(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10


پنجشنبه 07 شهریور 1392 - شماره 20578

صفحه (10)

صفحه (3)

صفحه (2)

     
تذکر آیت‌الله مهدوی‌کنی به اعضای جامعه روحانیت درباره موضع‌گیری با نام این جامعه
در جلسه علنی روز گذشته مجلس نحوه مجازات اشخاص حقوقی مرتکب قاچاق را تعیین کرد
درمکتب امام
شریعتمداری در جمع خبرنگاران: کسی که اهل تدبیر باشد از «امتیازدهی یک‌جانبه» سخن نمی‌گوید
سبك زندگي اسلامي؛ ضرورت‌ها و روش‌ها (بخش پایانی)
شناخت معیار شیوه زندگي دینی
خارج از دستور
بروجردی: رابطه ایران و آمریکا با یک سفر تغییر نمی‌کند
تصمیم‌‌گیری جبهه پایداری برای جایگزینی آیت‌الله خوشوقت
وزیر امور خارجه: تحریم‌ها سیاست ایران را تغییر نمی‌دهند
سردار سلامی: قدرت دریایی ایران توقف ناپذیر است
پایگاه خبری النشره: متحدان سوریه هرگز آن را تنها نمی‌گذارند
   


آیت الله مهدوی‌کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در این جلسه از برخی از اعضا خواست تا با نام جامعه روحانیت موضع‌گیری نکنند.
جلسه شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز سه‌شنبه شب با حضور آیت‌الله مهدوی‌کنی دبیرکل و اکثر اعضا برگزار شد. در این جلسه مسائل داخلی و بین‌المللی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
آیت‌الله مهدوی‌کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز در این جلسه از برخی از اعضا خواست تا به نام جامعه روحانیت موضع‌گیری نکنند.
حجت‌الاسلام جعفر شجونی عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت در گفت‌وگو با تسنیم دراین‌باره گفت: مواضع این تشکل از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی جامعه اعلام می‌شود و آیت‌الله مهدوی‌کنی از اعضای جامعه خواست که مواضع خود را به نام جامعه روحانیت اعلام نکنند.
وی درباره اینکه سخنگوی جدید جامعه روحانیت چه زمانی تعیین خواهد شد، اظهار داشت: مواضع جامعه از سوی پایگاه اطلاع‌رسانی به رسانه‌ها اعلام می‌شود و بعید می‌دانم فعلا سخنگو تعیین شود.

 


جلسه علنی روز گذشته مجلس به تصویب کلیات طرحی برای پیگیری حقوقی و سیاسی نقش آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد و بررسی موادی از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اختصاص داشت.
در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود به اوضاع منطقه و به‌خصوص سوریه اشاره کرد و گفت: بیش از دو سال است که غرب و برخی کشورهای منطقه بعد از پیروزی‌های مسلمانان در انقلاب‌های اخیر به‌سراغ سوریه رفتند تا عقب‌افتادگی و از دست دادن منافع خود را با ضربه زدن به یکی از کانون‌های مقاومت در منطقه جبران کنند.
رئیس مجلس خطاب به تروریست‌های سوریه و غرب که علیه این کشور متحد شده‌اند، اظهار داشت: فرض می‌کنیم شما سوریه را بمباران می‌کنید. کشوری که در این دو سال دچار تخریب‌های زیاد به دست عوامل تروریست‌ها شده است، چندان ضربه نمی‌خورد که دیگران در مقابل سوریه آسیب می‌بینند. اگر قرار است قواعد بین‌المللی در این ماجراجویی به‌نفع رژیم صهیونیستی توسط غرب و برخی کشورهای منطقه نادیده گرفته شود، چه دلیلی دارد که سوریه احترامی برای آنان قائل باشد؟ بنابراین نتیجه چنین اقدام نابخردانه‌ای، نابسامانی منطقه‌ای است که آتش آن گریبان کشورهای ساده‌اندیش منطقه را خواهد گرفت.
لاریجانی افزود: غرب باید بداند که اگر عملیات علیه سوریه را آغاز کند باید نگران فرزند نامشروع صهیونیست خود هم باشد.
وی تصریح کرد: با توجه به شرایط و منافع کشورهای ماجراجو بعید است که با تصور خام حرکت بزن‌دررو و بعد هم تغییرات گسترده در این کشور را هوس کرده باشند که اگر چنین باشد خود را در مهلکه نامعلومی گرفتار کرده‌اند، به‌خصوص رژیم مفلوک صهیونیستی اگر دچار هوس فتنه‌انگیزی شود، سرنوشت عذاب‌آور بیشتری نسبت به جنگ 33روزه را برای خود به ارمغان خواهد آورد.
تعیین مجازات حمل کالا و ارز قاچاق
بهارستان نشینان در جلسه علنی روز گذشته خود و در ادامه بررسی لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعاده شده از شورای نگهبان تعداد دیگری از مواد آن را اصلاح و به تصویب رساندند.
وکلای ملت با اصلاح ماده ۵۹ لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز مصوب کردند، هر شخصی که با علم و اطلاع مرتکب جرم حمل کالا و یا ارز قاچاق شود و نتواند ارسال کننده و یا صاحب اصلی آن را تعیین کند، علاوه بر ضبط کالا و یا ارز به مجازات‌های مقرر در مورد مالک کالا و ارزی نیز محکوم می‌شود.
تعیین مجازات مدیران و اشخاص حقوقی مرتکب قاچاق
نمایندگان مردم در خانه ملت، در ادامه جلسه خود با اصلاح ماده ۶۴ این لایحه اینگونه مصوب کردند که اگر قاچاق توسط شخص حقوقی ارتکاب یابد، مرجع صدور حکم ضمن ضبط کالا و یا  ارز قاچاق مکشوفه، علاوه بر مباشرین مدیران شخص حقوقی را در صورت علم و اطلاع از عمل مباشرین به طور مستقل به مجازات برای قاچاق محکوم می‌کند.
چنانچه شخص حقوقی برای قاچاق کالا و ارز تاسیس و یا فعالیت آن پس از تاسیس برای ارتکاب قاچاق منحرف شود، علاوه بر محکومت به جزای نقدی حسب مورد به ۲ تا ۴ برابر حداکثر جریمه مقرر برای شخص حقیقی محکوم می‌شود.
در تبصره ۲ ماده 64 آمده است؛ چنانچه شخص حقوقی وابسته به دولت یا مامور به خدمات عمومی باشد، مرجع رسیدگی کننده کارکنان و مدیران مرتکب قاچاق را علاوه بر مجازات مربوط حسب مورد به محرومیت و یا انفصال دائم یا موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می‌کند.
تشکیل پایگاه اطلاعات محکومان قاچاق
در مرکز فناوری اطلاعات قوه قضائیه
براساس مصوبه دیگر روز چهارشنبه پارلمان و تصویب ماده ۷۰  لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به منظور ثبت و دسترسی سریع به سوابق محکومین و ارائه آن به مراجع ذیربط پایگاه اطلاعات محکومین قاچاق کالا و ارز در مرکز فناوری و اطلاعات قوه قضائیه تشکیل می‌شود. تمامی واحدهای اجرای احکام مکلفند به محض دریافت رای قطعی محکومیت‌های راجع به قاچاق کالا و ارز مشخصات فردی محکومین را در این پایگاه ثبت کنند. مبادله اطلاعات بین سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه باید به گونه‌ای باشد که امکان تعامل داده‌ها و استفاده کاربران طرفین وجود داشته باشد.
براساس تبصره ماده ۷۰ این لایحه، نحوه و سطوح دسترسی مراجع ذیربط به داده‌ها به موجب آئین‌نامه‌ای است که توسط سازمان تعزیرات حکومتی و قوه قضائیه تهیه می‌شود و حداکثر ظرف ۳ ماه از تاریخ لازم‌اجرا شدن این قانون، به تصویب رئیس قوه قضائیه می‌رسد.
بهارستان‌نشینان در ادامه جلسه چهارشنبه، همچنین با تصویب ماده ۷۱ اینگونه مصوب کردند که مسئولان مستقیم دستگاه‌های کاشف و مامور وصول درآمدهای دولت و سایر مراجعی که برای رسیدگی پرونده قاچاق این موضوع قانون مورد خطاب کتبی مرجع رسیدگی کننده و یا دستگاه مامور وصول درآمدهای دولت قرار می‌گیرند و چنانچه ظرف ۲۰ روز از تاریخ وصول استعلام نسبت به پاسخگویی مستند اقدام نکنند، به مجازات منع اشتغال در شغل خود در نوبت اول و انفصال موقت تا ۶ ماه از خدمات دولتی در نوبت‌های بعدی محکوم می‌گردند، مگر اینکه اثبات کنند عدم ارسال پاسخ، مستند به عذر موجه قانونی بوده است. رسیدگی به این امر در صلاحیت محاکم کیفری دادگستری مراکز استانها می‌باشد.
تحویل مستندات کودتای ۲۸ مرداد
به دادگاه لاهه
حسن قشقاوی معاون کنسولی، امور مجلس و ایرانیان وزیر امور خارجه در جلسه روز گذشته پارلمان در خصوص نظر دولت در مورد کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی - سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران گفت: دولت با کلیات طرح ارائه شده مخالفتی ندارد. وی تاکید کرد: وزارت خارجه براساس قانون سال ۱۳۷۸ مصوب مجلس ششم و در زمان دولت وقت وکیل دعاوی گرفته است و مستندات کودتای ۲۸ مرداد توسط وزارت امور خارجه با اخذ وکلای معتبر به دادگاه بین‌المللی لاهه ارائه شده است.
تصویب کلیات طرح پیگیری دخالت آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه، با کلیات طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی - سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد سال ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران را به تصویب رساندند.
بهارستان‌نشینان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان کلیات این طرح، در نهایت آن را با ۱۶۷ رای موافق، ۵ رای مخالف و ۷ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.
همچنین، طرح دو فوریتی پیگیری حقوقی و سیاسی نقش و دخالت آمریکا و انگلیس در کودتای ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ علیه دولت ملی ایران دارای یک مقدمه توجیهی و ۲ ماده است که در صورت تصویب جزئیات آن در صحن علنی مجلس، کارگروهی به منظور برآورد خسارات مادی و معنوی وارده به ملت ایران تشکیل می‌شود که این کارگروه هر ۳ ماه یکبار گزارش اقدامات خود را به مجلس ارائه می‌دهد. همچنین بر اساس این طرح دولت موظف می‌شود پس از برآورد خسارات نسبت به پیگیری و احقاق حقوق ملت ایران از طریق مجامع و نهادهای ذیربط داخلی و بین‌المللی اقدام کند.
درخواست از هیئت رئیسه برای به جریان افتادن سوال از وزیر نفت
الیاس نادران نماینده مردم تهران در نشست علنی پارلمان، در تذکر آیین‌نامه‌ای با استناد به ماده ۲۰۹ آیین‌نامه داخلی مجلس، گفت: هر نماینده‌ای می‌تواند در مورد مسائل داخلی و خارجی وزرا و وظایف آنها سوال کند. این در حالی است که این سوالات باید از طریق هیئت رئیسه برای بررسی تخصصی به کمیسیون‌های مربوطه ارجاع شود که متأسفانه در برخی موارد این اتفاق رخ نمی‌دهد.
وی ادامه داد: سوال بنده از وزیر نفت در خصوص قرارداد «کرسنت» و علت عزل مسئولان ناظر وزارت نفت که خدمات بسیاری نیز کرده و فسادها را در آنجا کشف کرده‌اند بوده که متأسفانه این سوال حتی از سوی هیئت رئیسه تحویل گرفته نشده است.
همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی با جمع‌آوری امضا در جلسه علنی مجلس، خواستار جلوگیری از برکناری حجت‌الاسلام صدرالدین شریعتی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی شدند. قرار است بعد از جمع‌آوری امضا در مجلس، نمایندگان این نامه را برای دولت ارسال کنند.
پیش از پایان جلسه علنی بهارستان‌نشینان، هیئت رئیسه مجلس طرح تشکیل کمیسیون ویژه تحول، تعالی و آینده‌نگری مجلس شورای اسلامی را اعلام وصول کرد.
به گفته علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس، طرح ملی جمع‌آوری آب باران جهت شرب، فضای سبز شهرها، صنعت و کشاورزی نیز جزو موارد اعلام وصولی جلسه روز گذشته مجلس شورای اسلامی بود.
انتخاب نمایندگان ناظر در کمیته هماهنگی اشتغال استان‌ها
همچنین در جلسه علنی چهارشنبه، نمایندگان مجلس یک نفر از نمایندگان هر استان را به عنوان ناظر در کمیته هماهنگی اشتغال استان‌ها انتخاب کردند.
این انتخاب در اجرای بند ۱۵ ماده ۴ قانون تشکیل شورای عالی اشتغال مصوب سال ۷۷ است که در این ماده تصریح شده است به منظور اجرای مصوبات شورای عالی اشتغال کمیته هماهنگی اشتغال تشکیل می‌شود.
نشست علنی نمایندگان مجلس با اعلام حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست صحن علنی را برعهده داشت، به پایان رسید. بر اساس اعلام نایب رئیس مجلس جلسه علنی بعدی بهارستان‌نشینان روز یکشنبه دهم شهریورماه ساعت ۸ صبح برگزار می‌شود.

 


مادر خوب، بچه خوب تربیت می‌کند
شما خانمها، شرف مادری دارید که در این شرف از مردها جلو هستید و مسئولیت تربیت بچه در دامن خودتان دارید. اول مدرسه‌ای که بچه دارد، دامن مادر است.
مادر خوب، بچه خوب تربیت می‌کند. و خدای نخواسته اگر مادر منحرف باشد، بچه از همان دامن مادر منحرف بیرون می‌آید.
آئین انقلاب اسلامی - ص 234

 


مدیرمسئول روزنامه کیهان گفت: کسی که اهل تدبیر باشد از امتیازدهی یک‌جانبه سخن نمی‌گوید چرا که در عرصه بین‌الملل سهم هرکس را به اندازه اقتدار آن خواهند داد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس،‌ حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه کیهان در حاشیه مراسم ختم معین رئیسی عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل با حضور در جمع خبرنگاران گفت: در عرصه بین‌الملل سهم هرکس را به اندازه اقتدار آن خواهند داد و نه اندازه چانه‌زنی در پشت میز مذاکره.
وی افزود:‌ مذاکره‌کنندگان نیز در حالی موفق خواهند بود که اقتدار مردم و کشورشان را نمایندگی کنند و پشت میز مذاکره بنشینند در غیر این صورت تنها باج دادن و امتیاز دادن باقی خواهد ماند.
شریعتمداری با تأکید بر این موضوع که اگر قرار بود به قدرتها باج بدهیم اصلاً ‌انقلاب نمی‌کردیم، گفت: انقلاب اسلامی ما نوعی خروش علیه نظام سلطه بود و تا کنون نیز هرجا که دستاوردی داشتیم نتیجه مقاومت بوده است.
وی با اشاره به جنگ هشت ساله علیه جمهوری اسلامی نیز گفت: در جریان جنگ هشت ساله که پس از طراحی چند کودتا علیه جمهوری اسلامی ایران و ده‌ها توطئه دیگر آغاز شد و حمله همه‌جانبه عراق با پشتیبانی نظام سلطه جهانی علیه کشورمان بود، هیچ وقت تسلیم نشدیم.
شریعتمداری خاطرنشان کرد: در همان دوران، نهضت آزادی جزوه‌ای را با عنوان پایان عادلانه جنگ بی‌پایان منتشر کرد و در آن جزوه ضمن آنکه به رزمندگان اسلام بی‌احترامی کرده بود عنوان می‌کرد که خدا همانطور که به شیر پنجه قدرتمندی برای حمله داده است به آهو نیز پایی برای گریز داده و چنین نسخه‌ای را برای پایان جنگ ارائه می‌کردند. این در حالی است که مردم ما در جنگ تحمیلی با مقاومت به پیروزی رسیدند و به قول حضرت امام(ره) در جنگ انقلابمان را به جهان صادر کردیم.

 


 وقتي گفته مي‌شود در جامعه طلاق زياد شده است، عده‌اي مي‌گويند اين موضوع اشكالي ندارد؛ زيرا برخي مردم تنوع همسر را دوست دارند؛ همجنس‌بازي در کشورهاي غربي شايع شده است و حتي يکي از شعارهايي که نامزدهاي رياست جمهوري براي جلب آراي همجنس‌بازان از آن استفاده مي‌کنند، طرفداري از همجنس‌بازي است. اين مسئله چه عيبي دارد؟ يک روزي مردم خوششان نمي‌آمد و حالا خوششان مي‌آيد! چه كسي گفته همجنس‌بازي بد است؟ معيار ارزشيابي‌مان چيست؟ بر چه اساسي بگوييم سبک زندگي فعلي ما مطلوب است يا نيست؟ بايد براي تشخيص اين موضوع معياري داشته باشيم. نخست بايد بدانيم معيار سبک زندگي اسلامي چيست؛ سپس آنچه را كه مخالف اين سبک زندگي است، اصلاح كنيم. اگر سبک زندگي اسلامي را به‌درستي نشناسيم، چگونه مي‌توانيم بگوييم اين سبك زندگي مطلوب يا نامطلوب است؟ نهايت آن اين است که بر اساس فرهنگ عام جهاني نظرخواهي کنند و هر چه را اکثريت مردم گفتند، بدان عمل كنند. امروزه بسياري از مسائل وجود دارد ـ مانند همجنس‌بازي ـ كه ما نام آن‌ها را هم با شرمندگي بيان مي‌كنيم؛ اما در بسياري از کشورهاي دنيا، مراکزي براي ترويج اين فرهنگ وجود دارد. بنده با يكي از مسئولين فعلي كشور،‌ براي سخنراني در واشنگتن دعوت شده بوديم. در يکي از ايالت‌هاي آمريکا، نبش خياباني در كنار يك ميدان بزرگ، ساختمان بزرگي با يک تابلوي کتابخانه وجود داشت. به همراه خود گفتم خوب است اينجا بايستيم و از كتاب‌‌هاي اين کتابخانه مهم استفاده کنيم. ايشان گفت: نه، نه؛ اينجا پياده نشويد! پرسيدم چرا؟ گفت چند لحظه صبر كنيد به شما مي‌گويم. يک مقداري که جلوتر رفتيم، چند نفر با شورت و آرايش كرده در حال رفتن به آن مركز بودند. گفت اينها مرد هستند و اينجا محل همجنس‌بازان است؛ اينها کتابخانه، فلسفه، فيلم و نشريات خاص مربوط به خود دارند و به‌طور علني افتخار مي‌کنند و به دولت هم مي‌گويند و بر آن‌ها منت نيز مي‌گذارند که ازدواج مي‌کنيم. ازدواج مرد با مرد هزينه‌اي براي دولت ندارد؛ اما افرادي که با غيرهمجنس ازدواج مي‌کنند و بچه‌دار مي‌شوند، مخارج زيادي دارند كه دولت بايد آن‌ها را تأمين كند. به همين دليل، منت هم سر دولت دارند که زندگي‌شان کم‌هزينه است. اينها فلسفه‌اي مربوط به قرون قبل از ميلاد دارند و با استفاده از تجارب علمي و حتي زيست‌شناسي و روان‌شناسي به نتايجي رسيده‌اند که انسان‌ها دو نوع گرايش دارند؛ براي مثال، برخي افراد به طور ذاتي به همجنس گرايش دارند. چه كسي گفته اين بد است! پس بايد مقياسي براي سنجش سبك زندگي اسلامي داشته باشيم. نخست بايد سبک زندگي اسلامي را درست بشناسيم و اين مقدور نيست، مگر اينکه باورها و ارزش‌هاي اسلامي درست شناخته شود و مورد توجه قرار گيرد. آيا واقعا ما هم بايد دنيا زده باشيم يا نه؟ آيا بايد در طول 24 ساعت، دقايقي را هم براي دين، آخرت و خدا در نظر بگيريم يا نه؟ حتي گاهي كار به جايي مي‌رسد که از منظر برخي، ارزش‌هاي اسلامي تاريخمند است؛ يعني آموزه‌هاي اسلامي براي 1400 سال پيش مفيد بوده است و امروز تاريخ مصرفش گذشته است؛ امروز ارزش‌هاي ديگري بايد در جامعه اجرا شود؛ ارزش‌هايي که دنيا مي‌پسندد! يعني ملاک اين است که دنيا چه مي‌پسندد.
مراحل تحقق سبك زندگي اسلامي
به‌هرحال، تحقق سبك زندگي اسلامي مراحلي دارد. نخست بايد سبک زندگي فعلي‌مان را مشخص کنيم. بعد سبك زندگي اسلامي را بشناسيم. در ادامه اين دو را با هم مقايسه، موارد افتراق را مشخص و براي رفع اين افتراق‌ها تلاش كنيم. بخشي از اين كار مربوط به مسائل معرفتي و شناختي است؛ اول، اثبات اينکه اين رفتارها موافق با اسلام يا ضداسلام است. بايد اين مطلب را به مردم باوراند كه برخي کارهايشان با اسلام موافق نيست. دوم اينکه وقتي اين رفتارها موافق اسلام نيست، بايد آن‌ها را تغيير داد. بايد بگوييم ارزش‌هاي اسلامي مطلق و دائمي است، نه تاريخمند و مربوط به زماني خاص؛ بلكه بايد هميشه اين ارزش‌ها رعايت شود. اين دو مسئله به شناخت مربوط مي‌شود. مسئله سوم، پيدا کردن راهي براي تغيير اين سبك است. چه برنامه‌هايي بايد تهيه کرد تا بتوان اين سبک و رفتار را تغيير داد. تغيير در رفتار، هميشه معلول شناخت نيست.
ضرورت برنامه‌ریزی عملی
خودمان بارها مسائلي را تجربه كرده‌ايم؛ يعني مي‌دانيم برخي كارها بد است و براي آن دليل هم مي‌آوريم؛ اما آن‌ها را انجام مي‌دهيم. براي نمونه،‌ کسي که در اداره کم‌کاري مي‌کند، آيا نمي‌داند كم‌‌كاري عمل بدي است؟ كسي دير مي‌آيد، زود مي‌رود، فرد ديگري براي او ساعت كاري ثبت مي‌كند، به بهانه‌هاي مختلف سر کار نمي‌رود،‌ در اداره وقتي پشت ميز نشسته مشغول انجام دادن امور شخصي خود است، آيا اين فرد نمي‌داند كار بدي انجام مي‌دهد؟ آيا اگر خود اين فرد به اداره ديگري برود و با کارمندي مواجه شود که اين‌گونه رفتار مي‌کند، خوشش مي‌آيد؟! به تعبير ديگر،‌ آيا كسي هست كه نداند، دزدي بد است؟ آيا افرادي نيستند كه از بيت‌المال، حقوق ديگران، وقت و موقعيتشان مي‌دزدند؟ پس تنها شناخت کافي نيست؛ بايد بررسي کرد كه چه عواملي با هم جمع مي‌شوند تا رفتاري شکل گيرد و در جامعه رواج پيدا ‌کند. يکي از اين عوامل، مسائل معرفتي و شناختي است؛ اما مسائل ديگر آن، به برنامه‌ريزي عملي جامع نياز دارد. اگر فقط به يك بخش آن ـ براي مثال گراني نان ـ بپردازيم، ‌اين مسئله حل نخواهد شد. اين موضوع در بخشي از سلسله مسائل مختلف اقتصادي، که عوامل شناختي و گرايشي هم در آن مؤثر است، مطرح مي‌شود. در اين زمينه، برخي مسائل مديريتي نيز بايد اعمال شود. بعضي‌ از امور نيز بايد با قوه قهريه اعمال شود، متخلفان نيز بايد مجازات شوند؛ مجازات نيز بايد در ملاء عام باشد تا بازدارنده باشد: وَلْيَشْهَدْ عَذَابَهُمَا طَائِفَةٌ مِّنَ الْمُؤْمِنِينَ( نور/ 2).مجازات و اعدام كردن در زندان فايده‌اي ندارد؛ بايد در حضور مردم باشد تا بازدارنده باشد و البته همه اينها بايد تابع دستور‌هاي اسلام باشد. از سوي ديگر، بين مسائلي که اصل حرمت و حليت يا وجوب و حرمت چيزي را بيان مي‌کنند با مسائلي که روش‌هاي اجرايي را تعليم مي‌دهند، تفاوت وجود دارد. در مقام عمل نيز مديران بايد براي اجراي ارزش‌‌ها در جامعه ‌از اين روش‌ها استفاده کنند.
سخنرانی آيت الله مصباح يزدي(دامت بركاته) در  همايش ملي سبک زندگي اسلامي - 26/11/1391
زلال بصیرت روزهای پنج‌شنبه منتشر می‌شود.

 


اعتراض فراکسیون روحانیون مجلس به انتصاب سخنگوی زن در وزارت خارجه
عضو فراکسیون روحانیون مجلس تاکید کرد ‌اعضای این فراکسیون در جلسه چهارشنبه خود نسبت به انتصاب سخنگوی زن در وزارت امور خارجه انتقاد کردند.
حجت‌الاسلام سیدمرتضی حسینی با اشاره به اینکه نشست فراکسیون روحانیون برای بررسی مسائل روز برگزار و تصمیماتی گرفته شد، اظهار داشت: در این جلسه تعدادی از اعضا نسبت به بیانیه فراکسیون در خصوص عدم رای اعتماد به شش وزیر پیشنهادی اعتراضاتی داشتند که پاسخ داده شد فراکسیون به تشخیص شرعی خود رسیده است و باید اعلام می‌شد، چرا که ممکن بود نظر فراکسیون برای نمایندگان مهم باشد. همچنین ما با اقدام خود به دنبال این بودیم تا در تاریخ ماندگار شود که فراکسیون به حجت شرعی خود عمل کرده است.
حسینی در گفت‌وگو با تسنیم تاکید کرد: اعضای فراکسیون روحانیون همچنین نسبت به انتصاب سخنگوی زن در وزارت امور خارجه اعتراض داشتند، چرا که ممکن است مراجع و حوزه‌های علمیه نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان دهند و لذا مقرر شد تذکری به وزیر امور خارجه داده شود تا اگر امکان دارد از یک سخنگوی مرد به جای سخنگوی زن استفاده شود.
انتقاد از عدم مشورت دولت با مجلس
در مسائل اقتصادی
رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس اعلام کرد: دولت تاکنون هیچ مشورتی با مجلس در خصوص حل مشکلات اقتصادی نداشته وهیچ یک از نمایندگان نیز عضویتی در کارگروه‌های دولتی ندارند.
حمیدرضا فولادگر در خصوص تعیین روزشمار از سوی دولت برای حل مشکلات اقتصادی اظهار داشت: با اعلام زمانبندی از سوی دولت اگر اولین زمانبندی با مشکل مواجه شود کم کم بی‌اعتمادی مردم نسبت به دولت شروع خواهد شد.
وی در پاسخ به سوال مهر که آیا دولت در موضوع تشکیل کارگروه‌هایی برای حل مشکلات اقتصادی با نمایندگان مجلس مشورت داشته و آیا نمایندگان نیز در این کارگروه‌ها عضو هستند، گفت: مشورت دولت با نمایندگان تنها در حد همان جلسات مقدماتی برای رای اعتماد بود و در حال حاضر دولت مشورتی با نمایندگان مجلس ندارد و نمایندگان نیز در کارگروه‌هایی که از سوی دولت تشکیل شده، عضویت ندارند، البته اگر دولت می‌خواهد قانونی تصویب کند باید لایحه آن را به مجلس ارسال کند.

 


رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید کرد رابطه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا چیزی نیست که با یک سفر تغییری کند و این رابطه تابع قواعد خاصی است که هیچ ارتباطی با انجام یک سفر ندارد.
علاءالدین بروجردی با اشاره به فعالیت دولت یازدهم در عرصه روابط بین‌الملل، اظهار داشت: فکر می‌کنم زمینه‌های بهبود روابط ایران و‌ کشور‌ها بیشتر از گذشته فراهم شده است.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه گفت‌وگو با تسنیم از اعلام آمادگی کانادا برای بازگشایی سفارتخانه در تهران خبر داد و گفت: تمایل برخی کشور‌ها برای تفاهم بیشتر با ایران از نشانه‌های این تغییرات است. البته بحث بازگشایی سفارت کانادا در ایران در حد اظهار نظر و اظهار علاقه برای این کار مطرح شده که طبیعتاً نشانه مثبتی تلقی می‌شود و اگر منجر به تفاهم شود، طبیعتاً وارد مرحله عمل خواهد شد.
بروجردی تأکید‌ کرد: فرصت خوبی پیش ‌روی است ‌که اگر بر اساس منافع ملی و در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری از آن استفاده شود، می‌تواند در حفظ منافع ملی ما اثرگذار باشد.
وی در خصوص سفر اخیر پادشاه عمان به جمهوری اسلامی ایران و احتمال بحث‌هایی برای برقراری ارتباط میان ایران و آمریکا، گفت: رابطه جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا چیزی نیست که با یک سفر تغییری کند و این رابطه تابع قواعد خاصی است که هیچ ارتباطی با انجام یک سفر ندارد.
وی در خصوص احتمال از سرگیری روابط ایران و انگلیس در دولت یازدهم، اظهار داشت: ما سفارت انگلیس را نبسته‌ایم و خود آن‌ها این کار را انجام دادند و لذا هر زمان که بخواهند سفارت را در ایران بازگشایی کنند، منع قانونی در کشورمان وجود ندارد. البته بر اساس مصوبه مجلس روابط از سطح سفیر به کاردار تنزل پیدا کرده است.
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سؤال‌که آیا زمینه احیای روابط ایران و انگلیس وجود دارد، اظهار داشت: منعی در این زمینه وجود ندارد چرا که ما رابطه را قطع نکردیم بلکه سطح روابط را به کاردار تنزل دادیم و این مصوبه لازم‌الاجراست ولی روابط در سطح کاردار می‌تواند وجود داشته باشد و سفارتخانه هم می‌تواند فعال باشد.

 


اعضای جبهه پایداری برای انتخاب جایگزین آیت‌الله خوشوقت با آیت‌الله مصباح یزدی دیدار می‌کنند.
فاطمه آلیا مسئول کمیته بانوان جبهه پایداری در گفت‌وگو با فارس، از دیدار شورای مرکزی پایداری با آیت‌الله مصباح در روز دوشنبه و همزمان با شهادت امام صادق(ع) خبر داد و گفت: جبهه پایداری در این دیدار گزارشی از عملکرد جبهه را به آیت‌الله مصباح ارائه خواهد کرد.
عضو شورای مرکزی جبهه پایداری با بیان اینکه ما در این دیدار از رهنمودهای آیت‌الله مصباح استفاده خواهیم کرد افزود: قرار شده که در این جلسه درخصوص جایگزینی ‌آیت‌الله خوشوقت تبادل‌نظر شود، چرا که طبق اساسنامه سایر اعضای شورای فقها باید درخصوص معرفی جایگزین نظر خود را اعلام کنند.

 


وزیر امور خارجه کشورمان با هشدار به غرب درباره عواقب هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه گفت: حمله به سوریه خاطره بدی برای آمریکا خواهد گذاشت.
به گزارش ایسنا دکتر محمدجواد ظریف که در برنامه تلویزیونی نگاه یک سه‌شنبه شب سخن می‌گفت، افزود: متاسفانه برخی این روزها فکر می‌کنند مسئله سوریه راه حل نظامی دارد و ما خبرهای زیادی از تهدید به استفاده از زور می‌شنویم که واقعا نگران‌کننده است. مهم نیست این تهدیدها جدی باشد یا خیر، بلکه مسئله این است که تعدادی از دولت‌ها به خودشان اجازه می‌دهند که در قرن بیست‌ویکم به روش قرن نوزدهم رفتار کنند. فراموش کرده‌اند که کشورهای متمدن 60 سال پیش تصمیم گرفتند که تهدید به استفاده از زور را از روی میز بردارند. این‌گونه نیست که هر کشوری اجازه داشته باشد مانند قرون وسطی هر زمان که خواست به زور متوسل شود. قانون جنگل مدتهاست که از روابط بین‌المللی حذف شده است. امروز برخی از کشورها خود را همزمان در موضع قاضی و هیات منصفه و دادستان گذاشته‌اند و می‌خواهند تصمیم خود را هم اعمال کنند. بسیار باعث تاسف است که در سوریه جنگ داریم و باعث تاسف است که حتی امکان استفاده از سلاح‌های شیمیایی ایجاد شده است. وی افزود: ایران قربانی سلاح‌های شیمیایی است. بنابراین هیچ دولتی به اندازه ایران این حق را ندارد که استفاده از سلاح‌های شیمیایی را به هر شکل آن محکوم کند. زیرا دیگرانی که دیروز اسناد اقداماتشان منتشر شد که با وجود اینکه می‌دانستند رژیم صدام از سلاح‌های شیمیایی استفاده می‌کند به صدام اطلاعاتی می‌دادند که در استفاده از همان سلاح شیمیایی علیه مردم بی‌گناه غیرنظامیان در سردشت و حلبچه استفاده می‌کرد امروز به یک بهانه و بدون اینکه چیزی ثابت شده باشد و مشخص شده باشد که چه کسی مسئول این جنایت عظیم علیه بشریت است برای خود تصمیم می‌گیرند که جنایت دیگری مرتکب شوند و آن تهدید به استفاده از زور است. تهدید به استفاده از زور در دنیای کنونی هیچ جایگاهی ندارد.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان ادامه داد: به آقای فلتمن گفتم تبعات هرگونه ماجراجویی و دخالت خارجی حتما فراتر از مرزهای آن کشور خواهد بود و کل منطقه را به آتش می‌کشد و نمی‌تواند در یک منطقه ترویج داده شود. افراط و خشونت حد و مرز نمی‌شناسد و در یک منطقه نمی‌تواند محصور شود.
ظریف در پاسخ به این سوال که آیا درباره بحران سوریه سفر و تحرکات خاصی در نظر دارید؟ گفت: گفت‌وگوهای تلفنی در این باره داشته‌ام و این گفت‌وگوها ادامه دارد. مشغول رایزنی گسترده هستیم که مانع وقوع فاجعه‌ای شود که تله‌ای است که افراطی‌ها برای آمریکایی‌ها و دیگران ایجاد کرده‌اند. به نظر می‌رسد تله و دام بسیار بد و خطرناکی برای آ‌مریکا ایجاد کرده‌اند و اگر در این دام گرفتار شوند حتما خاطره بسیار بدی را از دوران ریاست جمهوری‌شان برای مردم به جای خواهد گذاشت.
وی تاکید کرد که سازمان ملل می‌تواند نقش برجسته و محوری در پایان دادن به خشونت‌ها ایفا کند. باید به دنبال راه حل سیاسی بود و روشی یافت که همه گروه‌ها در سوریه بتوانند با هم زندگی کنند و این بازی خطرناک خارجی است که گروه‌ها را به جان هم انداخته است. برخی فکر می‌کنند که سوریه راه حل نظامی دارد. بسیار متاسفم که می‌شنوم بعضی از همسایگان ما گفته‌اند باید برای سوریه راه حل نظامی پیدا کرد. این نشان‌دهنده این است که اصلا درک صحیحی از شرایط در منطقه و درک صحیحی از منطقه ندارند.
ظریف درباره زمان مذاکرات بعدی ایران با 1+5 نیز گفت: در فاصله تعیین سازوکار مذاکراتی کشور تا زمان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل که کمتر از یک ماه دیگر است، تحولاتی باید در حوزه مذاکره اتفاق بیفتد.
ظریف درباره اینکه شروط و خواسته‌های ما در مذاکرات با 1+5 چیست و در مقابل حاضر به انجام چه اقداماتی هستید، گفت: من مفید نمی‌دانم مذاکره را در رسانه انجام دهیم، مذاکره در پشت میز مذاکره انجام می‌شود. محور مذاکره دو اصل است حق ایران در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و رفع نگرانی در مورد اهداف ایران که به نظر من جای نگرانی وجود ندارد. اگر کسی نگرانی دارد باید رفع شود. اما اینکه چه روش‌هایی برای رسیدن به هدف وجود دارد نیازمند مذاکره باید با حسن نیت، جدیت و عزم سیاسی برای رسیدن به راه حل انجام شود.
وی درباره برخی اقدامات آمریکا علیه ایران نیز گفت: معتقدم هنوز طرف مقابل به این فهم نرسیده است که در دنیای امروز نمی‌شود به هزینه دیگران پیشرفت کنید. نمی‌شود به هزینه دیگران امنیت داشته باشید و برای مردمتان امنیت ایجاد کنید. اگر می‌شد 11 سپتامبر اتفاق نمی‌افتاد و اگر می‌شد آمریکایی‌ها باید احساس می‌کردند که کاملا در امنیت هستند. امنیت واقعیت به هم پیوسته است و توسعه و رفاه کالای همگانی است. غربی‌ها و به خصوص دیدگاه حاکمی در آمریکا هنوز به این فهم از وقایع بین‌الملل نرسیده است. شرایط بین‌الملل امروز نیازمند درک جدیدی است. ظریف با بیان اینکه تحریم‌ها هم ناشی از همین درک غلط است تصریح کرد: تحریم‌ها نمی‌توانند سیاستی را به ملتی تحمیل کنند. تحریم‌‌ها بر مردم فشار می‌آورند اما هیچ وقت نتوانسته سیاست‌ها را عوض کند. آنچه باعث می‌شود به اعتماد برسند، گفت‌وگو، تفاهم و رسیدن به یک فهم مشترک است.

 


جانشین فرمانده کل سپاه تأکید کرد: هیچ قدرتی نمی‌تواند انتهای متراکم قدرت دریایی ایران را ببیند و این قدرت توقف‌ناپذیر است.
سردار حسین سلامی در مراسم معارفه فرمانده دانشگاه علوم و فنون دریایی امام خامنه‌ای نیروی دریایی سپاه اظهار کرد: نیروی دریایی سپاه در دریای بزرگ در مقابل دشمنان صف‌آرایی کرده و از شکوه سلاح‌های غول‌پیکر دشمن نترسیدند و به ما رمز جاودانگی را یاد دادند.
سردار سلامی با بیان اینکه هر روز باید چهره قدرت ما تغییر پیدا کند گفت: انتهای قدرت دریایی ایران دیده نمی‌شود و هیچ قدرتی نمی‌تواند انتهای متراکم آن را ببیند و قدرت دریایی ایران توقف‌ناپذیر است.
وی دریا را از عرصه بازدارندگی نیروهای مسلح ایران دانست و تصریح کرد: دشمن باید در اراده و قدرت ایران به گونه‌ای مبهوت شود که تصور عبور از این میدان را نداشته باشد و در این صورت به بازدارندگی می‌رسیم.
جانشین فرمانده کل سپاه نیروی دریایی را قدرت بین‌المللی دانست و یادآور شد: نیروی نظامی باید بتوانند به ژئوپلتیک کشور ارزش دهد.
فدوی: نتیجه حماقت آمریکا بازگشت جنازه‌های آمریکا است
همچنین سردار علی فدوی فرمانده نیروی دریایی سپاه در این مراسم گفت: نیروی دریایی سپاه در پنج حوزه دارای توانمندی شد که تأثیرهای راهبردی داشته است. وی رویارویی نیروی دریایی سپاه با آمریکایی‌ها را داغ‌ترین بحث‌ها خواند و تصریح کرد: اکنون نیروی دریایی سپاه براساس پنج پایه آماده هر رویارویی است. سردار فدوی توان شناوری، موشکی، هوادریا،‌تکاوری و نیروهای جهادی و پهپادها را از توانمندی‌های نیروی دریایی سپاه عنوان کرد.
فرمانده نیروی دریایی سپاه متذکر شد: در صورتی که آمریکا برای مقابله با ایران دست به حماقت بزند نتنیجه‌ای جز از بین رفتن شناورهای آمریکایی و ارسال جنازه‌های آمریکایی چیز دیگری برای آنها ندارد.

 


کارشناسان سیاسی عرب معتقدند که متحدان سوریه حمله غربی‌ها به این کشور را حمله به خود می‌دانند و اجازه نخواهند داد امنیت ملی خود را به خطر بیاندازند.
پایگاه خبری النشره با انتشار گزارشی درباره بحران سوریه نوشت: طی ساعت‌های گذشته از کشورهای غربی خبرهایی می‌رسد که تلاش دارند به رهبری آمریکا حمله نظامی به سوریه انجام دهند البته این کشورها اعلام کرده‌اند این حمله در صورتی انجام خواهد شد که به کارگیری سلاح شیمیایی توسط دولت سوریه علیه مخالفان در «غوطه‌ شرقی» ثابت شود هر چند این کشورها اذعان کرده‌اند که اطمینان حاصل یافتن از این موضوع بسیار سخت است. این تحولات در حالی روی می‌دهد که دولت سوریه با ورود بازرسان بین‌المللی به این کشور موافقت کرده است.
در سایه تمامی این تحولات، تنها سؤالی که امروز باقی می‌ماند این است که واکنش همپیمانان دولت سوریه به این رویدادها چگونه خواهد بود چون هم روسیه و هم ایران بارها تاکید کرده‌اند که این اقدام (حمله نظامی به سوریه) اقدامی غیرقابل قبول است. در ادامه گزارش النشره آمده است: با وجود حجم تهدیداتی که کشورهای غربی علیه سوریه به کار می‌برند به نظر نمی‌رسد که این تهدیدات تا این لحظه از طرف‌های مربوطه جدی گرفته شده باشد به خصوص که همگان می‌دانند که این اقدامات باعث واکنش مستقیم از سوی همپیمانان نظام سوریه خواهد شد.
در همین راستا ایران از همان ابتدا تاکید کرده است که سوریه برایش خط قرمز به شمار می‌آید و آمادگی خود را برای انجام مذاکرات میان دولت و مخالفان اعلام کرده است به خصوص که ایران تاکید کرده است که هرگونه ضربه به سوریه را تجاوز به امنیت ملی خود می‌داند.
البته تعدادی از کارشناسان معتقدند که تهدیدات غربی‌ها بخشی از فشارهای هدفمند بین‌المللی علیه دولت سوریه قبل از برگزاری نشست ژنو2 است.
به گزارش فارس النشره می‌افزاید: از سوی دیگر «نسیب حطیط» از نویسندگان و کارشناسان سیاسی اعلام کرد که این تهدیدها به حاشیه راندن پیروزی‌های ارتش سوریه است. وی معتقد است که جنگ مستقیم با سوریه روی نخواهد داد اگر چه جنگ غیرمستقیم هم‌اکنون وجود داشته و آمریکا و غربی‌ها با اداره عملیات‌های نظامی و شبکه‌های جاسوسی در حال پیشبرد جنگ سوریه هستند. این کارشناس امور سیاسی در ادامه این سخنان تاکید کرد که سخن راندن کشورهای غربی درباره حمله نظامی به سوریه در راستای فشارهای بین‌المللی به این کشور است.
در پایان گزارش النشره آمده است: تحلیل‌هایی که تاکید دارند تهدیدهای کشورهای غربی اجرایی نخواهد شد بدین معنا نیست که نباید جدی گرفته شود این در حالی است که نیروهای همپیمان نظام سوریه تاکید دارند که این کشور را هرگز تنها نخواهند گذاشت به خصوص که هر کدام از این کشورها جنگ علیه سوریه را جنگ علیه خود می‌دانند.

 


صفحه (10)


صفحه (3)


صفحه (2)

     


(صفحه(6(صفحه(7(صفحه(8(صفحه(11(صفحه(5(صفحه(12(صفحه(9(صفحه(4(صفحه (2.3.10