(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


دوشنبه 21 مرداد 1392 - شماره 20563

نقص عضو نتیجه مراجعه به شکسته‌بند
دستیابی محققان ایرانی به فناوری نوین سنجش آلاینده‌های هوا
«پرولاپس رکتوم» چیست؟
آسمانخراش‌های چرخان
دیابت را با رژيم غذایی کنترل کنیم
زنان ناقل هموفیلی
دمپایی‌های سرطانی
بزرگترین دریاچه زیر یخی
معمای ذوب یخچال‌های قطب
   


متخصص ارتوپدی گفت: سندروم کمپارتمنت، عدم جوش‌خوردگی استخوان‌ها، بد جوش‌خوردگی و دفرمیتی یا محدودیت حرکات مفاصل، لنگیدن و کوتاه و بلند شدن عضو از جمله آسیب‌های ناشی از اقدامات غیرتخصصی شکسته‌بندهای محلی است.
حسن انصاری در گفت‌وگو با فارس، در مورد ورود و نفوذ افراد غیر ارتوپد در حیطه شکسته‌بندی گفت: ابتدا باید چند نکته اساسی را مورد بررسی قرار داد و ابهامات موجود را کاملا برطرف کرد چرا که افراد متخصص در طب سنتی و همچنین شکسته‌بندهای محلی غیرمتخصص در حیطه شکسته‌بندی ورود پیدا می‌کنند.
متخصص ارتوپدی اظهار داشت: بخشی از درمان متخصصان طب سنتی علمی و آکادمیک است و براساس برنامه استراتژی مدون و نظام‌نامه رسمی محدوده فعالیتشان مشخص و کاملا تعریف شده است.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: این گروه از متخصصان در مقوله فعالیت‌های ارتوپدی وارد نمی‌شوند بلکه در اموری نظیر ضرب‌دیدگی، کشیدگی تاندون و لیگمان، تورم‌های غیر عفونی مفاصل، کمردردها و غیره براساس دستورالعمل‌های مربوطه با استفاده از ضمادها، روغن‌ها و داروهای گیاهی و سنتی اقدام به درمان می‌کنند.
وی افزود: این دسته از پزشکان (متخصصان طب سنتی) در موارد حساس از قبیل شکستگی‌های باز، دررفتگی‌ها و غیره بیمار را به ارتوپد ارجاع می‌دهند چرا که این گروه خود پزشک بوده و تمام اقدامات آنها در راستای ضوابط علمی و براساس معالجات طب سنتی در محدوده تعیین شده است.
متخصص ارتوپدی گفت: مشکل ما با شکسته‌بندهای محلی، تجربی و غیرپزشکان است. آنها افرادی هستند که اغلب اطلاعات علمی ندارند و به طور تجربی یا سینه به سینه از پدرانشان این فعالیت‌ها را آموزش دیده‌اند و در سال‌های بسیار دور و در نقاط دور دست که ارتوپد و جراح نبوده اقداماتی را انجام می‌دادند.انصاری ادامه داد: فعالیتی که این گروه از افراد انجام می‌دهند با عملکرد متخصصان طب سنتی کاملا متفاوت است و نباید با آنها مقایسه شود.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره اینکه چرا عده‌ای ازمردم با وجود ارتوپد و جراح به شکسته‌بندهای محلی مراجعه می‌کنند، گفت: ناآگاهی و اطلاع‌رسانی ناکافی به مردم و تعصب قبیله‌ای و محلی از جمله علل مراجعه مردم به این افراد است.
وی دسترسی نداشتن به پزشک و بیمارستان مخصوصا در نواحی دور افتاده یا مشکلات مالی؛ همچنین اعتقادبر اینکه اندام شکسته یا در رفته نیاز به پزشک ندارد را از جمله موارد دیگر مراجعه مردم به غیر متخصص ارتوپدی دانست.
انصاری ادامه داد: بی‌توجهی به سلامت سیستم اسکلتی-عضلانی و همچنین دسترسی آسان و صرفه‌جویی در وقت در مراجعه به شکسته‌بندهای محلی را از جمله دلائل دیگر مراجعه مردم به شکسته‌بندهای محلی عنوان کرد.
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران به دخالت شکسته‌بندهای محلی و آسیب‌های ناشی از اقدامات آنها اشاره کرد و افزود: ابتدا باید گفت که تمام شکستگی‌ها ناشی از تروما نبوده بلکه تعدادی از آنها در زمینه‌های تومورهای استخوانی و بافت نرم دست‌اندازی شده به استخوان بوده یا به علت زمینه‌های عفونی، متابولیک، استئوپروز و مادرزادی رخ می‌دهند و دخالت این‌گونه افراد در این امور به عوارض غیر قابل جبرانی منجر می‌شود چرا که این افراد اغلب بی‌سوادند یا از علم پزشکی بی‌اطلاع هستند.متخصص ارتوپدی ادامه داد: سندرم کمپارتمنت در اندام‌ها که اغلب به از کار افتادگی یا قطع عضو منجر شده همچنین عدم جوش‌خوردگی استخوان‌ها، بد جوش‌خوردگی و دفرمیتی یا محدودیت حرکات مفاصل، لنگیدن و کوتاه و بلند شدن عضو از جمله آسیب‌های ناشی از اقدامات غیر تخصصی شکسته‌بندهای محلی است.انصاری، عفونت، مشکلات عصبی و سیستم اعصاب خودکار RSD و آمبولی چربی را از جمله آسیب‌های ناشی از اقدامات غیرتخصصی دانست و افزود: معلولیت و کاهش عمر مفید انسان به علت درمان غیر علمی همچنین بار مالی تحمیلی به جامعه، خود یکی از معضلات این‌گونه درمان‌هاست که مسئولان باید به طور جدی به آن توجه کنند.متخصص ارتوپدی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران پیشنهاد داد: باید دانشگاه‌های علوم پزشکی در امور شکسته‌بندهای محلی نظارت دقیق داشته باشند و افرادی که دانش روز را ندارند، بدانند در قبال اقدامات خود ضامن هستند و دخالتشان در امور پزشکی غیرقانونی است.

 


یک شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری خلیج‌فارس به فناوری نوینی برای شناسایی نوع و میزان آلاینده‌های موجود در هوا مانند گازها و ریزگردها دست یافته است.
متخصصان این شرکت توانسته‌اند با دستیابی به دانش فنی آنالیز داده‌های طیف‌سنجی از دستگاه طیف‌سنجی جذبی اپتیکی دیفرانسیلی، امکان شناسایی همزمان و سریع آلاینده‌های هوا را در فواصل دور به دست آورند.
طیف‌سنجی یکی از تکنیک‌ها برای دریافت اطلاعات علمی و عملی با استفاده از برهمکنش نور است که در آن باریکه‌ای از نور (پرتو) به ماده مورد نظر تابانده می‌شود و با بررسی بازتابشی، جذبی یا نشری آن، اطلاعات ماده به دست می‌آید.
امین صفایی- از اعضای این شرکت دانش بنیان- در گفت‌وگو با ایسنا درباره روش‌های مختلف آنالیز آلاینده‌های هوا گفت: این تحلیل معمولا به سه روش انجام می‌شود که دو روش از آن تنها امکان آنالیز گازها و ریزگردها را به صورت یک به یک دارند اما استفاده از طیف‌سنجی جذبی اپتیکی دیفرانسیلی، امکان آنالیز همزمان 30 نوع گاز را به دست می‌دهد.
به گفته وی، این نوع طیف‌سنجی در فضای باز انجام می‌شود و بسته به میزان و شدت نور تابانده شده، امکان دریافت اطلاعات آلاینده‌های هوا را از 500 متر تا یک کیلومتر داراست.
ساخت کامل دستگاه
تا یک سال آینده
این کارشناس ارشد فیزیک اتمی مولکولی ادامه داد: در این دستگاه نور از منبعی مانند لامپ زنون به هوا تابانده می‌شود و با دریافت اطلاعات نور جذبی آن، نرم‌افزار طراحی شده در کنار دستگاه، اطلاعات را تحلیل کرده و داده‌های نهایی را نشان می‌دهد. دانش فنی اصلی ساخت این دستگاه هم‌اکنون در اختیار سازندگان آن است اما ساخت سازه آن تا یک سال دیگر به پایان خواهد رسید.
به گفته عضو این شرکت دانش بنیان، هزینه‌های ساخت این دستگاه باتوجه به افزایش نرخ ارز تا یک صد میلیون تومان افزایش پیدا کرده است که به دلیل سختی تأمین لامپ مورد نیاز آن از خارج کشور، فرآیند ساخت آن کمی طولانی شده است؛ با این حال ساخت نمونه داخلی باتوجه به قیمت بیش از یک میلیارد تومانی نمونه خارجی آن کاملا مقرون به صرفه است.
به گفته وی، پیش از این برای آنالیز آلاینده‌های هوا، از هوا نمونه‌گیری می‌شد که اطلاعات به دست آمده از آن نیز تنها محدود به یک نقطه خاص و بسیار جزئی بود؛ شیوه‌ای که تابلوهای نصب شده در شهرها برای نمایش میزان آلودگی از آن بهره می‌گرفتند. در این شیوه برای شناسایی انواع و میزان گازها باید نمونه بارها تحلیل شود که این فرآیند کار را طولانی می‌کند.
اما فناوری به دست آمده توسط این محقق و استادانش، امکان سنجش میزان آلایندگی در مکان‌های صعب‌العبور را نیز ایجاد کرده است؛ امکانی که براساس آن می‌توان یک دید کلی از میزان آلودگی در یک منطقه وسیع را به دست آورد.
از این روش افزون بر میزان آلودگی هوا در شهرها می‌توان برای سنجش آلودگی هوا توسط صنایع و میزان و نوع گاز نشت شده در مناطق عملیاتی نفت و گاز استفاده کرد.
با این که تحلیل داده‌های طیف‌سنجی به این شیوه دانش فنی بالایی نیاز دارد، سازندگان آن در تلاش هستند تا سازه و نرم‌افزار دستگاه را به گونه‌ای طراحی کنند که برای استفاده به اپراتور متخصص نیازی نداشته باشد و در هر مکانی و از سوی هر کس قابل استفاده باشد.

 


یک فوق متخصص گوارش و کبد با بیان اینکه هر اتفاقی که موجب افزایش فشار داخلی شکم شود همچون یبوست شدید، زور زدن هنگام دفع یا عق زدن می‌تواند باعث ایجاد پرولاپس رکتوم شود، گفت: کودکان مبتلا به اورتریت که برای ادرار کردن مجبور به زور زدن هستند یا بچه‌هایی که به تکرر دفع ناشی از ابتلا به اسهال‌های ویروسی، عفونی یا انگلی دچارند نیز ممکن است گرفتار «پرولاپس» شوند.
دکتر نجمه سادات آل‌طه در گفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: «پرولاپس رکتوم» نوعی عارضه است که در آن مخاط یا کل روده از ناحیه مقعد خارج می‌شود. چنانچه تنها مخاط روده از مقعد بیرون زده باشد نوع ناکامل این بیماری محسوب شده و در صورتی که علاوه بر مخاط، تمام قسمت‌ها اعم از عضلات نیز از مقعد خارج شود فرم کامل پرولاپس رکتوم خوانده می‌شود.
وی با بیان اینکه نوع کامل پرولاپس رکتوم در فرد مبتلا به وضوح دیده می‌شود، اضافه کرد: این بیماری معمولا در کودکان شایع‌تر است به طوری که از 9 ماهگی تا زیر سه سالگی سن شیوع آن در کودکان محسوب می‌شود. ابتلای پرولاپس در کودکان بالای 6 سال، کمتر اتفاق می‌افتد و در صورت وقوع حتما باید مورد توجه قرار گیرد.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بیان این که پرولاپس رکتوم از لحاظ میزان شدت خروج مخاط به سه درجه تقسیم‌بندی می‌شود، گفت: در پرولاپس درجه اول که شدیدترین حالت آن به شمار می‌رود، مخاط روده قریب به 5 سانتی‌متر از مقعد بیرون می‌زند اما در نوع دوم این بیرون زدگی بین دوتا پنج سانتی‌متر است. درجه سوم این بیماری مدلی است که پنهان وغیرقابل دید بوده و در اصطلاح پرولاپس مخفی نامیده می‌شود به طوری که مخاط روده هنگام عمل دفع به بیرون کشیده می‌شود اما قابل مشاهده نیست این درجه در بزرگسالان بیشتر دیده می‌شود.
وی ایجاد زخم یا پولیپ همچنین تغییر رنگ در انتهای رکتوم را مهم ترین علائم پرولاپس رکتوم دانست وافزود: افرادی که شاهد درد و زخم در ناحیه مقعد هستند باید توجه داشته باشند در صورتی که دفع خون در مدفوع، زخم منفرد رکتوم، احساس دفع ناکامل یا خروج توده دارند، ممکن است به پرولاپس رکتوم مبتلا شده باشند لذا لازم است در اولین فرصت به پزشک متخصص مراجعه کنند.
این فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه هر اتفاقی که موجب افزایش فشار داخلی شکم شود همچون یبوست شدید، زور زدن هنگام دفع یا عق زدن می‌تواند باعث ایجاد پرولاپس رکتوم شود، اظهار داشت: کودکان مبتلا به اورتریت که برای ادرار کردن مجبوربه زور زدن هستند یا بچه‌هایی که به تکرر دفع ناشی از ابتلا به اسهال‌های ویروسی، عفونی یا انگلی دچارند نیز ممکن است گرفتار پرولاپس شوند. همچنین لازم به ذکر است عفونت‌های انگلی کودکان درموارد شدید به ویژه کرمک به علت تحریک و خارش ایجاد کننده در ناحیه مقعد نیز می‌تواند کوک را به پرولاپس رکتوم مبتلا کند.
رژیم غذایی نامناسب علت اصلی بیماری
وی ادامه داد: کودکانی که در اثر ابتلا به سندروم سیستیک فیبروزیس و نقص آنزیم‌های پانکراس، اسهال شدید، حجیم و چرب پیدا می‌کنند، ممکن است دچار پرولاپس رکتوم شوند که با تنظیم پانکراس از طریق مصرف صحیح داروهای مربوطه، پرولاپس نیز به دلیل کاهش دفعات دفع در این افراد بهبود می‌یابد. همچنین باید توجه داشت کودکانی که رژیم غذایی نامناسب داشته و پروتئین به میزان لازم در غذاهای مصرفی آنها وجود ندارد، مستعد ابتلا به پرولاپس هستند.
دکتر آل‌طه ضعف در عضلات کف لگن یا اختلالات نورولوژیک در عصب این ناحیه را یکی از دلایل ابتلا به پرولاپس رکتوم عنوان و تصریح کرد: این عامل در افراد بزرگسال و بچه‌های بالای 6 سال بیشتر دخیل است. درمان طبی در این موارد چندان پاسخگو نبوده و انجام عمل جراحی کمک کننده‌تر است.
وی با اشاره به اینکه هر علتی که موجب تحریک مخاط روده شود همچنین پولیپ رکتوم یا کولیت زخمی شونده می‌تواند زمینه‌ساز ابتلای فرد به پرولاپس باشد، گفت: کم کاری تیروئید مادرزادی نیز از جمله علل ایجادکننده این بیماری محسوب می‌شود. پرولاپس رکتوم در برخی خانواده‌ها شیوع بیشتری دارد و زمینه خانوادگی در ابتلا به آن موثر است.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یادآور شد: مخاط قرمز بیرون‌زده از مقعد، خونریزی یا دفع خون هنگام زور زدن از جمله علائم پرولاپس رکتوم است. ارائه شرح حال دقیق توسط بیمار به پزشک در تشخیص این بیماری بسیار اهمیت دارد. اما گاه انجام کولونوسکوپی یا عکسبرداری هنگام دفع در فرم مخفی پرولاپس، برای دیدن شواهد و نشانه‌های این بیماری ضرورت پیدا می‌کند. درد، خونریزی و زخم منفرد ناحیه رکتوم نیز از دیگر عوارض ابتلا به این بیماری است.
وی اظهار داشت: مخاط و قسمت‌های روده در کودکانی که به نوع اول این بیماری مبتلا هستند، ممکن است پس از بیرون زدن به طور خود به خود جا برود در غیر این صورت می‌بایست توسط پزشک یا والدین آموزش دیده بوسیله دست به جای خود بازگردانده شود؛ اما در برخی مواقع انجام جراحی برای رفع قسمت خارج شده ضرورت دارد چرا که خروج طولانی مدت این مخاط از مقعد ورم، خونریزی و در نهایت بی‌اختیاری مدفوع در بزرگسالی را برای این کودکان به دنبال دارد.
این فوق تخصص گوارش و کبد بالغین در پایان با بیان این که بین 20 تا 50 درصد موارد ابتلا به پرولاپس رکتوم به یبوست شدید افراد مرتبط می‌شود، اظهار داشت: رفع یبوست از طریق ملین‌های تغذیه‌ای یا حتی دارویی، درمان عفونت‌های انگلی، بررسی علت اسهال و رفع آن و حذف دیگر علل زمینه‌ای مهم ترین اقدام به منظور درمان پرولاپس رکتوم به ویژه در کودکان به شمار می‌رود.

 


جدیدترین برنامه‌ها برای ساخت آسمان‌خراش‌های چرخان با منظره 360 درجه نه‌تنها به بینندگان امکان مشاهده مناظر زیبا از شهر را می‌دهند، بلکه این مناظر هر 5/1 ساعت با گردش ساختمان تغییر می‌کنند.
یک معمار ایتالیایی از برنامه‌های بلندپروازانه خود برای ساخت برج‌های Dynamic در شهرهای جهان رونمایی کرده که با برخورداری از طبقات جداگانه هر 90 دقیقه حول یک مرکز بتونی به شکل 360 درجه می‌چرخند.
دو برج اول قرار است در دبی و مسکو ساخته شوند و شهرهای دیگر مانند میلان، لندن، پاریس، رم، نیویورک و میامی نیز در فهرست برخورداری از این آسمان‌خراش‌ها قرار دارند.
ایده این برج‌ها از دکتر دیوید فیشر از فلورانس و رئیس شرکت فناوری برج چرخشی بوده است.
فیشر ایده ساخت آسمان‌خراش‌هایی با حرکت دائمی را در پی مشاهده مناظر از آپارتمانی در منهتن الهام گرفته است.
وی در سایت خود مدعی شده که این ایده، آغازگر عصر جدیدی برای معماری است.
هر کدام از برج‌های ‌Dynamic همچنین به گونه‌ای طراحی شده‌اند که خودکفا بوده و برق مورد نیازشان را از نیروی باد و خورشید تامین می‌کنند.
بنا به این گزارش 79 توربین بادی روی هر طبقه قرار خواهد گرفت تا انرژی کافی برای تامین برق ساختمان را تولید کنند.
فیشر همچنین مدعی است که این ساختمان‌ها می‌توانند تغییرات آب و هوایی و دما را شناسایی کرده و انرژی را در سطح ساختمان تنظیم کنند.
این ساختمان‌های هوشمند می‌توانند دمای داخلی اتاق‌ها را به طور خودکار تنظیم کرده و برای مثال در تابستان دمای سردتر و در زمستان دمای گرم تر را ارائه کنند.
پروژه برج چرخنده دکتر فیشر در طراحی و معماری مبتکرانه بوده اما همچنین مراقبت از محیط زیست و فرآیند تولید صنعتی را به عنوان مسائل کلیدی در شهرهای آینده به رسمیت می‌شناسد.
این طرحها در سال 2008 رونمایی شدند و فیشر قصد داشت اولین ساختمان را تا سال 2008 در دبی تکمیل کند. اما تاخیرها در کسب مجوز برنامه‌ریزی و پیچیدگی‌های طراحی ساختاری و مشکلات موجود با عملکرد لوله‌کشی‌ها باعث به تعویق افتادن ساخت این برج‌ها شد.
فیشر بر این باور است که به محض دستیابی به مجوز و قرار گرفتن سازه‌های بتونی در جای خود، ساخت هر طبقه روی هسته تنها 6 روز طول خواهد کشید.
هر برج با استخر، باغ و آسانسورهایی برای خودروها طراحی شده، بدین معنی که افراد می‌توانند خودروی خود را بیرون از آپارتمانشان پارک کنند.
برج 80 طبقه دبی قرار است حدود 355 میلیون دلار هزینه داشته باشد در حالی‌که هزینه نهایی برج مسکو که توسط گروه ماتریکس ساخته خواهد شد، نامعلوم است.
جزئیات برج‌های دیگر هنوز منتشر نشده و جزئیات دقیق‌تر در مورد مجوز برنامه‌ریزی تمام برج‌ها در کنار زمان‌های مورد انتظار برای آغاز و تکمیل هنوز اعلام نشده است.
فیشر پیش از این اظهار کرده بود قصد ندارد اطلاعات زیادی ارائه کند و مایل است آن را به شکل «غافلگیرکننده» نگه دارد!

 


پزشکان آمریکایی در یک مطالعه جدید دریافتند که مواد غذایی غنی از اسیدهای چرب و اسیدهای آمینه می‌توانند به تولید انسولین در بدن کمک کنند.
این پزشکان با توجه به نتایج آزمایش فوق خاطر نشان کردند که مصرف انواع خاصی از مواد غذایی می‌تواند به افرادی که به تازگی دیابت نوع یک در آنها تشخیص داده شده کمک کند تا بدنشان حداقل تا دو سال دیگر پس از تشخیص بیماری مقادیری انسولین تولید و ترشح کند.
طبق یافته‌های این مطالعه اگر چه مصرف برخی مواد خوراکی نیاز به تزریق انسولین در مبتلایان به دیابت نوع یک را برطرف نمی‌کند اما مصرف غذاهای حاوی اسید آمینه‌ها و اسیدهای چرب امگا3 به معنی نیاز کمتر به تزریق انسولین است.
«الیزابت مایر-داوس»، نویسنده ارشد این مطالعه یادآور شد: پس از تشخیص دیابت نوع یک، وجود اسید آمینه‌هایی با زنجیره انشعابی و اسیدهای چرب زنجیره بلند در بدن حائز اهمیت است زیرا وجود این ریزمغذی های خاص، کنترل گلوکز را بهبود بخشیده و چه بسا که می‌تواند از بروز مشکلات و ناراحتی‌های بعدی ناشی از این بیماری تا حدی جلوگیری کند.
دیابت نوع یک در واقع اختلال در سیستم ایمنی بدن فرد است که در آن، سیستم ایمنی بدن به سلول‌های بتای تولیدکننده انسولین حمله می‌کند.به گزارش هلث‌دی نیوز، در این مطالعه 1300 جوان مبتلا که حداکثر 20 سال سن داشتند، تحت آزمایش قرار گرفتند و حدود 10 ماه بود که بیماری دیابت نوع یک در آنها تشخیص داده شده بود.
پس از دو سال محققان دریافتند که مقدار اسید آمینه «لوسین» و اسیدهای چرب امگا3 در بدن به میزان چشمگیر با افزایش سطح پپتید-C که وجود آن تاثیر مهمی در کنترل قندخون دارد در ارتباط است.
به بیان دیگر هرچه مقدار این ریزمغذی‌ها در بدن بیشتر باشد توانایی تولید انسولین در بدن تا مدتی پس از تشخیص دیابت باقی می‌ماند و علاوه بر آن از مشکلات بعدی ناشی از این بیماری کاسته می‌شود.

 


یک متخصص هماتولوژی گفت: زنان، ناقل بیماری هموفیلی هستند آنها خود بیمار نمی‌شوند و این در حالی است که این بیماری، بیشتر در افراد مذکر مشاهده می‌شود.
دکتر کامبیز داوری درگفت‌وگو با ایسنا اظهار داشت: هموفیلی نوعی بیماری ارثی است که در آن خون در محل بریده شده بند نمی‌آید. عارضه خونریزی در هموفیلی می‌تواند بسته به شدت اختلال ژنتیکی درجات مختلفی داشته باشد.
وی افزود: هموفیلی به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در این تقسیم‌بندی برخی بیماری‌ها هستند که از دید عمومی هموفیلی محسوب می‌شوند، ولی از نظر علمی این طور نیستند. بیماری هموفیلی به دلیل کمبود فاکتورهای 8 و 9 و 11 اتفاق می‌افتد.
داوری با اشاره به انواع هموفیلی عنوان کرد: انواع هموفیلی A و ‌B اختلالات انعقادی وابسته به کروموزوم جنسی هستند که به ترتیب بر اثر جهش‌هایی در ژن‌های فاکتور 8 و 9 ایجاد می‌شوند. جهش‌های فاکتور 8 موجب کمبود یا اختلال عملکرد عامل انعقادی 8 و جهش‌های ژن فاکتور 9 باعث کمبود یا اختلال عملکرد عامل انعقادی 11 می‌شوند.
این متخصص هماتولوژی درباره علایم این بیماری تصریح کرد: علایم اولیه هموفیلی، خونریزی‌های طولانی پس از خراش‌های کوچک است، تجمع خون در مفاصل ممکن است باعث خشک شدن مفصل شده و فرد را به طور کامل فلج کند یا خونریزی‌های غیرمنتظره‌ای در ماهیچه به وقوع بپیوندد. این بیماران معمولا با التهاب مفاصل روبه‌رو هستند، به همین دلیل در هنگام بروز درد و التهاب از راه رفتن عاجز می‌شوند.
داوری با اشاره به نحوه درمان این بیماری یادآور شد: هر دو فاکتور 8 و 11 به طور ژنتیکی از طریق کروموزوم X به صورت یک خاصیت مغلوب انتقال می‌یابد.
این بیماری درمان قطعی ندارد تقریبا تنها درمانی که واقعا موثر است تزریق فاکتور انعقادی شماره 8 خالص است که به دلیل قیمت بسیار گران این ماده زیاد در دسترس نیست.
این متخصص هماتولوژی خاطرنشان کرد: در حال حاضر ما برای اجرای طرح پیشگیری از به وجود آمدن بیماران هموفیلی به حمایت اساسی مسئولان و خیرین نیازمندیم، چرا که درمان هموفیلی سخت و داروهای مصرفی برای گرفتن فاکتور 8 به بیش از یک میلیون تومان در روز می‌رسد.

 


نتایج یک بررسی جدید در آلمان نشان داد دمپایی‌های پلاستیکی و رنگارنگ که در تابستان طرفداران بسیاری دارند، حاوی مواد سرطان‌زا هستند.
در این مطالعه آشکار شد این دمپایی‌ها حاوی مواد سرطان‌زایی هستند که از طریق پوست وارد بدن انسان می‌شوند.
رادیو تلویزیون دولتی آلمان در گزارشی در همین رابطه اعلام کرد: به تازگی تحقیقی روی مواد درون دمپایی‌های پلاستیکی تابستانی صورت گرفته که طی آن مشخص شد حاوی مواد شیمیایی سرطان‌زا هستند.
با توجه به نتایج این تحقیق متخصصان آلمانی توصیه می‌کنند اگر با وجود اطلاع از این مطلب هنوز به استفاده از این دمپایی‌ها علاقه دارید توصیه می‌شود که هنگام استفاده از آنها حتما جوراب بپوشید. علاوه بر این توصیه می‌شود از دمپایی‌هایی که به ویژه بوی خاصی می‌دهند و به اصطلاح عطری هستند، استفاده نشود.
به گزارش دویچه‌وله، در این آزمایش معلوم شد در بسیاری از کفش‌ها و دمپایی‌های پلاستیکی ماده خطرناکی موسوم به «هیدروکربن آروماتیک» وجود دارد و این ماده سرطان‌زا است.
در این آزمایش آشکار شد که این ماده منجر به تحریک پوست و آلرژی‌های مختلف می‌شود و در موارد شدیدتر حتی می‌تواند سبب ابتلا به سرطان شود.در این آزمایش همچنین در هفت جفت دمپایی فلز سنگین یافت شد. هر چند فلز سنگین از طریق پوست وارد بدون نمی شود اما زمانی که این دمپایی‌ها به زباله تبدیل شوند، سرب و کرومی که در آنها وجود دارد، سلامت محیط زیست را به خطر می‌اندازند.

 


دریاچه «وستوک» که در 400 متری اعماق یخ‌های شرق جنوبگان قرار گرفته به عنوان بزرگ‌ترین دریاچه زیریخی در سردترین نقطه کره زمین شناخته شده است.
جنوبگان نام قاره‌ای است که اطراف قطب جنوب زمین را دربرگرفته و تقریبا تمام سطح آن پوشیده از یخ است و به همین دلیل به عنوان سردترین نقطه کره زمین شناخته شده است. وجود دریاچه زیریخی وستوک در سال 1993 میلادی توسط امواج لیزری و ماهواره‌ای تأیید شد.
دریاچه وستوک نه تنها به عنوان بزرگ ترین دریاچه زیریخی جنوبگان شناخته شده بلکه وجود این حجم وسیع آب در تاریکی مطلق و یا منابع غذایی محدود در اعماق زمین آن را به مکانی جذاب برای محققان و دانشمندان سراسر جهان تبدیل کرده است.
گروهی از دانشمندان روسی پس از یک دهه تلاش و حفاری‌های سخت و دشوار، بالاخره در سال گذشته میلادی (2013) توانستند برای نخستین بار به سطح این دریاچه دسترسی پیدا کنند. این دانشمندان سپس به بررسی یخ‌های قسمت‌های مرکزی دریاچه پرداختند. مطالعات نشان می‌دهد که این توده‌های یخی این دریاچه تا پیش از این، بخشی از آب دریاچه بودند که به تدریج منجمد شده و تبدیل به توده‌های عظیم یخی شده‌اند.
تحقیقات قبلی حاکی از میزان اندک تجمع میکروب‌ها در این ناحیه بوده است با این حال امکان وجود یک سیستم پیچیده میکروبی برای باکتری‌ها و قارچ‌ها در این دریاچه هست.
به گزارش پایگاه اینترنتی ای‌ان‌ان، با وجود اینکه هنوز برای اعلام نظر نهایی درباره حیات در اعماق یخ‌های قطب جنوب زود است اما با این حال دانشمندان اشاره کردند که دریاچه وستوک میلیون‌ها سال در معرض تماس با جو بوده و در آن زمان زنجیره پیچیده و متنوعی از موجودات زنده کوچک در این دریاچه زندگی می‌کرده‌اند.

 


کارشناسان مطالعات جوی و یخچال‌های طبیعی در بررسی‌های اخیر خود تاکید کردند هنوز نمی‌توان دلیل قطعی تشدید پدیده ذوب یخ‌ها و یخچال‌ها در قطب‌های شمال و جنوب را عنوان کرد.
این کارشناسان گفتند: اطلاعات دریافتی از ماهواره‌های جوی هنوز آن قدر کافی نیست که بتواند پاسخگوی این سؤال کلی باشد که آیا ذوب یخ‌ها در گرینلند و جنوبگان به علت پدیده گرمایش جهانی یا به دلیل یک دوره گرما پیش از فرا رسیدن دوباره دوره سرما در برخی چرخه‌های طبیعی طولانی مدت است. به همین دلیل و با وجود حدود 9 سال بررسی دقیق، کارشناسان مطالعات جوی هنوز نتوانسته‌اند پاسخی قطعی برای این سؤال بیابند.
این سؤال بسیار جدی است زیرا به نظر می‌رسد روند ذوب یخچال‌های طبیعی همچنان رو به افزایش است و در نتیجه تا سال 2100 میلادی، سطح آب دریاها حدود 43 سانتیمتر بیش از پیش‌بینی‌های اولیه افزایش خواهد یافت. به این ترتیب زندگی صدها میلیون نفر از ساکنان دهانه خلیج‌ها، دلتاها، جزایر مرجانی و حاشیه رودهای بزرگ شهری با خطر جدی نابودی مواجه خواهد شد.
«برت ووترز»، متخصص یخچال‌های طبیعی در دانشگاه بریستول انگلیس و کلرادوی آمریکا و همکاران وی با انتشار گزارشی در نشریه «نیچر ژئوساینس» تاکید کردند که برای پیداکردن دلیل قطعی تشدید پدیده ‌‌‌‌ذوب یخ‌ها نیاز به دریافت اطلاعات بیشتر و گسترده‌تری از ماهواره‌های مطالعاتی است.
به گزارش روزنامه گاردین، هدف اصلی در این مطالعات بررسی قطعات یخی سرزمین‌های گرینلند و جنوبگان است زیرا این دو ناحیه بیش از 99 درصد یخ‌های کره زمین را در خود جای داده‌اند که در صورت ذوب کامل این یخ‌ها، سطح آب دریاها 63 متر بالا می‌آید.

 


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10