعت 20/12 دقیقه زنگ پایان جلسه را به صدا درآورد و ضمن آن اعلام کرد که مراسم تنفیذ رئیس‌جمهور روز شنبه انجام می‌شود که به محض مشخص شدن ساعت و رسیدن کارت‌های دعوت، آنها را به دست دوستان نماینده می‌رسانیم.
وی همچنین گفت: روز سیزدهم مرداد ماه مراسم تحلیف ساعت ۱۵:۳۰ بعد از ظهر برگزار می‌شود که مجلس در آن روز جلسه رسمی دارد. البته در هفته آتی طبق معمول به جز روز یکشنبه که بعدازظهر جلسه داریم، روز سه‌شنبه و چهارشنبه صبح نشست علنی خواهیم داشت.
باهنر افزود: ما دیگر در هفته جاری جلسه نخواهیم داشت و جلسه بعدی ما هم سیزدهم مردادماه برگزار می‌شود.

 


ما با نوکری مخالفیم!
ما:
- با تخصص مخالف نیستیم
- با علم مخالف نیستیم
- (ولی) با نوکری اجانب مخالفیم.
ما می‌گوئیم که تخصصی که ما را به دامن آمریکا بکشد یا انگلستان یا به دامن شوروی بکشد یا چین، این تخصص، تخصص مهلک است، نه تخصص سازنده.
آئین ‌انقلاب اسلامی- ص 215

 


نامه ۱۶۰ نماینده مجلس به رئیس‌جمهور
برای پرداخت مطالبات نقدی ایثارگران
عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس از نامه درخواست ۱۶۰ نفر از وکلای مجلس از رئیس‌جمهور برای پرداخت نقدی مطالبات ایثارگران خبر داد.
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس با اشاره به اینکه هم‌اکنون بنیاد شهید و امور ایثارگران در حال اخذ تعهد‌نامه‌ای از ایثارگران است تا مطالبات آنان را از طریق واگذاری سهام پرداخت کند که ایثارگران نسبت به این موضوع ناراضی‌اند، اظهار داشت: طبق بند 12-27 قانون بودجه سال 92، دولت مکلف بوده شرکت مادر تخصصی هولوینگ خلیج فارس را به فروش برساند و درآمد آن را به خزانه واریز کند و بر اساس این درآمد، مطالبات ایثارگران به صورت نقدی پرداخت شود.
وی با بیان اینکه حدود 160 نفر از نمایندگان این نامه را امضاء کرده‌اند، گفت: ما در این نامه می‌خواهیم از رئیس جمهور درخواست کنیم که مطالبات ایثارگران طبق بودجه 92 به صورت نقدی پرداخت شود.
 نماینده مردم شاهین‌شهر به فارس گفت: هم‌اکنون بنیاد شهید و امور ایثارگران بر اساس قانون بودجه سال 1391 عمل می‌کند.

قوه قضائیه منتظر گزارش مجلس درباره حادثه 22بهمن قم است
مشاور پارلمانی رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه بعد از حادثه 22 بهمن قم همه نگاه‌ها به مجلس شورای اسلامی برای پیگیری این موضوع معطوف شده است، تاکید کرد: دستگاه قضا در این قضیه دخالت نکرده است و منتظر گزارش مجلس خواهد ماند.
حجت‌الاسلام بنایی با اشاره به اینکه مجلس باید به مطالبات جامعه و علما نسبت به شناسایی و معرفی عوامل حادثه 22 بهمن قم پاسخ داده و این ماموریت را به خوبی انجام دهد، گفت: رهبر معظم انقلاب بارها نسبت به وقایع 22 بهمن قم ابراز تاسف و آن را محکوم و نسبت به اینگونه اعمال تذکر دادند.
نماینده سابق مردم قم در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: حادثه 22 بهمن آنقدر سنگین بود که تمام مراجع تقلید نسبت به آن واکنش نشان دادند و خواستار رسیدگی به این موضوع شدند.
مشاور پارلمانی رئیس قوه قضاییه، در گفت و گو با مهر با بیان اینکه دستگاه قضا هنوز به این پرونده ورود پیدا نکرده است، تصریح کرد: با توجه به آنکه بعد از این حادثه همه نگاه‌ها به مجلس شورای اسلامی برای پیگیری این موضوع معطوف شده، دستگاه قضا در این قضیه دخالت نکرد و منتظر گزارش مجلس خواهد ماند.

 


آنچه كه در اين نوبت مطرح است از نظر شماره‌گذاري، جزء كلمات 227 نهج البلاغه است كه مربوط به يك دعاي خاص حضرت است. دعا كه در نهج البلاغه آمده، مثل خود عبادت به چند درجه يا چند صنف تقسيم می‌شود. يك بيان نوراني از اميرالمؤمنين(1) و همچنين از وجود مبارك أبي‌عبدالله (عليهما السَّلام)(2) رسيده است كه عبادت‌كننده‌ها 3 قسمند. بعضي‌ها عبادتشان نظير عبادت برده‌ها است كه روي ترس عبادت می‌كنند؛ برخي‌ها عبادتشان سوداگرانه است كه روي تجارت حساب می‌كنند، به اميد رسيدن به بهشت؛ بعضی‌ها هم عبادت آنها شاكرانه و آزادانه است كه از خوف و رجاء آزاد شدند و مشتاق لقاي پروردگارند، براي اين خدا را عبادت می‌كنند. دعاها هم همين 3 سنخ است.
اقسام موعظه در سيره تربيتي امام علي(ع)
وجود مبارك حضرت امير وقتي نصيحت می‌كرد، افراد را گاهي عابدانه نصيحت می‌كرد، گاهي زاهدانه نصيحت می‌كرد، گاهي عارفانه. گاهي می‌فرمود: اگر فلان كار را بكنيد، گرفتار فلان عذاب می‌شويد؛ گاهي می‌فرمود: اگر فلان كار خير را انجام بدهيد، يا فلان كار بد را نكنيد، سهمی ‌از بهشت نصيب شما می‌شود؛ گاهی ‌هم عارفانه سخن می‌گفت، می‌فرمود: گناه يك سمّ است. اگر چشم ملكوتي‌تان باز بشود، می‌بينيد كه اين دست به مال حرام زدن يا حيثيت جامعه را بردن؛ با سمّ بازي كردن است. حضرت اين حرف را همه جا می‌زد، يك؛ با همه كس در ميان نمی‌گذاشت، دو.
پس آنان ما را به 3، 4 راه دعوت می‌كنند؛ هم ما را فقيه می‌كنند كه احكام را بفهميم، عابد می‌كنند، زاهد می‌كنند؛ بالاتر از همه ما را به عرفان دعوت می‌كنند. يعني يك چشمی ‌باز كنيم، يك شامّه‌اي پيدا كنيم، يك گوشي پيدا كنيم كه حرف فرشته‌ها را بشنويم، باطن اشياء را ببينيم، بوي بد گناه را استشمام بكنيم. اين شامّه كه پيدا بشود، انسان هم بوي خوب را استشمام می‌كند، هم بوي بد را !
دوري از گناه، راه تشخيص شب قدر
می‌گويند: اگر شما خواستي بفهمی ‌شب قدر كِي است، بو بكش! اگر ديدي بوي خوبي امشب می‌آيد، نظير بوي سيب می‌آيد، بوي عطر می‌آيد؛ بفهم امشب، شب قدر است. اين در روايات ماست! حالا اگر كسي قصّه وجود مبارك يعقوب را شنيد و باور كرد كه يعقوب از فاصله 80 فرسخي بوي پسر را شنيده: إنّي لَاَجِدُ رِيحِ يُوسُفَ لُولا اَنْ تُفَنِّدُون(3)؛ همين است! اينچنين نيست كه كسي نفهمد شب قدر كِي است! مرحوم ابن طاوس، همين كسي كه جزء معدودی از علماي ماست، می‌گويد: ما افرادي را می‌شناسيم كه بدون اينكه از منجّم سؤال بكنند، به تقويم مراجعه كنند، از آثار نجومی ‌برخوردار باشند، آسمان را نگاه كنند؛ می‌فهمند اين ماه كسر دارد يا ندارد، روز30 پر است يا 29 روز است! بدون اينكه از كسي سؤال بكنند! بعد آن آخرها می‌گويد: مائيم؛ اينها را در اقبال بازگو می‌كند. شب قدر يك بوي خاص دارد؛ اگر كسي شامّه‌اش بسته باشد مثل ما، آن بو را استشمام نمی‌كند. اگر كسي به دنبال راه يعقوب‌(ع) رفت و آن شامّه را پيدا كرد؛ گفت: إنّي لَاَجِدُ رِيحِ يُوسُفَ لُولا اَنْ تُفَنِّدُون، او كاملاً می‌فهمد شب قدر كِي است!
پس بنابراين تمام دستورات دعا يا زيارت يا عبادت، تاجرانه يا بردگي نيست، راه عارفانه هم باز است! دعاهاي حضرت هم همين 3 قسم را شامل می‌شود؛ بعضي از دعاها را كه دستور می‌دهند، دعاي خائفانه است كه خدايا ! ما را به فلان كار مبتلا نكن يا اگر مبتلا شديم ما را عذاب نكن؛ برخی‌ها دعاهاي تاجرانه است كه از خداي سبحان درخواست بهشت و امثال ذلك می‌كنند؛ برخي از دعاها، دعاهاي عارفانه است.
خداي سبحان، برترين انيس انسان
وجود مبارك حضرت امير گذشته از همه آن علومی‌كه دارد و می‌فرمايد: سَلُونِي قَبلَ اَنْ تَفقِدُونِي(4)، هاهُنَا لَعِلماً جَمّاً (5) و مانند آن؛ نسبت به ذات أقدس إله احساس تنهائي می‌كند، می‌گويد: وقتي تو با ما باشي، با ما مأنوسي؛ اَللّهُمَّ اِنَّكَ آنَسُ الآنِسين كه اين آنِسين به معني مونسين است. اولياي تو به تو انس دارند؛ اين سخن از آن رو نيست كه از تو نجات از جهنّم می‌خواهيم، يا شوق به بهشت داريم!
خداوند، تواناترين و آگاه‌ترين وكيل انسان
وَ اَحضَرُهُمْ بِالكِفايَهِ لِلْمُتِوَكّلينَ عَلَيك، توكل كردن يعني وكيل گرفتن. بالاخره ما خيلي از كارهاست كه نه می‌دانيم، نه می‌توانيم؛ بايد وكيل بگيريم! آیا ما می‌توانیم كلّ حوادث را پيش‌بيني كنيم؟ نه. آن مقدار هم كه پيش‌بيني می‌كنيم، توان مهار كردن آنها را داريم؟ نه. كسي كه از نظر علم ضعيف است، از نظر توان ضعيف است؛ بايد وكيل بگيرد! وكيل ما خداي ماست. عرض كرد: خدايا ! تو را اگر كسي وكيل بگيرد، تو از همه وكلاء حاضرتري. هم آشنائي، هم توانائي، هم بخشنده‌اي؛ هيچ بُخل نمی‌ورزي! زيرا تُشاهِدُهُمْ فِي سَرائِرِهمْ وَ تَطَّلِعُ عَلَيهِمْ فِي ضَمائِرِهمْ وَ تَعلَمُ مَبلَغَ بَصائِرِهِم؛ تو موكّلينت را می‌شناسي، نيازهاي آنها را بلدي، راه درمانشان را هم بلدي؛ نه تنها عالم و توانمندي، بخشنده هم هستي! چه بهتر كه به تو توكل كنيم! نه براي اينكه ما را جهنّم نبري، نه براي اينكه ما را بهشت ببري؛ بلکه براي اينكه ما را به ديار خودت، به لقاي خودت برساني! اين می‌شود «مناجات عارفين».
بيانات حضرت آيت‌الله جوادي‌آملي (مدظلّه)
در جلسه درس تفسير نهج البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم؛ قم 23/2/1389
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) ر.ك: نهج البلاغه / حكمت 237 (2) ر.ك: الكافي /2/84
(3) يوسف / 94 (4) نهج البلاغه / خ 189
(5) نهج البلاغه / حكمت 147
خوان حکمت در ماه مبارک رمضان روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


رئیس‌جمهور تاکید کرد: بزرگترین اصلاحات ساختاری همچون اصل 44، مالیات بر ارزش افزوده، خصوصی‌سازی و هدفمندی یارانه‌ها در این دولت انجام شده است.
محمود احمدی‌نژاد در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با مردم با اشاره به اینکه این دولت قانون‌مدارترین دولت تاریخ است گفت: دولت مر قوانین را اجرا می‌کند ما قوانین را نه تنها محترم بلکه تا حدی مقدس می‌دانیم و به همین خاطر اصرار داریم قانون باید درست نوشته شود و قانون اساسی باید رعایت شود اینهایی که متهم می‌کنند می‌خواهند بپوشانند و کارهای خود را انجام دهند.
رئیس‌جمهور با این قانون بالا آمده و اگر بخواهد آن را زیر پا بگذارد خود را زیر پا گذاشته است.
وی با اشاره به اینکه دولت 37 تا 38 میلیون نامه را جواب داده است،‌گفت: نه تنها دولت از کارهای زیربنایی باز نمانده است بلکه در هر بخشی چند برابر مدت مشابه کار شده است. بزرگترین اصلاحات ساختاری همچون اصل 44، مالیات بر ارزش افزوده، خصوصی‌سازی، هدفمندی، کارهای زیربنایی و عمرانی در این دولت انجام شده است.
رئیس‌جمهور ادامه داد: در بحث اجرای اصل 44 که قانون بسیار وسیعی نیز هست 14 نهاد و دو واحد جدید تاسیس شده است. طی 15 سال پیش از این دولت نزدیک به دو هزار و 700 میلیارد تومان، میزان واگذاری بوده است اما این میزان واگذاری در دولت جدید به 116 میلیارد تومان رسیده و همه آن شفاف است. آن چیزی که در قالب سهام عدالت، بورس و تهاتر برای پروژه‌های عمرانی واگذار شده و همه معلوم است.
احمدی‌‌نژاد هدفمندی یارانه‌ها را توزیع ثروت در کشور برشمرد و اظهار داشت: یارانه مسکن و مسکن مهر باعث شد چند میلیون مسکن به لایه‌های پائین بیاید. بنگاه‌های کوچک نیز مربوط به طبقات پائین بوده است یعنی ما چند بار ثروت را توزیع کرده‌ایم و حقوق بازنشستگان، کارکنان رده پائین همه افزایش داشته است.
وی با اشاره به تسلط ایران بر دانش لیزر و ساخت رادیو دارو در کشور به امکان صادر کردن آن پرداخته و افزود: ما بسیاری از داروهای نوترکیب را نیز خودمان تولید می‌کنیم و زمانی که ما آن را تحویل گرفتیم رقم آن تنها 2 عدد بود اما امروز این میزان به 30 رسیده است.
احمدی‌نژاد با اشاره به طراحی کارت سوخت در دولت نهم ادامه داد: این کارت طراحی و به مردم واگذار شد و سهمیه‌ها نیز هر ماه واریز می‌شود و نتایج آن شگفت‌انگیز است ما سال 85 با یک‌سوم خودرو 76 میلیون لیتر بنزین و حدود 4 میلیون متر مکعب گاز در روز مصرف می‌کردیم اما الان بعد از گذشت 7 سال و سه برابر شدن خودرو، ما 63 میلیون لیتر بنزین و 18 میلیون لیتر گاز مصرف می‌کنیم که این اتفاق بزرگی است و اگر دولت هیچ کاری نمی‌کرد و همین کار را برای ملت انجام می‌داد کار بزرگی بود.
به گزارش فارس، رئیس‌جمهور افزود: این برای اولین بار است که کشوری که خود خاموشی داشته است امروز به صادرکننده برق تبدیل شده است و سال گذشته وزارت نیرو نزدیک به 2 میلیارد دلار برق صادر کرده است.
وی تصریح کرد: دولت نهم و دهم اولین دولتی است که نه به خاطر کارهای انجام نداده بلکه به خاطر کارهای انجام داده مثبت مورد هجوم قرار گرفت و این در تاریخ و نه در بعد از انقلاب جزو اولین‌هاست.
همچنین احمدی‌نژاد در پایان در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی بر تشکیل حزب بعد از دوران ریاست جمهوری اظهار داشت: من اصلا اهل حزب و گروه نیستم و قبلا هم تجربه کرده‌ام اما باورهایی در من به وجود آمده که از آن کانال نمی‌شود اهداف و آرمان‌های الهی را دنبال کرد.
گفتنی است، بخش‌هایی کوتاه از گفت‌وگوی تلویزیونی احمدی‌نژاد در یکشنبه‌شب گذشته، روز دوشنبه در روزنامه به چاپ رسید که اکنون بخش‌‌های دیگری که در بالا آمده تقدیم خوانندگان شد.

 


باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در آستانه فرا رسیدن روز خبرنگار و به منظور تجلیل از شهدای عرصه خبر و فعالان رسانه‌ای حوزه ایثار و مقاومت، نخستین کنگره ملی تجلیل از خبرنگاران حوزه ایثار و مقاومت را برگزار می‌کند.
جواد خضرایی مدیر عامل باغ موزه دفاع مقدس اظهار داشت: باغ موزه دفاع مقدس و ترویج فرهنگ مقاومت در نظر دارد در راستای رسالت خویش و به منظور قدردانی از آنانی که قلم حماسه‌نگارشان تذکار حماسه و حریت در هشت سال دفاع مقدس است، در مراسمی از 22 نفر از خانواده‌ شهدای عرصه خبر، پیشکسوتان و خبرنگاران فعال در حوزه ایثار و مقاومت تجلیل کند.
وی افزود: بیش از 120 خبرنگار شهید در کشور شناسایی شده‌اند که در نخستین کنگره حماسه‌نگاران از 9 خانواده شهید خبرنگار تجلیل خواهد شد؛ علاوه بر قدردانی از خانواده شهدای عرصه خبر، تعدادی از خبرنگاران پیشکسوت حوزه ایثار و شهادت که در دوران دفاع مقدس نقش برجسته‌ای در حوزه اطلاع‌رسانی داشتند، تجلیل می‌شوند.

 


سازمان بهشت‌زهرا(س) و شهرداری حرم مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای جهت رفاه حال شهروندان در شب قدر باقی مانده تدارک دیده و آمادگی لازم برای حضور شهروندان را دارند.
سعید خال، معاون فرهنگی اجتماعی و روابط‌عمومی سازمان بهشت‌زهرا(س) و شهرداری حرم مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) گفت:‌ مراسم رسمی شب قدر و احیا چهارشنبه شب مقارن با شب 23 ماه مبارک رمضان، در صحن اصلی حرم مطهر حضرت امام‌خمینی(ره) برگزار می‌شود و در صورت ازدحام، زائران می‌توانند از صحن غربی حاج‌آقا مصطفی استفاده کنند.
وی افزود: تمامی پارکینگ‌ها نیز آمادگی حضور شهروندان را دارند اما ورودی اصلی، پارکینگ شمالی حرم مطهر خواهد بود.
معاون فرهنگی و اجتماعی بهشت‌زهرا(س) و شهرداری حرم مطهر، حضور شهروندان برای شرکت در مراسم احیاء مرقد مطهر در شب بیست و یکم را بیشتر از شب اول دانست و به اقدامات در نظر گرفته برای رفاه حال شهروندان اشاره کرد و گفت: طی هماهنگی‌های انجام شده نیروهای اورژانس، آتش‌نشانی و هلال‌احمر در مرقد مطهر حضور خواهند داشت همچنین پایگاه سازمان انتقال خون نیز در این مکان مستقر بوده و آماده دریافت خون اهداکنندگان است.
خال به خدمت‌رسانی ویژه شرکت واحد اتوبوسرانی ومترو برای انتقال زائران به مرقد مطهر نیز اشاره کرد و افزود: در شبهای نوزدهم و بیست‌ویکم ماه مبارک رمضان علیرغم حضور انبوه شهروندان و تعدد خودروها، با همکاری پلیس راهور نظم و ترافیک بسیار خوبی برقرار شد که امیدواریم در شب باقی مانده نیز این نظم برقرار باشد.
وی همچنین اظهار کرد: ایستگاه‌های صلواتی مستقر در محوطه مرقد امام (ره) نیز اقدام به توزیع افطاری کرده و در تمام طول شب پذیرایی از شهروندان را به عهده خواهند داشت. خال اظهار کرد: علاقه‌مندان به برگزاری مراسم شب‌های احیا در جوار قطعات شهدا، می‌توانند از مسیر پیاده‌راهی که از پارکینگ‌های در نظر گرفته شده تا قطعات شهدا ایجاد شده است به این قطعه بروند البته مراسم رسمی در صحن اصلی مرقد برپا خواهد بود و مراسم برگزار شده در قطعه شهدا به صورت مردمی و خودجوش است.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10