شاهد امروز، قاضی فرداست (یادداشت روز) |
|
کیهان و خوانندگان |
|
غزل (گفت و شنود) |
|
گزارش اخلال در بازار ارز بهزودی در مجلس قرائت میشود |
|
قاضی سراج خبر داد گزارش حادثه کارون 3 روی میز رئیس قوه
قضائیه |
|
معاون وزیر صنعت خبر داد ترخیص کالاهای اساسی و دارو با دستور
ویژه روحانی |
|
با احکام جداگانه رئیس جمهور امین زاده و نوبخت معاون حقوقی و
برنامه ریزی رئیس جمهور شدند |
|
تایم: حاصل معامله بزرگ با آمریکا درج نام ایران در محور شرارت بود
(خبر ویژه) |
|
مجلس با احمدینژاد تعارف نداشت با روحانی هم همینطور (خبر ویژه) |
|
اینترپرس سرویس:تحریمها دهنکجی به مردم ایران است (خبر ویژه) |
|
وقتی که قافیه تقلب تنگ میآید ! (خبر ویژه) |
|
|
|
|
این روزها نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی با یکی از بزرگترین و
سرنوشتسازترین آزمون دوره نمایندگی خود روبرو هستند و نه فقط چشم مردم، که نگاه
شهداء نیز به آنان دوخته است و در انتظار که عهد خویش با مردم و خدای مردم را چگونه
به جا میآورند؟ و آیا در جریان رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهور محترم،
پستهای وزارت را که امانتهای الهی است به اهلش واگذار میکنند و یا خدای نخواسته،
برخی از ملاحظات بیرون از دایره مسئولیت الهی و رسالت نمایندگی نظیر رودربایستیها،
وعده و وعیدها و قول و قرارهای حزبی و گروهی مانع از آن خواهد شد که وظیفه مقدس
نمایندگی مردم را آنگونه که خدای سبحان میپسندد و منافع مردم خون داده و خون دل
خورده در آن است، به انجام برسانند ... و در این باره گفتنیهایی هست؛ 1- اصرار
و تأکید پیدرپی آقای دکتر روحانی بر ویژگیهایی نظیر دوری از تنش، خدمت به مردم،
رعایت اعتدال در تصمیمها و برخوردها، قانونگرایی، مبارزه با فساد اقتصادی، دفاع
از منافعملی در مقابل زورگویی و باجخواهی بیگانگان، تعهد نسبت به نظام، خون شهداء
و آموزههای اسلامی و انقلابی، تلاش برای توسعه علمی و فناوری و... با هویت و سوابق
شناخته شده برخی از گزینههای پیشنهادی نظیر حضور در فتنه آمریکایی- اسرائیلی88،
آلودگی به فساد اقتصادی، تنشآفرینی، عدمتعهد نسبت به آموزههای اسلامی و انقلابی
و... همخوانی ندارد. بنابراین درباره حضور این افراد در فهرست وزرای پیشنهادی فقط
دو احتمال وجود دارد یا این که آقای روحانی- با عرض پوزش- در شعارها و اظهارنظرهای
خود صادق نبوده است! و یا آن که معرفی وزرای مورد اشاره به ایشان تحمیل شده است. و
اما، سوابق دکتر روحانی روشن است و نشانهای از پلشتیهای یاد شده در آن نیست. از
این روی بهآسانی میتوان نتیجه گرفت که احتمال دوم صحت دارد و برخی از افراد در
فهرست وزرای پیشنهادی به ایشان تحمیل شده است و هیچ حالت و احتمال دیگری قابل تصور
نیست. هست؟! بنابراین بدون کمترین تردیدی باید گفت که آقای روحانی برای رهایی از
حضور تحمیلی این عده در کابینه خود که تهدیدی جدی و خطرناک برای دولت ایشان هستند،
چشم امید به رأی عدم اعتماد مجلس دوخته و دست یاری به سوی نمایندگان مجلس دراز کرده
است. روحانی شخصیت باهوشی است و امیدوار است که نمایندگان محترم مردم نیز با هوش و
درایت خود پیام ضمنی ایشان را دریافت کرده باشند. آیا نمایندگان محترم به این نکته
مهم توجه کردهاند که آقای روحانی با وجود اطلاع دقیق از سوابق سوء برخی از وزرای
پیشنهادی همچنان بر آموزههای ارزشی مورد نظر خود تاکید میورزد؟ ایشان با این
تاکیدهای مکرر میخواهد به نمایندگان محترم پیام بدهد که افراد یاد شده تحمیلی
هستند و حذف آنان از فهرست وزرای پیشنهادی کمک برجسته مجلس به رئیس جمهور منتخب
است. کجای این فرمول نقص دارد؟ سوابق روشن آقای روحانی یا کارنامه سیاه برخی از
وزرای پیشنهادی؟! 2- حضور در فتنه آمریکایی- اسرائیلی 88 اگرچه هیچ توجیهی غیر
از وطنفروشی و خیانت ندارد و جایگاه کسانی که در فتنه حضور داشتهاند، زندان است و
نه وزارت ولی برخی از وزرای پیشنهادی علاوه بر دست داشتن در فتنه 88 به دلیل
کارنامه ناکارآمدی که در مسئولیتهای قبلی خود داشتهاند و یا ناهمخوانی سوابق کاری
و تخصصی آنان با وزارتخانههای پیشنهادی، شایستگی و صلاحیت لازم برای تصدی پستهای
پیشنهادی را ندارند. این ناهمخوانی در سالهای اولیه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی
تا حدودی قابل توجیه بود، اگرچه در آن سالها نیز بیشترین تلاش برای همخوانی هرچه
بیشتر وزیران با پستهای مربوطه صورت گرفته بود. اما امروزه یعنی 34 سال بعد از
پیروزی انقلاب و سابقه برپایی و تشکیل 10کابینه، بهکارگیری افراد بیتخصص و
ناهمخوان با وزارتخانههای پیشنهادی، اهانت به چرخه کارآمدی نظام است و مفهومی جز
تبدیل وزارتخانهها به مراکز کارآموزی! ندارد. کسی که حتی یک روز هم سابقه مدیریت
کلان نداشته است چگونه میتواند در رأس یک وزارتخانه عریض و طویل قرار گیرد؟ و یا
کسی که در وزارتخانه تحت تصدی قبلیاو، دهها فساد کلان اقتصادی با پروندههای هنوز
مفتوحه اتفاق افتاده است با کدام انگیزه برای وزارت پیشنهاد شده است؟! بیداری
اسلامی به گواهی همه شواهد موجود و اعتراف مستند دشمنان تابلودار بیرونی، برخاسته و
مولود انقلاب اسلامی است و کمترین نتیجه آن مصادره عقبههای استراتژیک آمریکا و
متحدانش به نفع جمهوری اسلامی ایران بوده است و بسیاری از کشورهای منطقه را به
خاکریز ایران در مقابل تهاجم غرب تبدیل کرده است. آیا گزینه پیشنهادی برای وزارت
امور خارجه، با این موج عظیم همخوانی دارد و میتواند از این موج پرخروش به نفع
ایران اسلامی بهرهگیری کند؟! و... 3- شماری از نمایندگان محترم مجلس که در
سلامت و پاکبازی آنان کمترین تردیدی نیست، محکوم کردن و اعلام برائت از فتنه 88 را
یکی از شرایط لازم برای رأی اعتماد به گزینههایی دانستهاند که در فتنه یاد شده
حضور داشته و فعال بودهاند. دراینباره باید گفت؛ اگرچه اعلام برائت از فتنه
آمریکایی- اسرائیلی 88 ضروری است ولی توبه کسی که مرتکب جنایت شده است به رابطه
میان او و خدا مربوط است و آنهمه نیز در کلام خدا و روایات اهل بیت علیهمالسلام به
آن سفارش و تأکید شده است. اما در هیچ یک از آموزههای دینی و نظامهای حقوقی توبه
بعد از ارتکاب جرم، مانع مکافات مجرم نیست، مثلاً مجازات کسی که مرتکب سرقت یا قتل
و جنایت شده است با توبه کردن، برداشته نمیشود- اگرچه توبه به خاطر کوتاهی و قصور
در انجام تکالیف دینی فردی حکم دیگری دارد که با احکام مربوط به حقالناس متفاوت
است- و اما، فتنهگران دست به جنایت بزرگی زدهاند که دروغ گفتن و حتی قسم دروغ
خوردن هم با آن قابل مقایسه نیست و چه تضمینی هست که برای دست زدن به فتنهای دیگر،
ابراز توبه نکنند؟! وضعیت فتنهگران از دو حال خارج نیست، یا این که با علم و آگاهی
دست به خیانت زدهاند و یا به اندازهای کمدان و کجفهم بودهاند که ناآگاهانه با
فتنه همراه شدهاند. در حالت اول به جرم خیانت و در حالت دوم به علت کمدانی و
کجفهمی شایستگی حضور در مسئولیتهای حساس را ندارند. این یک اصل و قاعده عقلی و
منطقی است. کسی که در تمام مدت با سران فتنه همراه و در خدمت آنها بوده است و با
مشاهده جنایاتی نظیر آشوبهای خیابانی، اهانت به ساحت عاشورای حسینی(ع)، پاره کردن
تصویر مبارک حضرت امام(ره)، حمایت آشکار مثلث آمریکا و اسرائیل و انگلیس و برخی از
سران خودفروخته عرب و تمامی گروههای ضدانقلاب و تروریست از فتنهگران و دهها
جنایت دیگر نه فقط از فتنه کنارهگیری نکرده بلکه با سران و عوامل فتنه همصدا و
همگام بوده است، چگونه میتواند با ابراز ندامت یا محکومیت شفاهی فتنه، شایستگی
تصدی یک وزارتخانه را داشته باشد؟! کفش دزد را بعد از پس دادن کفشهای مردم، تحمل
مجازات دزدی و توبه از گناهی که مرتکب شده است به مسجد راه میدهند ولی در کجای
دنیا کفش دزد را پیشنماز میکنند؟! شاهد امروز، قاضی فرداست و از نمایندگان
محترم مجلس که به فردای قیامت و شمار اعمال در روز شمارین میاندیشند انتظار آن
است- و تکلیف الهی و رسالت نمایندگی آنها نیز- امانت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران
که خونبهای شهیدان است را به نااهلان نسپارند. در این باره باز هم گفتنیهایی
هست که به بعد میگذاریم. حسین شریعتمداری
|
|
|
سامانه پیام کوتاه 30002323 33110065 ساعت 3 تا 6 بعدازظهر 33916546 تمام
ساعات شبانهروز * همانطور که رهبر معظم انقلاب به مسئولین صندوقها فرمودند رای
مردم امانت است ما مردم به نمایندگان محترم مجلس نیز عرض میکنیم که رای ما به شما
هم امانت است برای پاسداشت صداقت آن باید به وزرای پیشنهادی دولت از جمله چند وزیر
که کارنامه درخشانی در گذشته نداشتهاند با دقت و شجاعت و بدون رودربایستی و
وابستگی جناحی تصمیمگیری کنند و رای بدهند. یک هموطن تهرانی * اگر یکی از
شرایط وزیران دولت را نظم و انضباط و قانونمداری و قانونگرایی در نظر بگیریم
کسانی که در فتنه 88 قانون کشور را زیر پا گذاشتند و رای اکثریت را نادیده گرفتند
چگونه میتوانند در مسند وزیر و مجری قانون باشند؟ بدری * به نمایندگان محترم
مجلس عرض میکنم ملت با همه نیرو در میدان ایستاده است. از جیغ و فریاد چند نفر
رانتخوار بدسابقه و... نهراسید که خدا پشتیبان شماست سجده شکر بجای آورید که در
نظامی کار میکنید که در دنیا حقیقتا بینظیر است و فقیهی عادل و با بصیرت و حکیم و
دیدهبانی امین، مدیر و مدبر در راس آن است با توجه به اوضاع کشورهایی که بیداری
اسلامی آنها را به حرکت درآورد و بیدقتیها و غفلتها دوباره آنها را به مرحله
قبل برگرداند. باید عبرت گرفت و هر لحظه خدا را شاکر بود. کردبچه * امیدواریم
نمایندگان ملت در رای اعتماد خویش به وزراء فقط مصلحت انقلاب و نظام را مد نظر قرار
بدهند و ثابت کنند که بر سر اصول تحت هیچ شرایطی معامله نمیکنند. 9608---0935
* با معرفی شدن وزیر پیشنهادی برای وزارت نفت در کابینه جدید میخواهم عرض کنم آقای
روحانی رئیسجمهور محترم شروع مایوسکنندهای داشتند. تنها امیدمان به مجلس شورای
اسلامی است که منافع ملت و انقلاب را به منافع حزبی و گروهی ترجیح بدهد.
1714---0912 * باید کاری کرد که کشور از انحصار 30 ساله خارج شود. ترکیب کابینه
پیشنهادی نشان میدهد که آقایان نمیخواهند انحصار گذشته از بین برود و مدیران تازه
نفس وارد میدان شوند. 4654---0930 * آزموده را آزمودن خطاست. از نمایندگان
محترم مجلس شورای اسلامی میخواهم در دادن رای اعتماد به افراد و خصوصا گزینه وزارت
نفت تقوا، درایت، کاردانی، روحیه جهادی، پاکدستی، حسن سابقه عملکرد و توانمندی را
مد نظر قرار دهند. عینآبادی از تهران * معرفی برخی افراد مسئلهدار و بعضا
همراه فتنه برای کابینه شاید برای رد صلاحیت آنهاست و شانتاژگری تکراری که «دیدید
گفتیم نمیگذارند کار کنیم!» هرچند باید رد صلاحیت شوند. دوستدار کیهان- حجازی
* بنده از ادعای فراجناحی بودن آقای رئیسجمهور فقط این مطلب را فهمیدهام که جناح
کارگزاران باید رشته امور کشور را به دست بگیرند. کابینه پیشنهادی به مجلس همین
واقعیت را نشان میدهد. حسینی * یک فرهنگی قدیمی هستم با شناختی که از آقای
نجفی وزیر پیشنهادی آقای رئیسجمهور برای آموزش و پرورش دارم عرض میکنم هیچ سنخیتی
بین او و این وزارتخانه وجود ندارد. حق این است که رسانهها در این مورد ساکت
نباشند و واقعیتها را در این مورد بیان کنند. م-ش * تنها امید ما به مجلس
است که جلوی وزیر شدن افرادی را که سابقه اشرافیگری داشته و از فتنهگران 88 حمایت
کردهاند بگیرد و رای اعتماد ندهد. 0031---0912 * نمایندگان محترم مجلس در
بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی آقای رئیسجمهور نباید به راحتی از کنار قرارداد ننگین
کرسنت که توسط آقای زنگنه وزیر وقت نفت بدون اطلاع دیگر مسئولین و مجلس منعقد شده
بگذرند. 5165---0919 * آقای هاشمی رفسنجانی در اظهارات اخیرشان گفته مأیوس
کردن مردم گناهی بزرگ است. میخواستم عرض کنم چرا ایشان در طول 8 سال گذشته خلاف
این گفته عمل کردند. ولی امروز که فرد مورد نظرشان روی کار آمده به یادشان افتاده
که صحبت از امید بکنند. نیکنام * آقای هاشمی در ملاقات با سولانا در مورد
سیاست خارجی هشت سال اخیر ایران تعابیری به کار برد که باید گفت ما با داشتن چنین
دوستانی، دیگر هیچ نیازی به دشمن نداریم. 5663---0916 * هجمه اخیر جریانهای
فکری ناسالم علیه کیهان حرکتی است که از دورههای قبل و در دو دولت هفتم و هشتم
وجود داشت و دوباره بازسازی شده است. اما همیشه حق بر باطل پیروز است و سابقه
تاریخی انقلاب اسلامی گواه این ادعاست. فتنهگران و سران مزدبگیر آنها با
ارفاقهایی که نظام اسلامی به آنها کرد باز نتوانستند به سوی مردم برگردند چرا که
چرب و شیرین دنیا آنها را مسخ کرده و به همین دلیل هر کس و هر آن چه موجب رسوایی
آنها شده را مورد هجمه قرار میدهند تا شاید آرام گیرند فقط طبق قانون و قاعده شخص
رئیسجمهوربا انتخاب مردم تغییر کرده ولی روش و رویه همان است که بود و دشمن نیز
بیرحمتر و ناامیدتر از قبل و نوکرانش پرروتر از همیشه بر انقلاب و اصحاب انقلاب
میتازند. محمودی * تعداد شعب کلیه بانکها در شهرک بزرگ «خانه اصفهان» که
جزء منطقه 8 شهرداری اصفهان است بسیار کم میباشد. از روسای بانکهای اصفهان
درخواست افزایش شعب را دارم. هموطن ساکن شهرک خانه اصفهان * دانشجویان
دانشگاه فنی و مهندسی نوین گلبهار از داشتن کتابخانه، اینترنت، سالن مطالعه محروم
هستند. کارهای اجرایی یعنی امور اداری توسط دو نفر کارمند انجام میشد که به دلیل
پرداخت نشدن حقوقشان تسویه کردهاند. تو را به خدا بنویسید مسئولین امر به داد این
مرکز علمی برسند. 9583---0915 * کیهان مورخ 20 مرداد 1392 از اجرای عملیات
پیاده راه میدان تجریش تا میدان قدس خبر داده است و این در حالی است که حدود 15 سال
است که سیل بینظیری که در شمیران در مسیر میدان قدس و میدان تجریش بهطرف پائین
جاری شد اثراتش هنوز بر درختهای تنومند خیابان دکتر شریعتی قابل مشاهده است.شهرداری
باید برای جلوگیری از تکرارآن فاجعه اقدام کند تا اینبار، سیلاب به ایستگاه متروی
شمیران نیزآسیب نرسانده و خدای نخواسته باعث تلفات مالی وجانی نشود. مرتضی
رهبانی
|
|
|
گفت: یکی از عوامل فتنه که پس از دستگیری با حضور در برنامه تلویزیونی توبه هم
کرده بود در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته است؛ پرداخت یارانه به مردم یکی از
عوامل موثر در پیروزی احمدینژاد در انتخابات سال 88 بوده است! گفتم: ولی تا سال
88 که هنوز پرداخت یارانهها به تصویب نرسیده و انجام نشده بود! گفت: چه عرض
کنم؟! گفتم: یارو غزلی را در یک محفل خواند و ادعا کرد که خودش آن را سروده است.
به او گفتند؛ ولی این غزل در دیوان حافظ است. طرف گفت؛ حافظ آن را از من دزدیده
است! گفتند شما که در دوران حافظ هنوز به دنیا نیامده و حضور نداشتی! و یارو گفت؛
خب! اگر بودم که نمیگذاشتم غزلم را بدزدد!
|
|
|
رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: گزارش نوسانات بازار ارز
بعد از رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی در صحن علنی مجلس قرائت میشود.
محمدعلی پورمختار در نشست خبری خود با خبرنگاران، به روزرسانی در رسیدگی به
پروندههای مهم را از برنامههای اساسی و جدی این کمیسیون دانست و تصریح کرد: از
دوره مجلس هشتم نزدیک به 1300 پرونده به کمیسیون اصل 90 به ارث رسید که تاکنون بیش
از 700 پرونده را مورد رسیدگی قرار دادهایم و مختومه شدهاند. وی با بیان اینکه
علاوه بر تشکیل چند کمیته در کمیسیون اصل90، 16 کارگروه نیز متشکل از نمایندگان
مجلس تشکیل شده، به بیان اسامی تعدادی از این کارگروهها پرداخت. پورمختار از
کارگروههای کارآمدسازی مجلس و نمایندگان، بانکها، حمایت از تولید و جهاد اقتصادی،
انحصار، گمرکات، واردات و صادرات، حمایت از سرمایهگذاری داخلی و خارجی، زمین و
منابع طبیعی، بررسی طرز کار قوه قضائیه، مبارزه با فساد اداری و اقتصادی، بررسی
واگذاریهای اصل 44 قانون اساسی، نفت و انرژی و همچنین بهداشت و درمان به عنوان
برخی کارگروههای کمیسیون اصل 90 نام برد. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس در بخش
دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: رهبر معظم انقلاب در سالهای گذشته تدابیری داشتند
که از سوی دفتر ایشان ابلاغ شد که از جمله آنها موضوع جهاد اقتصادی و امر حمایت از
تولید و ضرورت مبارزه با فساد است. وی افزود: در برخی مواقع هم رهبری نسبت به
عدم تسریع در مبارزه با فساد اقتصادی گلهمند شدند که ما این موضوعات را در کمیسیون
اصل 90 در دست بررسی داریم. پورمختار با بیان اینکه ما از عملکرد مدیرانی که در
کمیسیون اصل 90 پروندههایی دارند، بانک اطلاعاتی تهیه کردهایم، گفت: در مقاطع خاص
و حساس راجع به اشخاصی که کاندیدا میشوند و یا حتی برخی وزرای پیشنهادی دولت فعلی،
اطلاعاتی را از این بانک اطلاعاتی به نمایندگان مجلس با دستگاههای ذیربط اعلام
میکنیم. رئیس کمیسیون اصل 90 مجلس یادآور شد: از ظرفیت نمایندگان مجلس در دو
جهت دیگر نیز استفاده خواهیم کرد؛ اول اینکه نمایندگان به عنوان ناظرین کمیسیون اصل
90 در حوزههای انتخابیه نظارت کنند که این مساله را طی 8 ماه گذشته به همه
نمایندگان اعلام کردیم. وی افزود: همچنین با توجه به اینکه بیشتر نمایندگان مجلس
در شوراها و کارگروههای مختلف عضو هستند، از آنان خواستهایم که اگر در آنجا هم
با مواردی مواجه شدند، آن را به کمیسیون اصل 90 گزارش دهند. پورمختار با تاکید
بر اینکه در پایان دوره نهم مجلس گزارش راهبردی از طرز کار قوای سهگانه تهیه
میکنیم، افزود: از 4 هزار شکایتی که در طول دوره نهم به کمیسیون اصل 90 واصل شده،
همه آنها در دست رسیدگی هستند. «رسیدگی به هزار و 300 شکایت در کمیسیون تمام شده
و حدود هزار فقره شکایت نیز خارج از صلاحیت کمیسیون تشخیص داده شد و راهنماییهای
لازم در این زمینه صورت گرفت و مابقی شکایات بین کمیتههای مختلف کمیسیون برای
بررسی توزیع شدهاند». وی افزود: پروندههای سنگینی که دارای عوارض و آثار
بینالمللی هستند، در کمیته ویژه کمیسیون اصل 90 مورد رسیدگی قرار میگیرند که
دارای طبقهبندی بالایی هستند. پورمختار با یادآوری اینکه اتمام دوره دولت
تاثیری در ادامه رسیدگی کمیته اصل 90 به شکایات و پروندهها یا بررسی پروندهها در
قوه قضائیه ندارد، گفت: ما پروندههایی در حوزههای مختلف از جمله نفت و انرژی،
منابع طبیعی و زمین، صادرات و واردات و تخلفهایی که در این دو حوزه انجام شده،
معوقات بانکی و نظارت بانکی داریم. وی با بیان اینکه گزارش نوسانات بازار ارز
بعد از رای اعتماد مجلس به وزرای پیشنهادی در صحن علنی قرائت میشود، گفت: یک
شکایتی مجمع عمومی بانکها درباره تهاتر 74 هزار میلیارد تومانی بدهی دولت به
بانکها داشتیم که این مساله هم در دست رسیدگی است که انشاءالله گزارش آن ارائه
خواهد شد. پورمختار اضافه کرد: آنچه در بایگانی کمیسیون اصل 90 درباره 4 الی 5
وزیر پیشنهادی وجود داشت را استخراج کردیم که به مجلس منعکس میشود. رئیس
کمیسیون اصل 90 مجلس در بخش پایانی سخنانش گفت: ما 109 فقره پرونده درباره امور
بانکی و موسسات مالی و اعتباری و قرضالحسنهها، 37 فقره پرونده درباره نفت و
انرژی، 30 فقره پرونده درباره عملکرد دولت و 25 فقره درباره زمینخواری و
سوءاستفاده از منابع طبیعی داریم. وی افزود: همچنین 25 فقره در مورد عملکرد
مجلس، 10 فقره پرونده درباره شرکتهای خودروساز، 8 فقره درباره گمرک و تخلفات آن، 7
فقره پرونده در حوزه زیستمحیطی، 7 فقره پرونده درباره مالیات و تخلفات این حوزه و
5 فقره پرونده در حوزه قوه قضائیه در کمیسیون مفتوح است. به گزارش فارس، به گفته
پورمختار، 5 فقره در مورد مخابرات و ارتباطات و همچنین 5 فقره پرونده درباره مناطق
آزاد تجاری و صنعتی نیز در دستور کار اصل 90 قرار دارد که تلاش میشود در ماههای
آینده گزارش آنها برای قرائت در صحن علنی مجلس آماده شود. همچنین رئیس کمیسیون
اصل 90 با اشاره به موضوع همراهان رئیسجمهور سابق در نیویورک اعلام کرد: در اینجا
رسما اعلام کنم که در این خصوص سفری توسط همسر و فرزند بقایی به نیویورک انجام نشده
و کمیسیون شجاعانه اعلام میکند هر جا اشتباهی در گزارش خود داشته باشد، آن را
تصحیح خواهد کرد که بدین وسیله آن بخش گزارش را تصحیح میکنیم.
|
|
|
معاون دادستان کل کشور گفت: گزارش تیم بررسی حادثه سد کارون 3 تهیه و تقدیم
رئیس قوهقضائیه شد. قاضی ناصر سراج در گفت وگو با مهر اظهار داشت: پس از ابلاغ
12 مرداد رياست قوه قضائيه به دادستان كل كشور حجت الاسلام محسني اژه ای، در مورد
بررسي دقيق حادثه درياچه سد كارون ، بلافاصله هيئتي از سوي وی تشكيل و در اولين
پرواز صبح 13 مرداد عازم اهوازشد. وی افزود : این هیئت متشکل از قضات دادستانی
کل کشور و بازرس ویژه سازمان بازرسی به سرپرستی بنده بلافاصله تحقیقات همه جانبه
درخصوص حادثه را آغاز کرده و در طی تحقیقات به نتایج خوبی دست پیدا کردیم. معاون
دادستان کل کشور ادامه داد: با تکمیل تحقیقات نتیجه بررسیهای تیم بررسی حادثه به
رئیس قوه قضائیه تقدیم شد که سخنگوی قوه قضائیه درباره این گزارش اطلاع رسانی خواهد
کرد. در حادثه ای که عصر روز چهارشنبه 9 مرداد در دریاچه سد کارون 3 رخ داد ؛
مسافرانی که برای گذر از رودخانه همراه مینی بوس سوار لنج شده بودند در آب سقوط
کردند.در این حادثه 16 تن از مسافران غرق شدند که 4 نفر از آنها نجات پیدا کردند و
12 مسافر دیگر که اغلب زن و کودک بودند جان باختند . پس از این حادثه رئيس قوه
قضائيه با صدور دستوري دادستان كل كشور را مأمور بررسي حادثه درياچه سد كارون كرد و
از وی خواست تا با ارسال هیئتی ویژه به منطقه موضوع بررسی و نتیجه به وی منعکس شود.
|
|
|
معاون بازرگانی داخلی وزیر صنعت از ترخیص کالاهای اساسی و دارو با دستور ویژه
روحانی رئيسجمهور خبر داد. حسن رادمرد در گفتوگو با فارس، گفت: با دستور ویژه
رئيسجمهور کالاهای اساسی و دارو با ارز 1226 ترخیص میشود و مابهالتفاوت ارز 1226
و ارز مبادلهای را دولت به صورت یارانه پرداخت میکند. وی در واکنش به این سؤال
که این یارانه از چه محلی پرداخت میشود؟ گفت: از هر محلی که پرداخت شود، باید
بازگردانده شود که در آینده نزدیک ساز و کار آن مشخص و اعلام میشود. معاون وزیر
صنعت گفت: این تصمیم برای حفظ قدرت خرید مردم و همچنین جلوگیری از افزایش قیمت
کالاهای اساسی و دارو اتخاذ شده است.
|
|
|
رئیس جمهوری در احکام جداگانه ای معاون حقوقی و معاون برنامهریزی و نظارت
راهبردی را منصوب کرد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،حسن روحانی ،
در حکمی الهام امینزاده را به عنوان معاون حقوقی رئیسجمهور منصوب کرد. همچنین
، رئیس جمهور در حکمی محمدباقر نوبخت را به عنوان معاون برنامهریزی و نظارت
راهبردی و سرپرست معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیسجمهور منصوب کرد.
|
|
|
مجله آمریکایی تایم میگوید محمدجواد ظریف وزیر خارجه پیشنهادی به مجلس ایران
از اعضای تیمی بودند که دنیا در معامله بزرگ با آمریکا در مذاکرات بودند اما
سرانجام رئیسجمهور وقت آمریکا ایران را در «محور شرارت» طبقهبندی کرد. تایم در
تحلیلی نوشت: ظریف طی سالهای 2007-2002 نماینده ایران در سازمان ملل بود و معرفی او
به منزله پرش در سیاست خارجی تعبیر شده است... ظریف در سال 2003 جزو اعضای تیم
مذاکرهکننده ایران بود. در آن سال این تیم با آمریکا بر سر برنامه هستهای، معامله
بزرگ انجام داد اما این روند مذاکرات به دنبال آنکه «جورج بوش» رئیسجمهور وقت
آمریکا، ایران را همراه با کرهشمالی و عراق در محور شرارت طبقهبندی کرد رها شد.
تایم افزود: دو سال قبلتر از آن یعنی در 2001 ظریف نماینده اصلی ایران در «کنفرانس
بن» بود که بازیگران منطقهای را بعد از تهاجم نظامی آمریکا به افغانستان و بیرون
راندن طالبان از این کشور، گرد هم آورده بود. «جیمز دابینز» همتای آمریکایی ظریف در
این اجلاس که امروز فرستاده ویژه اوباما به افغانستان است بعدها در خاطراتش از ظریف
به عنوان یک ایرانی دارای رفتاری پسندیده و خوب و جدیت در انجام کار یاد کرد.
این دو مقام، در حاشیه کنفرانس بن بارها با یکدیگر بطور خصوصی ملاقات داشتند و بر
سر موضوعات مختلف و دستیابی به یک معامله گفتوگو کردند که در نهایت امر این معامله
به انجام رسید که چند هفته بعد «حامد کرزای» کرسی ریاستجمهوری افغانستان را بدست
گرفت. این مجله مینویسد: اما نباید هم دچار توهم شد که با روی کارآمدن ظریف، یخ
روابط ایران و آمریکا یک شبه ذوب میشود. «ادوارد لاک» از مقامات سابق بلندپایه
سازمان ملل اظهار میدارد: «به آنهایی که انتخاب ظریف به وزارت خارجه ایران را جشن
گرفتهاند باید گفت دست نگه دارید و قدری محتاط باشید». تایم مینویسد: هرچند
ظریف چهره مقبولتری است اما در این تحول جدید، بنیان آرمینایی روابط ایران و
آمریکا آخرین چیزی است که تغییر خواهد کرد نه اولین آن ... به رغم آنکه در تهران
تغییری برجسته اتفاق افتاده و موضع ایران در مقابل غرب قدری تغییر کرده است، برعکس
در واشنگتن از شدت احساسات تند و غلیظ جنگطلبان چیزی فروکش نکرده است. دقیقا در
همان روزی که مشخص شد ظریف برای تصدی مقام وزارت خارجه ایران در نظر گرفته شده است
مجلس نمایندگان آمریکا مصوبهای جدید برای تشدید تحریم ایران تصویب کرد و قرار است
در ماه سپتامبر برای بررسی و تصویب تسلیم «سنا» شود. همچنین 76 سناتور آمریکایی
با امضاء نامهای به «باراک اوباما» او را تحت فشار قرار دادند فشارها علیه ایران
را بیشتر کند. به گفته «ولی نصر» مشاور اسبق سیاست خارجی اوباما «این رویکرد خصمانه
رهنمون به یک دیپلماسی سودبخش نخواهد شد». نصر بر این باور است که «اگر رویکرد
آمریکا همچنان مانند گذشته تشدید تحریمها باشد، تفاوتی نخواهد کرد چه کسی سکان
هدایت دیپلماسی ایران را بدست گیرد چون هیچ حرکتی رو به جلو در کار نخواهد بود».
|
|
|
با وجود لابیهای گسترده با نمایندگان مجلس، همچنان برخی وزرای پیشنهادی با
مخالفت نمایندگان مواجهند و احتمال رأی عدم اعتماد به آنها قابل توجه است. بر
اساس آخرین ارزیابیها وزیران پیشنهادی نفت، آموزش و پرورش، علوم، راه و مسکن از
جمله این افراد هستند ضمن اینکه احتمالا درباره وزرای پیشنهادی کار و رفاه، ورزش،
اطلاعات، خارجه و ارشاد نیز اما و اگرهایی در میان طیفهایی از نمایندگان شنیده
میشود. محمدرضا خباز از چهرههای اصلاحطلب و دارای سوابق نمایندگی مجلس در
مصاحبه با خبرگزاری ایلنا هر چند ابراز امیدواری کرد که همه وزیران پیشنهادی رأی
اعتماد بگیرند، یک واقعیت را مورد توجه قرار داد و گفت: به فرض اینکه یک یا چند نفر
از وزرای پیشنهادی آقای دکتر روحانی از مجلس رأی اعتماد نگیرند، اتفاق خاصی
نمیافتد و آسمان به زمین نمیآید؛ کما اینکه نمایندههای مجلس در دوره گذشته
میخواستند به 7 تن از وزرای پیشنهادی دولت آقای احمدینژاد رأی ندهند اما حالا با
عنایاتی که از این طرف و آن طرف شد، باز هم برخی از آنها رأی نیاوردند. گفتنی
است چند تن از وزرای پیشنهادی احمدینژاد رئیسجمهور سابق در دولتهای نهم و دهم
نتوانستند رأی اعتماد مجلس را به دست آورند. در همین حال «مشرق» در خبری نوشت:
ارزیابیها از فضای مجلس نشان میدهد آقایان محمدعلی نجفی و جعفر میلیمنفرد از
کمترین شانس برای کسب رأی اعتماد نمایندگان برخوردارند. همچنین احتمال رأیآوری
زنگنه، سلطانیفر و آخوندی بستگی به لابیهای سنگینی دارد که بتوانند طی روزهای
آینده انجام دهند. پیشبینی میشود بیشترین آرای مجلس را سیدحسن قاضیزاده هاشمی
وزیر بهداشت و درمان، حسین دهقان وزیر دفاع، علیطیبنیا وزیر اقتصاد و حمید
چیتچیان وزیر نیرو به دست آورند. گزارشها حاکی است که لابی گسترده برای
وزیران پیشنهادی و به ویژه برای وزیران پیشنهادی نفت(زنگنه)، کار و رفاه (ربیعی)،
راه و مسکن (آخوندی)، علوم (میلیمنفرد)، آموزش و پرورش (نجفی) و برخی وزرای
اقتصادی در جریان است. حسین طلا نماینده مردم تهران در مجلس در مصاحبه با مهر
میگوید احتمالا 5-4 نفر از افراد پیشنهادی با مشکل رأی اعتماد یا رأی بسیار پایین
مواجه میشوند. وی با بیان اینکه پرونده قراردادهای نفتی دوره وزارت زنگنه با
ابهاماتی مواجه است، میافزاید: وزیران پیشنهادی نفت، مسکن، آموزش و پرورش، آموزش
عالی، کار و تا حدودی وزارت صنعت و معدن برای گرفتن رای اعتماد از مجلس کار سختی در
پیش دارند. محمد بیاتیان نماینده بیجار نیز معتقد است دو سه نفر از جمله وزیران
علوم، و راه و مسکن لب مرز هستند و احتمالا رأی نمیآورند. وی با انتقاد از
اینکه برخی وزیران پیشنهادی عدهای را برای لابی کردن به همراه خود به مجلس
میآورند که این کار زیبنده نیست، گفت: روزی که آقای [...] به کمیسیون صنایع آمد،
20 نفر همراه وی بودند و به همین خاطر در کمیسیون جایی برای ایستادن هم نبود. وی
خاطرنشان کرد: حتی برخی نمایندگان اصلاحطلب مجلس نسبت به وزیران پیشنهادی انتقاد
دارند و اعلام کردهاند که به برخی از آنها رای نخواهند داد. در همین حال زهره
طبیبزاده عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: محمدعلی نجفی در نشست کمیسیون
فتنه را انکار کرد و میگفت تعریف ما از فتنه با تعریف او متفاوت است و به نوعی
وجود فتنه را انکار میکرد و ظاهرا آنچه نمایندگان به نقل از مقام معظم رهبری
درباره فتنه 88 مطرح میکردند، مورد قبول آقای نجفی نبود و ظاهرا از نظر آقای نجفی
فتنهای وجود نداشته است. به گفته وی اسناد زیادی درباره عملکرد میلیمنفرد
جمعآوری شده است. از سوی دیگر صادق زیباکلام در مصاحبه با دویچهوله از سن
بالای اعضای کابینه انتقاد کرد و با بیان اینکه بسیاری از کسانی که به روحانی رأی
دادهاند دلشان میخواست کابینه جوانتر از این باشد، اعلام کرد که احتمالا محمدعلی
نجفی، آخوندی، زنگنه، میلیمنفرد و ربیعی با مشکل رأی اعتماد مجلس مواجه خواهند شد.
او این را هم گفته که علی جنتی و محمدجواد ظریف و میلیمنفرد در صورت تصدی وزارت
ارشاد، علوم و خارجه، این وزارتها را زیر و رو خواهند کرد!
|
|
|
-
اینترپرس سرویس:تحریمها دهنکجی به مردم ایران است (خبر ویژه)
یک خبرگزاری آمریکایی نوشت: مصوبه اخیر کنگره درباره تحریمهای جدید پیامی است
مبنی بر اینکه اعضای کنگره آمریکا مایلند دولت ایران به زانو درآید و پای میز
مذاکره حاضر شود. اینترپرس در ادامه تحلیل خود مینویسد: اگر هدف و سیاست دولت
آمریکا متقاعد کردن ایران برای پذیرش محدودیت برنامه هستهایاش و قبول بازرسیهای
دقیقتر است، تحریمهای جدید را نمیتوان اقدامی هوشمندانه به شمار آورد و میتوان
گفت مخاطب این پیام نه تنها دولت بلکه ملت ایران نیز هست. این تحلیل میافزاید:
مصوبه مجلس نمایندگان آمریکا نشاندهنده دهنکجی به مردم ایران و خیل عظیم
رایدهندگان است. این اقدام همچنین دهنکجی به آنهایی است که امیدوار به بهبود
روابط بودند. اینترپرس سرویس تاکید کرد: حداقل در حال حاضر در شرایطی که دولت و
رایدهندگان ایرانی در یک طرف قرار دارند، تحریمهای آمریکا را تنها میتوان سیاست
مجازات جمعی دانست که نه تنها با هدف سرنگونی دولت ایران بلکه به منظور بیثبات
سازی زندگی و سرزندگی مردم این کشور طراحی شده است. یکی از اساتید دانشگاه که به
طور مرتب به ایران آمد و شد دارد درباره افزایش دیدگاههای منفی نسبت به آمریکا حتی
در مناطق شمالی تهران که معمولا محل سکونت طبقه سکولار و «غربزده» ایران است ابراز
شگفتی کرد. این گزارش هشدار داد: اقداماتی که تلاشهای ملت ایران را برای تغییر
مسیر سیاستهای دولتشان رد و به جایش سیاستهای مجازات جمعی را تشدید میکند
سرانجام ثمره منفی خود را دریافت خواهد کرد. 400 عضو مجلس نمایندگان آمریکا
چهارشنبه گذشته تحریمهای تازهای را برای اثرگذاری بر صادرات نفت ایران و کاهش حجم
آن به تصویب رساندند.
|
|
|
با تنگ آمدن قافیه «تقلب انتخاباتی» برای عوامل فتنه و آشوب سال 88، سعید
حجاریان مدعی شد آنچه در سال 88 رخ داد تقلب و تخلف نبود، بلکه تدلیس سیستماتیک
بود...! وی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم گفته است: چند بار گفتهام که بحث ما
این نیست که تخلف و یا تقلب شده است. به نظر من واقعهای اتفاق افتاده است که اسم
آن «تدلیس سیستماتیک» است. در توضیح تدلیس باید بگویم که مثلا اگر شما سه سال در
شهرداری به مردم پول بدهید، بعد هم چهار سال در دولت به مردم سیبزمینی و یارانه و
پول یا مفت بدهید و رأی بخرید، تدلیس سیستماتیک است. درست است؟ آقای احمدینژاد
وعده نداد، در این راه پول خرج کرده و گونی گونی سیبزمینی و غیره به مردم داده
است، درست است؟ بنده میخواهم بگویم چهار سال دور اول ریاست جمهوری به علاوه دوره
شهرداری، آقای احمدینژاد چقدر از بیتالمال برای رأی آوردن «تدلیس» کرده است؟ بر
این اساس نه میگویم تقلب شده و نه میگویم تخلف شده است. ترجیح میدهم اسم جدیدی
برای آن انتخاب کنم و آن «تدلیس سیستماتیک» است. یادآور میشود طی سالهای اخیر
کسانی چون خاتمی، تاجزاده، موسوی خوئینیها، ابطحی و... در محافل خصوصی بارها
تصریح بر دروغ بودن ادعای تقلب که بهانه دامن زدن به آشوبطلبی و قانونشکنی و
رفتارهای ضد امنیت ملی بود اعتراف کردهاند با این وصف تغییر واژگان و تعبیر عبارات
مبهم و گنگ، نمیتواند مسئولیت ارتکاب جرایم و خیانتهای سنگین ضد امنیتی را از دوش
فتنهگران بردارد. در واقع مصداق بزرگ تدلیس در سال 88، همین دروغ بزرگ «تقلب» و
فریب مردم بود ضمن این که نسبت دادن رأی 25 میلیون نفر (63 درصد از مردم) به
سیبزمینی یا «یارانه» و «پول مفت»، خود حرف مفتی است چه آن که اولا توهین به شعور
اکثریت همان مردمی است که 4 سال بعد با نسبت 7/50 درصد به کسی رأی دادند که لااقل
در ادعا و لفظ مورد حمایت مدعیان اصلاحطلبی بود. ثانیا در سال 88 اساسا موضوع
پرداخت یارانهها به شکل امروزی اصلا به تصویب نرسیده و مطرح نبود. ثالثا
اصلاحطلبان با وجود اذعان به ضرورت هدفمندسازی یارانهها از اعمال آن با پیشبینی
احتمال نارضایتی مردم ابا داشتند و البته به صورت یک سویه در برخی مقاطع صرفا به
قطع برخی یارانههای کالایی- مانند هزار برابر شدن قیمت قیر و... اقدام کردند.
|
|