(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 14 مرداد 1392 - شماره 20559

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
جلیلی: ایران آماده همکاری برای تقویت ثبات و امنیت در عراق است
هیئت اعزامی دادستان کل کشور تحقیقات از حادثه سد کارون را آغاز کرد
در نامه لاریجانی به احمدی‌نژاد
مصوبه‌ پرداخت فوق‌العاده ویژه به کارکنان برخی دستگاه‌ها مغایر قانون اعلام شد
پرطرفدارترین رشته‌های کنکور 92
توزیع کارت آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته از 21 مرداد
گاردین: ایران سال‌ها هدف هجمه غرب بوده و حق دارد به آنها بی‌اعتماد باشد
درمکتب امام
شرح خطبه 221 نهج البلاغه ـ (2)
احوال برزخیان
ساده آمد ساده رفت
رئیس‌جمهور سابق در حلقه صمیمی همسایگان نارمک
نتانیاهو: تغییر رئیس‌جمهور ایران تغییری در برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی بوجود نمی‌آورد
لاریجانی در دیدار با رئیس دومای روسیه: نقش مسکو در مسئله سوریه مهم است
اولین انتصابات در دولت یازدهم
هاشمی در دیدار سولانا: دوگانگی برخورد دولت و پارلمان آمریکا شبهه‌ناک است
سفارت ایران در یمن: اخبار محل نگهداری دیپلمات ربوده شده ایران در حد گمانه‌زنی رسانه‌ای است
دبیر ستاد حقوق بشر: انتخابات ریاست‌جمهوری دموکراسی حقیقی در عرصه ملی و بین‌المللی را نشان داد
   


دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در گفت‌وگو با کفیل ریاست جمهوری عراق بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در راستای تقویت ثبات و امنیت این کشور تاکید کرد..
«خضیر الخزاعی» در رأس هیئت عالیرتبه عراقی صبح روز یکشنبه با سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و در خصوص مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین‌المللی گفت‌وگو کرد. جلیلی در این دیدار با ابراز خرسندی از روند رو به رشد سیاسی و اقتصادی در عراق روابط عمیق جمهوری اسلامی ایران و عراق را الگوی خوبی از مناسبات منطقه‌ای دانست و اظهار داشت: تهران آمادگی دارد با استفاده از تجربیات خود به تقویت ثبات و امنیت عراق کمک کند.
نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: پیشرفت‌های روزافزون و اقتدار جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی در سایه اتکاء به اسلام و اعتماد به توان نیروهای مردمی و مقاومت برابر استکبار حاصل شده است که می‌تواند الگوی ارزشمندی برای ملت‌های منطقه باشد.
خضیر الخزاعی کفیل ریاست جمهوری عراق نیز با ابراز خوشحالی از روند رو به رشد مناسبات جمهوری اسلامی ایران و عراق اظهار داشت ما پیشرفت روزافزون جمهوری اسلامی ایران را باعث افتخار برای منطقه و جهان اسلام می‌دانیم.

 


هیئتی برای بررسی حادثه دریاچه سد کارون از سوی دادستان کل کشور عازم اهواز شدند و تحقیقات خود را در این زمینه آغاز کردند.
به گزارش خبرگزاری ها، پیرو ابلاغیه اخیر رئیس قوه قضائیه به حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی‌اژه‌ای مبنی بر بررسی دقیق حادثه دریاچه سد کارون، بلافاصله هیئتی از سوی دادستان کل کشور تشکیل و در اولین پرواز روز یکشنبه عازم اهواز شدند و کار بررسی و تحقیق پیرامون موضوع مذکور را آغاز کردند.

 


رئیس مجلس طی نامه‌ای به احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق مصوبه هیئت دولت مبنی بر پرداخت فوق‌العاده ویژه به کارکنان برخی از دستگاه‌های اجرایی را مغایر قانون اعلام کرد.
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نامه‌های جداگانه‌ای به محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق کشورمان، پنج مصوبه هیئت دولت را مغایر قانون اعلام کرد.
علاوه بر مصوبه پرداخت فوق‌العاده ویژه به کارکنان برخی دستگاه‌ها، چهار مصوبه دیگر هیئت دولت از جمله مصوبه «بخشی از وظایف دستگاه‌های اجرایی در استان اصفهان، مجوز انعقاد قرارداد ساخت آزادراه تهران - چالوس، نحوه تعیین رئیس سازمان نظام دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران و دو فقره تصویب‌نامه‌های استانی هیئت وزیران مغایر قانون تشخیص داده شد.»
گفتنی است این نامه‌ها پیش از پایان دوره ریاست جمهوری احمدی‌نژاد ارسال شده، به همین دلیل احمدی‌نژاد با عنوان «رئیس‌جمهور» در این نامه‌ها مورد خطاب قرار گرفته است.

 


مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور با اعلام فهرست رشته‌های پرطرفدار کنکور 92، ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پررقابت کنکور را تشریح کرد.
دکتر حسین توکلی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه 146 هزار و 485 داوطلب در رشته‌های پرطرفدار کنکور پذیرفته می‌شوند، گفت: با توجه به ظرفیت کل کنکور یعنی بیش از 900 هزار داوطلب، بیش از 15درصد ظرفیت کل کنکور به رشته‌های پرطرفدار اختصاص یافته است.
وی با بیان اینکه 13رشته در دوره روزانه پرطرفدارترین رشته‌های کنکور محسوب می‌شوند، اظهار داشت: در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، رشته‌های «مهندسی برق، مهندسی مکانیک، مهندسی کامپیوتر، مهندسی عمران، مهندسی معماری و مهندسی صنایع» پرطرفدارترین رشته‌ها به شمار می‌آیند.
توکلی با اشاره به رشته‌های پرطرفدار گروه آزمایشی علوم تجربی، گفت: رشته‌‌های «دکتری حرفه‌ای پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی» نیز پرطرفدارترین رشته‌های این گروه هستند.
مشاور عالی سازمان سنجش افزود: همچنین در گروه آزمایشی علوم انسانی، رشته‌های «حقوق، روانشناسی و حسابداری» از جمله رشته‌های پرطرفدار این گروه آزمایش محسوب می‌شوند. توکلی با اشاره به ظرفیت پذیرش دانشجو در رشته‌های پرطرفدار کنکور در کلیه گرایش‌ها، گفت: امسال در رشته مهندسی برق 14 هزار و 15داوطلب پذیرفته می‌شوند.
وی با اشاره به پذیرش 7569 داوطلب در رشته مهندسی مکانیک، اظهار داشت: 22 هزار و 94 داوطلب در رشته مهندسی کامپیوتر، 10 هزار و 515 نفر در رشته مهندسی عمران، 6051 نفر در رشته مهندسی معماری و 11 هزار و 159 نفر در رشته مهندسی صنایع پذیرفته خواهند شد.
توکلی با اشاره به ظرفیت پذیرش رشته‌های پرطرفدار کنکور در گروه آزمایشی علوم تجربی، تصریح کرد: در رشته پزشکی 4595 داوطلب، در رشته دندانپزشکی 1504 داوطلب، در رشته داروسازی 1255 داوطلب و در رشته دامپزشکی 725 داوطلب پذیرش می‌شوند.
مشاور عالی سازمان سنجش در خصوص ظرفیت سه رشته پرطرفدار گروه آزمایشی علوم انسانی نیز، تصریح کرد: حدود 21هزار و 863 داوطلب در رشته حقوق، 16 هزار و 815 داوطلب در رشته روانشناسی و 28 هزار و 325 داوطلب در رشته حسابداری پذیرفته می‌شوند.
به گزارش ایسنا، انتخاب رشته داوطلبان کنکور 92 از پنجشنبه، 17 مردادماه آغاز می‌شود.

 


مشاور ارشد رئیس سازمان سنجش آموزش کشور گفت: کارت شرکت در آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته از 21 مرداد تا چهارشنبه 23 مرداد برای مشاهده و پرینت بر روی سایت سازمان سنجش قرار خواهد گرفت.
حسین توکلی مشاور ارشد رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: در آزمون دوره کاردانی به کارشناسی ناپیوسته سال 92 تعداد 281 هزار و 515 نفر ثبت‌نام کردند که از این تعداد 118 هزار و 69 نفر زن و 163 هزار و 446 نفر مرد هستند. وی افزود: به عبارت دیگر 94/41 درصد داوطلبان زن و 6/58 درصد مرد هستند.
توکلی در ادامه خاطرنشان کرد: این آزمون در هفت گروه آموزشی و 74 کد رشته امتحانی در صبح و بعدازظهر پنج‌شنبه 24 مرداد ماه در 143 شهرستان مختلف کشور برگزار می‌شود.
به گفته وی، داوطلبان متقاضی شرکت در آزمون برای پرینت کارت باید به سایت سازمان سنجش آموزش کشور به نشانی WWW.SANJESH.ORG مراجعه و با وارد کردن اطلاعات مندرج بر روی کارت اعتباری و شناسنامه یا شماره پرونده و کد رهگیری و شماره صنفی یا شماره شناسنامه و تاریخ تولد یک نسخه پرینت از کارت شرکت در آزمون خود تهیه کند.

 


روزنامه گاردین با توصیه به واشنگتن برای تعامل با ایران، تصریح کرد علت اصلی بی‌اعتمادی ایران به غرب، هجمه‌های مداوم کشورهای غربی به این کشور است.
روزنامه انگلیسی گاردین در سرمقاله خود با اشاره به روی کارآمدن دولت جدید در ایران، نوشت: «مراسم تنفیذ حکم ریاست جمهوری «حسن روحانی» رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران انجام شد. وی از تغییر سخن گفته است و به نظر می‌رسد که با آغاز دوران ریاست جمهوری‌اش امکان ایجاد گشایش در روابط ایران و غرب حاصل خواهد شد. روحانی در سخنرانی اخیر خود اظهار داشت که دولتش در زمینه برنامه هسته‌ای قائل به اعمال شفافیت بیشتر و ادامه مذاکرات هسته‌ای با کشورهای غربی است.»
روزنامه گاردین در ادامه با توصیه به دولت آمریکا می‌افزاید که دو کشور می‌بایستی در بخشی از سیاست‌های منطقه‌ای با یکدیگر نقاط اشتراکی بیابند تا بهبود روابط حاصل شود و در این باره خاطرنشان می‌سازد «برای آب شدن یخ روابط میان دو کشور که مدتی طولانی قطع بوده است بایستی در زمینه منافع استراتژیک منطقه‌ای از جمله در مورد عراق و افغانستان و برای مثال مبارزه علیه شبه نظامیان القاعده و طالبان نقاط اشتراکی میان دو کشور حاصل شود.»
«همچنین ایران و آمریکا می‌توانند در مورد مبارزه با قاچاق مواد مخدر در افغانستان نیز با یکدیگر همکاری داشته باشند. کشورهای غربی برای ادامه مذاکرات هسته‌ای با ایران باید راهی پیدا کنند که به ایران تضمین دهند که باز هم همانند گذشته مذاکرات بی‌نتیجه و یا مضر برای نسل‌های آینده آن کشور نخواهد بود.»
این روزنامه انگلیسی در ادامه با اذعان به اینکه هجمه‌های مداوم کشورهای غربی علیه ایران علت اصلی بی‌اعتمادی ایرانیان به غرب در روند مذاکرات هسته‌ای است می‌افزاید «روحانی در اولین سخنرانی خود پس از پیروزی در انتخابات خاطرنشان ساخت که امکان تعامل با آمریکا تنها در صورتی وجود خواهد داشت که آنان تضمین دهند که در امور داخلی ایران دخالت نمی‌کنند و حقوق غیر قابل انکار ایرانیان را به رسمیت بشناسند.»
«ایرانیان بارها در طول تاریخ تجاوزات خارجی کشورهای غربی را تجربه کرده‌اند و به همین خاطر نسبت به غرب بی‌اعتمادند. آنان احساس می‌کنند که غرب در صدد اعمال کنترل بر ایران و جلوگیری از پیشرفت ایران است. این موضوع ریشه در رویدادهای تاریخی آن کشور دارد. در قرن نوزدهم میلادی ایرانیان بخش‌های وسیعی از اراضی خود را بدلیل بی‌کفایتی و فساد پادشاهان زمانه آن کشور از دست دادند و بخشی از خاک ایران را در اختیار غربی‌ها قرار دادند. پس از آن نیز روسیه و انگلیس با امضای تفاهم‌نامه در سال 1907 میلادی تصمیم به تقسیم ایران بین خود گرفتند. یک دهه پس از آن انگلیسی‌ها و آمریکایی‌ها با انجام کودتایی دولت ملی محمد مصدق را سرنگون کردند.»
به گزارش باشگاه خبرنگاران، روزنامه گاردین در پایان می‌افزاید «اوباما باید از فرصت ایجاد شده برای تعامل با ایران استفاده کند این امری قابل تصور است. با این اقدام امنیت و صلح در خلیج فارس تضمین شده و امید به افزایش سطح مشارکت ایران در اقتصاد جهانی در چشم‌انداز روابط ایران و غرب قرار خواهد گرفت.»

 


علمای اسلام با انحصارطلبی مبارزه کنند!
علمای اسلام موظفند با:
- انحصارطلبی
- و استفاده‌های نامشروع ستمگران مبارزه کنند.
و نگذارند عده کثیری گرسنه و محروم باشند و در کنار آنها ستمگران غارتگر و حرامخوار در ناز و نعمت بسر ببرند.
آئین انقلاب اسلامی - ص 460

 


در خطبه نوراني 221 نهج‌البلاغه وجود مبارك حضرت امير بعد از تلاوت اَلهاكُمُ التَّكاثُر. حَتّي زُرْتُمُ المَقابِر(1)، يك بحثي را ايراد فرمودند كه‌هم می‌تواند تفسير آن آيه باشد، هم می‌تواند تبيين آن آيه. أبي الحديد در ذيل همين خطبه در جلد 11 می‌گويد: من از 50 سال قبل تا الآن بيش از هزار بار اين خطبه را خواندم و هر بار اين خطبه را می‌خواندم، براي من تازگي داشت؛ چون هيچ كس مثل علي بن أبيطالب توان آن را ندارد كه جريان قبر و برزخ و آن عالم را اينطور شفاف بيان كند؛ گويا حضرت همه‌این مراحل را طي كرده!
بعد در بخش ديگري راجع به‌همين خطبه می‌گوید: همانطوري كه قرآن سُوَري دارد كه در بعضي از آن سُوَر، آياتي است كه اگر آن آيه را كسي بخواند، سجده واجب دارد، شنونده‌ها بايد سجده كنند؛ علي بن أبيطالب (ع) هم خطبه‌هائي دارد كه برخي از آن خطبه‌ها جملاتي دارند كه اگر آن جملات را براي اُدباء و كساني كه خطبه شناس‌اند، بخوانند؛ آنها بايد سجده كنند.
بيان علامه طباطبائي(ره) درباره سخن اخير ابن أبي الحديد
مطلب دوّم اينكه‌این خطبه را اگر براي كارشناسان بخوانند، در جمع يك عدّه‌ای بخوانند؛ آنها بايد سجده واجب به جا بياورند.ما وقتي به‌این نكته دوّم رسيديم، به مرحوم علامه عرض كرديم كه‌این اِغراق نيست؟ چون سجده فقط براي آيات قرآني است؛ آن وقت ما بگوئيم خطبه علي بن أبيطالب هم سجده دارد، اين اِغراق نيست؟! فرمودند: نه، اين اِغراق نيست؛ زيرا اين همان مطالب قرآن است كه به‌این صورت در آمده. در حقيقت بازگشت سجده براي اين خطبه، سجده براي آيات قرآني است؛ چون همان آيات قرآني را وجود مبارك حضرت امير كه قرآن ناطق است به يك صورتي بيان می‌كند.
تأثير آگاهي از وقايع برزخ در كردار انسان
مسأله برزخ كه مهمترين عامل تربيتي و اخلاقي ماست، در كلمات نوراني حضرت خيلي شفاف شده. تمام غفلت هاي ما واینکه اگر خداي ناكرده كجراهه می‌رويم يا راه كسي را می‌بنديم يا خودمان بيراهه می‌رويم؛ بخاطر فراموش كردن مسأله برزخ و مرگ است! اگر كسي واقعاً مسأله مرگ و برزخ براي او حل شده باشد و بداند كه انسان كه می‌ميرد نمی‌پوسد، از پوست به در می‌آيد؛ يك. با يك بدن ديگري كه مناسب با برزخ هست، محشور می‌شود؛ دو. در قيامت با بدن دنيائي زنده می‌شود؛ سه. در برزخ يك انسان عاقلِ عالمِ آگاهِ بيدار، می‌بيند بدنش افتاده، اين مار و عقرب دارند می‌خورند، اين بدني كه ‌این همه برايش زحمت كشيده؛ كدام عاقلي حاضر است اين كار را بكند؟!
اينطور نيست كه آدم وقتي مُرد، غافل از بدن باشد! می‌فهمد كي كنار قبرش آمده، كي فاتحه خوانده، كي رفته، كي با او كار داشت، كي بد گفته، كي خوب گفته؛ همه را می‌بيند.
طُرق سه گانه تحصيل معرفت
انسان دو تا راه معرفتي دارد؛ يا قلب دارد يا عقل دارد. البتّه راه سوّم را اينجا ذكر نكرده؛ انسان يا بايد با گوش حرف ها را بشنود، مثل خيلي ها كه اهل تحليل و تحقيق و پژوهش و اينها نيستند، مثل اكثرما؛ براي ما حل آن مسائل عميق دشوار است. وقتي بزرگان ما، معصومين يك چيزي را فرمودند، ما باور می‌كنيم. برخي ها حكيمانه يا فقيهانه بحث می‌كنند، قدرت تحليل و تجزيه دارند؛ اينها گذشته از اينكه از گوش كمك می‌گيرند، از عقل هم كمك می‌گيرند. بعضي ها نظير حارثه بن زيد اند، يا اُويس قَرَن‌اند، از 3 راه استفاده می‌كنند؛ هم از راه نقل استفاده می‌كنند، هم از راه تحليل عقلي، هم عين اليَقين‌اند، خيلي چيزها را می‌بينند.
اين مسأله عين اليَقين که در قرآن وعده داده شد، فرمود: اگر شما آدم هاي وارسته باشيد، صالح باشيد، با حلال زندگي كنيد و عالم بشويد؛ خيلي از چيزها را می‌بينيد: كَلّا لُو تَعلَمُونَ عِلمَ اليَقينِ. لتَرَوُنَّ الجَحيم(2). اين بيان نوراني حضرت امير در خطبه متّقيان كه فرمود: هُمْ وَ الجَنَّه كَمَنْ قَدْ رَآها، هُمْ وَ النّارْ كَمَنْ قَدْ رَآها (3) همين است. اين بخش سوّم خيلي مهم است كه دو راه را حضرت اينجا ذكر می‌كند؛ يا راه عقل و فهم و علم حصولي يا راه عرفان و شهود.
اينكه ما از آنها خبر نداريم، آیا براي اين است كه فاصله زماني داريم يا زميني، فرمود: هيچ كدام! نه فاصله زماني داريد، براي اينكه خيلي‌ها ديروز مردند، يا 1 ساعت قبل مردند؛ نه فاصله زميني داريد، براي اينكه زير پايتان هستند. وَ مَا‌عَنْ طُولِ عَهدِهِمْ، يك؛ وَ لا بُعدِ مَحَلِهِمْ، دو؛ اينكه می‌بينيد ما از آنها بي خبريم، نه‌اینكه‌اینها رفتند در تاريخ؛ نخير، خيلي‌ها هستند يك لحظه قبل مردند، همين 1 ساعت قبل مردند. يا الآن ما در قبرستانيم، اينها زير پايمانند.
تشبيه حالت مردگان به خواب رفتگان
مردگان عَمِيَتْ اَخبارُهُمْ وَ صَمَّتْ دِيارُهُم نيست، وَ لكِنَّهُمْ سُقُوا كَأساً بَدَّلَتْهُمْ بِالنُّطقِ خَرَساًَ وَ بِالسَّمعِ صَمَماً وَ بِالحَرَكاتِ سُكُوناً؛ اينها يك جامی‌نوشيدند كه حرف زدن و حركت را از اينها گرفت، قيام و قعود را از اينها گرفت. فرمود: اگر كسي اِرتجالاً بخواهد درباره‌اینها سخن بگويد، چه می‌گويد؟ فَكَاَنَّهُمْ فِي ارْتِجالِ الصِفَهِ صَرعَي سُباتٍ. يك وقت انسان فكر می‌كند كه درباره‌اینها سخن بگويد، اينها را معرفي می‌كند؛ شايد جور ديگر بگويد. امّا اگر اِرتجالاً اينها را ديد، خواست وصف بكند می‌گويد: يك افرادي خوابيده‌اند؛ اما اينجور نيست! خواب نرفتند، كاملاً بيدارند، با خبرند ومی دانند كي به سراغشان می‌رود، كي بد می‌گويد، كي به آنها خوب می‌گويد، كي لعن می‌فرستد، كي درود می‌فرستد؛ همه را می‌بينند.
امّا يك كسي بخواهد اِرتجالاً اينها را معرفي كند، می‌گويد: خوابيدند! نخير، خواب نيستند. اگر خواب بودند كه راحت بود. فَكَاَنَّهُمْ فِي ارْتِجالِ الصِفَهِ صرعَي سُباتٍ؛ «سُبات» يعني خواب.در بيانات نوراني حضرت امير در نهج البلاغه آمده: نَعُوذُ بِاللهِ مِنْ سُباتِ العَقل(4)، ما به خدا پناه می‌بريم از اينكه عقل يك ملّت بخوابد.
فرمود: جِيرانٌ لا يَتَاَنَّسُون؛ اينها همسايه‌اند، جمعند، امّا انس ندارند. در سوره مباركه واقعه فرمود:اِنَّ الاَوَّلينَ وَ الآخِرينْ. لَمَجْمُوعُونَ إلَي مِيقاتِ يُومٍ مَعلُوم(5)، اينها همه جمعند؛ امّا هر كس گرفتار كار خودش است. وَ اَحِبّآءُ لا يَتَزاوَرُون؛ دوستاني اند كه در دنيا دوست بودند، امّا الآن به زيارت يكديگر نمی‌روند. بَلِيَتْ بِينَهُمْ عرَاً التَّعارُف. «عُري» جمع عُروه است، (عُروه) یعنی دستگيره. اين دستگيره شناسائي و شناخت يكديگر و رفت و آمد قطع شد؛ يكديگر را نمی‌شناسند. وَ انْقَطَعَتْ مِنهُمْ اَسبابُ الاِخاء، اسباب اُخوّت و دوستي بين اينها گسيخته شد. فَكُلُّهُمْ وَحيدٌ وَ هُمْ جَميع؛ همه شان با همند، امّا همه شان تنهایند؛ هيچ كس ديگري را نمی‌شناسد، مشكل ديگري را هم نمی‌تواند حل بكند. وَ بِجانِبِ الهَجرِ وَ هُمْ اَخِلّاءُ؛ اينها خليل هم بودند، امّا از هم مهجورند.
خروج برزخيان از محدوده زمان و مكان
لا يَتَعارَفُونَ لِلَيلٍ صَباحاً وَ لا لِنَهارٍ مَساءً. اينها از جملاتي است كه نه خود ما توانستيم خوب براي آن يك تفسير روشني پيدا كنيم، نه‌این شُرّاح؛ چه ابن ميثم، چه ابن أبي الحديد و مانند آن! فرمود: اينها چه شب حركت بكنند، بميرند، سرمدي می‌شوند؛ روز بميرند، سرمدي می‌شوند. اينها روزي در برابر شب نمی‌شناسند، شبي در برابر روز نمی‌شناسند. براي اينكه از نبش زمان و زمين به در آمدند؛ اگر يك چيزي نه مُتزمّن بود، نه متمكّن، زماني نبود، شب و روز نمی‌شناسد.
شاهَدُوا مِنْ اَخطارِ دارِهِمْ اَفظَعَ مِمّا خافُوا وَ رَأوا مِنْ آياتِنَا اَعظَمِ مِمّا قَدَرُوا؛ خيلي ها از مرگ چيزهائي شنيده‌اند، خيلي ها درباره مرگ يك پيش فرضي داشتند؛ از سختي مردن، از سختي قبر، از تنگي قبر، از وحشت قبر خيلي چيزها شنيده‌اند، خيلي از چيزها را تصوير كرده‌اند؛ امّا آنچه را كه ديدند، خيلي بيشتر از آن بود كه شنيده‌اند؛ آنچه را كه ديدند، خيلي سنگين تر از چيزي است كه تصوير می‌كردند. براي اينكه آن جريان همانطوري كه درباره بهشتي ها هست که: فَلا تَعلَمُ نَفسٌ مَا اُخفِيَ لَهُم(6)، درباره دوزخي‌ها هم همين‌طور است. اگر شبيه‌این عالم بود، انسان می‌توانست بگويد كه آنجا مثلاً عذابش اين است يا رفاهش آن. امّا اگر از سنخ اين عالم نيست، آدم هر چه بگويد آنچه را كه از اين سنخ نيست، با اين سنخ فهميده می‌شود؛ نه خود آن سنخ. لذا آدم وقتي آنجا برود، می‌بيند كار مشكل‌تر از اين است! چه اینکه درباره متنعّمين و بهشتي ها هم می‌گويند: آنچه را كه آنجا می‌بيند مهمتر از آن است كه قبلاً به او وعده داده بودند.
فَكِلْتَا الغَايَتَينِ مُدَّتْ لَهُمْ اِلَي مَباءَ هٍ؛ هر كدام از اين دو آيت و هدف، حالا يا بهشت يا جهنّم براي يك مدّت طولاني در انتظار اينهاست. فَاَتَتْ مَبالِغَ الخُوفِ وَ الرِّجاء؛ بعضي هراسناكند، بعضي اميدوارند تا برسند به آن پايان نهائي خودشان. فَلُو كانُوا يَنطِقُونَ بِهَا لَعَيُّوا بِصِفَهِ مَا شاهَدُوا؛ اگر اينها بخواهند به زبان ما و براي دنيائي ها اوصاف خودشان را بگويند، با اينكه ديدند و چشيدند، عَيّ و ماندگي و درماندگي دارند. اَفَعَيِيْنَا بِالخَلقِ الاَوَّل(7)؛ يعني مانديم، درمانده شديم. اينها درمانده‌اند، نمی‌توانند بيان كنند؛ براي اينكه ادبيات ما براي تبيين اوضاع اين عالم است. اگر آن عالم يك سلسله چيزهائي دارد كه نمودارش در اين عالم نيست، ما كدام ادبيات آنها را منتقل كنيم؟!
بيانات حضرت آيت الله جوادي آملي (دامت بركاته) در جلسه درس تفسير نهج‌البلاغه در ديدار با جمعي از طلاب، دانشجويان و اقشار مختلف مردم ـ قم ؛ بهمن 1388
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1) تكاثر / 1 و 2 (2) تكاثر / 5 و 6
(3) نهج البلاغه / خ 193 (4) نهج البلاغه / خ 224
(5) واقعه / 49 و 50 (6) سجده / 17
(7) ق / 15
خوان حکمت در ماه مبارک رمضان روزهای زوج منتشر می‌شود.

 


رئیس‌جمهور سابق کشورمان در میان استقبال صمیمانه جمعی از مردم تهران به منزل خود در نارمک بازگشت.
محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور سابق پس از مراسم تنفیذ و تحویل کلید پاستور به حجت‌الاسلام روحانی در حلقه صمیمی جمعی از مردم تهران، وارد محله نارمک شد و به منزل خود بازگشت.
همسایگان احمدی‌نژاد با ذکر صلوات، دود کردن اسپند و قربانی کردن از رئیس‌جمهور سابق کشورمان استقبال کردند.
به گزارش فارس، احمدی‌نژاد نیز طی سخنان کوتاهی در میان همسایگان منزل خود ضمن تشکر از آنها اظهار داشت: شما بزرگواری کردید و برادر کوچک خود را مورد لطف قرار دادید همانطور که طی 8 ساله گذشته همراه و پشتیبان ما بودید.
رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه راضی نبودم در عصر ماه مبارک رمضان برای استقبال از بنده به زحمت بیفتید، افزود: من افتخار می‌کنم که در خدمت شما هستم و خوشحالم که از این به بعد بیشتر یکدیگر را می‌بینیم.
وی خاطر نشان کرد: از خداوند می‌خواهم که خیر و لطف و زیبایی را بر شما و ملت ایران نازل کند و امیدوارم دل‌های شما شاد، خانواده‌هایتان گرم و تن‌تان سالم باشد.

 


نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با تکرار ادعاهای خود درباره ایران مدعی شد؛ هدف برنامه هسته‌ای ایران با وجود تغییر رئیس‌جمهور، همچنان ساخت تسلیحات هسته‌ای است.
«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در نشست کابینه این رژیم بار دیگر ادعاهای خود در مورد برنامه هسته‌ای ایران را تکرار کرد و گفت با وجود تغییر در رئیس‌جمهور ایران، اما هدف برنامه هسته‌ای این کشور تغییری نکرده است.
وی در این صحبت‌ها گفت هدف ایران از توسعه توان هسته‌ای، دستیابی به تسلیحاتی برای نابودی اسرائیل است.
نتانیاهو این تسلیحات را نه فقط تهدیدی برای اسرائیل و خاورمیانه بلکه تهدیدی برای تمام جهان دانست. وی نهایتا گفت مصمم است که از دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای جلوگیری کند.
نتانیاهو سه روز قبل هم در واکنشی شتابزده به اظهارات منسوب به «حسن روحانی» گفته بود که وی خیلی زود چهره واقعی خود را نشان داده و جهان باید به دنبال جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای باشد.
این در حالی است که اندکی بعد مشخص شد که این اظهارات به اشتباه از قول رئیس‌جمهور نقل شده، با این حال واکنش نتانیاهو به این اظهارات همچنان در صفحه توئیتر سخنگوی نتانیاهو موجود بوده و وی اقدامی برای حذف آن نکرده است.
گفتنی است بی‌بی‌سی با اشاره به ماجرای نقل قول اشتباه از روحانی در راهپیمایی روز قدس در خبرگزاری‌های خارجی از قول «مارک رگف» سخنگوی نتانیاهو نوشت: «ما پای آنچه گفته‌ایم می‌ایستیم. ما فکر می‌کنیم، ما اطمینان داریم که اظهارات منتسب به او، نگرش واقعی او را منعکس می‌کند.»

 


رئیس مجلس شورای اسلامی با رئیس دومای روسیه درباره مسائل فی‌مابین دیدار و گفت‌وگو کرد.
علی لاریجانی، جمهوری اسلامی ایران و روسیه را دارای منافع مشترکی در منطقه دانست و گفت: روابط دو کشور روابطی ممتاز و پیشرو است.
وی بر اهمیت توسعه و گسترش همکاری‌های فیمابین در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و امنیتی تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و روسیه دارای منافع مشترکی در منطقه می‌باشند که لازم است با ارتقای مراودات دوستانه فیمابین در چارچوب منافع ملی به تقویت و تحکیم امنیت منطقه و جهان کمک نمایند. وی در همین راستا افزود، توسعه ارتباطات پارلمانی می‌تواند تقویت و همکاری‌های دو کشور را در عرصه‌های مختلف تسهیل نماید.
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه گسترش تروریسم را از مشکلات مهم منطقه دانست و افزود: برخی کشورهای قدرتمند با مسئله تروریسم به صورت تاکتیکی برخورد می‌کنند که این می‌تواند در آینده مشکلات فراوانی برای امنیت و آرامش در منطقه ایجاد نماید.
لاریجانی همچنین با اشاره به بحران سوریه، اظهار کرد: نقش‌آفرینی روسیه در مسائل مهم منطقه‌ای به‌ویژه در سوریه مهم است و جمهوری اسلامی ایران از این نقش‌آفرینی برای برقراری ثبات در منطقه استقبال می‌کند.
در ادامه این دیدار سرگئی ناریشکین رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه روابط دو کشور را روابطی با اهمیت در منطقه خواند و گفت: روابط روسیه و جمهوری اسلامی ایران نه تنها با منافع دو ملت انطباق دارد بلکه می‌تواند به برقراری ثبات و امنیت در منطقه آسیای میانه و خاورمیانه کمک کند.
وی در پایان با ابراز امیدواری نسبت به روند مذاکرات ایران و1+5 خاطرنشان کرد: روسیه از حق جمهوری اسلامی ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای در چارچوب مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حمایت می‌کند.
همچنین لاریجانی با خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار کرد.
در این دیدار، رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در مسئله هسته‌ای ایران شرایط نسبت به سال‌های گذشته تغییر کرده و باید با توجه به واقعیت‌های جدید برای حل سوءتفاهمات گام برداشت، گفت: تعلیق متعلق به گذشته است نباید با مدل‌های گذشته به حل این مسئله پرداخت باید با توجه به شرایط جدید در قالب‌های نو برای حل این موضوع تلاش کرد.
سولانا نیز در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از سفر به کشورمان گفت: باید با بهره‌گیری از فرصت‌های پیش‌رو و مکانیزم جدید با ادامه گفت‌وگوها و مذاکرات برای حل سوءتفاهمات پیرامون موضوع هسته‌ای ایران گام برداشت.
سولانا در ادامه با اشاره به اوضاع سوریه و منطقه، مذاکرات ژنو 2 را مهم و ضروری خواند و افزود: خطر گسترش ناآرامی و بی‌ثباتی به کل منطقه وجود دارد.
گفتنی است علی لاریجانی با رئیس مجلس جمهوری آذربایجان نیز دیدار و گفت‌وگو کرد. دیدار با علی‌اکبر ولایتی نیز از دیگر برنامه‌های سولانا در سفر به تهران بود.

 


حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی طی احکامی، اولین انتصابات دولت یازدهم را انجام داد.
رئیس جمهور در اولین انتصاب خود، محمد نهاوندیان را به سمت رئیس دفتر رئیس جمهور و سرپرست نهاد ریاست جمهوری منصوب کرد.
نهاوندیان نیز طی حکمی علیرضا خان‌کرمی را به عنوان مشاور نهاد و رئیس مرکز حراست ریاست جمهوری منصوب کرد.
در همین حال خبرگزاری تسنیم گزارش داد تیمورعلی عسگری به عنوان معاون پارلمانی و حسین فریدون به عنوان رئیس دفتر بازرسی از سوی روحانی منصوب شدند.

 


کیم یونگ‌نام، رئیس جمهور کره شمالی و خاویر سولانا، مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیروز به صورت جداگانه با هاشمی رفسنجانی دیدار کردند.
هاشمی رفسنجانی در دیدار خاویر سولانا نیز با مثبت ارزیابی کردن دوره کاری وی در اتحادیه اروپا، گفت: نباید بگذاریم فضای 8 سال گذشته بین ایران و بعضی از کشورها، بر ادامه فعالیت‌ها نیز سایه اندازد، چون دوره جدیدی از سیاست خارجی و تعامل با دنیا براساس احترام و اعتماد متقابل آغاز شده است. رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، شفافیت در بیان مواضع را در عالم سیاست مهم خواند و گفت: حضور میهمانان خارجی در مراسم تحلیف دکتر روحانی نقطه آغازی برای حرکت در مسیر جدید است و باید برای تعمیق اعتماد تلاش کرد.
وی با انتقاد از دوگانگی برخوردهای سیاسی آمریکا نسبت به ایران، گفت: درست است که روابط با مذاکرات آغاز می‌شود، اما دوگانگی برخورد دولت و پارلمان آمریکا شبهه‌ناک است و نشانه‌های خوبی در بین مردم ایران ندارد.
هاشمی رفسنجانی برخورد عقلانی با همه مسائل سیاسی را راهکار انسانی برای برون‌رفت از مشکلات دانست و تأکید کرد: سایه تهدید و تحریم همیشه بر مذاکرات سنگینی می‌کند و باید در محیط آرام و احساس آرامش کامل، به سوی رفع کدورت‌ها حرکت کرد.
سولانا نیز با تأکید بر آشنایی خویش با روحانی و هاشمی رفسنجانی، اظهار امیدواری کرد که غرب و آمریکا با مردم ایران در جهت بهتر کردن روابط خویش با جهان هماهنگ باشند.
به گزارش خبرگزاری ها، رئیس مجمع تشخیص مصلحت همچنین در دیدار رئیس جمهور کره، با اشاره به سوابق همکاری دو کشور در سال‌های اول پس از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: همیشه مسئولان دو کشور براساس خواست قلبی دو ملت بر توسعه روابط تأکید داشتند و امیدوارم در دوره جدید این همکاری‌ها بیشتر و عمیق‌تر شود.

 


در پی انتشار اخباری در رسانه‌های یمن مبنی بر مشخص شدن محل نگهداری دیپلمات ایرانی ربوده شده در یمن سفارت کشورمان در صنعا تاکید کرد که این اخبار صرفا گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است و هیچ موضوع دقیقی تاکنون در این باره مطرح نشده است.
سفارت کشورمان در یمن اعلام کرد: «با توجه به این که پانزده روز از ربوده شدن این دیپلمات ایرانی می‌گذرد و هنوز هیچ خبری درباره ایشان منتشر نشده همه احتمالات را وارد می‌دانیم اما این خبر صرفا در حد اخباری است که در رسانه‌ها منتشر شده است.
استان مآرب که در این اخبار به آن اشاره شده محل معروفی است که از بیش از بیست سال پیش هرگاه کسی ربوده می‌شد او را به این استان می‌بردند و از قدیم محل اختفای القاعده بوده است و این استان همجوار صنعا است.
همه احتمالات را درباره ربوده شدن آقای نیکبخت در نظر می‌گیریم و القاعده هنوز هیچ مطلبی درباره این ربایش اعلام نکرده است و ما نیز در این باره اظهارنظری نمی‌کنیم تا شرایط روشن‌تر شود. طرح این گمانه‌زنی‌ها هیچ کمکی به حل مسئله نمی‌کند.»
به گزارش ایسنا، سایت خبری صنعا تایمز به نقل از یک منبع خبری از کشف محل نگهداری دیپلمات ایرانی ربوده شده در صنعا خبر داد اما اعلام کرد که این اطلاعات از سوی منابع رسمی تایید نشده است.
این سایت اعلام کرد که یکی از خبرنگارانش در استان مآرب یمن به نقل از یک منبع که خواست نامش فاش نشود و تنها اعلام کرده است که از منابع نزدیک به ربایندگان است، گفت که نور احمد نیکبخت، وابسته اداری سفارت ایران در یمن در منطقه‌ای در نزدیکی شهر مآرب نزد یک گروه مسلح که به نظر می‌رسد به شبکه القاعده گرایش داشته باشند، نگهداری می‌شود.

 


دبیر ستاد حقوق بشر تاکید کرد: انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری دموکراسی حقیقی را نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بین‌المللی نیز نشان داد.
محمدجواد لاریجانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما، در پاسخ به سؤال اول مجری برنامه مبنی بر این که علت توجه رسانه‌های دوست و دشمن بر روند انتقال قدرت در ایران چیست، گفت: حماسه سیاسی 24 خرداد میوه شیرین خود را به بهترین نحو ممکن به ثمر رساند.
وی با اشاره به این که حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس‌جمهور فرهیخته با سابقه و پرورش یافته در مکتب اهل بیت(ع) است، افزود: تنفیذ، مهر تشریفاتی نیست بلکه حکایت از مسئله مهمی دارد و آن این است که مسئله مشروعیت سیطره در نظام ما یک پایه تئوریک قوی دارد.
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز سیاسی با اشاره به تجربه ملت شریف ایران در طول 34 سال گذشته، اظهار داشت: بنای نظام مدنی سیاسی ما بر اساس اسلام است.
لاریجانی با اشاره به تجربه جدید کشور در عرصه انتخابات افزود: ما در مقابل جهان‌گشایی غرب و الگوی سکولار آنها، الگویی که دموکراسی را در درون عقلانیت بزرگ اسلامی قرار داده است معرفی کرده‌ایم.
وی با اشاره به این که توطئه سال 88 می‌خواست این الگو را مخدوش کند، اظهار داشت: تنها روش زندگی در جهان‌گشایی غرب، لیبرالیزم سکولار است که ما آن را قبول نداریم.
لاریجانی با بیان این که در انتخابات سال 92 یکی از بهترین و زیباترین مظاهر دموکراسی را تجربه کرده‌ایم، گفت: انتخابات یازدهمین دوره ریاست‌جمهوری دموکراسی حقیقی را نه تنها در عرصه ملی بلکه در عرصه بین‌المللی نیز نشان داد.
این تحلیلگر و نظریه‌پرداز سیاسی با اشاره به ویژگی‌های انتخابات جاری همچون نظم و شرکت وسیع مردم در صحنه و نقش رسانه ملی اضافه کرد: این انتخابات برای اولین بار در دنیا نشان داد که نامزدهای انتخابات نیازی به پول برای تبلیغ ندارند، زیرا نظام به اندازه کافی برای کسانی که نامزد قانونی انتخابات هستند وقت می‌گذارد.
به گزارش تسنیم، وی با اشاره به این که باید اسلام را در همه استکبارهای زندگی پیاده سازی کنیم اظهار داشت: مقام معظم رهبری یکی از پشتوانه‌های خوب کشور محسوب می‌شوند به گونه‌ای که ایشان اهل تحمیل نیستند بلکه بسیار پرتحمل عمل می‌کنند.
لاریجانی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر اقتصاد و علم دو اولویت اصلی کشور به شمار می‌آیند، گفت: ایشان بالغ بر دو دهه است که پرچمدار پیشرفت علمی کشور هستند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10